Ja ik zeg toch dat ik daar in mee kan gaan. Ik ben het met je eens, maar wat heeft dat met de herdenking te maken?quote:Op maandag 7 oktober 2024 21:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Alles natuurlijk. Fier tegen anti semitisme zijn, ondertussen dag en nacht een andere bevolkingsgroep demoniseren o.a. aan de hand van kenmerken zoals hoofdbedekking. En dan zelf bij een herdenking weer een hoofddeksel dragen.
Je ziet niet in hoe Joden en Israel een vehikel zijn voor de moslimhaat van Wilders?
Omdat het gepolitiseerd is. Als een of andere bekende rechts extremist prominent deelneemt aan een Palestina demonstratie zou ik daar ook niet mee geassocieerd willen worden. Zou dan ook niet mee willen doen aan zo'n demonstratie, dan ben ik weg.quote:Op maandag 7 oktober 2024 21:53 schreef oblo het volgende:
[..]
Ja ik zeg toch dat ik daar in mee kan gaan. Ik ben het met je eens, maar wat heeft dat met de herdenking te maken?
Ik herinner mij ooit een post van jou dat we een pro-Palestijnse demonstraties niet weg moeten zetten als “rellen” of iets dergelijks omdat er een één of twee gekken tussen zitten. Dus waarom zet je die hele herdenking weg omdat er een gek tussenzit?
Nee, is de remweg voor als je met 180 Duitsland uit komt.quote:Op maandag 7 oktober 2024 21:34 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik ook.
De A7 en A37 zijn kennelijk opgenomen om asielzoekers sneller uit te kunnen zetten maar ze zijn even vergeten dat ze aan de ander kant ook sneller binnen zijn
Grootste terreuraanslag in de westerse wereld sinds 9/11, maar dat is geen bijzondere of uitzonderlijke dag hoor. Hoe krijg je het uit je toetsenbord man. Geen enkele context kan dat ook maar iets verzachten of goedpraten.quote:Op maandag 7 oktober 2024 21:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je moet helemaal niet moorden. Festival of geen festival. Dat is mijn punt. Het klinkt naar, maar in die context was 7 oktober dus helemaal geen bijzondere, uitzonderlijke dag. Het was gewoon weer een dag met moorden. Hoe vaak heeft een Nederlands kabinet de Palestijnse doden herdacht?
Dat stukje in Groningen rij ik nog wel eens na 19u, dan rijdt daar ook praktisch niemand 130. Daar gaat Madlener echt niemand gelukkig mee maken. Dat stukje in Flevoland rij ik alleen overdag met enige regelmaat, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat je daar zo graag 130 wil rijden, de Ketelbrug zelf is heel vaak 90 en er staat ook vaak genoeg file.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:02 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Nee, is de remweg voor als je met 180 Duitsland uit komt.
Wat kan de doorsnee herdenker hieraan doen en waarom zou dit voor hem gepolitiseerd zijn? Die wil gewoon herdenken en steun betuigen. Ik zou die enige jaarlijkse kans om te herdenken niet laten verpesten omdat Wilders die bijeenkomst ook bijwoont. Ik laat die gek niet al mijn bijeenkomsten verpesten.quote:Op maandag 7 oktober 2024 21:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Omdat het gepolitiseerd is. Als een of andere bekende rechts extremist prominent deelneemt aan een Palestina demonstratie zou ik daar ook niet mee geassocieerd willen worden. Zou dan ook niet mee willen doen aan zo'n demonstratie, dan ben ik weg.
Ah ja, je leeft in je veilige Westerse bubbel. Dan begrijp ik je opmerking. Sorry, mijn blik is iets breder dan dat. Alleen Westers leed is een herdenking en aandacht waard.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Grootste terreuraanslag in de westerse wereld sinds 9/11, maar dat is geen bijzondere of uitzonderlijke dag hoor. Hoe krijg je het uit je toetsenbord man. Geen enkele context kan dat ook maar iets verzachten of goedpraten.
Niemand zegt dat.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ah ja, je leeft in je veilige Westerse bubbel. Dan begrijp ik je opmerking. Sorry, mijn blik is iets breder dan dat. Alleen Westers leed is een herdenking en aandacht waard.
Inderdaad. Er waren daar familieleden van slachtoffers en familieleden van mensen die hopelijk nog leven maar gegijzeld zijn. Voor hen ga je daar heen, niet voor politici die een herdenking gebruiken om politieke winst uit te halen.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:10 schreef oblo het volgende:
[..]
Wat kan de doorsnee herdenker hieraan doen en waarom zou dit voor hem gepolitiseerd zijn? Die wil gewoon herdenken en steun betuigen. Ik zou die enige jaarlijkse kans om te herdenken niet laten verpesten omdat Wilders die bijeenkomst ook bijwoont. Ik laat die gek niet al mijn bijeenkomsten verpesten.
Tuurlijk maar laten we niet doen alsof één zijde provocerend is en de andere niet.quote:Op maandag 7 oktober 2024 21:19 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
We leven in Nederland waar je beide meningen gewoon zou mogen verkondigen.
quote:Wat nu volgt, lijkt misschien een geforceerde selectie van drieste uitspraken, maar het is wel degelijk een representatieve weergave van een dozijn straatinterviews met willekeurig aangesproken passanten. Op algemene vragen over de toestand in Israël beginnen de meesten spontaan te fulmineren over Gaza.
'We moeten Gaza in één keer vernietigen, met alle Palestijnen erin. Een groot graf maken. Dat hele Gaza is nergens goed voor', zegt Chilik, de 68-jarige beheerder van een koffietent die net als veel anderen niet zijn achternaam geeft.
'We moeten ze allemaal doodmaken', zegt groenteboer David (29). 'Ja, dan komen er waarschijnlijk ook gijzelaars om. Maar die komen toch niet meer levend naar buiten. Het is beter Gaza helemaal plat te gooien.'
Student David (25): 'Er zijn geen onschuldigen in Gaza. Op 7 oktober juichten ze allemaal. Ik ken de Arabieren, het is zij of wij.'
Kruidenverkoper Gidon Mashia (72): 'Ze hebben gemoord, verkracht, baby's verbrand. In de Thora staat: je moet de vijand doden vóór hij jou vermoordt. We zijn te soft.'
Uit peilingen blijkt dat ruim 80 procent van de Joodse Israëliërs vindt dat het hoge aantal Palestijnse doden gerechtvaardigd is. Zo'n 35 procent vindt zelfs dat het Israëlische leger te weinig geweld gebruikt in Gaza.
Mijn blik ook, als iemand de aanslag in Mumbai wil herdenken en iemand wil dan met een Pakistaanse vlag zwaaien, dan heb ik net zo min begrip voor die persoon.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ah ja, je leeft in je veilige Westerse bubbel. Dan begrijp ik je opmerking. Sorry, mijn blik is iets breder dan dat. Alleen Westers leed is een herdenking en aandacht waard.
De doorsnee herdenker kan er weinig aan doen, behalve dan een herdenking proberen te organiseren zonder rechtsextremisten in hun midden.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:10 schreef oblo het volgende:
[..]
Wat kan de doorsnee herdenker hieraan doen en waarom zou dit voor hem gepolitiseerd zijn? Die wil gewoon herdenken en steun betuigen. Ik zou die enige jaarlijkse kans om te herdenken niet laten verpesten omdat Wilders die bijeenkomst ook bijwoont. Ik laat die gek niet al mijn bijeenkomsten verpesten.
Mooie foto ook.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tuurlijk maar laten we niet doen alsof één zijde provocerend is en de andere niet.
Als ik dit soort krantenartikelen lees krijg ik ook niet direct meer sympathie voor Israel.
https://www.volkskrant.nl(...)ferrer=https://t.co/
[..]
Laten we niet doen alsof een kant kiezen in dit conflict door mensen met enig gevoel gedaan kan worden.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tuurlijk maar laten we niet doen alsof één zijde provocerend is en de andere niet.
[..]
Dat doe je in mijn ogen wel. Door heel expliciet het te hebben over het Westen en sec westerse slachtoffers.quote:
Net als dat niemand het verzacht of goedpraat. Jij probeert mij te framen, dan krijg je m net zo hard terug.quote:
Het bloedbad van Baruch Goldstein was niks speciaals? De Nakba? De Duma aanslag? De moord op Mohammed Abu Kdeir? Als mensen die slachtoffers herdenken op een bepaalde dag hoef je daar nul rekening mee te houden? Gewoon nog een dag in de spiraal van geweld. Niks heeft meer betekenis.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Heb je een link van dat interview?quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:17 schreef Perrin het volgende:
Wel blij dat iedereen kan zien wat voor holle vaten het zijn.[ x ]
Ik zou als familielid woedend zijn als er zo'n figuur over de rug van mijn vermoorde familieleden nog even politiek komt bedrijven.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad. Er waren daar familieleden van slachtoffers en familieleden van mensen die hopelijk nog leven maar gegijzeld zijn. Voor hen ga je daar heen, niet voor politici die een herdenking gebruiken om politieke winst uit te halen.
Je zou bijna kunnen zeggen dat zo stellig een kant kiezen altijd de kant van de duivel is. Beide zullen je ook proberen te overtuigen dat de ene toch beter is dan de ander. Sowieso mag iedereen protesteren en ieder die dat wil verstoren is niet goed bij zijn kop, of ie nu voor eeuwige relschoppers A is of eeuwige relschoppers B. En waar je ook kijkt in de wereld in elke bevolkingsgroep vind je extreme mensen die het niet zo hebben op een ander, deze vreemde uitspraken vind je uiteraard ook genoeg in kamp B.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als ik dit soort krantenartikelen lees krijg ik ook niet direct meer sympathie voor Israel.
https://www.volkskrant.nl(...)ferrer=https://t.co/
[..]
Nee, inderdaad niks speciaals, niks unieks. Dat is de trieste realiteit. Het is een herhaling van zetten en niemand die er iets mee doet. Men is vooral druk om het eigen leed uit te vergroten en die van de ander klein te maken (grootste aanslag sinds 9/11).quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:18 schreef oblo het volgende:
[..]
Het bloedbad van Baruch Goldstein was niks speciaals? De Nakba? De Duma aanslag? De moord op Mohammed Abu Kdeir? Als mensen die slachtoffers herdenken op een bepaalde dag hoef je daar nul rekening mee te houden? Gewoon nog een dag in de spiraal van geweld. Niks heeft meer betekenis.
Ik zou me er denk ik niet teveel van aantrekken. En de oproep richting Schoof bij die herdenking was duidelijk niet pro-Netanyahu. Er werd opgeroepen aan te sturen op een deal om de gijzelaars vrij te laten, dat wil Netanyahu helemaal niet.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik zou als familielid woedend zijn als er zo'n figuur over de rug van mijn vermoorde familieleden nog even politiek komt bedrijven.
Geen water bij de wijn doen is het thema van dit conflict sinds het begin van de mensheid.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, inderdaad niks speciaals, niks unieks. Dat is de trieste realiteit. Het is een herhaling van zetten en niemand die er iets mee doet. Men is vooral druk om het eigen leed uit te vergroten en die van de ander klein te maken (grootste aanslag sinds 9/11).
Dat zegt overigens niets over of je ergens rekening mee moet houden of niet.
Ongeveer halverwege deze uitzending spreken ze met een woordvoerder van de 'demonstranten'.quote:
Daar verschillen we dan in qua persoonlijkheid kennelijk. Ik zou het oprecht walgelijk vinden, echt ranzig. Schoof veegt overigens zijn reet af met die oproep, want alle seinen staan op schoothondje van Netanyahu-stand.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou me er denk ik niet teveel van aantrekken. En de oproep richting Schoof bij die herdenking was duidelijk niet pro-Netanyahu. Er werd opgeroepen aan te sturen op een deal om de gijzelaars vrij te laten, dat wil Netanyahu helemaal niet.
Waarom een tweet? Ik dacht er zit een filmpje bij ofzo.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:17 schreef Perrin het volgende:
Wel blij dat iedereen kan zien wat voor holle vaten het zijn.[ x ]
Haha wat?!quote:Op maandag 7 oktober 2024 21:50 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je moet helemaal niet moorden. Festival of geen festival. Dat is mijn punt. Het klinkt naar, maar in die context was 7 oktober dus helemaal geen bijzondere, uitzonderlijke dag. Het was gewoon weer een dag met moorden. Hoe vaak heeft een Nederlands kabinet de Palestijnse doden herdacht?
Uitzending kun je gewoon terugkijken als het je boeit, kost je 5 min om dat stukje te vinden.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom een tweet? Ik dacht er zit een filmpje bij ofzo.
Is het ook niet. Totaal niet zelfs.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:26 schreef probeer het volgende:
[..]
Haha wat?!
Op die fiets zijn dan de vergeldingen door Israël van het afgelopen jaar ook niets nieuws.
Ik zie je anders best vaak voorbij komen in het topic over Amerika. Waarom woon je daar niet?quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:23 schreef MoreDakka het volgende:
Wat een gelul allemaal over irrelevante onzin 3000 km verderop. Als al die demonstranten daar zouden gaan wonen om hun zaak te bepleiten zou het een stuk leuker worden hier.
Waarom post je dat dan niet in plaast van een zinloze tweet van een nobody?quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Uitzending kun je gewoon terugkijken als het je boeit, kost je 5 min om dat stukje te vinden.
Leuk geprobeerd maar ik doe ook niet mee aan die demonstraties de er waren tegen Trump in Amsterdam in 2016 (cringe)quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:28 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik zie je anders best vaak voorbij komen in het topic over Amerika. Waarom woon je daar niet?
Ja en nee, want we hebben als land besloten toch echt een kant te kiezen in het conflict. En dus onderdeel te zijn van het probleem.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:28 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik zie je anders best vaak voorbij komen in het topic over Amerika. Waarom woon je daar niet?
Maar inderdaad een ieder die zich hier witheet maakt over een situatie waar we niets aan gaan veranderen, die al eeuwen speelt en waarbij het kiezen van een kant juist het grootste probleem is, zou daar eigenlijk moeten gaan wonen.
Haha, ik ook niet, demonsteren voor buitenlandse zaken gaat niets veranderen. Sowieso: demonstreren, ik neuk liever.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd maar ik doe ook niet mee aan die demonstraties de er waren tegen Trump in Amsterdam in 2016 (cringe)
Zeurkous.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom post je dat dan niet in plaast van een zinloze tweet van een nobody?
Zou wat zijn als we de kant kiezen van een terroristische organisatiequote:Op maandag 7 oktober 2024 22:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja en nee, want we hebben als land besloten toch echt een kant te kiezen in het conflict. En dus onderdeel te zijn van het probleem.
Ja, ook daar irriteer ik mij aan. Ook voor de meest recente ontwikkelingen in dat conflict had een ieder al lang een kant gekozen, ook zonder laffe aanslag of totale krieg. We leven in een tijd waarbij je nieuws zoekt dat in je straatje past, en als ik er langer over nadenk, deden we dat altijd al. Elke zuil had zo zijn eigen krant e.d. Blijkbaar vinden wij als mensen dat fijn om ergens je bij te horen voelen en ergens tegen te kunnen zijn, waar iemand die je leuk vind ook tegen is. En ook ik ontloop de dans vast niet op een ander onderwerp, waar ik niet neutraal kan blijven op een stomme manier.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja en nee, want we hebben als land besloten toch echt een kant te kiezen in het conflict. En dus onderdeel te zijn van het probleem.
Probeer nog maar eens neutrale info tot je te nemen. Bijna onmogelijk, zeker op internet met al die algoritmes.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, ook daar irriteer ik mij aan. Ook voor de meest recente ontwikkelingen in dat conflict had een ieder al lang een kant gekozen, ook zonder laffe aanslag of totale krieg. We leven in een tijd waarbij je nieuws zoekt dat in je straatje past, en als ik er langer over nadenk, deden we dat altijd al. Elke zuil had zo zijn eigen krant e.d. Blijkbaar vinden wij als mensen dat fijn om ergens je bij te horen voelen en ergens tegen te kunnen zijn, waar iemand die je leuk vind ook tegen is. En ook ik ontloop de dans vast niet op een ander onderwerp, waar ik niet neutraal kan blijven op een stomme manier.
Maar wat heeft een herdenking voor de slachtoffers van 7 oktober te maken met het leed van de ander klein te maken? Ik snap je punt niet helemaal. Erken elkaars leed en houdt rekening met elkaars leed. Als je op 7 oktober zulke tegendemonstraties gaat houden, of op een andere datum waar Palestijnen of een ander volk massaal slachtoffer herdenken dan ben je niet bezig met rekening houden. Dan ben je precies bezig met hetgeen waar jij over valt, namelijk leed van iemand anders kleiner maken.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, inderdaad niks speciaals, niks unieks. Dat is de trieste realiteit. Het is een herhaling van zetten en niemand die er iets mee doet. Men is vooral druk om het eigen leed uit te vergroten en die van de ander klein te maken (grootste aanslag sinds 9/11).
Dat zegt overigens niets over of je ergens rekening mee moet houden of niet.
Valt best mee. De gulden middenweg bestaat niet altijd, maar als je wat bronnen kunt vinden waar beide extreme kanten boos over worden dan zit je wel op de goede weg.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Probeer nog maar eens neutrale info tot je te nemen. Bijna onmogelijk, zeker op internet met al die algoritmes.
Als het een random pro-Israel demonstratie was geweest dan ben ik het met je eens. Dan kan je gewoon een pick and choose doen. Kom je een andere dag terug of ga je ergens verderop staan of zoquote:Op maandag 7 oktober 2024 22:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De doorsnee herdenker kan er weinig aan doen, behalve dan een herdenking proberen te organiseren zonder rechtsextremisten in hun midden.
Dat is natuurlijk ook kolder, dan kies je alsnog een kant zonder goede info.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Valt best mee. De gulden middenweg bestaat niet altijd, maar als je wat bronnen kunt vinden waar beide extreme kanten boos over worden dan zit je wel op de goede weg.
Ik heb nergens andermans leed kleiner gemaakt. Wel aangegeven dat het leed juist niet anders is dan anders en dat we er dus niet van leren. Het leed dat nu herdacht wordt is niet groter of kleiner dan het Palestijnse leed. Het is niet anders of specialer dan het leed aan de andere kant. Of het nou wel of niet de grootste aanslag sinds 9-11 was, dat doet er niet toe. Ik ageerde vooral tegen de aanwezigheid van bepaalde extreem rechtse figuren bij de herdenking. Hierdoor krijgt voor mij zo'n herdenking een hele andere toonzetting. Dat is waar ik op aansloeg. En als je dat punt niet begrijpt, dan is het gewoon omdat we er volstrekt anders over denken.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:36 schreef oblo het volgende:
[..]
Maar wat heeft een herdenking voor de slachtoffers van 7 oktober te maken met het leed van de ander klein te maken? Ik snap je punt niet helemaal. Erken elkaars leed en houdt rekening met elkaars leed. Als je op 7 oktober zulke tegendemonstraties gaat houden, of op een andere datum waar Palestijnen of een ander volk massaal slachtoffer herdenken dan heb je niet bezig met rekening houden. Dan ben je precies begin met hetgeen waar jij valt, namelijk leed van iemand anders kleiner maken.
Nee echt, bij gepolariseerde onderwerpen is dat een prima methode. Als de extreem-linkse activisten boos zijn over een stuk in de Volkskrant dan kun je er meestal van uit gaan dat het interessant is en waarheidsgetrouw.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:39 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook kolder, dan kies je alsnog een kant zonder goede info.
En hoe zijn beide extremen daar dan boos op?quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:44 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee echt, bij gepolariseerde onderwerpen is dat een prima methode. Als de extreem-linkse activisten boos zijn over een stuk in de Volkskrant dan kun je er meestal van uit gaan dat het interessant is en waarheidsgetrouw.
Ik snap oprecht niet in welk opzicht jij het leed van 7 oktober niet als iets speciaals ziet. Misschien voor jou persoonlijk niet? Maar wel voor Israelis, 7 oktober is voor veel dan niet de meeste Israelis een van de meest verschrikkelijkste en bepalende dag in hun leven.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb nergens andermans leed kleiner gemaakt. Wel aangegeven dat het leed juist niet anders is dan anders en dat we er dus niet van leren. Het leed dat nu herdacht wordt is niet groter of kleiner dan het Palestijnse leed. Het is niet anders of specialer dan het leed aan de andere kant. Of het nou wel of niet de grootste aanslag sinds 9-11 was, dat doet er niet toe. Ik ageerde vooral tegen de aanwezigheid van bepaalde extreem rechtse figuren bij de herdenking. Hierdoor krijgt voor mij zo'n herdenking een hele andere toonzetting. Dat is waar ik op aansloeg. En als je dat punt niet begrijpt, dan is het gewoon omdat we er volstrekt anders over denken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |