abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 september 2024 @ 17:16:00 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215065599
https://nos.nl/artikel/25(...)k-door-bezuinigingen

quote:
Jonge wetenschappers vrezen voor hun werk door bezuinigingen

Met de aangekondigde bezuinigingen op het hoger onderwijs komt nieuw wetenschappelijk onderzoek in gevaar, zeggen jonge wetenschappers. In een brief vragen 300 young academics minister Bruins van OCW om de bezuinigingsmaatregelen terug te draaien. Ze vrezen voor de toekomst van hun werk.

"Wij ervaren iedere dag opnieuw hoe uitdagend het is om maatschappelijk waardevol onderzoek gefinancierd te krijgen", staat in de brief. Volgens de academici worden de Nederlandse kenniseconomie en het nationaal verdienvermogen direct geraakt door bezuinigingen, zowel op de korte als op de lange termijn.

Het kabinet-Schoof wil 1 miljard euro bezuinigen op het hoger onderwijs. Eerder zouden 1200 wetenschappers hun baan verliezen. Die maatregel werd teruggedraaid, maar dat gaat wel ten koste van financiering van onderzoek. Zo worden de starters- en stimuleringsfondsen geschrapt.

Druk
Volgens Leanne Jansen, universitair docent Griekse en Latijnse taal en cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen, is het nu al lastig om nieuw onderzoek te financieren.

"Beursaanvragen zijn vaak competitief. De slagingskans is laag. Door deze bezuinigingen komt onze literatuuropleiding onder druk te staan."

Haar vrees is dat wetenschappers met een vaste baan hun tijd gaan besteden aan lesgeven en niet meer aan onderzoek. Veel jonge onderzoekers zullen noodgedwongen stoppen.

"Ik ben heel bang dat wij alles verliezen waar wij voor staan. Dat er straks geen ruimte meer is voor de verspreiding van kennis, en het opleiden van jonge mensen."

Investeren
Op korte termijn leveren de bezuinigingen volgens Marcel Levi, voorzitter van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek en van het samenwerkingsverband Kenniscoalitie, de staat geld op. Maar het langetermijneffect noemt hij desastreus.

"We hebben op alle niveaus kennis en innovatie nodig om grote problemen in de maatschappij op te lossen. Als we bezuinigen op mensen die nieuwe kennis genereren, dan schieten we onszelf in de voet."

Vorige week waarschuwde oud-topman van de Europese Centrale Bank Mario Draghi dat Europa flink moet investeren in kennis en innovatie.

Volgens Levi loopt Nederland voorop, maar staat die positie door de bezuinigingsplannen nu wel onder druk. "We zijn heel erg goed in kennis en innovatie. We hebben ook een goede infrastructuur en een grote groep getalenteerde onderzoekers. In de rest van de wereld staat Nederland bekend om het hoge niveau. Wat betreft investeringen worden we links en rechts ingehaald."
'Zo verstandig mogelijk'

Het ministerie van OCW gaat niet in op vragen over de gevolgen van bezuinigingen voor kennis en innovatie.

Een woordvoerder laat weten dat de stevige bezuinigingen pijn doen, maar dat het op een zo verstandig mogelijke manier en in overleg met de onderzoekers gebeurt.
:')
Bezuinigen op de wetenschap :')
Bezuinigen op universitair onderwijs en een miljard euro minder aan onderzoek _O-
Bezuinigen op sport en de btw op sport verhogen. Sport moeten we niet hebben inderdaad _O_
Hoger btw tarief op boeken, lezen is immers schadelijk voor kinderen, moeten we niet hebben _O_

Zo heeft het kabinet genoeg geld over voor de belangrijke kwesties, zoals 800 miljoen mislopen door dividentbelasting gedeeltelijk af te schaffen _O_
En nog belangrijker, de grootste uitbreiding van aftrekposten voor grote bedrijven die we deze eeuw hebben gekend _O_

MAAAAAR, we mogen straks wel weer 130 op de snelweg misschien, prioriteiten.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215065758
Ik ben ook naar sgool geweesd, komt wel dichtbij nu.
pi_215065768
Weer een zegening van kabinet SBS-1. _O_
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zondag 22 september 2024 @ 17:36:17 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215065844
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 17:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Bezuinigen op universitair onderwijs en een miljard euro minder aan onderzoek _O-
Bezuinigen op sport en de btw op sport verhogen. Sport moeten we niet hebben inderdaad _O_
Hoger btw tarief op boeken, lezen is immers schadelijk voor kinderen, moeten we niet hebben _O_

Zo heeft het kabinet genoeg geld over voor de belangrijke kwesties, zoals 800 miljoen mislopen door dividentbelasting gedeeltelijk af te schaffen _O_
En nog belangrijker, de grootste uitbreiding van aftrekposten voor grote bedrijven die we deze eeuw hebben gekend _O_

Prima toch! Zolang de buitenlanders er maar uitgegooid worden ^O^

PVV stemmers :') :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215065940
Nu eerst puin ruimen en nietsnutten het land uit zetten. Daarna weer opbouwen.
pi_215065963
quote:
84s.gif Op zondag 22 september 2024 17:36 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Prima toch! Zolang de buitenlanders er maar uitgegooid worden ^O^

PVV stemmers :') :')
Misschien wel paar honderd mensen eruit gegooid.. En dan.. Vele problemen blijven nog staan. Wat dan?

Al deze onderwerpen verdienen aandacht en zo snel mogelijk aan de werk gezet.
- Woning
- Energienetwerk
- Wegen
- Zorg
- Armoede
- Milieu/ Klimaat
- Personeel tekort
- Vast nog meer.

Dus deze kabinet maakt verkeerde keuzes of is bezig ons allemaal misleiden voor de rijken..

Ik zeg anders.. Die kanslozen kunnen bij de bouw aan de slag. En over 5 jaar moet ie vertrekken en ze mogen de zakcenten meenemen naar herkomst land en daar opbouwen.
We krijgen een goedkope huizen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_215065976
Misschien kunnen ze dan stoppen met geld pompen in linkswoke hobbywerk zoals master in genderstudies of het vervangen van schilderijen met de boze witte man.

En eens een theoretische basis leggen die de mensheid daadwerkelijk verder gaat helpen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_215065998
quote:
[..]

Lekker ook van het lage btw tarief genieten op de kermis.
pi_215066041
"De wetenschap"

Als religie ipv waarheidsvinding.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215066046
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 17:48 schreef Jahr00n het volgende:
Nu eerst puin ruimen en nietsnutten het land uit zetten. Daarna weer opbouwen.
Het mes zetten in sociale voorzieningen is een taboe. Ook de honderdduizenden kanslozen die aan het staatsinfuus hangen moet zo blijven. Beter bezuinig je gewoon op wetenschap en onderwijs. Hoe dommer het volk hoe beter. Bovendien kunnen we het toch niet meer winnen van de Chinezen.
pi_215066074
Hahahah progressieve wetenschap _O_

Trust the Science!

En ontken elementaire biologie als het even niet uitkomt
Heel veel sambal
pi_215066091
Als alle tijd, geld en moeite die momenteel wordt gestoken in diversiteitstroep, intersectionaliteit, quota's en diversity managers in de wetenschap wordt gestoken, hoeft men ook niet zo te jammeren om deze bezuinigen.

Meer jonge wetenschappers die concluderen dat geslacht een keuze is, universiteiten gaan 'dekoloniseren' en staan te juichen na Islamtische terrorisme heeft het Westen toch niets aan. Uitstekende keuze dus om de academische wereld te dwingen om keuzes te maken. Veel te veel geld gaat op aan intersectionele identiteitspolitiek en ideologie verpakt als wetenschap.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215066152
Dit kabinet wordt echt een zwart hoofdstuk in de Nederlandse geschiedenis.
Protège moi de mes désirs.
pi_215066433
Ik weet al wat als eerste kan gaan: de faculteit genderstudies.
pi_215066474
Ik ken wat literatuurwetenschappers. Sorry, maar dat is wel een beetje een linkse hobby die ze letterlijk uitvoeren.
pi_215066495
Onderzoeken doen is toch geen werk? Dat is toch veel meer een hobby?
pi_215066612
maar waar wordt precies op bezuinigd dan? ik geloof dat er wel wat studies zijn waar gwn prima op bezuinigd kan worden, misschien is dat juist goed. sorry voor grieks en latijns en literatuurwetenschap en kunstwetenschap en 'genderstudies' (is dat echt een ding?) maar we hebben nu eenmaal meer ingenieurs, programmeurs, wiskundigen, en ook bouwvakkers, e.d. nodig als we een beetje willen blijven concurreren. dit land moet echt snel meer mensen richting de technische kant op duwen.

overigens in de programmeerklassen vroeger op school waren het echt enkel de nerds die die lessen volgden (en ik lol) en vrijwel geen meisjes, ik hoop dat het tegenwoordig anders is
  zondag 22 september 2024 @ 19:06:20 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215066651
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 17:26 schreef Fok-it het volgende:
Ze kunnen altijd nog op de kermis werken. Suikerspinnen aan Kerrelijn verkopen
Die eet een hele reifkoeken kraam leeg in haar eentje.
Ranzig vies wijf, zowel qua uiterlijk als innerlijk.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 22 september 2024 @ 19:07:43 #19
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215066662
quote:
5s.gif Op zondag 22 september 2024 19:01 schreef gwn_een_user het volgende:
maar waar wordt precies op bezuinigd dan? ik geloof dat er wel wat studies zijn waar gwn prima op bezuinigd kan worden, misschien is dat juist goed. sorry voor grieks en latijns en literatuurwetenschap en kunstwetenschap en 'genderstudies' (is dat echt een ding?) maar we hebben nu eenmaal meer ingenieurs, programmeurs, wiskundigen, en ook bouwvakkers, e.d. nodig als we een beetje willen blijven concurreren. dit land moet echt snel meer mensen richting de technische kant op duwen.

overigens in de programmeerklassen vroeger op school waren het echt enkel de nerds die die lessen volgden (en ik lol) en vrijwel geen meisjes, ik hoop dat het tegenwoordig anders is
Wetenschap gaat verder dan rendabiliteit. Sterker nog: wanneer die twee zich huwen, krijg je verwaterde wetenschap.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 22 september 2024 @ 19:08:42 #20
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215066671
quote:
[..]

Vergeet de stroomprikker voor varkens niet.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_215067139
Starhopper wat een prachtige bijdrage. Tranen in mijn ogen.
pi_215067194
Het schrappen van pretstudies/pretwetenschappen zoals genderstudies en vrijetijdskunde is prima te billijken.
pi_215067210
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 18:50 schreef Vivark het volgende:
Ik ken wat literatuurwetenschappers. Sorry, maar dat is wel een beetje een linkse hobby die ze letterlijk uitvoeren.
Literatuur is een eng woord voor de gemiddelde pvv en bbb-stemmer, we weten het nu inmiddels wel
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_215067223
Ik moet poepen van dit topic.
pi_215067256
Komt er niet veel meer geld van fundings van bepaalde organisaties? Onderzoeksgroep waar ik een tijdje gewerkt heb kreeg gewoon miljoenen funding van organisaties uit het buitenland. Dat beetje overheidsgeld valt echt wel mee.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')