quote:Op woensdag 23 oktober 2024 00:03 schreef Szura het volgende:
Wat een totale naïviteit, in eigenlijk alles. Maar ja, god jehova zal het zo wel gewild hebben.
Ik snap het ook niet, als je iets toeristisch wilt beginnen dan ga je toch eerst naar de lokale gemeente en om de haalbaarheid vragen?quote:Op woensdag 23 oktober 2024 00:03 schreef Szura het volgende:
Wat een totale naïviteit, in eigenlijk alles. Maar ja, god zal het zo wel gewild hebben.
In Portugal ligt het bij de gemeente.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 10:48 schreef hondonspain het volgende:
Lokale overheid ziet graag mensen komen want krijgen ze meer geld, vergunningen gaan vaak via provincies of landelijk. Als je Ik Vertek ook volgt zie je vaak dat de woorden van de burgermeester niets waard zijn, voorbeeld is bijvoorbeeld serie over Dorp Zarra waar de burgermeester voor uitzending afgezet werd vanwege corruptie en vervangen door de kapper, geloof wel dat hij later weer loco burgermeester was, kan allemaal in dit soort landen. Je moet de lokale overheid wel te vriend houden.
Hij is een beetje zuur geworden, niet blij met waar hij nu zit, en het lange wachten heeft hem de das om gedaan. Ik hoop dat hij zichzelf beter gaat voelen.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:13 schreef LaDaDiDa het volgende:
Ook echt bizar hoe snel ze inderdaad al ouder leken. In het begin in NL dacht ik fitte mensen die er jong uit zien voor hun leeftijd, aan het einde niet echt meer...
Nou nee hoor de meeste mensen hebben eerst een baan in het buitenland voor ze emigreren.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:13 schreef LaDaDiDa het volgende:
Oeh, ik had dus wel een beetje medelijden met deze familie. Man duidelijk altijd hard gewerkt als timmerman, om door een val uitgerangeerd te worden en "nutteloos" in Portugal te zitten.
Vraag mij ook af in hoeverre die schoonouders een rol speelden om ver weg verhuizen. Oké, kan je ook naar Groningen verhuizen, maar toch.
Ook echt bizar hoe snel ze inderdaad al ouder leken. In het begin in NL dacht ik fitte mensen die er jong uit zien voor hun leeftijd, aan het einde niet echt meer...
Het schetst wel een realistisch beeld denk ik van migrereren.
Maar dan zie ik toch liever iemand als die Marian van de week ervoor falen dan zo'n familie.
Er is niet zozeer een grotere rompslomp aan regels, alleen ben je er niet mee opgegroeid, dus ken je niet alle regeltjes, en ken je de historie niet achter de regels, dus kunnen ze onlogisch overkomen, en had je ze zelf niet kunnen bedenken. Zoiets als bosbrandrisico en de invloed daarvan op een toerisme vergunning is niet iets waar je gelijk aan denkt als Nederlander, maar vind ik wel een logische regel.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:23 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Nou nee hoor de meeste mensen hebben eerst een baan in het buitenland voor ze emigreren.
Wel is het zo dat het in het buitenland vaak een grotere rompslomp van regeltjes is dat is wel iets om je van te voren goed in te verdiepen.
Kennis van ons ook niet, Amerikaanse, heeft stuk grond gekocht in hoog risico gebied. Met onze architect gaan praten, die is met haar naar de bouwafdeling van de gemeente geweest, je mag NIETS, je mag er niet wonen en/of bouwen. Ze heeft het toch gekocht, mensen zijn echt raar soms.quote:Op zondag 27 oktober 2024 13:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er is niet zozeer een grotere rompslomp aan regels, alleen ben je er niet mee opgegroeid, dus ken je niet alle regeltjes, en ken je de historie niet achter de regels, dus kunnen ze onlogisch overkomen, en had je ze zelf niet kunnen bedenken. Zoiets als bosbrandrisico en de invloed daarvan op een toerisme vergunning is niet iets waar je gelijk aan denkt als Nederlander, maar vind ik wel een logische regel.
Eens, maar doelde meer op het idealiseren van het leven daar. "Portugezen zijn veel aardiger, rustig leven, etc". Elk huisje heeft z'n kruisje.quote:Op zondag 27 oktober 2024 10:23 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Nou nee hoor de meeste mensen hebben eerst een baan in het buitenland voor ze emigreren.
Wel is het zo dat het in het buitenland vaak een grotere rompslomp van regeltjes is dat is wel iets om je van te voren goed in te verdiepen.
quote:Op zondag 27 oktober 2024 17:27 schreef Managarm het volgende:
[..]
Kennis van ons ook niet, Amerikaanse, heeft stuk grond gekocht in hoog risico gebied. Met onze architect gaan praten, die is met haar naar de bouwafdeling van de gemeente geweest, je mag NIETS, je mag er niet wonen en/of bouwen. Ze heeft het toch gekocht, mensen zijn echt raar soms.
Oh helemaal mee eens maar dat is zo'n beetje het hele concept van ik vertrek.quote:Op zondag 27 oktober 2024 19:52 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Eens, maar doelde meer op het idealiseren van het leven daar. "Portugezen zijn veel aardiger, rustig leven, etc". Elk huisje heeft z'n kruisje.
Maar wel eens dat dit gewoon onbezonnen is geweest, helemaal met kinderen.
Vergunningen moet je over het algemeen in persoon regelen, communicatie via email is vaak onmogelijk. Je kan mensen inhuren die bepaalde zaken kunnen regelen, zoals een advocaat, maar die kosten geld.quote:Op zondag 27 oktober 2024 14:24 schreef Mip1988 het volgende:
Sneu verhaal, maar aan de andere kant hadden ze hun research maar moeten doen. Je denkt toch wel drie keer na voordat je je hele leven zo omgooit? Hele vergunning gedoe had toch ook vanuit NL gedaan kunnen worden?
Als ze iemand hadden laten informeren bij de gemeente dan was al heel snel duidelijk geworden dat de haalbaarheid van een vergunning zeer moeilijk zou zijn.quote:Op maandag 28 oktober 2024 07:01 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Vergunningen moet je over het algemeen in persoon regelen, communicatie via email is vaak onmogelijk. Je kan mensen inhuren die bepaalde zaken kunnen regelen, zoals een advocaat, maar die kosten geld.
Lijkt me onmogelijk met kids en ook duurquote:Op maandag 28 oktober 2024 10:32 schreef Knutknuttsson het volgende:
Sneu. Hij zag er ook steeds slechter uit. En ik las dat ze nu een combi van 3 weken NL en een week Portugal overwegen. Dat lijkt me een noodoplossing om het laatste stukje hoop op succes krampachtig levend te houden.
Inderdaad. Die zullen dan in NL weer naar school moeten en niet na elke 3 weken een weekje vrij krijgen. Onmogelijk.quote:Op maandag 28 oktober 2024 21:57 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Lijkt me onmogelijk met kids en ook duur
Ik heb nog wel een paar bomen die omgehakt kunnen worden, mountainbiken als je niet vies bent van een straf pad, dat bier/wij /whiskey proeven bij een vuurtje kan ook nog wel. Gat in de markt, ik ga retraites voor mannen beginnen!quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Altijd die 'retraites' voor vrouwen. Zijn er ergens ook retraites voor mannen? Beetje houthakken, mountainbiken, barbequen, en bier/wijn/whiskey proeven rond een kampvuur met wat diepere gesprekken? Dat soort dingen.
Makkelijk, kroegentocht in de buurt, kano varen, abseilen, bijl werpen, boogschieten, genoeg mogelijkheden. En in plaats van die yoga in de morgen, is het ochtendpils.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:57 schreef Maretakje het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een paar bomen die omgehakt kunnen worden, mountainbiken als je niet vies bent van een straf pad, dat bier/wij /whiskey proeven bij een vuurtje kan ook nog wel. Gat in de markt, ik ga retraites voor mannen beginnen!
Die gezellige kroegen zijn er niet echt, of naar de stad gaan, kanoën kan wel en via ferrata, klimmen, en de rest kunnen we aan werken. En inderdaad gewoon de hele dag bier voorzien. Mannen gelukkig en uitgerust naar huis.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 14:03 schreef Managarm het volgende:
[..]
Makkelijk, kroegentocht in de buurt, kano varen, abseilen, bijl werpen, boogschieten, genoeg mogelijkheden. En in plaats van die yoga in de morgen, is het ochtendpils.
geen stad in de buurt, mooi, dan noem je het de oer-experiencequote:Op dinsdag 29 oktober 2024 14:50 schreef Maretakje het volgende:
[..]
Die gezellige kroegen zijn er niet echt, of naar de stad gaan, kanoën kan wel en via ferrata, klimmen, en de rest kunnen we aan werken. En inderdaad gewoon de hele dag bier voorzien. Mannen gelukkig en uitgerust naar huis.
45 minuten naar de eerste “grote” stad, wandel hier zo de natuur in 😉. Oer-experience is een goede benaming. Trommels en gitaren.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 15:53 schreef Managarm het volgende:
[..]
geen stad in de buurt, mooi, dan noem je het de oer-experience. Wel trommels kopen voor bij het haardvuur.
en een klein budget.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 20:37 schreef JanGroen het volgende:
Wat een fantastische basis hebben deze 2 weer: een jaar geleden (= 12 maanden) leerden ze elkaar kennen, 2 maanden geleden werd hun dochtertje geboren (= 9 maanden zwanger) en nu gaan ze al emigreren.
Ik was ook al aan het rekenen. Die is dus binnen een maand zwanger geraakt.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 20:37 schreef JanGroen het volgende:
Wat een fantastische basis hebben deze 2 weer: een jaar geleden (= 12 maanden) leerden ze elkaar kennen, 2 maanden geleden werd hun dochtertje geboren (= 9 maanden zwanger) en nu gaan ze al emigreren.
Ander land, je moet naar je buren kijken, plant wat zij ook planten. Planttijden kunnen heel anders zijn door het andere klimaat.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 20:37 schreef derLudolf het volgende:
De moestuin mislukt. Goh waarom verbaasd me dat niet.
Wat doe je een kind aan door zwanger te worden als je elkaar net 30 dagen kent.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 20:38 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Ik was ook al aan het rekenen. Die is dus binnen een maand zwanger geraakt.
Dacht ik ook, maar blijkt mee te vallenquote:
Zijn van de geitenwollenfiguren. Kale rots grond, mest en gewasbeschermingsmiddelen zijn uit den boze natuurlijk.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 20:38 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ander land, je moet naar je buren kijken, plant wat zij ook planten. Planttijden kunnen heel anders zijn door het andere klimaat.
Gewoon een kristal de benzinetank ingooien, moet werken.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 20:45 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Auto kapot, vraag de interdimensionale entiteiten om kwade geesten uit het motorblok te verdrijven.
Dan heeft het iig gewerktquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 20:45 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Auto kapot, vraag de interdimensionale entiteiten om kwade geesten uit het motorblok te verdrijven.
Apart weer om te zien..quote:
Je gaat toch altijd een tweede keer kijken?quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 20:48 schreef Kissingbird het volgende:
[..]
Apart weer om te zien..
Korte bezichtiging gehad een tijd terug.. nu niks nakijken.. gewoon tekenen.
Zou je denken.......quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 20:49 schreef Managarm het volgende:
Weer iemand die het huis reinigt.
[..]
Je gaat toch altijd een tweede keer kijken?
anders ga je terug in de tijd, slecht voor je karma?quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 20:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Altijd met de klok mee reinigen, anders werkt de spirituele reiniging niet! Het universum werkt kennelijk erg specifiek in dat soort dingen.
Is goedkoper, ik heb een keer in een yurt geslapen, wilde wel eens weten hoe dat was. Het was 40 graden overdag, alsof je in een zweettent zit 's avonds.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 20:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
.Wat is dat toch met dit soort zweefvogels en yurts? Oa gebruikt door de oude Mongolen, die toch niet echt bekend stonden om hun vreedzaamheid.
Hoe UV-bestendig zijn die vaten?quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
Water opvangen in een open tank waardoor het water vervuilt?
Ok, het is niet om te drinken, maar alsnog een slecht idee..
Toch wel handig je even in te lezen voor je er aan begint..quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:02 schreef Managarm het volgende:
Goh, pure potgrond in je moestuin. Dat houdt niet echt water vast.
Dat heeft ze gedaan, de tarotkaarten zeiden dat het goed was.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Toch wel handig je even in te lezen voor je er aan begint..
quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:06 schreef Managarm het volgende:
[..]
Dat heeft ze gedaan, de tarotkaarten zeiden dat het goed was.
Ik heb nog nooit tarotkaarten aan landbouw zien doen eigenlijk.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:06 schreef Managarm het volgende:
[..]
Dat heeft ze gedaan, de tarotkaarten zeiden dat het goed was.
No way in hell dat ik dat ooit ga doenquote:
De stoom zal maar per ongeluk te warm zijnquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
No way in hell dat ik dat ooit ga doen
quote:Adriaan en Barbara vertrekken met hun dochtertje naar Spanje. Ze zijn van plan retraites te organiseren met yogalessen en vegan maaltijden te verzorgen. Het stel wil snel beginnen, maar de vergunningen zijn nog niet geregeld.
quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:13 schreef derLudolf het volgende:
[..]
De stoom zal maar per ongeluk te warm zijn
Hier lopen er zoveel rond, er zijn hier achterlijk veel alternatievelingen in de buurt. Covid heeft echt een complete volksverhuizing van alternatievelingen veroorzaakt.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Zijn kapsel heeft zo wat weg van een genetisch gemanipuleerde ananas.
Is menselijke mest eigenlijk wel zo geschikt voor grondverrijking? Ik heb er nooit van gehoord dat men in historisch perspectief ooit de eigen uitwerpselen daarvoor gebruikte, mest kwam van het vee.quote:
Twee jaar laten liggen, daarna kan het geen kwaad meer. Het zijn vegans, dus niet veel verschil met vee toch?quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Is menselijke mest eigenlijk wel zo geschikt voor grondverrijking? Ik heb er nooit van gehoord dat men in historisch perspectief ooit de eigen uitwerpselen daarvoor gebruikte, mest kwam van het vee.
eigen poep en plas is prima , zeker zo goed als van een dierquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Is menselijke mest eigenlijk wel zo geschikt voor grondverrijking? Ik heb er nooit van gehoord dat men in historisch perspectief ooit de eigen uitwerpselen daarvoor gebruikte, mest kwam van het vee.
Dat is het niet zonder meer. Zeker niet als betreffende mensen vlees eten.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
eigen poep en plas is prima , zeker zo goed als van een dier
gebrek aan (grond) water dat is het probleem
Een beetje urine is goed, teveel zorgt voor teveel bladgroei aan je planten en minder vruchten.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dat is het niet zonder meer. Zeker niet als betreffende mensen vlees eten.
dieren eten ook vlees, poep is poep , mest is mest, varkens eten ook vlees , koeien ook , honden ook vogels ookquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is het niet zonder meer. Zeker niet als betreffende mensen vlees eten.
Urine (mits verdund) is een minder groot probleem.
Bemesting doen we over het algemeen met herbivoren. Al eeuwen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dieren eten ook vlees, poep is poep , mest is mest, varkens eten ook vlees , koeien ook , honden ook vogels ook
Ja, verdund dusquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:32 schreef Managarm het volgende:
[..]
Een beetje urine is goed, teveel zorgt voor teveel bladgroei aan je planten en minder vruchten.
mest is mest , het gaat om de NPK verhouding , niet om wat het beest / mens gegeten heeftquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Bemesting doen we over het algemeen met herbivoren. Al eeuwen.
quote:Hoe werkt NPK mest? De NPK-waarden van een meststof, staan voor de stoffen Stikstof (N), Fosfaat (P) en Kalium (K). De waarden op de verpakking staan voor de percentages van de stof, die aanwezig is in de mest. NPK 6-5-7 bevat dus 6% N (stikstof), 5% P (fosfaat) en 7% K (kalium).
Het gaat niet alleen om stikstof he, dat weet je ook wel, NPK (en trace elements).quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dieren eten ook vlees, poep is poep , mest is mest, varkens eten ook vlees , koeien ook , honden ook vogels ook
als er maar stikstof in zit dat heeft de plant nodig
NPK en sporenelementen , ja, maar voor een goede bladstand is stikstof heel erg belangrijkquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om stikstof he, dat weet je ook wel, NPK (en trace elements).
compost is geen stront , stront gaat op het maisland voor de groei en bij de rozen , voorkeur voor paardestrontquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:47 schreef Managarm het volgende:
Ik heb het eerste jaar in Portugal 18 dagen compost gemaakt:
https://deepgreenpermacul(...)mposting-in-18-days/
Werkte erg goed. Had erg veel mooi groenten in het voorjaar. Maar wel erg veel werk dat omkeren van zoveel compost (had een m3 gemaakt).
Wat denk je dat er in die compost zit, 1/3 ezelstront (nou ja, iets minder.. wel veel).quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:50 schreef michaelmoore het volgende:
compost is geen stront , stront gaat op het maisland voor de groei
quote:Hoe is het nu met ons?
Het gaat heel erg goed met ons. De eerste retreats en trainingen zijn geslaagd en ook mensen met campers weten ons steeds beter te vinden. De online trainingen gaan enorm goed en Into your Wilderness is nu zelfs een Spaans bedrijf geworden. Op dit moment zijn we vooral bezig om resident te worden.
Het Spaanse leven op onze berg
Verder bevalt het Spaanse leven ons heel goed. Vooral boven op onze berg. Sterker nog, als we in Nederland zijn of even op vakantie, kunnen we niet wachten weer lekker rustig thuis te komen. We zijn heel erg dankbaar voor de rust hier; we zitten echt op onze plek.
Zoals Adriaan mooi verwoordt: "Ik wist nooit dat dit mijn droom was, maar sinds ik het leef weet ik het wel."
Bouw en zelfvoorziening
We zijn dagelijks nog steeds bezig met de bouw aan ons bedrijf, maar ook aan ons landgoed. Het is inmiddels goed gekomen met de moestuin, dus we eten veel uit eigen tuin. Ook hebben we er een ceremonieruimte bijgebouwd waar al sessies in worden gegeven.
Daarnaast zijn we nu druk bezig met het aanleggen van een voedselbos en de watervoorziening, zodat we dit uiteindelijk ook helemaal off the grid kunnen hebben. Naast de ceremonieruimte heeft Adriaan nu een eigen werkplaats, zodat hij van daaruit makkelijker kan gaan werken.
Hailey en het Spaanse leven
Hailey begint een echte meid te worden die graag praat en er op uitgaat. Na een jaar bovenop onze berg geleefd te hebben, gaan we er nu vaker op uit om de taal en de mensen beter te leren kennen.
De wat latere lunch is voor ons geen probleem, maar in Spanje gaat de keuken in restaurants vaak pas open na 19.00 uur. Met een kleine dreumes is dat voor nu te laat. Maar, omdat we helemaal ons eigen leven kunnen inplannen, lunchen we gewoon vaak buiten de deur.
Verkenning en reizen
We vinden het sowieso leuk om Spanje te verkennen, dus we gaan ook wel dagjes weg om onze gasten ook weer beter te voorzien van wat er hier te doen is. Reizen vinden we nog steeds leuk.
Daarnaast hebben we al heel veel prachtige wandelingen ontdekt bij ons in de buurt. Het is nog steeds onwerkelijk dat dit bijna onze achtertuin is!
Nederlandse pindakaas
Nederland missen we niet echt. Soms misschien wat mensen om ons heen. Oh, en de pindakaas is in Nederland echt lekkerder, dus die nemen we wel altijd terug mee!
Groetjes,
Barbara, Adriaan en Hailey
Wat is er mis met cacaoblok knuffelen en in je hart laten komen?quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 22:04 schreef Szura het volgende:
Ik kan echt helemaal niks met dit soort idiote types
Denk dat je geeneens een vergunning krijgt want is huurkoop. Verhuurder kan zo na 11 maanden contract opzeggen, kost hem normaal 2x de aanbetaling en zo te zien in huis een contract getekend dus zonder notaris?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 08:11 schreef Managarm het volgende:
Dit keer hoorde je niets over vergunningen, normaal gesproken duurt dat best lang.
Ik vond het vreemd dat de voice-over zei dat ze elkaar voor een jaar kenden.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 08:50 schreef Managarm het volgende:
Adriaan (34) en Barbara (33) leren elkaar kennen als Adriaan deelneemt aan het televisieprogramma Utopia en Barbara daar yogales geeft. Inmiddels zijn ze met z'n drieën en hebben ze het plan om naar Spanje te emigreren. Barbara wil op retraites ceremonies en yoga-lessen gaan verzorgen. Adriaan zorgt daarbij voor vegan eten en de nodige mannelijke energie. Het stel heeft grootse plannen, maar daarvoor moeten nog allerlei vergunningen aangevraagd worden. Binnen enkele maanden na de sleuteloverdracht willen Adriaan en Barbara al open met hun onderneming, maar zonder de juiste toezeggingen kunnen hun plannen zomaar eens in duigen vallen.
Bron: https://npo.nl/start/seri(...)boer-spanje/afspelen
Je moet nu even in je cacaotje kijken, ik had het niet meer.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 08:16 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Wat is er mis met cacaoblok knuffelen en in je hart laten komen?
Ze hadden 20.000 voor verbouwingen blijkbaar, pand zal 200.000 kosten want na 1 jaar huur moesten ze nog 180.000 neerleggen, waarschijnlijk ook iets van 20,000 borg, vaak 10% bij huurkoop. Als ik Instagram kijk hebben ze geld genoeg, vaak reizen, naar Peru o.a. Waar het geld vandaan komt is niet echt duidelijk, want ze hadden blijkbaar een huurhuis.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 09:28 schreef TornadoDK het volgende:
Wat een zweverige types weer. Ik verbaas me ook altijd weer hoeveel mensen er ook nog opaf komen.
Maar ja ieder zijn ding.
Ook geen woord gerept over de financiën ja behalve dat ze over budget gingen.
Ik vermoed dat de ouders de droom hebben bekostigd.
Pappie en mammie zou je denken.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:02 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Ze hadden 20.000 voor verbouwingen blijkbaar, pand zal 200.000 kosten want na 1 jaar huur moesten ze nog 180.000 neerleggen, waarschijnlijk ook iets van 20,000 borg, vaak 10% bij huurkoop. Als ik Instagram kijk hebben ze geld genoeg, vaak reizen, naar Peru o.a. Waar het geld vandaan komt is niet echt duidelijk, want ze hadden blijkbaar een huurhuis.
ging het rechtstreeks naar je zonnevlechtje?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:03 schreef Managarm het volgende:
Je moet nu even in je cacaotje kijken, ik had het niet meer.
Zekerquote:
41 volgens de infoquote:Op dinsdag 5 november 2024 21:10 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ah! Kleinkinderen!
Hoe oud was ze? 47?
Dat zeker en klussen konden ze welquote:
Ik denk dat ze ouder is. Er werd ook over scheiden na 30 jaar huwelijk gesproken.quote:
Maar in die cultuur word je toch op je tiende al uitgehuwelijkt?quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:36 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ik denk dat ze ouder is. Er werd ook over scheiden na 30 jaar huwelijk gesproken.
Moest ik ook gelijk aan denkenquote:Op dinsdag 5 november 2024 20:58 schreef Szura het volgende:
Klagen over geldverspilling door een kachel maar dan wel zelf allemaal kerstverlichting buiten ophangen
Nee. Verbouwingsbudget was eerst 2 ton en is gaandeweg opgehoogd tot 5.quote:Op woensdag 6 november 2024 00:08 schreef Jeroboam het volgende:
Ik denk in totaal 5 ton dat ze erin hebben gestoken.
In minuut 34 zegt ze dat er meer dan 5 ton in zit, kan ook inclusief aanschaf pand zijn.quote:Op woensdag 6 november 2024 00:32 schreef golfer het volgende:
[..]
Nee. Verbouwingsbudget was eerst 2 ton en is gaandeweg opgehoogd tot 5.
Gun ze het ook, veel tegenslagen. Vond het eigenlijk wel een vervelende uitzending, rommelig.quote:Op woensdag 6 november 2024 03:19 schreef Adrie072 het volgende:
Lieve, leuke mensen, denk dat het wel goed komt met hen, verdienen ze!
Volgens de voice over was haar vorige huwelijk na 30 jaar voorbijquote:
Zou kunnen, ik kende vroeger iemand die moest halverwege groep 8 van de basisschool weg naar Turkije om daar te gaan trouwen. Nooit meer teruggezien.quote:Op woensdag 6 november 2024 11:51 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Volgens de voice over was haar vorige huwelijk na 30 jaar voorbij![]()
Zag er wel mooi uit op het einde
Oh is die vanavond op lineaire tvquote:Op dinsdag 12 november 2024 13:42 schreef golfer het volgende:
Vanavond:
René en Ramona vertrekken in deze aflevering van Ik Vertrek met hun drie kinderen naar Midden-Frankrijk; de Auvergne. Het stel heeft een bestaande camping met restaurant kunnen overnemen. Ze laten zich niet weerhouden door hun gebrek aan horeca-ervaring.
quote:Hoe gaat het nu met ons?
Met ons gaat het ontzettend goed! Het afgelopen jaar zat vol nieuwe ervaringen die we voor geen goud hadden willen missen. Het was een ontdekkingsreis - zowel in ons werk als in ons gezinsleven. We voelen dat we door het opbouwen van ons nieuwe bestaan hier nog dichter naar elkaar toe zijn gegroeid. Die tijd samen is echt onbetaalbaar.
De charme van het Franse leven
Na een intens eerste hoogseizoen, waarin we keihard hebben gewerkt, genieten we nu van een rustiger tempo. We ontdekken het Franse leven steeds meer (wijntje, kaasje, siësta - we passen ons graag aan!). De mensen in ons dorp zijn warm en gastvrij, wat het voor ons makkelijker maakt om ons thuis te voelen. Via de kinderen leren we ook veel andere gezinnen kennen, wat onze nieuwe kring steeds groter maakt.
Hoe gaat het met de kinderen?
Het is bijzonder om te zien hoe de kinderen zich hebben aangepast. Het begin was spannend, want niemand van ons sprak de taal. Maar kinderen zijn flexibel! Na een paar maanden ging het Frans steeds beter en kregen ze plezier in school. Nu hebben ze vriendjes, gaan ze naar kinderfeestjes en hebben ze een hoop lol. Ze vinden de grote tuin, de dieren en de camping geweldig, al missen ze hun opa, oma en oude vriendjes ook weleens.
Onze camping: een droomstart
We hadden niet durven dromen dat onze camping meteen zo'n succes zou zijn. Het hoogseizoen was volgeboekt, en gasten waarderen de kleinschaligheid, de goede sfeer en onze persoonlijke aandacht. Dat geeft ons zóveel energie. Voor het komende jaar willen we ons richten op het aantrekkelijker maken van de camping voor zowel jonge gezinnen als oudere gasten, ook buiten het hoogseizoen.
Wensen en to-do's
Nu we een seizoen achter de rug hebben, stromen de ideeën binnen. Voor deze winter hebben we een lange to-do-lijst, van onderhoud tot nieuwe plannen. We kijken ernaar uit om onze plek nog mooier en beter te maken.
Leren en groeien
Er zijn genoeg dingen die we nu anders zouden doen - beginnersfoutjes zoals drie keer op een dag naar de bouwmarkt gaan! De taal is een uitdaging, maar ook een mooie kans om nog meer te integreren. We proberen overal van te leren.
De dieren op de kinderboerderij
Een van de hoogtepunten voor ons en de kinderen is de kinderboerderij. Onze ezels Ruud en Patrick hebben een heerlijk plekje, en kinderen op de camping helpen enthousiast mee met het verzorgen van de dieren. De tamme kippen worden zelfs geknuffeld - een prachtig gezicht!
Wennen aan het Franse systeem
Het Franse systeem blijft soms even puzzelen. De langere wachttijden en het gebruik van cheques waren nieuw voor ons. Daarnaast missen we soms het gemak om bij vrienden en familie langs te kunnen gaan.
Updates na laatste Ik Vertrek-opname
Na het hoogseizoen hebben we meteen het dak van het sanitair gebouw aangepakt; dat moest hoognodig gebeuren! René heeft nu ook zijn eigen trekker - een droom die is uitgekomen, en een grote hulp op de camping.
Missen we Nederland?
We missen soms de gezelligheid van familiefeestjes of belangrijke gebeurtenissen in Nederland. Digitaal houden we veel contact, en zo zijn we er toch een beetje bij. We stellen ons wel eens voor hoe het was geweest als we twintig jaar eerder waren gegaan; we denken dat het nu makkelijker is door alle moderne technologie.
De toekomst: wat brengt die ons?
Deze ervaring heeft ons geleerd om niet te ver vooruit te plannen. We focussen liever op de dingen waar we energie van krijgen en waar we nu gelukkig van worden. Over vijf jaar hopen we nog steeds een prachtig paradijs te hebben op Domaine Les Voisins en ons hier volledig op onze droomplek te richten.
Lijkt me ook monnikenwerk. Boekingen, inchecken, uitchecken, continue stroom aan vragen, schoonmaken gebouwen, onderhouden terrein, en dan ook nog eten enzo erbij doen. Maar goed, dat zal over tijd ook efficienter gaan, en als het goed loopt is er mogelijk ruimte voor wat ondersteuning van personeel.quote:Op woensdag 13 november 2024 08:39 schreef Managarm het volgende:
Wat ging dat makkelijk, wel knap dat het zo soepel liep, het bestieren van een camping is een van de dingen die bij mij onderaan het lijstje staan, teveel werk.
Is veel werk, heb wat ervaring en ook altijd mensen om je heen die vaak zeuren. Moet er niet meer aan denken een camping te runnen.quote:Op woensdag 13 november 2024 08:39 schreef Managarm het volgende:
Wat ging dat makkelijk, wel knap dat het zo soepel liep, het bestieren van een camping is een van de dingen die bij mij onderaan het lijstje staan, teveel werk.
Met een heel dorp zo op. Tenzij het dorp uit 4 huizen bestaatquote:
Subsidie gaat gelukkig alsnog de goede kant opquote:Hoe gaat het met ons?
Het voelt nog steeds onwerkelijk dat we onze droom hier echt leven. Drie maanden geleden hadden we onze eerste proefgasten en sindsdien zijn er al meer bezoekers langs geweest, waaronder een remote worker die simpelweg de rust en ons landgoed kwam omarmen.
Het geeft ons zoveel voldoening om deze plek te delen, niet alleen met gasten maar ook met de lokale bevolking die nu steeds vaker even langskomt, vaak met iets lekkers uit eigen keuken. Die kleine momenten maken het extra bijzonder.
Het Italiaanse leven
We voelen ons hier thuis. In Spoleto merken we hoe trots de mensen zijn op ons project; soms krijgen we zelfs een extra groot ijsje omdat de vader van de ijsverkoper hier ooit werkte. De markies Lorenzo vraagt ons om advies, en we helpen de buren waar mogelijk.
Voor kleine, gelijkgestemde boeren hebben we bijvoorbeeld een label ontworpen om hun biologische producten te helpen verkopen. Zo worden we hier steeds meer geaccepteerd als 'de Ragazzi van Raischio.'
Landgoed en dieren
Het landgoed leeft! Silke, onze koe, doet het goed, al was de voorspelde geboortedatum voor haar kalf verre van accuraat – maar we zijn inmiddels gewend aan verrassingen. Trilly, haar nieuwe vriendin, is ook zwanger, dus we hopen binnenkort op meer geboortenieuws.
De kittens zijn inmiddels uitgegroeid tot een familie, de geiten hebben meer ruimte en de kippenpopulatie groeit. Ook de bijen zijn klaar voor de winter, zodat ze volgend voorjaar onze fruitbomen kunnen bestuiven.
Door de wilde zwijnen hebben we een ingegraven omheining rond de moestuin geplaatst, en we werken samen met een truffelkenner. Driekwart van onze weides is nu in orde, wat zowel het veevoer als de biodiversiteit ten goede komt.
De subsidieaanvraag
De subsidieaanvraag is complex, vooral door de grootte van het landgoed. Vanaf 2025 kunnen we beginnen met het project, met subsidies van 50-100%, afhankelijk van het segment. Als eerste willen we de weg verharden en daarna verder bouwen aan onze appartementen en andere wensen.
Het idee dat we stukje bij beetje onze visie echt kunnen verwezenlijken, maakt ons enthousiast.
Relatie op afstand
We reizen nog regelmatig heen en weer tussen Nederland en Italië. Voor Leon is het lastiger om naar Nederland te gaan, zeker door de dieren, maar we vinden hierin een balans. Leon geniet van de rust hier, terwijl Peter ook de reuring in Nederland nodig heeft. Zo combineren we het beste van twee werelden.
Nieuwste veranderingen
Elke dag ontdekken we nieuwe kanten van dit landgoed. We hebben recent de 6 hectare rondom de borgo opgeschoond, wat prachtige plekken en wandelpaden heeft onthuld. De weg is tijdelijk verbeterd in afwachting van de definitieve verharding, en we blijven aan het inrichten en opknappen. Het voelt alsof de borgo stap voor stap steeds meer 'ons' wordt.
Mis je Nederland, Leon?
Leon mist af en toe familie en vrienden, maar de hectiek van Nederland voelt vreemd nu. Hier voelt hij zich vrij, weg van de drukte en haast. De momenten die hier spontaan ontstaan, soms gewoon door een gesprek met een buur of een avond op het terras, voelen misschien wel waardevoller dan wat we achterlieten. De stilte en rust brengen hem dichter bij zichzelf.
Achteraf iets anders gedaan?
Spijt hebben we niet, maar we raden anderen wel aan een onafhankelijk adviseur te nemen. Onze advocaat Carmelo en taaldocent Elisa hebben ons enorm geholpen om alles goed te regelen en te begrijpen, wat ons veel misverstanden heeft bespaard. Het maakt alles net wat eenvoudiger en minder stressvol.
La dolce vita
Over vijf jaar hopen we dat onze borgo bloeit zoals we het voor ons zagen. Het is een plek die altijd in ontwikkeling zal blijven, maar hopelijk kunnen we ons tegen die tijd focussen op het beheren, niet alleen voor ons, maar voor iedereen die hier komt genieten van de natuur, het leven en elkaar.
Dit is waar we gelukkig van worden: een plek creëren waar harmonie en eerlijkheid centraal staan.
Peter en Leon
Kameraad van me was voor hooguit een kilometer asfalt ¤50.000 kwijt waarbij de basis al een stuk beter was als dit.quote:Op dinsdag 19 november 2024 22:56 schreef hondonspain het volgende:
Subsidie misschien in 2025 wat dus makkelijk ook langer kan duren of gewoon afgeschaft. Die weg kost al tienduizenden Euro's, kan me bijna niet voorstellen dat je daar subsidie voor krijgt op eigen grond, maar wie weet. Ze kunnen het financieel blijkbaar makkelijk bolwerken.
Vandaar mijn opmerking, waarom zou de Staat hiervoor subsidie geven en als het zo is, had de vorige eigenaar het wel aangevraagd lijkt me.quote:Op woensdag 20 november 2024 07:11 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Kameraad van me was voor hooguit een kilometer asfalt ¤50.000 kwijt waarbij de basis al een stuk beter was als dit.
Agriturismo, om de toeristen ernaar toe te krijgen. Volgens mij hebben ze meer moeite te bewijzen dat ze ook daadwerkelijk aan het boeren zijn. Zonder gewassen, met 1 koe, 4 geiten en een paar kippen ben je geen boer. Maar een flink deel van het land is wel geschikt nu schijnbaar om te begrazen, alleen heb ik geen faciliteiten gezien om koeien binnen te zetten, wat me daar in de winter wel nodig lijkt.quote:Op woensdag 20 november 2024 14:28 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Vandaar mijn opmerking, waarom zou de Staat hiervoor subsidie geven en als het zo is, had de vorige eigenaar het wel aangevraagd lijkt me.
Zou kunnen, weet niet of het nodig is in die regio en hoop dat Italie wel regels kent met houden van dieren zoals schuren in de koudere periode inderdaad. Goed hekwerk was er ook niet, ook een dure hobby. Misschien beetje veel hooi op de vork om bij boeren te blijvenquote:Op woensdag 20 november 2024 15:08 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Agriturismo, om de toeristen ernaar toe te krijgen. Volgens mij hebben ze meer moeite te bewijzen dat ze ook daadwerkelijk aan het boeren zijn. Zonder gewassen, met 1 koe, 4 geiten en een paar kippen ben je geen boer. Maar een flink deel van het land is wel geschikt nu schijnbaar om te begrazen, alleen heb ik geen faciliteiten gezien om koeien binnen te zetten, wat me daar in de winter wel nodig lijkt.
Ik zag niet echt een boer in die vent eerlijk gezegd. Geen materieel, 180 hectares, en er werd een opmerking gemaakt over de koeien die ongevraagd binnenkwamen. Dat die alles opaten, waardoor het geen bos zou worden. Dus hij wilt vooral bos, en inderdaad misschien maar 10 koeien ofzo. Maar de agriturismo's die ik gezien heb, en waar ik verbleef, zijn toch wel werkende boeren bedrijven. Ik denk dat het daar ook een beetje spaak bij loopt bij die subsidie-aanvraag, hij loopt in feite de kantjes ervanaf om te voldoen aan de eisen volgens mij.quote:Op woensdag 20 november 2024 15:46 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Zou kunnen, weet niet of het nodig is in die regio en hoop dat Italie wel regels kent met houden van dieren zoals schuren in de koudere periode inderdaad. Goed hekwerk was er ook niet, ook een dure hobby. Misschien beetje veel hooi op de vork om bij boeren te blijven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, dat viel wel op ja. Hunzelf ook trouwensquote:Op dinsdag 26 november 2024 20:49 schreef Kissingbird het volgende:
we gaan verhuizen en nemen mee
chips
chips
chips
en nog meer chips
Niet gezien, werd ff afgeleidquote:
Ja, voorin op schoot bij z'n vader. Maar wel samen met een gordel om.quote:
quote:Op dinsdag 26 november 2024 21:06 schreef Szura het volgende:
Ja mevrouw, je bent naar Italië gegaan, wat dacht je dan
De klassieke ik vertrek denkfout. Nederland ontvluchten omdat alles zo gehaast en op tijd gaat(deze mensen dan niet specifiek) en je dan verbazen over de werkethiek in het buitenland.quote:Op dinsdag 26 november 2024 21:07 schreef Kissingbird het volgende:
[..]Zijn niet de snelsten , dat weet je toch als je daarheen gaat:D
Klopt viel me ook op. Ook dat jonge jongetje in de auto net.. dat meisje helemaal..quote:Op dinsdag 26 november 2024 21:08 schreef Remco het volgende:
Wat praten die kinderen verstandig voor hun leeftijd.
Praten hun ouders na.quote:Op dinsdag 26 november 2024 21:08 schreef Remco het volgende:
Niet emigreren zonder WD40, ducttape en tiewrapsquote:
En chips blijkbaar.. veel chipsquote:Op dinsdag 26 november 2024 21:16 schreef Szura het volgende:
[..]
Niet emigreren zonder WD40, ducttape en tiewraps
Over van afscheidsfeestjequote:Op dinsdag 26 november 2024 21:17 schreef Kissingbird het volgende:
[..]
En chips blijkbaar.. veel chips
Ik ben vroegtijdig afgehaakt, de kinderen constant aan het woord.quote:Op dinsdag 26 november 2024 21:08 schreef Remco het volgende:
Ja, inderdaad, allebei volgens mij hele toffe mensen. Zeker ook bewondering voor de baan die hij in NL had.quote:Op dinsdag 26 november 2024 21:42 schreef littlemindy het volgende:
Ik vond het wel een leuke aflevering, sympathieke mensen
Meeste doen het te laat, dus waarschijnlijk nog een adres in NL. Officieel in EU binnen 6 maanden als niet-resident bent en binnen een paar weken als je resident bent, in ieder zo is het in Spanje, zal in andere landen vergelijkbaar zijn. Vaak is de verzekering niet meer dekkend ookquote:Op dinsdag 26 november 2024 21:19 schreef StephanL het volgende:
Met Nederlands kenteken blijven rondrijdenZeker te beroerd om een kenteken aan te vragen?
Krijgen die, net als Meiland, in de toekomst hun eigen reality-show?quote:Op dinsdag 3 december 2024 19:51 schreef Ambrosius het volgende:
Die gasten zitten vanavond ook bij Beau.
Klopt normaal skip ik hem altijd maar dan kijk ik ook niet live .quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:38 schreef Remco het volgende:
[..]
Die vind ik altijd zoveel spoilers bevatten.
Beetje als Escape to the chateau. Kan je er naast gastenkamers ook bruiloften organiseren.quote:
Oh die, ja een paar keer gezien. Die was ook verdomd handig.quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:44 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Beetje als Escape to the chateau. Kan je er naast gastenkamers ook bruiloften organiseren.
Allebei waren ze heel handig. Die man kon alles maken wat hij bedacht en die vrouw is ongelofelijk creatief. Ik vond het een leuk programma. Ze was overigens ook heel zakelijk. Zodra iemand dat behang van haar namaakte, bleek ze het gedeponeerd te hebben als haar merk.quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:46 schreef StephanL het volgende:
[..]
Oh die, ja een paar keer gezien. Die was ook verdomd handig.
Je weet van Kasteelvrouw Emmy dat een dakje renoveren al een ton kost.quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:48 schreef Szura het volgende:
Hier kun je wel 2 miljoen ingooien en dan is het nog niet af
Maar die man is handig, die kan veel zelf.quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:50 schreef JanGroen het volgende:
[..]
Je weet van Kasteelvrouw Emmy dat een dakje renoveren al een ton kost.
Maar die heeft nog steeds bouwmaterialen nodig en dit kastje is 10 x zo groot.quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:52 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Maar die man is handig, die kan veel zelf.
Hij zit er toch weer op…quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:57 schreef FlippingCoin het volgende:
Pfff laat die man maar niet meer rijden
Jaquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |