FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Het grote (PH)EV rijders topic; verenigt u!
CoolGuyzaterdag 27 juli 2024 @ 21:08
Er zullen vast wel meer mensen zijn hier die een EV of een PHEV rijden, en ik zag er volgens mij nog geen topic over, dus ik dacht ik open er een. Wie hier rijdt nog meer een EV of PHEV. Welke? Tevreden? Ontevreden? Voordelen? Nadelen? Tevreden met je laadoplossing of niet? Of heb je er geen thuis?

Deel hier je ervaringen!
bleibleizaterdag 27 juli 2024 @ 21:13
Hier sinds kort een PHEV (Volvo v60 T8 recharge). Geen zonnepanelen op ons huis helaas, maar dat komt nog wel. Ben wel bijzonder blij dat ik nog er steeds een 300pk benzine motor in heb zitten. Dat elektrisch rijden is wel geinig, maar merk dat dat niet in staat is om al mijn verwachtingen van een auto in te lossen.
TheFreshPrincezaterdag 27 juli 2024 @ 21:26
Hier ook al 2 jaar een PHEV (Volvo V60 T8 Recharge). Zweedse import uit 2020, made in Göteborg.

Ik wil wel elektrisch gaan rijden maar uiteindelijk rij ik ook maar ~10.000 per jaar dus het is meer een hobby dan noodzaak :')

Binnenkort eens kijken naar de Polestar Engineered Optimisation voor deze auto, de automaat zou er o.a. beter van gaan schakelen. Die is nu wel eens wat te relaxed ;)

Het elektrisch rijden is wel fijn, ik heb nog een simpele "granny charger" die met 2kW kan laden en als hij vol is kan ik er makkelijk m'n boodschappen mee doen of andere korte ritjes maken.

Heb een dak vol panelen dus het laden is overdag "gratis".

SPOILER
L5MLkla.jpg

SSdiej1.jpg
Socioszaterdag 27 juli 2024 @ 21:38
TS begint.
CoolGuyzaterdag 27 juli 2024 @ 21:40
quote:
3s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 21:38 schreef Socios het volgende:
TS begint.
Beiden Volvo. Lekkere bakken hoor. Ik rij zelf een Tesla Model Y LR AWD. Ding gaat als een raket. Thuis laden is top, al ben ik niet tevreden over de laadoplossing. Goed, die is via het werk dus ik had daar niet heel veel over te zeggen, maar dat ding kan nog niet alleen de overtollige zonnestroom benutten, dus ik moet het laden in de auto omlaag schroeven zodat niet ook nog stroom uit het stopcontact getrokken wordt.

Dat lukt tot nu toe aardig (is ook niet zo moeilijk in de zomer). Dan krijg ik van Engie ook nog 3ct per kWh als ik laad op 'rustige momenten', en dat loopt wel relatief snel op. Auto zelf is niks bijzonders, wel heel erg veel ruimte en dus voor mij een hele makkelijke keuze vergeleken met de Model 3. Gekozen voor Auto Pilot, maar verder geen opties en dus ook gewoon de standaard velgen.

Superchargen is ook leuk. Ik heb 20.000 km's gratis laden t/m ergens in 2027, waarvan nu 815 verbruikt, maar het liefste laad ik thuis om de simpele reden dat het geld oplevert. Mijn tarief is 23/30ct dal/normaal maar ik kan maar 1 tarief opgeven en dus heb ik 30ct opgegeven. Met genoeg zon pak ik dan 30ct + 3ct van Engie per kWh, en laad ik in de nacht pak ik op elke kWh 7ct + 3ct.
bleibleizaterdag 27 juli 2024 @ 22:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 21:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hier ook al 2 jaar een PHEV (Volvo V60 T8 Recharge). Zweedse import uit 2020, made in Göteborg.

Ik wil wel elektrisch gaan rijden maar uiteindelijk rij ik ook maar ~10.000 per jaar dus het is meer een hobby dan noodzaak :')

Binnenkort eens kijken naar de Polestar Engineered Optimisation voor deze auto, de automaat zou er o.a. beter van gaan schakelen. Die is nu wel eens wat te relaxed ;)

Het elektrisch rijden is wel fijn, ik heb nog een simpele "granny charger" die met 2kW kan laden en als hij vol is kan ik er makkelijk m'n boodschappen mee doen of andere korte ritjes maken.

Heb een dak vol panelen dus het laden is overdag "gratis".

SPOILER
Die polestar tuning maakt em volgens mij niet heel veel sneller. Wat ik zo gelezen heb win je het meeste in koppel. En schakelt ie optimaler, wat niet perse sportiever is.

Wat je zou kunnen doen is ff bij Heico kijken, die doen ook v60 (chip)tuning.
CoolGuyzondag 28 juli 2024 @ 11:22
Opladen, volledig op zonnestroom vandaag. Lekker.
CoolGuyzondag 28 juli 2024 @ 19:56
Mehhhhh, ik heb te weinig informatie om een fatsoenlijke excel te kunnen maken. Ik probeer in kaart te brengen wat het laden kost voor mijn werkgever vs wat het mij kost (want zonnepanelen) maar ik kom tot de conclusie dat ik te weinig data heb.

Ik weet namelijk niet exact hoeveel stroom van het totaal wat in de auto gaat afkomstig is van de zonnepanelen, dus ik weet niet hoeveel % van de kWh die op dagelijkse basis de auto in gaan afkomstig zijn van de zonnepanelen, want die kWh's kosten me niets, maar ik krijg er wel geld voor.

Omdat ik dat niet weet kan ik niet uitrekenen hoeveel geld ik meer krijg dan wat het me kost om de auto te laden. Daar gaat m'n gelikte Excel bestandje. :P :')

Voor vandaag weet ik het wel. Er is 13,73 kWh naar de auto gegaan vandaag, en daarvan is 4,28 kWh uit het net afkomstig, die kost me 23ct per kWh, dus dat komt neer op 98ct die het me gekost heeft. Maar ik krijg 30ct dus dat komt neer op 4,28 x 7ct = 29,7ct + 12,8ct (3ct per kWh van Engie) = 29,83ct.

Maar de overige (13,73 - 4,28) 9,45 kWh hebben me niks gekost en leveren me dus 30+3ct op, wat neerkomt op ¤ 3,12, en dat + 29,83ct = ¤ 3,42 euro 'winst', maar ja, dat kan ik niet voor elke dag zo gaan uitrekenen, want ik heb die gegevens niet voor elke dag. :P

[ Bericht 27% gewijzigd door CoolGuy op 28-07-2024 20:03:51 ]
bleibleizondag 28 juli 2024 @ 19:57
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 19:56 schreef CoolGuy het volgende:
Mehhhhh, ik heb te weinig informatie om een fatsoenlijke excel te kunnen maken. Ik probeer in kaart te brengen wat het laden kost voor mijn werkgever vs wat het mij kost (want zonnepanelen) maar ik kom tot de conclusie dat ik te weinig data heb.

Ik weet namelijk niet exact hoeveel stroom van het totaal wat in de auto gaat afkomstig is van de zonnepanelen, dus ik weet niet hoeveel % van de kWh die op dagelijkse basis de auto in gaan afkomstig zijn van de zonnepanelen, want die kWh's kosten me niets, maar ik krijg er wel geld voor.

Omdat ik dat niet weet kan ik niet uitrekenen hoeveel geld ik meer krijg dan wat het me kost om de auto te laden. Daar gaat m'n gelikte Excel bestandje. :P :')
Hoeveel levert je dat nu ongeveer op per maand? Want je hebt het er wel vaak over. Dat je werkgever de elektriciteit betaald die je uit je zonnepanelen haalt :') .
CoolGuyzondag 28 juli 2024 @ 20:05
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2024 19:57 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hoeveel levert je dat nu ongeveer op per maand? Want je hebt het er wel vaak over. Dat je werkgever de elektriciteit betaald die je uit je zonnepanelen haalt :') .
Dat kan ik dus niet uitrekenen want te weinig gegevens. :')
bleibleizondag 28 juli 2024 @ 20:08
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 20:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat kan ik dus niet uitrekenen want te weinig gegevens. :')
Staat toch op je salarisstrook wat ze voor je stroom betalen? Dat je zelf het op de cent nauwkeurig wil weten, ok. Maar heb je het over 100tjes of 100den euro's per maand die je werkgever je betaald voor het thuis opladen?
CoolGuyzondag 28 juli 2024 @ 20:14
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 20:08 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Staat toch op je salarisstrook wat ze voor je stroom betalen? Dat je zelf het op de cent nauwkeurig wil weten, ok. Maar heb je het over 100tjes of 100den euro's per maand die je werkgever je betaald voor het thuis opladen?
Ik heb de auto te kort om dat te weten. Nee, dat staat niet op de salarisstrook. Wat ik vergoed krijg is wat ik zelf opgeef dat ik zou moeten krijgen, wat weer gelijk is aan wat er in mijn energiecontract staat dat mijn tarief is, dus dát is niet het interessante gedeelte.

Wat interessant is is hoeveel % van de in de auto geladen stroom me niks kost. Wat daarnaast interessant is is hoeveel kWh dat is op jaarbasis (dat kan ik dus nog niet weten) want dát is stroom die ik in de toekomst niet terug lever aan het net en waar ik dan dus ook geen terugleverboete over hoef te betalen.

En dat wil ik dan weer in grafiekjes stoppen want beetje nerd-hobby want grafiekjes O+
LoaLoa1woensdag 23 oktober 2024 @ 08:10
Ik krijg binnenkort een elektrische auto voor mijn werk waar ik eventueel ook privé mee mag rijden.

Hoe is de ervaring om met een EV op vakantie te gaan? Dat is wat mij laat twijfelen om die auto ook privé te rijden.

Iemand wijze woorden?
CoolGuywoensdag 23 oktober 2024 @ 09:49
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 08:10 schreef LoaLoa1 het volgende:
Ik krijg binnenkort een elektrische auto voor mijn werk waar ik eventueel ook privé mee mag rijden.

Hoe is de ervaring om met een EV op vakantie te gaan? Dat is wat mij laat twijfelen om die auto ook privé te rijden.

Iemand wijze woorden?
Ik heb daar geen ervaring mee, maar het is denk ik afhankelijk van wat voor auto het is en waar je heen wil gaan op vakantie. Ik ga persoonlijk nooit met de auto op vakantie. Ik heb een Tesla, en daarmee heb je dan het voordeel dat de laden mee gecalculeerd wordt in de route.

Ik weet niet hoe dat bij andere automerken is. Als je een auto krijgt van een merk dat dat ook doet is het wellicht te overzien, als je alles handmatig moet gaan doen wordt het al snel vervelend denk ik. En dan is het ook nog qua land anders hoeveel laadmogelijkheden er zijn.
LoaLoa1woensdag 23 oktober 2024 @ 13:19
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 09:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb daar geen ervaring mee, maar het is denk ik afhankelijk van wat voor auto het is en waar je heen wil gaan op vakantie. Ik ga persoonlijk nooit met de auto op vakantie. Ik heb een Tesla, en daarmee heb je dan het voordeel dat de laden mee gecalculeerd wordt in de route.

Ik weet niet hoe dat bij andere automerken is. Als je een auto krijgt van een merk dat dat ook doet is het wellicht te overzien, als je alles handmatig moet gaan doen wordt het al snel vervelend denk ik. En dan is het ook nog qua land anders hoeveel laadmogelijkheden er zijn.
Dat is wel een goede opmerking, kijken of het laden mee gecalculeerd wordt. Als er gelijkwaardige auto's zijn waarbij dit mogelijk is, zou het zomaar doorslaggevend kunnen worden.

Verder nog tips om op te letten? Ik ben een totale nOOb.... met laadstress 😂
CoolGuywoensdag 23 oktober 2024 @ 14:24
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 13:19 schreef LoaLoa1 het volgende:

[..]
Dat is wel een goede opmerking, kijken of het laden mee gecalculeerd wordt. Als er gelijkwaardige auto's zijn waarbij dit mogelijk is, zou het zomaar doorslaggevend kunnen worden.

Verder nog tips om op te letten? Ik ben een totale nOOb.... met laadstress 😂
Ja die laadstress is echt volkomen zinloos (bij ritten in Nederland). Ik weet niet wat jij voor auto krijgt, en ik ben verder niet thuis in andere auto's, dus ik weet niet welke auto's wel of niet het laden mee calculeren. Tesla doet dat wel en ik heb geen andere auto's overwogen, dus dat was voor mij geen 'ding' zeg maar.

Ik heb wel een tip. Relax. Ik weet niet hoeveel jij rijdt per dag, maar @ 80% accu kan ik 418 km rijden en met 100% accu kan ik 522km rijden . Ik moest recent 2 dagen achter elkaar naar Utrecht, zonder ook maar een centje pijn, 's avonds opladen en dag erna weer op en neer. Stelt he-le-maal niks voor. Utrecht is zo'n 150km enkele reis voor mij.

Dus die laadstress, die is voor mij eigenlijk wel weg gevallen. Ik heb natuurlijk nog geen idee hoe dat gaat zijn met hartje winter, maar dat hele laadstress is echt een overtrokken iets imho. Hoeveel dagen rij je 300km op 1 dag? Als het antwoord 'niet/nauwelijks' is is laadstress niet meer dan een argument dat anti-EV-mensen aanvoeren om lekker negatief te kunnen zijn.
LoaLoa1woensdag 23 oktober 2024 @ 16:49
Ik weet dat het niet nodig is, maar het is het onbekende.

300 km per dag ligt niet dagelijks in de planning, af en toe, dus dan zou het goed moeten komen.

Als ik had mogen kiezen, had ik toch hybride gekozen vanwege de snelheid van brandstof tanken.... maar dat is mijn ongeduldigheid 🙈 (vloeken in de kerk, sorry) Misschien/hopelijk ben ik binnenkort helemaal om en totaal pro-EV.
TheFreshPrincewoensdag 23 oktober 2024 @ 17:12
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 16:49 schreef LoaLoa1 het volgende:
Ik weet dat het niet nodig is, maar het is het onbekende.

300 km per dag ligt niet dagelijks in de planning, af en toe, dus dan zou het goed moeten komen.

Als ik had mogen kiezen, had ik toch hybride gekozen vanwege de snelheid van brandstof tanken.... maar dat is mijn ongeduldigheid 🙈 (vloeken in de kerk, sorry) Misschien/hopelijk ben ik binnenkort helemaal om en totaal pro-EV.
Die snelheid van het tanken zit "in je hoofd" omdat je met een brandstofauto alleen bij een tankstation kan tanken.

Als je thuis kan laden met een EV zal je maar heel weinig onderweg hoeven bijladen want je auto is dan iedere ochtend weer vol, dus dat is een niet bestaand probleem.

Als je een echte kilometervreter bent die 2x per week >500km op een dag voor z'n werk rijd dan ligt dat anders, dan is een EV misschien nog niet voor jou.

Ik vraag me wel af hoe efficiënt je baan is als je zoveel km per dag aflegt, werk je dan nog?
CoolGuywoensdag 23 oktober 2024 @ 19:13
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 16:49 schreef LoaLoa1 het volgende:
Ik weet dat het niet nodig is, maar het is het onbekende.

300 km per dag ligt niet dagelijks in de planning, af en toe, dus dan zou het goed moeten komen.

Als ik had mogen kiezen, had ik toch hybride gekozen vanwege de snelheid van brandstof tanken.... maar dat is mijn ongeduldigheid 🙈 (vloeken in de kerk, sorry) Misschien/hopelijk ben ik binnenkort helemaal om en totaal pro-EV.
Maar, welke auto is het nu dan? Want als het een Tesla is...dan hoef je je echt geen zorgen te maken.
LoaLoa1woensdag 23 oktober 2024 @ 19:39
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 17:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die snelheid van het tanken zit "in je hoofd" omdat je met een brandstofauto alleen bij een tankstation kan tanken.

Als je thuis kan laden met een EV zal je maar heel weinig onderweg hoeven bijladen want je auto is dan iedere ochtend weer vol, dus dat is een niet bestaand probleem.

Als je een echte kilometervreter bent die 2x per week >500km op een dag voor z'n werk rijd dan ligt dat anders, dan is een EV misschien nog niet voor jou.

Ik vraag me wel af hoe efficiënt je baan is als je zoveel km per dag aflegt, werk je dan nog?
Dat ben ik met je eens.. dat zou niet heel efficiënt zijn. Gelukkig zal ik geen kilometervreter worden.
LoaLoa1woensdag 23 oktober 2024 @ 19:41
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 19:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar, welke auto is het nu dan? Want als het een Tesla is...dan hoef je je echt geen zorgen te maken.
Ik ben aan het kijken naar de Hyundai Kona, Renault Scenic, Kia Niro en de Volvo EX30. Voorkeur ligt op dit moment bij e Kona vanwege de ruimte in de auto.
APKwoensdag 23 oktober 2024 @ 20:45
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 19:41 schreef LoaLoa1 het volgende:

Ik ben aan het kijken naar de Hyundai Kona, Renault Scenic, Kia Niro en de Volvo EX30. Voorkeur ligt op dit moment bij e Kona vanwege de ruimte in de auto.
Met een elektrische Kona (64 kWh) kom je een heel eind, zelf haal ik al de hele zomer meer dan 500km range uit de accu. En in de winter haal ik ook makkelijk 450km met wekelijks de zelfde rit waarbij ik op een dag 350km tot 400km rijd.
Dan moet je niet continu (gewoon af en toe :P) als een idioot optrekken en niet ver boven de max snelheid rijden want dan zakt het wel. Kun je dus voor kiezen.

Ik ben een paar keer in België geweest en in Wallonië zijn de laadpalen niet overmatig aanwezig maar met een beetje planning kun je genoeg vinden.
In Nederland moet je je best doen om laadpalen te ontwijken, het staat er echt vol mee en als je niet thuis kunt laden hoef je je nergens zorgen over te maken. Het is in het begin wel even puzzelen om de juste laadpas / app te vinden als je graag altijd voordelig wilt laden.

Zelf zou ik echt niet meer terug willen naar een benzine auto vanwege het rij-comfort van elektrisch en het onderweg laden (die paar keer per jaar dat ik dat nodig heb) was ik zo aan gewend.
leolinedancedonderdag 24 oktober 2024 @ 00:26
Ik rijd al bijna 10 jaar PHEV:

Mercedes C350e (2015 - 2020)
VW Passat GTE (2020-2022)
VW Arteon Shooting Brake ehybrid (2022 - heden)

Met de Mercedes en Passat best wel wat dingetjes gehad, maar die hadden geen relatie tot het hybride systeem. De Passat heeft mij zelfs 2x laten staan. De Arteon bevalt het allerbeste, ruim, rijdt goed, tot op heden probleemloos en ik vind hem mooi.

Het opladen van al deze auto's gaat vrij traag, max 16A en met de meegeleverde oplaadkabels zelfs maar met 10A. Maar ook daarmee is de accu met een uur of 5 wel vol. Ik rijd ca. 40% van de km's elektrisch, 14000 van de 35000km. Het is fijn dat je niet zo vaak hoeft te tanken.

De volgende zal waarschijnlijk een full electric worden, ik kijk momenteel naar de VW ID7 Tourer en Audi Q6. Benieuwd wat de prijzen volgend jaar gaan doen want mijn budget stijgt minder hard dan de prijsverhogingen de laatste tijd :{
leolinedancedonderdag 24 oktober 2024 @ 00:38
Wat ik mij nog wel afvraag is hoe het opladen in België en in mindere mate Frankrijk en Duitsland gaat. Niet zo zeer qua beschikbaarheid van laadpalen, maar meer de abonnementen etc. die ervoor nodig zijn. Of kun je met iedere EV overal opladen met je Leaseplan / Ayvens laaddruppel? Ik heb dit een jaar geleden ofzo wel eens geprobeerd in België met mijn PHEV en dat werkte toen 2x niet.
LoaLoa1donderdag 24 oktober 2024 @ 06:35
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 20:45 schreef APK het volgende:

[..]
Met een elektrische Kona (64 kWh) kom je een heel eind, zelf haal ik al de hele zomer meer dan 500km range uit de accu. En in de winter haal ik ook makkelijk 450km met wekelijks de zelfde rit waarbij ik op een dag 350km tot 400km rijd.
Dan moet je niet continu (gewoon af en toe :P) als een idioot optrekken en niet ver boven de max snelheid rijden want dan zakt het wel. Kun je dus voor kiezen.

Ik ben een paar keer in België geweest en in Wallonië zijn de laadpalen niet overmatig aanwezig maar met een beetje planning kun je genoeg vinden.
In Nederland moet je je best doen om laadpalen te ontwijken, het staat er echt vol mee en als je niet thuis kunt laden hoef je je nergens zorgen over te maken. Het is in het begin wel even puzzelen om de juste laadpas / app te vinden als je graag altijd voordelig wilt laden.

Zelf zou ik echt niet meer terug willen naar een benzine auto vanwege het rij-comfort van elektrisch en het onderweg laden (die paar keer per jaar dat ik dat nodig heb) was ik zo aan gewend.
Begrijp ik goed dat jij de elektrische Kona rijdt? Dus het aantal gehaalde km komt goed overeen met wat er opgegeven wordt? Dat zouwel goed zijn!
Nog een vraag... Hoe snel laad hij op naar 80%? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Wat betreft laadstress, die raak ik al langzaam kwijt door gebruikerservaringen van diverse mensen. Ook door jullie.
APKdonderdag 24 oktober 2024 @ 09:24
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 06:35 schreef LoaLoa1 het volgende:

Begrijp ik goed dat jij de elektrische Kona rijdt? Dus het aantal gehaalde km komt goed overeen met wat er opgegeven wordt? Dat zouwel goed zijn!
Nog een vraag... Hoe snel laad hij op naar 80%? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Wat betreft laadstress, die raak ik al langzaam kwijt door gebruikerservaringen van diverse mensen. Ook door jullie.
Ik heb inderdaad een elektrische Kona, niet het huidige model maar het facelift model en uit 2022.
Snelladen gaat niet supersnel en de snelheid neemt af naarmate de accu voller is.
Fastned heeft voor de meeste auto's informatie over de laadsnelheid, hier de snelheid / laadcurve van de Kona: https://support.fastned.n(...)405121276945-Hyundai

Dit heb ik ooit ergens van het Internet geplukt:

quote:
Good to know on fast chargers:

Battery temp < 1 degC : max power 18 kW

1 degC > Battery temp > 5 degC: max power 25 kW

5 degC > Battery temp > 15 degC : max power 40 kW

15 degC > Battery temp > 25 degC: max power 50 kW (50kW chargers) or 56 kW (>100kW chargers)

Battery temp > 25 degC: max power > 70 kW (>100kW chargers)

Ga er vanuit dat een 20-80% lading ongeveer 45min duurt dan zit je goed.
Bovenstaande info betreft snelladen, aan de paal in de straat hangt het van de snelheid van de paal af en meestal is dat 8kW - 11kW
SymbolicFrankvrijdag 25 oktober 2024 @ 13:10
Hoe staat het met de kleine en goedkope EV's, zoals de Citroën ë-C3? Ik heb begrepen dat de levering daarvan nog steeds wordt uitgesteld. Zo te zien zijn de enige EV's onder de 30.000 Euro die al leverbaar zijn de Dacia Spring, voor 19.000 Euro, en de Fiat 500e, voor 29.000 Euro. Dus eigenlijk alleen de Dacia Spring is goedkoop. Kom je die al tegen?

Ik dacht zelf eerst dat daar wel een grote markt voor zou zijn, maar die markt zit hem toch vooral bij de mensen met een eigen garage en zonnepanelen op het dak. Met alleen een oprit is het nog te doen, maar anders wordt het toch wel flink behelpen zolang de meeste parkeerplaatsen nog geen lader hebben. Kortom, de groep mensen die er het huis en het geld voor hebben, gaan voor een grotere EV en de mensen die dat niet hebben gaan liever voor een klein autootje met een verbrandingsmotor. En een elektrische fiets.

En tot voor kort waren de Chinese EV's natuurlijk ook heel betaalbaar en een stuk groter en luxer dan zo'n kleine Dacia of Fiat.
PressPlayOnTapevrijdag 25 oktober 2024 @ 16:51
Begin deze maand heb ik de knoop doorgehakt en ook een BEV gekocht. Voor mij is het de Volkswagen ID.4 geworden en de voorlopig geplande leverdatum staat op eind november. Zal voor mij de eerste keer elektrisch rijden worden, dus ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Helaas kan ik niet thuis laden, dus ben aangewezen op openbare laadpalen, maar gelukkig zijn er daarvan genoeg hier in de buurt (Utrecht stad). Enige wat ik nog enigszins verwarrend vind is te bepalen welke laadpassen en -apps nou handig zijn. Ik heb inmiddels een laaddruppel van ANWB en Laadkompas binnen en krijg een dezer dagen nog een laaddruppel van Vattenfal. Verder heb ik de apps van Tesla, FastNed en Ionity geïnstalleerd. Vermoed dat ik met deze combo voorlopig wel uit de voeten kan, maar adviezen hierin zijn welkom :)
CoolGuyvrijdag 25 oktober 2024 @ 17:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 13:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoe staat het met de kleine en goedkope EV's, zoals de Citroën ë-C3? Ik heb begrepen dat de levering daarvan nog steeds wordt uitgesteld. Zo te zien zijn de enige EV's onder de 30.000 Euro die al leverbaar zijn de Dacia Spring, voor 19.000 Euro, en de Fiat 500e, voor 29.000 Euro. Dus eigenlijk alleen de Dacia Spring is goedkoop. Kom je die al tegen?

Ik dacht zelf eerst dat daar wel een grote markt voor zou zijn, maar die markt zit hem toch vooral bij de mensen met een eigen garage en zonnepanelen op het dak. Met alleen een oprit is het nog te doen, maar anders wordt het toch wel flink behelpen zolang de meeste parkeerplaatsen nog geen lader hebben. Kortom, de groep mensen die er het huis en het geld voor hebben, gaan voor een grotere EV en de mensen die dat niet hebben gaan liever voor een klein autootje met een verbrandingsmotor. En een elektrische fiets.

En tot voor kort waren de Chinese EV's natuurlijk ook heel betaalbaar en een stuk groter en luxer dan zo'n kleine Dacia of Fiat.
De Citroen E-C3 stond hier eergisteren ofzo ietsje verderop in de straat te laden. Die lijkt dus wel geleverd te worden, al zegt 1 auto niets over de hoeveelheden waarin hij geleverd wordt.
APKzaterdag 26 oktober 2024 @ 02:29
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 16:51 schreef PressPlayOnTape het volgende:

Helaas kan ik niet thuis laden, dus ben aangewezen op openbare laadpalen, maar gelukkig zijn er daarvan genoeg hier in de buurt (Utrecht stad). Enige wat ik nog enigszins verwarrend vind is te bepalen welke laadpassen en -apps nou handig zijn. Ik heb inmiddels een laaddruppel van ANWB en Laadkompas binnen en krijg een dezer dagen nog een laaddruppel van Vattenfal. Verder heb ik de apps van Tesla, FastNed en Ionity geïnstalleerd. Vermoed dat ik met deze combo voorlopig wel uit de voeten kan, maar adviezen hierin zijn welkom :)
Volgens mij ben je goed voorbereid op weg met de keuze voor laadopties.
Met Tesla / Ionity / Fastned voor snelladen kom je een heel eind in NL (en Europa) als je niet al in de buurt van je huis genoeg geladen hebt om thuis te komen na een flinke rit met jouw ID4.

Ik zit in dezelfde situatie als jij maar dan in Amsterdam, thuisladen kan niet dus ik moet openbaar laden.
Meestal is de laadpas of app van de laadpaalaanbieder de meest voordelige optie, wie dat in Utrecht is weet ik niet maar als je het deelt kan ik of iemand anders helpen zoeken naar de voordeligste optie.

ANWB-laadpas heb ik ook maar gebruik ik nooit, handig als alles faalt :+
Vattenfall is perfect voor Vattenfall gebied en waar ik woon is de app via Equans dan weer het voordeligst.

Zelf heb ik ook een druppel van E-Flux (Road), dat kost je per sessie 30ct bovenop de kosten van de laadpaalanbieder.

ANWB, Vattenfall en E-Flux hebben ook allemaal apps.
Misschien handig om de bovenstaande apps op je telefoon te hebben om in het begin te checken, je gaat niet failliet als je die gebruikt bij laadpalen van een andere aanbieder maar je leert er wel van en de apps laten duidelijk zien wat een laadsessie kan gaan kosten per kW (Of Kw, of kWH, KwH. Schiet niet in de stress van figuren die daar dan weer op gaan verbeteren als ze prima weten waar je op doelt.)

Klink eigenlijk best wel kut allemaal, maar het is best simpel en na een paar weken rij je met een big smile! :Y)
PressPlayOnTapezaterdag 26 oktober 2024 @ 09:47
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 02:29 schreef APK het volgende:

[..]
Volgens mij ben je goed voorbereid op weg met de keuze voor laadopties.
Met Tesla / Ionity / Fastned voor snelladen kom je een heel eind in NL (en Europa) als je niet al in de buurt van je huis genoeg geladen hebt om thuis te komen na een flinke rit met jouw ID4.

Ik zit in dezelfde situatie als jij maar dan in Amsterdam, thuisladen kan niet dus ik moet openbaar laden.
Meestal is de laadpas of app van de laadpaalaanbieder de meest voordelige optie, wie dat in Utrecht is weet ik niet maar als je het deelt kan ik of iemand anders helpen zoeken naar de voordeligste optie.

ANWB-laadpas heb ik ook maar gebruik ik nooit, handig als alles faalt :+
Vattenfall is perfect voor Vattenfall gebied en waar ik woon is de app via Equans dan weer het voordeligst.

Zelf heb ik ook een druppel van E-Flux (Road), dat kost je per sessie 30ct bovenop de kosten van de laadpaalanbieder.

ANWB, Vattenfall en E-Flux hebben ook allemaal apps.
Misschien handig om de bovenstaande apps op je telefoon te hebben om in het begin te checken, je gaat niet failliet als je die gebruikt bij laadpalen van een andere aanbieder maar je leert er wel van en de apps laten duidelijk zien wat een laadsessie kan gaan kosten per kW (Of Kw, of kWH, KwH. Schiet niet in de stress van figuren die daar dan weer op gaan verbeteren als ze prima weten waar je op doelt.)

Klink eigenlijk best wel kut allemaal, maar het is best simpel en na een paar weken rij je met een big smile! :Y)
Duidelijk verhaal. Dank daarvoor! Bij mij in de buurt staan voornamelijk palen van GreenFlux en een enkele van Vattenfall.

Ik rijd nu inmiddels een kleine 10 jaar in een VW Passat Variant uit 2010, dus was wel toe aan iets nieuws. Kan dan ook niet wachten tot het moment van het telefoontje van de dealer, dat ie klaarstaat :)
nostramaandag 28 oktober 2024 @ 17:29
Polestar 2, bevalt redelijk goed. Automatische ingrepen staan veel te scherp ingesteld, waardoor je soms gecorrigeerd wordt terwijl dat totaal niet nodig is. Max snelheid van 165 is ook mêh, al slurpt-ie daarboven toch veel te veel. Laadoplossing thuis in de parkeergarage en bij elk bedrijf binnen de groep, dus daar geen problemen mee.
CoolGuymaandag 28 oktober 2024 @ 17:40
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:29 schreef nostra het volgende:
Polestar 2, bevalt redelijk goed. Automatische ingrepen staan veel te scherp ingesteld, waardoor je soms gecorrigeerd wordt terwijl dat totaal niet nodig is. Max snelheid van 165 is ook mêh, al slurpt-ie daarboven toch veel te veel. Laadoplossing thuis in de parkeergarage en bij elk bedrijf binnen de groep, dus daar geen problemen mee.
En je mag hier ook nergens 165 he. Al gaat mijn Tesla wel 200+ maar waarom zou ik dat doen, dan is ie veel te snel leeg. :P
nostramaandag 28 oktober 2024 @ 17:44
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En je mag hier ook nergens 165 he. Al gaat mijn Tesla wel 200+ maar waarom zou ik dat doen, dan is ie veel te snel leeg. :P
Ik ben ook nog wel eens in Duitsland te vinden en dan is 160 eigenlijk een ruksnelheid, (veel) te langzaam om links te rijden, veel te snel om rechts te rijden, dus dat is dan ontzettend oplettend rijden. Maar inderdaad, na 100 kilometer sta je dan weer aan de paal. Maar toen ik een Tesla (en daarvoor een Cupra op benzine) had, was het eens in de zoveel tijd wél leuk.
CoolGuymaandag 28 oktober 2024 @ 17:48
quote:
12s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik ben ook nog wel eens in Duitsland te vinden en dan is 160 eigenlijk een ruksnelheid, (veel) te langzaam om links te rijden, veel te snel om rechts te rijden, dus dat is dan ontzettend oplettend rijden. Maar inderdaad, na 100 kilometer sta je dan weer aan de paal. Maar toen ik een Tesla (en daarvoor een Cupra op benzine) had, was het eens in de zoveel tijd wél leuk.
Ik helaas ook want schoonfamilie :') maar goed, ik ben niet zo van het veel te hard rijden. En nu met een EV let ik daar nog eens extra op. Maar, zo'n Polestar is wel een lekkere bak op zich toch?
nostramaandag 28 oktober 2024 @ 17:53
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik helaas ook want schoonfamilie :') maar goed, ik ben niet zo van het veel te hard rijden. En nu met een EV let ik daar nog eens extra op. Maar, zo'n Polestar is wel een lekkere bak op zich toch?
Ja hoor, ik heb verder geen reden tot klagen. Heel gedoe om van de leasemaatschappij de reservesleutel te krijgen (anders kan je je telefoon niet koppelen), maar dat is uiteindelijk gelukt. Je moet niet te lang zijn, daar is de indeling aan de chauffeurskant te ingewikkeld voor. Maar ik ben 1,75, dus voor mij geen nadeel. En de benefits van de (nu nog) meestal beschikbare oplaadplekken in publieke parkeergelegenheden zijn ook altijd wel lekker.
CoolGuymaandag 28 oktober 2024 @ 17:55
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja hoor, ik heb verder geen reden tot klagen. Heel gedoe om van de leasemaatschappij de reservesleutel te krijgen (anders kan je je telefoon niet koppelen), maar dat is uiteindelijk gelukt. Je moet niet te lang zijn, daar is de indeling aan de chauffeurskant te ingewikkeld voor. Maar ik ben 1,75, dus voor mij geen nadeel. En de benefits van de (nu nog) meestal beschikbare oplaadplekken in publieke parkeergelegenheden zijn ook altijd wel lekker.
Mja maar ik heb dan meestal weer geen zin in boetes voor te lang blijven staan terwijl die auto al lang vol is, en ik ga er zeker niet voor terug als ik ergens in de stad ben of whatever.

Dus ik laad eigenlijk altijd thuis of bij de klant of op de zaak.
nostramaandag 28 oktober 2024 @ 17:59
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mja maar ik heb dan meestal weer geen zin in boetes voor te lang blijven staan terwijl die auto al lang vol is, en ik ga er zeker niet voor terug als ik ergens in de stad ben of whatever.

Dus ik laad eigenlijk altijd thuis of bij de klant of op de zaak.
Mja, ik kan me niet voorstellen dat daar echt actief op gecontroleerd wordt als je snoer eraan hangt (dat ding kan ook spontaan ermee stoppen) en meestal brandt het lampje gewoon blauw, ook als-ie vol zit. In het buitenland schijn je wel op te moeten letten dat er (bij Tesla ook volgens mij) een idle tarief gerekend wordt als je wel 'hangt', maar niet laadt. Da's vrij vervelend als je dat niet weet.
IkEetSlakkenmaandag 28 oktober 2024 @ 18:02
Rijd hier sinds februari 2020 een Hyundai Kona electric. Op zich prima tevreden. Heb er nu 245000 km op zitten en t enige wat vervangen is is de corner verlichting en een lampje van de kentekenplaat. Verder niets. Accu capaciteit is nog altijd vrijwel hetzelfde als in t begin. In de zomer iets van 480, in de winter iets van 400. Auto gaat er binnenkort uit en dan komt er als t goed is een nieuwe Renault 5 voor in de plaats. Laden doe ik thuis of bij klanten. Zit een simkaart tussen waarmee ik het laden tegen 45 cent per kwh terug krijg.
PressPlayOnTapewoensdag 20 november 2024 @ 15:11
Ik mag zaterdag mijn op 2 oktober bestelde Volkswagen ID.4 ophalen :) Dat is allemaal sneller gegaan dan verwacht, maar je hoort mij niet klagen! Wel wordt het voor mij de eerste keer dat ik een nieuwe auto ga rijden en dus ook ga ophalen. Hebben mensen nog tips waar op te letten bij het ophalen van een nieuwe auto?
devlinmrwoensdag 20 november 2024 @ 15:18
Rij nu bijna een jaar een 2e hands model 3 LR Dual Motor.
Hiervoor een lync.
Moet zeggen dat het me heel erg bevalt
Vakantie ook geen enkel probleem van huis naar Schiphol gaat prima op 1 lading en ook retour Düsseldorf was geen probleem. ;)
Heb nu 2x bij een Tesla laadpunt geladen, verder alles gewoon thuis
Socioswoensdag 20 november 2024 @ 18:41
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2024 15:11 schreef PressPlayOnTape het volgende:
Hebben mensen nog tips waar op te letten bij het ophalen van een nieuwe auto?
Transportschade

:T
GotenSSJwoensdag 20 november 2024 @ 18:46
Ik rij een Renault Megane E-tech (Iconic versie). Het bevalt allemaal prima, maar toen ik in Oktober naar Nederland ging met de auto vanuit Denemarken vond ik het toch allemaal niet zo prettig. Je bent zoveel langer onderweg als je met een EV op vakantie gaat, ten eerste heb je de laadstops natuurlijk maar ten tweede als je een keer tijd verliest kun je het ook niet meer goed maken omdat je de range zoveel naar beneden gaat als je wat harder rijdt dan 100. Dat is vrij vervelend als je bijna 1000km moet rijden.

Voor dagelijks woon/werk is het prima, als je een beetje slim bent met de tijden waarop je gaat laden bespaar je ook best wat, maar voor vakanties vond ik het echt gruwelijk irritant.
CoolGuydonderdag 21 november 2024 @ 09:30
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 18:46 schreef GotenSSJ het volgende:
Ik rij een Renault Megane E-tech (Iconic versie). Het bevalt allemaal prima, maar toen ik in Oktober naar Nederland ging met de auto vanuit Denemarken vond ik het toch allemaal niet zo prettig. Je bent zoveel langer onderweg als je met een EV op vakantie gaat, ten eerste heb je de laadstops natuurlijk maar ten tweede als je een keer tijd verliest kun je het ook niet meer goed maken omdat je de range zoveel naar beneden gaat als je wat harder rijdt dan 100. Dat is vrij vervelend als je bijna 1000km moet rijden.

Voor dagelijks woon/werk is het prima, als je een beetje slim bent met de tijden waarop je gaat laden bespaar je ook best wat, maar voor vakanties vond ik het echt gruwelijk irritant.
Dit lijkt me inderdaad wel een dingetje. Ik ga sowieso niet met de auto op vakantie, EV of niet, ik rij alleen maar met de auto naar de luchthaven, en dan laat ik 'm daar staan. Dat is echt prima te doen, maar met een EV op vakantie gaan lijkt me niet ideaal, tenzij je verzekerd bent van genoeg werkende laadpunten, dan zou ik er geen moeite mee hebben.
Citizen.Eraseddonderdag 21 november 2024 @ 09:46
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 18:46 schreef GotenSSJ het volgende:
Ik rij een Renault Megane E-tech (Iconic versie). Het bevalt allemaal prima, maar toen ik in Oktober naar Nederland ging met de auto vanuit Denemarken vond ik het toch allemaal niet zo prettig. Je bent zoveel langer onderweg als je met een EV op vakantie gaat, ten eerste heb je de laadstops natuurlijk maar ten tweede als je een keer tijd verliest kun je het ook niet meer goed maken omdat je de range zoveel naar beneden gaat als je wat harder rijdt dan 100. Dat is vrij vervelend als je bijna 1000km moet rijden.

Voor dagelijks woon/werk is het prima, als je een beetje slim bent met de tijden waarop je gaat laden bespaar je ook best wat, maar voor vakanties vond ik het echt gruwelijk irritant.
Zelfs op vakantie vond ik het wel meevallen. Het vergt wellicht een beetje planning, maar met snelladers ben je ook zo weer onderweg.
devlinmrdonderdag 21 november 2024 @ 10:26
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 18:46 schreef GotenSSJ het volgende:
Ik rij een Renault Megane E-tech (Iconic versie). Het bevalt allemaal prima, maar toen ik in Oktober naar Nederland ging met de auto vanuit Denemarken vond ik het toch allemaal niet zo prettig. Je bent zoveel langer onderweg als je met een EV op vakantie gaat, ten eerste heb je de laadstops natuurlijk maar ten tweede als je een keer tijd verliest kun je het ook niet meer goed maken omdat je de range zoveel naar beneden gaat als je wat harder rijdt dan 100. Dat is vrij vervelend als je bijna 1000km moet rijden.

Voor dagelijks woon/werk is het prima, als je een beetje slim bent met de tijden waarop je gaat laden bespaar je ook best wat, maar voor vakanties vond ik het echt gruwelijk irritant.
Officieel moet je natuurlijk elke 2,5uur pauzeren. Als je dan 15 - 30 minuten laadt dan zou dat in theorie geen langere reistijd betekenen.

In de praktijk reed ik met 1 tank diesel gewoon 1200 km in 1 ruk met 1 of 2 pitstops van 5 minuten
CoolGuyvrijdag 29 november 2024 @ 10:31
Nou, zojuist voor het eerst (dumb) Summon gebruikt. Parkeervakken in een parkeergarage zijn erg krap, dus auto achteruit uit het vak laten rijden. ^O^
Socioszaterdag 30 november 2024 @ 19:04
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2024 10:26 schreef devlinmr het volgende:
In de praktijk reed ik met 1 tank diesel gewoon 1200 km in 1 ruk met 1 of 2 pitstops van 5 minuten
Je moet hier maar zin in hebben…
Zwansenzaterdag 30 november 2024 @ 19:33
Kia EV3 besteld. De 81 kWh versie met 600+ actieradius. Benieuwd hoe dat gaat. :)

Verder is het een Private lease via ANWB en net nog een SEPP-subsidie *O*. Levertijd april. Gelukkig een oprit thuis dus binnenkort maar eens kijken wat voor laadpaal ik moet hebben.

Jullie nog tips voor een laadpaal waar je ook inzicht hebt in de kosten die je maakt voor je auto? Thuis namelijk gescheiden rekeningen (wat betreft onze auto’s dan) en handig om een beetje inzicht te hebben in de laadkosten. :P
CoolGuyzaterdag 30 november 2024 @ 19:37
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2024 19:33 schreef Zwansen het volgende:
Kia EV3 besteld. De 81 kWh versie met 600+ actieradius. Benieuwd hoe dat gaat. :)

Verder is het een Private lease via ANWB en net nog een SEPP-subsidie *O*. Levertijd april. Gelukkig een oprit thuis dus binnenkort maar eens kijken wat voor laadpaal ik moet hebben.

Jullie nog tips voor een laadpaal waar je ook inzicht hebt in de kosten die je maakt voor je auto? Thuis namelijk gescheiden rekeningen (wat betreft onze auto’s dan) en handig om een beetje inzicht te hebben in de laadkosten. :P
Ja, ik heb dat inzicht wel, maar dat komt omdat ik zakelijk lease, dus ik activeer die laadpaal thuis met de laadpas, en ik kan inloggen op een 'mijn omgeving' waar ik de laadinfo kan zien.

Maar op de paal zelf, dat weet ik niet.

Edit: ik weet niet hoe dat werkt bij een EV3, maar ik heb mijn Tesla geintegreerd in mijn Home Assistant omgeving, dus ik kan ook dáár zien hoeveel er geladen wordt. En dat dan dus live, per uur, dag, maand, jaar, whatever.
Socioszaterdag 30 november 2024 @ 19:38
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2024 19:33 schreef Zwansen het volgende:
Verder is het een Private lease via ANWB en net nog een SEPP-subsidie *O*.
Hoe kan dat nou? De pot is leeg. :o
Zwansenzaterdag 30 november 2024 @ 20:39
quote:
3s.gif Op zaterdag 30 november 2024 19:38 schreef Socios het volgende:

[..]
Hoe kan dat nou? De pot is leeg. :o
Ja paar weken geleden al besteld hoor, maar was dus wel een van de laatste.
devlinmrzondag 1 december 2024 @ 01:41
quote:
3s.gif Op zaterdag 30 november 2024 19:04 schreef Socios het volgende:

[..]
Je moet hier maar zin in hebben…
Mwoah, gaat vrij moeiteloos. Zeker 's nachts
CoolGuyvrijdag 6 december 2024 @ 13:29
Ik ben wel benieuwd voor hoeveel euro mensen hier gemiddeld per maand zo laden? Voor mij is dat tot nu toe gemiddeld ¤ 49,95 per maand.
investeerdertjezaterdag 7 december 2024 @ 01:30
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 13:29 schreef CoolGuy het volgende:
Ik ben wel benieuwd voor hoeveel euro mensen hier gemiddeld per maand zo laden? Voor mij is dat tot nu toe gemiddeld ¤ 49,95 per maand.
Zonder kilometers en stroomtarief is dit natuurlijk een nutteloos getal.

Dat daargelaten, hoeveel km haal jij nu in de winter?
CoolGuyzaterdag 7 december 2024 @ 12:12
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 01:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zonder kilometers en stroomtarief is dit natuurlijk een nutteloos getal.

Dat daargelaten, hoeveel km haal jij nu in de winter?
Dat is lastig te berekenen omdat ik ook bij klanten laad als het zo uitkomt. Ik weet dat ik thuis 219,72 km geladen heb in november, en de kostprijs daarvan was 57,51 euro. Die kostprijs is opgebouwd uit 2 tarieven, te weten 23ct dal en 30ct normaal, en ik laad wanneer het me uitkomt.

Het enige wat ik daarop kan zeggen op de range is dit; Ik moest recent in de avond, toen het koud was, op kantoor zijn voor een vergadering. Kantoor is zo'n 80km weg. Ik moet ook naar huis, dat maakt 160km. Ik ben thuis weg gereden met 100% accu, en kwam aan met 81%, dus 19% verbruik. Op de terugweg heb ik harder gereden, maar en toen heb ik 20% verbruikt. Met andere woorden, gebaseerd op puur die getallen zou 160km me dus 39% accu kosten. Dat betekent dus dat ik 410 km kan rijden op een volle accu. Dat valt me helemaal niks tegen, maar, het vroor niet, het was rond de 5 graden.

Maar, dat was maar 1 avond, en 2 ritten, dus dat zegt niet zo heel veel. Ik denk dat als ik dat vaker zou doen bij écht koud weer, dus onder nul, dat ik de 390km niet zou halen op een volle accu. Nu rij ik enkele rit nooit 390km, dus ik vind het prima, want zodra ik thuis ben of bij een klant gaat hij toch weer aan de lader, over het algemeen. Al met al valt het me dus helemaal niks tegen.

Edit: in de zomer was dat wel beduidend meer trouwens, toen haalde ik tegen de 500km aan, dus die temperatuurinvloed is toch relatief groot.

[ Bericht 2% gewijzigd door CoolGuy op 07-12-2024 12:21:10 ]
investeerdertjezaterdag 7 december 2024 @ 12:23
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 12:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is lastig te berekenen omdat ik ook bij klanten laad als het zo uitkomt. Ik weet dat ik thuis 219,72 km geladen heb in november, en de kostprijs daarvan was 57,51 euro. Die kostprijs is opgebouwd uit 2 tarieven, te weten 23ct dal en 30ct normaal, en ik laad wanneer het me uitkomt.

Het enige wat ik daarop kan zeggen op de range is dit; Ik moest recent in de avond, toen het koud was, op kantoor zijn voor een vergadering. Kantoor is zo'n 80km weg. Ik moet ook naar huis, dat maakt 160km. Ik ben thuis weg gereden met 100% accu, en kwam aan met 81%, dus 19% verbruik. Op de terugweg heb ik harder gereden, maar en toen heb ik 20% verbruikt. Met andere woorden, gebaseerd op puur die getallen zou 160km me dus 39% accu kosten. Dat betekent dus dat ik 410 km kan rijden op een volle accu. Dat valt me helemaal niks tegen, maar, het vroor niet, het was rond de 5 graden.

Maar, dat was maar 1 avond, en 2 ritten, dus dat zegt niet zo heel veel. Ik denk dat als ik dat vaker zou doen bij écht koud weer, dus onder nul, dat ik de 390km niet zou halen op een volle accu. Nu rij ik enkele rit nooit 390km, dus ik vind het prima, want zodra ik thuis ben of bij een klant gaat hij toch weer aan de lader, over het algemeen. Al met al valt het me dus helemaal niks tegen.

Edit: in de zomer was dat wel beduidend meer trouwens, toen haalde ik tegen de 500km aan, dus die temperatuurinvloed is toch relatief groot.
De range bij kouder weer valt mij niets tegen idd. Ik schrik wel een beetje van de prijs per kilometer, 26 cent.
CoolGuyzaterdag 7 december 2024 @ 12:27
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 12:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De range bij kouder weer valt mij niets tegen idd. Ik schrik wel een beetje van de prijs per kilometer, 26 cent.
Ik kan toch normaal gesproken goed rekenen, maar ik zie even niet hoe je aan 26ct per km komt. Ben ik vannacht IQ verloren of wat? :{

Nu boeit me die kostprijs uiteindelijk niet want ik betaal het niet zelf he, dat doet de werkgever, net als dat het me niet boeide wat benzine en eerder diesel per liter kostte, maar ik vind 26ct ook veel klinken.
investeerdertjezaterdag 7 december 2024 @ 14:02
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 12:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik kan toch normaal gesproken goed rekenen, maar ik zie even niet hoe je aan 26ct per km komt. Ben ik vannacht IQ verloren of wat? :{

Nu boeit me die kostprijs uiteindelijk niet want ik betaal het niet zelf he, dat doet de werkgever, net als dat het me niet boeide wat benzine en eerder diesel per liter kostte, maar ik vind 26ct ook veel klinken.
57.51/219.72 of reken ik dan raar 😅
CoolGuyzaterdag 7 december 2024 @ 14:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 14:02 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
57.51/219.72 of reken ik dan raar 😅
Maar dat is niet 26ct per km, dat is 26ct per kWh, wat wel logisch is, want mijn tarieven zijn 23ct en 30ct, wat het gemiddeld dus 26,5 ct maakt.

Maar dat is niet hetzelfde als 26ct per gereden KM?
investeerdertjezaterdag 7 december 2024 @ 14:10
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 14:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is niet 26ct per km, dat is 26ct per kWh, wat wel logisch is, want mijn tarieven zijn 23ct en 30ct, wat het gemiddeld dus 26,5 ct maakt.

Maar dat is niet hetzelfde als 26ct per gereden KM?
Oh God. Hehe nee je hebt helemaal gelijk. Ik ben duidelijk nog niet wakker 🤣🤣🤣
CoolGuyzaterdag 7 december 2024 @ 14:13
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 14:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Oh God. Hehe nee je hebt helemaal gelijk. Ik ben duidelijk nog niet wakker 🤣🤣🤣
Tering gast, je hebt me hier laten rekenen als een halve zool. Ik dacht het kán niet zijn dat ik dit niet snap, en ik maar van alles proberen en ik kwam maar niet op 26ct per km uit.

ZIT JE ME HIER GODVERREDOMME EEN BIETJE VOOR HET LAPJE TE HOUDEN!
investeerdertjezaterdag 7 december 2024 @ 14:15
quote:
12s.gif Op zaterdag 7 december 2024 14:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Tering gast, je hebt me hier laten rekenen als een halve zool. Ik dacht het kán niet zijn dat ik dit niet snap, en ik maar van alles proberen en ik kwam maar niet op 26ct per km uit.

ZIT JE ME HIER GODVERREDOMME EEN BIETJE VOOR HET LAPJE TE HOUDEN!
Hahaha nee ik zit ook nog eens te lezen en ik snap oprecht niet hoe ik dit in mijn hoofd heb gehaald.
CoolGuyzaterdag 7 december 2024 @ 14:17
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 14:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hahaha nee ik zit ook nog eens te lezen en ik snap oprecht niet hoe ik dit in mijn hoofd heb gehaald.
De auto zegt me op basis van de laatste gereden km's dat ik op een gemiddelde van 139 Wh per km heb gedaan, maar dat is niet zo raar want dat was gewoon hier in de buurt. Dat zou betekenen dat als ik heb geladen in de daluren (en dat is de afgelopen week zo geweest) dan heeft me 1 kWh 23ct gekost, dus als ik per km 139 Wh verbruik dan kom ik op...ehhh...

Nou, als 1000 Wh = 23ct, dan is 139 Wh dus 7,19x minder, oftewel, als ik dan 23ct / 7,19 doe dan kom ik op ¤ 0,0319, oftewel 3,2ct per km? Dat is niet 26ct per km. :P
investeerdertjezaterdag 7 december 2024 @ 14:22
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 14:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De auto zegt me op basis van de laatste gereden km's dat ik op een gemiddelde van 139 Wh per km heb gedaan, maar dat is niet zo raar want dat was gewoon hier in de buurt. Dat zou betekenen dat als ik heb geladen in de daluren (en dat is de afgelopen week zo geweest) dan heeft me 1 kWh 23ct gekost, dus als ik per km 139 Wh verbruik dan kom ik op...ehhh...

Nou, als 1000 Wh = 23ct, dan is 139 Wh dus 7,19x minder, oftewel, als ik dan 23ct / 7,19 doe dan kom ik op ¤ 0,0319, oftewel 3,2ct per km? Dat is niet 26ct per km. :P
Het is maar een factor 8 verschil... Ofzo... Oops.

Maar zo is het een stuk aantrekkelijker. Ik overweeg een occasion Tesla te kopen 🤷‍♂️
CoolGuyzaterdag 7 december 2024 @ 14:25
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 14:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het is maar een factor 8 verschil... Ofzo... Oops.

Maar zo is het een stuk aantrekkelijker. Ik overweeg een occasion Tesla te kopen 🤷‍♂️
Ik zou dat wel doen. Ik was eerst niet zo van het EV rijden, omdat laadstress en zo. Met collega's gesproken en die ontkrachtten dat allemaal. Nu heb ik het inderdaad ervaren en die laadstress is er gewoon niet. Niet eens een beetje. En de rijervaring van een EV is erg prettig. Ik heb destijds ook gekeken naar andere EV's buiten Tesla, maar wil je in een andere auto aan dezelfde uitrusting komen ben je meer geld kwijt.

Het totaalpakket is gewoon erg aantrekkelijk. Ik zou het niet overwegen, ik zou het gewoon doen. Dwz, als de overweging vooral is doe ik een Tesla of een andere EV, dus dat de keuze voor EV al definitief is.
investeerdertjezaterdag 7 december 2024 @ 14:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 14:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zou dat wel doen. Ik was eerst niet zo van het EV rijden, omdat laadstress en zo. Met collega's gesproken en die ontkrachten dat allemaal Nu heb ik het inderdaad ervaren en die laadstress is er gewoon niet. Niet eens een beetje. En de rijervaring van een EV is erg prettig. Ik heb destijds ook gekeken naar andere EV's buiten Tesla, maar wil je in een andere auto aan dezelfde uitrusting komen ben je meer geld kwijt.

Het totaalpakket is gewoon erg aantrekkelijk. Ik zou het niet overwegen, ik zou het gewoon doen. Dwz, als de overweging vooral is doe ik een Tesla of een andere EV, dus dat de keuze voor EV al definitief is.
Nee Tesla was al wel definitief. Verder is het vooral ook timing. Mijn dieseltje rijd nu nog voor 6, nog wat per kilometer. Dus het is meer dat hij nog niet op is en nog zonder reparaties door beurten etc komt.

Ik rijd 1000+- per week. Dus ik sta wel iets vaker te laden hehe
CoolGuyzaterdag 7 december 2024 @ 14:31
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 14:29 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee Tesla was al wel definitief. Verder is het vooral ook timing. Mijn dieseltje rijd nu nog voor 6, nog wat per kilometer. Dus het is meer dat hij nog niet op is en nog zonder reparaties door beurten etc komt.

Ik rijd 1000+- per week. Dus ik sta wel iets vaker te laden hehe
Oh 1000+ km. Ja daar kom ik niet aan. Maar, je kunt echt overal laden, ik ben nog op geen plek geweest qua klanten waar ik niet bij het gebouw kon laden, of anders in een parkeergarage, of aan de straat, of of of, dus ik zou me daar niet druk over maken.
investeerdertjezaterdag 7 december 2024 @ 14:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 14:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oh 1000+ km. Ja daar kom ik niet aan. Maar, je kunt echt overal laden, ik ben nog op geen plek geweest qua klanten waar ik niet bij het gebouw kon laden, of anders in een parkeergarage, of aan de straat, of of of, dus ik zou me daar niet druk over maken.
Oh nee, laden kan echt bijna overal inderdaad. Het is meer dat ik 360 zonder specifiek bijladen wil kunnen halen. Dan kan ik hem thuis weer van de zon laden 😇
CoolGuyzaterdag 7 december 2024 @ 14:34
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 14:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Oh nee, laden kan echt bijna overal inderdaad. Het is meer dat ik 360 zonder specifiek bijladen wil kunnen halen. Dan kan ik hem thuis weer van de zon laden 😇
Ja maar 360km moet kunnen. Ja, dat van de zon laden is ook een van de redenen dat ik een EV heb genomen, want elke kWh vanaf het dak is gratis, ik krijg er gewoon mijn stroomtarief voor én ik lever minder terug dus bij een volgend energiecontract ook minder boete.
TheFreshPrincedinsdag 17 december 2024 @ 20:20
Vanaf morgen ben ik ook eigenaar van een volledige EV.

Een Mercedes eVito bestelbus (L2H1 formaat) uit 2022 in dit geval, privé aangeschaft.

Heb de Stellantis bus ook bekeken (Peugeot E-Expert en varianten daarvan van Toyota, Citroën, Fiat en Opel) maar de Mercedes voelt en oogt toch wat degelijker, bijvoorbeeld als ik de achterdeur sluit. Of dat in de praktijk ook zo is moet nog blijken :P

De oude Vito's van eind 00's hadden een reputatie van snel roesten maar ik mag hopen dat ze dat na 15 jaar onder de knie hebben.

Het is een bus met minder dan 10.000km op de teller dus zo goed als nieuw, geen deukje of krasje gevonden iig.

Ben benieuwd hoe het bevalt, de testrit was prima. Het is het model met 66kWh accu en dat is ruim voldoende, de 41kWh uitvoering was ook voldoende geweest maar deze was wel heel netjes.

Ik rij er vooral mee in de regio, komend jaar vooral om te klussen en verhuizen.
CoolGuydinsdag 17 december 2024 @ 21:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vanaf morgen ben ik ook eigenaar van een volledige EV.

Een Mercedes eVito bestelbus (L2H1 formaat) uit 2022 in dit geval, privé aangeschaft.

Heb de Stellantis bus ook bekeken (Peugeot E-Expert en varianten daarvan van Toyota, Citroën, Fiat en Opel) maar de Mercedes voelt en oogt toch wat degelijker, bijvoorbeeld als ik de achterdeur sluit. Of dat in de praktijk ook zo is moet nog blijken :P

De oude Vito's van eind 00's hadden een reputatie van snel roesten maar ik mag hopen dat ze dat na 15 jaar onder de knie hebben.

Het is een bus met minder dan 10.000km op de teller dus zo goed als nieuw, geen deukje of krasje gevonden iig.

Ben benieuwd hoe het bevalt, de testrit was prima. Het is het model met 66kWh accu en dat is ruim voldoende, de 41kWh uitvoering was ook voldoende geweest maar deze was wel heel netjes.

Ik rij er vooral mee in de regio, komend jaar vooral om te klussen en verhuizen.
He tof! Foto's? :9
TheFreshPrincedinsdag 17 december 2024 @ 21:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 21:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
He tof! Foto's? :9
Binnenkort ;)
APKdinsdag 17 december 2024 @ 22:20
Ik ben nu op vakantie en rij weer drie weken met een 'normale' auto (een Peugeot 2008).
Wel lekker om niet de range in de gaten te moeten houden, maar verder voelt het allemaal wel een beetje lomp en ouderwets in vergelijking met elektrisch rijden.
Het voelt alsof je in een elektrische auto iets meer extra bang for buck krijgt qua luxe en rijervaring.

Kan zijn dat een elektrische 2008 ook vrij simpel is, maar heb het gevoel dat die ook iets moderner is dan de standaard versie.
TheFreshPrincewoensdag 18 december 2024 @ 17:59
Busje opgehaald uit Groningen vandaag, gelijk testritje Groningen, Drachten, Burgum en via wat binnendoor wegen weer terug naar huis.

Had nog 149km range over, dus meer dan zat.

Geen foto meer gemaakt, het was al vroeg donker.
CoolGuywoensdag 18 december 2024 @ 18:18
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Busje opgehaald uit Groningen vandaag, gelijk testritje Groningen, Drachten, Burgum en via wat binnendoor wegen weer terug naar huis.

Had nog 149km range over, dus meer dan zat.

Geen foto meer gemaakt, het was al vroeg donker.
Wat was de range toen je vertrok?
TheFreshPrincewoensdag 18 december 2024 @ 18:43
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wat was de range toen je vertrok?
220km maar hij zat niet helemaal vol.

280km is de opgave maar dat lijkt me wat optimistisch in de winter.
CoolGuywoensdag 18 december 2024 @ 18:44
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
220km maar hij zat niet helemaal vol.

280km is de opgave maar dat lijkt me wat optimistisch in de winter.
Tja, ik zit te wachten tot het ECHT koud is om te kijken wat dat met de range doet. Tot nu toe merk ik er niet heel erg veel van, maar het koudste was ook 2 graden ofzo.
TheFreshPrincewoensdag 18 december 2024 @ 18:45
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Tja, ik zit te wachten tot het ECHT koud is om te kijken wat dat met de range doet. Tot nu toe merk ik er niet heel erg veel van, maar het koudste was ook 2 graden ofzo.
Ja, ben ook wel benieuwd.
Meeste ritten zijn zo'n 10-30km + retour dus dat zal geen enkel probleem opleveren.
CoolGuywoensdag 18 december 2024 @ 18:46
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, ben ook wel benieuwd.
Meeste ritten zijn zo'n 10-30km + retour dus dat zal geen enkel probleem opleveren.
Nee dat is niks joh, dat lukt zonder meer altijd. Maar hebben we al foto's? :P
TheFreshPrincewoensdag 18 december 2024 @ 18:48
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee dat is niks joh, dat lukt zonder meer altijd. Maar hebben we al foto's? :P
Te donker ;)
TheFreshPrincedonderdag 19 december 2024 @ 11:22
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 18:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Te donker ;)
Hierbij:

IfezgX0.png

9EgMYOx.png

ThoR7VE.png

Bij m'n volgende woning heb ik een stuk of 8 parkeerplekken achterop het erf dus dan hoef ik niet meer ingewikkeld te doen met auto's wisselen op de oprit. Dat is nu nog even behelpen (al is is dit ook al een luxe natuurlijk).
CoolGuydonderdag 19 december 2024 @ 19:31
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hierbij:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Bij m'n volgende woning heb ik een stuk of 8 parkeerplekken achterop het erf dus dan hoef ik niet meer ingewikkeld te doen met auto's wisselen op de oprit. Dat is nu nog even behelpen (al is is dit ook al een luxe natuurlijk).
Oef, die kleur is 't niet helemaal, maar, lekker rondkarren op stroom is dikke prima natuurlijk.
TheFreshPrincedonderdag 19 december 2024 @ 19:34
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 19:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oef, die kleur is 't niet helemaal, maar, lekker rondkarren op stroom is dikke prima natuurlijk.
Ik vind die kleur juist wel fijn, tussen alle witte, zwarte en grijze busjes ;)

Deze vind je tenminste nog terug op een parkeerterrein.
Ben sowieso wel van de kleuren als het om auto's gaat.

Mijn oude V50 was ook blauw.

5BjsKio.jpg

En m'n 740 ook.

J4eO8mp.jpg
CoolGuydonderdag 19 december 2024 @ 19:35
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 19:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vind die kleur juist wel fijn, tussen alle witte, zwarte en grijze busjes ;)

Deze vind je tenminste nog terug op een parkeerterrein.
Ben sowieso wel van de kleuren als het om auto's gaat.

Mijn oude V50 was ook blauw.

[ afbeelding ]
Nee dat ie opvalt dat snap ik wel. Maar dat busje is net de bus naar Smurfenland. :P
TheFreshPrincedonderdag 19 december 2024 @ 19:36
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 19:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee dat ie opvalt dat snap ik wel. Maar dat busje is net de bus naar Smurfenland. :P
Ja, of ze denken dat ik de bezorgdienst van Albert Heijn ben.

Maar ik vind het oprecht een prima kleur. Sowieso zijn kleuren modegevoelig.

Mss plak ik er wel een paar Smurfen stickers op :+

Of een foto van Danny DeVito.
Het is tenslotte een eVito.
CoolGuydonderdag 19 december 2024 @ 19:38
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 19:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, of ze denken dat ik de bezorgdienst van Albert Heijn ben.

Maar ik vind het oprecht een prima kleur. Sowieso zijn kleuren modegevoelig.
Ja of Coolblue. Naja maakt ook niet uit uiteindelijk, ding is gewoon praktisch.
TheFreshPrincedonderdag 19 december 2024 @ 19:43
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 19:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja of Coolblue. Naja maakt ook niet uit uiteindelijk, ding is gewoon praktisch.
6m3 laadruimte en als nieuw.

Er zijn nog wel 2 probleempjes:
- 1 van de 2 sleutels doet het niet (bij proefrit niet gemerkt of getest, had toevallig net de werkende van de 2 gebruikt)
- ruitensproeier doet het niet (het regende tijdens de proefrit dus niets van gemerkt)

Maar heb al een afspraak staan om dat nog even te laten fixen, dat komt wel goed.

Verder niets kunnen ontdekken gelukkig.

Opladen heb ik vandaag gedaan met 1,2kW (6 Ampere limiet ingesteld in de auto) want op die groep in de garage heb ik ook een aantal Folding@home computers draaien die ook wel wat lusten.

Als ik dat allemaal in 1x aanzet vliegt de automaat er wss uit :P

Tevens het laden beperkt op 80% in het menu, dat is voldoende range voor 99% van de ritten en het is zo aan te passen als ik verder moet.

Bij m'n volgende woning (maart overdracht) komt een 3-fasen laadpaal, mogelijk een SolarEdge die overweg kan met de nog te plaatsen panelen + omvormer. Die kan namelijk het laden afstemmen op de hoeveelheid zonlicht.
CoolGuydonderdag 19 december 2024 @ 19:47
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2024 19:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
6m3 laadruimte en als nieuw.

Er zijn nog wel 2 probleempjes:
- 1 van de 2 sleutels doet het niet (bij proefrit niet gemerkt of getest, had toevallig net de werkende van de 2 gebruikt)
- ruitensproeier doet het niet (het regende tijdens de proefrit dus niets van gemerkt)

Maar heb al een afspraak staan om dat nog even te laten fixen, dat komt wel goed.

Verder niets kunnen ontdekken gelukkig.

Opladen heb ik vandaag gedaan met 1,2kW (6 Ampere limiet) want op die groep in de garage heb ik ook een aantal Folding@home computers draaien die ook wel wat lusten.

Als ik dat allemaal in 1x aanzet vliegt de automaat er wss uit :P

Tevens het laden beperkt op 80% in het menu, dat is voldoende range voor 99% van de ritten en het is zo aan te passen als ik verder moet.

Bij m'n volgende woning (maart overdracht) komt een 3-fasen laadpaal, mogelijk een SolarEdge die overweg kan met de nog te plaatsen panelen + omvormer. Die kan namelijk het laden afstemmen op de hoeveelheid zonlicht.
Elektrisch rijden _O_ _O_ *O* *O*

:P ;)
TheFreshPrincevrijdag 20 december 2024 @ 12:23
https://www.nu.nl/economie/6339780/subsidiepot-voor-tweedehands-elektrische-autos-is-leeg.html

Niet eens bij stilgestaan dat er subsidie was. Weet ook niet of dat kan voor een bestelbus.
Maar het is wel goed ;)
RodenCityvrijdag 20 december 2024 @ 13:47
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.nu.nl/economie/6339780/subsidiepot-voor-tweedehands-elektrische-autos-is-leeg.html

Niet eens bij stilgestaan dat er subsidie was. Weet ook niet of dat kan voor een bestelbus.
Maar het is wel goed ;)
Daar is je nieuwwaarde van de bus iets te hoog voor, geldt tot een nieuwprijs van 45K, beetje googlen zie ik dat die van jouw daar waarschijnlijk iets boven valt...... O-)
TheFreshPrincevrijdag 20 december 2024 @ 14:33
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 13:47 schreef RodenCity het volgende:

[..]
Daar is je nieuwwaarde van de bus iets te hoog voor, geldt tot een nieuwprijs van 45K, beetje googlen zie ik dat die van jouw daar waarschijnlijk iets boven valt...... O-)
Oh ja, da's waar ook. Naja, ik ben toch niet voor die subsidies.

Voor m'n 2 warmtepompen volgend jaar vraag ik ze wel aan maar uiteindelijk zie ik liever dat ze het afschaffen, het is geld rondpompen wat uiteindelijk bij het bedrijfsleven terecht komt. Leveranciers in Nederland verhogen de prijzen omdat er subsidie op zit, in Spanje zijn ze veel goedkoper.
LoaLoa1dinsdag 24 december 2024 @ 12:41
Even een vraag voor de ervaren gebruikers. Mijn auto is besteld en komt in januari. Nu zei een collega, bestel een shell recharge pas voor het geval het pasje van de leasemaatschappij het niet doet.

Goed punt, dus heb dat pasje besteld en geactiveerd. Er staat in de app bij de laadpas: niet opengesteld voor publiek laden. Klopt dit? Of kan ik dan nog steeds niet openbaar laden?
CoolGuydinsdag 24 december 2024 @ 12:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 12:41 schreef LoaLoa1 het volgende:
Even een vraag voor de ervaren gebruikers. Mijn auto is besteld en komt in januari. Nu zei een collega, bestel een shell recharge pas voor het geval het pasje van de leasemaatschappij het niet doet.

Goed punt, dus heb dat pasje besteld en geactiveerd. Er staat in de app bij de laadpas: niet opengesteld voor publiek laden. Klopt dit? Of kan ik dan nog steeds niet openbaar laden?
Geen idee. Ik ken het hele principe van 'voor het geval het pasje van de LM het niet doet' niet. Als ik een tank/laadpas krijg doet die het altijd direct overal, dus die beperking zou ik niet interpreteren als een fout maar als opzet.
APKwoensdag 25 december 2024 @ 00:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 12:41 schreef LoaLoa1 het volgende:
Even een vraag voor de ervaren gebruikers. Mijn auto is besteld en komt in januari. Nu zei een collega, bestel een shell recharge pas voor het geval het pasje van de leasemaatschappij het niet doet.

Goed punt, dus heb dat pasje besteld en geactiveerd. Er staat in de app bij de laadpas: niet opengesteld voor publiek laden. Klopt dit? Of kan ik dan nog steeds niet openbaar laden?
Niet opengesteld voor publiek laden klinkt meer alsof het over een laadpaal gaat dan over een laadpas.
Heb je misschien geprobeerd de laadpas aan een bepaalde laadpaal te koppelen?
CoolGuywoensdag 25 december 2024 @ 12:41
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 00:02 schreef APK het volgende:

[..]
Niet opengesteld voor publiek laden klinkt meer alsof het over een laadpaal gaat dan over een laadpas.
Heb je misschien geprobeerd de laadpas aan een bepaalde laadpaal te koppelen?
Ah, slim. Áls het eigenlijk de laadpaal is, dan snap ik het. Mijn laadpaal is ook niet opengesteld voor publiek laden. Dat betekent zoveel als dat de laadpaal niét geactiveerd kan worden door om het even welke pas. Ik heb 3 passen bij mijn laadpaal.

2x een pas van de leverancier, en die zijn gekoppeld aan de laadpaal. Tevens ook de laadpas van de leasemaatschappij, en die is ook gekoppeld aan de laadpaal. De 2 kaarten van de leverancier gebruik ik niet dus die liggen in de kast.

Als ik inlog op de paal zie ik ook 3 geactiveerde passen. Ik kan dus bv niet mijn bankpas erbij houden, dat gaat niet werken. Het moét per sé 1 van die 3 passen zijn. Ik kreeg de laadpas van de LM eerder dan ik de auto kon ophalen, dus ik heb de infomatie van die pas doorgegeven aan de leverancier van de laadpaal, zodat zij hem konden koppelen aan de laadpaal.

Als ik dat niet had gedaan had de laadpas van de LM ook 'niet gewerkt', maar dat is dus wel een handmatige actie geweest. Dat is dus in die zin een beperking van de laadpaal inderdaad. Die pas doet het overal, maar omdat die paal alleen werkt met gekoppelde kaarten gaat dat niet werken als ik die pas niet eerst had laten koppelen.
LoaLoa1woensdag 25 december 2024 @ 18:18
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 00:02 schreef APK het volgende:

[..]
Niet opengesteld voor publiek laden klinkt meer alsof het over een laadpaal gaat dan over een laadpas.
Heb je misschien geprobeerd de laadpas aan een bepaalde laadpaal te koppelen?
Ik heb, zover ik weet, geen laadpaal proberen te koppelen. Ik ga volgende week wel contact opnemen en kijken wat het exact betekend. Misschien heb ik bij het activeren wild geklikt en wat anders aangeklikt. Geen idee. Als ik het weet, meld ik mij weer met het antwoord. Ben wel benieuwd hoe het nu zit.
LoaLoa1woensdag 25 december 2024 @ 18:19
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2024 12:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ah, slim. Áls het eigenlijk de laadpaal is, dan snap ik het. Mijn laadpaal is ook niet opengesteld voor publiek laden. Dat betekent zoveel als dat de laadpaal niét geactiveerd kan worden door om het even welke pas. Ik heb 3 passen bij mijn laadpaal.

2x een pas van de leverancier, en die zijn gekoppeld aan de laadpaal. Tevens ook de laadpas van de leasemaatschappij, en die is ook gekoppeld aan de laadpaal. De 2 kaarten van de leverancier gebruik ik niet dus die liggen in de kast.

Als ik inlog op de paal zie ik ook 3 geactiveerde passen. Ik kan dus bv niet mijn bankpas erbij houden, dat gaat niet werken. Het moét per sé 1 van die 3 passen zijn. Ik kreeg de laadpas van de LM eerder dan ik de auto kon ophalen, dus ik heb de infomatie van die pas doorgegeven aan de leverancier van de laadpaal, zodat zij hem konden koppelen aan de laadpaal.

Als ik dat niet had gedaan had de laadpas van de LM ook 'niet gewerkt', maar dat is dus wel een handmatige actie geweest. Dat is dus in die zin een beperking van de laadpaal inderdaad. Die pas doet het overal, maar omdat die paal alleen werkt met gekoppelde kaarten gaat dat niet werken als ik die pas niet eerst had laten koppelen.
Zoals jij het beschrijft klinkt het logisch. Helaas heb ik geen eigen laadpaal. Dat zou wel ideaal zijn geweest.
Managarmvrijdag 3 januari 2025 @ 11:50
Ik heb gisteren een Renault Zoe gekocht, vooral voor lokaal gebruik. Boodschappen doen, omgeving verkennen. Gekocht in Lissabon, accu 90 procent, naar huis gereden (300 kilometer) en had nog 45 kilometer over. Ik moet wel zeggen dat ik erg rustig gereden heb om het te halen.

Kh74vFPl.jpg

[ Bericht 15% gewijzigd door Managarm op 03-01-2025 12:19:20 ]
CoolGuyvrijdag 3 januari 2025 @ 19:05
Nu het jaar voorbij is heb ik ook even berekend wat het gekost heeft aan energie/geld gemiddeld om een km te rijden. Ik heb dit jaar 8.656 km gereden (want auto gekregen ergens 2e helft juni). en daarvoor heb ik gebruikt 1.785 kWh. Dat komt dus neer op 0,206 Wh per km. Dat is relatief veel, maar ja, ietwat zwaar voetje dus. :P

Hoe dan ook, 0,206 Wh is 0,21 (afgerond) kWh per km oftewel 6,3ct per km.
Kleffe_Dopmaandag 6 januari 2025 @ 13:27
Hier sinds anderhalf jaar een 2023 Tesla Model 3 RWD. Nog geen moment spijt van gehad, hiervoor kort een E-Niro gehad die ook prima was, maar dat rijdt als een lompe gevoelloze boot vergeleken met de Model 3.

Afgelopen zomer mee naar Zuid Frankrijk gereden en geen moment laadstress gehad op vakantie. Heen- en terugreis gebruik gemaakt van de superchargers die de navi zelf plant en real-time update nav eventuele omleidingen, meer verbruik door hogere snelheid, aantal beschikbare superchargers op locatie etc.
Op het vakantieadres zelf geen aansluiting, maar vrijwel alle middelgrote en grotere supermarkten in Frankrijk beschikken over snelladers, met een Shell Recharge pas kan je bij alle supermarken wel terecht.

Pluspunten: Rijgedrag, warmtepomp, gratis supercharge km's, regelmatige OTA updates die ook echt voor verbetering zorgen.
Minpunten: Ruitenwissers (bekend probleem, wel enorm verbeterd tov 18 maanden geleden), sentry mode vreet accu dus die zet je in praktijk uit.
CoolGuymaandag 6 januari 2025 @ 16:07
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 13:27 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Hier sinds anderhalf jaar een 2023 Tesla Model 3 RWD. Nog geen moment spijt van gehad, hiervoor kort een E-Niro gehad die ook prima was, maar dat rijdt als een lompe gevoelloze boot vergeleken met de Model 3.

Afgelopen zomer mee naar Zuid Frankrijk gereden en geen moment laadstress gehad op vakantie. Heen- en terugreis gebruik gemaakt van de superchargers die de navi zelf plant en real-time update nav eventuele omleidingen, meer verbruik door hogere snelheid, aantal beschikbare superchargers op locatie etc.
Op het vakantieadres zelf geen aansluiting, maar vrijwel alle middelgrote en grotere supermarkten in Frankrijk beschikken over snelladers, met een Shell Recharge pas kan je bij alle supermarken wel terecht.

Pluspunten: Rijgedrag, warmtepomp, gratis supercharge km's, regelmatige OTA updates die ook echt voor verbetering zorgen.
Minpunten: Ruitenwissers (bekend probleem, wel enorm verbeterd tov 18 maanden geleden), sentry mode vreet accu dus die zet je in praktijk uit.
Die 20.000km gratis SuC zijn wel echt nice. De ruitenwissers zijn inderdaad vervelend.
CoolGuydinsdag 14 januari 2025 @ 11:50
Nou, paar dagen gebruik kunnen maken van de ontdooi functie. Dat werkt top. Niet meer krabben of niks, auto is volledig ontdooit en je stapt lekker warm in, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan. Echt top. ^O^ _O_
TheFreshPrincedinsdag 14 januari 2025 @ 11:55
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 11:50 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, paar dagen gebruik kunnen maken van de ontdooi functie. Dat werkt top. Niet meer krabben of niks, auto is volledig ontdooit en je stapt lekker warm in, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan. Echt top. ^O^ _O_
Gebruik het ook vaak op de Volvo.

Heb je een 20 minuten om te douchen, eten en de auto ijsvrij te maken... dan maar ff via de app alvast ontdooien.
En soms, als ik er om denk, stel ik het 's avonds al in.
boegschroefdinsdag 14 januari 2025 @ 12:55
Ik rij sinds enkele maanden een bmw i4. Maar zou hem nooit meer kopen met wat ik nu weet. Alles is goed behalve het bereik. De fabrieks opgave is 560km, praktijk zoals ik hem gebruik nu in de winter 260. Minder dan de helft (zelfs in eco pro stand)

In de i4 community zie je hetzelde, iedereen klaagt over het enorme 'verbruik' zelfs de app laat het gemiddelde gebruik van de rest van de i4's zien en dat zit op dit moment op de 24KwH per 100 km, Tel daarbij op de duurdere verzekering en de wegenbelasting vanaf dit jaar, dan is een benzine auto rijden van hetzelfde model goedkoper en praktischer.

Ik heb dan wel het geluk dat ik hem thuis in de lader kan hangen, wat fijn is aangezien ik nu zo goed als nooit meer hoef te 'tanken' Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die als gezinsauto heeft en geen eigen laadplek.
CoolGuydinsdag 14 januari 2025 @ 12:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 12:55 schreef boegschroef het volgende:
Ik rij sinds enkele maanden een bmw i4. Maar zou hem nooit meer kopen met wat ik nu weet. Alles is goed behalve het bereik. De fabrieks opgave is 560km, praktijk zoals ik hem gebruik nu in de winter 260. Minder dan de helft (zelfs in eco pro stand)

In de i4 community zie je hetzelde, iedereen klaagt over het enorme 'verbruik' zelfs de app laat het gemiddelde gebruik van de rest van de i4's zien en dat zit op dit moment op de 24KwH per 100 km, Tel daarbij op de duurdere verzekering en de wegenbelasting vanaf dit jaar, dan is een benzine auto rijden van hetzelfde model goedkoper en praktischer.

Ik heb dan wel het geluk dat ik hem thuis in de lader kan hangen, wat fijn is aangezien ik nu zo goed als nooit meer hoef te 'tanken' Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die als gezinsauto heeft en geen eigen laadplek.
Ja dat is kut. Ik merk de invloed van de kou ook, maar ik moest recent een retourtje Hilversum doen, dat is vanuit hier zo'n kleine 160km, dus dat komt dan retour uit op 320km, en toen ik terug thuis was had ik nog 14% accu over. Dat is niet veel maar het valt me ook weer niet tegen want het was de hele dag 0 graden, en zo'n afstand rij ik vrijwel nooit.

Dus als 320km = 86%, dan is 100% 372km. Dat is niet geweldig, maar het viel me ook niets tegen moet ik heel eerlijk zeggen. Maar inderdaad, als je niet thuis voor de deur (lees op de oprit of in je garage) kunt laden, dan is het niet heel erg praktisch nee.
TheFreshPrincemaandag 5 mei 2025 @ 13:01
Zou vandaag even gaan klussen in m'n nieuwe woning (netwerkkabels trekken) maar de auto had andere gedachten.

Zou de auto starten en kreeg een "laadkabel aangesloten" melding.
Dus ik stap uit om die los te koppelen toen ik besefte dat ik dat even daarvoor al gedaan had.

Eerst even op internet wat trucjes opgezocht, toen dealer gebeld om te ontdekken dat het 5 mei is.
Daarna Wegenwacht gebeld (druk druk) en ook wat trucjes geprobeerd die helaas niets deden.

Nu maar wachten.

De auto kan niet voor- of achteruit omdat hij denkt dat de kabel nog is aangesloten, neutraal lukt ook niet. Daar zou eigenlijk een "override" voor moeten zijn, zodat je toch kan rijden. Maar ja...

Omdat de auto niet rijdt, kan m'n andere auto ook niet van de oprit.
Na de verhuizing is dat opgelost, dan kan ik auto's naast elkaar kwijt.
Managarmmaandag 5 mei 2025 @ 13:53
Ondanks alle regen in Portugal toch genoeg zon om mijn Renault Zoe op te laden, we rijden nu alweer twee maanden op elektriciteit van onze zonnepanelen. De tol in het binnenland is opgeheven, over de snelweg naar de stad nu (moest eerst 10 kilometer parallel rijden naar het stuk gratis snelweg).
TheFreshPrincemaandag 5 mei 2025 @ 14:30
eVito rijdt weer. Na alles proberen was het toch zo simpel als even de 12 volt accu (onder passagiersstoel) een paar minuten los te koppelen. Heb maar een sleuteltje 10 in de auto gelegd, mocht het weer eens gebeuren...
JopieKlaassenmaandag 5 mei 2025 @ 17:13
Hier de meest basic Tesla model Y (RWD), maar er zitten meer dan genoeg toeters en bellen standaard op. Laden kan ik thuis, maar de app van de laadpaal kan weliswaar rapporten maken, maar niet exporteren. En dat is om te declareren een crime. Huidige werkgever is niet echt blij dat ik geen laadpaal via de leasemaatschappij heb, maar dat is nou eenmaal zo. Het staat ze vrij een andere laadpaal te te plaatsen :P

Sinds kort een dynamisch stroomtarief wat ik mag declareren tegen het gemiddelde stroomtarief van die maand, dus in de zomermaanden is het lekker harken door overdag te laden tegen soms wel negatieve tarieven (ook nog met zonnepanelen, al laadt de auto sneller dan dat mn zonnepanelen leveren)) en te declareren tegen ~25ct/kwh.
CoolGuymaandag 5 mei 2025 @ 17:33
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2025 17:13 schreef JopieKlaassen het volgende:
Hier de meest basic Tesla model Y (RWD), maar er zitten meer dan genoeg toeters en bellen standaard op. Laden kan ik thuis, maar de app van de laadpaal kan weliswaar rapporten maken, maar niet exporteren. En dat is om te declareren een crime. Huidige werkgever is niet echt blij dat ik geen laadpaal via de leasemaatschappij heb, maar dat is nou eenmaal zo. Het staat ze vrij een andere laadpaal te te plaatsen :P

Sinds kort een dynamisch stroomtarief wat ik mag declareren tegen het gemiddelde stroomtarief van die maand, dus in de zomermaanden is het lekker harken door overdag te laden tegen soms wel negatieve tarieven (ook nog met zonnepanelen, al laadt de auto sneller dan dat mn zonnepanelen leveren)) en te declareren tegen ~25ct/kwh.
Ik doe hetzelfde, zij het met een vast tarief. Laden via de zonnepanelen. Dan moet ik de auto op maximaal 8 a 9 ampere zetten, en dan kan ik volledig op de panelen laden. Duurt dan natuurlijk wel wat langer, maar, gratis stroom en toch mijn tarief uitgekeerd krijgen + in de toekomst geen terugleverboete over dat deel wat naar de auto gaat in plaats van naar het net.
JopieKlaassenmaandag 5 mei 2025 @ 17:46
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 17:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik doe hetzelfde, zij het met een vast tarief. Laden via de zonnepanelen. Dan moet ik de auto op maximaal 8 a 9 ampere zetten, en dan kan ik volledig op de panelen laden. Duurt dan natuurlijk wel wat langer, maar, gratis stroom en toch mijn tarief uitgekeerd krijgen + in de toekomst geen terugleverboete over dat deel wat naar de auto gaat in plaats van naar het net.
Met dynamische tarieven heb je (voorlopig) geen terugleverboete. Daarentegen gaat salderen wel weer dynamisch, maar uiteindelijk is het slim laden van de auto (die verantwoordelijk is voor 70% van ons stroomverbruik) de belangrijkste factor om winst te behalen.

Ik heb het laden op 6 ampere gezet om maximaal te profiteren, maar ik hoef niet dagelijks te laden, dus er zullen ongetwijfeld hele goede dagen zijn om te laden waarvan ik niet kan profiteren.
CoolGuymaandag 5 mei 2025 @ 17:54
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2025 17:46 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Met dynamische tarieven heb je (voorlopig) geen terugleverboete. Daarentegen gaat salderen wel weer dynamisch, maar uiteindelijk is het slim laden van de auto (die verantwoordelijk is voor 70% van ons stroomverbruik) de belangrijkste factor om winst te behalen.

Ik heb het laden op 6 ampere gezet om maximaal te profiteren, maar ik hoef niet dagelijks te laden, dus er zullen ongetwijfeld hele goede dagen zijn om te laden waarvan ik niet kan profiteren.
Nee ik ook niet, maar als de zon echt hard schijnt top ik de auto wel af zeg maar, gewoon omdat het kan. :P
GotenSSJwoensdag 7 mei 2025 @ 10:11
Tijdje geleden gepost hier dat ik het elektrisch rijden toch niet zo prettig vond wanneer je een langere afstand rijdt. Ik woon in Denemarken en rij 2-3x per jaar naar Nederland, en de schoonfamilie woont ook een goede 250km verderop.

Heb onlangs de Megane Etech ingeruild voor een PHEV Volvo S60, en voor mij persoonlijk is deze optie echt ideaal. Met de 15 kwh accu kan ik iedere dag op en neer naar het werk, maar ik vind het ideaal om de benzine optie te hebben voor de wat langere stukken. Het kost iets meer, want ik kan ook maar 15 kwh laden als de stroom echt goedkoop is op dat moment, maar de ‘peace of mind’ en opties die ik er voor terug krijg is dat het zeker waard voor mij persoonlijk. Elektrisch rijdt top, dus dat wou ik ook niet kwijt.
boegschroefdonderdag 8 mei 2025 @ 22:01
Gisteren voor het eerst een lange reis gemaakt met de i4. Een trip naar Polen.
Mijn bevindingen, je kan bijna overal laden, bang zijn om met een lege accu te komen staan is niet echt meer van toepassing.
Elke 1,5 uur stoppen om te laden van 20 naar 80 in 20 minuten. Ik dacht dat ik dit een probleem zou vinden, maar dat was het zeker niet. Elk 1,5 uur verplicht even stoppen, frisse neus halen, plassen, koffie halen en de auto is weer vol en ik kan weer door. Zo'n verplichte stop was eigenlijk wel fijn.
En de kosten vielen ook mee, ik rij een privé auto dus het laden is ook voor eigen rekening. Uiteindelijk was ik zo'n 83 euro aan laden kwijt dus dat valt ook wel mee aangezien het allemaal snelladers zijn.