Een beetje urine is goed, teveel zorgt voor teveel bladgroei aan je planten en minder vruchten.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dat is het niet zonder meer. Zeker niet als betreffende mensen vlees eten.
dieren eten ook vlees, poep is poep , mest is mest, varkens eten ook vlees , koeien ook , honden ook vogels ookquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is het niet zonder meer. Zeker niet als betreffende mensen vlees eten.
Urine (mits verdund) is een minder groot probleem.
Bemesting doen we over het algemeen met herbivoren. Al eeuwen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dieren eten ook vlees, poep is poep , mest is mest, varkens eten ook vlees , koeien ook , honden ook vogels ook
Ja, verdund dusquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:32 schreef Managarm het volgende:
[..]
Een beetje urine is goed, teveel zorgt voor teveel bladgroei aan je planten en minder vruchten.
mest is mest , het gaat om de NPK verhouding , niet om wat het beest / mens gegeten heeftquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Bemesting doen we over het algemeen met herbivoren. Al eeuwen.
quote:Hoe werkt NPK mest? De NPK-waarden van een meststof, staan voor de stoffen Stikstof (N), Fosfaat (P) en Kalium (K). De waarden op de verpakking staan voor de percentages van de stof, die aanwezig is in de mest. NPK 6-5-7 bevat dus 6% N (stikstof), 5% P (fosfaat) en 7% K (kalium).
Het gaat niet alleen om stikstof he, dat weet je ook wel, NPK (en trace elements).quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dieren eten ook vlees, poep is poep , mest is mest, varkens eten ook vlees , koeien ook , honden ook vogels ook
als er maar stikstof in zit dat heeft de plant nodig
NPK en sporenelementen , ja, maar voor een goede bladstand is stikstof heel erg belangrijkquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om stikstof he, dat weet je ook wel, NPK (en trace elements).
compost is geen stront , stront gaat op het maisland voor de groei en bij de rozen , voorkeur voor paardestrontquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:47 schreef Managarm het volgende:
Ik heb het eerste jaar in Portugal 18 dagen compost gemaakt:
https://deepgreenpermacul(...)mposting-in-18-days/
Werkte erg goed. Had erg veel mooi groenten in het voorjaar. Maar wel erg veel werk dat omkeren van zoveel compost (had een m3 gemaakt).
Wat denk je dat er in die compost zit, 1/3 ezelstront (nou ja, iets minder.. wel veel).quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 21:50 schreef michaelmoore het volgende:
compost is geen stront , stront gaat op het maisland voor de groei
quote:Hoe is het nu met ons?
Het gaat heel erg goed met ons. De eerste retreats en trainingen zijn geslaagd en ook mensen met campers weten ons steeds beter te vinden. De online trainingen gaan enorm goed en Into your Wilderness is nu zelfs een Spaans bedrijf geworden. Op dit moment zijn we vooral bezig om resident te worden.
Het Spaanse leven op onze berg
Verder bevalt het Spaanse leven ons heel goed. Vooral boven op onze berg. Sterker nog, als we in Nederland zijn of even op vakantie, kunnen we niet wachten weer lekker rustig thuis te komen. We zijn heel erg dankbaar voor de rust hier; we zitten echt op onze plek.
Zoals Adriaan mooi verwoordt: "Ik wist nooit dat dit mijn droom was, maar sinds ik het leef weet ik het wel."
Bouw en zelfvoorziening
We zijn dagelijks nog steeds bezig met de bouw aan ons bedrijf, maar ook aan ons landgoed. Het is inmiddels goed gekomen met de moestuin, dus we eten veel uit eigen tuin. Ook hebben we er een ceremonieruimte bijgebouwd waar al sessies in worden gegeven.
Daarnaast zijn we nu druk bezig met het aanleggen van een voedselbos en de watervoorziening, zodat we dit uiteindelijk ook helemaal off the grid kunnen hebben. Naast de ceremonieruimte heeft Adriaan nu een eigen werkplaats, zodat hij van daaruit makkelijker kan gaan werken.
Hailey en het Spaanse leven
Hailey begint een echte meid te worden die graag praat en er op uitgaat. Na een jaar bovenop onze berg geleefd te hebben, gaan we er nu vaker op uit om de taal en de mensen beter te leren kennen.
De wat latere lunch is voor ons geen probleem, maar in Spanje gaat de keuken in restaurants vaak pas open na 19.00 uur. Met een kleine dreumes is dat voor nu te laat. Maar, omdat we helemaal ons eigen leven kunnen inplannen, lunchen we gewoon vaak buiten de deur.
Verkenning en reizen
We vinden het sowieso leuk om Spanje te verkennen, dus we gaan ook wel dagjes weg om onze gasten ook weer beter te voorzien van wat er hier te doen is. Reizen vinden we nog steeds leuk.
Daarnaast hebben we al heel veel prachtige wandelingen ontdekt bij ons in de buurt. Het is nog steeds onwerkelijk dat dit bijna onze achtertuin is!
Nederlandse pindakaas
Nederland missen we niet echt. Soms misschien wat mensen om ons heen. Oh, en de pindakaas is in Nederland echt lekkerder, dus die nemen we wel altijd terug mee!
Groetjes,
Barbara, Adriaan en Hailey
Wat is er mis met cacaoblok knuffelen en in je hart laten komen?quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 22:04 schreef Szura het volgende:
Ik kan echt helemaal niks met dit soort idiote types
Denk dat je geeneens een vergunning krijgt want is huurkoop. Verhuurder kan zo na 11 maanden contract opzeggen, kost hem normaal 2x de aanbetaling en zo te zien in huis een contract getekend dus zonder notaris?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 08:11 schreef Managarm het volgende:
Dit keer hoorde je niets over vergunningen, normaal gesproken duurt dat best lang.
Ik vond het vreemd dat de voice-over zei dat ze elkaar voor een jaar kenden.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 08:50 schreef Managarm het volgende:
Adriaan (34) en Barbara (33) leren elkaar kennen als Adriaan deelneemt aan het televisieprogramma Utopia en Barbara daar yogales geeft. Inmiddels zijn ze met z'n drieën en hebben ze het plan om naar Spanje te emigreren. Barbara wil op retraites ceremonies en yoga-lessen gaan verzorgen. Adriaan zorgt daarbij voor vegan eten en de nodige mannelijke energie. Het stel heeft grootse plannen, maar daarvoor moeten nog allerlei vergunningen aangevraagd worden. Binnen enkele maanden na de sleuteloverdracht willen Adriaan en Barbara al open met hun onderneming, maar zonder de juiste toezeggingen kunnen hun plannen zomaar eens in duigen vallen.
Bron: https://npo.nl/start/seri(...)boer-spanje/afspelen
Je moet nu even in je cacaotje kijken, ik had het niet meer.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 08:16 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Wat is er mis met cacaoblok knuffelen en in je hart laten komen?
Ze hadden 20.000 voor verbouwingen blijkbaar, pand zal 200.000 kosten want na 1 jaar huur moesten ze nog 180.000 neerleggen, waarschijnlijk ook iets van 20,000 borg, vaak 10% bij huurkoop. Als ik Instagram kijk hebben ze geld genoeg, vaak reizen, naar Peru o.a. Waar het geld vandaan komt is niet echt duidelijk, want ze hadden blijkbaar een huurhuis.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 09:28 schreef TornadoDK het volgende:
Wat een zweverige types weer. Ik verbaas me ook altijd weer hoeveel mensen er ook nog opaf komen.
Maar ja ieder zijn ding.
Ook geen woord gerept over de financiën ja behalve dat ze over budget gingen.
Ik vermoed dat de ouders de droom hebben bekostigd.
Pappie en mammie zou je denken.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:02 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Ze hadden 20.000 voor verbouwingen blijkbaar, pand zal 200.000 kosten want na 1 jaar huur moesten ze nog 180.000 neerleggen, waarschijnlijk ook iets van 20,000 borg, vaak 10% bij huurkoop. Als ik Instagram kijk hebben ze geld genoeg, vaak reizen, naar Peru o.a. Waar het geld vandaan komt is niet echt duidelijk, want ze hadden blijkbaar een huurhuis.
ging het rechtstreeks naar je zonnevlechtje?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 10:03 schreef Managarm het volgende:
Je moet nu even in je cacaotje kijken, ik had het niet meer.
Zekerquote:
41 volgens de infoquote:Op dinsdag 5 november 2024 21:10 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ah! Kleinkinderen!
Hoe oud was ze? 47?
Dat zeker en klussen konden ze welquote:
Ik denk dat ze ouder is. Er werd ook over scheiden na 30 jaar huwelijk gesproken.quote:
Maar in die cultuur word je toch op je tiende al uitgehuwelijkt?quote:Op dinsdag 5 november 2024 21:36 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Ik denk dat ze ouder is. Er werd ook over scheiden na 30 jaar huwelijk gesproken.
Moest ik ook gelijk aan denkenquote:Op dinsdag 5 november 2024 20:58 schreef Szura het volgende:
Klagen over geldverspilling door een kachel maar dan wel zelf allemaal kerstverlichting buiten ophangen
Nee. Verbouwingsbudget was eerst 2 ton en is gaandeweg opgehoogd tot 5.quote:Op woensdag 6 november 2024 00:08 schreef Jeroboam het volgende:
Ik denk in totaal 5 ton dat ze erin hebben gestoken.
In minuut 34 zegt ze dat er meer dan 5 ton in zit, kan ook inclusief aanschaf pand zijn.quote:Op woensdag 6 november 2024 00:32 schreef golfer het volgende:
[..]
Nee. Verbouwingsbudget was eerst 2 ton en is gaandeweg opgehoogd tot 5.
Gun ze het ook, veel tegenslagen. Vond het eigenlijk wel een vervelende uitzending, rommelig.quote:Op woensdag 6 november 2024 03:19 schreef Adrie072 het volgende:
Lieve, leuke mensen, denk dat het wel goed komt met hen, verdienen ze!
Volgens de voice over was haar vorige huwelijk na 30 jaar voorbijquote:
Zou kunnen, ik kende vroeger iemand die moest halverwege groep 8 van de basisschool weg naar Turkije om daar te gaan trouwen. Nooit meer teruggezien.quote:Op woensdag 6 november 2024 11:51 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Volgens de voice over was haar vorige huwelijk na 30 jaar voorbij![]()
Zag er wel mooi uit op het einde
Oh is die vanavond op lineaire tvquote:Op dinsdag 12 november 2024 13:42 schreef golfer het volgende:
Vanavond:
René en Ramona vertrekken in deze aflevering van Ik Vertrek met hun drie kinderen naar Midden-Frankrijk; de Auvergne. Het stel heeft een bestaande camping met restaurant kunnen overnemen. Ze laten zich niet weerhouden door hun gebrek aan horeca-ervaring.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |