Ja, inderdaad. Ik was veel te lui om het zo mooi op te schrijvenquote:Op donderdag 16 januari 2025 00:00 schreef Vallon het volgende:
Vermoed dat je het NoodFonds bedoeld waar voldoende geld was maar men niet tot overeenstemming kon komen.
Ik heb zelf Zonneplan.quote:Op zondag 19 januari 2025 17:54 schreef Digi2 het volgende:
Morgen weer een Dunkelflaute waarschijnlijk, want de spot stroomprijs gaat rond 17:00 door het dak met 78 cent/kwh
De aardgasreserve slinkt ondertussen verder in rap tempo.
Dynamische-energieprijzen
Aardgas
Dat duurde lang, want de opbrengst van wind is al een week rond de 1 GW. Verwaarloosbaar, dus.quote:Op zondag 19 januari 2025 17:54 schreef Digi2 het volgende:
Morgen weer een Dunkelflaute waarschijnlijk, want de spot stroomprijs gaat rond 17:00 door het dak met 78 cent/kwh
Aardgas
In 2022 was het nu 27%.quote:
Toen was er toch sprake van eventuele stillegging van bedrijven bij verordening, omdat gezinnen mogelijk in de kou konden komen te zitten. Gelukkig is het niet zover gekomen. Wel zijn bedrijven gestopt omdat doordraaien verliesgevend werd vanwege de extreem hoge energieprijzen.quote:Op zondag 19 januari 2025 23:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In 2022 was het nu 27%.
Dat er toen geen nieuws over was joh. Dat was gevaarlijk laag.![]()
Oe, dat is nu. Gauw alle lichten uit doen.quote:Op zondag 19 januari 2025 17:54 schreef Digi2 het volgende:
Aardgas
Als de windsnelheid niet te hoog is, staan ze niet stil.quote:Op donderdag 23 januari 2025 17:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zo te zien trekt die storm net langs onze windparken op de Noordzee, maar die zullen waarschijnlijk dus wel stil staan. Ik ben heel benieuwd wat voor invloed dat gaat hebben op de prijs van gas en stroom.
Ja, onder de 100 km/u ongeveer, maar zo te zien gaan we daar wel overheen. We zullen het zien.quote:Op donderdag 23 januari 2025 17:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als de windsnelheid niet te hoog is, staan ze niet stil.
Stel die storm gaat er echt overheen en sloopt de hele boel.quote:Op donderdag 23 januari 2025 17:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
De rest van de week een hele zware orkaan boven Ierland, met windsnelheden tot boven 200 kilometer per uur. Zo te zien kunnen sommige speciale windturbines dat 10 minuten aan. Dus ik ben benieuwd hoeveel procent het volgende week nog doet. Dat zal niet goed voor hun stroomvoorziening zijn, dus de prijs zal wel flink stijgen.
Zo te zien trekt die storm net langs onze windparken op de Noordzee, maar die zullen waarschijnlijk dus wel stil staan. Ik ben heel benieuwd wat voor invloed dat gaat hebben op de prijs van gas en stroom.
Ik dacht met de link in de vorige post te kunnen kijken wat er tot nu toe gebeurd was met de windparken in Noord-Ierland, maar zo te zien is daar helaas geen data van. Van het weekend, als de storm voorbij is nog eens verder zoeken.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 16:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Stel die storm gaat er echt overheen en sloopt de hele boel.
Dat is ook nogal een risico van “hernieuwbare energie”
Nou doen de molentjes het nog?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 16:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik dacht met de link in de vorige post te kunnen kijken wat er tot nu toe gebeurd was met de windparken in Noord-Ierland, maar zo te zien is daar helaas geen data van. Van het weekend, als de storm voorbij is nog eens verder zoeken.
Op zich zou het natuurlijk mooi zijn als zo'n storm geen probleem is, maar ik wil het ook graag zien. En ook vanaf welke windsnelheid het ongeveer fout gaat.
In Noord-Ierland en Schotland is de windsnelheid niet boven de 160 km/u uitgekomen, dus de schade is heel beperkt. Er zijn er een paar omgewaaid en waarschijnlijk een heleboel bladen beschadigd, maar dat was waarschijnlijk vooral omdat er dingen tegenaan gewaaid zijn. Maar harde cijfers heb ik niet gezien.quote:
Ja, maar in ons deel van de Noordzee is de windsnelheid niet boven de 100 km/u uitgekomen, dus het was niet meer dan een stevig briesje.quote:
quote:Gasvoorraad
22% vulling gasvoorraden
(-3,54% ten opzichte van 1 week eerder)
Cijfers van dinsdag 25 maart 2025.
Het is fucking warm.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 10:00 schreef Digi2 het volgende:
De aardgasvoorraad daalt nog steeds tot ver beneden het laagste niveau van vorig jaar. Er zal flink ingekocht moeten worden voor de aankomende koude periode. Ik vermoed dat een afwachtende houding aangenomen wordt t.a.v. de inkoop omdat de internationale prijs voor LNG nog steeds relatief hoog is.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |