Dit vertrouwen deel ik nietquote:Op vrijdag 10 januari 2025 11:49 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat lijkt me electoraal gezien bijna onmogelijk. Dan moet ie op zo veel fronten medestanders hebben voor zo’n suïcidaal plan, kan ik me niet voorstellen. Zelfs de republikeinen zijn niet zó achterlijk.
Dat kan hij nu ook al doen want artikel 5 is gebaseerd op vertrouwen.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 11:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
True.
Maar wat hij wel kan doen is verklaren dat de VS NAVO-lidstaten die niet aan die 5-procentsnorm voldoen niet te hulp schiet. En die macht heeft hij wel: zonder instemming van POTUS komt het Amerikaanse leger niet in actie in het buitenland.
In dat scenario is de VS officieel nog lid van de NAVO, maar is de samenwerking de facto dood.
Zeker.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 11:51 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat kan hij nu ook al doen want artikel 5 is gebaseerd op vertrouwen.
Klopt inderdaad. Toen was Denemarken na hielenlikker Blair hun trouwste bondgenoot, en ze dan nu een mes in de rug steken uit hebberigheidquote:Op vrijdag 10 januari 2025 11:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Vind het altijd wel ironisch dat het enige land dat 'artikel 5' heeft gebruikt de VS is maar dat ze zeuren als andere landen er gebruik van zouden moeten maken.
Kun je stoppen met mij lekker te maken? want man, wat zou dit fantastisch nieuws zijn.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 11:41 schreef KoosVogels het volgende:
Het lijkt mij trouwens waarschijnlijker dat Trump een excuus zoekt om zich terug te trekken uit de NAVO. Tijdens zijn vorige termijn hintte hij daar al naar. Hij suggereert ook telkens dat Artikel 5 niet geldt wanneer 'wanbetalers' worden aangevallen.
En net nu de overgrote meerderheid van de lidstaten de 2-procentsnorm haalt verhoogt Trump plots de norm naar een onrealistische 5 procent.
Ik heb het idee dat hij straks wil kunnen zeggen: alle NAVO-lidstaten zijn wanbetalers, dus wij doen niet meer mee.
Zelfs de grootste 'murica fuck yeahhh' ziet dat dat een wisselwerking is. Amerika is ook fucked als het in een isolement komt he.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 11:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
True.
Maar wat hij wel kan doen is verklaren dat de VS NAVO-lidstaten die niet aan die 5-procentsnorm voldoen niet te hulp schiet. En die macht heeft hij wel: zonder instemming van POTUS komt het Amerikaanse leger niet in actie in het buitenland.
In dat scenario is de VS officieel nog lid van de NAVO, maar is de samenwerking de facto dood.
Nee, dat gaat echt nooit gebeuren.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 13:31 schreef Idisrom het volgende:
Mijn vraag is hierbij: Blijft de VS nog wel lang een federatie van de huidige 50 staten, of valt het uiteen in verschillende blokken?
Binnen defensie zelf geven ze aan dat ze dat geld ook helemaal niet weg kunnen zetten. Ze hebben al moeite de huidige budgetverhogingen te gelde te maken.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 11:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar waarom 5 procent? Zelfs op het hoogtepunt van de Koude Oorlog was dat percentage niet hoger dan 4 procent.
Want dat betekent dat we onze Defensie-uitgaven moeten verhogen van 22 miljard naar zo'n 50 miljard euro per jaar. Het kabinet worstelt nu al met bezuinigingen. Ik vraag mij dus af waar jij dat geld vandaan denkt te halen.
Ik ben zelf voorstander van hogere Defensie-uitgaven. Ik juich dan ook toe dat dit kabinet zich committeert aan de 2-procentsnorm. Maar 5 procent slaat natuurlijk nergens op - de VS zit zelf op 3,6 procent. Dat getal is compleet uit de lucht gegrepen. Bovendien is dat zinloos, omdat je dat geld niet eens op krijgt.
Eisenhower startte de Korea oorlog ja?quote:Op vrijdag 10 januari 2025 11:13 schreef onlogisch het volgende:
[..]
[..]
Aldus onze vriend Chat GPT op de vraag Welke Amerikaanse presidenten zijn er na de 2e wereldoorlog GEEN oorlog begonnen?
Zijn er niet zo heel veel hé.
Dat is toch hoe Trump rolt. Begint met 5 procent en een hoop gedreig en uiteindelijk komt er een deal voor 3-4% en is iedereen weer blij.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 11:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar waarom 5 procent? Zelfs op het hoogtepunt van de Koude Oorlog was dat percentage niet hoger dan 4 procent.
Want dat betekent dat we onze Defensie-uitgaven moeten verhogen van 22 miljard naar zo'n 50 miljard euro per jaar. Het kabinet worstelt nu al met bezuinigingen. Ik vraag mij dus af waar jij dat geld vandaan denkt te halen.
Ik ben zelf voorstander van hogere Defensie-uitgaven. Ik juich dan ook toe dat dit kabinet zich committeert aan de 2-procentsnorm. Maar 5 procent slaat natuurlijk nergens op - de VS zit zelf op 3,6 procent. Dat getal is compleet uit de lucht gegrepen. Bovendien is dat zinloos, omdat je dat geld niet eens op krijgt.
Is dat zo? Ben jij blij als Nederland zijn Defensie-uitgaven verdubbelt?quote:Op vrijdag 10 januari 2025 15:03 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Dat is toch hoe Trump rolt. Begint met 5 procent en een hoop gedreig en uiteindelijk komt er een deal voor 3-4% en is iedereen weer blij.
Joe.quote:
Gaan de asielzoekers betalen komt goedquote:Ben jij blij als Nederland zijn Defensie-uitgaven verdubbelt?
Want dan moet er nog zo'n 22 miljard euro bij.
Ik blijf mij erover verbazen hoe makkelijk een hoop figuren hierover denken. Alsof de bomen tot in de hemel groeien en we met gemak even 20 miljard extra in onze Defensie pompen. Op wat voor planeet leef je dan in godsnaam?quote:Op vrijdag 10 januari 2025 15:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Joe.
[..]
Gaan de asielzoekers betalen komt goed
Leuk ja tot dat de zorgverzekering, belastingen, kosten van producten etc. allemaal duurder worden.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 15:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik blijf mij erover verbazen hoe makkelijk een hoop figuren hierover denken. Alsof de bomen tot in de hemel groeien en we met gemak even 20 miljard extra in onze Defensie pompen. Op wat voor planeet leef je dan in godsnaam?
De groep belastingbetalers wordt steeds kleiner, als gevolg van de vergrijzing. Ondertussen worden mensen steeds ouder, waardoor de zorgkosten blijven stijgen. Met andere woorden: met een kleinere groep werkenden moeten we meer geld ophoesten. We willen vooral geen buut'nlanders importeren, dus daar hoeven we ook geen extra centen van te verwachten.
En in dat klimaat wil de heer Sjemmert even 20 miljard euro extra in Defensie steken, terwijl we op dit moment al kampen met een begrotingstekort en het kabinet de grootste moeite heeft om te bezuinigen.
Snap jij dat de VS (en de dollar) geniet van de status van het zijn van reserve currency? Snap je dat concept?quote:Op vrijdag 10 januari 2025 11:20 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De NAVO-norm staat toch echt al jaren inmiddels en die wordt door menig land geschonden. Zie bijvoorbeeld:
[..]
Wat dit met de wederopbouw te maken heeft van decennia geleden blijft onduidelijk. Je begrijpt toch hopelijk zelf ook wel dat Europese landen niet structureel afhankelijk kunnen zijn van de VS waarbij men zelf amper wil investeren in defensie.
Misschien heb je niet in de gaten wat voor wereld we leven. Natuurlijk kan dat geld beter besteed worden maar als we als EU een grootmacht willen blijven moeten we militair wel opgewassen zijn tegen de andere grootmachten in de wereld.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 15:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik blijf mij erover verbazen hoe makkelijk een hoop figuren hierover denken. Alsof de bomen tot in de hemel groeien en we met gemak even 20 miljard extra in onze Defensie pompen. Op wat voor planeet leef je dan in godsnaam?
De groep belastingbetalers wordt steeds kleiner, als gevolg van de vergrijzing. Ondertussen worden mensen steeds ouder, waardoor de zorgkosten blijven stijgen. Met andere woorden: met een kleinere groep werkenden moeten we meer geld ophoesten. We willen vooral geen buut'nlanders importeren, dus daar hoeven we ook geen extra centen van te verwachten.
En in dat klimaat wil de heer Sjemmert even 20 miljard euro extra in Defensie steken, terwijl we op dit moment al kampen met een begrotingstekort en het kabinet de grootste moeite heeft om te bezuinigen.
Of daarmee samenwerken.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 15:51 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Misschien heb je niet in de gaten wat voor wereld we leven. Natuurlijk kan dat geld beter besteed worden maar als we als EU een grootmacht willen blijven moeten we militair wel opgewassen zijn tegen de andere grootmachten in de wereld.
Nee, en samenwerken. Maar in dit klimaat zal de EU toch ook moeten leren op eigen benen te kunnen staan.quote:
Dat heb ik prima in de gaten. Daarom was en ben ik ook groot voorstander van het voldoen aan de 2-procentsnorm die in 2006 is ingesteld door de NAVO. Heel goed dat dit kabinet extra investeringen doet. In een paar jaar tijd is het budget verhoogd van 8 naar 22 miljard euro. Hulde.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 15:51 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Misschien heb je niet in de gaten wat voor wereld we leven. Natuurlijk kan dat geld beter besteed worden maar als we als EU een grootmacht willen blijven moeten we militair wel opgewassen zijn tegen de andere grootmachten in de wereld.
2006 is lang geleden en in die tijd is er veel veranderd. Lijkt me een prima moment om die norm te herevalueren.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 15:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat heb ik prima in de gaten. Daarom was en ben ik ook groot voorstander van het voldoen aan de 2-procentsnorm die in 2006 is ingesteld door de NAVO. Heel goed dat dit kabinet extra investeringen doet. In een paar jaar tijd is het budget verhoogd van 8 naar 22 miljard euro. Hulde.
Maar we zijn onderdeel van een alliantie, we geven met z'n allen al een stuk meer geld uit dan China en Rusland samen. Wat is het argument om ons Defensie-uitgaven met nog eens 2- of 3-procentpunt te verhogen en als land tientallen miljarden extra uit te geven?
Let wel: Trump hamerde er jaren op dat we de norm moesten halen. Die afspraak is inmiddels ingelost door 90 procent van de lidstaten (waaronder Nederland) en prompt komt hij met een nieuwe, volstrekt onrealistische eis. En jij plaatst daar nul vraagtekens bij, maar knikt gewillig, puur omdat je Trump een toffe peer vindt.
Waar toveren we die tientallen miljarden precies vandaan, beste Sjemmert? Ga jij een paar honderd euro per maand meer belasting betalen? Of zullen we het geld weghalen bij de zorg?
Maar kun jij uitleggen waarom de huidige norm te laag is? En hoe hoog zou die dan moeten zijn?quote:Op vrijdag 10 januari 2025 16:04 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
2006 is lang geleden en in die tijd is er veel veranderd. Lijkt me een prima moment om die norm te herevalueren.
Zoveel is er niet veranderd.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 16:04 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
2006 is lang geleden en in die tijd is er veel veranderd. Lijkt me een prima moment om die norm te herevalueren.
Daarnaast krijgt defensie dat geld ook helemaal niet uitgegeven. Het is echt kinderlijk wensdenken.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 15:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |