abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 september 2024 @ 17:16:00 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215065599
https://nos.nl/artikel/25(...)k-door-bezuinigingen

quote:
Jonge wetenschappers vrezen voor hun werk door bezuinigingen

Met de aangekondigde bezuinigingen op het hoger onderwijs komt nieuw wetenschappelijk onderzoek in gevaar, zeggen jonge wetenschappers. In een brief vragen 300 young academics minister Bruins van OCW om de bezuinigingsmaatregelen terug te draaien. Ze vrezen voor de toekomst van hun werk.

"Wij ervaren iedere dag opnieuw hoe uitdagend het is om maatschappelijk waardevol onderzoek gefinancierd te krijgen", staat in de brief. Volgens de academici worden de Nederlandse kenniseconomie en het nationaal verdienvermogen direct geraakt door bezuinigingen, zowel op de korte als op de lange termijn.

Het kabinet-Schoof wil 1 miljard euro bezuinigen op het hoger onderwijs. Eerder zouden 1200 wetenschappers hun baan verliezen. Die maatregel werd teruggedraaid, maar dat gaat wel ten koste van financiering van onderzoek. Zo worden de starters- en stimuleringsfondsen geschrapt.

Druk
Volgens Leanne Jansen, universitair docent Griekse en Latijnse taal en cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen, is het nu al lastig om nieuw onderzoek te financieren.

"Beursaanvragen zijn vaak competitief. De slagingskans is laag. Door deze bezuinigingen komt onze literatuuropleiding onder druk te staan."

Haar vrees is dat wetenschappers met een vaste baan hun tijd gaan besteden aan lesgeven en niet meer aan onderzoek. Veel jonge onderzoekers zullen noodgedwongen stoppen.

"Ik ben heel bang dat wij alles verliezen waar wij voor staan. Dat er straks geen ruimte meer is voor de verspreiding van kennis, en het opleiden van jonge mensen."

Investeren
Op korte termijn leveren de bezuinigingen volgens Marcel Levi, voorzitter van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek en van het samenwerkingsverband Kenniscoalitie, de staat geld op. Maar het langetermijneffect noemt hij desastreus.

"We hebben op alle niveaus kennis en innovatie nodig om grote problemen in de maatschappij op te lossen. Als we bezuinigen op mensen die nieuwe kennis genereren, dan schieten we onszelf in de voet."

Vorige week waarschuwde oud-topman van de Europese Centrale Bank Mario Draghi dat Europa flink moet investeren in kennis en innovatie.

Volgens Levi loopt Nederland voorop, maar staat die positie door de bezuinigingsplannen nu wel onder druk. "We zijn heel erg goed in kennis en innovatie. We hebben ook een goede infrastructuur en een grote groep getalenteerde onderzoekers. In de rest van de wereld staat Nederland bekend om het hoge niveau. Wat betreft investeringen worden we links en rechts ingehaald."
'Zo verstandig mogelijk'

Het ministerie van OCW gaat niet in op vragen over de gevolgen van bezuinigingen voor kennis en innovatie.

Een woordvoerder laat weten dat de stevige bezuinigingen pijn doen, maar dat het op een zo verstandig mogelijke manier en in overleg met de onderzoekers gebeurt.
:')
Bezuinigen op de wetenschap :')
Bezuinigen op universitair onderwijs en een miljard euro minder aan onderzoek _O-
Bezuinigen op sport en de btw op sport verhogen. Sport moeten we niet hebben inderdaad _O_
Hoger btw tarief op boeken, lezen is immers schadelijk voor kinderen, moeten we niet hebben _O_

Zo heeft het kabinet genoeg geld over voor de belangrijke kwesties, zoals 800 miljoen mislopen door dividentbelasting gedeeltelijk af te schaffen _O_
En nog belangrijker, de grootste uitbreiding van aftrekposten voor grote bedrijven die we deze eeuw hebben gekend _O_

MAAAAAR, we mogen straks wel weer 130 op de snelweg misschien, prioriteiten.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215065758
Ik ben ook naar sgool geweesd, komt wel dichtbij nu.
pi_215065768
Weer een zegening van kabinet SBS-1. _O_
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zondag 22 september 2024 @ 17:36:17 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215065844
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 17:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Bezuinigen op universitair onderwijs en een miljard euro minder aan onderzoek _O-
Bezuinigen op sport en de btw op sport verhogen. Sport moeten we niet hebben inderdaad _O_
Hoger btw tarief op boeken, lezen is immers schadelijk voor kinderen, moeten we niet hebben _O_

Zo heeft het kabinet genoeg geld over voor de belangrijke kwesties, zoals 800 miljoen mislopen door dividentbelasting gedeeltelijk af te schaffen _O_
En nog belangrijker, de grootste uitbreiding van aftrekposten voor grote bedrijven die we deze eeuw hebben gekend _O_

Prima toch! Zolang de buitenlanders er maar uitgegooid worden ^O^

PVV stemmers :') :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215065940
Nu eerst puin ruimen en nietsnutten het land uit zetten. Daarna weer opbouwen.
pi_215065963
quote:
84s.gif Op zondag 22 september 2024 17:36 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Prima toch! Zolang de buitenlanders er maar uitgegooid worden ^O^

PVV stemmers :') :')
Misschien wel paar honderd mensen eruit gegooid.. En dan.. Vele problemen blijven nog staan. Wat dan?

Al deze onderwerpen verdienen aandacht en zo snel mogelijk aan de werk gezet.
- Woning
- Energienetwerk
- Wegen
- Zorg
- Armoede
- Milieu/ Klimaat
- Personeel tekort
- Vast nog meer.

Dus deze kabinet maakt verkeerde keuzes of is bezig ons allemaal misleiden voor de rijken..

Ik zeg anders.. Die kanslozen kunnen bij de bouw aan de slag. En over 5 jaar moet ie vertrekken en ze mogen de zakcenten meenemen naar herkomst land en daar opbouwen.
We krijgen een goedkope huizen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_215065976
Misschien kunnen ze dan stoppen met geld pompen in linkswoke hobbywerk zoals master in genderstudies of het vervangen van schilderijen met de boze witte man.

En eens een theoretische basis leggen die de mensheid daadwerkelijk verder gaat helpen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_215065998
quote:
[..]

Lekker ook van het lage btw tarief genieten op de kermis.
pi_215066041
"De wetenschap"

Als religie ipv waarheidsvinding.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215066046
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 17:48 schreef Jahr00n het volgende:
Nu eerst puin ruimen en nietsnutten het land uit zetten. Daarna weer opbouwen.
Het mes zetten in sociale voorzieningen is een taboe. Ook de honderdduizenden kanslozen die aan het staatsinfuus hangen moet zo blijven. Beter bezuinig je gewoon op wetenschap en onderwijs. Hoe dommer het volk hoe beter. Bovendien kunnen we het toch niet meer winnen van de Chinezen.
pi_215066074
Hahahah progressieve wetenschap _O_

Trust the Science!

En ontken elementaire biologie als het even niet uitkomt
Heel veel sambal
pi_215066091
Als alle tijd, geld en moeite die momenteel wordt gestoken in diversiteitstroep, intersectionaliteit, quota's en diversity managers in de wetenschap wordt gestoken, hoeft men ook niet zo te jammeren om deze bezuinigen.

Meer jonge wetenschappers die concluderen dat geslacht een keuze is, universiteiten gaan 'dekoloniseren' en staan te juichen na Islamtische terrorisme heeft het Westen toch niets aan. Uitstekende keuze dus om de academische wereld te dwingen om keuzes te maken. Veel te veel geld gaat op aan intersectionele identiteitspolitiek en ideologie verpakt als wetenschap.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215066152
Dit kabinet wordt echt een zwart hoofdstuk in de Nederlandse geschiedenis.
Protège moi de mes désirs.
pi_215066433
Ik weet al wat als eerste kan gaan: de faculteit genderstudies.
pi_215066474
Ik ken wat literatuurwetenschappers. Sorry, maar dat is wel een beetje een linkse hobby die ze letterlijk uitvoeren.
pi_215066495
Onderzoeken doen is toch geen werk? Dat is toch veel meer een hobby?
pi_215066612
maar waar wordt precies op bezuinigd dan? ik geloof dat er wel wat studies zijn waar gwn prima op bezuinigd kan worden, misschien is dat juist goed. sorry voor grieks en latijns en literatuurwetenschap en kunstwetenschap en 'genderstudies' (is dat echt een ding?) maar we hebben nu eenmaal meer ingenieurs, programmeurs, wiskundigen, en ook bouwvakkers, e.d. nodig als we een beetje willen blijven concurreren. dit land moet echt snel meer mensen richting de technische kant op duwen.

overigens in de programmeerklassen vroeger op school waren het echt enkel de nerds die die lessen volgden (en ik lol) en vrijwel geen meisjes, ik hoop dat het tegenwoordig anders is
  zondag 22 september 2024 @ 19:06:20 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215066651
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 17:26 schreef Fok-it het volgende:
Ze kunnen altijd nog op de kermis werken. Suikerspinnen aan Kerrelijn verkopen
Die eet een hele reifkoeken kraam leeg in haar eentje.
Ranzig vies wijf, zowel qua uiterlijk als innerlijk.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 22 september 2024 @ 19:07:43 #19
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215066662
quote:
5s.gif Op zondag 22 september 2024 19:01 schreef gwn_een_user het volgende:
maar waar wordt precies op bezuinigd dan? ik geloof dat er wel wat studies zijn waar gwn prima op bezuinigd kan worden, misschien is dat juist goed. sorry voor grieks en latijns en literatuurwetenschap en kunstwetenschap en 'genderstudies' (is dat echt een ding?) maar we hebben nu eenmaal meer ingenieurs, programmeurs, wiskundigen, en ook bouwvakkers, e.d. nodig als we een beetje willen blijven concurreren. dit land moet echt snel meer mensen richting de technische kant op duwen.

overigens in de programmeerklassen vroeger op school waren het echt enkel de nerds die die lessen volgden (en ik lol) en vrijwel geen meisjes, ik hoop dat het tegenwoordig anders is
Wetenschap gaat verder dan rendabiliteit. Sterker nog: wanneer die twee zich huwen, krijg je verwaterde wetenschap.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 22 september 2024 @ 19:08:42 #20
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215066671
quote:
[..]

Vergeet de stroomprikker voor varkens niet.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_215067139
Starhopper wat een prachtige bijdrage. Tranen in mijn ogen.
pi_215067194
Het schrappen van pretstudies/pretwetenschappen zoals genderstudies en vrijetijdskunde is prima te billijken.
pi_215067210
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 18:50 schreef Vivark het volgende:
Ik ken wat literatuurwetenschappers. Sorry, maar dat is wel een beetje een linkse hobby die ze letterlijk uitvoeren.
Literatuur is een eng woord voor de gemiddelde pvv en bbb-stemmer, we weten het nu inmiddels wel
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_215067223
Ik moet poepen van dit topic.
pi_215067256
Komt er niet veel meer geld van fundings van bepaalde organisaties? Onderzoeksgroep waar ik een tijdje gewerkt heb kreeg gewoon miljoenen funding van organisaties uit het buitenland. Dat beetje overheidsgeld valt echt wel mee.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 22 september 2024 @ 20:03:50 #26
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215067300
quote:
universitair docent Griekse en Latijnse taal en cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen, is het nu al lastig om nieuw onderzoek te financieren.
Wat valt er na 2000 jaar nog te onderzoeken?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zondag 22 september 2024 @ 20:06:01 #27
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_215067325
quote:
14s.gif Op zondag 22 september 2024 18:04 schreef HowardRoark het volgende:
Als alle tijd, geld en moeite die momenteel wordt gestoken in diversiteitstroep, intersectionaliteit, quota's en diversity managers in de wetenschap wordt gestoken, hoeft men ook niet zo te jammeren om deze bezuinigen.

Meer jonge wetenschappers die concluderen dat geslacht een keuze is, universiteiten gaan 'dekoloniseren' en staan te juichen na Islamtische terrorisme heeft het Westen toch niets aan. Uitstekende keuze dus om de academische wereld te dwingen om keuzes te maken. Veel te veel geld gaat op aan intersectionele identiteitspolitiek en ideologie verpakt als wetenschap.
Je haalt mij de woorden uit de mond, bezuinig hier maar op dan zijn ze gelijk klaar en kunnen ze weer hun kerntaken gaan uitvoeren.
pi_215067359
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:06 schreef BaksteenMongool het volgende:

[..]
Je haalt mij de woorden uit de mond, bezuinig hier maar op dan zijn ze gelijk klaar en kunnen ze weer hun kerntaken gaan uitvoeren.
Gaat vooral om bezuinigingen die de technische sector het hardst gaan raken. Vandaar ook de reactie van ASML na de verkiezingsuitslag en het hoofdlijnenakkoord. Dit kabinet probeert vuur te blussen met benzine, op deze manier.
Dit, dus.
  zondag 22 september 2024 @ 20:11:21 #29
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215067373
Het schrappen van de hele diversiteitsmaffia die universiteiten en hogescholen al enkele jaren teistert is sowieso wetenschappelijk gezien wenselijk, bezuinigingen of niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215067388
Nogmaals; het is vooral keihard snijden in het innovatiepotje voor techniek. Voor grote techbedrijven een legitieme reden om de hele zwik naar het buitenland te zwengelen met alle gevolgen voor een kenniseconomie van dien.
Dit, dus.
  zondag 22 september 2024 @ 20:14:15 #31
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215067398
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:13 schreef Buitendam het volgende:
Nogmaals; het is vooral keihard snijden in het innovatiepotje voor techniek. Voor grote techbedrijven een legitieme reden om de hele zwik naar het buitenland te zwengelen met alle gevolgen voor een kenniseconomie van dien.
Daar moet je dan ook niet op bezuinigen.

Mijn hoop is vooral dat, zeker gezien het debacle afgelopen week, we binnen nu en een maand van dit flutkabinet af zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 22 september 2024 @ 20:15:11 #32
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_215067406
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het schrappen van de hele diversiteitsmaffia die universiteiten en hogescholen al enkele jaren teistert is sowieso wetenschappelijk gezien wenselijk, bezuinigingen of niet.
Ik haal niet uit de nieuwsberichten hierover dat het om die studies gaat, of alleen die studies.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_215067408
Beste techbedrijven worden overigens gevormd vanuit een garagebox ipv een unief.
  zondag 22 september 2024 @ 20:16:09 #34
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215067416
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2024 20:15 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik haal niet uit de nieuwsberichten hierover dat het om die studies gaat, of alleen die studies.
Nee, ik geef dus ook aan dat zoiets sowieso wenselijk is, bezuiniging of niet.

Op wetenschappelijke studies bezuinigen zie ik uberhaupt niet zo zitten. Eerder die randzaken eromheen, zoals voornoemde DEI-inquisitie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215067424
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Mijn hoop is vooral dat, zeker gezien het debacle afgelopen week, we binnen nu en een maand van dit flutkabinet af zijn.
Zal bijzonder weinig zin hebben

Wilders wordt ook met nieuwe verkiezingen de grootste en dan begint ronde 2.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zondag 22 september 2024 @ 20:17:36 #36
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215067436
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:16 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Zal bijzonder weinig zin hebben

Wilders wordt ook met nieuwe verkiezingen de grootste en dan begint ronde 2.
Hoop #2 is dan ook dat links Nederland de kant van links Duitsland opgaat.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215067467
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:15 schreef Loverboii het volgende:
Beste techbedrijven worden overigens gevormd vanuit een garagebox ipv een unief.
Ja, een romantisch plaatje, maar het gaat natuurlijk om de vestigingen die hier al zijn en een belangrijke positie innemen zoals ASML.
Dit, dus.
pi_215067479
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dan hopen we dat allebei.
Dit, dus.
pi_215067485
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zou ik geen probleem mee hebben. Maar dat gaat niet gebeuren in zo'n korte tijd.

En volgens mij is Nederlandse politiek veel meer vastgeroest dan de Duitse om zoiets te bewerkstelligen.
pi_215067496
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik vrees dat het daar nog wat te vroeg voor is. Eerst moet het besef nog wat verder indalen dat de oorspronkelijke achterban "de gewone man" weinig opheeft met diversiteitsobsessies enzo, en vooral gewoon bestaanszekerheid in een veilig land met normaal bereikbare basisbehoeftes zoekt.
  zondag 22 september 2024 @ 20:24:34 #41
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215067515
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:21 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Zou ik geen probleem mee hebben. Maar dat gaat niet gebeuren in zo'n korte tijd.

En volgens mij is Nederlandse politiek veel meer vastgeroest dan de Duitse om zoiets te bewerkstelligen.
Ik kan je wel garanderen dat de PvdA en haar originele gedachtegoed zal verdwijnen wanneer het diens toxische verbintenis met GroenLinks niet opzegt.

In dat opzicht zie ik vooral D66 en GroenLinks als de absolute perverteerders van het voorheen progressieve gedachtegoed. Zolang dat elitaire, wereldvreemde, polariserende (want ja, die twee polariseren net zo hard als de PVV) denken overheerst in academia (en in bepaalde gemeenteraden en zeker in de media) zul je nooit een progressieve linkse meerderheid krijgen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215067536
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:13 schreef Buitendam het volgende:
Is toch prachtig als de grote tech-bedrijven zouden gaan experimenteren met hun producten buiten ons land? Ik zie daarin alleen maar voordelen, o.a. autoluwe dorpen.
pi_215067556
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:27 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik zie daarin alleen maar voordelen, o.a. autoluwe dorpen.
Misschien kun je naar Venetië verhuizen.
pi_215067587
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:27 schreef torentje het volgende:

[..]
Is toch prachtig als de grote tech-bedrijven zouden gaan experimenteren met hun producten buiten ons land?
Heb je enig idee wat zulke bedrijven betekenen voor onze kenniseconomie? Laat ik het geo-politieke plaatje nog even buiten beschouwing.
Dit, dus.
  zondag 22 september 2024 @ 20:34:20 #45
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215067607
Als je dit topic zou lezen, zou je denken dat er enkel genderstudies en literatuur studies bestaan nog in Nederland volgens 'de mensen'. Omdat ze zo fel zijn op een paar studies mag de hele wetenschap kapot gaan. _O-
pi_215067608
TT had beter kunnen zijn: "Toekomstige generaties lopen groot risico door bezuinigingen kabinet."
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215067635
Oveirgens vind ik in brede zin bezuinigen op "de wetenschap" ook weer een kwestie van penny wise, pound foolish. Uiteindelijk doe je een zekere schade aan innovatie en dus je concurrentiepositie.
  zondag 22 september 2024 @ 20:41:26 #48
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_215067654
quote:

Jezus. _O-
  zondag 22 september 2024 @ 20:41:57 #49
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_215067660
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:34 schreef Momo het volgende:
Als je dit topic zou lezen, zou je denken dat er enkel genderstudies en literatuur studies bestaan nog in Nederland volgens 'de mensen'. Omdat ze zo fel zijn op een paar studies mag de hele wetenschap kapot gaan. _O-
Ja, echt gênant dat dit soort mensen bestaan. Grote kans dat ze nog nooit een universiteit van binnen hebben gezien.
pi_215067720
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:31 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Heb je enig idee wat zulke bedrijven betekenen voor onze kenniseconomie? Laat ik het geo-politieke plaatje nog even buiten beschouwing.
De meeste mensen hebben plek nodig om qua voeding zelfvoorzienend en dus onafhankelijk te worden en hebben genoeg aan een verhard smal pad om te kunnen fietsen.
Gewone mensen hebben dus niets aan een kenniseconomie.
pi_215067738
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:49 schreef torentje het volgende:

[..]
Lol

Dit kan toch niet
pi_215067740
quote:

[..]
De meeste mensen hebben plek nodig om qua voeding zelfvoorzienend en dus onafhankelijk te worden en hebben genoeg aan een verhard smal pad om te kunnen fietsen.
De ideale wereld van torentje:

zondag 22 september 2024 @ 20:52:29 #53
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_215067748
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:09 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Gaat vooral om bezuinigingen die de technische sector het hardst gaan raken. Vandaar ook de reactie van ASML na de verkiezingsuitslag en het hoofdlijnenakkoord. Dit kabinet probeert vuur te blussen met benzine, op deze manier.
Waar kun je dat vinden? :) Ik ben n.a.v. dit topic een beetje gaan zoeken, maar die conclusie haal ik niet direct naar boven.

Bij dit soort opmerkingen voel ik ook enigszins nattigheid:

quote:
Volgens Leanne Jansen, universitair docent Griekse en Latijnse taal en cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen, is het nu al lastig om nieuw onderzoek te financieren.

"Beursaanvragen zijn vaak competitief. De slagingskans is laag. Door deze bezuinigingen komt onze literatuuropleiding onder druk te staan."
"Competitief" interpreteer ik als "toekenning op basis van prioriteiten/mate van maatschappelijk-, technisch- of commercieel belang". Dan kan ik mij goed voorstellen dat een onderzoek m.b.t. Griekse en Latijnse taal en cultuur niet erg hoog op het lijstje staat. Spijtig als je die studie hebt gedaan en jouw idee voor een onderzoek wel reuze belangrijk vindt, maar als weinigen die mening delen, is het niet zo gek als daar geen financiering voor te krijgen is.

Als ik het goed begrijp zijn die startersbeurzen bedoeld voor pas afgestudeerden die moeilijk aan een baan kunnen komen, waarmee ze dus een half jaar betaald ervaring kunnen opdoen in hun vakgebied. Dat kan geloof ik ook zijn door een onderzoek naar eigen idee te doen.

Tja, nogmaals (even gechargeerd): als er geen tot weinig vraag is naar je skills in het werkveld en dat onderzoek dat je wilt doen weinig andere mensen dan jezelf interesseert, dan kun je je afvragen of dat zonder meer gefinancierd zou moeten worden vanuit de overheid.

Ik denk dat bedrijfskundigen, medici of ingenieurs niet zo vaak tegen die problemen zullen aanlopen, omdat de markt/maatschappij om ze zit te springen. Onderzoeken uit die hoek worden ook vaak vanuit het bedrijfsleven gefinancierd.

Wellicht zit ik er helemaal naast, maar dit is de indruk die ik op dit moment krijg als ik wat artikelen erover lees. Indien hier geen fuck van klopt, laat ik me graag informeren. :)
pi_215067946
quote:

[..]
Is goed jonge expeditie Robinson.
Dit, dus.
pi_215067950
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2024 20:52 schreef Repentless het volgende:

[..]
Waar kun je dat vinden? :) Ik ben n.a.v. dit topic een beetje gaan zoeken, maar die conclusie haal ik niet direct naar boven.

Bij dit soort opmerkingen voel ik ook enigszins nattigheid:
[..]
"Competitief" interpreteer ik als "toekenning op basis van prioriteiten/mate van maatschappelijk-, technisch- of commercieel belang". Dan kan ik mij goed voorstellen dat een onderzoek m.b.t. Griekse en Latijnse taal en cultuur niet erg hoog op het lijstje staat. Spijtig als je die studie hebt gedaan en jouw idee voor een onderzoek wel reuze belangrijk vindt, maar als weinigen die mening delen, is het niet zo gek als daar geen financiering voor te krijgen is.

Als ik het goed begrijp zijn die startersbeurzen bedoeld voor pas afgestudeerden die moeilijk aan een baan kunnen komen, waarmee ze dus een half jaar betaald ervaring kunnen opdoen in hun vakgebied. Dat kan geloof ik ook zijn door een onderzoek naar eigen idee te doen.

Tja, nogmaals (even gechargeerd): als er geen tot weinig vraag is naar je skills in het werkveld en dat onderzoek dat je wilt doen weinig andere mensen dan jezelf interesseert, dan kun je je afvragen of dat zonder meer gefinancierd zou moeten worden vanuit de overheid.

Ik denk dat bedrijfskundigen, medici of ingenieurs niet zo vaak tegen die problemen zullen aanlopen, omdat de markt/maatschappij om ze zit te springen. Onderzoeken uit die hoek worden ook vaak vanuit het bedrijfsleven gefinancierd.

Wellicht zit ik er helemaal naast, maar dit is de indruk die ik op dit moment krijg als ik wat artikelen erover lees. Indien hier geen fuck van klopt, laat ik me graag informeren. :)
De reactie van ASML?
Dit, dus.
pi_215067983
Ze kunnen nog niets eens een fatsoenlijke stikstof berekening maken :')
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215068159
goedzo, deze mensen leveren toch niks en kosten bakken met geld. Kan dat geld mooi naar de sociale dienst
pi_215068651
Waarom zou je als egoïst stemmen om jouw geld aan scholen en studenten te geven, zeker als je van te voren al weet dat ze allemaal pretstudies gaan doen?
pi_215069463
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2024 21:21 schreef halfway het volgende:
Ze kunnen nog niets eens een fatsoenlijke stikstof berekening maken :')
https://www.foodlog.nl/gespot/2024-09-22/

Dat stikstof gegeil maakt alleen maar dingen stuk. Inclusief natuur.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215069595
quote:

[..]
Zonder kenniseconomie valt er niets te onderzoeken. komen we gelijk staan aan Hongarije, Polen, Roemenië staan. Of erger.. de Belgen gaan ons voorbij.

Laten staan de ontwikkeling van elektrische opslag, fiets, auto, straks ook vliegtuig.. Zodat men goedkoop door Europa kan reizen of energie mee opwekken en gebruiken. Oh,ja een fietspad die straks ook moeten verlichten met slimme lichten ofzo zodat je in donkerdagen niet verdwalen.

De gewone mensen beseffen dus niet dat een kenniseconomie al ingeworteld in directe omgeving waar ze nu zitten.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  Manager PR/Moderator maandag 23 september 2024 @ 07:38:03 #61
269689 crew  Viv
pi_215069611
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 19:56 schreef Scorpie het volgende:
Het schrappen van pretstudies/pretwetenschappen zoals genderstudies en vrijetijdskunde is prima te billijken.
Op zich eens. In de coronatijd hebben we prima helder gekregen welke sectoren daadwerkelijk iets bijdragen aan de maatschappij.

Maar zo gaat deze bezuiniging uiteraard niet uitpakken. Juist bij genderstudies en dergelijke zullen de meest activistische types zitten. :X
pi_215070160
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 07:38 schreef Viv het volgende:

[..]
Op zich eens. In de coronatijd hebben we prima helder gekregen welke sectoren daadwerkelijk iets bijdragen aan de maatschappij.

Maar zo gaat deze bezuiniging uiteraard niet uitpakken. Juist bij genderstudies en dergelijke zullen de meest activistische types zitten. :X
Helaas wel ja.
pi_215070420
Leuk fotootje erbij van echte wetenschappers met ingewikkeld apparaten, maar dit gaat natuurlijk ook over de niet herhaalbare sociologische onderzoeken naar hoe het slavernijverleden doorwerkt in de menstruatiecycli van non binairen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 september 2024 @ 10:03:34 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215070425
Uiteraard, feiten en wetenschap zijn maar lastig voor autoritaire bestuurders. Dat moet zo snel mogelijk worden vernietigd.
pi_215070534
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
De ideale wereld van torentje:

[ afbeelding ]
Klopt, maar wel zonder hekken om die stukken land.
  maandag 23 september 2024 @ 10:25:24 #66
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_215070554
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2024 18:12 schreef arvensis het volgende:
Dit kabinet wordt echt een zwart hoofdstuk in de Nederlandse geschiedenis.
Als het goed is komen er juist minder zwarten door dit kabinet.
pi_215070581
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:34 schreef stavromulabeta het volgende:
TT had beter kunnen zijn: "Toekomstige generaties lopen groot risico door bezuinigingen kabinet."
Dat kan korter
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_215070634
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 20:34 schreef Momo het volgende:
Rare stropop. Niemand hier vindt dat de wetenschap kapot zou mogen gaan.
quote:
7s.gif Op zondag 22 september 2024 20:41 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ja, echt gênant dat dit soort mensen bestaan. Grote kans dat ze nog nooit een universiteit van binnen hebben gezien.
Blijf jezelf dat vooral voorhouden.
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 10:03 schreef Hexagon het volgende:
Uiteraard, feiten en wetenschap zijn maar lastig voor autoritaire bestuurders. Dat moet zo snel mogelijk worden vernietigd.
Er komt meer dan genoeg tegenwoordig uit de academische wereld dat niet feitelijk maar ideologisch is (zie bijvoorbeeld de grievance studies affair). Het is juist veelzeggend dat mensen daar het verschil niet meer tussen kunnen zien.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215070722
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 10:03 schreef Hexagon het volgende:
Wetenschap is ook maar een mening, hè?

En vaak nog links ook :{w
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  maandag 23 september 2024 @ 11:45:10 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215071132
quote:
14s.gif Op maandag 23 september 2024 10:40 schreef HowardRoark het volgende:

Er komt meer dan genoeg tegenwoordig uit de academische wereld dat niet feitelijk maar ideologisch is (zie bijvoorbeeld de grievance studies affair). Het is juist veelzeggend dat mensen daar het verschil niet meer tussen kunnen zien.
Exact, alles dat niet in je straatje past moet worden vernietigd want dat is allemaal maar lastig. Zo rollen de bruinen.

We kennen al eerdere topics waar jij intellectuelen opriep tot zwijgen.
pi_215071183
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 10:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Leuk fotootje erbij van echte wetenschappers met ingewikkeld apparaten, maar dit gaat natuurlijk ook over de niet herhaalbare sociologische onderzoeken naar hoe het slavernijverleden doorwerkt in de menstruatiecycli van non binairen.
En om het even bij de feiten te houden, welk percentage van de financiering denk je precies dat er naar dat soort onderzoeken gaan?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 23 september 2024 @ 11:52:15 #72
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_215071203
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 11:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Exact, alles dat niet in je straatje past moet worden vernietigd want dat is allemaal maar lastig. Zo rollen de bruinen.

De nazis wilden ook alles uitroeien wat anders dacht, hebben aan heel wat boekverbrandingen gedaan van andersdenkenden.
Moet er toch altijd een beetje aan denken als ik deze Posts lees.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_215071221
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 11:50 schreef Monolith het volgende:

[..]
En om het even bij de feiten te houden, welk percentage van de financiering denk je precies dat er naar dat soort onderzoeken gaan?
3%?
Weet jij het?
  maandag 23 september 2024 @ 11:55:57 #74
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215071242
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2024 11:52 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
De nazis wilden ook alles uitroeien wat anders dacht, hebben aan heel wat boekverbrandingen gedaan van andersdenkenden.
Het is allemaal vrij doorzichtig.
pi_215071249
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 11:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je had het toch over feiten en wetenschap? Maar dit is dus niet waar het tegenwoordig altijd meer over gaat. Sterker nog, daar ontbreekt het juist aan. En in plaats van daar verder op in te haken begin je nu meteen met aantijgingen maken over nazisme.

Niemand hier roept op om dingen te vernietigen waar mensen het zelf niet mee eens zijn, het enige wat er wordt gezegd is dat er binnen de academische wereld de grenzen steeds meer vervagen tussen feiten en ideologie.
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2024 11:52 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat is dan erg opmerkelijk te noemen, want dan kijk je dus niet naar wat mensen daadwerkelijk zeggen maar geef je net zoals Hexagon, er een eigen draai aan.
pi_215071251
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 11:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
3%?
Weet jij het?
Dat soort zaken worden natuurlijk niet heel concreet geclassificeerd, maar volgens het Rathenau instituut gaat van de rijksfinanciering gaat pakweg 20% naar sociale studies en daar vallen ook allerhande studies als economie en bedrijfskunde onder. Ik denk dat je alleen al met de 'verdachte vakgebieden' slechts rond die 3% zit, laat staan dat daarin 100% in de genoemde categorie zou vallen.
  maandag 23 september 2024 @ 12:00:46 #77
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215071280
quote:
14s.gif Op maandag 23 september 2024 11:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je had het over feiten en wetenschap, maar dit is dus niet waar het tegenwoordig altijd meer over gaat. Sterker nog, daar ontbreekt het juist aan. En in plaats van daar verder op in te haken begin je nu meteen met aantijgingen maken over nazisme.
Ik begin niet over nazisme. Wel over dictatuur-gedrag zoals wetenschappers die jij maar lastig vind te doen zwijgen.

quote:
Niemand hier roept op om dingen te vernietigen waar mensen het zelf niet mee eens zijn, het enige wat er wordt gezegd is dat er binnen de academische wereld de grenzen steeds meer vervagen tussen feiten en ideologie.
Jawel, jij juicht bezuinigen die zaken vernietigen toe hier omdat je hoopt dat ze precies dat vernietigen wat niet in jouw straatje past.
  maandag 23 september 2024 @ 12:00:46 #78
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_215071281
En het gros hier maar juichen om collectieve afbraak omdat ze specifiek iets tegen genderstudies hebben. Manmanman.
Ik ga naar huis.
pi_215071290
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 11:57 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat soort zaken worden natuurlijk niet heel concreet geclassificeerd, maar volgens het Rathenau instituut gaat van de rijksfinanciering gaat pakweg 20% naar sociale studies en daar vallen ook allerhande studies als economie en bedrijfskunde onder. Ik denk dat je alleen al met de 'verdachte vakgebieden' slechts rond die 3% zit, laat staan dat daarin 100% in de genoemde categorie zou vallen.
Ik ben niet van de stempel die al die onderzoeken heilig vindt.

Binnen de wetenschap bestaat ook het idee dat iets altijd vernieuwend moet zijn, heel leuk hoor binnen de gezondheidszorg en techniek, maar bij economie o.i.d. zijn die niches waarin wat gevonden wordt totaal oninteressant.

En vervolgens heeft het dan ook weer geen toepassing op de realiteit en durven de wetenschappers zich niet uit te laten op allerhande praktijk casussen want "niet hun niche"

Het is best prima om nog even een keer na te denken waar we mee bezig zijn.
Vanuit een CBS bestaande onderzoeken repliceren en updaten zal veelal meer bruikbare data opleveren dan weer een nieuw niche onderzoek.
pi_215071308
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik begin niet over nazisme. Wel over dictatuur-gedrag zoals wetenschappers die jij maar lastig vind te doen zwijgen.
'Zo rollen de bruinen'

Dat zijn toch echt jouw woorden.

En waar wordt opgeroepen om wetenschappers tot zwijgen te brengen? Voorbeelden uit dit topic graag ..
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel, jij juicht bezuinigen die zaken vernietigen toe hier omdat je hoopt dat ze precies dat vernietigen wat niet in jouw straatje past.
Voorbeelden hiervan graag ..
  maandag 23 september 2024 @ 12:16:06 #81
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215071451
Het valt me wel op dat er steeds meer studies zijn die in dit soort topics als nutteloze geldverspillerij gezien worden.
Vraag me af hoe mensen die die standpunten aanhangen dat hopen dat het landschap voor studies eruit komt te zien in de toekomst. Alleen nog tech ofzo?
pi_215071481
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik ben niet van de stempel die al die onderzoeken heilig vindt.

Binnen de wetenschap bestaat ook het idee dat iets altijd vernieuwend moet zijn, heel leuk hoor binnen de gezondheidszorg en techniek, maar bij economie o.i.d. zijn die niches waarin wat gevonden wordt totaal oninteressant.

En vervolgens heeft het dan ook weer geen toepassing op de realiteit en durven de wetenschappers zich niet uit te laten op allerhande praktijk casussen want "niet hun niche"

Het is best prima om nog even een keer na te denken waar we mee bezig zijn.
Vanuit een CBS bestaande onderzoeken repliceren en updaten zal veelal meer bruikbare data opleveren dan weer een nieuw niche onderzoek.
Ja dat zal, maar dat was helemaal niet waar het hier om ging. Ik vroeg iemand om z'n onderbuikdiarree te onderbouwen. Of je moet 'nadenken over onderzoek' staat natuurlijk volledig los van bezuinigen met de botte bijl, want heel veel visie is er vooralsnog niet te ontdekken natuurlijk.
En daarbij is het ook niet bepaald zo dat onderzoeksfinanciering niet al weet ik hoeveel revisies heeft gehad de afgelopen tijd. Herinneren we ons het topsectorenbeleid nog? Weten we hoe vaste financeiring zich verhoudt tot prestatie- of projectfinanciering? Wat is daar de afgelopen jaren in gebeurd?
pi_215071482
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:16 schreef herverwijderd het volgende:
Het valt me wel op dat er steeds meer studies zijn die in dit soort topics als nutteloze geldverspillerij gezien worden.
Vraag me af hoe mensen die die standpunten aanhangen dat hopen dat het landschap voor studies eruit komt te zien in de toekomst. Alleen nog tech ofzo?
Niemand die de shit leest, maar universiteiten zullen zelf maar hard moeten maken dat ze waarde toevoegen met hun beleid, en waarom meer geld toch echt moet.

Als de geldverschaffer daar niet van onder de indruk is, dan is bezuinigen gewoon een normale consequentie.
pi_215071494
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:18 schreef Monolith het volgende:
Ik vroeg iemand om z'n onderbuikdiarree te onderbouwen.
Draai het anders even om, waaruit blijkt dat de waarde die wordt toegevoegd groter is dan de kosten?
  maandag 23 september 2024 @ 12:20:43 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215071508
quote:
14s.gif Op maandag 23 september 2024 12:03 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
'Zo rollen de bruinen'

Dat zijn toch echt jouw woorden.

En waar wordt opgeroepen om wetenschappers tot zwijgen te brengen? Voorbeelden uit dit topic graag ..
[..]
Voorbeelden hiervan graag ..
Nou hier vind het het allemaal een uitstekende keuze om universiteiten te straffen voor wetenschappelijke activiteiten die jij niet leuk vind.

quote:

En dan is er nog deze post uit het verleden waar je een intellectueel letterlijk opriep dat hij zijn bek moest houden en dus de mond wilde snoeren.

quote:
14s.gif Op vrijdag 1 december 2023 11:01 schreef HowardRoark het volgende:
Het zou goed zijn als al die activisten vanuit de academische wereld hun meningen eens voor zich houden. Dat het overgrote deel binnen die wereld uitgesproken Links is en zich groen en geel erger aan het in hun ogen 'domme' volk' dat rechts stemt is inmiddels een bekend verhaal.
pi_215071522
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:19 schreef ludovico het volgende:

[..]
Draai het anders even om, waaruit blijkt dat de waarde die wordt toegevoegd groter is dan de kosten?
Ja nou wordt ie helemaal mooi. Iemand doet een ononderbouwde claim en ik mag vervolgens allerlei ongerelateerde zaken gaan aantonen. Wie stelt bewijst. En wat er gesteld wordt is niet waar jij hier over begint. Bovendien allemaal zaken die ik nooit beweerd heb.
pi_215071547
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:20 schreef Hexagon het volgende:
Nou hier vind het het allemaal een uitstekende keuze om universiteiten te straffen voor wetenschappelijke activiteiten die jij niet leuk vind.
Straffen?
pi_215071555
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:21 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja nou wordt ie helemaal mooi. Iemand doet een ononderbouwde claim en ik mag vervolgens allerlei ongerelateerde zaken gaan aantonen. Wie stelt bewijst. En wat er gesteld wordt is niet waar jij hier over begint. Bovendien allemaal zaken die ik nooit beweerd heb.
Andere stelling dan:

Als we geld uitgeven aan onderzoek, moet dan niet gedegen en overtuigend gebracht worden dat dat onderzoek waarde toevoegt?

Zou dat al geen argumentatie leveren om te saneren?
pi_215071622
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:25 schreef ludovico het volgende:

[..]
Andere stelling dan:

Als we geld uitgeven aan onderzoek, moet dan niet gedegen en overtuigend gebracht worden dat dat onderzoek waarde toevoegt?

Zou dat al geen argumentatie leveren om te saneren?
Nou ja, dat is dus precies het soort projectfinanciering of prestatiefinanciering dat ik aanhaalde. De vraag is of dat echt effectief is of dat het vooral heel veel bureaucratische rompslomp oplevert die ook nog weer eens ten koste gaat van de tijd die aan onderzoek besteed kan worden.

Het klinkt allemaal leuk natuurlijk die Jip-en-Janneke redeneringen, maar de waarde van onderzoek inschatten is niet triviaal natuurlijk. Zeker niet wanneer het fundamenteler onderzoek betreft. Heel praktisch, toegepast onderzoek wordt sowieso al best voor een aardig deel gefinancieerd door het bedrijfsleven. Iets als fase II / III onderzoek bij medicijnen om ze op de markt te krijgen heeft een duidelijk directe beloning voor een bedrijf tot gevolg en is van een hele andere orde dan fundamenteel onderzoek dat uiteindelijk op de wat langere termijn mogelijk allerlei spin-off toepassingen tot gevolg heeft.
pi_215071708
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:32 schreef Monolith het volgende:
Nou ja, dat is dus precies het soort projectfinanciering of prestatiefinanciering dat ik aanhaalde. De vraag is of dat echt effectief is of dat het vooral heel veel bureaucratische rompslomp oplevert die ook nog weer eens ten koste gaat van de tijd die aan onderzoek besteed kan worden.
Black box.
Als dit de argumentatie is dan zou je het toch flink koudstellen.
De baten van onderwijs komen veel meer uit lesgeven dan uit allerhande nieuwe onderzoekjes. En ook het lesgeven zal veelal overgewaardeerd worden, denk ik.

quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:32 schreef Monolith het volgende:
Het klinkt allemaal leuk natuurlijk die Jip-en-Janneke redeneringen, maar de waarde van onderzoek inschatten is niet triviaal natuurlijk. Zeker niet wanneer het fundamenteler onderzoek betreft. Heel praktisch, toegepast onderzoek wordt sowieso al best voor een aardig deel gefinancieerd door het bedrijfsleven. Iets als fase II / III onderzoek bij medicijnen om ze op de markt te krijgen heeft een duidelijk directe beloning voor een bedrijf tot gevolg en is van een hele andere orde dan fundamenteel onderzoek dat uiteindelijk op de wat langere termijn mogelijk allerlei spin-off toepassingen tot gevolg heeft.
Privaat krijgt daarvoor geen subsidie (?). Of onder toetsbare voorwaarden.
pi_215071714
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Black box.
[..]
Privaat krijgt daarvoor geen subsidie (?). Of onder toetsbare voorwaarden.
Geen idee wat hier staat.
pi_215071716
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:44 schreef Monolith het volgende:

[..]
Geen idee wat hier staat.
Privaat, de private sector..... Niet de semi-overheid cq universiteiten die leven op subsidies.
pi_215071734
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
Privaat, de private sector..... Niet de semi-overheid cq universiteiten die leven op subsidies.
Ik snap wat de private sector is. Ik snap alleen niet waarom een paar van die semi-zinnen een reactie zouden moeten zijn op wat ik schrijf en wat ik er verder mee aanmoet.
pi_215071757
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:16 schreef herverwijderd het volgende:
Om te beginnen is het misschien een goed idee om het niveau van de studies flink te verhogen. Nu moet Jan Modaal overal op af kunnen studeren. Als iemand dan wil klagen over pretstudies, dan is dat een goede reden.
pi_215071766
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:48 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik snap wat de private sector is. Ik snap alleen niet waarom een paar van die semi-zinnen een reactie zouden moeten zijn op wat ik schrijf en wat ik er verder mee aanmoet.
Waarom heb ik meer dan twee woorden nodig om te melden dat wat je stelt een totale black-box is.
Mag je zelf bedenken waarom dat een matige argumentatie is voor het verlenen van subsidies.
pi_215071771
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Om te beginnen is het misschien een goed idee om het niveau van de studies flink te verhogen. Nu moet Jan Modaal overal op af kunnen studeren. Als iemand dan wil klagen over pretstudies, dan is dat een goede reden.
Maar het klagen gaat niet over pretstudies. Het klagen gaat over zogenaamde wokestudies
pi_215071787
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waarom heb ik meer dan twee woorden nodig om te melden dat wat je stelt een totale black-box is.
Mag je zelf bedenken waarom dat een matige argumentatie is voor het verlenen van subsidies.
ja ho eens even, daar ga je weer.
Ik stel nergens iets over de juistheid van de wijze van financiering. JIJ stelt dat dit moet gebeuren op een waardegedreven wijze. IK stel dat dit nu bijvoorbeeld gebeurt met project- en prestatiefinanciering. Dat vind JIJ kennelijk 'black box'. Leg JIJ dan eens uit hoe je waardegedreven a priori financiering voor je ziet.
pi_215071792
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:54 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Maar het klagen gaat niet over pretstudies. Het klagen gaat over zogenaamde wokestudies
Ja. Gek genoeg vind rechts altijd dat iedereen moet kunnen doen wat ze zelf willen, maar in de praktijk alleen als het is wat zij zeggen. Die vrijheid geldt dus alleen voor hunzelf, niet voor anderen. Die moeten hun regels naleven. Neoliberalisme in een notendop.
pi_215071794
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:57 schreef Monolith het volgende:

[..]
ja ho eens even, daar ga je weer.
Ik stel nergens iets over de juistheid van de wijze van financiering. JIJ stelt dat dit moet gebeuren op een waardegedreven wijze. IK stel dat dit nu bijvoorbeeld gebeurt met project- en prestatiefinanciering. Dat vind JIJ kennelijk 'black box'. Leg JIJ dan eens uit hoe je waardegedreven a priori financiering voor je ziet.
quote:
De vraag is of dat echt effectief is of dat het vooral heel veel bureaucratische rompslomp oplevert die ook nog weer eens ten koste gaat van de tijd die aan onderzoek besteed kan worden.
Jawel jawel....

Je kunt universiteiten best wel wat ruimte geven zélf om te kiezen, maar zij willen toch hetzelfde? Het meeste nieuwe inzichten / waarde in wetenschappelijke zin, per geinvesteerde euro.
pi_215071806
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 12:58 schreef ludovico het volgende:

[..]
[..]
Jawel jawel....
Je hebt me inmiddels in ieder geval wel overtuigd van het feit dat we beter eerst kunnen investeren in het primair onderwijs, want mensen kunnen totaal niet meer lezen.

Dat is een open vraag zonder antwoord.
Maar draai nou eens niet om de hete brij heen en geef aan hoe jij dit voor je ziet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')