abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 januari 2025 @ 13:27:20 #101
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_216190636
Hier sinds anderhalf jaar een 2023 Tesla Model 3 RWD. Nog geen moment spijt van gehad, hiervoor kort een E-Niro gehad die ook prima was, maar dat rijdt als een lompe gevoelloze boot vergeleken met de Model 3.

Afgelopen zomer mee naar Zuid Frankrijk gereden en geen moment laadstress gehad op vakantie. Heen- en terugreis gebruik gemaakt van de superchargers die de navi zelf plant en real-time update nav eventuele omleidingen, meer verbruik door hogere snelheid, aantal beschikbare superchargers op locatie etc.
Op het vakantieadres zelf geen aansluiting, maar vrijwel alle middelgrote en grotere supermarkten in Frankrijk beschikken over snelladers, met een Shell Recharge pas kan je bij alle supermarken wel terecht.

Pluspunten: Rijgedrag, warmtepomp, gratis supercharge km's, regelmatige OTA updates die ook echt voor verbetering zorgen.
Minpunten: Ruitenwissers (bekend probleem, wel enorm verbeterd tov 18 maanden geleden), sentry mode vreet accu dus die zet je in praktijk uit.
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 16:07:00 #102
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216191776
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 13:27 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Hier sinds anderhalf jaar een 2023 Tesla Model 3 RWD. Nog geen moment spijt van gehad, hiervoor kort een E-Niro gehad die ook prima was, maar dat rijdt als een lompe gevoelloze boot vergeleken met de Model 3.

Afgelopen zomer mee naar Zuid Frankrijk gereden en geen moment laadstress gehad op vakantie. Heen- en terugreis gebruik gemaakt van de superchargers die de navi zelf plant en real-time update nav eventuele omleidingen, meer verbruik door hogere snelheid, aantal beschikbare superchargers op locatie etc.
Op het vakantieadres zelf geen aansluiting, maar vrijwel alle middelgrote en grotere supermarkten in Frankrijk beschikken over snelladers, met een Shell Recharge pas kan je bij alle supermarken wel terecht.

Pluspunten: Rijgedrag, warmtepomp, gratis supercharge km's, regelmatige OTA updates die ook echt voor verbetering zorgen.
Minpunten: Ruitenwissers (bekend probleem, wel enorm verbeterd tov 18 maanden geleden), sentry mode vreet accu dus die zet je in praktijk uit.
Die 20.000km gratis SuC zijn wel echt nice. De ruitenwissers zijn inderdaad vervelend.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 14 januari 2025 @ 11:50:54 #103
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216291636
Nou, paar dagen gebruik kunnen maken van de ontdooi functie. Dat werkt top. Niet meer krabben of niks, auto is volledig ontdooit en je stapt lekker warm in, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan. Echt top. ^O^ _O_
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216291693
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 11:50 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, paar dagen gebruik kunnen maken van de ontdooi functie. Dat werkt top. Niet meer krabben of niks, auto is volledig ontdooit en je stapt lekker warm in, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan. Echt top. ^O^ _O_
Gebruik het ook vaak op de Volvo.

Heb je een 20 minuten om te douchen, eten en de auto ijsvrij te maken... dan maar ff via de app alvast ontdooien.
En soms, als ik er om denk, stel ik het 's avonds al in.
pi_216292521
Ik rij sinds enkele maanden een bmw i4. Maar zou hem nooit meer kopen met wat ik nu weet. Alles is goed behalve het bereik. De fabrieks opgave is 560km, praktijk zoals ik hem gebruik nu in de winter 260. Minder dan de helft (zelfs in eco pro stand)

In de i4 community zie je hetzelde, iedereen klaagt over het enorme 'verbruik' zelfs de app laat het gemiddelde gebruik van de rest van de i4's zien en dat zit op dit moment op de 24KwH per 100 km, Tel daarbij op de duurdere verzekering en de wegenbelasting vanaf dit jaar, dan is een benzine auto rijden van hetzelfde model goedkoper en praktischer.

Ik heb dan wel het geluk dat ik hem thuis in de lader kan hangen, wat fijn is aangezien ik nu zo goed als nooit meer hoef te 'tanken' Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die als gezinsauto heeft en geen eigen laadplek.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator dinsdag 14 januari 2025 @ 12:58:38 #106
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216292557
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 12:55 schreef boegschroef het volgende:
Ik rij sinds enkele maanden een bmw i4. Maar zou hem nooit meer kopen met wat ik nu weet. Alles is goed behalve het bereik. De fabrieks opgave is 560km, praktijk zoals ik hem gebruik nu in de winter 260. Minder dan de helft (zelfs in eco pro stand)

In de i4 community zie je hetzelde, iedereen klaagt over het enorme 'verbruik' zelfs de app laat het gemiddelde gebruik van de rest van de i4's zien en dat zit op dit moment op de 24KwH per 100 km, Tel daarbij op de duurdere verzekering en de wegenbelasting vanaf dit jaar, dan is een benzine auto rijden van hetzelfde model goedkoper en praktischer.

Ik heb dan wel het geluk dat ik hem thuis in de lader kan hangen, wat fijn is aangezien ik nu zo goed als nooit meer hoef te 'tanken' Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die als gezinsauto heeft en geen eigen laadplek.
Ja dat is kut. Ik merk de invloed van de kou ook, maar ik moest recent een retourtje Hilversum doen, dat is vanuit hier zo'n kleine 160km, dus dat komt dan retour uit op 320km, en toen ik terug thuis was had ik nog 14% accu over. Dat is niet veel maar het valt me ook weer niet tegen want het was de hele dag 0 graden, en zo'n afstand rij ik vrijwel nooit.

Dus als 320km = 86%, dan is 100% 372km. Dat is niet geweldig, maar het viel me ook niets tegen moet ik heel eerlijk zeggen. Maar inderdaad, als je niet thuis voor de deur (lees op de oprit of in je garage) kunt laden, dan is het niet heel erg praktisch nee.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217546748
Zou vandaag even gaan klussen in m'n nieuwe woning (netwerkkabels trekken) maar de auto had andere gedachten.

Zou de auto starten en kreeg een "laadkabel aangesloten" melding.
Dus ik stap uit om die los te koppelen toen ik besefte dat ik dat even daarvoor al gedaan had.

Eerst even op internet wat trucjes opgezocht, toen dealer gebeld om te ontdekken dat het 5 mei is.
Daarna Wegenwacht gebeld (druk druk) en ook wat trucjes geprobeerd die helaas niets deden.

Nu maar wachten.

De auto kan niet voor- of achteruit omdat hij denkt dat de kabel nog is aangesloten, neutraal lukt ook niet. Daar zou eigenlijk een "override" voor moeten zijn, zodat je toch kan rijden. Maar ja...

Omdat de auto niet rijdt, kan m'n andere auto ook niet van de oprit.
Na de verhuizing is dat opgelost, dan kan ik auto's naast elkaar kwijt.
pi_217547132
Ondanks alle regen in Portugal toch genoeg zon om mijn Renault Zoe op te laden, we rijden nu alweer twee maanden op elektriciteit van onze zonnepanelen. De tol in het binnenland is opgeheven, over de snelweg naar de stad nu (moest eerst 10 kilometer parallel rijden naar het stuk gratis snelweg).
pi_217547524
eVito rijdt weer. Na alles proberen was het toch zo simpel als even de 12 volt accu (onder passagiersstoel) een paar minuten los te koppelen. Heb maar een sleuteltje 10 in de auto gelegd, mocht het weer eens gebeuren...
pi_217548824
Hier de meest basic Tesla model Y (RWD), maar er zitten meer dan genoeg toeters en bellen standaard op. Laden kan ik thuis, maar de app van de laadpaal kan weliswaar rapporten maken, maar niet exporteren. En dat is om te declareren een crime. Huidige werkgever is niet echt blij dat ik geen laadpaal via de leasemaatschappij heb, maar dat is nou eenmaal zo. Het staat ze vrij een andere laadpaal te te plaatsen :P

Sinds kort een dynamisch stroomtarief wat ik mag declareren tegen het gemiddelde stroomtarief van die maand, dus in de zomermaanden is het lekker harken door overdag te laden tegen soms wel negatieve tarieven (ook nog met zonnepanelen, al laadt de auto sneller dan dat mn zonnepanelen leveren)) en te declareren tegen ~25ct/kwh.
  Moderator maandag 5 mei 2025 @ 17:33:07 #111
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217549045
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2025 17:13 schreef JopieKlaassen het volgende:
Hier de meest basic Tesla model Y (RWD), maar er zitten meer dan genoeg toeters en bellen standaard op. Laden kan ik thuis, maar de app van de laadpaal kan weliswaar rapporten maken, maar niet exporteren. En dat is om te declareren een crime. Huidige werkgever is niet echt blij dat ik geen laadpaal via de leasemaatschappij heb, maar dat is nou eenmaal zo. Het staat ze vrij een andere laadpaal te te plaatsen :P

Sinds kort een dynamisch stroomtarief wat ik mag declareren tegen het gemiddelde stroomtarief van die maand, dus in de zomermaanden is het lekker harken door overdag te laden tegen soms wel negatieve tarieven (ook nog met zonnepanelen, al laadt de auto sneller dan dat mn zonnepanelen leveren)) en te declareren tegen ~25ct/kwh.
Ik doe hetzelfde, zij het met een vast tarief. Laden via de zonnepanelen. Dan moet ik de auto op maximaal 8 a 9 ampere zetten, en dan kan ik volledig op de panelen laden. Duurt dan natuurlijk wel wat langer, maar, gratis stroom en toch mijn tarief uitgekeerd krijgen + in de toekomst geen terugleverboete over dat deel wat naar de auto gaat in plaats van naar het net.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217549216
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 17:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik doe hetzelfde, zij het met een vast tarief. Laden via de zonnepanelen. Dan moet ik de auto op maximaal 8 a 9 ampere zetten, en dan kan ik volledig op de panelen laden. Duurt dan natuurlijk wel wat langer, maar, gratis stroom en toch mijn tarief uitgekeerd krijgen + in de toekomst geen terugleverboete over dat deel wat naar de auto gaat in plaats van naar het net.
Met dynamische tarieven heb je (voorlopig) geen terugleverboete. Daarentegen gaat salderen wel weer dynamisch, maar uiteindelijk is het slim laden van de auto (die verantwoordelijk is voor 70% van ons stroomverbruik) de belangrijkste factor om winst te behalen.

Ik heb het laden op 6 ampere gezet om maximaal te profiteren, maar ik hoef niet dagelijks te laden, dus er zullen ongetwijfeld hele goede dagen zijn om te laden waarvan ik niet kan profiteren.
  Moderator maandag 5 mei 2025 @ 17:54:30 #113
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217549320
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2025 17:46 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Met dynamische tarieven heb je (voorlopig) geen terugleverboete. Daarentegen gaat salderen wel weer dynamisch, maar uiteindelijk is het slim laden van de auto (die verantwoordelijk is voor 70% van ons stroomverbruik) de belangrijkste factor om winst te behalen.

Ik heb het laden op 6 ampere gezet om maximaal te profiteren, maar ik hoef niet dagelijks te laden, dus er zullen ongetwijfeld hele goede dagen zijn om te laden waarvan ik niet kan profiteren.
Nee ik ook niet, maar als de zon echt hard schijnt top ik de auto wel af zeg maar, gewoon omdat het kan. :P
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 7 mei 2025 @ 10:11:12 #114
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_217564643
Tijdje geleden gepost hier dat ik het elektrisch rijden toch niet zo prettig vond wanneer je een langere afstand rijdt. Ik woon in Denemarken en rij 2-3x per jaar naar Nederland, en de schoonfamilie woont ook een goede 250km verderop.

Heb onlangs de Megane Etech ingeruild voor een PHEV Volvo S60, en voor mij persoonlijk is deze optie echt ideaal. Met de 15 kwh accu kan ik iedere dag op en neer naar het werk, maar ik vind het ideaal om de benzine optie te hebben voor de wat langere stukken. Het kost iets meer, want ik kan ook maar 15 kwh laden als de stroom echt goedkoop is op dat moment, maar de ‘peace of mind’ en opties die ik er voor terug krijg is dat het zeker waard voor mij persoonlijk. Elektrisch rijdt top, dus dat wou ik ook niet kwijt.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_217580356
Gisteren voor het eerst een lange reis gemaakt met de i4. Een trip naar Polen.
Mijn bevindingen, je kan bijna overal laden, bang zijn om met een lege accu te komen staan is niet echt meer van toepassing.
Elke 1,5 uur stoppen om te laden van 20 naar 80 in 20 minuten. Ik dacht dat ik dit een probleem zou vinden, maar dat was het zeker niet. Elk 1,5 uur verplicht even stoppen, frisse neus halen, plassen, koffie halen en de auto is weer vol en ik kan weer door. Zo'n verplichte stop was eigenlijk wel fijn.
En de kosten vielen ook mee, ik rij een privé auto dus het laden is ook voor eigen rekening. Uiteindelijk was ik zo'n 83 euro aan laden kwijt dus dat valt ook wel mee aangezien het allemaal snelladers zijn.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator zondag 7 december 2025 @ 23:13:43 #116
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219438905
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 22:23:38 #117
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219445798
https://www.autoreview.nl(...)mtepomp-ev-in-winter

Interessant stukje over een warmtepomp in een EV.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219446022
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:23 schreef CoolGuy het volgende:
https://www.autoreview.nl(...)mtepomp-ev-in-winter

Interessant stukje over een warmtepomp in een EV.
Zonder warmtepomp kost het wel fors meer energie idd.
Stoelverwarming aan en verwarming wat lager kan wel helpen.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 23:24:23 #119
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219446065
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 23:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zonder warmtepomp kost het wel fors meer energie idd.
Stoelverwarming aan en verwarming wat lager kan wel helpen.
Ik klimatiseer in de winter eigenlijk altijd aan de stekker, ook al heeft de auto een warmtepomp. Ik stap in met het interieur op 21 graden en de stoel en stuurverwarming op de 1e stand.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219446089
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 23:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik klimatiseer in de winter eigenlijk altijd aan de stekker, ook al heeft de auto een warmtepomp. Ik stap in met het interieur op 21 graden en de stoel en stuurverwarming op de 1e stand.
21 graden is wel heel erg plat, ik zou de rugleuning iets verstellen.
  Moderator maandag 8 december 2025 @ 23:47:09 #121
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219446136
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 23:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
21 graden is wel heel erg plat, ik zou de rugleuning iets verstellen.
:D _!
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 9 december 2025 @ 07:55:35 #122
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_219446893
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 23:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
21 graden is wel heel erg plat, ik zou de rugleuning iets verstellen.
Wel aerodynamisch.
pi_219448451
Beetje een downgrade van een Polestar naar een ID3, maar eigenlijk bevalt hij beter. Range is wel wat matig, vooral in deze tijd, maar praktisch nauwelijks een issue.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 12:14:58 #124
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219448455
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:14 schreef nostra het volgende:
Beetje een downgrade van een Polestar naar een ID3, maar eigenlijk bevalt hij beter. Range is wel wat matig, vooral in deze tijd, maar praktisch nauwelijks een issue.
Waarom bevalt hij beter?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219448475
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Waarom bevalt hij beter?
Interne navigatie beter, app beter met voorverwarming, minder agressief in correcties (de Polestar wilde regelmatig uit het niets vol remmen), draadloos opladen, automatisch inparkeren.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 12:22:00 #126
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219448498
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:18 schreef nostra het volgende:

[..]
Interne navigatie beter, app beter met voorverwarming, minder agressief in correcties (de Polestar wilde regelmatig uit het niets vol remmen), draadloos opladen, automatisch inparkeren.
Een Polestar kan niét automatisch inparkeren...? niet...standaard, of helemaal niet? Mja, ik ben ook geen fan van de navigatie van Tesla hoor. Het werkt prima natuurlijk, want Google Maps, maar ik vind persoonlijk Waze toch echt veel prettiger, maar ja, Tesla heeft (nog) geen native ondersteuning voor CarPlay.

Daar zijn wel wegen omheen, maar ik las ergens dat men er wel mee bezig is, met die ondersteuning, en die zou dan met een update komen, als ik het goed heb, en er wordt gesproken over dat CarPlay in de Holiday update wordt verwacht, maar dat lijkt me meer hoop dan échte verwachting, dus ik gok dat het daar niet in zit, en zo wel, dikke prima.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219448616
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een Polestar kan niét automatisch inparkeren...? niet...standaard, of helemaal niet? Mja, ik ben ook geen fan van de navigatie van Tesla hoor. Het werkt prima natuurlijk, want Google Maps, maar ik vind persoonlijk Waze toch echt veel prettiger, maar ja, Tesla heeft (nog) geen native ondersteuning voor CarPlay.

Daar zijn wel wegen omheen, maar ik las ergens dat men er wel mee bezig is, met die ondersteuning, en die zou dan met een update komen, als ik het goed heb, en er wordt gesproken over dat CarPlay in de Holiday update wordt verwacht, maar dat lijkt me meer hoop dan échte verwachting, dus ik gok dat het daar niet in zit, en zo wel, dikke prima.
De 2 (die ik had) had alleen cameraondersteuning. 3 doet het geloof ik wel zelf. Android Auto moest je ook bekabeld doen en dan inschakelen. Keyless afsluiten bij weglopen had ie ook matig (geloof na 2 minuten, dus dat moest je maar vertrouwen). En gemaximeerd op 160, wat naar Lelystad wat frustrerend was (ja, het mag niet).
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 12:41:02 #128
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219448637
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:38 schreef nostra het volgende:

[..]
De 2 (die ik had) had alleen cameraondersteuning. 3 doet het geloof ik wel zelf. Android Auto moest je ook bekabeld doen en dan inschakelen. Keyless afsluiten bij weglopen had ie ook matig (geloof na 2 minuten, dus dat moest je maar vertrouwen). En gemaximeerd op 160, wat naar Lelystad wat frustrerend was (ja, het mag niet).
Oh, dat valt me dan tegen, je zou zeggen dat dat er gewoon standaard op zit. Maar hey, het heeft wél androidauto/carplay ondersteuning, dat kun je van Tesla dan (vooralsnog) weer niet zeggen.

Dat sluiten/openen werkt wel goed moet ik zeggen, ik controleer dat ook nooit, maar dat komt vooral omdat de auto kort toetert (amerikaans he) als ie sluit, en dat doet ie snel, dus dan ben je nog heel ruim binnen gehoorafstand.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')