De speekseltest is indicerend. Die merkt enkel op of je drugs in je systeem hebt. Een bloedtest moet uitwijzen welke waarden er in je bloed zitten. Voor cannabis is dat 3 microgram wat in je bloed mag bevinden. Als je daar boven zit ben je inderdaad het haasje.quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:18 schreef vul_maar_in het volgende:
Uhm nee. Als jij een speekseltest krijgt als je gister of de dag daarvoor een flinke jonkoe geklapt hebt ben je gewoon het haasje. En als je structureel blowt (3/4 x in de week) ben je eigenlijk altijd de lul.
En die test slaat wel aan over het algemeen, en omdat THC zo verrekte langzaam afbreekt is die 3 microgram al snel bereikt.quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:21 schreef Nagelslak het volgende:
[..]
De speekseltest is indicerend. Die merkt enkel op of je drugs in je systeem hebt. Een bloedtest moet uitwijzen welke waarden er in je bloed zitten. Voor cannabis is dat 3 microgram in je bloed bevinden. Als je daar boven zit ben je inderdaad het haasje.
Dat is correct. Het blijft lang in je systeem. Het afbreken is ook afhankelijk van je vet gehalte in lichaam en frequentie en hoeveelheid drugs.quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:22 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
En die test slaat wel aan over het algemeen, en omdat cannabis zo verrekte langzaam afbreekt is die 3 microgram al snel bereikt.
Geloof er weinig van dat als ik 2 dagen geleden wiet gerookt heb, dat ik dan de lul zou zijn 2 dagen later bij een test.quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:18 schreef vul_maar_in het volgende:
Uhm nee. Als jij een speekseltest krijgt als je gister of de dag daarvoor een flinke jonkoe geklapt hebt ben je gewoon het haasje. En als je structureel blowt (3/4 x in de week) ben je eigenlijk altijd de lul.
Ja dat ook idd.quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:23 schreef RodenCity het volgende:
Nog een bijkomend iets, verwacht ook een rekening van Rijkswaterstaat voor het vervangen/repareren van de vangrail. Want dat gaat de verzekering niet betalen.
Als jij voor die 2 dagen een maand niks gerookt heb miss niet nee. Maar als je regelmatig blowt is het wel een gemene test hoor. Alcoholtesten zijn veel eerlijker wat dat betreft.quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:23 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Geloof er weinig van dat als ik 2 dagen geleden wiet gerookt heb, dat ik dan de lul zou zijn 2 dagen later bij een test.
Zal best dat een speeksel test aanslaat. en ze een bloedtest willen laten doen daardoor. Maar dan ben je nog niet meteen de lul?
De wet stelt 3 micogram in je bloed. Als je dagelijks hebt geblowd en dan 2 dagen stopt dan zal de gehalte waarschijnlijk te hoog zijnquote:Op woensdag 31 juli 2024 13:23 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Geloof er weinig van dat als ik 2 dagen geleden wiet gerookt heb, dat ik dan de lul zou zijn 2 dagen later bij een test.
Zal best dat een speeksel test aanslaat. en ze een bloedtest willen laten doen daardoor. Maar dan ben je nog niet meteen de lul?
Dit zegt chat gpt er van:
HC-niveau: De hoeveelheid actieve THC (delta-9-tetrahydrocannabinol) in je bloed is wat relevant is voor politiecontroles. Dit is de psychoactieve stof in cannabis die je high maakt. Deze concentratie daalt vrij snel na gebruik. Na twee dagen is de actieve THC meestal laag genoeg dat het niet meer als beïnvloeding wordt gezien. Dit betekent echter niet dat er geen THC meer in je systeem zit; het niveau van inactieve metabolieten kan nog steeds hoog zijn, maar deze hebben geen invloed op je rijvaardigheid.
Conclusie
Naja volgens chat gpt valt het dus wel meequote:Op woensdag 31 juli 2024 13:25 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Als jij voor die 2 dagen een maand niks gerookt heb miss niet nee. Maar als je regelmatig blowt is het wel een gemene test hoor. Alcoholtesten zijn veel eerlijker wat dat betreft.
Dan heeft ie toch wel iets geks gedaan hoor. zolang je onder een bepaald Ugl gehalte zit is het een EMR en 4 maanden ontzegging. Dus of hij was echt kanjerdronken of hij heeft iemand aangereden, of hij heeft de EMR niet goed afgelegd.quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:46 schreef Gia het volgende:
Ik ken iemand die ooit is gepakt onder invloed van alcohol. Hoewel hij slechts een half jaar rij-ontzegging had heeft het CBR dat nog kunnen rekken tot bijna 2 jaar voordat hij zijn rijbewijs terug had.
Hij heeft er wel van geleerd. Dit overkomt hem niet nog een keer. Dus, het werkt.
Ik verwacht hier ook wel rij-ontzegging van een half jaar. Dat hij dan niet naar zijn werk kan, zal de rechter aan zijn edelachtbare reet roesten.
quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:49 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dan heeft ie toch wel iets geks gedaan hoor. zolang je onder een bepaald Ugl gehalte zit is het een EMR en 4 maanden ontzegging. Dus of hij was echt kanjerdronken of hij heeft iemand aangereden, of hij heeft de EMR niet goed afgelegd.
excuus EMA. Ik bedoel alleen maar dat ie niet alleen "onder invloed" heeft gereden als ze hem zo hard aanpakken. Ken er meerdere die 4 maanden ontzegging kregen en het rijbewijs al terug hadden voor dat ze de cursus afgerond hadden.quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:54 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
In zo'n geval zijn er twee trajecten: 1) Het strafrechtelijke, zoals hierboven beschreven plus 2) Het CBR dat begint meestal bij 1 jaar inhouden rijbewijs.
Het is btw een EMA
Hij was 19. Dus ik denk dat het CBR hem een lesje heeft willen leren.quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:49 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dan heeft ie toch wel iets geks gedaan hoor. zolang je onder een bepaald Ugl gehalte zit is het een EMR en 4 maanden ontzegging. Dus of hij was echt kanjerdronken of hij heeft iemand aangereden, of hij heeft de EMR niet goed afgelegd.
Dan heeft hij gewoon pech gehad, denk ik. Was ook in de periode dat het erg druk was bij het CBR. Wat overigens nog steeds zo is. Je komt dan onderaan de stapel.quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:57 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
excuus EMA. Ik bedoel alleen maar dat ie niet alleen "onder invloed" heeft gereden als ze hem zo hard aanpakken. Ken er meerdere die 4 maanden ontzegging kregen en het rijbewijs al terug hadden voor dat ze de cursus afgerond hadden.
Sorry ik blijf het bizar vinden. Iemand daar had de pik op hem om een of andere reden. Geen ongeval, geen bovenmatige promilages...en het is de officier van justitie de het rijbewijs in eerste instantie inneemt niet de rechter. En de officier geeft je je rijbewijs terug onafhankelijk van je cursus, zolang de 4-6 maanden maar verstreken zijn. En het CBR bepaalt a.d.h. van je cursusresultaat of je het vervolgens mag houden. Dus ook daar is al iets geks aan de hand.quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij was 19. Dus ik denk dat het CBR hem een lesje heeft willen leren.
Van de rechter zou hij na een half jaar zijn rijbewijs terugkrijgen, maar CBR rekte dat op. De jongeman heeft heel wat briefjes geschreven, want was er ook voor zijn werk afhankelijk van.
Was een neefje van me. Hij was woest door een relatie die op de klippen was gelopen. Hij zou bij haar blijven slapen, maar moest dus, onder invloed, naar huis. Zijn rijgedrag viel op. Had niemand aangereden en ook nergens opgebotst.
CBR is best wel machtig wat dat betreft.
Maar goed, achteraf heeft het erin geresulteerd dat hij nu nooit meer rijdt als hij gedronken heeft. Dus de straf is goed binnen gekomen!!
In dit geval begrijp ik niet goed dat TS wil dat zijn vader stopt met cannabis gebruik, terwijl hij het voor zichzelf niet erg vindt. Ik heb overigens niets tegen cannabis gebruik, heb weer een plantje in de pot staan, maar rijden onder invloed hoort niet en mag best flink bestraft worden.
Ik gebruik cannabis overigens in warme melk (ik rook niet), vanwege neuropathie. Maar alleen als ik de volgende dag nergens naartoe hoef met de auto. Ik merk zelf de volgende dag echt nog wel de invloed ervan. Maar goed, ik gebruik het misschien 1x in de 7 tot 10 dagen. Dan krijg je geen gewenning.
Ik heb het in eerste instantie voorgeschreven gekregen door de pijnpoli, met een dosering van 0,2 gram dagelijks. En dan zou ik na een gewenningsperiode van 2 weken weer gewoon auto mogen rijden. Die dosering is teveel voor mij. Daardoor deed ik langer dan 2 jaar met de voorraad waardoor ik steeds uitgeschreven werd bij de poli. Heb toen maar besloten zelf een plantje te kweken en dat gaat goed. Krijg alleen de oogst niet op. Haha.
Wel een bovenmatig promillage. Veel te hoog! Maar geen aanrijding.quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:04 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Sorry ik blijf het bizar vinden. Iemand daar had de pik op hem om een of andere reden. Geen ongeval, geen bovenmatige promilages...en het is de officier van justitie de het rijbewijs in eerste instantie inneemt niet de rechter. En de officier geeft je je rijbewijs terug onafhankelijk van je cursus, zolang de 4-6 maanden maar verstreken zijn. En het CBR bepaalt a.d.h. van je cursusresultaat of je het vervolgens mag houden. Dus ook daar is al iets geks aan de hand.
-psychologische rapport van de psychiater - daar is niets geks aan.quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:04 schreef vul_maar_in het volgende:
En het CBR bepaalt a.d.h. van je cursusresultaat of je het vervolgens mag houden. Dus ook daar is al iets geks aan de hand.
Welke dan?quote:
Dat werkt helaas niet zo en dat is dan ook een onderdeel waar veel discussie over is. THC blijft wel even in je bloedbaan in tegenstelling tot alcohol. Je kan maandag een joint gerookt hebben en woensdag ontzettende pech hebben.quote:Op woensdag 31 juli 2024 13:16 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Je mag prima auto rijden als je de dag er voor wiet gerookt hebt hoor. En zoals je zelf al zei. Dan zit het nog in je systeem.
Ik kende een jongen (16 - 17) met een alcoholprobleem die op de brommer een paar keer te veel had gedronken en gepakt bij alcoholcontrole.quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:14 schreef Gia het volgende:
Eigenlijk voldeed hij aan alles om zijn rijbewijs weer terug te krijgen, maar het CBR frustreerde het.
Ik denk ook dat het met zijn leeftijd te maken had dat het CBR het frustreerde.quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kende een jongen (16 - 17) met een alcoholprobleem die op de brommer een paar keer te veel had gedronken en gepakt bij alcoholcontrole.
Ging rijlessen nemen, haalde z'n B-examen. Mooi dat het CBR geen rijbewijs afgaf, die waren door politie/justitie op de hoogte gebracht
Ik weet niet hoe lang dat geleden is, bij mijn E examen een tijdje terug werd dat afgevangen en zou ik niet op examen mogen als ik aan de drugs of alcohol zatquote:Op woensdag 31 juli 2024 14:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kende een jongen (16 - 17) met een alcoholprobleem die op de brommer een paar keer te veel had gedronken en gepakt bij alcoholcontrole.
Ging rijlessen nemen, haalde z'n B-examen. Mooi dat het CBR geen rijbewijs afgaf, die waren door politie/justitie op de hoogte gebracht
en daarop volgtquote:17) Heeft u de afgelopen vijf jaar overmatig gebruik (misbruik) gemaakt van alcohol, drugs of andere verslavende middelen?
Vul ja in als:
u moeilijk zonder alcohol of drugs kunt;
u regelmatig rijdt onder invloed van alcohol of drugs;
u in de afgelopen vijf jaar bent behandeld voor alcohol- of drugsmisbruik.
quote:Als u op de Gezondheidsverklaring één of meer vragen met 'ja' heeft beantwoord, moet u naar een arts.
ja ik gok dat je op qoute hebt gedrukt en niet eerst de rest gelezen hebt. (wat ik helemaal snap. doe dat ook veel te vaakquote:Op woensdag 31 juli 2024 14:20 schreef Document1 het volgende:
[..]
Dat werkt helaas niet zo en dat is dan ook een onderdeel waar veel discussie over is. THC blijft wel even in je bloedbaan in tegenstelling tot alcohol. Je kan maandag een joint gerookt hebben en woensdag ontzettende pech hebben.
Het is echt heel nasty want ik wil ook wel eens een jointje roken.quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:34 schreef over_hedge het volgende:
[..]
ja ik gok dat je op qoute hebt gedrukt en niet eerst de rest gelezen hebt. (wat ik helemaal snap. doe dat ook veel te vaak) Maar na wat discussie en chat gpt vragen kwam ik ook tot die conclusie ja.
Je haalt er nu twee door elkaar. Ik heb het over de reguliere EMA. Er zijn zat mensen die een EMA krijgen zonder psychologische evaluatie.quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:15 schreef blomke het volgende:
[..]
-psychologische rapport van de psychiater - daar is niets geks aan.
[..]
Welke dan?
Er zijn bepaalde promillage grenzen waarbij je idd automatisch in onderzoek komt. En dan ben je aan de wolven overgeleverd.quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Wel een bovenmatig promillage. Veel te hoog! Maar geen aanrijding.
Dat er iets geks aan de hand was, vonden wij ook allemaal. Was heel sneu. Hij is zelfs naar het bureau voor rechtshulp geweest. Had de cursus gedaan. Eigenlijk voldeed hij aan alles om zijn rijbewijs weer terug te krijgen, maar het CBR frustreerde het.
Ja ik schrik er ook wel beetje van. Ik rook het ook af en toe. En ging er eigenlijk wel vanuit dat wanneer ik gewoon goed slaap ik zonder problemen volgende dag zou kunnen rijden.quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:36 schreef Document1 het volgende:
[..]
Het is echt heel nasty want ik wil ook wel eens een jointje roken.1x per maand is veel tegenwoordig maar toch.
Volg je de EMA, dan mag je (al tijdens de cursus), je rijbewijs houden. Alleen het EMA niet volgen heeft consequenties; in principe is het volgen "voldoende", los van de rijontzegging door de rechter/justitie..quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:37 schreef vul_maar_in het volgende:
Je haalt er nu twee door elkaar. Ik heb het over de reguliere EMA. Er zijn zat mensen die een EMA krijgen zonder psychologische evaluatie.
De officier bepaalt dat. Maar zoals ik zei de ontzegging staat los van de cursus, in die zin dat als jij een dag niet op komt dagen of eruit geknikkerd wordt ze je rijbewijs weer innemen.quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Volg je de EMA, dan mag je (al tijdens de cursus), je rijbewijs houden. Alleen het EMA niet volgen heeft consequenties; in principe is het volgen "voldoende", los van de rijontzegging door de rechter/justitie..
De psychiater komt in beeld als je rijbewijs al is ingevorderd en naar het CBR is gestuurd, dan zit je al boven de EMA-mogelijkheid.
In principe wel, maar die kans is heel klein.quote:Op woensdag 31 juli 2024 12:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ook in het geval van de vader van TS?
Er komt ook nog een psychologische keuring bij kijken, en als je daar de verkeerde antwoorden bij geeft dan ben je gewoon de lul, vooral antwoorden waaruit blijkt dat je afhankelijk ervan bent, en dus een verslaving hebt zal je de nek om doen.quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:04 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Sorry ik blijf het bizar vinden. Iemand daar had de pik op hem om een of andere reden. Geen ongeval, geen bovenmatige promilages...en het is de officier van justitie de het rijbewijs in eerste instantie inneemt niet de rechter. En de officier geeft je je rijbewijs terug onafhankelijk van je cursus, zolang de 4-6 maanden maar verstreken zijn. En het CBR bepaalt a.d.h. van je cursusresultaat of je het vervolgens mag houden. Dus ook daar is al iets geks aan de hand.
Dat onderzoek zou dan op basis van het promillage zijn, bij een EMA krijg je alleen een eindgesprekje via facetime. En zolang je geen bier in beeld hebt of met rode oogjes voor de camera verschijnt blijkt dat niet veel voor te stellen.quote:Op woensdag 31 juli 2024 15:30 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Er komt ook nog een psychologische keuring bij kijken, en als je daar de verkeerde antwoorden bij geeft dan ben je gewoon de lul, vooral antwoorden waaruit blijkt dat je afhankelijk ervan bent, en dus een verslaving hebt zal je de nek om doen.
En de lat daarvoor kan heel laag liggen.
Het CBR bepaalt dat https://www.om.nl/onderwe(...)-maatregelen-alcoholquote:
Nee, de initiële ontzegging is in handen van de OVJ. die bepaalt of en hoe lang ze het rijbewijs in houden. Daarna bepaalt het CBR of je het mag houden obv je EMA resultaat.quote:Op woensdag 31 juli 2024 15:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Het CBR https://www.om.nl/onderwe(...)-maatregelen-alcohol
Het EMA heeft/geeft geen resultaat. Je volgt 'm (desnoods met de auto er naar toe rijdend) en dan klaar. Volg je 'm (gedeeltelijk) niet, dan moet je voor je rijbewijs alsnog door naar het CBR.quote:
Echt wel. Je moet alle dagen volgen, en als je onder invloed op komt dagen ben je ook klaar. Daarnaast is er het eindgesprek wat je ook nog kan verpissen. Het CBR moet een officiële verklaring geven dat je je rijbewijs mag houden. Komop man.quote:Op woensdag 31 juli 2024 15:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Het EMA heeft/geeft geen resultaat. Je volgt 'm (desnoods met de auto er naar toe rijdend) en dan klaar. Volg je 'm (gedeeltelijk) niet, dan kan je alsnog naar het CBR.
Verder laat ik het hierbij, ik ga aan het werk.
Ik heb horrorverhalen gelezen van mensen die de verkeerde antwoorden gaven, en die met een klein gebruik elke week, bijvoorbeeld 5 biertjes in het weekend al de stempel alcoholmisbruik/afhankelijkheid/overmatig gebruik kregen en hun rijbewijs niet terug kregen.quote:Op woensdag 31 juli 2024 15:31 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dat onderzoek zou dan op basis van het promillage zijn, bij een EMA krijg je alleen een eindgesprekje via facetime. En zolang je geen bier in beeld hebt of met rode oogjes voor de camera verschijnt blijkt dat niet veel voor te stellen.
Die vragen krijg je niet standaard. De EMA is educatief en heeft geen persoonlijke vragenlijst. Tijdens de cursus wordt er uiteraard wel ingezoomd op persoonlijke ervaringen als onderdeel van de cursus. Maar geen lijst oid.quote:Op woensdag 31 juli 2024 15:54 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Ik heb horrorverhalen gelezen van mensen die de verkeerde antwoorden gaven, en die met een klein gebruik elke week, bijvoorbeeld 5 biertjes in het weekend al de stempel alcoholmisbruik/afhankelijkheid/overmatig gebruik kregen en hun rijbewijs niet terug kregen.
Eerlijk is eerlijk dat was een aantal jaren geleden, en het is ook nog eens afhankelijk van welke psychiater je kreeg toegewezen.
Even gezocht en een voorbeeldje gevonden, al heb ik hem niet helemaal doorgelezen, op het rechtenforum zijn er ook een aantal te vinden:
https://radar-forum.avrot(...)hol-cbr-t202071.html
5 biertjes en klein verbruik in een zin noemenquote:Op woensdag 31 juli 2024 15:54 schreef Delenlill het volgende:
Ik heb horrorverhalen gelezen van mensen die de verkeerde antwoorden gaven, en die met een klein gebruik elke week, bijvoorbeeld 5 biertjes in het weekend al de stempel alcoholmisbruik/afhankelijkheid/overmatig gebruik kregen en hun rijbewijs niet terug kregen.
Dit is zo ongeveer wat mijn zwager ook heeft gekregen. Die reed te hard en er kwam een wietwalm uit zijn auto bij politiecontrole. Hij was niet aan het blowen tijdens het rijden maar je ruikt die lui natuurlijk altijd wel goed. Bloedwaarden sky high want hij blowt al 25+ jaar dagelijks.quote:Op woensdag 31 juli 2024 10:47 schreef Nagelslak het volgende:
Geldboete 800 euro
EMD Traject CBR 1500 euro
Psychologisch onderzoek (volgens mij ook voor eigen kosten)
En rijbewijs voor langere tijd kwijt.
Afhankelijk van de hoeveelheid drugs.
Ik hoop dat z’n rijbewijs langer wordt ingenomen want rijden onder invloed is enorm gevaarlijk zoals blijkt uit op.
Wat is megaveel? Voor iemand van 19 is dat al gauw. Die mogen al minder, slechts 0,2. Iemand die al langer een rijbewijs heeft mag met 0,5 nog rijden. 0,2 is nog geen hele consumptie, 0,5 is ongeveer 2 glazen.quote:Op woensdag 31 juli 2024 15:01 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
De officier bepaalt dat. Maar zoals ik zei de ontzegging staat los van de cursus, in die zin dat als jij een dag niet op komt dagen of eruit geknikkerd wordt ze je rijbewijs weer innemen.
Als je een psychiatrische evaluatie moet doorlopen ben je idd zwaar het haasje en krijg je je rijbewijs niet terug want dat gaat naar het CBR tot je de evaluaties doorlopen hebt.
Volgens mij zijn we het gewoon eens maar misschien mis ik iets? Ik ging er alleen van uit dat de persoon in kwestie alleen een EMA had gekregen. Maar als hij idd megaveel geblazen heeft kun je direct door naar de psych met alle ellende van dien.
Is een lijstje voor op overheidssite. tot een bepaald promillage (inderdaad in combinatie met je bestuurder status) krijg je alleen een beperkte of volledige EMA. Maar daarboven is het linea recta naar de CBR psych.quote:Op woensdag 31 juli 2024 15:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat is megaveel? Voor iemand van 19 is dat al gauw. Die mogen al minder, slechts 0,2. Iemand die al langer een rijbewijs heeft mag met 0,5 nog rijden. 0,2 is nog geen hele consumptie, 0,5 is ongeveer 2 glazen.
Ik wil ze niet de kost geven die na 5 biertjes rustig, probleemloos naar huis rijden.quote:Op woensdag 31 juli 2024 15:55 schreef blomke het volgende:
[..]
5 biertjes en klein verbruik in een zin noemendan staat het CBR/de psych je handenwrijvend op te wachten.
https://www.cbr.nl/nl/onv(...)terie-en-met-het-cbrquote:
Op het CBR lees ik dat zij een cursus of onderzoek op kunnen leggen, en dat het dus aan hun is wat zij willlen doen.quote:In de meeste situaties stuurt de politie een bericht door aan het CBR. Zodra het CBR informatie ontvangt van de politie, beoordelen wij of u veilig de weg op kunt. In deze procedure krijgt u te maken met het bestuursrecht, de mededelingenprocedure (voorheen vorderingsprocedure). Het doel is herhaling van bijvoorbeeld rijden onder invloed of veel te hard rijden in de toekomst te voorkomen. We beoordelen de informatie van de politie en nodigen u dan uit voor een cursus of onderzoek. De kosten hiervoor betaalt u zelf. Deze liggen tussen de ¤ 600 en ¤ 1200. Als u niet meewerkt aan de cursus of het onderzoek, wordt uw rijbewijs ongeldig. U mag dan niet meer rijden.
Als u bent aangehouden, kan het dus voorkomen dat u naast een boete en/of een rijontzegging van de rechter of het OM ook bericht krijgt van het CBR dat u moet meewerken aan een cursus of onderzoek.
Het is heel goed opletten naar de vraag achter de vraag. Als ze bijvoorbeeld vragen of je afhankelijk bent van een rijbewijs in verband met werk. En je antwoord ja, dan is eigenlijk de vraag: ben je bereid met je drink gedrag of drugs gebruik het risico te nemen om je rijbewijs kwijt te raken, dus wat vind je belangrijker: drugs/drank of je rijbewijs?quote:Op woensdag 31 juli 2024 15:54 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk dat was een aantal jaren geleden, en het is ook nog eens afhankelijk van welke psychiater je kreeg toegewezen.
Even gezocht en een voorbeeldje gevonden, al heb ik hem niet helemaal doorgelezen, op het rechtenforum zijn er ook een aantal te vinden:
https://radar-forum.avrot(...)hol-cbr-t202071.html
Al ben ik eerlijk gezegd niet geheel op de hoogte van wanneer dit nu precies opgelegd kan worden. Dus het zou kunnen dat ik langs jou heen aan het praten ben.
5 biertjes in de week vindt ik toch een klein verbruik. Al drink ik zelf geen alcohol. Niet meer in elk geval. maar in mijn studenten tijd was 5 bier een opwarmertje.quote:Op woensdag 31 juli 2024 15:55 schreef blomke het volgende:
[..]
5 biertjes en klein verbruik in een zin noemendan staat het CBR/de psych je handenwrijvend op te wachten.
Niet zomaar, dan moet je een bepaald promillage/ THC gehalte halen of er moeten hele gekke dingen in het politierapport staan (en dan ga je een ander artikel in). Er is letterlijk een tabel voor.quote:Op woensdag 31 juli 2024 16:08 schreef Delenlill het volgende:
[..]
https://www.cbr.nl/nl/onv(...)terie-en-met-het-cbr
[..]
Op het CBR lees ik dat zij een cursus of onderzoek op kunnen leggen, en dat het dus aan hun is wat zij willlen doen.
amfetamine, methamfetamine, cocaïne, MDMA, MDEA en MDA: 50 microgram per liter bloedquote:Op woensdag 31 juli 2024 16:11 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Niet zomaar, dan moet je een bepaald promillage/ THC gehalte halen of er moeten hele gekke dingen in het politierapport staan (en dan ga je een ander artikel in). Er is letterlijk een tabel voor.
Aah ik heb het gevonden. Voor alcohol:quote:Op woensdag 31 juli 2024 16:11 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Niet zomaar, dan moet je een bepaald promillage/ THC gehalte halen of er moeten hele gekke dingen in het politierapport staan (en dan ga je een ander artikel in). Er is letterlijk een tabel voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |