abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215114620
Zie nog zo gebeuren dat het kabinet gaat vallen en de PVV als grootste partij in de oppositie gaat belanden
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_215114664
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 10:28 schreef LangeTabbetje het volgende:
Zie nog zo gebeuren dat het kabinet gaat vallen en de PVV als grootste partij in de oppositie gaat belanden
Na de val van een kabinet ontstaat er natuurlijk wel een geheel nieuwe dynamiek met maanden campagne voor er een keer verkiezingen zijn. Als de rest van de partijen collectief de schuld van de val in de schoenen van de PVV weet te schuiven kan er ook zomaar een afstraffing van de kiezer komen. Wie dan profiteert is lastig te zeggen, zelfs premier Bontenbal is dan niet uit te sluiten.
pi_215114694
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2024 09:13 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Waarom is dat idioot? We hebben een dualistisch systeem. Misschien is het juist idioot hoe gewend we zijn geraakt dat volksvertegenwoordigers hun mening voor zich houden alleen omdat ze toevallig in een coalitie zitten.
Deels mee eens, het probleem is dat de PVV die scheiding alleen niet aanhoudt in omgekeerde richting. Agema, Faber, Jansen gebruiken allemaal hun kabinetspositie om op voor de partij PVV gewenste momenten ophef te veroorzaken en functioneren derhalve niet zozeer als kabinetslid maar deels ook als Kamerlid.

Daar moet Schoof echt veel harder ingaan. Dus als Agema zo'n artikel post vanuit vak K wat niet over haar portefeuille gaat moet direct duidelijk zijn dat Agema een dik probleem heeft. Idem met Jansen en zijn interview, we gaan niet vanuit het kabinet strafbare uitspraken valideren.

Maar het ergste is nog het gebrek aan grip op Faber: no way dat je op Prinsjesdag op die manier met een brief naar Brussel komt en dat speculeren op een niet genomen besluit tot noodwet gaat ook alle boeken te buiten. Dat bespreek je in het kabinet. Nu kaapt een minister namens de PVV het debat door op een voor de partij gunstige tijd een onderwerp aan te dragen waardoor het kabinetsverhaal raakt ondergesneeuwd.

Als hij daar niet heel snel paal en perk aan stelt krijgt hij nooit gezag en gaat dit ook niet werken. Prima dat ze dualistisch vanuit de Kamer dingen inbrengen, maar in het kabinet hou je gewoon je kop en draag je regeringsbeleid uit.
  zaterdag 28 september 2024 @ 10:38:03 #104
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215114712
Schoof lijkt een beetje op een leraar zonder overwicht in een klas waar enkele notoire etters in zitten.
pi_215114714
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2024 09:27 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Dus Minister-President Schoof had het kamerlid Wilders moeten sensibiliseren?
Minister-President Schoof had de leider van één van de partijen die betrokken was bij de vorming van zijn kabinet en wiens partij deel uitmaakt van de coalitie die dat kabinet steunt moeten sensibiliseren, ja.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_215114726
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2024 09:13 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Waarom is dat idioot? We hebben een dualistisch systeem. Misschien is het juist idioot hoe gewend we zijn geraakt dat volksvertegenwoordigers hun mening voor zich houden alleen omdat ze toevallig in een coalitie zitten.
Maar die mening is juridisch erg twijfelachtig. Wilders is tenslotte veroordeeld. Van een persoon die mede het land bestuurt mag je op zijn minst verwachten dat hij rechterlijke uitspraken respecteert. Hij lijkt dat niet te doen. Als onze bovengestelden de wet maar flauwekul vinden wat gaat het volk dan vinden en doen?

Als VVD'er ben ik van de law&order, iedereen die de wet overtreedt dient gestopt te worden met de ijzeren vuist van het strenge doch rechtvaardige gezag. Ook PVV'ers ontkomen niet aan die wetmatigheid.
pi_215114923
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 september 2024 10:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Na de val van een kabinet ontstaat er natuurlijk wel een geheel nieuwe dynamiek met maanden campagne voor er een keer verkiezingen zijn. Als de rest van de partijen collectief de schuld van de val in de schoenen van de PVV weet te schuiven kan er ook zomaar een afstraffing van de kiezer komen. Wie dan profiteert is lastig te zeggen, zelfs premier Bontenbal is dan niet uit te sluiten.
Ik bedoel eigenlijk dat de PVV tijdens de formatie buitenspel gezet gaat worden, wat indertijd de PvdA overkwam...
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_215114984
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 10:28 schreef LangeTabbetje het volgende:
PVV oppositie na de val van dit kabinet lijkt me zeker, of dat als grootste is moeten we dan afwachten. Maar naast het feit dat PVV, VVD, BBB nooit met z'n drieën de meerderheid halen en de rest op JA21 en FvD na nooit met PVV in een kabinet zullen willen (en FvD is voor VVD geen optie, al weet je het met Yeşilgöz nooit), lijkt het me eigenlijk dat VVD zich dan ook niet nog een keer in zo'n chaos laat meeslepen. Yeşilgöz lijkt het huidige gedoe en de incompetentie van de ministers ook behoorlijk zat en dat proef je bij meer VVD kamerleden.

Wat voor coalitie er dan wel moet komen? Lastig. Ik zelf denk dat PvdA-GL, VVD, D66, CDA wel eens naar een meerderheid kan gaan. Voor iedereen een partner waar ze blij van worden en geen geklungel meer met partijen die geen bewindspersonen kunnen leveren.
pi_215115034
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 11:04 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Ik bedoel eigenlijk dat de PVV tijdens de formatie buitenspel gezet gaat worden, wat indertijd de PvdA overkwam...
Oh zo, ha dat hadden VVD en NSC natuurlijk ook gewoon moeten doen. Maar om dubieuze redenen (masochisme?) was voor hen met extreemrechts regeren veel aantrekkelijker dan zonder.
  zaterdag 28 september 2024 @ 11:17:28 #110
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215115224
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 september 2024 11:09 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Oh zo, ha dat hadden VVD en NSC natuurlijk ook gewoon moeten doen. Maar om dubieuze redenen (masochisme?) was voor hen met extreemrechts regeren veel aantrekkelijker dan zonder.
Ze hadden elkaar wijsgemaakt dat ons land ten onder zou gaan met PvdA/GL in de regering.

In de campagne al, trouwens. Dat is ook wel een nadeel van de giftige campagnes: veel politici zijn druk met het affakkelen van partijen en politici waarmee ze later eigenlijk zouden moeten samenwerken, en willen dat dan vervolgens niet meer omdat dat ongeloofwaardig zou zijn. Terwijl het inhoudelijk wel de meest voor de hand liggende combinatie zou zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215115265
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 11:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
PVV oppositie na de val van dit kabinet lijkt me zeker, of dat als grootste is moeten we dan afwachten. Maar naast het feit dat PVV, VVD, BBB nooit met z'n drieën de meerderheid halen en de rest op JA21 en FvD na nooit met PVV in een kabinet zullen willen (en FvD is voor VVD geen optie, al weet je het met Yeşilgöz nooit), lijkt het me eigenlijk dat VVD zich dan ook niet nog een keer in zo'n chaos laat meeslepen. Yeşilgöz lijkt het huidige gedoe en de incompetentie van de ministers ook behoorlijk zat en dat proef je bij meer VVD kamerleden.

Wat voor coalitie er dan wel moet komen? Lastig. Ik zelf denk dat PvdA-GL, VVD, D66, CDA wel eens naar een meerderheid kan gaan. Voor iedereen een partner waar ze blij van worden en geen geklungel meer met partijen die geen bewindspersonen kunnen leveren.
Nou ja ... zeker ... als je kijkt naar https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl/ en daar dan het gepeilde gemiddelde neemt kom je uit op een coalitie van GL/PvdA (26) + VVD (20) + D66 (10) + CDA (10) + nog minimaal 2 partijen om op een krappe meerderheid uit te komen. Dat zou nog wel echt een hele puzzel worden. Het is te hopen dat daar nog wel wat verschuiving in plaats gaat vinden, wat dat lijkt me geen doen.
  zaterdag 28 september 2024 @ 11:23:10 #112
346939 Janneke141
pi_215115280
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 11:20 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Nou ja ... zeker ... als je kijkt naar https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl/ en daar dan het gepeilde gemiddelde neemt kom je uit op een coalitie van GL/PvdA (26) + VVD (20) + D66 (10) + CDA (10) + nog minimaal 2 partijen om op een krappe meerderheid uit te komen. Dat zou nog wel echt een hele puzzel worden. Het is te hopen dat daar nog wel wat verschuiving in plaats gaat vinden, wat dat lijkt me geen doen.
Het komt er in principe op neer dat de PVV-stemmer het landsbestuur een groot probleem bezorgt. Want zelf zijn ze niet tot besturen in staat en ze maken het anderen (in elk geval numeriek) heel moeilijk of onmogelijk.
pi_215115295
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 11:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het komt er in principe op neer dat de PVV-stemmer het landsbestuur een groot probleem bezorgt. Want zelf zijn ze niet tot besturen in staat en ze maken het anderen (in elk geval numeriek) heel moeilijk of onmogelijk.
Klopt ja. Naja, en ook kiezers op niet-bestuurlijke splinters als BBB(?), PvdD, FvD, Denk.

Het stomme gaat ook zijn, dat als het zo uitpakt dat je dan een kabinet krijgt zonder kleur waar daarna een hoop kiezers weer zullen weg lopen, omdat die zich niet kunnen herkennen in de partij op wie ze gestemd hebben.
pi_215115384
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 11:20 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Iets verschuiving vindt er altijd plaats, maar ik zie een zespartijen kabinet nog altijd eerder tot stand komen dan dat er andere partijen dan BBB, VVD, JA21 en FvD met PVV in zee willen na verkiezingen. En FvD is dan weer geen optie voor VVD en JA21. Dus dan zouden PVV, BBB, JA21 en VVD een meerderheid moeten halen en zou VVD weer zo gek moeten zijn om met 3 labiele partijen in zee te gaan. Beide vind ik totaal onwaarschijnlijk.
pi_215115423
En als VVD nu van te voren zegt dat ze niet weer met de PVV in zee gaan, heb je nog best kans dat rechtse kiezers naar VVD of CDA overstappen om een zo groot mogelijke rechtse regeringspartij mogelijk te maken.
  zaterdag 28 september 2024 @ 11:45:57 #116
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_215115466
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 11:41 schreef Hanca het volgende:
En als VVD nu van te voren zegt dat ze niet weer met de PVV in zee gaan, heb je nog best kans dat rechtse kiezers naar VVD of CDA overstappen om een zo groot mogelijke rechtse regeringspartij mogelijk te maken.
Of naar Joost Eerdmans' JA21 om een zo rechts mogelijke coalitie mogelijk te maken.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_215115482
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 11:41 schreef Hanca het volgende:
Mogelijk. Overigens, ook zonder dat te zeggen zou het zelfs met PVV ook nog een hele puzzel worden, want hoe kom je aan een meerderheid in dat geval?

PVV (42) + VVD (20) + BBB (7) = 69 en ik zie zo niet waar je nog 7 zetels vandaan zou halen, er vanuit gaande dat het CDA geen zin daarin heeft.
  zaterdag 28 september 2024 @ 11:49:10 #118
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_215115491
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 september 2024 11:09 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
VVD kan veel makkelijker luguber rechts beleid doorvoeren met PVV in het kabinet dan met GL/PvdA. Wat ook veel zegt over de intenties van die partij.

NSC is gewoon ongelooflijk dom geweest en heeft direct politieke zelfmoord gepleegd. Dat krijg je met een gebrek aan ervaring.
Makkelijk eerste (volgens de expected goals)
pi_215115502
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 11:47 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Mogelijk. Overigens, ook zonder dat te zeggen zou het zelfs met PVV ook nog een hele puzzel worden, want hoe kom je aan een meerderheid in dat geval?

PVV (42) + VVD (20) + BBB (7) = 69 en ik zie zo niet waar je nog 7 zetels vandaan zou halen, er vanuit gaande dat het CDA geen zin daarin heeft.
Inderdaad, dat zeg ik. PVV, BBB, JA21 en VVD haalt ook geen meerderheid en daarnaast: de VVD gaat toch niet als dit kabinet snel valt gelijk weer in een kabinet stappen met 3 partijen die geen bewindspersonen kunnen leveren?

Ik zie dus geen meerderheid met de PVV.
  zaterdag 28 september 2024 @ 11:52:55 #120
346939 Janneke141
pi_215115521
quote:
er vanuit gaande dat het CDA geen zin daarin heeft.
Onder Bontenbal in elk geval niet, nee.
  zaterdag 28 september 2024 @ 12:11:00 #121
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215115644
quote:

[..]

SGP, JA21, FvD.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_215115674
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 12:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
SGP, JA21, FvD.
Dat geloof je toch zelf niet?
  zaterdag 28 september 2024 @ 12:21:37 #123
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215115737
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 12:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat geloof je toch zelf niet?
SGP en JA21 zeker wel. Die zitten ideologisch dichtbij VVD en PVV. "In het landsbelang" zie ik VVD ook nog wel samenwerken met FvD ("een leuke partij met leuke mensen").
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zaterdag 28 september 2024 @ 12:21:40 #124
346939 Janneke141
pi_215115738
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 12:11 schreef -XOR- het volgende:

[..]
SGP, JA21, FvD.
Ik zie nog eerder de nieuwe politieke partij van René van der Gijp 10 zetels halen.
  zaterdag 28 september 2024 @ 12:23:17 #125
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215115749
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 12:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik zie nog eerder de nieuwe politieke partij van René van der Gijp 10 zetels halen.
Lijkt me sterk. Johan Derksen zie ik bij verkiesbaarheid echter zo 25 zetels binnenslepen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')