quote:Wethouder spreekt van ’autobesitas’
Amsterdam vindt hoger parkeertarief voor SUV ’geen gek idee’
31 min geledenin Binnenland
AMSTERDAM - Het is ’geen gek idee’ dat bestuurders van grote auto’s meer parkeergeld betalen dan andere automobilisten.
Dat vindt de Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst. Ze doet dan ook onderzoek naar ’het fenomeen autobesitas’.
„De openbare ruimte is schaars en het is geen gek idee om een grotere bijdrage te vragen aan auto’s die meer ruimte innemen”, stelt de wethouder.
Als je er woont valt dat wel mee hoorquote:Op woensdag 4 december 2024 18:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Om te kunnen parkeren in Amsterdam moet je al bijna een extra hypotheek afsluiten
Groen Links is meer voor het fietsen met MOOF fietsenquote:Op woensdag 4 december 2024 18:21 schreef mvdejong het volgende:
Waar maar weer bewezen wordt dat linkse politiek grotendeels bestaat uit jaloezie op mensen die wel geslaagd zijn in het leven.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 4 december 2024 18:23 schreef Raw85 het volgende:
Ja of je maakt het voor kleinere, lichtere auto’s goedkoper/aantrekkelijker.
En tegenwoordig de Splinterquote:Op woensdag 4 december 2024 18:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Groen Links is meer voor het fietsen met MOOF fietsen
In ieder beschaafd land heeft een EV een EV-kenteken; bv een E als laatste of eerste letter op de nummerplaat. In NL zijn wij daar weer te slim voor.quote:Onderscheid maken tussen elektrische voertuigen en auto’s die op fossiele brandstoffen rijden, kan niet in Nederland
dan komt er minder binnen toch, het is de bedoeling meer binnen te krijgen dan nu het geval isquote:Op woensdag 4 december 2024 18:23 schreef Raw85 het volgende:
Ja of je maakt het voor kleinere, lichtere auto’s goedkoper/aantrekkelijker.
Lekker gemeenschapsgeld uitgeven aan onderzoeken waarvan de uitslag al bekend is he. Auto's worden inderdaad steeds groter en zwaarder, dat weten we allang. Deels vanwege de steeds strengere veiligheidseisen.quote:De hoofdstad onderzoekt de opkomst van grote auto’s en verwacht volgend jaar resultaten.
En om goed over drempels te komen heb je wel een SUV nodigquote:Op woensdag 4 december 2024 19:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Auto's worden inderdaad steeds groter en zwaarder, dat weten we allang. Deels vanwege de steeds strengere veiligheidseisen.
quote:Op woensdag 4 december 2024 19:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Amsterdammers verdienen willen dit gewoon
Het is wel een feit dat het aantal SUV's (ook als je die klassering smal houdt) toeneemt en dat die te groot zijn voor wat mensen ermee willen. Zou ook niet persé weten waarom de gemeente daar zelf nog wat voor wilt onderzoeken.quote:Op woensdag 4 december 2024 19:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Er worden weer eens verschillende begrippen door elkaar gebruikt waardoor het onduidelijk is wat er nou exact bedoeld wordt. Niet alle dikke auto's zijn grote auto's, niet alle grote auto's zijn suv's, en het begrip suv zelf is ook al een poos steeds verder aan het vervagen.
[..]
Lekker gemeenschapsgeld uitgeven aan onderzoeken waarvan de uitslag al bekend is he. Auto's worden inderdaad steeds groter en zwaarder, dat weten we allang. Deels vanwege de steeds strengere veiligheidseisen.
En jouw post bewijst maar weer dat er in de rechtse politiek naargeestige mannetjes zijn die mensen hun waarde afmeten aan hoe goed hun auto fietsers en voetgangers kan doden.quote:Op woensdag 4 december 2024 18:21 schreef mvdejong het volgende:
Waar maar weer bewezen wordt dat linkse politiek grotendeels bestaat uit jaloezie op mensen die wel geslaagd zijn in het leven.
Voor wie is een SUV wel nodig? Off road kunnen ze niet en aan bagage nemen ze hetzelfde mee als de ouderwetse hatchback.quote:Op woensdag 4 december 2024 18:23 schreef viagraap het volgende:
Terecht, SUV's zijn nergens voor nodig voor 95% van de eigenaren. Neemt alleen maar onnodig veel plek in en onnodig veel milieudruk.
Mensen die dit als jaloezie bestempelen zijn gewoon simpel kutvolk.
Daar ziet de gemeente niks van terug.quote:Op woensdag 4 december 2024 19:16 schreef Hyaenidae het volgende:
Je betaalt toch al wegenbelasting op basis van gewicht?
Ja lekker met 2 kinderen onder de 3 in de pisregen naar de opvang brengen! Worden we allemaal gezond en oud van.quote:Op woensdag 4 december 2024 19:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Jaloers belasting.. en extra administratieve werkzaamheden voor gemeente..
Gewoon een auto vrije zone! Geen auto in Amsterdamse centrum. Laat de eigenaren zijn auto lekker in de parkeergarage achter.
Makkelijk handhaven.
Ja, precies. De lucht wordt ook schoner.quote:Op woensdag 4 december 2024 19:41 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Ja lekker met 2 kinderen onder de 3 in de pisregen naar de opvang brengen! Worden we allemaal gezond en oud van.
Ja met 2 kinderen is OV echt een fantastische oplossing in de spits. En die bakfietsen waar je ¤75,- verzekering per maand voor betaald? Autovrij utopie.quote:Op woensdag 4 december 2024 19:45 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Ja, precies. De lucht wordt ook schoner.
Gelukkig is OV prima geregeld in Amsterdam.. Niet daarbuiten.. Dat is ander verhaal.
En eventueel kan je ook met bakfiets fietsen.
Sinds wanneer moet je voor de bakfiets verzekerd zijn.quote:Op woensdag 4 december 2024 19:51 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Ja met 2 kinderen is OV echt een fantastische oplossing in de spits. En die bakfietsen waar je ¤75,- verzekering per maand voor betaald? Autovrij utopie.
In een Nissen Leaf worden evenveel ruften gelaten als in een Mercedes-AMG SLquote:
ik denk dat Groen Links de bestuurder van de 2CV wel een korting wil gaan gevenquote:Op woensdag 4 december 2024 20:57 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Volgende stap is een schoonheidspolitie voor auto's zodat alleen mooie auto's als een Citroën DS en Volvo 240 nog de stad in mogen en al die lelijke plofkippen als een GLC of Model Y niet meer het uitzicht bederven.
Mensen met een slechte rug .quote:Op woensdag 4 december 2024 19:23 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Voor wie is een SUV wel nodig? Off road kunnen ze niet en aan bagage nemen ze hetzelfde mee als de ouderwetse hatchback.
En terecht, meer auto heeft een arbeider niet nodig.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:58 schreef michaelmoore het volgende:
ik denk dat Groen Links de bestuurder van de 2CV wel een korting wil gaan geven
mensen met een invaliden parkeerkaart en een SUV krijgen uiteraard vrijstellingquote:Op woensdag 4 december 2024 20:58 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Mensen met een slechte rug .
De hoge instap is geweldige.
Dus ja ik rij in een suv.
4x4 awd systeem is geweldige met slecht weer.
Inderdaad door de 4x4 systeem in de koffer bak minder.
Andere kant de nieuwe electrische suv met elke wiel eigen motor is dat probleem ook opgelost .
Trouwens de suv dat problemen geeft zijn de Amerikaanse uitvoering
Die zijn namelijk breder dan de eu wagens.
Laat ze maar beginnen met Amerikaanse wagens te gaan verbieden.
ik vermoed het als het doorkomt dat men kijkt naar gewicht met uitzondering van EVs, dat is het enige dat je automatisch kunt koppelenquote:Op woensdag 4 december 2024 21:37 schreef Mano_ het volgende:
Maar de SUV van m'n buurman is helemaal niet langer of breder dan mijn sedan. Tellen ze de hoogte ook mee of wat?
Zie genoeg kneuzen die zo aso parkeren dat ze twee plekken in nemen.quote:Op woensdag 4 december 2024 18:21 schreef thedeedster het volgende:
Jaloeziebelasting.
Je wordt al gestraft met een grote auto, want al die plekken zijn sowieso aan de kleine kant.
Zelfs Google translate kan hier geen chocola van maken.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
In een Nissen Leaf worden evenveel ruften gelaten als in een Mercedes-AMG SL
Hoe je de Mercedes-AMG een hoger tarief kunt doorberekenen blijft een raadsel.
Het is gewoon discriminatie. Alle SUV's worden over 1 kam geschoren.quote:Op woensdag 4 december 2024 21:37 schreef Mano_ het volgende:
Maar de SUV van m'n buurman is helemaal niet langer of breder dan mijn sedan. Tellen ze de hoogte ook mee of wat?
En als je dan ziet hoe die huppelkutjes stuntelen met het inparkeren van dat dingquote:Op woensdag 4 december 2024 22:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Auto's worden inderdaad steeds groter en zwaarder. Enerzijds vanwege veiligheidseisen en anderzijds omdat men graag een "grote" auto wil.
Vandaar ook de wildgroei van foeilelijke "suv's" omdat het mensen het valse idee geeft in een grote veilige auto te zitten.
Niet kunnen betalen is vaak niet het geval. Mensen met gevoel voor stijl willen gewoon niet gezien worden is zo n spuuglelijke pauperbak.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:44 schreef CoolGuy het volgende:
Iedereen die geen SUV kan betalen maar het wel zou willen juicht dit uiteraard toe. De afgunst van mensen is echt treurig.
Ja. Dat zal het zijn.quote:Op woensdag 4 december 2024 22:33 schreef kibo het volgende:
[..]
Niet kunnen betalen is vaak niet het geval. Mensen met gevoel voor stijl willen gewoon niet gezien worden is zo n spuuglelijke pauperbak.
Je bevestigt hier precies het beeld dat veel mensen hebben van "suv" rijders.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:44 schreef CoolGuy het volgende:
Iedereen die geen SUV kan betalen maar het wel zou willen juicht dit uiteraard toe. De afgunst van mensen is echt treurig.
Ja, de SUV's zijn het issue qua innemen van parkeerruimte.quote:Op woensdag 4 december 2024 18:23 schreef viagraap het volgende:
Terecht, SUV's zijn nergens voor nodig voor 95% van de eigenaren. Neemt alleen maar onnodig veel plek in en onnodig veel milieudruk.
Mensen die dit als jaloezie bestempelen zijn gewoon simpel kutvolk.
een tweedehands SUF koop je voor 10.000 euro , iedere SUL kan een SUF betalenquote:Op woensdag 4 december 2024 20:44 schreef CoolGuy het volgende:
Iedereen die geen SUV kan betalen maar het wel zou willen juicht dit uiteraard toe. De afgunst van mensen is echt treurig.
Meeste wat er rond rijdt is lease en dan heb je het over voorwielaangedreven 3 of 4 cilinders met lage bouwkwaliteit. Ja echt een "sport utility vehicle" waar mensen afgunstig naar zijn.quote:Op woensdag 4 december 2024 22:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een tweedehands SUF koop je voor 10.000 euro , iedere SUL kan een SUF betalen
Dat is in ieder geval een stuk gezonder dan met de auto inderdaad.quote:Op woensdag 4 december 2024 19:41 schreef XLVNB het volgende:
Ja lekker met 2 kinderen onder de 3 in de pisregen naar de opvang brengen! Worden we allemaal gezond en oud van.
Een superb station is met dezelfde motor +-250 kilogram lichter en verbruikt ook minder.quote:Op woensdag 4 december 2024 22:43 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja, de SUV's zijn het issue qua innemen van parkeerruimte.
Gelukkig zijn de stationwagons lekker compact.
Skoda Kodiaq Skoda Superb
lengte 4.758 mm 4.902 mm
breedte 1.864 mm 1.849 mm
hoogte 1.678 mm 1.497 mm
wielbasis 2.791 mm 2.837 mm
In de hoogte zit nog wel significant verschil, maar laat dat in een parkeervak nou niet relevant zijn.
je moet gewoon zelf voor je kindeen zorgen , vroeger was er geen kinderopvang en mijn kinderen zijn ook groot gewordenquote:Op woensdag 4 december 2024 19:41 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Ja lekker met 2 kinderen onder de 3 in de pisregen naar de opvang brengen! Worden we allemaal gezond en oud van.
Hoe is dat relevant in een parkeervak?quote:Op woensdag 4 december 2024 22:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Een superb station is met dezelfde motor +-250 kilogram lichter en verbruikt ook minder.
Niet, maar wel als het neerkomt op belasting van het wegennet en milieu.quote:Op woensdag 4 december 2024 22:54 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Hoe is dat relevant in een parkeervak?
SUV's zijn inderdaad enorm lelijk, doe mij maar een sedan of hatchback.quote:Op woensdag 4 december 2024 22:33 schreef kibo het volgende:
[..]
Niet kunnen betalen is vaak niet het geval. Mensen met gevoel voor stijl willen gewoon niet gezien worden is zo n spuuglelijke pauperbak.
Ik moet dit wel corrigeren, ze zijn ongeveer even zwaar. Wel is de superb zuiniger en iets lichter.quote:Op woensdag 4 december 2024 22:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Een superb station is met dezelfde motor +-250 kilogram lichter en verbruikt ook minder.
Ja eens, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat om hogere parkeerkosten voor SUV's omdat ze meer ruimte innemen. Overigens is het gewicht tussen beide nagenoeg gelijk:quote:Op woensdag 4 december 2024 22:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet, maar wel als het neerkomt op belasting van het wegennet en milieu.
Daarnaast hebben ze ook grotere dode hoeken. Het is simpelweg geen efficiënte carrosserie vorm. En dat geeft niet, een sportauto is ook vrijwel nutteloos voor iemand met een gezin om maar wat te noemen.
Ik had het gezien en gecorrigeerd inderdaad.quote:Op woensdag 4 december 2024 22:59 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja eens, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat om hogere parkeerkosten voor SUV's omdat ze meer ruimte innemen. Overigens is het gewicht tussen beide nagenoeg gelijk:
massa leeg 1.665 kg 1.657 kg
Verbruik van de Superb uiteraard wel een stuk gunstiger.
Geef nou maar toe dat je het doet voor de hoge instapquote:Op woensdag 4 december 2024 20:44 schreef CoolGuy het volgende:
Iedereen die geen SUV kan betalen maar het wel zou willen juicht dit uiteraard toe. De afgunst van mensen is echt treurig.
Je was me net voor zag ik inderdaad.quote:Op woensdag 4 december 2024 23:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik had het gezien en gecorrigeerd inderdaad.
Ik denk dat dit ook voor komt uit de trend dat auto's in zijn algemeen groter worden. Suv's zijn nu eenmaal populair en zien er ook groter uit dan ze zijn.
Dat is het ook, maar je noemt wel de premium merken en modellen op. Het is dezelfde afgunst als tegenover een 7 serie. Vroeger werd zo'n ding een hoerensloep genoemd en vandaag de dag een x7 een pc hooftstraat tractor. Dat zal nooit veranderenquote:Op woensdag 4 december 2024 23:06 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Je was me net voor zag ik inderdaad.
Die trend is de afgelopen jaren zeker ingezet. Ze ogen vooral groter en breder dan ze daadwerkelijk zijn. En ik denk dat dit proefballonnetje vooral voortkomt uit een stukje aversie tegen SUV's als de X5, Q7, Ranger Rover, XC90...de echt grote dure SUV's. Mevrouwtje vergeet alleen simpelweg even dat er ook veel kleinere SUV's zijn die de benaming eigenlijk niet waard zijn én dat diverse stationwagons gewoon per saldo meer ruimte innemen dan een SUV.
En degenen die in die leasebakken rijden kunnen hem 9 van de 10 keer ook niet betalen, en die ene van de 10 die dat wel kan die zou zijn/haar geld nooit aan zo'n nieuwe auto uitgeven.quote:Op woensdag 4 december 2024 22:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Meeste wat er rond rijdt is lease en dan heb je het over voorwielaangedreven 3 of 4 cilinders met lage bouwkwaliteit. Ja echt een "sport utility vehicle" waar mensen afgunstig naar zijn.
Kom je überhaupt uit een stad of de buurt van Amsterdam of ben je gewoon stront aan het verkondigen vanuit een erp?quote:Op woensdag 4 december 2024 20:07 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Sinds wanneer moet je voor de bakfiets verzekerd zijn.
Hoeft niet tijdens spits zijn.
Autovrije is geen utopie, maar een mogelijkheid.
Sterker nog, met fiets ben je sneller door de stad heen. Kids kunnen ook met fiets mee, das nog gezonder...
Gaan dikke mensen dan ook meer betalen bij de dokter?quote:Op woensdag 4 december 2024 18:19 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)or-suv-geen-gek-idee
[..]
Heb weleens Amsterdam bezochten, maar in laatste tijden niet meer omdat te duur is geworden.quote:Op donderdag 5 december 2024 11:03 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Kom je überhaupt uit een stad of de buurt van Amsterdam of ben je gewoon stront aan het verkondigen vanuit een erp?
Dikke mensen betalen toch al veel meer door de gezondere mensen?quote:Op donderdag 5 december 2024 11:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Gaan dikke mensen dan ook meer betalen bij de dokter?
Volgens mij gaat het niet letterlijk om parkeervakken maar om die lompe auto's gewoon uit de stad te weren. Ze zijn onveiliger voor iedereen die er niet zelf inzit, en ze verbruiken op alle vlakken teveel grondstoffen.quote:Op woensdag 4 december 2024 22:43 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja, de SUV's zijn het issue qua innemen van parkeerruimte.
Gelukkig zijn de stationwagons lekker compact.
Skoda Kodiaq Skoda Superb
lengte 4.758 mm 4.902 mm
breedte 1.864 mm 1.849 mm
hoogte 1.678 mm 1.497 mm
wielbasis 2.791 mm 2.837 mm
In de hoogte zit nog wel significant verschil, maar laat dat in een parkeervak nou niet relevant zijn.
Nee joh, het is gewoon een ordinaire manier van geld graaien. Zie het als de vliegtax. Gewoon een manier om een paar tientjes per persoon meer te kunnen vangen, maar niet zó veel dat mensen daardoor afhaken, want dan valt dat hele plannetje in het water.quote:Op donderdag 5 december 2024 11:54 schreef viagraap het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het niet letterlijk om parkeervakken maar om die lompe auto's gewoon uit de stad te weren. Ze zijn onveiliger voor iedereen die er niet zelf inzit, en ze verbruiken op alle vlakken teveel grondstoffen.
De vliegtax zie ik als een onhandige manier om vliegen te ontmoedigen. Een SUV-tax of hoe het ook gaat heten is een heel gerichte ontmoediging voor mensen om deze auto's in Amsterdam te gebruiken. Geen flauw idee wat geld graaien en al helemaal jaloezie ermee van doen heeft.quote:Op donderdag 5 december 2024 11:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee joh, het is gewoon een ordinaire manier van geld graaien. Zie het als de vliegtax. Gewoon een manier om een paar tientjes per persoon meer te kunnen vangen, maar niet zó veel dat mensen daardoor afhaken, want dan valt dat hele plannetje in het water.
En als mensen een dikke auto zien (dus geen mazda cx5 of whatever wat voor gebakjes nog meer), of om het even wat duur(der) is dan zij zelf kunnen bekostigen, dan trekt men dat vaak slecht dus als dergelijke dingen dan extra belast worden dan is dat ineens 'terecht', maar dat is gewoon verkapte jaloezie, want wat er met dat geld gebeurt is niet interessant, maar dát zo'n 'patser' meer moet betalen voelt dan wel lekker.
Als je vliegen wil ontmoedigen dan maak je die tax achterlijk hoog. Dan gaat niemand meer vliegen, maar als niemand meer gaat vliegen komt er ook geen tax binnen. Het doel is geld, niet het daadwerkelijk ontmoedigen van vliegen.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:11 schreef viagraap het volgende:
[..]
De vliegtax zie ik als een onhandige manier om vliegen te ontmoedigen. Een SUV-tax of hoe het ook gaat heten is een heel gerichte ontmoediging voor mensen om deze auto's in Amsterdam te gebruiken. Geen flauw idee wat geld graaien en al helemaal jaloezie ermee van doen heeft.
Helemaal niet meer vliegen is wat anders dan ontmoedigen.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je vliegen wil ontmoedigen dan maak je die tax achterlijk hoog. Dan gaat niemand meer vliegen, maar als niemand meer gaat vliegen komt er ook geen tax binnen. Het doel is geld, niet het daadwerkelijk ontmoedigen van vliegen.
Dat zal hier niet heel anders zijn.
Het doel is altijd meer geld binnen hengelen of in elk geval het op peil houden. Minder mensen roken, dus de accijnzen stijgen. De overheid wil immers toch genoeg geld binnen hengelen.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:22 schreef viagraap het volgende:
[..]
Helemaal niet meer vliegen is wat anders dan ontmoedigen.
Wat mij betreft maak je sigaretten onbetaalbaar maar dat werkt alleen op minstens Europees niveau en zelfs dan blijf je zwarthandel houden.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het doel is altijd meer geld binnen hengelen of in elk geval het op peil houden. Minder mensen roken, dus de accijnzen stijgen. De overheid wil immers toch genoeg geld binnen hengelen.
Onbetaalbaar, dan gaat er amper nog verkocht worden en storten de accijns-ontvangsten dus in. Vliegen verbieden ze de korte vluchten niet, maar heffen ze een paar euro. Daar gaat niet minder van gevlogen worden waarschijnlijk.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:30 schreef viagraap het volgende:
[..]
Wat mij betreft maak je sigaretten onbetaalbaar maar dat werkt alleen op minstens Europees niveau en zelfs dan blijf je zwarthandel houden.
Vliegen ligt ingewikkelder, daar kun je beter korte vluchten die met de trein ook prima gaan verbieden ofzoiets. Nu heb je het de facto duurder gemaakt zonder resultaat, de veelvliegers betalen dat zonder een centje (hehehe) pijn.
SUV's weren is een hele directe doeltreffende maatregel die nu inderdaad helaas indirect geprobeerd wordt. Verschil is wat mij betreft dat alle mensen allerlei andere keuzes hebben om in de stad te komen, en dat het 'ontmoedigen' van deze maatregel heel duidelijk een effect kan hebben.
Nog altijd zie ik jaloezie hier nergens als een realistische overweging, users die dat hier roepen voelen zich waarschijnlijk in hun zeer kwetsbare (want SUV) ego gekrenkt.
Het is gewoon het dingetje wat je hier op FOK! (en in de maatschappij for that matter) gewoon vaak ziet. Iemand heeft iets wat ze zelf niet hebben, en als diegene die het wél heeft dan 'pech' krijgt, dan wordt dat vooral toegejuicht.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:30 schreef viagraap het volgende:
[..]
Wat mij betreft maak je sigaretten onbetaalbaar maar dat werkt alleen op minstens Europees niveau en zelfs dan blijf je zwarthandel houden.
Vliegen ligt ingewikkelder, daar kun je beter korte vluchten die met de trein ook prima gaan verbieden ofzoiets. Nu heb je het de facto duurder gemaakt zonder resultaat, de veelvliegers betalen dat zonder een centje (hehehe) pijn.
SUV's weren is een hele directe doeltreffende maatregel die nu inderdaad helaas indirect geprobeerd wordt. Verschil is wat mij betreft dat alle mensen allerlei andere keuzes hebben om in de stad te komen, en dat het 'ontmoedigen' van deze maatregel heel duidelijk een effect kan hebben.
Nog altijd zie ik jaloezie hier nergens als een realistische overweging, users die dat hier roepen voelen zich waarschijnlijk in hun zeer kwetsbare (want SUV) ego gekrenkt.
En het zou niet gewoon kunnen zijn dat SUV's in zo'n beetje alle opzichten asociaal zijn en dat men het daarom toejuicht?quote:Op donderdag 5 december 2024 12:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het is gewoon het dingetje wat je hier op FOK! (en in de maatschappij for that matter) gewoon vaak ziet. Iemand heeft iets wat ze zelf niet hebben, en als diegene die het wél heeft dan 'pech' krijgt, dan wordt dat vooral toegejuicht.
Het doel is minder SUV's. Wat de vliegtaks betreft ben ik het met je eens, dat is een halfbakken maatregel die geen nut heeft en alleen maar weerzin opwekt bij de simpelen onder ons die dan weer kunnen brommen over klimaatwaanzin enzo.quote:Ja, er is wél resultaat, want het doel is dat geld. Als dat je doel niet is, waarom zou je het dan duurder maken als dat duurder maken niet als resultaat heeft dat er minder gevlogen wordt. Dan had je de prijs niet hoeven verhogen, maar dat gebeurde dus wel, want dat geld was het hele doel.
Ik zie echt niet in hoe een SUV 'asociaal' is in 'zo'n beetje alle opzichten'. Het is gewoon een auto. Waarom is een sportwagen dan niet 'asociaal'? Etc. Die SUV's zijn er gewoon veel, in Amsterdam dus ook, en Amsterdam ziet de mogelijkheid om daar een tax op te zetten. Niet omdat een SUV asociaal is, maar ze zijn afwijkend van de doorsnee auto (want we hebben het over 'dikke auto's hier he, niet over een Seat Ateca) en dus is het anders, en dus kun je er geld van maken. En imho zijn het de mensen die het niet zo goed trekken dat anderen zo'n auto hebben (en vooral zij zelf niét) die dit soort dingen toejuichen.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:49 schreef viagraap het volgende:
[..]
En het zou niet gewoon kunnen zijn dat SUV's in zo'n beetje alle opzichten asociaal zijn en dat men het daarom toejuicht?
[..]
Het doel is minder SUV's. Wat de vliegtaks betreft ben ik het met je eens, dat is een halfbakken maatregel die geen nut heeft en alleen maar weerzin opwekt bij de simpelen onder ons die dan weer kunnen brommen over klimaatwaanzin enzo.
Dit ja.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zie echt niet in hoe een SUV 'asociaal' is in 'zo'n beetje alle opzichten'. Het is gewoon een auto. Waarom is een sportwagen dan niet 'asociaal'? Etc. Die SUV's zijn er gewoon veel, in Amsterdam dus ook, en Amsterdam ziet de mogelijkheid om daar een tax op te zetten. Niet omdat een SUV asociaal is, maar ze zijn afwijkend van de doorsnee auto (want we hebben het over 'dikke auto's hier he, niet over een Seat Ateca) en dus is het anders, en dus kun je er geld van maken. En imho zijn het de mensen die het niet zo goed trekken dat anderen zo'n auto hebben (en vooral zij zelf niét) die dit soort dingen toejuichen.
Net dus als bij vliegen. Als je écht wil dat er minder gevlogen wordt want klimaat, dan maak je vliegen gewoon extreem duur, dan wordt er echt wel minder gevlogen. Maar als er minder gevlogen wordt komt er minder geld binnen. Het is gewoon maniertjes vinden om meer geld te kunnen harken. Maar ook dát was hier ergens een keer een thema, en ook dáár waren er mensen die dat toejuichten. De mensen die dat toejuichen zijn over het algemeen niet de mensen die zelf (veelvuldig) vliegen, en dat ik geloof dat er andere redenen zijn dat die mensen niet vliegen dan 'klimaat'.
Een SUV is asociaal omdat niemand het koopt voor de praktische afwegingen. Ook gezien een paar domme subsidieregelingen rijden er nu allemaal nieuwe hybride SUV's (het concept alleen alquote:Op donderdag 5 december 2024 12:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zie echt niet in hoe een SUV 'asociaal' is in 'zo'n beetje alle opzichten'. Het is gewoon een auto. Waarom is een sportwagen dan niet 'asociaal'? Etc. Die SUV's zijn er gewoon veel, in Amsterdam dus ook, en Amsterdam ziet de mogelijkheid om daar een tax op te zetten. Niet omdat een SUV asociaal is, maar ze zijn afwijkend van de doorsnee auto (want we hebben het over 'dikke auto's hier he, niet over een Seat Ateca) en dus is het anders, en dus kun je er geld van maken. En imho zijn het de mensen die het niet zo goed trekken dat anderen zo'n auto hebben (en vooral zij zelf niét) die dit soort dingen toejuichen.
Net dus als bij vliegen. Als je écht wil dat er minder gevlogen wordt want klimaat, dan maak je vliegen gewoon extreem duur, dan wordt er echt wel minder gevlogen. Maar als er minder gevlogen wordt komt er minder geld binnen. Het is gewoon maniertjes vinden om meer geld te kunnen harken. Maar ook dát was hier ergens een keer een thema, en ook dáár waren er mensen die dat toejuichten. De mensen die dat toejuichen zijn over het algemeen niet de mensen die zelf (veelvuldig) vliegen, en dat ik geloof dat er andere redenen zijn dat die mensen niet vliegen dan 'klimaat'.
Nogmaals jongens, we zijn het ongeveer eens over de vliegtaks. Zegt alleen niets over een SUV-taks.quote:Op donderdag 5 december 2024 13:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit ja.
Behalve het extreem duur te maken, zou je ook gewoon vluchten binnen Europa kunnen verbieden. Vaak zijn dat toch niet noodzakelijke tripjes.
En daarmee de economie van o.a. Spanje, Portugal en Griekenland de nek omdraaienquote:Op donderdag 5 december 2024 13:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit ja.
Behalve het extreem duur te maken, zou je ook gewoon vluchten binnen Europa kunnen verbieden. Vaak zijn dat toch niet noodzakelijke tripjes.
Tsja, als hun economie draait op milieuvervuiling...quote:Op donderdag 5 december 2024 13:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En daarmee de economie van o.a. Spanje, Portugal en Griekenland de nek omdraaien
nee, wel de ouderen, de rokers en de drugsgebruikersquote:Op donderdag 5 december 2024 11:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Gaan dikke mensen dan ook meer betalen bij de dokter?
Utrecht en Amsterdam is dezelfde ellende, niet komen in die Groen Links stedenquote:Op donderdag 5 december 2024 11:29 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Heb weleens Amsterdam bezochten, maar in laatste tijden niet meer omdat te duur is geworden.
Woon nu lekker tussen natuur en grote dorp niet ver van Utrecht.
In Utrecht heb je zelfde probleem als in Amsterdam.
Ik vond wel fijn dat je in Amsterdam snel door kan met ov. Daarbuiten is het huilen met ov.
Er is gewoon geen ruimte voor auto in stad. Gezien daar bijna alles om hoek zit.
en mij kampeer bus danquote:Op woensdag 4 december 2024 22:43 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja, de SUV's zijn het issue qua innemen van parkeerruimte.
Gelukkig zijn de stationwagons lekker compact.
Skoda Kodiaq Skoda Superb
lengte 4.758 mm 4.902 mm
breedte 1.864 mm 1.849 mm
hoogte 1.678 mm 1.497 mm
wielbasis 2.791 mm 2.837 mm
In de hoogte zit nog wel significant verschil, maar laat dat in een parkeervak nou niet relevant zijn.
Als we alles gaan schrappen wat 'niet nodig' is kunnen we beter direct weer terug gaan naar het Stenen Tijdperk.quote:Op woensdag 4 december 2024 18:23 schreef viagraap het volgende:
Terecht, SUV's zijn nergens voor nodig voor 95% van de eigenaren. Neemt alleen maar onnodig veel plek in en onnodig veel milieudruk.
Mensen die dit als jaloezie bestempelen zijn gewoon simpel kutvolk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |