abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214664071
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 20:19 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Een topic lang janken over verkeersboetes en vervolgens een ander betichten van een sneeuwvlokjeshouding...
Waar zie je mij janken over verkeersboetes? Je kunt hier hooguit stellen dat het (notabene de uitvoeringsinstantie) CJIB en het NVVK janken over de verkeersboetes.

Dat we hier een onrechtvaardig nepland zijn was mij allang duidelijk en daar heb ik inmiddels vrede mee.
pi_214664170
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 19:36 schreef Vincent_student het volgende:
Als je te hard rijdt en je de boete niet kunt betalen, had je maar eerder na moeten denken voor je op het gaspedaal drukte. Helemaal terecht die verhogingen. Het CJIB moet zich maar eens richten op het beter verstrekken van rijbewijzen en niet aankomen met deze flauwekul.

Als ik een overtreding maak, moet ik ook op de blaren zitten. En helemaal terecht. Zelf om gevraagd.
Ah ja want het heeft zoveel te maken met nadenken ook
pi_214664276
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 20:23 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Waar zie je mij janken over verkeersboetes? Je kunt hier hooguit stellen dat het (notabene de uitvoeringsinstantie) CJIB en het NVVK janken over de verkeersboetes.

Dat we hier een onrechtvaardig nepland zijn was mij allang duidelijk en daar heb ik inmiddels vrede mee.
Ik heb het even bij de eerste twee pagina's gehouden voor het gemak:

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 19:31 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Op zich niet heel vreemd dat mensen in de problemen komen van de Nederlandse boetes. Je kunt er onderhand van op vakantie.
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 19:40 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Je doet nu alsof "die groep" op rozen loopt en geniet van het leven zoals bijvoorbeeld jij dat kan. De boetebedragen an sich zijn al volledig buitenproportioneel, maar die verhogingen zijn alle perken te buiten.

Het CJIB is heer en meester in het arm houden van de armen. Als we dan zo nodig exorbitante boetes willen hebben, moeten we het lekker naar inkomen doen zoals in Finland.
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 19:53 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Maar dat is wat we willen, want het zijn vooral de buitenlanders die profiteren van die absurde boetes |:)
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 20:31 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Daar ben je niet de enige in. Er lijkt een totale willekeur te bestaan in de vaststelling van de boetebedragen. Bovendien is het allang geen geheim meer dat het onderdeel is geworden van de begroting en derhalve moet meeliften met de inflatie.
Met als afsluiter de ultieme tokkie uitspraak:

quote:
pi_214664434
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 18:39 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Nu is er dan toch ook klassenjustitie?

Iemand met minimumloon die 15 km/h te hard rijdt kan 10% van zijn (let op! bruto) maandloon aan de boete besteden. Iemand met twee keer modaal 2% van zijn maandloon.

Dat is al klassenjustitie.
Bekeuringen worden net zoals de prijs van een brood of een liter melk in absolute bedragen genoteerd.
Dat moet beslist zo blijven want de belastingdienst hoort de enige plek te zijn waar we inkomsafhankelijk afrekenen, in alle andere gevallen zijn alle burgers gelijk dus betalen ze ook hetzelfde.
-
pi_214667385
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 11:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Want als je rijk bent moet je een veel zwaardere straf krijgen? Wat een onzin.
Ja .
Omdat de kosten vs inkomen.
Zwaarder word gestraft met iemand met laag geld die een keer iets doet .
En dan zijn eten niet meer kan betalen

Vs.
Directeur die met zijn dikke wagen schijt aan alles heeft en boete die hij krijgt niks anders is dan schijt papier op de wc

Vandaag ook een gek gezien .
Met een Lambo bij een benzine station.
Weg scheuren als een gek langs de parkeerplaats waar je maar 30klm per uur mag rijden.
Gewoon dat ding vol gasweg scheuren tot aan de toeren begrenzers.

Sp.

https://www.sp.nl/opinie/(...)0de%20orde%20geweest.

Een "arme" verdachte die aannemelijk maakt dat hij de door het Openbaar Ministerie geëiste geldboete niet kan betalen kan er wat vanaf krijgen, maar als hij het desondanks niet kan betalen moet hij een poos zitten (vervangende hechtenis). De "rijke" verdachte die vanwege zijn hogere inkomen meer kan betalen krijgt geen hogere boete. Er ontstaat zo een tweedeling. Boetes worden dus niet door iedereen in dezelfde mate als straf ervaren.

Boetes zijn in ons land niet inkomensafhankelijk. Dit is in een groot aantal andere Europese landen zoals Zweden, Finland, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Portugal, Griekenland, Oostenrijk en Hongarije wel het geval. In het verleden is al eens het invoeren van inkomensafhankelijke boetes aan de orde geweest. Zo hebben de commissie Vermogensstraffen uit 1966 en de commissie Korthals Altes in 1995 zich over deze kwestie gebogen. De commissie Korthals Altes erkende als voordeel van inkomensafhankelijke boetes dat rekening wordt gehouden met de werkelijke draagkracht van de verdachte, maar vond dat hier al in voldoende mate in voorzien was. "Wellicht moet er in de toekomst," aldus de commissie, "een grondiger onderzoek worden ingesteld naar de voordelen van inkomensafhankelijke boetes."
pi_214667679
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 23:00 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ja .
Omdat de kosten vs inkomen.
Zwaarder word gestraft met iemand met laag geld die een keer iets doet .
En dan zijn eten niet meer kan betalen
Dan zet iemand met veel geld de auto op naam van z'n vrouw, die niet werkt. Wat schiet je er dan mee op?

En wat doe je met een straf als invordering rijbewijs? Ga je dat van kortere duur maken voor iemand met een baan dan voor iemand die thuis zit? Als je elke dag naar je werk moet reizen wordt je er immers zwaarder door gestraft dan iemand die de hele dag in z'n tuin kan blijven zitten.
pi_214668630
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 23:14 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dan zet iemand met veel geld de auto op naam van z'n vrouw, die niet werkt. Wat schiet je er dan mee op?

En wat doe je met een straf als invordering rijbewijs? Ga je dat van kortere duur maken voor iemand met een baan dan voor iemand die thuis zit? Als je elke dag naar je werk moet reizen wordt je er immers zwaarder door gestraft dan iemand die de hele dag in z'n tuin kan blijven zitten.
Simpel.

Beste manier is om geen boete te halen.
Dan voorkomt je alle problemen .

Laatste boete die ik heb gehad was bij het uitrijden van een tankstation bij Amsterdam.
Omdat de gemeente daar wel vond dat de oprijlaan van de tankstations ook gemonitord moet worden
Dat is allemaal terug gedraaid omdat je juist op dat moment even harder moet rijden wegens invoegen.

Voor de rest was het 20 jaar terug wegens rijden zonder gordel op de weg
pi_214668706
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 00:36 schreef suijkerbuijk het volgende:
Simpel.

Beste manier is om geen boete te halen.
Dan voorkomt je alle problemen .

Laatste boete die ik heb gehad was bij het uitrijden van een tankstation bij Amsterdam.
Omdat de gemeente daar wel vond dat de oprijlaan van de tankstations ook gemonitord moet worden
Dat is allemaal terug gedraaid omdat je juist op dat moment even harder moet rijden wegens invoegen.

Voor de rest was het 20 jaar terug wegens rijden zonder gordel op de weg
Ik zie de relatie tot hetgeen je quote niet, maar goed verhaal verder.

[ Bericht 0% gewijzigd door Accordtje op 11-08-2024 01:09:51 ]
pi_214668815
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 20:33 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ik heb het even bij de eerste twee pagina's gehouden voor het gemak:
[..]
[..]
[..]
[..]
Met als afsluiter de ultieme tokkie uitspraak:
[..]

Vreemde definitie van janken die je erop nahoudt. Is elke klokkenluider ook een janker? Gezien jouw bijdragen is het nog niet mogelijk om vast te stellen wat jouw opvatting is wat betreft het huidige boetestelsel, maar verras me gerust.
pi_214672391
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2024 01:31 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Vreemde definitie van janken die je erop nahoudt. Is elke klokkenluider ook een janker? Gezien jouw bijdragen is het nog niet mogelijk om vast te stellen wat jouw opvatting is wat betreft het huidige boetestelsel, maar verras me gerust.
Die heb ik al gegeven.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2024 01:44 schreef Accordtje het volgende:
Prima toch. Het geld moet toch wel binnenkomen, dus liever via een incidentele "belasting" waarbij je zelf invloed hebt op de betaling ervan.
pi_214679603
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 19:40 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Als we dan zo nodig exorbitante boetes willen hebben, moeten we het lekker naar inkomen doen zoals in Finland.
Ik heb dat ook meerdere keren geopperd hier. Lawines van withete helse woede krijg je dan over je heen.
Terwijl het toch hartstikke logisch en democratisch is.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_214680319
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 18:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ik heb dat ook meerdere keren geopperd hier. Lawines van withete helse woede krijg je dan over je heen.
Terwijl het toch hartstikke logisch en democratisch is.
Het is pas democratisch als er een meerderheid voor te vinden is.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_214680532
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2024 19:30 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is pas democratisch als er een meerderheid voor te vinden is.
In Scandinavië zal die regeling inderdaad niet opgelegd zijn door de bekende dictators aldaar.
Sowieso aldaar: democratischer en verstandiger kan het haast niet. Een voortrekkersfunctie.
Zie ook het door en door verstandige (en democratische) pensioenstelsel van Noorwegen.
Echt jaloersmakend verstandig beleid met bijna alles.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_214680875
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2024 19:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
In Scandinavië zal die regeling inderdaad niet opgelegd zijn door de bekende dictators aldaar.
Sowieso aldaar: democratischer en verstandiger kan het haast niet. Een voortrekkersfunctie.
Zie ook het door en door verstandige (en democratische) pensioenstelsel van Noorwegen.
Echt jaloersmakend verstandig beleid met bijna alles.
Maar nu suggereer je dat elk democratisch land tot dezelfde wetgeving zou moeten komen.

Dat is natuurlijk niet zo.
  maandag 12 augustus 2024 @ 01:01:07 #115
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_214687201
Tjah, een boete doe je je zelf aan natuurlijk. En de mensen die een boete krijgen én hem niet kunnen betalen zijn vaak best simpel, toch getuigt het van fatsoen om tot een betalingsregeling te komen.

Oja, en de boetes moeten echt omlaag, of de komende 15 jaar niet meer geïndexeerd worden. Er is geen verband meer tussen overtreding en de hoogte van het bedrag.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_214688753
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 19:47 schreef Straatcommando. het volgende:
Ophouden met die verhogingen, coulantere regeling instellen, veel eerder overgaan op executie maatregelen als (bank)beslag. Straf je de eikels mee die bewust niet betalen en je naait mensen die willen maar niet kunnen geen oor aan.
Waarom? je kan vanaf het begin al een betalingstermijn aangaan.
pi_214689499
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 20:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dit vind ik zo op het eerste gezicht geen slechte gedachte. Iemand door een verkeersboete (verder) een spiraal van financiele problemen indrukken lijkt me voorbij het doel schieten, zo iemand zou dan voor een taakstraf kunnen kiezen en dan wordt het bestraffende aspect daarmee ook wel voldaan.
Dat vindt min fin niet tof.
Overigens als de straf alleen een boete is dan is het vooral voor de armen een wet die gehandhaafd moet worden.

Voor de rest staan veel bedragen niet meer in verhouding.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_214689519
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 20:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dit vind ik zo op het eerste gezicht geen slechte gedachte. Iemand door een verkeersboete (verder) een spiraal van financiele problemen indrukken lijkt me voorbij het doel schieten, zo iemand zou dan voor een taakstraf kunnen kiezen en dan wordt het bestraffende aspect daarmee ook wel voldaan.
Overigens als de straf alleen een boete is dan is het vooral voor de armen een wet die gehandhaafd moet worden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 20:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De boete: ja. Maar de verhogingen, eerst 1,5x de originele boete, daarna 3x de originele boete, dat zijn maffiapraktijken en niet passend bij een rechtsstaat.
En je vergeet de automatische afwijzing van bezwaar ook al zitten ze duidelijk fout.
Je moet altijd naar de rechter maar voordat je dat kunt doen moet je eerst de boete betalen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator / Redactie Sport maandag 12 augustus 2024 @ 11:21:39 #119
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_214689551
quote:
Als je te hard rijdt en je de boete niet kunt betalen, had je maar eerder na moeten denken voor je op het gaspedaal drukte. Helemaal terecht die verhogingen. Het CJIB moet zich maar eens richten op het beter verstrekken van rijbewijzen en niet aankomen met deze flauwekul.

Als ik een overtreding maak, moet ik ook op de blaren zitten. En helemaal terecht. Zelf om gevraagd.
:')
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_214689636
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 11:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

[..]
En je vergeet de automatische afwijzing van bezwaar ook al zitten ze duidelijk fout.
Je moet altijd naar de rechter maar voordat je dat kunt doen moet je eerst de boete betalen.
Ook zoiets ja. Met die administratiekosten zijn ze ook teruggefloten, maar daar blijven ze ook doodleuk mee doorgaan.

Legale boefjes zijn 't.
pi_214690237
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2024 11:21 schreef Nattekat het volgende:

[..]
:')
Opbokken die verkeersovertreders.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 augustus 2024 @ 20:13:46 #122
862 Arcee
Look closer
pi_214694664
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 19:31 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Als iemand een boete niet op tijd betaalt, komt daar een boetebedrag van 50 procent bovenop. Bij een tweede aanmaning is dat 100 procent.
Heb ik altijd absurd gevonden, die verhogingen van het CJIB.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 26 september 2025 @ 08:33:55 #123
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218872647
quote:
Hoge Raad buigt zich over aanmaningen die verkeersboetes kunnen verdriedubbelen

De Hoge Raad gaat zich buigen over de vraag of het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) verkeersboetes mag verhogen door aanmaningen te sturen.

Aanleiding is een rechtszaak van een automobilist die zeven boetes kreeg met een totaalwaarde van 1.029 euro. Dat bedrag verdrievoudigde door aanmaningen naar 3.087 euro. Die verdrievoudiging is onterecht, vindt de automobilist.

De rechter gaf hem op veel punten gelijk, maar voordat er een definitieve uitspraak komt, wordt advies gevraagd van de Hoge Raad. Dat advies komt op z'n vroegst volgend jaar.

Critici vinden het onredelijk als mensen te maken krijgen met boetes die verdrievoudigen, zeker als ze al krap bij kas zitten. De aanmaningen zouden zelfs in strijd zijn met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. De Hoge Raad gaat toetsen of dat klopt.

Boetes verdriedubbelen
Met aanmaningen werkt het als volgt: iemand krijgt een boete van 430 euro voor rijden met een telefoon in de hand. Bij een eerste betalingsherinnering komt er 50 procent bij het boetebedrag: het wordt dan 645 euro in totaal. Bij een tweede aanmaning komt er nog eens 100 procent bij. Het totaalbedrag is dan 1290 euro.

Wat begint als een kleine overtreding, kan zo uitgroeien tot een gigantische kostenpost. Zeker als mensen meerdere boetes niet op tijd (kunnen) betalen. Dat is "disproportioneel, onredelijk en destructief", zegt jurist Nicolaas Huppes van Res Publica, een stichting die zich inzet voor mensen met schulden.

Huppes vindt dat de aanmaningen om meerdere redenen in strijd zijn met internationale mensenrechten. Bijvoorbeeld omdat mensen er niet tegen in bezwaar kunnen. Ook zouden de aanmaningen in strijd zijn met het recht op eigendom: "De overheid mag belasting en boetes opleggen, maar niet zomaar 200 euro in rekening brengen omdat het ze niet bevalt dat je te laat betaalt."

Volgens het CBS hebben zo'n 127.000 huishoudens in Nederland met problematische schulden vanwege een verkeersboete. Velen van hen kloppen niet of te laat aan bij schuldhulporganisaties, zeggen experts.

Schrijnende gevallen
Bahattin Türkoğlu van schuldhulpstichting De Schie komt soms schrijnende gevallen tegen: "Er zijn mensen die 17.000 euro aan CJIB-verkeersboetes hebben. En er komen hier mensen binnen met tassen vol ongeopende enveloppen."

Betaal dan op tijd, zou je denken, of voorkom een boete. Maar volgens Türkoğlu ligt het vaak niet zo simpel. Veel mensen zijn zo arm dat ze simpelweg niet kunnen betalen. "Ze moeten echt de keuze maken: betaal ik m'n zorgpremie, kies ik gas en licht, of betaal ik de CJIB-boete?"

Het is gebruikelijk dat bij aanmaningen het te betalen bedrag wordt verhoogd, maar zo extreem als bij verkeersboetes gebeurt dat nergens. Zelfs commerciële schuldeisers mogen niet zulke percentages rekenen. "De overweging die eronder ligt is dat het de betaaldiscipline van mensen moet bevorderen", zegt Nadja Jungmann, lector schulden en incasso aan de Hogeschool Utrecht. "Dus dat het afschrikt en dat het mensen aanzet om meteen te betalen."

Maar boetes verdrievoudigen gaat haar veel te ver. Ze benadrukt dat het CJIB bereid is mee te denken als mensen de aanmaningen niet kunnen betalen. "Maar wat je ziet is dat er een grote groep is die niet de bureaucratische vaardigheden heeft om dan hun weg naar het CJIB te vinden. Die mensen gaan van de regen de drup in."

Partijen als GroenLinks-PvdA en NSC wilden dat de aanmaningskosten zouden worden verlaagd, naar bijvoorbeeld 20 procent. Maar demissionair minister Van Weel van Justitie en Veiligheid vindt dat dat te veel geld kost. Van al het geld dat het CJIB int via verkeersboetes, beslaat ruim 10 procent aanmaningskosten.

Ruim 10 procent van het geld dat het CJIB int, komt van aanmaningen.

Stichting Res Publica vindt het heel spannend of de Hoge Raad hem volgend jaar gelijk zal geven. Als het gebeurt, dan lijkt het voor de hand te liggen dat alle aanmaningen van de afgelopen vijf jaar moeten worden terugbetaald. "Een tweede toeslagenaffaire", zegt jurist Huppes.

Verkeersboetes leiden vaker tot discussie in Nederland. Volgens het Openbaar Ministerie zijn ze te hoog. Zo kan illegaal parkeren op een invalidenplek een boete opleveren van 440 euro, terwijl mishandeling door de rechter vaak met 400 euro wordt afgedaan.

Hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard zei vorig jaar nog tegen de NOS dat de hoogte van boetes niet tot nauwelijks invloed hebben op het gedrag van mensen in het verkeer.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)nnen-verdriedubbelen
Eindstand hebben ze dus helemaal niks gedaan en moet de burger maar weer de strijd aangaan :') wat een ongelofelijk fopland is dit toch ook.
En dit stukje is wel echt heel tekenend voor Nederland. Beschrijft dit land echt in een notendop:
quote:
Zo kan illegaal parkeren op een invalidenplek een boete opleveren van 440 euro, terwijl mishandeling door de rechter vaak met 400 euro wordt afgedaan.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218873806
Wat een kut-reactie van die minister zeg. "Het kost te veel geld" :')
  vrijdag 26 september 2025 @ 11:02:47 #125
503714 SebbeSwensje
pi_218874240
quote:
15s.gif Op vrijdag 26 september 2025 10:23 schreef DJKoster het volgende:
Mooi hè? Zo kun je echt elke disproportionele straf wel vergoelijken. Totaal van het padje af die VVD'ers.
Appears.
  vrijdag 26 september 2025 @ 11:04:02 #126
503714 SebbeSwensje
pi_218874256
Misschien gewoon maar eens beginnen met inkomensafhankelijke boetes, maar iets zegt me dat de VVD daar ook absoluut niet voor te porren is. Blij dat die partij na de verkiezingen niets meer voorstelt.
Appears.
pi_218874263
quote:
15s.gif Op vrijdag 26 september 2025 10:23 schreef DJKoster het volgende:
Boetes zijn er dus niet om mensen te straffen bij een overtreding, maar als extra schatkistinkomen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 26 september 2025 @ 11:08:08 #128
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_218874303
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 26 september 2025 @ 11:15:02 #129
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218874361
De boetebedragen zijn absurd hoog en moeten naar beneden toe, dat is wat er loos is.
Lachen joh.
  vrijdag 26 september 2025 @ 11:24:28 #130
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218874483
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:15 schreef Pajanus het volgende:
De boetebedragen zijn absurd hoog en moeten naar beneden toe, dat is wat er loos is.
We moeten toch juist harder straffen, altijd?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218874512
quote:

Is geen argument als de boete niet in verhouding staat tot de ernst van de overtreding. Iedereen maakt wel eens een foutje. Boetes zijn zo hoog dat het helemaal nergens meer op slaat. Misschien verwar je het cjib met het cbr?
pi_218874535
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 19:41 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:

[..]
Prima redenatie om de doodstraf weer in te voeren.
Laten we puur en alleen voor Vincent de doodstraf invoeren op alle overtredingen. Had ie het maar niet moeten doen
  vrijdag 26 september 2025 @ 11:30:31 #133
503714 SebbeSwensje
pi_218874549
Die Wahv is net zo'n achterlijk gedrocht als het gedoogbeleid. Totaal niet uit te leggen.
Appears.
  vrijdag 26 september 2025 @ 11:30:56 #134
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218874555
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:27 schreef ricky3 het volgende:

[..]
Is geen argument als de boete niet in verhouding staat tot de ernst van de overtreding. Iedereen maakt wel eens een foutje. Boetes zijn zo hoog dat het helemaal nergens meer op slaat. Misschien verwar je het cjib met het cbr?
Heb je altijd nog de optie om het in 100 delen te betalen.

Als ik de boetes op bezopen rijden zie mag dat van mij nog steeds wel factor 10 eigenlijk
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218874591
quote:
3s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 22:46 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Bankbeslag kan meestal niet, dit soort mensen hebben recht op een beslagvrije voet.
Wat als ze het pannenkoekenbeslag op hun voet laten vallen? Kunnen ze dan iemand van de overheid laten komen om het schoon te maken?
pi_218874600
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:24 schreef Caland het volgende:

[..]
We straffen al zwaarder dit gaat om verkeersboetes om de staatskas te spekken.
  vrijdag 26 september 2025 @ 11:37:20 #137
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218874617
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:35 schreef Nober het volgende:

[..]
We straffen al zwaarder dit gaat om verkeersboetes om de staatskas te spekken.
Dat is ook een vorm van een straf.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 26 september 2025 @ 11:59:22 #138
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218874788
quote:

[..]
Dat komt de BV NL goed uit inderdaad, meer inkomsten.
Maar goed, NL is er voor de burgers niet andersom.
Lachen joh.
  vrijdag 26 september 2025 @ 11:59:27 #139
503714 SebbeSwensje
pi_218874789
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:37 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat is ook een vorm van een straf.
Ik begrijp je echt wel hoor, maar zo moet je het niet zien.
Appears.
  vrijdag 26 september 2025 @ 12:00:56 #140
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218874800
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2025 11:59 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik begrijp je echt wel hoor, maar zo moet je het niet zien.
Uiteraard wel, een geldboete is één van de weinige straffen die uitgedeeld kan worden door justitie.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218874822
quote:

[..]
Alleen de ander moet zwaarder gestraft worden hè. Als je zelf gestraft word is de straf juist altijd te hoog.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 26 september 2025 @ 12:11:51 #142
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218874875
arme mensen moeten ze in een kooi stoppen ter vermaak
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 26 september 2025 @ 12:13:07 #143
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218874888
Boetes naar verhouding van je salaris maken, maar dan nog steeds schrikbarend hoog.

Veiligheid van de bestuurder en ook andere weggebruikers mag best wel een prijs hebben.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  vrijdag 26 september 2025 @ 12:32:43 #144
503714 SebbeSwensje
pi_218875136
quote:
16s.gif Op vrijdag 26 september 2025 12:11 schreef FlippingCoin het volgende:
arme mensen moeten ze in een kooi stoppen ter vermaak
Dat zit ik al.
Appears.
pi_218875155
quote:
16s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 20:00 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
daarom betaal ik toch ook meer belasting om die koekenbakker zijn sociale huurwoning te bekostigen waar ik zelf nooit voor in aanmerking ben gekomen

over oneerlijk gesproken
Heb je geen HRA?
pi_218875194
Ik ben eigenlijk wel voor een vermogensafhankelijke boete. Puur omdat het voor één groep een rib uit het lijf is en een ander zich afvraagt "wat kost het als.." en het meer als ticket ziet om hard te scheuren.
pi_218875198
Maak die boetes toch inkomensafhankelijk, dan ben je meteen van al het gezeik af. Een arme werkende krijgt bijvoorbeeld een boete van 30 euro en een directeur van een groot bedrijf krijgt 300 euro. Het idee van straf moet juist zijn dat de gene die de boete krijgt er ongemak van ervaart. Het hoeft niet tot een week zonder eten te leiden en het hoeft voor de directeur ook niet iets te zijn dat hij zo op tafel gooit.
pi_218875202
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 12:42 schreef Chivaz het volgende:
Maak die boetes toch inkomensafhankelijk, dan ben je meteen van al het gezeik af. Een arme werkende krijgt bijvoorbeeld een boete van 30 euro en een directeur van een groot bedrijf krijgt 300 euro. Het idee van straf moet juist zijn dat de gene die de boete krijgt er ongemak van ervaart. Het hoeft niet tot een week zonder eten te leiden en het hoeft voor de directeur ook niet iets te zijn dat hij zo op tafel gooit.
Nou, we zijn het eens.
pi_218875213
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2025 12:41 schreef Beathoven het volgende:
Ik ben eigenlijk wel voor een vermogensafhankelijke boete. Puur omdat het voor één groep een rib uit het lijf is en een ander zich afvraagt "wat kost het als.." en het meer als ticket ziet om hard te scheuren.
Van de andere kant is het niet krijgen van een verkeersboete nou ook weer niet zo'n heel erg moeilijke opgave.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 26 september 2025 @ 12:47:42 #150
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218875236
Je kunt je boetes ook gewoon op tijd betalen hè, dan krijg je ook geen aanmaningen. Of misschien nog makkelijker: zorgen dat je je netjes aan de verkeersregels houdt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')