abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216273891
quote:
12s.gif Op zondag 12 januari 2025 21:13 schreef Vallon het volgende:

[..]
Die hoeveelheid kan je veel vinden maar is de simpele wetmatigheid van equivalente verbrandingswaarde.
Als gezegd is zelfs een 1000kg pellets per huishouden (dwz per seizoen al niet te overwegen als structurele oplossing.
Vergelijken van jouw of mijn verbruik is verder geen maatstaf. Mijn getallen zijn gebaseerd op gemiddelden (bron: mc: 1168m³) waar jij omgerekend overduidelijk onder zal zitten en anderen daarboven.

Die pellets moeten ook weer ergens vandaan komen. Mixen is maar een deel tot oplossing van stookbehoefte. Waarbij houtstook - op schaal - nauwelijks te overwegen is. Wellicht ergens in bosrijke of dunbevolkte gebieden met maar zeker niet in stedelijke omgevingen waar immers ca 70% van de huishoudens verblijft.
Een soepele transitie is wmb niet om een beetje zonder een plan te doen alsof er sprake is van een doelmatige aanpak door helderheid te scheppen met wat het de komende 20-25jaar moet gaan worden.
//-//
Ik denk dat 60-70% van de basale energiebehoefte gewaarborgd moet gaan worden vanuit kernenergie en de rest van een mix vanuit al die andere minder zekere mogelijkheden.
Bij kernenergie denk ik dan voor Nederland niet aan 3-5 grote Giga-installaties maar een stuk of 30 kleinere en gespreide eenheden. In de buurt van steden kan dan bv ook structureel stadsverwarming worden toegepast. In de zomerse periode draaien die centrales dan sws op een lager hittepitje draaien. Dit biedt en maakt ook een gefaseerde implementatie mogelijk dan wachten totdat de infrastructuur er overal is.
Dat is de kern van de zaak. Als je leveringszekerheid en geen CO2 uitstoot wilt hebben, kun je alleen kiezen welke vorm van kernenergie je het liefste wilt hebben. Maar het hele probleem zit hem er in, dat voor de grote meerderheid van de mensen die geen CO2 uitstoot willen, kernenergie absoluut geen optie is, ongeacht.

Je kunt dan plusjes en minnetjes tegen elkaar weg gaan strepen of met CO2 certificaten aan de slag gaan. Maar dat doen we al een hele tijd en het probleem is alleen maar erger aan het worden.

Dus, of je zorgt voor een zeer degelijke en betaalbare energievoorziening, in welke vorm dan ook, of je geeft de mensen de mogelijkheid om zelf die keuze te maken. En in dat laatste geval ben je met een houtkachel het meest zelfredzaam.

"Het moet zonne- of windenergie zijn, dus je mag alleen koken of stoken als die genoeg energie produceren!"

versus:

"Dan koop ik wel een hoogrendements-pelletkachel en ieder jaar een paar kuub pellets. En natuurlijk wat kaarsen en olielampen. Mij zul je niet hebben!"

[ Bericht 2% gewijzigd door SymbolicFrank op 12-01-2025 23:06:50 ]
  maandag 13 januari 2025 @ 00:48:26 #202
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_216274685
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2025 21:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja, je gaat voorbij aan het feit dat ik dit niet als structurele oplossing aan lever.

Het is een manier om de energiebehoefte te verspreiden over meerdere bronnen.
Ik spreek qua topic idd niet specifiek over een individuele situatie.
Ik zie niet goed hoe in het denken, pellet(=hout)verbranding deel kan uitmaken van een bron of mix om te voorzien in duurzame energiebehoefte en vermindering van CO2 uitstoot.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_216275330
quote:
12s.gif Op maandag 13 januari 2025 00:48 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik spreek qua topic idd niet specifiek over een individuele situatie.
Hoeft niet individueel te zijn.
Feit is dat een aanzienlijk deel van de woningen met hout wordt verwarmd.
En dat aantal neemt nog steeds toe.
Hout kan als tussenvorm niet de volledige gasbehoefte dekken, maar wel een gedeelte.
En gezien de perikelen rond de gasvoorraden en gasprijzen is dat geen overbodige luxe.

quote:
Ik zie niet goed hoe in het denken, pellet(=hout)verbranding deel kan uitmaken van een bron of mix om te voorzien in duurzame energiebehoefte en vermindering van CO2 uitstoot.
Hout is duurzaam, de CO2 is deels circulair.
In tegenstelling tot gas.

Op pelletkachels zat zelfs ISDE subsidie.
Die is er van af gegaan ivm de fijnstof uitstoot.
Maar nieuwe generaties pelletkachel stoten minder fijnstof uit dan er gemiddeld in de lucht zit.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_216276177
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2025 05:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hoeft niet individueel te zijn.
Feit is dat een aanzienlijk deel van de woningen met hout wordt verwarmd.
En dat aantal neemt nog steeds toe.
Hout kan als tussenvorm niet de volledige gasbehoefte dekken, maar wel een gedeelte.
En gezien de perikelen rond de gasvoorraden en gasprijzen is dat geen overbodige luxe.
[..]
Hout is duurzaam, de CO2 is deels circulair.
In tegenstelling tot gas.

Op pelletkachels zat zelfs ISDE subsidie.
Die is er van af gegaan ivm de fijnstof uitstoot.
Maar nieuwe generaties pelletkachel stoten minder fijnstof uit dan er gemiddeld in de lucht zit.
Haha onzin, dat laatste
Vakman pur sang
pi_216276179
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2025 07:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Haha onzin, dat laatste
Nope.
Maar je hebt het tenminste geprobeerd.
pi_216276292
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2025 07:41 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nope.
Maar je hebt het tenminste geprobeerd.
Jawel, dat is mijn zakelijke expertise. Maar jij leuk geprobeerd.
Ben echt niet anti-kachels maar zeggen dat ze geen fijnstof uitstoten is onzin. De korte circulaire cirkel CO2 is ook een beetje wat men niet wil.

Gericht op de toekomst is een warmtepomp de beste keuze. Hoe meer elektra CO2 vrij wordt opgewekt hoe beter. Maar het rendement op de stroom is al 400%
Het zal nu wat langzamer gaan, maar gestaag worden warmtepompen in alle Nederlandse huizen geplaatst.
Vakman pur sang
pi_216276487
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2025 07:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jawel, dat is mijn zakelijke expertise. Maar jij leuk geprobeerd.
Ben echt niet anti-kachels maar zeggen dat ze geen fijnstof uitstoten is onzin. De korte circulaire cirkel CO2 is ook een beetje wat men niet wil.

Gericht op de toekomst is een warmtepomp de beste keuze. Hoe meer elektra CO2 vrij wordt opgewekt hoe beter. Maar het rendement op de stroom is al 400%
Het zal nu wat langzamer gaan, maar gestaag worden warmtepompen in alle Nederlandse huizen geplaatst.
Tja, gezien de vele problemen met de warmtepomp is het niet mogelijk dat Nederland morgen massaal over gaat naar die techniek.
Dus dan heb je tussenoplossing nodig.
Zoals hybride warmtepomp, gas cv etc
Pelletkachels zijn ook een oplossing.

En ik beweer nergens dat die geen fijnstof uitstoten.
Ik geef aan dat de nieuwste generatie, met fijnstof filter, minder fijnstof uit stoot dan er in de lucht zit.

Dat is niet hetzelfde.

En wat rendement betreft: ik weet het theoretische rendement.
Maar als ik mijn energierekening vergelijk met die van vrienden met waterpomp, dan zit ik lager.

Leg dat maar eens uit.
pi_216277367
Op Texel hebben de bewoners in 2007 hun eigen energiemaatschappij opgericht. Veel bewoners hadden al zonnepanelen en ze zijn toen ook windmolens gaan bouwen.

Het probleem zat hem er natuurlijk in, dat de stroom heel goedkoop was als ze hem zelf opwekten, maar heel duur als ze die moesten importeren van het vasteland. Ze zijn later ook een samenwerkingsverband aangegaan met de makers van "Toon: de slimme meter" (waar ik er ook een tijdje aan gewerkt heb), zodat ze hun apparaten automatisch en via een app aan en uit konden zetten als de stroomprijs boven of onder ingestelde waardes kwam.

Dus, 's morgens het eten in de oven en de was in de wasmachine / droger, zodat die rond de middag (in de zomer) of als het goed waaide voor de ingestelde tijdsduur aangezet werden. Of eventueel je accu opladen, zodat je 's avonds ook stroom had.

Ze liepen vooruit.
  maandag 13 januari 2025 @ 10:00:07 #209
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_216277388
Lijkt mij echt een uitkomst om 24/7 op een app te moeten kijken voor de actuele prijzen :') futuristisch handig.
pi_216277642
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2025 08:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
Tja, gezien de vele problemen met de warmtepomp is het niet mogelijk dat Nederland morgen massaal over gaat naar die techniek.
Welke "vele problemen"?

quote:
Maar als ik mijn energierekening vergelijk met die van vrienden met waterpomp, dan zit ik lager.

Leg dat maar eens uit.
Appels en peren vergelijken.
Gezinssamenstelling, type woning, leeftijd woning, grootte woning, stookgedrag, douchegedrag, etc.

Een warmtepomp doet ongeveer m3 aardgas x2,2 en dat zijn je kWh stroomverbruik per jaar.
Dus als je nu 1.000m3 aardgas verbruikt, doe je met een warmtepomp ongeveer 2.200kWh per jaar.
pi_216277658
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2025 07:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Het rendement van de elektriciteitsproductie is de helft van de tijd maar ongeveer 50%, dus het is hoogstens 300%. Er wordt steeds meer elektriciteit als warmte de lucht in gepompt, als de stroomprijzen negatief zijn, om het voltage op pijl te houden. Maar ik weet niet of daar statistieken van zijn. En de regering is nog steeds warmtenetten aan het pushen, alhoewel die in de praktijk niet zo'n succes zijn.

Maar inderdaad, het streven is nog steeds om in 2050 volledig op elektriciteit over te zijn gegaan. Alhoewel er door de slechte uitvoerbaarheid toch wel steeds meer weerstand tegen die plannen komt.

Ik hoorde in een podcast, dat in de energiewereld onder "langdurige opslag" een opslag van 100 uur wordt verstaan, en dat de experts het er over eens zijn dat daar geen betaalbare oplossingen voor zijn. Daar was ik het met @TheFreshPrince ook over eens. Maar als je dan gaat kijken op energieopwek, dan is dat toch wel de kortste periode die je nodig hebt om de zaak vlak te trekken.

Dus meer zon en wind werken op de korte termijn alleen averechts.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 13-01-2025 14:55:41 ]
pi_216277684
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 10:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welke "vele problemen"?
[..]
Gezinssamenstelling, type woning, leeftijd woning, grootte woning, stookgedrag, douchegedrag, etc.

Een warmtepomp doet ongeveer m3 aardgas x2,2 en dat zijn je kWh stroomverbruik per jaar.
Dus als je nu 1.000m3 aardgas verbruikt, doe je met een warmtepomp ongeveer 2.200kWh per jaar.
Kun je warmtepompen ook aan en uit schakelen aan de hand van het voltage (of liever de actuele stroomprijs, maar ik had begrepen dat dat nu alleen nog op Texel kan)? Ik bedoel, het kan wel, maar gaat dat ook werken?
pi_216277745
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 10:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Kun je warmtepompen ook aan en uit schakelen aan de hand van het voltage (of liever de actuele stroomprijs, maar ik had begrepen dat dat nu alleen nog op Texel kan)? Ik bedoel, het kan wel, maar gaat dat ook werken?
Een warmtepomp werkt optimaal als je hem 24/7 op laag vermogen laat "pruttelen".
Dus (amper tot) geen nachtverlaging en dat soort fratsen, gewoon z'n gang laten gaan.

Het vermogen is afgestemd op het warmteverlies van een woning, dus je wil niet dat hij ook nog eens een paar graden moet inhalen omdat hij lang uit geweest is.

Ga je sturen op stroomprijs (of nachtverlagen), dan zal hij soms lang uit zijn en op andere momenten vol vermogen moeten draaien om dat in te halen.

Gevolgen? Lager rendement, hoger verbruik, bevriezend buitendeel, meer lawaai, etc.

Mijn warmtepomp draait gewoon 24/7 op dezelfde temperatuur en dan hoeft hij nooit echt hard te werken.
Als ik uit bed kom is het beneden altijd 21 graden en dat is perfect.

Gasverbruik was hier 1.450m3 per jaar en het stroomverbruik van de warmtepomp gemiddeld 3.150kWh per jaar (na 6 hele winters en de 7e nog bezig).
pi_216277862
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 10:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een warmtepomp werkt optimaal als je hem 24/7 op laag vermogen laat "pruttelen".
Dus (amper tot) geen nachtverlaging en dat soort fratsen, gewoon z'n gang laten gaan.

Het vermogen is afgestemd op het warmteverlies van een woning, dus je wil niet dat hij ook nog eens een paar graden moet inhalen omdat hij lang uit geweest is.

Ga je sturen op stroomprijs (of nachtverlagen), dan zal hij soms lang uit zijn en op andere momenten vol vermogen moeten draaien om dat in te halen.

Gevolgen? Lager rendement, hoger verbruik, bevriezend buitendeel, meer lawaai, etc.

Mijn warmtepomp draait gewoon 24/7 op dezelfde temperatuur en dan hoeft hij nooit echt hard te werken.
Als ik uit bed kom is het beneden altijd 21 graden en dat is perfect.

Gasverbruik was hier 1.450m3 per jaar en het stroomverbruik van de warmtepomp gemiddeld 3.150kWh per jaar (na 6 hele winters en de 7e nog bezig).
Ja, dat dacht ik al. Je zou dan de besturing aan moeten passen, zodat die daar rekening mee houd. En je gaat een heel groot buffervat nodig hebben om een paar dagen met weinig stroom te kunnen overbruggen.

Daar staat tegenover, dat het dan wel minder efficiënt is, maar met dynamische stroomprijzen mogelijk wel veel goedkoper.
pi_216277865
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2025 08:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dus dan heb je tussenoplossing nodig.
Zoals hybride warmtepomp, gas cv etc
Pelletkachels zijn ook een oplossing.

En ik beweer nergens dat die geen fijnstof uitstoten.
Ik geef aan dat de nieuwste generatie, met fijnstof filter, minder fijnstof uit stoot dan er in de lucht zit.

Dat is niet hetzelfde.

Leg dat maar eens uit.
Ik heb een stuk of 60 warmtepompen op online monitoring draaien in woningen waarbij een WP de gasketel heeft vervangen.
Die betalen allemaal veel minder in de maand aan energie. Anders zou niemand ze ook kopen hè?
Sommige betalen nog steeds bijna niks doordat ze PV panelen hebben en nog steeds helemaal kunnen salderen (lang contract)
Dat salderen wordt afgebouwd en dan ben je afhankelijk van de prijs ontwikkelingen van stroom en gas. Maar ga er maar vanuit dat gas tov stroom steeds duurder wordt.

Het is een prima investering (mits goed geplaatst)

Sommigen maken er een hobby van, heb al iemand die al zijn derde huis en warmtepomp heeft. Standaard gooit hij er vloerverwarming in, nieuwe kozijnen of alleen glas met Triple glas. En goede isolatie.
Pakt overal de subsidies en verkoopt de hut weer.

Deze woningen draaien echt heel efficiënt met een aanvoer temp van 25-26C zijn deze comfomfottabel warm. Met een sCOP van > 5
Vakman pur sang
pi_216277985
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 10:40 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat dacht ik al. Je zou dan de besturing aan moeten passen, zodat die daar rekening mee houd. En je gaat een heel groot buffervat nodig hebben om een paar dagen met weinig stroom te kunnen overbruggen.

Daar staat tegenover, dat het dan wel minder efficiënt is, maar met dynamische stroomprijzen mogelijk wel veel goedkoper.
Omdat een warmtepomp met lagere aanvoertemperaturen werkt, moet je buffer ook veel groter zijn.
Het is niet echt werkbaar.

Een buffer in een warmtepompsysteem is vaak meer om de buitenunit sneller te ontdooien of om het vermogen kwijt te kunnen als er weinig warmtevraag is dan om warmte te bufferen.

In combinatie met een HT-warmtepomp zou het al iets beter gaan denk ik maar als je met maximaal 35 of 40 graden aanvoer je woning warm kan houden dan is een HT-warmtepomp overbodig.
pi_216278035
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 10:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Omdat een warmtepomp met lagere aanvoertemperaturen werkt, moet je buffer ook veel groter zijn.
Het is niet echt werkbaar.

Een buffer in een warmtepompsysteem is vaak meer om de buitenunit sneller te ontdooien of om het vermogen kwijt te kunnen als er weinig warmtevraag is dan om warmte te bufferen.

In combinatie met een HT-warmtepomp zou het al iets beter gaan denk ik maar als je met maximaal 35 of 40 graden aanvoer je woning warm kan houden dan is een HT-warmtepomp overbodig.
Ja, het gaat er dan om hoeveel warmte (boven de afgiftetemperatuur) er in totaal in het vat zit, dus hoe heter, hoe kleiner. Maar heter is slechter voor de warmtepomp, dus je moet dan uitrekenen wat optimaal is. En je kunt best bijstoken als de stroomprijs heel laag of negatief is, dus stop er een groot verwarmingselement in.
pi_216278130
Als je een tuin hebt, kun je het vat ingraven (en goed isoleren). En je kunt er het beste een warmtewisselaar in stoppen om te voorkomen dat de temperatuur van het water in de radiatoren of de vloer te hoog wordt.
pi_216279402
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 11:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je een tuin hebt, kun je het vat ingraven (en goed isoleren). En je kunt er het beste een warmtewisselaar in stoppen om te voorkomen dat de temperatuur van het water in de radiatoren of de vloer te hoog wordt.
Je kan ook retourwater mee-mengen in de aanvoer als het te warm wordt, dus dat hoeft niet perse.
pi_216279899
Als je thuis wilt verdienen aan de onbalansmarkt, moet je zelf een energieleverancier worden, of een contract afsluiten bij een leverancier die dat voor je doet. Maar in dat tweede geval heb je er zelf natuurlijk geen zeggenschap over: zij sturen alles aan.

In het eerste geval moet je al snel een vermogen kunnen leveren van 1 MW en iemand in dienst hebben die dat allemaal afhandelt (of programmeert), dus dat is voor de meeste mensen niet haalbaar. Er is dus wel een vrije markt, maar je moet aan een heleboel eisen voldoen en contracten gaan afsluiten.

De stroomprijs per uur wordt van te voren gepubliceerd, dus dat is op het moment je beste optie om het zelf te doen. Die kun je dan aan het begin van de dag inlezen en gebruiken om je apparaten op de gunstigste tijden aan en uit te zetten. Dan moet je natuurlijk ook wel stevige geschakelde stopcontacten hebben, die je op afstand kunt bedienen. En dan kun je dat zelf doen via je telefoon (niet met bluetooth of over het lichtnet), met een slimme meter die dat ondersteunt, of je kunt daar zelf wat voor programmeren.

Er is dus nog niet zoveel veranderd sinds Texel dat deed, maar die hebben wel windturbines :)

Het zit er natuurlijk wel aan te komen dat ze die markt beter toegankelijk gaan maken voor particulieren, of net strenger gaan reguleren. Want anders wordt het elektriciteitsnet steeds instabieler.
pi_216280802
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 10:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welke "vele problemen"?
[..]
Veel hogere stookkosten dan verwacht, storingen, moeilijk om service te ontvangen...

Ik ken de positieve geluiden van Fok en van Facebook groepen.

Maar in mijn persoonlijke omgeving eigenlijk alleen maar geklaag.
Van degenen die een warmtepomp hebben raadt niemand aan om er een te nemen.
En dat vind ik best verontrustend. Ik denk zelf dat een warmtepomp een hoger rendement heeft dan bijvoorbeeld een CV ketel.
Maar kennelijk komt het wel heel precies in dat te kunnen bereiken.

Dat maakt me zelf huiverig.
Zeker als ik zie dat ik voor 1100 euro een pelletkachel heb, met aansluitkosten komt die op 2000 euro.
En dan ongeveer op 400 euro uit kom qua verwarmingskosten in een jaar .
Met een partner die dat ding op standje sauna zet. 23,5 °C is geen uitzondering.

Wil ik een warmtepomp, dan wordt dat vloerverwarming/ltv radiatoren, warmtepomp, etc.
Dan kom ik over de 10.000 uit aan aanschafkosten.

Dat haal ik er nooit uit.

quote:

Ja, ik ken de cijfers.

Vrienden van me hebben en hybride warmtepomp, hoekhuis met vergelijkbare isolatie en inhoud als de onze, en 2 pax met hond..
Die zijn dec/jan meer kwijt aan gas dan ik aan pellets.

Ik had zoiets van 'hoe dan?'.

Nou, beneden de 1°C moet cv bijspringen.

En dan tikt het aan.

Mijn idee is dat ze dan een verkeerde warmtepomp hebben.

Maar dat kan mij ook zo overkomen. Je vertrouwt toch op de installateur.
pi_216280915
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2025 14:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
Veel hogere stookkosten dan verwacht, storingen, moeilijk om service te ontvangen...

Ik ken de positieve geluiden van Fok en van Facebook groepen.

Maar in mijn persoonlijke omgeving eigenlijk alleen maar geklaag.
Van degenen die een warmtepomp hebben raadt niemand aan om er een te nemen.
En dat vind ik best verontrustend. Ik denk zelf dat een warmtepomp een hoger rendement heeft dan bijvoorbeeld een CV ketel.
Maar kennelijk komt het wel heel precies in dat te kunnen bereiken.

Dat maakt me zelf huiverig.
Zeker als ik zie dat ik voor 1100 euro een pelletkachel heb, met aansluitkosten komt die op 2000 euro.
En dan ongeveer op 400 euro uit kom qua verwarmingskosten in een jaar .
Met een partner die dat ding op standje sauna zet. 23,5 °C is geen uitzondering.

Wil ik een warmtepomp, dan wordt dat vloerverwarming/ltv radiatoren, warmtepomp, etc.
Dan kom ik over de 10.000 uit aan aanschafkosten.

Dat haal ik er nooit uit.
Ik herken dat niet, ken meerdere mensen met een warmtepomp en loop daarnaast al jaren mee in het warmtepomptopic op Tweakers.

Het enige wat ik wel kan stellen is dat je er zelf wat tijd in moet steken om het te tunen, helaas zijn er cowboys die het plaatsen en alles op de standaard instellingen laten staan.. Dat is met CV-ketels ook zo maar die verbloemen dat wel omdat ze 25 of 35kW kunnen leveren.

quote:
[..]
Ja, ik ken de cijfers.

Vrienden van me hebben en hybride warmtepomp, hoekhuis met vergelijkbare isolatie en inhoud als de onze, en 2 pax met hond..
Die zijn dec/jan meer kwijt aan gas dan ik aan pellets.

Ik had zoiets van 'hoe dan?'.

Nou, beneden de 1°C moet cv bijspringen.

En dan tikt het aan.

Mijn idee is dat ze dan een verkeerde warmtepomp hebben.

Maar dat kan mij ook zo overkomen. Je vertrouwt toch op de installateur.
Gemiddelde temperatuur in het stookseizoen in Nederland is zo'n 6,8 graden Celsius, dus genoeg draaitijd voor een hybride warmtepomp.

Maar dat is bekend als je een hybride kiest, wordt het koud dan springt de CV-ketel bij.
pi_216291454
twitter
pi_216294885
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 11:29 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ja, en de energietoeslag is vorig jaar gesneuveld omdat er niet genoeg geld voor was.
  donderdag 16 januari 2025 @ 00:00:20 #225
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_216315299
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 15:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, en de energietoeslag is vorig jaar gesneuveld omdat er niet genoeg geld voor was.
Vermoed dat je het NoodFonds bedoeld waar voldoende geld was maar men niet tot overeenstemming kon komen.

Genoeg geld dus. Overheid en bedrijven bleken het oneens te zijn met hoe de (75% resp 25%) ingelegde ¤80miljoen precies ten goede moet komen bij in aanmerking komende (130% sociaal minimum) huishoudens.

Ik vat de situatie als volgt samen omdat betrokkenen van het overleg geen tekst & uitleg geven waarom en wie waar precies welke hakken in het drijfzand staken.
• Participerende energiebedrijven willen nooddruftige huishouden vooral financieel, deels dus namens overheid, een eenvoudige korting geven. Hetgeen hen naast simpele uitvoering, ook voordeel geeft van minder wanbetalers.
• Overheid vooral lijkt een toegezegde steun anders en breder te willen richten op energie besparende maatregelen die daarmee de kosten bij armlastige huishouden - op termijn - verminderen.
• Minder energie (laten) verbruiken biedt bedrijven en imo ook betrokken huishoudens (vaak nijpend & reeds) in financiële armoede; naast het "hoe dan & door wie", geen soelaas.
• Energiebesparing (op termijn) in procenten zoals ook elders ingezet als ontwikkeling, zal leiden tot omhoog bijstellen van consumentenprijzen omdat de sector in centen dezelfde winst moeten maken.

Vervolgens is de boel vlak voor kerst 2024 stilgelegd. Vermoedelijk in afstel, om te na te denken.
De overheid gaat komende voorjaar, zich beraden hoe de reeds gereserveerde ¤60Miljoen ten goede kan komen.
De ca 110.000* huishoudens die in 2024 nog konden rekenen op beloofde steun in 2025 en zelfs 2026, het maar elders uitzoeken. De steun was gedurende 6 maanden bijdrage in de rekening betalen. In de praktijk kwam dat uit op maximaal 25% (gemiddeld ¤600) van de totale energierekening.

Eén van de problemen is dat die groep geen aanspraak kan maken op 'bijstand' omdat zij meer inkomen hebben dan het sociaal minimum en de overheid, uitvoeringstechnisch, niet zomaar die groep kan "bevoordelen". Dit geitenpaadje kon/kan alleen wanneer bedrijven dat plan initiëren en de overheid daar dan steungevend in subsidieert.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_216315551
quote:
12s.gif Op donderdag 16 januari 2025 00:00 schreef Vallon het volgende:
Vermoed dat je het NoodFonds bedoeld waar voldoende geld was maar men niet tot overeenstemming kon komen.
Ja, inderdaad. Ik was veel te lui om het zo mooi op te schrijven ;)

Het gaat puur om de publieke opinie: kijk, wij zorgen zelfs voor de minderbedeelden. Er wordt een bedrag gereserveerd, waar partijen zich op in kunnen schrijven, als ze aan een heleboel voorwaarden voldoen. Privatisering 101. Die partijen moeten zelf maar uitleggen hoe de burgers daar gebruik van kunnen maken.

Je wordt hardhandig aangepakt als je iets niet betaalt, maar je moet zelf maar uitvinden waar je allemaal recht op hebt en dan door een heleboel hoepels springen om daar ook gebruik van te kunnen maken. Zie maar dat je op tijd je hand in de grabbelton kunt steken. En er worden grote boetes uitgedeeld als de burgers daar misbruik van maken, zoals iets fout of niet invullen. De grootste schuldige hieraan is Henk Kamp, maar het is natuurlijk gewoon rechts denken. Dat gaat alleen maar erger worden.
pi_216357946
Morgen weer een Dunkelflaute waarschijnlijk, want de spot stroomprijs gaat rond 17:00 door het dak met 78 cent/kwh
De aardgasreserve slinkt ondertussen verder in rap tempo.

Dynamische-energieprijzen

Aardgas
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_216359119
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 17:54 schreef Digi2 het volgende:
Morgen weer een Dunkelflaute waarschijnlijk, want de spot stroomprijs gaat rond 17:00 door het dak met 78 cent/kwh

Aardgas
Ik heb zelf Zonneplan.

Ga toch maar eens Energiek leverancier overwegen.

¤1.27 per kuub all in gas en stroom vaste prijs ¤0.30 per kwh.

Dynamisch is deze afgelopen weken gewoon ruk qua prijs.
pi_216360722
Voorraad momenteel 46%
Vakman pur sang
pi_216360977
quote:

Aardgas
Dat duurde lang, want de opbrengst van wind is al een week rond de 1 GW. Verwaarloosbaar, dus.
pi_216361062
pi_216361139
quote:
In 2022 was het nu 27%.
Dat er toen geen nieuws over was joh. Dat was gevaarlijk laag. :P
Vakman pur sang
pi_216361235
De voorraad kolen word niet bijgehouden, want die kosten geen drol.
pi_216361402
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 23:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
In 2022 was het nu 27%.
Dat er toen geen nieuws over was joh. Dat was gevaarlijk laag. :P
Toen was er toch sprake van eventuele stillegging van bedrijven bij verordening, omdat gezinnen mogelijk in de kou konden komen te zitten. Gelukkig is het niet zover gekomen. Wel zijn bedrijven gestopt omdat doordraaien verliesgevend werd vanwege de extreem hoge energieprijzen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 19-01-2025 23:52:07 ]
  maandag 20 januari 2025 @ 17:21:52 #235
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_216368340
quote:

Aardgas
Oe, dat is nu. Gauw alle lichten uit doen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_216369278
quote:
-2% in een dag, viel me op.
Vakman pur sang
pi_216403848
De rest van de week een hele zware orkaan boven Ierland, met windsnelheden tot boven 200 kilometer per uur. Zo te zien kunnen sommige speciale windturbines dat 10 minuten aan. Dus ik ben benieuwd hoeveel procent het volgende week nog doet. Dat zal niet goed voor hun stroomvoorziening zijn, dus de prijs zal wel flink stijgen.

Zo te zien trekt die storm net langs onze windparken op de Noordzee, maar die zullen waarschijnlijk dus wel stil staan. Ik ben heel benieuwd wat voor invloed dat gaat hebben op de prijs van gas en stroom.
pi_216404263
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 17:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

Zo te zien trekt die storm net langs onze windparken op de Noordzee, maar die zullen waarschijnlijk dus wel stil staan. Ik ben heel benieuwd wat voor invloed dat gaat hebben op de prijs van gas en stroom.
Als de windsnelheid niet te hoog is, staan ze niet stil.
pi_216404370
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als de windsnelheid niet te hoog is, staan ze niet stil.
Ja, onder de 100 km/u ongeveer, maar zo te zien gaan we daar wel overheen. We zullen het zien.
pi_216415167
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 17:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
De rest van de week een hele zware orkaan boven Ierland, met windsnelheden tot boven 200 kilometer per uur. Zo te zien kunnen sommige speciale windturbines dat 10 minuten aan. Dus ik ben benieuwd hoeveel procent het volgende week nog doet. Dat zal niet goed voor hun stroomvoorziening zijn, dus de prijs zal wel flink stijgen.

Stel die storm gaat er echt overheen en sloopt de hele boel.
Dat is ook nogal een risico van “hernieuwbare energie”
Vakman pur sang
pi_216415206
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Stel die storm gaat er echt overheen en sloopt de hele boel.
Dat is ook nogal een risico van “hernieuwbare energie”
Ik dacht met de link in de vorige post te kunnen kijken wat er tot nu toe gebeurd was met de windparken in Noord-Ierland, maar zo te zien is daar helaas geen data van. Van het weekend, als de storm voorbij is nog eens verder zoeken.

Op zich zou het natuurlijk mooi zijn als zo'n storm geen probleem is, maar ik wil het ook graag zien. En ook vanaf welke windsnelheid het ongeveer fout gaat.
pi_216437459
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik dacht met de link in de vorige post te kunnen kijken wat er tot nu toe gebeurd was met de windparken in Noord-Ierland, maar zo te zien is daar helaas geen data van. Van het weekend, als de storm voorbij is nog eens verder zoeken.

Op zich zou het natuurlijk mooi zijn als zo'n storm geen probleem is, maar ik wil het ook graag zien. En ook vanaf welke windsnelheid het ongeveer fout gaat.
Nou doen de molentjes het nog?
Vakman pur sang
  zondag 26 januari 2025 @ 14:43:55 #244
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_216438063
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Vanavond draaien ze op volle toeren.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_216438089
quote:
6s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:43 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Zo gaan de wieken de wieken de wieken!
Vakman pur sang
pi_216438262
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
In Noord-Ierland en Schotland is de windsnelheid niet boven de 160 km/u uitgekomen, dus de schade is heel beperkt. Er zijn er een paar omgewaaid en waarschijnlijk een heleboel bladen beschadigd, maar dat was waarschijnlijk vooral omdat er dingen tegenaan gewaaid zijn. Maar harde cijfers heb ik niet gezien.

Ze hebben van de Engelse regering miljarden gekregen om ze uit te zetten, zodat het elektriciteitsnet niet overbelast zou raken, maar bij die windsnelheid draaien ze natuurlijk niet meer, en de windmolens waar het zo'n 100 km/u waaide deden het gewoon. Dus de geleden schade is al zeer ruim gecompenseerd.
pi_216438273
quote:
6s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:43 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ja, maar in ons deel van de Noordzee is de windsnelheid niet boven de 100 km/u uitgekomen, dus het was niet meer dan een stevig briesje.
pi_217216618
De aardgasvoorraad daalt nog steeds tot ver beneden het laagste niveau van vorig jaar. Er zal flink ingekocht moeten worden voor de aankomende koude periode. Ik vermoed dat een afwachtende houding aangenomen wordt t.a.v. de inkoop omdat de internationale prijs voor LNG nog steeds relatief hoog is.
quote:
Gasvoorraad
22% vulling gasvoorraden
(-3,54% ten opzichte van 1 week eerder)

Cijfers van dinsdag 25 maart 2025.
pi_217216790
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 10:00 schreef Digi2 het volgende:
De aardgasvoorraad daalt nog steeds tot ver beneden het laagste niveau van vorig jaar. Er zal flink ingekocht moeten worden voor de aankomende koude periode. Ik vermoed dat een afwachtende houding aangenomen wordt t.a.v. de inkoop omdat de internationale prijs voor LNG nog steeds relatief hoog is.
[..]

Het is fucking warm.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217216872
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 10:20 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het is fucking warm.
Overdag, 's nachts vaak rond het vriespunt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')