Bij mij ook op het noorden - groeit prima. En bij de buren op het westen tegen een muur waar weinig zon komt - groeit als een gek.quote:Op zondag 6 oktober 2024 09:18 schreef sigme het volgende:
[..]
Hier staat ook wingerd tegen de noordkant, en die doet het ook uitstekend. Is nog niet aan het kleuren.
hazelnoot, kardinaalsmuts, sleedoornquote:Op zondag 6 oktober 2024 09:20 schreef Barreltje het volgende:
@:lucky_strike had je nou al foto's van die hele windsingel gemaakt? en welke planten heb je er nou uiteindelijk in gezet?
ik wil ook wel beginnen aan het bedenken van de heg/ windsingel en ik kom momenteel niet verder dan beukenhaag, meidoorn en laurierkers ..
tnx!quote:Op zondag 6 oktober 2024 09:25 schreef sigme het volgende:
[..]
hazelnoot, kardinaalsmuts, sleedoorn
Alle drie aanraders:
Sleedoorn bloeit supervroeg, is al vrolijk in februari. Soms leveren ze ook nog bruikbare pruimen
Kardinaalsmuts geeft van die wonderschone vruchtjes in het najaar, vrolijk in oktober
Hazelnoten leveren hazelnoten
Beukenhaag? Ik moet altijd weer het verschil tussen haagbeuk en beukenhaag opzoeken.quote:
Wat vind je belangrijk aan de haag, behalve dat die dichtgroeit? Als hij aan de wegkant groeit en er verkeer langskomt, kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat je er niet voortdurend wil snoeien om overlast te voorkomen. Of speelt dat geen rol?quote:Op zondag 6 oktober 2024 09:48 schreef Barreltje het volgende:
[..]
tnx!
de heg staat aan de weg zijde, dus ik wil liever niet teveel vruchten ( gaan we toch niet gebruiken)
ik ga eens uitzoeken hoe ik dat allemaal een beetje fatsoenlijk can combineren zodat het een dichte haag wordt
goed punt!quote:Op zondag 6 oktober 2024 09:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat vind je belangrijk aan de haag, behalve dat die dichtgroeit? Als hij aan de wegkant groeit en er verkeer langskomt, kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat je er niet voortdurend wil snoeien om overlast te voorkomen. Of speelt dat geen rol?
Sleedoorn vind ik bijvoorbeeld niet grappig om te snoeien en als fietser zou ik geen tak in m'n gezicht willen krijgen. Ik heb net m'n haag van hondsroos en sleedoorn gesnoeid en ik zie er weer flink gehavend uit.
Is struikklimop een optie? Of is dat niet compact genoeg? En anders rode zuurbes, die kun je heel strak compact snoeienquote:Op zondag 6 oktober 2024 09:28 schreef Claudia_x het volgende:
Wij gaan dan eindelijk dit jaar onze oprit laten vervangen. Ik ben al jaren aan het nadenken over de beste oplossing omdat we op veen wonen en de grond zo hard verzakt. De garage hebben we nooit in kunnen rijden omdat de oprit zoveel lager ligt. En de kolk werkt inmiddels zo slecht dat de oprit haast vaker wel dan niet blank staat.
We gaan Achterhoeks padvast, dat rondom ons huis ligt, doortrekken naar op de oprit. De oprit is een gedeelde oprit, die we met een haag gaan scheiden. Nu mijn vraag: iemand een goede tip voor een compacte haag die schaduw goed kan verdragen? Het maakt me niet uit of de plant wintergroen is of niet. Belangrijk is vooral dat het geen harde groeier is. De haag mag laag blijven.
Ik ken struikklimop niet eens! Ga ik even naar kijken. Ik had zelf japanse hulst, een bepaalde laurier en haagbeuk in gedachten. Ben ik toch blij dat ik hier de vraag heb gesteld en zo op nieuwe ideeën kom!quote:Op zondag 6 oktober 2024 10:35 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Is struikklimop een optie? Of is dat niet compact genoeg? En anders rode zuurbes, die kun je heel strak compact snoeien
quote:De rode Amerikaanse rivierkreeft bevindt zich – in tegenstelling tot veel van de andere rivierkreeften – niet alleen onderwater, maar verplaatst zich ook over land. Zo is de kans dat je er eentje tegenkomt op zijn avonturen een stuk groter en kan hij zich op veel plekken voortplanten. In Nederland verspreidt de kreeft zich vanuit de Randstad naar het oosten, en ook in noordelijke provincies zijn al exemplaren waargenomen.
Bron: De rode Amerikaanse rivierkreeft terroriseert onze slootjes en straten
Zuurbes raad ik af. Dat stiekelt echt heel gemeen, en vrijwel elke stiekel die door je huid dringt, ontsteekt.quote:Op zondag 6 oktober 2024 10:35 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Is struikklimop een optie? Of is dat niet compact genoeg? En anders rode zuurbes, die kun je heel strak compact snoeien
Fietsers hebben nog meer last van snoeiafval van sleedoorn en (nog erger!) meidoorn op hun pad. Die stekels worden keihard en prikken je band op hondermiljardmiloen punten lek.quote:Op zondag 6 oktober 2024 10:05 schreef Barreltje het volgende:
[..]
goed punt!
op zich laat ik wel een (halve)meter vrij om de haag te snoeien. aan de straat kant van de heg zit een slootje en daarna komt een fietspad en daarna de weg ( denk aan een 80 km weg) dus het duurt wel even voordat er een plant over de weg groeit.
en ik kan tzt ook aan de buurboer vragen of hij met z'n heggen machine langs komt![]()
ik zou wel graag willen dat de heg niet hoger wordt dan 2 m oid,want de heg ligt aan de zonzijde ( no worries, de voortuin is 15 m breed oid) ik zal straks eens een fotootje maken waar de heg moet komen.
Zowel van beuk als van haagbeuk kan je een uitstekende (klassieke) heg maken. Ze kunnen ook beide goed tegen schaduw.quote:Op zondag 6 oktober 2024 09:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Beukenhaag? Ik moet altijd weer het verschil tussen haagbeuk en beukenhaag opzoeken.
Ik begrijp dat haagbeuk beter tegen drassige grond kan. Maar ik had haagbeuk bij onze nieuwbouwwoning en vond de haag veel te lang kaal.
Onze rode beukenboom heeft nu groene bladeren, die drogen in en vallen af als de nieuwe blaadjes komen.quote:Op zondag 6 oktober 2024 12:27 schreef AnneX het volgende:
Hoe is het in de winter eigenlijk met de rode beukhaag? weet je dat?
Wij hadden ‘m verplicht in de voortuin in onze vorige woning. Ik haatte het want wordt kaal in de winter 😒quote:Op zondag 6 oktober 2024 12:27 schreef AnneX het volgende:
Hoe is het in de winter eigenlijk met de rode beukhaag? weet je dat?
quote:Die struikklimop is een kunstmatige schepping van de mens; in de natuur komt struikklimop niet voor, maar het is mogelijk om de bloeiende takken van volwassen klimop te stekken waardoor een struikje ontstaat dat op eigen benen staat. Kort-door-de-bocht-klimop, zou je deze struikklimop ook kunnen noemen omdat de klimmende jeugdfase van de plant wordt overgeslagen. Voor wie zoekt naar winterharde, groenblijvende heesters die niet te groot worden, is struikklimop een uitkomst; er bestaan tientallen verschillende variëteiten, want van iedere klimop valt in principe een struikvorm te maken, maar geen struikklimop wordt hoger of breder dan een paar meter. Het struikje heeft allerlei toepassingsmogelijkheden; je kunt er een lage, informele haag van planten die je nooit hoeft te snoeien, of er een kuipplant van maken die nooit naar binnen hoeft, als je tenminste een kuip kiest die 's winters niet stuk vriest. En wie van bloemschikken houdt heeft nooit genoeg struikklimop in de tuin, want een betere basis voor boeketten is nauwelijks te bedenken.
Ik zie ze hier in de wijk naast de onze staan in de jaren 90 tuinen en het is een gezoem van jewelste als ze bloeien, verder weet ik het ook niet, want in onze tuin was er uiteindelijk geen plaats meer voorquote:Op zondag 6 oktober 2024 14:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben weg van struikklimop: groenblijvend, mooie bladvorm, leuke bloei, besjes voor de beestjes. Zijn er ook nadelen, @:doedezemaar?
[ afbeelding ]
Dan moet ik alleen de buurvrouw nog overtuigen!quote:Op zondag 6 oktober 2024 15:01 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik zie ze hier in de wijk naast de onze staan in de jaren 90 tuinen en het is een gezoem van jewelste als ze bloeien, verder weet ik het ook niet, want in onze tuin was er uiteindelijk geen plaats meer voor
Hier staan de potten met bollen gewoon zo vol op de koude wind en dat deert ze niks. Ik ga nog even op zoek naar een pot om zo’n lasagne als kadootje te maken binnenkort, ik heb zoveel bollen besteld dat ik er wel een aantal kan missen.quote:Op zondag 6 oktober 2024 12:44 schreef AnneX het volgende:
Nog een vraag: in een grote lichtgewicht tuinpot ga ik een zg. bollenlasagne poten.
Zal ik de pot bekleden met bubbeltjesplastic? en gaatjes erin om water af te voeren?
De tuin is omgeven door heg. ( dus staat niet in de koude wind).
Of is het overdone? En kunnen de sprinklr bollen dat wel hebben?
Hoelang staan ze er? Bij ons nieuwbouwhuis hadden we de groene dubbel neergezet bij andere huizen stonden ze enkel, dat verschil zag je heel goed en het heeft echt minimaal 5 jaar nodig wil het een dichte haag zijn. Wij hebben ze hier weer gepland omdat we het een hele mooie haag vinden.quote:Op zondag 6 oktober 2024 13:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier waait het altijd zo hard dat de bruine blaadjes van de beukenhaag niet goed vastgehouden worden. Vind ik wel jammer, want ik vind dat winterbeeld prachtig. Sowieso vinden die beukjes het hier in de tuin niet heel jofel, ik vind de rode beukenhaag er maar zielig bij staan en de groene langs de schutting zijn ook niet wat ik ervan had verwacht. Ik snap ook niet dat ze hier vanuit het project rondom iedere tuin geplant waren.
Als ik een landgoed had dan zou het anders zijn denk ik, dan laat je die haag met steeds strak snoeien heel voorzichtig lekker breed worden zodat er genoeg vertakkingen zijn die de bruine blaadjes wat meer tegen kunnen houden.
Hiervan had ik een filmpje mèt geluid gemaakt.quote:Op zondag 6 oktober 2024 15:01 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik zie ze hier in de wijk naast de onze staan in de jaren 90 tuinen en het is een gezoem van jewelste als ze bloeien, verder weet ik het ook niet, want in onze tuin was er uiteindelijk geen plaats meer voor
Iedereen heeft schuttingen gezet, wij hebben de beukenhaag bijna overal vervangen door andere heesters als olijfwilg etc, er staan nu nog 2 rijtjes beukenhaag ruim anderhalf jaar tegen de schutting van de buren (er zjjn er ook een paar ervan dood) en sinds dit voorjaar 2 stukjes rode beukenhaag om een stukje moestuin.quote:Op zondag 6 oktober 2024 15:14 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Hoelang staan ze er? Bij ons nieuwbouwhuis hadden we de groene dubbel neergezet bij andere huizen stonden ze enkel, dat verschil zag je heel goed en het heeft echt minimaal 5 jaar nodig wil het een dichte haag zijn. Wij hebben ze hier weer gepland omdat we het een hele mooie haag vinden.
Ik zou in ieder geval wel zorgen voor gaatjes, anders kunnen ze nog wel eens verdrinken die bollen.quote:Op zondag 6 oktober 2024 12:44 schreef AnneX het volgende:
Nog een vraag: in een grote lichtgewicht tuinpot ga ik een zg. bollenlasagne poten.
Zal ik de pot bekleden met bubbeltjesplastic? en gaatjes erin om water af te voeren?
De tuin is omgeven door heg. ( dus staat niet in de koude wind).
Of is het overdone? En kunnen de sprinklr bollen dat wel hebben?
Na anderhalf jaar ziet het er vaak inderdaad nog heel zielig uit. Zeker als ze ergens tegen aan staanquote:Op zondag 6 oktober 2024 15:49 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Iedereen heeft schuttingen gezet, wij hebben de beukenhaag bijna overal vervangen door andere heesters als olijfwilg etc, er staan nu nog 2 rijtjes beukenhaag ruim anderhalf jaar tegen de schutting van de buren (er zjjn er ook een paar ervan dood) en sinds dit voorjaar 2 stukjes rode beukenhaag om een stukje moestuin.
Ik had hem in m’n vorige tuin staan en dat is idd een gezoem in echo(oooo).quote:Op zondag 6 oktober 2024 15:01 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Zoveel te zien al in je tuin. Geweldig! En je pruikenboom en eucalyptus zijn wonderschoon.quote:Op zondag 6 oktober 2024 20:31 schreef Seven. het volgende:
En dan nu wat fotootjes!
Het gazon begon best goed maar hoe verder naar achter, hoe slechter het wordt. Schaduw en behoorlijk nat. De achterste hoek is sowieso niet te redden, denk ik.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Eucalyptus is hard gegroeid dit jaar. Ik heb een verdwaalde verbena ernaast geplempt vandaag.
[ link | afbeelding ]
M'n pruikenboompje is goed aangeslagen dit jaar.
[ link | afbeelding ]
Schimmel op al m'n hemelsleutel, die er trouwens qua groei 0 last van lijkt te hebben. Het ziet er alleen niet uit.. Maar eens kijken hoe dit er volgend jaar bij staat.
[ link | afbeelding ]
M'n oost-Indische kers zit bomvol eitjes.
[ link | afbeelding ]
En is totaal ontploft verder, is helemaal over een Viburnum heen gegroeid.
[ link | afbeelding ]
Uitgebloeide herfstanemoon en ooievaarsbek in een schaduwdoek achter de trampoline.
[ link | afbeelding ]
Nog meer hemelsleutel met schimmel, bij de duizendknoop die nog lekker door bloeit (wat een bazen planten zeg!).
[ link | afbeelding ]
Een verstekeling die met de Carex meegekomen is, geen idee wat het is maar mag blijven. Ik heb er ergens nog één op zien komen.
[ link | afbeelding ]
Deze is nu bijna uitgebloeid, bloeide ook eerder dan de duizendknoop tegen het hek. Deze plek krijgt beduidend meer licht.
[ link | afbeelding ]
De prachtkaars is bijna klaar. De hosta is aardig hersteld van de slakkenplaag. De vingerhoedskruid heeft dit jaar niet gebloeid maar die is ook pas eind juli aangeplant geloof ik.
[ link | afbeelding ]
De wadi staat er prima bij. Penningkruid gaat als een gek, kruipend zenegroen voelt zich hier ook heel erg thuis.
[ link | afbeelding ]
Dit hoekje moet ik nog aanplanten. Ik heb er nog geen inspiratie voor. De Skimmia heeft de renovatie overleefd en is zeker 3 keer verplaatst![]()
[ link | afbeelding ]
De broertjes van mijn grote Viburnum (de grote broer heeft de enorme renovatie overleefd).
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ik heb de eucalyptus als struik gekocht maar gewoon de onderste takken eraf geknipt (die staan nu in een vaasje). Wat ik vooral tof vind is dat ze snel groeien en de eucalyptus is wintergroen(ig).quote:Op zondag 6 oktober 2024 21:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zoveel te zien al in je tuin. Geweldig! En je pruikenboom en eucalyptus zijn wonderschoon.
Hoe komt die ene hoek in je tuin zo nat? En weet je al wat je gaat doen? Je zou kunnen bijzaaien met een andere grassoort. Of je laat er langzaamaan meer mos groeien.
Ik vergeet steeds wat een briljante plant duizendknoop is. Ik heb er een die het wel oké doet maar niet zo indrukwekkend is. Misschien moet ik het eens op een andere plek proberen. Merk jij dat de plant het het best doet met meer zon?
Bij mij groeit gras ook goed op natte plekken. Ik moet alleen uitkijken dat ik het er niet kapot loop. Mijn gok is dat vooral het gebrek aan licht een probleem is. De makkelijkste en goedkoopste oplossing is dan graszaad voor de schaduw kopen en bijzaaien. Je gaat wel wat verschil zien.quote:Op zondag 6 oktober 2024 21:09 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nog geen oplossing voor het donkere grashoekje.. misschien wel gewoon de fundering van de schuur alvast zetten.
De lavendel bij ons in Spanje bijna de enige probleemloze plant daar. We snoeien ze af en toe rigoureus, wanneer we er toevallig zijn en er aan denken en tijd en zin hebben.quote:Op zondag 6 oktober 2024 21:17 schreef Claudia_x het volgende:
Lavendel vind ik om deze reden een stomme plant. Ik houd van vergevingsgezinde planten.
Hoelang doe je dat al zo? Ik vind het moeilijk om lavendel compact te houden. Lukt dat jou wel?quote:Op zondag 6 oktober 2024 21:19 schreef AnneX het volgende:
Voor lavendel hou ik aan: 1/3 in het Najaar en 1/3 in het Voorjaar.
Lavendel gaat hier goed om met barre omstandigheden: droogte en harde wind. Daarom strijk ik over mijn hart. Maar snoei je te rigoureus, dan ben je de plant kwijt. Dat werkt met brem ook zo. Kerrieplant is weer anders: die lijkt te verhouten maar kun je zorgeloos snoeien en loopt altijd uit. En die is ook supermakkelijk te stekken. Van kerrieplant ben ik een fan.quote:Op zondag 6 oktober 2024 21:27 schreef sigme het volgende:
[..]
De lavendel bij ons in Spanje bijna de enige probleemloze plant daar. We snoeien ze af en toe rigoureus, wanneer we er toevallig zijn en er aan denken en tijd en zin hebben.
Als we dan een paar maanden later terugkomen bloeit het gewoon weer. Altijd.
De andere probleemloze is de agave. We begonnen met twee agave's, meegenomen uit Nederland. Nu hebben we er meer dan tien denk ik. En die twee oudsten worden prachtig groot
De meeste andere aanplant sterft van droogte. En wat goed tegen droogte kan, kan net niet tegen vorst.
Ik denk dat ik de najaarsbloei oversla. Maar ik zet wel een reminder in m'n kalender voor de voorjaarssnoeiquote:Op zondag 6 oktober 2024 21:17 schreef Claudia_x het volgende:
Over de snoei van lavendel: snoeien doe je twee keer per jaar, één keer in het najaar de uitgebloeide bloemen en één keer zo rigoureus als maar kan in het voorjaar. Die laatste snoei komt nauw. Die moet je niet overslaan en precies goed doen. Snoei je te weinig, dan verhout lavendel steeds meer en wordt-ie groter en kaler van onderen. Snoei je te veel, dan gaat-ie dood. Daar zou ik eens een filmpje van opzoeken. De truc is terugsnoeien tot het punt waar je nog iets groens ziet. De timing is belangrijk: ben je te vroeg, dan zie je nog geen groen. Ben je te laat, dan zit je de bloei in de weg.
Lavendel vind ik om deze reden een stomme plant. Ik houd van vergevingsgezinde planten. Het is dat lavendel zo mooi groeit in de potten die ik ergens in m’n tuin heb. Al het overige gaat daarin dood, behalve lavendel.
Ik zag trouwens dat je lavendel combineert met heuchera, @:seven. Ik ken heuchera als een schaduwplant. Gaat dat goed in de voortuin waar (neem ik aan) veel zon komt?
Welnee 😂quote:Op zondag 6 oktober 2024 21:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoelang doe je dat al zo? Ik vind het moeilijk om lavendel compact te houden. Lukt dat jou wel?
Ik lees dat het met roodbladige heuchera goed zou moeten gaan in de zon. Zou ik aankijken. Ben benieuwd!quote:Op zondag 6 oktober 2024 21:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik denk dat ik de najaarsbloei oversla. Maar ik zet wel een reminder in m'n kalender voor de voorjaarssnoei.
Verrek, ik was vergeten dat heuchera een schaduwplant is. Kan zijn dat ik 'm ga verplekken naar het hoekje met de herfstanemoon.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |