Dat onderzoek moet of niet, of naar alle Nederlanders uitgevoerd worden, want anders kan ik het gewoon niet rijmen. Anders druist dat gewoon keihard in tegen het gelijkheidsbeginsel en heeft het ook niets te maken met enige behoefte om tot enige bruikbare kennis of tot enig rationeel inzicht te komen.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gewoon heel simpel: zoals je zelf aan toont worden zeer vergelijkbare onderzoeken al gedaan. En ze gaan echt niet onderzoeken of mensen sinterklaas of hun verjaardag vieren, in het debat werd duidelijk gemeld dat bij 'normen en waarden' aan de grondwet moet worden gedacht. En ja, de inhoud van het debat is onderdeel van zo'n motie, die moet je er dus bij houden.
En ja wat mij betreft breiden ze dat onderzoek uit naar alle Nederlanders, de waarden uit de grondwet hebben duidelijk wel wat aandacht nodig.
De overheid geeft hier opdracht aan wetenschappers, he? Sterker, ze vragen het zelfs alleen. Ze gaan het niet zelf onderzoeken en schrijven de wetenschappers van het SCP niet voor hoe ze het moeten doen.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bagatelliseert wat er aan de hand is. De autochtone groep wordt buitengesloten , kennelijk omdat men denkt dat die niet hoeft te integreren of geen gevaar is.
Het is de taak van journalisten en wetenschappers waarden, normen en de ontwikkelingen in het denken van de bevolking te beschrijven en onderzoeken. Evenzo ... hoe groepen zich verhouden tot andere groepen. De overheid kan een budget reserveren.
Als je een verschil wil aantonen tussen hoe het zit met Nederlanders met een migratie-achtergrond en Nederlanders zonder een migratie-achtergrond, dan moet je beide groepen onderzoeken. Dat wil de motie Becker niet. Die vraagt om data te creeëren van hoe het met de normen en waarden zit van Nederlanders met een migratie-achtergrond. Dat is fundamenteel een hele andere zaak.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Als er geen verschil is, valt er weinig te concluderen. Toch?
Mijn 'groep' wordt zeer veelvuldig, op allerlei punten, apart onderzocht. Nooit problemen mee gehad.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Makkelijk praten als het niet om jezelf gaat. Mijn normen en waarden zijn niet die van jou noch die van mijn buurman. Die van mijn buurman ook niet die van jou. Wat zegt dat over integratie?
Nee, SCP mag uitzoeken hoe, dus als ze ter vergelijking een autochtone groep onderzoeken is dat hun invulling. Dat is wat er staat.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:39 schreef JAM het volgende:
[..]
Als je een verschil wil aantonen tussen hoe het zit met Nederlanders met een migratie-achtergrond en Nederlanders zonder een migratie-achtergrond, dan moet je beide groepen onderzoeken. Dat wil de motie Becker niet. Die wil data aanleggen van hoe het met de normen en waarden zit van Nederlanders met een migratie-achtergrond. Dat is fundamenteel een hele andere zaak.
Dan verwacht en hoop ik dat het SCP zegt: 'Dat doen we al jaren, zie het SIM, maar dan op een manier die niet alleen tot doel heeft om een bepaalde groep verdacht te maken en te stigmatiseren, maar om tot daadwerkelijke kennis over de maatschappij te komen.'quote:Op woensdag 4 december 2024 20:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, SCP mag uitzoeken hoe, dus als ze ter vergelijking een autochtone groep onderzoeken is dat hun invulling. Dat is wat er staat.
Ja, maar dat willen ze dus helemaal niet.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:39 schreef JAM het volgende:
Als je een verschil wil aantonen tussen hoe het zit met Nederlanders met een migratie-achtergrond en Nederlanders zonder een migratie-achtergrond, dan moet je beide groepen onderzoeken.
...en daarbij zullen we kijken hoe we dit onderwerp kunnen meenemen'quote:Op woensdag 4 december 2024 20:42 schreef JAM het volgende:
[..]
Dan verwacht en hoop ik dat het SCP zegt: 'Dat doen we al jaren, zie het SIM, maar dan op een manier die niet alleen tot doel heeft om een bepaalde groep verdacht te maken en te stigmatiseren, maar om tot daadwerkelijke kennis over de maatschappij te komen...
Je mist het punt. Het punt is dat de Tweede Kamer het niet nodig vind de integratie, de ontwikkelingen in het denken van de bevolking zonder migrantenafkomst te monitoren...(80% van de bevolking)>quote:Op woensdag 4 december 2024 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
De overheid geeft hier opdracht aan wetenschappers, he? Sterker, ze vragen het zelfs alleen. Ze gaan het niet zelf onderzoeken en schrijven de wetenschappers van het SCP niet voor hoe ze het moeten doen.
Dus op zijn best gezegd is het zinledig gelul. Als we wat minder positief zijn is niets anders een volgende poging van de VVD om zonderling xenofoob gelul verder te normaliseren.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
...en daarbij zullen we kijken hoe we dit onderwerp kunnen meenemen'
Klopt, dat is de te verwachten en de bedoelde reactie. Het debat ging over de SIM, he? Deze motie is bedoeld om die aan te vullen, niks anders.
Ze willen het verschil monitoren, dat blijkt duidelijk uit het debat. Kijk dat anders eens terug.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je mist het punt. Het punt is dat de Tweede Kamer het niet nodig vind de integratie, de ontwikkelingen in het denken van de bevolking zonder migrantenafkomst te monitoren...(80% van de bevolking)>
Ik concludeer hier dat het oordeel is dat die 80% niet zo 'schuldig' is aan integratieproblemen.
Juist zo'n zwart-wit visie is deel van een integratieprobleem
Oja... de motie heeft niet zoveel impact op het overheidsbeleid, die gewoon discriminerend doorgaat, Zeker met dit kabinet.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:54 schreef Hanca het volgende:
Maar genoeg over zo'n vrij onbelangrijke motie, 1 van de pakweg 5000 dit jaar.
Belangrijker, de begroting onderwijs hangt echt aan een zijden draad: https://nos.nl/artikel/25(...)litie-over-onderwijs
Gezien de samenstelling van de Tweede Kamer nauwelijks verrassend. Maar dat de Christelijke partijen dergelijke nonsens willen steunen is wel tamelijk schrijnend.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:52 schreef JAM het volgende:
[..]
Dus op zijn best gezegd is het zinledig gelul. Als we wat minder positief zijn is niets anders een volgende poging van de VVD om zonderling xenofoob gelul verder te normaliseren.
Mijn kritiek is dus nog soft geformuleerdquote:Soms zie je een voorstel voorbij komen dat zo stuitend is, dat het bijna niet te geloven is dat dit in de Tweede Kamer besproken wordt, laat staan dat het een meerderheid haalt. De motie van VVD-Kamerlid Bente Becker – waarin wordt gevraagd om de gegevens over culturele en religieuze normen en waarden van Nederlanders met een migratieachtergrond bij te houden – is zo’n dieptepunt. Niet alleen inhoudelijk, maar ook in de giftige boodschap die het uitzendt. Dit is geen poging om iets te verbeteren. Dit is politiek in zijn meest cynische vorm: groepen verdelen, angst voeden, en zondebokken aanwijzen om falend beleid te verdoezelen.
Dat is toch direct het hele probleem. Als deze informatie zogenaamd waardevol zou zijn. Dan is het toch heel raar om die informatie enkel te willen hebben van mensen met een migratieachtergrond?quote:Op woensdag 4 december 2024 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gewoon heel simpel: zoals je zelf aan toont worden zeer vergelijkbare onderzoeken al gedaan. En ze gaan echt niet onderzoeken of mensen sinterklaas of hun verjaardag vieren, in het debat werd duidelijk gemeld dat bij 'normen en waarden' aan de grondwet moet worden gedacht. En ja, de inhoud van het debat is onderdeel van zo'n motie, die moet je er dus bij houden.
En ja wat mij betreft breiden ze dat onderzoek uit naar alle Nederlanders, de waarden uit de grondwet hebben duidelijk wel wat aandacht nodig.
Alles wat in de Kamer in een microfoon wordt gezegd, komt in de handelingen. Daar wordt niet in geschrapt en niks aan toegevoegd (behalve soms een uitgedeeld papier als bijlage).quote:Op woensdag 4 december 2024 21:21 schreef Droopie het volgende:
Vanaf minuut 19 lekker bonje maken met Jimmy Dijk, die Timmermans had gelijk om het naderhand nog even aan te kaarten.
Heb alleen geen idee wat de waarde is om iets in de handelingen op te nemen?
Misschien zelf eens goed en kritisch nadenken. Wat is er namelijk mis met de rapportages van het SCP, dat dit kennelijk in een aparte motie moet worden opgenomen en heel specifiek en alleen toeziet op mensen met een migratieachtergrond. Zeg het maar.quote:Op woensdag 4 december 2024 20:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze willen het verschil monitoren, dat blijkt duidelijk uit het debat. Kijk dat anders eens terug.
Het is gewoon een duidelijke reactie op Amsterdam, dat lijkt me helder. En ja, ik vind het verschrikkelijk dat ze daar groepen wegzetten, de staatssecretaris had na die woorden weg moeten zijn. Iedere minister of bewindspersoon die toen is blijven zitten veracht ik. Maar dat maakt niet dat je niet mag monitoren wat er in de samenleving leeft.quote:Op woensdag 4 december 2024 21:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Misschien zelf eens goed en kritisch nadenken. Wat is er namelijk mis met de rapportages van het SCP, dat dit kennelijk in een aparte motie moet worden opgenomen en heel specifiek en alleen toeziet op mensen met een migratieachtergrond. Zeg het maar.
Dit heeft niets met monitoren met wat er in de samenleving leeft te maken. Je geeft ook geen antwoord op mijn vraag. Dit is monitoren van een specifieke groep mensen, met als doel om ze weg te zetten.quote:Op woensdag 4 december 2024 21:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is gewoon een duidelijke reactie op Amsterdam, dat lijkt me helder. En ja, ik vind het verschrikkelijk dat ze daar groepen wegzetten, de staatssecretaris had na die woorden weg moeten zijn. Iedere minister of bewindspersoon die toen is blijven zitten veracht ik. Maar dat maakt niet dat je niet mag monitoren wat er in de samenleving leeft.
De samenleving is meer dan de mensen met een migratieachtergrond.quote:Op woensdag 4 december 2024 21:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is gewoon een duidelijke reactie op Amsterdam, dat lijkt me helder. En ja, ik vind het verschrikkelijk dat ze daar groepen wegzetten, de staatssecretaris had na die woorden weg moeten zijn. Iedere minister of bewindspersoon die toen is blijven zitten veracht ik. Maar dat maakt niet dat je niet mag monitoren wat er in de samenleving leeft.
quote:Op woensdag 4 december 2024 22:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De samenleving is meer dan de mensen met een migratieachtergrond.
Zoals ik al eerder schreef:quote:Op woensdag 4 december 2024 21:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
En PVV'ers die niets hebben met rechtstatelijkheid of democratische principes zijn echt een veel groter gevaar, maar zou je zo'n motie indienen dan wordt dat terecht weggehoond met dat je hele groepen in het verdachtenbankje zet. Waarom zou dat dan bij allochtonen wel mogen?quote:Op woensdag 4 december 2024 15:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Misschien ook periodiek monitoren of PVV'ers de democratische en rechtstatelijke principes waarop dit land gestoeld is wel onderschrijven.
Maar welke normen en waarden zijn dan de juiste? Moeten Mo en Ali homo's lief hebben zoals Sterre en Maan van GL of een hekel hebben aan homo's zoals Henk en Gertjan van de SGP?quote:Op woensdag 4 december 2024 19:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist, en deze motie doet niks anders dan vragen daar 'normen en waarden' aan toe te voegen. Nogal een stampij om niks, dus.
Zie debat: het ging over wat er in de grondwet staat.quote:Op donderdag 5 december 2024 07:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar welke normen en waarden zijn dan de juiste? Moeten Mo en Ali homo's lief hebben zoals Sterre en Maan van GL of een hekel hebben aan homo's zoals Henk en Gertjan van de SGP?
Racisme normaal vinden, van jezelf vinden dat je het braafste jongetje van de klas bent, dat soort normen & waarden.quote:Op donderdag 5 december 2024 07:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar welke normen en waarden zijn dan de juiste? Moeten Mo en Ali homo's lief hebben zoals Sterre en Maan van GL of een hekel hebben aan homo's zoals Henk en Gertjan van de SGP?
Connie Palmen?quote:Op donderdag 5 december 2024 09:15 schreef Hanca het volgende:
Palmen de nieuwe staatssecretaris toeslagen: https://nos.nl/artikel/25(...)secretaris-toeslagen
Was vanaf het begin een logische keus geweest, natuurlijk.
Hoezo logisch? Dit is een vrouw die precies wist hoe de vork in de steel zat bij Toeslagen maar nooit heeft gesproken over haar verdwenen memo totdat deze heel toevallig via een linkje in een powerpointpresentatie aan het licht kwam in de enquetecommissie.quote:Op donderdag 5 december 2024 09:15 schreef Hanca het volgende:
Palmen de nieuwe staatssecretaris toeslagen: https://nos.nl/artikel/25(...)secretaris-toeslagen
Staat niet zo in de motie dus doet er verder niet toe.quote:Op donderdag 5 december 2024 09:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zie debat: het ging over wat er in de grondwet staat.
Wat je vaak ziet, ook bij figuren als Trump en Baudet enzo, is dat er altijd een groep is die zegt 'ja maar ze bedoelen het zo en dan valt het wel mee'. Trump zegt dat ze bleek moeten injecteren en dan gaan allemaal mensen zijn woorden verdraaien om iets wat hij helemaal niet zei, te verdedigen als heel normaal om te zeggen.quote:Op donderdag 5 december 2024 09:56 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Staat niet zo in de motie dus doet er verder niet toe.
Jammer dat D66 eruit stapt, de coalitie hoeft dan alleen maar de Christelijke waarden aan te spreken om dit erdoorheen te krijgen.quote:D66-leider Jetten stapt uit de gesprekken over de onderwijsbegroting. De coalitiepartijen overleggen al anderhalve week met oppositiepartijen over verminderen van de bezuinigingen.
Bij de oppositie trokken D66, CDA, ChristenUnie, SGP en JA21 samen op, maar D66 haakt nu af. Volgens Jetten hebben de gesprekken goede dingen opgeleverd, zoals het schrappen van de 'langstudeerboete'. Maar op andere vlakken ziet hij niet genoeg ruimte.
Hij zei dat hij ook betere lerarensalarissen wilde en extra geld voor het mbo en voor jonge wetenschappers en onderzoek. CDA, ChristenUnie, SGP en JA21 gaan nog wel door met de besprekingen. Volgens Jetten hebben die andere accenten, en hechten de christelijke partijen bijvoorbeeld meer aan de maatschappelijke diensttijd.
Genoeg zetels in Eerste Kamer
De D66-voorman voegde eraan toe dat de onderwijsbegroting in elk geval minder slecht wordt dan die was, maar dat zijn partij niet zal meedoen aan een akkoord. "Als het er zo bij ligt als het er nu bij ligt, zal D66 in Tweede en Eerste Kamer tegen de onderwijsbegroting stemmen."
Volgens Jetten was ook nog steeds onduidelijk hoe de coalitie het afzwakken van de bezuinigingen wilde betalen. Hij benadrukte overigens dat ook niet zeker is of de andere oppositiepartijen wel overeenstemming bereiken met de coalitie.
Doel van de coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB is een meerderheid van de begroting veilig te stellen in de Eerste Kamer. Daar heeft het kabinet geen meerderheid. Als de coalitie een deal sluit met CDA, ChristenUnie, SGP en JA21 moet dat genoeg zetels opleveren in de senaat.
Maar als je zonder D66 al een meerderheid hebt, dan heb je D66 natuurlijk ook niet nodig. Dan kun je als Jetten wel mee-onderhandelen maar krijg je niet zoveel voor elkaar lijkt me. Los van de inhoud - waarvan we nog moeten zien wat het wordt - denk ik dat het politiek geen hele gekke stap is; je blijft los staan van Schoof I en je kunt zeggen dat je zelfs welwillend was.quote:Op donderdag 5 december 2024 10:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Jammer dat D66 eruit stapt, de coalitie hoeft dan alleen maar de Christelijke waarden aan te spreken om dit erdoorheen te krijgen.
Dat snap ik, had gehoopt dat ze elkaar wat meer vasthielden om onderste uit kan te halen maar nu zal niet de hele 1,3 miljard van tafel gaan denk ik.quote:Op donderdag 5 december 2024 10:42 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar als je zonder D66 al een meerderheid hebt, dan heb je D66 natuurlijk ook niet nodig. Dan kun je als Jetten wel mee-onderhandelen maar krijg je niet zoveel voor elkaar lijkt me. Los van de inhoud - waarvan we nog moeten zien wat het wordt - denk ik dat het politiek geen hele gekke stap is; je blijft los staan van Schoof I en je kunt zeggen dat je zelfs welwillend was.
Het maakt mij niet uit wie het is, als ze nu maar eens een beetje gaan opschieten, want ik ben bang dat het uiteindelijk uitloopt op de vergoedingen helemaal stopzetten.quote:Op donderdag 5 december 2024 09:15 schreef Hanca het volgende:
Maar ik dacht dat ongelijke behandeling tegen de grondwet indruist en dat dit soort praktijken in een bepaalde oorlog ervoor heeft gezorgd dat er hier veel slachtoffers waren onder bepaalde bevolkingsgroepen. Man, wat schaam ik mij kapot op het moment om Nederlander te zijn met al die mensen die zogenaamd niet hebben opgelet op de basisschool bij de lessen over die oorlog.quote:Op woensdag 4 december 2024 21:03 schreef Bluesdude het volgende:
Opinie van GL-kamerlid Esma Lalah over de motie Bente Becker;
https://www.bnnvara.nl/jo(...)itiek-op-zijn-laagst
[..]
Mijn kritiek is dus nog soft geformuleerd
En dat moet ons land vertegenwoordigen....quote:[img]htt[quote][img]https://fokstatic.nl/p/0s.gif[/img] Op woensdag 4 december 2024 21:21 schreef Droopie het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Vanaf minuut 19 lekker bonje maken met Jimmy Dijk, die Timmermans had gelijk om het naderhand nog even aan te kaarten.
Heb alleen geen idee wat de waarde is om iets in de handelingen op te nemen?
Juist wel, bij zowel wetgeving als moties zijn het debat een onderdeel wat je mee moet nemen, zonder die duiding zeggen ze niks. Bij wetten neemt zelfs de rechter de inhoud van het debat mee.quote:Op donderdag 5 december 2024 09:56 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Staat niet zo in de motie dus doet er verder niet toe.
https://www.nd.nl/nieuws/(...)%29&utm_medium=emailquote:Maar is de bezorgdheid terecht? De ChristenUnie tempert de onrust en laat weten dat er ‘niets nieuws’ in de motie staat. Volgens de partij voert het Centraal Bureau voor de Statistiek al jaren onderzoek uit naar de denkbeelden van nieuwe Nederlanders. ‘Het enige wat er met dit voorstel verandert, is dat ook het SCP deze gegevens nu mee gaat nemen in hun rapporten’, zegt een woordvoerder van de ChristenUnie.
Tom van der Meer, hoogleraar politicologie aan de Universiteit van Amsterdam, laat op Bluesky weten dat er inderdaad weinig nieuws in de motie zit. ‘Het verbaast me dat de motie oproept dat een monitor moet worden opgezet die goeddeels al bestaat.’ Aan de andere kant vindt Van der Meer de motie wel ‘verwarrend en suggestief’.
De onzin is de discriminerende intentie van de Tweede Kamer.quote:Op donderdag 5 december 2024 13:13 schreef Hanca het volgende:
Verder is de ophef echt onzinnig:
[..]
https://www.nd.nl/nieuws/(...)%29&utm_medium=email
Het gaat erom dat met een dergelijke motie - hoe die dan ook uitgevoerd moge worden, dat kan ook nog alle kanten uit - dergelijk verwarrend en suggestief xenofoob geouwehoer verder genormaliseerd wordt. Dat is een ontwikkeling die zo snel mogelijk een halt toegeroepen zou moeten worden.quote:Op donderdag 5 december 2024 13:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
.quote:Een maand geleden barste met rellen rond de voetbalwedstrijd Ajax - Macabi Tel Aviv een discussie los over integratie van vooral moslims. Het leidde tot een ongekend fel debat en zelfs een kabinetsval lag op de loer. Inmiddels is het debat geluwd. Welke lessen hebben we er van geleerd? Daarover spreken we met hoogleraar Migratie en Diversiteitsbeleid Peter Scholten
Nogmaals, allemaal heel leuk, maar vervang migranten door PVV'ers en Kamer en land ontploffen.quote:Op donderdag 5 december 2024 13:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |