Ik vind het uitdelen van paarse armbandjes aan pubers al wel enigszins sturend, en ik kan me voorstellen dat pubers die thuis andere waarden meekrijgen daarmee een bepaalde dwang voelen. Zou natuurlijk niet zo moeten zijn, maar dat is een theoretisch ideaal.quote:Op vrijdag 13 december 2024 12:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik kan niet spreken voor alle scholen, maar ik werk in het VO in Nijmegen en wij besteden in een van de mentorlessen deze week aandacht aan waar paarse vrijdag voor staat, waarom het ooit is ingevoerd en het belang om jezelf te kunnen zijn, in welk opzicht dan ook, en daarvoor de ruimte moet krijgen van anderen. We nodigen daarbij iedereen uit om paars te dragen, om te laten zien dat je het onderwerp belangrijk vindt of gewoon omdat dat leuk is en uiteindelijk doet misschien 5% van de leerlingen dat, en een kleine helft van het personeel. De leerlingenraad deelt bij de ingang van die paarse armbandjes uit, en iedere leerling bepaalt zelf of hij die wel of niet aan wil pakken. Ik kan me voorstellen dat het aantal leerlingen dat hier actief mee bezig is op een havo/vwo-locatie wat groter is dan bij ons, maar qua aanpak zal het niet veel verschillen. Voor zover mij bekend, en ik ken aardig wat (mensen op) scholen in de buurt, gaat het ongeveer overal op dezelfde manier. Alleen van de vrije school zou ik je weinig kunnen vertellen - ik kan me voorstellen dat het er daar wat uitgebreider aan bod komt.
Maar zo zou het dus ook moeten zijn. De suggestie dat paarse vrijdag allerlei vormen van dwang, indoctrinatie en meer van zulks zou inhouden is heel verstorend voor het doel wat je ermee zou willen bereiken en is niet afkomstig van leerlingen. Het is afkomstig van een selecte groep ouders (en soms dat zelfs niet eens) die wel heel veel lawaai maakt, en daar ga ik vrij slecht op. Het maakt mijn werk alleen maar moeilijker.
Dan heb je het ook over een paar plekkenquote:Op vrijdag 13 december 2024 09:55 schreef Origami94 het volgende:
Terecht dat het er is. In Lunteren, Urk en Kampen wordt je nog steeds in elkaar geslagen als je niet op het andere geslacht valt
Bekijk deze YouTube-video
Dat bestrijd ik niet, wat ik bestrijd is dat homo-intolerantie vooral een 'Westerse trend' is.quote:Op vrijdag 13 december 2024 12:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In het kader van paarse vrijdag moet je hier even twee dingen scheiden. De tolerantie voor homo's etc. onder moslims is veel lager dan die onder de autochtone bevolking (alhoewel ook daar echt nog wel het nodige te winnen is), dat staat volgens mij niet echt ter discussie. De meeste ophef over paarse vrijdag, of de week van de lentekriebels en andere activiteiten die onder indoctrinatie worden geschaard komt echter niet daarvandaan, maar uit de rechts-populistische hoek. Voor zover we klachten krijgen over paarse vrijdag, en dat zijn er niet zo veel, komen die stuk voor stuk uit autochtone hoek.
Ik zie dat juist andersom. Ook ten aanzien van vrouwenrechten. O wee als er een pitspoes uit vrije wil rondloopt, maar een tent over je vrouw gooien als ze naar buiten wil: no problem!quote:Op vrijdag 13 december 2024 12:39 schreef Nielsch het volgende:
het vervelende is vooral dat homofobie alleen erg wordt gevonden als het vanuit moslims komt...
als homofobie vanuit autochtone Andrew Tate fans komt is het helemaal prima.
Wat is er sturend aan? Het wordt aangereikt, maar je hoeft het niet aan te pakken.quote:Op vrijdag 13 december 2024 12:42 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik vind het uitdelen van paarse armbandjes aan pubers al wel enigszins sturend, en ik kan me voorstellen dat pubers die thuis andere waarden meekrijgen daarmee een bepaalde dwang voelen. Zou natuurlijk niet zo moeten zijn, maar dat is een theoretisch ideaal.
Ik zou beginnen met informatie en gesprek/dialoog, om de ander te ontanderen.
Dat Maarten het Hart in de jaren 80 in vrouwenkleding op TV kwam was ook geen probleem: Ik verkleed me gewoon graag als vrouw.quote:Op vrijdag 13 december 2024 12:48 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Het is volslagen onacceptabel dat mensen omwille van hun seksuele voorkeur worden gediscrimineerd of te maken krijgen met geweld. Iedereen moet in zijn slaapkamer doen wat hij of zij wil, zo lang als het vrijwillig is en er geen minderjarigen bij zijn betrokken. In dat kader vind ik de Paarse Vrijdag een goed initiatief. Aan de andere kant is het meest vreemde tv-fragment dat ik op de Nederlandse televisie heb gezien de confrontatie tussen neofascist Baudet en de man met een snor dragende Bram, die meent dat hij non-binair is. In de jaren 90 en 00, de jaren waarin ik opgroeide, zouden we dat soort idioten uitlachen, maar nu worden beide door een deel van de samenleving serieus genomen.
Dat moet ook gewoon kunnen. Mijn kritiek op Bram is als volgt: hét uiterlijk symbool van een man is een baard of een snor. De wijze waarop hij extreem verongelijkt betoogd dat hij noch man noch vrouw is, vind ik aandachtzoekerij. Er zijn mensen die niet in het label man of vrouw passen, zoals een Raven van Dorst, maar Bram hoort daar in mijn optiek niet bij.quote:Op vrijdag 13 december 2024 12:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat Maarten het Hart in de jaren 80 in vrouwenkleding op TV kwam was ook geen probleem: Ik verkleed me gewoon graag als vrouw.
Alleen is het verder niet zo belangrijk of iemand er in jouw optiek bijhoort. Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen.quote:Op vrijdag 13 december 2024 13:02 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Dat moet ook gewoon kunnen. Mijn kritiek op Bram is als volgt: hét uiterlijk symbool van een man is een baard of een snor. De wijze waarop hij extreem verongelijkt betoogd dat hij noch man noch vrouw is, vind ik aandachtzoekerij. Er zijn mensen die niet in het label man of vrouw passen, zoals een Raven van Dorst, maar Bram hoort daar in mijn optiek niet bij.
Hmm, toe maar. Voornamelijk in het Westen zelfs. Om vervolgens naar een land te wijzen waar de spreker van het parlement (Amir Ohana) openlijk homo is, die getrouwd is met een man en kinderen heeft geadopteerdquote:Op vrijdag 13 december 2024 12:22 schreef Origami94 het volgende:
Overigens een mondiale trend, voornamelijk in het Westen. In Israël heeft het halve kabinet uitspraken geuit over de LGBTQ die van onsmakelijk tot extreem walgelijk kunnen worden gecategoriseerd. Daarom verbaast het mij dat @:howardroark claimt dat bij de PVV en JA21 homo's welkom zouden zijn. De eerste is een vriend van Orban die homo's opsluit vanwege hun geaardheid. En de tweede is een afsplitsing van Fvd.
Effe ervan uitgaand dat de PVV leden zou toestaan (lol)
Men lijkt echt te geloven dat je beter homo kunt zijn in Riyad, Bagdad of Muscat dan in Boedapest, Tel-Aviv of Londen. Het is zo naïef en bespottelijk. En dan ook domweg zichzelf dit voor blijven houden.quote:Op vrijdag 13 december 2024 12:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gut ja, en daarom is Nederland eigenlijk net zo homofobisch als landen die door religie bestuurd worden. Een 'mondiale trend' vooral in het Westen.
Echt, hoe lang houd je deze act nog vol? Wat is je volgende stap? Dat tolerantie onder moslims buitengewoon hoog is, en dat het probleem echt zit bij PVV'ers en Urk?
Non-binair bestaat ook niet en heeft niets te maken met homoseksualiteit.quote:Op vrijdag 13 december 2024 12:39 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ho ho. Nu leg je mij woorden in de mond. Laten we het gewoon over de inhoud hebben.
Religie speelt hier geen causale rol. Zie de tokkies van Feyenoord. Je hebt echt geen boek nodig om homofoob te zijn.
FvD is verder ook geen gelovige partij. Maar als ik Baudet nu non-binaire mensen hoor vergelijken met aliens dan mag dat best benoemd worden.
Wat ik schrijf, het zijn pubers met een prefontale cortex die nog volop in ontwikkeling is, die soms thuis hele andere waarden meekrijgen, en die er graag bij willen horen, waarbij is natuurlijk weer een tweede.quote:Op vrijdag 13 december 2024 12:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat is er sturend aan? Het wordt aangereikt, maar je hoeft het niet aan te pakken.
Nou nee daar zie je hetzelfde fenomeenquote:Op vrijdag 13 december 2024 12:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zie dat juist andersom. Ook ten aanzien van vrouwenrechten. O wee als er een pitspoes uit vrije wil rondloopt, maar een tent over je vrouw gooien als ze naar buiten wil: no problem!
De alt-right hoek? Wie of wat schaar je daar precies onder?quote:Op vrijdag 13 december 2024 13:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou nee daar zie je hetzelfde fenomeen
Als moslims vrouwonvriendelijke dingen doen/zeggen dan is het een enorm probleem.
Als daarentegen de alt right hoek, net iets andere, maar eveneens zeer vrouwonvriendelijke dingen doen/uitbraken, dan is dat blijkbaar geen probleem.
Dat men, is weer wat jezelf fantaseert.quote:Op vrijdag 13 december 2024 13:04 schreef HowardRoark het volgende:
Men lijkt echt te geloven dat je beter homo kunt zijn in Riyad, Bagdad of Muscat dan in Boedapest, Tel-Aviv of Londen. Het is zo naïef en bespottelijk. En dan ook domweg zichzelf dit voor blijven houden.
quote:Op vrijdag 13 december 2024 13:04 schreef HowardRoark het volgende:
Hmm, toe maar. Voornamelijk in het Westen zelfs. Om vervolgens naar een land te wijzen waar de spreker van het parlement (Amir Ohana) openlijk homo is, die getrouwd is met een man en kinderen heeft geadopteerd
En Orban sluit homo's op? Vreemd dan dat Boedapest een jaarlijkse gay pride kent en een grote gay scene heeft. Gaat het jou überhaupt wel om een echte discussie voeren of moeten we het alleen over de verzinsels hebben die je ophoest?
https://archive.ph/202402(...)ection-936.0-939.159quote:"
In the recording Smotrich is heard saying: “I’m a fascist homophobe, but I’m a man of my word,” adding that “I won’t stone gays, and you won’t feed me shrimp.”"
De bepaalde kringen rondom de FvD bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 13 december 2024 13:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De alt-right hoek? Wie of wat schaar je daar precies onder?
Bovendien draai je de situatie om.
Dat Smotrich en Ben-Gvir mafklappers zijn is bekend. Maar dat is niet het halve kabinet zoals je beweerde.quote:Op vrijdag 13 december 2024 13:09 schreef Origami94 het volgende:
[..]
[..]
https://archive.ph/202402(...)ection-936.0-939.159
https://www.haaretz.com/i(...)59-a98f-ff7f47c70000
En zo kan ik een halve dag doorgaan over homofobische uitspraken van Israëlische bewindslieden.
Dit onderbouwd jouw bewering niet dat in Hongarije, homo's zouden worden opgesloten door Orban.quote:Op vrijdag 13 december 2024 13:09 schreef Origami94 het volgende:
Over Hongarije:
Hongarije verbiedt homoseksualiteit deels
https://nos.nl/artikel/23(...)iteit-onder-jongeren
Ik vind het nogal onzin dat mensen aan dergelijke stereotyperingen zouden moeten voldoen(?).quote:Op vrijdag 13 december 2024 13:02 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Dat moet ook gewoon kunnen. Mijn kritiek op Bram is als volgt: hét uiterlijk symbool van een man is een baard of een snor. De wijze waarop hij extreem verongelijkt betoogd dat hij noch man noch vrouw is, vind ik aandachtzoekerij. Er zijn mensen die niet in het label man of vrouw passen, zoals een Raven van Dorst, maar Bram hoort daar in mijn optiek niet bij.
Jawel hoor.quote:Op vrijdag 13 december 2024 13:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou nee daar zie je hetzelfde fenomeen
Als moslims vrouwonvriendelijke dingen doen/zeggen dan is het een enorm probleem.
Als daarentegen de alt right hoek, net iets andere, maar eveneens zeer vrouwonvriendelijke dingen doen/uitbraken, dan is dat blijkbaar geen probleem.
Ahhh oke. Een bewindslied van de Israelische regering die zichzelf trots homofoob noemt is gewoon een "mafklapper"quote:Op vrijdag 13 december 2024 13:14 schreef HowardRoark het volgende:
Dat Smotrich en Ben-Gvir mafklappers zijn is bekend. Maar dat is niet het halve kabinet zoals je beweerde.
Het verbieden van LGBTQ media zorgt juist ervoor dat het strafbaar wordt gesteld. Dat de vrije pers en LGBTQ in Hongarije tegen dit soort repressie te maken krijgen is ronduit walgelijk. En het is jammer om te stellen dat HR die er eerlijk ervoor uitkomt op hetzelfde geslacht te vallen, homofobische regeringen verdedigt. En het af doet als "mafklappers" terwijl de minderheid waar het om gaat belemmerd wordt in hun dagelijkse leven.quote:Op vrijdag 13 december 2024 13:14 schreef HowardRoark het volgende:
Dit onderbouwd jouw bewering niet dat in Hongarije, homo's zouden worden opgesloten door Orban.
Met deze artikelen ontkracht je dus je eigen wilde claims. Bijzonder wel om te zien.
Ik vind het lastig te bepalen waar dat gedrag (het meest) wordt aangeleerd, nog los van de vraag wie je dan wel onder Arabieren zou moeten scharen.quote:Op vrijdag 13 december 2024 13:23 schreef raptorix het volgende:
Overigens is mijn ervaring dat Moslims helemaal geen problemen met homo's hebben, het is meer de arabische jeugd die helemaal niet zo gelovig is.
Ik doel meer op Marokkaanse jeugd, ik woon in een buurt met best veel oudere Marokkaanse mensen waar ik gewoon goed contact mee heb.quote:Op vrijdag 13 december 2024 13:33 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik vind het lastig te bepalen waar dat gedrag (het meest) wordt aangeleerd, nog los van de vraag wie je dan wel onder Arabieren zou moeten scharen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |