Die 20.000km gratis SuC zijn wel echt nice. De ruitenwissers zijn inderdaad vervelend.quote:Op maandag 6 januari 2025 13:27 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Hier sinds anderhalf jaar een 2023 Tesla Model 3 RWD. Nog geen moment spijt van gehad, hiervoor kort een E-Niro gehad die ook prima was, maar dat rijdt als een lompe gevoelloze boot vergeleken met de Model 3.
Afgelopen zomer mee naar Zuid Frankrijk gereden en geen moment laadstress gehad op vakantie. Heen- en terugreis gebruik gemaakt van de superchargers die de navi zelf plant en real-time update nav eventuele omleidingen, meer verbruik door hogere snelheid, aantal beschikbare superchargers op locatie etc.
Op het vakantieadres zelf geen aansluiting, maar vrijwel alle middelgrote en grotere supermarkten in Frankrijk beschikken over snelladers, met een Shell Recharge pas kan je bij alle supermarken wel terecht.
Pluspunten: Rijgedrag, warmtepomp, gratis supercharge km's, regelmatige OTA updates die ook echt voor verbetering zorgen.
Minpunten: Ruitenwissers (bekend probleem, wel enorm verbeterd tov 18 maanden geleden), sentry mode vreet accu dus die zet je in praktijk uit.
Gebruik het ook vaak op de Volvo.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 11:50 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, paar dagen gebruik kunnen maken van de ontdooi functie. Dat werkt top. Niet meer krabben of niks, auto is volledig ontdooit en je stapt lekker warm in, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan. Echt top.![]()
Ja dat is kut. Ik merk de invloed van de kou ook, maar ik moest recent een retourtje Hilversum doen, dat is vanuit hier zo'n kleine 160km, dus dat komt dan retour uit op 320km, en toen ik terug thuis was had ik nog 14% accu over. Dat is niet veel maar het valt me ook weer niet tegen want het was de hele dag 0 graden, en zo'n afstand rij ik vrijwel nooit.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 12:55 schreef boegschroef het volgende:
Ik rij sinds enkele maanden een bmw i4. Maar zou hem nooit meer kopen met wat ik nu weet. Alles is goed behalve het bereik. De fabrieks opgave is 560km, praktijk zoals ik hem gebruik nu in de winter 260. Minder dan de helft (zelfs in eco pro stand)
In de i4 community zie je hetzelde, iedereen klaagt over het enorme 'verbruik' zelfs de app laat het gemiddelde gebruik van de rest van de i4's zien en dat zit op dit moment op de 24KwH per 100 km, Tel daarbij op de duurdere verzekering en de wegenbelasting vanaf dit jaar, dan is een benzine auto rijden van hetzelfde model goedkoper en praktischer.
Ik heb dan wel het geluk dat ik hem thuis in de lader kan hangen, wat fijn is aangezien ik nu zo goed als nooit meer hoef te 'tanken' Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die als gezinsauto heeft en geen eigen laadplek.
Ik doe hetzelfde, zij het met een vast tarief. Laden via de zonnepanelen. Dan moet ik de auto op maximaal 8 a 9 ampere zetten, en dan kan ik volledig op de panelen laden. Duurt dan natuurlijk wel wat langer, maar, gratis stroom en toch mijn tarief uitgekeerd krijgen + in de toekomst geen terugleverboete over dat deel wat naar de auto gaat in plaats van naar het net.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:13 schreef JopieKlaassen het volgende:
Hier de meest basic Tesla model Y (RWD), maar er zitten meer dan genoeg toeters en bellen standaard op. Laden kan ik thuis, maar de app van de laadpaal kan weliswaar rapporten maken, maar niet exporteren. En dat is om te declareren een crime. Huidige werkgever is niet echt blij dat ik geen laadpaal via de leasemaatschappij heb, maar dat is nou eenmaal zo. Het staat ze vrij een andere laadpaal te te plaatsen
Sinds kort een dynamisch stroomtarief wat ik mag declareren tegen het gemiddelde stroomtarief van die maand, dus in de zomermaanden is het lekker harken door overdag te laden tegen soms wel negatieve tarieven (ook nog met zonnepanelen, al laadt de auto sneller dan dat mn zonnepanelen leveren)) en te declareren tegen ~25ct/kwh.
Met dynamische tarieven heb je (voorlopig) geen terugleverboete. Daarentegen gaat salderen wel weer dynamisch, maar uiteindelijk is het slim laden van de auto (die verantwoordelijk is voor 70% van ons stroomverbruik) de belangrijkste factor om winst te behalen.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik doe hetzelfde, zij het met een vast tarief. Laden via de zonnepanelen. Dan moet ik de auto op maximaal 8 a 9 ampere zetten, en dan kan ik volledig op de panelen laden. Duurt dan natuurlijk wel wat langer, maar, gratis stroom en toch mijn tarief uitgekeerd krijgen + in de toekomst geen terugleverboete over dat deel wat naar de auto gaat in plaats van naar het net.
Nee ik ook niet, maar als de zon echt hard schijnt top ik de auto wel af zeg maar, gewoon omdat het kan.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:46 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Met dynamische tarieven heb je (voorlopig) geen terugleverboete. Daarentegen gaat salderen wel weer dynamisch, maar uiteindelijk is het slim laden van de auto (die verantwoordelijk is voor 70% van ons stroomverbruik) de belangrijkste factor om winst te behalen.
Ik heb het laden op 6 ampere gezet om maximaal te profiteren, maar ik hoef niet dagelijks te laden, dus er zullen ongetwijfeld hele goede dagen zijn om te laden waarvan ik niet kan profiteren.
Zonder warmtepomp kost het wel fors meer energie idd.quote:Op maandag 8 december 2025 22:23 schreef CoolGuy het volgende:
https://www.autoreview.nl(...)mtepomp-ev-in-winter
Interessant stukje over een warmtepomp in een EV.
Ik klimatiseer in de winter eigenlijk altijd aan de stekker, ook al heeft de auto een warmtepomp. Ik stap in met het interieur op 21 graden en de stoel en stuurverwarming op de 1e stand.quote:Op maandag 8 december 2025 23:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zonder warmtepomp kost het wel fors meer energie idd.
Stoelverwarming aan en verwarming wat lager kan wel helpen.
21 graden is wel heel erg plat, ik zou de rugleuning iets verstellen.quote:Op maandag 8 december 2025 23:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik klimatiseer in de winter eigenlijk altijd aan de stekker, ook al heeft de auto een warmtepomp. Ik stap in met het interieur op 21 graden en de stoel en stuurverwarming op de 1e stand.
quote:Op maandag 8 december 2025 23:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
21 graden is wel heel erg plat, ik zou de rugleuning iets verstellen.
Wel aerodynamisch.quote:Op maandag 8 december 2025 23:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
21 graden is wel heel erg plat, ik zou de rugleuning iets verstellen.
Waarom bevalt hij beter?quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:14 schreef nostra het volgende:
Beetje een downgrade van een Polestar naar een ID3, maar eigenlijk bevalt hij beter. Range is wel wat matig, vooral in deze tijd, maar praktisch nauwelijks een issue.
Interne navigatie beter, app beter met voorverwarming, minder agressief in correcties (de Polestar wilde regelmatig uit het niets vol remmen), draadloos opladen, automatisch inparkeren.quote:
Een Polestar kan niét automatisch inparkeren...? niet...standaard, of helemaal niet? Mja, ik ben ook geen fan van de navigatie van Tesla hoor. Het werkt prima natuurlijk, want Google Maps, maar ik vind persoonlijk Waze toch echt veel prettiger, maar ja, Tesla heeft (nog) geen native ondersteuning voor CarPlay.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:18 schreef nostra het volgende:
[..]
Interne navigatie beter, app beter met voorverwarming, minder agressief in correcties (de Polestar wilde regelmatig uit het niets vol remmen), draadloos opladen, automatisch inparkeren.
De 2 (die ik had) had alleen cameraondersteuning. 3 doet het geloof ik wel zelf. Android Auto moest je ook bekabeld doen en dan inschakelen. Keyless afsluiten bij weglopen had ie ook matig (geloof na 2 minuten, dus dat moest je maar vertrouwen). En gemaximeerd op 160, wat naar Lelystad wat frustrerend was (ja, het mag niet).quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een Polestar kan niét automatisch inparkeren...? niet...standaard, of helemaal niet? Mja, ik ben ook geen fan van de navigatie van Tesla hoor. Het werkt prima natuurlijk, want Google Maps, maar ik vind persoonlijk Waze toch echt veel prettiger, maar ja, Tesla heeft (nog) geen native ondersteuning voor CarPlay.
Daar zijn wel wegen omheen, maar ik las ergens dat men er wel mee bezig is, met die ondersteuning, en die zou dan met een update komen, als ik het goed heb, en er wordt gesproken over dat CarPlay in de Holiday update wordt verwacht, maar dat lijkt me meer hoop dan échte verwachting, dus ik gok dat het daar niet in zit, en zo wel, dikke prima.
Oh, dat valt me dan tegen, je zou zeggen dat dat er gewoon standaard op zit. Maar hey, het heeft wél androidauto/carplay ondersteuning, dat kun je van Tesla dan (vooralsnog) weer niet zeggen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:38 schreef nostra het volgende:
[..]
De 2 (die ik had) had alleen cameraondersteuning. 3 doet het geloof ik wel zelf. Android Auto moest je ook bekabeld doen en dan inschakelen. Keyless afsluiten bij weglopen had ie ook matig (geloof na 2 minuten, dus dat moest je maar vertrouwen). En gemaximeerd op 160, wat naar Lelystad wat frustrerend was (ja, het mag niet).
Via de app? Ik heb niks.quote:Op maandag 22 december 2025 21:23 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, Tesla heeft een nieuwe gimmick. In de app heb je nu het zogenaamde charging passport, waar je wat badges krijgt op basis van bepaalde behaalde doelen, een beetje zoals de Playstation trophies. Blijkbaar heb ik er een aantal gehaald dit jaar:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb nog niet gevonden wat álle badges zijn, en het heeft verder ook 0 toevoeging, maar ik vind 't wel geinig.
Ja, de app, maar dat passport wordt gefaseerd uitgerold. Een vriend van me heeft het ook nog niet, maar verschillende collega's hebben 'm wél al, en dan anderen nog niet.quote:
Ja, dit heb ik 2x of zo gehad, maar geen idee waar het aan ligt.quote:Op donderdag 25 december 2025 12:16 schreef phpmystyle het volgende:
Model 3 2020 zelf gekocht hiero.
Hebben jullie wel eens dat de bluetooth key niet werkt? Dus je loopt naar de auto en wil het portier openen maar dat de auto op slot blijft? Soms een kwestie van meerdere keren op de hendel drukken, maar soms ook dat je het portier via de app moet ontgrendelen.
Ik zag ze inderdaad ook voorbijkomen in de app, geinig, maar niet veel meer dan dat.quote:Op maandag 22 december 2025 21:23 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, Tesla heeft een nieuwe gimmick. In de app heb je nu het zogenaamde charging passport, waar je wat badges krijgt op basis van bepaalde behaalde doelen, een beetje zoals de Playstation trophies. Blijkbaar heb ik er een aantal gehaald dit jaar:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb nog niet gevonden wat álle badges zijn, en het heeft verder ook 0 toevoeging, maar ik vind 't wel geinig.
2023 Model 3 hier, ik heb dat nog nooit ervaren.quote:Op donderdag 25 december 2025 12:16 schreef phpmystyle het volgende:
Model 3 2020 zelf gekocht hiero.
Hebben jullie wel eens dat de bluetooth key niet werkt? Dus je loopt naar de auto en wil het portier openen maar dat de auto op slot blijft? Soms een kwestie van meerdere keren op de hendel drukken, maar soms ook dat je het portier via de app moet ontgrendelen.
Ja, dat veel auto is dan ook gesponsord door de Chinese overheid om westerse automerken uit te roken. Waar velen in Europa braaf gebruik van makenquote:Op donderdag 25 december 2025 18:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Reed tot voor kort een Q5 van Audi. Op zich erg fijn maar dat Android Auto en Apple CarPlay extra kosten stoort mij dan weer. Was leasebak die ik overnam van mijn voorganger. Rij nu tijdelijk een BYD seal. Qua luxe gelijk aan Audi, qua rijden, heb hem gisteren opgehaald dus kan er nog niet zoveel over zeggen. Komende weken wat mee toeren door Frankrijk dan weet ik meer. Maar eerste indruk, voor het geld krijg je erg veel auto
Gelukkig heeft bijvoorbeeld de D auto-industrie geen massieve overheidssteun gekregen, niet?quote:Op vrijdag 26 december 2025 01:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, dat veel auto is dan ook gesponsord door de Chinese overheid om westerse automerken uit te roken. Waar velen in Europa braaf gebruik van maken.
Oftewel, hoe meer mensen stug blijven roepen 'haha geen EV ik blijf lekker dinosap rijden' hoe meer brandstof de maatschappijen moeten produceren, hoe meer ERE's ze moeten kopen, en dat geld gaat dan (deels) naar de EV rijder.quote:De vervuiler betaalt (jou)
Het verhaal begint bij een nieuwe regeling met de afkorting RED3. In Jip-en-Janneketaal: Europa verplicht oliebedrijven om hun brandstof groener te maken. Lukt dat niet? Dan moeten ze boete doen. Ze moeten zogeheten 'emissiereductie-eenheden' (ERE's) kopen van partijen die wél groene energie leveren aan vervoer.
Vroeger waren dat vooral de grote jongens: snellaadbedrijven en bussenmaatschappijen. Zij verkochten hun 'groene bewijslast' voor goud geld aan de Shells en BP's van deze wereld. Maar sinds kort is het speelveld veranderd. Want wie levert er eigenlijk de meeste stroom aan elektrische auto’s? Precies: jij en ik, op onze eigen oprit.
400 euro 'gratis' geld
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) is enthousiast. "Eindelijk is er een goed systeem waarbij de vergroener wordt beloond," zegt directeur Marina van Helvoort. En die beloning is niet kinderachtig.
De marktprijs voor zo'n ERE-certificaat ligt momenteel rond de 10 cent per kWh. Laten we even rekenen:
Een gemiddelde elektrische rijder tankt zo’n 3.000 tot 4.000 kWh per jaar thuis.
Keer 10 cent is dat 300 tot 400 euro per jaar.
Rijd je veel? Dan kan dit oplopen tot boven de 500 euro.
Dat dekt toch weer mooi een paar maanden stroomkosten.
De addertjes (want die zijn er)
Je kunt helaas niet zelf even factuurtje sturen naar het hoofdkantoor van Shell. De administratie is complex. Daarom zijn er 'inboekdienstverleners'. Deze tussenpartijen bundelen de stroom van duizenden consumenten en verhandelen dat op de markt.
Maar voordat je je rijk rekent, moet je even je laadpaal checken. Er zijn namelijk voorwaarden:
1. De heilige MID-meter Dit is de belangrijkste: je laadpaal moet een MID-gecertificeerde meter hebben. Dat is een geijkte meter die heel precies bijhoudt hoeveel stroom erin gaat. Zonder die meter mag de stroom niet als 'handelswaar' worden opgegeven. Veel moderne palen hebben dit, maar de oudere laders vaak niet. Check dus de handleiding of sticker op je paal. Het kan de moeite waard zijn om je laadpaal te upgraden.
2. Jaarlijkse foto of automaat Heb je zo'n meter maar geen internetverbinding op je paal? Geen paniek. Bij sommige diensten mag je ook jaarlijks handmatig een foto van je meterstand uploaden. Heb je een slimme paal, dan kan het vaak automatisch.
3. Privacy Je moet je laaddata delen met de tussenpartij. Volgens de VER valt het mee met de inbreuk: het gaat om een soort 'alleen-lezen' functie. De partij kan zien hoeveel je laadt om de certificaten te claimen, maar kan niet rommelen met de instellingen van je paal. De uitkering is gekoppeld aan de EAN-code van je huis (je stroomaansluiting).
Hoe is je indruk nu?quote:Op donderdag 25 december 2025 18:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Reed tot voor kort een Q5 van Audi. Op zich erg fijn maar dat Android Auto en Apple CarPlay extra kosten stoort mij dan weer. Was leasebak die ik overnam van mijn voorganger. Rij nu tijdelijk een BYD seal. Qua luxe gelijk aan Audi, qua rijden, heb hem gisteren opgehaald dus kan er nog niet zoveel over zeggen. Komende weken wat mee toeren door Frankrijk dan weet ik meer. Maar eerste indruk, voor het geld krijg je erg veel auto
Ik zal eens een balletje laten opgooien bij de werkgever. De laadpaal is tenslotte ook lease, en niet mijn eigendom. Maar vooral ben ik benieuwd hoe de werkgever hiermee om gaat, icm de vergoeding voor de kWh.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:29 schreef CoolGuy het volgende:
https://www.bright.nl/nie(...)uis-op-te-laden.html
Dit zou zomaar interessant kunnen zijn. Deel van het artikel:
[..]
Oftewel, hoe meer mensen stug blijven roepen 'haha geen EV ik blijf lekker dinosap rijden' hoe meer brandstof de maatschappijen moeten produceren, hoe meer ERE's ze moeten kopen, en dat geld gaat dan (deels) naar de EV rijder.![]()
Kom maar door met de centen!![]()
@:capricia @:TheFreshPrince ook interessant voor jullie, mits jullie laadpalen een MID meter ingebouwd hebben. Die van mij heeft dat, dat heb ik toen ik eergisteren dit artikel las direct gecontroleerd
Ik denk dat het niet uitmaakt, net zoals dat het niet uitmaakt dat je in de zomer (vrijwel) volledig laadt vanaf de zonnepanelen, waar je werkgever ook gewoon je piektarief voor uitkeert.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zal eens een balletje laten opgooien bij de werkgever. De laadpaal is tenslotte ook lease, en niet mijn eigendom. Maar vooral ben ik benieuwd hoe de werkgever hiermee om gaat, icm de vergoeding voor de kWh.
Je moet je laaddata delen met een tussenpartij. En als ik punt 3 lees, is dat die toegang op die paal. Geen idee of ik die toegang zomaar mag geven, het is mijn eigendom niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet uitmaakt, net zoals dat het niet uitmaakt dat je in de zomer (vrijwel) volledig laadt vanaf de zonnepanelen, waar je werkgever ook gewoon je piektarief voor uitkeert.
Daar heb je wel een puntje, maar, het gaat uiteindelijk over jouw EAN heen he. Ja, ik zit ook wel gedekt, ik ga het komende week navragen, maar ik denk dat het geen issue is.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 14:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Je moet je laaddata delen met een tussenpartij. En als ik punt 3 lees, is dat die toegang op die paal. Geen idee of ik die toegang zomaar mag geven, het is mijn eigendom niet.
Zou het trouwens logischer vinden als de werkgever deze bedragen claimt. Zij betalen mij tenslotte 100% van de kwh volgens mijn energiecontract uit. Dus ik zit sws wel gedekt.
Positief:quote:
quote:Op zaterdag 17 januari 2026 15:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar heb je wel een puntje, maar, het gaat uiteindelijk over jouw EAN heen he. Ja, ik zit ook wel gedekt, ik ga het komende week navragen, maar ik denk dat het geen issue is.
Zou wel mooi zijn though, want dan is het dus bij laden op zonne-energie 23,6ct + 3ct + 7,5ct (want zo'n 20 a 25% kosten zoals ik het nu lees voor de tussenpartij). Nou, bij zeg even 25kWh laden op een zonnige dag zou dat dus neerkomen op 34ct per kWh x 25 = ¤8,53 die je krijgt. Die 23,6ct zijn gebaseerd op mijn nieuwe energiecontract, dus als ik in de nacht laad zou dat nog steeds neerkomen op 25 x 10,5ct = ¤ 2,63 extra, want de laadkosten zelf krijg je sowieso al terug
Ja, die "assistentie"systemen blijven hopeloos. Prima voor die ene keer dat je een kind over het hoofd ziet, maar het is overal hypersensitief. Polestar was drama, VW valt me redelijk mee.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Positief:
Een fijne Auto
Comfortabel
Luxe
Alles er op en aan behalve massagestoelen
Zuinig 600 km snelweg, 30 liter ongeveer
Ruim
Negatief
Wat zwak gemotoriseerd, zeker als je een dikke Audi gewend bent (die dubbel zoveel verbruikt zowat)
Zeer waar irritante assistentie systemen, daar wil je een bijl in zetten
Ik rij een S60 T8 Polestar Optimised. Heb niets te klagen inderdaad, en je merkt ook zeker het verschil wanneer je de Polestar drive-setting kiest.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 15:01 schreef leolinedance het volgende:
Volvo V60 T6 nu. Wat een apparaat. En dan te bedenken dat er ook nog een T8 bestaat, gekke Zweden Chinezen
Ja, maar wat maakt dat uit? Van wat ik regelmatig hoor zijn EV'S te duur en het is ook allemaal maar lastig, 'te weinig range' en zo, dus hahaha kut EV's maar dan valt er wat te halen en dan ineens is het oneerlijkquote:Op zaterdag 17 januari 2026 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een onrechtvaardige regeling. Geld uit de broekzakken kloppen van burgers met een oude fossiele auto en dat distribueren naar de dikwijls vermogendere ev rijders.
Ik ga eens bij anwb navragen hoe dit zit. Ik heb geen eigen oprit en laad op bij mijn werk of bij zo’n gemeentelijke paal. Allemaal via de anwb. Die gaan dan zeker met mijn vergoeding ervan tussen?
Ik kan het niet helpen dat Shell, BP en andere bedrijven niet genoeg doen om te vergroenen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een onrechtvaardige regeling. Geld uit de broekzakken kloppen van burgers met een oude fossiele auto en dat distribueren naar de dikwijls vermogendere ev rijders.
Ik ga eens bij anwb navragen hoe dit zit. Ik heb geen eigen oprit en laad op bij mijn werk of bij zo’n gemeentelijke paal. Allemaal via de anwb. Die gaan dan zeker met mijn vergoeding ervan tussen?
V60 T8 maar niet "Polestar Optimised". Gaat evengoed als een malle, al heeft hij bij een vlotte EV het nakijken natuurlijk.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 15:49 schreef GotenSSJ het volgende:
[..]
Ik rij een S60 T8 Polestar Optimised. Heb niets te klagen inderdaad, en je merkt ook zeker het verschil wanneer je de Polestar drive-setting kiest.
Die 50 pk extra helpt je daar bij ook niet inderdaad, je merkt alleen dat het net wat soepeler schakelt etc.quote:Op zondag 18 januari 2026 10:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
V60 T8 maar niet "Polestar Optimised". Gaat evengoed als een malle, al heeft hij bij een vlotte EV het nakijken natuurlijk.
Excelletje maken met de kosten en baten is het enige wat ik je kan aanraden.quote:Op zondag 25 januari 2026 09:18 schreef Irritatie100 het volgende:
Zijn er hier veel mensen die niet thuis kunnen laden en hoe bevalt dat? Ik wil (/moet, maar dat is een ander verhaal) dit jaar een nieuwe auto kopen. Ik heb weliswaar een eigen oprit, maar ook een huurhuis dus investeringen doen in zonnepanelen (die hier ook niet zijn) en een laadpaal zie ik hier niet zitten. Daarbij woon ik in een klein dorp met bijna allemaal vrijstaande of 2-onder-1-kap woningen dus de laadpalen die er zijn, staan op eigen grond. De dichtstbijzijnde openbare vanaf mijn woning is 3 straten verderop dus dat is ook niet zo praktisch.
Een EV overweeg ik niet vanwege meerdere redenen maar ik heb wel wat PHEV's op het lijstje staan. Toch vraag ik me af of ik niet beter voor de benzineversies van die modellen kan gaan met mijn laadmogelijkheden.
Ah, dat is goed om te weten! Dat zou wel veel schelen.quote:Op zondag 25 januari 2026 09:30 schreef boegschroef het volgende:
Een EV privé die je niet zelf kan opladen is meestal niet interessant. Laden aan een paal is een stuk duurder, belasting begint nu ook duurder te worden dus echt goedkoper rijden van een ice is het dan niet. Maar je hebt wel de nadelen dat je soms thuis komt en je kan niet laden omdat de palen bezet zijn. En dat je 3 straten door de regen of kou moet lopen terwijl je een eigen oprit hebt. En/of met boodschappen thuis komt, uitladen en dan nog een laadpaal moet gaan zoeken en naar huis lopen.
Een PHEV is een ander verhaal, die kan je eigenlijk makkelijk bijladen met een enkel fase oplader. Dat doen wij hier ook, de ev zit aan de laadpaal, voor de hybride hebben we een enkelfase oplader die gewoon in het stopcontact gaat.
Kosten en baten zijn een ding, ik was meer benieuwd naar het praktische verhaaltje van niet thuis kunnen laden. Met een PHEV kan je dan wel door blijven rijden met een lege accu, maar dan heb je feitelijk gewoon de ICE-uitvoering maar dan een stuk zwaarder. Vandaar dat ik me meer in praktische zin afvroeg of de ICE dan niet de betere keuze zou zijn.quote:Op zondag 25 januari 2026 09:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Excelletje maken met de kosten en baten is het enige wat ik je kan aanraden.
Ook bij een huurhuis kan je een lader maken/aansluiten en op stroom rijden is goedkoper dan benzinequote:Op zondag 25 januari 2026 10:08 schreef Irritatie100 het volgende:
Kosten en baten zijn een ding, ik was meer benieuwd naar het praktische verhaaltje van niet thuis kunnen laden. Met een PHEV kan je dan wel door blijven rijden met een lege accu, maar dan heb je feitelijk gewoon de ICE-uitvoering maar dan een stuk zwaarder. Vandaar dat ik me meer in praktische zin afvroeg of de ICE dan niet de betere keuze zou zijn.
Dat is niet helemaal correct. een Lege PHEV is niet net als en ICE maar meer als een eerste type Hybride. Hij laad nog altijd effectief op tijdens het remmen of 'afremmen op de motor' Deze energie wordt effectief gebruikt om op te laden en de electromotor te gebruiken. Dus in theorie is een PHEV met lege accu zuiniger dan dezelfde auto met alleen een ICEquote:Op zondag 25 januari 2026 10:08 schreef Irritatie100 het volgende:
Kosten en baten zijn een ding, ik was meer benieuwd naar het praktische verhaaltje van niet thuis kunnen laden. Met een PHEV kan je dan wel door blijven rijden met een lege accu, maar dan heb je feitelijk gewoon de ICE-uitvoering maar dan een stuk zwaarder. Vandaar dat ik me meer in praktische zin afvroeg of de ICE dan niet de betere keuze zou zijn.
Recent een dikke BYD gehuurd, 600 KM gereden, 30 Liter peut.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:14 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal correct. een Lege PHEV is niet net als en ICE maar meer als een eerste type Hybride. Hij laad nog altijd effectief op tijdens het remmen of 'afremmen op de motor' Deze energie wordt effectief gebruikt om op te laden en de electromotor te gebruiken. Dus in theorie is een PHEV met lege accu zuiniger dan dezelfde auto met alleen een ICE
Jawel, maar ik vind het nogal zonde om zo'n goed investering te doen in een huurhuis waar ik hopelijk niet enorm lang meer woon. Overigens heb ik wel meer redenen om niet voor een EV te gaan.quote:Op zondag 25 januari 2026 10:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ook bij een huurhuis kan je een lader maken/aansluiten en op stroom rijden is goedkoper dan benzine
Ook goed om te weten!quote:Op zondag 25 januari 2026 10:14 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal correct. een Lege PHEV is niet net als en ICE maar meer als een eerste type Hybride. Hij laad nog altijd effectief op tijdens het remmen of 'afremmen op de motor' Deze energie wordt effectief gebruikt om op te laden en de electromotor te gebruiken. Dus in theorie is een PHEV met lege accu zuiniger dan dezelfde auto met alleen een ICE
Dat noem ik nog eens iemand met smaak. Wij hebben hier ook een EV (Hyundai Ioniq) als daily en een Mazda MX5 als fun-/vakantieauto erbij. Die A290 lijkt me net iets te krap als praktische auto, maar gezien de lovende reacties van de autojournalistiek geloof ik direct dat het fantastisch rijd.quote:Op woensdag 21 januari 2026 19:02 schreef Jolige_Joffer het volgende:
Sinds afgelopen november een Alpine A290 GTS privé gekocht.
Tot nu toe zeer tevreden, ondanks dat ik niet in de gelegenheid ben om thuis te laden.
Daarentegen mag ik bij de baas laden. Naast de Alpine nog een Lotus Elise en een Austin Mini in mijn bezit
Die ontbrekende standverwarming zou mij ook storen. Nu is dat natuurlijk een maximaal luxe probleem in plaats van iets waar je daadwerkelijk niet zonder kunt, maar, kun je de stoelverwarming aan zetten via de app? Of dat ook niet?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 17:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Had voorheen een Audi Q5 plugin hybrid, en daarvoor een q3 plugin hybrid. Nu een Hyundai Tucson Plugin Hybrid. Heel eerlijk?
Eerste ervaringen
Hyundai Tucson VS AudiQ5 etron (beide plugin hybride)
Positief
+ meer ruimte achterin
+ meer kofferruimte
+ comfortabeler/minder “sportief” vering
+ zuiniger
+ grote electrisch bereik
+ CarPlay/auto inclusief (kost extra bij Audi)
+ stoelventilatie
+ prijs
Negatief
- 100 pk minder ongeveer
- geen elektrische standverwarming
De 100 PK interesseren mij geheel niet, maar de programmeerbare standverwarming had ik het kersje op de appelmoes gevonden.
2 weken nu, dagelijks naar het werk en in het weekend verder onderweg (gisteren naar Rotterdam en terug vanuit Duitsland) over een kleine 1.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 1 op 40 ofwel 0,25 liter per 100 km.
Geen idee, maar de stoel wordt heel snel warm. Het is geeneens dat ik het koud heb maar dat ie in de winter ontdooid is wanneer ik weg wil. Sneeuw en Rijpquote:Op zaterdag 21 maart 2026 18:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die ontbrekende standverwarming zou mij ook storen. Nu is dat natuurlijk een maximaal luxe probleem in plaats van iets waar je daadwerkelijk niet zonder kunt, maar, kun je de stoelverwarming aan zetten via de app? Of dat ook niet?
Maar, dan vraag ik me nu toch een beetje af welke auto dan de voorkeur geniet?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 18:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Geen idee, maar de stoel wordt heel snel warm. Het is geeneens dat ik het koud heb maar dat ie in de winter ontdooid is wanneer ik weg wil. Sneeuw en Rijp
Heb de Hyundai gekochtquote:Op zaterdag 21 maart 2026 18:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar, dan vraag ik me nu toch een beetje af welke auto dan de voorkeur geniet?Oftewel, hoe zwaar weegt die standkachel voor je.
Dat had ik al wel door, maar dan nog kun je, met de wetenschap van nu, denken 'had ik maar zus of zo' of wellicht denk je alsnog 'goeie keuze gemaakt'.quote:
Kan altijd nog een after market standverwarming in laten bouwen. Dan nog is de Hyundai om de 25 K goedkoper in vergelijkbare uitvoeringquote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat had ik al wel door, maar dan nog kun je, met de wetenschap van nu, denken 'had ik maar zus of zo' of wellicht denk je alsnog 'goeie keuze gemaakt'.
Tja voor 25k verschil weet je vooraf ook dat je op dingen in moet leveren natuurlijk, dus dat de keuze bewust is snap ik wel, maar het had kunnen zijn dat je achteraf toch dacht van, Hmmm.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kan altijd nog een after market standverwarming in laten bouwen. Dan nog is de Hyundai om de 25 K goedkoper in vergelijkbare uitvoering
Zaken zoals niet ff een stuk 200 te jakkeren over de autobahn. Boeie. Ik betaal nu zelf de peut en eerlijk, je komt echt niet veel sneller aan. Als op 500 km 5 minuten scheelt is het veelquote:Op zaterdag 21 maart 2026 20:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tja voor 25k verschil weet je vooraf ook dat je op dingen in moet leveren natuurlijk, dus dat de keuze bewust is snap ik wel, maar het had kunnen zijn dat je achteraf toch dacht van, Hmmm.
Of dynamisch contract en EVquote:
Ja, het is van de zotte dat het zo werkt, maar zo werkt het dus wel.quote:Op woensdag 22 april 2026 12:40 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Of dynamisch contract en EV![]()
Op dit moment krijg ik gewoon betaald om te rijden. Heb nu een lader met mid meter en de stroom is op dit moment -2 cent(even vanuitgaan dat ik meer teruglever) 2026 is nog een mooi jaar:
woonwerk = 100 km = +- 20kWh = 100*23 cent vergoeding + 20* -2 cent + 20* 10cent ere = 25,40 vandaag
Een collega van me heeft zo'n Jaecoo 5. Ik vind 'm van buiten niet heel mooi, maar van binnen is het wel mooi, al helemaal als je gaat kijken naar hoe goedkoop zo'n auto is (relatief).quote:Op zaterdag 2 mei 2026 10:49 schreef ShoNuf het volgende:
Tussen nu en een jaar wil ik ook een andere auto. Huidige auto is over een jaar 10 jaar oud en wil ik dan wel vervangen (we hebben de auto nieuw gekocht). Nu was ik een beetje aan het rondkijken en kwam ik de Jaecoo 5 tegen en de Omoda 5 tegen. Je kunt ze gewoon bij de dealer (in mijn geval de Forddealer) kopen.
Ik vind het (Jaecoo 5) een mooie auto. Hebben jullie zo'n auto en wat is je ervaring of heb je een mening over deze Chinese auto's.
Qua prijs vind ik het "meevallen".
Hij sinds gisteren helaas 2k in prijs gestegen.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 16:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een collega van me heeft zo'n Jaecoo 5. Ik vind 'm van buiten niet heel mooi, maar van binnen is het wel mooi, al helemaal als je gaat kijken naar hoe goedkoop zo'n auto is (relatief).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |