Geluid en milieuquote:
Ik vermoed dat het bulk van het qualitatief goede presoneel inderdaad al lang weg is, bij dit soort bedrijven wil je zitten als je 50 bent en je wilt uitzitten tot je pensioen, als je jong bent, en zeker in een sterke markt als Noord Hollland dan kies je eieren voor je geld.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Voor Duitsland is het inderdaad een probleem, maar om nu een vervuilende staal industrie aan de kust te gaan volstoppen met miljarden met de kans dat het sponsoren met miljarden blijft voortduren
Nee, sluiten, het jong ambitieus en geschoold personeel is al weg he, dat weet jij wel
[..]
Ik woon onder de landingsbaan van Schiphol, geluid totaal geen last van, juist mooi om te horen.quote:
Dan ben je één van de weinigequote:Op zaterdag 7 december 2024 16:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik woon onder de landingsbaan van Schiphol, geluid totaal geen last van, juist mooi om te horen.
Millieu? Mwoah meer last van de autos hier.
Sta je van te kijken hoor. Er lopen daar genoeg jonge mannen rond. Zeker omdat de arbeidsvoorwaarden boven marktconform is daar. Omdat er veel vergrijzing is, zoeken ze daar personeel, dat is in andere technische sectoren niet anders. Er is helaas schaarste aan goed technisch personeel.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het bulk van het qualitatief goede presoneel inderdaad al lang weg is, bij dit soort bedrijven wil je zitten als je 50 bent en je wilt uitzitten tot je pensioen, als je jong bent, en zeker in een sterke markt als Noord Hollland dan kies je eieren voor je geld.
quote:Surinaams bedrijfsleven hekelt ’uitverkoop van grondstoffen’ aan Chinese mijnbouwgigant
Aangepast: Vandaag, 10:53Vandaag, 09:10in Financieel
PARAMARIBO (ANP) - In Suriname is een storm van kritiek losgebarsten op de aangekondigde bauxietwinning met een Chinees mijnbouwbedrijf in het westen van dat land, in een gebied van 22.000 hectare
Nadat eerder milieu- en natuurbeschermers, oppositieleiders en inheemse Surinamers zich uitspraken tegen de plannen, volgde vrijdag lokale tijd, de ernstige afkeuring van het bedrijfsleven op het principeakkoord dat de regering van president Chan Santokhi in de nacht van 25 november sloot met de Chinese mijnbouwgigant Chinalco.
De export van onverwerkte bauxiet is een 'uitverkoop van hoogwaardige grondstoffen', stelt de Vereniging Surinaams Bedrijfsleven (VSB), de grootste werkgeversorganisatie. ,,
Geen raffinaderij, geen deal!" stellen de ondernemers resoluut.
Meer waarde
Chinalco zou het ruwe erts, een grondstof voor aluminium, onverwerkt naar China vervoeren. De VSB wil naast een mijn ook een aluinaardefabriek.
Zo wordt het erts zeker twintig keer meer waard en ontstaan er minstens tien keer zoveel banen dan alleen een mijn zou bieden.
.
Haha ja we gaan de Duitse economie spekken ipv onze eigen. Waar denk je trouwens waar het staal vandaan komt voor Defensie?quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:42 schreef michaelmoore het volgende:
Als de Nederlandse overheid verstandig is dan zet deze mannen in bij het maken van Tanks, dat kost ook geld , dat weet ik
kunen het staal in Duitsland halen , zijn die ook geholpen
uit een staal fabriek ergens in de EU, dondert dat nu waar ze staal kopenquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:08 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Haha ja we gaan de Duitse economie spekken ipv onze eigen.
Waar denk je trouwens waar het staal vandaan komt voor Defensie?
quote:Blokker stopt bevoorrading eerste honderd winkels: 'Personeel naar andere filialen'
Jeroen Kortschot
3 uur geledenin Financieel
Amsterdam - Blokker zal over veertien dagen de eerste winkels sluiten. Het personeel van die winkels wordt gevraagd om de rest van het jaar te werken in filialen die wel open blijven.
Zeg dat laatste maar niet tegen @torentjequote:Op zaterdag 7 december 2024 17:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
uit een staal fabriek ergens in de EU, dondert dat nu
Europa moet tanks bouwen
Ga je nou de Blokker vergelijken met Tata Steel?quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
uit een staal fabriek ergens in de EU, dondert dat nu waar ze staal kopen
Europa moet tanks bouwen
[..]
schone gezellige winkelstraat winkels die werk geven aan gezellige vrouwen met smerige stikstof en fijnstof grof verlies makend en op sterven na dood fabrieken aan zeequote:Op zaterdag 7 december 2024 17:27 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ga je nou de Blokker vergelijken met Tata Steel?misschien hebben zij nog speelgoedtanks.
Big Brotherquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:44 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Dan ben je één van de weinige
Ik kan niet eens gesprekken verstaan bij Big Brother als er een vliegtuig over komt
Er zijn dingen belangrijker dan vliegen jaquote:
Staal?quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:56 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Er zijn dingen belangrijker dan vliegen ja
Op zich wel belangrijk maar ik lees net dat er meer dan 500 fabrieken zijn in Europa. Er zijn vast landen die het veel goedkoper en milieu vriendelijker kunnen produceren.quote:
Komt helemaal goed volgens Michaelmoore. Het nieuwe Monaco aan Zee gaat vlammen.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:02 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Op zich wel belangrijk maar ik lees net dat er meer dan 500 fabrieken zijn in Europa. Er zijn vast landen die het veel goedkoper en milieu vriendelijker kunnen produceren.
Men moet dergelijke mensen eigenlijk vragen om beelden/schilderijen) van het postuur en gelaat van hun vijand(en) te tekenen en/of schilderen en waarvan zij denken dat zij daartegen tanks, vliegtuigen, wapens en munitie nodig hebben.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:13 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Zeg dat laatste maar niet tegen @:torentje
zeker wel, mits de fijnstof en benzeen vervuiler , de dissonant zal verdwijnen van deze mooie zandige Nederlandse kustlijnquote:Op zaterdag 7 december 2024 18:15 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Komt helemaal goed volgens Michaelmoore. Het nieuwe Monaco aan Zee gaat vlammen.
Ojaaaa ??quote:Amsterdam - De NS, ProRail, KPN en VodafoneZiggo willen voorrang op het stroomnet krijgen.
Zij stellen dat hun diensten, net als die van politie, ziekenhuizen en netbeheerders, de hoogste prioriteit zouden moeten krijgen bij het toekennen van een aansluiting.
Samen met tien andere bedrijven brengen zij deze zaak voor de rechter. Hoe groot zijn hun kansen? Vijf vragen:
quote:Hoeveel stroom verbruikt Tata Steel?
Tata steel betaalt 94 keer minder dan huishouden
Neem een bedrijf als Tata Steel.
Volgens recente kerncijfers verbruikt het bedrijf jaarlijks zo'n 2 miljard kWh aan elektriciteit.27 feb 2023
https://esb.nu/energie-wo(...)voor-staalproductie/quote:Productie hier vergt forse jaarlijkse subsidies
Als we alle vier factoren optellen komen we uit op een totaal Nederlands concurrentienadeel van 43,3 euro per megawattuur, vergeleken met de productie van groen staal in Spanje (figuur 1).
Meer recycling kan de kosten beperken. Voor de productie van een ton staal is bijna 3,5 megawattuur aan energie nodig (
quote:Werknemers van Tata Steel hebben een anderhalf keer hogere kans om tijdens hun loopbaan te overlijden dan mannen van dezelfde leeftijd in de rest van Nederland.
Dat stelt EenVandaag vast op basis van eigen onderzoek.14 uur geleden
quote:1. Ruim half miljard verlies voor Tata Steel
Tata Steel Nederland leed vorig boekjaar een verlies van 556 miljoen euro, na een winst van 352 miljoen euro het jaar ervoor.
Ceo Hans van den Berg wijt de tegenvallende resultaten aan hoge energie- en grondstofprijzen en projectvertragingen.
Om concurrerend te blijven en te verduurzamen, wordt het personeelsbestand met 580 banen verminderd, vooral in management- en ondersteunende functies.
Ondanks het verlies investeert Tata Steel 300 miljoen euro in CO2-reductie, geluid- en stankvermindering. Het bedrijf hoopt daarvoor op overheidssteun.
quote:Longfonds schaart zicht achter het recente kritische rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid waarin staat dat de gezondheid van omwonenden momenteel onvoldoende wordt beschermd tegen de schadelijke uitstoot va
quote:Op dinsdag 10 december 2024 18:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ojaaaa ??
En onze smerige TATA dan
[..]
[..]
https://esb.nu/energie-wo(...)voor-staalproductie/
Het pensioenfonds TATA staat er zeer goed voor begrijp ik
[..]
[..]
[..]
Men vergeet blijkbaar de factor ploegendienst. Is weer zo makkelijk scoren om Tata nog maar eens in een kwaad daglicht te zetten. Ik ga eens kijken bij andere bedrijven die ook vergelijkbare ploegenroosters lopen.quote:Werknemers van Tata Steel hebben een anderhalf keer hogere kans om tijdens hun loopbaan te overlijden dan mannen van dezelfde leeftijd in de rest van Nederland.
ploegendienst in een koekjes fabriek of bij een gevangenis bedoel jequote:Op dinsdag 10 december 2024 20:40 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
[..]
Men vergeet blijkbaar de factor ploegendienst. Is weer zo makkelijk scoren om Tata nog maar eens in een kwaad daglicht te zetten. Ik ga eens kijken bij andere bedrijven die ook vergelijkbare ploegenroosters lopen.
Op kantoor niet nee. De productie wel. Staal wordt niet op kantoor gemaakt.quote:Op dinsdag 10 december 2024 20:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ploegendienst in een koekjes fabriek of bij een gevangenis bedoel je
dat is ook niet gezond
maar bij TATA op kantoor hebben ze toch geen ploegendienst en die gaan ook niet snel dood dan toch
Maar ik zou nooit in een staalfabriek gaan werken , zal best goed verdienen , maar nee
quote:Frontpage: Sterfte onder arbeiders Tata Steel 1,5 keer zo hoog als gemiddeld
Werknemers van Tata Steel hebben een anderhalf keer hogere kans om tijdens hun loopbaan te overlijden dan mannen van dezelfde leeftijd in de rest van Nederland. “Het gaat om echt veel mensen.” Dat stelt EenVandaag vast op basis van eigen onderzoek.
Tussen 1975 en 2010 zijn in totaal bijna 2400 arbeiders van Tata Steel voor hun 65e overleden. Vergeleken met het landelijk sterftecijfer onder mannen tot die leeftijd betekent dat een oversterfte van 46 procent.
Op kantoor kunnen ze hooguit van de stoel vallen ,quote:Op dinsdag 10 december 2024 22:02 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Op kantoor niet nee. De productie wel. Staal wordt niet op kantoor gemaakt.
https://www.uclahealth.or(...)iet%20and%20exercisequote:
De hele EV auto industrie schakelt over op aluminimumquote:Op woensdag 11 december 2024 08:07 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
https://www.uclahealth.or(...)iet%20and%20exercise
Zou het correlatie hebben? Anders zouden mensen waarbij de lucht zo vervuild is wel eerder doodgaan dan 8 maanden vroeger, waar recentelijk nog een topic over was.
quote:In de auto-industrie heerst nog altijd het staal-denken Aluminium is twee keer zo duur als staal, maar . . . . . aluminium is wel geheel recyclebaar en is daarbij. . . . wel fors lichter en dat scheelt weer brandstof
quote:Hoofd van Alcoa automotive marketing Randall Scheps ziet het anders in. "Out to 2015, those programmes and vehicles are already designed ... those decisions are already made. It's as close to reality as a projection can be."
Scheps wil niet vertellen om welke autofabrikanten het hier zou gaan. Echter, we weten dat Ford in ieder geval de populaire F-150 pickup aan zal pakken.
Met een hoop aluminium en geredesignde onderdelen zoals remmen en assen, zal dit 318 tot 340 kilo kunnen schelen.
Ook wordt er gekeken naar de toepassing van lichtgewicht materialen, zoals aluminium, bij de andere auto's van Ford.
Voor de bijtelling en rijeigenschappen is het leuk om auto's zo licht mogelijk te maken, dus wat dat betreft kan ik het gebruik van aluminium alleen maar toejuichen
Dat zal waarschijnlijk alleen voor de carrosserie zijn, het uiterlijk. Als jij in een auto ongeluk komt, hoop je natuurlijk dat je een sterk auto frame hebt wat je beschermd tegen aanzienlijk letsel. Staal is dat betreft minder vervormbaar en dus sterker.quote:Op donderdag 12 december 2024 08:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De hele EV auto industrie schakelt over op aluminimum
[..]
[..]
Staal is ongeschikt voor Gigacastings. Gigacasting maakt de productie van auto's veel goedkoper, mits men in grote volumes produceert, geen miljoenmiljard verschillende modellen dus.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:18 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Dat zal waarschijnlijk alleen voor de carrosserie zijn, het uiterlijk. Als jij in een auto ongeluk komt, hoop je natuurlijk dat je een sterk auto frame hebt wat je beschermd tegen aanzienlijk letsel. Staal is dat betreft minder vervormbaar en dus sterker.
Heeft zo ze voor en nadelen. Als jij ooit je bumper moet vervangen, kan je niet even een andere bumper monteren.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Staal is ongeschikt voor Gigacastings. Gigacasting maakt de productie van auto's veel goedkoper, mits men in grote volumes produceert, geen miljoenmiljard verschillende modellen dus.
Gezien de functie van een bumper zal die niet van Gigacasting zijn vermoed ik. Het gaat vooral om de structurele delen van de constructie.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:34 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Heeft zo ze voor en nadelen. Als jij ooit je bumper moet vervangen, kan je niet even een andere bumper monteren.
ga het even zeggen tegen zequote:Op donderdag 12 december 2024 11:18 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Dat zal waarschijnlijk alleen voor de carrosserie zijn, het uiterlijk. Als jij in een auto ongeluk komt, hoop je natuurlijk dat je een sterk auto frame hebt wat je beschermd tegen aanzienlijk letsel.
Staal is dat betreft minder vervormbaar en dus sterker.
Het is ook allemaal aluminimum tegenwoordig aan een auto, wel mooi hoor, maar niets meer staal , ook in china niet, en dan heeft men in china nog de bouwstopquote:Op donderdag 12 december 2024 11:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gezien de functie van een bumper zal die niet van Gigacasting zijn vermoed ik. Het gaat vooral om de structurele delen van de constructie.
er is gewoon veel minder behoeft aan staal in de wereld .quote:Op dinsdag 10 december 2024 22:02 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Op kantoor niet nee. De productie wel. Staal wordt niet op kantoor gemaakt.
quote:15 december 2024, 11.00 uur · Aangepast 57 minuten geleden · Door: Redactie
Al dagenlang laat een enorme vlam bij Tata Steel de wijde omgeving baden in het licht. Van Alkmaar tot Haarlem en de Zaanstreek is de oranje gloed op de wolken te zien. Wat is daar aan de hand?Foto: Machiel Kraaij
Volgens Tata is het niets om je zorgen over te maken. Het is het gevolg van onderhoud aan Kooks- en Gasfabriek 1. "Hierdoor kunnen een fakkel en rookpluimen op de schoorstenen te zien zijn", schrijft Tata op de eigen website. De werkzaamheden zouden woensdag 18 december moeten zijn afgerond.
Wat gebeurt er precies?
Wat Tata hier doet, heet affakkelen. Dat gebeurt als er te veel productiegassen overblijven na het maken van ijzer, staal en kooks. Die gassen worden opgeslagen en hergebruikt als vervanger van aardgas, aldus het staalbedrijf. Een deel gaat naar energieleverancier Vattenfall, die er elektriciteit mee opwekt. Als er meer gas is dan Vattenfall aan kan, fakkelt Tata het af.
Tekst loopt door onder de foto.De vlam tegen de bewolking gefotografeerd bij de Seinpostweg in IJmuiden - Foto: Machiel Kraaij
Volgens Tata heeft het affakkelen weinig invloed op de luchtkwaliteit. Het bedrijf zegt dat koolwaterstoffen het grootste deel vormen van de gassen die verbrand worden. Bij volledige verbranding vormen die koolstofdioxide (CO2) en water.
Nou @michaelmoore, kom er maar in.quote:Op maandag 16 december 2024 12:14 schreef Scjvb het volgende:
Update:
Enorme vlam verlicht Tata Steel: wat is er aan de hand?
https://www.nhnieuws.nl/n(...)at-is-er-aan-de-hand
Beste volgers,
Allereerst: nu reeds jarenlange ophef over deze fabriek hoogtij viert en aanhoudende vragen over gezondheidsschade voor de omgeving noopten tot aanpassingen, oftewel alle reeds getroffen maatregelen, zit het bedrijf om meerdere redenen helaas in zwaar weer.![]()
Onder andere twijfels over haalbaarheid van de Groene Toekomst binnen de beoogde termijn, waar voltooiing tussen 2030-2045 zou moeten plaatsvinden, dreigen het voortbestaan van de staalfabriek in NL onderuit te halen. Een werkelijk faillissement hangt Tata Steel boven het hoofd. Schulden, en té hoge kosten om onder meer de staalproductie in NL probleemloos voort te zetten, zijn hier helaas ook een belangrijk onderdeel van.![]()
Dat het einde nabij is, is iets wat men als professional op locatie Amsterdam Zuid voor ogen houdt. Maar er blijft vandaag de dag evengoed nog 'n sprankje hoop dat voortbestaan van het grote staalbedrijf gered wordt door de overheid en wederom gunstigere ontwikkelingen op de markt. Tata Steel IJmuiden bestaat namelijk nu nog steeds en produceert haar duurzame staal zienderogen tot op de dag van vandaag!''Het is voor diverse partijen, waaronder de Nederlandse overheid, een wens te noemen dat het staalbedrijf kan blijven voortbestaan.
Daarbij vecht het meer dan 100 jaar bestaande bedrijf deze week ook een maatregel van de toezichthouder aan bij de rechter tegen eventuele sluiting van één van de fabrieken, aldus een update in het Het Financieele Dagblad.
Div. hierbij betrokken juristen zijn niet de eersten de besten. De rechterlijke uitspraak hierover wordt uiteraard zowel met enige spanning als bijpassend vertrouwen afgewacht!~
---
Maar goed, er speelt de laatste dagen ook een prangende vraag bij omwonenden in de wijde regio over een aanhoudende 'vlam' aan de horizon, en wat is het?![]()
Tijdens een rondleiding na een bespreking over herontwikkelingszaken in de regio Haarlem![]()
![]()
, kon ik vanuit het oude V&D-gebouw dat een nieuwe bestemming krijgt, deze prachtige oranje gloed eveneens goed zien.
Het spreekt voor zich dat deze zich manifesteert op het terrein van TATA, maar het bijgesloten bericht laat er geen twijfel over bestaan dat er verder niets aan de hand is en men zich geen zorgen hoeft te maken. Het heet 'affakkelen' en is niet eens zo'n vreemd verschijnsel in de regio Haarlem, de IJmond, tot zelfs op enige afstand Amsterdam aan toe.![]()
![]()
![]()
En het staalbedrijf produceert nog steeds duurzaam staal en ijzer, cokes etc. Het een en ander heeft dus te maken met wegwerken en opruimen van overtollige productiegassen, waarbij in het bijgesloten artikel crystal clear uitgelegd wordt dat men zich hierover geen zorgen behoeft te maken.
Óók speelt hierbij belangrijk onderhoud van Cokes- en Gasfabriek 1 een rol mee. Hierbij is het natuurlijk goed om te weten dat de luchtkwaliteit niet in het geding is!
Echter, naastgelegen en tevens buur Vattenfall neemt tegenwoordig gas over van TATA die het gebruikt voor opwekken van elektriciteit, en dat is immers ook best wat waard, ware het niet dat er soms te veel resterend gas over. Dus vandaar!![]()
Welnu: dit op het oog 'verontrustende systeem', in de vorm van deze oranje vlam en gloed die tot ver is te zien, impliceert eigenlijk dat nu al enige vooruitgang is geboekt op gebied van 'modernere methodes' in het kader van vervanging van het aardgas en de productie van elektra door Vattenfall in dezen.![]()
Gegroet,
Scjvb
[..]
quote:* Schoonmaak
Tata Steel bezuinigt extra, maar niet op schoonmaak van Wijk aan Zee
Een extra financiële tegenvaller dwingt staalbedrijf Tata Steel te zoeken naar bezuinigingsmaatregelen. Dat gaat ook op kleine posten zoals de koffie en de ramenlappers. De schoonmakers die in opdracht van het bedrijf Wijk aan Zee onder handen nemen, kunnen echter gewoon doorgaan, laat een woordvoerder van het staalbedrijf weten.
En verantwoordelijk voor aanslag op gevels en andere objecten of niet, het laatste siert een bedrijf in nood!Een schoonmaker reinigt in opdracht van Tata Steel de gevel van een woning aan de Julianaweg in Wijk aan Zee, die is ondergestoven door industrieel stof. © Archieffoto/Dirk-Jan Prins
Schoonmaken klinkt nobel maar is symbolisch. Als die troep niet uitgestoten zou worden was zo een schoonmaak ook niet nodig. En ook als gevels en speeltoestellen worden schoongemaakt verdwijnt die troep nog steeds in het milieu, in mensen, dieren, grondwater en planten. Ik denk niet dat Tata mensen langs stuurt om die rotzooi uit je moestuintje te vewijderen, als dat al zou kunnen.quote:Op woensdag 18 december 2024 23:54 schreef Scjvb het volgende:
https://www.haarlemsdagbl(...)an-zee/30327929.html
Gezegd mag worden dat de situatie voor TATA vandaag de dag vrij complex ligt en onzekerder is dan ooit.
Bezuinigingen op verschillende interne vlakken maken de sfeer daar er misschien niet beter op. Dat is jammer, maar het is even niet anders! Het is nu proberen te overleven en hopen op betere tijden voor de staalfabriek waarbij de zaken wederom voorspoedig zullen gaan in de beoogde 'groene toekomst', zelfs al liggen de rollen op dit moment anders.
Maar vanwege alle zorgen omtrent 'alles' is het gepast dat Tata Steel haar goede wil blijft tonen jegens omwonenden door juist NIET te bezuinigen op zaken die immers ook best gevoelig liggen bij de buren. Het getuigt eveneens van een doorstaande goede wil van het bedrijf nóg beter om te gaan met bestaande problemen en misverstanden.
Zie eigenlijk een gevel die verder schitterend in de verf staat, waarbij haast niet is voor te stellen dat die kort daarvoor zienderogen onder het roet zat. Hetzelfde geldt dan ook voor speeltuinen e.d. die voorgaande jaren nodig gereinigd moesten worden vanwege overmatige roetvorming aldaar.
Maar zal hierover verder geen oordeel vellen, ben er niet bij geweest!
Scjvb
[..]
quote:Op maandag 16 december 2024 12:19 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Nou @:michaelmoore, kom er maar in.
TATA moet gewoon weg van de noordzeekust voor ze echt failiet gaat en de schoonmaakkosten niet ,meer wil / kan dokkenquote:Op donderdag 19 december 2024 08:35 schreef recursief het volgende:
[..]
Schoonmaken klinkt nobel maar is symbolisch. Als die troep niet uitgestoten zou worden was zo een schoonmaak ook niet nodig. En ook als gevels en speeltoestellen worden schoongemaakt verdwijnt die troep nog steeds in het milieu, in mensen, dieren, grondwater en planten. Ik denk niet dat Tata mensen langs stuurt om die rotzooi uit je moestuintje te vewijderen, als dat al zou kunnen.
Eens hoor. Besteed die 3 miljard subsidie waar ze om bedelen maar aan de rest van de lokale economie. Het is ook wel een beetje gek om een staalfabriek te willen hebben in Nederland, waar de energiekosten relatief hoog zijn.quote:Op maandag 23 december 2024 22:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
TATA moet gewoon weg van de noordzeekust voor ze echt failiet gaat en de schoonmaakkosten niet ,meer wil / kan dokken
Je gaat gaat van China niet winnen met haast gratis steenkool uit NK , we kunnen niet een Indiase staalfabriek met miljarden gaan sponsoren om zo graag eigenwijs te willen zijn op de GL manierquote:Op maandag 23 december 2024 22:55 schreef tizitl2 het volgende:
Die miljarden kunnen we veel beter inzetten in de regio Eindhoven om ASML hier te houden en de vele technische bedrijven daar de infrastructuur te bieden die ze nodig hebben. Daar zit namelijk veel meer toekomstperspectief in en dat gaat per euro gespendeerd ook veel meer opleveren.
Tevens is dat strategisch belang van Tata met dermate veel staal producerende landen moeilijk vol te houden, je gaat altijd wel een leverancier vinden. ASML daarentegen heeft wél daadwerkelijk strategisch belang.
Het is nu te laat want iedere asociale heeft door producten van staal nu meer ruimte en privacy dan gewone mensen.quote:Op zondag 5 januari 2025 17:55 schreef Digi2 het volgende:
Staalfabrikage zal naar het zuiden verplaatst moeten worden, groen staal maken in noord-europa zal economisch totaal onrendabel zijn.
quote:Volgens Europarlementariër van D66 Brigitte van den Berg is het opkopen van de grond rondom Tata Steel de oplossing om de staalfabriek snel te verduurzamen. Een energiehaven kan de staalproducent een zet in de juiste richting geven.
Verdwijnen hoeft de fabriek zeker niet. "De IJmond is ook in de toekomst een interessante locatie voor staalproductie, mits dat duurzaam kan", zegt Van den Berg in WNL Haagse Lobby op NPO Radio 1.
De grond die de overheid zou moeten opkopen heeft met name betrekking op het terrein waar de staalfabriek nu nog kolen opslaat. Zodra dat stopt komt er meer dan 100 hectare grond vrij.
Die grond kan volgens de Europarlementariër een broedplaats worden voor groene waterstof, wind- en zonne-energie. Tegelijkertijd blijft Tata Steel zelf verantwoordelijk voor de verontreinigde bodem waar de fabriek op staat.
Hoewel dat als een minpunt klinkt voor de IJmuidense fabriek, kan juist de investering van het Rijk dé kapitaalinjectie betekenen die de fabriek voor de verduurzamingsslag nodig heeft. "Mensen met technische kennis wonen al in het gebied, die hoef je niet overal vandaan te halen. De IJmond kan op deze manier met deze investering de economie van de toekomst worden", aldus Van den Berg.
quote:Tata Steel en Defensie in één zin noemen was sinds de oprichting van de staalfabriek not done. Maar met de groeiende onrust op het Europese continent, lijkt daar nu verandering in te komen.
"We hebben altijd het credo gehad om Defensie niet te steunen", zegt Jeroen Klumper namens Tata Steel in WNL Haagse Lobby op NPO Radio 1. "Maar de maatschappij is aan het veranderen en dat betekent dat ook de vraag verandert. Wij willen daarin meegaan."
Klumper zegt dat een staallevering, geproduceerd in IJmuiden, aan de defensie-industrie niet meer ondenkbaar is. Met name de oorlog in Oekraïne en de grotere zelfredzaamheid van Europa, nu de VS zich grotendeels gaat terugtrekken uit het steunprogramma voor het Oost-Europese land, zet de verandering bij Tata Steel in.
"Je hebt het over vraag en aanbod. Als bedrijf willen wij daaraan voldoen", aldus Klumper.
staal kost weing en is haast gratis en het is niet de bedoellng dat nederland zelf tanks gaat ontwerpen en bouwenquote:Op zondag 5 januari 2025 21:06 schreef Scjvb het volgende:
Beste volgers,
Er zijn zaken die in deze huidige tijd niet vergeten dienen te worden. Héél misschien kan de bestaande staalindustrie in NL alsnog inspringen op vraag naar materialen die uitermate geschikt zijn om defensie belangrijk te kunnen voorzien etc.
We?quote:Op maandag 23 december 2024 22:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
TATA moet gewoon weg van de noordzeekust voor ze echt failiet gaat en de schoonmaakkosten niet ,meer wil / kan dokken
We gaan voor een mooie Noordzeekust en daar passen geen smeerpijpen in
Vaker gehoord die.quote:Op zondag 5 januari 2025 21:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
staal kost weing en is haast gratis en het is niet de bedoellng dat nederland zelf tanks gaat ontwerpen en bouwen
Duitsland gaat wel zelf tanks bouwen , Rheinmetall
Polen ook
Dus dan moet TATA het daar gaan vragen , maar Duitsand heeft zelf staal meer dan zat
This German Tank Will Change EVERYTHING - Here is Why!
Bekijk deze YouTube-video
quote:
De Poolse K2 tank schijnt het beste ter wereld te worden beter dan de K2 van ZKquote:Op zondag 5 januari 2025 22:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vaker gehoord die.
Bigger is not always better. Zie Kursk. Door een meerderheid wist de inferieure bagger toch te winnen van de superieure Duitse techniek. Zou jij toch moeten weten, ouwe.
.quote:Dit is wat we weten
Het contract met de Republiek Korea voorziet in de organisatie van de productie van hoofdgevechtstanks in Polen. De gevechtsvoertuigen krijgen de naam K2PL. De start van de lokale productie is gepland voor 2026.
Polen heeft 180 K2 Black Panther tanks gekocht. Met de deal was een bedrag van meer dan 3 miljard dollar gemoeid.
De leveringen zijn al begonnen.
Met deze partij kunnen bataljons die momenteel T-72 en PT-91 Twardy tanks gebruiken, worden herbewapend.
De raamovereenkomst voorziet in de mogelijkheid om nog eens 820 eenheden van de K2 Black Panther aan te schaffen.
In dat geval zullen de Poolse strijdkrachten over 1.000 tanks beschikken.
Ten minste 500 van de 820 gevechtsvoertuigen zullen op het grondgebied van het Europese land worden gebouwd.
In het bijzonder in de fabriek van Wojskowe Zaklady Motoryzacyjne, waar de voorbereiding van de infrastructuur al is begonnen.
De K2PL krijgt extra bepantsering en een actief beschermingssysteem.
De Poolse versie van de tank zal worden bewapend met een machinegeweer van groot kaliber en zal programmeerbare munitie kunnen gebruiken
Ik vind K3 beterquote:Op zondag 5 januari 2025 22:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
De Poolse K2 tank schijnt het beste ter wereld te worden beter dan de K2 van ZK
https://be.marketscreener(...)-zegt-Duda-48164138/
22 miljoen euro per stuk![]()
[..]
.
ja lekkere josjequote:
quote:In de Tweede Kamer zijn bezorgde geluiden te horen over het voortbestaan van Tata Steel, de Nederlandse staalfabriek die sinds 2007 in Indiase handen is.
Moet klimaatminister Sophie Hermans TATA staal financieel overeind houden?
.
quote:Bedrijven zitten te springen om Tata-medewerkers
Maar het overeind houden van Tata kost niet alleen veel belastinggeld.
Misschien nog wel belangrijker zijn de kansen die Nederland mist doordat ook andere schaarse middelen vast blijven zitten in de laagproductieve staalproductie.
Andere bedrijven staan te springen om de technisch goed geschoolde en ervaren Tata-medewerkers.
De snelst groeiende bedrijven geven aan dat hun groei wordt geremd door de beperkte capaciteit op het elektriciteitsnet.
Ondertussen kunnen de netbeheerders het personeel niet vinden om het elektriciteitsnet sneller uit te breiden.
Kiezen voor het meest hoogwaardige werk
In Nederland kampen we met schaarste aan mensen en ruimte.
De uitdaging is daarom niet langer om mensen aan het werk te houden.
Het gaat erom voor het meest hoogwaardige werk te kiezen.
Al jaren stagneert de productiviteit, en daarmee de inkomensgroei, van Nederlanders.
quote:De overheid speelt daarbij een kwalijke rol.
Met fossiele subsidies en een gebrek aan handhaving van arbeids- en milieuwetgeving houdt het juist laagproductieve sectoren in de lucht
Behoud van Tata in zijn huidige omvang vereist een blanco cheque en belemmert de ontwikkeling van de hoogwaardige industrie.
Binnen de industrie zijn de basischemie, kunstmest en basisstaal (Tata) tezamen goed voor minder dan 5 procent van de omzet.
Daarvoor hebben ze wel 80 procent van de industriële energievraag nodig.
Energie die in de toekomst voor een groot deel tegen hoge kosten geïmporteerd zal moeten worden.
Bovendien is het overgrote deel van de productie van Tata IJmuiden voor de export.
Daardoor profiteren vooral de Duitse autofabrikanten van de Nederlandse miljardensubsidies.
Nederland kan haar geld, mensen, netcapaciteit en ruimte echt veel beter benutten .
Ruimte geven aan bedrijven met goede groeiperspectieven
Nostalgie is een slechte economische raadgever.
Economisch succes vereist juist aanpassing aan nieuwe omstandigheden.
En de omstandigheden zijn fundamenteel veranderd.
Nederland is met het sluiten van de gasbel in Groningen haar concurrentievoordeel van goedkope energie kwijt.
Nederland moet juist ruimte geven aan bedrijven die goede groeiperspectieven hebben.
Bedrijven zitten hier vanwege de goed opgeleide beroepsbevolking,
niet vanwege de subsidies en overlast die ze ongestoord kunnen veroorzaken.
quote:Indien Tata Steel zou sluiten en Nederland groen staal zou importeren uit bijvoorbeeld Spanje, zijn de kosten dus aanzienlijk lager.
Nederland verliest dan werkgelegenheid.
Maar zijn die 9.000 banen, in IJmuiden, een compensatie van het het berekende concurrentienadeel waard?
Dat nadeel is ongeveer net zo groot als de directe loonkosten van Tata Steel (933 miljoen euro in 2023),
wat betekent dat de overheid beter uit is als ze de fabriek zou sluiten en de salarissen door zou betalen.
https://esb.nu/energie-wo(...)%20euro%20per%20jaar.quote:Doorgaan met de huidige ruimtelijke spreiding van de basisindustrie is vasthouden aan industrieën die hun locatie kozen op basis van (fossiele) condities in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw, terwijl het afwegingskader de jaren vijftig en zestig van deze eeuw zou moeten zijn (Van der Vegte en Van Dijk, 2024).
quote:Rens van Tilburg is economisch adviseur bij Sustinnova en was lid van het Expertteam Energiesysteem 2050 dat in 2023 de minister van EZK adviseerde.
quote:20 januari 2025, 15.45 uur · Aangepast 20 januari 2025, 16.05 uur · Door: Thomas Jak
Demonstranten van Extinction Rebellion (XR) en Kappen met Kolen zijn vanochtend het terrein van Tata Steel binnengedrongen, waardoor een deel van de werkzaamheden bij de grondstoffenbergen stilgelegd moest worden. Rond half twee zijn de demonstranten door de politie verwijderd.XR-demonstranten klimmen over hek naar Tata-terrein - Foto: NH Media
Acht betogers in hun kenmerkende gele pakken klommen rond half elf vanochtend over het hek bij het terrein van de staalfabriek, vlakbij de opslag van kolen, ertsen en andere grondstoffen.
De locatie is een symbolische plek voor een protest, vertelt Peter Jamin door het hek aan de NH-verslaggever. Van de kolen maakt Tata namelijk zogenaamde kooks in de kooksfabrieken, legt Jamin uit. "We willen niet dat Tata Steel sluit, maar wel dat de twee kooksfabrieken sluiten. Die zijn nog steeds open en dat is een groot probleem."
Een stapje verder
Leden van XR en Kappen met Kolen hebben de afgelopen jaren al regelmatig gedemonstreerd bij de poort van Tata Steel of bij overheidsgebouwen. Vandaag gingen ze een stap verder door daadwerkelijk het bedrijfsterrein te betreden.
Jamin benadrukt: "Wij realiseren ons dat ze hier bezig zijn met gevaarlijke industriële processen. We willen vandaag niemand in gevaar brengen, sterker nog: we willen juist gevaar voorkomen."
Toch moest Tata Steel, volgens een woordvoerder, uit voorzorg transportbanden en wielgravers stilzetten. Deze machines worden gebruikt om grondstoffen over het terrein te verplaatsen. Demonstranten zouden vanochtend op een transportbandmachine zijn geklommen.
In een statement laat het staalbedrijf weten: "Wij respecteren ieders recht om te demonstreren, maar vinden het teleurstellend dat Extinction Rebellion er opnieuw voor kiest onze bedrijfsvoering te verstoren."
De demonstranten bleven zo’n drie uur op het terrein. Rond half twee 's middags werden ze verwijderd door de politie. Daarna kon Tata Steel het werk hervatten.
quote:Tata Steel in IJmuiden
Tata Steel. Het staalbedrijf is onlosmakelijk verbonden met de regio IJmond. Van een koelkast tot een blikje frisdrank: al ruim een eeuw produceert de gigant staal voor over de hele wereld. Het bedrijf zorgt voor duizenden banen in de omgeving, maar er zijn ook problemen: uitstoot van het bedrijf is schadelijk voor mens en natuur. Nu staat het bedrijf aan de vooravond van grote veranderingen, die het bedrijf in 2045 CO2-vrij en veel schoner moeten maken.
NH volgt het op de voet. Je leest het allemaal terug in dit dossier.
© https://www.nhnieuws.nl/nieuws/338324/
Als U vertelt hoe ER de koppige leiding van Tata op andere gedachten kan brengen.quote:Op maandag 20 januari 2025 17:28 schreef Scjvb het volgende:
Beter gaat ER opnieuw om de tafel zitten met Tata IJmuiden!
quote:’Lang geleden hebben we de Afsluitdijk gebouwd, Flevoland, de Deltawerken.
Als de crisis hoog genoeg is, zijn we in staat om grote dingen voor elkaar te krijgen.
Wie helpt er mee?,’ vraagt ondernemer Victor Knaap op Linkedin.
Knaap bouwde zijn digitale communicatiebedrijf, Monks, uit tot een wereldwijde topspeler met 1 miljard euro omzet en 8000 medewerkers. Je zou denken, die man heeft het druk genoeg.
Maar hij vindt toch nog ergens de tijd om zijn hoofd te breken over de grote maatschappelijke thema’s en daar oplossingen voor te zoeken.
quote:Tatasteel IJmuiden
Knaap heeft nu zijn tanden gezet in de stikstofcrisis. ’
Als alles bespreekbaar is om de stikstofcrisis op te lossen, laten we dan eens goed kijken naar Tatasteel IJmuiden.
Het sluiten van de meest vervuilende fabriek van Europa gaat zorgen voor 9 procent minder stikstof uitstoot,’ rekent hij voor. In de top 100 van Nederlandse uitstoters van stikstof (zowel NOx als NO2) staat Tata met grote voorsprong op nummer 1.
De nummer 2, Schiphol, zit op iets meer dan de helft van de uitstoot van Tata.
Gouden plek om een mooie nieuwe stad te bouwen
Zelfs als je stikstof geen probleem vindt, is er van alles voor te zeggen om de Tata fabriek op te doeken.
Het ding staat op een gouden plek om een mooie nieuwe stad te bouwen met 40.000 tot 60.000 huizen, dicht bij de zee.
Dat zou een geweldige oplossing zijn voor de afschuwelijke landschapsvervuiling die deze fabriek veroorzaakt.
Bovendien stoot Tata kankerverwekkende shit uit en slurpt de fabriek honderden miljarden liters water op, die vervuild weer terugkomen op het oppervlaktewater.
Ik leur al een paar jaar met het idee om Tata te ontmantelen en ben verheugd dat ik in Knaap een medestander vond, die er ook daadwerkelijk energie in steekt om politici, betrokkenen en andere ondernemers in beweging te krijgen.
Er ligt namelijk ook al jaren een plan voor de bouw van die nieuwe stad bij IJmuiden en ik liet me uitleggen dat de businesscase daarvoor sluitend is.
Met een positief effect op de werkgelegenheid ook nog.
quote:* Energietransitie
Het Rijk is nog altijd niet over de brug gekomen met een extra financiering van de aanleg van de Energiehaven aan het Noordzeekanaal. Hiervoor zijn nog vele miljoenen euro’s nodig.
De Averijhaven is de locatie van de Energiehaven. © Foto Mediahuis/Frans van den Berg
Pieter van Hove
04-02-25, 18:03
Precieze bedragen zijn niet bekendgemaakt. Zonder extra bijdrage van de Rijksoverheid is het doorgaan van de haven op een gedeelte van het terrein van staalconcern Tata Steel niet mogelijk, zo blijkt uit een voortgangsrapportage van de gemeente Velsen.
Met Port of Amsterdam, Zeehaven IJmuiden en de provincie Noord-Holland is de gemeente initiatiefnemer voor de ontwikkeling van een haven voor het in elkaar zetten van windmolens en het uit elkaar halen van afgeschreven en buiten gebruik gestelde olie- en gasplatforms. Omdat de contracten met de aannemers nog niet zijn getekend, willen de partners niet kwijt hoe hoog hun bijdrage in de kosten is. In media circuleert in elk geval het bedrag van minstens honderd miljoen euro.
quote:Aanleg waterstofnet plots veel duurder: kosten ruim verdubbeld naar 3,8 miljard
De aanleg van een landelijk waterstofnetwerk voor de industrie valt veel duurder uit dan verwacht. Waar Gasunie de kosten eerder nog raamde op 1,5 miljard euro, gaat de netbeheerder nu uit van 3,8 miljard euro.
Dat komt onder meer door hoge materiaalkosten en inflatie. Ook blijkt het maar beperkt mogelijk om bestaande aardgasbuizen te hergebruiken, schrijft klimaatminister Sophie Hermans vrijdag aan de Tweede Kamer. Mogelijk kunnen de kosten in de toekomst nog verder oplopen.
Volgens Hermans is de nieuwe raming van Gasunie "nog met onzekerheden omgeven" omdat de aanleg van het waterstofnet nog acht jaar duurt en veel kosten dus nog moeten worden gemaakt.
Waterstofeconomie komt nog niet op gang
Het waterstofnet moet uiteindelijk vijf grote industrieclusters met elkaar verbinden. Het gaat om bedrijven als staalfabrikant Tata Steel in IJmuiden, de olieraffinaderijen in Rotterdam en de chemiebedrijven op het Chemelot-complex in Limburg.
Zij moeten in de komende jaren hun CO2-uitstoot sterk terugdringen en kijken voor een deel naar groene waterstof als vervanger van aardgas of kolen. Maar de productie van die waterstof komt nog nauwelijks van de grond, omdat de kosten zeer hoog zijn.
quote:Windparken op zee gaan barre tijden tegemoet: dan maar weer subsidie?
Een van de grote succesverhalen van de Nederlandse energietransitie dreigt vast te lopen. Het bouwen van windparken op zee was jarenlang in trek. Maar nu de verduurzaming van de industrie stokt, dreigen ook de duurzame ambities op de Noordzee te stranden.
Tegen 2050 zou er zelfs 70 gigawatt aan windmolens op zee moeten staan, besloot het kabinet-Rutte IV. Voor een groot deel zou al die windenergie worden gebruikt om waterstof te maken. Daarmee zou Nederland zijn staal-, kunstmest- en brandstoffenfabrieken kunnen verduurzamen.
Gesubsidieerde stroom exporteren
Toch zou ook deze overheidssteun niets veranderen aan het feit dat de industrie te langzaam verduurzaamt. Bij gebrek aan groene fabrieken zou nieuwe windstroom vooral naar het buitenland worden geëxporteerd. "Dan gaan wij dus Nederlandse, gesubsidieerde stroom gratis over de kabels naar buurlanden sturen", zegt energie-expert Martien Visser van de Hanzehogeschool Groningen. "Dat voelt niet goed."
Nee, er is geen toekomst voor een bedrijf als Tata in Nederland, dat is ondertussen overduidelijk. Niet blijven trekken aan een dood paard, kappen ermee. De aandacht en gelden doelmatig gaan besteden en je niet langer bezig houden met waanideeën. Waarom in herhaling blijven vallen na het RSV debacle en een enquete commissie. Nee this time it's not different, maar exactly the same all over againquote:Klimaatafspraken met grootste uitstoters komen (op één na) niet van de grond
het gebruik van groene waterstof voorlopig "niet haalbaar en ook nog eens onbetaalbaar".
Volgens de experts hebben de energie-intensiefste bedrijven de afgelopen tijd juist veel winst uitgekeerd aan aandeelhouders in plaats van te investeren in verduurzaming. Ze vormen een relatief klein deel van de economie, maar een groot deel van de nationale energiebehoefte.
"Geld, ruimte, netcapaciteit, duurzame energie en arbeid zijn schaars en moeten strategisch worden ingezet", schrijven de hoogleraren.
Zij betwijfelen of een bedrijf als Tata Steel überhaupt nog een toekomst heeft in Nederland als duurzame energie elders goedkoper kan worden opgewekt. Tegelijk is het van strategisch belang om een Europese staalindustrie te behouden, vinden de experts. "Dat vraagt om keuzes op Europees en nationaal niveau."
weg dit tent van onze mooie Noordzee kustquote:Op donderdag 20 maart 2025 05:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, er is geen toekomst voor een bedrijf als Tata in Nederland, dat is ondertussen overduidelijk. Niet blijven trekken aan een dood paard, kappen ermee.
De aandacht en gelden doelmatig gaan besteden en je niet langer bezig houden met waanideeën.
Waarom in herhaling blijven vallen na het RSV debacle en een enquete commissie. Nee this time it's not different, maar exactly the same all over again![]()
Kan ook in Zuid europa gemaakt gaan worden, zoals bijv Spanje met waterstof en zonnestroom, maar niet hier, dat is en wordt nooit rendabel.quote:Op donderdag 20 maart 2025 06:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Staal komt uit China voor een rotprijsje dat kun je nooit winnen, blijft anders vele miljarden kosten jaarlijks
quote:Schulden
Tata is verlieslatend en heeft een megaschuld.
Het bedrijf maakte over het vorige boekjaar, dat liep tot en met maart 2024, een verlies van ¤556 miljoen.
De resultaten van het afgelopen boekjaar dat maandag eindigde, zijn nog niet binnen.
Maar de eerste signalen zien er niet goed uit.
en voor 2026 gaat het nog slechter
De staalproducent zag zijn schuld tot december afgelopen jaar oplopen tot ¤600 miljoen.
De hoeveelheid direct beschikbaar geld daalde van ¤849 miljoen naar ¤104 miljoen.
Dit terwijl het concern miljarden moet investeren in groen staal.
’Blanco cheque om Tata Steel te redden is onverstandig: belemmering voor ontwikkeling van hoogwaardige industrie’
Om de investeringen in vergroening van de staalproductie te kunnen bekostigen, moet het kabinet over de brug komen met een subsidie tot zo’n ¤2 miljard.
Momenteel lopen er gesprekken tussen Tata Steel IJmuiden en minister Sophie Hermans (Klimaat & Groen Groei) over de bijdrage van de Staat.
Misschien wil Trump hier wel een soort Dubai bouwen ipv GAZA als deze stinkzooi weg is naar de meneer TATA in Indiaquote:TATA moet snel sluiten , TATA is al failliet
TATA is de grootste CO2 maker, de grootste stikstof en fijnstof producent in de randstad
en zwaar verliesgevend
quote:ANP
04-04-25, 16:27Tata Steel. © Foto: Getty Images
* IJmuiden Tata Steel krijgt nog enkele weken om ervoor te zorgen dat de uitstoot van schadelijke stoffen aan de wettelijke normen voldoet, anders dreigen miljoenenboetes. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) had de staalproducent in IJmuiden oorspronkelijk tot half februari de tijd gegeven, maar door een aangekondigde en inmiddels ingetrokken rechtszaak heeft Tata wat extra tijd gewonnen.
De toezichthouder namens de provincie Noord-Holland legde de staalproducent in december twee zogeheten lasten onder dwangsom op, van ruim 17 miljoen en bijna 10 miljoen euro. Tata kreeg toen acht weken de tijd om de uitstoot van onder meer zware metalen en kankerverwekkende PAK's van de kooksgasfabrieken (KGF) 1 en 2 fors omlaag te brengen. De overschrijdingen bedroegen volgens metingen vijf tot twintig keer de norm.
Tata noemde het destijds „volstrekt onrealistisch en onmogelijk” de uitstoot zo snel te verminderen en trok de metingen in twijfel. Het staalbedrijf kondigde een gang naar de rechter aan, maar trok die zaak deze week in. „We hebben diverse keren gemerkt dat juridificering van zaken niet helpt. We willen veel meer met de OD om tafel om eruit te komen”, licht een woordvoerder van Tata toe.
De omgevingsdienst wil dat het bedrijf nu „op korte termijn” aan de normen voldoet. Daarna gaat de dienst metingen verrichten. De resultaten kunnen een aantal maanden op zich laten wachten, aldus een woordvoerder van de omgevingsdienst. Als blijkt dat er nog steeds overtredingen zijn, kan in eerste instantie de helft van de dwangsom worden opgeëist.
ik weet het vbeter dat lelijkke verlieslijdende stuk ellende aan onze mooie kust moet weg , ga daar mnaar mooie dubai flats neerzettenquote:Op zaterdag 5 april 2025 23:53 schreef Scjvb het volgende:
Uitstoot Tata Steel moet snel lager, anders dreigen boetes
https://www.haarlemsdagbl(...)boetes/53216539.html
Beste volgers,
De kop ziet er mss wat dreigend uit, maar de soep wordt vaak bij lange na niet zo heet gegeten..Er is uit hoofde van de grote organisatie in Amsterdam reeds overleg geweest met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, die gister best een heel redelijke reactie uitbracht aan ons als betrokken deskundigen
[..]
quote:’Grote reorganisatie op komst bij Tata Steel Nederland, 1800 man op straat’
Gert van Harskamp
Aangepast: 1 min geleden2 uur geledenin Financieel
IJmuiden - Tata Steel Nederland gaat fors reorganiseren. Daarbij wordt een op de vijf banen geschrapt. In totaal gaat het om 1600 voltijdsbanen, wat neerkomt op 1800 mensen.
Het gaat daarbij vooral om managementbanen en ondersteunende functies en er wordt ook gesneden in de Raad van Bestuur, laat Tata Steel weten.
Dat kan niet 🤣 De grond daar is ongezond.quote:Op woensdag 9 april 2025 12:36 schreef michaelmoore het volgende:
Goed zo
weg met die electra vreter en stikstof uitstoter, zetten we daar een paar mooie hotels neer
[..]
we gaan er geen worteltjes verbouwenquote:Op woensdag 9 april 2025 12:39 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Dat kan niet 🤣 De grond daar is ongezond.
Even bij de overheid aankloppen, die gaan Tata Steel helpen.quote:Op woensdag 9 april 2025 12:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we gaan er geen worteltjes verbouwen
het ongezondst is dat smeer pijp bedrijf TATA, eerst met die terug naar India en dan zien we wel, of we daar gaan asfalteren of bestraten
Aan een dood paard blijven trekken, dat zal ze leren.quote:Op woensdag 9 april 2025 12:53 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Even bij de overheid aankloppen, die gaan Tata Steel helpen.
Dood paard? Waarom denk je dat?quote:Op woensdag 9 april 2025 13:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Aan een dood paard blijven trekken, dat zal ze leren.
zo hebben ze de scheepsbouw ook geprobeerd te redden , nee hoor Verolme scheepsbouw die MOEST blijven, dat was essentieel voor Nederlandquote:Op woensdag 9 april 2025 13:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Aan een dood paard blijven trekken, dat zal ze leren.
Men wil groen staal gaan produceren en dat kan alleen rendabel worden/zijn dichter bij de evenaar vanwege de goedkopere groene stroom die je daar kan opwekken zonder veel seizoensinvloeden. Vandaar dus in zuid-Frankrijk en Spanje als men de productie groen en in europa wil behouden.quote:
Flikker ff een eind op met die hoogovens, dat gebruik je niet meer als je groen staal moet gaan produceren. Het is een museum, daar kan het misschien nog voor nuttenquote:Op woensdag 9 april 2025 13:08 schreef Scjvb het volgende:
Beste volgers,
Wat u? Het blijft slechts nog maar een idee, maar hoe praktisch en vooral kostenverlichtend i.p.v. geldverslindend vanwege alle ontwikkelingen (waar noodzakelijke reorganisaties die reeds gaande zijn in de vorm van noodzakelijke ontslagrondes evenals Groene transitie op de eerste plaats staan voor het in thans zwaar weer verkerende Tata Steel), zou het zijn als gebruik van fossiele brandstoffen uit hoofde van de wederom gekozen president Donald Trump wederom grootschalig zou mogen 'herleven' waar óók bij Tata Steel de oude systemen in opgeknapte vorm(en) dan weer als vanouds ongelimiteerd overuren blijven maken?~
Één van de omgebouwde hoogovens (hoogoven 6) werd afgelopen jaren reeds milieuvriendelijker gemaakt en is wederom flink in bedrijf!![]()
https://www.mercon.com/re(...)e-aan-de-binnenkant/
Bekijk deze YouTube-video
Enfin, Tata Steel IJmuiden (voormalig Hoogovens/ later Corus) is reeds een eind op weg sinds 2018 met het aanbrengen van wat meer milieuvriendelijkere veranderingen. Achter de coulissen op meerdere goede locatiesdenkt men nu al dat opleving van het gebruik van kolen bij zoal TATA als op de Maasvlakte, Eemshaven Gron. e.d., voornamelijk op economische gronden en werkgelegenheid veel goeds te bieden kan hebben. Daarbij echter hoeft de milieukwestie ook niet uit het oog te geraken. Temeer door aanwas en een forse toename van hypermoderne technieken waarmee uitstoot en eventuele overlast als gevolg daarvan tot het minimum beperkt zal blijven.
![]()
© https://www.msn.com/nl-nl(...)441e8bc4d8ddf93&ei=7
© https://www.msn.com/nl-be(...)xs?ocid=BingNewsVerp
Kun je quoten uit iets anders dan opinie stukken?quote:Op woensdag 9 april 2025 13:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Men wil groen staal gaan produceren en dat kan alleen rendabel worden/zijn dichter bij de evenaar vanwege de goedkopere groene stroom die je daar kan opwekken zonder veel seizoensinvloeden. Vandaar dus in zuid-Frankrijk en Spanje als men de productie groen en in europa wil behouden.
Dat is niet nodig, de feiten liegen er niet om, dit is zo helder als een klontje suiker.quote:Op woensdag 9 april 2025 13:18 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Kun je quoten uit iets anders dan opinie stukken?
Waaruit blijkt dat? Niet de reorganisatie, die komt door andere zakenquote:Op woensdag 9 april 2025 13:19 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is niet nodig, de feiten liegen er niet om, dit is zo helder als een klontje suiker.
Rapporten over de productiekosten voor de benodige waterstofproductie en opslag in Nederland.quote:Op woensdag 9 april 2025 13:20 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat? Niet de reorganisatie, die komt door andere zaken
Was slechts maar 'n idee, dan wel een illustratie over 'hoe het wederom volop zou kunnen', chagrijn!quote:Op woensdag 9 april 2025 13:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Flikker ff een eind op met die hoogovens, dat gebruik je niet meer als je groen staal moet gaan produceren. Het is een museum, daar kan het misschien nog voor nutten
Industriemuseum Gent
Bekijk deze YouTube-video
Tevens de grootste electra gebruiker voor een schijtprijsjequote:Op woensdag 9 april 2025 13:45 schreef CarbonC het volgende:
Compleet raadsel waarom deze volstrekt verouderde en zeer vervuilende staalfabriek überhaupt nog niet gesloten is.
het is wel zo ,., waterstof maken van zon en gebruiken voor fabricage kan het beste in een zonrijk gebiedquote:Op woensdag 9 april 2025 13:18 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Kun je quoten uit iets anders dan opinie stukken?
quote:Energie wordt in Nederland te duur voor staalproductie
Gepubliceerd om: december 3 20243 december 2024
Schellekens, B. en R. Fernandez (2024). ESB, te verschijnen. Download[187,45 kb]
Schellekens, B. en R. Fernandez (2024) Online appendix. Download[20,58 kb]
Om de klimaatdoelen te halen, moet de industrie verduurzamen. Zo ook Tata Steel, de grootste uitstoter van Nederland.
Dit bedrijf zet in op de productie van staal op basis van duurzame in plaats van fossiele energie.
Maar Nederland lijkt hiervoor geen gunstige kaarten te hebben in het toekomstige Europese energielandschap.
In het kort
Groen staal produceren kost in Nederland jaarlijks bijna 800 miljoen euro meer aan elektriciteit dan in Spanje.
De hoge kosten van duurzame energie maken staalproductie in Nederland richting 2050 niet zinnig.
Nederland moet via de Europese interne markt de import van groen staal verzekeren.
quote:RIVM start met onderzoek naar gezondheid omwonenden
Naar aanleiding van de Zembla-uitzending start het RIVM in 2009 met het monitoren van de gezondheid in de regio. In samenwerking met de GGD doet het RIVM periodiek onderzoek naar de luchtkwaliteit en de gezondheid van de bewoners.
Daarnaast voert het RIVM sinds 2009 tal van andere onderzoeken uit, bijvoorbeeld in in 2018 en 2019 naar de zogenoemde "grafietregens". Het RIVM concludeert dat deze ongewenst zijn voor de gezondheid.
In 2020 rapporteert de GGD over kanker in de regio en concludeert dat 25 procent meer longkanker voorkomt. Dit rapport raakt in opspraak, omdat de directeur van de GGD de naam Tata Steel uit een eerdere versie van het rapport heeft laten schrappen.
Een onderzoek naar de totstandkoming van het rapport oordeelt later dat dat een terechte beslissing is geweest.
in de huidige EU gaat TATA zeker wel dicht , of ze gaan failliet of ze gaan gewoon sluiten of de halve kuststreek gaat doodquote:Op woensdag 9 april 2025 16:33 schreef Murkmoof het volgende:
De Hoogovens , ooit opgezet om Nederland onafhankelijk te maken van buitenlandse staalkeveranties.
In de huidige internationale politieke mores gaat men never nooit tata IJmuiden dichtgooien
Dit.quote:Op woensdag 9 april 2025 16:33 schreef Murkmoof het volgende:
De Hoogovens , ooit opgezet om Nederland onafhankelijk te maken van buitenlandse staalkeveranties.
In de huidige internationale politieke mores gaat men never nooit tata IJmuiden dichtgooien
verklaar schijtlollig?quote:Op woensdag 9 april 2025 18:00 schreef viagraap het volgende:
Onleesbaar topic dit met die schijtlollige updates steeds.
Gebruikt men dat staal van tata ook voor het maken van oorlogstuig, oorlogstuig waarmee onbetrouwbare regimes met geweld hun wil kunnen opleggen aan vredelievende burgers van een land?quote:Op woensdag 9 april 2025 16:33 schreef Murkmoof het volgende:
De Hoogovens , ooit opgezet om Nederland onafhankelijk te maken van buitenlandse staalkeveranties.
In de huidige internationale politieke mores gaat men never nooit tata IJmuiden dichtgooien
U brengt anderen op ideeën (en misschien bestonden die al hèquote:Op woensdag 9 april 2025 18:13 schreef torentje het volgende:
[..]
Gebruikt men dat staal van tata ook voor het maken van oorlogstuig, oorlogstuig waarmee onbetrouwbare regimes met geweld hun wil kunnen opleggen aan vredelievende burgers van een land?
Dat kan nu op europees niveau, maar zeker niet langer in Nederland, althans geen staalproductie gebaseerd op groene waterstof reductie.quote:
Israël bedoel je?quote:Op woensdag 9 april 2025 18:13 schreef torentje het volgende:
[..]
Gebruikt men dat staal van tata ook voor het maken van oorlogstuig, oorlogstuig waarmee onbetrouwbare regimes met geweld hun wil kunnen opleggen aan vredelievende burgers van een land?
Groen wordt idd een issue. Maar omdat dat een geheel ander proces zal zijn.quote:Op woensdag 9 april 2025 18:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat kan nu op europees niveau, maar zeker niet langer in Nederland, althans geen staalproductie gebaseerd op groene waterstof reductie.
Ik bedoel de Hamasleiders en iemand als Poetin enz. die het geproduceerde oorlogstuig inzetten tegen onschuldige burgers en niet tegen de wapenindustrie die het oorlogstuig produceerde.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |