abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 oktober 2024 @ 22:10:30 #1
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_215197269
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Hobbytuinder, zaden en tuinartikelen
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

laziness deed inspiratie op in dit topic en de Liatris Spicata bloeien prachtig

De duizendknoop is een bazenplant aldus @Seven

@Lucky_Strike haar favoriete border

Na advies over de plaats voor haar haagje showt @Claudia_x de huidige stand

De wilde wingerd van @sigme brengt herfstvreugde

[ Bericht 7% gewijzigd door laziness op 07-10-2024 09:58:08 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 6 oktober 2024 @ 22:11:05 #2
244125 laziness
pi_215197276
Ik zal morgen op de computer de OP ff bijwerken qua foto’s.
pi_215197280
quote:
99s.gif Op zondag 6 oktober 2024 21:02 schreef Claudia_x het volgende: Ik kan dit jaar trouwens wel concluderen dat ik zevenblad heb verslagen! Houzee!
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik denk trouwens regelmatig aan je. Er is hier heermoes aan komen waaien. Een week of 6 geleden zag ik een spriet. Sindsdien haal ik wekelijks 1-5 sprieten weg.
Spoilers!
pi_215197455
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 22:11 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik denk trouwens regelmatig aan je. Er is hier heermoes aan komen waaien. Een week of 6 geleden zag ik een spriet. Sindsdien haal ik wekelijks 1-5 sprieten weg.
Ik heb schijnaardbei laten woekeren. Die verdrukt zevenblad volkomen. Heeft wel een jaar of drie geduurd en ik heb tussendoor een beetje geholpen. Houtsnippers hielpen ook wel wat.

En ik heb :r heermoes :r eronder gekregen aan mijn vijveroever. Waterdrieblad en watermunt gaven de doorslag.

Verder heb ik besloten dat ik mijn bloemenweide opoffer. Zolang ik daar heermoes laat groeien, blijft die zich rijkelijk uitzaaien. Dat kan ik niet hebben, dus het moet maar zo. Ik heb nu op bijna alle plekken met heermoes sterke planten staan die ertegen opkunnen en die ik een handje help. In één (helaas flinke) border moet ik de slag nog winnen.

Heermoes is verreweg het taaiste onkruid dat ik ken. Aan zevenblad heb ik niet eens zoveel tijd besteed. Heermoes daarentegen…
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_215197549
Bij mij is de heermoes prima onder controle met af en toe plukken. Zevenblad vormt een ondoordringbaar tapijt dat oneindig zorg vraagt.

quote:
7s.gif Op zondag 6 oktober 2024 20:31 schreef Seven. het volgende:

Ontplofte wederik (een roze die dus geen teunisbloem was).
Hier zou ik mee oppassen. Ik dacht een jaar "best leuk die roze bloemetjes" en het jaar erop stonden zowel de moestuin als een behoorlijk stuk sier helemaal vol met al dan niet viltige basterdwederik. Het zevenblad was er niks bij.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_215197584
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 22:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb schijnaardbei laten woekeren. Die verdrukt zevenblad volkomen. Heeft wel een jaar of drie geduurd en ik heb tussendoor een beetje geholpen. Houtsnippers hielpen ook wel wat.

En ik heb :r heermoes :r eronder gekregen aan mijn vijveroever. Waterdrieblad en watermunt gaven de doorslag.

Verder heb ik besloten dat ik mijn bloemenweide opoffer. Zolang ik daar heermoes laat groeien, blijft die zich rijkelijk uitzaaien. Dat kan ik niet hebben, dus het moet maar zo. Ik heb nu op bijna alle plekken met heermoes sterke planten staan die ertegen opkunnen en die ik een handje help. In één (helaas flinke) border moet ik de slag nog winnen.

Heermoes is verreweg het taaiste onkruid dat ik ken. Aan zevenblad heb ik niet eens zoveel tijd besteed. Heermoes daarentegen…
Het stuk waar zevenblad groeit is gelukkig makkelijk bereikbaar. Ik heb er geraniums, anemoon, maagdenpalm en kruipend zenegroen neergezet. Anemoon en geranium in woekerende vorm. Ik ben benieuwd wat er wint.

Waar de heermoes groeit, laat ik al een jaar schijnaardbei zijn gang gaan. Ik heb er ook wat vrouwenmantel en geranium geplant. Ik ga het gevecht aan, met lange adem.
Spoilers!
  zondag 6 oktober 2024 @ 22:59:18 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215197615
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 22:48 schreef Vanyel het volgende:
Bij mij is de heermoes prima onder controle met af en toe plukken. Zevenblad vormt een ondoordringbaar tapijt dat oneindig zorg vraagt.
[..]
Hier zou ik mee oppassen. Ik dacht een jaar "best leuk die roze bloemetjes" en het jaar erop stonden zowel de moestuin als een behoorlijk stuk sier helemaal vol met al dan niet viltige basterdwederik. Het zevenblad was er niks bij.
Ja, ik zie dat 'ie serieuze uitlopers heeft al. Misschien ff keertje afsteken.
Resistance is futile.
  zondag 6 oktober 2024 @ 23:51:43 #8
244125 laziness
pi_215197853
Af en toe plukken is je omdraaien en het heermoes staat er al weer. Vreselijk spul :X

Zo blij dat ik er vanaf ben!
  maandag 7 oktober 2024 @ 00:32:20 #9
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_215197939
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 22:53 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Het stuk waar zevenblad groeit is gelukkig makkelijk bereikbaar. Ik heb er geraniums, anemoon, maagdenpalm en kruipend zenegroen neergezet. Anemoon en geranium in woekerende vorm. Ik ben benieuwd wat er wint.

Waar de heermoes groeit, laat ik al een jaar schijnaardbei zijn gang gaan. Ik heb er ook wat vrouwenmantel en geranium geplant. Ik ga het gevecht aan, met lange adem.
Zevenblad is vervelend maar niet onoverkomelijk. De plant altijd met zoveel mogelijk wortels verwijderen (dus uitwroeten en niet kapottrekken). Zodra het blad zich weer laat zien dit weer herhalen tot je tuin zevenbladvrij is.

Het is mij ook gelukt.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_215198337
quote:
6s.gif Op maandag 7 oktober 2024 00:32 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Zevenblad is vervelend maar niet onoverkomelijk. De plant altijd met zoveel mogelijk wortels verwijderen (dus uitwroeten en niet kapottrekken). Zodra het blad zich weer laat zien dit weer herhalen tot je tuin zevenbladvrij is.

Het is mij ook gelukt.
Ik heb zeker 50 m² een en al zevenblad en bij de buren groeit het ook. Totnogtoe doen alleen de geraniums er iets tegen. Uitwrieten is inmiddels echt onmogelijk.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_215198762
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 23:51 schreef laziness het volgende:
Af en toe plukken is je omdraaien en het heermoes staat er al weer. Vreselijk spul :X

Zo blij dat ik er vanaf ben!
Ja, de groeikracht is ongelooflijk. En zevenblad kun je nog uitgraven, hoe moeilijk het ook is om dat geheel te doen, maar heermoes wortelt zo diep dat het niet te doen is. Je redt het eenvoudigweg niet met plukken alleen.

Ik hoop dat vrouwenmantel, geranium en schijnaardbei opgewassen zijn tegen heermoes, @Lucky_Strike! Houd ons vooral op de hoogte.
pi_215198859
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2024 06:34 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik heb zeker 50 m² een en al zevenblad en bij de buren groeit het ook. Totnogtoe doen alleen de geraniums er iets tegen. Uitwrieten is inmiddels echt onmogelijk.
Met die afmetingen kun je er ook niet met een stofkam doorheen. Een grote tuin is dan echt anders dan een kleine tuin.

Ik weet natuurlijk niet hoe graag je ervan afwil. Eigenlijk is zevenblad best mooi. Ik wilde er zelf vanaf omdat zevenblad alles verdringt, zelfs de hortensia’s. Dan heb ik liever een tapijt van schijnaardbei. Schijnaardbei blijft laag en is goed lokaal uit te halen.

Wat ik heb gedaan - niet dat ik dit zo had uitgedacht - is schijnaardbei vanuit één kant op laten rukken. Je kunt dan steeds alleen de “linie” vrijmaken. Dat valt beter te overzien. Eventueel plaats je een wortelbegrenzer op de erfgrens.

Ik had circa 20m2 aan een dicht tapijt. Tot mijn verbazing is dat nu weg. Alleen in de oprit van de buren groeit nog wat. Dat krijg ik door de grindplaten niet weg. (Ik haat grindplaten. Die wil ik zelf pertinent niet in mijn oprit - en ook geen worteldoek.)
pi_215199161
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2024 09:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Met die afmetingen kun je er ook niet met een stofkam doorheen. Een grote tuin is dan echt anders dan een kleine tuin.

Ik weet natuurlijk niet hoe graag je ervan afwil. Eigenlijk is zevenblad best mooi. Ik wilde er zelf vanaf omdat zevenblad alles verdringt, zelfs de hortensia’s. Dan heb ik liever een tapijt van schijnaardbei. Schijnaardbei blijft laag en is goed lokaal uit te halen.
Niet eens zo graag. Ik vind het best mooi spul, zeker de bloemen. Maar dat het al het andere verdringt, dat is idd het probleem.
Aan de achterkant komen zelfs de varens niet meer lekker tot hun recht omdat ze verzuipen in het zevenblad.

Ik vind schijnaardbei ook niet top, dat heeft zich spontaan tussen de echte verspreid afgelopen jaar, behoorlijk onhandig
  maandag 7 oktober 2024 @ 10:05:29 #14
244125 laziness
pi_215199291
Ik vind die struikklimop tip ook briljant. Dat lijkt me een goede voor de strook tussen de oprit met de buren. Daar komt weinig tot geen zon en omdat je wel goed in en uit moet kunnen stappen moet het iets zijn wat je makkelijk kan snoeien.
pi_215199997
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2024 09:45 schreef Vanyel het volgende:

Ik vind schijnaardbei ook niet top, dat heeft zich spontaan tussen de echte verspreid afgelopen jaar, behoorlijk onhandig
Ja, die haal ik elders in de tuin ook weg.
pi_215200011
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 10:05 schreef laziness het volgende:
Ik vind die struikklimop tip ook briljant. Dat lijkt me een goede voor de strook tussen de oprit met de buren. Daar komt weinig tot geen zon en omdat je wel goed in en uit moet kunnen stappen moet het iets zijn wat je makkelijk kan snoeien.
En ik vind het wat minder formeel dan een recht gesnoeid haagje van Japanse hulst. Dat heeft iets tuttigs.
  maandag 7 oktober 2024 @ 17:57:41 #17
244125 laziness
pi_215203938
Rondje tuin

Helianthus, topplant die overleeft echt alles

Het gaat om de herfstaster maar de Cosmea zaadjes zijn een beetje ontploft :')

Herfstanemoon

Beetje laat naar mijn idee maar zonnehoed en distel (gaan) bloeien nu. Inclusief distel die door de kat aan gort is gegraven }:|
pi_215217256
Over laat gesproken.
Net de eerste bloeiende dahlia gespot.
pi_215217327
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2024 17:57 schreef laziness het volgende:
Rondje tuin

Helianthus, topplant die overleeft echt alles
[ link | afbeelding ]

Het gaat om de herfstaster maar de Cosmea zaadjes zijn een beetje ontploft :')
[ link | afbeelding ]

Herfstanemoon
[ link | afbeelding ]

Beetje laat naar mijn idee maar zonnehoed en distel (gaan) bloeien nu. Inclusief distel die door de kat aan gort is gegraven }:|
[ link | afbeelding ]
Fijne plaatjes. O+ Ik ben niet zo handig met het zaaien van bloemen, maar cosmos en zinnia zijn ontzettend makkelijk. Aanraders, vind ik.
pi_215217341
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 11:53 schreef Vanyel het volgende:
Over laat gesproken.
Net de eerste bloeiende dahlia gespot.
:o

Bij mij hebben die helemaal niet gebloeid dit jaar. Ik denk dat ik afscheid neem van de dahlia's. Of eigenlijk hebben de dahlia's dat besluit al voor me genomen en afscheid van mij genomen. :+
  Moderator woensdag 9 oktober 2024 @ 12:47:39 #21
5428 crew  miss_sly
pi_215217691
Over laatbloeiers gesproen: ik had afgelopen week ineens een nieuwe papaver :o

Verder niet heel veel foto's gemaakt. Ik wil voor de herfst nog even een rondje maken en kijken hoe sommige verplaatste planten erbij staan. Deze foto's wil ik nog even delen.

De senna marilandica werd dit jaar nog groter en bloeide uitbundig:

En in de border aan de achterkant tegen de beschoeiing groeide dit jaar de miscanthus ook enorm goed O+

Al met al is de tuin echt wel behoorlijk groen, maar ook erg rommelig. En heb ik wel spijt dat ik nooit heb laten afgraven en goede grond heb laten storten. Als ik opnieuw zou moeten beginnen, zou ik het anders aanpakken.

We overwegen nog een hovenier langs te laten komen om alsnog wat uit te graven, nieuwe grond te storten en bomen en planten te verplaatsen. Ik moet even een paar hoveniers mailen, vragen of ze dat uberhaupt doen en wat de kosten zouden zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_215218059

Het begint voorzichtig herfst te worden. Bewust veel laatbloeiende planten laten neerzetten door de hovenier, het is nog prachtig qua kleuren, al lijkt het op de foto’s minder fel.
Komende weken overal bloembollen tussen planten zodat het in het voorjaar ook kleurig is.
Dit is overigens dezelfde heuvel van 3 kanten gefotografeerd

Hier is wat grond vervangen, maar ik heb het idee dat de nieuw toegevoegde grond zo mogelijk nog beroerder is (met ook heermoes erin, hoera)
pi_215219377
En ineens was het herfst.

pi_215219477
quote:
7s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 12:47 schreef miss_sly het volgende:
Over laatbloeiers gesproen: ik had afgelopen week ineens een nieuwe papaver :o

[ afbeelding ]

Verder niet heel veel foto's gemaakt. Ik wil voor de herfst nog even een rondje maken en kijken hoe sommige verplaatste planten erbij staan. Deze foto's wil ik nog even delen.

De senna marilandica werd dit jaar nog groter en bloeide uitbundig:

[ afbeelding ]

En in de border aan de achterkant tegen de beschoeiing groeide dit jaar de miscanthus ook enorm goed O+

[ afbeelding ]

Al met al is de tuin echt wel behoorlijk groen, maar ook erg rommelig. En heb ik wel spijt dat ik nooit heb laten afgraven en goede grond heb laten storten. Als ik opnieuw zou moeten beginnen, zou ik het anders aanpakken.

We overwegen nog een hovenier langs te laten komen om alsnog wat uit te graven, nieuwe grond te storten en bomen en planten te verplaatsen. Ik moet even een paar hoveniers mailen, vragen of ze dat uberhaupt doen en wat de kosten zouden zijn.
Oh wauw, je miscanthus! O+

Je zegt dat je de tuin rommelig vindt. Wat bedoel je daarmee? Gaat het om de compositie van de planten waar je niet tevreden mee bent? Groeit er veel onkruid? Heb je het idee dat de bodemkwaliteit maakt dat planten niet gedijen?

Ik kan me namelijk best voorstellen dat er minder rigoureuze oplossingen zijn dan afgraven en opnieuw beginnen.
pi_215219502
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 13:30 schreef Doedezemaar het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Het begint voorzichtig herfst te worden. Bewust veel laatbloeiende planten laten neerzetten door de hovenier, het is nog prachtig qua kleuren, al lijkt het op de foto’s minder fel.
Komende weken overal bloembollen tussen planten zodat het in het voorjaar ook kleurig is.
Dit is overigens dezelfde heuvel van 3 kanten gefotografeerd

Hier is wat grond vervangen, maar ik heb het idee dat de nieuw toegevoegde grond zo mogelijk nog beroerder is (met ook heermoes erin, hoera)
Geweldig. O+ Zo leuk, zo'n heuveltje.

De nieuw toegevoegde grond, is die van de hovenier of heb je die zelf geritseld?
  Moderator woensdag 9 oktober 2024 @ 17:09:21 #26
5428 crew  miss_sly
pi_215219753
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 16:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oh wauw, je miscanthus! O+

Je zegt dat je de tuin rommelig vindt. Wat bedoel je daarmee? Gaat het om de compositie van de planten waar je niet tevreden mee bent? Groeit er veel onkruid? Heb je het idee dat de bodemkwaliteit maakt dat planten niet gedijen?

Ik kan me namelijk best voorstellen dat er minder rigoureuze oplossingen zijn dan afgraven en opnieuw beginnen.
Afgraven en opnieuw beginnen is wellicht inderdaad wat rigoreus :D

Maar een en ander verplaatsen zodat zowel de compositie als de plek waar de planten gedijen beter is en dan tegelijkertijd wat goede aarde en/of mest toevoegen lijkt me een goede.
Ik heb ook niet helemaal goed ingeschat hoe de tuin qua ligging zou zijn. Hoe het zou gaan met wind, regen, schaduw, zon, droogte, etc. Ik dacht dat ik graag een open overkapping wilde achterin de tuin, maar inmiddels denk ik dat een overkapping die aan de achter- en zijkant dicht is wel beter zou zijn. Dus onder andere de Japanse kers moet worden verplaatst, en ook de miscanthussen. En ik zie dat mezelf allemaal niet doen alleen. Omdat het zwaar en veel is, en omdat ik bang zou zijn dat ik bepaalde planten of bomen verkeerd zou verplaatsen en ze daardoor dood zouden gaan.

Ik ben op zich wel blij met vrijwel alle planten en bomen die we hebben, maar de compositie kan beter :)

Erg blij ben ik bijvoorbeeld met de prachtkaars. Die bloeit echt al maanden, en nu nog. De vlinderstruiken staan ook weer uitbundig in bloei. En mijn hibiscus had ook de eerste bloemen O+

pi_215220230
Mooie kleuren en nog bloeiends hier en daar.

Jullie hadden nog een foto te goed, terwijl het filmpje niet lukte.
De haag leeft en beweegt en zzzzoemt dus met insecten.
pi_215220712
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 17:57 schreef AnneX het volgende:
Mooie kleuren en nog bloeiends hier en daar.

Jullie hadden nog een foto te goed, terwijl het filmpje niet lukte.
De haag leeft en beweegt en zzzzoemt dus met insecten.
[ link | afbeelding ]
Wauw!
pi_215220728
quote:
7s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 17:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Afgraven en opnieuw beginnen is wellicht inderdaad wat rigoreus :D

Maar een en ander verplaatsen zodat zowel de compositie als de plek waar de planten gedijen beter is en dan tegelijkertijd wat goede aarde en/of mest toevoegen lijkt me een goede.
Ik heb ook niet helemaal goed ingeschat hoe de tuin qua ligging zou zijn. Hoe het zou gaan met wind, regen, schaduw, zon, droogte, etc. Ik dacht dat ik graag een open overkapping wilde achterin de tuin, maar inmiddels denk ik dat een overkapping die aan de achter- en zijkant dicht is wel beter zou zijn. Dus onder andere de Japanse kers moet worden verplaatst, en ook de miscanthussen. En ik zie dat mezelf allemaal niet doen alleen. Omdat het zwaar en veel is, en omdat ik bang zou zijn dat ik bepaalde planten of bomen verkeerd zou verplaatsen en ze daardoor dood zouden gaan.

Ik ben op zich wel blij met vrijwel alle planten en bomen die we hebben, maar de compositie kan beter :)

Erg blij ben ik bijvoorbeeld met de prachtkaars. Die bloeit echt al maanden, en nu nog. De vlinderstruiken staan ook weer uitbundig in bloei. En mijn hibiscus had ook de eerste bloemen O+

[ afbeelding ]
Dan is het misschien handig om je af te vragen of je vooral brute kracht wil of ook wat advies over de compositie. Voor dat laatste kan ik me voorstellen dat je weer eens een afspraak maakt met de tuinarchitect en evalueert. Ik denk zelf dat dat het meest verschil maakt. Grond verbeteren kun je ook gaandeweg doen. Veel planten gedijen juist in arme grond.
  woensdag 9 oktober 2024 @ 18:54:23 #30
244125 laziness
pi_215220770
Ik heb in de vorige tuin ook heel veel verplaatst omdat ik achteraf het niet handig had neergezet qua standplaats en ruimte tov de rest. Dus herkenbaar wel.

En hoveniers die slechte grond leveren is ook herkenbaar helaas. Hier zit het vol met stenen en dan echt veel en groot }:|

Ik heb vooral last van het feit dat het eigenlijk wel mooi vol staat en er nog zoveel meer mooie planten zijn die ik graag een plaatsje zou geven. In de vorige tuin had ik nog weleens dat er iets niet aansloeg of de hittegolf niet overleefde maar alles doet het momenteel te goed :P
  Moderator woensdag 9 oktober 2024 @ 19:09:36 #31
5428 crew  miss_sly
pi_215220913
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 18:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dan is het misschien handig om je af te vragen of je vooral brute kracht wil of ook wat advies over de compositie. Voor dat laatste kan ik me voorstellen dat je weer eens een afspraak maakt met de tuinarchitect en evalueert. Ik denk zelf dat dat het meest verschil maakt. Grond verbeteren kun je ook gaandeweg doen. Veel planten gedijen juist in arme grond.
Ik denk kracht en compositie. En adviezen, ook over beplanting op nog lege plekken. Ik heb best een idee wat ik graag wil, maar vind het steeds moeilijker om dat zelf te realiseren. Juist omdat het zo rommelig is, sommige planten zo goed zijn aangeslagen en andere niet.

Kortom, iemand die bekijkt, adviseert en de handen uit de mouwen steekt. En dan wil ik best meehelpen.
pi_215221465
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 16:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Geweldig. O+ Zo leuk, zo'n heuveltje.

De nieuw toegevoegde grond, is die van de hovenier of heb je die zelf geritseld?
Die heeft de hovenier geregeld, en de jongens zeiden ook al: ja, je weet nooit wat je krijgt als je grond bestelt…ik zou die hovenier ook niet aanraden, hij heeft een tof ontwerp gemaakt en de jongens hebben grotendeels echt goed werk afgeleverd, maar die man kan gewoon geen bedrijf runnen.
pi_215223893
quote:
7s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 19:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk kracht en compositie. En adviezen, ook over beplanting op nog lege plekken. Ik heb best een idee wat ik graag wil, maar vind het steeds moeilijker om dat zelf te realiseren. Juist omdat het zo rommelig is, sommige planten zo goed zijn aangeslagen en andere niet.

Kortom, iemand die bekijkt, adviseert en de handen uit de mouwen steekt. En dan wil ik best meehelpen.
Ik snap het helemaal. Het is ook niet eenvoudig om planten te combineren. En het is leuk om iets te doen te hebben in de tuin, maar het kan ook overweldigend worden.

Ik heb ook wel eens overwogen om een tuinarchitect te benaderen om gewoon eens te kunnen sparren. Ik ben al sinds 2019 bezig en heb pas dit jaar het idee dat de contouren oké zijn. En nu ik zo ver ben, heb ik geen behoefte aan iemand die het helemaal anders wil doen.
pi_215223918
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 18:54 schreef laziness het volgende:

Ik heb vooral last van het feit dat het eigenlijk wel mooi vol staat en er nog zoveel meer mooie planten zijn die ik graag een plaatsje zou geven. In de vorige tuin had ik nog weleens dat er iets niet aansloeg of de hittegolf niet overleefde maar alles doet het momenteel te goed :P
Ja, dat is mijn schrikbeeld. :Y)
  donderdag 10 oktober 2024 @ 09:33:02 #35
244125 laziness
pi_215224018
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 09:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, dat is mijn schrikbeeld. :Y)
Ik wil nog wel wat met deze border.

Het groeit niet goed vol dus het idee is alle carex naar één kant en dan de helft van de border met wat anders.

Alle carex onder de kornoelje of juist onder het ijzerhard? En wat er bij te plaatsen? Tussen de palen bij het ijzerhard heb ik wel een tijdje terug drie zilverkaarsen nog geplant trouwens.
pi_215224101
quote:
1s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 09:33 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik wil nog wel wat met deze border.

[ link | afbeelding ]

Het groeit niet goed vol dus het idee is alle carex naar één kant en dan de helft van de border met wat anders.

Alle carex onder de kornoelje of juist onder het ijzerhard? En wat er bij te plaatsen? Tussen de palen bij het ijzerhard heb ik wel een tijdje terug drie zilverkaarsen nog geplant trouwens.
Dat is inderdaad wel heel veel carex. Je hoeft niet per se alles te groeperen maar kun er ook iets tussendoor weven. Wat mij betreft schreeuwt de border om wat bladcontrasten. Zilverkaars zal er vast mooi staan met het dieprode blad. Klopt het dat er relatief weinig zon komt? Zoveel keuze in schaduwplanten met mooi blad. O+ Dan wordt carex meer een accent. Ik vind het daar een ideale plant voor, met het lichtgroene, sprieterige blad. Dit is een andere plant (Japans bosgras), maar het idee is hetzelfde:

Mijn vriend houdt niet zo van bladplanten. Hij wil gewoon uitbundig bloeiende planten. Maar juist van een beeld als hieronder word ik blij. En de kleurenvariatie zit volledig in het blad:

Da's misschien ook nog een idee voor jou, @miss_sly, om lokaal een en ander op te hogen. Dan hoef je niet af te graven en je tuin wordt er speelser van. (Planten moet je wel verplaatsen.)
  donderdag 10 oktober 2024 @ 09:52:31 #37
244125 laziness
pi_215224135
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 09:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat is inderdaad wel heel veel carex. Je hoeft niet per se alles te groeperen maar kun er ook iets tussendoor weven. Wat mij betreft schreeuwt de border om wat bladcontrasten. Zilverkaars zal er vast mooi staan met het dieprode blad. Klopt het dat er relatief weinig zon komt? Zoveel keuze in schaduwplanten met mooi blad. O+ Dan wordt carex meer een accent. Ik vind het daar een ideale plant voor, met het lichtgroene, sprieterige blad. Dit is een andere plant (Japans bosgras), maar het idee is hetzelfde:

[ afbeelding ]
Het is het Noord-Oosten. Er komt genoeg zon om voor iets anders dan schaduwplanten te gaan. Ik heb liever iets wat uitbundig bloeit. Ik ben het met je partner eens ;)
pi_215224155
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 18:54 schreef laziness het volgende:
Ik heb in de vorige tuin ook heel veel verplaatst omdat ik achteraf het niet handig had neergezet qua standplaats en ruimte tov de rest. Dus herkenbaar wel.

En hoveniers die slechte grond leveren is ook herkenbaar helaas. Hier zit het vol met stenen en dan echt veel en groot }:|

Hier verzuipt er het nodige en dan hebben we de winter nog niet gehad. Ik fantaseer ook wel eens over stukjes tuin van buren of openbaar groen annexeren om nog meer mooie planten en composities kwijt te kunnen. Of weer verhuizen naar een nog grotere tuin
pi_215224178
quote:
1s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 09:54 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Hier verzuipt er het nodige en dan hebben we de winter nog niet gehad. Ik fantaseer ook wel eens over stukjes tuin van buren of openbaar groen annexeren om nog meer mooie planten en composities kwijt te kunnen. Of weer verhuizen naar een nog grotere tuin
Daar fantaseer ik ook over. :D Het lijkt me geweldig om te doen wat Monty Don heeft gedaan, die zijn landgoed heeft opgedeeld in allemaal kleinere tuinen. Maar hoe maak je in hemelsnaam genoeg tijd ervoor vrij? Met mijn huidige tuin zit ik wel zo'n beetje aan de grens van wat ik in mijn eentje aankan.
pi_215224314
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 09:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik snap het helemaal. Het is ook niet eenvoudig om planten te combineren. En het is leuk om iets te doen te hebben in de tuin, maar het kan ook overweldigend worden.

Ik heb ook wel eens overwogen om een tuinarchitect te benaderen om gewoon eens te kunnen sparren. Ik ben al sinds 2019 bezig en heb pas dit jaar het idee dat de contouren oké zijn. En nu ik zo ver ben, heb ik geen behoefte aan iemand die het helemaal anders wil doen.
Ik ben dus nog niet helemaal content met hoe het is, en ik denk dat ik daar in mijn eentje ook niet uit ga komen. Dus goed advies is dan wel fijn. Helemaal anders vind ik ook wat veel, maar een beetje mag best :P

Overigens hebben wij wat hoogteverschillen in de vorm van wat heuveltjes gecreëerd in de achtertuin en dat vind ik zelf ook wel echt fijn. Vooral het heuveltje tussen het gras en het boomschorsterras vind ik erg mooi.
pi_215224323
Over een jaartje of 2 vergt deze tuin niet meer de aandacht die het nu vraagt, dus dan ga ik maar eens kijken of ik een stukje openbaar groen mag beheren, dat wordt hier wel aangemoedigd en gefaciliteerd door de gemeente.
Het is niet dat we nu een landgoed hebben, het is een achtertuin van 12 bij 14, een zijtuin naast de berging van 3 bij 5 die vooral pad en klikoplaats is. Dan het bredere stuk naast het huis van 6 bij 6 dat overgaat in de voortuin van 12 bij 3 en daarin zitten natuurlijk ook de oprit en het pad naar de voordeur en achterom. Ruimte voor een paar extra planten is er wel, maar er staan natuurlijk ook heesters en boompjes die groter worden, zeker in de voor- en zijtuin. In de glooiingen kun je meer plantjes kwijt dan op een vlak stukje, dat heeft de hovenier goed gedaan ;).
Ik zal eens kijken of ik binnenkort wat stukjes van de zij- en voortuin ook op de foto kan zetten, het is lastig om het mooi in beeld te brengen.
pi_215224362
Dat Japans bosgras vind ik leuk O+
Ik vind uitbundig bloeiende planten ook het leukste, maar ben inmiddels wel zover dat ik ook het mooie kan zien van bladvormen en -kleuren. De Judasboom acherin de tuin met zijn mooie rode blad tussen al het groen is bijvoorbeeld ook echt een prachtig gezicht.
pi_215224396
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 09:52 schreef laziness het volgende:

[..]
Het is het Noord-Oosten. Er komt genoeg zon om voor iets anders dan schaduwplanten te gaan. Ik heb liever iets wat uitbundig bloeit. Ik ben het met je partner eens ;)
Ik houd ook van bloeiende planten, maar ik heb wel een bredere waardering gekregen gaandeweg, met name door Piet Oudolf. Ik vond bladplanten al heel mooi - mijn vorige tuin bestond daar vooral uit - maar ik kan nu bijvoorbeeld ook genieten van uitgebloeide planten. Het leukst aan verbena vind ik dan ook de structuur, dat het een hoge, luchtige plant is. In de winter zorgen juist die structuurplanten voor spectaculaire beelden.

Kattenstaart is een plant die denk ik in dit opzicht het meest levert: eerst bloeit die spectaculair en daarna is-ie uitgebloeid prachtig. Het is ook nog eens een heel robuuste plant, een van de weinige in mijn tuin die niet omwaait.

Maar even terug naar jouw carex. Je zou ook bollen tussendoor kunnen weven. Ik denk bijv. aan tulpen en allium (met wat varens erbij O-)):

Mijn favoriete bol is camassia:

Maar er is nog zoveel meer. Dit jaar heb ik zelf voor het eerst irissen en lelies geplant.
  donderdag 10 oktober 2024 @ 10:24:54 #44
244125 laziness
pi_215224403
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 10:20 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind uitbundig bloeiende planten ook het leukste, maar ben inmiddels wel zover dat ik ook het mooie kan zien van bladvormen en -kleuren. De Judasboom acherin de tuin met zijn mooie rode blad tussen al het groen is bijvoorbeeld ook echt een prachtig gezicht.
Ik ook zeker wel maar de voortuin heeft eigenlijk niks dat uitbundig bloeit behalve het ijzerhard dus daar kan best wat bij wat mij betreft.
pi_215224426
quote:
7s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 10:20 schreef miss_sly het volgende:
Ik word zo gelukkig als ik dit zie. Voor mij is dit perfectie:

Niet uit mijn eigen tuin, helaas. :D
pi_215224565
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 10:24 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik ook zeker wel maar de voortuin heeft eigenlijk niks dat uitbundig bloeit behalve het ijzerhard dus daar kan best wat bij wat mij betreft.
IJzerhard kun je mooi combineren met iets als prachtkaars, of zonnehoed, persicaria. IJzerhard wordt hoog genoeg om boven veel uit te komen. Bij mij verspreidt het zich overigens door de hele tuin. Ik laat het eigenlijk overal maar gewoon staan.
pi_215224568
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 10:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik word zo gelukkig als ik dit zie. Voor mij is dit perfectie:

[ afbeelding ]

Niet uit mijn eigen tuin, helaas. :D
Ja, heel mooi dit O+

En ik moet in mijn tuin gewoon echt wat van die planten neerzetten om op te vullen. Alleen maar bloeiend spul is dan gewoon niet voldoende, vind ik.
pi_215224699
In onze tuin staat niet alleen de bekende Verbena Bonariensis (die zo absurd hoog groeit dat ik volgend jaar de Chelsea chop overweeg) maar elders ook de verbena hastata en die heeft de hovenier daar gecombineerd met witte gaura’s, echt prachtig samen. Verbena hastata bloeit wat meer paarsblauw. Ertussen staat ook Orientaalse papaver maar die heeft nog niet gebloeid, ik ben erg benieuwd
pi_215262731
Niet een vraag over een eigen tuin, maar ik vraag het alsnog. :)

Elke dag kom ik langs Schiphol, ter hoogte van Badhoevedorp op de A9. Daar staat vanaf de snelweg gezien voor de landingsbaan zo’n enorm stuk in bloei, in het geel.
Iemand enig idee wat daar dan nu nog bloeit? :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_215263359
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:51 schreef Pisces29 het volgende:
Niet een vraag over een eigen tuin, maar ik vraag het alsnog. :)

Elke dag kom ik langs Schiphol, ter hoogte van Badhoevedorp op de A9. Daar staat vanaf de snelweg gezien voor de landingsbaan zo’n enorm stuk in bloei, in het geel.
Iemand enig idee wat daar dan nu nog bloeit? :)
Wellicht mosterd, dat wordt als groenbemester ingezaaid in de late zomermaanden
Ik kom daar nooit maar het zou kunnen :)

Of deze @Pisces29
https://www.floravannederland.nl/planten/bezemkruiskruid

[ Bericht 12% gewijzigd door Kanaroe op 14-10-2024 20:21:14 ]
pi_215267129
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 18:22 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Wellicht mosterd, dat wordt als groenbemester ingezaaid in de late zomermaanden
Ik kom daar nooit maar het zou kunnen :)

Of deze @:Pisces29
https://www.floravannederland.nl/planten/bezemkruiskruid
Thanks! Ik kan tijdens het rijden nooit goed kijken.

Wat leuk trouwens die mosterdplant, nooit geweten dat hij zo heet. Die wordt ook best wel lekker groot. :) (Ik heb ook nog best wat planten nodig die wat in de hoogte gaan. Voor nu nog of aankomende lente.)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_215268534
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 22:05 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Thanks! Ik kan tijdens het rijden nooit goed kijken.

Wat leuk trouwens die mosterdplant, nooit geweten dat hij zo heet. Die wordt ook best wel lekker groot. :) (Ik heb ook nog best wat planten nodig die wat in de hoogte gaan. Voor nu nog of aankomende lente.)
Als je het zou willen zaaien, zoek dan raapzaad, geen mosterdzaad.
De planten zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden, maar koolzaad is een geweekte kruising en raapzaad is een inheemse wilde plant.

Raapzaad is daarom veel nuttiger voor bijen/zweefvliegen/vogels.
https://medigran.nl/product/brassica-rapa-raapzaad/
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215269211
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 07:10 schreef sigme het volgende:

[..]
Als je het zou willen zaaien, zoek dan raapzaad, geen mosterdzaad.
De planten zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden, maar koolzaad is een geweekte kruising en raapzaad is een inheemse wilde plant.

Raapzaad is daarom veel nuttiger voor bijen/zweefvliegen/vogels.
https://medigran.nl/product/brassica-rapa-raapzaad/
Oh, ik wist niet dat raapzaad ook in het najaar bloeit! Nuttig plantje inderdaad ^O^
Ook niet dat koolzaad een kweekplantje is; het komt ieder jaar weer spontaan op in mijn tuin
pi_215269285
Zo ongeveer alle brassica bloeien als een dolle zodra ze lang genoeg hebben kunnen groeien en het geen winter is - het hangt dus vooral van het zaaimoment af wanneer het bloeit.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215270290
Er staat een vlinderstruikstok in de voorpostzegel *G* Eerst ff tijd in water gestaan en nu mag ie het proberen O+

De Ierse heide en cyclaam in de bak bij de voordeur vinden het fijn, het purperklokje twijfelt nog.
Duizendblad dat baalde in de bak, heeft het ook zwaar in de tuin. ;(
pi_215270972
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 11:40 schreef Blues het volgende:
Er staat een vlinderstruikstok in de voorpostzegel *G* Eerst ff tijd in water gestaan en nu mag ie het proberen O+

De Ierse heide en cyclaam in de bak bij de voordeur vinden het fijn, het purperklokje twijfelt nog.
Duizendblad dat baalde in de bak, heeft het ook zwaar in de tuin. ;(
Je duizendblad gaat het in de tuin wel overleven hoor, wacht volgend jaar maar af. Hier zie ik echt een enorm verschil tussen het duizendblad dat er al sinds het voorjaar staat, dat zijn echt enorme bossen die deels ook nog bloeien, en de plantjes die ik er in de nazomer in gezet heb, die zijn nog heel ielig, maar die moeten zich eerst gewoon nog goed in de aarde settelen en ondergronds groeien.
Purperklokje in je bak daar zou ook goed moeten komen.
pi_215271020
Vanmiddag eindelijk maar eens wat bollen gaan planten, de narcissen en krokussen moeten nu echt wel en daarna mag Symph de komende weken de sneeuwklokjes doen en ik de rest. De saffraankrokusjes die ik in een pot had geplant komen inmiddels op.
pi_215271227
Mail: donderdagochtend om half negen worden de nieuwe plantjes geleverd door directplant. Nog even het plantplan nalopen, er is wat bijgekomen.
Vrijdagmorgen kan de tuinhulp het erin zetten. *O*

Wat ik niet meer weet of ieder plantje een naamsticker heeft gekregen van DP.
Anders heb ik van die gele liggen…en groeien er van de winter 20 gele bordjes in het bladerdek😂
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:09:19 #59
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215275503
Geen bloemen en planten uit eigen tuin vraag, maar jullie weten er zo veel vanaf, dus ik gooi de vraag hier toch even neer:
Welke bloem zou nu nog beschikbaar zijn die nog echt lekker geurt?

Ik ga het morgen ook wel even bij mijn vaste bloemiste vragen, maar ik dacht 'eens kijken of iemand het hier weet'.
Oh... en geen rozen. ;) :D
pi_215275639
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 21:09 schreef BE het volgende:
Geen bloemen en planten uit eigen tuin vraag, maar jullie weten er zo veel vanaf, dus ik gooi de vraag hier toch even neer:

Ik ga het morgen ook wel even bij mijn vaste bloemiste vragen, maar ik dacht 'eens kijken of iemand het hier weet'.
Phlox
pi_215276559
quote:

Kun je wat specifieker zijn? Ben je op zoek naar een plant voor in de tuin met snijbloemen? Maakt het uit of het een vaste plant of eenjarige is? Wat te denken van een struik of klimplant?

Of wil je vooral weten welke bloemen het nu goed in een boeket doen?
  woensdag 16 oktober 2024 @ 08:47:32 #62
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215277646
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 23:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kun je wat specifieker zijn? Ben je op zoek naar een plant voor in de tuin met snijbloemen? Maakt het uit of het een vaste plant of eenjarige is? Wat te denken van een struik of klimplant?

Of wil je vooral weten welke bloemen het nu goed in een boeket doen?
Oh, sorry, dat laatste idd.
Ik dacht, omdat jullie zo met bloemen en planten bezig zijn weten jullie dit mss ook wel, maar ik was idd niet duidelijk. :9
pi_215277727
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 08:47 schreef BE het volgende:

[..]
Ik dacht, omdat jullie zo met bloemen en planten bezig zijn weten jullie dit mss ook wel, maar ik was idd niet duidelijk. :9
Nerine is ook een optie en die is prachtig in een boeket
pi_215277769
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 08:47 schreef BE het volgende:

[..]
Dan weet ik dat ik niet met kamperfoelie aan hoef te komen. ;)

Ik vind het wel een leuke vraag, ook omdat ikzelf wel eens bedenk hoe ik zoveel mogelijk jaarrond boeketten van bloemen uit eigen tuin zou kunnen maken. Ik moet dan op dit moment denken aan asters, chrysanten, zonnebloemen en rozen. Rozen wilde je niet. Van de andere planten weet ik niet of ze lekker geuren. Mijn asters niet in ieder geval. Aan mij heb je dus niet zoveel.

Het assortiment is waarschijnlijk ook wat breder dan in de doorsneetuin. Als ik wat google, kom ik allemaal bloemen tegen die mij allang zijn uitgebloeid (bijv. crocosmia, veronica en scabiosa).
  woensdag 16 oktober 2024 @ 09:21:19 #65
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215277906
Degene waar het om gaat hield enorm van Jasmijn, maar dat is er nu ook niet meer.
pi_215277981
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 09:21 schreef BE het volgende:
Degene waar het om gaat hield enorm van Jasmijn, maar dat is er nu ook niet meer.
Wat ikzelf aardig vind aan boeketten van nu zijn de besjes (die heb ik ook veel in m’n tuin) en de lampionplant. Is geen antwoord op je vraag, maar toch.

Note to self: lampionplant op verlanglijst zetten.
  Vis een optie? woensdag 16 oktober 2024 @ 10:04:22 #67
70532 loveli
N
pi_215278220
quote:

Fresia's? Mijn moeder is er dol op vanwege de geur.

De meeste kweekbloemen worden op uiterlijk geselecteerd, dat gaat ten koste van geur.
crap in = crap out
pi_215279895
Dit jaar valt me voor het eerst op hoe mooi forsythia in de herfst is. Het is ook een van de vroegst bloeiende struiken, dus een forsythia is voor elke tuin wel een aanwinst.

Dit vind ik ook aardig: een voorbode van wat er volgend jaar gaat komen (akelei dus, met voor de oplettende kijker fluitenkruid).

pi_215309566
Akelei woekert prettig ! en leuke kleurtjes en bloempjes.
Vind het altijd weer leuk.

Dus de postzegel kreeg een update: uitvlakken dan wel op hoogte brengen van tegelterras (vanwege verzakkingen), de zware tafel rechtzetten (met krik) en het grindterras stabiliseren met matten en nieuw grind.
De werkzaamheden voor/na:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De mannen waren er toch en ook de lillik verrommelde border is geruimd en vergroot.
Om 7 uur in het pikkedonker was het de eerste stop voor levering van 30 plantjes.
Tuinhulp heeft de plantjes in 3 uurtjes erin gestopt. De labels kwamen wel van pas😉
De eerste bladeren eroverheen en “er komt nog meer aan” zoals de hulp zei.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wordt vervolgd in Voorjaar. w/
pi_215309600
Aanvulling: de potten met lasagne bollen staan voorlopig op de stapstenen.
Waarvan ik denk 😇, dat het makkelijker maakt om de heg te snoeien.

#2 het tafelframe wordt in Voorjaar opnieuw geschilderd. Geen tijd meer voor.
Zó snel kon de hovenier al terecht.

#3 nu op zoek naar alu tuinstoeltjes. Het gewenste model gaat per 100 stuks vanuit China. Parc Luxembourg O+

[ Bericht 15% gewijzigd door AnneX op 19-10-2024 14:16:57 ]
pi_215311536
Herfst!

Van dichtbij, de sier-kardinaalsmuts

Nog wat wilde wingerd; dit stuk wordt niet rood maar oranje (het is allemaal dezelfde wingerd, maar op sommige plekken wordt ie mooi rood, elders roze, oranje of geel.

Blauwe bes; kan ik iedereen aanraden. Voor de sier en voor de bessen.
  zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:03:39 #72
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_215314845
Tuig heeft al ons elektrisch gereedschap gejat van de stichting waar ik vrijwilligerswerk bij doe. ;(

O.a. 2 bosmaaiers, een heggenschaar, bladblazer, kettingzaag, hakselaar, allemaal van Stihl op accu. Allemaal foetsie. ;(

Zelfs de Senseo in 't tuinhuis was niet veilig. Een wat 'slechter' koffiezetapparaat hebben ze laten staan, want die vonden ze niet goed genoeg blijkbaar.

En omdat we een kleinschalige stichting zijn met een zeer beperkt budget, hadden we het niet verzekerd, dus we zijn zwaar de lul.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_215314884
quote:
9s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 23:03 schreef Twieki het volgende:
Tuig heeft al ons elektrisch gereedschap gejat van de stichting waar ik vrijwilligerswerk bij doe. ;(

O.a. 2 bosmaaiers, een heggenschaar, bladblazer, kettingzaag, hakselaar, allemaal van Stihl op accu. Allemaal foetsie. ;(

Zelfs de Senseo in 't tuinhuis was niet veilig. Een wat 'slechter' koffiezetapparaat hebben ze laten staan, want die vonden ze niet goed genoeg blijkbaar.

En omdat we een kleinschalige stichting zijn met een zeer beperkt budget, hadden we het niet verzekerd, dus we zijn zwaar de lul.
Dat is zuur :o ! Vooral ook van de verzekering. Hier ligt nog een heggenschaar op stekker die weg mag, misschien iets voor jullie?
pi_215315079
quote:

Wat erg!

Gelijk naar marktplaats met zoekopdracht!
De tuinclub hier heeft een stukke bosmaaier vervangen met een ex van mp.
Vanwege bestemming deed verkoper aan de deur ¤100 af van de prijs.
pi_215316530
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 14:07 schreef AnneX het volgende:
Akelei woekert prettig ! en leuke kleurtjes en bloempjes.
Vind het altijd weer leuk.

Dus de postzegel kreeg een update: uitvlakken dan wel op hoogte brengen van tegelterras (vanwege verzakkingen), de zware tafel rechtzetten (met krik) en het grindterras stabiliseren met matten en nieuw grind.
De werkzaamheden voor/na:
SPOILER
De mannen waren er toch en ook de lillik verrommelde border is geruimd en vergroot.
Om 7 uur in het pikkedonker was het de eerste stop voor levering van 30 plantjes.
Tuinhulp heeft de plantjes in 3 uurtjes erin gestopt. De labels kwamen wel van pas😉
De eerste bladeren eroverheen en “er komt nog meer aan” zoals de hulp zei.
SPOILER
Wordt vervolgd in Voorjaar. w/
Dat ziet er weer mooi uit! Ik vind de vorm van je terras heel fraai. Wat dingen waar ik nieuwsgierig naar bed:
- hoe krijg je de haag zo mooi recht?
- waarom heb je grind liggen onder de tafelpoten?
pi_215316532
quote:

Wat erg. ;( Is het iets om een crowdfunding op te starten? Mensen maken zich over het algemeen nogal kwaad om dit soort verhalen en willen dan vaak wel wat geven.
  zondag 20 oktober 2024 @ 11:24:02 #77
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215317840
quote:

:r wat een klote streek.
Resistance is futile.
pi_215318386
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2024 08:28 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat ziet er weer mooi uit! Ik vind de vorm van je terras heel fraai. Wat dingen waar ik nieuwsgierig naar bed:
- hoe krijg je de haag zo mooi recht?
- waarom heb je grind liggen onder de tafelpoten?
De haag wordt ‘gewoon’ gesnoeid.
De vorm van terras komt weer mooi uit, ja w/
De ontwerp hovenier heeft het ooit zo bedacht.
Toen 2005: het grindterras, dat er al lag, wilde ik graag behouden.
noem ik het een poldertuin, werken met simpele ( en goedkope) materialen als omgekeerde stoep tegels en klinkers.
De tafel is een zg. laboratorium tafel, die van oorsprong ongeveer aanrechthoogte heeft. Die hoogte is weggewerkt in de grond. Rond de poten is dit de leukste en creatieve oplossing. Anders moesten er tegels of stenen gezaagd worden. Leek mij rommelig.

Iedere dag ga ik een paar keer kijken hoe het erbij ligt.😉 Zó benieuwd hoe het Voorjaar dan eruit ziet.
pi_215318424
@Twiekie In de ‘historische’ tuin, waarin mnAnneX werkt, hangt ein.de.lijk een QR code voor bezoekers. Voor nieuwe plantjes en zo. Het werkt best wel.

En wat Claudia zegt: krant, plaatselijk sufferdje, lokale radio, lokale tv en crowdfunding. De rotzakken.
pi_215319302
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2024 12:09 schreef AnneX het volgende:

[..]
De haag wordt ‘gewoon’ gesnoeid.
Op het oog of is er een foefje voor om de bovenkant zo mooi recht t krijgen?
.
quote:
De tafel is een zg. laboratorium tafel, die van oorsprong ongeveer aanrechthoogte heeft. Die hoogte is weggewerkt in de grond. Rond de poten is dit de leukste en creatieve oplossing. Anders moesten er tegels of stenen gezaagd worden. Leek mij rommelig.
Ah, dat verklaart het! Ik vroeg me al af wat het voordeel was.
pi_215319332
“Timmermansoog” van buurman/meubelmaker. w/
  zondag 20 oktober 2024 @ 16:12:35 #82
244125 laziness
pi_215321169
Ik heb een clematis die nu weer is gaan bloeien :?

De cosmea zaadjes waren echt een top zet. Die blijven maar gaan.

pi_215321268
De cosmea van de buurman in de volle grond staat er ook zo bij.
In de pot bij mij was het jammergenoeg snel voorbij.
  zondag 20 oktober 2024 @ 16:40:51 #84
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215321487
Harken, harken en nog eens harken.

Dit hoekje van het gras is niet meer te redden:

Er is wel een muisje die dit een superfijn hoekje vindt blijkbaar ;) .

Hopelijk kan de muis door de bladeren straks zijn weg nog vinden, er zal aan voedsel en beschutting in ieder geval geen gebrek zijn:

Zouden wij engerlingen hebben of zo? Hele grasveld zit hier vol mee, meer richting de schaduwkant:

Resistance is futile.
pi_215325920
quote:
7s.gif Op zondag 20 oktober 2024 16:40 schreef Seven. het volgende:
Harken, harken en nog eens harken.

Dit hoekje van het gras is niet meer te redden:

[ link | afbeelding ]

Er is wel een muisje die dit een superfijn hoekje vindt blijkbaar ;) .

[ link | afbeelding ]

Hopelijk kan de muis door de bladeren straks zijn weg nog vinden, er zal aan voedsel en beschutting in ieder geval geen gebrek zijn:

[ link | afbeelding ]

Zouden wij engerlingen hebben of zo? Hele grasveld zit hier vol mee, meer richting de schaduwkant:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Kan het regenwormenpoep zijn?
pi_215326590
Bladerhoekje kan ook mooi plekje voor de egels zijn!
Oppassen in het donker en buiten lopen.

Die zwarte hoopjes: geen idee.
pi_215332347
Appeltern ruimt op!
Uitje:
  maandag 21 oktober 2024 @ 19:19:26 #88
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215333840
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2024 22:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kan het regenwormenpoep zijn?
Het zijn soms wel echt flinke hopen :D maar rondje Google leert me dat dit best wel eens zou kunnen. Met name richting de vochtige schaduwkant (waar wormen natuurlijk van houden). En het zijn echt veel plekken dus als het klopt, dan wel hele gezonde bodem.
Resistance is futile.
  maandag 21 oktober 2024 @ 19:20:09 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215333848
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2024 23:34 schreef AnneX het volgende:
Bladerhoekje kan ook mooi plekje voor de egels zijn!
Oppassen in het donker en buiten lopen.

Die zwarte hoopjes: geen idee.
Ja, ik moet nog even regelen dat er een gaatje gemaakt wordt in het hek deze week.
Resistance is futile.
pi_215335768
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2024 19:20 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, ik moet nog even regelen dat er een gaatje gemaakt wordt in het hek deze week.
Ah, dat wilde ik al suggereren :D

Wormenpoep is enorm goede voeding voor je bodem. Je zou het op kunnen en kunnen herverdelen.
Spoilers!
  maandag 21 oktober 2024 @ 22:08:48 #91
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215336203
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2024 21:28 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ah, dat wilde ik al suggereren :D

Wormenpoep is enorm goede voeding voor je bodem. Je zou het op kunnen en kunnen herverdelen.
Hehe, met een poepschep :+
Resistance is futile.
  Spellchecker maandag 21 oktober 2024 @ 23:35:09 #92
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215336833
quote:
10s.gif Op maandag 21 oktober 2024 22:08 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hehe, met een poepschep :+
:D

Met een vegertje denk ik. Leuke klus voor mini O+
Die hoeft niet zo ver te bukken.
pi_215339561
Jullie hadden de lijst voor de windsingel met bloeiboog nog tegoed. Vooral @Barreltje was geïnteresseerd.

Het plan was bewust om zo veel mogelijk verschillende planten neer te zetten. Omdat ik dat leuk vind maar ook om een zo groot mogelijke bloeiboog voor vogels en insecten te krijgen. Andere doelen waren inheemse en eetbare planten. En ook wat wintergroen spul.

De meeste planten mogen lekker hun gang gaan. Ik ga zo min mogelijk snoeien en al helemaal geen mooie rechte heg scheren. Sommige planten zullen winnen, sommigen verliezen. Sommigen zullen het misschien een paar jaar goed doen tot ze overwoekerd worden door anderen.

Ik heb een stuk van 60 strekkende meter. 40 meter daarvan is 2,5m diep en 20 meter is 5 meter diep.
- Op het stuk van 40 meter, heb ik 3 rijen planten gezet. Hoogste achteraan, laagste vooraan.
- Op het stuk van 20 meter heb ik 4 rijen planten gezet. Hoogste achteraan, laagste vooraan.
- Tussen de achterste rij, tussen de hoogste planten, heb ik ook vrouwenmantel en Kaukasisch vergeet-me-nietje gezet, in de hoop dat die het gras uit het buurweiland wat tegenhouden.

SPOILER
Spoilers!
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:55:05 #94
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_215340108
thanks @Lucky_Strike ! dat geeft inspiratie voor mijn eigen heggen! langs de openbare weg wil ik liever geen eetbare planten, maar die kunnen juist wel weer als heg voor de groententuin fungeren!

vraagje, waarom zijn sommige dikgedrukt? en heb je er ook een fotootje bij ? :)
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_215340216
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 13:55 schreef Barreltje het volgende:
thanks @:Lucky_Strike ! dat geeft inspiratie voor mijn eigen heggen! langs de openbare weg wil ik liever geen eetbare planten, maar die kunnen juist wel weer als heg voor de groententuin fungeren!

vraagje, waarom zijn sommige dikgedrukt? en heb je er ook een fotootje bij ? :)
Dikgedrukt is hoger dan 2 meter.

Foto niet echt, het is lastig te fotograferen en er is niet zo veel te zien eigenlijk. de planten zijn nog zo klein. Ik zal binnenkort eens kijken of ik iets op de foto krijg.

Ik ga lang niet alle eetbare planten ook zelf opeten. Er zit echt wel een grens aan wat twee personen weg kunnen krijgen en die grens ben ik ruim over want ik heb nog veel meer eetbare planten elders in de tuin. Een groot deel blijft hangen voor de vogels.
Spoilers!
pi_215341022
Tof die diversiteit in je windsingel. Een groot deel ervan staat hier ook her en der in de tuin, zij het allemaal op wat kleinere schaal..
Zaterdag voorlopig voor het laatst bij De Tuinstek geweest, binnenkort start de wintersluiting en dan gaan ze in maart weer open. O.a. een paar Lobelia Queen Victoria meegenomen voor wat kleurcontrast in de nazomer/herfst op een van de nattere plekken in de tuin.
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:53:06 #97
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_215345288
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 23:08 schreef Puala het volgende:

[..]
Dat is zuur :o ! Vooral ook van de verzekering. Hier ligt nog een heggenschaar op stekker die weg mag, misschien iets voor jullie?
Erg lief van je, maar we hebben alleen enkele stopcontacten in 't tuinhuis. We hebben zelf geen elektriciteitsaansluiting. De stopcontacten die we hebben, zijn een soort verlengsnoer van de dierenweide naast ons. Dat is ook de reden waarom we alles op accu hadden. We hebben zelfs geen stromend water. We zijn wel al een tijd bezig met de gemeente om eigen elektra- en wateraansluitingen te krijgen. Maar eer je dat krijgt, ben je een paar jaar verder.

Voor het water geven van de planten hebben we overigens een paar IBC-tanks.

quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2024 08:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat erg. ;( Is het iets om een crowdfunding op te starten? Mensen maken zich over het algemeen nogal kwaad om dit soort verhalen en willen dan vaak wel wat geven.
Dat was ook 't eerste waar ik aan dacht, maar ik ben afhankelijk van het bestuur van de stichting. Het bestuur bestaat uit drie 80-plussers die deze stichting hebben voor hun hobby en dagbesteding. Erg kwieke 80-plussers trouwens. Mevrouw de voorzitter van 83 jaar stond gisteren vrolijk rond te lopen met een (niet al te) volle kruiwagen grond wat we kregen van de gemeente. Heen en weer terug, en ook zelf de grond scheppen. Ik ben bijna 45, en zou nu al wensen dat ik ook zo kwiek ben op die leeftijd.

Het bestuur heeft aangegeven geen crowdfunding te willen, ze willen hun handje niet ophouden zeg maar. Begrijpelijk wel, vanuit de kant van 80-plussers.

[ Bericht 3% gewijzigd door Twieki op 22-10-2024 22:04:09 ]
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_215345615
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 21:53 schreef Twieki het volgende:

Dat was ook 't eerste waar ik aan dacht, maar ik ben afhankelijk van het bestuur van de stichting. Het bestuur bestaat uit drie 80-plussers die deze stichting hebben voor hun hobby en dagbesteding. Erg kwieke 80-plussers trouwens. Mevrouw de voorzitter van 83 jaar stond gisteren vrolijk rond te lopen met een (niet al te) volle kruiwagen grond wat we kregen van de gemeente. Heen en weer terug, en ook zelf de grond scheppen. Ik ben bijna 45, en zou nu al wensen dat ik ook zo kwiek ben op die leeftijd.

Het bestuur heeft aangegeven geen crowdfunding te willen, ze willen hun handje niet ophouden zeg maar. Begrijpelijk wel, vanuit de kant van 80-plussers.
Achos, wat een lieverds. O+ Ik zou zelf met liefde wat geld overmaken. Is dat liefdadigheid? Ja. Maar maakt dat een samenleving niet mooier, naar elkaar omkijken?
pi_215347519
@Twieki en hoe komen de werkers in de tuin aan nieuw materiaal dan?
Een zakelijke blik maakt het wel makkelijker.
SPOILER
Succes!
  Moderator woensdag 23 oktober 2024 @ 09:16:17 #100
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215348016
Er zitten al weer veel knoppen in de helleborus dit jaar :) Ik vind winterbloeiers altijd zo leuk eigenwijs, begint het donker te worden hop knoppen. En bij vorst of sneeuw dan gaan we lekker bloeien hoor :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')