abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 september 2024 @ 19:46:17 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_214910499
Spotify, de grootste muziekstreamingservice van de wereld, is verzand in een ongeorganiseerde chaos. Het platform wordt overpoeld door nepmuziek die onder de naam van bekende bands verschijnt. Tientallen artiesten en muzikanten slaan alarm omdat ze zien dat hun namen verbonden worden aan nummers waar ze helemaal niets mee te maken hebben. ,,Dit gaat nog wel even duren...”

Deze met kunstmatige intelligentie (AI) gemaakte liedjes verschijnen op de officiële profielen van tientallen grote metalbands als While She Sleeps en Bury Tomorrow en dat zorgt voor veel verwarring en frustratie onder fans en artiesten. De eerste klachten kwamen circa drie weken geleden op X toen fans ontdekten dat hun favoriete bands plotseling onbekende nummers in hun discografie hadden staan.

Verschillende bands trokken daarop gelijk aan de bel. De Australische metalband Alpha Wolf waarschuwde op hun kanalen: ‘Dit is niet Alpha Wolf. Metalcore (een stroming binnen de metal, red.) is gehackt. We werken er hard aan om dit zo snel mogelijk te verwijderen.’

Waar komt dit vandaan?
Het probleem maakt deel uit van een bredere, gecoördineerde poging om AI-muziek onder de namen van bekende bands te publiceren. Het patroon in de liedjes en de bijbehorende artwork wijst op een zorgvuldig geplande actie, mogelijk door een criminele bende. Toch heeft niemand de oplichting opgeëist of de motieven achter deze uploads uitgelegd. Bands zijn het zat en roepen Spotify op om in te grijpen. Ze benadrukken dat deze neptracks niet alleen hun reputatie schaden, maar ook het vertrouwen van hun fans ondermijnen.

Het probleem speelt nu al een aantal weken, maar is nog steeds niet opgelost. Deze vrijdag dook er uit het niets een zogenaamd nieuw album van de band Witchcraft op, maar zij zijn helemaal niet bezig met een nieuwe plaat. Daarnaast duiken de nummers nu zelfs op in de Release Radar, een officiële lijst waarin nieuwe muziek wordt gepromoot. De liedjes komen daardoor in het algoritme terecht en daardoor kun je zelfs zonder dat je er zelf naar zoekt met de liedjes geconfronteerd worden.

Spotify is twee weken geleden door deze site gevraagd om een reactie te geven op de overvloed aan nepmuziek. Een woordvoerder gaf aan navraag te doen, maar daar is geen reactie meer op gekomen.

Dweilen met de kraan open
Op het wereldberoemde internetforum Reddit is inmiddels een aparte pagina aangemaakt waar bezoekers de met AI gegenereerde liedjes kunnen aangeven, met als doel om zowel luisteraars als bands te waarschuwen. Veel van deze liedjes worden doorgaans binnen enkele dagen door Spotify offline gehaald. De Zweedse streamingdienst speurt dagelijks naar nepcontent om het platform veilig en stabiel te houden, maar kennelijk is het momenteel dweilen met de kraan open.

‘Het zal nog wel even duren’, tempert de band Ghøstkid de verwachtingen op Instagram. ‘Veel bands hebben dezelfde problemen met dit soort nepreleases. Natuurlijk is het niet een van onze tracks en iedereen werkt aan een oplossing.’ Joel Holmqvist, frontman van de metalcoreband Aviana, wijst op de zwakke punten van Spotify. ‘Spotify heeft een aantal grote gebreken in het verifiëren of het daadwerkelijk de geverifieerde artiest is die het nummer heeft geüpload. Deze persoon zag een maas in de wet en maakt er nu volledig gebruik van’, doelt de muzikant op de dader achter de uploads.

Bands en artiesten, zoals Caliban, Siamese, Fit for an Autopsy, The Devil Wears Prada en While She Sleeps, willen niet langer het slachtoffer zijn van deze ongecontroleerde uploads en roepen Spotify op om strenger toe te zien op wat er onder hun naam verschijnt. ‘Een frauduleuze artiest die zich voordoet als Caliban heeft via een twijfelachtige distributeur een door AI gegenereerd nummer geüpload dat nu zal verschijnen’, waarschuwt de band Caliban op Instagram. ‘Distributeurs en streamingplatforms geven elkaar de schuld, terwijl zelfs grote labels machteloos lijken. Wij werken eraan dit probleem op te lossen.’

Strijd tegen AI
Veel muzikanten verzetten zich sterk tegen AI-modellen die liedjes kunnen maken. Ze zijn bang dat door kunstmatige intelligentie hun muziek minder waard wordt. De grootste platenlabels ter wereld hebben inmiddels twee start-ups op het gebied van kunstmatige intelligentie aangeklaagd. Universal Music, Warner Music Group en Sony Music Entertainment proberen hun intellectuele eigendom te beschermen tegen technologie die mensen in staat stelt om op basis van bestaande nummers muziek te genereren.

Een koepelorganisatie van de Amerikaanse muziekindustrie, de RIAA, spande deze zomer een dubbele rechtszaak aan tegen Suno AI en Uncharted Labs, de ontwikkelaar van Udio AI. Met deze muziekprogramma’s kan iedereen gemakkelijk eigen nummers maken. De klachten richten zich op het feit dat de bedrijven hun AI-modellen onrechtmatig trainen met grote hoeveelheden auteursrechtelijk beschermde muziek. De RIAA eist schadevergoedingen van maximaal 150.000 dollar ‘per geschonden werk’, omgerekend bijna 140.000 euro. Dit zou kunnen oplopen tot mogelijk miljarden dollars.

Eerder dit jaar spraken bekende artiesten en bands als Pearl Jam, Imagine Dragons, Billie Eilish, Stevie Wonder en Nicki Minaj zich uit tegen het ongebreidelde gebruik van AI. Samen met zo’n tweehonderd artiesten ondertekenden zij een open brief van de organisatie Artist Rights Alliance, waarin het ‘roofzuchtige’ gebruik van AI werd veroordeeld.

https://www.ad.nl/binnenl(...)n-wij-niet~abd6a536/

Dit gaat straks over bizar groot geld. Terwijl er weinig aan te doen is ben ik bang. :{

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 6 september 2024 @ 19:48:29 #2
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_214910524
AI :r
pi_214910717
quote:
Bands en artiesten, zoals Caliban, Siamese, Fit for an Autopsy, The Devil Wears Prada en While She Sleeps
Ok...
  Trouwste user 2022 vrijdag 6 september 2024 @ 20:07:58 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_214910734
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:05 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ok...
Mij zeggen ze ook niks. Waarschijnlijk de journalist/redacteur liefhebber van het genre. Verderop wordt er diverser gerefereerd.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator vrijdag 6 september 2024 @ 20:14:25 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214910793
Hoe is de kwaliteit van die gegenereerde liedjes?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 6 september 2024 @ 20:15:02 #7
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_214910809
Ik snap dit niet.

Stel ik maak zelf een liedje; dan kan ik die toch niet uploaden naar Spotify onder het artiestenaccount van Michael Jackson?

Hoogstens onder mijn eigen naam zou ik denken?
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 6 september 2024 @ 20:18:06 #8
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_214910840
quote:

[..]
Ok...
Er wordt gesproken over het genre metalcore. Dan zullen dit ongetwijfeld artiesten uit dat genre zijn. Volgende gok is dat jij niks met dat genre hebt, dus ja, dan ken je die artiesten niet :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_214910854
quote:
Ok...
quote:
Eerder dit jaar spraken bekende artiesten en bands als Pearl Jam, Imagine Dragons, Billie Eilish, Stevie Wonder en Nicki Minaj zich uit tegen het ongebreidelde gebruik van AI.
pi_214910993
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:18 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Er wordt gesproken over het genre metalcore. Dan zullen dit ongetwijfeld artiesten uit dat genre zijn. Volgende gok is dat jij niks met dat genre hebt, dus ja, dan ken je die artiesten niet :)
Dan mogen ze blij zijn dat er onder hun naam meer muziek naar buiten komt. Dan trekken ze mss meer publiek..
  vrijdag 6 september 2024 @ 20:38:13 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214911090
quote:
op de officiële profielen van tientallen grote metalbands als While She Sleeps en Bury Tomorrow
Zwaar metalfan. Ken beide bands niet. Niks grote.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 6 september 2024 @ 20:39:45 #13
284411 crew  heywoodu
pi_214911102
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:31 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Dan mogen ze blij zijn dat er onder hun naam meer muziek naar buiten komt. Dan trekken ze mss meer publiek..
Wat een rare manier om te zeggen "dit is mijn ding niet" zonder gewoon te zeggen "dit is mijn ding niet".
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  vrijdag 6 september 2024 @ 20:42:13 #14
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_214911132
Heel lullig voor bands in dat soort obscure genres, maar om nou meteen te spreken van chaos is wel wat overdreven.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_214911143
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:14 schreef sp3c het volgende:
https://www.udio.com/songs/cux2nyPb9tAVS3y7ACNQ27
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 september 2024 @ 20:49:12 #16
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_214911202
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:38 schreef thedeedster het volgende:

[..]
over 2 maanden staat Bury Tomorrow in de Melkweg. dit is dus je kans...

edit: en While She Sleeps staat een paar dagen later 2x in de Rondazaal (2000 man) van TivoliVredenburg in Utrecht. Dus ook geen hele kleine band meer.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_214911280
Chaos, crisis in de zaal
  vrijdag 6 september 2024 @ 20:55:08 #18
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214911283
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:49 schreef Tokus het volgende:

[..]

edit: en While She Sleeps staat een paar dagen later 2x in de Rondazaal (2000 man) van TivoliVredenburg in Utrecht. Dus ook geen hele kleine band meer.
Welke genres? Goede zaal overigens. Heb er onder andere Hailstorm en Mastodon gezien. :)
Komende tijd een gevarieerd concert ensemble; Nick Cave, Kamasi Washington en Opeth.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_214911511
Tja, als je muziek produceert die na te maken is door een kettingzaag op volle toeren, dan maak je het AI ook niet moeilijk.
pi_214911594
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:15 schreef XDo het volgende:
Ik snap dit niet.

Stel ik maak zelf een liedje; dan kan ik die toch niet uploaden naar Spotify onder het artiestenaccount van Michael Jackson?

Hoogstens onder mijn eigen naam zou ik denken?
Dat snap ik ook niet helemaal. Labels/artiesten hebben daar dus geen eigen omgeving die ze exclusief kunnen beheren?
  zaterdag 7 september 2024 @ 08:32:39 #22
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214914031
De geest is uit de fles, is een heel toepasselijk spreekwoord hier.

Omdat er letterlijk geen weg terug is.

Je kan grote bedrijven gaan verbieden om AI muziek modellen te maken, maar open source begint net zo goed te worden, en kan lokaal draaien (hoewel trager natuurlijk).

Dit is wel een interessante video (negeer de clickbait titel)

Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 7 september 2024 @ 08:47:29 #23
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_214914080
quote:
Dit vind ik wel grappig!!! Ze moeten wel ff meer trainen op de stem van Adriaan :T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_214914260
Maar hoe werkt dat uploaden dan? Hebben artiesten niet hun eigen account via de platenmaatschappij ofzo? Geen idee hoe dat werkt. Maar als ik die AIplaatjes luister, waar gaat de opbrengst dan heen? Wie wordt er hier nou beter van?
-nee-
pi_214914328
quote:
Oei, dit is best goed...

Maar ja, deze ontwikkeling is al heel lang gaande, met autotune etc. Maar dit is wel een flinke sprong.
pi_214914777
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 09:18 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Oei, dit is best goed...

Maar ja, deze ontwikkeling is al heel lang gaande, met autotune etc. Maar dit is wel een flinke sprong.
AI is al heel goed in het produceren van "generieke muziek".

Maar voor zoiets als de drums in "In the air tonight", de saxofoon in "Zanzibar" of de gitaarsolo in "Reeling in the years" heeft het nog niet de creativiteit zonder iets te stelen.
pi_214915393
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 10:11 schreef Haushofer het volgende:
Ik laat mijn dochter de Freddie Mercury-cover van "Let it Go" luisteren:

:P
Wow, dat is verontrustend goed gemaakt :D
-nee-
pi_214915476
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 09:18 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Oei, dit is best goed...

In het Nederlands is het ook scary inmiddels:
https://www.udio.com/songs/nsaR8T5aRZkTzeHXNtBYkg
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_214915524
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 11:27 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
In het Nederlands is het ook scary inmiddels:
https://www.udio.com/songs/nsaR8T5aRZkTzeHXNtBYkg
Ik wou zeggen dat dit nummer zo mee kan op 100%nl maar ik ben bang dat de tekst toch net iets te hoog gegrepen is.
pi_214915544
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2024 11:36 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Ik wou zeggen dat dit nummer zo mee kan op 100%nl maar ik ben bang dat de tekst toch net iets te hoog gegrepen is.
Hehe, als ik genoeg credits had gehad, dan had ik de tekst wat correcter Nederlands gemaakt. Was voor een buurvrouw die last had van de airco, dus een tekst gegrepen uit het leven ;)
beter een knipoog dan een blauw oog
  Moderator zaterdag 7 september 2024 @ 11:48:38 #32
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_214915601
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:31 schreef Toine51 het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:38 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Ik ken het niet dus het zal wel kut zijn _O_
pi_214915609
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 september 2024 09:13 schreef Marsenal het volgende:
Maar hoe werkt dat uploaden dan? Hebben artiesten niet hun eigen account via de platenmaatschappij ofzo? Geen idee hoe dat werkt. Maar als ik die AIplaatjes luister, waar gaat de opbrengst dan heen? Wie wordt er hier nou beter van?
Dit snap ik ook niet. Het enige wat ik me voor kan stellen dat je het nummer onder een eigen artiestennaam uitbrengt met als co-artiest een bekende artiest. Maar er zal toch wel enige controle zijn?
pi_214915915
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 september 2024 11:17 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Wow, dat is verontrustend goed gemaakt :D
Ja, ik hoor als queenfanaat nog wel wat glitches, en het is qua zang overduidelijk een stempel van het origineel, maar het klinkt verrassend goed.
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 september 2024 @ 12:33:01 #35
7889 tong80
Spleenheup
pi_214915922
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:49 schreef Tokus het volgende:

[..]

Ik leer nog steeds redelijk grote bands kennen die al langer bestaan uit het "genre" waar ik het meest naar luister. Ben nu Planes mistaken for stars aan het spelen.

Trouwste user 2022 zaterdag 7 september 2024 @ 12:41:16 #36
7889 tong80
Spleenheup
pi_214915984
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 september 2024 08:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
De geest is uit de fles, is een heel toepasselijk spreekwoord hier.

Omdat er letterlijk geen weg terug is.

Je kan grote bedrijven gaan verbieden om AI muziek modellen te maken, maar open source begint net zo goed te worden, en kan lokaal draaien (hoewel trager natuurlijk).

Dit is wel een interessante video (negeer de clickbait titel)

_O_

pi_215221054
Dit is toch heerlijk. De ego van al die 'artiesten'..
pi_215221087
quote:
Slecht, maar voor veel mensen is muziek ook gewoon amusement of iets simpels voor eventjes in plaats van een daadwerkelijke kunst. Mensen die popmuziek luisteren bijvoorbeeld. :r

Anyway, je hoort direct dat het AI gegenereerd is en het is gewoon troep.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 9 oktober 2024 @ 19:46:10 #39
284411 crew  heywoodu
pi_215221251
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 19:30 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Slecht, maar voor veel mensen is muziek ook gewoon amusement of iets simpels voor eventjes in plaats van een daadwerkelijke kunst. Mensen die popmuziek luisteren bijvoorbeeld. :r

Anyway, je hoort direct dat het AI gegenereerd is en het is gewoon troep.
Dus je bent alleen 'juist' als je muziek op de 'juiste' manier luistert? En wat houdt dat exact in, dat je alleen goed bezig bent als je in een speciale stoel op een speciale kamer gaat zitten en dan uitgebreid naar een album gaat luisteren, zonder enige afleidingen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_215221462
quote:
9s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 19:46 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dus je bent alleen 'juist' als je muziek op de 'juiste' manier luistert? En wat houdt dat exact in, dat je alleen goed bezig bent als je in een speciale stoel op een speciale kamer gaat zitten en dan uitgebreid naar een album gaat luisteren, zonder enige afleidingen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beetje gevoel voor esthetiek hebben is het enige.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  woensdag 9 oktober 2024 @ 20:05:47 #41
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_215221496
Dweilen met de kraan open inderdaad _O-

Gewoon accepteren dat AI hier is om te blijven, als men dit lokaal kan gaan draaien is het klaar. Dat men het onder namen van artiesten uitbrengt is dan weer niet oke.

quote:
Kwaliteit is prima, en dit is van 5 maanden terug dus inmiddels allweer wat generaties/iteraties verder.
  woensdag 9 oktober 2024 @ 20:30:12 #42
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_215221755
https://aiaiairadio.nl/

24 uur per dag volkse, Nederlandstalige AI-liedjes, van 'artiesten' als Tinus Botervloot en Jelle Snacktrek. Voor wie ervan houdt.

En ze genereren die zooi daar zelf.

Ik ga het zelf niet opzetten (hier langdurig naar luisteren staat niet zo gek ver van een wortelkanaalbehandeling af), maar er zou weleens een markt voor kunnen zijn.
Muziek: 2024-selectie / 15+
pi_215226934
quote:
6s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 20:05 schreef S95Sedan het volgende:
Dweilen met de kraan open inderdaad _O-

Gewoon accepteren dat AI hier is om te blijven, als men dit lokaal kan gaan draaien is het klaar. Dat men het onder namen van artiesten uitbrengt is dan weer niet oke.
[..]
Kwaliteit is prima, en dit is van 5 maanden terug dus inmiddels allweer wat generaties/iteraties verder.
Ik snap echt het probleem niet. AI wordt helemaal geen concurrentie van 'echt'. Althans, dat hoeft het niet te zijn, als je er als artiest een beetje relaxt mee omgaat.
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:25:02 #44
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_215233877
quote:
6s.gif Op woensdag 9 oktober 2024 20:05 schreef S95Sedan het volgende:

Gewoon accepteren dat AI hier is om te blijven
Alsof dat iets goeds is.

Superintelligence.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_215233950
Vreselijke ontwikkeling.
Incelfrikandel
  vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:40:36 #46
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_215234023
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2024 16:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik snap echt het probleem niet. AI wordt helemaal geen concurrentie van 'echt'. Althans, dat hoeft het niet te zijn, als je er als artiest een beetje relaxt mee omgaat.
Er zijn best wat mensen die het niet zo veel uit maakt wie/wat er achter een bepaald nummer zit, zolang het maar een beetje makkelijk en gezellig klinkt.

Een compleet verzonnen, computergegenereerd social media-imago is eventueel wel te verzinnen voor AI-'artiesten', maar naar concerten gaan van deze 'mensen' wordt een beetje lastig en ze zullen ook niet in tv-programma's verschijnen.
Muziek: 2024-selectie / 15+
pi_215234170
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 11:40 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Er zijn best wat mensen die het niet zo veel uit maakt wie/wat er achter een bepaald nummer zit, zolang het maar een beetje makkelijk en gezellig klinkt.

Een compleet verzonnen, computergegenereerd social media-imago is eventueel wel te verzinnen voor AI-'artiesten', maar naar concerten gaan van deze 'mensen' wordt een beetje lastig en ze zullen ook niet in tv-programma's verschijnen.
De meeste mensen luisteren graag naar generieke middelmatige deuntjes. Die kunnen inderdaad net zo goed gemaakt worden door AI dan door een nitwit met een rijmwoordenboek en autotune. En die kunnen gewoon geplaybackt worden door een lekker wijf/lekkere vent, of door een AI gegenereerde hologram.
pi_215234628
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 11:40 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Precies. Dus dan is er toch geen probleem?
pi_215234641
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 11:57 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
De meeste mensen luisteren graag naar generieke middelmatige deuntjes. Die kunnen inderdaad net zo goed gemaakt worden door AI dan door een nitwit met een rijmwoordenboek en autotune. En die kunnen gewoon geplaybackt worden door een lekker wijf/lekkere vent, of door een AI gegenereerde hologram.
Dit is kolder. Een beetje artiest heeft gewoon een loyale fanbase, die ervoor zorgt dat daar waar hij/zij gaat optreden het bakvol is. Dan maakt AI niets uit.
pi_215243053
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2024 12:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dit is kolder. Een beetje artiest heeft gewoon een loyale fanbase, die ervoor zorgt dat daar waar hij/zij gaat optreden het bakvol is. Dan maakt AI niets uit.
Klopt, maar mensen betalen tegenwoordig ook een hoop geld om een kopie van een al dan niet nog bestaande band live te zien.
Verder worden er al sinds jaar en dag hits gecreëerd door productieteams, gebracht door speciaal bij elkaar gezochte groepjes/artiesten. Generiek vermaak volgens een standaard formule (algoritme) geproduceerd door "hitfabrieken" die aansluit bij de smaak van de grote massa op dat moment. K-pop is daar een ultieme vorm van, AI gegenereerde muziek is een kleine volgende stap.
pi_215243079
quote:

[..]
99% van de muzikanten op spotify kunnen net een bescheiden zaaltje geïnteresseerden vullen he, de dynamiek van een 'loyale fanbase' is alleen voor de grotere spelers.
-nee-
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:13:46 #52
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215243608
quote:

[..]
Het is algemeen bekend dat veel liefhebbers van de wat alternatievere muziekstromingen zich beter voelen dan iedereen die mainstream muziek luistert. Lekker in hun bubbel laten.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_215444995
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 09:02 schreef Marsenal het volgende:

[..]
99% van de muzikanten op spotify kunnen net een bescheiden zaaltje geïnteresseerden vullen he, de dynamiek van een 'loyale fanbase' is alleen voor de grotere spelers.
Ja dus? dan waren die toch al niet goed genoeg?
  Trouwste user 2022 zaterdag 2 november 2024 @ 10:19:21 #54
7889 tong80
Spleenheup
pi_215445411
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2024 09:24 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja dus? dan waren die toch al niet goed genoeg?
Pardon :? Wat versta jij onder goed :?

pi_215445413
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2024 10:19 schreef tong80 het volgende:

[..]
Pardon :? Wat versta jij onder goed :?

Dat AI geen concurrent voor je gaat zijn.
  Trouwste user 2022 zaterdag 2 november 2024 @ 10:20:31 #56
7889 tong80
Spleenheup
pi_215445418
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2024 10:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat AI geen concurrent voor je gaat zijn.
Waar heb je het over ?

pi_215445435
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2024 10:20 schreef tong80 het volgende:

[..]
Waar heb je het over ?

Daar gaat dit over, lief.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')