Wie niet steelt of erft, werkt tot ie sterft.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:57 schreef Werkperd het volgende:
Zijn er geen alternatieven voor mensen die single zijn maar toch een huis willen kopen?
Voor een single starter is het inderdaad erg moeilijk, maar met een hypotheek van 200k is een hoop mogelijk.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:57 schreef Werkperd het volgende:
Zijn er geen alternatieven voor mensen die single zijn maar toch een huis willen kopen?
Ja, dit. Alhoewel het belachelijk is dat je met zo’n inkomen niet in eigen woonruimte kunt voorzienquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 21:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Voor een single starter is het inderdaad erg moeilijk, maar met een hypotheek van 200k is een hoop mogelijk.
Je zal alleen niet gelijk aan je meeste woonwensen in je eerste huis kunnen voldoen. Dus of je eerste huis word niet in de binnenstad of je zal genoegen moeten nemen met een klein flatje/appartement in een mindere wijk. Je kan daarmee dan in een later stadia wanneer je ook een flink deel hebt afbetaald doorverhuizen naar een huis die beter aan je wensen voldoet.
Zolang je in staat bent om zelfstandig te kunnen kopen is dat bijna altijd een betere optie dan huren.
Als je bij je ouders woont wel. Hoe je een studio voor 800 euro en heb je alle bijkomende vaste lasten dan nietquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 21:56 schreef Jahr00n het volgende:
Weet niet hoe oud je bent maar een ton spaar je toch zo bij elkaar
De Robin Hood cheat code werkt niet in het echt heyquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 21:56 schreef Jahr00n het volgende:
Als je bij je moeder woont misschien ja. Met 50k bruto per jaar lijkt me dat niet zo makkelijk.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 21:56 schreef Jahr00n het volgende:
Voor de oudere gamers onder ons: 'shift fund'quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 22:04 schreef Geerd het volgende:
[..]
De Robin Hood cheat code werkt niet in het echt hey
https://www.rtl.nl/tv/fra(...)len-al-aan-een-rijkequote:De Jonge tegen starter: 'Al aan een rijke vriend gedacht?'
Ophef om een opmerking van minister Hugo de Jonge (Wonen), die in Den Haag een petitie in ontvangst nam en daarbij de 25-jarige single Frederieke van advies diende. Die wil een huis kopen, maar kan dat in haar eentje niet betalen: starters op de woningmarkt zitten klem.
Welkom op fok.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 21:56 schreef Jahr00n het volgende:
Het is toch bizar dat je met dat salaris wat ruim boven modaal ligt geen drol kan kopen.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:58 schreef Bezsen het volgende:
En verder: misschien je inkomen verhogen?
50k is 6k boven modaal.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 22:14 schreef 111210 het volgende:
[..]
Het is toch bizar dat je met dat salaris wat ruim boven modaal ligt geen drol kan kopen.
Als ik op Funda in een straal van 15 km kijk (omgeving Rotterdam) zijn er zo’n 200 appartementen beschikbaar onder de 2 tonquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 22:14 schreef 111210 het volgende:
[..]
Het is toch bizar dat je met dat salaris wat ruim boven modaal ligt geen drol kan kopen.
Doe je te dure auto weg of laat die afgesloten parkeerruimte vallen. Dat laatste verhoogd alleen maar de prijs en beperkt de opties.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:57 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,
Ik wil heel graag wonen in een klein huisje/appartement/studio met één slaapkamer en afgesloten parkeerruimte.
Hoe kan jij aan een lening van 250k komen dan? Ik heb nog wel ruimte om daar 50k zelf er boven op te doen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 00:17 schreef Sapstengel het volgende:
Heb je een studieschuld? Want mijn inkomen ligt niet heel ver boven 50k en kan 250 krijgen. Niet dat je daar veel mee kan, want ik zit in dezelfde situatie. En heb ook geen 40k eigen vermogen ofzo waarmee ik lekker kan gaan overbieden.
Hoeft ook niet perse binnenstad hoor, mag ook iets erbuiten. Bouw je sneller vermogen op met een koophuis dan huren? Je huurprijs kan ook lager liggen dan je maandelijkse hypotheek tochquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 00:20 schreef cosmosis het volgende:
In een populaire binnenstad inderdaad onmogelijk, verleg je wens en zoek iets om te kopen dat binnen je bereik valt en koop het. Binnen 10 jaar na je aankoop heb je de mogelijkheid om door te stromen naar je droomwoning in een grote binnenstad. Stap 1 in NL koop "IETS" daarna zul je merken dat je uit de huurmarkt bent en stapsgewijs vermogen opbouwt.
Je kunt simpelweg niet opsparen tegen de huizenprijzen, dus elk moment dat je in staat bent om te kopen, vanaf dat moment draai je mee in de woekerwinsten, ookal is het 1 uur reizen naar je werk...
Afgeloste hypotheek is ook vermogen toch. Dat heb je met huren niet.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:36 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Hoeft ook niet perse binnenstad hoor, mag ook iets erbuiten. Bouw je sneller vermogen op met een koophuis dan huren? Je huurprijs kan ook lager liggen dan je maandelijkse hypotheek toch
De aflossing van de hypotheek betaal je aan jezelf. De huur betaal je aan de verhuurder.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:36 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Hoeft ook niet perse binnenstad hoor, mag ook iets erbuiten. Bouw je sneller vermogen op met een koophuis dan huren? Je huurprijs kan ook lager liggen dan je maandelijkse hypotheek toch
Bruto jaarinkomen van 56.3k, geen studieschuld of lenigen ofzo. Daarmee eens naar zo'n hypotheekadviseur gegaan en die kwam met een berekening.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:33 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Hoe kan jij aan een lening van 250k komen dan? Ik heb nog wel ruimte om daar 50k zelf er boven op te doen.
Joh. Je betaald bijna elke euro terug aan jezelf als je koop hebt. Bij huur is precies 0% van elke euro aan jezelf terugbetaald.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:36 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Zit toch in box 1 dan en betaal je alleen eigenwoningforfait?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:45 schreef Farenji het volgende:
[..]
Afgeloste hypotheek is ook vermogen toch. Dat heb je met huren niet.
Als je er woont wel. Maar een woning is vermogen, of het nu in box 1 of 3 valt.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:25 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Zit toch in box 1 dan en betaal je alleen eigenwoningforfait?
Ja maar niet belastbaar. Tenzij je het verhuurt natuurlijk.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:36 schreef baskick het volgende:
[..]
Als je er woont wel. Maar een woning is vermogen, of het nu in box 1 of 3 valt.
Ja, dan is het dus geen eigen woning zoals bedoeld.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:47 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja maar niet belastbaar. Tenzij je het verhuurt natuurlijk.
Valt ook wel weer mee. Bij een anniteitenhypotheek betaal je in de beginjaren vooral heel veel rentequote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:23 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Joh. Je betaald bijna elke euro terug aan jezelf als je koop hebt. Bij huur is precies 0% van elke euro aan jezelf terugbetaald.
Je kan natuurlijk tussentijds extra aflossen.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:51 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Valt ook wel weer mee. Bij een anniteitenhypotheek betaal je in de beginjaren vooral heel veel rente
[ afbeelding ]
Klopt, maar dat geld dat je over hebt kun je dan ook op een spaarrekening zetten of aandelen van kopen, dat is verder geen intrinsiek voordeel van kopen versus huren.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk tussentijds extra aflossen.
Het kopen is vooral voordeel op langere termijn. Huren stijgen, hypotheeklasten kunnen stijgen en dalen en zelfs op ¤0 uitkomen na tig jaar hypotheekrente plus aflossing betalen. Er zijn allerlei fiscale foefjes die je kan uithalen, edoch de overheid is zo slim om de spelregels regelmatig te wijzigen, zodat je uiteindelijk niet weet wat nou het gunstigste is.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:58 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Klopt, maar dat geld dat je over hebt kun je dan ook op een spaarrekening zetten of aandelen van kopen, dat is verder geen intrinsiek voordeel van kopen versus huren.
Belangrijker dan dat: bij huren is de waardevermeerdering van de woning voor de verhuurder, bij kopen gaat de winst naar de koper.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 14:50 schreef baskick het volgende:
[..]
Ja, dan is het dus geen eigen woning zoals bedoeld.
Iemand vroeg of je sneller vermogen opbouwt met een koophuis dan een huurhuis. Het antwoord is ja, want in plaats van huur 'weggooien' los je middels de maandelijkse hypotheek af. Dat blijft dus van jou.
Dat ook, ja.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 16:40 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Belangrijker dan dat: bij huren is de waardevermeerdering van de woning voor de verhuurder, bij kopen gaat de winst naar de koper.
Dat is wel jezelf heel rijk rekenen. Betaal het dan direct aan jezelf. Dan zou ik geloven dat het waar is.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 13:47 schreef Accordtje het volgende:
De aflossing van de hypotheek betaal je aan jezelf.
Weldra.quote:
Waarom zou dat verschil maken volgens jou?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 19:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is wel jezelf heel rijk rekenen. Betaal het dan direct aan jezelf. Dan zou ik geloven dat het waar is.
Maar de praktijk is vermoedelijk dat je dit toch naar niet je eigen rekening overmaakt....
Ja dat idee dat je het altijd weer verkoopt voor profit staat me tegen. Verder klopt de redenatie natuurlijk niet in de zin dat je geld wat je nu hebt overmaakt naar iemand anders rekening maar dat dat gelijk staat aan betalen aan jezelf. Vrij kreupel denkbeeld. Enkel misschien geldig als de prijzen stijgen zonder het besef dat het ook omlaag kan.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 19:53 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Waarom zou dat verschil maken volgens jou?
Alles wat je aan hypotheek aflost hoef je bij verkoop van je huis niet meer aan de bank terug te betalen. Daarmee betaal je de aflossing dus in feite aan jezelf.
Maar indien de huizenprijzen onverhoopt dalen, komt de aflossing toch ook in mindering aan wat je aan de bank moet terugbetalen? Hypotheekschuld is wat anders dan verkoopwaarde of -winst????quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 20:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dat idee dat je het altijd weer verkoopt voor profit staat me tegen. Verder klopt de redenatie natuurlijk niet in de zin dat je geld wat je nu hebt overmaakt naar iemand anders rekening maar dat dat gelijk staat aan betalen aan jezelf. Vrij kreupel denkbeeld. Enkel misschien geldig als de prijzen stijgen zonder het besef dat het ook omlaag kan.
Het denkbeeld aflossen van een schuld = betalen aan jezelf klopt enkel als "de markt" een kant opgaat die je graag wilt. Beetje wensdenken dus.
Dat maakt geen verschil. Ook als je zou moeten verkopen met verlies heb je profijt gehad van de aflossing van de hypotheek. De restschuld is daardoor lager.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 20:07 schreef Bart2002 het volgende:
Ja dat idee dat je het altijd weer verkoopt voor profit staat me tegen. Verder klopt de redenatie natuurlijk niet in de zin dat je geld wat je nu hebt overmaakt naar iemand anders rekening maar dat dat gelijk staat aan betalen aan jezelf. Vrij kreupel denkbeeld. Enkel misschien geldig als de prijzen stijgen zonder het besef dat het ook omlaag kan.
Het denkbeeld aflossen van een schuld = betalen aan jezelf klopt enkel als "de markt" een kant opgaat die je graag wilt. Beetje wensdenken dus.
Het is nou ook weer niet dat 5 ton voor 70m2 de gangbare prijs is. Buiten Amsterdam dan...quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 20:44 schreef nostra het volgende:
Ik ben bewust gaan huren, geen zin om 5 ton in stenen vast te leggen voor 70m2. Dan maar even geld wegpissen.
Het is in principe vrij simpel: een koper kan na 30 jaar woonlastvrij wonen, een huurder betaalt zijn hele leven. Als koper kom je dan als je redelijk de gemiddelde leeftijdsverwachting haalt altijd goedkoper uit.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 19:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Weldra.Dit kan ook de andere kant op. Het is niet per definitie een flappentap.
Dat gaat soms best lang goed tot de depressie en dan is het een bleeder cq zeer zwaar blok aan het been.
We moeten het niet mooier maken dan het is lijkt me.
Men denkt al snel in termen van "winst". Maar zwaar verlies behoort ook tot de mogelijkheden.
Prachtig simpel, alleen staat de overheid je handenwrijvend op te wachten met de OZB-aanslag, de EWF-bijtelling en - last but not least - een giga-aanslag erfbelasting als je gaat hemelen. Zo ben je als woningbezitter, alsnog een melkkoe voor de overheid.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 21:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is in principe vrij simpel: een koper kan na 30 jaar woonlastvrij wonen,
Nieuwbouw Leiden/Haarlem is voor die oppervlakte gewoon 4,5 ton. En dan woon je in Schalkwijk. Zulke dingen: https://www.nieuwbouw-haarlem.nl/type/39314/d1/ .quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 21:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het is nou ook weer niet dat 5 ton voor 70m2 de gangbare prijs is. Buiten Amsterdam dan...
Gruwelijk....quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 21:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Nieuwbouw Leiden/Haarlem is voor die oppervlakte gewoon 4,5 ton. En dan woon je in Schalkwijk. Zulke dingen: https://www.nieuwbouw-haarlem.nl/type/39314/d1/ .
Tja, het is nu wat het is. Ik heb nog wel een klein beetje mee kunnen liften op de woningmarkt met mijn vorige woning - niet veel, op de vorige top gekocht en rijksmonument dus nu minder courant - maar dan huur ik wel. Ook voor een 'idioot' bedrag, 1400ish voor die oppervlakte in nieuwbouw, maar ik kijk het allemaal wel even aan en kan het makkelijk betalen. Inmiddels oud genoeg om de vorige hype te hebben meegemaakt waarin de prijzen nooit meer zouden dalen, ik vind het voor nu wel best om even van de zijlijn te kijken.quote:
Het is al even geleden dat ik daar voor het laatst was - ik herinner het me als de ghetto van Haarlem - maar hiermee krijgt het wel een impuls, is het niet?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 21:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Nieuwbouw Leiden/Haarlem is voor die oppervlakte gewoon 4,5 ton. En dan woon je in Schalkwijk. Zulke dingen: https://www.nieuwbouw-haarlem.nl/type/39314/d1/ .
Het gaat wel richting Amsterdamse prijzen inderdaad...bizar.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 21:53 schreef nostra het volgende:
Mwah, je hebt verschillende delen van Schalkwijk. Dit was niet de beste, niet de slechtste. Ik ben er opgegroeid (in de slechtste wijk) en dat viel ook allemaal relatief nog wel mee. Kwam ik achter toen ik dacht dat ik mijn eerste huis dus ook wel kon kopen in de slechtste wijk van Amsterdam (Overtoomse Veld). Dat is wel een andere divisie.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 22:09 schreef baskick het volgende:
Het is al even geleden dat ik daar voor het laatst was - ik herinner het me als de ghetto van Haarlem - maar hiermee krijgt het wel een impuls, is het niet?
Dit begrijp ik even niet.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 20:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar indien de huizenprijzen onverhoopt dalen, komt de aflossing toch ook in mindering aan wat je aan de bank moet terugbetalen? Hypotheekschuld is wat anders dan verkoopwaarde of -winst????
Niet als je afgelost hebt op die 300k.quote:Op zondag 18 augustus 2024 00:25 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Dit begrijp ik even niet.
Volledig leenbedrag staat toch los van toekomstige waarde? Stel je hebt 300k geleend (hypotheek) om huis te kopen. Na een jaar is datzelfde huis plots nog maar 150k waard en je moet het om wat voor reden dan ook weer verkopen. Dat betekent toch dat je alsnog die 150k exclusief rente verschuldigd bent aan de bank?
We zeggen hetzelfde.quote:Op zondag 18 augustus 2024 00:58 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Niet als je afgelost hebt op die 300k.
Je leent 300k, lost in een jaar 10k af. Hypotheekschuld is dus 290k.
Je verkoopt je huis voor 150k. Dan moet je dus nog 140k aan de bank betalen.
Als je 10k hebt afgelost, hoef je nog maar 140 terug te betalen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 00:25 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Dit begrijp ik even niet.
Volledig leenbedrag staat toch los van toekomstige waarde? Stel je hebt 300k geleend (hypotheek) om huis te kopen. Na een jaar is datzelfde huis plots nog maar 150k waard en je moet het om wat voor reden dan ook weer verkopen. Dat betekent toch dat je alsnog die 150k exclusief rente verschuldigd bent aan de bank?
De erfbelasting betaal jij niet, dat is een hardnekkig misverstand. Die betaalt de ontvanger en dus heb jij daar geen last van. De erfgenamen krijgen alleen een klein beetje minder gratis geld, lijkt me prima. De andere zaken komen niet in de buurt van 12 maanden huur.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 21:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Prachtig simpel, alleen staat de overheid je handenwrijvend op te wachten met de OZB-aanslag, de EWF-bijtelling en - last but not least - een giga-aanslag erfbelasting als je gaat hemelen. Zo ben je als woningbezitter, alsnog een melkkoe voor de overheid.
Dat is geen misverstand. Het is een waanbeeld.quote:Op zondag 18 augustus 2024 11:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
De erfbelasting betaal jij niet, dat is een hardnekkig misverstand. Die betaalt de ontvanger en dus heb jij daar geen last van. De erfgenamen krijgen alleen een klein beetje minder gratis geld, lijkt me prima. De andere zaken komen niet in de buurt van 12 maanden huur.
Ah, en als 1 partner overlijdt, dan betaalt de andere partner erfbelasting.quote:Op zondag 18 augustus 2024 11:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
De erfbelasting betaal jij niet, dat is een hardnekkig misverstand. Die betaalt de ontvanger en dus heb jij daar geen last van.
Never mind.quote:Op zondag 18 augustus 2024 14:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nederlandse Vereniging voor Makelaars?
Ik snap hier niks van.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 20:44 schreef nostra het volgende:
Ik ben bewust gaan huren, geen zin om 5 ton in stenen vast te leggen voor 70m2. Dan maar even geld wegpissen.
Dat kan.quote:
Helaas beschik ik gewoon niet over de geestelijke equipage om alle posts goed te doorgrondenquote:
Ik 'moest' mijn (koop)huis uit (om diverse redenen) en richting Leiden verhuizen. Ik heb bewust (nog) niet teruggekocht, maar ben eerst gaan huren. Hangt deels samen met een zeurende vriendin van wie ik het samenwoongevecht, of eigenlijk huwelijksgevecht, nog niet definitief gewonnen heb. Dat was het wel.quote:Op zondag 18 augustus 2024 15:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Helaas beschik ik gewoon niet over de geestelijke equipage om alle posts goed te doorgronden
Ah ook. Prive zaken.quote:Op zondag 18 augustus 2024 15:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik 'moest' mijn (koop)huis uit (om diverse redenen) en richting Leiden verhuizen. Ik heb bewust (nog) niet teruggekocht, maar ben eerst gaan huren. Hangt deels samen met een zeurende vriendin van wie ik het samenwoongevecht, of eigenlijk huwelijksgevecht, nog niet definitief gewonnen heb. Dat was het wel.
Wat zeggen we in basis anders dan?quote:Op zondag 18 augustus 2024 11:53 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Eh nee, we zeggen niet hetzelfde.
Dat lijkt me flauwekul.quote:Op zondag 18 augustus 2024 15:17 schreef ToT het volgende:
Voor 200k kun je in genoeg delen van het land best nog wel wat fatsoenlijks krijgen, maar zelden op plaatsen waar je 50k per jaar kunt verdienen.
Dat zou natuurlijk kunnen, de huizenprijzen zijn hoog en de discussie over de hypotheekrenteaftrek die de huizenprijzen kunstmatig opblazen zal ooit wel door Brussel gewonnen worden, omdat het ooit gewoon een voorwaarde wordt om bepaalde gelden te krijgen. Die daling gaat dus wel komen. Maar of dat nu is, over 2 jaar, over 5 jaar of over 10 jaar is lastig in te schatten.quote:Op zondag 18 augustus 2024 15:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ah ook. Prive zaken.
Maar het leek even alsof jouw analyse was dat de markt oververhit was, en dat huren voordeliger is.
Pas als je over meer dan 800.000 euro erfbelasting moet betalen. Dat komt dus niet zo veel voor.quote:Op zondag 18 augustus 2024 12:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Ah, en als 1 partner overlijdt, dan betaalt de andere partner erfbelasting.
In Noord Oost Groningen is een hoeveelheid hoogwaardige industrie gevestigd, dat is gewoon verbluffend. Ik kom er regelmatig. Er zitten hoogwaardige productie- en energiebedrijven. Je kan daar kopen voor << 3 ton, heb je iets unieks en behoorlijk groot:quote:Op zondag 18 augustus 2024 15:17 schreef ToT het volgende:
Voor 200k kun je in genoeg delen van het land best nog wel wat fatsoenlijks krijgen, maar zelden op plaatsen waar je 50k per jaar kunt verdienen.
Gaaf, maar wel ruim boven de 2 ton natuurlijk.quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:17 schreef blomke het volgende:
[..]
In Noord Oost Groningen is een hoeveelheid hoogwaardige industrie gevestigd, dat is gewoon verbluffend. Ik kom er regelmatig. Er zitten hoogwaardige productie- en energiebedrijven. Je kan daar kopen voor << 3 ton, heb je iets unieks en behoorlijk groot:
[ afbeelding ]
https://www.funda.nl/deta(...)dstraat-24/89047458/
Slim!!quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:19 schreef ToT het volgende:
Ik ben 6,5 jaar geleden in Drenthe komen te wonen omdat de huizen hier zo ontzettend goedkoop waren.
En ik sta op het punt te verhuizen naar een huis van ruim 260 jaar oud, groter dan m'n huidige woning, maar er moet wel veel aan gebeuren.quote:
Gaaf!! Topic in het K&W forum?quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:22 schreef ToT het volgende:
[..]
En ik sta op het punt te verhuizen naar een huis van ruim 260 jaar oud, groter dan m'n huidige woning, maar er moet wel veel aan gebeuren.
Eemshaven groeit iig behoorlijk, waarbij dat gebied ook de belangrijkste energiehub van Nederland lijkt te worden. Best kans dat je huizen in de dorpen er omheen die je nu voor een laag bedrag kunt kopen (Appingedam, Delfzijl) over een aantal jaar veel meer gewild zijn. Maar toch: dan moet je wel helemaal naar die uithoek willen verhuizen. En ja, ik heb dat gedaan (al is Delfzijl nog wel een stukje verder) en ik weet ook dat dat niet voor iedereen is weggelegd.quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:17 schreef blomke het volgende:
[..]
In Noord Oost Groningen is een hoeveelheid hoogwaardige industrie gevestigd, dat is gewoon verbluffend. Ik kom er regelmatig. Er zitten hoogwaardige productie- en energiebedrijven. Je kan daar kopen voor << 3 ton, heb je iets unieks en behoorlijk groot:
[ afbeelding ]
https://www.funda.nl/deta(...)dstraat-24/89047458/
ff wat adviezen gevraagd in het Warmtepomp-topic, maar misschien ga ik nog wel een eigen topic aanmaken, ja!quote:
Ik zit regelmatig in Farmsum. Inderdaad, vanuit het Midden van het Land, is het alsof je van de kaart rijdt.quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eemshaven groeit iig behoorlijk, waarbij dat gebied ook de belangrijkste energiehub van Nederland lijkt te worden. Best kans dat je huizen in de dorpen er omheen die je nu voor een laag bedrag kunt kopen (Appingedam, Delfzijl) over een aantal jaar veel meer gewild zijn. Maar toch: dan moet je wel helemaal naar die uithoek willen verhuizen. En ja, ik heb dat gedaan (al is Delfzijl nog wel een stukje verder) en ik weet ook dat dat niet voor iedereen is weggelegd.
In 4 jaar is mijn huis in Hoogezand +70% gegaan in prijs...
Nouja zoveel werkgelegenheid geeft het ook weer niet dat het ineens gewild gaat worden.quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eemshaven groeit iig behoorlijk, waarbij dat gebied ook de belangrijkste energiehub van Nederland lijkt te worden. Best kans dat je huizen in de dorpen er omheen die je nu voor een laag bedrag kunt kopen (Appingedam, Delfzijl) over een aantal jaar veel meer gewild zijn. Maar toch: dan moet je wel helemaal naar die uithoek willen verhuizen. En ja, ik heb dat gedaan (al is Delfzijl nog wel een stukje verder) en ik weet ook dat dat niet voor iedereen is weggelegd.
In 4 jaar is mijn huis in Hoogezand +70% gegaan in prijs...
Kleine dorpjes in het noorden van Drenthe? Van waaruit het gemakkelijk forenzen is naar de stad Groningen? Waar heel wat (grote) werkgevers zitten?quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:19 schreef ToT het volgende:
[..]
Gaaf, maar wel ruim boven de 2 ton natuurlijk.
Maar Groningen en Friesland zijn sowieso wel anders met de huizenprijzen.
Ik ben 6,5 jaar geleden in Drenthe komen te wonen omdat de huizen hier zo ontzettend goedkoop waren.
Dat is tegenwoordig wel anders, behalve in kleine dorpjes in het noorden.
Stadskanaal en dergelijke?quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kleine dorpjes in het noorden van Drenthe? Van waaruit het gemakkelijk forenzen is naar de stad Groningen? Waar heel wat (grote) werkgevers zitten?
Dat is toch Groningen?quote:
Da’s het oosten van Drenthe. Noorden van Drenthe is imo de kop van Drenthe.quote:
Ik woon in het zuiden, voor mij is al veel "Noord Drenthe".quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Da’s het oosten van Drenthe. Noorden van Drenthe is imo de kop van Drenthe.
Overigens staat Drenthe imo al behoorlijk lang bekend als plek waar vermogenden graag komen ‘drentenieren’. Vrienden van me (jong) trokken 20 jaar geleden vanuit de stad naar een dorpje en telden toen al een vermogen neer voor een opgedeelde (!) boerderij.
De hypo-aftrek is al deels afgebouwd, en vormt een steeds minder groot deel. Denk dat het afschaffen in relatie tot de huizenmarkt wel zal meevallen. Ik krijg ook nog maar een paar 100 euro terug geloof ik.quote:Op zondag 18 augustus 2024 17:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zou natuurlijk kunnen, de huizenprijzen zijn hoog en de discussie over de hypotheekrenteaftrek die de huizenprijzen kunstmatig opblazen zal ooit wel door Brussel gewonnen worden, omdat het ooit gewoon een voorwaarde wordt om bepaalde gelden te krijgen. Die daling gaat dus wel komen. Maar of dat nu is, over 2 jaar, over 5 jaar of over 10 jaar is lastig in te schatten.
Uiteindelijk stijgen over de lange termijn de huizenprijzen altijd, maar vlak voor de instorting de markt verlaten is natuurlijk het meest gunstig. Alleen: zie dat moment maar eens precies te prikken.
Altijd blijven wachten, dan zal je nooit kopen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 18:07 schreef Werkperd het volgende:
Of wachten op volgende woningmarkt crash? Heb idee dat die heel dichtbij is.
Nieuwbouw wordt steeds duurder, ook vanwege allerlei investeringen die je moet doen om het huis energie-label A+++ te laten krijgen terwijl milieuregeltjes het steeds moeilijker maken om wat te bouwen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 18:17 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Altijd blijven wachten, dan zal je nooit kopen.
Kan. Maar een crash wordt vaak veroorzaakt door plotselinge gezakte vraag. De reden daarachter is werkeloosheid.quote:Op zondag 18 augustus 2024 18:07 schreef Werkperd het volgende:
Of wachten op volgende woningmarkt crash? Heb idee dat die heel dichtbij is.
Ik verwacht geen prijsverlagingen omdat er snel meer geproduceerd wordt, en minder mensen Nederland binnenkomt (migratie).quote:Op zondag 18 augustus 2024 18:38 schreef ToT het volgende:
[..]
Nieuwbouw wordt steeds duurder, ook vanwege allerlei investeringen die je moet doen om het huis energie-label A+++ te laten krijgen terwijl milieuregeltjes het steeds moeilijker maken om wat te bouwen.
Bestaande bouw wordt steeds meer en meer duurzaam gemaakt vanwege de hoge energieprijzen (en het milieu ook) en die investeringen moeten zichzelf ook terug verdienen.
Nee, ik denk ook niet echt dat huizen binnenkort een stuk goedkoper gaan worden.
Zit ook weer wat in idd.quote:Op zondag 18 augustus 2024 18:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik verwacht geen prijsverlagingen omdat er snel meer geproduceerd wordt, en minder mensen Nederland binnenkomt (migratie).
Een grote financiële crisis (zie Euro in relatie tot Frankrijk) of een oorlog met de Russische federatie is waarschijnlijker.
Inderdaad, de vraag zal niet zakken. Maar het aantal mensen wat 300.000 euro kan betalen kan wel zakken door een economische crisis en dan zakken de huizenprijzen ook.quote:Op zondag 18 augustus 2024 18:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik verwacht geen prijsverlagingen omdat er snel meer geproduceerd wordt, en minder mensen Nederland binnenkomt (migratie).
Een grote financiële crisis (zie Euro in relatie tot Frankrijk) of een oorlog met de Russische federatie is waarschijnlijker.
Huizenprijzen zakken niet. Dat doen ze al 100 jaar niet. Ze stijgen alleen maar, maar je niet naar de dalingen kijken van 1-2 jaar, maar kijk naar de grafieken vanaf 1910 let's say tot nu. Enige wat je ziet is stijging stijgingquote:Op zondag 18 augustus 2024 19:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, de vraag zal niet zakken. Maar het aantal mensen wat 300.000 euro kan betalen kan wel zakken door een economische crisis en dan zakken de huizenprijzen ook.
Alleen: dat voorspellen lukt niet echt. De kredietcrisis zagen mensen niet aankomen. Nu wordt er eigenlijk al jaren een recessie voorspeld en die komt niet echt. Met het huidige tekort aan mensen in vrijwel elke sector lijkt een echte crisis met veel werkloosheid en dalende lonen ook niet echt waarschijnlijk de komende jaren en dan zakken de huizenprijzen dus ook niet.
Er zijn wel dalingen. Zowel mijn net oudere broer en zus hebben hun eerste huis (flat) met verlies moeten verkopen. Die kochten beide hun huis als alleenstaande in 2008 en de kregen hun eerste kind in 2013 en 2014.quote:Op zondag 18 augustus 2024 19:55 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Huizenprijzen zakken niet. Dat doen ze al 100 jaar niet. Ze stijgen alleen maar, maar je niet naar de dalingen kijken van 1-2 jaar, maar kijk naar de grafieken vanaf 1910 let's say tot nu. Enige wat je ziet is stijging stijging
Dat is precies wat ik zeg. Dat zijn geen dalingen. Dat zijn stuiptrekkingen vd markt van een paar jaar maar op de LANGE termijn stijgen huizen ALTIJD.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn wel dalingen. Zowel mijn net oudere broer en zus hebben hun eerste huis (flat) met verlies moeten verkopen. Die kochten beide hun huis als alleenstaande in 2008 en de kregen hun eerste kind in 2013 en 2014.
[ afbeelding ]
Dan heb je net een dal meegemaakt met restschuld. Maar in 2017 zaten de huizenprijzen al weer op niveau 2008. Als je in 2005 had gekocht, zat je huis nooit 'onder water'. Je moet dus als je koopt bereid zijn om er 10 jaar in te blijven zitten of het risico te lopen op verlies. Als je een huis 10 jaar hebt maak je vrijwel nooit verlies en een restschuld is gezien de verplichte aflossing dan helemaal onmogelijk.
Ik kocht mijn eerste huis in 2010, maar ben er ook 10 jaar blijven zitten.
Dat laatste is een gunstige voorwaarde: in "mijn" tijd, kon je ongelimiteerd, hypotheekschuld op hypotheekschuld stapelen zonder ooit een cent af te lossen en gewoon HRA vangen. Eigenlijk was dat al de opmaat naar de financiële crisis: de overcreditering en de onwil van banken om elkaar geld uit te lenen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:20 schreef Hanca het volgende:
Maar in 2017 zaten de huizenprijzen al weer op niveau 2008. Als je in 2005 had gekocht, zat je huis nooit 'onder water'. Je moet dus als je koopt bereid zijn om er 10 jaar in te blijven zitten of het risico te lopen op verlies. Als je een huis 10 jaar hebt maak je vrijwel nooit verlies en een restschuld is gezien de verplichte aflossing dan helemaal onmogelijk.
Hangt van je definitie van "lange termijn" af. Voor een jong iemand, is 5 - 6 jaar een flink lange periode; voor iemand > 60, is het een tijdje.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:39 schreef Poepz0r het volgende:
Dat is precies wat ik zeg. Dat zijn geen dalingen. Dat zijn stuiptrekkingen vd markt van een paar jaar maar op de LANGE termijn stijgen huizen ALTIJD.
Je kunt zeker als je als je een eerste huis koopt dus wel een daling meemaken, omdat je die door omstandigheden (trouwen/samenwonen, kind, scheiden) in een dal moet verkopen. Kun je zeggen dat er geen dalingen zijn, maar van 250.000 naar 210.000 doet dan toch wel zeer.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:39 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zeg. Dat zijn geen dalingen. Dat zijn stuiptrekkingen vd markt van een paar jaar maar op de LANGE termijn stijgen huizen ALTIJD.
Een lange termijn is in ieder geval geen termijn van 5 jaarquote:Op zondag 18 augustus 2024 20:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Hangt van je definitie van "lange termijn" af. Voor een jong iemand, is 5 - 6 jaar een flink lange periode; voor iemand > 60, is het een tijdje.
Het aantal mensen dat 30 jaar in hetzelfde huis en zeker in hun startershuis woont lijkt me zeer klein.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:48 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Een lange termijn is in ieder geval geen termijn van 5 jaar
Eerder 30 jaar ofzo
Ik zal m'n baas even vragen of hij vanaf volgende maand 500 bruto extra overmaakt.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:58 schreef Bezsen het volgende:
Je zit in een vrijwillig contract met je "baas".quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:50 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik zal m'n baas even vragen of hij vanaf volgende maand 500 bruto extra overmaakt.
Pffffffff............... zelfs voor een "oudere jongere" zoals ik, is 30 jaar erg lang.....quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:48 schreef Poepz0r het volgende:
Een lange termijn is in ieder geval geen termijn van 5 jaar
Eerder 30 jaar ofzo
Dat heeft toch niks te maken met de stelling huizen worden alleen maar duurder? Dat klopt ook als je naar de lange termijn kijkt en nooit goedkoperquote:Op zondag 18 augustus 2024 20:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het aantal mensen dat 30 jaar in hetzelfde huis en zeker in hun startershuis woont lijkt me zeer klein.
Ja mogelijkheden zat inderdaadquote:Op zondag 18 augustus 2024 20:52 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Je zit in een vrijwillig contract met je "baas".
Het staat je vrij om te switchen naar iets dat beter betaald.
Er is een schreeuwend tekort aan banen die fatsoenlijk betalen. Ik ben al tig keer teruggevraagd in een leidinggevende functie in de retail, nog niet misschien dat ik dat doe voor dat kut salarisquote:Op zondag 18 augustus 2024 20:53 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Er is een schreeuwend tekort aan mensen die iets kunnen.
Joh voor de echt goedbetaalde banen zit je in een heel ander wereldje, die zijn niet voor iedereen zomaar even op te pakken. Voor de rest maakt het allemaal niet zoveel uit want dan zit je toch in een vrij smal gebied qua salarisspreiding.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:53 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Er is een schreeuwend tekort aan mensen die iets kunnen.
Jawel, dat heeft er wel mee te maken. Als je gewoon eerlijk kijkt zie je dalingen. Maar wel dalingen die je altijd uit kunt zitten als je van te voren bedenkt dat je een huis koopt voor minstens 10 jaar. Als je 10 jaar in een huis blijft wonen, maakte je de laatste 100 jaar nooit verlies qua gemiddelde huizenprijs (specifieke huizen is natuurlijk nog wat anders).quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:53 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat heeft toch niks te maken met de stelling huizen worden alleen maar duurder? Dat klopt ook als je naar de lange termijn kijkt en nooit goedkoper
Dalingen horen erbij natuurlijk uiteraard maar inderdaad long term worden ze alleen maar duurder, helaas voor de generaties na ons. Dat stopt ook nietquote:Op zondag 18 augustus 2024 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, dat heeft er wel mee te maken. Als je gewoon eerlijk kijkt zie je dalingen. Maar wel dalingen die je altijd uit kunt zitten als je van te voren bedenkt dat je een huis koopt voor minstens 10 jaar. Als je 10 jaar in een huis blijft wonen, maakte je de laatste 100 jaar nooit verlies qua gemiddelde huizenprijs (specifieke huizen is natuurlijk nog wat anders).
Ja, maar tussendoor 2 of 3x verkopen en weer kopen, maakt dan wel uit qua dip in de markt.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:53 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat heeft toch niks te maken met de stelling huizen worden alleen maar duurder? Dat klopt ook als je naar de lange termijn kijkt en nooit goedkoper
Ik heb een huis dus no sweat, maar voor mijn dochter bijvoorbeeld Poeh pittig over een jaar of 25.... Er komt echt een tijd dat een rijtjeshuis gewoon een miljoen kost.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, maar tussendoor 2 of 3x verkopen en weer kopen, maakt dan wel uit qua dip in de markt.
Ja dat klopt. Ben reeds 4 x verhuisd in korte tijd weet er alles van : Pquote:Op zondag 18 augustus 2024 20:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, maar tussendoor 2 of 3x verkopen en weer kopen, maakt dan wel uit qua dip in de markt.
Ligt aan je vakgebied, natuurlijk. Personeelstekort is er vrijwel overal, 'voor jou 10 anderen' kan geen baas meer zeggen. Maar dat betekent niet dat je overal zomaar hogere lonen kunt uitonderhandelen. Dat gaat al bijna niet bij alle CAO banen bijvoorbeeld. Maar ook de bedrijven die hun marges hebben zien slinken door dure energie en grondstoffen kunnen niet zo maar meer gaan betalen.quote:
Punt is ook en daar denkt men vaak niet over na. Er is nu ook meer concurrentie op bepaalde vacatures doordat velen willen switchen. Ook een dingetje nu.quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ligt aan je vakgebied, natuurlijk. Personeelstekort is er vrijwel overal, 'voor jou 10 anderen' kan geen baas meer zeggen. Maar dat betekent niet dat je overal zomaar hogere lonen kunt uitonderhandelen. Dat gaat al bijna niet bij alle CAO banen bijvoorbeeld. Maar ook de bedrijven die hun marges hebben zien slinken door dure energie en grondstoffen kunnen niet zo maar meer gaan betalen.
Dat doen ze nu ook, al rekenden we 25 jaar geleden nog in guldens. 440.000 euro is gewoon een miljoen van 25 jaar terug. Tegen die tijd zijn de salarissen ook weer heel wat anders dan ze nu zijn, dan kost een brood ook 2,5 keer zo veel als nu.quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:00 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik heb een huis dus no sweat, maar voor mijn dochter bijvoorbeeld Poeh pittig over een jaar of 25.... Er komt echt een tijd dat een rijtjeshuis gewoon een miljoen kost.
Jup zeer zeker waar. Gelukkig komt er straks een ton vrij voor haar. Hopelijk heeft ze er wat aan.quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doen ze nu ook, al rekenden we 25 jaar geleden nog in guldens. 440.000 euro is gewoon een miljoen. Tegen die tijd zijn de salarissen ook weer heel wat anders dan ze nu zijn, dan kost een brood ook 2,5 keer zo veel als nu.
Op zich niet denkbeeldig; veel interessanter en relevanter is de vraag: "wanneer passeren we de 1 miljoen" voor een rijtjeshuis. En: "in welke steden" als eerst??quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:00 schreef Poepz0r het volgende:
Er komt echt een tijd dat een rijtjeshuis gewoon een miljoen kost.
Deze hele discussie is van alle tijden. Tenminste, zolang ik leef. Toen ik 15 jaar geleden een appartementje wilde kopen voor 165k, was mijn moeder aan het mopperen dat ze voor dat geld in guldens een groot rijtjeshuis verkocht hadden eind jaren 80. En die appartementje gaan nu voor 350k.quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doen ze nu ook, al rekenden we 25 jaar geleden nog in guldens. 440.000 euro is gewoon een miljoen van 25 jaar terug. Tegen die tijd zijn de salarissen ook weer heel wat anders dan ze nu zijn, dan kost een brood ook 2,5 keer zo veel als nu.
Mijn ouders begonnen met 22500 in guldens en kregen - gelukkig - 4000 gulden subsidie. Ik begon met 130000 gulden (en dat voor een oud huis).quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:32 schreef bleiblei het volgende:
Deze hele discussie is van alle tijden. Tenminste, zolang ik leef. Toen ik 15 jaar geleden een appartementje wilde kopen voor 165k, was mijn moeder aan het mopperen dat ze voor dat geld in guldens een groot rijtjeshuis verkocht hadden eind jaren 80. En die appartementje gaan nu voor 350k.
Gelukkig kan jij dat als ouder voor haar oplossen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:00 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik heb een huis dus no sweat, maar voor mijn dochter bijvoorbeeld Poeh pittig over een jaar of 25.... Er komt echt een tijd dat een rijtjeshuis gewoon een miljoen kost.
Uiteindelijk groeien mensen en hun situaties (vaak) mee met de markt.quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:34 schreef bleiblei het volgende:
En als ik dan weer mijn startsalaris van toen vergelijk met de startsalarissen van afgestudeerden die ik aanneem, sla ik stijl achterover. Kortom... neverending geklaag. Meeste mensen die ik ken hebben in die 15 jaar tussen afstuderen en nu een prima huisje-boompje-kindje weten te fixen.
Hoort natuurlijk niet zo te zijn dat men er maar vanuit gaat dat ouders het oplossen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 22:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Gelukkig kan jij dat als ouder voor haar oplossen.
[..]
Uiteindelijk groeien mensen en hun situaties (vaak) mee met de markt.
Er zijn maar twee dingen zeker, dat zijn de dood en de belastingdienst. Ik denk dat elk kind met ouders met een koopwoning stiekem wel iets verwacht.quote:Op zondag 18 augustus 2024 22:32 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Hoort natuurlijk niet zo te zijn dat men er maar vanuit gaat dat ouders het oplossen.
Oplossen zeker maar mijn ouders waren geen filantropische instelling. Ga maar gewoon werken, doe je best en dop je eigen bonen.quote:Op zondag 18 augustus 2024 23:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Er zijn maar twee dingen zeker, dat zijn de dood en de belastingdienst. Ik denk dat elk kind met ouders met een koopwoning stiekem wel iets verwacht.
Maar ik dacht overigens dat dingen oplossen in de taakomschrijving van ouderschap stond.
Ik kon in 2013 een mooi en vrij nieuw huis voor 150k kopen. Ik had toen net een baan en mijn salaris was toen nog veel lager als wat ik nu heb. Ik kreeg toen ook geen lening. Datzelfde huis is nu weer 350k waard. Dus de prijzen waar toen echt wel gezakt en flink ook.quote:Op zondag 18 augustus 2024 19:55 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Huizenprijzen zakken niet. Dat doen ze al 100 jaar niet. Ze stijgen alleen maar, maar je niet naar de dalingen kijken van 1-2 jaar, maar kijk naar de grafieken vanaf 1910 let's say tot nu. Enige wat je ziet is stijging stijging
Waarom zou je op hogere leeftijd nog een huis van een miljoen willen kopen? Dat is het moment van vaste lasten verlagen en veel lol hebbenquote:Op zondag 18 augustus 2024 21:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Mijn ouders begonnen met 22500 in guldens en kregen - gelukkig - 4000 gulden subsidie. Ik begon met 130000 gulden (en dat voor een oud huis).
We zitten nu rond de 1 miljoen voor een ander huis te kijken.
quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:32 schreef bleiblei het volgende:
Deze hele discussie is van alle tijden. Tenminste, zolang ik leef. Toen ik 15 jaar geleden een appartementje wilde kopen voor 165k, was mijn moeder aan het mopperen dat ze voor dat geld in guldens een groot rijtjeshuis verkocht hadden eind jaren 80. En die appartementje gaan nu voor 350k.
Definieer "hoge leeftijd"....quote:Op maandag 19 augustus 2024 00:39 schreef bleiblei het volgende:
Waarom zou je op hogere leeftijd nog een huis van een miljoen willen kopen?
Nou, veel "lol" is aan mij niet besteed, anders dan duur wonen....quote:Op maandag 19 augustus 2024 00:39 schreef bleiblei het volgende:
Dat is het moment van vaste lasten verlagen en veel lol hebben.
Maar de prijzen van koop en huur woningen zijn harder gestegen dan de salarissen. De balans is alleen nog maar verder weg.quote:Op zondag 18 augustus 2024 21:32 schreef bleiblei het volgende:
[..]
En in die tijd was mijn vrouw to be aan het klagen dat het oneerlijk was voor singles. Die kregen geen kansen want alles was dubbel zo duur voor singles en geen kans op een huurhuis of een hypotheek om een leuk onderkomen van te kopen.
Het percentage van ons inkomen wat we uitgeven aan wonen is inderdaad gestegen. Daar staan weer andere dingen tegenover. Bijvoorbeeld het percentage dat we uitgeven aan voedsel is van rond de 30% in de jaren 70 gedaald naar rond de 10% nu. Uiteindelijk kun je wel zeggen dat ondanks de gestegen woonlasten de gemiddelde Nederlander met veel meer luxe leeft dan in de jaren 70 of 80. Toen had nog niet eens iedereen een tv en naar het buitenland gingen alleen de rijkeren, één keer per jaar.quote:Op maandag 19 augustus 2024 08:56 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar de prijzen van koop en huur woningen zijn harder gestegen dan de salarissen. De balans is alleen nog maar verder weg.
Punt is dat veel mensen hun extra koopkracht, 100% gaan gebruiken om een huis te kopen of door te stromen. Zo blijft er toch enorm veel kapitaal richting de huizenmarkt stromen, mede door de lage rente en de HRA. Kwestie van prioriteiten: waar geef je het extra geld aan uit....quote:Op maandag 19 augustus 2024 09:25 schreef Hanca het volgende:
Dat lijkt me wel heel erg uit verhouding, de rek om een nog groter percentage van ons inkomen aan woonlasten uit te geven lijkt me er uit. Voor alleenstaanden met een gemiddeld bruto-inkomen van zo'n 45.000 is het nog veel erger.
De vraag of een huis straks gemiddeld 1 miljoen kost lijkt me irrelevant (als het gemiddeld inkomen dan 200.000 is, is de huizenprijs feitelijk gezakt), de vraag of een huishouden straks misschien wel 7 of 8 keer het gemiddelde bruto inkomen van een huishouden gaat kosten is wel relevant. Want dan wordt het voor nog veel meer mensen onbetaalbaar.
Vergeet ook niet dat een schuld door inflatie ook minder waard wordt. Gezien het grote tekort aan huizen, en een nog steeds groeiende bevolking, en kleiner wordende huishoudens, is er weinig ruimte voor het dalen van huizenprijzen. Daar komt nog bij dat de kosten van bouwmaterialen en arbeird flink gestegen zijn, gekoppeld met de eisen aan nieuwe huizen, kunnen nieuwe huizen ook nauwelijks goedkoper gebouwd worden op, wat ook zorgt voor weinig ruimte om huizenprijzen te laten dalen. Als bouwers er geen brood in zien, dan bouwen ze ze niet, en stijgt de prijs vanzelf ook weer.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn wel dalingen. Zowel mijn net oudere broer en zus hebben hun eerste huis (flat) met verlies moeten verkopen. Die kochten beide hun huis als alleenstaande in 2008 en de kregen hun eerste kind in 2013 en 2014.
[ afbeelding ]
Dan heb je net een dal meegemaakt met restschuld. Maar in 2017 zaten de huizenprijzen al weer op niveau 2008. Als je in 2005 had gekocht, zat je huis nooit 'onder water'. Je moet dus als je koopt bereid zijn om er 10 jaar in te blijven zitten of het risico te lopen op verlies. Als je een huis 10 jaar hebt maak je vrijwel nooit verlies en een restschuld is gezien de verplichte aflossing dan helemaal onmogelijk.
Overbieden is inderdaad ook nog een probleem. Funda bied iets aan voor bijvoorbeeld 200.000 maar grote kans dat je moet gaan overbieden.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 00:17 schreef Sapstengel het volgende:
Heb je een studieschuld? Want mijn inkomen ligt niet heel ver boven 50k en kan 250 krijgen. Niet dat je daar veel mee kan, want ik zit in dezelfde situatie. En heb ook geen 40k eigen vermogen ofzo waarmee ik lekker kan gaan overbieden.
Daarvoor gebeurde het ook wel. Maar ik blijf er ook bij dat het geen overbieden meer is.quote:Op maandag 19 augustus 2024 15:13 schreef phpmystyle het volgende:
Vroeg mij ineens af. Is overbieden iets wat we zien sinds 2021, of is het eerder voorgekomen in de geschiedenis?
Zo kun je het ook argumenteren. Is natuurlijk lastig te meten. Maar zit wel wat in.quote:Op maandag 19 augustus 2024 15:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Daarvoor gebeurde het ook wel. Maar ik blijf er ook bij dat het geen overbieden meer is.
Woningen worden gewoon onrealistisch laag in de markt gezet. Als ik mijn woning nu voor 4 ton te koop zet weet ik al dat ik bijna 50k onder de funda taxatiewaarde zit. maar 4 ton is wel slim, want dan heb ik genoeg kijkers. Het is een vrij realistisch bedrag voor mensen die enkel op maximaal hypotheekbedrag kijken.
Maar 4.5 gaat dan echt wel geboden worden. Is er dan overboden? Nah, als je het mij vraagt niet.
Of een ander voorbeeld: in een appartementencomplex staan alle appartementen voor 4 ton te koop en 1 voor 375. Beeld je in dat je een 395 hebt geboden, is dat dan de realistische prijs betalen of is het dan overbieden?
Ik zat er precies tussenin, volgens de verkoopmakelaar was de markt erg "gestrest".quote:Op maandag 19 augustus 2024 15:25 schreef phpmystyle het volgende:
Ik ben nog niet zo oud, dus ik vroeg het mij af.
Zijn er mensen die in de hete jaren 90 of 70 actief waren op de huizenmarkt?
Ik ben ook nog niet zo oud, maar als ik kijk dat woningen hier te koop worden gezet voor de prijs waar 6 maanden daarvoor een andere woning verkocht is...quote:Op maandag 19 augustus 2024 15:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zo kun je het ook argumenteren. Is natuurlijk lastig te meten. Maar zit wel wat in.
Ik ben nog niet zo oud, dus ik vroeg het mij af.
Zijn er mensen die in de hete jaren 90 of 70 actief waren op de huizenmarkt?
Gekocht in 2014.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Same! Ietsssss eerder. En daarna goed verkocht en aangekocht tijdens de belachelijke rentes met stijgende woningprijzen.quote:Op maandag 19 augustus 2024 18:57 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Gekocht in 2014.
I bought the dip
Zoeken naar een andere baan? En dat alleen doen als het 15-20% meer salaris is, werkgevers zitten te springen om werknemers in veel sectoren.quote:Op zondag 18 augustus 2024 20:50 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik zal m'n baas even vragen of hij vanaf volgende maand 500 bruto extra overmaakt.
Noemen we die app DeHugo?quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 21:40 schreef SpecialK het volgende:
Daarom heb ik ook een app-idee dat je dates kan zoeken op basis van welk huis je wil kopen. Dus soort van Tinder/Funda mix.
Dat dus. Vroeger begon je met oude achterstallige bende, vaak tussenwoninkje en in een griebusbuurt (....sommigen ontstegen dat nooitquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Achteraf is het altijd makkelijk praten, en vroeger was het ook makkelijker een huis te kopen, maar toen waren de rente ook wel 7%+ vaak, en ook was het eerste huis wat men kocht vaak niet het laatste huis.
Een hoge rente (met bij behorende inflatie en hypotheekrente-aftrek) was/is veel en veel gunstiger als hypotheeknemer die een lage rente bij lage inflatie neemt. Wat dat betreft waren mensen in de jaren '80 spekkoper. Dat de meesten na die periode wijzen en zeggen dat ze toen hele hoge rentes moesten betalen en doen alsof dat negatiever was dan de laatste 2 decennia geeft het chronisch gebrek aan economische kennis goed weer.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Overigens klopt de titel niet. Je kunt best een hypotheek krijgen, maar niet voor het huis wat je wilt op de plek waar je het wilt. Vrijwel iedereen doet concessies bij de aankoop van het eerste huis, in feite ben je een groot deel van je leven bezig om minder en minder concessies te hoeven doen. Je hebt niet gelijk het ideale huis, de ideale baan, het ideale salaris, en de ideale partner.
Achteraf is het altijd makkelijk praten, en vroeger was het ook makkelijker een huis te kopen, maar toen waren de rente ook wel 7%+ vaak, en ook was het eerste huis wat men kocht vaak niet het laatste huis.
Misschien is dit boek een goede leestip voor je.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Vroeger begon je met oude achterstallige bende, vaak tussenwoninkje en in een griebusbuurt (....sommigen ontstegen dat nooit). Met slechte hypotheken met hoge rente,
Pas na veel tijd, investeringen en moeite, kwam je stapsgewijs verder (hoewel....sommigen))
Dat is het nu nog steeds niet. Als je 7% hebt aan rente, ben je zeker spekkoper. Dan had aflossen tenminste nut 🤣quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Overigens klopt de titel niet. Je kunt best een hypotheek krijgen, maar niet voor het huis wat je wilt op de plek waar je het wilt. Vrijwel iedereen doet concessies bij de aankoop van het eerste huis, in feite ben je een groot deel van je leven bezig om minder en minder concessies te hoeven doen. Je hebt niet gelijk het ideale huis, de ideale baan, het ideale salaris, en de ideale partner.
Kan je dat nader toelichten? De economie was toen in mijn perceptie, verre van florissant nl. met >>20% jeugdwerkeloosheid.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:20 schreef flyguy het volgende:
Wat dat betreft waren mensen in de jaren '80 spekkoper. Dat de meesten na die periode wijzen en zeggen dat ze toen hele hoge rentes moesten betalen en doen alsof dat negatiever was dan de laatste 2 decennia geeft het chronisch gebrek aan economische kennis goed weer.
Bij 15-19 jaar over "werkloosheid" praten. Tja.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 13:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je dat nader toelichten? De economie was toen in mijn perceptie, verre van florissant nl. met >>20% jeugdwerkeloosheid.
[ afbeelding ]
En hypotheekrentes >> 10 %:
[ afbeelding ]
-gever.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:20 schreef flyguy het volgende:
Een hoge rente (met bij behorende inflatie en hypotheekrente-aftrek) was/is veel en veel gunstiger als hypotheeknemer die een lage rente bij lage inflatie neemt.
Zolang je niet scheidde heeft het voor vrijwel iedereen achteraf goed uitgepakt. En zo is het eigenlijk met alle investeringen in vastgoed geweest de afgelopen 100 jaar. Hou je het langer dan 10 jaar vast, dan ga je er op vooruit, zelfde met aandelen-fondsen. Maar goed, resultaten uit het verleden bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Vroeger begon je met oude achterstallige bende, vaak tussenwoninkje en in een griebusbuurt (....sommigen ontstegen dat nooit). Met slechte hypotheken met hoge rente,
Pas na veel tijd, investeringen en moeite, kwam je stapsgewijs verder (hoewel....sommigen))
Denk dat we over 10 - 20 jaar, de huidige tijd zullen beschouwen als "een gunstige tijd om te kopen", vanwege de toegenomen woningkwaliteit, het lage energieverbruik, de lage rente en de "execution only" hypotheken; alles beter dan in de jaren '80.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Zolang je niet scheidde heeft het voor vrijwel iedereen achteraf goed uitgepakt. En zo is het eigenlijk met alle investeringen in vastgoed geweest de afgelopen 100 jaar. Hou je het langer dan 10 jaar vast, dan ga je er op vooruit, zelfde met aandelen-fondsen. Maar goed, resultaten uit het verleden bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst.
Met hypotheekrente-aftrek, hoge rentes en hoge inflatie heb je diverse voordelen. De hoge inflatie krimpt in reeele termen de opstaande schulden relatief vlot (een 80.000 gulden is na een jaar van 10% inflatie is nog maar 72.727 gulden. En dat zonder 1 cent af te lossen.). De hoge hypotheekrente-aftrek destijds zorgt voor een delta tussen de daadwerkelijke, na belastingteruggave betaalde rente en wederom de inflatie, waardoor de feitelijke rente die men betaalde significant lager was. De som van beide zorgt er voor dat geld lenen inflatie-gecorrigeerd enorm goedkoop was.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 13:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je dat nader toelichten? De economie was toen in mijn perceptie, verre van florissant nl. met >>20% jeugdwerkeloosheid.
[ afbeelding ]
En hypotheekrentes >> 10 %:
[ afbeelding ]
In die jaren '80 was de rente veel hoger dan de inflatie:quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:19 schreef flyguy het volgende:
[..]
Met hypotheekrente-aftrek, hoge rentes en hoge inflatie heb je diverse voordelen. De hoge inflatie krimpt in reeele termen de opstaande schulden relatief vlot (een 80.000 gulden is na een jaar van 10% inflatie is nog maar 72.727 gulden. En dat zonder 1 cent af te lossen.). De hoge hypotheekrente-aftrek destijds zorgt voor een delta tussen de daadwerkelijke, na belastingteruggave betaalde rente en wederom de inflatie, waardoor de feitelijke rente die men betaalde significant lager was. De som van beide zorgt er voor dat geld lenen inflatie-gecorrigeerd enorm goedkoop was.
Afschaffing Wet Hillen, beperking HRA tot annuïtaire hypotheken, binnen 30 jaar af te lossen. Beperking HRA tot laagste inkomstenbelastingtarief.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:19 schreef flyguy het volgende:
En dan legde in Nederland de overheid de huizenbezitter/-koper nog verder fiscaal in de watten.
Dit soort tips gratis uitdelen, je bent te goed voor deze wereld.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:58 schreef Bezsen het volgende:
Die versoberingen zijn gekut in de marge. Beperking HRA is ook weer deels gecompenseerd met lagere EWF.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:25 schreef blomke het volgende:
[..]
In die jaren '80 was de rente veel hoger dan de inflatie:
[ afbeelding ]
[..]
Afschaffing Wet Hillen, beperking HRA tot annuïtaire hypotheken, binnen 30 jaar af te lossen. Beperking HRA tot laagste inkomstenbelastingtarief.
Lekkere watten.
EWF (en OZB - trouwens ook) wordt berekend over de WOZ-waarde. Als je nou stijgingen van 30 - 50% in de WOZ - waarde voor je kiezen krijgt....quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:59 schreef Confetti het volgende:
Beperking HRA is ook weer deels gecompenseerd met lagere EWF.
De overdrachtsbelasting voor een tweede woning is in no time verhoogd naar 10,4% (of zoiets?).quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:59 schreef Confetti het volgende:
De rode lijn ia duidelijk: de overheid staat vierkant achter de huizenbezitter en lijnrecht tegenover de niet-huizenbezitter.
Een TWEEDE woning. Hoor je zelf wel wat je zegt? Hoe krijg je het in hemelsnaam uit je mond. Ja, huizenbezit is echt iets waarmee je genaaid word hoor.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:34 schreef blomke het volgende:
[..]
De overdrachtsbelasting voor een tweede woning is in no time verhoogd naar 10,4% (of zoiets?).
Op een huis van 4.5 ton zou ik 1.5k per jaar betalen. Nou, de straf inderdaad.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:59 schreef Confetti het volgende:
[..]
Die versoberingen zijn gekut in de marge. Beperking HRA is ook weer deels gecompenseerd met lagere EWF.
De rode lijn ia duidelijk: de overheid staat vierkant achter de huizenbezitter en lijnrecht tegenover de niet-huizenbezitter.
Van mij mag de WOZ (gebaseerd op de daadwerkelijke waarde) nog een eens met 100% omhoog.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:29 schreef blomke het volgende:
[..]
EWF (en OZB - trouwens ook) wordt berekend over de WOZ-waarde. Als je nou stijgingen van 30 - 50% in de WOZ - waarde voor je kiezen krijgt....
¤1400 bijtelling dus al gauw richting de ¤700 extra belasting. WOZ boven de ¤1.310.000 zelfs ¤9400 bijtelling.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:43 schreef Confetti het volgende:
Heb ik 4 ton extra overwaarde en betaal ik graag een paar honderd euro extra belasting.
Ik kan mijn huizenwaarde niet uitgeven in een winkel, wat heb je daaraan? Vooral omdat die gestegen waarde indien je wel zou willen verkopen linea recta naar het nieuwe huis gaat. Het enige wat huiseigenaren aan die gestegen waardes hebben is dat ze minder concurrentie hebben van mensen die nog geen huis hebben, dat gat is groter geworden. Maar verder heb je er helemaal niks aan.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:43 schreef Confetti het volgende:
[..]
Van mij mag de WOZ (gebaseerd op de daadwerkelijke waarde) nog een eens met 100% omhoog.
Heb ik 4 ton extra overwaarde en betaal ik graag een paar honderd euro extra belasting.
Je legt precies uit wat je er aan hebt. Om vervolgens te zeggen dat je er 'verder' niets aan hebt.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan mijn huizenwaarde niet uitgeven in een winkel, wat heb je daaraan? Vooral omdat die gestegen waarde indien je wel zou willen verkopen linea recta naar het nieuwe huis gaat. Het enige wat huiseigenaren aan die gestegen waardes hebben is dat ze minder concurrentie hebben van mensen die nog geen huis hebben, dat gat is groter geworden. Maar verder heb je er helemaal niks aan.
Zo is mijn huis de afgelopen 4 jaar 110.000 gestegen, maar ik zag dat afgelopen maand het buurhuis van mijn vorige huis ook ongeveer 110.000 euro duurder is geworden. Kortom: ik had niks gehad aan die extra stijging van de afgelopen 4 jaar als ik was blijven zitten, die had ik gewoon direct in dit huis moeten stoppen. Het enige is dat waar mijn huidige huis goed bereikbaar was voor een starter 4 jaar terug (170k), die starter nu 280k neer moet leggen en dat wordt op 1 salaris al een stuk lastiger. Maar verder zie ik het voordeel voor mij als huiseigenaar niet.
Alleen de concurrentie tegen starters, een vrij beperkt deel van de woningmarkt en meestal toch al niet de kopers die het meeste geld neer kunnen leggen. Daar tegenover heb je hogere lasten voor zowel gemeente als inkomstenbelasting, voor mij eigenlijk veel relevanter aangezien ik niet van plan ben de komende 15 jaar te verhuizen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:59 schreef Confetti het volgende:
[..]
Je legt precies uit wat je er aan hebt. Om vervolgens te zeggen dat je er 'verder' niets aan hebt.
Integendeel: door de hogere WOZ- en EWF word je als huiseigenaar meer en meer een melkkoe voor de (r)overheid:quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:59 schreef Confetti het volgende:
quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:16 schreef Hanca het volgende:
Daar tegenover heb je hogere lasten voor zowel gemeente als inkomstenbelasting, voor mij eigenlijk veel relevanter aangezien ik niet van plan ben de komende 15 jaar te verhuizen
Starters hebben al nauwelijks toegang tot de huizenmarkt. Je bent als huiseigenaar een concurrent van je medehuizeneigenaren geworden, die ook azen op een stap omhoog. Edoch, je hebt allemaal dezelfde handicap: de enorme waardevermeerdering van de huizen; zowel die waar je in woont, als die waar je op aast.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:59 schreef Confetti het volgende:
Je legt precies uit wat je er aan hebt. Om vervolgens te zeggen dat je er 'verder' niets aan hebt.
Er gaat een wereld voor me open.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 15:56 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Dit soort tips gratis uitdelen, je bent te goed voor deze wereld.
Je hebt er ook wat aan als je uit de koopmarkt stapt. Van die 110k die je huis meer waard is geworden, kun je 5 jaar gratis huren.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 17:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan mijn huizenwaarde niet uitgeven in een winkel, wat heb je daaraan? Vooral omdat die gestegen waarde indien je wel zou willen verkopen linea recta naar het nieuwe huis gaat. Het enige wat huiseigenaren aan die gestegen waardes hebben is dat ze minder concurrentie hebben van mensen die nog geen huis hebben, dat gat is groter geworden. Maar verder heb je er helemaal niks aan.
Zo is mijn huis de afgelopen 4 jaar 110.000 gestegen, maar ik zag dat afgelopen maand het buurhuis van mijn vorige huis ook ongeveer 110.000 euro duurder is geworden. Kortom: ik had niks gehad aan die extra stijging van de afgelopen 4 jaar als ik was blijven zitten, die had ik gewoon direct in dit huis moeten stoppen. Het enige is dat waar mijn huidige huis goed bereikbaar was voor een starter 4 jaar terug (170k), die starter nu 280k neer moet leggen en dat wordt op 1 salaris al een stuk lastiger. Maar verder zie ik het voordeel voor mij als huiseigenaar niet.
Ja, leuk huren tussen huurders als je een koophuis gewend bent....bovendien: wat na 5 jaar? De woonlasten zijn dusdanig gestegen dat je een gevangene van je huis wordt, en je moet er nog voor betalen ook. In de gevangenis ben je bijna beter af.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 19:29 schreef Lichtloper het volgende:
Je hebt er ook wat aan als je uit de koopmarkt stapt. Van die 110k die je huis meer waard is geworden, kun je 5 jaar gratis huren.
Over erven is al heel wat geschreven....quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 19:29 schreef Lichtloper het volgende:
Ook je kinderen hebben er wat aan natuurlijk, want het blijft gewoon vermogen dat zij ooit gaan erven.
Hoe dan? Hoe smaakt overwaarde??quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 19:29 schreef Lichtloper het volgende:
Als je er tijdens je pensioen wat warmer bij wil zitten, kun je je overwaarde opeten en lekker van leven.
quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 19:29 schreef Lichtloper het volgende:
Oh, en doordat je LTV daalt, daalt meestal ook het rentepercentage dat je moet betalen.
Die 5 jaar gratis huren is natuurlijk onzin, als ik verkoop kom ik er met mijn gezinsinkomen waarmee ik net 180k kan krijgen aan hypotheek nooit meer tussen zonder de overwaarde van mijn huis. Ik zal dan dus levenslang moeten huren en dan kost het je tonnen ipv dat het wat oplevert.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 19:29 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Je hebt er ook wat aan als je uit de koopmarkt stapt. Van die 110k die je huis meer waard is geworden, kun je 5 jaar gratis huren.
Ook je kinderen hebben er wat aan natuurlijk, want het blijft gewoon vermogen dat zij ooit gaan erven.
Als je er tijdens je pensioen wat warmer bij wil zitten, kun je je overwaarde opeten en lekker van leven.
Oh, en doordat je LTV daalt, daalt meestal ook het rentepercentage dat je moet betalen.
In de jaren '80 varieerde de inflatie tussen de 6.5% en -0.6% ongeveer. Ik weet niet hoe een rente van 7-8% in een tijd met gemiddeld 2,5% inflatie (gemiddelde inflatie tussen 1980 en 2000) beter is dan een rente van 2% in een tijd met vergelijkbare inflatie, en ook nu is er nog HRA.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 12:20 schreef flyguy het volgende:
[..]
Een hoge rente (met bij behorende inflatie en hypotheekrente-aftrek) was/is veel en veel gunstiger als hypotheeknemer die een lage rente bij lage inflatie neemt. Wat dat betreft waren mensen in de jaren '80 spekkoper. Dat de meesten na die periode wijzen en zeggen dat ze toen hele hoge rentes moesten betalen en doen alsof dat negatiever was dan de laatste 2 decennia geeft het chronisch gebrek aan economische kennis goed weer.
Oh, ja, nice. Kunnen zij tegen hun 65e ook wat overbieden als starter op de woningmarkt.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 19:29 schreef Lichtloper het volgende:
Met de leeftijd dat jeugdigen aan kinderen beginnen zijn ouders straks rond de 40 (van het kind) wel dood 🤷♂️quote:Op woensdag 21 augustus 2024 11:15 schreef baskick het volgende:
[..]
Oh, ja, nice. Kunnen zij tegen hun 65e ook wat overbieden als starter op de woningmarkt.
Maar hoe zit het met de woningen van +/- 900k / 1mil?quote:Op maandag 19 augustus 2024 15:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Daarvoor gebeurde het ook wel. Maar ik blijf er ook bij dat het geen overbieden meer is.
Woningen worden gewoon onrealistisch laag in de markt gezet. Als ik mijn woning nu voor 4 ton te koop zet weet ik al dat ik bijna 50k onder de funda taxatiewaarde zit. maar 4 ton is wel slim, want dan heb ik genoeg kijkers. Het is een vrij realistisch bedrag voor mensen die enkel op maximaal hypotheekbedrag kijken.
Maar 4.5 gaat dan echt wel geboden worden. Is er dan overboden? Nah, als je het mij vraagt niet.
Of een ander voorbeeld: in een appartementencomplex staan alle appartementen voor 4 ton te koop en 1 voor 375. Beeld je in dat je een 395 hebt geboden, is dat dan de realistische prijs betalen of is het dan overbieden?
Geen flauw idee. Ik heb het over realistische woningen in dit topic.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 11:55 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Maar hoe zit het met de woningen van +/- 900k / 1mil?
Het is gewoon onzin om te doen alsof je er als huizenbezitter niets aan hebt als je woning honderdduizenden euro’s extra waard wordt. Dit was slechts een van de voorbeelden.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 11:15 schreef baskick het volgende:
[..]
Oh, ja, nice. Kunnen zij tegen hun 65e ook wat overbieden als starter op de woningmarkt.
Als huizenbezitter heb je er zelf niets aan een grote(re) erfenis achter te latenquote:Op woensdag 21 augustus 2024 13:24 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het is gewoon onzin om te doen alsof je er als huizenbezitter niets aan hebt als je woning honderdduizenden euro’s extra waard wordt. Dit was slechts een van de voorbeelden.
Voor de meeste mensen is het goed achterlaten van hun kinderen een belangrijk levensdoel. Een doel voor henzelf wel te verstaan.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 13:29 schreef baskick het volgende:
[..]
Als huizenbezitter heb je er zelf niets aan een grote(re) erfenis achter te latenLeuker voor de erfgenamen - dat wel.
Die kinderen gaan maar lekker zelf werken voor hun geld.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 13:45 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen is het goed achterlaten van hun kinderen een belangrijk levensdoel. Een doel voor henzelf wel te verstaan.
Eeehh ... stel ouders worden 80 resp. 85 jaar, even aangenomen dat de laatste levende partner de erfenis vangt. Zijn je kinderen al in de 50 zoniet 60.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 13:45 schreef Lichtloper het volgende:
Voor de meeste mensen is het goed achterlaten van hun kinderen een belangrijk levensdoel. Een doel voor henzelf wel te verstaan.
Je hoeft je kind toch geen vermogen te schenken als je zelf de pijp uit gaat, dan kan toch ook al eerder, eventueel gefaseerd.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 17:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Eeehh ... stel ouders worden 80 resp. 85 jaar, even aangenomen dat de laatste levende partner de erfenis vangt. Zijn je kinderen al in de 50 zoniet 60.
Als je kinderen het dan van de erfenis moeten hebben....kan je beter doorschuiven naar de kleinkinderen.
Wel chill als je een dikke erfenis vangt tussen je 50ste en 60ste. Kan je lekker vroeg met pensioenquote:Op woensdag 21 augustus 2024 17:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Eeehh ... stel ouders worden 80 resp. 85 jaar, even aangenomen dat de laatste levende partner de erfenis vangt. Zijn je kinderen al in de 50 zoniet 60.
Als je kinderen het dan van de erfenis moeten hebben....kan je beter doorschuiven naar de kleinkinderen.
Goed idee! Met de warme hand zoveel mogelijk schenken!!!quote:Op woensdag 21 augustus 2024 18:42 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Je hoeft je kind toch geen vermogen te schenken als je zelf de pijp uit gaat, dan kan toch ook al eerder, eventueel gefaseerd.
Ook een goeie.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 18:50 schreef bleiblei het volgende:
Wel chill als je een dikke erfenis vangt tussen je 50ste en 60ste. Kan je lekker vroeg met pensioen.
Probleem daarvan is dat ouders dan eerst de hypotheek moeten verhogen alvorens ze kunnen schenkenquote:Op woensdag 21 augustus 2024 19:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Goed idee! Met de warme hand zoveel mogelijk schenken!!!
[..]
Ook een goeie.
Correct. Aangezien je zelf toch die eerste schuld al afgelost hebt als je er 30 jaar woont is dat best acceptabel toch? Of ben ik dan weer gekquote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:00 schreef Rene het volgende:
[..]
Probleem daarvan is dat ouders dan eerst de hypotheek moeten verhogen alvorens ze kunnen schenken! Althans, het meeste vermogen zit toch in de stenen.
Komen weer afsluitkosten bij, ouders moeten dan weer (onnodig) rente betalen van pak 'm beet 3,5% en dat alles omdat ze iets willen overmaken. Vind het redelijk debiel. Daarom zie ik het gebeuren dat het in mijn geval pas bij het overlijden langs komt. Maar indien eerder is het altijd gezellig.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Correct. Aangezien je zelf toch die eerste schuld al afgelost hebt als je er 30 jaar woont is dat best acceptabel toch? Of ben ik dan weer gek
In jouw geval is het overbodig. Maar jij bent dan ook al op leeftijd.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:07 schreef Rene het volgende:
[..]
Komen weer afsluitkosten bij, ouders moeten dan weer (onnodig) rente betalen van pak 'm beet 3,5% en dat alles omdat ze iets willen overmaken. Vind het redelijk debiel. Daarom zie ik het gebeuren dat het in mijn geval pas bij het overlijden langs komt. Maar indien eerder is het altijd gezellig.
Is het ook. Die "op-eet-constructies" waren (bestaan ze nog?) vooral voor de bank & adviseurs bedoeld, die er grof aan verdien(d)en.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:07 schreef Rene het volgende:
Komen weer afsluitkosten bij, ouders moeten dan weer (onnodig) rente betalen van pak 'm beet 3,5% en dat alles omdat ze iets willen overmaken. Vind het redelijk debiel.
Dan kan je beter de borgstelling doen oid.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
In jouw geval is het overbodig. Maar jij bent dan ook al op leeftijd.
Stel je hebt de gemiddelde ouders van nu? Die zijn 53 als hun kind 18 is en hij huis is dan nagenoeg vrij. Ik zou t mn kind iig gunnen
Want dan gaan ze wel ineens twee ton extra aan hypotheek krijgen? Lijkt mij sterk.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:31 schreef Rene het volgende:
[..]
Dan kan je beter de borgstelling doen oid.
Alhoewel het triest is dat het moet, wel mooi dat een werkgever zich inspantquote:Op woensdag 21 augustus 2024 21:03 schreef Ploplap het volgende:
Mijn werkgever heeft vandaag aan de werknemers gevraagd of ze misschien een kamer/tuinhuis vrij hebben om te verhuren, zodat onze nieuwe toekomstige collega's een plekje hebben om te wonen.
Werkgever zou ook naar oud-Rijnlands model een publiek-private partnership aan kunnen gaan met de lokale gemeente en daadwerkelijk iniatief nemen in het oplossen van de wooncrisis die ook zijn bedrijf raakt.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 21:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Alhoewel het triest is dat het moet, wel mooi dat een werkgever zich inspant
Ik heb geen idee hoe groot deze werkgever is en hoe realistisch dit is. Maar als het een grote werkgever is, eens. Dan zou die een kleine corporatie kunnen beginnen.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 22:15 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Werkgever zou ook naar oud-Rijnlands model een publiek-private partnership aan kunnen gaan met de lokale gemeente en daadwerkelijk iniatief nemen in het oplossen van de wooncrisis die ook zijn bedrijf raakt.
In plaats van de werknemer mede probleem eigenaar te maken van zijn lusten.
Zoiets als de hoogovens vroeger, hele wijken bouwen door grote werkgevers, waar hun werknemers dan kunnen wonen. Lijkt me wel iets wat bijv ASML kan overwegen. In Seattle zag je ook dat Amazon enzo flink in nieuwbouw investeerde, en daar werd dan een groot deel van aan eigen werknemers verhuurd. Overigens niet voor liefdadigheid, gewoon om nog meer te verdienen.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 22:15 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Werkgever zou ook naar oud-Rijnlands model een publiek-private partnership aan kunnen gaan met de lokale gemeente en daadwerkelijk iniatief nemen in het oplossen van de wooncrisis die ook zijn bedrijf raakt.
In plaats van de werknemer mede probleem eigenaar te maken van zijn lusten.
Asml, of eigenlijk de voorloper, deed dat wel lief.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 23:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Zoiets als de hoogovens vroeger, hele wijken bouwen door grote werkgevers, waar hun werknemers dan kunnen wonen. Lijkt me wel iets wat bijv ASML kan overwegen. In Seattle zag je ook dat Amazon enzo flink in nieuwbouw investeerde, en daar werd dan een groot deel van aan eigen werknemers verhuurd. Overigens niet voor liefdadigheid, gewoon om nog meer te verdienen.
bijdrage ASML aan lokale woningbouwquote:Op woensdag 21 augustus 2024 23:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Zoiets als de hoogovens vroeger, hele wijken bouwen door grote werkgevers, waar hun werknemers dan kunnen wonen. Lijkt me wel iets wat bijv ASML kan overwegen. In Seattle zag je ook dat Amazon enzo flink in nieuwbouw investeerde, en daar werd dan een groot deel van aan eigen werknemers verhuurd. Overigens niet voor liefdadigheid, gewoon om nog meer te verdienen.
Recent zei een boomer collega van mij ook bezwaar te willen maken tegen een project. Ik heb hem aan zijn eigen kinderen en hun kansen kunnen laten denken.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 23:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
bijdrage ASML aan lokale woningbouw
Stukje nobeler dan alleen je eigen werknemers helpen.
Maar... volgens mij zit de grootste bottleneck niet in bereidheid om te bouwen, maar vooral mogen bouwen. Zijn het niet stikstofregels die belemmeren:
stikstofprobleem
Dan zijn het wel buurtbewoners, gewoon simpelweg professionele bezwaarmakers of boomer hobbyclubjes:
bijv. in Eindhoven
of in Rotterdam
die de boel remmen.
Het ontwerp van dat ding in Eindhoven is, schrik niet, in 2010 gemaakt. En anno 2024 is er nog geen gat gegraven.
Dit soort opmerkingen maken duidelijk dat Nederland socialistischer is dan we denken. Bedrijven als ASML helpen de samenleving al enorm door werkgelegenheid te verschaffen en ons als samenleving rijker te maken. Daar hebben we het alleen zelden over, omdat we liever bedrijven bashen en doen alsof ze van ons profiteren. Het is een groteske omdraaiing.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 23:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nu idealiseer je dit soort bedrijven ook.ASML gaat gewoon voor zijn eigen hachje hoor!quote:Op donderdag 22 augustus 2024 07:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit soort opmerkingen maken duidelijk dat Nederland socialistischer is dan we denken. Bedrijven als ASML helpen de samenleving al enorm door werkgelegenheid te verschaffen en ons als samenleving rijker te maken. Daar hebben we het alleen zelden over, omdat we liever bedrijven bashen en doen alsof ze van ons profiteren. Het is een groteske omdraaiing.
Het is niet aan ASML om onze wooncrisis op te lossen. Al snap ik wel waarom ze deze betaalbare woningen laten bouwen, want ze voelen de hete adem van socialisme in hun nek. 't Is een godswonder dat ze nog in Nederland willen blijven. Rutte zag goed wat voor gemis dat zou zijn.
Dat is irrelevant. Doordat ze voor hun eigen hachje gaan, zijn ze productief en winstgevend en goed voor de samenleving. In Nederland zijn we alleen zo parasitair dat we vinden dat ze ons meer verschuldigd zijn. 't Is een naar trekje.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 08:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu idealiseer je dit soort bedrijven ook.ASML gaat gewoon voor zijn eigen hachje hoor!
Wees daar maar niet al te zeker van. Tweakers schreef een paar jaar geleden bijvoorbeeld een stuk over hoe onze digitale sleutelpositie in gevaar is vanwege verouderde zeekabels. Socialistische wetgeving maakt vestiging in Nederland bovendien onaantrekkelijk; denk daarbij aan het ontslagrecht. En zoveel goed opgeleide werkkrachten hebben we ook weer niet voor de IT. In mijn eigen organisatie bestaat het merendeel uit expats.quote:Daarnaast is Nederland voor een high tech bedrijf gewoon gunstig. Rechtsstaat, infrastructuur, onderwijs, veiligheid, cultuur, allemaal wereldtop.
Dat dus. Vele mensen die amper iets bijdragen aan de samenleving, lopen af te geven op grote bedrijven, maar willen er wel van profiteren.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 07:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit soort opmerkingen maken duidelijk dat Nederland socialistischer is dan we denken. Bedrijven als ASML helpen de samenleving al enorm door werkgelegenheid te verschaffen en ons als samenleving rijker te maken. Daar hebben we het alleen zelden over, omdat we liever bedrijven bashen en doen alsof ze van ons profiteren. Het is een groteske omdraaiing.
Het is niet aan ASML om onze wooncrisis op te lossen. Al snap ik wel waarom ze deze betaalbare woningen laten bouwen, want ze voelen de hete adem van socialisme in hun nek. 't Is een godswonder dat ze nog in Nederland willen blijven. Rutte zag goed wat voor gemis dat zou zijn.
Wat is concreet je "geluk"?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 08:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Heb zelf ook een huis maar ben wel gewoon zo eerlijk dat ik daar ontzettend veel geluk mee heb.
Dit ligt toch wat genuanceerder. ASML is zoals iedereen wel weet een zeer succesvolle spin off van Philips. Veel van het onderzoek dat Philips in haar befaamde Natlab deed kende een fundamentele oorsprong in onderzoek van de technische universiteit. En dus hebben overheid, universiteit en bedrijf elkaar altijd nodig gehad. Alleen is de aard van die samenwerking verschoven. Dat ASML grote invloed heeft op de omgeving van Eindhoven is overduidelijk en zoals ik - als voorbeeld - vind dat een bollenkweker verantwoordelijk zou moeten zijn voor de huisvesting van werknemers die naar Nederland gehaald worden, geldt dat zeker voor ASML. Het gaat regionaal om zo'n grote toevoeging aan kenniswerkers dat ASML ook een rol moet spelen in zowel huisvesting als voorzieningen. Want er zijn behalve huizen ook een hoop extra huisartsen, leerkrachten, kinderopvang medewerkers en ga zo maar door nodig. Dat is namelijk net zo goed in het belang van ASML zodat de kenniswerkers willen blijven komen.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 08:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is irrelevant. Doordat ze voor hun eigen hachje gaan, zijn ze productief en winstgevend en goed voor de samenleving. In Nederland zijn we alleen zo parasitair dat we vinden dat ze ons meer verschuldigd zijn. 't Is een naar trekje.
[..]
Wees daar maar niet al te zeker van. Tweakers schreef een paar jaar geleden bijvoorbeeld een stuk over hoe onze digitale sleutelpositie in gevaar is vanwege verouderde zeekabels. Socialistische wetgeving maakt vestiging in Nederland bovendien onaantrekkelijk; denk daarbij aan het ontslagrecht. En zoveel goed opgeleide werkkrachten hebben we ook weer niet voor de IT. In mijn eigen organisatie bestaat het merendeel uit expats.
Kortom: bedrijven als ASML verschaffen een boel mensen werkgelegenheid, niet alleen de eigen werknemers maar ook de mensen die voorzieningen leveren aan die werknemers. Dat onderstreept wat ik al zei, dat kapitalisme ons allen welvarender maakt. En het maakt op geen enkele manier dat ASML moreel verplicht is om ook nog eens die voorzieningen te betalen.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 08:51 schreef Faraday01 het volgende:
Dat ASML grote invloed heeft op de omgeving van Eindhoven is overduidelijk en zoals ik - als voorbeeld - vind dat een bollenkweker verantwoordelijk zou moeten zijn voor de huisvesting van werknemers die naar Nederland gehaald worden, geldt dat zeker voor ASML. Het gaat regionaal om zo'n grote toevoeging aan kenniswerkers dat ASML ook een rol moet spelen in zowel huisvesting als voorzieningen. Want er zijn behalve huizen ook een hoop extra huisartsen, leerkrachten, kinderopvang medewerkers en ga zo maar door nodig. Dat is namelijk net zo goed in het belang van ASML zodat de kenniswerkers willen blijven komen.
Nou niet helemaal, als ASML mensen naar Nederland wil halen vind ik dat prima maar dat brengt wel met zich mee dat ze ook zorgen dat die mensen goed in Nederland kunnen wonen zonder dat het ten koste gaat van andere mensen. Nu vind ik dat ASML dit vrij netjes doet dus ik gebruik liever het voorbeeld van de Polen uitzendbureaus. Deze mensen worden in grote getallen voor veel te veel geld op vakantieparken en in achterstandswijk onder gebracht met allerlei overlast tot gevolg. Dat kan m.i. niet. Als je ze naar Nederland haalt zorg je ook maar voor goede huisvesting tegen normale voorwaarden.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 08:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kortom: bedrijven als ASML verschaffen een boel mensen werkgelegenheid, niet alleen de eigen werknemers maar ook de mensen die voorzieningen leveren aan die werknemers. Dat onderstreept wat ik al zei, dat kapitalisme ons allen welvarender maakt. En het maakt op geen enkele manier dat ASML moreel verplicht is om ook nog eens die voorzieningen te betalen.
Dat is een stelling, geen argument. Ze helpen onze samenleving al enorm. Doen alsof het verschaffen van werkgelegenheid een probleem is, is framing. Een groot probleem is de beperking die onze overheid oplegt aan mogelijkheden om die voorzieningen te creëren, zoals het niet verschaffen van bouwvergunningen. En ik zal maar zwijgen over de bureaucratische ellende die de overheid de huisartsen, kinderopvang etc. heeft aangedaan.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Nou niet helemaal, als ASML mensen naar Nederland wil halen vind ik dat prima maar dat brengt wel met zich mee dat ze ook zorgen dat die mensen goed in Nederland kunnen wonen zonder dat het ten koste gaat van andere mensen.
Ik snap het negatieve sentiment hierover zeker. Maar wees dan boos op de juiste partij. We moeten de media en politiek er niet mee weg laten komen om van bedrijven als ASML de kwaaie peer te maken.quote:Deze mensen worden in grote getallen voor veel te veel geld op vakantieparken en in achterstandswijk onder gebracht met allerlei overlast tot gevolg. Dat kan m.i. niet. Als je ze naar Nederland haalt zorg je ook maar voor goede huisvesting tegen normale voorwaarden.
Ik zeg al dat ik vind dat ASML het vrij netjes doet en ik zie daar vooral meerwaarde in. Maar je kunt bijvoorbeeld wel vragen stellen bij de belastingkorting die expats een aantal jaar krijgen terwijl er voor hen ook extra voorzieningen gerealiseerd moeten worden. En het is niet zo dat ASML dat in de salarissfeer niet kan compenseren.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is een stelling, geen argument. Ze helpen onze samenleving al enorm. Doen alsof het verschaffen van werkgelegenheid een probleem is, is framing. Een groot probleem is de beperking die onze overheid oplegt aan mogelijkheden om die voorzieningen te creëren, zoals het niet verschaffen van bouwvergunningen. En ik zal maar zwijgen over de bureaucratische ellende die de overheid de huisartsen, kinderopvang etc. heeft aangedaan.
[..]
Ik snap het negatieve sentiment hierover zeker. Maar wees dan boos op de juiste partij. We moeten de media en politiek er niet mee weg laten komen om van bedrijven als ASML de kwaaie peer te maken.
De pakhuizen zijn toch ondersteunend voor de handel? wat een heel groot deel van de economie is?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:15 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik zeg al dat ik vind dat ASML het vrij netjes doet en ik zie daar vooral meerwaarde in. Maar je kunt bijvoorbeeld wel vragen stellen bij de belastingkorting die expats een aantal jaar krijgen terwijl er voor hen ook extra voorzieningen gerealiseerd moeten worden. En het is niet zo dat ASML dat in de salarissfeer niet kan compenseren.
Belangrijker is dat we veel selectiever worden in welke sectoren we belangrijk vinden want laten we eerlijk zijn : de toegevoegde waarde van een enorme logistieke sector met pakhuizen en ook van de glastuinbouw is relatief beperkt. Dat willen bepaalde partijen in de kabinet niet horen maar als je naar migratie kijkt is laaggeschoolde arbeidsmigratie met weinig toegevoegde waarde in aantallen best groot. Dus als je toch iets wilt doen in de schaarste die er is op allerlei gebied, ligt daar de eerste uitdaging.
Dat ben ik helemaal met je eens: die belastingkorting vind ik niet uit te leggen. Dat is wat je krijgt met een socialistische overheid: eerst beleid creëren dat slecht is voor onze welvaart en dan vervolgens uitzonderingen maken om een en ander recht te trekken. Beter zouden ze naar de basis kunnen kijken, maar ik heb er geen enkele hoop op dat dat gaat gebeuren, zeker niet onder het huidige kabinet.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:15 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik zeg al dat ik vind dat ASML het vrij netjes doet en ik zie daar vooral meerwaarde in. Maar je kunt bijvoorbeeld wel vragen stellen bij de belastingkorting die expats een aantal jaar krijgen terwijl er voor hen ook extra voorzieningen gerealiseerd moeten worden. En het is niet zo dat ASML dat in de salarissfeer niet kan compenseren.
Nee, sorry, als ik in een planeconomie zou geloven, zou ik wel naar een communistisch land emigreren.quote:Belangrijker is dat we veel selectiever worden in welke sectoren we belangrijk vinden want laten we eerlijk zijn : de toegevoegde waarde van een enorme logistieke sector met pakhuizen en ook van de glastuinbouw is relatief beperkt. Dat willen bepaalde partijen in de kabinet niet horen maar als je naar migratie kijkt is laaggeschoolde arbeidsmigratie met weinig toegevoegde waarde in aantallen best groot. Dus als je toch iets wilt doen in de schaarste die er is op allerlei gebied, ligt daar de eerste uitdaging.
Wat in-en-in triest is het ook, niets nieuws overigens want dit was al bekend. Maar zelf zo hard schreeuwen hoe sneu het is en dan ook helemaal voor je eigen hachje zijn...quote:Op woensdag 21 augustus 2024 23:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Maar... volgens mij zit de grootste bottleneck niet in bereidheid om te bouwen, maar vooral mogen bouwen. Zijn het niet stikstofregels die belemmeren:
stikstofprobleem
Dan zijn het wel buurtbewoners, gewoon simpelweg professionele bezwaarmakers of boomer hobbyclubjes:
bijv. in Eindhoven
of in Rotterdam
die de boel remmen.
Het ontwerp van dat ding in Eindhoven is, schrik niet, in 2010 gemaakt. En anno 2024 is er nog geen gat gegraven.
Wat is de toegevoegde waarde voor de economie van pakhuizen? Heel weinig. Btw gaat netto alleen over de toegevoegde waarde en je voegt amper wat toe. Fiscalisten weten daar wel raad mee zodat het vooral neer slaat in een land met een lager tarief. En voor het overige levert het vooral problemen op in de gemeenschappen waar de werknemers vaak min of meer gedumpt worden.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:21 schreef Pajanus het volgende:
[..]
De pakhuizen zijn toch ondersteunend voor de handel? wat een heel groot deel van de economie is?
Oké, op loonbelasting verdien je het niet van de magazijnwerkers maar de BTW die geheft wordt is flink.
Dat is vrij simpel, dat is de marge die een pakhuis/groothandel/handelaar watdanook heeft.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:31 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat is de toegevoegde waarde voor de economie van pakhuizen? Heel weinig. Btw gaat netto alleen over de toegevoegde waarde en je voegt amper wat toe. Fiscalisten weten daar wel raad mee zodat het vooral neer slaat in een land met een lager tarief. En voor het overige levert het vooral problemen op in de gemeenschappen waar de werknemers vaak min of meer gedumpt worden.
Hyperscale datacenters is ook zoiets moois, die staan vooral in Nederland vanwege de zogenaamde groene stroom die wij zwaar voor de bedrijven gesubsidieerd hebben. Maar verder geven ze vooral problemen, zoals met de enorme hoeveelheden water die ze gebruiken.
Het idee dat de markt efficiënt is en alles op lost is een illusie. Daar is overigens ook veel onderzoek naar gedaan en het grootste probleem is dat wij negatieve en schadelijke effecten niet of onvoldoende in de kostprijs verwerken waardoor veel producten eigenlijk veel te goedkoop zijn. Met als mooi praktijk voorbeeld de koekenpan met een pfas achtige anti aanbaklaag.
Dat geldt natuurlijk niet voor de dozenschuivers als Amazon want die zorgen dat de marge daar landt waar de btw het laagste is zodat de kostprijs van de goederen zo laag mogelijk blijft. Idem voor de winstquote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:33 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Dat is vrij simpel, dat is de marge die een pakhuis/groothandel/handelaar watdanook heeft.
Een groothandel (denk dat je dat met pakhuis bedoelt), koopt groot in en split dan bulk. Eigenlijk zijn het een soort geld/kredietverschieters.
De brutomarge is vaak in te zien, dat is dan ook het deel wat toegevoegd wordt en daar zit het belastingsverschil in. Kan dus wel 30-40% zijn.
Je hebt een mate van planeconomie nodig, er is heel veel economisch onderzoek gedaan waar uit blijkt dat als je de markt de vrije hand geeft je met allerlei excessen te maken krijgt. En daar moet je als overheid op ingrijpen. En in dit geval is het volstrekt legitiem om de kostenbasis voor dit soort sectoren die hun zaakjes niet op orde brengen te verhogen en/of huisvestingseisen te stellen.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat ben ik helemaal met je eens: die belastingkorting vind ik niet uit te leggen. Dat is wat je krijgt met een socialistische overheid: eerst beleid creëren dat slecht is voor onze welvaart en dan vervolgens uitzonderingen maken om een en ander recht te trekken. Beter zouden ze naar de basis kunnen kijken, maar ik heb er geen enkele hoop op dat dat gaat gebeuren, zeker niet onder het huidige kabinet.
[..]
Nee, sorry, als ik in een planeconomie zou geloven, zou ik wel naar een communistisch land emigreren.
Waarom?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:39 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk niet voor de dozenschuivers als Amazon want die zorgen dat de marge daar landt waar de btw het laagste is zodat de kostprijs van de goederen zo laag mogelijk blijft. Idem voor de winst
Ze betalen ervoor via de belasting. Ik vind het juist raar dat asml zo’n laag tarief betaalt tov andere bedrijven. Ze profiteert natuurlijk wel van alle voorzieningenquote:Op donderdag 22 augustus 2024 08:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kortom: bedrijven als ASML verschaffen een boel mensen werkgelegenheid, niet alleen de eigen werknemers maar ook de mensen die voorzieningen leveren aan die werknemers. Dat onderstreept wat ik al zei, dat kapitalisme ons allen welvarender maakt. En het maakt op geen enkele manier dat ASML moreel verplicht is om ook nog eens die voorzieningen te betalen.
Wist je dat er bakken met overheidsgeld (zullen) gaan naar het (ver)plaatsen van datacenters naar Groningen? Het is een manier om de lokale bevolking iets terug te geven na het sluiten van de gaskraan. Toch gek dat de overheid dat doet als ze vooral problemen veroorzaken. Je zou haast denken dat er ook voordelen zijn.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:31 schreef Faraday01 het volgende:
Hyperscale datacenters is ook zoiets moois, die staan vooral in Nederland vanwege de zogenaamde groene stroom die wij zwaar voor de bedrijven gesubsidieerd hebben. Maar verder geven ze vooral problemen, zoals met de enorme hoeveelheden water die ze gebruiken.
Het tegenovergestelde is het geval: het idee dat de overheid efficiënt is en alles oplost, is een illusie. Daar wordt al decennia over gepubliceerd. Vergelijk je landen die een socialistische koers kiezen met landen die voor een kapitalistische gaan, dan zie je de uitwerking in de praktijk. Recent is Lomborg een belangrijke auteur die het belang van een vrije markt laat zien en de schadelijke gevolgen van overheidsbeleid.quote:Het idee dat de markt efficiënt is en alles op lost is een illusie. Daar is overigens ook veel onderzoek naar gedaan (...).
De overheid hoeft ook helemaal niet efficiënt te zijn, die is er voor om een gelijk speelveld te organiseren en ongewenste effecten te mitigeren aangezien de markt die effecten als arbitragemiddel gebruikt in de prijsstelling. Ik zeg helemaal niet dat we naar een communistische stijl planeconomie moeten maar de overheid moet wel veel sterker ingrijpen bij ongewenste effecten.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wist je dat er bakken met overheidsgeld (zullen) gaan naar het (ver)plaatsen van datacenters naar Groningen? Het is een manier om de lokale bevolking iets terug te geven na het sluiten van de gaskraan. Toch gek dat de overheid dat doet als ze vooral problemen veroorzaken. Je zou haast denken dat er ook voordelen zijn.
[..]
Het tegenovergestelde is het geval: het idee dat de overheid efficiënt is en alles oplost, is een illusie. Daar wordt al decennia over gepubliceerd. Vergelijk je landen die een socialistische koers kiezen met landen die voor een kapitalistische gaan, dan zie je de uitwerking in de praktijk. Recent is Lomborg een belangrijke auteur die het belang van een vrije markt laat zien en de schadelijke gevolgen van overheidsbeleid.
Daarbij denk ik steevast aan de wijze woorden van Dr. Phil: how's that workin' for ya?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:53 schreef Faraday01 het volgende:
Ik zeg helemaal niet dat we naar een communistische stijl planeconomie moeten maar de overheid moet wel veel sterker ingrijpen bij ongewenste effecten.
Nope. Amper werkgelegenheid wat het bied enz.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wist je dat er bakken met overheidsgeld (zullen) gaan naar het (ver)plaatsen van datacenters naar Groningen? Het is een manier om de lokale bevolking iets terug te geven na het sluiten van de gaskraan. Toch gek dat de overheid dat doet als ze vooral problemen veroorzaken. Je zou haast denken dat er ook voordelen zijn.
Misschien handig dan als je dat de rijksoverheid vertelt, want er zijn nota bene afspraken over gemaakt. In de lokale politiek wordt de komst van datacenters bevochten, maar centraal wordt er gewoon geld in geïnvesteerd.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nope. Amper werkgelegenheid wat het bied enz.
Dat de overheid op een andere manier in moet grijpen ben ik met je eens. Er moeten veel striktere regels aan de markt gesteld worden in plaats van vanalles met subsidies en overgangsregels op te lossen. Tata steel is een mooi voorbeeld, die voldoen al jaren niet aan de milieuregels. Dan moet je op een bepaald moment met bestuursdwang handhaven in plaats van pappen en nathouden. Hetzelfde voor Chemours. En terug naar het begin van de discussie: als jij arbeidsmigranten naar Nederland wil halen kan dat alleen als je aan toont dat je die fatsoenlijk huisvest tegen een redelijke prijs. Ketenverantwoordelijkheid erbij en handhaven. En dan kom je meteen bij het volgende probleem. Namelijk dat onze conservatieve partij die zich liberaal noemt de markt eigenlijk maar deels van belang vindt. Namelijk het vrije deel en niet het minstens zo belangrijke regulatie deel waar je op moet handhaven (en dus niet de capaciteit wegbezuinigen).quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daarbij denk ik steevast aan de wijze woorden van Dr. Phil: how's that workin' for ya?
Ik gebruik wel eens de metafoor van een hond die achter z'n eigen staart aan rent. Zo zie ik overheidsbeleid, met maatregel op maatregel om ongewenste effecten te corrigeren van ongewenste effecten die zogenaamd gecorrigeerd moeten worden.
Het zijn prestigeprojecten. Thats it.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 09:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien handig dan als je dat de rijksoverheid vertelt, want er zijn nota bene afspraken over gemaakt. In de lokale politiek wordt de komst van datacenters bevochten, maar centraal wordt er gewoon geld in geïnvesteerd.
Nee, het is meer dan prestige. Er zijn door het rijk afspraken gemaakt met de lokale politiek over investeringen in de omgeving. Het creëren van werkgelegenheid hoort daarbij.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het zijn prestigeprojecten. Thats it.
Zelfde als inderdaad die grote warenhuizen, ze dragen niets bij aan de samenleving. (Leuk artikel)
er komt werkelijk amper werkgelegenheid in zo een datacenter. De echte engineers worden ingevlogen als er iets is en verder is het maar een handjevol mensen. Dat schiet echt niet op.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nee, het is meer dan prestige. Er zijn door het rijk afspraken gemaakt met de lokale politiek over investeringen in de omgeving. Het creëren van werkgelegenheid hoort daarbij.
Alhoewel ik weet dat het een probleem is, heb ik hier geen rapporten van. Ik was ook niet diegene die het stelde 😉quote:Ik ben trouwens benieuwd naar rapporten waaruit blijkt dat datacenters in Groningen meer schade berokkenen aan de directe omgeving dan waarde creëren voor de economie. (Dan laat ik andere vormen van waarde nog buiten beschouwing.) Heb je daar meer informatie over?
Top 3 werkgever in Nederland.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 22:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe groot deze werkgever is en hoe realistisch dit is. Maar als het een grote werkgever is, eens. Dan zou die een kleine corporatie kunnen beginnen.
Dank - beroepsmatig ben ik daar erg in geïnteresseerd.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:15 schreef investeerdertje het volgende:
Maar ik zal binnenkort eens kijken of ik nog eea voor je kan vinden.
Ik ben ook heel blij dat ik een koophuis heb, maar ik ben geen 0,0001% blijer omdat dat huis nu meer dan 100.000 euro meer waard is dan bij aanschaf. Dat kan me gewoon helemaal niets schelen, want ik heb helemaal niks aan die overwaarde. Sterker: ik hoop als huiseigenaar dat binnenkort de huizenprijzen weer flink gaan dalen, berichten over die 11% stijging van vandaag vind ik echt zorgwekkend.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 08:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
De huizenbezitters in dit topic.MAAR WAT HEB IK AAN MIJN OVERWAARDE???
Heb zelf ook een huis maar ben wel gewoon zo eerlijk dat ik daar ontzettend veel geluk mee heb. Niet die rare act de hele tijd hoor jongens.
Eigenlijk heeft elke huizenbezitter er baat bij dat er niet meer wordt bijgebouwd, en er zijn genoeg mensen die asociaal en hufterig genoeg zijn om alleen al daarom, of bijvoorbeeld omdat ze het gewoon niet leuk vinden als er meer huizen bijkomen, want dan wordt het te druk, of krijgen ze een ander uitzicht, niet willen dat er meer huizen gebouwd worden, en maken daarom bezwaar aan. Die kunnen misschien wel van tafel geveegd worden, maar het kost wel tijd.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 23:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
stikstofprobleem
bijv. in Eindhoven
of in Rotterdam
die de boel remmen.
Denk je, dat indien een rijks- en gemeentelijke overheid er eigenlijk al niet in slagen om genoeg te bouwen, terwijl diezelfde overheid toch al > 100 jaar het volkshuisvestings(non-)beleid voert, dat ASML daar wel in zou slagen?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 08:51 schreef Faraday01 het volgende:
Dat ASML grote invloed heeft op de omgeving van Eindhoven is overduidelijk en zoals ik - als voorbeeld - vind dat een bollenkweker verantwoordelijk zou moeten zijn voor de huisvesting van werknemers die naar Nederland gehaald worden, geldt dat zeker voor ASML. Het gaat regionaal om zo'n grote toevoeging aan kenniswerkers dat ASML ook een rol moet spelen in zowel huisvesting als voorzieningen.
Jij denkt dat geen enkele huiseigenaar een (klein)kind, broer/zus oid heeft die ook een huis wil?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 11:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Eigenlijk heeft elke huizenbezitter er baat bij dat er niet meer wordt bijgebouwd, en er zijn genoeg mensen die asociaal en hufterig genoeg zijn om alleen al daarom...
Het grootste probleem is momenteel niet stikstof of bezwaren van buren oid, maar heel simpel en plat het geld. Bouwen is momenteel te duur om goed rendabel te zijn op de kortere termijn. Daarom dat De Jonge miljarden heeft gebruikt om projecten door te laten gaan, omdat er geen investeerders meer waren. Daarom dat de overheid aan pensioenfondsen heeft gevraagd in Nederlandse huizen te investeren, aangezien die genoeg hebben aan rendement op de hele lange termijn. En die rol kan ASML ook prima spelen, als zij het geld beschikbaar stellen komen die huizen er echt wel.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 11:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk je, dat indien een rijks- en gemeentelijke overheid er eigenlijk al niet in slagen om genoeg te bouwen, terwijl diezelfde overheid toch al > 100 jaar het volkshuisvestings(non-)beleid voert, dat ASML daar wel in zou slagen?
ASML is een hightech productiebedrijf die op nanoschaal, chips produceert. Betonnen kolossen laten neerzetten is toch een andere tak van sport.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat er genoeg huizenbezitters zijn die egoistisch genoeg zijn, en te kortzichtig zijn, om bezwaar te maken. En zolang de huizenprijzen sterker stijgen dan inkomen, heeft een huizenbezitter er wel degelijk baat bij als hij ooit nog eens wilt verhuizen, het geeft hem namelijk meer kans om door te schuiven. Als er wel veel gebouwd wordt, en de prijzen niet zo snel stijgen, dan kan hij ook nog doorschuiven, maar krijgt hij mogelijk wel meer concurrentie wegens lagere prijzen.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 12:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij denkt dat geen enkele huiseigenaar een (klein)kind, broer/zus oid heeft die ook een huis wil?
En nogmaals: huiseigenaren schieten niks op met gestegen huizenprijzen, van de hogere waarde van je stenen kun je niet leven en als je het huis verkoopt moet je ook meer betalen voor de vervanging. Stijging van waarde van iets is leuk als je het kunt verkopen zonder dat je het hoeft te vervangen, anders heb je er niks aan.
De hoeveelheid starters die een woning kunnen betalen waar je naar door wil stromen is helemaal niet zo groot, op concurrentie maakt dat vrijwel niks uit. Sterker: met die stijgende prijzen is de kans eerder groter dat je je starterswoning niet meer verkocht krijgt, omdat geen starter die hypotheek meer kan krijgen. Minder 'concurrentie', oftewel minder potentiële kopers, is dus eerder een nadeel dan een voordeel.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 12:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat er genoeg huizenbezitters zijn die egoistisch genoeg zijn, en te kortzichtig zijn, om bezwaar te maken. En zolang de huizenprijzen sterker stijgen dan inkomen, heeft een huizenbezitter er wel degelijk baat bij als hij ooit nog eens wilt verhuizen, het geeft hem namelijk meer kans om door te schuiven. Als er wel veel gebouwd wordt, en de prijzen niet zo snel stijgen, dan kan hij ook nog doorschuiven, maar krijgt hij mogelijk wel meer concurrentie wegens lagere prijzen.
Als je je huis niet kunt verkopen, dan moet de prijs omlaag, toch? En als de prijzen omlaag gaan, dan zou het huis wat je wilt kopen ook goedkoper moeten, want jij hebt dan immers ook minder te besteden.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 12:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
De hoeveelheid starters die een woning kunnen betalen waar je naar door wil stromen is helemaal niet zo groot, op concurrentie maakt dat vrijwel niks uit. Sterker: met die stijgende prijzen is de kans eerder groter dat je je starterswoning niet meer verkocht krijgt, omdat geen starter die hypotheek meer kan krijgen. Minder 'concurrentie', oftewel minder potentiële kopers, is dus eerder een nadeel dan een voordeel.
Dat zogenaamde voordeel qua concurrentie als je misschien ooit wil doorschuiven wordt hier echt wel enorm overdreven. En de nadelen van hogere belastingen worden gewoon weggewoven. Terwijl je met dat laatste jaarlijks te maken hebt, met dat eerste misschien 3 keer in je leven, waarbij je eigenlijk hooguit bij de eerste keer doorschuiven concurreert met starters.
mits je kan verkopen. als jij een huis van 5 ton hebt met 5 ton hypotheek en je kunt alleen verkopen voor 4 ton, wordt er helemaal niks verkocht.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 13:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Als je je huis niet kunt verkopen, dan moet de prijs omlaag, toch? En als de prijzen omlaag gaan, dan zou het huis wat je wilt kopen ook goedkoper moeten, want jij hebt dan immers ook minder te besteden.
Zolang dat huis wat je wil kopen niet zakt, kun jij ook niet zakken. Zo werkt het momenteel eerder. Zie hier in de omgeving toch de laatste tijd steeds meer huizen die onverkocht uit de verkoop worden gehaald. Omdat men niet voor een lagere prijs kan verkopen, omdat je dan geen nieuw huis meer kunt kopen. En dat gaat dan met name om de huizen die 4/5 jaar geleden nog goed bereikbaar waren voor starters, zelfs eventueel op 1 salaris.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 13:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Als je je huis niet kunt verkopen, dan moet de prijs omlaag, toch? En als de prijzen omlaag gaan, dan zou het huis wat je wilt kopen ook goedkoper moeten, want jij hebt dan immers ook minder te besteden.
Met alle respect, je geeft aan dat het "Simpel om het geld draait". Welnu als dat (nu: inderdaad) het knelpunt is, zullen er nooit massaal betaalbare woningen voor de modale eenverdiener neergezet worden; dan draait het om winstmaximalisatie. Zolang dat laatste het geval is, zullen er tekorten worden gecreëerd om de prijzen op te drijven en de winsten te maximaliseren.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 12:39 schreef Hanca het volgende:
Het grootste probleem is momenteel niet stikstof of bezwaren van buren oid, maar heel simpel en plat het geld. Bouwen is momenteel te duur om goed rendabel te zijn op de kortere termijn. Daarom dat De Jonge miljarden heeft gebruikt om projecten door te laten gaan, omdat er geen investeerders meer waren. Daarom dat de overheid aan pensioenfondsen heeft gevraagd in Nederlandse huizen te investeren, aangezien die genoeg hebben aan rendement op de hele lange termijn. En die rol kan ASML ook prima spelen, als zij het geld beschikbaar stellen komen die huizen er echt wel.
Gefeliciteerd u heeft een Woning aan de Julianastraat gewonnen en een Lindaquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 21:40 schreef SpecialK het volgende:
Daarom heb ik ook een app-idee dat je dates kan zoeken op basis van welk huis je wil kopen. Dus soort van Tinder/Funda mix.
Het is wel handig om bij een datepartner een beetje uit te zoeken of die persoon een normale baan en het liefst ook nog een rijke familie heeft.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 14:16 schreef nils7 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd u heeft een Woning aan de Julianastraat gewonnen en een Linda
quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 21:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Prachtig simpel, alleen staat de overheid je handenwrijvend op te wachten met de OZB-aanslag, de EWF-bijtelling en - last but not least - een giga-aanslag erfbelasting als je gaat hemelen. Zo ben je als woningbezitter, alsnog een melkkoe voor de overheid.
Die starterswoningen blijven niet oneindig duurder worden. Dat probleem lost zichzelf vanzelf op.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 12:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
De hoeveelheid starters die een woning kunnen betalen waar je naar door wil stromen is helemaal niet zo groot, op concurrentie maakt dat vrijwel niks uit. Sterker: met die stijgende prijzen is de kans eerder groter dat je je starterswoning niet meer verkocht krijgt, omdat geen starter die hypotheek meer kan krijgen. Minder 'concurrentie', oftewel minder potentiële kopers, is dus eerder een nadeel dan een voordeel.
Dat zogenaamde voordeel qua concurrentie als je misschien ooit wil doorschuiven wordt hier echt wel enorm overdreven. En de nadelen van hogere belastingen worden gewoon weggewoven. Terwijl je met dat laatste jaarlijks te maken hebt, met dat eerste misschien 3 keer in je leven, waarbij je eigenlijk hooguit bij de eerste keer doorschuiven concurreert met starters.
Hoe dan?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 14:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Overwaarde is dan wel geen direct verzilverbaar geld, je kunt het meestal wel (voor een deel) verzilverbaar maken.
De bouwgrond gaat echt niet goedkoper worden en de materialen en de arbeid ook niet. Dus de starterswoningen zullen per m³ wel duurder worden maar ze moeten dan kleiner en eenvoudiger gaan worden om ze weer betaalbaar te maken.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 15:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Die starterswoningen blijven niet oneindig duurder worden. Dat probleem lost zichzelf vanzelf op.
Immers als de gevestigde koper ze niet wil hebben, zit daar een market cap op.
En daarom moet de huizenmarkt ook beïnvloedt worden door de overheid, moet de huur volledig in handen zijn van corporaties (geen tweede huizen voor particulieren) en moet er meer sociale koop worden gebouwd. En moet de overheid zelf meer investeren in nieuwbouw.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 13:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Met alle respect, je geeft aan dat het "Simpel om het geld draait". Welnu als dat (nu: inderdaad) het knelpunt is, zullen er nooit massaal betaalbare woningen voor de modale eenverdiener neergezet worden; dan draait het om winstmaximalisatie. Zolang dat laatste het geval is, zullen er tekorten worden gecreëerd om de prijzen op te drijven en de winsten te maximaliseren.
Wederom, respect en je standpunten zijn prima. Edoch ik lees 4x "moet" i.c.m. 5x "overheid/corporaties/socialekoop/investeren".quote:Op donderdag 22 augustus 2024 15:36 schreef Hanca het volgende:
En daarom moet de huizenmarkt ook beïnvloedt worden door de overheid, moet de huur volledig in handen zijn van corporaties (geen tweede huizen voor particulieren) en moet er meer sociale koop worden gebouwd. En moet de overheid zelf meer investeren in nieuwbouw.
Kunnen we niet de knop "geld graaien" omzetten en bijv. landbouwgrond omzetten in bouwgrond, de materialen eenvormig en dus goedkoper maken en zelf de handen uit de mouwen steken? Bijv. casco standaard woningen met 1000 gelijk bouwen en de koper zelf laten afwerken??quote:Op donderdag 22 augustus 2024 15:30 schreef Soldier2000 het volgende:
De bouwgrond gaat echt niet goedkoper worden en de materialen en de arbeid ook niet. Dus de starterswoningen zullen per m³ wel duurder worden maar ze moeten dan kleiner en eenvoudiger gaan worden om ze weer betaalbaar te maken.
Dat weten we nog niet, het kabinet leek de lijn De Jonge eigenlijk 100% over te gaan nemen. Omtzigt had het beleid van De Jonge ook volledig in zijn programma staan en ook PVV was er best fan van.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 18:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Wederom, respect en je standpunten zijn prima. Edoch ik lees 4x "moet" i.c.m. 5x "overheid/corporaties/socialekoop/investeren".
Denk dat de koers van dit kabinet toch weinig daarmee gemeen heeft en corporaties met heel andere dingen bezig zijn.
Ben ik eerlijk gezegd zo geen voorstander van, het is veel mooier dat landbouwgrond natuur wordt.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 18:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Kunnen we niet de knop "geld graaien" omzetten en bijv. landbouwgrond omzetten in bouwgrond, de materialen eenvormig en dus goedkoper maken en zelf de handen uit de mouwen steken? Bijv. casco standaard woningen met 1000 gelijk bouwen en de koper zelf laten afwerken??
Minder mensen dan??quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:19 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Ben ik eerlijk gezegd zo geen voorstander van, het is veel mooier dat landbouwgrond natuur wordt.
Maar dan kun jij dus ook niet kopen. Gebeurd dat veel in dezelfde periode, dan zakt de vraag dus enorm in, en ook de prijzen, totdat de markt weer vlotgetrokken is, omdat genoeg mensen kunnen kopen. Maar doorstromers hebben op dit moment toch echt meer mogelijkheden dan starters, en ik zie niet in waarom dat ineens anders zou worden als de prijzen blijven stijgen. Of je moet richting Londen perikelen, waar een groot deel nieuwbouw in Azie verkocht wordt, voor het uberhaupt in Engeland aangeboden wordt, en daardoor binnenlandse doorstromers ook geen kans hebben.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 13:26 schreef freak1 het volgende:
[..]
mits je kan verkopen. als jij een huis van 5 ton hebt met 5 ton hypotheek en je kunt alleen verkopen voor 4 ton, wordt er helemaal niks verkocht.
Dat zie ik niet zomaar gebeuren gezien het tekort.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 22:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar dan kun jij dus ook niet kopen. Gebeurd dat veel in dezelfde periode, dan zakt de vraag dus enorm in, en ook de prijzen, totdat de markt weer vlotgetrokken is, omdat genoeg mensen kunnen kopen. Maar doorstromers hebben op dit moment toch echt meer mogelijkheden dan starters, en ik zie niet in waarom dat ineens anders zou worden als de prijzen blijven stijgen. Of je moet richting Londen perikelen, waar een groot deel nieuwbouw in Azie verkocht wordt, voor het uberhaupt in Engeland aangeboden wordt, en daardoor binnenlandse doorstromers ook geen kans hebben.
In het recente verleden 2008 - 2014 (?) kon je een restschuld meefinancieren als je verkocht (met restschuld) en naar een andere woning ging. Met een strikt aflosschema kon/moest je (van de bank) je restschuld asap aflossen, tesamen met je nieuwe hypotheek op het nieuwe huis.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 22:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar dan kun jij dus ook niet kopen. Gebeurd dat veel in dezelfde periode, dan zakt de vraag dus enorm in, en ook de prijzen, totdat de markt weer vlotgetrokken is, omdat genoeg mensen kunnen kopen.
Ja laten we daar eens mee beginnen. Er zijn niet te weinig huizen, er zijn te veel mensen in Nederland.quote:
Dat valt wel mee, er zijn alleen de laatste decennia steeds meer m2 woonoppervlak nodig per inwoner. Dat is de hoofdoorzaak van het huizentekort. En het ruimtetekort komt omdat we het nodig vinden om in 1 van de dichtstbevolkte gebieden van de wereld ook nog eens de halve wereld te voeden, waar normaal zo'n dichtbevolkt gebied wordt gevoed vanuit een minder dichtbevokkt gebied uit hetzelfde land.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 09:16 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Ja laten we daar eens mee beginnen. Er zijn niet te weinig huizen, er zijn te veel mensen in Nederland.
Dat kan nog steeds: https://www.abnamro.nl/nl(...)anciering/index.htmlquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 09:14 schreef blomke het volgende:
[..]
In het recente verleden 2008 - 2014 (?) kon je een restschuld meefinancieren als je verkocht (met restschuld) en naar een andere woning ging. Met een strikt aflosschema kon/moest je (van de bank) je restschuld asap aflossen, tesamen met je nieuwe hypotheek op het nieuwe huis.
Banken zijn heel creatief als het gaat om handel, hypotheekverstrekking en mensen hun hypotheekrente laten betalen.
Als je in NL een huis kan betalen heb je een normale baan of een rijke familie (of beide).quote:Op donderdag 22 augustus 2024 14:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het is wel handig om bij een datepartner een beetje uit te zoeken of die persoon een normale baan en het liefst ook nog een rijke familie heeft.
Precies, en als je dus al een huis hebt, dan groeit iig de waarde van je huis met de markt mee, en dat is in de afgelopen 15 jaar veelal sneller dan salarissen stegen, dus dan zit je een veel betere positie dan iemand die start.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 08:04 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat zie ik niet zomaar gebeuren gezien het tekort.
Hier in het VK valt dat heel erg mee, daar is de hypotheekmarkt veel simpeler:quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 09:14 schreef blomke het volgende:
[..]
In het recente verleden 2008 - 2014 (?) kon je een restschuld meefinancieren als je verkocht (met restschuld) en naar een andere woning ging. Met een strikt aflosschema kon/moest je (van de bank) je restschuld asap aflossen, tesamen met je nieuwe hypotheek op het nieuwe huis.
Banken zijn heel creatief als het gaat om handel, hypotheekverstrekking en mensen hun hypotheekrente laten betalen.
Hoezo is de hypotheekmarkt simpeler? Er is niets ingewikkelds aan een kortere of langere rentevaste periode . Weinig ingewikkelds aan 30 jaar vast. Het maximumbedrag van 90% klinkt leuk, maar heeft amper meerwaarde, zou betekenen dat ik naast de kosten koper ook gewoon meer moet sparen om de waardestijging te compenseren. (Bij 2% kosten koper en een waardestijging van 5000 euro per maand, wat helaas realistisch is, moet je dan 600 euro extra sparen. Dus nog onbereikbaarder). Aflossingsvrij kan hier ook, voor 50%, zonder financiële meevallers. En als je HRA wil dan is je hypotheek gewoon afgelost na 30 jaar.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 11:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hier in het VK valt dat heel erg mee, daar is de hypotheekmarkt veel simpeler:
1,2 of 5 jaar vaste rente, bij uitzondering 10 jaar.
Sowieso maximaal hypotheekbedrag van 90% (op dit moment opgerekt naar 95%, en onder heel strikte voorwaarden 100%) van de waarde van je huis.
Aflossingsvrij kan alleen als je 50% van het bedrag cash op tafel legt.
Is je looptijd 20 jaar dan is na 20 jaar je hypotheek afbetaald, klaar, veel moeilijker maken ze het hier niet.
Ja en wel de huurinkomsten. Dus lekker belangrijk die lagere waarde. Maar werkt goed die hypotheek regels daar. Kuchquote:Wat huisjesmelkers wel veel doen hier is: Leg 25% op tafel (minimum om verhuur-hypotheek te krijgen). Knap het op, revalue, remortgage, verhuur het voor 2-5 jaar, weer remortgage, en telkens overwaarde (hoger dan 75% LTV) opnemen om als downpayment voor nieuwe huizen te gebruiken.
Koop een appartementje voor £160k met een £40k downpayment, dus een hypotkeek van £120k. Steek er £15k in om het op te knappen, laat de waarde opnieuw bepalen. Zeg dat het dan gewaardeerd wordt op £190k, daar dan een hypotheek met een LTV van 75% op nemen, £142.5k, dus kun £22.5 weer terug in je zak steken, en voor je volgende project gebruiken. Zelfde na herwaarderen na 2 of 5 jaar (looptijd vaste rente).
Dat ging als een speer tot een paar jaar geleden, maar ik zie nu her en der ook wel dat mensen 10-20k in een opknapper steken, en dat de herwaardering lager uitpakt. Minder toegevoegde waarde dan wat ze erin gestoken hebben, en zelfs weleens helemaal een lagere waarde.
Even uitgaande van een koers 1,2 euro voor een pond, zou je dus een appartement compleet opknappen ¤18.000,-quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 11:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Koop een appartementje voor £160k met een £40k downpayment, dus een hypotkeek van £120k. Steek er £15k in om het op te knappen, laat de waarde opnieuw bepalen. Zeg dat het dan gewaardeerd wordt op £190k, daar dan een hypotheek met een LTV van 75% op nemen, £142.5k, dus kun £22.5 weer terug in je zak steken, en voor je volgende project gebruiken. Zelfde na herwaarderen na 2 of 5 jaar (looptijd vaste rente).
Hoe denk je dat een huisjesmelker een appartement opknapt? Ja zelf. Met de Franse slag. En je weet dat je in een appartement je meestal niets aan ramen, deuren en muren kan doen. Het zijn ook nog eens geen panden van 150m2.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 12:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Even uitgaande van een koers 1,2 euro voor een pond, zou je dus een appartement compleet opknappen ¤18.000,-
Toen ik hier eens meldde dat ik voor << 1,5 ton een huis zou kunnen opknappen met veel DHZ-werk, werd de vloer met me aangeveegd. Werken die bouwvakkers/vaklui voor een schijntje daar in het UK of worden de bouwmaterialen gesubsidieerd??
Simpeler betekent niet altijd beter hequote:Op vrijdag 23 augustus 2024 11:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoezo is de hypotheekmarkt simpeler? Er is niets ingewikkelds aan een kortere of langere rentevaste periode . Weinig ingewikkelds aan 30 jaar vast. Het maximumbedrag van 90% klinkt leuk, maar heeft amper meerwaarde, zou betekenen dat ik naast de kosten koper ook gewoon meer moet sparen om de waardestijging te compenseren. (Bij 2% kosten koper en een waardestijging van 5000 euro per maand, wat helaas realistisch is, moet je dan 600 euro extra sparen. Dus nog onbereikbaarder). Aflossingsvrij kan hier ook, voor 50%, zonder financiële meevallers. En als je HRA wil dan is je hypotheek gewoon afgelost na 30 jaar.
[..]
Ja en wel de huurinkomsten. Dus lekker belangrijk die lagere waarde. Maar werkt goed die hypotheek regels daar. Kuch
Oh wat is dat VK toch goed.
Het was een voorbeeldje he. Opknappen kan ook zijn nieuwe vloer en keuken erin en wat verfen. Het hoeft niet gelijk energie-neutraal. Maar het zijn wel bedragen die ik voorbij heb zien komen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 12:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Even uitgaande van een koers 1,2 euro voor een pond, zou je dus een appartement compleet opknappen ¤18.000,-
Toen ik hier eens meldde dat ik voor << 1,5 ton een huis zou kunnen opknappen met veel DHZ-werk, werd de vloer met me aangeveegd. Werken die bouwvakkers/vaklui voor een schijntje daar in het UK of worden de bouwmaterialen gesubsidieerd??
gelukkigquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 13:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Simpeler betekent niet altijd beter he![]()
nou, hier is ook weinig creativiteitquote:Wilde alleen aangeven dat banken minder creatief hier lijken met hypotheken.
dat is overheid, maar is ook weinig ingewikkelds aanquote:Geen HRA,
was, voltooid verleden tijd.quote:nauwelijks aflossingsvrij (was in NL veel algemener)
niet? Is alles lineair dan?quote:, geen annuitaire hypotheken.
afsluitkosten financieren is hier meestal geen optie. Looptijd is in Nederland gewoon 30 jaar, vrij eenvoudig. En rentevast mag ook gewoon 30 jaar. Nog eenvoudiger.quote:Eigenlijk alleen: Huis is X waard, max hypotheek daarop is 0.90X. Zo'n beetje de enige vragen die je krijgt zijn: Welke looptijd wil je hebben, 20 of 25 jaar, hoe lang wil je je rente vast hebben staan, 1, 2 of 5 jaar, en wil je de afsluitkosten in de hypotheek opnemen.
dan ben je gewoon alsnog geld kwijt. Dus het lost weinig op. Een huis onder water is niet zo een groot probleem. Daarnaast met annuïtair en met lineair boeit het helemaal niet meer. Dan moet je je best doen.quote:Door de max hypotheken van 90% van de waarde zijn er minder huizen onder water komen staan in 2008/2009.
kortlopende rentes op langdurige verplichtingen zijn altijd een probleem. Het zorgt voor een gebrek aan voorspelbaarheid. Laten mensen daar nu niet goed in zijnquote:Kortlopende vaste rentes was meestal niet zo'n probleem, maar een paar jaar geleden wel, zeker toen Truss het even voor het zeggen had. Toen zijn wel veel mensen in de problemen gekomen, die moesten ineens £500+ meer per maand hypotheek ophoesten.
kijk aan, het word al complexerquote:Men beseft ook wel dat de 10% downpayment een enorme drempel is voor velen, daarom is die ook tijdelijk verlaagd naar 5%, en zijn er wat andere constructies om het te sparen (belastingvrije spaarrekeningen).
we hadden het over het vk, whatboutism :p maar klopt, er zijn zeker landen waar het nog meer is. Maar in Zwitserland (20%) is ook een functionerende huurmarkt omdat kortdurend bezit van woningen compleet niet interessant is fiscaal gezien. Hebben ze goed gedaan.quote:Er zijn overigens wel landen die nog flink hogere downpayments eisen bij de aankoop van een huis, volgens mij in Zwitserland is het vaak 30-50% ofzo.
Och, dat land is toch al kapot. De mooie bossen zijn al een lange tijd weg. Plantaardige voeding verbouwd men bijna niet en vlees is er voor de export. Zoveel kan je er niet aan verliezen aan die greenzones.quote:Maar ook in het VK is er een groot tekort aan huizen, en het is een speerpunt van Labour. Ook al zijn ze pas sinds juli aan de macht, het lijkt er nu al op dat er meer en meer huizenbouw-projecten aangekondigd worden. Ook green-zones lijken niet heilig. Ben wel benieuwd hoe dat zich komende jaren ontwikkelt. Er zitten er rond mijn dorp 4 in de pijplijn, maar het grootste probleem is de riolering, die kan het nu al soms nauwelijks aan (gesprongen leidingen enzo), dus vereiste is nu dat dat eerst aangepakt moet worden, maar ja, dat is Thames Water, dus dat schiet niet op voorlopig.
Volgens mij is dit de essentie van het hele woningmarktprobleem. Er zou aan allerlei knoppen gedraaid kunnen worden. Bouwbeleid, grondbeleid, vergunningenbeleid, fiscaliteit en de mogelijkheden om een bezwaarprocedure te starten.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 12:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat er genoeg huizenbezitters zijn die egoistisch genoeg zijn, en te kortzichtig zijn, om bezwaar te maken. En zolang de huizenprijzen sterker stijgen dan inkomen, heeft een huizenbezitter er wel degelijk baat bij als hij ooit nog eens wilt verhuizen, het geeft hem namelijk meer kans om door te schuiven. Als er wel veel gebouwd wordt, en de prijzen niet zo snel stijgen, dan kan hij ook nog doorschuiven, maar krijgt hij mogelijk wel meer concurrentie wegens lagere prijzen.
Van alle landen waar ik gewoond heb, staat het VK zeker niet bovenaan inderdaad, maar met een goede baan is het dagelijkse leven goed te doen, en de Cotswolds zijn toch wel een mooie omgeving om te wonenquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 14:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
gelukkig
[..]
nou, hier is ook weinig creativiteit
[..]
dat is overheid, maar is ook weinig ingewikkelds aan
[..]
was, voltooid verleden tijd.
[..]
niet? Is alles lineair dan?
[..]
afsluitkosten financieren is hier meestal geen optie. Looptijd is in Nederland gewoon 30 jaar, vrij eenvoudig. En rentevast mag ook gewoon 30 jaar. Nog eenvoudiger.
[..]
dan ben je gewoon alsnog geld kwijt. Dus het lost weinig op. Een huis onder water is niet zo een groot probleem. Daarnaast met annuïtair en met lineair boeit het helemaal niet meer. Dan moet je je best doen.
[..]
kortlopende rentes op langdurige verplichtingen zijn altijd een probleem. Het zorgt voor een gebrek aan voorspelbaarheid. Laten mensen daar nu niet goed in zijn
[..]
kijk aan, het word al complexer
[..]
we hadden het over het vk, whatboutism :p maar klopt, er zijn zeker landen waar het nog meer is. Maar in Zwitserland (20%) is ook een functionerende huurmarkt omdat kortdurend bezit van woningen compleet niet interessant is fiscaal gezien. Hebben ze goed gedaan.
[..]
Och, dat land is toch al kapot. De mooie bossen zijn al een lange tijd weg. Plantaardige voeding verbouwd men bijna niet en vlees is er voor de export. Zoveel kan je er niet aan verliezen aan die greenzones.
Nee, met dank aan Rutte 4quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 20:57 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,
Ik wil heel graag wonen in een klein huisje/appartement/studio met één slaapkamer en afgesloten parkeerruimte. Ik ben wel aan het zoeken maar zoals iedereen het al weet zijn zelfs de prijzen voor zulke kleine woningen rond de 300k (binnenstad).
Ik heb een bruto jaarinkomen van ongeveer 50k maar met dat bedrag kom ik slechts in aanmerking voor 200k hypotheek. Onvoldoende dus om daarmee een huis te kunnen kopen.
In het verleden was vaak de trigger tot revolutie, 'een economische schok', de concentratie van rijkdom bij een kleine groep mensen, en het gevolg van de revolutie, een herverdeling van die rijkdom. Dergelijke revoluties gebeurden vaak in meerdere landen en regio's in een relatief korte periode. Als je kijkt naar de verdeling van rijkdom, is die na de late schok, veelal in het eerste deel van de 20ste eeuw, veelal ongeveer gelijk gebleven tot ongeveer de jaren 80, vanaf toen is een steeds groter deel van de rijkdom bij een kleiner deel van de bevolking terechtgekomen. Dat is gaande in China (minder communistisch), Rusland (privatisering staatsbedrijven), maar ook in afzonderlijke landen in de EU, en in de VS. Gaat het zo door, dan is een zo'n ecnomische schok onvermijdelijk. Maar wanneer die drempel bereikt wordt is lastig te voorspellen, wat wel duidelijk is is dat in veel landen in het westen de ontevredenheid groeit. Dat er maar een vonkje nodig is, ook was het vonkje onterecht, om de boel op te blazen, is wel te zien afgelopen weken in Southport, Engeland. Zover is het in Nederland nog niet, maar in Frankrijk broeit het ook al aardig bijv.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 14:27 schreef IkbenGradus het volgende:
-eens!-
De enige hoop van jongeren kan gevestigd zijn op een onvoorziene gebeurtenis zoals economische schok, maar niemand heeft een glazen bol. Ik ben bang dat het dus aankomt op het aannemen minstens even kortzichtige, egoïstische levensopvatting als de brede meerderheid die het allemaal een zorg zal zijn. Dat is de enige overgebleven manier om de wal het schip te laten keren.
Als ik vragen mag: welke landen staan in jouw perceptie nog boven het UK??quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 14:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Van alle landen waar ik gewoond heb, staat het VK zeker niet bovenaan inderdaad, maar met een goede baan is het dagelijkse leven goed te doen, en de Cotswolds zijn toch wel een mooie omgeving om te wonen![]()
Was die disaster geen tax cuts? Die 4-5% is hier ook gekomen he. Als ik 2 jaar had gedaan betaalde ik 1.2 procent? Mocht ik nu ook 650 euro minstens meer betalen. Die 1-5 jaar is gewoon een hondsberoerd idee.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 14:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Van alle landen waar ik gewoond heb, staat het VK zeker niet bovenaan inderdaad, maar met een goede baan is het dagelijkse leven goed te doen, en de Cotswolds zijn toch wel een mooie omgeving om te wonen![]()
Maar zeker over de duur van rentevaste periode was ik verbaasd. We werden redelijk gepushed om 1 of 2 jaar te doen ('as those interest rates were really low'), maar hadden niet eens de optie om het langer dan 5 jaar vast te zetten. Buren hadden wel voor 2 jaar vastgezet, die zijn nu £1000 per maand meer kwijt aan hun hypotheek, die moesten naar een nieuwe rente een paar maanden na Truss's disaster.
Nederland, Zambia.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 14:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Als ik vragen mag: welke landen staan in jouw perceptie nog boven het UK??
Rente vloog overal omhoog, maar daar kwam Truss en Kwarteng's plan van trickle-down economy overheen, waardoor de financiele wereld het vertrouwen in de Engelse economie opgaven en de kosten van bonds voor de overheid overnight met zo'n 70 miljard opliepen. Daardoor kregen de rentes in het VK nog een extra duw in de rug.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 15:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Was die disaster geen tax cuts? Die 4-5% is hier ook gekomen he. Als ik 2 jaar had gedaan betaalde ik 1.2 procent? Mocht ik nu ook 650 euro minstens meer betalen. Die 1-5 jaar is gewoon een hondsberoerd idee.
Vs gelijk? Heb veel armoede in de VK gezien, maar de States waren echt wel next level slecht.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 22:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Nederland, Zambia.
St Lucia en Botswana eronder, maar niet heel veel.
De VS ongeveer gelijk (woonde daar heel mooi in de Rockies).
Rockbottom was wel Guinea-Bissau.
Speelt wel mee natuurlijk hoe mijn situatie in elk land was (baan enzo, in Zambia deed ik echt super leuk werk bijv).
En heel veel in Nederland is gewoon echt heel goed geregeld.
Wat voor de consument geen probleem was als ze geen achterlijke 1-2 jaar rente hadden.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 22:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Rente vloog overal omhoog, maar daar kwam Truss en Kwarteng's plan van trickle-down economy overheen, waardoor de financiele wereld het vertrouwen in de Engelse economie opgaven en de kosten van bonds voor de overheid overnight met zo'n 70 miljard opliepen. Daardoor kregen de rentes in het VK nog een extra duw in de rug.
Ligt er aan waar je woont. Vriendin woonde tijdje in Seattle, en daar zag je hele tenten-kampen met daklozen, in Montana kwam je veel minder daklozen tegen. En als je van outdoor en natuur houdt, en je woont binnen een uur rijden van 5 verschillende berggebieden, en 1,5 uur van Yellowstone, dan is het toch wel goed toeven hoorquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 23:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vs gelijk? Heb veel armoede in de VK gezien, maar de States waren echt wel next level slecht.
Jep, ik snapte, en snap nog steeds niet waarom je rente hier niet of nauwelijks vast kunt zetten voor langere tijd. Wie wilt nu niet dat stukje zekerheid?quote:Wat voor de consument geen probleem was als ze geen achterlijke 1-2 jaar rente hadden.
Ja, maar om nu te zeggen dat de berg gebieden alle ongein van het land goed maken.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 23:13 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ligt er aan waar je woont. Vriendin woonde tijdje in Seattle, en daar zag je hele tenten-kampen met daklozen, in Montana kwam je veel minder daklozen tegen. En als je van outdoor en natuur houdt, en je woont binnen een uur rijden van 5 verschillende berggebieden, en 1,5 uur van Yellowstone, dan is het toch wel goed toeven hoor
Maar je kunt in de VS toch vrij makkelijk wonen en haast nooit in zo'n stad te hoeven komen. Maar omgeving is ook niet alles. Wat mij vooral aanstond daar was dat mensen zo argwanend zijn, en altijd lijken uit te gaan van het slechtste scenario en het slechte in mensen. Mijn vrouw is Amerikaans, en zal nooit bijv de namen van ons en ons kind bij de voordeur willen hebben, want dan weten pedofielen dat er een kind woont, en wat de naam is. Zelfde overweging maakt ze of er een 'baby on board' sticker op de auto komt of niet. Die gedachtes komen bij mij niet eens op.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 00:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja, maar om nu te zeggen dat de berg gebieden alle ongein van het land goed maken.
Maar nee, ik heb geen stad van enig formaat gezien in de States waar ik geen plaatsvervangende schaamte had.
ja, een hutje op de hei is zeker een optie.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 11:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar je kunt in de VS toch vrij makkelijk wonen en haast nooit in zo'n stad te hoeven komen.
ja, mooie mensen zijn het. Als ze zouden vertrekken was het land al een stuk mooierquote:Maar omgeving is ook niet alles. Wat mij vooral aanstond daar was dat mensen zo argwanend zijn, en altijd lijken uit te gaan van het slechtste scenario en het slechte in mensen.
oh oopsquote:Mijn vrouw is Amerikaans
Heb je ooit overwogen om haar therapie aan te bieden?quote:, en zal nooit bijv de namen van ons en ons kind bij de voordeur willen hebben, want dan weten pedofielen dat er een kind woont, en wat de naam is. Zelfde overweging maakt ze of er een 'baby on board' sticker op de auto komt of niet. Die gedachtes komen bij mij niet eens op.
Zo zijn ze allemaal.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 11:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
ja, een hutje op de hei is zeker een optie.
[..]
ja, mooie mensen zijn het. Als ze zouden vertrekken was het land al een stuk mooier
[..]
oh oops
[..]
Heb je ooit overwogen om haar therapie aan te bieden?
Hehe ja vind je het raar als een SSN genoeg is om iemand in de schulden te stoppen.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 11:53 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zo zijn ze allemaal.
Zelfs een bankrekening geven is raar
Dus mooi, vrij en buitenaf wonen, met voorzieningen in de buurt?quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 11:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar je kunt in de VS toch vrij makkelijk wonen en haast nooit in zo'n stad te hoeven komen.
Heeft dat misschien met die religieuze "tea-party" inslag te maken, waarin alle mensen zondig en verdorven zijn??quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 11:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
........... was dat mensen zo argwanend zijn, en altijd lijken uit te gaan van het slechtste scenario en het slechte in mensen.
Frappant; mijn partner heeft > 15 jaar in gevangenissen en andere justitiële inrichtingen gewerkt.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 11:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Mijn vrouw is Amerikaans, en zal nooit bijv de namen van ons en ons kind bij de voordeur willen hebben, want dan weten pedofielen dat er een kind woont, en wat de naam is. Zelfde overweging maakt ze of er een 'baby on board' sticker op de auto komt of niet. Die gedachtes komen bij mij niet eens op.
Gastquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 11:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
ja, een hutje op de hei is zeker een optie.
[..]
ja, mooie mensen zijn het. Als ze zouden vertrekken was het land al een stuk mooier
[..]
oh oops
[..]
Heb je ooit overwogen om haar therapie aan te bieden?
"Mits je een goede baan hebt" ja. Daar ga je al weer.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 13:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Gast![]()
Ze heeft het liever niet, boeie. Gaat allemaal prima hoorGeweldige meid hoor
![]()
En je kennis van het leven in de VS lijkt me ook heel beperkt, je hoeft er echt niet in een afgelegen hutje te wonen om er prima te kunnen leven. Vooral veel kleinere stadjes in Rockies zijn erg fijn om te wonen (mits je een goede baan hebt enzo).
In de plaats waar ik woonde waren vrijwel alle huizen vrijstaand, 5 berggebieden binnen een uur rijden, 25 min naar dichtstbijzijnde skigebied, 1,5 uur naar grootste skigebied Noord-Amerika, 1,5 uur naar Yellowstone NP, er was een ziekenhuis, universiteit, sportclubs, en internationaal vliegveld. Winter is ook echt winter, zomer was echt zomer, lente en herfst was elk maar een paar weken, heerlijk klimaat dus, en ook in hoogzomer waren de nachten redelijk koel omdat je op meer dan 1000m hoogte zat.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 12:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus mooi, vrij en buitenaf wonen, met voorzieningen in de buurt?
Die achterdocht is in de Amerikaanse maatschappij veel verder doorgedrongen, en daar wordt het echt niet beter van. Mijn vrouw is ook blij dat niet meer in de VS woont hoorquote:Frappant; mijn partner heeft > 15 jaar in gevangenissen en andere justitiële inrichtingen gewerkt.
Op geen enkele wijze mag onze naam ergens op het huis of op de brievenbuis (20 m verder) komen. Ze gebruikt twee achternamen: haar eigen naam in de justitiële inrichting, en mijn naam daarbuiten. Iedere vermelding in een telefoonboek, was bij voorbaat verwijderd.
Kwam ze thuis bij delinquenten, werd de auto altijd twee straten verderop geparkeerd.
Blijkbaar heeft die achterdochtige attitude, wel een oorzaak.
Het gaat er al vele topics over. De huizenmarkt in Nederland kan geen kant op.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 17:12 schreef freak1 het volgende:
maar zijn we nu niet al een heel topic lang over hetzelfde aan het ouwehoeren?
uiteindelijk is het heel simpel;
het wel of niet aan een hypotheek komen heeft geen donder te maken met single zijn. het heeft alles te maken met verzamelinkomen. en de realiteit is dat voor een modaal inkomen de hoeveelheid geld die je momenteel kan lenen gelet op de rente, te weinig is om een gemiddeld huis te kopen in de huidige woningmarkt.
dus als een single een hypotheek? dat is geen enkel probleem. als single en huis kopen? ook geen probleem, mits je genoeg verdiend. en dat zal de komende tijd niet veranderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |