abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215822730
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 december 2024 00:49 schreef JAM het volgende:

[..]
Als blijkt dat (culturele) verbinding voornamelijk resultaat is van opleidingsniveau, dan is het niet verstandig om te bezuinigen op onderwijs, omdat daardoor de verschillen in opleidingsniveau groter zullen worden. Dat is geen conclusie die ik direct uit die tekst heb gehaald hoor, trouwens. Dat lijkt me alleen een logische conclusie van hoe het werkt met onderwijsbezuinigingen.
Als je uitgaat van een simpel model waarin elke euro die je erin stopt, zorgt voor een X hoeveelheid aan onderwijskwaliteit wel ja. Dan is onderwijs the great equalizer. Het perfecte middel om te zorgen dat iedereen zoveel mogelijk gelijke kansen heeft.

Maar we zien dat we de afgelopen decennia véél meer geld in onderwijs hebben gestopt, maar dat het met die kansengelijkheid niet veel beter is geworden. En de kwaliteit van onderwijs is alleen maar gedaald. Dus dat simpele model klopt niet.

Ter illustratie:

(niet recent, maar het beeld is hetzelfde gebleven / verergerd)

[ Bericht 1% gewijzigd door Lichtloper op 10-12-2024 08:55:17 ]
  dinsdag 10 december 2024 @ 08:54:02 #152
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_215822765
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 23:06 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je zou je natuurlijk ook af kunnen vragen waarom de linkse partijen niet wilden onderhandelen terwijl de deur dus open stond. Heeft helemaal niets te maken met je domme gelul over 'MSM'.
Waarom zouden ze mee moeten doen aan iets wat ze een kutidee vinden?
Antifa
pi_215822788
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 08:48 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Als je uitgaat van een simpel model waarin elke euro die je erin stopt, zorgt voor een X hoeveelheid aan onderwijskwaliteit wel ja. Dan is onderwijs the great equalizer. Het perfecte middel om te zorgen dat iedereen zoveel mogelijk gelijke kansen heeft.

Maar we zien dat we de afgelopen decennia véél meer geld in onderwijs hebben gestopt, maar dat het met die kansengelijkheid niet veel beter is geworden. En de kwaliteit van onderwijs is alleen maar gedaald. Dus dat simpele model klopt niet.

Ter illustratie:
[ afbeelding ]
Dit is wel een onderbelicht punt ja, er wordt nu gesproken over de bezuinigingen, maar de betere vraag zou eigenlijk zijn waarom is de kwaliteit ondanks (veel) extra geld onder rutte3/4 de kwaliteit niet gestegen.
pi_215822790
quote:

[..]

Ter illustratie:
[ afbeelding ]
Zitten we hier te kijken naar reële cijfers of absolute cijfers?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator dinsdag 10 december 2024 @ 08:58:23 #155
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_215822793
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 08:54 schreef VoMy het volgende:

[..]
Waarom zouden ze mee moeten doen aan iets wat ze een kutidee vinden?
Het was je nog niet opgevallen dat men deze dagen aan rechterzijde lijkt te denken dat de oppositie geen oppositie meer mag zijn en mee schijnt te moeten helpen aan het mogelijk maken aan het beleid van SBS-1?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 10 december 2024 @ 09:07:43 #156
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_215822844
quote:

[..]

Hoe weet je dat als je geen recent plaatje hebt? Dit is 15 jaar oud...
Antifa
pi_215822926
quote:

[..]

Ter illustratie:
[ afbeelding ]
Bedragen in euro's niet corrigeren voor inflatie en dat dan afzetten tegen aantal leerlingen, dat slaat natuurlijk nergens op. Zoals alles altijd duurder wordt omdat geld minder waard wordt, zo wordt onderwijs per leerling ook duurder.

Daarom kijken we bij uitgaven van de overheid (zorg, sociale zekerheid, defensie) ook nooit naar euro's als we gaan vergelijken, maar naar het percentage van het BBP. Dat is een veel logischere methode.

En dan zie je dat onderwijs al meer dan 20 jaar tussen de 5 en de 6% zit:

https://www.ocwincijfers.(...)tgaven-aan-onderwijs

Dus dat zogenaamde 'onverklaard' zit in huisvestingskosten, energiekosten, aanschafkosten materialen en al het andere wat nou eenmaal elk jaar duurder wordt. Ik denk dat bijna alles tussen 1995 en 2010 wel is verdubbeld in prijs, onderwijs dus ook. Niks bijzonders.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 10-12-2024 09:25:03 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_215822996
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 09:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bedragen in euro's niet corrigeren voor inflatie en dat dan afzetten tegen aantal leerlingen, dat slaat natuurlijk nergens op. Zoals alles altijd duurder wordt omdat geld minder waard wordt, zo wordt onderwijs per leerling ook duurder.

Daarom kijken we bij uitgaven van de overheid (zorg, sociale zekerheid, defensie) ook nooit naar euro's als we gaan vergelijken, maar naar het percentage van het BBP. Dat is een veel logischere methode.

En dan zie je dat onderwijs al meer dan 20 jaar tussen de 5 en de 6% zit:
[ afbeelding ]

https://www.ocwincijfers.(...)tgaven-aan-onderwijs

Dus dat zogenaamde 'onverklaard' zit in huisvestingskosten, energiekosten, aanschafkosten materialen en al het andere wat nou eenmaal elk jaar duurder wordt.
Je gaat voorbij aan het punt waar dit plaatje een illustratie bij was, namelijk dat extra uitgaven aan onderwijs niet hebben geleid tot een hogere kwaliteit noch tot betere kansengelijkheid. Zelfs als je de BBP maatstaf neemt (en de BBP is echt enorm gestegen) zie je:
- Jaar 2000: 4,8%
- Jaar 2021: 5,7%

En daartegenover zie je:
- Kwaliteit van onderwijs (output): gedaald
- Kansengelijkheid door onderwijs: gedaald

Dus dan kunnen we wel roepen dat bezuinigingen dús zullen leiden tot verschraling van het onderwijs. Maar het omgekeerde (investeren leidt tot verbetering) is in ieder geval niet waar gebleken.
pi_215823085
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 09:28 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Je gaat voorbij aan het punt waar dit plaatje een illustratie bij was, namelijk dat extra uitgaven aan onderwijs niet hebben geleid tot een hogere kwaliteit noch tot betere kansengelijkheid. Zelfs als je de BBP maatstaf neemt (en de BBP is echt enorm gestegen) zie je:
- Jaar 2000: 4,8%
- Jaar 2021: 5,7%

En daartegenover zie je:
- Kwaliteit van onderwijs (output): gedaald
- Kansengelijkheid door onderwijs: gedaald

Dus dan kunnen we wel roepen dat bezuinigingen dús zullen leiden tot verschraling van het onderwijs. Maar het omgekeerde (investeren leidt tot verbetering) is in ieder geval niet waar gebleken.
Ik geef gewoon aan dat je een erg beroerd plaatje hebt getrokken van waarschijnlijk een zeer dubieuze bron. Als je er al geen rekening mee houdt dat je in 1995 waarschijnlijk een schoolgebouw kon neerzetten voor een lager bedrag in guldens dan in 2010 in euro's, dan heb je gewoon geen seconde nagedacht.

Dat niet elke euro in onderwijs ook betere kwaliteit oplevert ben ik het wel met je eens, maar dat betekent niet dat dom bezuinigen niet ten koste gaat van de onderwijskwaliteit.

Zo ben ik al jaren van mening dat scholen de laatste tijd veel te veel 'uitjes' hebben. Mijn kinderen hebben 10 keer per jaar een halve dag kunst, 4 of 5 sportdagen, 8-12 halve dagen in de natuur en dan komt er nog regelmatig iemand langs om over een onderwerp te werken. Gaat allemaal ten koste van tijd voor lezen, taal en rekenen. Als je daar gericht op bezuinigt: prima. En nee, het hoeft niet allemaal weg, maar 5 uitjes in een jaar lijken me voldoende en is meer dan wij in de jaren 90 kregen. Zo zijn er vast andere onderwerpen waarbij je met een gerichte bezuiniging de kwaliteit misschien zelfs omhoog krijgt. Minder tijd voor dure zaken is namelijk gewoon meer tijd voor de basis (een rekenles, taalles of elke dag minstens een half uur lezen kost niet zo veel) en die basis zakt al jaren weg.

Maar dit is niet wat het kabinet voorstelt. Het kabinet wil vrij dom snijden. Zo is het feit dat een randstaddocent ivm kosten van het kopen van een huis ook een hoger salaris krijgt gewoon logisch, toch wil dit kabinet daarmee stoppen. Handig, dan zullen de tekorten alleen maar oplopen. En dan klagen dat bepaalde groepen die vooral in de randstad wonen achter gaan lopen, zeker.

https://www.aob.nl/actuee(...)0%20euro%20ontvangen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 10-12-2024 09:46:36 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_215823574
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 09:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik geef gewoon aan dat je een erg beroerd plaatje hebt getrokken van waarschijnlijk een zeer dubieuze bron. Als je er al geen rekening mee houdt dat je in 1995 waarschijnlijk een schoolgebouw kon neerzetten voor een lager bedrag in guldens dan in 2010 in euro's, dan heb je gewoon geen seconde nagedacht.

Dat niet elke euro in onderwijs ook betere kwaliteit oplevert ben ik het wel met je eens, maar dat betekent niet dat dom bezuinigen niet ten koste gaat van de onderwijskwaliteit.

Zo ben ik al jaren van mening dat scholen de laatste tijd veel te veel 'uitjes' hebben. Mijn kinderen hebben 10 keer per jaar een halve dag kunst, 4 of 5 sportdagen, 8-12 halve dagen in de natuur en dan komt er nog regelmatig iemand langs om over een onderwerp te werken. Gaat allemaal ten koste van tijd voor lezen, taal en rekenen. Als je daar gericht op bezuinigt: prima. En nee, het hoeft niet allemaal weg, maar 5 uitjes in een jaar lijken me voldoende en is meer dan wij in de jaren 90 kregen. Zo zijn er vast andere onderwerpen waarbij je met een gerichte bezuiniging de kwaliteit misschien zelfs omhoog krijgt. Minder tijd voor dure zaken is namelijk gewoon meer tijd voor de basis (een rekenles, taalles of elke dag minstens een half uur lezen kost niet zo veel) en die basis zakt al jaren weg.

Maar dit is niet wat het kabinet voorstelt. Het kabinet wil vrij dom snijden. Zo is het feit dat een randstaddocent ivm kosten van het kopen van een huis ook een hoger salaris krijgt gewoon logisch, toch wil dit kabinet daarmee stoppen. Handig, dan zullen de tekorten alleen maar oplopen. En dan klagen dat bepaalde groepen die vooral in de randstad wonen achter gaan lopen, zeker.

https://www.aob.nl/actuee(...)0%20euro%20ontvangen.
De bron is een Volkskrant artikel, maar ik had hem er vooral bij geplaatst om te illustreren dat de onderwijsuitgaven gestegen zijn de afgelopen decennia. Terwijl de kwaliteit van onderwijs gedaald is de afgelopen decennia. En dat het punt van @JAM daarmee problematisch wordt.

Hoe het precies komt dat de kwaliteit van onderwijs gedaald is heb ik te weinig verstand van. Maar de reflex om financiering gelijk te stellen aan de geleverde resultaten moeten we echt los laten. Mijn eigen gevoel over de oorzaken:
- De lumpsum-financiering
- Afkalvende maatschappelijke status van het zijn van docent
- Vicieuze cirkel van studenten die met matig voor-onderwijs naar de PABO gaan en dan zelf weer matig onderwijs gaan geven
- De obsessie met maatwerk bieden per kind
- Onderwijsmethodes die gericht zijn op contextrijke opgaves ipv automatiseren

Maar dit is allemaal onderbuik ;) Wellicht dat @Janneke141 het scherper ziet.
  dinsdag 10 december 2024 @ 10:30:07 #161
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215823581
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 09:07 schreef VoMy het volgende:

[..]
Hoe weet je dat als je geen recent plaatje hebt? Dit is 15 jaar oud...
Omdat de verhouding {fte lesgevend personeel}/{totaal fte} alleen maar verder daalt. Ik heb nu geen tijd om cijfers te zoeken, maar ik wil daar vanmiddag wel even naar kijken.

Ik roep dan ook al vrij lang dat 'meer geld voor onderwijs' helemaal niet noodzakelijk een goed idee is. Er is met het geld dat er nu al is nog genoeg te doen. Qua zorgstructuur wordt er natuurlijk veel meer ingezet dan in de jaren '70, en dat is verklaarbaar en natuurlijk ook wel goed voor de ontwikkeling van kinderen die het wat minder getroffen hebben. Men geeft 'invoering van passend onderwijs' daar ook vaak als argument voor, maar dat is in principe kolder want die kinderen krijgen veel minder begeleiding dan eerst terwijl er een hoop overhead bijgekomen is. Hetzelfde is te zeggen voor de aansturing van scholen, die steeds meer mensen en lagen krijgen die heel veel administreren, elkaar allerlei beleidsstukken toeschuiven, en zelden een leerling van dichtbij zien. Dat is, vanuit mijn klaslokaal waar het alleen maar steeds moeilijker wordt, vrij frustrerend om te zien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 10 december 2024 @ 10:32:00 #162
346939 Janneke141
pi_215823593
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 09:39 schreef Hanca het volgende:
Ik geef gewoon aan dat je een erg beroerd plaatje hebt getrokken van waarschijnlijk een zeer dubieuze bron.
Nee, dit is geen dubieuze bron. Het plaatje komt uit een uitvoerig onderzoek dat gebruik maakt van cijfers van o.a. CBS, ministerie en DUO. Wat erin staat mag je voor waar aannemen.

quote:
Maar dit is niet wat het kabinet voorstelt. Het kabinet wil vrij dom snijden.
Dit overigens wel met je eens.
  dinsdag 10 december 2024 @ 10:35:15 #163
346939 Janneke141
pi_215823622
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 10:29 schreef Lichtloper het volgende:

Hoe het precies komt dat de kwaliteit van onderwijs gedaald is heb ik te weinig verstand van. Maar de reflex om financiering gelijk te stellen aan de geleverde resultaten moeten we echt los laten. Mijn eigen gevoel over de oorzaken:
- De lumpsum-financiering
- Afkalvende maatschappelijke status van het zijn van docent
- Vicieuze cirkel van studenten die met matig voor-onderwijs naar de PABO gaan en dan zelf weer matig onderwijs gaan geven
- De obsessie met maatwerk bieden per kind
- Onderwijsmethodes die gericht zijn op contextrijke opgaves ipv automatiseren

Mooi rijtje. Uiteraard behoorlijk versimpeld, maar dit zijn zeker een aantal hele belangrijke oorzaken. Wat er wat mij betreft nog in het rijtje moet is het feit dat 'de maatschappij' (en dat is alles tussen politiek en ouders) steeds meer over de schutting van scholen gooit. De verantwoordelijkheid voor het succes van de jeugd is echt breder dan alleen de onze.
  dinsdag 10 december 2024 @ 10:42:31 #164
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_215823671
Gemeenten: zoek het maar uit met je woningbouw als we financieel beknot blijven worden

https://www.bnr.nl/nieuws(...)p-bouwdoel-in-gevaar

https://fd.nl/samenleving(...)anciering-woningbouw

quote:
Gemeenten maken echter een groot voorbehoud. Als het kabinet komend voorjaar, bij de onderhandelingen over de voorjaarsnota, er niet voor zorgt dat de ‘financiële positie van gemeenten substantieel verbetert’, kan deze eis niet worden ingewilligd, stelt een woordvoerder van de VNG.

‘De afgelopen jaren hebben gemeenten al veel geld gestoken in cofinanciering’, reageert de Haagse wethouder Robert van Asten (D66) namens de vijf grootste steden. ‘Maar de zakken van gemeenten zijn nu echt leeg. Gelet op het enorme takenpakket van gemeenten is een cofinanciering van 50% niet meer op te brengen. We hebben gewoon meer financiering vanuit het Rijk nodig, anders gaat er geen woning meer worden gebouwd.’
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_215823684
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 10:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, dit is geen dubieuze bron. Het plaatje komt uit een uitvoerig onderzoek dat gebruik maakt van cijfers van o.a. CBS, ministerie en DUO. Wat erin staat mag je voor waar aannemen.
[..]
Dit overigens wel met je eens.
Dan is de bron niet dubieus, maar is het gewoon een dom plaatje: nooit een plaatje pakken met gestegen prijzen in 15 jaar en dan beweren dat dit onverklaard is. Alles is in die tijd namelijk in prijs verdubbeld, dus alle kosten die onderwijsinstellingen moeten maken voor huisvesting, energie, materialen en salarissen van congiërges e.d. ook. Wellicht dat de rest van het onderzoek wel beter is.
  dinsdag 10 december 2024 @ 11:19:14 #166
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_215823861
Meer dan duizend discriminatiemeldingen over omstreden integratiemotie

quote:
Discriminatie.nl heeft meer dan duizend meldingen gekregen van mensen die een aangenomen motie om de normen en waarden van Nederlanders met een migratieachtergrond te onderzoeken discriminerend vinden. Dat laat de koepel van antidiscriminatiebureaus weten na vragen van NU.nl.
VVD-Kamerlid Bente Becker stelde eind november voor om "gegevens over culturele en religieuze normen en waarden van Nederlanders met een migratieachtergrond bij te houden". De motie kreeg zeer ruime steun: maar liefst 108 van de 150 Kamerleden stemden ermee in.

Alleen GroenLinks-PvdA, D66, PvdD, Volt en DENK stemden tegen. Die vinden dat het niet door de beugel kan om alleen migranten en hun kinderen te onderzoeken. Dat is volgens de partijen in strijd met artikel 1 van de Grondwet. Daarin staat dat alle inwoners in Nederland gelijk worden behandeld. Ook op sociale media volgde veel kritiek.
De niet normale gevolgen van een toch niet zo hele normale motie.
Antifa
pi_215823927
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 11:19 schreef VoMy het volgende:
Meer dan duizend discriminatiemeldingen over omstreden integratiemotie
[..]
De niet normale gevolgen van een toch niet zo hele normale motie.
De gevolgen komen natuurlijk door de ophef, zonder dat had niemand hier aandacht aan besteed.

Ik begreep trouwens dat de meeste fracties, zo niet alle fracties, de motie niet eens besproken hebben voor het stemmen. In de Kamer is hij ook niet besproken, hij is net als alle moties van dat debat alleen afgeraffeld en er is schriftelijk gereageerd door het kabinet. Ze stemden die week over 200 moties, elke motie 2 minuten bespreken zou al 6 uur en 40 minuten kosten, dat is wel echt een enorm probleem. Zorgvuldige afwegingen gaan niet meer.
pi_215823956
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 10:42 schreef Szura het volgende:
Gemeenten: zoek het maar uit met je woningbouw als we financieel beknot blijven worden

https://www.bnr.nl/nieuws(...)p-bouwdoel-in-gevaar

https://fd.nl/samenleving(...)anciering-woningbouw
[..]

Terwijl woningbouw over het algemeen prima zonder subsidie kan. Maar dat vraagt een visie op de woningmarkt. Dat was voor het vorige kabinet al te ingewikkeld. Het huidige komt ook voor de woningmarkt niet verder dan minister Faber in stelling brengen.
pi_215823968
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 10:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan is de bron niet dubieus, maar is het gewoon een dom plaatje: nooit een plaatje pakken met gestegen prijzen in 15 jaar en dan beweren dat dit onverklaard is. Alles is in die tijd namelijk in prijs verdubbeld, dus alle kosten die onderwijsinstellingen moeten maken voor huisvesting, energie, materialen en salarissen van congiërges e.d. ook. Wellicht dat de rest van het onderzoek wel beter is.
Het is ook wel ingewikkeld omdat er ook geldstromen verschoven zijn. Bijvoorbeeld budget voor onderhoud van de algemene uitkering van het gemeentefonds naar de lump Sum.
Maar in algemene zin kan je denk ik best de discussie voeren of het geld in het onderwijs voldoende doelmatig wordt besteed.
  dinsdag 10 december 2024 @ 11:39:41 #170
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_215823971
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 11:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
De gevolgen komen natuurlijk door de ophef, zonder dat had niemand hier aandacht aan besteed.
De ophef die er is omdat een openlijke racistische motie met 2/3-e meerderheid is aangenomen. Dus iedereen ging hier altijd aandacht aan besteden, want het is een hele foute motie geweest.
Antifa
pi_215824029
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 december 2024 11:39 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is ook wel ingewikkeld omdat er ook geldstromen verschoven zijn. Bijvoorbeeld budget voor onderhoud van de algemene uitkering van het gemeentefonds naar de lump Sum.
Maar in algemene zin kan je denk ik best de discussie voeren of het geld in het onderwijs voldoende doelmatig wordt besteed.
Eens. Nog eens goed kijken naar het geld wat er voor onderwijs beschikbaar is, is prima. Hoe kan het dat met een gelijkblijvend % van het BBP toch de kwaliteit lijkt te dalen? Maar dat doe je niet door zonder onderliggend onderzoek dom te snijden en zo het lerarentekort in de randstad te vergroten. En ja, ik weet dat er een risico is dat oa de CU ook voor die bezuiniging gaat stemmen, maar dat zou ik echt dom vinden.
pi_215824041
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 10:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Omdat de verhouding {fte lesgevend personeel}/{totaal fte} alleen maar verder daalt. Ik heb nu geen tijd om cijfers te zoeken, maar ik wil daar vanmiddag wel even naar kijken.

Ik roep dan ook al vrij lang dat 'meer geld voor onderwijs' helemaal niet noodzakelijk een goed idee is. Er is met het geld dat er nu al is nog genoeg te doen. Qua zorgstructuur wordt er natuurlijk veel meer ingezet dan in de jaren '70, en dat is verklaarbaar en natuurlijk ook wel goed voor de ontwikkeling van kinderen die het wat minder getroffen hebben. Men geeft 'invoering van passend onderwijs' daar ook vaak als argument voor, maar dat is in principe kolder want die kinderen krijgen veel minder begeleiding dan eerst terwijl er een hoop overhead bijgekomen is. Hetzelfde is te zeggen voor de aansturing van scholen, die steeds meer mensen en lagen krijgen die heel veel administreren, elkaar allerlei beleidsstukken toeschuiven, en zelden een leerling van dichtbij zien. Dat is, vanuit mijn klaslokaal waar het alleen maar steeds moeilijker wordt, vrij frustrerend om te zien.
Eens, maar ik zie hier ook wel de voordelen van in. Kinderen groeien met passend onderwijs op in een diversere klas. Alle kinderen trouwens, zij met en zonder beperking.

Nou ben ik ook docent geweest en ik schrik 's nachts nog wel eens wakker met flashbacks aan het passend onderwijs dus ik begrijp je, maar die diverse omgeving vind ik wel heel erg belangrijk. Ik ben van mening dat je op de middelbare school zit om in de eerste plaats te leren functioneren in een sociale setting. Het leren van stof wat mij betreft bijzaak. Wat overigens geen bijzaak is, is het individueel ondersteunen van leerlingen. Dat heeft ook niet zozeer te maken met het sec kennen van de stof maar met het leren leren en organiseren.

Daaruit voortvloeiend is wat mij betreft de grootste druk op kwalitatief onderwijs de klasgrootte. Wat natuurlijk een direct gevolg is van het aantal uren die je krijgt om daadwerkelijk les te geven.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  dinsdag 10 december 2024 @ 12:14:36 #173
346939 Janneke141
pi_215824223
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 10:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het gaat niet om het totaalbedrag. Het % van de rijksbegroting voor onderwijs stijgt (licht) en ik weet wel dat daar salarisstijgingen en gestegen energiekosten in verdisconteerd zitten, maar dat geldt natuurlijk voor de gehele begroting. Het belangrijkste punt uit het plaatje is echter de verhouding tussen onderwijzend personeel en de rest. De gegevens daaronder zijn wat mij betreft niet dubieus of omstreden, en daar zit nu net de angel als het gaat om het doelmatig besteden van onderwijsgeld. Daar zitten wel een paar ongewenste incidenten in (gedoe met vastgoed vooral), maar het grootste deel van die kosten zitten hem gewoon in beleidsmatig opgetuigde structuren die helemaal niks toevoegen aan het primaire proces.
  dinsdag 10 december 2024 @ 12:21:12 #174
346939 Janneke141
pi_215824285
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 11:52 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Eens, maar ik zie hier ook wel de voordelen van in. Kinderen groeien met passend onderwijs op in een diversere klas. Alle kinderen trouwens, zij met en zonder beperking.

Nou ben ik ook docent geweest en ik schrik 's nachts nog wel eens wakker met flashbacks aan het passend onderwijs dus ik begrijp je, maar die diverse omgeving vind ik wel heel erg belangrijk. Ik ben van mening dat je op de middelbare school zit om in de eerste plaats te leren functioneren in een sociale setting. Het leren van stof wat mij betreft bijzaak. Wat overigens geen bijzaak is, is het individueel ondersteunen van leerlingen. Dat heeft ook niet zozeer te maken met het sec kennen van de stof maar met het leren leren en organiseren.

Daaruit voortvloeiend is wat mij betreft de grootste druk op kwalitatief onderwijs de klasgrootte. Wat natuurlijk een direct gevolg is van het aantal uren die je krijgt om daadwerkelijk les te geven.
Ik ben ook niet tegen het passend onderwijs. De gedachte erachter, namelijk dat het voor veel leerlingen een goed idee zou zijn om binnen een 'reguliere' leerlingenpopulatie naar school te gaan, onderschrijf ik volledig. De uitvoering is echter volkomen waardeloos. Ik kan in een klas met 22 vmbo-leerlingen zo'n cluster 4-leerling nooit de individuele aandacht geven die hij of zij nodig heeft en ondertussen gaat de onevenredig hoge aandacht die ik er toch aan moet geven ten koste van de andere leerlingen in zo'n groep. De budgetten die voor de leerlingen beschikbaar zijn, gaan echter grotendeels op in de blackbox van de samenwerkingsverbanden die allemaal mooie rapporten naar elkaar zitten te schrijven, en met een beetje geluk krijgt zo'n leerling een half uur begeleiding per week. Dat gaat gewoon niet. Daarmee doe je zowel die leerling, de rest van de klas als de docent tekort.

En het passend onderwijs heeft ook wat vervelende bijproducten. Zoals het niet meer af kunnen komen van een leerling die je graag van je school zou willen verwijderen.
pi_215824297
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 12:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het gaat niet om het totaalbedrag. Het % van de rijksbegroting voor onderwijs stijgt (licht) en ik weet wel dat daar salarisstijgingen en gestegen energiekosten in verdisconteerd zitten, maar dat geldt natuurlijk voor de gehele begroting.
Maar dan moet je dus het BBP pakken en niet het bedrag in euro's.

quote:
Het belangrijkste punt uit het plaatje is echter de verhouding tussen onderwijzend personeel en de rest.
Daaruit wijst alleen wat we al wisten: in die tijd is het salaris voor onderwijzend personeel langzamer gestegen dan de inflatie en ook dan het BBP. In feite zijn lerarensalarissen in die tijd dus gedaald, ondanks de stijgende lijn.

quote:
De gegevens daaronder zijn wat mij betreft niet dubieus of omstreden, en daar zit nu net de angel als het gaat om het doelmatig besteden van onderwijsgeld. Daar zitten wel een paar ongewenste incidenten in (gedoe met vastgoed vooral), maar het grootste deel van die kosten zitten hem gewoon in beleidsmatig opgetuigde structuren die helemaal niks toevoegen aan het primaire proces.
Daar zal vast een deel in zitten, maar dat een pand of energie nu veel meer kost dan een aantal jaar geleden is logisch. Daar heeft letterlijk iedereen last van. Bedrijven, goede doelen en kerken ook. Dat deel kun je dus moeilijk wegsnijden.

Nogmaals: goed kijken naar het besteedde geld en hoe het komt day bij praktisch gelijkblijvende uitgaven de laatste 15 jaar het onderwijs toch achteruit gaat juich ik alleen maar toe.
  Moderator dinsdag 10 december 2024 @ 12:32:16 #176
375570 crew  Cyan9
pi_215824404
Je verwacht het niet..
twitter
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_215824440
quote:
83s.gif Op dinsdag 10 december 2024 12:32 schreef Cyan9 het volgende:
Je verwacht het niet..
[ x ]
Dat mens kan echt totaal niks, waardeloos gewoon
pi_215824473
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 12:35 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dat mens kan echt totaal niks, waardeloos gewoon
Ik weet niet of ik dat waardeloos vind, liever geen nieuw beleid dan het beleid wat Faber zou willen...
pi_215824513
quote:
Je verwacht het niet..
[ x ]
Verwacht wat niet? Komt er nog wat na een tweetdump?

[ Bericht 2% gewijzigd door MoreDakka op 10-12-2024 12:47:54 ]
pi_215824561
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 07:32 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Er is nooit gezegd dat linkse partijen per definitie 'constructieve oppositie' zouden zijn. Het complement van 'constructieve oppositie' is ook niet 'destructieve oppositie' maar gewoon 'oppositie'. Onder Rutte behoorden de linkse partijen tot de waarmee relatief makkelijk overeen te komen was, nu gaat dat niet vanwege te grote ideologische verschillen.

Links staat nu buitenspel, rechts kan het regelen alleen krijgt dat wegens enorme incompetentie niet voor elkaar.
Waarschijnlijk dus wel, zonder links. Nogmaals, wat de linkse partijen verder doen moeten ze zelf weten. Er is geen enkele verplichting om compromissen te sluiten. Maar als je wil dreigen met de Eerste Kamer moet je óf de daad bij het woord voegen door de begroting weg te stemmen (dat kunnen ze nu alsnog doen als er een deal komt van de coalitie met de christelijke partijen en JA21) of onderhandelen over compromissen. Ze kiezen nu voor het eerste en er is niemand die zegt dat ze dat niet mogen doen of dat het per se een foute keuze is.

Maar je kunt dan niet vanaf de zijlijn gaan roepen hoe incompetent de rest allemaal is.
  dinsdag 10 december 2024 @ 12:53:08 #181
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_215824636
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 12:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Waarschijnlijk dus wel, zonder links. Nogmaals, wat de linkse partijen verder doen moeten ze zelf weten. Er is geen enkele verplichting om compromissen te sluiten. Maar als je wil dreigen met de Eerste Kamer moet je óf de daad bij het woord voegen door de begroting weg te stemmen (dat kunnen ze nu alsnog doen als er een deal komt van de coalitie met de christelijke partijen en JA21) of onderhandelen over compromissen.
Als de regering een deal sluit met de christenen + JA21 kunnen ze de begroting juist niet wegstemmen :')
Dat je zo vermoeid wordt van het verwijten strooien richting de niet-regerende partijen dat je niet eens meer doorhebt hoe de stemverhoudingen liggen.
Antifa
pi_215824896
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 12:53 schreef VoMy het volgende:

[..]
Als de regering een deal sluit met de christenen + JA21 kunnen ze de begroting juist niet wegstemmen :')
Ze kunnen het proberen, maar goed, lees dan tegen stemmen als dat het wat duidelijker maakt voor je.
  dinsdag 10 december 2024 @ 13:12:03 #183
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_215824901
quote:
Je verwacht het niet..
[ x ]
Nu gaat het vooral over de rechtsspraak hierin maar in verlengde hiervan kan je ook niet gaan bezuinigen op IND want met zoveel aantal bezwaren heb je nog altijd een grote bezetting nodig. Iets wat Faber ook niet begreep bij begrotingsdebat.
pi_215825019
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 13:12 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Nu gaat het vooral over de rechtsspraak hierin maar in verlengde hiervan kan je ook niet gaan bezuinigen op IND want met zoveel aantal bezwaren heb je nog altijd een grote bezetting nodig. Iets wat Faber ook niet begreep bij begrotingsdebat.
Dat is niet per se zo natuurlijk. Het doel is het aantal aanvragen omlaag, dan gaat dus ook het aantal bezwaren omlaag.

Wat is de verhouding tussen aanvragen en bezwaren bij afwijzing op dit moment? De mogelijkheden tot beroep zijn zeer uitgebreid, die moeten sowieso beperkt worden. Dat is iets wat voor zover ik weet ook in de voorstellen van Faber staat maar waar het NOS-artikel niet over rept.
  dinsdag 10 december 2024 @ 13:19:55 #185
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_215825071
quote:
Je verwacht het niet..
[ x ]
Verrassend ja w/
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  dinsdag 10 december 2024 @ 13:23:47 #186
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_215825122
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 13:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is niet per se zo natuurlijk. Het doel is het aantal aanvragen omlaag, dan gaat dus ook het aantal bezwaren omlaag.

Wat is de verhouding tussen aanvragen en bezwaren bij afwijzing op dit moment? De mogelijkheden tot beroep zijn zeer uitgebreid, die moeten sowieso beperkt worden. Dat is iets wat voor zover ik weet ook in de voorstellen van Faber staat maar waar het NOS-artikel niet over rept.
Ze heeft al bezuinigingen ingeboekt met gedachte dat het aantal aanvragen omlaag gaat. Maar de prognosecijfers van dezelfde ministerie (A&M) geven aan dat de wachtlijsten voor asielzoekers komende jaren alleen maar langer worden. Het duurt nu al 61!! weken voordat een asielzoeker hoort of hij/zij mag blijven.

Ondertussen moet deze asielzoeker dan in opvang blijven wat ons allemaal geld kost. Op dit moment zijn er 69.000 mensen op wachtlijst. Maar tegelijk denkt Faber dat in 2027 IND het met een minimale bezetting kan uitvoeren. Je wil juist een forse bezetting zodat je de alle aanvragen en alle bezwaren zo snel mogelijk af kan handelen. Enerzijds zodat ze weten waaraan ze toe zijn; de mensen die afgewezen worden kunnen dan terug en heb je minder opvangplekken nodig. Anderzijds de blijvers kunnen dan gelijk aan een integratietraject starten.

20% van huidige aantal aanvragen tov 20% van huidige bezetting bij IND maakt het niet sneller. De rijen blijven dan net zo lang, je hebt juist een grotere bezetting nodig om het sneller af te handelen.
pi_215825223
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 13:23 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ze heeft al bezuinigingen ingeboekt met gedachte dat het aantal aanvragen omlaag gaat. Maar de prognosecijfers van dezelfde ministerie (A&M) geven aan dat de wachtlijsten voor asielzoekers komende jaren alleen maar langer worden. Het duurt nu al 61!! weken voordat een asielzoeker hoort of hij/zij mag blijven.
Ja, dat is een probleem maar dat wordt alleen maar beter als de instroom omlaag gaat. Of dat gaat lukken is een tweede, maar dat mensen lang moeten wachten is niet zo'n groot probleem an sich. Als het inwillingspercentage omlaag gaat, wordt ook die wachtrij korter omdat de aanzuigende werking verdwijnt.

quote:
Ondertussen moet deze asielzoeker dan in opvang blijven wat ons allemaal geld kost. Op dit moment zijn er 69.000 mensen op wachtlijst. Maar tegelijk denkt Faber dat in 2027 IND het met een minimale bezetting kan uitvoeren. Je wil juist een forse bezetting zodat je de alle aanvragen en alle bezwaren zo snel mogelijk af kan handelen. Enerzijds zodat ze weten waaraan ze toe zijn; de mensen die afgewezen worden kunnen dan terug en heb je minder opvangplekken nodig. Anderzijds de blijvers kunnen dan gelijk aan een integratietraject starten.

20% van huidige aantal aanvragen tov 20% van huidige bezetting bij IND maakt het niet sneller. De rijen blijven dan net zo lang, je hebt juist een grotere bezetting nodig om het sneller af te handelen.
Sneller afhandelen is niet per se een doel op zich (als de instroom daalt), en sowieso kan dat ook door het aantal beroepsmogelijkheden te verminderen. Daarnaast wordt in 2026 het nieuwe migratiepact van de EU van kracht waardoor er veel minder asielzoekers in Nederland zelf opgevangen hoeven te worden.

Daarnaast zie ik geen antwoord op mijn vraag, weet jij wat de verhouding is tussen afgewezen aanvragen en bezwaren?
pi_215825318
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 12:46 schreef MoreDakka het volgende:

Maar je kunt dan niet vanaf de zijlijn gaan roepen hoe incompetent de rest allemaal is.
Dat maakte Wilders (die nu in de regering zelf ook bewijst volstrekt incompetent te zijn) wel de grootste ;)
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_215825335
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 09:18 schreef Hanca het volgende:

Dus dat zogenaamde 'onverklaard' zit in huisvestingskosten, energiekosten, aanschafkosten materialen en al het andere wat nou eenmaal elk jaar duurder wordt. Ik denk dat bijna alles tussen 1995 en 2010 wel is verdubbeld in prijs, onderwijs dus ook. Niks bijzonders.
Volgens mij waren er afgelopen jaren aardig wat nieuwsartikelen over de belachelijke aanschafkosten van materialen, welke in handen is van een aantal grote toko's die de overheidsuitgaven voor educatie zo ver mogelijk proberen uit te melken en continue aanschafplichten weten te belobbyen en andere doorgeslagen kapitalistische onzin.
beter een knipoog dan een blauw oog
  dinsdag 10 december 2024 @ 13:40:14 #190
12221 Tijn