Een steekproef of een onderzoek omzetten naar een getal van 6 miljoen blijft altijd discutabelquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die welke @:Klopkoek noemde en waarnaar ik verwees toen ik het had over dat het om een groep van 6 miljoen gaat. Er zijn 5,4 tot 6 miljoen mensen die zich christen noemen in dit land. Dat die niet allemaal 2 keer per zondag naar de kerk gaan hoef je mij niet te vertellen, ik zit er namelijk wel 2 keer en zie het deels leeglopen (al zie ik gelukkig ook groeiende kerken, Hillsong, Mozaïek, diverse evangelische en baptistische gemeentes met goede sprekers, de Stadskerk in Groningen, maar daar gaat het nu niet om).
Het was een onderzoek naar wat mensen die zichzelf christen noemen vinden van de PVV. En dan spreek je dus over een enorm diverse groep van 6 miljoen mensen.
Ga je naar de mensen kijken die werkelijk die dominees horen die inderdaad vaak wel waarschuwen voor de PVV (mijn eigen dominee ook, die houdt ook 'klimaatpreken'), dan zie je inderdaad dat die veel minder geneigd zijn de PVV te steunen. Ben ik ook van overtuigd, maar dat werd hier dus niet onderzocht.
Maar niet elke chronisch zieke is afgekeurd, dus dan maak je weer een vervelend onderscheid.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:17 schreef Cupfighter het volgende:
Het eigen risico, als ze nu groep die afgekeurd is van werk gaan ontzien, dat zijn grotendeels chronisch zieken
Alle chronisch zieken bedoel ikquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar niet elke chronisch zieke is afgekeurd, dus dan maak je weer een vervelend onderscheid.
Ik ben chronisch ziek, sta nergens geregistreerd (tenminste, niet bij de overheid) en heb geen zorg nodig. Ik vind het in stukken hakken van het eigen risico en dat dan per ziekte laten betalen echt veel beter. Ja, dan betaal je elk jaar in mijn plan 50, in dat van Rutte IV 150 euro voor de zorg die je nodig hebt als chronisch zieke extra, maar dat vind ik niet onverdedigbaar.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:47 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Alle chronisch zieken bedoel ik
Dat hele frame van ‘een boete op ziek zijn’ begint me wel een beetje tegen te staan. Mijn buurvrouw heeft diabetes, COPD en nog wat ziektes die voorkomen hadden kunnen worden met een betere levensstijl. Ze verbruikt denk ik makkelijk meer dan 200.000 euro per jaar aan zorgkosten. En terecht, want we moeten hier voor onze zieken zorgen. Helemaal prima. Maar als ze tegen me begint te klagen hoe onrechtvaardig het is dat ze maar liefst 400 euro moet bijdragen, vraag ik me wel af waarom dat minieme stukje óók nog eens van mijn premie betaald moet worden.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:39 schreef trein2000 het volgende:
Eigen risico halveren is gewoon prima. De remfunctie blijft behouden (200 of 400 euro is echt niet meer of minder prikkel), maar de boete op ziek zijn wordt wel een stuk dragelijker. En inderdaad, dat veelgebruikers iets meer betalen dan mensen die eens per 5 jaar de huisartsenpraktijk van binnen zien is uitlegbaar.
150 euro er boven op is inderdaad te doenquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben chronisch ziek, sta nergens geregistreerd (tenminste, niet bij de overheid) en heb geen zorg nodig. Ik vind het in stukken hakken van het eigen risico en dat dan per ziekte laten betalen echt veel beter. Ja, dan betaal je elk jaar in mijn plan 50, in dat van Rutte IV 150 euro voor de zorg die je nodig hebt als chronisch zieke extra, maar dat vind ik niet onverdedigbaar.
Voor haar is het waarschijnlijk veel geld, op die 2 ton is het een druppel op een gloeiende plaat.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 23:00 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dat hele frame van ‘een boete op ziek zijn’ begint me wel een beetje tegen te staan. Mijn buurvrouw heeft diabetes, COPD en nog wat ziektes die voorkomen hadden kunnen worden met een betere levensstijl. Ze verbruikt denk ik makkelijk meer dan 200.000 euro per jaar aan zorgkosten. En terecht, want we moeten hier voor onze zieken zorgen. Helemaal prima. Maar als ze tegen me begint te klagen hoe onrechtvaardig het is dat ze maar liefst 400 euro moet bijdragen, vraag ik me wel af waarom dat minieme stukje óók nog eens van mijn premie betaald moet worden.
Geloof me, voor haar is het niet veel geld. En ze is niet de enige natuurlijk, de meeste chronisch zieken behoren tot de rijkste generatie die Nederland ooit gekend heeft.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 23:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor haar is het waarschijnlijk veel geld, op die 2 ton is het een druppel op een gloeiende plaat.
Ja dan is het wel nogal ondankbaar en egoïstisch. Ik heb ook aardig van ons zorgsysteem gebruik gemaakt, ik betaal het eigen risico juichend.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 23:06 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Geloof me, voor haar is het niet veel geld. En ze is niet de enige natuurlijk, de meeste chronisch zieken behoren tot de rijkste generatie die Nederland ooit gekend heeft.
Of die chronisch zieken hebben dus juist nooit gewerkt of geen werk meer vanwege hun ziekte en horen daardoor bij de armste 10%, die zijn er natuurlijk ook veel. Ik denk dat als je bij de armste 10% van Nederland gaat kijken, je veel zieken tegenkomt. Oorzaak en gevolg kunnen natuurlijk ook omgedraaid zijn (van een leven in armoede kun je ook ziek worden).quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 23:06 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Geloof me, voor haar is het niet veel geld. En ze is niet de enige natuurlijk, de meeste chronisch zieken behoren tot de rijkste generatie die Nederland ooit gekend heeft.
Die groep kan veel gerichter geholpen worden dan met een generieke verlaging van het eigen risico.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 23:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of die chronisch zieken hebben dus juist nooit gewerkt of geen werk meer vanwege hun ziekte en horen daardoor bij de armste 10%, die zijn er natuurlijk ook veel. Ik denk dat als je bij de armste 10% van Nederland gaat kijken, je veel zieken tegenkomt. Oorzaak en gevolg kunnen natuurlijk ook omgedraaid zijn (van een leven in armoede kun je ook ziek worden).
Pardon, hoe kom je hier op?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 23:06 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik niet, ik vraag er niet om chronisch ziek te zijn, dat ik wat extra moet betalen vind ik geen probleem maar 350 vind ik schandaligquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 23:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja dan is het wel nogal ondankbaar en egoïstisch. Ik heb ook aardig van ons zorgsysteem gebruik gemaakt, ik betaal het eigen risico juichend.
En dit moet de conclusie zijn dat chronisch zieken tot de rijke generatie behoren en het gemakkelijk kunnen betalenquote:
Nee, maar wel tot de conclusie dat veel mensen die elk jaar de grens van het eigen risico aantikken echt geen bonus van 200 euro nodig hebben. De mensen die dat wél echt nodig hebben kun je prima op andere manieren helpen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 23:43 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
En dit moet de conclusie zijn dat chronisch zieken tot de rijke generatie behoren en het gemakkelijk kunnen betalen
Ik zal je uit eigen ervaring vertellen dat dit lang niet voor iedereen telt, sterker nog voor de meeste niet
Hoe dan?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 23:50 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Nee, maar wel tot de conclusie dat veel mensen die elk jaar de grens van het eigen risico aantikken echt geen bonus van 200 euro nodig hebben. De mensen die dat wél echt nodig hebben kun je prima op andere manieren helpen.
Lekker polderenquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:39 schreef trein2000 het volgende:
Eigen risico halveren is gewoon prima. De remfunctie blijft behouden (200 of 400 euro is echt niet meer of minder prikkel), maar de boete op ziek zijn wordt wel een stuk dragelijker. En inderdaad, dat veelgebruikers iets meer betalen dan mensen die eens per 5 jaar de huisartsenpraktijk van binnen zien is uitlegbaar.
Stemmen ze dan wel PVDA of SP?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:47 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb nu drie kwartier beluisterd en na circa 15 minuten wordt het interessant.
- Het stembureau op de universiteit had 0% voor PVV, 0% voor JA21 en 0% voor FvD.
- De gemeente Rucphen heeft het laagste opleidingsniveau (gemiddeld) van Nederland. Deze drie partijen hebben daar bij elkaar 70% van de stemmen.
Ook een overtuigend verhaal over hoe de afname van vakbonden en de kerk de ruimte opent voor radicaal-rechts, het ergens bij horen op een andere manier. Er wordt inderdaad gezegd dat de kerk nog dempend werkt, ook bij de kerkgangers die het inhoudelijk eens zijn met de PVV en daarin zijn groot gebracht (m.n. groot deel van SGP).
Het wordt niet expliciet gezegd maar niet-fascistoide Nederland heeft een probleem, zowel beleidsmatig als in communicatie, om een bindend verhaal te bedenken. Wat de sociaal-democratie vroeger met vakbonden, buurthuizen e.d. nog wel had.
Vakbondsleden zijn nog steeds minder geneigd om PVV te stemmen (gecorrigeerd voor leeftijd), wordt gezegd. Dat ben ik idd wel vaker tegen gekomen. Hoe het causaal verband dan loopt is een tweede...
GL heeft nooit de kans gekregen, PVDA deed het erg goed qua stabiliteit tijdens Rutte 2quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 23:26 schreef cosmosis het volgende:
Alhoewel ik geen vvd stemmer ben, blijkt het toch dat het de meest stabiele kabinet is, de rest is gewoon nog kanslozer helaas.... We kunnen gewoon niet beter dan Rutte...
Administratieve kosten ga je met zo'n stelsel natuurlijk allesbehalve verlagen, dat wordt één grote rompslomp, helemaal als je ook nog eens wil bundelen per ziekte ipv behandeling: ik krijg dan mijn krukken wel vergoed als ik mijn been breek, maar niet als ik door mijn enkel heen ben gegaan? Laten we alsjeblieft juist versimpelen in plaats van, net als met de toeslagen, voor elk geval of uitzondering een nieuwe staffel te bedenken.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 22:10 schreef Hanca het volgende:
Ik zou hem verder doortrekken: huisartsenbezoek een eigen risico van 25 euro, andere zaken 50 euro, met een maximum van 50 euro per behandeling/ziekte en een totaal maximum van 400 of 450 euro. Laat die mensen die met een verkoudheid naar de dokter gaan maar betalen, een chronisch zieke is voor zijn of haar ziekte dan maximaal 50 euro kwijt.
Gewoon een stempelkaart. Heb je negen jaar op rij je eigen risico verbruikt, krijg je het tiende jaar gratis.quote:Op zondag 13 oktober 2024 07:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Administratieve kosten ga je met zo'n stelsel natuurlijk allesbehalve verlagen, dat wordt één grote rompslomp, helemaal als je ook nog eens wil bundelen per ziekte ipv behandeling: ik krijg dan mijn krukken wel vergoed als ik mijn been breek, maar niet als ik door mijn enkel heen ben gegaan? Laten we alsjeblieft juist versimpelen in plaats van, net als met de toeslagen, voor elk geval of uitzondering een nieuwe staffel te bedenken.
Per ziekte is dus om te voorkomen dat iemand die maandelijks medicijnen of hulpmiddelen nodig heeft, alsnog die boete op ziek zijn betaalt. Of iemand die kanker krijgt, gespreid over het jaar alsnog het hele eigen risico kwijt is. En per ziekte is in de zorg juist extreem simpel, aangezien aan elke declaratie een code hangt. Dat is totaal geen rompslomp, het is vrij duidelijk.quote:Op zondag 13 oktober 2024 07:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Administratieve kosten ga je met zo'n stelsel natuurlijk allesbehalve verlagen, dat wordt één grote rompslomp, helemaal als je ook nog eens wil bundelen per ziekte ipv behandeling: ik krijg dan mijn krukken wel vergoed als ik mijn been breek, maar niet als ik door mijn enkel heen ben gegaan? Laten we alsjeblieft juist versimpelen in plaats van, net als met de toeslagen, voor elk geval of uitzondering een nieuwe staffel te bedenken.
Aan elke declaratie ja, maar daar zit niet een algemene paraplucode boven. Als ik zetpillen krijg tegen de misselijkheid als gevolg van chemo, zouden die dus in het bakje 'kanker' moeten komen, maar als ik die krijg om een random andere reden niet. Om nog maar niet te spreken over indirecte gevolgschade, zoals psychische problemen bij ernstige ziektes of iets als een borstamputatie. Ondoenlijk en op enig moment ook arbitrair.quote:Op zondag 13 oktober 2024 08:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Per ziekte is dus om te voorkomen dat iemand die maandelijks medicijnen of hulpmiddelen nodig heeft, alsnog die boete op ziek zijn betaalt. Of iemand die kanker krijgt, gespreid over het jaar alsnog het hele eigen risico kwijt is. En per ziekte is in de zorg juist extreem simpel, aangezien aan elke declaratie een code hangt. Dat is totaal geen rompslomp, het is vrij duidelijk.
Er zit vaak juist wel een algemene code boven, de reden zit altijd in de code vermeld (anders weet een zorgverzekeraar niet of het een basispakket behandeling is of niet). Pillen voor chemo krijg je vergoed, die voor een cosmetische ingreep niet. Sowieso is de vergelijking met de toeslagenaffaire lachwekkend, dat ging namelijk om geld wat men eerst kreeg en meer dan een jaar later weer in moest leveren, soms duizenden euro's.quote:Op zondag 13 oktober 2024 08:32 schreef nostra het volgende:
[..]
Aan elke declaratie ja, maar daar zit niet een algemene paraplucode boven. Als ik zetpillen krijg tegen de misselijkheid als gevolg van chemo, zouden die dus in het bakje 'kanker' moeten komen, maar als ik die krijg om een random andere reden niet. Om nog maar niet te spreken over indirecte gevolgschade, zoals psychische problemen bij ernstige ziektes of iets als een borstamputatie. Ondoenlijk en op enig moment ook arbitrair.
Ik vergeleek niet met de toeslagenaffaire, maar met het toeslagenstelsel. Daarmee hebben we een zodanig zelfgecreeërd monster neergezet, dat simplificatie (lees: afschaffing) de facto onhaalbaar is geworden, ondanks een breed gedragen politieke wil om dat wel te doen.quote:Op zondag 13 oktober 2024 08:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zit vaak juist wel een algemene code boven, de reden zit altijd in de code vermeld (anders weet een zorgverzekeraar niet of het een basispakket behandeling is of niet). Pillen voor chemo krijg je vergoed, die voor een cosmetische ingreep niet. Sowieso is de vergelijking met de toeslagenaffaire lachwekkend, dat ging namelijk om geld wat men eerst kreeg en meer dan een jaar later weer in moest leveren, soms duizenden euro's.
PVDA heeft tijdens Rutte 2 teveel de VVD zijn zin gegeven daar zijn ze door de kiezer ook op afgerekendquote:Op zondag 13 oktober 2024 02:04 schreef Origami94 het volgende:
[..]
GL heeft nooit de kans gekregen, PVDA deed het erg goed qua stabiliteit tijdens Rutte 2
Samson heeft als fractievoorzitter vanuit de kamer ook niet echt aangegeven dat het compromissen warenquote:Op zondag 13 oktober 2024 09:54 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
PVDA heeft tijdens Rutte 2 teveel de VVD zijn zin gegeven daar zijn ze door de kiezer ook op afgerekend
Abrahamitisch. Dan heb je 3 geloven tegelijkertijd te pakkenquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 20:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan kan ik mijzelf net zo goed monotheïstisch noemen. Zijn we van dat onderscheid met Moslims ook af.
En terecht. Het COA / het ministerie maken er een potje van.quote:Op zondag 13 oktober 2024 09:57 schreef nostra het volgende:
Ronde 2 in Westerwolde v/ COA gaat maandag door met verhoogde inzetten:
https://www.rtvnoord.nl/p(...)ort-geding-tegen-coa
Bijzondere conclusie welquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 23:26 schreef cosmosis het volgende:
Alhoewel ik geen vvd stemmer ben, blijkt het toch dat het de meest stabiele kabinet is, de rest is gewoon nog kanslozer helaas.... We kunnen gewoon niet beter dan Rutte...
Het COA, gehoord de beraadslaging,quote:Op zondag 13 oktober 2024 10:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En terecht. Het COA / het ministerie maken er een potje van.
Was er maar een Spreidingswet..quote:Op zondag 13 oktober 2024 10:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het COA, gehoord de beraadslaging,
Constaterende dat andere gemeentes niet bereid zijn te hulp te schieten,
Overwegende dat het kabinet niet van plan is om in Ter Apel een probleem op te gaan lossen,
Tikt over 100 dagen opnieuw een paar miljoen aan dwangsom af op kosten van de belastingbetaler,
En gaat over tot de orde van de dag.
Dit is hun plan B of plan C.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 23:26 schreef cosmosis het volgende:
Is maar wat je lezen wil. -4 bij de vvd vind ik niet echt gigantisch. Die staan al tijden rond de 20 zetels.quote:Op zondag 13 oktober 2024 10:49 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Jammer dat Ja21 en FvD op winst staan.
Dat SGP op winst staat geloof ik niet.
24 zetels was voor deze kleptocratenclub al een historisch slechte uitslag. Nog vier eraf is dus niet zo best.quote:Op zondag 13 oktober 2024 11:15 schreef StephanL het volgende:
[..]
Is maar wat je lezen wil. -4 bij de vvd vind ik niet echt gigantisch. Die staan al tijden rond de 20 zetels.
Onder Rutte was het inderdaad hoger zie ik.quote:Op zondag 13 oktober 2024 11:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
24 zetels was voor deze kleptocratenclub al een historisch slechte uitslag. Nog vier eraf is dus niet zo best.
Maarja, dat gaat dan ook weer deels naar MAGA debielen als FvD en JA21.
"Russofiele uitbuiting-rechtse dictator stabiel"quote:
Dat er uberhaupt mensen overwegen om te stemmen op Eerdmansquote:Op zondag 13 oktober 2024 11:33 schreef StephanL het volgende:
[..]
Onder Rutte was het inderdaad hoger zie ik.
Dat Ja21 op 2 staat vind ik wel weinig. Die zouden kunnen profiteren van de chaos in de coalitie maar doen dat vooralsnog bijna niet.
PVV stabiel
Nanninga van de "Mooie Ovens in Auschwitz" en dobbernegers?quote:Op zondag 13 oktober 2024 11:39 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Dat er uberhaupt mensen overwegen om te stemmen op EerdmansNanninga zou ik nog begrijpen
De Pvda is dan ook een neoliberale bestuurderspartij. Heb ooit een PVDA tweede kamerlid gesproken die er zat tijdens Rutte 2 en die vond de inflatie van diploma's een groot issue.quote:Op zondag 13 oktober 2024 09:54 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
PVDA heeft tijdens Rutte 2 teveel de VVD zijn zin gegeven daar zijn ze door de kiezer ook op afgerekend
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |