Niet mijn OP, wel mijn hobby.quote:Diefstal bij de zelfscankassa populair: "Het is gewoon heel makkelijk"
Winkeldiefstal neemt toe, dat blijkt uit navraag van NH Nieuws bij het Centraal Bureau van Levensmiddelenhandel (CBL). Door de inflatie en geringe controle lijken de zelfscankassa's in supermarkten de populairste plek om te pikken, met name onder studenten en jongeren. Maar volgens strafrechtadvocaat Julia Mekkes zien zij helemaal niet in wat voor consequenties stelen met zich mee kan brengen.
"Als iemand zalm of tonijn wil eten, kost dat gewoon negen euro per bakje. Dan scannen mensen dat weleens niet", vertelt een jongen op straat in Amsterdam, vlak voor de Albert Heijn. "Ik pak gewoon wat ik wil", geeft een ander iemand toe.
Gevangenisstraf
Strafrechtadvocaat Julia Mekkes beaamt deze toename van winkeldiefstal onder jongeren, maar ziet dat ze zich helemaal niet bewust zijn van de consequenties. Bij de eerste keer eindigt het vaak nog met een geldboete en een winkelontzegging. "Maar als je het vaker doet staat er zelfs een gevangenisstraf op", benadrukt de advocate. "En je krijgt een strafblad." Daarnaast heb je een kans dat je geen Verklaring Omtrent Gedrag meer kunt krijgen, wat er weer voor zorgt dat je sommige banen niet meer kan krijgen.
"Bij de jongeren die ik bijsta, zie ik vooral dat zij in groepsverband bij de zelfscankassa's staan", vertelt Mekkes. "Dan fokken ze elkaar op, en dan gaan ze bepaalde producten niet scannen." Maar als je met z'n tweeën steelt, dan wordt de straf alleen maar hoger. "Omdat je het dan samen bekokstooft, en dat werkt strafverzwarend."
Mekkes vermoedt dat de stijging in het aantal winkeldiefstallen te maken heeft met de inflatie en de geringe controle bij de zelfscankassa's. Het zijn dan ook vaak de duurdere producten die daar niet worden gescand. Volgens Mekkes gaat het dan om tandpasta, wasmiddel, vlees en vis, populaire producten onder de jongeren om vooral niet af te rekenen. Mekkes: "En wat ook een populaire is, is de burrata of mozzarella."
https://www.nhnieuws.nl/n(...)ewoon-heel-makkelijk
Andere bron:
https://www.ad.nl/economi(...)ormen-aan~a12db1f02/
Niet mijn hobby, niet mijn OP!!!!!quote:
Lolwhutquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 15:42 schreef Mikeytt het volgende:
Verder is het natuurlijk geen diefstal. Slechts compensatie voor de graaiflatie en salarissen van kassamedewerkers.
Alsof zalm echt 9 euro per bakje moet kosten
Is wel zo. Die hoge prijzen zijn alleen nodig om de woekersalarissen van de hogere functies te betalen, zoals het jaarsalaris van 7,2miljoen euro voor de AH topmanquote:
Dan is het nog wel diefstalquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 15:48 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Is wel zo. Die hoge prijzen zijn alleen nodig om de woekersalarissen van de hogere functies te betalen, zoals het jaarsalaris van 7,2miljoen euro voor de AH topman
Als je ze zelf moet gaan vangen ben je meer geld kwijt. Maar ik ben wel een voorstander van het laten betalen van inkomensafhankelijke prijzen voor voedsel.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 15:42 schreef Mikeytt het volgende:
Verder is het natuurlijk geen diefstal. Slechts compensatie voor de graaiflatie en salarissen van kassamedewerkers.
Alsof zalm echt 9 euro per bakje moet kosten
Het is overal te duur. Mensen laten zich vrijwillig in de kont neuken door dit soort bedrijven.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 15:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dan is het nog wel diefstal
Vind je het te duur dan koop je het niet of ergens anders
Wat zou het ziekteverzuim percentage zijn bij de AH? Die 7.2 miljoen mag hij verder gerust in zijn zak stoppen, ik koop alleen maar overal de aanbiedingen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 15:48 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Is wel zo. Die hoge prijzen zijn alleen nodig om de woekersalarissen van de hogere functies te betalen, zoals het jaarsalaris van 7,2miljoen euro voor de AH topman
en dan geeft het scherm een error en moet er zo'n miep bijkomen. en dat bij 1 op de 3 producten. Elk product duurt minstens 15 seconden. Heb je vier pakjes boter duurt het ongeveer een minuut om die in te scannen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ziet er heel simpel uit. Je pakt een product rechts -> bliep -> Je stopt het product in de lege tas links.
