abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216208439
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 20:53 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Maar zoiets moet toch super simpel te achterhalen zijn?
Ik ga er vanuit dat er wel ergens vastligt of iemand een toeslag heeft gehad, dus dat je binnen een uurtje wel kan achterhalen?
Tja, waarom dat zo veel tijd kost weet ik natuurlijk ook niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216208506
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:09 schreef Abrikozentaart het volgende:
Zou de regering Schoof in de gaten hebben dat de inflatiecijfers voor NL een steeds groter probleem beginnen te worden?
Is dat zo? Hooguit voor onze export, volgens mij zijn bijna overal de salarissen de laatste 2 jaar harder gestegen dan de inflatie. Zeker aan de onderkant van de markt.

Wij houden op een simpel MBO-zorgsalaris iig wel meer over, maar dat kan ook aan onze boodschappenmand liggen (mijn koffie was al 25 euro per kilo bonen en is dat nog steeds, bijvoorbeeld). Om te zien of het voor mensen echt een probleem is moeten we de bijgewerkte koopkracht over het afgelopen jaar zien.

Voor de export is het natuurlijk altijd slecht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 7 januari 2025 @ 21:27:21 #103
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_216208531
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Is dat zo? Hooguit voor onze export, volgens mij zijn bijna overal de salarissen de laatste 2 jaar harder gestegen dan de inflatie. Zeker aan de onderkant van de markt.

Wij houden op een simpel MBO-zorgsalaris iig wel meer over, maar dat kan ook aan onze boodschappenmand liggen (mijn koffie was al 25 euro per kilo bonen en is dat nog steeds, bijvoorbeeld). Om te zien of het voor mensen echt een probleem is moeten we de bijgewerkte koopkracht over het afgelopen jaar zien.

Voor de export is het natuurlijk altijd slecht.
we lopen uit de pas met de EU cijfers. Er moet loonmatiging komen en prijzen moeten worden vastgezet. Daar heb je de polder voor nodig maar ik denk niet dat de huidige minister van EZK een voorstander is van polderoverleg.
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_216208598
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:27 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
we lopen uit de pas met de EU cijfers. Er moet loonmatiging komen en prijzen moeten worden vastgezet. Daar heb je de polder voor nodig maar ik denk niet dat de huidige minister van EZK een voorstander is van polderoverleg.
Ja, dat zeg ik, voor de export is het wel slecht. Maar ook daar zou ik graag cijfers zien.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 21:37:14 #105
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_216208627
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat zeg ik, voor de export is het wel slecht. Maar ook daar zou ik graag cijfers zien.
gemiddelde EU cijfer is 2.4%

https://www.nu.nl/economi(...)%2Fwww.google.com%2F
quote:
Binnen de eurozone had Kroatië met 4,5 procent de hoogste inflatie. In Ierland was die met 1 procent het laagst. In Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van het eurogebied, kwam de inflatie uit op respectievelijk 2,8 en 1,8 procent.
  dinsdag 7 januari 2025 @ 21:38:14 #106
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_216208639
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:27 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Hadden de mensen die na die exotische loonsverhogingen van de afgelopen twee jaar waarschuwden voor een loonprijsspiraal misschien toch wel een beetje gelijk, niet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 7 januari 2025 @ 21:43:38 #107
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_216208694
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hadden de mensen die na die exotische loonsverhogingen van de afgelopen twee jaar waarschuwden voor een loonprijsspiraal misschien toch wel een beetje gelijk, niet?
het ligt aan meerdere factoren het zijn niet alleen de loonsverhogingen. Maar inderdaad lonen zijn te hard gestegen maar zelfs Klaas Knot van de DNB was voor loonsverhogingen
pi_216209000
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:37 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]

[..]

Ja, die cijfers ken ik, het ging me om de import en exportcijfers. Kijken of daar wat gebeurt.

Voorlopig levert het geen werkloosheid op.
pi_216209058
quote:

[..]
Geen grote salarisverhoging en mensen laten verzuipen was ook niet echt een optie, toch?
Dat is het ingewikkelde: op hoge inflatie moeten wel salarisverhogingen volgen omdat met name de onderlaag een te lage koopkracht heeft en die inflatie niet kan betalen. Maar idd, vervolgens kan dat weer voor inflatie zorgen.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 7 januari 2025 @ 22:16:24 #110
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_216209118
Arbeidsaanbod wordt schaarser en derhalve gaan de lonen sowieso omhoog.
En mag nog wel omhoog. Dan worden bedrijven meer gedwongen tot investeren in ICT. en ook afscheid nemen van lagelonenbanen.

Wat Arnoud Boot zegt oa in deze https://www.bnr.nl/podcas(...)voor-gehele-economie
en andere gesprekken op BNR.

Maar ja daarom visie en dat ontbreekt in NL en dat is wrs nog het duurst. De korte termijnmaatregelen kosten ons alleen maar geld.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_216209134
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 21:37 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]

[..]

https://www.volkskrant.nl(...)beteugelen~b059469c/
quote:
Een kanttekening daarbij is wel dat de Nederlandse economie de laatste twee kwartalen sneller groeide dan gemiddeld in de eurozone. Om precies te zijn respectievelijk 1,1 en 0,8 procent, tegenover een gemiddelde van 0,2 en 0,4 procent in de eurozone.
Het gaat dus niet ten koste van de economie.

En verder:
quote:
Toch ziet Van Mulligen vooralsnog geen symptomen van een loon-prijsspiraal, waarbij hogere lonen tot hogere prijzen leiden. De Groningse hoogleraar internationale economie Steven Brakman constateert bovendien dat vakbonden en werknemers wel erg vaak de schuld in de schoenen geschoven hebben gekregen van de inflatie.
pi_216210069
quote:

[..]
Totaal ongelijk, de lonen aan de onderkant zijn veel te laag. Dat dit kabinet niks doet om het minimumloon leefbaar te maken is een grote schande. Op die manier kun je natuurlijk ook nooit van de toeslagen af.

Inflatie is uberhaupt ook geen probleem. Alleen maar beter, werkt nivellerend.

Loonprijsspiraal is echt de grootste bullshit. Het enige waar we mee te maken hebben is een winst-prijsspiraal.
  woensdag 8 januari 2025 @ 01:18:24 #113
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216210422
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-voor-asiel-a4878746

@:nostra nog steeds zo overtuigd van Heinen?
Best apart dat klimaat een must have is voor dit kabinet
  woensdag 8 januari 2025 @ 06:57:57 #114
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216210772
quote:

[..]
Daar denken ze in Belgie anders over.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_216210903
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Totaal ongelijk, de lonen aan de onderkant zijn veel te laag. Dat dit kabinet niks doet om het minimumloon leefbaar te maken is een grote schande. Op die manier kun je natuurlijk ook nooit van de toeslagen af.

Loonprijsspiraal is echt de grootste bullshit. Het enige waar we mee te maken hebben is een winst-prijsspiraal.
Maar waar wil je dit allemaal van betalen? Geldbomen bestaan niet en 's nachts zijn er geen kaboutertjes die het geld bij elkaar sprokkelen. Nee, Nederland wordt steeds rechtser dus ruimte voor jouw linkse hobbies verdwijnt als sneeuw voor de zon. En dat is maar goed ook.
pi_216210994
quote:

[..]
Waarom heeft België, waar ze inflatiecorrecties in vrijwel alle CAO's hebben staan, dan een lagere inflatie dan hier terwijl daar de lonen harder stijgen? Lijkt mij dat je dan de conclusie kunt trekken dat de hardnekkige inflatie in Nederland niet hier aan ligt.
  woensdag 8 januari 2025 @ 09:00:14 #117
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216211408
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 08:09 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Waarom heeft België, waar ze inflatiecorrecties in vrijwel alle CAO's hebben staan, dan een lagere inflatie dan hier terwijl daar de lonen harder stijgen? Lijkt mij dat je dan de conclusie kunt trekken dat de hardnekkige inflatie in Nederland niet hier aan ligt.
Per type bedrijvigheid en daardoor per land verschilt het wel in hoeverre de loonkosten meewegen. Nou lijkt België mij wel enigszins gelijk aan Nederland.

Dus inderdaad. Er is geen loonprijsspiraal in Nederland.
pi_216211451
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-voor-asiel-a4878746

@:nostra nog steeds zo overtuigd van Heinen?
Ik kan het artikel niet lezen - paywall en NRC ligt wat boven mijn niveau dus ik heb geen abo - maar in zijn algemeenheid heeft Heinen natuurlijk een enorme kutklus liggen en is gedoe over Financiën niet heel vreemd. De vraag is vervolgens hoe recht hij zijn rug gaat houden.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
Visions of greed you wallow
pi_216211517
quote:

[..]
Nee, dat zou hier nooit gebeuren. Totdat de eerste huurverhoging op de mat viel en iedereen al in paniek was over precies dat wat ze zelf wilden. Tel daarbij een enorm personeelstekort op en de idiotie van de ECB om de rente te verlagen en je hebt wat iedereen al tijden aan zag komen. Een beetje á la Hugo's wetje, alleen daar worden de voorspelde effecten zelf nog ontkend (of afgedaan als collateral damage) nadat ze zich voor hebben gedaan. Het vervelende is dat juist de groepen die over het algemeen aan de linkerzijde van het spectrum staan hierdoor veel harder geraakt worden dan degenen die goed verdienen. Maar bon, iedereen riep het, de goegemeente ontkende het, en nu gebeurt het. Dan moet men ook niet zeuren verder.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
pi_216211550
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 23:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

Ehm, denivellerend ja. Een pak melk dat 2 euro kost komt wat harder aan voor iemand die 2.000 euro verdient dan voor iemand die 8.000 verdient. In bredere zin leiden de asset bubbles (en dan met name vastgoed) ertoe dat alleen de happy few een huis kunnen kopen of zelfs huren (met dank aan Hugo).
pi_216212191
quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2025 09:10 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, dat zou hier nooit gebeuren. Totdat de eerste huurverhoging op de mat viel en iedereen al in paniek was over precies dat wat ze zelf wilden. Tel daarbij een enorm personeelstekort op en de idiotie van de ECB om de rente te verlagen en je hebt wat iedereen al tijden aan zag komen. Een beetje á la Hugo's wetje, alleen daar worden de voorspelde effecten zelf nog ontkend (of afgedaan als collateral damage) nadat ze zich voor hebben gedaan. Het vervelende is dat juist de groepen die over het algemeen aan de linkerzijde van het spectrum staan hierdoor veel harder geraakt worden dan degenen die goed verdienen. Maar bon, iedereen riep het, de goegemeente ontkende het, en nu gebeurt het. Dan moet men ook niet zeuren verder.
Volgens hoogleraren in de Volkskrant gebeurt het dus niet. De inflatie is niet op te hangen aan de loonstijgingen. Het voorbeeld van België wordt ook al genoemd.

Er is geen sprake van een loonprijsspiraal.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 08-01-2025 10:34:19 ]
pi_216212306
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 10:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens hoogleraren in de Volkskrant gebeurt het dus niet. De inflatie is niet op te hangen aan de loonstijgingen. Het voorbeeld van België wordt ook al genoemd.

Er is geen sprake van een loonprijsspiraal, er is wat anders aan de hand.
Die situatie verandert alleen ten opzichte van de theorie zodra werknemers meer onderhandelingsmacht krijgen. En laat dat nu juist net gebeuren, of althans geïnitieerd zijn. Het is gewoon onmogelijk om een structureel hoge inflatie niet gereflecteerd te zien in de loonontwikkeling, wat anders zou zijn als die inflatie minder structureel zou zijn. We zien weliswaar een daling, maar het niveau is nog steeds hoog en mitigerende factoren zijn er ook bepaald niet (deglobalisatie, energie, verduurzaming, huizenprijzen, accijnsverhogingen, budgettekorten, lagere rentes).
pi_216212480
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 10:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Die situatie verandert alleen ten opzichte van de theorie zodra werknemers meer onderhandelingsmacht krijgen. En laat dat nu juist net gebeuren, of althans geïnitieerd zijn. Het is gewoon onmogelijk om een structureel hoge inflatie niet gereflecteerd te zien in de loonontwikkeling, wat anders zou zijn als die inflatie minder structureel zou zijn. We zien weliswaar een daling, maar het niveau is nog steeds hoog en mitigerende factoren zijn er ook bepaald niet (deglobalisatie, energie, verduurzaming, huizenprijzen, accijnsverhogingen, budgettekorten, lagere rentes).
Volgens de hoogleraren in de Volkskrant is het nijpende personeelstekort een veel belangrijkere reden voor de inflatie dan de loonontwikkelingen. En dat lijkt me ook logisch: als je naar landen om ons heen kijkt zijn lonen harder gestegen met minder inflatie tot gevolg. Maar Nederland lijkt wel de meest krappe arbeidsmarkt te hebben van alle Europese landen.

Zijn er 2 oplossingen:
- zorg dat er wat minder nuttige bedrijven verdwijnen, zodat dat arbeidspotentieel vrij komt en de markt dus minder krap wordt. Wat dat betreft zijn de recente faillissementen eerder toe te juichen dan een probleem.
- zorg voor meer arbeidskrachten, door meer arbeidsmigratie toe te staan, de AOW leeftijd te verhogen, werken met AOW aantrekkelijker te maken of door parttime werken meer te ontmoedigen/fulltime werken meer te belonen.

Zijn allemaal oplossingen met flinke nadelen, wat mij betreft. Maar dat zijn wel de oplossingen. Het matigen van looneisen is geen oplossing, want dan doe je niks aan de oorzaak. Sterker: dat zou de arbeidskrapte nog kunnen verhogen, met een lager loon is meer werken minder aantrekkelijk.

Het is dus geen loonprijsspriraal.
pi_216212505
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2025 10:33 schreef Hanca het volgende:
Zijn er 2 oplossingen:

Het is dus geen loonprijsspriraal.
Als er geen probleem (loonprijsspiraal) zou zijn, waar zijn dan die oplossingen voor nodig?
pi_216212534
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 10:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Als er geen probleem (loonprijsspiraal) zou zijn, waar zijn dan die oplossingen voor nodig?
Het probleem is de inflatie, niet de zogenaamde loonprijsspiraal. Inflatie kan ook door andere dingen stijgen dan door lonen en dat is nu aan de hand. En dat is dus een probleem, want slecht voor de export en het zorgt er voor dat de Nederlanders dingen sneller in het buitenland gaan kopen, slecht voor het bedrijfsleven dus.

De inflatie moet worden beteugeld, maar dat heeft dus niks met loonstijgingen te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')