abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215055087
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:46 schreef GerryDV het volgende:
Ik zie dat ik niet de enige ben met vragen. Voor hetzelfde geld ging het om kinderen waarvan de vaders tot een fout volk behoorden of dat hun moeders niet capabel genoeg waren om alleen hun kind goed op te voeden. Dit behoeft echt meer informatie om een goed oordeel te vormen.
Als vrouw werd je destijds sowieso niet geschikt geacht kinderen alleen op te voeden, zelfs voor mijn oudste zoon, die in 1991 geboren is, moest een toeziend voogd worden aangewezen, pas in 1998 verviel die plicht.
Maar ik had tenminste zelf de voogdij over mijn eigen kind, 30 jaar eerder was dat ook lastig geweest, want vrouwen hadden sowieso minder rechten.

In het geval van TS is de situatie van hem en zijn moeder waarschijnlijk vooral te danken aan de accpetatie en hulp van zijn grootouders en het zou me niets verbazen als zijn opa in eerste instantie zijn voogd was.

Dus los van de maatschappelijke en kerkelijke dwang destijds had je ook nog eens met wetgeving te maken die het voor vrouwen heel moeilijk maakte om hun buitenechtelijke kinderen bij zich te houden, en helemaal als ze minderjarig waren, en dat was je destijds tot je 21ste.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 september 2024 @ 17:23:41 #32
7889 tong80
Spleenheup
pi_215055125
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 17:20 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Wil jij ons anders even vertellen waar dit over gaat? Normaal staat het in de OP. Maar ik heb nu geen flauw idee.
Nederland moet meer doen voor alle vrouwen die tussen 1956 en 1984 ongewild hun baby moesten afstaan. Twee speciale VN-rapporteurs verdiepten zich in de zaak en schreven een bezorgde brief aan de Nederlandse Staat. ,,Je zou het zelfs onder psychologisch geweld kunnen scharen.”

De brief, die zaterdag openbaar is gemaakt en twee maanden geleden is verstuurd, is geschreven door Reem Alsalem, speciaal VN-rapporteur op het gebied van geweld tegen meisjes en vrouwen, en door Bernard Duhaime, speciaal VN-rapporteur ‘waarheid, gerechtigheid en herstelbetalingen’. Ze gaan in op de rechtszaak van afstandsmoeder Trudy Scheele-Gertsen en vrouwen in soortgelijke situaties.

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

In 2021 stelde Scheele-Gertsen, samen met vrouwenrechtenorganisatie Bureau Clara Wichmann, de staat aansprakelijk voor het leed van vrouwen die in het verleden gedwongen hun baby afstonden. Ze verloor de zaak en ging in beroep. Het was niet de enige tegenslag voor de afstandsmoeders.

In 2019 gaf demissionair minister Sander Dekker de opdracht tot een onderzoek naar de omstandigheden waaronder minstens 13.000 ongehuwde vrouwen tussen 1956 en 1984 afstand deden van hun kind. Veel afstandsmoeders vertellen dat zij tot deze keuze werden gedwongen door familie, hulpverleners en maatschappelijk werkers. Het onderzoek moest daar duidelijkheid over brengen, maar werd stilgelegd vanwege grove fouten in de uitvoer. Intussen loopt er al een paar jaar een nieuw onderzoek, onder leiding van Micha de Winter, waarvan de resultaten in het voorjaar van 2025 worden verwacht.

Grote zorgen
De twee onafhankelijke VN-experts bestudeerden de zaak van Trudy Scheele-Gertsen en maken zich grote zorgen over de manier waarop Nederland de afgelopen jaren is omgegaan met de afstandsmoeders. ,,Wij schrijven dit soort brieven als er mensenrechten van slachtoffers in het geding zijn, en als het vragen oproept over het naleven van de internationale mensenrechtenverplichtingen’’, vertelt Reem Alsalem.

Reem Alsalem
,,Als je een baby na de geboorte met dwang bij een moeder weghaalt, is dat een mensenrechtenschending. Je zou het zelfs onder psychologisch geweld kunnen scharen. Daarbij werden deze vaak minderjarige ongehuwde, zwangere meisjes in de samenleving gediscrimineerd. Ze werden bestempeld als gevallen vrouwen, puur vanwege hun vrouw zijn.”

Als zulk historisch onrecht heeft plaatsgevonden hebben moeders, maar ook kinderen recht op herstel, zegt de VN-rapporteur. Al lijkt daar tot nu toe nog weinig van terechtgekomen. Zo beroept de Nederlandse Staat zich in de rechtszaak van Scheele-Gertsen op verjaring, terwijl er door een meerderheid van de Tweede Kamer een motie was aangenomen om verjaring in dergelijke rechtszaken los te laten.

Dat laatste zou goed zijn, legt Alsalem uit. ,,Want we weten inmiddels uit onderzoek dat het vele jaren kan duren voordat vrouwen met gewelddadige ervaringen naar buiten durven komen, mede vanwege de vele juridische drempels.”

In gesprek met VN
In de brief krijgt de Nederlandse Staat de aanbeveling verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen rol in deze geschiedenis. Tot nu toe is de rol van de Raad van de Kinderbescherming en andere aan de overheid gelieerde instellingen in geen enkel onderzoek werkelijk onderzocht, en dat zou wel moeten, stelt Alsalem.

,,Het is een uitnodiging aan Nederland om met ons in gesprek te gaan over wat er nodig is om deze groep vrouwen zo goed mogelijk te ondersteunen.” De expertise van de VN op dit vlak kan daarbij ook ingezet worden.

Goede voorbeelden zijn er namelijk genoeg, vertelt ze. ,,In België en Ierland zijn nationale excuses gekomen, ondersteuning voor biologische ouders en kinderen om elkaar weer op te sporen, financiële compensatie, en noem maar op.”

Kloppende versie van de geschiedenis
Een van de belangrijkste dingen bleek echter vooral: de waarheid boven tafel krijgen en verantwoording afleggen. ,,Soms wordt gedacht dat gedupeerden uit zijn op geld, maar wij zien steeds weer dat het bij zaken rondom historisch onrecht vooral gaat om waarheidsvinding. Dat een samenleving een kloppende versie van de geschiedenis optekent en erkent welk leed en welke mensenrechtenschendingen er hebben plaatsgevonden. Dat is uiteindelijk het belangrijkste onderdeel van herstel.”

De Nederlandse Staat had twee maanden de tijd om te reageren op de brief, maar heeft dat (nog) niet gedaan. De zitting in het hoger beroep van Trudy Scheele-Gertsen en Bureau Clara Wichmann is op 21 oktober.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-afstonden~af11959f/

Mijn moeder had een relatie van 3 jaar met een Italiaanse gastarbeider. M'n moeke werd zwanger van mij en ze zouden gaan trouwen. Vlak voor het huwelijk was de man plotseling verdwenen, en is nooit meer teruggekeerd. Het was in 1962, totaal andere tijden. Moeke moest haar baby verplicht afstaan. Samen met opoe en opa vocht ze tegen de kerk, en tegen aan de overheid gerelateerde instanties. Zoals gezegd andere tijden er was moed voor nodig. Afgelopen week hadden moeke en ik er nog over. Dat ze zo trots was op haar ouders die "ons" toen bijstonden en waar ik samen met haar drie jaar waren ingetrokken. Toen kreeg ze een relatie met de man die mijn vader is. Ik ben nooit opzoek gegaan naar de Italiaan en wil er uit respect voor mijn vader niks van en over weten. Ma wilde wel eens een foto van hem laten zien. Ook dat wilde ik niet. Ik ga er sowieso van uit dat hij een knappe man is/was. Ik schijn namelijk op hem te lijken. ;) Ma is jaren later wel opgenomen geweest wegens psychische klachten, gerelateerd aan de hele situatie. Ik zelf heb ook psychische problemen hierdoor gehad. Dit bericht is best heftig om te lezen. Dat zoveel vrouwen en kinderen zoveel ergs is overkomen. Ik mag trots zijn op moeke, opoe en opa.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_215055126
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 17:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als vrouw werd je destijds sowieso niet geschikt geacht kinderen alleen op te voeden, zelfs voor mijn oudste zoon, die in 1991 geboren is, moest een toeziend voogd worden aangewezen, pas in 1998 verviel die plicht.
Maar ik had tenminste zelf de voogdij over mijn eigen kind, 30 jaar eerder was dat ook lastig geweest, want vrouwen hadden sowieso minder rechten.

In het geval van TS is de situatie van hem en zijn moeder waarschijnlijk vooral te danken aan de accpetatie en hulp van zijn grootouders en het zou me niets verbazen als zijn opa in eerste instantie zijn voogd was.

Dus los van de maatschappelijke en kerkelijke dwang destijds had je ook nog eens met wetgeving te maken die het voor vrouwen heel moeilijk maakte om hun buitenechtelijke kinderen bij zich te houden, en helemaal als ze minderjarig waren, en dat was je destijds tot je 21ste.
Maar elke moeder voed toch haar kind op? Dat zijn tienduizenden babies in dat tijdsbestek. Of gaat het alleen om alleenstaande moeders??? Ik snap het nog steeds niet. Niemand komt to the point.
pi_215055162
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 17:23 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Maar elke moeder voed toch haar kind op? Dat zijn tienduizenden babies in dat tijdsbestek. Of gaat het alleen om alleenstaande moeders??? Ik snap het nog steeds niet. Niemand komt to the point.
Jonge ongehuwde vrouwen/meisjes inderdaad.
Schande voor de familie, schande in het dorp, schande voor de kerk, je had geen rechten, je was ongeschikt. Dus hop dat kind afpakken na de geboorte en verkopen aan een rijk stel.

Zo begrijpbaar?

:|W
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_215055341
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 17:20 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Wil jij ons anders even vertellen waar dit over gaat? Normaal staat het in de OP. Maar ik heb nu geen flauw idee.
Dat tot aan 1984 aan toe minstens 13.000 ongehuwde vrouwen, onder sterke dwang, hun pasgeboren baby af moesten staat. Tegen hun wil in. In Nederland.

Omdat ze ongehuwd waren.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215055348
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 17:20 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja. Alle instanties deden hier doodleuk aan mee. Kerkelijke en overheid.
Het is een grof schandaal. En het is nog niet zo lang geleden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 21 september 2024 @ 17:50:05 #37
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215055364
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 16:59 schreef sp3c het volgende:
In de echte wereld is de VN niet zo'n fan van het besnijden van vrouwen

https://www.un.org/en/obs(...)s%20one%20too%20many.

Niet dat het er wat mee te maken heeft verder ...
Dit heeft er ook niet veel mee te maken.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215055375
De kinderen van de toeslagenouders die uit huis geplaatst zijn, dat worden wel eens staatsontvoeringen genoemd.

Nou, dit is er ook een.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 september 2024 @ 18:16:50 #39
7889 tong80
Spleenheup
pi_215055642
Zo een item in Een Vandaag.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 september 2024 @ 18:17:40 #40
7889 tong80
Spleenheup
pi_215055648
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 17:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Jonge ongehuwde vrouwen/meisjes inderdaad.
Schande voor de familie, schande in het dorp, schande voor de kerk, je had geen rechten, je was ongeschikt. Dus hop dat kind afpakken na de geboorte en verkopen aan een rijk stel.

Zo begrijpbaar?

:|W
Zoiets idd. :D Lijkt het nieuwe Vijf uur journaal wel. :D

Trouwste user 2022 zaterdag 21 september 2024 @ 18:19:17 #41
7889 tong80
Spleenheup
pi_215055658
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 17:51 schreef capricia het volgende:
De kinderen van de toeslagenouders die uit huis geplaatst zijn, dat worden wel eens staatsontvoeringen genoemd.

Nou, dit is er ook een.
Ik dacht dat het mee viel. Maar er komt veel bij me naar boven. Ook omdat m'n vader is overleden en m'n moeke aan het dementeren. Ik wil niet zielig overkomen, maar zo werkt het wel.

pi_215055914
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 17:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Alle instanties deden hier doodleuk aan mee. Kerkelijke en overheid.
Het is een grof schandaal. En het is nog niet zo lang geleden.
Erger nog: het eindigde in 1984, toevallig het jaar dat abortus legaal werd in Nederland.
Je kunt je afvragen hoeveel jonge vrouwen daar vervolgens toe gedwongen zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215056090
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 18:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Erger nog: het eindigde in 1984, toevallig het jaar dat abortus legaal werd in Nederland.
:{
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator zaterdag 21 september 2024 @ 19:22:15 #44
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215056100
quote:
84s.gif Op zaterdag 21 september 2024 17:50 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dit heeft er ook niet veel mee te maken.
Wat niet?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_215056284
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 18:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Oh, dat gebeurt nog steeds. Daar maak ik me geen illusies over.

Ik heb het in mijn eigen familie meegemaakt. Een 14/15 jarig nichtje op de havo wat zwanger bleek te zijn. De huisarts gaat dan toch in werking stellen wat de ouders willen. En dat is school en 'jeugd' afmaken en daarna kun je altijd nog aan kinderen beginnen.

Het vervelende is dat er nauwelijks aandacht aan de vrouw in kwestie geschonken wordt. Er is geen bijstand of psychische hulp. Je moet voornamelijk maar blij zijn dat het überhaupt kan en mag in NL. 'want dan kun je weer verder met je leven'

En ik ben er ook niet op tegen. Maar mensen onderschatten de impact wat zoiets heeft op de aankomende moeder.
Wat goede gesprekken erna, wat het met je doet als vrouw, om zaken een plek te kunnen geven, zou wel wenselijk zijn. Geen preken. Maar wel psychologische bijstand.

[ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 21-09-2024 20:10:17 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215056316
Tering wat een tosti’s in dit topic. :')
  zaterdag 21 september 2024 @ 20:21:30 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215056609
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 14:46 schreef Repentless het volgende:
Ik denk dat Nederland heel uniek is in de wereld m.b.t. dit soort praktijken van 70 tot 40 jaar geleden. Dat zal vast vrijwel nergens anders zijn voorgekomen, dus goed dat de VN hier aandacht aan besteedt.

Ja, cynisch. Niet om het persoonlijke leed van die vrouwen te bagatelliseren, maar wat schiet je hier nu daadwerkelijk mee op?
Voor zover die vrouwen nog leven kun je hun schade vergoeden.
  zaterdag 21 september 2024 @ 20:26:42 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215056679
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2024 19:55 schreef Document1 het volgende:
Tering wat een tosti’s in dit topic. :')
Tja, je moet natuurlijk niet de indruk wekken woke te zijn of zoiets.
  zaterdag 21 september 2024 @ 20:28:34 #49
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_215056694
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 15:03 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Jij denkt dat de VN alleen advies geeft en rapporteert in Nederland?

En wat je er mee op schiet? Nou je zou op zijn minst kunnen beginnen met erkennen dat we hier als staat fout zaten. Een adoptie heeft een mega impact op een leven namelijk.

Daarnaast kun je helpen met zoveel mogelijk repareren wat beschadigd is door bijvoorbeeld mensen die dat willen te helpen hun kind/ moeder te zoeken zonder kosten.

Een deel van die kinderen is 40/50 en die moeder waren vaak jong, dus voor een deel kan het nu nog.
Nee, dat denk ik niet.

Ik vind het alleen geen taak van de VN om misstanden van dit kaliber van 70 tot 40 jaar terug in Nederland aan de kaak te stellen. Dat is wat ik bedoelde met "wat schiet je hier nou mee op?" Van alle immense mensenrechtenschendingen wereldwijd, die ook op dit moment en masse plaatsvinden, lijken me dit soort zaken van decennia terug nu bepaald geen prioriteit voor dit orgaan.

Dat die vrouwen en kinderen alsnog aandacht en hulp krijgen als ze daar behoefte aan hebben, vind ik helemaal prima. Daar is het me niet om te doen. Maar laten we het wat mij betreft op mondiaal niveau qua mensenrechtenschendingen wel enigszins in perspectief plaatsen en je afvragen of dit nu echt een VN-zaak is, zoveel jaar na dato.
  zaterdag 21 september 2024 @ 20:44:18 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215056807
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:28 schreef Repentless het volgende:

[..]
Nee, dat denk ik niet.

Ik vind het alleen geen taak van de VN om misstanden van dit kaliber van 70 tot 40 jaar terug in Nederland aan de kaak te stellen. Dat is wat ik bedoelde met "wat schiet je hier nou mee op?" Van alle immense mensenrechtenschendingen wereldwijd, die ook op dit moment en masse plaatsvinden, lijken me dit soort zaken van decennia terug nu bepaald geen prioriteit voor dit orgaan.

Dat die vrouwen en kinderen alsnog aandacht en hulp krijgen als ze daar behoefte aan hebben, vind ik helemaal prima. Daar is het me niet om te doen. Maar laten we het wat mij betreft op mondiaal niveau qua mensenrechtenschendingen wel enigszins in perspectief plaatsen en je afvragen of dit nu echt een VN-zaak is, zoveel jaar na dato.
Ach aan de andere kant heb je in Nederland er in ieder geval nog kans dat een dergelijke oproep positieve gevolgen gaat hebben. In tegenstelling tot schurkenregimes.
pi_215056820
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Voor zover die vrouwen nog leven kun je hun schade vergoeden.
Tot aan 1984 waren deze praktijken, staat in het artikel.
Die leven hopelijk nog wel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215056851
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:28 schreef Repentless het volgende:

[..]
Nee, dat denk ik niet.

Maar dit zijn gewoon mensenrechtenschendingen.
Prima dat er aandacht voor gevraagd wordt. Zou eens tijd worden zeg.
Jammer dat onze overheid het zelf niet oppakt en dat er internationale instanties nodig blijken te zijn om dit onder de aandacht te brengen.

Want echt bekend lijkt dit niet te zijn in NL. Zie ook dit topic.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 21-09-2024 21:03:51 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 21 september 2024 @ 21:01:21 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215056937
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Gestopt met lezen.
Is dat onterecht voor vrouwen die nog leven en wiens kind ongewild is afgepakt?
pi_215056953
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Gestopt met lezen.
Ik zou dit toch even tot je door laten dringen. Wat hier gebeurd is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215056966
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 11:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Optiefen met die bemoeials. Waar halen die barbaren het gore lef vandaan om het vertrouwen in onze heiligverklaarde rechterlijke macht te ondermijnen?
Ben ook wel klaar met de VN die ons bij tijd en wijle de maat komt nemen.
-
  zaterdag 21 september 2024 @ 21:09:11 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215057015
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 21:04 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ben ook wel klaar met de VN die ons bij tijd en wijle de maat komt nemen.
Want als de VN het zegt is het allemaal niet erg wat er gebeurt is?
  zaterdag 21 september 2024 @ 21:42:14 #58
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_215057387
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 20:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ach aan de andere kant heb je in Nederland er in ieder geval nog kans dat een dergelijke oproep positieve gevolgen gaat hebben. In tegenstelling tot schurkenregimes.
Daar heb je wel een punt. Ik zie dan echter wat meer heil in het Europees Hof voor de Rechten van de Mens m.b.t. dit soort materie, om het ook een juridische grond te geven. Dus: eerst proberen in Nederland via de rechter je recht te halen/erkenning te krijgen en lukt dat niet, doorgaan tot aan het EHRM.

Ik vind de VN gewoon niet het geschikte orgaan hiervoor. Ten eerste omdat ze vrijwel geen instrumenten hebben om daadwerkelijk iets af te dwingen in dit soort zaken. Ten tweede omdat je als Nederland, omdat het vanuit de VN komt, gevoelsmatig ook mede door bepaalde landen uit bijvoorbeeld het Midden-Oosten, Zuid-Azië en Afrika wordt gewezen op je 'schending van rechten van vrouwen' 70 tot 40 jaar geleden. Dat maakt het voor mij behoorlijk potsierlijk.
pi_215057543
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 21:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Is dat onterecht voor vrouwen die nog leven en wiens kind ongewild is afgepakt?
Of de kinderen.
Mijn vrouw heeft een podcast serie geluisterd over geadopteerde kinderen. Waaronder deze Nederlandse kinderen die bij hun moeder zijn weggehaald. Onder andere een tweeling die expres uit elkaar gehaald zijn....

In de serie lukt het soms om moeder en kind (of kind en broers/zussen) met elkaar in contact te laten komen. Het is pijnlijm om de verhalen te horen. (Bijna) elk geadopteerd kind heeft onbewust een mega trauma opgelopen en ondervindt daar op latere leeftijd nog steeds de naweeën van. Echt bizar wat er hier in Nederland gebeurd is
pi_215057591
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 17:23 schreef tong80 het volgende:

[..]
Nederland moet meer doen voor alle vrouwen die tussen 1956 en 1984 ongewild hun baby moesten afstaan. Twee speciale VN-rapporteurs verdiepten zich in de zaak en schreven een bezorgde brief aan de Nederlandse Staat. ,,Je zou het zelfs onder psychologisch geweld kunnen scharen.”

De brief, die zaterdag openbaar is gemaakt en twee maanden geleden is verstuurd, is geschreven door Reem Alsalem, speciaal VN-rapporteur op het gebied van geweld tegen meisjes en vrouwen, en door Bernard Duhaime, speciaal VN-rapporteur ‘waarheid, gerechtigheid en herstelbetalingen’. Ze gaan in op de rechtszaak van afstandsmoeder Trudy Scheele-Gertsen en vrouwen in soortgelijke situaties.

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

In 2021 stelde Scheele-Gertsen, samen met vrouwenrechtenorganisatie Bureau Clara Wichmann, de staat aansprakelijk voor het leed van vrouwen die in het verleden gedwongen hun baby afstonden. Ze verloor de zaak en ging in beroep. Het was niet de enige tegenslag voor de afstandsmoeders.

In 2019 gaf demissionair minister Sander Dekker de opdracht tot een onderzoek naar de omstandigheden waaronder minstens 13.000 ongehuwde vrouwen tussen 1956 en 1984 afstand deden van hun kind. Veel afstandsmoeders vertellen dat zij tot deze keuze werden gedwongen door familie, hulpverleners en maatschappelijk werkers. Het onderzoek moest daar duidelijkheid over brengen, maar werd stilgelegd vanwege grove fouten in de uitvoer. Intussen loopt er al een paar jaar een nieuw onderzoek, onder leiding van Micha de Winter, waarvan de resultaten in het voorjaar van 2025 worden verwacht.

Grote zorgen
De twee onafhankelijke VN-experts bestudeerden de zaak van Trudy Scheele-Gertsen en maken zich grote zorgen over de manier waarop Nederland de afgelopen jaren is omgegaan met de afstandsmoeders. ,,Wij schrijven dit soort brieven als er mensenrechten van slachtoffers in het geding zijn, en als het vragen oproept over het naleven van de internationale mensenrechtenverplichtingen’’, vertelt Reem Alsalem.

Reem Alsalem
,,Als je een baby na de geboorte met dwang bij een moeder weghaalt, is dat een mensenrechtenschending. Je zou het zelfs onder psychologisch geweld kunnen scharen. Daarbij werden deze vaak minderjarige ongehuwde, zwangere meisjes in de samenleving gediscrimineerd. Ze werden bestempeld als gevallen vrouwen, puur vanwege hun vrouw zijn.”

Als zulk historisch onrecht heeft plaatsgevonden hebben moeders, maar ook kinderen recht op herstel, zegt de VN-rapporteur. Al lijkt daar tot nu toe nog weinig van terechtgekomen. Zo beroept de Nederlandse Staat zich in de rechtszaak van Scheele-Gertsen op verjaring, terwijl er door een meerderheid van de Tweede Kamer een motie was aangenomen om verjaring in dergelijke rechtszaken los te laten.

Dat laatste zou goed zijn, legt Alsalem uit. ,,Want we weten inmiddels uit onderzoek dat het vele jaren kan duren voordat vrouwen met gewelddadige ervaringen naar buiten durven komen, mede vanwege de vele juridische drempels.”

In gesprek met VN
In de brief krijgt de Nederlandse Staat de aanbeveling verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen rol in deze geschiedenis. Tot nu toe is de rol van de Raad van de Kinderbescherming en andere aan de overheid gelieerde instellingen in geen enkel onderzoek werkelijk onderzocht, en dat zou wel moeten, stelt Alsalem.

,,Het is een uitnodiging aan Nederland om met ons in gesprek te gaan over wat er nodig is om deze groep vrouwen zo goed mogelijk te ondersteunen.” De expertise van de VN op dit vlak kan daarbij ook ingezet worden.

Goede voorbeelden zijn er namelijk genoeg, vertelt ze. ,,In België en Ierland zijn nationale excuses gekomen, ondersteuning voor biologische ouders en kinderen om elkaar weer op te sporen, financiële compensatie, en noem maar op.”

Kloppende versie van de geschiedenis
Een van de belangrijkste dingen bleek echter vooral: de waarheid boven tafel krijgen en verantwoording afleggen. ,,Soms wordt gedacht dat gedupeerden uit zijn op geld, maar wij zien steeds weer dat het bij zaken rondom historisch onrecht vooral gaat om waarheidsvinding. Dat een samenleving een kloppende versie van de geschiedenis optekent en erkent welk leed en welke mensenrechtenschendingen er hebben plaatsgevonden. Dat is uiteindelijk het belangrijkste onderdeel van herstel.”

De Nederlandse Staat had twee maanden de tijd om te reageren op de brief, maar heeft dat (nog) niet gedaan. De zitting in het hoger beroep van Trudy Scheele-Gertsen en Bureau Clara Wichmann is op 21 oktober.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-afstonden~af11959f/

Mijn moeder had een relatie van 3 jaar met een Italiaanse gastarbeider. M'n moeke werd zwanger van mij en ze zouden gaan trouwen. Vlak voor het huwelijk was de man plotseling verdwenen, en is nooit meer teruggekeerd. Het was in 1962, totaal andere tijden. Moeke moest haar baby verplicht afstaan. Samen met opoe en opa vocht ze tegen de kerk, en tegen aan de overheid gerelateerde instanties. Zoals gezegd andere tijden er was moed voor nodig. Afgelopen week hadden moeke en ik er nog over. Dat ze zo trots was op haar ouders die "ons" toen bijstonden en waar ik samen met haar drie jaar waren ingetrokken. Toen kreeg ze een relatie met de man die mijn vader is. Ik ben nooit opzoek gegaan naar de Italiaan en wil er uit respect voor mijn vader niks van en over weten. Ma wilde wel eens een foto van hem laten zien. Ook dat wilde ik niet. Ik ga er sowieso van uit dat hij een knappe man is/was. Ik schijn namelijk op hem te lijken. ;) Ma is jaren later wel opgenomen geweest wegens psychische klachten, gerelateerd aan de hele situatie. Ik zelf heb ook psychische problemen hierdoor gehad. Dit bericht is best heftig om te lezen. Dat zoveel vrouwen en kinderen zoveel ergs is overkomen. Ik mag trots zijn op moeke, opoe en opa.

Je herhaling van de OP bevatte nog steeds niet de crux; ik kwam ermlater achter dat vrouwen hun kind moesten afstaan als ze alleenstaand waren of het bastaard kinderen waren. Dat was me in heel je relaas nog niet duidelijk geworden. Nu wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')