abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214939463
quote:
Australië wil kinderen van sociale media weren
De Australische regering wil nog dit jaar een minimumleeftijd introduceren voor het gebruik van sociale media. De Australische premier Anthony Albanese ziet het liefst dat de platforms uitsluitend te bezoeken zijn voor kinderen vanaf 14 of 16 jaar oud.

Wanneer de wetgeving geïntroduceerd wordt is nog niet duidelijk. De komende maanden zal de centrumlinkse regering van de premier een proef met leeftijdsverificatie doen. Dat schrijft persbureau Reuters.

De reden om dergelijke wetgeving in te voeren heeft volgens Albanese te maken met de risico’s die sociale media meebrengen voor de fysieke en mentale gezondheid van kinderen.

"Ik wil dat kinderen van hun apparaten af ​​en naar de voetbalvelden, zwembaden en tennisbanen gaan. We willen dat ze echte ervaringen opdoen met echte mensen, omdat we weten dat sociale media sociale schade veroorzaken," verklaarde de premier tegen ABC News.

Hoe de wet, die kinderen weg moet houden bij platforms als Facebook, TikTok en Instagram, er precies uit gaat zien, is nog niet duidelijk.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)d-kinderen-australie
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_214939481
Mooi. Zouden we in Nederland ook moeten doen. En een verbod op vlogouders die het hele leven van hun kinderen online gooien voor persoonlijk gewin.
  dinsdag 10 september 2024 @ 09:35:19 #3
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_214939486
Goede zaak. Al zullen bepaalde fokkers dit wel weer onder betutteling scharen.
  Trouwste user 2022 dinsdag 10 september 2024 @ 09:35:45 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_214939494
Ze heet niet voor niets Albanese. Die leest nog in spijkerschrift.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 dinsdag 10 september 2024 @ 09:36:24 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_214939504
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:35 schreef Aberkullie het volgende:
Nou ja, als je die hondjes van Gordon ziet.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 10 september 2024 @ 09:43:49 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_214939564
Goed bezig.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_214939605
Een algeheel verbod op ‘sociale media’ zou veel beter zijn.
pi_214939624
Wat een verschrikkelijke betutteling. Laat het opvoeden aan ouders over.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_214939639
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:34 schreef Glazenmaker het volgende:
Mooi. Zouden we in Nederland ook moeten doen. En een verbod op vlogouders die het hele leven van hun kinderen online gooien voor persoonlijk gewin.
Wees voorzichtig met waar je om wenst. Een overheid die het ouders onmogelijk maakt om zelf te bepalen waar ze over vloggen, is een overheid die ook op andere fronten beperkingen op kan werpen. Kijk maar naar het Verenigd Koninkrijk.
pi_214939641
quote:
De komende maanden zal de centrumlinkse regering van de premier een proef met leeftijdsverificatie doen
Wat aandoenlijk naief.
pi_214939656
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Wat aandoenlijk naief.
Inderdaad. Ik weet niet beter of mijn zoon en zijn vrienden gamen vanaf jonge leeftijd al onder het account van een ouder om leeftijdsrestricties te vermijden.
pi_214939686
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wees voorzichtig met waar je om wenst. Een overheid die het ouders onmogelijk maakt om zelf te bepalen waar ze over vloggen, is een overheid die ook op andere fronten beperkingen op kan werpen. Kijk maar naar het Verenigd Koninkrijk.
Ja een verbod op kinderarbeid en het verkopen van je kinderen hun privacy is bijna hetzelfde als 1984.
pi_214939688
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Inderdaad. Ik weet niet beter of mijn zoon en zijn vrienden gamen vanaf jonge leeftijd al onder het account van een ouder om leeftijdsrestricties te vermijden.
En indien er op de reguliere social media-kanalen moeilijker hordes worden opgeworpen ontstaat er vast wel weer een, nog slechter te controleren, ondergronds alternatief. Denken dat je jongeren anno 2024 hun online wereld kunt ontnemen is, nogmaals, naief.
pi_214939692
quote:
13s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ja, want dat werkt geweldig... :N :{w
pi_214939694
quote:
Ergens is jouw opmerking heel dubbel en vooral ironisch :)

Júist als je vindt dat de opvoedkundige taak bij de ouders ligt, zou je kunnen stellen dat Social Media beperkt moet worden.

Nu worden kinderen, juist bij de afwezige ouder, opgevoedt door diezelfde Social Media die jij vrij baan/toegang wilt geven tot de belevingswereld van de kinderen.

Dat zié je / zien we toch hopelijk wel in?

In principe, heeft de "wereld" (goed en slecht) vrij toegang tot de kinderen: Ze hebben ze alléén, op de zolderkamer, helemaal voor zichzelf.

Daar zie jij geen enkel probleem in?? :N zucht. Wat een verschrikkelijke domheid, zeg ik op mijn beurt.
pi_214939703
Oei leeftijdsverificaties zoals: 'Ja ik ben 14 jaar of ouder' aanklikken.

quote:
"Ik wil dat kinderen van hun apparaten af ​​en naar de voetbalvelden, zwembaden en tennisbanen gaan. We willen dat ze echte ervaringen opdoen met echte mensen, omdat we weten dat sociale media sociale schade veroorzaken," verklaarde de premier tegen ABC News.
Dat maken ze zelf wel uit.
pi_214939705
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Gelukkig is die ouder dan zo slim om zijn of haar wachtwoord te wijzigen
pi_214939713
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:01 schreef Nober het volgende:
Oei leeftijdsverificaties zoals: 'Ja ik ben 14 jaar of ouder' aanklikken.
[..]
Dat maken ze zelf wel uit.
Dat maken ze zelf wel uit?? Nou nee, jij hebt nog nooit van een verslaving gehoord, je weet wat verslaafd betekent?

Ouders hebben de verantwoordelijkheid over "het welzijn" van hun kroost, wettelijk gezien, tot een bepaalde leeftijd.

Dus nee, dat maken ze helemaal niet zélf uit: De ouders maken dat uit. En als ook de ouders er een potje van maken, of in dit geval totaal onmachtig zijn, dan grijpt 'de samenleving' in, en volgt er een beperking.

In principe hebben ze toegang tot de wereld, alles. En de wereld, heeft toegang tot de kinderen.

Dat is ietsjes teveel van t goede, en van t slechte vindt je niet??
pi_214939715
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:59 schreef Buikbrein het volgende:

[..]

Júist als je vindt dat de opvoedkundige taak bij de ouders ligt, zou je kunnen stellen dat Social Media beperkt moet worden.

Nu worden kinderen, juist bij de afwezige ouder, opgevoedt door diezelfde Social Media die jij vrij baan/toegang wilt geven tot de belevingswereld van de kinderen.

In principe, heeft de "wereld" (goed en slecht) vrij toegang tot de kinderen: Ze hebben ze alléén, op de zolderkamer, helemaal voor zichzelf.

Daar zie jij geen enkel probleem in?? :N zucht. Wat een verschrikkelijke domheid, zeg ik op mijn beurt.
Eens.. Door social media worden kinderen al heel jong geconfronteerd met de grootste oog- en ooraids, dat lijkt mij voor ouders juist vervelend.. die willen hun kinderen toch juist beschermen?
pi_214939742
quote:
Het is betutteling.

Maar ik ben in dezen niet eens tegen. Al zou ik liever zien dat de verslavende componenten verboden worden. In zijn algeheelheid. Want ook volwassenen hebben heel veel moeite met social media. Ik heb vanochtend alweer een hoop mensen enorm uit zien glijden op social media, waaronder ene Henk Spaan (iemand die heel lang geleden in het kielzog van Harry Vermeegen enigszins relevant was). En Beatrice de Graaf die weerwoord krijgt omdat ze domme dingen roept (dat krijg je als je politieke brein voorrang krijgt op je wetenschappelijke brein) en vervolgens stampvoetend X verlaat, met aankondiging en al (narcistisch, much?).

Dan is het wat veel gevraagd van tieners om daarmee om te kunnen gaan.
  dinsdag 10 september 2024 @ 10:09:36 #21
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_214939745
Vooral grappig dat een clubje boomers denkt dat ze die kinderen van onder de 16 van social media kunnen houden als ze dat willen.
Laffe huichelaar
  dinsdag 10 september 2024 @ 10:10:10 #22
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_214939749
Goede zaak.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_214939772
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:58 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ja een verbod op kinderarbeid en het verkopen van je kinderen hun privacy is bijna hetzelfde als 1984.
Wat weerhoudt je ervan om je kinderen daarover te onderrichten en samen verantwoorde (betaalde) apps te zoeken?

Het is ook nog eens verschrikkelijk hypocriet. Google en ChatGPT gebruiken is informatief en educatief, maar met sociale media verkoop je je ziel? Ik leer mijn kinderen om DuckDuckGo en Venice.ai te gebruiken, ik kijk mee met wat ze doen en welke instellingen ze gebruiken en ik adviseer over verstandig gedrag. Dat doe ik al jaren, niet pas vanaf de leeftijd van 14.
pi_214939776
Als je dit nu nog steeds betutteling vindt, dan vraag ik me af of je wel beseft hoe we ervoor staan.. ofwel hoe het met de jongeren gaat (praat eens met ze, observeer ze eens, kijk eens met ze mee naar die bagger).

Echt, dat hier nu anno 2024 nog discussie over is :N
pi_214939779
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:09 schreef VEM2012 het volgende:

Dan is het wat veel gevraagd van tieners om daarmee om te kunnen gaan.
En klaarblijkelijk ook voor volwassenen. Een totaalverbod dan maar?
pi_214939791
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hup en een drogreden er tegenaan: alles verbieden.

Dan lijkt het net alsof je gelijk hebt.
  dinsdag 10 september 2024 @ 10:15:36 #27
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_214939795
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:58 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
En indien er op de reguliere social media-kanalen moeilijker hordes worden opgeworpen ontstaat er vast wel weer een, nog slechter te controleren, ondergronds alternatief. Denken dat je jongeren anno 2024 hun online wereld kunt ontnemen is, nogmaals, naief.
Het is naïef als in niet haalbaar maar waarschijnlijk meer zo'n stok achter de deur-wet zoals in bepaalde landen een corrigerende tik ook niet mag. Dat wordt niet massaal gehandhaafd, maar alleen als handvat gebruikt en om een zichtbare grens te stellen.

Het signaal naar ouders dat het niet wenselijk is dat hun kinderen op die netwerken zitten is dan het punt denk ik, niet de naleving.

Maar goed, dan zit je weer met hetzelfde probleem wat ik zie met die campagne tegen opgevoerde fatbikes gericht op ouders: de ouders waar het juist om gaat, bereik je er niet mee.
pi_214939798
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:14 schreef Buikbrein het volgende:
Als je dit nu nog steeds betutteling vindt, dan vraag ik me af of je wel beseft hoe we ervoor staan.. ofwel hoe het met de jongeren gaat (praat eens met zez observeer ze eens).
Het is mijn vakgebied geweest en de consensus onder wetenschappers is dat uitsluitend wijzen op de risico's een vertekend beeld geeft. Bovendien worden die risico's opgeblazen.
  dinsdag 10 september 2024 @ 10:17:23 #29
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_214939807
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat weerhoudt je ervan om je kinderen daarover te onderrichten en samen verantwoorde (betaalde) apps te zoeken?

Het is ook nog eens verschrikkelijk hypocriet. Google en ChatGPT gebruiken is informatief en educatief, maar met sociale media verkoop je je ziel? Ik leer mijn kinderen om DuckDuckGo en Venice.ai te gebruiken, ik kijk mee met wat ze doen en welke instellingen ze gebruiken en ik adviseer over verstandig gedrag. Dat doe ik al jaren, niet pas vanaf de leeftijd van 14.
Ja ok maar dan ben jij 1 van de weinige die dit doen.
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  dinsdag 10 september 2024 @ 10:19:42 #30
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_214939825
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:09 schreef timmmmm het volgende:
Vooral grappig dat een clubje boomers denkt dat ze die kinderen van onder de 16 van social media kunnen houden als ze dat willen.
In dit geval hebben de boomers helemaal gelijk.

De ouders van iPad kids hangen zelf ook de hele dag op de telefoon of voor de TV. Genoeg ouders die helemaal NIKS doen in hun leven behalve (social)media consumeren en werken, verwachten dat zulke mensen in staat zijn het goede voorbeeld te geven is natuurlijk wensdenken.
pi_214939830
quote:

[..]

Het is een essentieel verschil of je dat aan ouders of aan de overheid overlaat. En ja, ik ben ook tegen betutteling door ouders, maar respecteer dat zij er andere zienswijzen op nahouden en hun kinderen anders opvoeden. Ik vraag eenzelfde soort respect terug: laat mij mijn kinderen opvoeden zoals ik wil. Van mij mogen ze al jaren gamen, enge films kijken en sociale media gebruiken. Ik doe zelfs mee.

quote:
Sterker nog: ik zie er grote waarde in. Ik ben mijn ouders nog altijd dankbaar voor de vrijheid die ze mij hebben gegeven met computers en later op het internet. Ik heb er mijn carrière en mijn geliefde aan te danken.
pi_214939832
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Niet selectief quoten… Ik vind dat het verslavingsbevorderende algoritme niet ok is. Dat stond er vrij duidelijk.
  dinsdag 10 september 2024 @ 10:22:09 #33
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_214939848
quote:
Maar dan ook een verbod op deelname aan religie voor die zelfde leeftijdsgroep
pi_214939853
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet selectief quoten… Ik vind dat het verslavingsbevorderende algoritme niet ok is. Dat stond er vrij duidelijk.
Dan maak je de keuze voor niet-verslavingsbevorderende algoritmes. Mijn zoon wilde bijvoorbeeld Sim City spelen op zijn mobiele telefoon. Ik vind de opzet van zulke gratis games abject, want je betaalt met je tijd. Daar praat ik met hem over en ik betaal voor spellen.

We hebben het daarnaast veel over hoe je omgaat met schaarse tijd: tijd voor school, vrienden, bijbaan en gamen. Ik laat hem ook fouten maken omdat ik ervan overtuigd ben dat een kind niet ineens verantwoord met verleidingen om kan gaan vanaf een bepaalde leeftijd. Dat moet je leren. Hoe jonger, hoe beter.
pi_214939854
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:22 schreef the-eye het volgende:

[..]
Maar dan ook een verbod op religie voor die zelfde leeftijdsgroep
Dus alleen openbare scholen?
pi_214939865
quote:

[..]
Maar dan ook een verbod op religie voor die zelfde leeftijdsgroep
Ik ben tegen verbieden, verbieden, verbieden… maar dit klinkt toch (heel kort) als muziek in mijn oren. Zeker als ook pseudoreligies als ultra progressief gedachtengoed meegenomen wordt.

(Heel kort… lees daar ajb niet overheen)
pi_214939866
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:17 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Ja ok maar dan ben jij 1 van de weinige die dit doen.
Des te belangrijker om dáár de aandacht op te vestigen in plaats van verbieden, wegkijken en doen alsof het niet bestaat.
pi_214939868
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is mijn vakgebied geweest en de consensus onder wetenschappers is dat uitsluitend wijzen op de risico's een vertekend beeld geeft. Bovendien worden die risico's opgeblazen.
Vakgebied geweest of niet het is geen argument waarmee je gelijk hebt, het is wederom een drogreden: "Het is waar, omdat ík het zeg".

Btw, kijk niet alleen naar het verbod, maar ook naar het GEbod; Australië wilt niet alleen iets verbieden, iets afpakken.. ze willen ook géven, namelijk dat kinderen iets anders gaan doen namelijk lekker naar buiten.

We focussen ons nu op t verbod, dat is eenzijdig. Jij redeneert vanuit jezelf, jouw jeugd, jouw vakgebied, etc.

Het grote plaatje, de aanleiding dat Australie hiermee komt, zie je die ook? Het gaat slecht met veel jongeren.

Dat het voor joú mss goed uitpakte, geldt niet voor iedereen. Mogelijk doel je op een ervaring in een heel andere tijd.

Een C64, was ook Gamen.. maar is NIET te vergelijken met Social Media of het huidige Gamen. In een notendop: Games zonder einde, Social Media zonder einde.

Je kan je erin verliezen, en ik heb t nog nieteens gehad over de beinvloeding/manipulatie en Dark Algoritms, etc <-- jouw Vakgebied toch??

Entertainment: To Enter, to (re)Tain, to Ment.

Binnenkomen, Vasthouden, Veranderen. Alsjeblieft :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Buikbrein op 10-09-2024 10:31:04 ]
pi_214939886
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dan maak je de keuze voor niet-verslavingsbevorderende algoritmes. Mijn zoon wilde bijvoorbeeld Sim City spelen op zijn mobiele telefoon. Ik vind de opzet van zulke gratis games abject, want je betaalt met je tijd. Daar praat ik met hem over en ik betaal voor spellen.

We hebben het daarnaast veel over hoe je omgaat met schaarse tijd: tijd voor school, vrienden, bijbaan en gamen. Ik laat hem ook fouten maken omdat ik ervan overtuigd ben dat een kind niet ineens verantwoord met verleidingen om kan gaan vanaf een bepaalde leeftijd. Dat moet je leren. Hoe jonger, hoe beter.
Dat ben ik helemaal met je eens hoor (levert aardig wat ruzies op met mijn ex trouwens). Maar bepaalde algoritmes leveren daadwerkelijk gezondheidsklachten op kennelijk en dan vind ik wel dat de overheid een taak heeft. Niet dat ze die heel serieus nemen, want het is vooral met twee maten dat men meet. Maar toch.
  dinsdag 10 september 2024 @ 10:29:37 #40
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_214939890
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is een essentieel verschil of je dat aan ouders of aan de overheid overlaat. En ja, ik ben ook tegen betutteling door ouders, maar respecteer dat zij er andere zienswijzen op nahouden en hun kinderen anders opvoeden. Ik vraag eenzelfde soort respect terug: laat mij mijn kinderen opvoeden zoals ik wil. Van mij mogen ze al jaren gamen, enge films kijken en sociale media gebruiken. Ik doe zelfs mee.
[..]
Sterker nog: ik zie er grote waarde in. Ik ben mijn ouders nog altijd dankbaar voor de vrijheid die ze mij hebben gegeven met computers en later op het internet. Ik heb er mijn carrière en mijn geliefde aan te danken.
Het huidige internet is een schim van wat het vroeger was.

De apps van tegenwoordig zoals TikTok en Snapchat zijn doelbewust ontwikkeld om de gebruiker dom, verslaafd en smachtend naar meer te houden.
pi_214939893
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb toevallig laatst een wetenschapper gezien die aan het aantal depressieve Amerikaanse tieners precies kon herleiden wanneer bepaalde sociale media platforms gelanceerd werden. Als die data klopt dan zijn de risico’s helemaal niet opgeblazen.
pi_214939897
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:25 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
Vakgebied geweest of niet het is geen argument waarmee je gelijk hebt, het is wederom een drogreden: "Het is waar, omdat ík het zeg".

Btw, kijk niet alleen naar het verbod, maar ook naar het GEbod; Australië wilt niet alleen iets verbieden, iets afpakken.. ze willen ook géven, namelijk dat kinderen iets anders gaan doen namelijk lekker naar buiten.

We focussen ons nu op t verbod, dat is eenzijdig. Jij redeneert vanuit jezelf, jouw jeugd, jouw vakgebied, etc.

Het grote plaatje, de aanleiding dat Australie hiermee komt, zie je die ook? Het gaat slecht met veel jongeren.

Dat het voor joú mss goed uitpakte, geldt niet voor iedereen. Mogelijk doel je op een ervaring in een heel andere tijd.

Een C64, was ook Gamen.. maar is NIET te vergelijken met Social Media of het huidige Gamen.
Ik zorg dat mijn kinderen naar buiten gaan. Dat is niet zo heel moeilijk hoor. Ook al komen ze regelmatig gedesillusioneerd terug omdat alle speeltuinen in de omgeving leeg zijn. Ook wel bijzonder: zoveel speeltuinen en zo weinig gebruik…
pi_214939910
quote:

[..]

Net was je nog aan het klagen over de beperking van vlogouders en nu heb je het opeens weer over de kinderen. Blijkbaar toch geen zin om kinderarbeid te verdedigen.

Ik vind er nog een wezenlijk verschil zitten tussen al je info openbaar zetten of aan de anonieme Google machine geven. Google gaat je niet pesten op school voor een post waarop je lelijke schoenen draagt. Al jaren is duidelijk uit onderzoek dat kinderen ongelukkig worden van social media en een belangrijke oorzaak daarvan is dat de bedrijven erachter het zo verslavend mogelijk hebben gemaakt en negativiteit voor engagement zorgt. En dan zal je vast geweldige ouders hebben die een leger van duur betaalde psychologen te slim af zijn :'), maar dan nog zorgt hun kind in het beste geval voor sociale druk voor minder fortuinlijke kinderen om wel het depressieve platform op te gaan.
pi_214939915
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik zorg dat mijn kinderen naar buiten gaan. Dat is niet zo heel moeilijk hoor. Ook al komen ze regelmatig gedesillusioneerd terug omdat alle speeltuinen in de omgeving leeg zijn. Ook wel bijzonder: zoveel speeltuinen en zo weinig gebruik…
En dat is een argument voor.. voor wat precies?
pi_214939930
quote:

[..]
Maar dan ook een verbod op deelname aan religie voor die zelfde leeftijdsgroep
Goede maatregelen moet je niet laten afhangen van andere goede ideeën die moeilijker waar te maken zijn.
pi_214939932
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:33 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
En dat is een argument voor.. voor wat precies?
Dat ze er niets voor terugkrijgen. Want dat is wat er werd gezegd. Het is er al.
pi_214939963
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:25 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
Vakgebied geweest of niet het is geen argument waarmee je gelijk hebt, het is wederom een drogreden: Het is waar, omdat ík het zeg.
Ik zeg wat de consensus onder wetenschappers is. En ook dat maakt het niet per se waar, maar je kunt er wel wat meer afstand mee nemen van de waan van alledag, die wordt gevoed door journalisten. Opportunistische politici - of is dat een tautologie? - liften er maar wat graag op mee.

De oude Grieken schreven al over de bedenkelijke invloed van nieuwe media (in dit geval het schrift) op de jeugd. Dat is nooit anders geweest. Er is zelfs een tijd geweest dat het lezen van literatuur als iets kwalijks werd gezien. Het patroon is dat het nieuwe met argwaan wordt onthaald en de aandacht uitgaat naar de risico's en hetgeen we verliezen. De nieuwe mogelijkheden die ontstaan, worden verwaarloosd.

Ik dacht dat we dit proces met digitale media allang hadden doorgemaakt. Er is inmiddels best veel onderzoek waaruit positieve effecten naar voren komen en negatieve effecten niet worden gevonden of in context worden geplaatst. En het advies van opvoedkundigen en media-experts is erop aangepast. Zo is de focus al langere tijd verlegd van inperken en afschermen naar betrokkenheid bij je kinderen tonen en mediawijsheid aanleren.

Misschien aardig om een voorbeeld te geven uit mijn eigen professionele praktijk. Ik legde aan studenten een bestaande casus voor van een jongen die gameverslaafd was. Zij moesten een advies uitbrengen aan de moeder van die jongen. Tussendoor kregen ze de kans om vragen te stellen. Werkelijk alle studenten gaven als advies om de computer af te pakken of schermtijd in te perken. Toen hielp ik ze om vragen te stellen. Zo kwamen ze er gaandeweg achter dat de gameverslaving een symptoom van een ander probleem was, dat er een zeer problematische thuissituatie was en dat voor die jongen gamen de enige manier was waarop hij nog contact had met zijn vader. Ineens veranderden alle adviezen.
pi_214939997
quote:
Ja . Iedereen moet het zelf bepalen. Mensen moeten gewoon zo vrij mogelijk zijn om te doen en laten wat ze willen.
ouders hebben daarbij een verantwoordelijkheid en die moeten ze nemen. Misschien een toestemming via DIGID of zo.
pi_214940011
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:47 schreef Socios het volgende:
Een algeheel verbod op ‘sociale media’ zou veel beter zijn.
Als we dat hier ook doen bestaat fok niet meer :{w
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  dinsdag 10 september 2024 @ 10:48:54 #50
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214940019
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is betutteling.

Maar ik ben in dezen niet eens tegen. Al zou ik liever zien dat de verslavende componenten verboden worden.
Zoiets.

Op een bepaalde manier kan je wat aan social media hebben, ook op jonge leeftijd al. Daarvoor hoef ik alleen maar dertig jaar terug in de tijd te gaan, toen er niet bijzonder veel van de buitenwereld doordrong (toen internet opkwam was ik een jaar of 17, en toen was het nog erg primitief). Alleen zit social media op een manier in elkaar die anders had gemogen. Zeker voor kinderen/pubers, maar ook voor volwassenen.

Wat dat betreft zijn de klassieke internetfora zo gek nog niet. Je kunt van gedachten wisselen met anderen, zonder de schaduwkanten van 'echte' social media.
pi_214940030
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:29 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Maar daarmee onderschat je het vermogen van individuen om er zelf iets van te maken. Ik gebruik het internet om met mijn kinderen puzzels uit de NY Times te maken, ik lees online kranten en bespreek die met hen aan de eettafel, ik gebruik het internet om me te informeren en leer hen om hetzelfde te doen. Natuurlijk doen ze niet altijd wat ik zeg, maar ik geloof in het aanleren van strategieën én in het goede voorbeeld geven. Veel ouders kijken naar de overheid terwijl ze beter in de spiegel zouden kunnen kijken. Het gaat steevast over ándere ouders die niet goed opvoeden en niet over henzelf.

M'n dochter zei laatst dat ze veel leert van de reacties op TikTok! Daarop hadden we een aardige discussie aan de eettafel over de waarde van bronnen, over autoriteit en wisdom of the crowd, over generatieverschllen. Geweldig vind ik dat.
pi_214940051
Ik heb een goede baan in de IT, en ja ik heb vroeger gecomputerd, uiteraard. (Incl type-cursus op een old school typemachine :P )

Maar zoals ik computerde, heeft niéts te maken, met hoe er nu wordt gecomputerd. M.a.w.. allemaal drogredenen, ik was helemaal niet verslaafd aan de computer noch zou die verslaving geholpen hebben te komen waar ik nu ben; verslaving is geen excuus voor educatie, en vice versa.

Stom voorbeeld; een bierbrouwer is ook niet (per definitie) dronken en alcohol-verslaafd geweest in de jeugd, om zijn/haar "sporen te verdienen" en de "meters te maken".

Een bierbrouwer is een Ondernemer, geen ex-verslaafde, mss wel een liefhebber. Een bierbrouwer kan prima vóór beperkingen zijn van nuttigen van alcohol onder jongeren, dat kan prima met elkaar rijmen.

Even een zijstraat: We hebben hier te maken met "online bierbrouwers", die geen beperkingen willen voor anderen.. maar hun éigen kinderen, krijgen het niet :)

Dat de rest maar verslaafd raakt, veel tijd en geld spendeert, naar de klote gaan.. het zal ze een rotzorg zijn: maar hun eigen kinderen mogen het niet.

Iets om bij stil te staan.

Bill Gates: "the tech mogul said his children were not allowed to own their own cellphone until the age of 14"

Steven Jobs: "Jobs said he banned his kids from using the newly released iPad. “We don't allow the iPad in the home. We think it's too dangerous for them in effect"

Zuckerberg: "Mark Zuckerberg doesn't let his kids on social media because… He knows your attention is your most valued asset"

Dat bedoel ik, thats my little hypocrite!!

Addiction for Thee, but not for Me.

Zo kennen we ze weer!

[ Bericht 4% gewijzigd door Buikbrein op 10-09-2024 11:10:56 ]
pi_214940070
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:48 schreef Eightyone het volgende:

Wat dat betreft zijn de klassieke internetfora zo gek nog niet. Je kunt van gedachten wisselen met anderen, zonder de schaduwkanten van 'echte' social media.
Dat zeg jij nu, maar ook op internetfora is altijd gekankerd. Zo zou het immoreel zijn anoniem posten toe te staan, want daardoor verliezen mensen remmingen die ze in regulier sociaal verkeer hebben. Ook werken fora isolerend, want de noodzaak om "echt" contact te zoeken wordt er kleiner door. Er wordt bovendien advies gegeven met mogelijk schadelijke gevolgen; dat advies kan beter aan zogenaamde experts worden overgelaten. En er is altijd gedaan alsof wat mensen online doen geen deel uitmaakt van het echte leven, alsof wat virtueel gebeurt fictie is.
pi_214940074
quote:
Mwah, daar ben ik het niet mee eens. We kunnen allemaal concluderen dat sommige dingen slecht zijn voor kinderen en gereguleert moeten worden. Social media is er daar één van, kinderen moet daar zolang mogelijk van worden weggehouden. Wat mij betreft zetten ze de leeftijd op 18 en is niemand welkom zonder de vertoning een ID en verificatie via camera.
quote:

[..]

Dat is natuurlijk uitstekend, maar niet elke ouder zal dit doen. Er zullen genoeg ouders zijn die zelf niet eens goed met zulke dingen overweg kunnen of de gevaren niet op een juiste manier kunnen inschatten.

Kinderen moeten worden gestimuleerd om lekker buiten te spelen met leeftijdgenootjes. Niemand heeft iets aan 11-jarigen die na het zien van TikTok videos een slecht zelfbeeld krijgen of gaan denken dat ze in het verkeerde lichaam zitten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 10 september 2024 @ 10:57:04 #55
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214940093
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat zeg jij nu, maar ook op internetfora is altijd gekankerd. Zo zou het immoreel zijn anoniem posten toe te staan, want daardoor verliezen mensen remmingen die ze in regulier sociaal verkeer hebben. Ook werken fora isolerend, want de noodzaak om "echt" contact te zoeken wordt er kleiner door. Er wordt bovendien advies gegeven met mogelijk schadelijke gevolgen; dat advies kan beter aan zogenaamde experts worden overgelaten. En er is altijd gedaan alsof wat mensen online doen geen deel uitmaakt van het echte leven, alsof wat virtueel gebeurt fictie is.
Iig zijn er op fora geen verslavende algoritmes die je in een eindeloze loop brengen van twijfelachtige filmpjes met thinspiration/aansporen tot geweld/rechtsextremisme/andersoortige lelijkheid.

Zeker als twintiger heb ik er veel van geleerd, zelfs al ben ik behoorlijk onderuit gegaan wat betreft m'n gedrag online. Net als veel tieners en twintigers op 'echte' social media, nu. Maar dat lag meer aan mezelf dan aan hoe fora in elkaar zaten.
pi_214940101
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maar jij ziet toch ook wel dat er specifieke potentieel gevaarlijke onderdelen zijn van bepaalde platforms?

Is het gek dat de overheid daar grenzen aan wil stellen? In plaats van bv AI nu al zo aan banden te leggen dat bedrijven als Meta en Apple simpelweg hun AI producten van de EU markt afhouden?
pi_214940102
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Mwah, daar ben ik het niet mee eens. We kunnen allemaal concluderen dat sommige dingen slecht zijn voor kinderen en gereguleert moeten worden. Social media is er daar één van, kinderen moet daar zolang mogelijk van worden weggehouden. Wat mij betreft zetten ze de leeftijd op 18 en is niemand welkom zonder de vertoning een ID en verificatie via camera.
[..]
Dat is natuurlijk uitstekend, maar niet elke ouder zal dit doen. Er zullen genoeg ouders zijn die zelf niet eens goed met zulke dingen overweg kunnen of de gevaren niet op een juiste manier kunnen inschatten.

Kinderen moeten worden gestimuleerd om lekker buiten te spelen met leeftijdgenootjes. Niemand heeft iets aan 11-jarigen die na het zien van TikTok videos een slecht zelfbeeld krijgen of gaan denken dat ze in het verkeerde lichaam zitten.
Dat dit nota bene uit jouw mond komt terwijl jij je steeds beklaagt over de kwalijke manier waarop woke-gedachtegoed van overheidswege in het onderwijs doorsijpelt. Je vindt het dus niet kwalijk dat de overheid zich met opvoeding en onderwijs bemoeit, maar wil gewoon dat de overheid jouw ideeën verkondigt. Voor mij is dat het toonbeeld van intolerantie.
  dinsdag 10 september 2024 @ 10:59:07 #58
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_214940109
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:19 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
In dit geval hebben de boomers helemaal gelijk.

De ouders van iPad kids hangen zelf ook de hele dag op de telefoon of voor de TV. Genoeg ouders die helemaal NIKS doen in hun leven behalve (social)media consumeren en werken, verwachten dat zulke mensen in staat zijn het goede voorbeeld te geven is natuurlijk wensdenken.
Ik moet het nog maar zien
Laffe huichelaar
pi_214940128
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:48 schreef over_hedge het volgende:
Als we dat hier ook doen bestaat fok niet meer :{w
Nonsens.
pi_214940139
quote:
3s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:00 schreef Socios het volgende:

[..]
Nonsens.
Want? Fok is geen sociale media?
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_214940143
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat dit nota bene uit jouw mond komt terwijl jij je steeds beklaagt over de kwalijke manier waarop woke-gedachtegoed van overheidswege in het onderwijs doorsijpelt. Je vindt het dus niet kwalijk dat de overheid zich met opvoeding en onderwijs bemoeit, maar wil gewoon dat de overheid jouw ideeën verkondigt. Voor mij is dat het toonbeeld van intolerantie.
Nee hoor, er is een verschil tussen het censureren van politiek gedachtegoed en het beschermen van kinderen.

En hoe denk je dat het woke gedachtegoed zich verspreid? Social media is daar wellicht de grootste katalysator van. Dat hebben we met alle sociale bewegingen van de afgelopen jaren gezien, van de genderideologie tot BLM tot XR tot de pro-Palestijnse troep. Het verspreid zich allemaal via de socials en zo bereikt het jongeren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_214940147
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar jij ziet toch ook wel dat er specifieke potentieel gevaarlijke onderdelen zijn van bepaalde platforms?

Is het gek dat de overheid daar grenzen aan wil stellen? In plaats van bv AI nu al zo aan banden te leggen dat bedrijven als Meta en Apple simpelweg hun AI producten van de EU markt afhouden?
Het is zuiverder die twee te scheiden: kwalijke invloed en hoe je daarmee omgaat. Ik heb eerder al gezegd op wat voor manieren ik kwalijke invloed zie (denk met name aan privacy en verslaving), maar ik heb een andere zienswijze over hoe we daarmee om moeten gaan. En nee, ik vind dat hier geen rol is weggelegd voor de overheid.

Nu maak ik me niet zoveel zorgen om overheidsbeleid, want ik weet hoe eenvoudig dat te omzeilen is. Waar ik me wel zorgen om maak, is dat we de verkeerde discussie voeren en daardoor kansen mislopen om onze kinderen mediawijs te maken.
pi_214940158
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, er is een verschil tussen het censureren van politiek gedachtegoed en het beschermen van kinderen.

En hoe denk je dat het woke gedachtegoed zich verspreid? Social media is daar wellicht de grootste katalysator van. Dat hebben we met alle sociale bewegingen van de afgelopen jaren gezien, van de genderideologie tot BLM tot XR tot de pro-Palestijnse troep. Het verspreid zich allemaal via de socials en zo bereikt het jongeren.
Eh, heb je even gemist hoe Thierry Baudet populair is geworden door TikTok en godgans progressief Nederland klaagt over X sinds Elon Musk?
  dinsdag 10 september 2024 @ 11:06:01 #64
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_214940184
quote:
Linkse betutteling. Wel compleet blijven he?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 10 september 2024 @ 11:06:54 #65
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_214940194
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik zeg wat de consensus onder wetenschappers is. En ook dat maakt het niet per se waar, maar je kunt er wel wat meer afstand mee nemen van de waan van alledag, die wordt gevoed door journalisten en waar opportunistische politici - of is dat een tautologie? - maar wat graag op meeliften.

De oude Grieken schreven al over de bedenkelijke invloed van nieuwe media (in dit geval het schrift) op de jeugd. Dat is nooit anders geweest. Er is zelfs een tijd geweest dat het lezen van literatuur als iets kwalijks werd gezien. Het patroon is dat het nieuwe met argwaan wordt onthaald en de aandacht uitgaat naar de risico's en hetgeen we verliezen. De nieuwe mogelijkheden die ontstaan, worden verwaarloosd.

Ik dacht dat we dit proces met digitale media allang hadden doorgemaakt. Er is inmiddels best veel onderzoek waaruit positieve effecten naar voren komen en negatieve effecten niet worden gevonden of in context worden geplaatst. En het advies van opvoedkundigen en media-experts is erop aangepast. Zo is de focus al langere tijd verlegd van inperken en afschermen naar betrokkenheid bij je kinderen tonen en mediawijsheid aanleren.

Misschien aardig om een voorbeeld te geven uit mijn eigen professionele praktijk. Ik legde aan studenten een bestaande casus voor van een jongen die gameverslaafd was. Zij moesten een advies uitbrengen aan de moeder van die jongen. Tussendoor kregen ze de kans om vragen te stellen. Werkelijk alle studenten gaven als advies om de computer af te pakken of schermtijd in te perken. Toen hielp ik ze om vragen te stellen. Zo kwamen ze er gaandeweg achter dat de gameverslaving een symptoom van een ander probleem was, dat er een zeer problematische thuissituatie was en dat voor die jongen gamen de enige manier was waarop hij nog contact had met zijn vader. Ineens veranderden alle adviezen.
Ik denk dat deze discussie specifiek moet gaan over sociale media. De hele dag achter de televisie of spelcomputer hangen is ook slecht, maar in mate kan dat nog een positieve ontwikkeling op kinderen hebben.

De huidige opzet en de algortimen van social media zijn schadelijk voor kinderen en tieners. Er zijn echt al talloze onderzoeken geweest die dat bevestigen en de positieve effecten zijn vaak verwaarloosbaar. Het doet me denken aan die moeder die heel trots was dat haar iPad kleuter dankzij de tablet al zo goed woordjes kon spellen terwijl ze pas vier jaar oud is. We focussen ons teveel op meetbare vaardigheden en vergeten daarbij even welke sociale en motorieke skills een peuter allemaal leert wanneer het een dagje in de speeltuin of het bos klimt en klautert met leeftijdsgenootjes.

Je geeft zelf aan dat je dochter heel veel leert van TikTok. Geloof je dit zelf? Het internet staat vol met surface level information, je hebt er precies helemaal niks aan. Leuk om te weten verder niet. Tegenwoordig kunnen de kinderen feilloos een Engels accentje opzetten, maar van grammatica hebben ze geen kaas gegeten. Kinderen leren helemaal niet zoveel van het internet.
pi_214940205
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:57 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Iig zijn er op fora geen verslavende algoritmes die je in een eindeloze loop brengen van twijfelachtige filmpjes met thinspiration/aansporen tot geweld/rechtsextremisme/andersoortige lelijkheid.

Zeker als twintiger heb ik er veel van geleerd, zelfs al ben ik behoorlijk onderuit gegaan wat betreft m'n gedrag online. Net als veel tieners en twintigers op 'echte' social media, nu. Maar dat lag meer aan mezelf dan aan hoe fora in elkaar zaten.
Mij hoef je niet te overtuigen. Ik zit al vijfentwintig jaar op dit forum. Ik zat al op een scholierenforum toen de Volkskrant er een jubelbericht over schreef omdat we de Klassieken bespraken. Ik heb mijn geliefde ontmoet via sociale media, ik heb gelijkgestemden gevonden via sociale media en er gaat geen dag voorbij dat ik sociale media niet gebruik om me te informeren en amuseren. Ik gun mijn kinderen hetzelfde.
pi_214940216
Die Australiërs zijn me toch wel tegengevallen met hun extremistische overheidsinterventies, of het nu onder Labour of de conservatieven is/was. Ongekende betutteling, bemoeien met waar je niet over gaat en ook nog eens verschrikkelijk naïef om te denken dat je dit daadwerkelijk kan handhaven.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  dinsdag 10 september 2024 @ 11:10:43 #68
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214940228
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Mij hoef je niet te overtuigen. Ik zit al vijfentwintig jaar op dit forum.
Ik ruim 23 jaar, weliswaar niet onder deze naam - het komt in de buurt.
pi_214940248
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Eh, heb je even gemist hoe Thierry Baudet populair is geworden door TikTok en godgans progressief Nederland klaagt over X sinds Elon Musk?
Daar heb je zeker een punt, maar Baudet ben ik in de landelijke politiek liever kwijt dan rijk. Sociale media biedt voornamelijk een platform aan de meest bizarre en onwenselijke excessen, ook aan de rechterkant van het politieke spectrum.

Musk had X niet over hoeven nemen om tegenwicht te bieden aan het radicale progressieve gedachtegoed als dit niet via social media zoveel invloed had weten te vergaren. Dat progressieven steen en been klagen over deze overname is omdat men weet dat X voorheen gerund werd volgens hun normen en waarden, dat wilde zeggen dat als een twitter gebruiker bijvoorbeeld stelde dat Ellen Page een vrouw is, men (tijdelijk) verband werd van het platform, vanwege 'hate speech'.
pi_214940274
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is zuiverder die twee te scheiden: kwalijke invloed en hoe je daarmee omgaat. Ik heb eerder al gezegd op wat voor manieren ik kwalijke invloed zie (denk met name aan privacy en verslaving), maar ik heb een andere zienswijze over hoe we daarmee om moeten gaan. En nee, ik vind dat hier geen rol is weggelegd voor de overheid.

Nu maak ik me niet zoveel zorgen om overheidsbeleid, want ik weet hoe eenvoudig dat te omzeilen is. Waar ik me wel zorgen om maak, is dat we de verkeerde discussie voeren en daardoor kansen mislopen om onze kinderen mediawijs te maken.
Ook als die specifieke algoritmes verboden worden (en dat kan prima) kun je je kinderen prima mediawijs maken.

Ik ben ook geen voorstander van de rubberen tegel maatschappij. Maar speeltoestellen met scherpe randen gelijk scheermessen of waar je makkelijk van ruim 10 meter hoogte naar beneden kan vallen vind ik ook weer niet ok.
pi_214940284
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:06 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Ik denk dat deze discussie specifiek moet gaan over sociale media. De hele dag achter de televisie of spelcomputer hangen is ook slecht, maar in mate kan dat nog een positieve ontwikkeling op kinderen hebben.

De huidige opzet en de algortimen van social media zijn schadelijk voor kinderen en tieners. Er zijn echt al talloze onderzoeken geweest die dat bevestigen en de positieve effecten zijn vaak verwaarloosbaar. Het doet me denken aan die moeder die heel trots was dat haar iPad kleuter dankzij de tablet al zo goed woordjes kon spellen terwijl ze pas vier jaar oud is. We focussen ons teveel op meetbare vaardigheden en vergeten daarbij even welke sociale en motorieke skills een peuter allemaal leert wanneer het een dagje in de speeltuin of het bos klimt en klautert met leeftijdsgenootjes.

Je geeft zelf aan dat je dochter heel veel leert van TikTok. Geloof je dit zelf? Het internet staat vol met surface level information, je hebt er precies helemaal niks aan. Leuk om te weten verder niet. Tegenwoordig kunnen de kinderen feilloos een Engels accentje opzetten, maar van grammatica hebben ze geen kaas gegeten. Kinderen leren helemaal niet zoveel van het internet.
Ik ben het helemaal met je eens dat we ons te veel richten op meetbare vaardigheden. Dat is deels ook de reden dat uit vroeger onderzoek steeds naar voren kwam dat nieuwe media slecht waren. We namen oude uitkomstmaten als uitgangspunt, terwijl we wisten dat oude media (boeken) die hielpen ontwikkelen. Die uitkomstmaten hebben we nooit heroverwogen, maar we zijn oude uitkomstmaten en tests blijven gebruiken om de invloed van nieuwe media te bepalen. Zulke designkeuzes bepalen op voorhand de resultaten en conclusies.

Zeggen dat kinderen niet zoveel leren van het internet, vind ik waanzin. Alsof "het internet" één ding is. Je kunt boeken en kranten lezen via het internet, dat weet je toch? Het gaat erom wat je ermee doet. Ik gebruik sociale media bijvoorbeeld om de Amerikaanse politiek te volgen, om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op cryptogebied en ik volg Lomborg vanwege zijn verfrissende en wetenschappelijk onderbouwde kritiek op klimaatbeleid. Zeggen dat sociale media gewoon schadelijk zijn, betekent oogkleppen op hebben voor zulk gebruik. En dan zwijg ik maar over de talloze alternatieve manieren waarop mensen zich oppervlakkig vermaken (kankeren op de tv is uit?).

Mijn dochter leert inderdaad veel van TikTok. Daar praat ik graag met haar over. O+
pi_214940290
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:08 schreef nostra het volgende:
Die Australiërs zijn me toch wel tegengevallen met hun extremistische overheidsinterventies, of het nu onder Labour of de conservatieven is/was. Ongekende betutteling, bemoeien met waar je niet over gaat en ook nog eens verschrikkelijk naïef om te denken dat je dit daadwerkelijk kan handhaven.
Dat is altijd zo geweest. Hell, je mag daar niet eens een banaan meenemen van de ene provincie naar de andere.
pi_214940291
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Er zijn wel wat aspecten in het VK die beperkt worden, maar ik vraag me toch af welke je hier bedoelt?
pi_214940317
quote:

[..]

Als ouder ben je in principe ook een filter over waar je kinderen wel en niet aan worden blootgesteld, en hoe dat gebeurt. Dat is op internet voor veel ouders nogal lastig, en veel ouders doen er ook weinig aan. Maar waar leg je de grens? Veel ouders zijn uberhaupt niet geschikt om kinderen op te voeden, maar je gaat hen toch ook niet verbieden kinderen te nemen?
  dinsdag 10 september 2024 @ 11:25:53 #75
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_214940355
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]

Ben het niet vaak met je eens, maar nu wel.
Ben alleen bang dat met een verbod op social media kinderen weer meer voor de tv gaan zitten ofzo.
Ik weet niet hoe het zit in Australië met speeltuinen en sportclubs voor kinderen, maar mik er vooral op dat aantrekkelijker te maken. Geen idee of ouders daar moeten betalen om hun kinderen bij een sportclub te laten deelnemen, en hoeveel.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_214940511
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:46 schreef Chadi het volgende:
Mensen moeten gewoon zo vrij mogelijk zijn om te doen en laten wat ze willen.
ouders hebben daarbij een verantwoordelijkheid en die moeten ze nemen.
Het probleem daarvan is dat teveel ouders de opvoeding overlaten aan anderen zoals leraren.
pi_214940582
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Als ouder ben je in principe ook een filter over waar je kinderen wel en niet aan worden blootgesteld, en hoe dat gebeurt. Dat is op internet voor veel ouders nogal lastig, en veel ouders doen er ook weinig aan. Maar waar leg je de grens? Veel ouders zijn uberhaupt niet geschikt om kinderen op te voeden, maar je gaat hen toch ook niet verbieden kinderen te nemen?
Als ze die "pleegouders" hadden verboden kinderen op te vangen, was veel leed dat meisje bespaard gebleven. Dus hoezo niet? Goed.. extreem voorbeeld, I know.

Hoe ver ga je voor t grote Goed, het geheel? Wanneer wordt beschermen, betuttelen? Enz

Maar in deze, zijn het niet de kinderen noch de ouders die de grenzen (van het toelaatbare/ethische) opzoeken: Dat zijn de grote Tech Media Social Media platforms.. ZIJ zoeken de grens op, en laten ons (hier en elders) de hersenen kraken om een probleem aan te pakken, die ZIJ ons allen presenteren. Terwijl ze schathemeltje rijk worden, het zal hen een rotzorg zijn hoe t met andermans kinderen gaat.

Zie mijn quotes op de vorige pagina van Zuckerberg, Gates en Jobs.

De beperking vind ik goed, alleen al, om die giganten een gevoel te geven dat ze niet Oppermachtig zijn, dat er grenzen zijn waar ze duidelijk overheen gaan. Dat lijkt me een gezond signaal!
  dinsdag 10 september 2024 @ 12:19:22 #78
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_214940741
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 10:29 schreef Cruzinats het volgende:
Mijn gedachte bij het lezen van dit topic. Ik verkeerde toen in de naïve veronderstelling dat men door beschikbaarheid van kennis wijzer zou worden. Ik heb er niet bij stil gestaan dat een communicatiemiddel ook gebruikt kan worden om te sturen in het voordeel van de beïnvloeder.

Nog erger vind ik dat zelfs overheden informatiestromen proberen te sturen door wetten als verbod op desinformatie waarvan zij bepalen wat informatie of desinformatie is. Kennis is macht. Als je weet welke informatie iemand toe komt dan weet je ook hoe hun referentiekader zich ontwikkelt zodat je dit in je eigen voordeel kunt gebruiken. Weet je meer over een ander dan een ander over jou weet dan sta je strategisch sterker.

Ik vind dat overheden zich steeds meer een informatiemonopolie toe eigenen. Ze registreren zoveel mogelijk zaken om later profijt van te hebben mocht het noodzakelijk zijn, maar hoe controleer ik wat met mijn gegevens gebeurt en hoe wordt geborgd dat een toekomstige regering daar geen misbruik van maakt?

Het klinkt allemaal nobel dat kinderen tegen negatieve invloeden van sociale media beschermd worden, maar dat instrument kan ook gebruikt worden om te vrije informatie en meningsuitingen te beperken. Neem Telegram als voorbeeld waarvan ik de nadelen op vind wegen tegen de voordelen, want het is een goudmijn aan vrije informatie. Geopolitieke kwesties worden door vrije informatie in geuren en kleuren duidelijker en objectiever dan wat anderen je voorschotelen.

Dus ik sta heel dubbel in overheidsinterventies van informatiestromen. Nu is het in je voordeel, maar als je dit toelaat dan laat je ook het andere toe dat in je nadeel is. Uiteindelijk zijn het de ouders die de kinderen moeten opvoeden en niet de overheid. Maar als menig ouder het verkeerde voorbeeld geeft door zelf de hele dag op sociale media te zitten, tja...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_214940762
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2024 11:58 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
Als ze die "pleegouders" hadden verboden kinderen op te vangen, was veel leed dat meisje bespaard gebleven. Dus hoezo niet? Goed.. extreem voorbeeld, I know.
Daarmee ga je ervanuit dat het alternatief sowieso beter is? Maar wat is het alternatief? De eigen ouders bij wie het kind eigenlijk weg moet? Instanties? Andere pleegouders?
En kinderen worden pas in extreme gevallen weggehaald bij hun ouders, en in Nederland is men daar nog relatief snel in in vergelijking met veel andere landen.

quote:
Hoe ver ga je voor t grote Goed, het geheel? Wanneer wordt beschermen, betuttelen? Enz
Inderaad, wat ik probeerde aan te geven, door een extreem voorbeeld te noemen, is: Waar ligt de grens?
Geen social media tot je 16e? Prima, maar gooi ze dan op hun 16e ook niet gelijk in het diepe.

quote:
Maar in deze, zijn het niet de kinderen noch de ouders die de grenzen (van het toelaatbare/ethische) opzoeken: Dat zijn de grote Tech Media Social Media platforms.. ZIJ zoeken de grens op, en laten ons (hier en elders) de hersenen kraken om een probleem aan te pakken, die ZIJ ons allen presenteren. Terwijl ze schathemeltje rijk worden, het zal hen een rotzorg zijn hoe t met andermans kinderen gaat.

Zie mijn quotes op de vorige pagina van Zuckerberg, Gates en Jobs.
Bedrijven zoeken altijd het randje op van wat mag. Dranken als passoa, pisang ambon etc waren vroeger 20% alcohol. Toen werd ingesteld dat in de supermarkt geen drank verkocht mag worden van meer dan 16%, ook omdat het toen veel door kinderen werd gekocht. Gevolg: Het percentage alcohol in de dranken werd verlaagd zodat het nog steeds in de supermarkt verkocht kon worden.

quote:
De beperking vind ik goed, alleen al, om die giganten een gevoel te geven dat ze niet Oppermachtig zijn, dat er grenzen zijn waar ze duidelijk overheen gaan. Dat lijkt me een gezond signaal!
Ik vind zo'n beperking ook niet verkeerd. En, als ouders kun je het altijd nog toelaten als je denkt dat OK kan (het ene kind van 16 is het andere niet he), de politie komt echt niet door je keukenraam gluren of je kind 's avonds niet op social media op de ipad zit. Net zoals ze niet enforcen of een kind van 17 thuis niet wel eens een biertje drinkt.
pi_214940765
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:35 schreef tong80 het volgende:
Ze heet niet voor niets Albanese. Die leest nog in spijkerschrift.

'Ze?'

:P
  dinsdag 10 september 2024 @ 12:26:10 #81
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_214940789
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 12:21 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
'Ze?'

[ afbeelding ]

:P
"Jezus wat een lelijk wijf. Zou mijn hond er nog vanaf schoppen!"
  dinsdag 10 september 2024 @ 12:35:35 #82
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_214940876
In Nederland is er ook een minimale leeftijd alleen de ouders houden zich er niet aan.

13 jaar!!!

De kinderen onder de 13 hebben nog niet de vaardigheden om kritisch te denken en geloven alles wat ze zien op TikTok.

[ Bericht 4% gewijzigd door KingRadler op 10-09-2024 12:41:05 ]
  Trouwste user 2022 dinsdag 10 september 2024 @ 12:41:34 #83
7889 tong80
Spleenheup
pi_214940913
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 12:35 schreef KingRadler het volgende:
In Nederland is er ook een minimale leeftijd alleen de ouders houden zich er niet aan.

13 jaar!!!

De kinderen onder de 13 hebben nog niet de skills om kritisch the denken en geloven alles wat ze zien op Tiktok.
Volwassenen hebben daar Facebook voor: 'Hep ut selluf gezien op feesboek.'

dinsdag 10 september 2024 @ 12:44:07 #84
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_214940939
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 12:41 schreef tong80 het volgende:

[..]

hahaha dat is waar er zijn genoeg volwassen die nog altijd niet kunnen denken
pi_214940973
Moeten we hier ook maar doen. Plus een verplichte iq test voordat je een Facebook, Insta, etc account mag aanmaken.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  Trouwste user 2022 dinsdag 10 september 2024 @ 12:47:42 #86
7889 tong80
Spleenheup
pi_214940974
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 12:44 schreef KingRadler het volgende:

[..]
hahaha dat is waar er zijn genoeg volwassen die nog altijd niet kunnen denken
Daarom kan de PVV geen leden krijgen, terwijl ze de grootste partij zijn.

Trouwste user 2022 dinsdag 10 september 2024 @ 12:48:03 #87
7889 tong80
Spleenheup
pi_214940977
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 september 2024 12:47 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Moeten we hier ook maar doen. Plus een verplichte iq test voordat je een Facebook, Insta, etc account mag aanmaken.
Hef FOK! dan maar op.

dinsdag 10 september 2024 @ 12:54:27 #88
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214941047
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 12:41 schreef tong80 het volgende:

[..]

FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 10 september 2024 @ 13:01:24 #89
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_214941103
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 09:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Wat aandoenlijk naief.
Dit betreft Australië. Het zou me niet eens verbazen als je daar een identiteitsbewijs zou moeten laten scannen via je telefoon oid voor bewijs. Uiteraard kan je daar vast ook wel weer wat mee maar het lijkt me een stuk lastigere (en illegalere).
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  dinsdag 10 september 2024 @ 13:05:42 #90
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_214941139
quote:

13 jaar!!!

De kinderen onder de 13 hebben nog niet de vaardigheden om kritisch te denken en geloven alles wat ze zien op TikTok.
Dezelfde discussie is er met bepaalde computerspellen. Hele volksstammen laten hun kroost van alles spelen zonder toezicht ondanks een duidelijke leeftijdsgrens. Toen mijn middelste een jaar of 9 was wou ie GTA en dat soort spellen. Mocht niet van mij. Prima, ging hij een paar deuren verderop bij een vriendje.

Lieve mensen verder hoor, maar ze schrokken zich rot toen ik even vertaalde wat er allemaal geroepen werd over en weer aan modderfokker en ik verkracht je moeder in haar kont en zo. Ze spraken geen Engels.

Reactie na de schrik: "Ja, maar we kunnen hem toch niet gaan verbieden?" Bewust onbekwaam... Ja totdat het joch betrapt werd met porno (ook iets met een leeftijdsgrens, hoezo is dat betutteling?) en later dat ie een vriendinnetje had, daar konden ze ineens wel politieagentje voor spelen.
pi_214941472
quote:

13 jaar!!!

Op veel middelbare scholen mogen ze geen smartphone tijdens de schooldag bij zich hebben. Maar ja, dan wordt het klokkijken weer een probleem enzo.
NWS / Scholieren regelmatig te laat omdat ze geen klok kunnen kijken
  dinsdag 10 september 2024 @ 13:50:41 #92
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_214941517
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 13:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Op veel middelbare scholen mogen ze geen smartphone tijdens de schooldag bij zich hebben. Maar ja, dan wordt het klokkijken weer een probleem enzo.
NWS / Scholieren regelmatig te laat omdat ze geen klok kunnen kijken
Dat hebben ze nu ondertussen wel geleerd.
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 10 september 2024 @ 14:01:52 #93
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_214941603
quote:
_O_
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_214941613
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 12:26 schreef Qarrad het volgende:

[..]
"Jezus wat een lelijk wijf. Zou mijn hond er nog vanaf schoppen!"
Daar heb je een punt. Ik zou jouw hond er ook vanaf schoppen.
  dinsdag 10 september 2024 @ 14:03:19 #95
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_214941614
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 13:05 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dezelfde discussie is er met bepaalde computerspellen. Hele volksstammen laten hun kroost van alles spelen zonder toezicht ondanks een duidelijke leeftijdsgrens. Toen mijn middelste een jaar of 9 was wou ie GTA en dat soort spellen. Mocht niet van mij. Prima, ging hij een paar deuren verderop bij een vriendje.

Lieve mensen verder hoor, maar ze schrokken zich rot toen ik even vertaalde wat er allemaal geroepen werd over en weer aan modderfokker en ik verkracht je moeder in haar kont en zo. Ze spraken geen Engels.

Reactie na de schrik: "Ja, maar we kunnen hem toch niet gaan verbieden?" Bewust onbekwaam... Ja totdat het joch betrapt werd met porno (ook iets met een leeftijdsgrens, hoezo is dat betutteling?) en later dat ie een vriendinnetje had, daar konden ze ineens wel politieagentje voor spelen.
Dit soort taalgebruik zit absoluut niet in GTA, dus ik zou het even ergens anders bij zoeken.
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_214941645
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 september 2024 12:47 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Laten we op FOK! starten.

Wat kinderlijk naief allemaal. Koddig.
En onder de 16 ook geen porno meer. Basta.
Go hard or go home
pi_214941652
quote:
Je bedoelt opvoeden als in kinderen achter een scherm zetten zodat de ouders er even geen last van hebben?
pi_214941663
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 14:07 schreef Noek het volgende:

En onder de 16 ook geen porno meer. Basta.
Dat is gemeen. Dat is juist een leeftijd dat de meesten nog porno nodig hebben. ;)
  dinsdag 10 september 2024 @ 16:01:20 #99
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_214942357
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 14:03 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Dit soort taalgebruik zit absoluut niet in GTA, dus ik zou het even ergens anders bij zoeken.
"GTA en dat soort spellen" zei ik. Dat de gamers met van die headsets tegen elkaar zitten te schreeuwen, je kent het vast.
  dinsdag 10 september 2024 @ 16:02:28 #100
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_214942372
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 14:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Daar heb je een punt. Ik zou jouw hond er ook vanaf schoppen.
Psych, ik heb geen hond! :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')