Waar zie je mij janken over verkeersboetes? Je kunt hier hooguit stellen dat het (notabene de uitvoeringsinstantie) CJIB en het NVVK janken over de verkeersboetes.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 20:19 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Een topic lang janken over verkeersboetes en vervolgens een ander betichten van een sneeuwvlokjeshouding...
Ah ja want het heeft zoveel te maken met nadenken ookquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:36 schreef Vincent_student het volgende:
Als je te hard rijdt en je de boete niet kunt betalen, had je maar eerder na moeten denken voor je op het gaspedaal drukte. Helemaal terecht die verhogingen. Het CJIB moet zich maar eens richten op het beter verstrekken van rijbewijzen en niet aankomen met deze flauwekul.
Als ik een overtreding maak, moet ik ook op de blaren zitten. En helemaal terecht. Zelf om gevraagd.
Ik heb het even bij de eerste twee pagina's gehouden voor het gemak:quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 20:23 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Waar zie je mij janken over verkeersboetes? Je kunt hier hooguit stellen dat het (notabene de uitvoeringsinstantie) CJIB en het NVVK janken over de verkeersboetes.
Dat we hier een onrechtvaardig nepland zijn was mij allang duidelijk en daar heb ik inmiddels vrede mee.
quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:31 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Op zich niet heel vreemd dat mensen in de problemen komen van de Nederlandse boetes. Je kunt er onderhand van op vakantie.
quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:40 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Je doet nu alsof "die groep" op rozen loopt en geniet van het leven zoals bijvoorbeeld jij dat kan. De boetebedragen an sich zijn al volledig buitenproportioneel, maar die verhogingen zijn alle perken te buiten.
Het CJIB is heer en meester in het arm houden van de armen. Als we dan zo nodig exorbitante boetes willen hebben, moeten we het lekker naar inkomen doen zoals in Finland.
quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:53 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Maar dat is wat we willen, want het zijn vooral de buitenlanders die profiteren van die absurde boetes
Met als afsluiter de ultieme tokkie uitspraak:quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 20:31 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Daar ben je niet de enige in. Er lijkt een totale willekeur te bestaan in de vaststelling van de boetebedragen. Bovendien is het allang geen geheim meer dat het onderdeel is geworden van de begroting en derhalve moet meeliften met de inflatie.
quote:
Bekeuringen worden net zoals de prijs van een brood of een liter melk in absolute bedragen genoteerd.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 18:39 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Nu is er dan toch ook klassenjustitie?
Iemand met minimumloon die 15 km/h te hard rijdt kan 10% van zijn (let op! bruto) maandloon aan de boete besteden. Iemand met twee keer modaal 2% van zijn maandloon.
Dat is al klassenjustitie.
Ja .quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 11:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Want als je rijk bent moet je een veel zwaardere straf krijgen? Wat een onzin.
Dan zet iemand met veel geld de auto op naam van z'n vrouw, die niet werkt. Wat schiet je er dan mee op?quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 23:00 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ja .
Omdat de kosten vs inkomen.
Zwaarder word gestraft met iemand met laag geld die een keer iets doet .
En dan zijn eten niet meer kan betalen
Simpel.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 23:14 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dan zet iemand met veel geld de auto op naam van z'n vrouw, die niet werkt. Wat schiet je er dan mee op?
En wat doe je met een straf als invordering rijbewijs? Ga je dat van kortere duur maken voor iemand met een baan dan voor iemand die thuis zit? Als je elke dag naar je werk moet reizen wordt je er immers zwaarder door gestraft dan iemand die de hele dag in z'n tuin kan blijven zitten.
Ik zie de relatie tot hetgeen je quote niet, maar goed verhaal verder.quote:Op zondag 11 augustus 2024 00:36 schreef suijkerbuijk het volgende:
Simpel.
Beste manier is om geen boete te halen.
Dan voorkomt je alle problemen .
Laatste boete die ik heb gehad was bij het uitrijden van een tankstation bij Amsterdam.
Omdat de gemeente daar wel vond dat de oprijlaan van de tankstations ook gemonitord moet worden
Dat is allemaal terug gedraaid omdat je juist op dat moment even harder moet rijden wegens invoegen.
Voor de rest was het 20 jaar terug wegens rijden zonder gordel op de weg
Vreemde definitie van janken die je erop nahoudt. Is elke klokkenluider ook een janker? Gezien jouw bijdragen is het nog niet mogelijk om vast te stellen wat jouw opvatting is wat betreft het huidige boetestelsel, maar verras me gerust.quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 20:33 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik heb het even bij de eerste twee pagina's gehouden voor het gemak:
[..]
[..]
[..]
[..]
Met als afsluiter de ultieme tokkie uitspraak:
[..]
Die heb ik al gegeven.quote:Op zondag 11 augustus 2024 01:31 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Vreemde definitie van janken die je erop nahoudt. Is elke klokkenluider ook een janker? Gezien jouw bijdragen is het nog niet mogelijk om vast te stellen wat jouw opvatting is wat betreft het huidige boetestelsel, maar verras me gerust.
quote:Op zaterdag 10 augustus 2024 01:44 schreef Accordtje het volgende:
Prima toch. Het geld moet toch wel binnenkomen, dus liever via een incidentele "belasting" waarbij je zelf invloed hebt op de betaling ervan.
Ik heb dat ook meerdere keren geopperd hier. Lawines van withete helse woede krijg je dan over je heen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:40 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Als we dan zo nodig exorbitante boetes willen hebben, moeten we het lekker naar inkomen doen zoals in Finland.
Het is pas democratisch als er een meerderheid voor te vinden is.quote:Op zondag 11 augustus 2024 18:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik heb dat ook meerdere keren geopperd hier. Lawines van withete helse woede krijg je dan over je heen.
Terwijl het toch hartstikke logisch en democratisch is.
In Scandinavië zal die regeling inderdaad niet opgelegd zijn door de bekende dictators aldaar.quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is pas democratisch als er een meerderheid voor te vinden is.
Maar nu suggereer je dat elk democratisch land tot dezelfde wetgeving zou moeten komen.quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
In Scandinavië zal die regeling inderdaad niet opgelegd zijn door de bekende dictators aldaar.
Sowieso aldaar: democratischer en verstandiger kan het haast niet. Een voortrekkersfunctie.
Zie ook het door en door verstandige (en democratische) pensioenstelsel van Noorwegen.
Echt jaloersmakend verstandig beleid met bijna alles.
Waarom? je kan vanaf het begin al een betalingstermijn aangaan.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:47 schreef Straatcommando. het volgende:
Ophouden met die verhogingen, coulantere regeling instellen, veel eerder overgaan op executie maatregelen als (bank)beslag. Straf je de eikels mee die bewust niet betalen en je naait mensen die willen maar niet kunnen geen oor aan.
Dat vindt min fin niet tof.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 20:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dit vind ik zo op het eerste gezicht geen slechte gedachte. Iemand door een verkeersboete (verder) een spiraal van financiele problemen indrukken lijkt me voorbij het doel schieten, zo iemand zou dan voor een taakstraf kunnen kiezen en dan wordt het bestraffende aspect daarmee ook wel voldaan.
Dat vindt min fin niet tof.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 20:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dit vind ik zo op het eerste gezicht geen slechte gedachte. Iemand door een verkeersboete (verder) een spiraal van financiele problemen indrukken lijkt me voorbij het doel schieten, zo iemand zou dan voor een taakstraf kunnen kiezen en dan wordt het bestraffende aspect daarmee ook wel voldaan.
En je vergeet de automatische afwijzing van bezwaar ook al zitten ze duidelijk fout.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 20:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De boete: ja. Maar de verhogingen, eerst 1,5x de originele boete, daarna 3x de originele boete, dat zijn maffiapraktijken en niet passend bij een rechtsstaat.
quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:36 schreef Vincent_student het volgende:
Als je te hard rijdt en je de boete niet kunt betalen, had je maar eerder na moeten denken voor je op het gaspedaal drukte. Helemaal terecht die verhogingen. Het CJIB moet zich maar eens richten op het beter verstrekken van rijbewijzen en niet aankomen met deze flauwekul.
Als ik een overtreding maak, moet ik ook op de blaren zitten. En helemaal terecht. Zelf om gevraagd.
Ook zoiets ja. Met die administratiekosten zijn ze ook teruggefloten, maar daar blijven ze ook doodleuk mee doorgaan.quote:Op maandag 12 augustus 2024 11:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat vindt min fin niet tof.
Overigens als de straf alleen een boete is dan is het vooral voor de armen een wet die gehandhaafd moet worden.
Voor de rest staan veel bedragen niet meer in verhouding.
[..]
En je vergeet de automatische afwijzing van bezwaar ook al zitten ze duidelijk fout.
Je moet altijd naar de rechter maar voordat je dat kunt doen moet je eerst de boete betalen.
Heb ik altijd absurd gevonden, die verhogingen van het CJIB.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:31 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Als iemand een boete niet op tijd betaalt, komt daar een boetebedrag van 50 procent bovenop. Bij een tweede aanmaning is dat 100 procent.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)nnen-verdriedubbelenquote:Hoge Raad buigt zich over aanmaningen die verkeersboetes kunnen verdriedubbelen
De Hoge Raad gaat zich buigen over de vraag of het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) verkeersboetes mag verhogen door aanmaningen te sturen.
Aanleiding is een rechtszaak van een automobilist die zeven boetes kreeg met een totaalwaarde van 1.029 euro. Dat bedrag verdrievoudigde door aanmaningen naar 3.087 euro. Die verdrievoudiging is onterecht, vindt de automobilist.
De rechter gaf hem op veel punten gelijk, maar voordat er een definitieve uitspraak komt, wordt advies gevraagd van de Hoge Raad. Dat advies komt op z'n vroegst volgend jaar.
Critici vinden het onredelijk als mensen te maken krijgen met boetes die verdrievoudigen, zeker als ze al krap bij kas zitten. De aanmaningen zouden zelfs in strijd zijn met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. De Hoge Raad gaat toetsen of dat klopt.
Boetes verdriedubbelen
Met aanmaningen werkt het als volgt: iemand krijgt een boete van 430 euro voor rijden met een telefoon in de hand. Bij een eerste betalingsherinnering komt er 50 procent bij het boetebedrag: het wordt dan 645 euro in totaal. Bij een tweede aanmaning komt er nog eens 100 procent bij. Het totaalbedrag is dan 1290 euro.
Wat begint als een kleine overtreding, kan zo uitgroeien tot een gigantische kostenpost. Zeker als mensen meerdere boetes niet op tijd (kunnen) betalen. Dat is "disproportioneel, onredelijk en destructief", zegt jurist Nicolaas Huppes van Res Publica, een stichting die zich inzet voor mensen met schulden.
Huppes vindt dat de aanmaningen om meerdere redenen in strijd zijn met internationale mensenrechten. Bijvoorbeeld omdat mensen er niet tegen in bezwaar kunnen. Ook zouden de aanmaningen in strijd zijn met het recht op eigendom: "De overheid mag belasting en boetes opleggen, maar niet zomaar 200 euro in rekening brengen omdat het ze niet bevalt dat je te laat betaalt."
Volgens het CBS hebben zo'n 127.000 huishoudens in Nederland met problematische schulden vanwege een verkeersboete. Velen van hen kloppen niet of te laat aan bij schuldhulporganisaties, zeggen experts.
Schrijnende gevallen
Bahattin Türkoğlu van schuldhulpstichting De Schie komt soms schrijnende gevallen tegen: "Er zijn mensen die 17.000 euro aan CJIB-verkeersboetes hebben. En er komen hier mensen binnen met tassen vol ongeopende enveloppen."
Betaal dan op tijd, zou je denken, of voorkom een boete. Maar volgens Türkoğlu ligt het vaak niet zo simpel. Veel mensen zijn zo arm dat ze simpelweg niet kunnen betalen. "Ze moeten echt de keuze maken: betaal ik m'n zorgpremie, kies ik gas en licht, of betaal ik de CJIB-boete?"
Het is gebruikelijk dat bij aanmaningen het te betalen bedrag wordt verhoogd, maar zo extreem als bij verkeersboetes gebeurt dat nergens. Zelfs commerciële schuldeisers mogen niet zulke percentages rekenen. "De overweging die eronder ligt is dat het de betaaldiscipline van mensen moet bevorderen", zegt Nadja Jungmann, lector schulden en incasso aan de Hogeschool Utrecht. "Dus dat het afschrikt en dat het mensen aanzet om meteen te betalen."
Maar boetes verdrievoudigen gaat haar veel te ver. Ze benadrukt dat het CJIB bereid is mee te denken als mensen de aanmaningen niet kunnen betalen. "Maar wat je ziet is dat er een grote groep is die niet de bureaucratische vaardigheden heeft om dan hun weg naar het CJIB te vinden. Die mensen gaan van de regen de drup in."
Partijen als GroenLinks-PvdA en NSC wilden dat de aanmaningskosten zouden worden verlaagd, naar bijvoorbeeld 20 procent. Maar demissionair minister Van Weel van Justitie en Veiligheid vindt dat dat te veel geld kost. Van al het geld dat het CJIB int via verkeersboetes, beslaat ruim 10 procent aanmaningskosten.
Ruim 10 procent van het geld dat het CJIB int, komt van aanmaningen.
Stichting Res Publica vindt het heel spannend of de Hoge Raad hem volgend jaar gelijk zal geven. Als het gebeurt, dan lijkt het voor de hand te liggen dat alle aanmaningen van de afgelopen vijf jaar moeten worden terugbetaald. "Een tweede toeslagenaffaire", zegt jurist Huppes.
Verkeersboetes leiden vaker tot discussie in Nederland. Volgens het Openbaar Ministerie zijn ze te hoog. Zo kan illegaal parkeren op een invalidenplek een boete opleveren van 440 euro, terwijl mishandeling door de rechter vaak met 400 euro wordt afgedaan.
Hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard zei vorig jaar nog tegen de NOS dat de hoogte van boetes niet tot nauwelijks invloed hebben op het gedrag van mensen in het verkeer.
quote:Zo kan illegaal parkeren op een invalidenplek een boete opleveren van 440 euro, terwijl mishandeling door de rechter vaak met 400 euro wordt afgedaan.
Mooi hè? Zo kun je echt elke disproportionele straf wel vergoelijken. Totaal van het padje af die VVD'ers.quote:Op vrijdag 26 september 2025 10:23 schreef DJKoster het volgende:
Wat een kut-reactie van die minister zeg. "Het kost te veel geld"
Boetes zijn er dus niet om mensen te straffen bij een overtreding, maar als extra schatkistinkomen.quote:Op vrijdag 26 september 2025 10:23 schreef DJKoster het volgende:
Wat een kut-reactie van die minister zeg. "Het kost te veel geld"
We moeten toch juist harder straffen, altijd?quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:15 schreef Pajanus het volgende:
De boetebedragen zijn absurd hoog en moeten naar beneden toe, dat is wat er loos is.
Is geen argument als de boete niet in verhouding staat tot de ernst van de overtreding. Iedereen maakt wel eens een foutje. Boetes zijn zo hoog dat het helemaal nergens meer op slaat. Misschien verwar je het cjib met het cbr?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:36 schreef Vincent_student het volgende:
Laten we puur en alleen voor Vincent de doodstraf invoeren op alle overtredingen. Had ie het maar niet moeten doenquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 19:41 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
[..]
Prima redenatie om de doodstraf weer in te voeren.
Heb je altijd nog de optie om het in 100 delen te betalen.quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:27 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Is geen argument als de boete niet in verhouding staat tot de ernst van de overtreding. Iedereen maakt wel eens een foutje. Boetes zijn zo hoog dat het helemaal nergens meer op slaat. Misschien verwar je het cjib met het cbr?
Wat als ze het pannenkoekenbeslag op hun voet laten vallen? Kunnen ze dan iemand van de overheid laten komen om het schoon te maken?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 22:46 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Bankbeslag kan meestal niet, dit soort mensen hebben recht op een beslagvrije voet.
We straffen al zwaarder dit gaat om verkeersboetes om de staatskas te spekken.quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:24 schreef Caland het volgende:
[..]
We moeten toch juist harder straffen, altijd?
Dat is ook een vorm van een straf.quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:35 schreef Nober het volgende:
[..]
We straffen al zwaarder dit gaat om verkeersboetes om de staatskas te spekken.
Dat komt de BV NL goed uit inderdaad, meer inkomsten.quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik begrijp je echt wel hoor, maar zo moet je het niet zien.quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:37 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is ook een vorm van een straf.
Uiteraard wel, een geldboete is één van de weinige straffen die uitgedeeld kan worden door justitie.quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:59 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik begrijp je echt wel hoor, maar zo moet je het niet zien.
Alleen de ander moet zwaarder gestraft worden hè. Als je zelf gestraft word is de straf juist altijd te hoog.quote:Op vrijdag 26 september 2025 11:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat zit ik al.quote:Op vrijdag 26 september 2025 12:11 schreef FlippingCoin het volgende:
arme mensen moeten ze in een kooi stoppen ter vermaak
Heb je geen HRA?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 20:00 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
daarom betaal ik toch ook meer belasting om die koekenbakker zijn sociale huurwoning te bekostigen waar ik zelf nooit voor in aanmerking ben gekomen
over oneerlijk gesproken
Nou, we zijn het eens.quote:Op vrijdag 26 september 2025 12:42 schreef Chivaz het volgende:
Maak die boetes toch inkomensafhankelijk, dan ben je meteen van al het gezeik af. Een arme werkende krijgt bijvoorbeeld een boete van 30 euro en een directeur van een groot bedrijf krijgt 300 euro. Het idee van straf moet juist zijn dat de gene die de boete krijgt er ongemak van ervaart. Het hoeft niet tot een week zonder eten te leiden en het hoeft voor de directeur ook niet iets te zijn dat hij zo op tafel gooit.
Van de andere kant is het niet krijgen van een verkeersboete nou ook weer niet zo'n heel erg moeilijke opgave.quote:Op vrijdag 26 september 2025 12:41 schreef Beathoven het volgende:
Ik ben eigenlijk wel voor een vermogensafhankelijke boete. Puur omdat het voor één groep een rib uit het lijf is en een ander zich afvraagt "wat kost het als.." en het meer als ticket ziet om hard te scheuren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |