Die onderbouwingquote:Op maandag 29 juli 2024 22:13 schreef Luuntje het volgende:
Ik vind het maar een hoop gezever...hetzelfde als dat non-binair gedoe. Je bent als 1 persoon altijd 1 dus binair.
U hebt geheel gelijkquote:Op maandag 29 juli 2024 22:34 schreef Sephael het volgende:
[..]
Die onderbouwing![]()
De definitie van een binair systeem is juist dat er twee mogelijkheden zijn. Iemand die non-binair is zegt dus niet tot die twee mogelijkheden te behoren.
In wat voor deel van de wereld leef je dan? Ik moet de eerste nog tegen komen.quote:Op maandag 29 juli 2024 20:16 schreef Abid-Meher het volgende:
Opeens hebben steeds meer mensen pronouns.
Ik voel me niet thuis met hij/hem, maar ik zou eigenlijk ook niet weten met welke ik mij wel thuis voel.
In een zekere zin willen mensen met pronouns meer vrijheid creëren en erkenning, maar er zijn er eigenlijk geen voor mensen die er gewoonweg niet uitkomen, maar ook niet de standaard willen..
Ik denk dus eigenlijk dat dit soort dingen juist ook schadelijk kunnen werken, we willen meer inclusiviteit, maar daarmee sluiten we dus ook weer mensen buiten of dwingen we mensen die niet kunnen kiezen tot het maken van keuzes.
Ik denk dat er te weinig wordt gepraat over dat soort dingen, over mensen die telkens buiten de boot vallen, omdat de bewegingen best snel gaan.
Gaat een beetje moeilijk als het bijvoorbeeld je leidinggevende of collega is met wie je noodgedwongen veelvuldig contact moet hebben vanwege het werk.quote:Op maandag 29 juli 2024 21:25 schreef onlogisch het volgende:
Ik word ook kotsmisselijk van die pronouns. Maar wat doe je er tegen?
Gewoon dat soort volk mijden.
Is dat niet ook de verantwoordelijkheid van de mensen die bij andere voornaamwoorden genoemd willen worden dan zeg maar op het oog aannemelijk is?quote:Op dinsdag 30 juli 2024 09:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik vergeet mensen ook altijd te vragen of ze hij/zij/het/whatever willen zijn. Het komt gewoon niet in mij op om dat te vragen aan mensen.
Denk het welquote:Op dinsdag 30 juli 2024 09:54 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Is dat niet ook de verantwoordelijkheid van de mensen die bij andere voornaamwoorden genoemd willen worden dan zeg maar op het oog aannemelijk is?
Ik ben er ook slecht in omdat het me vrijwel nooit gebeurt dat iemand andere voornaamwoorden wil. Ik ken wel een transvrouw, maar het is (voor mij dan) duidelijk dat ze een vrouw is dus spreek ik haar automatisch zo aan, aangezien ze zich presenteert als vrouw naar de buitenwereld.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 09:56 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Denk het wel
Al heb ik het idee dat het gelijk met voorstellen gaat...
maar ik ben ook wel een botte boer hoor
Nee, dat vind ik ook een tamelijk onbeschofte vraag.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:00 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb wel een keer met een mond vol tanden gestaan: ik heb toen ik jong was een tijd kort haar gehad.
Op een feestje had ik een leuk jurkje aan, voelde me mooi en goed. Kwam er iemand naar me toe om te vragen hoe ver ik in min transitie zat. Omdat diegene me trans eruit vond zien, want ik niet het standaard mode kapsel had. En diegene vond het discriminatie omdat ik me beledigd voelde. Zoiets vraag je toch niet aan iemand die je helemaal niet kent.
Dat dusquote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:05 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik ook een tamelijk onbeschofte vraag.
Lijkt mij gewoon iemand die zat te neten, zij het door alcohol of gewoon kinderachtige humor, ik zou gewoon omdraaien en niet reageren.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:00 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb wel een keer met een mond vol tanden gestaan: ik heb toen ik jong was een tijd kort haar gehad.
Op een feestje had ik een leuk jurkje aan, voelde me mooi en goed. Kwam er iemand naar me toe om te vragen hoe ver ik in min transitie zat. Omdat diegene me trans eruit vond zien, want ik niet het standaard mode kapsel had. En diegene vond het discriminatie omdat ik me beledigd voelde. Zoiets vraag je toch niet aan iemand die je helemaal niet kent.
Die persoon was serieus, ik heb later met hem gesproken. Iemand die zo druk bij het COC was dat hij overal mensen zag die pasten bij die wereldquote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:23 schreef Werkman het volgende:
[..]
Lijkt mij gewoon iemand die zat te neten, zij het door alcohol of gewoon kinderachtige humor, ik zou gewoon omdraaien en niet reageren.
Je bent ook gewoon niet aangepast aan historieloze sociale "normen en regels" die zo "nieuw" zijn dat ze binnen één nacht ijs zijn ingevoerd. Kan je jezelf ook niet kwalijk nemen.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 09:56 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Denk het wel
Al heb ik het idee dat het gelijk met voorstellen gaat...
maar ik ben ook wel een botte boer hoor
Wat is pronouns nou weerquote:Op maandag 29 juli 2024 20:16 schreef Abid-Meher het volgende:
Opeens hebben steeds meer mensen pronouns.
Ik voel me niet thuis met hij/hem, maar ik zou eigenlijk ook niet weten met welke ik mij wel thuis voel.
In een zekere zin willen mensen met pronouns meer vrijheid creëren en erkenning, maar er zijn er eigenlijk geen voor mensen die er gewoonweg niet uitkomen, maar ook niet de standaard willen..
Ik denk dus eigenlijk dat dit soort dingen juist ook schadelijk kunnen werken, we willen meer inclusiviteit, maar daarmee sluiten we dus ook weer mensen buiten of dwingen we mensen die niet kunnen kiezen tot het maken van keuzes.
Ik denk dat er te weinig wordt gepraat over dat soort dingen, over mensen die telkens buiten de boot vallen, omdat de bewegingen best snel gaan.
Er is echt helemaal niets bekend over de sociale normen van 10.000 jaar geleden en de manier waarop mensen toen genderidentiteit beleefden en van veel traditionele samenlevingen van minder lang geleden weten we juist dat er vaak meer dan 2 genderidenteiten voorkomen.quote:Op maandag 29 juli 2024 22:25 schreef matigeuser het volgende:
Je kunt je ook gewoon niet zo aanstellen. Niet meedoen met de 'hype' en dit modeverschijnsel. En je een voorstellen dat je 10.000 jaar geleden was geboren. Dan had je hier niet eens aan gedacht. Sterker nog, dan zou je iemand keihard uitlachen als hij met zijn pronouns komt aanzetten.
Zo voelt het dus ook voor de mensen die jij per ongeluk of half expres misgendered.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 10:00 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik vind het wel een verschil: degene die mij vroeg naar transitie kende mij niet. Die vroeg het random aan een onbekende. Dat doe je niet.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:07 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Zo voelt het dus ook voor de mensen die jij per ongeluk of half expres misgendered.
Lal. Gewoon lal. Meer kan ik eigenlijk niet op zeggen.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 11:56 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Er is echt helemaal niets bekend over de sociale normen van 10.000 jaar geleden en de manier waarop mensen toen genderidentiteit beleefden en van veel traditionele samenlevingen van minder lang geleden weten we juist dat er vaak meer dan 2 genderidenteiten voorkomen.
https://www.pbs.org/independentlens/content/two-spirits_map-html/
Dus omdat jij je weleens gekwetst voelde omdat jij niet aangesproken werd met de sexe waarmee jij je identificeert, is het OK dat zij zich gekwetst voelde door een persoon die eigen frustraties op een ander afreageerde?quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:07 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Zo voelt het dus ook voor de mensen die jij per ongeluk of half expres misgendered.
Huh, ik probeer juist te zeggen dat het even kut voelt en dat het dus niet OK is om te doen.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 14:43 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Dus omdat jij je weleens gekwetst voelde omdat jij niet aangesproken werd met de sexe waarmee jij je identificeert, is het OK dat zij zich gekwetst voelde door een persoon die eigen frustraties op een ander afreageerde?
Ik ben homoseksueel en werd vroeger geregeld voor flikker en mietje uitgemaakt. Ik kan ervoor kiezen om nu nog met wrok te blijven worstelen en hier iedere man die heteroseksueel is beledigen om hen te laten voelen hoe ik mij destijds voelde, maar zelfs al zou het mij lukken om ze allemaal aan het huilen te krijgen, ga ik mij daar zelf echt niet beter door voelen.
Als jij je begrepen en geaccepteerd wilt voelen, bereik je dat niet met negatief en vijandig gedrag naar anderen.
quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
En als het gaat over het misgenderen van mijn vader: hij was mijn "papa" en het woord "mama" was er voor mijn moeder, niet voor hem. Je kan van een kind niet verwachten dat een papa ineens een "zij" is en helemaal niet verwachten dat een kind haar papa ineens mama moet noemen. Zeker omdat de mama-rol al verdeeld was. Mijn vader was gewoon een enorme lul
Linkje zeker niet gechecked he? alleen een beetje dom aan het blaten zonder enige wetenschappelijke onderbouwing? Daar wordt je niet slimmer van, hè?quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:30 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Lal. Gewoon lal. Meer kan ik eigenlijk niet op zeggen.
10.000 jaar geleden was je al blij als je de dag overleefde. Of je jezelf en je kinderen kon voeden. En of je weer een of andere aanval van een dier of andere stam wist te voorkomen.
Ik geloof er absoluut niets van dat er toen mannen waren die hun piemel eraf wilden laten snijden.
Het gaat per ongeluk bij kennissen. Het kan me niet boeien dat ze trans zijn. En doe oprecht mijn best het goed te doen. Alleen ik ben een mens. En vergis me soms.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 14:52 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Huh, ik probeer juist te zeggen dat het even kut voelt en dat het dus niet OK is om te doen.
ChildoftheStars zegt dat ze dat 'per ongeluk' doet, maar ook dat het door haar opvoeding komt waarbij ze haar trans vader expres als man bleef genderen ondanks dat zij daar boos over was, dus dat geeft denk ik wel aan dat er een bewust component in zit en als ze echt haar best zou doen ze het wel zou kunnen voorkomen.
Hier klinkt toch behoorlijk wat frustratie in door:
[..]
Laat het gaan!quote:Op dinsdag 30 juli 2024 15:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Het gaat per ongeluk bij kennissen. Het kan me niet boeien dat ze trans zijn. En doe oprecht mijn best het goed te doen. Alleen ik ben een mens. En vergis me soms.
Het is nu blijkbaar al te laat maar een kind kan natuurlijk prima twee moeders hebben. Of twee vaders. Twee ouders hebben altijd verschillende rollen, maar wat die rollen precies zijn dat verschilt enorm per gezin, en hoeft niet per sé samen te hangen met geslacht. Je hebt ook moeders die werken en vaders die thuisblijven met de kinderen. En alleenstaande vaders of alleenstaande moeders die in hun eentje alle rollen moeten vervullen.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 13:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
Zeker omdat de mama-rol al verdeeld was.
Ik had het voorbeeld van mijn vader niet moeten noemen. Dat was domquote:Op dinsdag 30 juli 2024 15:19 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Het is nu blijkbaar al te laat maar een kind kan natuurlijk prima twee moeders hebben. Of twee vaders. Twee ouders hebben altijd verschillende rollen, maar wat die rollen precies zijn dat verschilt enorm per gezin, en hoeft niet per sé samen te hangen met geslacht. Je hebt ook moeders die werken en vaders die thuisblijven met de kinderen. En alleenstaande vaders of alleenstaande moeders die in hun eentje alle rollen moeten vervullen.
Het was ook niet de opzet van mijn topic. Kinderen kunnen lastige relaties hebben met hun ouders, en het is niet aan ons om daarover te oordelen. Wat jij hebt ervaren zijn jouw ervaringen, waarop je reageerde als kind toen je opgroeide. Beetje oneerlijk als volwassenen dat vanuit een moreel verheven positie gaan analyseren.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 15:22 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik had het voorbeeld van mijn vader niet moeten noemen. Dat was dom
Geloof me, er zit een heel verhaal aanvast
Mijn vader benoemen was gewoon niet slim
Je kan van mensen niet afdwingen hoe ze jou aanspreken. Een transgender om een voorbeeld te noemen die geboren is als man en nu als vrouw door het leven gaat maar nog steeds een zware stem heeft, zal geheid weleens per ongeluk voor meneer worden aangesproken. Ik kan mij wel voorstellen dat het klote voelt omdat het haar confronteert met haar genderdysforie. Maar het is haar probleem, niet dat van de mensen die zich vergist hebben. Haar probleem gaat niet weg als ze nooit meer met de verkeerde pronouns wordt aangesproken. Het is nou eenmaal feit dat ze als man geboren is en dat blijft hoe dan ook een rol spelen in haar leven.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 14:52 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Huh, ik probeer juist te zeggen dat het even kut voelt en dat het dus niet OK is om te doen.
Het is idd maar een woord dus stel je niet zo aan, waarom zou je er een probleem van maken dat iemand liever niet "hij" of "zij" genoemd wil worden.quote:Op maandag 29 juli 2024 22:25 schreef matigeuser het volgende:
Je kunt je ook gewoon niet zo aanstellen. Niet meedoen met de 'hype' en dit modeverschijnsel. En je een voorstellen dat je 10.000 jaar geleden was geboren. Dan had je hier niet eens aan gedacht. Sterker nog, dan zou je iemand keihard uitlachen als hij met zijn pronouns komt aanzetten.
Dus zet het gewoon uit je hoofd. Ben je geboren met XY en heb je een pik? Dan ben je gewoon een man. Dus 'hij'. Als je je daar niet fijn bij voelt, dan zet maar eens kritische vraagtekens bij je eigen gedachten. Waarom doe ik zo?
Het is maar een woord. Stel je niet zo aan. Het leven is te kort om met dit soort zaken bezig te zijn.
Ik noem iedereen best hoe hij / zij wil hoor.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 18:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is idd maar een woord dus stel je niet zo aan, waarom zou je er een probleem van maken dat iemand liever niet "hij" of "zij" genoemd wil worden.
Het is niet alsof we jou verplicht "hen", "veertje" of "sommershow" gaan noemen.
Heb het sowieso niet zo op activisten die daar aardig fel op reageren. Zonder activisme geen maatschappelijke verandering (of dat nu positief of negatief is, afhankelijk van je bubbel), maar nuance is vaak ver te zoeken bij activisten. Dat stoort me vooral.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 11:40 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Pas geleden dit gezien. Als ik het goed begrijp is hij geboren als vrouw en gaat nu dus door het leven als man.
Hij claimt dat de meeste activisten die propageren met pronounces niet eens transgender zijn, omdat transgenders zich juist meer deel van de samenleving willen voelen ipv in hun fantasiewereld leven en de rest van de wereld ervan overtuigen dat dat de nieuwe realiteit is.
Hoe je je ook voelt, je kan niet ontkennen dat je geboren bent als man of als vrouw. Als het echt niet lukt om te kunnen leven met het geslacht waarmee je bent geboren, dan kan je als transgender leven in de rol van de andere sexe, maar daarmee veranderen niet jouw geslachtschromosomen.
Dat pronouns is gewoon narcisme.
Dus vroeger projecteerden ze hun eigen gangbare maatschappelijke ideëen op de jagers-verzamelaars, en nu die zijn veranderd zien ze opeens dingen die meer bij de huidige gedachten van paleontologen over de maatschappij passen?quote:Op dinsdag 30 juli 2024 15:04 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Linkje zeker niet gechecked he? alleen een beetje dom aan het blaten zonder enige wetenschappelijke onderbouwing? Daar wordt je niet slimmer van, hè?
Er is geen enkel bewijs dat het leven in die tijd een constante strijd om te overleven was, er zijn juist aanwijzingen dat de gezondheid en levensstandaard achteruit gingen toen landbouw voor het eerst opkwam (maar de bevolkingsdichtheid wel toenam waardoor de landbouw uiteindelijk wel aan het langste eind trok). Daarnaast kost het niks extra om een ander woord voor iemand te gebruiken bij het kampvuur 's avonds na een succesvolle jacht. Of zich op een andere manier te kleden (Als mannen en vrouwen zich al verschillend kleedde, want ook daar is geen enkel bewijs voor). Dat doet je kansen om te overleven niet afnemen. We zien ook in nog bestaande primitieve samenlevingen dat zowel mannen als vrouwen zowel jagen als verzamelen en dat dat niet strict naar geslacht gescheiden is zoals vroeger gedacht werd. Het lijkt me ook eerder logisch dat in een kleine samenleving die wel onder grote selectiedruk staat mensen juist gewoon doen waar ze het beste in zijn.
Niks mis met je vader benoemen als papaquote:Op dinsdag 30 juli 2024 15:22 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik had het voorbeeld van mijn vader niet moeten noemen. Dat was dom
Geloof me, er zit een heel verhaal aanvast
Mijn vader benoemen was gewoon niet slim
Wat staat hier?quote:Op woensdag 31 juli 2024 01:46 schreef MeneerPresident het volgende:
De delusion is dat mensen denken hun eigen pronoums te kunnen kiezen. Maar dat kan in feite niet.
quote:Op woensdag 31 juli 2024 10:06 schreef greysbones het volgende:
[..]
Niks mis met je vader benoemen als papa
En je moeder als mama
Dat er tegenwoordig 2 papa’s of 2 mama’s kunnen zijn doet daar niets aan af
Ik snap het wel. Mensen die in een illusie willen leven, voelen zich heel ongemakkelijk als ze geconfronteerd worden met de realiteit. Als jij een transvrouw per ongeluk met meneer aanspreekt, zou die persoon zich geconfronteerd kunnen voelen met dat zij niet de goede keus heeft gemaakt om gelukkiger in het leven te kunnen staan.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 18:06 schreef VEM2012 het volgende:
Als iemand wil dat ik andere pronouns gebruik, dan stel ik voor: shut up en go away.
Sowieso snap ik niet waarom mensen zich hier zorgen over maken, want je gebruikt ze niet om tegen iemand te praten, maar over iemand te praten. En het zal mij echt jeuken welke stijlvorm anderen gebruiken als ze over mij praten.
Amen.quote:Op woensdag 31 juli 2024 11:24 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Mensen die in een illusie willen leven, voelen zich heel ongemakkelijk als ze geconfronteerd worden met de realiteit
Als iemand als vrouw wil leven, prima. Geen probleem om dat te doen. Maar b.v. 'hen'? Dat klinkt voor geen meter.quote:Op woensdag 31 juli 2024 11:24 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik snap het wel. Mensen die in een illusie willen leven, voelen zich heel ongemakkelijk als ze geconfronteerd worden met de realiteit. Als jij een transvrouw per ongeluk met meneer aanspreekt, zou die persoon zich geconfronteerd kunnen voelen met dat zij niet de goede keus heeft gemaakt om gelukkiger in het leven te kunnen staan.
In principe zou ik iemand best wel met "hen" willen benoemen, maar dan zal die persoon toch eerst eieren moeten leggen.quote:Op woensdag 31 juli 2024 16:52 schreef Lenny77 het volgende:
Ja nee... Ik doe er ook niet aan mee.
Leven en laten leven en doe lekker je ding maar ik ga ook geen hen zeggen..
Ook niet als het een familielid of goede vriend is?quote:Op woensdag 31 juli 2024 16:52 schreef Lenny77 het volgende:
Ja nee... Ik doe er ook niet aan mee.
Leven en laten leven en doe lekker je ding maar ik ga ook geen hen zeggen..
Nee dan zeg ik hun naam welquote:Op donderdag 1 augustus 2024 09:51 schreef itchycoo het volgende:
[..]
Ook niet als het een familielid of goede vriend is?
Ik denk dat het passief-agressief gedrag is, zodat jij je ongemakkelijk gaat voelen als je zo'n iemand op een manier wilt aanspreken zodat 'het' zich niet gekwetst voelt. Zo van "Jij hebt niet dezelfde problemen als ik, dus jij bent veel gelukkiger dan ik en dat is niet eerlijk!"quote:Op woensdag 31 juli 2024 14:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als iemand als vrouw wil leven, prima. Geen probleem om dat te doen. Maar b.v. 'hen'? Dat klinkt voor geen meter.
En bovendien, als ik 'hen' in plaats van 'hij' moet gebruiken in een zin, dan spreek ik niet tegen die persoon, maar over die persoon. En met alle respect, als ik dat doe is die persoon er niet bij (dan gebruik je gewoon iemands naam, veel persoonlijker), dus wat maakt het uit? Het is wat anders als je een beroemdheid bent en iedereen over je schrijft, dan heeft het nut. Maar als average Joe (of average Josephine in dezen) is het wel Peak Narcisme om dit te communiceren.
Dus waarom pronouns en niet gewoon M of V om aan te duiden of je als man of als vrouw wil worden aangeduid? En ik weet het, er zijn ook nog mensen die zichzelf noch M, noch V voelen, maar dat is toch wel een hoek waar je jezelf in zet...
Ik zie eerder een onderscheid tussen iemand die (nu, niet vroeger) pretendeert iets zeker te weten zonder dat er enige data over is, en iemand die juist aangeeft dat we er niets over weten en vervolgens wat speculeert op basis van wetenschappelijke feiten over andere traditionele samenlevingen over de hele wereld die mogelijk meer zeggen over hoe er vroeger tegen zulke zaken werd aangekeken dan onze huidige westerse samenleving.quote:Op woensdag 31 juli 2024 08:28 schreef Horzula het volgende:
[..]
Dus vroeger projecteerden ze hun eigen gangbare maatschappelijke ideëen op de jagers-verzamelaars, en nu die zijn veranderd zien ze opeens dingen die meer bij de huidige gedachten van paleontologen over de maatschappij passen?
Tuurlijk, maar waarom zou je iemand bewust willen kwetsen?quote:Op woensdag 31 juli 2024 11:20 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik bepaal zelf wel hoe IK jou aanspreek
Wie zegt ons dat ze het nu wél weten?quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 19:13 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Ik zie eerder een onderscheid tussen iemand die (nu, niet vroeger) pretendeert iets zeker te weten zonder dat er enige data over is, en iemand die juist aangeeft dat we er niets over weten en vervolgens wat speculeert op basis van wetenschappelijke feiten over andere traditionele samenlevingen over de hele wereld die mogelijk meer zeggen over hoe er vroeger tegen zulke zaken werd aangekeken dan onze huidige westerse samenleving.
Het is een keuze om jezelf gekwetst te voelen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 19:13 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar waarom zou je iemand bewust willen kwetsen?
Zelf niet mentaal sterk genoeg zijn om om te gaan met het gegeven dat anderen zich geen "hij" of "zij" maar iets anders voelen?quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 08:32 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Het is een keuze om jezelf gekwetst te voelen.
Ook een beetje een vervelende tactiek, anderen schuldgevoel willen aanpraten omdat je zelf mentaal niet sterk genoeg bent.
En hoe zou jij die Algerijnse bokster aanspreken dan?quote:Op woensdag 31 juli 2024 11:20 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik bepaal zelf wel hoe IK jou aanspreek
In het Engels. Ik vermoed dat zij geen Nederlands spreekt, en ik spreek geen Arabisch. <grapje>quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 09:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
En hoe zou jij die Algerijnse bokster aanspreken dan?
Het balletje altijd weer terug kaatsen omdat je er niet tegen kan dat anderen niet mee gaan in jou wereld.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 09:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zelf niet mentaal sterk genoeg zijn om om te gaan met het gegeven dat anderen zich geen "hij" of "zij" maar iets anders voelen?
Dat is immers waar de werkelijke mentale armoede zit.
Juist, maar aan de ene kant is het ineens "mentale armoede" een aan de andere kant hele begrijpelijk?quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 10:19 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Het balletje altijd weer terug kaatsen omdat je er niet tegen kan dat anderen niet mee gaan in jou wereld.
Daar ligt de armoe en irritatie grens.
Zelf wel verwachten dat anderen mee gaan in de wereld die je voor jezelf hebt gecreëerd.
Maar de wereld is te klein als anderen aangeven dat niet fijn vinden.
Stop toch met die act alsof je de wereld verbeteraar bent die alles correct ziet en denkt te weten wat de goede weg is.
Tijd geleden nog discussie over gehad, ik koppelde terug of die gene kon begrijpen dat een oude opa of oma van 80 er moeite mee kan hebben omdat die gene zijn hele leven niet anders heeft gedaan.
Oh nee de wereld was te klein en die oude mensen hebben maar rekening te houden met anderen.
Oftewel, als de rollen zijn omgedraaid zijn ze geen haar beter.
Als mensen die het anders zien elke keer krijgen te horen dat ze transfoob zijn of wat voor foob dan ook.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 10:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Juist, maar aan de ene kant is het ineens "mentale armoede" een aan de andere kant hele begrijpelijk?
Is het hun keuze zich gekwetst te voelen omdat ze voor een foob uitgemaakt worden?quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 10:24 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Als mensen die het anders zien elke keer krijgen te horen dat ze transfoob zijn of wat voor foob dan ook.
Dan is het wel eens klaar.
Elke scheet is tegenwoordig haat en of fobie.
Iedereen mag zijn van mij wie of wat hij wil, maar ga anderen niet opleggen om daar in mee te gaan.
En ga anderen al helemaal niet meteen uitmaken voor één of andere foob.
Je hebt echt een bord voor je kop he, verblind door frustratie omdat anderen niet mee gaan in het geen dat jij denkt dat de correcte weg is.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 10:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is het hun keuze zich gekwetst te voelen omdat ze voor een foob uitgemaakt worden?
Ik heb het idee dat je de keuze gemaakt hebt je enorm gekwetst te voelen door mijn vragen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 10:46 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Je hebt echt een bord voor je kop he, verblind door frustratie omdat anderen niet mee gaan in het geen dat jij denkt dat de correcte weg is.
Stop daar eerst maar eens mee.
En accepteer nou eenmaal dat je niet iedereen te vriend kan houden of mee kan laten gaan in jou denk beelden.
En continu alles omdraaien zodra iemand je laat zien dat je geen haar beter bent dan het geen waar je tegen denkt te strijden.
Van de meeste mensen mag iedereen zijn wie hij wil zijn.
Dat is vaak helemaal het probleem niet.
Maar zodra er dingen worden opgelegd door anderen die een afwijkende visie hebben, dan is er voor veel mensen een grens.
Dat jij daar niet bij kan met je gedachten is meer een "jij" probleem dan dat er een probleem over acceptatie is.
Mensen accepteren dat mensen anders willen zijn, mensen accepteren niet dat er dingen worden opgelegd.
Simple as that.
Ik ben helemaal niet gekwetst, maar als jij je daar goed bij voelt, so be it.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 10:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat je de keuze gemaakt hebt je enorm gekwetst te voelen door mijn vragen.
En dit is gelijk ook de eerste post waarin in geen vraag stel, dus je complete rants mijn kant op, als reactie op simpele vragen, is op z'n minst opmerkelijk.
Maar wellicht het gevolg van je gekwetste gevoel, dat kan.
Arme jij, kusje op je gekwetste gevoel
Hoe kunnen anderen nou weten hoe iemand zich voelt?quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 09:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zelf niet mentaal sterk genoeg zijn om om te gaan met het gegeven dat anderen zich geen "hij" of "zij" maar iets anders voelen?
Dat is immers waar de werkelijke mentale armoede zit.
Omdat het me geen reet boeit. Je moet er maar beetje tegen kunnen tegenwoordig.quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 19:13 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar waarom zou je iemand bewust willen kwetsen?
Het is Baudet gelukt :pquote:Op zaterdag 3 augustus 2024 11:45 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
…echter het is nog nooit iemand gelukt om verliefdheid en seksuele aantrekkingskracht bij de ander af te dwingen, dus dat gaat mij dan ook niet lukken.
Nee we weten het niet.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 07:51 schreef Horzula het volgende:
Wie zegt ons dat ze het nu wél weten?
quote:Op dinsdag 30 juli 2024 11:56 schreef No239SquadronRAF het volgende:
Er is echt helemaal niets bekend over de sociale normen van 10.000 jaar geleden en de manier waarop mensen toen genderidentiteit beleefden
quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 19:13 schreef No239SquadronRAF het volgende:
en iemand die juist aangeeft dat we er niets over weten
Als het je geen reet zou boeien, waarom zou je ze dan bewust willen kwetsen? Het lijkt er eerder op dat je je mislukte leven probeert af te reageren op mensen die jij als zwak ziet, om zo je fragiele ego in tact te houden.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 17:19 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Omdat het me geen reet boeit. Je moet er maar beetje tegen kunnen tegenwoordig.
Is geen antwoord op de vraag hè. Jij weet dat je ze kwetst en toch doe je het. Waarom?quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 08:32 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Het is een keuze om jezelf gekwetst te voelen.
Ook een beetje een vervelende tactiek, anderen schuldgevoel willen aanpraten omdat je zelf mentaal niet sterk genoeg bent.
Dat is jouw mening. Ik noem iemand zoals ik die wil noemen. Als je dat niet leuk vindt ga je maar lekker in je dagboek schrijven maar val mij er niet mee lastigquote:Op zaterdag 3 augustus 2024 20:12 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Als het je geen reet zou boeien, waarom zou je ze dan bewust willen kwetsen? Het lijkt er eerder op dat je je mislukte leven probeert af te reageren op mensen die jij als zwak ziet, om zo je fragiele ego in tact te houden.
Boeit me geen reet dat jij niet wilt dat ik je lastig val met mijn mening. Moet je maar beetje tegen kunnen. Als je dat niet leuk vindt ga je maar lekker in je dagboek schrijven. Sneeuwvlokje.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 21:44 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Dat is jouw mening. Ik noem iemand zoals ik die wil noemen. Als je dat niet leuk vindt ga je maar lekker in je dagboek schrijven maar val mij er niet mee lastig
quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 21:55 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Boeit me geen reet dat jij niet wilt dat ik je lastig val met mijn mening. Moet je maar beetje tegen kunnen. Als je dat niet leuk vindt ga je maar lekker in je dagboek schrijven. Sneeuwvlokje.
Helemaal mee eens!quote:Op zondag 4 augustus 2024 07:01 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Eén anorexia patiënte ziet zichzelf als dik en lelijk.
Ga ik ook niet aan meedoen.
Pronouns is voor mensen die heel onzeker zijn over zichzelf.
Dat moet je niet enablen, dat is niet alleen ongezond maar gevaarlijk zelfs.
Het zijn mensen met een mentale stoornis, ze hebben hulp nodig absoluut.quote:Op zondag 4 augustus 2024 07:05 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Helemaal mee eens!
(en hoe harder er geschreeuwd wordt over hij/zij/they/them/whatever hoe meer weerstand ik voeldie mijn best hoor, alleen ik begrijp het ook als deze trant mensen het zat worden)
Je hebt helemaal gelijkquote:Op zondag 4 augustus 2024 07:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het zijn mensen met een mentale stoornis, ze hebben hulp nodig absoluut.
Maar ik doe er, als in, ik weiger daar aan mee te werken om aan hun verdraaid zelfperspectief mee te werken.
Dat is gewoon ronduit ongezond, je ziet dit onderhand op elk vlak van de maatschappij.
Met name in de media, waar het is gegaan van begrip willen naar acceptatie afdwingen op basis van dwang en/of dreiging van alles kwijtraken sociaal gesproken.
Ben er wel klaar mee.
Zie de tweede reactie. Dit is allang benoemd.quote:Op zondag 4 augustus 2024 08:42 schreef bloempjuh het volgende:
Ik vind het wel grappig dat niemand hier benoemt dat het woord 'ik', maar ook 'hij', 'iemand' of 'welke' voornaamwoorden zijn. Wij (ook voornaamwoord) gebruiken al eeuwen lang voornaamwoorden/pronouns, da's niks nieuws.
Het is niet dat 'we' 'ineens' voornaamwoorden hebben, maar dat er iets actiever op gelet wordt. En dat is toch fijn, dat mensen die over je praten het juiste woordje erop plakken?
Ik bedoel.. Je wil ook niet dat iemand over je praat als 'die komodovaraan daar..', of 'die slak van hiernaast'? Kwestie van juiste labels.
quote:Op maandag 29 juli 2024 20:42 schreef No239SquadronRAF het volgende:
Persoonlijke voornaamwoorden bedoel je, en die had iedereen al hoor. En je mag ook gewoon zelf iets verzinnen, neem een voorbeeld aan vreer verkerke. https://www.transgenderne(...)-maakten-in-de-taal/
Of misschien is het niet zo relevant hoe anderen over je praten? Dat je het dus geen onderdeel van je identiteit uitmaakt wat iemand van je vindt?quote:Op zondag 4 augustus 2024 08:42 schreef bloempjuh het volgende:
Ik vind het wel grappig dat niemand hier benoemt dat het woord 'ik', maar ook 'hij', 'iemand' of 'welke' voornaamwoorden zijn. Wij (ook voornaamwoord) gebruiken al eeuwen lang voornaamwoorden/pronouns, da's niks nieuws.
Het is niet dat 'we' 'ineens' voornaamwoorden hebben, maar dat er iets actiever op gelet wordt. En dat is toch fijn, dat mensen die over je praten het juiste woordje erop plakken?
Ik bedoel.. Je wil ook niet dat iemand over je praat als 'die komodovaraan daar..', of 'die slak van hiernaast'? Kwestie van juiste labels.
Waar staat dat ik hen niet niet aanspreek zoals ze dat zouden willen als het mij is aangegeven?quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 20:13 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Is geen antwoord op de vraag hè. Jij weet dat je ze kwetst en toch doe je het. Waarom?
En je spreekt jezelf tegen, als zich gekwetst voelen omdat ze mentaal niet sterk genoeg zijn dan is dat dus geen keuze.
Niks van “kwetsen” aantrekken, soms moet je mensen helpen te wijzen naar de realiteit in plaats van een fantasie in stand houden.quote:Op zondag 4 augustus 2024 11:13 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Waar staat dat ik hen niet niet aanspreek zoals ze dat zouden willen als het mij is aangegeven?
Maar ga je niet aanstellen als ik je aanspreek op hoe je er voor 99% van de mensen uitziet.
Ga jezelf niet het middelpunt maken van het gesprek terwijl het onderwerp iets totaal anders was.
Dan doe je het er om, dan ben je niet pietje of Liesje die sociaal aan het doen is, nee dan ben je die transgender die van haar identiteit een ding maakt, een activist.
En dat is iets dat je veel ziet voorkomen.
En ik blijf er bij, dat als anderen je niet op de gewenste manier willen aanspreken omdat je er gewoon uitziet als een jongen in meisjes kleding of andersom,dan heb je dat te respecteren.
Waar komt dat obsessieve gedrag vandaan dat ze denken dat ze mensen kunnen verplichten om mee te gaan in hun afwijking.
Nou ja, ik vroeg waarom [iemand] mensen bewust op deze manier zou willen kwetsen, en jij gaf daar antwoord op, dus dan neem ik aan dat jij mensen bewust wil kwetsen. Maar als dat niet zo is, ga zo door!quote:Op zondag 4 augustus 2024 11:13 schreef schommelstoel het volgende:
Waar staat dat ik hen niet niet aanspreek zoals ze dat zouden willen als het mij is aangegeven?
Het kwetst mij dat je mij niet gewoon de vrijheid laat om mensen aan te spreken hoe ik dat wil.quote:Op zondag 4 augustus 2024 14:25 schreef No239SquadronRAF het volgende:
[..]
Nou ja, ik vroeg waarom [iemand] mensen bewust op deze manier zou willen kwetsen, en jij gaf daar antwoord op, dus dan neem ik aan dat jij mensen bewust wil kwetsen. Maar als dat niet zo is, ga zo door!
Ach, er zijn vast ook van die progressieve meisjes die het heel interessant vinden om te vertellen dat ze heel vooruitstrevend zijn met zo’n watje die zich non-binair voelt.quote:Op zondag 4 augustus 2024 18:25 schreef MultiBanaan het volgende:
Denk dat er weinig dingen zijn waar vrouwen nog kurkdroger van worden van een 'man' die een beetje miezerig zit te twijfelen over zijn pronouns, je zal wel een micro in de boks hebben
Meghan Markle?quote:Op zondag 4 augustus 2024 18:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ach, er zijn vast ook van die progressieve meisjes die het heel interessant vinden om te vertellen dat ze heel vooruitstrevend zijn met zo’n watje die zich non-binair voelt.
Het ontgaat mij even waar je op doelt. Ik weet over wie je het hebt, maar ik lees de Story niet…quote:Op zondag 4 augustus 2024 21:31 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Meghan Markle?
Dan moet het wel een royal non-binair persoon zijn.
Die reactie is zo ongeloofwaardig dat het niet eens de moeite waard is om je mening te horen.quote:Op zondag 4 augustus 2024 22:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het ontgaat mij even waar je op doelt. Ik weet over wie je het hebt, maar ik lees de Story niet…
Nou... ik heb er een stuk of vier in mijn kring ...quote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:07 schreef Knipoogje het volgende:
Is pronouns zo'n ding dan tegenwoordig? Ik ken niemand op mijn werk, niet in mijn familie-omgeving en niet in mijn kennissenkring die 'anders' benoemd wil worden.
Mijn vriendin geeft les op de universiteit, er zijn 2 docenten in mijn familie op de middelbare school en in totaal zit er in 1 klas iemand die graag hen genoemd wil worden.
Volgens mij is het vooral een mediahype.
Dat is volgens mij wel redelijk volgens de cijfers. Ongeveer 2% van de bevolking, dus 2 op 100 leerlingen, identificeert zich als 'geen van beiden'. Van mijn FB-kennissen/vrienden zijn er (van de krap 200) vier of vijf, maar ik heb dan ook een behoorlijk niet-standaard vriendenkring vol neurodiversen en hippiesquote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:07 schreef Knipoogje het volgende:
Is pronouns zo'n ding dan tegenwoordig? Ik ken niemand op mijn werk, niet in mijn familie-omgeving en niet in mijn kennissenkring die 'anders' benoemd wil worden.
Mijn vriendin geeft les op de universiteit, er zijn 2 docenten in mijn familie op de middelbare school en in totaal zit er in 1 klas iemand die graag hen genoemd wil worden.
Volgens mij is het vooral een mediahype.
Ja same. Handje vol trans en een paar non-binairquote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:38 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Dat is volgens mij wel redelijk volgens de cijfers. Ongeveer 2% van de bevolking, dus 2 op 100 leerlingen, identificeert zich als 'geen van beiden'. Van mijn FB-kennissen/vrienden zijn er (van de krap 200) vier of vijf, maar ik heb dan ook een behoorlijk niet-standaard vriendenkring vol neurodiversen en hippies
Maar van die 2 op de 100 zal niet iedereen anders genoemd willen worden of het storend vinden als die persoon met hij of zij wordt aangesproken, dus dat percentage zal nog lager liggen dan de 2% lijkt me?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:38 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Dat is volgens mij wel redelijk volgens de cijfers. Ongeveer 2% van de bevolking, dus 2 op 100 leerlingen, identificeert zich als 'geen van beiden'. Van mijn FB-kennissen/vrienden zijn er (van de krap 200) vier of vijf, maar ik heb dan ook een behoorlijk niet-standaard vriendenkring vol neurodiversen en hippies
Ja, ik bedoelde vooral te zeggen dat 'die mensen met die pronouns' niet 'overal zijn tegenwoordig', zoals mijn broer en zijn matties beweren.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:02 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Maar van die 2 op de 100 zal niet iedereen anders genoemd willen worden of het storend vinden als die persoon met hij of zij wordt aangesproken, dus dat percentage zal nog lager liggen dan de 2% lijkt me?
In principe hoef je het ook eigenlijk maar zelden te gebruiken. Als de persoon er niet bij is en je het over hem/haar/hen hebt vindt bijna niemand het een probleem en als de persoon er wel bij is, dan spreek je iemand direct aan met jij en niet in de 3e persoon dus gebruik je sowieso geen hen of diens tenzij je tegen iemand anders iets zegt over de persoon terwijl deze er bij is. Dat is zo zeldzaam.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:08 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ja, ik bedoelde vooral te zeggen dat 'die mensen met die pronouns' niet 'overal zijn tegenwoordig', zoals mijn broer en zijn matties beweren.
Grappig wel, hij heeft niet door dat ik en een van zijn beste vrienden beiden 'die/diens' als voorkeur hebben. Maar omdat dat grammaticaal niet lekker 'bekt' (en die vriend is ook een taalnerd), gebruiken we dat beiden alleen in schriftelijk taalgebruik.
Ga alsjeblieft niet neurodivers en mensen die andere pronouns preferen op een hoop gooien, die twee hebben niks met elkaar te makenquote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:38 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Neurodiversiteit en genderdiversiteit gaan heel.. heel.. héél vaak samen. Dus ik gooi mijn hippie- en auti- (en ADHD, en anderszins 'raar') vrienden zéker wel op één hoop.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 15:57 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Ga alsjeblieft niet neurodivers en mensen die andere pronouns preferen op een hoop gooien, die twee hebben niks met elkaar te maken
Meestal gebruiken veel mensen daarom ook de Engelse "they / them"quote:Op woensdag 28 augustus 2024 16:47 schreef oppiedoppie het volgende:
Huh, er zijn dus mensen die met 'hen' aangesproken willen worden?
Lijkt me erg lastig aangezien ik al ruim 50 jaar denk dat 'hen' meervoudsvorm is.
Mij maakt het verder niet uit maar mij lijkt het ook heel gek om vantevoren te moeten afspreken 'wat' iemand dan is. En dat dan blijven onthouden. Gaat m nie worden ben ik bang.
Ja kun je de hipste gender hypes niet meer bijbenen?quote:Op maandag 29 juli 2024 20:16 schreef Abid-Meher het volgende:
mensen die telkens buiten de boot vallen, omdat de bewegingen best snel gaan.
They en them klinkt voor mij niet beter. Ook daarmee duidt je een groep aan en niet een persoon.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 16:55 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Meestal gebruiken veel mensen daarom ook de Engelse "they / them"
Dat klinkt (voor veel) beter dan "hen"
Mee eens. Alleen het gebeurt wel zoquote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:18 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
They en them klinkt voor mij niet beter. Ook daarmee duidt je een groep aan en niet een persoon.
Eaarom verzinnen ze er dan geen nieuwe term voor? Hen bestaat al.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Mee eens. Alleen het gebeurt wel zo
Dat soort dingen moet je niet aan mij vragenquote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:35 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Eaarom verzinnen ze er dan geen nieuwe term voor? Hen bestaat al.
Hij / zij en bv....kij / lij
Haar / hem en bv.....kaar / kem
En dan voor alles wat niet origineel mannelijk of vrouwelijk is. Later kan er dan nog wel meer bij. Hebben we ook zon lijst net als de duitsers.
'Das' is ook misschien wel een mooie. Der, die, das. Pakken we gewoon die rijtjes over voor de andersgendersen.
Die/diens is al in gebruik als NL versie van they/them. Niks mis mee, op papier, maar IRL werkt het niet echt lekker.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:35 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
En dan voor alles wat niet origineel mannelijk of vrouwelijk is. Later kan er dan nog wel meer bij. Hebben we ook zon lijst net als de duitsers.
'Das' is ook misschien wel een mooie. Der, die, das. Pakken we gewoon die rijtjes over voor de andersgendersen.
Nu ben ik wel nieuwsgierig naar die studie. Volgens mij heb ik wel eens iets gelezen over autisme en genderdysphorie, maar volgens mij waren het vooral vrouwen waarbij een overlap speelde. En niet eens de meerderheid van de vrouwen met autisme.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 16:16 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Neurodiversiteit en genderdiversiteit gaan heel.. heel.. héél vaak samen. Dus ik gooi mijn hippie- en auti- (en ADHD, en anderszins 'raar') vrienden zéker wel op één hoop.
Zo’n rijtje hebben we toch al? Hij, zij, het?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:35 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Diens is toch echt de mannelijke genitief. Des man's. Dus het is ronduit hilarisch dat er mensen rondlopen die denken dat het non-binair gebruikt kan worden.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 20:56 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Die/diens is al in gebruik als NL versie van they/them. Niks mis mee, op papier, maar IRL werkt het niet echt lekker.
Als in algemeen taalgebruik 'hen/hun' niet wordt geaccepteerd als optie, moet men toch íets. Ik heb liever 'die/diens' dan een neo-pronoun die ik 20x per dag moet spellen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Diens is toch echt de mannelijke genitief. Des man's. Dus het is ronduit hilarisch dat er mensen rondlopen die denken dat het non-binair gebruikt kan worden.
Neemt niet weg dat het een uithangbord is voor hoe belachelijk het is. Overigens heb ik nog nooit zo iemand face to face meegemaakt, maar ik weet wel dat ik ga antwoorden : 'dankjewel, maar ik voel geen enkele behoefte om over je te gaan praten straks '.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 19:19 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Als in algemeen taalgebruik 'hen/hun' niet wordt geaccepteerd als optie, moet men toch íets. Ik heb liever 'die/diens' dan een neo-pronoun die ik 20x per dag moet spellen.
Klopt.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:05 schreef HiZ het volgende:
Diens is toch echt de mannelijke genitief. Des man's. Dus het is ronduit hilarisch dat er mensen rondlopen die denken dat het non-binair gebruikt kan worden.
Maar je kunt toch niet 'die' gebruiken in dezelfde functie als 'haar/zijn'?quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 18:40 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Klopt.
Die is de nominatief, zowel mannelijk als vrouwelijk.
Diens is de mannelijke genitief.
Dier is de vrouwelijke genitief.
Waarom zou dat niet kunnen? Ze/zij is toch ook nominatief voor zowel een vrouw als een groep mensen.quote:Op donderdag 29 augustus 2024 18:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je krijgt de autisme en adhd diagnoses tegenwoordig ook al gratis bij je paracetamol, en de TikTok diagnoses schieten ook uit de grondquote:Op woensdag 28 augustus 2024 16:16 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Oh jawel hoor. Neurodiversiteit en genderdiversiteit gaan heel.. heel.. héél vaak samen. Dus ik gooi mijn hippie- en auti- (en ADHD, en anderszins 'raar') vrienden zéker wel op één hoop.
Grappig wel dat de grootste anti-transfiguren (en anderszins anti-'WOKE'-roeptoeters) (die ik net collectief uit mijn FB-lijst heb gedonderd) óók op diezelfde spectrum-cirkels ronddolen, hoewel vaak ongediagnostiseerd.
Dat betekent niet dat ik uit ervaring (met mijn pre-TikTok-diagnose) weet dat de regenboog- en andere spectrum-achtige dingen voor veel mensen overlappen. Iets als "ach, ik ben toch al raar, ik ga niet meer proberen hetero-normatief te zijn".quote:Op maandag 2 september 2024 16:04 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Je krijgt de autisme en adhd diagnoses tegenwoordig ook al gratis bij je paracetamol, en de TikTok diagnoses schieten ook uit de grond
Potver, ik zie het helemaal voor me. Heb je de boog jarenlang gespannen, kom je d'r straks een tegen en vergeet je je dijenkletser te maken.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 17:05 schreef HiZ het volgende:
Overigens heb ik nog nooit zo iemand face to face meegemaakt, maar ik weet wel dat ik ga antwoorden : 'dankjewel, maar ik voel geen enkele behoefte om over je te gaan praten straks '.
Dat zou gewoonweg tragisch zijn!quote:Op woensdag 4 september 2024 19:54 schreef nietzman het volgende:
[..]
Potver, ik zie het helemaal voor me. Heb je de boog jarenlang gespannen, kom je d'r straks een tegen en vergeet je je dijenkletser te maken.
Hij zal bij meer psychologen rond moeten shoppen dan iemand die naar de genderpoli wil.quote:
Wat maakt dat je denkt dat ik het grappig bedoel? Ik heb geen tijd voor mensen die niet weten wie ze zijn.quote:Op woensdag 4 september 2024 19:54 schreef nietzman het volgende:
[..]
Potver, ik zie het helemaal voor me. Heb je de boog jarenlang gespannen, kom je d'r straks een tegen en vergeet je je dijenkletser te maken.
Het vreemde is dat het op mij juist hyper-normatief overkomt. En overigens ook complete categorieen uitwist.quote:Op maandag 2 september 2024 16:25 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat ik uit ervaring (met mijn pre-TikTok-diagnose) weet dat de regenboog- en andere spectrum-achtige dingen voor veel mensen overlappen. Iets als "ach, ik ben toch al raar, ik ga niet meer proberen hetero-normatief te zijn".
Maar ook veel mensen op het spectrum die extreem anti-alles (sorry: extreem rechts) zijn.
Zoals ik zei: DE autist (of ADHD'er, of dyslect..) bestaat niet.
Niet moeilijk. Maar je moet het wel vaak uitleggen, waarschijnlijkquote:Op donderdag 5 september 2024 16:18 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik zou graag hij/haar willen dus: hij heeft een kam, het is haar kam. Maar blijkbaar doe ik dan moeilijk.
Het woord kind is grammaticaal onzijdig. Het aanwijzend voornaamwoord diens is niet alleen mannelijk maar ook onzijdig genitief.quote:Op vrijdag 30 augustus 2024 18:49 schreef bloempjuh het volgende:
Maar je kunt toch niet 'die' gebruiken in dezelfde functie als 'haar/zijn'?
Het meisje loopt op straat, ze draagt haar schoenen.
De jongen loopt op straat, hij draagt zijn schoenen.
Het kind loopt op straat, die draagt diens (toch?) schoenen.
Dus dan kan 'diens' dienst doen voor iemand die 'die' als aanwijzend voornaamwoord verkiest?quote:Op donderdag 5 september 2024 21:51 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het woord kind is grammaticaal onzijdig. Het aanwijzend voornaamwoord diens is niet alleen mannelijk maar ook onzijdig genitief.
Exact 'hij, haar' maar ook meneer, of jongetje, of gozer.quote:Op donderdag 19 september 2024 03:47 schreef MeneerPresident het volgende:
De grap is dat je helemaal niet zelf het privilege hebt te kiezen waarmee andere mensen naar jou refereren. Dit is de delusion van de woke beweging die nu heerst. Andere mensen zelf bepalen of ze naar jou refereren met hij/ hem of zij/ haar. Dit wordt gebaseerd op het geslacht waarmee je wordt geboren. En eventuele uiterlijke mannelijke of vrouwelijke kenmerken. Je kunt het ook vragen in het uiterste geval. Maar de opgedrongen pronouns van mensen die een beetje in de war zijn slaan als een tang op een varken en zou eigenlijk niemand aan mee moeten doen. En dan heb ik het over mensen die overduidelijk man zijn maar dan als pronouns zij/haar willen hebben, of mensen die overduidelijk man of vrouw zijn, maar zelf in de war zijn en dan they/them oid willen hebben als pronouns.
Overigens gebruik je pronouns eigenlijk alleen als diegene zelf geen onderdeel is van de conversatie. Het is namelijk de 3e persoon in taalkundig opzicht. Het zou dus feitelijk volstrekt irrelevant moeten zijn wat die persoon waarnaar wordt gerefereerd zelf vindt van de vorm van referentie
Minder vrijheid voor anderen. En erkenning afdwingen bedoel je.quote:Op maandag 29 juli 2024 20:16 schreef Abid-Meher het volgende:
In een zekere zin willen mensen met pronouns meer vrijheid creëren en erkenning,
Weledelgestrenge vrouwe dan maar.quote:Op vrijdag 20 september 2024 13:48 schreef bloempjuh het volgende:
Ik vind het eigenlijk best logisch dat instanties (soms, nog niet vaak genoeg) navragen of ik aangesproken wens te worden als mijnheer/mevrouw/<mijn voorletters/naam>. Het is gewoonweg stom dat zoveel organisaties weigeren af te stappen van de twee standaard opties.
Ik vind mijn naam okee. Ik vind het zelfs okee als er over mij wordt gesproken als zij/haar. Maar ik ben écht geen 'mevrouw'. No way.
Hoe heb jij minder vrijheid als je buurman/buurvrouw/buurpersoon niet met "meneer" of "mevrouw" wil worden aangesproken.quote:Op vrijdag 20 september 2024 13:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Minder vrijheid voor anderen. En erkenning afdwingen bedoel je.
Beter.quote:Op vrijdag 20 september 2024 13:49 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Weledelgestrenge vrouwe dan maar.
Precies!quote:Op vrijdag 20 september 2024 14:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe heb jij minder vrijheid als je buurman/buurvrouw/buurpersoon niet met "meneer" of "mevrouw" wil worden aangesproken.
Dat is historisch gezien veel te informeel. Daarvoor zou je eerst moeten aangeven dat je getutayeerd wilt worden en/of met de voornaam aangesproken wil worden. Je voornaam gebruik je pas nadat de persoon heeft aangegeven dat deze er van gediend is dat die gebruikt wordt. In het kort voornamen zijn er voor mensen die je kent of minimaal een keer gezien hebt.quote:Op vrijdag 20 september 2024 14:28 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Beter.
Ik snap niet waarom ik niet gewoon een 'beste/geachte <voorletters/naam>' kan zijn. Ik heb die naam niet voor niks? Ik snap als het een compleet voorgeprinte brief is waar voor iedere lezer 'mijnheer/mevrouw' staat, laat dan maar lekker staan. Maar als een briefschrijver mijn achternaam kan invullen snap ik niet waarom die 'mr/mevr' er moet blijven staan.
Ik begrijp het wel. Het is het afdwingen van erkenning.quote:Op vrijdag 20 september 2024 14:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe heb jij minder vrijheid als je buurman/buurvrouw/buurpersoon niet met "meneer" of "mevrouw" wil worden aangesproken.
Ik doelde ook op voorletters en achternaam. Dus voor formele aangelegenheden "geachte/beste XX <achternaam>", ipv "<mevrouw <achternaam>". "Hallo <voornaam>" is uiteraard informeel.quote:Op vrijdag 20 september 2024 14:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat is historisch gezien veel te informeel. Daarvoor zou je eerst moeten aangeven dat je getutayeerd wilt worden en/of met de voornaam aangesproken wil worden. Je voornaam gebruik je pas nadat de persoon heeft aangegeven dat deze er van gediend is dat die gebruikt wordt. In het kort voornamen zijn er voor mensen die je kent of minimaal een keer gezien hebt.
Maar tegenwoordig wordt je zelfs als prof. aangesproken met "Hey Voornaam" of zelfs aleen "Hey".
Op één of andere manier vind ik het vreselijk overdreven maar voelt het ook wel okay als een student een mailtje aanheft met Beste Professor Bosbeetle (maar dan met mijn achternaam vanzelfsprekend)
Dat vecht tegen alle aangeleerde beleefdheidsvormenquote:Op vrijdag 20 september 2024 16:10 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik doelde ook op voorletters en achternaam. Dus voor formele aangelegenheden "geachte/beste XX <achternaam>", ipv "<mevrouw <achternaam>". "Hallo <voornaam>" is uiteraard informeel.
Dat valt toch wel mee? Je laat alleen ‘mevrouw’ of ‘meneer’ maar weg.quote:Op vrijdag 20 september 2024 16:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat vecht tegen alle aangeleerde beleefdheidsvormen
Op vrijdag 20 september 2024 16:57 schreef Lenny77 het volgende:
Ik zeg ook niet dat het allemaal makkelijk en automatisch gaat, maar het gaat maar om een deel van de beleefdheidsvormen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 16:58 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Wij (B) zijn het land van de U en de Mevrouw en Mijnheer. Dus gewoon met naam aanspreken veroorzaakt hier een hersenkramp
Omdat je dus gedwongen wordt om per persoon allerhande protocollen te gaan handhaven op straffe van emotionele chantage of sociale uitsluiting.quote:Op vrijdag 20 september 2024 14:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je bang bent om als een botte lul over te komen?quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat je dus gedwongen wordt om per persoon allerhande protocollen te gaan handhaven op straffe van emotionele chantage of sociale uitsluiting.
Was dit moeilijk te bedenken voor je of wat?
Gedwongen wordt? Man, man, man.quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat je dus gedwongen wordt om per persoon allerhande protocollen te gaan handhaven op straffe van emotionele chantage of sociale uitsluiting.
Was dit moeilijk te bedenken voor je of wat?
Je hebt dus een algemeen probleem met sociale etiquette:quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Etiquettequote:Etiquette of decorum, is het geheel van cultuurgebonden, ongeschreven beleefdheidsregels en omgangsvormen. De kern van etiquette is het rekening houden met de gevoelens van anderen, en met de gebruiken in een samenleving, in alle mogelijke situaties van sociale interactie.
Ja, en dan klagen dat ze gedwongen worden op straffe van sociale uitsluiting.quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:20 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Je hebt dus een algemeen probleem met sociale etiquette:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Etiquette
Maar wat is de issue dan? Niemand stopt je toch als jij dat soort dingen liever niet wil schrijven?quote:Op vrijdag 20 september 2024 16:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat valt toch wel mee? Je laat alleen ‘mevrouw’ of ‘meneer’ maar weg.
Het issue is dat andere mensen het aan míj schrijven en weigeren aan te passen. Ik heb er geen probleem mee als iemand wél een titel wil. Sterker nog, als iemand mij vraagt om vanaf nu al hun post te adresseren als 'heerser van het universum', prima.quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:26 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar wat is de issue dan? Niemand stopt je toch als jij dat soort dingen liever niet wil schrijven?
Heb je veel mensen gevraagd om het aan te passen? En waarom negeer je het niet gewoon? En wat voor mensen weigeren dat dan?quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:42 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Het issue is dat andere mensen het aan míj schrijven en weigeren aan te passen. Ik heb er geen probleem mee als iemand wél een titel wil. Sterker nog, als iemand mij vraagt om vanaf nu al hun post te adresseren als 'heerser van het universum', prima.
Exact.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 00:22 schreef Werkman het volgende:
Ik zit er eerlijk gezegd niet zo mee. Zolang het me geen geld kost hoe een ander genoemd wilt worden zal het me een rotzorg zijn.
Ja. Instanties weigeren doorgaans ('teveel administratie', 'zo is het nou eenmaal, mevrouwtje*', 'het is zoals het is'). Soms is er wel een individu die welwillend is, maar doorgaans zijn ze heel eigenwijs.quote:Op vrijdag 20 september 2024 20:48 schreef ems. het volgende:
[..]
Heb je veel mensen gevraagd om het aan te passen? En waarom negeer je het niet gewoon? En wat voor mensen weigeren dat dan?
Nouja, jong is natuurlijk relatief. Iemand van 50 is jong in de ogen van iemand van 90. En met oog op diezelfde relativiteit der dingen moet je misschien zelf ook relativeren dat de dingen die mensen soms zeggen niet als gemeen bedoelt zijn. Die mensen doen ook maar wat zij gewend zijn/goed achten.quote:Op vrijdag 20 september 2024 21:09 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ja. Instanties weigeren doorgaans ('teveel administratie', 'zo is het nou eenmaal, mevrouwtje*', 'het is zoals het is'). Soms is er wel een individu die welwillend is, maar doorgaans zijn ze heel eigenwijs.
Ik vraag niet om heel grote veranderingen, hè? Ik vraag alleen of iemand bij een vervolgbrief over hetzelfde onderwerp "geachte <voorletters en achternaam>" als aanhef kan gebruiken. En of ze formuleringen als '<naam> is een jonge vrouw die bekend is met autisme' kunnen veranderen.
Ik negeer het niet gewoon, omdat ik vind dat als je een hele brief kan schrijven over mijn situatie, je de moeite mag nemen om mij te beschrijven naar waarheid. Mij beschrijven als 'jong, vrouw en bekend met autisme' is gewoonweg onwaar. Ik ben niet jong, identificeer me niet als (jonge) vrouw en ik bén autist(isch).
*letterlijk, van ambtenaar in gemeentehuis.
Uiteraard mee eens. Ik verzoek dit ook niet bij elk gemeente-contact, trouwens. Alleen bij brief-/mailcontact dat inhoudelijk over mij gaat. Als een afvalstoffendienst-medewerker me "een fijne dag, mevrouw" toeroept, zeg ik ook ook heus wel "thanks, jij ook!".quote:Op vrijdag 20 september 2024 21:22 schreef ems. het volgende:
[..]
Nouja, jong is natuurlijk relatief. Iemand van 50 is jong in de ogen van iemand van 90. En met oog op diezelfde relativiteit der dingen moet je misschien zelf ook relativeren dat de dingen die mensen soms zeggen niet als gemeen bedoelt zijn. Die mensen doen ook maar wat zij gewend zijn/goed achten.
En te meer van ambtenaren in gemeentehuizen die waarschijnlijk tientallen brieven/mails per dag de deur uit sturen. Ik vind het best ver gaan om hun dat kwalijk te nemen. Het is allemaal niet persoonlijk.
Maargoed, ik ben van middelbare leeftijd, een eikel en niet autistisch dus voor mij is het net zo goed als die ambtenaren moeilijk om mijn in te leven in jouw belevingswereld. Anderzijds kan je voor jezelf wel proberen om je in te leven in hun belevingswereld.
Volgens mij moet jij nog eens even gaan nadenken over het doel dat vooraf gaat aan de definitie. Dat doel is dat je niet in elke nieuwe situatie van vooraf aan hoeft te beginnen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:20 schreef RM-rf het volgende:
[..]
[..]
Wablief? Beweer je nu dat etiquette niet mag veranderen?quote:Op zaterdag 21 september 2024 09:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Volgens mij moet jij nog eens even gaan nadenken over het doel dat vooraf gaat aan de definitie. Dat doel is dat je niet in elke nieuwe situatie van vooraf aan hoeft te beginnen.
ah je bent een klootzak. prima ik ga mijn gespreksniveau aanpassen aan jouw gekut.quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je bang bent om als een botte lul over te komen?
Dat is een overdreven slachtofferrol innemen, al bij voorbaat gaan claimen dat bepaalde mensen hard ‘gestraft’ zouden worden.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:43 schreef SpecialK het volgende:
maar ik kan me voorstellen dat veel mensen die emotioneel afhankelijker zijn van hun sociale kring dit ervaren als een scherp randje waar foutjes maken echte consequenties kan hebben.
niet zo'n heel erg relevante set voorbeelden waar je mee aan komt zetten. Het gaat tegenwoordig ook over nieuwe zelf-verzonnen voornaamwoorden. zoals: xher/xhim/sher/shim etc... neo-pronouns heten die ook wel.quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gedwongen wordt? Man, man, man.
Je kent iemand niet, of je kent iemand wel, als je iemand niet kent en voor het eerst spreekt zal er helemaal geen drama van gemaakt worden, als je iemand wel kent kun je gewoon rekening houden met wat die persoon wil.
Los van het feit dat je je buurman/buurvrouw/buurpersoon helemaal niet met "hee Buurman!!" hoeft aan te spreken als je weet dat zijn/haar naam Rowan is en het je buurpersoon is, dan zeg je gewoon "Hee Rowan!"
Maar serieus, hoe vaak spreek je iemand in persoon en moet je de term "meneer" of "mevrouw" gebruiken?
nee het probleem is als iedereen voor zichzelf allerhande nieuwe regels gaat lopen verzinnen en die arbitrair gaat afdwingen bij anderen. en als je maar een beetje tegengas geeft dan krijg je een bak stront over je heen.quote:Op vrijdag 20 september 2024 17:20 schreef RM-rf het volgende:
[..]
[..]
er is niks serieus aan dit arbitrair verzonnen gelul. en mensen worden wel degelijk gestraft voor fouten. maar het gebeurt meestal in kringen waar de fout-maker steeds bereid is om genoeg door het stof te kruipen om deel uit te mogen blijven maken van de sociale kring.quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:54 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat is een overdreven slachtofferrol innemen, al bij voorbaat gaan claimen dat bepaalde mensen hard ‘gestraft’ zouden worden.
Toevallig heb ik het zelf ervaren in directe familiekring.
Een van de beste vriendinnen (nu doe ik het dus weer, een ‘goede bekende’) van Mn dochter heeft aangegeven zich als non-binair te identificeren.
Nu ben ikzelf een oude en best wel conservatieve man, die heel vaak nog de verkeerde aanspreekvorm benut en soms ook als Mn dochter de nieuwe naam noemt, antwoord met “oh, bedoel je [oude naam]”....
Mijn dochter is dan heel boos op mij.
Toen die persoon bij ons was heb ik haar erop aangesproken en verteld dat ik gewoon soms fouten maak, en ik hoopte dat ze dat me dat niet al te kwalijk zou nemen.
Kort erop sprak Mn dochter mij erop aan dat haar bekende ontzettend blij was dat ik daarover gesproken had en eerlijk en ook respectvol was...
Het was de eerste keer dat ze zo met een ouder persoon gesproken had (de ouders van die persoon accepteren de keuzes niet en daarmee bestaat een groot probleem)
Het draait dus zeker niet erom “dat je geen foutjes mag maken in aanspreekvormen”...
Het draait om respectvol en serieus met andere mensen communiceren.
Alleen al uit de lengte van je betoog is het duidelijk dat je weet het onverdedigbare te verdedigen; etiquette evolueert dat is waar, het is echter geen continue revolutie. Het zijn je eigen losstaande doelpalen die een beroep op sociale regels ongeloofwaardig maken.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:17 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wablief? Beweer je nu dat etiquette niet mag veranderen?
Nuja, dan kunnen we weer publiekelijk schijten, wat vroeger normaal was.
Sorry, maar en het is onzin om te doen alsof sociale regels _niet_ voortdurend ook aangepast worden (omdat het draait om “rekening houden met de gevoelens van anderen”).
Dat gebeurt voortdurend (of spreek jij je ouders, leraren en oudere personen nog met U aan?)
En tevens wil ik je er fijntjes aan herinneren dat je oorspronkelijke klacht nergens aangaf dat je niet wilde dat sociale etiquette kan veranderen, maar je gaf letterlijk aan er niet mee eens te zijn dat zoiets als sociale omgangsregels die binnen sociale groepen gelden, en waarvan mensen die tot een sociale groep willen behoren, soms ook op aangesproken kunnen worden.
Dat is letterlijk gewoon de essentie van Etiquette.
Ik krijg de indruk dat je dat nu ook erkent en je de doelposten plots verschuift door nu te claimen: Okay, dat bestaat dus gewoon wel en is noodzakelijk voor groepscohesie, maar nu wil ik geen rekening met een specifieke groep personen houden.
Tja, dat is jouw keuze, maar dan moet he ook niet klagen als jouw keuze daarin soms ook consequenties kan hebben qua sociale positie.
ah, nu dus je derde 'excuus'quote:Op zaterdag 21 september 2024 12:01 schreef SpecialK het volgende:
er is niks serieus aan dit arbitrair verzonnen gelul.
Wie wordt er gedwongen dan?quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
ah je bent een klootzak. prima ik ga mijn gespreksniveau aanpassen aan jouw gekut.
Neen. ik ben niet bang. ook niet om over te komen als een botte lul. maar ik kan me voorstellen dat veel mensen die emotioneel afhankelijker zijn van hun sociale kring dit ervaren als een scherp randje waar foutjes maken echte consequenties kan hebben.
mensen dwingen om bepaalde woorden wel of niet te gebruiken in hun aanwezigheid is per definitie vrijheidsbeperking.
maargoed jij bent te druk bezig om als een smerige deuger over te komen. precies het soort persoon wat mensen keihard afstraft voor denkbeeldige misdrijven.. dus het zal absoluut niet landen wat ik hier schrijf. hopelijk kom je op een dag iemand tegen die wel de stem is voor jouw oortjes.
Echt joh, hoe is dit nou een reactie op wat ik je vroeg?quote:Op zaterdag 21 september 2024 11:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
ah je bent een klootzak. prima ik ga mijn gespreksniveau aanpassen aan jouw gekut.
Neen. ik ben niet bang. ook niet om over te komen als een botte lul. maar ik kan me voorstellen dat veel mensen die emotioneel afhankelijker zijn van hun sociale kring dit ervaren als een scherp randje waar foutjes maken echte consequenties kan hebben.
mensen dwingen om bepaalde woorden wel of niet te gebruiken in hun aanwezigheid is per definitie vrijheidsbeperking.
maargoed jij bent te druk bezig om als een smerige deuger over te komen. precies het soort persoon wat mensen keihard afstraft voor denkbeeldige misdrijven.. dus het zal absoluut niet landen wat ik hier schrijf. hopelijk kom je op een dag iemand tegen die wel de stem is voor jouw oortjes.
Excuus? Ik reageer op jouw stelling dat het "draait om respectvol en serieus met andere mensen communiceren."quote:
Nergens heb ik dat geclaimed. Dat dat niet mag. Wijs eens de post aan waar ik dat doe?quote:eerste: "er mogen geen sociale regels heersen binnen groepen gebaseerd op omgangsvormen, waarbij mensen die dat negeren door andere personen uit deze sociale groep erop aangesproken kunnen worden"
Nergens heb ik dit geclaimed of gezegd. Wijs de post eens aan waar dit staat?quote:tweede: "Oh, die regels zijn gewoon etiquette en bestaan allang.... maar dan mogen ze nooit veranderen"
Regels voor etiquette zijn de afgelopen 50 jaar vooral LOSSER geworden. U's zijn tegenwoordig Jij's en "mijn vader was Meneer Smit... noem mij maar Kees".quote:derde: "Oh, die verandering vind inderdaad al continu plaats en de sociale regels waaraan ik me nu houd zijn al anders dan die van een voorgaande generatie ... Maar dan vind ik nu opeens een verdere ontwikkeling in omgangsvormen die nu plaatsvinden maar 'verzonnen gelul' en dus weiger ik er rekening mee te houden als ik met andere personen spreek die dat vinden."
Dus laten we vooral nog meer regels toevoegen om mensen met mentale problemen maar de macht te geven over jouw woord en/of taalgebruik.quote:Tja, het komt op mij over als een beetje slap gedraai ..
Sociale omgangsregels bestaan gewoon en zijn altijd erop gebaseerd om "rekening te houden met de gevoelens van anderen"..
Klopt. Maar nergens heb ik een TR gezet of een mod aangesproken. Nergens heb ik aangegeven dat mensen Lienekien moeten lastigvallen op twitter. Noch zou dat mijn wens zijn. Als Lienekien deze smaak interacties met mij wil hebben (vanaf nu) dan is dat prima voor mij. Moet ze vooral zelf weten. Krijgt ze ongeveer hetzelfde terug van mij.quote:overigens ook jouw gevoelens, dus ook jij kunt aangeven als je op een bepaalde manier niet aangesproken wilt worden, wat je natuurlijk ook in dit topic (terecht) doet als je aangeeft dat je het niet fijn vind om "botte lul" genoemd te worden.
En je hebt volledig gelijk als je aangeeft dat dat ook voor jou een gevolg heeft in jouw sociale omgang met een andere persoon in een eventueel gesprek...OOk dat valt onder "etiquette".
Je hebt niet mijn posts gelezen zo te zien. Ik heb het over sociale dwang en sociale straffen.quote:
Ik noem Lienekien een deuger. Wel exact blijven in je taalgebruik. Ik heb verder geen aggressie. Ik ben op 4 verschillende mensen aan het reageren die allerhande dingen verzinnen om mij toe te spelen dus... we gaan er los in. Als je dat niet kan hebben.. is een openbaar forum niet de plek voor jou.quote:Ik snap het probleem niet echt eigenlijk dat je je er zo over op kan winden. En ondertussen noem je mensen smerig, deuger en je hebt het over afstraffen. Vanwaar die agressie mbt dit onderwerp?
Ware het niet dat vanaf het begin vrij duidelijk was dat ik het had over ANDERE mensen.quote:Op zaterdag 21 september 2024 18:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Echt joh, hoe is dit nou een reactie op wat ik je vroeg?
Jij was degene die begon over emotionele chantage en uitsluiting. Dan vrees je toch de reacties als jij je niet zou houden aan iemands pronoun wensen? Dat je over zou kunnen komen als een botte lul?
Ik vond het wel een goede vraag.
Heb je eigenlijk wel echt gelezen welke bijdragen ik tot nu toe aan dit topic heb geleverd? Vind je echt dat dat rechtvaardigt om mij o.a. een smerige deuger te noemen?quote:Op zaterdag 21 september 2024 19:56 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ware het niet dat vanaf het begin vrij duidelijk was dat ik het had over ANDERE mensen.
Ik vrees geen seconde om bepaalde mensen boos te maken. Graag zelfs. Ik denk dat een bepaald segment van progrie links zo lang geen waarheid meer heeft gehoord dat het tijd wordt dat ze het een keer in de mik geduwd krijgen. Ik vind het prima om op micro-niveau daar aan bij te dragen. Doe ik soms ook dus.
Maar... hoe dan ook blijft de originele stelling: "het is niet vrijheidverhogend.. het is vrijheid verlagend"
Als mensen dat gewoon durven te onderkennen dan heb ik weinig tegen in te gaan in dit topic. Zet maar je mix van brave new world en newspeak 1984 sociale structuurtje op. Zie maar wat daar van overblijft als straks de russen aankloppen en we met zijn alleen even een keiharde reality check krijgen.
Ik ben bereid om zulke dingen terug te nemen als ik daar te hard en/of snel in was.quote:Op zaterdag 21 september 2024 22:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je eigenlijk wel echt gelezen welke bijdragen ik tot nu toe aan dit topic heb geleverd? Vind je echt dat dat rechtvaardigt om mij o.a. een smerige deuger te noemen?
Akkoord.quote:Op zaterdag 21 september 2024 22:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik ben bereid om zulke dingen terug te nemen als ik daar te hard en/of snel in was.
Je maakt je ook wel druk om iets wat bijna niet voorkomt.quote:Op zaterdag 21 september 2024 19:56 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ware het niet dat vanaf het begin vrij duidelijk was dat ik het had over ANDERE mensen.
Ik vrees geen seconde om bepaalde mensen boos te maken. Graag zelfs. Ik denk dat een bepaald segment van progrie links zo lang geen waarheid meer heeft gehoord dat het tijd wordt dat ze het een keer in de mik geduwd krijgen. Ik vind het prima om op micro-niveau daar aan bij te dragen. Doe ik soms ook dus.
Maar... hoe dan ook blijft de originele stelling: "het is niet vrijheidverhogend.. het is vrijheid verlagend"
Als mensen dat gewoon durven te onderkennen dan heb ik weinig tegen in te gaan in dit topic. Zet maar je mix van brave new world en newspeak 1984 sociale structuurtje op. Zie maar wat daar van overblijft als straks de russen aankloppen en we met zijn alleen even een keiharde reality check krijgen.
Even voor de zekerheid; heb je moeite met begrijpend lezen? Het viel mij namelijk op dat bloempjuh, die potentieel veel meer te verliezen heeft bij mijn instelling, wel het verschil tussen evolutie en permanente revolutie begrijpt.quote:Op zaterdag 21 september 2024 10:17 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wablief? Beweer je nu dat etiquette niet mag veranderen?
Nuja, dan kunnen we weer publiekelijk schijten, wat vroeger normaal was.
Sorry, maar en het is onzin om te doen alsof sociale regels _niet_ voortdurend ook aangepast worden (omdat het draait om “rekening houden met de gevoelens van anderen”).
Dat gebeurt voortdurend (of spreek jij je ouders, leraren en oudere personen nog met U aan?)
En tevens wil ik je er fijntjes aan herinneren dat je oorspronkelijke klacht nergens aangaf dat je niet wilde dat sociale etiquette kan veranderen, maar je gaf letterlijk aan er niet mee eens te zijn dat zoiets als sociale omgangsregels die binnen sociale groepen gelden, en waarvan mensen die tot een sociale groep willen behoren, soms ook op aangesproken kunnen worden.
Dat is letterlijk gewoon de essentie van Etiquette.
Ik krijg de indruk dat je dat nu ook erkent en je de doelposten plots verschuift door nu te claimen: Okay, dat bestaat dus gewoon wel en is noodzakelijk voor groepscohesie, maar nu wil ik geen rekening met een specifieke groep personen houden.
Tja, dat is jouw keuze, maar dan moet he ook niet klagen als jouw keuze daarin soms ook consequenties kan hebben qua sociale positie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |