Maar dit is allemaal geheel vrijblijvend. Letterlijk elke partij kan dit stellen. Welke keuzes zijn ze vervolgens bereid te maken om dat te bewerkstelligen. Bijvoorbeeld die expatregeling daar wilden ze toch allemaal niet aan tornen.quote:Op maandag 14 oktober 2024 18:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
VVD is die draai wel aan het maken hoor, juist omdat ze de bui wel zien hangen. Van hun site:
[..]
1) Minder én andere arbeidsmigratie.
2) Focus op hoogproductieve arbeidsmigranten, innovatie en toegevoegde waarde.
3) Minder lasten voor de samenleving.
4) Kiezen voor wie we echt nodig hebben.
Orban heeft een paar jaar een legendarische neo-mussoliniaanse speech gehouden waarin hij uitsprak dat de volkswil en de volksbelangen het meest onmiddelijk uitgedrukt kunnen worden door een sterke leider en uitvoerende macht die kunnen handelen binnen een raamwerk waarbinnen de perifere subversieve krachten (parlementaire tegenstanders) onderdrukt kunnen worden. Wilders is zijn belangrijkste volgeling.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat hij wil proberen hoe ver hij kan gaan in het opzij gooien van democratische instrumenten.
Ja, dat denk ik dus ook.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Omdat hij de symboolwerking vh noodrecht wil + -al is het maar heel kort- strenge maatregelen wil nemen. Ook weer ter symboolwerking.
Daar heb ik geen enkel probleem mee. Wilders is een fascist.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Orban heeft een paar jaar een legendarische neo-mussoliniaanse speech gehouden waarin hij uitsprak dat de volkswil en de volksbelangen het meest onmiddelijk uitgedrukt kunnen worden door een sterke leider en uitvoerende macht die kunnen handelen binnen een raamwerk waarbinnen de perifere subversieve krachten (parlementaire tegenstanders) onderdrukt kunnen worden. Wilders is zijn belangrijkste volgeling.
Wilders is een fascist alleen durft niemand dat te benoemen.
Noem je me nu een leugenaar?quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit wordt vooral gezegd door mensen die er toch al niet op zouden stemmen.
De coordinatiewet uitzonderingstoestanden behandelt het uitroepen van de noodtoestand. De bepaling in de vreemdelingenwet gaat juist over situaties buiten de noodtoestand. Daarom spreekt het ook over ‘onverminderd’:quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Correct. En dat klinkt in het normale spraakgebruik wellicht niet zo zwaar. Maar dat zijn de buitengewone omstandigheden zoals bedoeld in de coördinatiewet uitzonderingstoestanden. Dat is staatsrechtelijk een hoge drempel.
Beetje mierenneuken natuurlijk, maar ik vind het altijd wel leuk om dit uit te pluizen. De conclusie dat de buitengewone omstandigheden er niet zijn klopt uiteraard.quote:Onverminderd de artikelen 7, eerste lid, en 8, eerste lid, van de Coördinatiewet uitzonderingstoestanden kan, ingeval buitengewone omstandigheden dit noodzakelijk maken, bij koninklijk besluit, op voordracht van Onze Minister-president, artikel 111 in werking worden gesteld.
Omdat bij het noodrecht de controle vooraf overboord gaat, dan kan Faber dus bijvoorbeeld die idiote borden gaan plaatsen en wat al niet meer.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:02 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. De vraag blijft dus staan: waarom wil Wilders per se staatsnoodrecht toepassen, als hij via een andere weg (spoedwetgeving dus), precies hetzelfde kan bereiken en dan waarschijnlijk zelfs nog een stuk sneller en gemakkelijker? Gaat het hem er dan om om daadwerkelijk iets te doen aan die (vermeende) problemen, of gaat het hem er om om deze zaak onnodig op het spits te drijven om machtpolitieke redenen?
Jan van Beek werd al genoemd. Die wil vast wel voorrekenen dat de huidige asiel instroom Nederland elk jaar in werkelijkheid 100 miljard per jaar gaat kosten. Cliteur zal vast ook nog wel een geniaal post-doc persoon in de pijpleiding hebben die kan vertellen hoe het einde van de Nederlandse identiteit nabij is.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:10 schreef Szura het volgende:
Dus Faber zoekt nu haar eigen Rudy Giuliani en Sidney Powell?
Ja, dus inderdaad puur uit machtspolitieke overwegingen, toch?quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:14 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Omdat bij het noodrecht de controle vooraf overboord gaat, dan kan Faber dus bijvoorbeeld die idiote borden gaan plaatsen en wat al niet meer.
Het is feitelijk een carte blanche om op elk moment ophef te creëren, want je kunt altijd weer iets nieuws onzinnigs droppen. En hoe meer het over migratie gaat hoe beter het voor de PVV is. En elk debat wat lastig wordt dropt zij iets en gaat het daar weer over. Wilders bespeelt de media en de socials dan zoals hij wil. Terwijl het met een wet ineens over is.
Dat draagt hem vervolgens naar een grotere overwinning op het moment dat hij het op een voor hem opportuun moment laat klappen. Met wat geluk haalt hij dan met wat zwakkere medestanders de 75, is het precedent van de noodwetgeving geschapen en kan in termijn 2 de echte Orbanisatie beginnen.
Zou kunnnen : veel bombarie maken om machtpolitieke redenen... bijv zeteltjes winnen of behouden, al dan niet met een strategie van kabinet laten vallen, nieuwe verkiezingenquote:Op maandag 14 oktober 2024 20:02 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. De vraag blijft dus staan: waarom wil Wilders per se staatsnoodrecht toepassen, als hij via een andere weg (spoedwetgeving dus), precies hetzelfde kan bereiken en dan waarschijnlijk zelfs nog een stuk sneller en gemakkelijker? Gaat het hem er dan om om daadwerkelijk iets te doen aan die (vermeende) problemen, of gaat het hem er om om deze zaak onnodig op het spits te drijven om machtpolitieke redenen?
Hogere minimumlonen en soort van visumtarieven invoeren. In Singapore hebben ze dat ook gedaan na een morrende bevolking. Prima dat jij een arbeidsmigrant laat komen maar je moet goede huisvesting regelen plus de maatschappelijke kosten dekken.quote:Op maandag 14 oktober 2024 18:52 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
VVD is die draai wel aan het maken hoor, juist omdat ze de bui wel zien hangen. Van hun site:
[..]
De meningen zijn erover verdeeld, maar dat het allemaal maar bijzonder weinig te maken heeft met op een fatsoenlijke manier normaal beleid voeren te maken heeft, daar is men dan wel over eens. Dit is Tijs had daar gisteren wel een leuke uitzending over.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zou kunnnen : veel bombarie maken om machtpolitieke redenen... bijv zeteltjes winnen of behouden, al dan niet met een strategie van kabinet laten vallen, nieuwe verkiezingen
Na 3 maanden noodrecht moet de echte asielwet, en vreemdelingenwet door de Tweede Kamer besproken worden en opnieuw aangenomen, evenzo de Eerste Kamer...... Een tweede ronde noodrecht uitroepen begint verdacht te lijken op permanent de Kamers opzij zetten in de asiel/migranten kwestie.
Of is dit het grote plan juist ?
Er is een sterke mening van politieke commentatoren, dat deze drammerij van Faber en Wilders kan leiden tot een kabinetsval. Is dat het grote plan, subplan ?
Alle coalitiepartijen hebben teveel te verliezen bij een kabinetsval om dat daadwerkelijk snel te laten gebeuren.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zou kunnnen : veel bombarie maken om machtpolitieke redenen... bijv zeteltjes winnen of behouden, al dan niet met een strategie van kabinet laten vallen, nieuwe verkiezingen
Na 3 maanden noodrecht moet de echte asielwet, en vreemdelingenwet door de Tweede Kamer besproken worden en opnieuw aangenomen, evenzo de Eerste Kamer...... Een tweede ronde noodrecht uitroepen begint verdacht te lijken op permanent de Kamers opzij zetten in de asiel/migranten kwestie.
Of is dit het grote plan juist ?
Er is een sterke mening van politieke commentatoren, dat deze drammerij van Faber en Wilders kan leiden tot een kabinetsval. Is dat het grote plan, subplan ?
Dat lijkt me een prima manier om de uitbuiters te scheiden van de legitieme bedrijven. Aspergetelers gaan er op failliet, terwijl ASML het lachend aftikt.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hogere minimumlonen en soort van visumtarieven invoeren. In Singapore hebben ze dat ook gedaan na een morrende bevolking. Prima dat jij een arbeidsmigrant laat komen maar je moet goede huisvesting regelen plus de maatschappelijke kosten dekken.
Alleen het begrip ‘buitengewone omstandigheden’ betekent hetzelfde als in die wet. Het is allemaal staatsnoodrecht. Dat stukje onverminderd ziet op het los kunnen activeren van deze bepaling zonder een algehele of beperkte noodtoestand.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:14 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De coordinatiewet uitzonderingstoestanden behandelt het uitroepen van de noodtoestand. De bepaling in de vreemdelingenwet gaat juist over situaties buiten de noodtoestand. Daarom spreekt het ook over ‘onverminderd’:
[..]
Beetje mierenneuken natuurlijk, maar ik vind het altijd wel leuk om dit uit te pluizen. De conclusie dat de buitengewone omstandigheden er niet zijn klopt uiteraard.
Als je het leuk vindt is dit wel goed leesvoer: https://www.nederlandrech(...)tzonderingstoestand/quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Alleen het begrip ‘buitengewone omstandigheden’ betekent hetzelfde als in die wet. Het is allemaal staatsnoodrecht. Dat stukje onverminderd ziet op het los kunnen activeren van deze bepaling zonder een algehele of beperkte noodtoestand.
Niet op failliet maar de asperges worden duurder.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:23 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dat lijkt me een prima manier om de uitbuiters te scheiden van de legitieme bedrijven. Aspergetelers gaan er op failliet, terwijl ASML het lachend aftikt.
Denk alleen niet dat het haalbaar is binnen het vrij verkeer van personen.
Lijkt me best een goed idee maar volgens mij zijn alle regerende partijen tegen een significante verhoging van minimumloon. Want dat is al zo hard gestegen, bijna gelijk met de inflatie.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hogere minimumlonen en soort van visumtarieven invoeren. In Singapore hebben ze dat ook gedaan na een morrende bevolking. Prima dat jij een arbeidsmigrant laat komen maar je moet goede huisvesting regelen plus de maatschappelijke kosten dekken.
Dat toeslagen in feite een soort subsidie voor bedrijven zijn ten koste van de werknemer vind ik wel een interessante gedachte eigenlijk.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet op failliet maar de asperges worden duurder.
Sowieso moet gewoon dat minimumloon omhoog zodat heel dat toeslagencircus afgebouwd kan worden. In feite subsidiëren de middeninkomens nu het bedrijfsleven.
Maar dat laatste is idd het gene wat het onmogelijk maakt. Maar ik denk dat je met strengere handhaving en wetten voor huisvesting al een heel eind komt om de extra uitwassen tegen te gaan.
Is niets nieuws maar de toeslagen drukken de lonen (en uitkeringen).quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat toeslagen in feite een soort subsidie voor bedrijven zijn ten koste van de werknemer vind ik wel een interessante gedachte eigenlijk.
Rechter zet per direct streep door avondklok: geen sprake van 'acute noodsituatie' - https://nos.nl/l/2368915quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De Spoedwet Avondklok was geen noodrecht. Wat ze eerder probeerden onder de wbbbg wel.
En er werd verwezen naar de Spoedwet Avondklok. Althans, zo begreep ik het (want er werd m.i. verwezen naar de motie waarbij de aanvangstijd vd avondklok werd gewijzigd).
Ze hadden het allemaal in het programma staan, waarbij Omtzigt de meest voorzichtige was. Toen ging er onderhandeld worden en was Omtzigt de grootste pleitbezorger om het toch ietsjes omhoog te gooien (en handhaven!). Omtzigt deed uiteindelijk het meeste voor de koopkracht, gesloopt door de PVV in de tweede ronde.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Lijkt me best een goed idee maar volgens mij zijn alle regerende partijen tegen een significante verhoging van minimumloon. Want dat is al zo hard gestegen, bijna gelijk met de inflatie.
Daar is toen hoger beroep tegen ingesteld. Dat beroep is er echter nooit van gekomen, omdat er een ander voorstel kwam om diezelfde maatregel door te voeren via de Wet op de publieke gezondheid.quote:Op maandag 14 oktober 2024 20:39 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Rechter zet per direct streep door avondklok: geen sprake van 'acute noodsituatie' - https://nos.nl/l/2368915
Voor de invoering van de avondklok is echter gebruikgemaakt van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag, waarbij de Eerste en Tweede Kamer niet hoeven te worden betrokken bij de besluitvorming. Er was volgens de rechter echter geen sprake van "bijzondere spoedeisendheid" om de wet in te zetten. Het feit dat vóór de invoering al vaker over invoering van een avondklok was gesproken, illustreert volgens de rechtbank dat niet is voldaan aan de "bijzondere eisen" die voor activering van de wet vereist zijn.
Ik verwacht een excuses dat je fout zat
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |