Waarom is dat nodig?quote:Op maandag 16 december 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een stapeling van maatregelen. Mantelzorg en mensen zelf bijdrages laten leveren voor langdurige zorg is daar een onderdeel van.
Maar ik vrees dat de artsen ook zelf een soort beslisboom (altijd af te wegen door een arts en een second opinion mogelijk) moeten maken of een bepaalde maatregel wel wordt genomen, daarbij de kosten afwegen tegen verbetering in kwaliteit van leven en levensduur.
Ja, dat is enorm vervelend. Maar het gaat vrees ik wel nodig zijn. En dat moet dus uit de zorgsector zelf komen, al is het maar omdat voor zulke besluiten je artsen nodig hebt.
Dit is geen bijbels onderwerp, dit gaat om het simpele feit dat we niet 1 op de 3 medewerkers in de zorg kunnen laten rondlopen. En dat we een stijging tov het BNP niet kunnen blijven dragen, dan kom je op termijn aan 100% van het BNP gaat naar de zorg. Onmogelijk.quote:Op maandag 16 december 2024 20:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom is dat nodig?
Economisch gezien allemaal heel helder. Maar Bijbels gezien ben ik erg benieuwd waar men opgedragen wordt zorg maar niet meer te verlenen als het allemaal teveel centen kost.
De bijbel kunnen we dus eigenlijk wel schrappen als bron voor rechtvaardigheid en naastenliefde?quote:Op maandag 16 december 2024 20:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is geen bijbels onderwerp, dit gaat om het simpele feit dat we niet 1 op de 3 medewerkers in de zorg kunnen laten rondlopen. En dat we een stijging tov het BNP niet kunnen blijven dragen, dan kom je op termijn aan 100% van het BNP gaat naar de zorg. Onmogelijk.
Om de bijbel er bij te gebruiken: toen werden Lepra-patienten buiten de stad gegooid en mochten die het zelf uitzoeken. En in het 'ziekenhuis' van Bethesda was er geen personeel, alleen mantelzorg.
Nee, dat zeg ik niet. Je moet alleen de bijbel niet gebruiken als politiek boek voor nu. Dat doet de ChristenUnie dan ook expliciet niet, dat zeggen ze zelf ook. Ik sleep de bijbel er hier ook nooit bij, dat zijn altijd anderen.quote:Op maandag 16 december 2024 20:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De bijbel kunnen we dus eigenlijk wel schrappen als bron voor rechtvaardigheid en naastenliefde?
Dat snap ik volkomen nu.quote:Op maandag 16 december 2024 20:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Je moet alleen de bijbel niet gebruiken als politiek boek voor nu. Dat doet de ChristenUnie dan ook expliciet niet, dat zeggen ze zelf ook.
Nee, alles draait om haalbaarheid. 1 op de 3 werkenden in de zorg is niet haalbaar, alleen omdat je dan mensen met zwepen moet gaan dwingen omdat niet 33% dat wil doen. 100% van het BNP doorgeven aan de zorg is ook niet haalbaar. We gaan richting een volledig onhaalbare situatie in de zorg en dat heeft niet alleen met geld te maken.quote:Op maandag 16 december 2024 20:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
Affijn...
Alles draait om geld.
Bij iedereen.
Zijn we het daar over uit.
En dus wordt maar meteen palliatieve zorg van stal gehaald?quote:Op maandag 16 december 2024 20:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, alles draait om haalbaarheid. 1 op de 3 werkenden in de zorg is niet haalbaar, alleen omdat je dan mensen met zwepen moet gaan dwingen omdat niet 33% dat wil doen. 100% van het BNP doorgeven aan de zorg is ook niet haalbaar. We gaan richting een volledig onhaalbare situatie in de zorg en dat heeft niet alleen met geld te maken.
Ja, soms kan de beslissing zijn dat leven niet oneindig rekken medisch en ethisch de beste keuze is. Gelukkig kan dat. Juist de mooiste zorg wordt in de hospices geleverd.quote:Op maandag 16 december 2024 20:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dus wordt maar meteen palliatieve zorg van stal gehaald?
Tja, als dat soort dingen top-down geregeld moet worden vraag ik me af in hoeverre die eigen keuze daarvoor nog een rol mag spelen.quote:Op maandag 16 december 2024 20:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, soms kan de beslissing zijn dat leven oneindig rekken medisch en ethisch de beste keuze is. Gelukkig kan dat. Juist de mooiste zorg wordt in de hospices geleverd.
Nouja je oplossingen zorgen voor allerlei ongelijkheden op basis van zaken waar je matig of geen invloed op hebt. Variabelen in hoe lang je ouders leven, hoe lang ze gezond zijn, of je goed met je ouders overweg kan, of je broers of zussen hebt, hoe je werk/gezinssituatie is, wat voor huis je hebt, hoeveel geld jij en je ouders hebben, of je zelf kinderen hebt en hoeveel.quote:Op maandag 16 december 2024 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Even zien.
Mantelzorg -> kan niet.
Sparen voor je ouders -> kan niet
Verhuizen -> kan niet.
Maar meteen de pil van Drion uitschrijven?
Weet je wat nog simpeler is? Die pil van drion.quote:Op maandag 16 december 2024 20:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja je oplossingen zorgen voor allerlei ongelijkheden op basis van zaken waar je geen invloed op hebt. Variabelen in hoe lang je ouders leven, hoe lang ze gezond zijn, of je goed met je ouders overweg kan, of je broers of zussen hebt, hoe je werk/gezinssituatie is, wat voor huis je hebt, hoeveel geld jij en je ouders hebben, of je zelf kinderen hebt en hoeveel.
"Mensen moeten maar voor hun ouders gaan zorgen" is een simpele ideologische kreet, die als je er goed over gaat nadenken is het een onuitvoerbaar plan.
Ik denk wel dat het goed is om zorg van kinderen te betrekken omdat dat veel scheelt, en de meeste kinderen daar zeker ook wel in willen bijdragen. Maar gaan opleggen dat je fulltime verzorger van je seniele ouders moet worden is vragen om rampzalige situaties.
Ik zei dus dat dat uit de artsenfederaties moet komen en juist altijd de beslissing aan een arts is (en een second opinion altijd mogelijk).quote:Op maandag 16 december 2024 20:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tja, als dat soort dingen top-down geregeld moet worden vraag ik me af in hoeverre die eigen keuze daarvoor nog een rol mag spelen.
Klopt, maar ik los het liever ingewikkelder en realistischer op.quote:Op maandag 16 december 2024 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Weet je wat nog simpeler is? Die pil van drion.
Mijn vraag was in hoeverre de patiënt zelf nog keuzevrijheid mag hebben.quote:Op maandag 16 december 2024 21:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zei dus dat dat uit de artsenfederaties moet komen en juist altijd de beslissing aan een arts is (en een second opinion altijd mogelijk).
Zoals de CU het heel mooi en zeer bijbels zegt:
https://www.christenunie.nl/nl/standpunt/palliatieve-zorg
Richtlijnen in de zorg zijn niet alleen gericht op ‘doen’, maar ook op ‘laten’. Overbehandeling vergroot en/of verlengt het lijden van de patiënt.
En tot op heden ben je met precies nul alternatieven gekomen; het afschieten daarvan ging wat beter.quote:Op maandag 16 december 2024 21:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Klopt, maar ik los het liever ingewikkelder en realistischer op.
Op een gegeven moment maakt de arts een keuze, waarbij vervolgens een second opinion mogelijk is. Gebeurt nu ook al, trouwens.quote:Op maandag 16 december 2024 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn vraag was in hoeverre de patiënt zelf nog keuzevrijheid mag hebben.
Dat weet ik. Maar geen arts die bij een cognitief capabel persoon geheel voorbij gaat aan de eigen wens van de cliënt.quote:Op maandag 16 december 2024 21:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op een gegeven moment maakt de arts een keuze, waarbij vervolgens een second opinion mogelijk is. Gebeurt nu ook al, trouwens.
Hangt er vanaf, of we de gevolgen willen accepteren van doorgaan op de huidige weg.quote:Op maandag 16 december 2024 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
Moeten de standaarden aangepast worden?
En als artsen daar niet in meegaan, bijvoorbeeld vanwege hun eed?quote:Op maandag 16 december 2024 21:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hangt er vanaf, of we de gevolgen willen accepteren van doorgaan op de huidige weg.
Ja, de standaarden moeten worden aangepast.quote:Op maandag 16 december 2024 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar geen arts die bij een cognitief capabel persoon geheel voorbij gaat aan de eigen wens van de cliënt.
Maar er moet wat veranderen, niet... Hippocrates kwam ook al voorbij. Top-down regelen, ook nog.
Moeten de standaarden aangepast worden?
Nou door toch een systeem van professionele ouderenzorg te behouden. En dat te combineren met de mogelijkheden die mensen zelf hebben. Want vaak hebben ze toch wel dierbaren die willen bijdragen. En je zou ook kunnen kijken naar geconcentreerde woonzorgmogelijkheden waarbij mensen bij elkaar wonen maar zo zelfstandig mogelijk, met enige zorg erbij.quote:Op maandag 16 december 2024 21:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En tot op heden ben je met precies nul alternatieven gekomen; het afschieten daarvan ging wat beter.
Maar ik ben graag bereid te horen hoe je dat ingewikkelder en realistischer wil oplossen.
Dan kiezen die voor wachtlijsten, onnodig lijden en uiteindelijk een kwalitatief slechtere zorg. Dat is echt waar we nu keihard op af gaan.quote:Op maandag 16 december 2024 21:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En als artsen daar niet in meegaan, bijvoorbeeld vanwege hun eed?
Wat ik dus grotendeels al aandroeg...quote:Op maandag 16 december 2024 21:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou door toch een systeem van professionele ouderenzorg te behouden. En dat te combineren met de mogelijkheden die mensen zelf hebben. Want vaak hebben ze toch wel dierbaren die willen bijdragen. En je zou ook kunnen kijken naar geconcentreerde woonzorgmogelijkheden waarbij mensen bij elkaar wonen maar zo zelfstandig mogelijk, met enige zorg erbij.
De eed van Hippocrates moet niet vervelend worden.quote:Op maandag 16 december 2024 21:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan kiezen die voor wachtlijsten, onnodig lijden en uiteindelijk een kwalitatief slechtere zorg. Dat is echt waar we nu keihard op af gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |