https://www.rijnmond.nl/n(...)-kwijt-door-vuurwerkquote:'Jongen in 's-Gravendeel raakt negen vingers kwijt door vuurwerk'
Op de Vlasakker in 's-Gravendeel is vanmiddag een jongen ernstig gewond geraakt bij het afsteken van vuurwerk. Volgens ooggetuigen is het slachtoffer ongeveer 17 jaar en heeft hij negen vingers verloren.
De politie kent die verhalen, maar kan ze niet bevestigen. De traumahelikopter landde in 's-Gravendeel om eerste hulp te verlenen. Het toestel heeft de jongen daarna naar het Erasmus Medisch Centrum gebracht.
Agenten waren in het dorpje in de Hoeksche Waard bezig met het afhandelen van een klein brandje. Iemand sprak ze aan en vertelde van het gewonde slachtoffer.
Burgemeester Erik van Heijningen van Hoeksche Waard - waar 's-Gravendeel onder valt - had vooraf opgeroepen om het rustig te houden met de jaarwisseling.
Mwah. Dat is toch gezond verstand?quote:Op woensdag 1 januari 2025 14:31 schreef Lichtloper het volgende:
Om het dan toch maar voor die moeder op te nemen: een dag nadat je zoontje op een gruwelijke manier is omgekomen, ben je nog niet toe aan kritische introspectie op je eigen keuzes.
Ik mag hopen dat als je het over een jaartje aan haar vraagt, ze zal zeggen dat ze Jack nooit met vuurwerk bezig hadden moeten laten gaan en dat ze daarin een verschrikkelijke fout hebben gemaakt. Een dag na zijn dood is het daar nog veel te vroeg voor.
Daarom zeg je toch ook tegen zo'n journalist dat hij moet opzouten. Je gaat toch geen verhaal doen in de media als je zoon net is overleden, dan heb je wel wat anders aan je hoofd lijkt me. Ik hoop dat ze het over een half jaar nog eens leest en inziet wat voor "domme" teksten ze eruit gegooid heeft.quote:Op woensdag 1 januari 2025 14:31 schreef Lichtloper het volgende:
Om het dan toch maar voor die moeder op te nemen: een dag nadat je zoontje op een gruwelijke manier is omgekomen, ben je nog niet toe aan kritische introspectie op je eigen keuzes.
Ik mag hopen dat als je het over een jaartje aan haar vraagt, ze zal zeggen dat ze Jack nooit met vuurwerk bezig hadden moeten laten gaan en dat ze daarin een verschrikkelijke fout hebben gemaakt. Een dag na zijn dood is het daar nog veel te vroeg voor.
Klopt.quote:Op woensdag 1 januari 2025 14:09 schreef raptorix het volgende:
Sterker nog, een vriend van me liet ze in zijn vingers ontploffen door hem precies aan de onderkant vast te houden, of ze oren het nog doen weet ik niet.
Je houdt het toch niet tegen hè.quote:Op woensdag 1 januari 2025 13:24 schreef Momo het volgende:
Misschien kan ze haar andere kinderen ook meteen handgranaten cadeau doen voor hun verjaardag
Vraag me af of het dezelfde Renate Degryse is die naar Oekraïne en Rusland is gereisd om een kind te halen, die komt ook uit België. Deze Renate ook.quote:Op woensdag 1 januari 2025 14:36 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Daarom zeg je toch ook tegen zo'n journalist dat hij moet opzouten. Je gaat toch geen verhaal doen in de media als je zoon net is overleden, dan heb je wel wat anders aan je hoofd lijkt me. Ik hoop dat ze het over een half jaar nog eens leest en inziet wat voor "domme" teksten ze eruit gegooid heeft.
Renate (46) uit Antwerpen probeert haar zoon Wessel (24) uit Oekraïne te halen; Russen denken dat hij een spion isquote:Op woensdag 1 januari 2025 14:41 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Vraag me af of het dezelfde Renate Degryse is die naar Oekraïne en Rusland is gereisd om een kind te halen, die komt ook uit België. Deze Renate ook.
En zoekt de media veelvuldig op met allemaal verhalen. Ze heeft dus 7 kinderen.
Soort van mediageil dus...zou e.e.a. verklaren.quote:Op woensdag 1 januari 2025 14:41 schreef MissButterflyy het volgende:
Vraag me af of het dezelfde Renate Degryse is die naar Oekraïne en Rusland is gereisd om een kind te halen, die komt ook uit België. Deze Renate ook.
En zoekt de media veelvuldig op met allemaal verhalen. Ze heeft dus 7 kinderen.
Raar verhaal/toeval als het klopt.quote:Op woensdag 1 januari 2025 14:48 schreef maily het volgende:
[..]
Renate (46) uit Antwerpen probeert haar zoon Wessel (24) uit Oekraïne te halen; Russen denken dat hij een spion is
Wessel is (ook) een Nederlands kind van haar .....
Er zijn meerdere manieren waardoor het flink fout kan gaan met shells, ondeugdelijk product is het minst logische.quote:Op woensdag 1 januari 2025 14:55 schreef Stefanovich het volgende:
Wat een vreemde moeder.... ze doet of haar kind volwassen / 30 was ofzo en helemaal zelf verantwoordelijk is voor zijn gedrag en keuzes. Het is slechts ''een ondeugdelijk product'' geweest... geen enkele realiteitszin of bewustzijn van haar verantwoordelijkheid hierin. Idioot gewoon.
Zij woont in België, de broers uit dit ongeluk in Rotterdam.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:00 schreef StephanL het volgende:
Er zal dan vast een reden zijn dat die niet bij haar woonde.
Het wordt nog maffer. https://www.goplay.be/vid(...)at-onbeschoft-gedragquote:Op woensdag 1 januari 2025 14:59 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Raar verhaal/toeval als het klopt.
Filmpje doet het niet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:09 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het wordt nog maffer. https://www.goplay.be/vid(...)at-onbeschoft-gedrag
Ze zit uitgebreid te vertellen in dat programma van Gert Verhulst over alle ins en outs van haar zoon…quote:
Als het dezelfde Renate Degryse is.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ze zit uitgebreid te vertellen in dat programma van Gert Verhulst over alle ins en outs van haar zoon…
Dat ze hem op de weg terug al helemaal zat was en dat ze hem ook het huis uit heeft gezet.
Met zo’n moeder heb je weinig vijanden nodig, naast interviews in kranten doet ze haar verhaal graag op tv. Ben benieuwd in welke Nederlandse talkshow ze gaat aanschuiven, waarschijnlijk de eerste die haar belt.
Die doet misschien wat elke ouder die net zijn kind verloren is, rouwen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:20 schreef ZarB het volgende:
Jack stond al 10-0 achter in t leven op t moment dat hij geboren werd met deze zwakbegaafde dan wel ernstig psychisch gestoorde moeder. Er zal idd een reden zijn dat de kinderen niet bij haar woonden. Maar bij wie woonden ze dan wel? Waar is (1 van de) vader(s) in dit verhaal.
sommige mensen in het vorige topic bestempelden dat als “eigen schuld”quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:21 schreef Hoppahop het volgende:
Het is vreselijk om je kind te verliezen. Hartverscheurend.
Je kind met zulk vuurwerk laten spelen is nalatigheid ten top. Hij overziet zelf geen consequenties dus dat moet je als ouder van hem overnemen. Ma heeft dat overduidelijk niet gedaan. Sterker nog, ze lijkt trots te zijn op de manier waarop hij met zijn "passie" omging. Dan jaag je je kind gewoon de dood in omdat je giga faalt als opvoeder. Maakt het niet minder verschrikkelijk als gebeurtenis an sich.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:26 schreef Gunner het volgende:
[..]
sommige mensen in het vorige topic bestempelden dat als “eigen schuld”
Ik vind daar wat van.
Die moeder wilde juist heel graag haar verhaal doen. Ik zou het netjes gevonden hebben als ze tegen haarzelf in bescherming was genomen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 14:36 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Daarom zeg je toch ook tegen zo'n journalist dat hij moet opzouten. Je gaat toch geen verhaal doen in de media als je zoon net is overleden, dan heb je wel wat anders aan je hoofd lijkt me. Ik hoop dat ze het over een half jaar nog eens leest en inziet wat voor "domme" teksten ze eruit gegooid heeft.
Het is dezelfde Renate. Heb even FBI op Facebook gedaan.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:19 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Als het dezelfde Renate Degryse is.
Op reddit heeft een buurman verteld dat deze jongen, zijn broer en hun vader al weken bezig waren met het afsteken van illegaal vuurwerk. De ouders vonden het blijkbaar allebei geen probleem.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:20 schreef ZarB het volgende:
Jack stond al 10-0 achter in t leven op t moment dat hij geboren werd met deze zwakbegaafde dan wel ernstig psychisch gestoorde moeder. Er zal idd een reden zijn dat de kinderen niet bij haar woonden. Maar bij wie woonden ze dan wel? Waar is (1 van de) vader(s) in dit verhaal.
Ja dat dacht ik ook idd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:32 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Die moeder wilde juist heel graag haar verhaal doen. Ik zou het netjes gevonden hebben als ze tegen haarzelf in bescherming was genomen.
quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ze zit uitgebreid te vertellen in dat programma van Gert Verhulst over alle ins en outs van haar zoon…
Dat ze hem op de weg terug al helemaal zat was en dat ze hem ook het huis uit heeft gezet.
Met zo’n moeder heb je weinig vijanden nodig, naast interviews in kranten doet ze haar verhaal graag op tv. Ben benieuwd in welke Nederlandse talkshow ze gaat aanschuiven, waarschijnlijk de eerste die haar belt.
quote:Renate (46) uit Antwerpen was enorm opgelucht toen ze na twee maanden eindelijk herenigd was met haar zoon Wessel (24), maar op de terugrit liep het mis. “Het was heel bekoeld. Tot aan de grens met Duitsland heeft hij zich keurig gedragen. Ik denk meer met het idee: als ze me hier uit de auto zet, dan heb ik een probleem. En ik denk dat hij bij de grens met Duitsland heeft gedacht: als je me hier de auto uit zet, dan kom ik wel thuis.”
Haar zoon gedroeg zich “heel onbeschoft, heel onbeleefd, echt zwaar provocerend”. Hij zit volgens haar met zichzelf in de knoop. De twee hadden elkaar al acht jaar niet meer gesproken – hij had niet eens haar telefoonnummer – maar toen hij haar contacteerde bewoog ze toch hemel en aarde om hem te helpen. Maar “schijnbaar kan hij alleen normaal doen als hij iets nodig heeft”.
“Ik was in shock dat je zó ondankbaar kunt zijn. Ik dacht echt: ik heb bijna 15.000 kilometer voor jou gereden, ben twee maanden bezig geweest, ben bijna zelf geraakt door kogels… Hij zegt nu: je hebt dat alleen maar gedaan om in de media te komen.” Toch zou ze het allemaal opnieuw doen als hij ergens in de problemen zat.
helaas zijn we een saai vuurwerkland. In mijn dorp was het wel iets heftiger of anders.quote:Op woensdag 1 januari 2025 13:03 schreef Caland het volgende:
Ik was de afgelopen dagen trouwens in de buurt van Antwerpen en het viel mij op dat daar gewoon niemand vuurwerk afsteekt, ondanks dat er wel gewoon wordt verkocht.
Zelfs om 12 uur snachts geen pijltje de lucht in zien gaan. Nu was dat wel een beetje in een slaapdorp (Zwijndrecht), maar zo doodstil had ik het ook niet verwacht
@:capuchon_jongen @:belg is dat overal zo?
Dafuck?quote:Op woensdag 1 januari 2025 14:38 schreef Momo het volgende:
"Hele linkerborstkas weggerukt" misschien dat dit andere ouders nog kan laten zien dat dit soort zwaar illegaal vuurwerk geen speelgoed is en niet wat zwaardere rotjes zijn.
Dit is ook gewoon traditie tochquote:
Linkje?quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:36 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Op reddit heeft een buurman verteld dat deze jongen, zijn broer en hun vader al weken bezig waren met het afsteken van illegaal vuurwerk. De ouders vonden het blijkbaar allebei geen probleem.
Die vrouw had tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden en die journalist mag zich ook wel even achter de oren krabben vanwege het publiceren van deze informatie…quote:
Waar zouden die cijfers van haar tattoo op duiden?quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:09 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het wordt nog maffer. https://www.goplay.be/vid(...)at-onbeschoft-gedrag
Bankrekeningnummer? Geen ideequote:Op woensdag 1 januari 2025 16:02 schreef maily het volgende:
[..]
Waar zouden die cijfers van haar tattoo op duiden?
19.1.12.9.13
Zeg dat wel zeg...quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:01 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die vrouw had tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden en die journalist mag zich ook wel even achter de oren krabben vanwege het publiceren van deze informatie…
Het kind is nog geen 24 uur dood.
En nu is Jack een lijk.quote:Jack was vuurwerk
Typisch dat ma en broers niet willen reageren. Misschien even een pauzetje tussen hun theater door.quote:Op foto's is te zien hoe zijn moeder en broers bij de bloemen staan. Zij willen tegenover RTL Nieuws niet reageren. Sommige buren wel.
'Lieve, beschaafde kinderen'
Een buurvrouw vertelt dat ze de jongens al van jongs af aan kent. "Het zijn hele lieve, beschaafde kinderen. Ze hielden van vuurwerk en van stunten", zegt ze.
Ik heb nog nergens gelezen hoe dat kind aan die Cobra kwam.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:26 schreef Gunner het volgende:
[..]
sommige mensen in het vorige topic bestempelden dat als “eigen schuld”
Ik vind daar wat van.
Moeder en broers hebben wel gereageerd. De moeder uiterst naïef en onverantwoord. De vader heeft niet gereageerd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:21 schreef ZarB het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-nog-zo-gewaarschuwd
[..]
Typisch dat ma en broers niet willen reageren. Misschien even een pauzetje tussen hun theater door.
En lief en beschaafd? Hou toch op. Is de buurt bang dat tokkie pa en ma achter ze aan komen?
Medeleven naar de familie. Ik betwijfel of er adequate familieleden zijn die dit medeleven verdienen.
Preciesquote:Op woensdag 1 januari 2025 16:24 schreef Discombobulate het volgende:
Volgens mij valt het allemaal best mee. Dit soort dingen zijn relatief weinig als je het vergelijkt met andere dingen. Storm in een glas water.
Tegenover rtl wilden ze blijkbaar niet reageren.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:25 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Moeder en broers hebben wel gereageerd. De moeder uiterst naïef en onverantwoord. De vader heeft niet gereageerd.
Een broer was erbij en heeft eerste hulp verleend.
Ik heb even op hun Facebook gespiekt en ze waren als kind knappe jochies, geen tokkies qua uiterlijk, met een grote bos krullen. Zo zonde. Die jongens is niks aan te rekenen.
Wat weet je nou als je 14 bent. Een paar jaar eerder hadden ze nog een speen in hun mond.
Als er geen etiket op dat vuurwerk zit is het illegaal en kun je nooit weten of het op de goede tijd ontploft.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:27 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Precies
Paar dooie kids door vuurwerk moeten we gewoon incalculeren zodat halfjes hun knalfuifje kunnen hebben elk jaar
Het lichaam is amper koud en al een interview en fotoshoot met moeders?quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:21 schreef ZarB het volgende:
[..]
Typisch dat ma en broers niet willen reageren. Misschien even een pauzetje tussen hun theater door.
En lief en beschaafd? Hou toch op. Is de buurt bang dat tokkie pa en ma achter ze aan komen?
Medeleven naar de familie. Ik betwijfel of er adequate familieleden zijn die dit medeleven verdienen.
Ik doe geen normatieve uitspraak hé. Alleen dat het niet zo significant is vergeleken met andere dingen die gebeuren in het leven, wat vol met risico's zit.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:27 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Precies
Paar dooie kids door vuurwerk moeten we gewoon incalculeren zodat halfjes hun knalfuifje kunnen hebben elk jaar
En een zeer gedetailleerde beschrijving van de verwondingen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:29 schreef roos94 het volgende:
[..]
Het lichaam is amper koud en al een interview en fotoshoot met moeders?
Ja echt hè. Die foto’s bij de trambaan, heel apart.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:29 schreef roos94 het volgende:
[..]
Het lichaam is amper koud en al een interview en fotoshoot met moeders?
Ik vind dit erg uitzonderlijk te noemen. Je kind is nog geen 24 uur weggerukt uit het leven. Raaar. Bel RTL boulevard anders ook nog evenquote:Op woensdag 1 januari 2025 16:32 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En een zeer gedetailleerde beschrijving van de verwondingen.
En toch gaan al die verbodwappies er nooit op in dat al dit gezeik komt door spul al wat verboden is.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:27 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Precies
Wat een onzin.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:27 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Precies
Die Cobra ontplofte meteen toen hij hem aanstak, die was niet goed gefabriceerd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:35 schreef tja77 het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Deze dooie kids komen natuurlijk omdat er legaal vuurwerk te koop is. Er was een afsteekverbod in Rotterdam.
Het was een shell, afgestoken op de grond.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:37 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die Cobra ontplofte meteen toen hij hem aanstak, die was niet goed gefabriceerd.
Van die jongen die dood is. Die Cobra is illegaal.
Misschien is ze nog totaal in shock, dit had ook begeleid moeten worden door een instantie.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:33 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik vind dit erg uitzonderlijk te noemen. Je kind is nog geen 24 uur weggerukt uit het leven. Raaar. Bel RTL boulevard anders ook nog even![]()
Ja, okee, maar in ieder geval iets dat zo krachtig is dat je ervan om het leven komt.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:39 schreef tja77 het volgende:
[..]
Het was een shell, afgestoken op de grond.
De verhalen dat het om een Cobra ging, is allang weerlegt.
Sowieso kan ik me niet herinneren dat er ooit een dode is gevallen door legaal vuurwerk.
Wel door carbid/klaphamers en dat soort rotzooi.
Dan is ze wel heel lang in shock aangezien ze vrij slechte keuzes lijkt te maken als ouder. Ook in dat interview over die andere zoon komt ze bijzonder over.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:40 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Misschien is ze nog totaal in shock, dit had ook begeleid moeten worden door een instantie.
Mogelijk krijgt zij die hulp niet omdat ze niet in Nederland woont en niet ingeschreven staat op hetzelfde adres als haar zoon. Die pa is namelijk nog nergens verschenen, mogelijk krijgt die wel al slachtofferhulp.
En staat dus TOTAAL los van het legale vuurwerk en ook het afsteekverbod dat gold in die stad.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:42 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, okee, maar in ieder geval iets dat zo krachtig is dat je ervan om het leven komt.
Dat was het punt.
Ja maar dat zeggen mensen die gewoon een hekel hebben aan al het vuurwerk. Dat wordt dan straks verboden. Dan hou je alleen nog maar die illegale gevaarlijke rotzooi over.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:44 schreef tja77 het volgende:
[..]
En staat dus TOTAAL los van het legale vuurwerk en ook het afsteekverbod dat gold in die stad.
Dat IS het punt.
Iemand die niet schroomt om de vuile was in haar priveleven voor het zicht van het gehele land buiten te hangen. Was waarvan ze allicht zelf niet eens inziet dat het vuil is.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:42 schreef ZarB het volgende:
[..]
Dan is ze wel heel lang in shock aangezien ze vrij slechte keuzes lijkt te maken als ouder. Ook in dat interview over die andere zoon komt ze bijzonder over.
Ze heeft 7 kinderen, 1 kind 8 jaar niet gezien tot aan een hoop tamtam in de media om hem op te halen in Oekraïne, daarna weer ruzie…quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:42 schreef ZarB het volgende:
[..]
Dan is ze wel heel lang in shock aangezien ze vrij slechte keuzes lijkt te maken als ouder. Ook in dat interview over die andere zoon komt ze bijzonder over.
Kun je nog het onderscheid maken tussen legaal en illegaal?quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:41 schreef Koffieplanter het volgende:
Mensen die vuurwerk afsteken zijn ontegenzeggelijke tokkies die permanent onder toezicht dienen te worden geplaatst.
Onderscheid? Hij?quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:49 schreef Repentless het volgende:
[..]
Kun je nog het onderscheid maken tussen legaal en illegaal?
Er is geen onderscheid, vuurwerk is de facto voor leeghoofden.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:49 schreef Repentless het volgende:
[..]
Kun je nog het onderscheid maken tussen legaal en illegaal?
Nou ja, kinderen niet meegerekendquote:Op woensdag 1 januari 2025 16:51 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Er is geen onderscheid, vuurwerk is de facto voor leeghoofden.
Ik denk dat het zoeken van de aandacht een symptoom van haar psychiatrische problematiek is. Zoals anderen al zeggen zou ze echt in bescherming genomen moeten worden tegen zichzelf.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ze heeft 7 kinderen, 1 kind 8 jaar niet gezien tot aan een hoop tamtam in de media om hem op te halen in Oekraïne, daarna weer ruzie…
En de twee jongens in Rotterdam woonden niet bij haar maar bij hun vader. Zou best kunnen dat ze psychisch niet in orde is en er een heel verhaal achter zit waarom de kinderen niet bij haar wonen.
Jammer inderdaad dat ze de aandacht nu opzoekt want mensen gaan zoals we nu hier ook doen nog meer oordelen. Beter was de naam van de jongen anoniem gebleven.
quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:51 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Gezien het niveau van jouw posts, heb jij al heel wat vuurwerk afgestoken dan.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:51 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Vind jij.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:51 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Het jochie lijkt het ook niet echt getroffen te hebben met z'n ouders hoor.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:55 schreef Mortaxx het volgende:
Kan hier niet echt rouwig om zijn eigenlijk. Eigen schuld
Ik bedoel kinderen met sterretjes.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:55 schreef tja77 het volgende:
[..]
En juist voor die leeftijd is het gevaarlijk
Nounounouquote:Op woensdag 1 januari 2025 16:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik bedoel kinderen met sterretjes.
14-jarige degenerates met halve granaten kunnen me aan mijn reet roesten
Ja, want hij had gekozen door wie hij zou worden opgevoed.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Oh, absoluut.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:24 schreef Discombobulate het volgende:
Volgens mij valt het allemaal best mee. Dit soort dingen zijn relatief weinig als je het vergelijkt met andere dingen. Storm in een glas water.
Zelf nooit jong geweest? En stel, je hebt ouders die je perfect hebben opgevoed en begrensd, maar stel je nu voor dat je dat niet hebt gehad? En een vader die zelf ook onverantwoord omgaat met vuurwerk, wat het geval is geweest bij deze jongen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:55 schreef Mortaxx het volgende:
Kan hier niet echt rouwig om zijn eigenlijk. Eigen schuld
Moet je niet 200+ gaan rijden om je reistijd op de snelweg te kunnen halveren? Fijn...quote:"Toen werd ik gebeld. Ik heb een record gezet denk ik. Ik geloof dat ik in veertig minuten in Rotterdam was."
In deze nuance kan ik mij toch wel vinden.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je zou natuurlijk zelf netjes 115 rijden in zo’n geval.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Moet je niet 200+ gaan rijden om je reistijd op de snelweg te kunnen halveren? Fijn...
Uiteindelijk is bij dit soort dingen niet het middel (vuurwerk) de oorzaak maar het onverantwoord handelen van de gebruiker. Net zoals in het verkeer e.d.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:27 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Precies
Knul van 14 weet prima het verschil tussen goed en foutquote:Op woensdag 1 januari 2025 17:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zelf nooit jong geweest? En stel, je hebt ouders die je perfect hebben opgevoed en begrensd, maar stel je nu voor dat je dat niet hebt gehad? En een vader die zelf ook onverantwoord omgaat met vuurwerk, wat het geval is geweest bij deze jongen.
Ik begrijp niet hoe mensen zoiets kunnen zeggen van een knul van 14 jaar. Harteloos.
En jij bent 15 ofzo?quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:06 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Knul van 14 weet prima het verschil tussen goed en fout
Ja ik denk dat dat van een legaal babypijltje was.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:07 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Berlijn was ook gezellig zo te zien. Even in één klap 36 woningen onbewoonbaar.
Bekijk deze YouTube-video
Tja, ook allemaal niet best, zo te zien!quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:07 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Aannamequote:Op woensdag 1 januari 2025 17:08 schreef KoosVogels het volgende:
Kom maar op met dat vuurwerkverbod.
1. Totaalverbod zal 95 procent (schatting) ervan weerhouden überhaupt vuurwerk af te steken.
2. Dat percentage groeit naarmate vuurwerk 'abnormaler' wordt.
3. Handhaven wordt makkelijker, want minder afstekers.
Oké, maar hoe weet je dat?quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:08 schreef KoosVogels het volgende:
1. Totaalverbod zal 95 procent (schatting) ervan weerhouden überhaupt vuurwerk af te steken.
Je moet ook wel een hele stoere politie-agent zijn om dan straks tussen die bommen te gaan handhaven.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:08 schreef KoosVogels het volgende:
Hahah onzin natuurlijk. Durf te wedden dat +90% überhaupt al niet afsteekt.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:08 schreef KoosVogels het volgende:
Lokale verboden werken niet, omdat:quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:13 schreef tja77 het volgende:
[..]
Aanname
Plausibel
Aanname
Feit: in de steden waar een verbod was, werd er nog steeds flink afgestoken en niet gehandhaafd vanwege andere prioriteiten.
In Berlijn en Hamburg is het flink mis gegaan, vijf vuurwerkdoden in Duitslandquote:Op woensdag 1 januari 2025 17:07 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Weer gelachen om deze postquote:Op zondag 29 december 2024 11:17 schreef HSG het volgende:
[..]
In Duitsland durven mensen elkaar nog aan te spreken. Als jij overdag vuurwerk afsteekt heb je binnen de kortste keren een paar mensen om je heen staan die jou aanspreken op wat je doet. Als je vervelend begint te doen bellen ze de politie en die komt ook echt.
[..]
Het probleem in dit land is dat er teveel mensen denken dat regels en wetten niet voor hun gelden en teveel met een "ik ik ik"-houding rondlopen. Daarom hoe minder vuurwerk hoe beter. Als de Nederlander zich nou gedraagt als de Duitsers dan was het geen probleem geweest.
Maar hoe weet je dat? Waarop baseer je dit?quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lokale verboden werken niet, omdat:
1. Vuurwerk gewoon te koop is in die steden.
2. Ons land nog altijd een afsteekcultuur kent.
Totaalverbod werpt drempel op en de afsteekcultuur zal daardoor geleidelijk uitsterven.
Gezond verstand.quote:
Eh, die ouders wísten dat hij illegaal vuurwerk had hé? En dat ie dat al maanden van te voren mee bezig was...quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zelf nooit jong geweest? En stel, je hebt ouders die je perfect hebben opgevoed en begrensd, maar stel je nu voor dat je dat niet hebt gehad? En een vader die zelf ook onverantwoord omgaat met vuurwerk, wat het geval is geweest bij deze jongen.
Ik begrijp niet hoe mensen zoiets kunnen zeggen van een knul van 14 jaar. Harteloos.
Dat zeg ik ook niet. Maar je lijkt dit als een werkende oplossing te presenteren. "Gezond verstand" is wel erg mager als argument.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gezond verstand.
Vuurwerk afsteken is niet of andere natuurwet, waar niks aan veranderd kan worden.
Totaalverbod werkt niet omdat:quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:15 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Totaalverbod werpt drempel op en de afsteekcultuur zal daardoor geleidelijk uitsterven.
Ja, ik had net gelezen dat die moeder daar vertrouwen in had.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:18 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Eh, die ouders wísten dat hij illegaal vuurwerk had hé? En dat ie dat al maanden van te voren mee bezig was...
Gezien de hoeveelheid ellende die vuurwerk elke jaarwisseling met zich meebrengt, lijken restricties mij meer dan gerechtvaardigd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:18 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet. Maar je lijkt dit als een werkende oplossing te presenteren. "Gezond verstand" is wel erg mager als argument.
quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:20 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, ik had net gelezen dat die moeder daar vertrouwen in had.
De meeste NL'ers zijn gezagstrouw en doen niet zoveel moeite voor een beetje vuurwerk.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:19 schreef tja77 het volgende:
[..]
Totaalverbod werkt niet omdat:
Je binnen een half uur of uur in Duitsland of België zit.
Een verbod op de lichtste cat. F1 niet mogelijk is vanwege Europese regelgeving.
Ik vermoed overigens dat er vanaf 2030 een algeheel verbod zal zijn. Echter zul je merken dat de onrust zal blijven en misschien nog wel erger gaat worden.
Het was een shell die meteen ontplofte.quote:
Die restricties zijn er dus al. Totaalverbod is ook al geweest, heeft ook niet gewerkt. Van mij mag het meerdere jaren geprobeerd worden hoor. Als het werkt, prima. Als het niet werkt en de situatie zelfs verergert, mag het van jou dan ook teruggedraaid worden?quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gezien de hoeveelheid ellende die vuurwerk elke jaarwisseling met zich meebrengt, lijken restricties mij meer dan gerechtvaardigd.
Is een totaalverbod de ultieme oplossing? Geen idee, maar ik vind het prima om dat in de praktijk te ondervinden.
Zie ik ook wel gebeuren ja. Daarom best lullig om die moeder meteen voor de camera te slepen. Nog los van dat het sowieso niet echt lekker overkomt om een moeder die net haar kind verloren is voor de camera te slepen. Of ze nou zelf zegt dit niet erg te vinden of niet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:23 schreef Koffieplanter het volgende:
Overigens zou ik het OM willen verzoeken een onderzoek in te stellen naar de ouders en of er hier sprake is van dood door schuld. Een minderjarige jongen steekt in een stad met een verbod illegaal vuurwerk af, dat is drie keer fout.
Totaalverbod tijdens corona was een goede eerste stap. Het was een stuk rustiger dan andere jaren.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:24 schreef Repentless het volgende:
[..]
Die restricties zijn er dus al. Totaalverbod is ook al geweest, heeft ook niet gewerkt. Van mij mag het meerdere jaren geprobeerd worden hoor. Als het werkt, prima. Als het niet werkt en de situatie zelfs verergert, mag het van jou dan ook teruggedraaid worden?
Nee, de meeste vuurwerkliefhebbers trekken zich geen zak aan van een verbod. Zelfs in de jaren van Covid werd er nog volop afgestoken. Dat terwijl het verbod er maar voor 1 of 2 jaarwisselingen was. Even een jaartje skippen was al niet op te brengen. Massaal werd er naar België en Duitsland getrokken om vuurwerk in te slaan. Natuurlijk werd er minder afgestoken maar die liefhebber blijft stoken. En ook dat viel (en valt) niet te handhaven.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De meeste NL'ers zijn gezagstrouw en doen niet zoveel moeite voor een beetje vuurwerk.
Je houdt waarschijnlijk alleen de die hards over. En naarmate de tijd vordert sterft de afsteekcultuur uit en wordt het steeds abnormaler om te knallen tijdens de jaarwisseling.
Het is natuurlijk naïef om te denken dat je direct na de invoering van een totaalverbod bent waar je wil zijn.
Dat zou ik echt bizar vinden. Als die ouders er al van afwisten zijn ze nu al wel genoeg gestraft.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:23 schreef Koffieplanter het volgende:
Overigens zou ik het OM willen verzoeken een onderzoek in te stellen naar de ouders en of er hier sprake is van dood door schuld. Een minderjarige jongen steekt in een stad met een verbod illegaal vuurwerk af, dat is drie keer fout.
Die kan je niet pakken, die verhandelen dat vanuit bergingen onder een flat of zoiets dergelijks. Of zo:quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:31 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Dat zou ik echt bizar vinden. Als die ouders er al van afwisten zijn ze nu al wel genoeg gestraft.
Pak dan de lui die dit vuurwerk geleverd hebben.
En jij denkt dat er dan geen illegaal vuurwerk meer is dan?quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Totaalverbod tijdens corona was een goede eerste stap. Het was een stuk rustiger dan andere jaren.
Wat ik al schreef: je bent niet meteen waar je wil zijn. Totaalverbod moet je jaren volhouden, waardoor vuurwerk afsteken steeds minder normaal wordt.
Dat snap ik. Maar het gaat dus om een minderheid, een groepje die hards.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:31 schreef tja77 het volgende:
[..]
Nee, de meeste vuurwerkliefhebbers trekken zich geen zak aan van een verbod. Zelfs in de jaren van Covid werd er nog volop afgestoken. Dat terwijl het verbod er maar voor 1 of 2 jaarwisselingen was. Even een jaartje skippen was al niet op te brengen. Massaal werd er naar België en Duitsland getrokken om vuurwerk in te slaan. Natuurlijk werd er minder afgestoken maar die liefhebber blijft stoken. En ook dat viel (en valt) niet te handhaven.
Ze worden regelmatig opgepakt, maar lopen binnen een paar uur weer vrij rond.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:32 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die kan je niet pakken, die verhandelen dat vanuit bergingen onder een flat of zoiets dergelijks.
Inderdaad. Momenteel is het niveau wel heel erg 'We've tried nothing and we're all out of ideas'quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gezien de hoeveelheid ellende die vuurwerk elke jaarwisseling met zich meebrengt, lijken restricties mij meer dan gerechtvaardigd.
Is een totaalverbod de ultieme oplossing? Geen idee, maar ik vind het prima om dat in de praktijk te ondervinden.
Nee, ik denk niet dat er dan geen illegaal vuurwerk meer is. Maar lees vooral mijn reacties hierboven, daarin zet ik mijn visie uiteen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:35 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
En jij denkt dat er dan geen illegaal vuurwerk meer is dan?
Dankzij zulke gedachtes vieren we straks oud en nieuw met alleen harde klappen en vernielingen i.p.v. het prachtige siervuurwerk.
De problemen en ongelukken die er nu zijn dat is voor het overgrote deel te danken aan gevaarlijk illegale (zel gemaakte) vuurwerk bommen.
Laat ze die keihard aanpakken en dan vooral degenen die kinderen dat spul in de klauwen duwen.
Je zult toch echt met een alternatief moeten komen. En dat is een vuurwerkshow van 10 minuten(🥹) niet. Je kan ook niet altijd even met je hele gezin even naar de andere kant van de stad gaan.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Totaalverbod tijdens corona was een goede eerste stap. Het was een stuk rustiger dan andere jaren.
Wat ik al schreef: je bent niet meteen waar je wil zijn. Totaalverbod moet je jaren volhouden, waardoor vuurwerk afsteken steeds minder normaal wordt.
Daarom zou het wel degelijk helpen als vuurwerk verboden was en onder de wapenwet viel, want dan kan het voorarrest wel wat langerquote:Op woensdag 1 januari 2025 17:36 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ze worden regelmatig opgepakt, maar lopen binnen een paar uur weer vrij rond.
Ze zijn alleen hun knallers kwijt, maar die kopen of maken ze in rap tempo weer bij.
Het is maar 1 x per jaar, laat mensen dan gewoon lekker wat sier dingen afsteken.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, ik denk niet dat er dan geen illegaal vuurwerk meer is. Maar lees vooral mijn reacties hierboven, daarin zet ik mijn visie uiteen.
Is dat relevant? Hoe dan ook is het een trieste aangelegenheid (voor de nabestaanden)quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:22 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik heb nog nergens gelezen hoe dat kind aan die Cobra kwam.
Die zijn hier toch verboden?
https://www.veiligheid.nl(...)rwisseling-2021-2022quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar het gaat dus om een minderheid, een groepje die hards.
Maar een totaalverbod zorgt ervoor dat afsteken steeds minder normaal wordt. Nieuwe generaties groeien dan niet langer op met het idee dat vuurwerk knallen erbij hoort tijdens de jaarwisseling.
En ik verwacht dat de pakkans groter wordt als alleen de die hards overblijven (al is dat natuurlijk speculatie). Met een groepje de hele nacht knallen op een kruispunt wordt dan verdomd lastig. Dan word je vrijwel zeker op de bon geslingerd.
773 Vuurwerkslachtoffers tijdens een algeheel vuurwerkverbod.quote:Tijdens de jaarwisseling 2021-2022 was er net als vorig jaar een verbod op de verkoop en het afsteken van (oudejaars-)vuurwerk (m.u.v. categorie F1 vuurwerk), als gevolg van de coronapandemie. Toch zijn er op 31 december en 1 januari naar schatting 773 vuurwerkslachtoffers behandeld op een Nederlandse SEH-afdeling of een huisartsenpost (HAP). Dit is een verdubbeling van het aantal letsels in vergelijking met vorig jaar. Daarnaast werd in de media van nog 11 ongevallen met vuurwerk verslag gedaan in de periode van 1 november 2021 tot en met 31 januari 2022.
Waarom verzet je nu ineens de doelpalen? Net maakte je nog een heel ander puntquote:Op woensdag 1 januari 2025 17:39 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Het is maar 1 x per jaar, laat mensen dan gewoon lekker wat sier dingen afsteken.
Waarom denk je dat illegaal vuurwerk illegaal vuurwerk heet?quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:38 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Daarom zou het wel degelijk helpen als vuurwerk verboden was en onder de wapenwet viel, want dan kan het voorarrest wel wat langer
Ja, dat is wel relevant, want als niemand dat minderjarige kind een shell (blijkt nu) had gegeven, dan had hij nu nog geleefd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:39 schreef Gunner het volgende:
[..]
Is dat relevant? Hoe dan ook is het een trieste aangelegenheid (voor de nabestaanden)
Huh?quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:41 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Waarom verzet je nu ineens de doelpalen? Net maakte je nog een heel ander punt
Als je er nu mee begint. Dan groeien de kinderen die nu 6 zijn niet op met dat het normaal is zoals het nu gaat.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:38 schreef CR7 het volgende:
[..]
Je zult toch echt met een alternatief moeten komen. En dat is een vuurwerkshow van 10 minuten(🥹) niet. Je kan ook niet altijd even met je hele gezin even naar de andere kant van de stad gaan.
Daarnaast vergis jij je erin hoeveel tokkies er in Nederland wonen die kicken op adrenaline. Pak je hun speelgoed af dan verzinnen ze wel wat anders. Nogal naïef om te denken dat als je een verbod instelt zij wel netjes om 12u in bed liggen. En juist deze groep en hun nakomelingen zorgen voor het 99% van het gezeik.
Jawel, maar tijdens die corona totaalverboden waren er natuurlijk ook lockdowns actief. Veel minder mensen bij elkaar, horeca dicht, etc. In zijn geheel veel minder mensen op straat, dus dan is minder incidenten ook een logisch gevolg.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, vuurwerk is genormaliseerd. Dat verandert naar mijn idee pas als je definitief kiest voor een totaalverbod, dus geen tijdelijke noodgreep, zoals tijdens corona.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:41 schreef tja77 het volgende:
[..]
https://www.veiligheid.nl(...)rwisseling-2021-2022
[..]
773 Vuurwerkslachtoffers tijdens een algeheel vuurwerkverbod.
Geen idee hoeveel er dit jaar zijn?
Vuurwerk gaat over van vader op zoon en van het ene klasgenootje op de andere, daar gaat een verbod niks aan veranderen, want het blijft ingeburgerd.
Er wordt niet gehandhaafd, dus de pakkans is en BLIJFT nihil.
Snap het doel ook niet. Je hebt nu 17 mensen bij de oogarts terwijl er overal nog legaal vuurwerk kan worden gekocht.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:42 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat illegaal vuurwerk illegaal vuurwerk heet?
Doe een verbod op vuurwerk en de mensen die er verantwoordelijk mee omgaan alleen met oud en nieuw die zijn de pineut.
En wat hou je dan over?
Het ILLEGALE vuurwerk, met de bijbehorende dezelfde agressieve gasten al nu.
Consumentenvuurwerk is een gateway drug naar zwaarder vuurwerk.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:42 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat illegaal vuurwerk illegaal vuurwerk heet?
Doe een verbod op vuurwerk en de mensen die er verantwoordelijk mee omgaan alleen met oud en nieuw die zijn de pineut.
En wat hou je dan over?
Het ILLEGALE vuurwerk, met de bijbehorende dezelfde agressieve gasten al nu.
Die gast in dat filmpje dat ik heb geplaatst zei zelfs dat hij meer illegaal vuurwerk verkocht sinds die verboden zijn ingegaan.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:46 schreef CR7 het volgende:
[..]
Snap het doel ook niet. Je hebt nu 17 mensen bij de oogarts terwijl er overal nog legaal vuurwerk kan worden gekocht.
En dan verwachten ze dat bij een totaalverbod waarbij de groep illegale vuurwerkgebruikers groter wordt dat de groep bij de oogarts kleiner gaat worden?
Zelfs al blijft er nog maar 10% van de vuurwerkafstekers over. Dan nog praat je over duizenden die in de weer gaan met illegaal zooi.
Ja dat idd. Oogartsen krijgen het minder druk, mensen die handen kwijtraken of erger gaan naar andere afdelingen als ze geluk hebben.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:46 schreef CR7 het volgende:
[..]
Snap het doel ook niet. Je hebt nu 17 mensen bij de oogarts terwijl er overal nog legaal vuurwerk kan worden gekocht.
En dan verwachten ze dat bij een totaalverbod waarbij de groep illegale vuurwerkgebruikers groter wordt dat de groep bij de oogarts kleiner gaat worden?
Er zullen altijd mensen hardere dingen willen, en zolang die te krijgen zijn en er geen consequenties aan verbonden zijn zal dat nooit ophouden idd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:48 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Consumentenvuurwerk is een gateway drug naar zwaarder vuurwerk.
Overigens ben ik geen voorstander van een verbod. De maatschappij als geheel is niet maakbaar, er zal overlast zijn en er zullen slachtoffers zijn. Net als in het verkeer.
Je zult gewoon effectiever en beter moeten handhaven. Met name op de handel en het gebruik van illegaal vuurwerk, het hele jaar rond. Dus meer geld en meer middelen naar politie en justitie. Nu gebeurt er aan handhaven weinig tot niks.
Dat 14 jarige dode jochie was blijkbaar al weken aan het stoken. Daar moet toch op kunnen worden ingegrepen zou je zeggen.
Ik en tien miljoen Nederlanders ervaren een vuurwerk crisis.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:39 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Het is maar 1 x per jaar, laat mensen dan gewoon lekker wat sier dingen afsteken.
Alcohol werd tijdens de drooglegging overal en nergens gestookt, het hele jaar door. Er waren amper handhavers en er zaten allerlei mazen in de wet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:45 schreef Repentless het volgende:
[..]
Jawel, maar tijdens die corona totaalverboden waren er natuurlijk ook lockdowns actief. Veel minder mensen bij elkaar, horeca dicht, etc. In zijn geheel veel minder mensen op straat, dus dan is minder incidenten ook een logisch gevolg.
Als je er nu eens een casus als de Amerikaanse drooglegging tegenover zet: als je alle alcohol verbiedt, wordt het op den duur steeds abnormaler om alcohol te drinken. Het sterft dan vanzelf uit met elke generatie. Zou je denken.
Het aantal alcoholverslaafden was nog nooit zo hoog, de mafia heeft nog nooit zoveel geld verdiend als met de illegale handel en de stapel lijken in het criminele circuit als gevolg daarvan werd ook steeds hoger. Na 13 jaar heeft men het maar opgegeven.
Wellicht is dit anders hoor en werkt het, maar indien dit hetzelfde gaat met legaal vuurwerk, ben je dan ook bereid om het terug te draaien?
Dus ik mag 1 x per jaar geen fonteintjes meer afsteken omdat jij in een crisisje zit.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik en tien miljoen Nederlanders ervaren een vuurwerk crisis.
Mind you. Dat 'ervaren' is niet zomaar iets, het was het grondliggende argument voor het invoeren van noodwetgeving eind 2024. Als er nu een referendum zou zijn dan zou de groep die een totaal verbod willen met 60% vs 24% winnen.
Als het toch maar een dagje is, stop er dan gewoon mee
Alsof het nergens meer te verkrijgen is dan....quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, vuurwerk is genormaliseerd. Dat verandert naar mijn idee pas als je definitief kiest voor een totaalverbod, dus geen tijdelijke noodgreep, zoals tijdens corona.
En wat ik al schreef: zo'n cultuursverandering kost tijd. Daar gaat tien tot twintig jaar overheen. Maar je moet ergens beginnen.
Toch is handhaving van een vuurwerkverbod tijdens oud en nieuw blijkbaar onmogelijk. We hebben 19 gemeenten met een afsteekverbod, en welgeteld 0 arrestaties danwel handhavingen in die gemeenten afgelopen nacht. En het was echt niet stil in Utrecht, Rotterdam of een van die andere gemeenten kan ik je vertellen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Alcohol werd tijdens de drooglegging overal en nergens gestookt, het hele jaar door. Er waren amper handhavers en er zaten allerlei mazen in de wet.
Je kunt moeilijk vuurwerk maken in je schuurtje. En afsteken doe je niet in het geniep, zoals met het drinken van alcohol.
Het is daarnaast ook een beetje onzinnig om bij elk verbod de drooglegging erbij te slepen. Want daarmee suggereer je dat een verbod per definitie niet werkt.
Toen roken in de horeca in 2008 werd verboden werd ook gezegd dat kroegen er massaal maling aan zouden hebben. En in het begin werd het rookverbod veelvuldig aan de laars gelapt.
Inmiddels zijn we 15 jaar verder en is roken in de horeca vrijwel volledig uitgebannen. Zelfs rookruimtes zijn verdwenen.
Goh raar hé, het is niet zo dat je zaak anders wordt gesloten.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Alcohol werd tijdens de drooglegging overal en nergens gestookt, het hele jaar door. Er waren amper handhavers en er zaten allerlei mazen in de wet.
Je kunt moeilijk vuurwerk maken in je schuurtje. En afsteken doe je niet in het geniep, zoals met het drinken van alcohol.
Het is daarnaast ook een beetje onzinnig om bij elk verbod de drooglegging erbij te slepen. Want daarmee suggereer je dat een verbod per definitie niet werkt.
Toen roken in de horeca in 2008 werd verboden werd ook gezegd dat kroegen er massaal maling aan zouden hebben. En in het begin werd het rookverbod veelvuldig aan de laars gelapt.
Inmiddels zijn we 15 jaar verder en is roken in de horeca vrijwel volledig uitgebannen. Zelfs rookruimtes zijn verdwenen.
Magnieters, huilers en jankmuilen ervaren dat.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik en tien miljoen Nederlanders ervaren een vuurwerk crisis.
Mind you. Dat 'ervaren' is niet zomaar iets, het was het grondliggende argument voor het invoeren van noodwetgeving eind 2024. Als er nu een referendum zou zijn dan zou de groep die een totaal verbod willen met 60% vs 24% winnen.
Als het toch maar een dagje is, stop er dan gewoon mee
Dat, plus een veel hardere straf voor onruststokers tijdens oud en nieuw , vooral diegene die politie en ambulancepersoneel en brandweer bekogelen met illegaal vuurwerk. Daar moet gewoon flinke celstraf op staan, minimaal een jaar. Pas dan kan je zeggen dat je een cultuuromslag voorstaat. Niet een hele menigte met siervuurwerk over 1 kam scheren terwijl je aan de achterkant geen extra maatregelen neemt aan de import, distributie en gebruik van illegaal vuurwerk zoals nu.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:48 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Consumentenvuurwerk is een gateway drug naar zwaarder vuurwerk.
Overigens ben ik geen voorstander van een verbod. De maatschappij als geheel is niet maakbaar, er zal overlast zijn en er zullen slachtoffers zijn. Net als in het verkeer.
Je zult gewoon effectiever en beter moeten handhaven. Met name op de handel en het gebruik van illegaal vuurwerk, het hele jaar rond. Dus meer geld en meer middelen naar politie en justitie. Nu gebeurt er aan handhaven weinig tot niks.
Dat 14 jarige dode jochie was blijkbaar al weken aan het stoken. Daar moet toch op kunnen worden ingegrepen zou je zeggen.
Wordt er nu geen sigaret meer verkocht dan?quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Iedereen meteen stoppen? Nee zeker niet. Kinderen die opgroeien in een verbod zullen wel veel minder snel beginnenquote:Op woensdag 1 januari 2025 18:02 schreef CR7 het volgende:
Wat denk je dat als je roken gaat verbieden. Dat iedereen netjes gaat stoppen? Of gaat iedereen aan de gevaarlijke illegale zooi?
Nogmaals, die lokale verboden werken niet, omdat:quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Toch is handhaving van een vuurwerkverbod tijdens oud en nieuw blijkbaar onmogelijk. We hebben 19 gemeenten met een afsteekverbod, en welgeteld 0 arrestaties danwel handhavingen in die gemeenten afgelopen nacht. En het was echt niet stil in Utrecht, Rotterdam of een van die andere gemeenten kan ik je vertellen.
Ik snap dat men een vuurwerkverbod als oplossing wil zien voor amokmakers die gewapend met illegale cobras het onze dienstverleners zuur maken, maar ook jij snapt best wel dat het verbieden van legaal vuurwerk geen enkele correlatie zal hebben met een daling van het gebruik van illegaal vuurwerk. Zeker niet als handhaving zoals nu nagenoeg nihil is.
https://eenvandaag.avrotr(...)en-en-dit-is-waarom/quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:07 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Iedereen meteen stoppen? Nee zeker niet. Kinderen die opgroeien in een verbod zullen wel veel minder snel beginnen
Er is inmiddels al een dalende lijn van kinderen die er mee beginnen
Het is een rookverbod in de horeca, geen totaalverbod op roken.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wordt er nu geen sigaret meer verkocht dan?
De buurt mag in de handjes knijpen dat er nooit brand is uitgebroken bij cracker Jack...quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:21 schreef ZarB het volgende:
Ik woon niet ver van de Belgische grens. Tijdens corona heb ik niks gemerkt van het vuurwerkverbod. Dat mensen niet helemaal uit het Noorden naar België rijden snap ik wel. Maar toen was er ook in Duitsland een verkoop verbod wat veel mensen vergeten. Dat zal als F2 vuurwerk in Nederland verboden worden niet het geval zijn. Het nieuws heeft behoorlijk vol gestaan over wat voor gekkenhuis het was met Nederlanders die vuurwerk kochten in Duitsland. F1 vuurwerk kan niet eens verboden worden vanwege Europese regelgeving, maar neem aan dat je dat wel wist...quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De meeste NL'ers zijn gezagstrouw en doen niet zoveel moeite voor een beetje vuurwerk.
Je houdt waarschijnlijk alleen de die hards over. En naarmate de tijd vordert sterft de afsteekcultuur uit en wordt het steeds abnormaler om te knallen tijdens de jaarwisseling.
Het is natuurlijk naïef om te denken dat je direct na de invoering van een totaalverbod bent waar je wil zijn.
En daar geloof ik dus niks van. Laatst nog gehoord van mijn nicht van 9 jaar. Schijnt dat er gewoon kinderen uit groep 7/8 lopen te vapen. Dat is toch niet normaal?quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:07 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Iedereen meteen stoppen? Nee zeker niet. Kinderen die opgroeien in een verbod zullen wel veel minder snel beginnen
Ja, dus het is niet hetzelfde als vergelijken met een totaalverbod op siervuurwerk zoals jij nu doet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is een rookverbod in de horeca, geen totaalverbod op roken.
Die lopen nou met een vape apparaatje rond.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:07 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ik ben ook veel meer voorstander van lik op stuk. Ben je zo'n stoere jongen die vuurwerk naar hulpverleners gooit, krijg je te plekke de lange lat in je nek en eet je de komende 6 weken uit een rietje. Dat zachte heelmeesters gedoe in Nederland ben ik wel een beetje klaar mee.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat, plus een veel hardere straf voor onruststokers tijdens oud en nieuw , vooral diegene die politie en ambulancepersoneel en brandweer bekogelen met illegaal vuurwerk. Daar moet gewoon flinke celstraf op staan, minimaal een jaar. Pas dan kan je zeggen dat je een cultuuromslag voorstaat. Niet een hele menigte met siervuurwerk over 1 kam scheren terwijl je aan de achterkant geen extra maatregelen neemt aan de import, distributie en gebruik van illegaal vuurwerk zoals nu.
Dat gaat over vapes en e-sigaretten. Ik heb het over tabak.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)en-en-dit-is-waarom/
Eerder vanwege dit soort terroristjes :quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:56 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dus ik mag 1 x per jaar geen fonteintjes meer afsteken omdat jij in een crisisje zit.
Zelfde als nu met vuurwerk dus: amper handhavers. Die drank werd echt niet alleen maar in kleine schuurtjes gestookt natuurlijk. Om de vraag aan te kunnen, heb je massaproductie nodig. De Ierse whiskey en Cubaanse rum kwam met scheepsladingen tegelijk binnen in ee havens.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat kun je dus wel, want veel van de ongelukken gebeuren juist met eigen knutselwerk in schuurtjes. Net zoals mensen doodgingen door slecht gestookte DIY alcohol.quote:Je kunt moeilijk vuurwerk maken in je schuurtje. En afsteken doe je niet in het geniep, zoals met het drinken van alcohol.
Dat zeg ik niet. Echter is "gezond verstand" en "ik denk" vrij weinig grond om het succes in te schatten. Dit terwijl er praktijkcasussen van totaalverboden zijn waaruit bleek dat het volledig averechts werkte.quote:Het is daarnaast ook een beetje onzinnig om bij elk verbod de drooglegging erbij te slepen. Want daarmee suggereer je dat een verbod per definitie niet werkt.
Ja, maar een beperking op bepaalde plekken is iets anders dan een totaalverbod. Roken is niet verboden, alleen roken in kroegen. Daarnaast is het natuurlijk veel makkelijker handhaven: er zijn niet zoveel kroegen als mensen die op een enkele avond massaal op de been zijn door heel Nederland. Een kroeg kun je het hele jaar door een verrassingsbezoek brengen. Wordt er gerookt: boete, vergunning intrekken en tent sluiten. Ondrnemer failliet.quote:Toen roken in de horeca in 2008 werd verboden werd ook gezegd dat kroegen er massaal maling aan zouden hebben. En in het begin werd het rookverbod veelvuldig aan de laars gelapt.
Nee, dat denk ik niet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:02 schreef CR7 het volgende:
[..]
Goh raar hé, het is niet zo dat je zaak anders wordt gesloten.
Wat denk je dat als je roken gaat verbieden. Dat iedereen netjes gaat stoppen? Of gaat iedereen aan de gevaarlijke illegale zooi?
Ja, dan mag je dus vanwege dat soort crimineeltjes geen gewoon vuurwerk meer afsteken straks.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:11 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Eerder vanwege dit soort terroristjes :
Ouders wisten het, pa deed mee. Ma wist er ook van, zie de eerder geplaatste artikelen waarin ze met trots vertelt over de vuurwerkhobby van haar zoon(s).quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:31 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Dat zou ik echt bizar vinden. Als die ouders er al van afwisten zijn ze nu al wel genoeg gestraft.
Pak dan de lui die dit vuurwerk geleverd hebben.
Je zegt het zelf al terroristjes. Leuk dat je mij en op een paar na iedereen daarmee vergelijkt. Tnx.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:11 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Bv. carbid is geen vuurwerk, daarbij staat carbidschieten op de lijst "Nationaal Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed".quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:15 schreef KoosVogels het volgende:
Genoeg dieren en mensen die ook met legaal vuurwerk geterroriseerd worden verderquote:Op woensdag 1 januari 2025 18:16 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al terroristjes. Leuk dat je mij en op een paar na iedereen daarmee vergelijkt. Tnx.
Hoe precies? Een knetterlint in je tuin? Knalerwten op je stoep?quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:18 schreef Fok-it het volgende:
Genoeg dieren en mensen die ook met legaal vuurwerk geterroriseerd worden verder
Je Chihuahua aan een pijl gebonden?quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:18 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Genoeg dieren en mensen die ook met legaal vuurwerk geterroriseerd worden verder
Er zijn ook mensen die met stenen smijten met oud en nieuw.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:18 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Aan je 13de fles wijn begonnen?quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:21 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Je Chihuahua aan een pijl gebonden?
Ja, erg goeie vergelijking welquote:Op woensdag 1 januari 2025 18:21 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Er zijn ook mensen die met stenen smijten met oud en nieuw.
Laten we dan stenen maar gaan verbieden en zandpaden aan leggen.
Zulke idioten heb je overal die mogen om mij een beste stomp op hun neus krijgen.
Okee, het was maar een grapje hoor.quote:
Carbidschieten kun je reguleren, vergunningen afgeven en er evenementen omheen bouwen. Vergelijkbaar met vuurwerkshows.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bv. carbid is geen vuurwerk, daarbij staat carbidschieten op de lijst "Nationaal Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed".
Kortom, een vuurwerkverbod verandert daar alvast niks aan.
Ja. Ik ga Squid Game kijken, ik kom wel terug als jij niet meer ongesteld bent.quote:
Die weerhou je niet met een verbod op siervuurwerk.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:11 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Maar dat is al strafbaar.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:18 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Een hele groep zal de omweg idd niet nemen. Maar die hele groep is volgens mij ook niet de oorzaak van alle problemen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet.
Wel werp je met zo'n verbod een drempel op. Roken wordt minder genormaliseerd en een hoop mensen nemen de moeite niet als je via allerlei omwegen je peuken moet scoren. Voor jongeren wordt het al helemaal lastig, als ze nergens meer sigaretten kunnen kopen.
Als je dit nou zelf zo terugleest, zie je zelf toch ook wel in dat dit niet te doen is? Hoe ga je een verbod op carbidschieten op het platteland handhaven dan? Daar heb je 1 agent op een heel dorp, qua KM2 doet hij er 10 minuten over om bij een melding te komen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Carbidschieten kun je reguleren, vergunningen afgeven en er evenementen omheen bouwen. Vergelijkbaar met vuurwerkshows.
Dan is het simpel, al het vuurwerk is illegaal en er wordt dus ook niks meer verkocht. Na enkele jaren zijn de meeste mensen gewend en blijft er een select groepje over die blijven stoken. De aanwas nieuwe 'die hards' neemt af want ze groeien niet op met vuurwerk.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Magnieters, huilers en jankmuilen ervaren dat.
Weet je waarom? Omdat de politie al niet kan handhaven op het illegale spul. Dus waarom zouden ze het wel kunnen in jouw gewenste situatie?
Nou ja, nee. Terroriseren betekent gewoon voortdurend bang maken. Dat lijkt me niet strafbaar doch bijzonder onwenselijkquote:
Toen was alles ook dicht en mocht er van alles niks... Dus dat is niet echt een eerlijke vergelijking.quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:29 schreef KoosVogels het volgende:
Ja top en dan hebben we straks 19 miljoen braverikken. Politie kan gaan stoppen met bestaan.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dan is het simpel, al het vuurwerk is illegaal en er wordt dus ook niks meer verkocht. Na enkele jaren zijn de meeste mensen gewend en blijft er een select groepje over die blijven stoken. De aanwas nieuwe 'die hards' neemt af want ze groeien niet op met vuurwerk.
En toen was er nog iets van solidariteit bij de zorgmedewerkers. Nu heb je 17 mensen bij de oogarts. Nou poe poe. Er zijn 700+ oogartsen in Nederland.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toen was alles ook dicht en mocht er van alles niks... Dus dat is niet echt een eerlijke vergelijking.
Ik denk niet dat de aanwas van “die hards” afneemt als je legaal vuurwerk gaat verbieden zonder extra maatregelen te nemen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dan is het simpel, al het vuurwerk is illegaal en er wordt dus ook niks meer verkocht. Na enkele jaren zijn de meeste mensen gewend en blijft er een select groepje over die blijven stoken. De aanwas nieuwe 'die hards' neemt af want ze groeien niet op met vuurwerk.
Hoe zie jij terroriseren voor je dan? Want als je vuurwerk volgens de regels afsteekt kan dat eigenlijk niet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:35 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nou ja, nee. Terroriseren betekent gewoon voortdurend bang maken. Dat lijkt me niet strafbaar doch bijzonder onwenselijk
En ik denk dat het gros die pro-vuurwerkverbod is ook zo denkt, en niet alleen als reden heeft zodat ook het illegale vuurwerk aan banden wordt gelegd
Als je 24 uur lang vuurwerk afsteekt (Om het even wettelijk te houden) wekt dat geen continue angst op bij dieren?quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Want als je vuurwerk volgens de regels afsteekt kan dat eigenlijk niet.
Ja want die hards planten zich niet voort, en die hards steken andere mensen ook niet aan met hun gedrag als ze zien dat ze er toch mee weg komen, want geen handhaving. Waarom zou ik me aan het afsteekverbod houden als m’n buurman het ook niet doet? Kortom, volgend jaar ga ik OOK naar België…quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is niet alsof er op elk erf carbid wordt geschoten. Het zijn vaak al samenkomsten, verkapte evenementen. Geef het een vergunning en er hoeft niet te worden gehandhaafd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als je dit nou zelf zo terugleest, zie je zelf toch ook wel in dat dit niet te doen is? Hoe ga je een verbod op carbidschieten op het platteland handhaven dan? Daar heb je 1 agent op een heel dorp, qua KM2 doet hij er 10 minuten over om bij een melding te komen.
Je plan is echt niet realistisch.
Een stuk minder dan een stalbrand of in de bakkende zon in een trailer voor het slachthuis te moeten wachten.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:44 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Als je 24 uur lang vuurwerk afsteekt (Om het even wettelijk te houden) wekt dat geen continue angst op bij dieren?
Je woont in de randstad, op het platteland kan je juist in het “geniep” prima carbidschieten en het is juist zo populair omdat iedereen met een melkbus het kanquote:Op woensdag 1 januari 2025 18:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is niet alsof er op elk erf carbid wordt geschoten. Het zijn vaak al samenkomsten, verkapte evenementen. Geef het een vergunning en er hoeft niet te worden gehandhaafd.
Overtreders heb je zo in de smiezen, want je kunt moeilijk in het geniep carbidschieten.
Er zijn al best veel evenementen die daar om draaien, maar heel veel mensen doen het ook thuis. "Is koeltoer"quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is niet alsof er op elk erf carbid wordt geschoten. Het zijn vaak al samenkomsten, verkapte evenementen. Geef het een vergunning en er hoeft niet te worden gehandhaafd.
Overtreders heb je zo in de smiezen, want je kunt moeilijk in het geniep carbidschieten.
Als je zo redeneert kun je überhaupt niets reguleren of verbieden, want er zijn altijd mensen die een loopje nemen met de regels.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:33 schreef CR7 het volgende:
[..]
Een hele groep zal de omweg idd niet nemen. Maar die hele groep is volgens mij ook niet de oorzaak van alle problemen.
Wel de kleine meerderheid die bij een verbod nog extremer gedrag gaat vertonen en/of wel het risico wil nemen met illegaal vuurwerk. En ik denk dat die 17 personen bij de oogarts dan een schijntje zullen blijken te zijn.
Tradities kunnen vast en zeker verdwijnen. Raddraaiers zullen altijd blijven bestaan. En anders kan je beter naar Noord Korea of China verhuizen.
Daarbij weten criminelen altijd wel de gemiddelde persoon te vinden en hun spul aan de man te brengen.
En de zg. Rum Runners bestonden niet?quote:Op woensdag 1 januari 2025 17:55 schreef KoosVogels het volgende:
quote:The Profitable Smuggling Business of the 1920s
Although thousands of family-run distilleries went out of business, the alcohol restrictions inspired countless methods for transporting illegal liquor. In this vacuum, smugglers sought to meet demand by importing alcohol from surrounding countries where its trade remained legal: Canada, Mexico, the Bahamas, and Cuba – all of which had plenty of reasons to want to encourage Americans to continue to drink despite the law.
Rum was very popular at the time. In the beginning, it became the cheapest and simplest liquor of choice to ferry between the Caribbean islands and the Atlantic coast. So, the speedy boatmen and their varied craft were called “rum runners”, the most enduring images of the Prohibition Era.
Wedden dat er geknutseld gaat worden? Ik denk dat de campingwinkel en gasblikken vrij snel gevonden zijn door de lui die echt willen.quote:Je kunt moeilijk vuurwerk maken in je schuurtje.
Het is ook onzinning om te stellen dat met een verbod de problemen opgelost zijn.quote:Het is daarnaast ook een beetje onzinnig om bij elk verbod de drooglegging erbij te slepen. Want daarmee suggereer je dat een verbod per definitie niet werkt.
Ik kan je verklappen dat er in een hoop kleine kroegjes hier nog volop gerookt wordt.quote:Toen roken in de horeca in 2008 werd verboden werd ook gezegd dat kroegen er massaal maling aan zouden hebben. En in het begin werd het rookverbod veelvuldig aan de laars gelapt.
Nogmaals, voor carbidschieten kun je een uitzondering maken, omdat het wordt beschouwd als cultureel erfgoed. Iedereen kan dan gewoon een vergunning aanvragen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je woont in de randstad, op het platteland kan je juist in het “geniep” prima carbidschieten en het is juist zo populair omdat iedereen met een melkbus het kan
Of gok je erop dat buren daar elkaar gaan verlinken bij de lokale bromsnor? Dat gaat daar echt niet gebeuren.
Waarschijnlijk ja, maar als buurman Kees doodleuk vuurwerk afsteekt en er is geen handhaving, dikke kans dat het jaar erop meer mensen in die wijk hetzelfde gaan doen. Alles staat of valt bij handhaving en daar is OF geen capaciteit voor of het heeft geen prioriteit.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je zo redeneert kun je überhaupt niets reguleren of verbieden, want er zijn altijd mensen die een loopje nemen met de regels.
Verbiedt vuurwerk, zorg ervoor dat afsteken 'abnormaal' wordt. Groepjes die in een parkje urenlang staan te knallen op oudejaarsavond worden er dan gewoon bij gelapt door de buren.
De groep notoire afstekers wordt dan waarschijnlijk steeds kleiner, naarmate de tijd vordert.
Dit is dus de moeite die ik heb met die roep om het totaalverbod: de argumenten zijn "ik denk" en "gezond verstand". Als je daar dan daadwerkelijke casussen tegenover zet waarbij totaalverboden niet werkten en zelfs averechtse effecten hadden, heb je in ieder geval een onderbouwing die wat verder gaat dan wensdenken.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toen was alles ook dicht en mocht er van alles niks... Dus dat is niet echt een eerlijke vergelijking.
Dat staat toch niet in verhouding met de letterlijk miljoenen anderen die dat niet doen?quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je zo redeneert kun je überhaupt niets reguleren of verbieden, want er zijn altijd mensen die een loopje nemen met de regels.
Verbiedt vuurwerk, zorg ervoor dat afsteken 'abnormaal' wordt. Groepjes die in een parkje urenlang staan te knallen op oudejaarsavond worden er dan gewoon bij gelapt door de buren.
De groep notoire afstekers wordt dan waarschijnlijk steeds kleiner, naarmate de tijd vordert.
Utrecht... Hadden ze daar ook niet een vuurwerkverbod?quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:11 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Ik zeg toch dat ik verwacht dat een groepje sowieso blijft stoken...quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:44 schreef tja77 het volgende:
[..]
Ja want die hards planten zich niet voort, en die hards steken andere mensen ook niet aan met hun gedrag als ze zien dat ze er toch mee weg komen, want geen handhaving. Waarom zou ik me aan het afsteekverbod houden als m’n buurman het ook niet doet? Kortom, volgend jaar ga ik OOK naar België…
Newsflash, Nederland zit niet vol met alleen maar braverikken.
Pijlen en rotjes zijn al jaren verboden, dus wat wil je nog precies meer ?quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nogmaals, voor carbidschieten kun je een uitzondering maken, omdat het wordt beschouwd als cultureel erfgoed. Iedereen kan dan gewoon een vergunning aanvragen.
Verder zie ik carbidschieten ook niet als het grootste probleem. Heb vooral moeite met het moeten ontwijken van pijlen, potjes en rotjes in stedelijke omgevingen.
En wie woont er in de Randstad? Ik ben een Veluwenaar.
Dat stel ik dan ook niet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
En de zg. Rum Runners bestonden niet?
[..]
[..]
Wedden dat er geknutseld gaat worden? Ik denk dat de campingwinkel en gasblikken vrij snel gevonden zijn door de lui die echt willen.
[..]
Het is ook onzinning om te stellen dat met een verbod de problemen opgelost zijn.
Sure. Maar hier in de binnenstad had de meerderheid van de kroegen in eerste instantie lak aan het verbod. Inmiddels wordt er nergens meer gerookt, ook niet stiekem.quote:Ik kan je verklappen dat er in een hoop kleine kroegjes hier nog volop gerookt wordt.
Het gaat hetzelfde worden als door rood rijden, het mag niet maar het gebeurt op grote schaal door de gemiddelde burger die ff snel aan de overkant wil komen (looking at you Amsterdam)quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik zeg toch dat ik verwacht dat een groepje sowieso blijft stoken...
En ik verwacht net zoals jou dat als er niet gehandhaafd wordt de meeste mensen hun ding blijven doen. Net zoals nu. Als er dan (bij een landelijk verbod) nog steeds niet gehandhaafd wordt, dat is een grote 'als', dan zal de overlast minimaal afnemen.
Natuurlijk niet, veel mensen zien het slechts een vehikel om van iets af te komen wat ze zelf heel vervelend vinden. En dat mag, maar ik vind het wel iets gluiperigs hebben.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:53 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dit is dus de moeite die ik heb met die roep om het totaalverbod: de argumenten zijn "ik denk" en "gezond verstand". Als je daar dan daadwerkelijke casussen tegenover zet waarbij totaalverboden niet werkten en zelfs averechtse effecten hadden, heb je in ieder geval een onderbouwing die wat verder gaat dan wensdenken.
Als er vergelijkbare voorbeelden zijn van totaalverboden die tot het gewenste effect leidden, helemaal goed. Daar kun je wat mee.
Van mij mag een totaalverbod ook minstens 10 jaar geprobeerd worden hoor, maakt me echt niets uit. Werkt het, top. Goede beslissing dan. Ik hoop alleen dat men dan ook bereid is om dat verbod op simpel consumentenvuurwerk los te laten wanneer blijkt dat het effect tegenovergesteld is.
Inderdaad. Want het is niet alleen het vuurwerk. Ook alcohol, drugs, geweldpleging moet gehandhaafd worden.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:52 schreef tja77 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ja, maar als buurman Kees doodleuk vuurwerk afsteekt en er is geen handhaving, dikke kans dat het jaar erop meer mensen in die wijk hetzelfde gaan doen. Alles staat of valt bij handhaving en daar is OF geen capaciteit voor of het heeft geen prioriteit.
https://www.nu.nl/binnenl(...)den-na-explosie.htmlquote:Een man uit Tiel is woensdag overleden aan zijn verwondingen na een explosie met zwaar vuurwerk op Oudejaarsavond. Hij is de tweede die overlijdt aan de gevolgen van een vuurwerkincident. Eerder kwam een veertienjarige jongen in Rotterdam om het leven.
“Zwaar vuurwerk”, dit had dus voorkomen kunnen worden als we siervuurwerk hadden verboden.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:55 schreef TweedeKlum het volgende:
TT mag aangepast:
Een man uit Tiel is woensdag overleden aan zijn verwondingen na een explosie met zwaar vuurwerk op Oudejaarsavond. Hij is de tweede die overlijdt aan de gevolgen van een vuurwerkincident. Eerder kwam een veertienjarige jongen in Rotterdam om het leven.
https://www.nu.nl/binnenl(...)den-na-explosie.html
Totaalverbod. Zorg ervoor dat vuurwerk afsteken niet langer als normaal wordt beschouwd. Zet een cultuursverandering in gang die er op den duur toe leidt dat vuurwerk door vrijwel niemand meer wordt afgestoken.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Pijlen en rotjes zijn al jaren verboden, dus wat wil je nog precies meer ?
Daar pak je het probleem van illegaal vuurwerk wat op grote schaal beschikbaar, bereikbaar, verspreid en gebruikt wordt door raddraaiers die sowieso schijt hebben aan de wet niet mee aan.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Totaalverbod. Zorg ervoor dat vuurwerk afsteken niet langer als normaal wordt beschouwd. Zet een cultuursverandering in gang die er op den duur toe leidt dat vuurwerk door vrijwel niemand meer wordt afgestoken.
Dan moet cat1 ook verboden worden. Dat zijn sterretjes...quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Totaalverbod. Zorg ervoor dat vuurwerk afsteken niet langer als normaal wordt beschouwd. Zet een cultuursverandering in gang die er op den duur toe leidt dat vuurwerk door vrijwel niemand meer wordt afgestoken.
Er zijn er anders zat die dezelfde argumentatie hier gebruiken.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:57 schreef Hexagon het volgende:
Schouten wil weer vuurwerk verbieden vanwege een jong dat illegaal vuurwerk had en dat op een illegaal moment afstak.
Met dat soort argumenten is ze nog dommer dan dat joch.
Gebeurt voor een groot deel al en is gewoon een gezellig festijn altijd. Echter hier op het platteland zijn er nog zat lui die gewoon op eigen doft gaan knallen en iedereen vindt dat ook prima.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:24 schreef KoosVogels het volgende:
Carbidschieten kun je reguleren, vergunningen afgeven en er evenementen omheen bouwen. Vergelijkbaar met vuurwerkshows.
Vergeet de LEVENSGEVAARLIJKE knalerwten en LEVENSBEDREIGENDE trektouwtjes niet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan moet cat1 ook verboden worden. Dat zijn sterretjes...
Ja maar dat mag dan wel blijven, vanwege onduidelijke redenen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gebeurt voor een groot deel al en is gewoon een gezellig festijn altijd. Echter hier op het platteland zijn er nog zat lui die gewoon op eigen doft gaan knallen en iedereen vindt dat ook prima.
Een totaalverbod zorgt er niet voor dat vuurwerk afsteken niet langer als niet normaal wordt beschouwd. Zonder handhaving blijft je totaalverbod niet overeind.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Carbid en melkbussen zijn niet verboden, hoe denk jij op de boerenerven/platteland/woningen met grote tuin te gaan handhaven dan? Het is vnl eigen terrein. En als ze dat spul achterin de kar gooien rijden ze ergens heen knallen een kwartiertje en zijn weer weg.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:45 schreef KoosVogels het volgende:
Vergunningen, dan gaan mensen zich er automatisch wel aan houden. En anders verlinkt de buurman je vast wel. Ofzo.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Carbid en melkbussen zijn niet verboden, hoe denk jij op de boerenerven/platteland/woningen met grote tuin te gaan handhaven dan? Het is vnl eigen terrein. En als ze dat spul achterin de kar gooien rijden ze ergens heen knallen een kwartiertje en zijn weer weg.
Maar wel in een stad zo te lezen...quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:52 schreef KoosVogels het volgende:
En wie woont er in de Randstad? Ik ben een Veluwenaar.
quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:55 schreef KoosVogels het volgende:
Sure. Maar hier in de binnenstad had de meerderheid van de kroegen in eerste instantie lak aan het verbod. Inmiddels wordt er nergens meer gerookt, ook niet stiekem.
Het is natuurlijk wel heel duur om dit te doen. Daarnaast de vraag wie dit moet gaat doen, gewoon de politie die al onderbezet is?quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:06 schreef ootjekatootje het volgende:
Het hele jaar rond controles uitvoeren met vuurwerkhonden in kelderboxen, scholen en openbaar vervoer.
Dit speelt in bepaalde milieu’s en wijken, dus zo moeilijk is dit niet om op te zetten.
Vervolgens dure en lange straffen.
Dit moet niet moeilijk te realiseren zijn, op sociale media staan genoeg linken naar die dealers.
Zoals eerder hier gesteld: het rookverbod in kroegen is geen totaalverbod. Als je een voorbeeld hebt van een totaalverbod dat goed heeft uitgepakt, helemaal prima. Ik laat me graag informeren.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat stel ik dan ook niet.
[..]
Sure. Maar hier in de binnenstad had de meerderheid van de kroegen in eerste instantie lak aan het verbod. Inmiddels wordt er nergens meer gerookt, ook niet stiekem.
Dat was een geleidelijk proces, gebeurde niet van vandaag op morgen.
Oh, dus inbreken op mensen hun privacy mag met vuurwerk wel?quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:06 schreef ootjekatootje het volgende:
Het hele jaar rond controles uitvoeren met vuurwerkhonden in kelderboxen, scholen en openbaar vervoer.
Dit speelt in bepaalde milieu’s en wijken, dus zo moeilijk is dit niet om op te zetten.
Dit moet niet moeilijk te realiseren zijn, op sociale media staan genoeg linken naar die dealers.
Random razzia's lijken me niet de bedoeling. In Nederland ook niet zomaar mogelijk, gelukkig.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oh, dus inbreken op mensen hun privacy mag met vuurwerk wel?
Je kan natuurlijk wel veel makkelijker optreden. Als je nu iemand iets ziet afsteken moet je als politie gaan bepalen wat legaal is en wat niet. Dat werkt natuurlijk niet en maakt handhaving onmogelijkquote:Op woensdag 1 januari 2025 19:07 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zoals eerder hier gesteld: het rookverbod in kroegen is geen totaalverbod. Als je een voorbeeld hebt van een totaalverbod dat goed heeft uitgepakt, helemaal prima. Ik laat me graag informeren.
Maar als het dan toch over dit rookverbod gaat: een kroeg is een gebouw. Men weet wie de eigenaar is. Het staat op elk moment, het hele jaar door, op dezelfde plek. Het gaat bij handhaving nergens heen, het gaat niet op de vlucht.
Groepen die illegaal vuurwerk afsteken, zijn voortdurend in beweging. Je weet niet wie het zijn als je ter plekke komt.
Wow idd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:03 schreef Hyperdude het volgende:
In Duitsland trouwens 5 vuurwerkdoden.
Als er legaal zwaarder vuurwerk dan nu te koop zou zijn geweest dan was deze man niet dood gegaanquote:Op woensdag 1 januari 2025 18:57 schreef Hexagon het volgende:
Schouten wil weer vuurwerk verbieden vanwege een jong dat illegaal vuurwerk had en dat op een illegaal moment afstak.
Met dat soort argumenten is ze nog dommer dan dat joch.
Als we nu gewoon in elke auto een alcoholslot doen hebben we nooit meer ongelukken met dronken bestuurders. Wel makkelijk.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:09 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk wel veel makkelijker optreden. Als je nu iemand iets ziet afsteken moet je als politie gaan bepalen wat legaal is en wat niet. Dat werkt natuurlijk niet en maakt handhaving onmogelijk
Ah zomaar huiszoekingen zonder dat er aanleiding voor is? Hoe wil je dat juridisch doen? Alsof iedereen de politie zomaar binnen laat.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:06 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik zie nu de wildste maatregelen langskomen waar we in andere situaties (uitkeringen bv) terecht protesteren tegen zulke zaken.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Random razzia's lijken me niet de bedoeling. In Nederland ook niet zomaar mogelijk, gelukkig.
Dit dus, alles wat MIJ niet zint moet maar verboden worden. Tot er een moment komt dat ze iets gaan verbieden wat iemand anders niet zint en het persoonlijke winkeltje in gevaar komt dan is Leiden plotseling in last.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Natuurlijk niet, veel mensen zien het slechts een vehikel om van iets af te komen wat ze zelf heel vervelend vinden. En dat mag, maar ik vind het wel iets gluiperigs hebben.
Nederlands verbodsfetisjisme in volle vaart. Bij fatbikes speelt ongeveer hetzelfde.
Dat is nu net zo makkelijk hoor, een cobra is vanaf 300 meter te zien.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:09 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk wel veel makkelijker optreden. Als je nu iemand iets ziet afsteken moet je als politie gaan bepalen wat legaal is en wat niet. Dat werkt natuurlijk niet en maakt handhaving onmogelijk
Ik heb vertrouwen in de Nederlandse rechtstaat, een woning binnentreden doet de politie niet zomaar en een huiszoeking heeft nog veel meer voeten in de aarde.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie nu de wildste maatregelen langskomen waar we in andere situaties (uitkeringen bv) terecht protesteren tegen zulke zaken.
Volgens mij is dit niet zo duur en hebben we een overschot aan ambtenaren op de gemeentehuizen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:07 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel heel duur om dit te doen. Daarnaast de vraag wie dit moet gaat doen, gewoon de politie die al onderbezet is?
Politie/ambtenaren komen mijn huis niet in zonder huiszoekingsbevel. Suc6quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Volgens mij is dit niet zo duur en hebben we een overschot aan ambtenaren op de gemeentehuizen.
Het zal een samenwerking zijn tussen diverse instanties.
Daarnaast zouden gemeentes die rotzooi zoals in het Veen gewoon zo moeten laten. Elke jaar dat kruispunt opnieuw bestraten, die zijn gek. Laat het maar een jaar zo staan, met die uitgebrande wrakken er op.
En volgend jaar niet eens meer op meldingen af komen.
En als er vermoeden is dat jij zwaar illegaal vuurwerk hebt liggen komt dat bevel er gewoon.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:16 schreef tja77 het volgende:
[..]
Politie/ambtenaren komen mijn huis niet in zonder huiszoekingsbevel. Suc6
Ja joh ff een gemiddelde ambtenaar een illegale opslag laten binnen vallen. Daar zullen ze vast zin in hebben.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Volgens mij is dit niet zo duur en hebben we een overschot aan ambtenaren op de gemeentehuizen.
Daarnaast zouden gemeentes die rotzooi zoals in het Veen gewoon zo moeten laten. Elke jaar dat kruispunt opnieuw bestraten, die zijn gek. Laat het maar een jaar zo staan, met die uitgebrande wrakken er op.
Aah dat overschot aan ambtenaren op gemeentehuizen die niet eens de aanvragen van paspoorten aankunnen omdat ze onderbezetting hebben. Nou toch leuk om een keer de woorden overschot en onderbezetting in één zit te gebruiken. Daarnaast iemand werk laten doen waar die niet voor bevoegd is en niet voor is aangenomen werkt natuurlijk sowieso niet. Nou ben ik zeker geen ambtenaar, maar als ik dat wel was zou ik dat weigeren en niemand die mij er toe kan verplichten.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Buiten 31 december 18:00 en 1 januari 2:00 is het afsteken van vrijwel al het vuurwerk verboden. In de weken voorafgaand daaraan en daarna wordt er al genoeg afgestoken op allerlei plekken in het land. Zelfs dan is de pakkans al nihil. En dan zijn het gewoon 'normale' dagen, waarbij er niet miljoenen mensen tegelijk op hetzelfde moment buiten aan het feesten zijn.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:09 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Een vermoeden is niet genoeg natuurlijk.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En als er vermoeden is dat jij zwaar illegaal vuurwerk hebt liggen komt dat bevel er gewoon.
Dat valt reuze mee wanneer je ziet hoeveel marginalen er anno 2025 in Duitsland leven.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:03 schreef Hyperdude het volgende:
In Duitsland trouwens 5 vuurwerkdoden.
Niet, dat is ook het probleem.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:18 schreef Repentless het volgende:
[..]
Buiten 31 december 18:00 en 1 januari 2:00 is het afsteken van vrijwel al het vuurwerk verboden. In de weken voorafgaand daaraan en daarna wordt er al genoeg afgestoken op allerlei plekken in het land. Zelfs dan is de pakkans al nihil. En dan zijn het gewoon 'normale' dagen, waarbij er niet miljoenen mensen tegelijk op hetzelfde moment buiten aan het feesten zijn.
Hoe denk je dat er dan opeens wel capaciteit is om daarop te handhaven met oud & nieuw, met alle opstootjes, ongelukken etc. i.c.m. alcohol die er dan allemaal tegelijk op dat moment plaatsvinden, ook terwijl er helemaal geen vuurwerk in het spel is?
Nou dat dus. Ik denk zomaar dat de mensen hier geen last hebben van een vader die om 19:30 buiten een cakebox aanzet voordat de kinderen naar bed gaan, maar eerder van de opgeschoten jongen van 16 die met twee aan elkaar geknoopte cobra's de prullenbak in het perkje eruit schiet om 23:00 's avonds.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb vertrouwen in de Nederlandse rechtstaat, een woning binnentreden doet de politie niet zomaar en een huiszoeking heeft nog veel meer voeten in de aarde.
Verder wel eens hoor, maar ik juich het eerder toe om de rotte appels aan te pakken dan Niels van HR die met zijn zoontje vuurwerk aan het afsteken is.
Waarom is het dan makkelijker?quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:19 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Niet, dat is ook het probleem.
Ik heb ook niet de illusie dat je het afsteken volledig uit kunt bannen. Althans, niet direct. En ja, waar een wil is, is een weg. Maar telkens in beweging zijn met je lading vuurwerk is een hoop gedoe, de meeste mensen vinden dat niet de moeite waard.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:07 schreef Repentless het volgende:
[..]
Zoals eerder hier gesteld: het rookverbod in kroegen is geen totaalverbod. Als je een voorbeeld hebt van een totaalverbod dat goed heeft uitgepakt, helemaal prima. Ik laat me graag informeren.
Maar als het dan toch over dit rookverbod gaat: een kroeg is een gebouw. Men weet wie de eigenaar is. Het staat op elk moment, het hele jaar door, op dezelfde plek. Het gaat bij handhaving nergens heen, het gaat niet op de vlucht.
Groepen die illegaal vuurwerk afsteken, zijn voortdurend in beweging. Je weet niet wie het zijn als je ter plekke komt.
Damn, dan hang ik mijn zwarte uniform maar weer terug in de kast.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Random razzia's lijken me niet de bedoeling. In Nederland ook niet zomaar mogelijk, gelukkig.
Doen we dan met of zonder getrokken pistolen?quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:17 schreef CR7 het volgende:
[..]
Ja joh ff een gemiddelde ambtenaar een illegale opslag laten binnen vallen. Daar zullen ze vast zin in hebben.
Potato potato, daarom wordt zo'n bevel ook niet heel snel afgegeven.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:19 schreef tja77 het volgende:
[..]
Een vermoeden is niet genoeg natuurlijk.
Er moet ECHT aanleiding zijn, en anders mag de politie wel binnen rondkijken maar geen kasten e.d. openen.
Een gerucht of anoniem belletje is niet genoeg natuurlijk.
Ja, en?quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar wel in een stad zo te lezen...
[..]
Je maakt het zwart/wit, waardoor je veel simpeler en sneller kan optreden. Ik twijfel zelf of ik wel voor een verbod ben hoor. Maar als je denkt dat het makkelijker is om een totaalverbod te handhaven ten opzichte van een deelverbod, ben ik wel benieuwd hoe je dat dan zietquote:
Wat ten koste gaat van 99.8% van de bevolking die wel normaal vuurwerk afsteekt en daarvan geniet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb ook niet de illusie dat je het afsteken volledig uit kunt bannen. Althans, niet direct. En ja, waar een wil is, is een weg. Maar telkens in beweging zijn met je lading vuurwerk is een hoop gedoe, de meeste mensen vinden dat niet de moeite waard.
Maar het gaat mij om het in gang zetten van een cultuurverandering. Een totaalverbod is een eerste stap richting en zo vuurwerkvrije jaarwisseling. Naarmate de tijd vordert wordt het 'abnormaler' om vuurwerk af te steken en blijven alleen de echte die hards over.
Dat zijn dan ook net de mensen waar je nu ook geen last van hebt he?quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:21 schreef KoosVogels het volgende:
Ik heb ook niet de illusie dat je het afsteken volledig uit kunt bannen. Althans, niet direct. En ja, waar een wil is, is een weg. Maar telkens in beweging zijn met je lading vuurwerk is een hoop gedoe, de meeste mensen vinden dat niet de moeite waard.
En dat zijn net de lui waar we nu al last van hebben...quote:Maar het gaat mij om het in gang zetten van een cultuurverandering. Een totaalverbod is een eerste stap richting en zo vuurwerkvrije jaarwisseling. Naarmate de tijd vordert wordt het 'abnormaler' om vuurwerk af te steken en blijven alleen de echte die hards over.
Dat zal allemaal best maar doe nou niet alsof je een die-hard carbid kenner bent. Met je vergunningen etc.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:23 schreef KoosVogels het volgende:
Ja, en?
Als ik in de auto stap sta ik binnen 5 minuten in Hierden, 3 minuten later in Hulshorst.
Wat verwacht je dan dat daarmee opgelost wordt?quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:25 schreef KoosVogels het volgende:
Ik zie dat anders. Ben zelf voorstander van een totaalverbod, ook als er haken en ogen zitten aan zo'n maatregel en het er niet voor zorgt dat het afsteken van vuurwerk volledig wordt uitgebannen.
Daarom moet politie ook altijd toestemming vragen om de woning te betreden. Dat mag je weigeren, dan mogen ze terugkomen met een huiszoekingsbevel (als ze die al krijgen van de ovj) maar dan is de illegale zooi allang weg. Dit gaat natuurlijk nooit een succes worden.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Potato potato, daarom wordt zo'n bevel ook niet heel snel afgegeven.
Dat heeft ie net al uitgelegd toch?quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:26 schreef Zelva het volgende:
[..]
Wat verwacht je dan dat daarmee opgelost wordt?
Je mag er dan ook prima voor of tegen zijn, tis alleen dat je argumentatie een beetje gaten begint te vertonen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:25 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, niet iedereen is voorstander van een totaalverbod. Dat is ook prima.
Ik zie dat anders. Ben zelf voorstander van een totaalverbod, ook als er haken en ogen zitten aan zo'n maatregel en het er niet voor zorgt dat het afsteken van vuurwerk volledig wordt uitgebannen.
Niet bepaald.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:27 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Dat heeft ie net al uitgelegd toch?
64 procent van de Nederlanders is voorstander van een vuurwerkverbod. Dus misschien doel je op 99,8 procent van de 29 procent van de mensen die geen verbod willen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat ten koste gaat van 99.8% van de bevolking die wel normaal vuurwerk afsteekt en daarvan geniet.
Wel iets om dan trots op te zijn, weer een traditie volledig kapotgereguleerd, zo kennen we Nederland dan weer.
Je zegt dit nu al een paar keer. Maar je doet vooral aannames vanuit wat je zelf verwacht, zonder daar echt concrete argumenten tegenover te zetten. Als je een voorbeeld hebt van een totaalverbod dat uitstekend heeft uitgepakt, graag.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar het gaat mij om het in gang zetten van een cultuurverandering. Een totaalverbod is een eerste stap richting en zo vuurwerkvrije jaarwisseling. Naarmate de tijd vordert wordt het 'abnormaler' om vuurwerk af te steken en blijven alleen de echte die hards over.
En het is ook niet zo dat er per se vuurwerk nodig is om kattenkwaad uit te gaan halen of te gaan rellen, dat kan op zoveel manieren en dat blijft dan ook gewoon gebeuren.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je mag er dan ook prima voor of tegen zijn, tis alleen dat je argumentatie een beetje gaten begint te vertonen.
Ik heb al het begrip voor mensen die vuurwerk niks aan vinden en het liever niet in de straat zien of op de weg tegenkomen, maar de argumentatie dat een totaalverbod op legaal siervuurwerk het gebruik van illegaal vuurwerk zou tegengaan gaat gewoon mank op veel fronten. Even goede vrienden verder.
Ik heb daar al mijn visie op gegeven. Het gaat mij niet zozeer om het verbod - want dat zal illegaal vuurwerk inderdaad niet doen verdwijnen, niet meteen althans - maar om de cultuurverandering die je daarmee in gang zet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je mag er dan ook prima voor of tegen zijn, tis alleen dat je argumentatie een beetje gaten begint te vertonen.
Ik heb al het begrip voor mensen die vuurwerk niks aan vinden en het liever niet in de straat zien of op de weg tegenkomen, maar de argumentatie dat een totaalverbod op legaal siervuurwerk het gebruik van illegaal vuurwerk zou tegengaan gaat gewoon mank op veel fronten. Even goede vrienden verder.
Dan gaat het je dus niet om het elimineren van de die hards, maar vooral omdat jij last hebt van het normale vuurwerk?quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:25 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, niet iedereen is voorstander van een totaalverbod. Dat is ook prima.
Een totaalverbod geld voor iedereen he, dus ook degenen die nu aangeven voorstander te zijn, maar misschien van gedachten veranderen over 5 jaar, alsook de kinderen van nu die over 10 jaar volwassen zijn, etc etc. Dus je verbied iets voor de gehele (toekomstige) bevolking omdat je de relatief kleine groep raddraaiers en overlastgevers met illegaal vuurwerk wil zien aan te pakken. Dat klinkt mij nogal excessief in de oren.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
64 procent van de Nederlanders is voorstander van een vuurwerkverbod. Dus misschien doel je op 99,8 procent van de 29 procent van de mensen die geen verbod willen.
Maar wees gerust, een totaalverbod is nog heel ver weg.
Maar denk je dan werkelijk dat die cultuurverandering illegaal vuurwerk tegengaat, of wil je gewoon uberhaupt dat vuurwerk verdwijnt uit het Nederlands straatbeeld?quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb daar al mijn visie op gegeven. Het gaat mij niet zozeer om het verbod - want dat zal illegaal vuurwerk inderdaad niet doen verdwijnen, niet meteen althans - maar om de cultuurverandering die je daarmee in gang zet.
Dat ligt helemaal aan de manier waarop het verbod 'averechts' werkt. Maar om antwoord te geven op je vraag: evalueren van maatregelen is altijd zinnig, niets is in beton gegeten.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:30 schreef Repentless het volgende:
[..]
Je zegt dit nu al een paar keer. Maar je doet vooral aannames vanuit wat je zelf verwacht, zonder daar echt concrete argumenten tegenover te zetten. Als je een voorbeeld hebt van een totaalverbod dat uitstekend heeft uitgepakt, graag.
Maar er is gewoon echt een reële mogelijkheid dat het verbod juist averechts werkt en meer problemen veroorzaakt dan oplost. Nogmaals: ik ben er niet tegen om het te proberen. Masr de vraag die ik nu al een aantal maal heb gesteld: indien het averechts werkt, ben je dan ook bereid om het terug te draaien?
Het is wel lastig uitvinden bij wie het dan illegaal is. De laagste categorie als het aankomt op vuurwerk is het hele jaar toegestaan voor jong en oud. Je moet eens weten hoeveel mensen dan rond deze tijd de politie bellen en zegt dat er vaders met kleine kinderen illegaal vuurwerk afsteken. Maar als de politie langskomt dan blijkt het gewoon om legaal spul te gaan waar amper schade mee te berokkenen valt.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:27 schreef tja77 het volgende:
[..]
Daarom moet politie ook altijd toestemming vragen om de woning te betreden. Dat mag je weigeren, dan mogen ze terugkomen met een huiszoekingsbevel (als ze die al krijgen van de ovj) maar dan is de illegale zooi allang weg. Dit gaat natuurlijk nooit een succes worden.
Pas bij een heterdaadje (politie ziet je illegaal vuurwerk afsteken en houdt je staande) dan kan er besloten worden om ook even thuis te gaan kijken.
Maar dan is het opsporen van illegaal vuurwerk een stuk makkelijker.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat mij betreft verdwijnt vuurwerk volledig uit het straatbeeld. Kortom, een complete cultuurverandering in de manier waarop wij de jaarwisseling vieren.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar denk je dan werkelijk dat die cultuurverandering illegaal vuurwerk tegengaat, of wil je gewoon uberhaupt dat vuurwerk verdwijnt uit het Nederlands straatbeeld?
Dat kan nu anders ook prima, elke vorm van knalvuurwerk is namelijk al verboden.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Maar dan is het opsporen van illegaal vuurwerk een stuk makkelijker.
Nee prima, dan is het jou dus niet uitsluitend te doen om illegaal vuurwerk uit te bannen, en dan snap ik je standpunt ook beter.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat mij betreft verdwijnt vuurwerk volledig uit het straatbeeld. Kortom, een complete cultuurverandering in de manier waarop wij de jaarwisseling vieren.
Afsteken van vuurwerk buiten cat. 1, dus ook het vuurwerk dat je hier in winkels kunt kopen, is al illegaal buiten 31 december 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur. Toch hoor je overal vuurwerk buiten die tijden en kunnen mensen gerust uren lang in dezelfde straat hun gang gaan. Waar is die opsporing dan als het dan zo makkelijk is?quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Maar dan is het opsporen van illegaal vuurwerk een stuk makkelijker.
Nee, die kunnen gewoon de afspraken bij scholen inplannen, voorbereiden en het administratieve deel doen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:17 schreef CR7 het volgende:
[..]
Ja joh ff een gemiddelde ambtenaar een illegale opslag laten binnen vallen. Daar zullen ze vast zin in hebben.
In het dorp waar ik woonde waren er altijd wel veel vernielingen. Of het nu de jaarwisseling was of koninginnenacht, veel moest kapot, blijkbaar. Je ziet dan ook wel meteen verschil in beleving, want zodra er mensen irritant werden was het meteen tijd om naar huis te gaan. Nu weet ik niet of dat bij mij aan de opvoeding lag, of dat ik nu eenmaal geen held ben in vechten en andere soorten van geweld. En dan gingen die nacht de ruiten uit de winkels en werd er zelfs geplunderd. En op zondag weer netjes in de kerk.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:30 schreef TweedeKlum het volgende:
Ik heb 10 jaar in Kampen gewoond waar het carbidschieten ook enorm is. 30 jaar geleden weliswaar maar vrijwel geen wanklank. Veel gasten liepen de hele dag met een melkbus in een winkelwagentje door de stad, even stoppen, knallen en weer door. Op de plantage, een pleintje in het centrum met horeca, 's avonds onder toezicht van de politie, zaten denk ik wel 15 gastjes op rij te knallen, echt een enorme teringherrie maar nul vernielingen.
Er is buiten die 8 uurtjes met oud & nieuw om het hele jaar door al een totaalverbod. Zelfs dan is er niet genoeg capaciteit om op te treden, er wordt geen prioriteit aan gegeven. Zelfs zonder een massaal feest met alcohol op hetzelfde moment in heel Nederland worden die afstekers van illegaal vuurwerk, waarvan het er natuurlijk exponentieel veel minder zijn op hetzelfde moment, al niet gepakt. Ondanks dat de politie het dan veel rustiger heeft.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:24 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Je maakt het zwart/wit, waardoor je veel simpeler en sneller kan optreden. Ik twijfel zelf of ik wel voor een verbod ben hoor. Maar als je denkt dat het makkelijker is om een totaalverbod te handhaven ten opzichte van een deelverbod, ben ik wel benieuwd hoe je dat dan ziet
De wil? Of de mogelijkheden? Als je vuurwerk afsteekt, blijf je dan wachten tot de politie er is? Staan er 20 mensen bij elkaar, allemaal arresteren want ze zouden allemaal de afsteker geweest kunnen zijn.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:39 schreef Zelva het volgende:
[..]
Afsteken van vuurwerk buiten cat. 1, dus ook het vuurwerk dat je hier in winkels kunt kopen, is al illegaal buiten 31 december 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur. Toch hoor je overal vuurwerk buiten die tijden en kunnen mensen gerust uren lang in dezelfde straat hun gang gaan. Waar is die opsporing dan als het dan zo makkelijk is?
Het heeft niets te maken met of het moeilijk of makkelijk is, het heeft te maken met dat de wil ontbreekt om echt te gaan handhaven.
Dat is ook zo, het kan inderdaad zomaar gebeuren dat je dit soort ongeregeldheden als slopen en vernielen gewoon blijft bestaan, omdat het oude jaar is. Wel hebben veel hulpdiensten dan minder brand en mensen zonder vingers en ogen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:31 schreef Zelva het volgende:
[..]
En het is ook niet zo dat er per se vuurwerk nodig is om kattenkwaad uit te gaan halen of te gaan rellen, dat kan op zoveel manieren en dat blijft dan ook gewoon gebeuren.
Het schort gewoon al jaren aan handhaving, die op een gegeven moment drastisch is afgeschaald, geen idee waarom. Sindsdien is het een vrijbrief geworden om maar massaal asociaal te gaan doen en niemand die er wat aan doet.
Heb ik wat gemist? Scholen staan bekend om hun illegale opslagpraktijken?quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:42 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, die kunnen gewoon de afspraken bij scholen inplannen, voorbereiden en het administratieve deel doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |