Lijkt me ook monnikenwerk. Boekingen, inchecken, uitchecken, continue stroom aan vragen, schoonmaken gebouwen, onderhouden terrein, en dan ook nog eten enzo erbij doen. Maar goed, dat zal over tijd ook efficienter gaan, en als het goed loopt is er mogelijk ruimte voor wat ondersteuning van personeel.quote:Op woensdag 13 november 2024 08:39 schreef Managarm het volgende:
Wat ging dat makkelijk, wel knap dat het zo soepel liep, het bestieren van een camping is een van de dingen die bij mij onderaan het lijstje staan, teveel werk.
Is veel werk, heb wat ervaring en ook altijd mensen om je heen die vaak zeuren. Moet er niet meer aan denken een camping te runnen.quote:Op woensdag 13 november 2024 08:39 schreef Managarm het volgende:
Wat ging dat makkelijk, wel knap dat het zo soepel liep, het bestieren van een camping is een van de dingen die bij mij onderaan het lijstje staan, teveel werk.
Met een heel dorp zo op. Tenzij het dorp uit 4 huizen bestaatquote:
Subsidie gaat gelukkig alsnog de goede kant opquote:Hoe gaat het met ons?
Het voelt nog steeds onwerkelijk dat we onze droom hier echt leven. Drie maanden geleden hadden we onze eerste proefgasten en sindsdien zijn er al meer bezoekers langs geweest, waaronder een remote worker die simpelweg de rust en ons landgoed kwam omarmen.
Het geeft ons zoveel voldoening om deze plek te delen, niet alleen met gasten maar ook met de lokale bevolking die nu steeds vaker even langskomt, vaak met iets lekkers uit eigen keuken. Die kleine momenten maken het extra bijzonder.
Het Italiaanse leven
We voelen ons hier thuis. In Spoleto merken we hoe trots de mensen zijn op ons project; soms krijgen we zelfs een extra groot ijsje omdat de vader van de ijsverkoper hier ooit werkte. De markies Lorenzo vraagt ons om advies, en we helpen de buren waar mogelijk.
Voor kleine, gelijkgestemde boeren hebben we bijvoorbeeld een label ontworpen om hun biologische producten te helpen verkopen. Zo worden we hier steeds meer geaccepteerd als 'de Ragazzi van Raischio.'
Landgoed en dieren
Het landgoed leeft! Silke, onze koe, doet het goed, al was de voorspelde geboortedatum voor haar kalf verre van accuraat – maar we zijn inmiddels gewend aan verrassingen. Trilly, haar nieuwe vriendin, is ook zwanger, dus we hopen binnenkort op meer geboortenieuws.
De kittens zijn inmiddels uitgegroeid tot een familie, de geiten hebben meer ruimte en de kippenpopulatie groeit. Ook de bijen zijn klaar voor de winter, zodat ze volgend voorjaar onze fruitbomen kunnen bestuiven.
Door de wilde zwijnen hebben we een ingegraven omheining rond de moestuin geplaatst, en we werken samen met een truffelkenner. Driekwart van onze weides is nu in orde, wat zowel het veevoer als de biodiversiteit ten goede komt.
De subsidieaanvraag
De subsidieaanvraag is complex, vooral door de grootte van het landgoed. Vanaf 2025 kunnen we beginnen met het project, met subsidies van 50-100%, afhankelijk van het segment. Als eerste willen we de weg verharden en daarna verder bouwen aan onze appartementen en andere wensen.
Het idee dat we stukje bij beetje onze visie echt kunnen verwezenlijken, maakt ons enthousiast.
Relatie op afstand
We reizen nog regelmatig heen en weer tussen Nederland en Italië. Voor Leon is het lastiger om naar Nederland te gaan, zeker door de dieren, maar we vinden hierin een balans. Leon geniet van de rust hier, terwijl Peter ook de reuring in Nederland nodig heeft. Zo combineren we het beste van twee werelden.
Nieuwste veranderingen
Elke dag ontdekken we nieuwe kanten van dit landgoed. We hebben recent de 6 hectare rondom de borgo opgeschoond, wat prachtige plekken en wandelpaden heeft onthuld. De weg is tijdelijk verbeterd in afwachting van de definitieve verharding, en we blijven aan het inrichten en opknappen. Het voelt alsof de borgo stap voor stap steeds meer 'ons' wordt.
Mis je Nederland, Leon?
Leon mist af en toe familie en vrienden, maar de hectiek van Nederland voelt vreemd nu. Hier voelt hij zich vrij, weg van de drukte en haast. De momenten die hier spontaan ontstaan, soms gewoon door een gesprek met een buur of een avond op het terras, voelen misschien wel waardevoller dan wat we achterlieten. De stilte en rust brengen hem dichter bij zichzelf.
Achteraf iets anders gedaan?
Spijt hebben we niet, maar we raden anderen wel aan een onafhankelijk adviseur te nemen. Onze advocaat Carmelo en taaldocent Elisa hebben ons enorm geholpen om alles goed te regelen en te begrijpen, wat ons veel misverstanden heeft bespaard. Het maakt alles net wat eenvoudiger en minder stressvol.
La dolce vita
Over vijf jaar hopen we dat onze borgo bloeit zoals we het voor ons zagen. Het is een plek die altijd in ontwikkeling zal blijven, maar hopelijk kunnen we ons tegen die tijd focussen op het beheren, niet alleen voor ons, maar voor iedereen die hier komt genieten van de natuur, het leven en elkaar.
Dit is waar we gelukkig van worden: een plek creëren waar harmonie en eerlijkheid centraal staan.
Peter en Leon
Kameraad van me was voor hooguit een kilometer asfalt ¤50.000 kwijt waarbij de basis al een stuk beter was als dit.quote:Op dinsdag 19 november 2024 22:56 schreef hondonspain het volgende:
Subsidie misschien in 2025 wat dus makkelijk ook langer kan duren of gewoon afgeschaft. Die weg kost al tienduizenden Euro's, kan me bijna niet voorstellen dat je daar subsidie voor krijgt op eigen grond, maar wie weet. Ze kunnen het financieel blijkbaar makkelijk bolwerken.
Vandaar mijn opmerking, waarom zou de Staat hiervoor subsidie geven en als het zo is, had de vorige eigenaar het wel aangevraagd lijkt me.quote:Op woensdag 20 november 2024 07:11 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Kameraad van me was voor hooguit een kilometer asfalt ¤50.000 kwijt waarbij de basis al een stuk beter was als dit.
Agriturismo, om de toeristen ernaar toe te krijgen. Volgens mij hebben ze meer moeite te bewijzen dat ze ook daadwerkelijk aan het boeren zijn. Zonder gewassen, met 1 koe, 4 geiten en een paar kippen ben je geen boer. Maar een flink deel van het land is wel geschikt nu schijnbaar om te begrazen, alleen heb ik geen faciliteiten gezien om koeien binnen te zetten, wat me daar in de winter wel nodig lijkt.quote:Op woensdag 20 november 2024 14:28 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Vandaar mijn opmerking, waarom zou de Staat hiervoor subsidie geven en als het zo is, had de vorige eigenaar het wel aangevraagd lijkt me.
Zou kunnen, weet niet of het nodig is in die regio en hoop dat Italie wel regels kent met houden van dieren zoals schuren in de koudere periode inderdaad. Goed hekwerk was er ook niet, ook een dure hobby. Misschien beetje veel hooi op de vork om bij boeren te blijvenquote:Op woensdag 20 november 2024 15:08 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Agriturismo, om de toeristen ernaar toe te krijgen. Volgens mij hebben ze meer moeite te bewijzen dat ze ook daadwerkelijk aan het boeren zijn. Zonder gewassen, met 1 koe, 4 geiten en een paar kippen ben je geen boer. Maar een flink deel van het land is wel geschikt nu schijnbaar om te begrazen, alleen heb ik geen faciliteiten gezien om koeien binnen te zetten, wat me daar in de winter wel nodig lijkt.
Ik zag niet echt een boer in die vent eerlijk gezegd. Geen materieel, 180 hectares, en er werd een opmerking gemaakt over de koeien die ongevraagd binnenkwamen. Dat die alles opaten, waardoor het geen bos zou worden. Dus hij wilt vooral bos, en inderdaad misschien maar 10 koeien ofzo. Maar de agriturismo's die ik gezien heb, en waar ik verbleef, zijn toch wel werkende boeren bedrijven. Ik denk dat het daar ook een beetje spaak bij loopt bij die subsidie-aanvraag, hij loopt in feite de kantjes ervanaf om te voldoen aan de eisen volgens mij.quote:Op woensdag 20 november 2024 15:46 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Zou kunnen, weet niet of het nodig is in die regio en hoop dat Italie wel regels kent met houden van dieren zoals schuren in de koudere periode inderdaad. Goed hekwerk was er ook niet, ook een dure hobby. Misschien beetje veel hooi op de vork om bij boeren te blijven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, dat viel wel op ja. Hunzelf ook trouwensquote:Op dinsdag 26 november 2024 20:49 schreef Kissingbird het volgende:
we gaan verhuizen en nemen mee
chips
chips
chips
en nog meer chips
Niet gezien, werd ff afgeleidquote:
Ja, voorin op schoot bij z'n vader. Maar wel samen met een gordel om.quote:
quote:Op dinsdag 26 november 2024 21:06 schreef Szura het volgende:
Ja mevrouw, je bent naar Italië gegaan, wat dacht je dan
De klassieke ik vertrek denkfout. Nederland ontvluchten omdat alles zo gehaast en op tijd gaat(deze mensen dan niet specifiek) en je dan verbazen over de werkethiek in het buitenland.quote:Op dinsdag 26 november 2024 21:07 schreef Kissingbird het volgende:
[..]Zijn niet de snelsten , dat weet je toch als je daarheen gaat:D
Klopt viel me ook op. Ook dat jonge jongetje in de auto net.. dat meisje helemaal..quote:Op dinsdag 26 november 2024 21:08 schreef Remco het volgende:
Wat praten die kinderen verstandig voor hun leeftijd.
Praten hun ouders na.quote:Op dinsdag 26 november 2024 21:08 schreef Remco het volgende:
Niet emigreren zonder WD40, ducttape en tiewrapsquote:
En chips blijkbaar.. veel chipsquote:Op dinsdag 26 november 2024 21:16 schreef Szura het volgende:
[..]
Niet emigreren zonder WD40, ducttape en tiewraps
Over van afscheidsfeestjequote:Op dinsdag 26 november 2024 21:17 schreef Kissingbird het volgende:
[..]
En chips blijkbaar.. veel chips
Ik ben vroegtijdig afgehaakt, de kinderen constant aan het woord.quote:Op dinsdag 26 november 2024 21:08 schreef Remco het volgende:
Ja, inderdaad, allebei volgens mij hele toffe mensen. Zeker ook bewondering voor de baan die hij in NL had.quote:Op dinsdag 26 november 2024 21:42 schreef littlemindy het volgende:
Ik vond het wel een leuke aflevering, sympathieke mensen
Meeste doen het te laat, dus waarschijnlijk nog een adres in NL. Officieel in EU binnen 6 maanden als niet-resident bent en binnen een paar weken als je resident bent, in ieder zo is het in Spanje, zal in andere landen vergelijkbaar zijn. Vaak is de verzekering niet meer dekkend ookquote:Op dinsdag 26 november 2024 21:19 schreef StephanL het volgende:
Met Nederlands kenteken blijven rondrijdenZeker te beroerd om een kenteken aan te vragen?
Krijgen die, net als Meiland, in de toekomst hun eigen reality-show?quote:Op dinsdag 3 december 2024 19:51 schreef Ambrosius het volgende:
Die gasten zitten vanavond ook bij Beau.
Klopt normaal skip ik hem altijd maar dan kijk ik ook niet live .quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:38 schreef Remco het volgende:
[..]
Die vind ik altijd zoveel spoilers bevatten.
Beetje als Escape to the chateau. Kan je er naast gastenkamers ook bruiloften organiseren.quote:
Oh die, ja een paar keer gezien. Die was ook verdomd handig.quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:44 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Beetje als Escape to the chateau. Kan je er naast gastenkamers ook bruiloften organiseren.
Allebei waren ze heel handig. Die man kon alles maken wat hij bedacht en die vrouw is ongelofelijk creatief. Ik vond het een leuk programma. Ze was overigens ook heel zakelijk. Zodra iemand dat behang van haar namaakte, bleek ze het gedeponeerd te hebben als haar merk.quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:46 schreef StephanL het volgende:
[..]
Oh die, ja een paar keer gezien. Die was ook verdomd handig.
Je weet van Kasteelvrouw Emmy dat een dakje renoveren al een ton kost.quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:48 schreef Szura het volgende:
Hier kun je wel 2 miljoen ingooien en dan is het nog niet af
Maar die man is handig, die kan veel zelf.quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:50 schreef JanGroen het volgende:
[..]
Je weet van Kasteelvrouw Emmy dat een dakje renoveren al een ton kost.
Maar die heeft nog steeds bouwmaterialen nodig en dit kastje is 10 x zo groot.quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:52 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Maar die man is handig, die kan veel zelf.
Hij zit er toch weer op…quote:Op dinsdag 3 december 2024 20:57 schreef FlippingCoin het volgende:
Pfff laat die man maar niet meer rijden
Jaquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |