heb je hier een bron bij? Lijkt me namelijk complete onzin. En indien waar, dan wil ik graag weten hoe. Mijn vrouw (zzp)betaald gewoon dezelfde belasting als ikquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 11:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bij de consultants en project managers is meer het probleem dat ze een veel lager percentage aan belastingen betalen. Het is door o.a. Caminada al eerder aangetoond dat sommige inkomens, bij hetzelfde inkomen, 15% aan belasting betalen en anderen 45%. Dit is schever dan in veel andere landen. ZZP speelt hier een rol in.
hoe ondermijnt het het sociale zekereidsstelsel?quote:Begrijp me niet verkeerd. Helemaal uitbannen is onwenselijk maar in Nederland is het helemaal doorgeslagen. Het ondermijnt het hele sociale zekerheidstelsel en ook draait de gemeenschap op bij terugslag.
aow zonder pensioen is anders geen vetpotquote:Zoals gezegd: nu komt armoede vrijwel niet voor bij ouderen. Helemaal top.
Dat is het risico van elke ondernemer. Maar laat ze dit ajb zelf beslissenquote:Er komen generaties aan waar dat niet zo is, mede omdat ze niet/onvolledig pensioen hebben opgebouwd. Ik vind dat niet wenselijk, ook voor de samenleving niet.
De bron gaf ik al. Onder andere het werk van Caminada.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 11:14 schreef devlinmr het volgende:
[..]
heb je hier een bron bij? Lijkt me namelijk complete onzin. En indien waar, dan wil ik graag weten hoe. Mijn vrouw (zzp)betaald gewoon dezelfde belasting als ik
Geen WW-premies, geen arbeidsongeschiktheidpremies en ga zo verder. Dit doet de schaalvoordelen teniet. Ook hier is veel geschreven over hoe het via meerdere wegen de collectieve stelsels ondergraaft (ook door een loondrukkend/arbeidsvoorwaarde drukkend effect op de werknemers in vaste dienst).quote:[..]
hoe ondermijnt het het sociale zekereidsstelsel?
AOW zonder pensioen is inderdaad geen vetpot maar komt niet zo vaak voor en de AOW is sowieso voor velen hoger dan voor een arbeidsongeschikte, bijvoorbeeld. Technisch gesproken komt armoede bijna niet meer voor onder deze groep, maar dit kan veranderen.quote:[..]
aow zonder pensioen is anders geen vetpot
[..]
Dat is het risico van elke ondernemer. Maar laat ze dit ajb zelf beslissen
Geboden zijn wel degelijk regels (waar je NIET van af mag wijken)..quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 11:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zijn geen regels, maar is goed fatsoen. Zo ook de 10 geboden. Het zijn geboden, wat wil zeggen: Het is goed om het op die manier te doen, maar het zijn geen wetten. Hoewel sommige van de 10 geboden ook gewoon in de Nederlandse wet staan. Voor de rest is het gewoon klaarstaan voor je naasten, buren, gemeenschap en je fatsoenlijks gedragen. Kerkbezoek is geen maatstaf.
Nou dan heb je 2 voordelen dus van de nieuwe situatie. De organisatie kan geen maatschappelijke kosten ontwijken met schijnzelfstandigen, als het zo uitkomt. En de ZZP'er kan niet ten koste van de zorgbegroting zijn zakken onredelijk vullen, als het zo uitkomt. Win-win.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 11:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het issue met de ZZP'ers in de sectoren waarin de overheid dik in zit (De zorg bv) is dat men in het verleden veel medewerkers in loondienst min of meer gedwongen heeft ZZPer ter worden, kostenbesparing dacht me. Echter, nu heeft men deze mensen hard nodig en die vragen een prijs daarvoor. Nu lopen de zorginstellingen te jammeren en te klagen dat ze zooo duur zijn.
Het lijkt me wel zo zinnig om eerst te bepalen welk effect je als overheid met die wet wil sorteren, voordat je een oordeel kan vellen over de effectiviteit daarvan. Je ziet hier ook dat er allerhande argumenten bij de haren worden bijgesleept (oneerlijke concurrentie, erosie van de schaalvoordelen van het sociale stelsel, de overheid die ondernemerskeuzes moet afdwingen omdat demense daar volgens diezelfde overheid niet toe in staat zijn), die in ieder geval voor het handhaven op de DBA niet zo heel relevant zijn.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 09:01 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dan heb je het over 90k netto. Ook echt de doelgroep voor deze wet ja...
heb je een link? Want dit stuk zegt helemaal niksquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 11:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De bron gaf ik al. Onder andere het werk van Caminada.
"Ook bij eenzelfde bruto inkomen bestaan er aanzienlijke verschillen in de lastendruk die huishoudens ondervinden. Bij huishoudens met eenzelfde middeninkomen ervaart tien procent een lastendruk van 22 procent of minder, en eveneens tien procent ondervindt een lastendruk van 46 procent of meer."
in bepaalde sectoren wellicht, niet waar mijn vrouw en ik ons bevinden.quote:Het verschijnsel ZZP speelt hier een rol in. @:Hanca had bovendien goede opmerkingen over hoe mensen in reguliere loondienst last ondervinden (in meer dan één opzicht). Let wel: dit verdeel en heers spelletje tussen de 'werkenden' onderling is geen toeval.
ww premie is voor elke werknemer al 100 jaar geleden afgeschaft. Zzp'ers hebben sowieso geen recht op WW. Arbeidsongeschiktheid is nu verplicht (ook belachelijk). Wat blijft er nog over? Ziektekosten? Betalen we ook. Zowel werkgevers als werknemers deelquote:[..]
Geen WW-premies, geen arbeidsongeschiktheidpremies en ga zo verder.
Dan moet je dat aanpakken ipv alles en iedereen over 1 kam te scherenquote:Dit doet de schaalvoordelen teniet. Ook hier is veel geschreven over hoe het via meerdere wegen de collectieve stelsels ondergraaft (ook door een loondrukkend/arbeidsvoorwaarde drukkend effect op de werknemers in vaste dienst).
[..]
AOW zonder pensioen is inderdaad geen vetpot maar komt niet zo vaak voor en de AOW is sowieso voor velen hoger dan voor een arbeidsongeschikte, bijvoorbeeld. Technisch gesproken komt armoede bijna niet meer voor onder deze groep, maar dit kan veranderen.
Dat 'zelf beslissen' klinkt leuk maar alle incentives en gebruiken, zowel van vraag als aanbodzijde, zijn nu zo ingericht dat Nederland simpelweg enorm uit de pas loopt met de rest van de ontwikkelde wereld. Kijk de OESO en Eurostat cijfers er maar op na. Is dat schadelijk? Vele experts denken van wel, ook vwb arbeidsproductiviteit. In feite is Nederland een soort Italië nu geworden; iedereen zijn mini-BVtje, iedereen petty bourgeoisie. Italië was hier lange tijd beroemd om.
Prima stuk inderdaad. Schokkend hoe ver openlijk racisme inmiddels is ingeburgerd.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 10:38 schreef Perrin het volgende:
Een les die velen niet lijken te hebben geleerd.
[ x ]
https://www.ad.nl/politiek/minister-faber-komt-verder-alleen-te-staan-nog-maar-een-woordvoerder-over~ab6ea375/quote:Asielminister Marjolein Faber komt steeds verder alleen te staan. De PVV’er moet het al zonder politiek assistent stellen, en nu heeft ze nog maar één woordvoerder over. Dat waren er eerder nog drie.
Denk eerder dat men niet bereid is te liegen voor Faberquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/politiek/minister-faber-komt-verder-alleen-te-staan-nog-maar-een-woordvoerder-over~ab6ea375/
Wat is hier aan de hand ? Grensoverschrijdend gedrag van Faber ?
Welk beleid van ikbenbeleidFaber?
Naast beleid is ze misschien ook wel woordvoerder.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/politiek/minister-faber-komt-verder-alleen-te-staan-nog-maar-een-woordvoerder-over~ab6ea375/
Faber is het beleid en kan haar onzin mening heel prima zelf uitdragen. Die heeft geen assistent of woordvoerder nodigquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is ook wel een fijne gedachte dat al die figuren, zeker inclusief een Trump en een Musk, lekker gezellig met elkaar bellen terwijl ze het gepeupel zich druk laat maken om migranten.quote:
Als een externe een (zonder de details te kennen ongetwijfeld lucratieve opdracht) unilateraal teruggeeft, dan zal dat eerder aan de onuitvoerbaarheid liggen dan aan grensoverschrijdend gedrag.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het was politiek beleid om vele zorgmedewerkers te ontslaan. Dat ging dus niet en werden ze weer ingehuurd (zelfde met ambtenaren eruit, externe consultants erin).quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 11:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het issue met de ZZP'ers in de sectoren waarin de overheid dik in zit (De zorg bv) is dat men in het verleden veel medewerkers in loondienst min of meer gedwongen heeft ZZPer ter worden, kostenbesparing dacht me. Echter, nu heeft men deze mensen hard nodig en die vragen een prijs daarvoor. Nu lopen de zorginstellingen te jammeren en te klagen dat ze zooo duur zijn.
Als het bijstaan van Faber onuitvoerbaar is, dan zou dat aan haar zelf kunnen liggen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Als een externe een (zonder de details te kennen ongetwijfeld lucratieve opdracht) unilateraal teruggeeft, dan zal dat eerder aan de onuitvoerbaarheid liggen dan aan grensoverschrijdend gedrag.
Ook hier worden 0 uren contracten, uitzendkrachten en zzp'ers weer op 1 hoop gegooid.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:29 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)n-nederland-en-de-eu
Heel gezonde situatie dit Nederland veruit nummer één van de EU in flexwerk; bovenaan een mooi rijtje met landen zoals Italië.
Maar de rechterkant framed het vast weer zo als dat vaste contracten te vast zijn en dat soort VNO-NCW en 'top 1%' praat.
Beide kan toch waar zijn. Het probleem ligt denk ik meer bij de werkgevers die liever flexibel van hun werknemers af willen kunnen. De gewilde flexibiliteit werkt meestal maar een kant op.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:29 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)n-nederland-en-de-eu
Heel gezonde situatie dit Nederland veruit nummer één van de EU in flexwerk; bovenaan een mooi rijtje met landen zoals Italië.
Maar de rechterkant framed het vast weer zo als dat vaste contracten te vast zijn en dat soort VNO-NCW en 'top 1%' praat.
Juist die oneerlijke concurrentie / uitbuiting (dat zijn 2 kanten van dezelfde medaille) is de hoofdreden voor de DBA. Samen met het feit dat ZZPers snel in de bijstand vallen. Dat wordt er dus niet bij de haren bijgesleept.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 11:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Het lijkt me wel zo zinnig om eerst te bepalen welk effect je als overheid met die wet wil sorteren, voordat je een oordeel kan vellen over de effectiviteit daarvan. Je ziet hier ook dat er allerhande argumenten bij de haren worden bijgesleept (oneerlijke concurrentie, erosie van de schaalvoordelen van het sociale stelsel, de overheid die ondernemerskeuzes moet afdwingen omdat demense daar volgens diezelfde overheid niet toe in staat zijn), die in ieder geval voor het handhaven op de DBA niet zo heel relevant zijn.
Gaten voor zwangerschappen en langdurige ziekte vullen met een flexibele schil: prima. Daar hadden ze vroeger 0 uren contracten voor, nu kan dat met uitzendbureaus. Maar ZZPers hebben in de langdurige zorg gewoon niets te zoeken. Liever tijdelijk wat minder personeel, dan dit systeem in stand houden.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 13:23 schreef Hexagon het volgende:
Maar ik merk het bij mijn vriendin die in de langdurige zorg werkt. Daar moeten ze gaten ook vaak met ZZP'ers of uitzendkrachten vullen. Waarbij die lui passanten zijn die nooit de kwaliteit leveren die vaste krachten leveren. Niet omdat die ZZP'ers/Uitzendkrachten zo slecht zijn, maar omdat ze gewoon steeds hier en daar een beetje doen, en nooit veel ervaring en continuiteit op clienten opbouwen.
De organisatie zou het liefst gewoon enkel vaste krachten hebben, maar die zijn er gewoon te weinig. Veel van die ZZP'ers/Uitzendkrachten willen niet eens in vaste dienst. Dat is aan de ene kant hun eigen goed recht, maar aan de andere kant gewoon slecht voor de kwaliteit en ook veel duurder voor de belasting/zorgpremie-betaler.
Zoals ik al zei, helemaal uitroeien is echt niet wenselijk maar Nederland is echt wel een buitenbeentje (ook puur ZZPers).quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:39 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ook hier worden 0 uren contracten, uitzendkrachten en zzp'ers weer op 1 hoop gegooid.
Veruit de meeste zzp'ers die ik ken hebben daar vrijwillig voor gekozen en die hebben het prima voor elkaar. Ja dat is in mijn bubbel dat begrijp ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |