Middelbare scholieren komen te laat omdat ze de ‘wijzerklok’ niet snappen: ‘Ze wijzen op de klokken die overal hangen. Die kan ik niet lezen’Sinds middelbare school BC Broekhin een smartphonevrij-beleid voert, ziet ze regelmatig dat leerlingen te laat komen. Wat blijkt? Ze kunnen de 'ouderwetse' wijzerklok niet meer lezen.
![5.jpg]()
Het gebruik van
smartphones in de klas is sinds 1 januari van dit jaar verboden. Uit een enquête van De Volkskrant in januari van dit jaar bleek dat bijna de helft van de middelbare scholen in Nederland nog verder gaat: de mobiel mag weliswaar mee naar school worden genomen, maar moet de hele dag in de kluis blijven.
Middelbare school BC Broekhin in Roermond voerde dat ‘thuis of in de kluis-beleid’ bij de start van dit schooljaar ook in. Naast de positieve effecten (betere concentratie en prestaties, socialer, gezelliger), ervaren ze daar ook een ander, opmerkelijk gevolg: leerlingen die te laat in de les komen omdat ze geen analoge klok kunnen lezen.
Extra klokken„Daar denk je toch niet aan als je school
smartphone-vrij wordt”, vertelt directeur Elianne Engelen. „We hadden er wel aan gedacht om extra klokken op te hangen zodat de leerlingen overal de tijd kunnen zien nu ze hun mobiel niet meer bij hebben.” Voor een aantal leerlingen („Het zijn er geen honderden”) baat dat echter niet, zo bleek.
„We merkten de afgelopen weken dat leerlingen aan leraren of conciërges vragen hoe laat het is”, vertelt Engelen. „Die wijzen dan op de klokken die overal hangen. ‘Die kan ik niet lezen’, is het antwoord. Ze zijn het kijken op de wijzerklok verleerd door altijd te werken met een digitale klok. We beschouwden klokkijken als vanzelfsprekend, maar blijkbaar is de werkelijkheid toch anders.”
Het gevolg is dat leerlingen te laat in de klas komen. Volgens Engelen weten de leerlingen dat de les om bijvoorbeeld 11:15 uur begint, maar hoe dat op een klok eruitziet, is ze onbekend. „Ze noemen het elf dubbele punt vijftien, niet kwart over elf. Ik verzin het niet.” Pas na navraag aan een leraar of conciërge kunnen de wijzers ontcijferd worden.
Brief aan oudersVoor het leren klokkijken is geen tijd ingepland op de middelbare school, legt Engelen uit. „Dat zou op de basisschool gebeurd moeten zijn.” Toch sluit ze niet uit dat leraren er in de mentorles aandacht aan besteden. De directeur besloot daarnaast om het gegeven in een brief aan alle ouders en verzorgers te vermelden. Met het verzoek het klokkijken thuis te oefenen.
Dan maar digitale klokken ophangen in de school is niet aan de orde. „Het is een kwestie van oefenen”, vindt Engelen. „Op school en met hulp van thuis.” Ze is ervan overtuigd dat het dan weer goed moet komen.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240829_94696602