Hoe moeilijk kan het zijn
Prima. Ik hoef alleen mijn spullen maar af te rekenen he. Ik hoef je vriendje niet te zijn.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
En de weegschaal werkt kut Als jij voor me zou staan als klant zou ik snel klaar zijn.
Ze hoeft zich niet aangesproken te voelen hoor. Kan me niet voorstellen dat zij er iets aan kan doen dat hun baas een kutsysteem heeft ingevoerd. Sterker; ze leek uiterst begripvol. Stuk klantvriendelijker dan jij blijkbaar zou zijnquote:Beetje normale communicatie is te moeilijk zeker?
't is me watquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
En besef jij wel dat jij door jouw asociale benadering mensen het plezier af neemt in hun werk? Ik ken mensen die na jaren dienst er de brui aan hebben gegeven puur vanwege klanten zoals jij. Zo ontzettend zonde.
precies. resultaat bij de lidl is dat iedereen weer gewoon in de rij staat en die zelfscankassa's vrijwel leeg blijven. Wel gezelliger hoor, praatje met de kassadame.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Carrefour in frankrijk heeft dit ook. Na 2x gebruikt afgelopen vakantie ben ik weer in de rij gaan staan. Foutmeldingen bij de vleet en werkt gewoonweg tyfustraag.
Voorbeeld van doorslaan. Leuk bedacht achter een bureautje, niet uitgevogeld in de praktijk.
Nou ja, ga wel vaker naar de Lidl in zwolle zuid tegenwoordig, maar verder reken ik gewoon bij de kassa af hoor. Aardige dames over het algemeen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Moet zo'n supermarkt maar werkende spullen neerzetten.
Niet en kutzelfscankassas en snijden in de cassièreplanning.
Dan komen ze er vanzelf wel achter dat volk ergens anders naartoe gaat
'tekeer gaan'quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:39 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
En daar kunnen de kassamedewerkers wat aan doen denk je? Ga klagen bij het hoofdkantoor zou ik zeggen. Maar ik vermoed dat dat te lastig wordt? Het is zo makkelijk om tegen een winkelmedewerker tekeer te gaan omdat mensen weten dat ze geen grote mond terug kunnen geven.
Waaruit haal je dat ik me misdraag tegenover het personeel dan? Want dat is nogal een aanname...quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:52 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Uithuilen bij een kassamiep gaat je echt niet helpen. De klant is koning? Zolang de koning zich als een klant gedraagt. Ander opbokken de winkel uit. Met of zonder hulp.
Je verzint die 'grote muil' zelf he, dat heb je door? Doe ff gewoon normaal johquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:56 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Klagen bij de balie en hoofdkantoor is verspilde tijd, maar een grote muil hebben tegen het directe personeel niet zeker
Precies. Er wordt hier een compleet waanbeeld gecreëerd. Echtquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je mag toch best aangeven op een chaggerijnige doch beschaafde manier dat die kutweegschaalkassas kut zijn? Je hoeft zo'n 17 jarige echt niet direct de grond in te trappen...
Het is gewoon een zegswijze. Sorry dat ik niet zo van het woke politiek correct geneuzel ben.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:59 schreef Michie_ het volgende:
Kunt ook gewoon medewerker gebruiken in plaats van een bewust denigrerende benadering. Het is niet hun schuld dat het systeem niet goed werkt.
Ja, echt. Ik sta dan in de rij bij kassa 1, direct naast de scankassa's en dan zie je gewoon dat zo'n grietje 6 keer naar dezelfde mensen moet omdat het systeem het wéér niet doet. Staan ze met een rood hoofd 'sorry, sorry' te zeggen. Genant voor die meiden hoor. Kan me voorstellen dat ze het compleet zat worden en blij zijn als hun frustraties met die weegschalen gedeeld worden door de klanten. Een stukje begrip.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 14:13 schreef Arizona het volgende:
[..]
Onze Lidl heeft dat ook ja. Levende nachtmerrie.
Inderdaad heel vaak foutmeldingen op het gewicht. Vaak zijn de scanmedewerkers het zelf al zo zat dat ze het wegen deactiveren bij je eerste foutmelding
Dan kunnen ze op het kantoor zien dat die systemen kut werken bedoel je?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 14:24 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Grote jongen!
Ze moeten net als in Engeland een camera en beeldscherm boven die dingen hangen. Dan zie je dat ze je opnemen. Dat stukje bewustzijn helpt denk ik wel.
²
Of gewoon lagere prijzen afdwingen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 15:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Als je ze zelf moet gaan vangen ben je meer geld kwijt. Maar ik ben wel een voorstander van het laten betalen van inkomensafhankelijke prijzen voor voedsel.
Topman Ahold.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 15:48 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
NOUNOUNOUNOUZEG!1!!1111!!!111!quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De prijzen voor voedsel inkomensafhankelijk maken is veel eerlijker, want dan betaalt iedereen toch naar draagkracht?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 15:55 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Of gewoon lagere prijzen afdwingen.
Boodschappenprijzen 18% verhogen binnen 1 jaar en dan wel bonussen uitkeren aan de topfuncties... dan ben je gewoon een graaier.
Lijkt mij niet uitvoerbaar, los van dat het mij ook geen goed idee lijkt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 16:18 schreef torentje het volgende:
[..]
De prijzen voor voedsel inkomensafhankelijk maken is veel eerlijker, want dan betaalt iedereen toch naar draagkracht?
Het is algemeen bekend dat de lagere klasse ongezonder eet dan die daarboven, als je voedsel prijzen inkomensafhankelijk maak, dan kopen ze 3 pizza's ipv 1 en laten ze alsnog die krop sla liggenquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 16:18 schreef torentje het volgende:
[..]
De prijzen voor voedsel inkomensafhankelijk maken is veel eerlijker, want dan betaalt iedereen toch naar draagkracht?
Marges bij AH zijn niet veel anders dan bij Jumbo. Ergens rond de 4%quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 16:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Topman Ahold.
De CEO van AH, Marit van Egmond, verdient bij lange na niet zoveel of iets wat daarbij in de buurt komt.
We weten niks over de winstmarge van AH. Wel van Jumbo en de zogenaamde graaiflatie heeft bij de Jumbo niet geleid tot hogere winst of grotere winstmarge. De graaiflatie zit waarschijnlijk bij de Ahold's (daar is die zeker te weten) van de wereld en niet de supermarkten
netto margesquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 17:54 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Marges bij AH zijn niet veel anders dan bij Jumbo. Ergens rond de 4%
Brutomargemix was rond 4,5%. En dan deed je het goed. Genoeg jaren rond de 3% bruto gedraaid.quote:
Hoe zie je dat voor je?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 15:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Als je ze zelf moet gaan vangen ben je meer geld kwijt. Maar ik ben wel een voorstander van het laten betalen van inkomensafhankelijke prijzen voor voedsel.
Wel kut dan als ik avocado's wil en hij dat maar overdreven vindt, moet ik meer betalen voor iets wat ik alleen eet omdat hij meer verdient.quote:
Waarom is het dan geen goed idee?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 17:27 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Lijkt mij niet uitvoerbaar, los van dat het mij ook geen goed idee lijkt.
life's imperfectquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 18:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wel kut dan als ik avocado's wil en hij dat maar overdreven vindt, moet ik meer betalen voor iets wat ik alleen eet omdat hij meer verdient.
Dat is mogelijk.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 17:51 schreef halfway het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend dat de lagere klasse ongezonder eet dan die daarboven, als je voedsel prijzen inkomensafhankelijk maak, dan kopen ze 3 pizza's ipv 1 en laten ze alsnog die krop sla liggen
Over een dergelijke situatie heb ik nog niet nagedacht.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 18:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je?
Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, en het inkomen van mijn man is ongeveer 3 keer zo hoog als het mijne, dan wordt het voordeliger als ik de boodschappen doe?
Terwijl dat toch vreemd is. Het is niet zo heel moeilijk om gezond te eten en ook niet duur. Je heb al een zak aardappelen voor 2 euro en een zak groente voor 3 euro. Daar haal je zo een paar maaltjes uit. Daar kan geen pizza tegenop.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 17:51 schreef halfway het volgende:
Het is algemeen bekend dat de lagere klasse ongezonder eet dan die daarboven
In plaats van dat ik de boodschapjes voor mijn arme oude moeder haal, ga ik haar alle boodschappen voor mijn hele gezin laten bestellen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 18:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je?
Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, en het inkomen van mijn man is ongeveer 3 keer zo hoog als het mijne, dan wordt het voordeliger als ik de boodschappen doe?
omdat het niet uitvoerbaar is om te beginnen. Hoe gaat de supermarkt checken hoeveel ik verdien en dat het eten voor mij is?quote:
Winstmarge idd.quote:
dat lijkt me ook , bruto zou absurd zijnquote:
Wordt ook leuk op de huizenmarkt. Iemand in de bijstand koopt een huis voor bijna niets of krijgt het in de schoot geworpen…quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 18:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Over een dergelijke situatie heb ik nog niet nagedacht.
Door recente bankafschriften te overleggen waarop te zien is hoe groot of klein de financiële draagkracht is.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 18:58 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
omdat het niet uitvoerbaar is om te beginnen. Hoe gaat de supermarkt checken hoeveel ik verdien en dat het eten voor mij is?
Ik heb het over inkomensafhankelijke prijzen vragen voor voedsel.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 20:42 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Wordt ook leuk op de huizenmarkt. Iemand in de bijstand koopt een huis voor bijna niets of krijgt het in de schoot geworpen…
Ik gluur wel eens in de winkelwagentjes van verschillende klanten in de rij. Zo’n slome twintiger met twee jengelende peuters die aan haar dekbedjas hangen, heeft dan allemaal voorverpakt voer, diepvriespizza, een zak snoep en een fles cola erin, uiteraard van het basismerk. De infobalie werd daarna natuurlijk geplunderd om de omzet van de firma Marlboro te spekken.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 18:48 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Terwijl dat toch vreemd is. Het is niet zo heel moeilijk om gezond te eten en ook niet duur. Je heb al een zak aardappelen voor 2 euro en een zak groente voor 3 euro. Daar haal je zo een paar maaltjes uit. Daar kan geen pizza tegenop.
Ik denk dat mensen met weinig opleiding en uit een minder sociaal milieu de verleiding van fast food niet kunnen weerstaan. Net zoiets als de lift nemen in plaats van de trap. Heeft niets met prijzen te maken, maar alles met gemakzucht en alleen maar lekker ongezond willen eten. Als ik elke dag patat/pizza's/hamburger zou kunnen eten, dan deed ik dat ook, maar dan zit ik over een jaar bij de dokter met dichtgeslibte aderen en dito lijf.
Ik heb het over het principe.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 20:44 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb het over inkomensafhankelijke prijzen vragen voor voedsel.
Hoe lang is het geleden dat je dat gedaan hebt?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 20:46 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Ik gluur wel eens in de winkelwagentjes van verschillende klanten in de rij. Zo’n slome twintiger met twee jengelende peuters die aan haar dekbedjas hangen, heeft dan allemaal voorverpakt voer, diepvriespizza, een zak snoep en een fles cola erin, uiteraard van het basismerk. De infobalie werd daarna natuurlijk geplunderd om de omzet van de firma Marlboro te spekken.
lijkt me waarschijnlijker dat de baan fysiek relatief zwaar is en er gewoon geen puf meer is om te kokenquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 18:48 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Terwijl dat toch vreemd is. Het is niet zo heel moeilijk om gezond te eten en ook niet duur. Je heb al een zak aardappelen voor 2 euro en een zak groente voor 3 euro. Daar haal je zo een paar maaltjes uit. Daar kan geen pizza tegenop.
Ik denk dat mensen met weinig opleiding en uit een minder sociaal milieu de verleiding van fast food niet kunnen weerstaan. Net zoiets als de lift nemen in plaats van de trap. Heeft niets met prijzen te maken, maar alles met gemakzucht en alleen maar lekker ongezond willen eten. Als ik elke dag patat/pizza's/hamburger zou kunnen eten, dan deed ik dat ook, maar dan zit ik over een jaar bij de dokter met dichtgeslibte aderen en dito lijf.
Wat zou jij dan een terecht salaris vinden voor de topman van een wereldwijd actief bedrijf met tientallen miljarden aan omzet en dik 400.000 werknemers?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 15:48 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Genoeg om van te kunnen leven en een paar extra vakanties Niet meer dan 150.000 euro dusquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 20:58 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Wat zou jij dan een terecht salaris vinden voor de topman van een wereldwijd actief bedrijf met tientallen miljarden aan omzet en dik 400.000 werknemers?
150.000 is wel echt weinig. Weet je wel hoe duur boodschappen zijn tegenwoordig?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 21:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Genoeg om van te kunnen leven en een paar extra vakanties Niet meer dan 150.000 euro dus
quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 21:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Genoeg om van te kunnen leven en een paar extra vakanties Niet meer dan 150.000 euro dus
Vind t wel meevallenquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 20:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat lijkt me ook , bruto zou absurd zijn
4,5% netto marge is flink , gezien de enorme dagomzet in aantallen
Ik deed het voor de kratjes bier.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 15:40 schreef Mikeytt het volgende:
Ik ben 2 keer gepakt, maar dan kom je er wel onderuit door te zeggen dat je het apart moest afrekenen zijn meestal 16-jarigen die controleren, dus die boeit het hun ook geen reet.
Voor 2-3 jaar terug was t overleven. Weet je hoe duur olijfolie/vis/kaas/kruiden waren.
De financieel draagkrachtigen betalen toch al tijden te weinig voor producten en diensten? Moet dat blijven bestaan? ondanks dat men weet dat het land daardoor een braindrain kreeg.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 20:46 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Ik heb het over het principe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |