In haar memoir had ze echter nergens spijt van.quote:Op zaterdag 30 november 2024 16:28 schreef Lospedrosa het volgende:
Duitsland plukt nu de vruchten van decennia lang Merkel politiek.
Elk probleem van nu kun je terug herleiden naar een besluit van haar.
Dit is niet helemaal waar denk ik.quote:
De EU blijkt een wangedrocht en hoe sneller daar de stekker uit getrokken wordt des te beter. NAVO idem. Van binnenuit hervormen gaat niet, dus een verse start waarbij harde lessen worden getrokken is noodzaak.quote:Op zondag 1 december 2024 09:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit is niet helemaal waar denk ik.
Maar dat is wel het gevaar van een uiteenvallend en ontstabiel Duitsland. Het is slecht voor de hele EU.
En als ze eruit stappen dan is dat einde EU.
Ik zie een sterke EU onder Duitse leiding (dus geen Franse invloeden) wel zitten.quote:Op zondag 1 december 2024 12:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De EU blijkt een wangedrocht en hoe sneller daar de stekker uit getrokken wordt des te beter. NAVO idem. Van binnenuit hervormen gaat niet, dus een verse start waarbij harde lessen worden getrokken is noodzaak.
hoop banen weg. Maar relatief op zo'n grote economie valt het mee.quote:
Adolf had een visie, de verkeerde welliswaar, maar hij had een plan.quote:Op zondag 1 december 2024 12:45 schreef Scorpie het volgende:
Duitsland implodeert. Laten we hopen dat er geen Adolf praktijken van komen.
Die kans lijkt mij nihil. De andere partijen gaan altijd eerder met elkaar regeren. De AfD is ook wel een stuk extremer dan de PVV of soortgelijke partijen.quote:Op zondag 1 december 2024 13:00 schreef Oud_student het volgende:
Met de nieuwe verkiezingen wordt het niet beter, tenzij de AfD in de regering komt.
Wat is er dan extreem aan ? Dat ze voor Duitsland en de Duitsers opkomen?quote:Op zondag 1 december 2024 14:12 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Die kans lijkt mij nihil. De andere partijen gaan altijd eerder met elkaar regeren. De AfD is ook wel een stuk extremer dan de PVV of soortgelijke partijen.
Inderdaad, wat de-industrialisatie betreft gaat het ze voortvarend af, dat schaffen ze welquote:
Als Duitsland implodeert dan imploderen wij ook.quote:Op zondag 1 december 2024 12:45 schreef Scorpie het volgende:
Duitsland implodeert. Laten we hopen dat er geen Adolf praktijken van komen.
Vroeger zei men, als Duitsland een keer hoest in Nederland verkouden.quote:Op maandag 2 december 2024 15:42 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Als Duitsland implodeert dan imploderen wij ook.
Er zijn echter AfD leden die kwalijke uitspraken doen over Duitslands nazistisch verleden. Dat het huidige Duitsland meer voor de Duitsers moet opkomen ben ik het wel mee eens. De huidige situatie is zeer ernstig omdat er voor de AfD eigenlijk geen fatsoenlijke alternatieve zijn.quote:Op maandag 2 december 2024 13:46 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat is er dan extreem aan ? Dat ze voor Duitsland en de Duitsers opkomen?
"Alles für Deutschland" mag niet meer gezegd worden
Als de AfD niet mee mag doen (dat is pas erg ondemocratisch), dan moet de CDU/CSU (32%) met de SPD (17%??) + nog een derde partij regeren, bijv de groenen. Dat betekent voortzetting van het huidige beleid.quote:Op maandag 2 december 2024 18:50 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Er zijn echter AfD leden die kwalijke uitspraken doen over Duitslands nazistisch verleden. Dat het huidige Duitsland meer voor de Duitsers moet opkomen ben ik het wel mee eens. De huidige situatie is zeer ernstig omdat er voor de AfD eigenlijk geen fatsoenlijke alternatieve zijn.
Wat dat betreft vraag ik mij af wat de huidige economische situatie gaat betekenen voor het immigratiebeleid. Als economische voorspoed een rationele was voor immigratie, gaan we dan met de huidige neergang emigratie zien?
Dit ja. En punt. Moet je wel ff door het stof en afscheid nemen van allerlei domme greandeal dingen en keihard de ondernemers pleasen, uitgaven verlagen en werken aan arbeidsethos.quote:Op maandag 2 december 2024 16:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het wordt tijd voor een thatcheriaanse regering in D, die keihard saneert, de economie en arbeidsmarkt hervormt. Schroeder was hiermee begonnen, maar dat is onder Merkel weer teruggedraaid ipv verder door gezet.
Its the economy, stupid
Helemaal eens, maar de kans daarop is bijzonder klein, het wordt gewoon weer kibbelen om niks en vooral geen hervormingenquote:Op maandag 2 december 2024 16:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het wordt tijd voor een thatcheriaanse regering in D, die keihard saneert, de economie en arbeidsmarkt hervormt. Schroeder was hiermee begonnen, maar dat is onder Merkel weer teruggedraaid ipv verder door gezet.
Its the economy, stupid
Ze zijn nog niet hard genoeg op hun bek gevallen.quote:Op maandag 2 december 2024 20:06 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Helemaal eens, maar de kans daarop is bijzonder klein, het wordt gewoon weer kibbelen om niks en vooral geen hervormingen
Nee, dat is niet hoe het werkt. Als je alles aan de markt overlaat, wordt alles wel "lean and mean", maar dus ook het aantal arbeidsplaatsen, de salarissen en de sociale voorzieningen. Je kunt beter grote overheidsprojecten hebben, liefst infrastructuur. Geld moet rollen. Een open deur is dan de energievoorziening.quote:Op maandag 2 december 2024 16:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Its the economy, stupid
Denk je niet dat het in Nederland stukken beter gaat dan in Duitsland?quote:Op maandag 2 december 2024 21:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, dat is niet hoe het werkt. Als je alles aan de markt overlaat, wordt alles wel "lean and mean", maar dus ook het aantal arbeidsplaatsen, de salarissen en de sociale voorzieningen. Je kunt beter grote overheidsprojecten hebben, liefst infrastructuur. Geld moet rollen. Een open deur is dan de energievoorziening.
Dat is wel een heel brede vraag. Duitsland is ook een heel groot land en het verschil tussen het oosten en westen is nog steeds groot. Economisch is het maar wat je met elkaar vergelijkt. "Deutsche gründlichkeit" bestaat nog steeds. In Duitsland maken ze nog steeds de machines waarmee ze wereldwijd in de fabrieken de producten maken.quote:Op maandag 2 december 2024 21:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Denk je niet dat het in Nederland stukken beter gaat dan in Duitsland?
Het verschil tussen het westen en oosten van Nederland, doe eens leuk en kijk een hoe groot dat verschil isquote:Op maandag 2 december 2024 21:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is wel een heel brede vraag. Duitsland is ook een heel groot land en het verschil tussen het oosten en westen is nog steeds groot.
Verzin je dit gewoon ff?quote:Economisch is het maar wat je met elkaar vergelijkt. "Deutsche gründlichkeit" bestaat nog steeds. In Duitsland maken ze nog steeds de machines waarmee ze wereldwijd in de fabrieken de producten maken.
Ook sociaal hebben ze sterke kanten: de medewerkers hebben veel meer in te brengen dan hier. Is dat goed voor de winst van de aandeelhouders? Dat hangt er van af. Een heleboel werknemers hebben ook aandelen. De werknemers hebben waarschijnlijk meer voldoening in hun werk en een hoger salaris. Hebben ze een vergelijkbaar sociaal vangnet? Het zit heel anders in elkaar, maar daar het in Nederland zo ver mogelijk ontmanteld is, verwacht ik dat ze het in Duitsland beter geregeld hebben.
Je hebt echt geen idee, ik ken de gezondheidszorg aan beide kanten van de grens en in NL is die veel en veel beter, sneller en efficiënter.quote:Voor de gezondheidszorg moet je in Duitsland ook een deel zelf betalen, net zoals hier. Maar daar staat de zorg veel hoger in het vaandel dan hier, waar het voornamelijk nog om het geld gaat. We hebben de intensive care plekken bijvoorbeeld alweer opgeruimd wegens te duur.
Ik denk dat je geen idee heb waar je het over hebt.quote:Je hebt in Duitsland ook meer te besteden. Vergelijk de prijzen in de winkels daar maar eens met hier. Alhoewel de werkloosheid en de lonen in het oosten natuurlijk flink achterblijven met het westen.
Al met al scoort Duitsland heel goed, en afhankelijk van waar je naar kijkt en welke regio je pakt, zeker zo goed als hier. Ik zou er een tijdje moeten wonen om er meer van te kunnen zeggen.
Ah, kijk je nu alleen naar de efficiëntie waarmee geld verplaatst wordt van de bevolking naar de aandeelhouders?quote:Op maandag 2 december 2024 21:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het verschil tussen het westen en oosten van Nederland, doe eens leuk en kijk een hoe groot dat verschil is
[..]
Verzin je dit gewoon ff?
[..]
Je hebt echt geen idee, ik ken de gezondheidszorg aan beide kanten van de grens en in NL is die veel en veel beter, sneller en efficiënter.
[..]
Ik denk dat je geen idee heb waar je het over hebt.
Nee, ik kijk naar de enorme bureaucratie die 30 jaar achterloopt qua digitalisering, het bespottelijke economische en sociale beleid, naar hoe de binnensteden, de stations vol zitten met zelfkant, het gezondheidsbeleid, de sociale lasten, de ghettovorming, de gigantische verspilling van belastinggeld, de achterstand van de investeringen in infrastructuur, de haat op ondernemen, het blijven hangen is alles moet door de staat geregeld worden, de afkeer van eigen verantwoording, het bespottelijke belastingstelsel (stom voorbeeld, er zijn 5 tarieven onzetbelasting op kerstbomen), de dolgedraaide datenschutz, het ziekteverzuim, energiebeleid, bemoeizuchtige overheid, de gebrekkige scheiding van kerk en staat.quote:Op maandag 2 december 2024 21:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, kijk je nu alleen naar de efficiëntie waarmee geld verplaatst wordt van de bevolking naar de aandeelhouders?
Jij hebt duidelijk nog nooit gebruik gemaakt van de zorg in Duitslandquote:En je hebt de laatste 5 jaar duidelijk geen gebruik hoeven te maken van de spoedeisende hulp hier in Nederland.
Aan de ene kant: in België zijn de belastingen ook hoger, maar daar krijg je tegenwoordig ook meer voor terug.quote:Op maandag 2 december 2024 22:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nee, ik kijk naar de enorme bureaucratie die 30 jaar achterloopt qua digitalisering, het bespottelijke economische en sociale beleid, naar hoe de binnensteden, de stations vol zitten met zelfkant, het gezondheidsbeleid, de sociale lasten, de ghettovorming, de gigantische verspilling van belastinggeld, de achterstand van de investeringen in infrastructuur, de haat op ondernemen, het blijven hangen is alles moet door de staat geregeld worden, de afkeer van eigen verantwoording, het bespottelijke belastingstelsel (stom voorbeeld, er zijn 5 tarieven onzetbelasting op kerstbomen), de dolgedraaide datenschutz, het ziekteverzuim, energiebeleid, bemoeizuchtige overheid, de gebrekkige scheiding van kerk en staat.
quote:Deutschland ist Schlusslicht der Industrieländer
"2025 ist Deutschland das Schlusslicht unter den OECD-Ländern", sagte Isabell Koske, Expertin der in Paris ansässigen Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (OECD), zu der weltweit insgesamt 38 Länder mit einer starken Industrie gehören. Zum Vergleich: Die Euro-Zone insgesamt soll mit 1,3 Prozent nahezu doppelt so schnell wachsen, die USA mit 2,4 Prozent mehr als dreimal so schnell.
Ja zo dom vond ik dat toen, de energiewende. Kern weg als oplossing en 100% op wind en stroom zorgt nu voor een financiële flater van jewelste.quote:Op zaterdag 7 december 2024 19:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Duitsland importeert meer Atoomstroom dan ooit en stookte meer kolen
https://www.finanznachric(...)f-rekordhoch-049.htm
Zoveel tot de wijsheid van de Energiewende en het uitzetten van de eigen kerncentrales
Welke gasbel? Die in Groningen? Daar zit nog ~470 miljard m3 aardgas in. Dat klinkt als veel maar 80% is al gewonnen door de jaren heen.quote:Op zaterdag 7 december 2024 19:51 schreef Nyamuk het volgende:
Nederland moet gewoon die gasbel aanboren en elke burger ontheffen van een energierekening en elke burger steenrijk maken.
Hij begon vooruitstrevend maar inderdaad het gedoe met die kerncentrales blijf ik mij over verbazen. Zeker omdat plan ondanks de oorlog stug door te zetten en je eigen leven nog moeilijker te maken.quote:Op zondag 8 december 2024 13:25 schreef nostra het volgende:
Die hele Energiewende is ook helemaal niet als Wende, maar als Notbremse uitgevoerd. Puur paniekhandelen waardoor juist het tegenovergestelde van wat beoogd werd wordt bereikt and then some.
Hij? De ondoordachte Energiewende en alle overige ellende waarin Duitsland momenteel verkeert is toch echt het gevolg van 16 jaar beleid van een incompetente en ongeïnteresseerde ("digitalisering is mij te moeilijk, dat mag de volgende generatie opknappen") Merkel.quote:Op zondag 8 december 2024 13:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hij begon vooruitstrevend maar inderdaad het gedoe met die kerncentrales blijf ik mij over verbazen. Zeker omdat plan ondanks de oorlog stug door te zetten en je eigen leven nog moeilijker te maken.
Het. De Wende begon al voor Merkel.quote:Op zondag 8 december 2024 13:53 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Hij? De ondoordachte Energiewende en alle overige ellende waarin Duitsland momenteel verkeert is toch echt het gevolg van 16 jaar beleid van een incompetente en ongeïnteresseerde ("digitalisering is mij te moeilijk, dat mag de volgende generatie opknappen") Merkel.
Daar ben ik het wel mee eens, maar om dan vrijwel alle AKW's gelijktijdig uit te schakelen is dan wel erg extreem.quote:Op zondag 8 december 2024 17:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het. De Wende begon al voor Merkel.
Overigens denk ik nog steeds dat dat het pad moet zijn. Is het niet voor het milieu dan wel om onafhankelijker van allerlei apenlanden te worden.
Mee eens ontzettend kortzichtig.quote:Op zondag 8 december 2024 17:54 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Daar ben ik het wel mee eens, maar om dan vrijwel alle AKW's gelijktijdig uit te schakelen is dan wel erg extreem.
211 miljard?quote:Op zondag 8 december 2024 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke gasbel? Die in Groningen? Daar zit nog ~470 miljard m3 aardgas in. Dat klinkt als veel maar 80% is al gewonnen door de jaren heen.
Dat zal maximaal nog zo'n ¤211 miljard op kunnen brengen tegen de huidige gasprijzen maar daar moet in dat geval een schadevergoeding aan Groningers ook nog vanaf.
quote:De Duitse bondskanselier Olaf Scholz roept Volkswagen op geen fabrieken te sluiten. De autofabrikant verkeert in zwaar weer doordat de verkoop tegenvalt en heeft daarom ingrijpende maatregelen in gedachten.
"Locaties sluiten zou niet de juiste weg zijn", zei Scholz in een interview met FUNKE Mediengruppe.
Tegelijkertijd erkende hij dat het aan de eigenaren en werknemersvertegenwoordigers is om hierover te beslissen. Volgens Scholz hebben verkeerde beslissingen van het management bijgedragen aan de moeilijke situatie waarin Volkswagen zich bevindt.
De bondskanselier benadrukte dat, hoewel de aandeelhouders in overleg met de sociale partners de uiteindelijke beslissingen nemen, "het altijd goed is om bedrijven te wijzen op hun verantwoordelijkheid".
Volkswagen kampt met tegenvallende autoverkopen in Europa en China, vooral van elektrische auto's. Ook heeft het bedrijf last van concurrentie van Chinese elektrische autofabrikanten en stijgende kosten.
De top van Volkswagen wil ingrijpende maatregelen doorvoeren. Daaronder vallen het sluiten van fabrieken, het ontslaan van duizenden werknemers en een loonsverlaging van 10 procent.
https://www.nu.nl/economi(...)eken-te-sluiten.html
Het lullige is dat een financiële downgang een land in armoede brengt waardoor het juist de vergroening tegengaat. Geen nieuwe technieken, geen innovaties, mensen gaan vanalles stoken door geldgebrek.quote:
quote:Crisis en economisch herstel met Merkel 2005-2013
Kanselier Merkel voerde een aantal grote veranderingen door op binnenlands terrein. De grootste was de Energiewende, de overgang naar duurzame energie.
Grote hervormingen: Energie, dienstplicht en federalisme © BMU/Bernd Müller
Vakwerkhuis met zonnecellen
De regering-Schröder had in 2000 al besloten om een einde te maken aan het gebruik van kernenergie. Zolang Merkel met de SPD regeerde, hield ze zich aan deze afspraak. Maar toen de CDU in 2009 een coalitie vormde met de FDP besloten beide partijen om de kerncentrales juist langer open te houden. Dit tot grote woede van de oppositie en de milieubeweging.
Na de kernramp in het Japanse Fukushima in maart 2011 maakte Merkel opnieuw een ommezwaai. De regering besloot dat alle Duitse kerncentrales alsnog uiterlijk in 2022 moeten zijn gesloten. Dan moet 40 procent van de energie afkomstig zijn uit duurzame bronnen, zoals windmolens, zonnepanelen of biogas. De Energiewende bleek veel moeizamer door te voeren dan gedacht en ook veel duurder dan gepland. Toch werd in 2013 al ruim 20 procent van de Duitse energie duurzaam opgewekt.
De afschaffing van de dienstplicht, ook in 2011, was de meeste ingrijpende hervorming in de geschiedenis van de Bundeswehr. Het was vooral een bezuinigingsmaatregel, maar Duitsland wilde ook een kleiner en efficiënter beroepsleger om in te zetten bij militaire missies in het buitenland. Het aantal soldaten werd teruggebracht van 250.000 naar 175.000.
Tijdens Merkels eerste regeerperiode vond de grootste grondwetswijziging sinds 1949 plaats: de federalismehervorming. In Duitsland hebben de deelstaten op veel terreinen eigen zeggenschap. Ook hadden ze op veel wetgeving invloed. Dat was een van de oorzaken van de Reformstau in de jaren negentig, de vertraagde of geblokkeerde besluitvorming over allerlei wetten in het parlement. In 2006 zorgde de Föderalismusreform ervoor dat de deelstaten over minder wetten mochten meebeslissen. Wel hielden ze op veel terreinen hun eigen bevoegdheden, zoals onderwijs, gezondheid, waterhuishouding en culturele zaken.
Misschien heb je wel meegeholpen om het effect te versterken door er te gaan wonen. Het zou me niet verbazen. :-)quote:Op maandag 2 december 2024 22:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Nee, ik kijk naar de enorme bureaucratie die 30 jaar achterloopt qua digitalisering, het bespottelijke economische en sociale beleid, naar hoe de binnensteden, de stations vol zitten met zelfkant, het gezondheidsbeleid, de sociale lasten, de ghettovorming, de gigantische verspilling van belastinggeld, de achterstand van de investeringen in infrastructuur, de haat op ondernemen, het blijven hangen is alles moet door de staat geregeld worden, de afkeer van eigen verantwoording, het bespottelijke belastingstelsel (stom voorbeeld, er zijn 5 tarieven onzetbelasting op kerstbomen), de dolgedraaide datenschutz, het ziekteverzuim, energiebeleid, bemoeizuchtige overheid, de gebrekkige scheiding van kerk en staat.
Beetje overdreven laag, er is eerder bijvoorbeeld 22 miljard voor gereserveerd.quote:Op zondag 8 december 2024 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
211 miljard?
Heel Groningen koop je af voor 2 miljard.
Ik rekende met huizen met mogelijke schade maal gemiddeld 100K per huis.quote:Op maandag 9 december 2024 21:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Beetje overdreven laag, er is eerder bijvoorbeeld 22 miljard voor gereserveerd.
Klopt, in arme landen geeft men helemaal geen zak om die groene onzin. Prioriteit is hoe men aan eten komt.quote:Op maandag 9 december 2024 20:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het lullige is dat een financiële downgang een land in armoede brengt waardoor het juist de vergroening tegengaat. Geen nieuwe technieken, geen innovaties, mensen gaan vanalles stoken door geldgebrek.
Hier wel eens over nagedacht TimmerFrans met je greendeal, en Merkel met je energiewende?
Dit is de periode geweest die nu de grootste schade laat zien:
[..]
Je vergeet dat bij dit soort projecten van de overheid 3/4 van het geld aan de organisatie zelf wordt uitgegeven voordat men begint met schadeloosstellingen uit te betalen.quote:Op maandag 9 december 2024 21:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik rekende met huizen met mogelijke schade maal gemiddeld 100K per huis.
quote:Wachsende Armut, Viele Tafeln müssen Lebensmittel rationieren
Etwa 1,6 Millionen Menschen sind in Deutschland auf Tafeln angewiesen. Viele dieser Tafeln geraten wegen der steigenden Zahl an Bedürftigen an eine Kapazitätsgrenze und müssen ihre Lebensmittel rationieren.Rund 60 Prozent Tafeln in Deutschland müssen derzeit nach Angaben des Tafel-Dachverbandes die Ausgabe von Lebensmitteln reduzieren. Ein Drittel versuche, mit temporären Aufnahmestopps oder Wartelisten zu arbeiten, sagte Andreas Steppuhn, Vorsitzender des in Berlin ansässigen Tafel-Dachverbandes, der Neuen Osnabrücker Zeitung. Andere rationierten die Lebensmittel. "Mit solchen Lösungen versuchen sich Tafeln über Wasser zu halten und gleichzeitig so vielen Menschen wie möglich zu helfen."Hintergrund sei die teils deutlich gestiegene Zahl an Bedürftigen, sagte Steppuhn: "Seit dem Beginn des Angriffskrieges auf die Ukraine verzeichnen die Tafeln im bundesweiten Durchschnitt 50 Prozent mehr Kundinnen und Kunden." Sie unterstützten aktuell etwa 1,6 Millionen Armutsbetroffene. Die Lebenshaltungskosten in Deutschland seien gestiegen, Renten und Löhne aber nicht in gleichem Maß.
Dit krijg je als je alleen bezig bent met je eigen agenda zonder naar je inwoners te luisteren.quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:06 schreef Nyamuk het volgende:
Gaat niet lang meer duren voor de vlam in de pan slaat in west Europa. Alle ingrediënten zijn aanwezig.
[ x ]
quote:Duitse economie gaat ten onder aan eigen regeldrift: onnodig papierwerk kost miljarden
Door ongebreidelde bureaucratie loopt Duitsland miljarden mis. Nu het economisch bergafwaarts gaat, moet het klaar zijn met de regeltjes, wachttijden en het onnodige papierwerk, klinkt het. Ook voor Nederlanders in Duitsland werkt het korset van regels verstikkend.
Het bouwen van een autofabriek in Duitsland moet voor Elon Musk een bureaucratische nachtmerrie zijn geweest. In afwachting van een definitieve bouwvergunning, vond Musk een geitenpaadje dankzij voorlopige vergunningen en versnelde procedures. De Tesla-fabriek in de Oost-Duitse deelstaat Brandenburg kon zo in 2022 worden geopend.
Maar hadden de autoriteiten toch een streep gezet door de bouwplannen van Musk, dan had de oprichter van het Amerikaanse elektrische automerk het lommerrijke gebied weer in ere moeten herstellen. Musk, inmiddels de rijkste man ter wereld, kan een financiële tegenvaller incasseren. Maar veel ondernemingen hadden het waarschijnlijk allang opgegeven of waren ten onder gegaan.
Wachttijden
,,Veel bedrijven lijden aan een regelrechte bureaucratieburn-out", zei FDP-Bondsdaglid Marco Buschmann. Goedkeuringsprocedures die soms jaren in beslag kunnen nemen, geldverslindende documenten en ellenlange wachttijden zijn schering en inslag in Duitsland. Het jaagt ondernemers de stuipen op het lijf, zorgt voor overbodige banen bij overheden en schrikt vooral private investeerders af, die de boel moeten aanzwengelen.
Duitsland loopt per jaar een slordige 146 miljard euro mis door de administratieve rompslomp, zo blijkt uit een recent verslag van het Ifo-instituut, de economische denktank die overheden en bedrijven adviseert. ‘De bureaucratische last blokkeert niet alleen innovatie, maar brengt ook de concurrentiepositie van Duitsland in gevaar’, schrijft het instituut.
Sta-in-de-weg
Voor de Nederlandse ondernemer Ruurd van der Weide is het Duitse belastingsysteem de grootste sta-in-de-weg. ,,In Nederland wordt het af en toe door de vingers gezien als een bonnetje ontbreekt. Maar in Duitsland is het precies andersom; de Duitse fiscus gaat echt op zoek naar foutjes.’' De Duitse boekhouding moet compleet zijn, anders heb je een probleem. ,,Je riskeert een boete als één van de honderd bonnetjes ontbreekt.’’
Bij Deutschland AG, de tegenhanger van de BV Nederland, zijn de administratieve handelingen nog meer wijdverbreid. Hoe omvangrijker de onderneming, hoe groter de papierwinkel op kantoor, ziet HR-manager Adinda Vaasen. Zij is vooral verbaasd over de de gang van zaken rondom visa van buitenlandse werknemers. ,,Er buigen zich zo veel verschillende overheidsinstanties over één aanvraag. Die communiceren niet altijd met elkaar. Ze zijn ook nog eens lastig te bereiken.”
Ook in het dagelijks leven ergeren inwoners in Duitsland zich groen en geel aan de autoriteiten. Het is soms maanden wachten op een afspraak bij Bürgeramt voor het inschrijven bij een Duitse gemeente. En wil je je paspoort verlengen? Vergeet niet je papieren inschrijfbewijs, anders moet je een nieuwe afspraak maken.
Duitsland moet ‘meer naar Milei of Musk kijken’, opperde de onlangs ontslagen minister van Financiën Christian Lindner. Volgens Lindner, de partijvoorzitter van de liberale ondernemerspartij van Duitsland, kan er een voorbeeld worden genomen aan hoe de Argentijnse president Javier Milei de kettingzaag in het ambtenarijapparaat heeft gezet. Ook Musk heeft, als aankomend ‘efficiëntie-tsaar’ in de Verenigde Staten, vergelijkbare plannen.
Groene energie
Van der Weide: ,,Je moet ondernemers niet onbeperkt de vrijheid geven. Er zijn regels nodig, maar die moeten wel in dienst staan van de maatschappij.” Volgens de Nederlandse ondernemer, die sinds 2012 in Duitsland een bedrijf runt, maar het net heeft verkocht, doet de Duitse overheid dat soms heel goed, bijvoorbeeld bij het promoten van investeringen in groene energie in plaats van fossiele brandstoffen.
Hoe kan Duitsland de regeldruk verlichten en het leven voor tientallen miljoenen inwoners makkelijker maken? Van der Weide: ,,Duitsland hoeft niet alles dicht te tikken. De mindset achter de regels zou moeten veranderen. Wat is het doel? En voor een deel accepteren dat het kan misgaan.’’
https://www.ad.nl/economi(...)-miljarden~a50e804f/
quote:Die Zahl der Unternehmensinsolvenzen stieg im Jahr 2024 auf 22.400 Fälle – der höchste Wert seit 2015 (23.180 Fälle). Im Vergleich zum Vorjahr erhöhten sich die Fallzahlen um 24,3 Prozent. „Mit einiger Verzögerung schlagen die Krisen der vergangenen Jahre nun als Insolvenzen bei den Unternehmen durch.16 dec 2024
Tsja als mensen nog steeds stemmen op partijen die een stijve krijgen als het gaat om klimaat dan gaat er niks veranderen.quote:Op dinsdag 17 december 2024 15:06 schreef Nyamuk het volgende:
Gaat niet lang meer duren voor de vlam in de pan slaat in west Europa. Alle ingrediënten zijn aanwezig.
[ x ]
Lekker vast blijven houden aan regels, faxen, klappers en klimaat, vooral heel veel klimaat.quote:Op maandag 6 januari 2025 17:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
„In Deutschland haben wir eine Mega-Katastrophe“
Maar goed, klaarblijkelijk willen de Duitsers niet anders. De FDP zakt onder kiesdrempel. D wil helemaal geen open moderne vrije economie. Duitsers willen meer regels, meer overheid, hang naar het verleden.
Als ze daar echt werk moeten maken van klimaat, dan komen er nog wel wat tikken voor de moffen.quote:Op maandag 6 januari 2025 18:00 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Lekker vast blijven houden aan regels, faxen, klappers en klimaat, vooral heel veel klimaat.
???quote:Op maandag 6 januari 2025 20:52 schreef KingRadler het volgende:
Duitsers moeten eens naar hun eigen volk luisteren, maar dat is waarschijnlijk nu al te laat voor.
Snap ook nog steeds niet waarom op zondag alle winkels gesloten zijn daar en je nog steeds op veel plaatsen alleen contact kan betalen in Duitsland.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 19:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
???
De meerderheid van Duitser willen dit, ze kiezen iedere keer weer voor meer staat, meer regels, meer klapordners. Willen geen automatisering, geen slankere overheid, niet meer eigenverantwoording en lagere belastingen. D is een land van democratische socialisten, socialistische christenen en groene grote stadbewoners die op Birkenstocks naar de biowinkel fietsen.
Ondernemen is een vies woord.
Dat staat zelfs in de Duitse grondwet.quote:Op woensdag 8 januari 2025 10:24 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Snap ook nog steeds niet waarom op zondag alle winkels gesloten zijn daar en je nog steeds op veel plaatsen alleen contact kan betalen in Duitsland.
De grote steden zijn modern maar dorpen op het platteland heeft de tijd stilgestaan. Er gebeurd en ontwikkeld zich niks.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)mpo-terrein-in-chinaquote:De autoverkopen van BMW zijn vorig jaar gedaald als gevolg van een zwakke vraag uit met name China. Ook andere Duitse autofabrikanten hebben in China, 's werelds grootste automarkt, aan populariteit ingeboet nu consumenten steeds vaker kiezen voor lokale merken zoals BYD.
De verkoop van BMW, waaronder ook de merken Mini en Rolls-Royce vallen, daalde met 4 procent naar een kleine 2,5 miljoen voertuigen, zo maakte het bedrijf maandag bekend. BMW had daarbij ook veel last van een grote terugroepactie van zo'n 1,5 miljoen auto's. Dit had vooral in China een grote impact op de leveringscijfers.
Bij rivalen zijn de cijfers vergelijkbaar, bleek afgelopen dagen al. Mercedes-Benz heeft vorig jaar eveneens minder personenauto's verkocht, mede door een zwakkere verkoop op de belangrijke Chinese markt. De wereldwijde verkoop van personenauto's, met ook de luxemerken Maybach en AMG, zakte met 3 procent tot bijna 2 miljoen.
Volkswagen
Ook het Volkswagen-concern voelt de felle concurrentie van Chinese automerken. Zo meldde Audi dat de leveringen met 12 procent zijn gedaald tot 1,7 miljoen voertuigen. De wereldwijde verkoop van het merk Volkswagen is ruim 1 procent lager uitgekomen op circa 4,8 miljoen auto' s. Porsche, een ander merk uit de Volkswagen-groep, meldde op zijn beurt dat de leveringen in China vorig jaar met 28 procent zijn gekelderd. Wereldwijd werden er vorig jaar 310.718 Porsches verkocht, wat neerkomt op een afname van 3 procent.
https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_Autoquote:BYD vehicles generate significantly higher profitability in Europe than in China, driven by their higher pricing in the European market. Research by the Rhodium Group shows that BYD sells their vehicles in Europe with a 92–112% markup compared to its price in China. As the result, BYD makes approximately ¤14,300 in profit on each Seal U EV model sold in the EU, which is an 11-fold increase compared to the ¤1,300 profit on the same model sold in China. Reuters noted that the BYD Atto 3 is priced at US$19,283 in China and US$42,789 in Germany. Despite the higher price in Germany, it remains competitive with similar electric vehicles there. The price difference can be attributed to the more competitive market conditions in China, while in Europe, BYD is able to position its vehicles at a higher price point. This indicates that despite the tariffs imposed by the EU, BYD is likely able to continue create profit in Europe.[136][137][138]
Laat het gaanquote:Op woensdag 5 februari 2025 19:34 schreef Digi2 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Europe Fears that Germany's Economic Disaster Could End the Euro
quote:Economen zeggen dat slechte Duitse economie Nederland wél ziek kan maken
Terwijl de Nederlandse economie bovengemiddeld groeit, krimpt die van Duitsland al twee jaar. Waarom heeft Nederland geen last van de stevige 'griep' van de oosterburen? "We moeten niet denken dat we de dans volledig ontspringen", waarschuwt econoom Jan-Paul van de Kerke.
De Duitse verkiezingen zijn zondag en de kwakkelende economie is een belangrijk thema. Die krimpt al twee jaar op een rij en daarvoor was er ook weinig groei, terwijl alles door hoge inflatie steeds duurder wordt.
Onderzoek van ING en Eurostat toont aan dat de Duitse economie (het bbp: alles wat burgers en bedrijven in een jaar verdienen) de afgelopen tien jaar met nog geen 10 procent is gegroeid.
Duitsland kan van Nederland leren
De economen zijn het erover eens dat Nederland de laatste jaren veel geluk heeft gehad, met name door de bloeiende chipsector en het succes van bedrijven als ASML. Duitsland kan daar wat van leren, vooral op het gebied van digitalisering. Nederland heeft een van de beste digitale infrastructuren ter wereld, terwijl Duitsland in de achterhoede zit.
zeg maar rustig 1970quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:25 schreef ditiswatikvind het volgende:
Duitslandleven alsof het nog 1990 is
Video fragmentquote:Europas Asylsysteme, Welche Leistungen bekommen Geflüchtete?
Leistungen für Geflüchtete waren ein großes Wahlkampfthema. Was bekommen sie in den einzelnen Staaten Europas? Ein Vergleich Deutschlands mit Frankreich, Polen und Dänemark.
quote:BMW ziet winst met ruim een derde terugvallen in 2024
De Duitse luxewagenbouwer BMW heeft vorig jaar een winst na belasting geboekt van 7,7 miljard euro. Dat is 37 procent minder dan in het voorgaande jaar, zo heeft BMW vrijdagochtend bekendgemaakt.
Behalve een terugvallende verkoop in China had de autobouwer uit München ook problemen met remmen van toeleverancier Continental. De omzet daalde vorig jaar met 8,4 procent tot 142 miljard euro.
BMW is niet de enige Duitse autobouwer die voor 2024 een winstdaling boekt. Ook bij concurrenten Volkswagen en Mercedes-Benz is dat het geval. Bij Volkswagen was er een daling met 31 procent tot 12,4 miljard euro, bij Mercedes met 28 procent tot 10,4 miljard euro.
https://www.hln.be/autobe(...)en-in-2024~ace4e776/
quote:Die deutsche Industrie steckt in der Krise, besonders die klassischen Industrien. Wie können Auto, Maschinenbau & Chemie mit neuen Geschäftsmodellen wieder gewinnen?
Ach, mevrouw Merkel toch. Vroeger wisten ze wel raad met dat soort types. Nu mag ze een biografie schrijven waarin ze zegt nergens spijt van te hebben.quote:Op maandag 7 juli 2025 18:37 schreef Digi2 het volgende:
"Verachtung unseres Rechtsstaats!" Schock-Statistik über minderjährige Ausländer!
Bekijk deze YouTube-video
quote:De Duitse regering houdt vandaag in Berlijn een speciale investeringstop met hoge bestuurders uit het bedrijfsleven om te praten over investeringen in de Duitse economie. Volgens de baas van het op een na grootste chemiebedrijf komt dit veel te laat. Toch is het volgens Duitslandcorrespondent Derk Marseille aan bedrijven zelf om de Duitse economie erboven op te helpen.
Het toont de ernst van de situatiequote:Op maandag 21 juli 2025 14:07 schreef StateOfMind het volgende:
Toch jammer dat iemand met de achternaam Marseille een Duitsland correspondent is
Van die platen en bij elke naad vlieg je de lucht in.quote:Op maandag 21 juli 2025 15:09 schreef Straatcommando. het volgende:
De staat van de autobahn is eigenlijk al de perfecte afspiegeling van Duitsland anno 2025.
"Das war einmal"
Dat en overal gibt baustelle waar ze enkel tijdens kantooruren handmatig asfalt leggen.quote:Op maandag 21 juli 2025 15:13 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Van die platen en bij elke naad vlieg je de lucht in.
Maar je mag wel zo hard als je wilquote:Op maandag 21 juli 2025 15:13 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Van die platen en bij elke naad vlieg je de lucht in.
Dat is door genoemde Baustelle ook een illusie tegenwoordig.quote:Op maandag 21 juli 2025 15:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar je mag wel zo hard als je wil![]()
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |