Dat is de kern van de zaak. Als je leveringszekerheid en geen CO2 uitstoot wilt hebben, kun je alleen kiezen welke vorm van kernenergie je het liefste wilt hebben. Maar het hele probleem zit hem er in, dat voor de grote meerderheid van de mensen die geen CO2 uitstoot willen, kernenergie absoluut geen optie is, ongeacht.quote:Op zondag 12 januari 2025 21:13 schreef Vallon het volgende:
[..]
Die hoeveelheid kan je veel vinden maar is de simpele wetmatigheid van equivalente verbrandingswaarde.
Als gezegd is zelfs een 1000kg pellets per huishouden (dwz per seizoen al niet te overwegen als structurele oplossing.
Vergelijken van jouw of mijn verbruik is verder geen maatstaf. Mijn getallen zijn gebaseerd op gemiddelden (bron: mc: 1168m³) waar jij omgerekend overduidelijk onder zal zitten en anderen daarboven.
Die pellets moeten ook weer ergens vandaan komen. Mixen is maar een deel tot oplossing van stookbehoefte. Waarbij houtstook - op schaal - nauwelijks te overwegen is. Wellicht ergens in bosrijke of dunbevolkte gebieden met maar zeker niet in stedelijke omgevingen waar immers ca 70% van de huishoudens verblijft.
Een soepele transitie is wmb niet om een beetje zonder een plan te doen alsof er sprake is van een doelmatige aanpak door helderheid te scheppen met wat het de komende 20-25jaar moet gaan worden.
//-//
Ik denk dat 60-70% van de basale energiebehoefte gewaarborgd moet gaan worden vanuit kernenergie en de rest van een mix vanuit al die andere minder zekere mogelijkheden.
Bij kernenergie denk ik dan voor Nederland niet aan 3-5 grote Giga-installaties maar een stuk of 30 kleinere en gespreide eenheden. In de buurt van steden kan dan bv ook structureel stadsverwarming worden toegepast. In de zomerse periode draaien die centrales dan sws op een lager hittepitje draaien. Dit biedt en maakt ook een gefaseerde implementatie mogelijk dan wachten totdat de infrastructuur er overal is.
Ik spreek qua topic idd niet specifiek over een individuele situatie.quote:Op zondag 12 januari 2025 21:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, je gaat voorbij aan het feit dat ik dit niet als structurele oplossing aan lever.
Het is een manier om de energiebehoefte te verspreiden over meerdere bronnen.
Hoeft niet individueel te zijn.quote:Op maandag 13 januari 2025 00:48 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik spreek qua topic idd niet specifiek over een individuele situatie.
Hout is duurzaam, de CO2 is deels circulair.quote:Ik zie niet goed hoe in het denken, pellet(=hout)verbranding deel kan uitmaken van een bron of mix om te voorzien in duurzame energiebehoefte en vermindering van CO2 uitstoot.
Haha onzin, dat laatstequote:Op maandag 13 januari 2025 05:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoeft niet individueel te zijn.
Feit is dat een aanzienlijk deel van de woningen met hout wordt verwarmd.
En dat aantal neemt nog steeds toe.
Hout kan als tussenvorm niet de volledige gasbehoefte dekken, maar wel een gedeelte.
En gezien de perikelen rond de gasvoorraden en gasprijzen is dat geen overbodige luxe.
[..]
Hout is duurzaam, de CO2 is deels circulair.
In tegenstelling tot gas.
Op pelletkachels zat zelfs ISDE subsidie.
Die is er van af gegaan ivm de fijnstof uitstoot.
Maar nieuwe generaties pelletkachel stoten minder fijnstof uit dan er gemiddeld in de lucht zit.
Jawel, dat is mijn zakelijke expertise. Maar jij leuk geprobeerd.quote:Op maandag 13 januari 2025 07:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nope.
Maar je hebt het tenminste geprobeerd.
Tja, gezien de vele problemen met de warmtepomp is het niet mogelijk dat Nederland morgen massaal over gaat naar die techniek.quote:Op maandag 13 januari 2025 07:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jawel, dat is mijn zakelijke expertise. Maar jij leuk geprobeerd.
Ben echt niet anti-kachels maar zeggen dat ze geen fijnstof uitstoten is onzin. De korte circulaire cirkel CO2 is ook een beetje wat men niet wil.
Gericht op de toekomst is een warmtepomp de beste keuze. Hoe meer elektra CO2 vrij wordt opgewekt hoe beter. Maar het rendement op de stroom is al 400%
Het zal nu wat langzamer gaan, maar gestaag worden warmtepompen in alle Nederlandse huizen geplaatst.
Welke "vele problemen"?quote:Op maandag 13 januari 2025 08:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, gezien de vele problemen met de warmtepomp is het niet mogelijk dat Nederland morgen massaal over gaat naar die techniek.
Appels en peren vergelijken.quote:En wat rendement betreft: ik weet het theoretische rendement.
Maar als ik mijn energierekening vergelijk met die van vrienden met waterpomp, dan zit ik lager.
Leg dat maar eens uit.
Het rendement van de elektriciteitsproductie is de helft van de tijd maar ongeveer 50%, dus het is hoogstens 300%. Er wordt steeds meer elektriciteit als warmte de lucht in gepompt, als de stroomprijzen negatief zijn, om het voltage op pijl te houden. Maar ik weet niet of daar statistieken van zijn. En de regering is nog steeds warmtenetten aan het pushen, alhoewel die in de praktijk niet zo'n succes zijn.quote:Op maandag 13 januari 2025 07:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Gericht op de toekomst is een warmtepomp de beste keuze. Hoe meer elektra CO2 vrij wordt opgewekt hoe beter. Maar het rendement op de stroom is al 400%
Het zal nu wat langzamer gaan, maar gestaag worden warmtepompen in alle Nederlandse huizen geplaatst.
Kun je warmtepompen ook aan en uit schakelen aan de hand van het voltage (of liever de actuele stroomprijs, maar ik had begrepen dat dat nu alleen nog op Texel kan)? Ik bedoel, het kan wel, maar gaat dat ook werken?quote:Op maandag 13 januari 2025 10:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke "vele problemen"?
[..]
Appels en peren vergelijken.
Gezinssamenstelling, type woning, leeftijd woning, grootte woning, stookgedrag, douchegedrag, etc.
Een warmtepomp doet ongeveer m3 aardgas x2,2 en dat zijn je kWh stroomverbruik per jaar.
Dus als je nu 1.000m3 aardgas verbruikt, doe je met een warmtepomp ongeveer 2.200kWh per jaar.
Een warmtepomp werkt optimaal als je hem 24/7 op laag vermogen laat "pruttelen".quote:Op maandag 13 januari 2025 10:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kun je warmtepompen ook aan en uit schakelen aan de hand van het voltage (of liever de actuele stroomprijs, maar ik had begrepen dat dat nu alleen nog op Texel kan)? Ik bedoel, het kan wel, maar gaat dat ook werken?
Ja, dat dacht ik al. Je zou dan de besturing aan moeten passen, zodat die daar rekening mee houd. En je gaat een heel groot buffervat nodig hebben om een paar dagen met weinig stroom te kunnen overbruggen.quote:Op maandag 13 januari 2025 10:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een warmtepomp werkt optimaal als je hem 24/7 op laag vermogen laat "pruttelen".
Dus (amper tot) geen nachtverlaging en dat soort fratsen, gewoon z'n gang laten gaan.
Het vermogen is afgestemd op het warmteverlies van een woning, dus je wil niet dat hij ook nog eens een paar graden moet inhalen omdat hij lang uit geweest is.
Ga je sturen op stroomprijs (of nachtverlagen), dan zal hij soms lang uit zijn en op andere momenten vol vermogen moeten draaien om dat in te halen.
Gevolgen? Lager rendement, hoger verbruik, bevriezend buitendeel, meer lawaai, etc.
Mijn warmtepomp draait gewoon 24/7 op dezelfde temperatuur en dan hoeft hij nooit echt hard te werken.
Als ik uit bed kom is het beneden altijd 21 graden en dat is perfect.
Gasverbruik was hier 1.450m3 per jaar en het stroomverbruik van de warmtepomp gemiddeld 3.150kWh per jaar (na 6 hele winters en de 7e nog bezig).
Ik heb een stuk of 60 warmtepompen op online monitoring draaien in woningen waarbij een WP de gasketel heeft vervangen.quote:Op maandag 13 januari 2025 08:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, gezien de vele problemen met de warmtepomp is het niet mogelijk dat Nederland morgen massaal over gaat naar die techniek.
Dus dan heb je tussenoplossing nodig.
Zoals hybride warmtepomp, gas cv etc
Pelletkachels zijn ook een oplossing.
En ik beweer nergens dat die geen fijnstof uitstoten.
Ik geef aan dat de nieuwste generatie, met fijnstof filter, minder fijnstof uit stoot dan er in de lucht zit.
Dat is niet hetzelfde.
En wat rendement betreft: ik weet het theoretische rendement.
Maar als ik mijn energierekening vergelijk met die van vrienden met waterpomp, dan zit ik lager.
Leg dat maar eens uit.
Omdat een warmtepomp met lagere aanvoertemperaturen werkt, moet je buffer ook veel groter zijn.quote:Op maandag 13 januari 2025 10:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik al. Je zou dan de besturing aan moeten passen, zodat die daar rekening mee houd. En je gaat een heel groot buffervat nodig hebben om een paar dagen met weinig stroom te kunnen overbruggen.
Daar staat tegenover, dat het dan wel minder efficiënt is, maar met dynamische stroomprijzen mogelijk wel veel goedkoper.
Ja, het gaat er dan om hoeveel warmte (boven de afgiftetemperatuur) er in totaal in het vat zit, dus hoe heter, hoe kleiner. Maar heter is slechter voor de warmtepomp, dus je moet dan uitrekenen wat optimaal is. En je kunt best bijstoken als de stroomprijs heel laag of negatief is, dus stop er een groot verwarmingselement in.quote:Op maandag 13 januari 2025 10:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omdat een warmtepomp met lagere aanvoertemperaturen werkt, moet je buffer ook veel groter zijn.
Het is niet echt werkbaar.
Een buffer in een warmtepompsysteem is vaak meer om de buitenunit sneller te ontdooien of om het vermogen kwijt te kunnen als er weinig warmtevraag is dan om warmte te bufferen.
In combinatie met een HT-warmtepomp zou het al iets beter gaan denk ik maar als je met maximaal 35 of 40 graden aanvoer je woning warm kan houden dan is een HT-warmtepomp overbodig.
Je kan ook retourwater mee-mengen in de aanvoer als het te warm wordt, dus dat hoeft niet perse.quote:Op maandag 13 januari 2025 11:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je een tuin hebt, kun je het vat ingraven (en goed isoleren). En je kunt er het beste een warmtewisselaar in stoppen om te voorkomen dat de temperatuur van het water in de radiatoren of de vloer te hoog wordt.
Veel hogere stookkosten dan verwacht, storingen, moeilijk om service te ontvangen...quote:Op maandag 13 januari 2025 10:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke "vele problemen"?
[..]
Ja, ik ken de cijfers.quote:Appels en peren vergelijken.
Gezinssamenstelling, type woning, leeftijd woning, grootte woning, stookgedrag, douchegedrag, etc.
Een warmtepomp doet ongeveer m3 aardgas x2,2 en dat zijn je kWh stroomverbruik per jaar.
Dus als je nu 1.000m3 aardgas verbruikt, doe je met een warmtepomp ongeveer 2.200kWh per jaar.
Ik herken dat niet, ken meerdere mensen met een warmtepomp en loop daarnaast al jaren mee in het warmtepomptopic op Tweakers.quote:Op maandag 13 januari 2025 14:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Veel hogere stookkosten dan verwacht, storingen, moeilijk om service te ontvangen...
Ik ken de positieve geluiden van Fok en van Facebook groepen.
Maar in mijn persoonlijke omgeving eigenlijk alleen maar geklaag.
Van degenen die een warmtepomp hebben raadt niemand aan om er een te nemen.
En dat vind ik best verontrustend. Ik denk zelf dat een warmtepomp een hoger rendement heeft dan bijvoorbeeld een CV ketel.
Maar kennelijk komt het wel heel precies in dat te kunnen bereiken.
Dat maakt me zelf huiverig.
Zeker als ik zie dat ik voor 1100 euro een pelletkachel heb, met aansluitkosten komt die op 2000 euro.
En dan ongeveer op 400 euro uit kom qua verwarmingskosten in een jaar .
Met een partner die dat ding op standje sauna zet. 23,5 °C is geen uitzondering.
Wil ik een warmtepomp, dan wordt dat vloerverwarming/ltv radiatoren, warmtepomp, etc.
Dan kom ik over de 10.000 uit aan aanschafkosten.
Dat haal ik er nooit uit.
Gemiddelde temperatuur in het stookseizoen in Nederland is zo'n 6,8 graden Celsius, dus genoeg draaitijd voor een hybride warmtepomp.quote:[..]
Ja, ik ken de cijfers.
Vrienden van me hebben en hybride warmtepomp, hoekhuis met vergelijkbare isolatie en inhoud als de onze, en 2 pax met hond..
Die zijn dec/jan meer kwijt aan gas dan ik aan pellets.
Ik had zoiets van 'hoe dan?'.
Nou, beneden de 1°C moet cv bijspringen.
En dan tikt het aan.
Mijn idee is dat ze dan een verkeerde warmtepomp hebben.
Maar dat kan mij ook zo overkomen. Je vertrouwt toch op de installateur.
Vermoed dat je het NoodFonds bedoeld waar voldoende geld was maar men niet tot overeenstemming kon komen.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 15:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, en de energietoeslag is vorig jaar gesneuveld omdat er niet genoeg geld voor was.
Ja, inderdaad. Ik was veel te lui om het zo mooi op te schrijvenquote:Op donderdag 16 januari 2025 00:00 schreef Vallon het volgende:
Vermoed dat je het NoodFonds bedoeld waar voldoende geld was maar men niet tot overeenstemming kon komen.
Ik heb zelf Zonneplan.quote:Op zondag 19 januari 2025 17:54 schreef Digi2 het volgende:
Morgen weer een Dunkelflaute waarschijnlijk, want de spot stroomprijs gaat rond 17:00 door het dak met 78 cent/kwh
De aardgasreserve slinkt ondertussen verder in rap tempo.
Dynamische-energieprijzen
Aardgas
Dat duurde lang, want de opbrengst van wind is al een week rond de 1 GW. Verwaarloosbaar, dus.quote:Op zondag 19 januari 2025 17:54 schreef Digi2 het volgende:
Morgen weer een Dunkelflaute waarschijnlijk, want de spot stroomprijs gaat rond 17:00 door het dak met 78 cent/kwh
Aardgas
In 2022 was het nu 27%.quote:
Toen was er toch sprake van eventuele stillegging van bedrijven bij verordening, omdat gezinnen mogelijk in de kou konden komen te zitten. Gelukkig is het niet zover gekomen. Wel zijn bedrijven gestopt omdat doordraaien verliesgevend werd vanwege de extreem hoge energieprijzen.quote:Op zondag 19 januari 2025 23:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In 2022 was het nu 27%.
Dat er toen geen nieuws over was joh. Dat was gevaarlijk laag.![]()
Oe, dat is nu. Gauw alle lichten uit doen.quote:Op zondag 19 januari 2025 17:54 schreef Digi2 het volgende:
Aardgas
Als de windsnelheid niet te hoog is, staan ze niet stil.quote:Op donderdag 23 januari 2025 17:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zo te zien trekt die storm net langs onze windparken op de Noordzee, maar die zullen waarschijnlijk dus wel stil staan. Ik ben heel benieuwd wat voor invloed dat gaat hebben op de prijs van gas en stroom.
Ja, onder de 100 km/u ongeveer, maar zo te zien gaan we daar wel overheen. We zullen het zien.quote:Op donderdag 23 januari 2025 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als de windsnelheid niet te hoog is, staan ze niet stil.
Stel die storm gaat er echt overheen en sloopt de hele boel.quote:Op donderdag 23 januari 2025 17:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
De rest van de week een hele zware orkaan boven Ierland, met windsnelheden tot boven 200 kilometer per uur. Zo te zien kunnen sommige speciale windturbines dat 10 minuten aan. Dus ik ben benieuwd hoeveel procent het volgende week nog doet. Dat zal niet goed voor hun stroomvoorziening zijn, dus de prijs zal wel flink stijgen.
Zo te zien trekt die storm net langs onze windparken op de Noordzee, maar die zullen waarschijnlijk dus wel stil staan. Ik ben heel benieuwd wat voor invloed dat gaat hebben op de prijs van gas en stroom.
Ik dacht met de link in de vorige post te kunnen kijken wat er tot nu toe gebeurd was met de windparken in Noord-Ierland, maar zo te zien is daar helaas geen data van. Van het weekend, als de storm voorbij is nog eens verder zoeken.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 16:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Stel die storm gaat er echt overheen en sloopt de hele boel.
Dat is ook nogal een risico van “hernieuwbare energie”
Nou doen de molentjes het nog?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 16:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik dacht met de link in de vorige post te kunnen kijken wat er tot nu toe gebeurd was met de windparken in Noord-Ierland, maar zo te zien is daar helaas geen data van. Van het weekend, als de storm voorbij is nog eens verder zoeken.
Op zich zou het natuurlijk mooi zijn als zo'n storm geen probleem is, maar ik wil het ook graag zien. En ook vanaf welke windsnelheid het ongeveer fout gaat.
In Noord-Ierland en Schotland is de windsnelheid niet boven de 160 km/u uitgekomen, dus de schade is heel beperkt. Er zijn er een paar omgewaaid en waarschijnlijk een heleboel bladen beschadigd, maar dat was waarschijnlijk vooral omdat er dingen tegenaan gewaaid zijn. Maar harde cijfers heb ik niet gezien.quote:
Ja, maar in ons deel van de Noordzee is de windsnelheid niet boven de 100 km/u uitgekomen, dus het was niet meer dan een stevig briesje.quote:
quote:Gasvoorraad
22% vulling gasvoorraden
(-3,54% ten opzichte van 1 week eerder)
Cijfers van dinsdag 25 maart 2025.
Het is fucking warm.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 10:00 schreef Digi2 het volgende:
De aardgasvoorraad daalt nog steeds tot ver beneden het laagste niveau van vorig jaar. Er zal flink ingekocht moeten worden voor de aankomende koude periode. Ik vermoed dat een afwachtende houding aangenomen wordt t.a.v. de inkoop omdat de internationale prijs voor LNG nog steeds relatief hoog is.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |