abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216191776
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 13:27 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Hier sinds anderhalf jaar een 2023 Tesla Model 3 RWD. Nog geen moment spijt van gehad, hiervoor kort een E-Niro gehad die ook prima was, maar dat rijdt als een lompe gevoelloze boot vergeleken met de Model 3.

Afgelopen zomer mee naar Zuid Frankrijk gereden en geen moment laadstress gehad op vakantie. Heen- en terugreis gebruik gemaakt van de superchargers die de navi zelf plant en real-time update nav eventuele omleidingen, meer verbruik door hogere snelheid, aantal beschikbare superchargers op locatie etc.
Op het vakantieadres zelf geen aansluiting, maar vrijwel alle middelgrote en grotere supermarkten in Frankrijk beschikken over snelladers, met een Shell Recharge pas kan je bij alle supermarken wel terecht.

Pluspunten: Rijgedrag, warmtepomp, gratis supercharge km's, regelmatige OTA updates die ook echt voor verbetering zorgen.
Minpunten: Ruitenwissers (bekend probleem, wel enorm verbeterd tov 18 maanden geleden), sentry mode vreet accu dus die zet je in praktijk uit.
Die 20.000km gratis SuC zijn wel echt nice. De ruitenwissers zijn inderdaad vervelend.
pi_216291636
Nou, paar dagen gebruik kunnen maken van de ontdooi functie. Dat werkt top. Niet meer krabben of niks, auto is volledig ontdooit en je stapt lekker warm in, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan. Echt top. ^O^ _O_
pi_216291693
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 11:50 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, paar dagen gebruik kunnen maken van de ontdooi functie. Dat werkt top. Niet meer krabben of niks, auto is volledig ontdooit en je stapt lekker warm in, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan. Echt top. ^O^ _O_
Gebruik het ook vaak op de Volvo.

Heb je een 20 minuten om te douchen, eten en de auto ijsvrij te maken... dan maar ff via de app alvast ontdooien.
En soms, als ik er om denk, stel ik het 's avonds al in.
pi_216292521
Ik rij sinds enkele maanden een bmw i4. Maar zou hem nooit meer kopen met wat ik nu weet. Alles is goed behalve het bereik. De fabrieks opgave is 560km, praktijk zoals ik hem gebruik nu in de winter 260. Minder dan de helft (zelfs in eco pro stand)

In de i4 community zie je hetzelde, iedereen klaagt over het enorme 'verbruik' zelfs de app laat het gemiddelde gebruik van de rest van de i4's zien en dat zit op dit moment op de 24KwH per 100 km, Tel daarbij op de duurdere verzekering en de wegenbelasting vanaf dit jaar, dan is een benzine auto rijden van hetzelfde model goedkoper en praktischer.

Ik heb dan wel het geluk dat ik hem thuis in de lader kan hangen, wat fijn is aangezien ik nu zo goed als nooit meer hoef te 'tanken' Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die als gezinsauto heeft en geen eigen laadplek.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_216292557
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 12:55 schreef boegschroef het volgende:
Ik rij sinds enkele maanden een bmw i4. Maar zou hem nooit meer kopen met wat ik nu weet. Alles is goed behalve het bereik. De fabrieks opgave is 560km, praktijk zoals ik hem gebruik nu in de winter 260. Minder dan de helft (zelfs in eco pro stand)

In de i4 community zie je hetzelde, iedereen klaagt over het enorme 'verbruik' zelfs de app laat het gemiddelde gebruik van de rest van de i4's zien en dat zit op dit moment op de 24KwH per 100 km, Tel daarbij op de duurdere verzekering en de wegenbelasting vanaf dit jaar, dan is een benzine auto rijden van hetzelfde model goedkoper en praktischer.

Ik heb dan wel het geluk dat ik hem thuis in de lader kan hangen, wat fijn is aangezien ik nu zo goed als nooit meer hoef te 'tanken' Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die als gezinsauto heeft en geen eigen laadplek.
Ja dat is kut. Ik merk de invloed van de kou ook, maar ik moest recent een retourtje Hilversum doen, dat is vanuit hier zo'n kleine 160km, dus dat komt dan retour uit op 320km, en toen ik terug thuis was had ik nog 14% accu over. Dat is niet veel maar het valt me ook weer niet tegen want het was de hele dag 0 graden, en zo'n afstand rij ik vrijwel nooit.

Dus als 320km = 86%, dan is 100% 372km. Dat is niet geweldig, maar het viel me ook niets tegen moet ik heel eerlijk zeggen. Maar inderdaad, als je niet thuis voor de deur (lees op de oprit of in je garage) kunt laden, dan is het niet heel erg praktisch nee.
pi_217546748
Zou vandaag even gaan klussen in m'n nieuwe woning (netwerkkabels trekken) maar de auto had andere gedachten.

Zou de auto starten en kreeg een "laadkabel aangesloten" melding.
Dus ik stap uit om die los te koppelen toen ik besefte dat ik dat even daarvoor al gedaan had.

Eerst even op internet wat trucjes opgezocht, toen dealer gebeld om te ontdekken dat het 5 mei is.
Daarna Wegenwacht gebeld (druk druk) en ook wat trucjes geprobeerd die helaas niets deden.

Nu maar wachten.

De auto kan niet voor- of achteruit omdat hij denkt dat de kabel nog is aangesloten, neutraal lukt ook niet. Daar zou eigenlijk een "override" voor moeten zijn, zodat je toch kan rijden. Maar ja...

Omdat de auto niet rijdt, kan m'n andere auto ook niet van de oprit.
Na de verhuizing is dat opgelost, dan kan ik auto's naast elkaar kwijt.
pi_217547132
Ondanks alle regen in Portugal toch genoeg zon om mijn Renault Zoe op te laden, we rijden nu alweer twee maanden op elektriciteit van onze zonnepanelen. De tol in het binnenland is opgeheven, over de snelweg naar de stad nu (moest eerst 10 kilometer parallel rijden naar het stuk gratis snelweg).
pi_217547524
eVito rijdt weer. Na alles proberen was het toch zo simpel als even de 12 volt accu (onder passagiersstoel) een paar minuten los te koppelen. Heb maar een sleuteltje 10 in de auto gelegd, mocht het weer eens gebeuren...
pi_217548824
Hier de meest basic Tesla model Y (RWD), maar er zitten meer dan genoeg toeters en bellen standaard op. Laden kan ik thuis, maar de app van de laadpaal kan weliswaar rapporten maken, maar niet exporteren. En dat is om te declareren een crime. Huidige werkgever is niet echt blij dat ik geen laadpaal via de leasemaatschappij heb, maar dat is nou eenmaal zo. Het staat ze vrij een andere laadpaal te te plaatsen :P

Sinds kort een dynamisch stroomtarief wat ik mag declareren tegen het gemiddelde stroomtarief van die maand, dus in de zomermaanden is het lekker harken door overdag te laden tegen soms wel negatieve tarieven (ook nog met zonnepanelen, al laadt de auto sneller dan dat mn zonnepanelen leveren)) en te declareren tegen ~25ct/kwh.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_217549045
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2025 17:13 schreef JopieKlaassen het volgende:
Hier de meest basic Tesla model Y (RWD), maar er zitten meer dan genoeg toeters en bellen standaard op. Laden kan ik thuis, maar de app van de laadpaal kan weliswaar rapporten maken, maar niet exporteren. En dat is om te declareren een crime. Huidige werkgever is niet echt blij dat ik geen laadpaal via de leasemaatschappij heb, maar dat is nou eenmaal zo. Het staat ze vrij een andere laadpaal te te plaatsen :P

Sinds kort een dynamisch stroomtarief wat ik mag declareren tegen het gemiddelde stroomtarief van die maand, dus in de zomermaanden is het lekker harken door overdag te laden tegen soms wel negatieve tarieven (ook nog met zonnepanelen, al laadt de auto sneller dan dat mn zonnepanelen leveren)) en te declareren tegen ~25ct/kwh.
Ik doe hetzelfde, zij het met een vast tarief. Laden via de zonnepanelen. Dan moet ik de auto op maximaal 8 a 9 ampere zetten, en dan kan ik volledig op de panelen laden. Duurt dan natuurlijk wel wat langer, maar, gratis stroom en toch mijn tarief uitgekeerd krijgen + in de toekomst geen terugleverboete over dat deel wat naar de auto gaat in plaats van naar het net.
pi_217549216
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 17:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik doe hetzelfde, zij het met een vast tarief. Laden via de zonnepanelen. Dan moet ik de auto op maximaal 8 a 9 ampere zetten, en dan kan ik volledig op de panelen laden. Duurt dan natuurlijk wel wat langer, maar, gratis stroom en toch mijn tarief uitgekeerd krijgen + in de toekomst geen terugleverboete over dat deel wat naar de auto gaat in plaats van naar het net.
Met dynamische tarieven heb je (voorlopig) geen terugleverboete. Daarentegen gaat salderen wel weer dynamisch, maar uiteindelijk is het slim laden van de auto (die verantwoordelijk is voor 70% van ons stroomverbruik) de belangrijkste factor om winst te behalen.

Ik heb het laden op 6 ampere gezet om maximaal te profiteren, maar ik hoef niet dagelijks te laden, dus er zullen ongetwijfeld hele goede dagen zijn om te laden waarvan ik niet kan profiteren.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_217549320
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2025 17:46 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Met dynamische tarieven heb je (voorlopig) geen terugleverboete. Daarentegen gaat salderen wel weer dynamisch, maar uiteindelijk is het slim laden van de auto (die verantwoordelijk is voor 70% van ons stroomverbruik) de belangrijkste factor om winst te behalen.

Ik heb het laden op 6 ampere gezet om maximaal te profiteren, maar ik hoef niet dagelijks te laden, dus er zullen ongetwijfeld hele goede dagen zijn om te laden waarvan ik niet kan profiteren.
Nee ik ook niet, maar als de zon echt hard schijnt top ik de auto wel af zeg maar, gewoon omdat het kan. :P
  woensdag 7 mei 2025 @ 10:11:12 #114
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_217564643
Tijdje geleden gepost hier dat ik het elektrisch rijden toch niet zo prettig vond wanneer je een langere afstand rijdt. Ik woon in Denemarken en rij 2-3x per jaar naar Nederland, en de schoonfamilie woont ook een goede 250km verderop.

Heb onlangs de Megane Etech ingeruild voor een PHEV Volvo S60, en voor mij persoonlijk is deze optie echt ideaal. Met de 15 kwh accu kan ik iedere dag op en neer naar het werk, maar ik vind het ideaal om de benzine optie te hebben voor de wat langere stukken. Het kost iets meer, want ik kan ook maar 15 kwh laden als de stroom echt goedkoop is op dat moment, maar de ‘peace of mind’ en opties die ik er voor terug krijg is dat het zeker waard voor mij persoonlijk. Elektrisch rijdt top, dus dat wou ik ook niet kwijt.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_217580356
Gisteren voor het eerst een lange reis gemaakt met de i4. Een trip naar Polen.
Mijn bevindingen, je kan bijna overal laden, bang zijn om met een lege accu te komen staan is niet echt meer van toepassing.
Elke 1,5 uur stoppen om te laden van 20 naar 80 in 20 minuten. Ik dacht dat ik dit een probleem zou vinden, maar dat was het zeker niet. Elk 1,5 uur verplicht even stoppen, frisse neus halen, plassen, koffie halen en de auto is weer vol en ik kan weer door. Zo'n verplichte stop was eigenlijk wel fijn.
En de kosten vielen ook mee, ik rij een privé auto dus het laden is ook voor eigen rekening. Uiteindelijk was ik zo'n 83 euro aan laden kwijt dus dat valt ook wel mee aangezien het allemaal snelladers zijn.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_219445798
https://www.autoreview.nl(...)mtepomp-ev-in-winter

Interessant stukje over een warmtepomp in een EV.
pi_219446022
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 22:23 schreef CoolGuy het volgende:
https://www.autoreview.nl(...)mtepomp-ev-in-winter

Interessant stukje over een warmtepomp in een EV.
Zonder warmtepomp kost het wel fors meer energie idd.
Stoelverwarming aan en verwarming wat lager kan wel helpen.
pi_219446065
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 23:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zonder warmtepomp kost het wel fors meer energie idd.
Stoelverwarming aan en verwarming wat lager kan wel helpen.
Ik klimatiseer in de winter eigenlijk altijd aan de stekker, ook al heeft de auto een warmtepomp. Ik stap in met het interieur op 21 graden en de stoel en stuurverwarming op de 1e stand.
pi_219446089
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 23:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik klimatiseer in de winter eigenlijk altijd aan de stekker, ook al heeft de auto een warmtepomp. Ik stap in met het interieur op 21 graden en de stoel en stuurverwarming op de 1e stand.
21 graden is wel heel erg plat, ik zou de rugleuning iets verstellen.
pi_219446136
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 23:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
21 graden is wel heel erg plat, ik zou de rugleuning iets verstellen.
:D _!
  dinsdag 9 december 2025 @ 07:55:35 #122
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_219446893
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 23:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
21 graden is wel heel erg plat, ik zou de rugleuning iets verstellen.
Wel aerodynamisch.
pi_219448451
Beetje een downgrade van een Polestar naar een ID3, maar eigenlijk bevalt hij beter. Range is wel wat matig, vooral in deze tijd, maar praktisch nauwelijks een issue.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_219448455
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:14 schreef nostra het volgende:
Beetje een downgrade van een Polestar naar een ID3, maar eigenlijk bevalt hij beter. Range is wel wat matig, vooral in deze tijd, maar praktisch nauwelijks een issue.
Waarom bevalt hij beter?
pi_219448475
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Waarom bevalt hij beter?
Interne navigatie beter, app beter met voorverwarming, minder agressief in correcties (de Polestar wilde regelmatig uit het niets vol remmen), draadloos opladen, automatisch inparkeren.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_219448498
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:18 schreef nostra het volgende:

[..]
Interne navigatie beter, app beter met voorverwarming, minder agressief in correcties (de Polestar wilde regelmatig uit het niets vol remmen), draadloos opladen, automatisch inparkeren.
Een Polestar kan niét automatisch inparkeren...? niet...standaard, of helemaal niet? Mja, ik ben ook geen fan van de navigatie van Tesla hoor. Het werkt prima natuurlijk, want Google Maps, maar ik vind persoonlijk Waze toch echt veel prettiger, maar ja, Tesla heeft (nog) geen native ondersteuning voor CarPlay.

Daar zijn wel wegen omheen, maar ik las ergens dat men er wel mee bezig is, met die ondersteuning, en die zou dan met een update komen, als ik het goed heb, en er wordt gesproken over dat CarPlay in de Holiday update wordt verwacht, maar dat lijkt me meer hoop dan échte verwachting, dus ik gok dat het daar niet in zit, en zo wel, dikke prima.
pi_219448616
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een Polestar kan niét automatisch inparkeren...? niet...standaard, of helemaal niet? Mja, ik ben ook geen fan van de navigatie van Tesla hoor. Het werkt prima natuurlijk, want Google Maps, maar ik vind persoonlijk Waze toch echt veel prettiger, maar ja, Tesla heeft (nog) geen native ondersteuning voor CarPlay.

Daar zijn wel wegen omheen, maar ik las ergens dat men er wel mee bezig is, met die ondersteuning, en die zou dan met een update komen, als ik het goed heb, en er wordt gesproken over dat CarPlay in de Holiday update wordt verwacht, maar dat lijkt me meer hoop dan échte verwachting, dus ik gok dat het daar niet in zit, en zo wel, dikke prima.
De 2 (die ik had) had alleen cameraondersteuning. 3 doet het geloof ik wel zelf. Android Auto moest je ook bekabeld doen en dan inschakelen. Keyless afsluiten bij weglopen had ie ook matig (geloof na 2 minuten, dus dat moest je maar vertrouwen). En gemaximeerd op 160, wat naar Lelystad wat frustrerend was (ja, het mag niet).
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_219448637
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 12:38 schreef nostra het volgende:

[..]
De 2 (die ik had) had alleen cameraondersteuning. 3 doet het geloof ik wel zelf. Android Auto moest je ook bekabeld doen en dan inschakelen. Keyless afsluiten bij weglopen had ie ook matig (geloof na 2 minuten, dus dat moest je maar vertrouwen). En gemaximeerd op 160, wat naar Lelystad wat frustrerend was (ja, het mag niet).
Oh, dat valt me dan tegen, je zou zeggen dat dat er gewoon standaard op zit. Maar hey, het heeft wél androidauto/carplay ondersteuning, dat kun je van Tesla dan (vooralsnog) weer niet zeggen.

Dat sluiten/openen werkt wel goed moet ik zeggen, ik controleer dat ook nooit, maar dat komt vooral omdat de auto kort toetert (amerikaans he) als ie sluit, en dat doet ie snel, dus dan ben je nog heel ruim binnen gehoorafstand.
pi_219563982
Nou, Tesla heeft een nieuwe gimmick. In de app heb je nu het zogenaamde charging passport, waar je wat badges krijgt op basis van bepaalde behaalde doelen, een beetje zoals de Playstation trophies. Blijkbaar heb ik er een aantal gehaald dit jaar:











Ik heb nog niet gevonden wat álle badges zijn, en het heeft verder ook 0 toevoeging, maar ik vind 't wel geinig. :P
pi_219568644
Na vier jaar een beetje niets hebben staan doen zijn de Tesla Superchargers in Castelo Branco (Portugal) in bedrijf.

De reden waarom het zo lang duurde, is dat opladers op publieke grond voor elke provider beschikbaar moeten zijn. Tesla wilde deze net openen toen deze wetgeving in ging.

Het is overigens wel een prettig systeem, want je kan met een provider bij alle laadpalen terecht.
  donderdag 25 december 2025 @ 12:15:04 #131
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219587731
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 21:23 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, Tesla heeft een nieuwe gimmick. In de app heb je nu het zogenaamde charging passport, waar je wat badges krijgt op basis van bepaalde behaalde doelen, een beetje zoals de Playstation trophies. Blijkbaar heb ik er een aantal gehaald dit jaar:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb nog niet gevonden wat álle badges zijn, en het heeft verder ook 0 toevoeging, maar ik vind 't wel geinig. :P
Via de app? Ik heb niks.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  donderdag 25 december 2025 @ 12:16:04 #132
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219587742
Model 3 2020 zelf gekocht hiero.
Hebben jullie wel eens dat de bluetooth key niet werkt? Dus je loopt naar de auto en wil het portier openen maar dat de auto op slot blijft? Soms een kwestie van meerdere keren op de hendel drukken, maar soms ook dat je het portier via de app moet ontgrendelen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_219588375
quote:
7s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Via de app? Ik heb niks.
Ja, de app, maar dat passport wordt gefaseerd uitgerold. Een vriend van me heeft het ook nog niet, maar verschillende collega's hebben 'm wél al, en dan anderen nog niet.
pi_219588389
quote:
7s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:16 schreef phpmystyle het volgende:
Model 3 2020 zelf gekocht hiero.
Hebben jullie wel eens dat de bluetooth key niet werkt? Dus je loopt naar de auto en wil het portier openen maar dat de auto op slot blijft? Soms een kwestie van meerdere keren op de hendel drukken, maar soms ook dat je het portier via de app moet ontgrendelen.
Ja, dit heb ik 2x of zo gehad, maar geen idee waar het aan ligt.
  donderdag 25 december 2025 @ 18:17:14 #135
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219591235
Reed tot voor kort een Q5 van Audi. Op zich erg fijn maar dat Android Auto en Apple CarPlay extra kosten stoort mij dan weer. Was leasebak die ik overnam van mijn voorganger. Rij nu tijdelijk een BYD seal. Qua luxe gelijk aan Audi, qua rijden, heb hem gisteren opgehaald dus kan er nog niet zoveel over zeggen. Komende weken wat mee toeren door Frankrijk dan weet ik meer. Maar eerste indruk, voor het geld krijg je erg veel auto
  donderdag 25 december 2025 @ 21:29:32 #136
6941 APK
Factual, I think.
pi_219592547
Ik kreeg deze week op vakantie een plugin hybride mee als huurauto, maar dan zonder oplaadkabel :')
Benzine kost hier rond de 1,10 euro p/l (nog iets minder met korting van het verhuurbedrijf).
Op zich wel jammer, want je kan hier gratis laden bij bijvoorbeeld de Lidl en ik vind elektrisch wel fijner rijden :+
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  vrijdag 26 december 2025 @ 00:36:49 #137
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219594743
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2025 21:23 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, Tesla heeft een nieuwe gimmick. In de app heb je nu het zogenaamde charging passport, waar je wat badges krijgt op basis van bepaalde behaalde doelen, een beetje zoals de Playstation trophies. Blijkbaar heb ik er een aantal gehaald dit jaar:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb nog niet gevonden wat álle badges zijn, en het heeft verder ook 0 toevoeging, maar ik vind 't wel geinig. :P
Ik zag ze inderdaad ook voorbijkomen in de app, geinig, maar niet veel meer dan dat. :)

quote:
7s.gif Op donderdag 25 december 2025 12:16 schreef phpmystyle het volgende:
Model 3 2020 zelf gekocht hiero.
Hebben jullie wel eens dat de bluetooth key niet werkt? Dus je loopt naar de auto en wil het portier openen maar dat de auto op slot blijft? Soms een kwestie van meerdere keren op de hendel drukken, maar soms ook dat je het portier via de app moet ontgrendelen.
2023 Model 3 hier, ik heb dat nog nooit ervaren.
pi_219595599
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 18:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Reed tot voor kort een Q5 van Audi. Op zich erg fijn maar dat Android Auto en Apple CarPlay extra kosten stoort mij dan weer. Was leasebak die ik overnam van mijn voorganger. Rij nu tijdelijk een BYD seal. Qua luxe gelijk aan Audi, qua rijden, heb hem gisteren opgehaald dus kan er nog niet zoveel over zeggen. Komende weken wat mee toeren door Frankrijk dan weet ik meer. Maar eerste indruk, voor het geld krijg je erg veel auto
Ja, dat veel auto is dan ook gesponsord door de Chinese overheid om westerse automerken uit te roken. Waar velen in Europa braaf gebruik van maken :') .
  vrijdag 26 december 2025 @ 05:52:44 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219596112
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2025 01:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja, dat veel auto is dan ook gesponsord door de Chinese overheid om westerse automerken uit te roken. Waar velen in Europa braaf gebruik van maken :') .
Gelukkig heeft bijvoorbeeld de D auto-industrie geen massieve overheidssteun gekregen, niet? :') :')
pi_219857312
https://www.bright.nl/nie(...)uis-op-te-laden.html

Dit zou zomaar interessant kunnen zijn. Deel van het artikel:

quote:
De vervuiler betaalt (jou)
Het verhaal begint bij een nieuwe regeling met de afkorting RED3. In Jip-en-Janneketaal: Europa verplicht oliebedrijven om hun brandstof groener te maken. Lukt dat niet? Dan moeten ze boete doen. Ze moeten zogeheten 'emissiereductie-eenheden' (ERE's) kopen van partijen die wél groene energie leveren aan vervoer.

Vroeger waren dat vooral de grote jongens: snellaadbedrijven en bussenmaatschappijen. Zij verkochten hun 'groene bewijslast' voor goud geld aan de Shells en BP's van deze wereld. Maar sinds kort is het speelveld veranderd. Want wie levert er eigenlijk de meeste stroom aan elektrische auto’s? Precies: jij en ik, op onze eigen oprit.

400 euro 'gratis' geld
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) is enthousiast. "Eindelijk is er een goed systeem waarbij de vergroener wordt beloond," zegt directeur Marina van Helvoort. En die beloning is niet kinderachtig.

De marktprijs voor zo'n ERE-certificaat ligt momenteel rond de 10 cent per kWh. Laten we even rekenen:

Een gemiddelde elektrische rijder tankt zo’n 3.000 tot 4.000 kWh per jaar thuis.
Keer 10 cent is dat 300 tot 400 euro per jaar.
Rijd je veel? Dan kan dit oplopen tot boven de 500 euro.
Dat dekt toch weer mooi een paar maanden stroomkosten.

De addertjes (want die zijn er)
Je kunt helaas niet zelf even factuurtje sturen naar het hoofdkantoor van Shell. De administratie is complex. Daarom zijn er 'inboekdienstverleners'. Deze tussenpartijen bundelen de stroom van duizenden consumenten en verhandelen dat op de markt.

Maar voordat je je rijk rekent, moet je even je laadpaal checken. Er zijn namelijk voorwaarden:

1. De heilige MID-meter Dit is de belangrijkste: je laadpaal moet een MID-gecertificeerde meter hebben. Dat is een geijkte meter die heel precies bijhoudt hoeveel stroom erin gaat. Zonder die meter mag de stroom niet als 'handelswaar' worden opgegeven. Veel moderne palen hebben dit, maar de oudere laders vaak niet. Check dus de handleiding of sticker op je paal. Het kan de moeite waard zijn om je laadpaal te upgraden.

2. Jaarlijkse foto of automaat Heb je zo'n meter maar geen internetverbinding op je paal? Geen paniek. Bij sommige diensten mag je ook jaarlijks handmatig een foto van je meterstand uploaden. Heb je een slimme paal, dan kan het vaak automatisch.

3. Privacy Je moet je laaddata delen met de tussenpartij. Volgens de VER valt het mee met de inbreuk: het gaat om een soort 'alleen-lezen' functie. De partij kan zien hoeveel je laadt om de certificaten te claimen, maar kan niet rommelen met de instellingen van je paal. De uitkering is gekoppeld aan de EAN-code van je huis (je stroomaansluiting).
Oftewel, hoe meer mensen stug blijven roepen 'haha geen EV ik blijf lekker dinosap rijden' hoe meer brandstof de maatschappijen moeten produceren, hoe meer ERE's ze moeten kopen, en dat geld gaat dan (deels) naar de EV rijder. :+

Kom maar door met de centen! _O_

@capricia @TheFreshPrince ook interessant voor jullie, mits jullie laadpalen een MID meter ingebouwd hebben. Die van mij heeft dat, dat heb ik toen ik eergisteren dit artikel las direct gecontroleerd :9
pi_219857320
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2025 18:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Reed tot voor kort een Q5 van Audi. Op zich erg fijn maar dat Android Auto en Apple CarPlay extra kosten stoort mij dan weer. Was leasebak die ik overnam van mijn voorganger. Rij nu tijdelijk een BYD seal. Qua luxe gelijk aan Audi, qua rijden, heb hem gisteren opgehaald dus kan er nog niet zoveel over zeggen. Komende weken wat mee toeren door Frankrijk dan weet ik meer. Maar eerste indruk, voor het geld krijg je erg veel auto
Hoe is je indruk nu?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator zaterdag 17 januari 2026 @ 14:45:21 #142
236264 crew  capricia
pi_219857377
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 14:29 schreef CoolGuy het volgende:
https://www.bright.nl/nie(...)uis-op-te-laden.html

Dit zou zomaar interessant kunnen zijn. Deel van het artikel:
[..]
Oftewel, hoe meer mensen stug blijven roepen 'haha geen EV ik blijf lekker dinosap rijden' hoe meer brandstof de maatschappijen moeten produceren, hoe meer ERE's ze moeten kopen, en dat geld gaat dan (deels) naar de EV rijder. :+

Kom maar door met de centen! _O_

@:capricia @:TheFreshPrince ook interessant voor jullie, mits jullie laadpalen een MID meter ingebouwd hebben. Die van mij heeft dat, dat heb ik toen ik eergisteren dit artikel las direct gecontroleerd :9
Ik zal eens een balletje laten opgooien bij de werkgever. De laadpaal is tenslotte ook lease, en niet mijn eigendom. Maar vooral ben ik benieuwd hoe de werkgever hiermee om gaat, icm de vergoeding voor de kWh.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219857394
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 14:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zal eens een balletje laten opgooien bij de werkgever. De laadpaal is tenslotte ook lease, en niet mijn eigendom. Maar vooral ben ik benieuwd hoe de werkgever hiermee om gaat, icm de vergoeding voor de kWh.
Ik denk dat het niet uitmaakt, net zoals dat het niet uitmaakt dat je in de zomer (vrijwel) volledig laadt vanaf de zonnepanelen, waar je werkgever ook gewoon je piektarief voor uitkeert.
  Moderator zaterdag 17 januari 2026 @ 14:52:22 #144
236264 crew  capricia
pi_219857415
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 14:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk dat het niet uitmaakt, net zoals dat het niet uitmaakt dat je in de zomer (vrijwel) volledig laadt vanaf de zonnepanelen, waar je werkgever ook gewoon je piektarief voor uitkeert.
Je moet je laaddata delen met een tussenpartij. En als ik punt 3 lees, is dat die toegang op die paal. Geen idee of ik die toegang zomaar mag geven, het is mijn eigendom niet.

Zou het trouwens logischer vinden als de werkgever deze bedragen claimt. Zij betalen mij tenslotte 100% van de kwh volgens mijn energiecontract uit. Dus ik zit sws wel gedekt.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 17 januari 2026 @ 15:01:36 #145
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_219857571
Volvo V60 T6 nu. Wat een apparaat. En dan te bedenken dat er ook nog een T8 bestaat, gekke Zweden Chinezen :P
pi_219857590
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 14:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Je moet je laaddata delen met een tussenpartij. En als ik punt 3 lees, is dat die toegang op die paal. Geen idee of ik die toegang zomaar mag geven, het is mijn eigendom niet.

Zou het trouwens logischer vinden als de werkgever deze bedragen claimt. Zij betalen mij tenslotte 100% van de kwh volgens mijn energiecontract uit. Dus ik zit sws wel gedekt.
Daar heb je wel een puntje, maar, het gaat uiteindelijk over jouw EAN heen he. Ja, ik zit ook wel gedekt, ik ga het komende week navragen, maar ik denk dat het geen issue is.

Zou wel mooi zijn though, want dan is het dus bij laden op zonne-energie 23,6ct + 3ct + 7,5ct (want zo'n 20 a 25% kosten zoals ik het nu lees voor de tussenpartij). Nou, bij zeg even 25kWh laden op een zonnige dag zou dat dus neerkomen op 34ct per kWh x 25 = ¤8,53 die je krijgt. Die 23,6ct zijn gebaseerd op mijn nieuwe energiecontract, dus als ik in de nacht laad zou dat nog steeds neerkomen op 25 x 10,5ct = ¤ 2,63 extra, want de laadkosten zelf krijg je sowieso al terug :+
  zaterdag 17 januari 2026 @ 15:23:23 #147
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219857773
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 14:32 schreef nostra het volgende:

[..]
Hoe is je indruk nu?
Positief:
Een fijne Auto
Comfortabel
Luxe
Alles er op en aan behalve massagestoelen
Zuinig 600 km snelweg, 30 liter ongeveer
Ruim

Negatief
Wat zwak gemotoriseerd, zeker als je een dikke Audi gewend bent (die dubbel zoveel verbruikt zowat)
Zeer waar irritante assistentie systemen, daar wil je een bijl in zetten
  Moderator zaterdag 17 januari 2026 @ 15:26:53 #148
236264 crew  capricia
pi_219857787
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 15:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Daar heb je wel een puntje, maar, het gaat uiteindelijk over jouw EAN heen he. Ja, ik zit ook wel gedekt, ik ga het komende week navragen, maar ik denk dat het geen issue is.

Zou wel mooi zijn though, want dan is het dus bij laden op zonne-energie 23,6ct + 3ct + 7,5ct (want zo'n 20 a 25% kosten zoals ik het nu lees voor de tussenpartij). Nou, bij zeg even 25kWh laden op een zonnige dag zou dat dus neerkomen op 34ct per kWh x 25 = ¤8,53 die je krijgt. Die 23,6ct zijn gebaseerd op mijn nieuwe energiecontract, dus als ik in de nacht laad zou dat nog steeds neerkomen op 25 x 10,5ct = ¤ 2,63 extra, want de laadkosten zelf krijg je sowieso al terug :+
^O^
Ja. Ik denk dat bespreken met de werkgever de beste optie is.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_219857808
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Positief:
Een fijne Auto
Comfortabel
Luxe
Alles er op en aan behalve massagestoelen
Zuinig 600 km snelweg, 30 liter ongeveer
Ruim

Negatief
Wat zwak gemotoriseerd, zeker als je een dikke Audi gewend bent (die dubbel zoveel verbruikt zowat)
Zeer waar irritante assistentie systemen, daar wil je een bijl in zetten
Ja, die "assistentie"systemen blijven hopeloos. Prima voor die ene keer dat je een kind over het hoofd ziet, maar het is overal hypersensitief. Polestar was drama, VW valt me redelijk mee.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 17 januari 2026 @ 15:49:24 #150
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_219857898
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 15:01 schreef leolinedance het volgende:
Volvo V60 T6 nu. Wat een apparaat. En dan te bedenken dat er ook nog een T8 bestaat, gekke Zweden Chinezen :P
Ik rij een S60 T8 Polestar Optimised. Heb niets te klagen inderdaad, en je merkt ook zeker het verschil wanneer je de Polestar drive-setting kiest.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  zaterdag 17 januari 2026 @ 17:33:09 #151
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219858504
Wat een onrechtvaardige regeling. Geld uit de broekzakken kloppen van burgers met een oude fossiele auto en dat distribueren naar de dikwijls vermogendere ev rijders.

Ik ga eens bij anwb navragen hoe dit zit. Ik heb geen eigen oprit en laad op bij mijn werk of bij zo’n gemeentelijke paal. Allemaal via de anwb. Die gaan dan zeker met mijn vergoeding ervan tussen?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_219864466
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een onrechtvaardige regeling. Geld uit de broekzakken kloppen van burgers met een oude fossiele auto en dat distribueren naar de dikwijls vermogendere ev rijders.

Ik ga eens bij anwb navragen hoe dit zit. Ik heb geen eigen oprit en laad op bij mijn werk of bij zo’n gemeentelijke paal. Allemaal via de anwb. Die gaan dan zeker met mijn vergoeding ervan tussen?
Ja, maar wat maakt dat uit? Van wat ik regelmatig hoor zijn EV'S te duur en het is ook allemaal maar lastig, 'te weinig range' en zo, dus hahaha kut EV's maar dan valt er wat te halen en dan ineens is het oneerlijk 8)7
pi_219864518
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een onrechtvaardige regeling. Geld uit de broekzakken kloppen van burgers met een oude fossiele auto en dat distribueren naar de dikwijls vermogendere ev rijders.

Ik ga eens bij anwb navragen hoe dit zit. Ik heb geen eigen oprit en laad op bij mijn werk of bij zo’n gemeentelijke paal. Allemaal via de anwb. Die gaan dan zeker met mijn vergoeding ervan tussen?
Ik kan het niet helpen dat Shell, BP en andere bedrijven niet genoeg doen om te vergroenen.
pi_219864530
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 15:49 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]
Ik rij een S60 T8 Polestar Optimised. Heb niets te klagen inderdaad, en je merkt ook zeker het verschil wanneer je de Polestar drive-setting kiest.
V60 T8 maar niet "Polestar Optimised". Gaat evengoed als een malle, al heeft hij bij een vlotte EV het nakijken natuurlijk.
  zondag 18 januari 2026 @ 10:21:25 #155
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_219864603
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 10:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
V60 T8 maar niet "Polestar Optimised". Gaat evengoed als een malle, al heeft hij bij een vlotte EV het nakijken natuurlijk.
Die 50 pk extra helpt je daar bij ook niet inderdaad, je merkt alleen dat het net wat soepeler schakelt etc.

Maar goed, hoe vaak gebruik je dat vermogen nou echt :P Het is echter wel leuk om te hebben, en het gaat inderdaad als een malle wanneer je wil.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_219893674
Sinds afgelopen november een Alpine A290 GTS privé gekocht.
Tot nu toe zeer tevreden, ondanks dat ik niet in de gelegenheid ben om thuis te laden.
Daarentegen mag ik bij de baas laden. Naast de Alpine nog een Lotus Elise en een Austin Mini in mijn bezit :)
pi_219921925
Zijn er hier veel mensen die niet thuis kunnen laden en hoe bevalt dat? Ik wil (/moet, maar dat is een ander verhaal) dit jaar een nieuwe auto kopen. Ik heb weliswaar een eigen oprit, maar ook een huurhuis dus investeringen doen in zonnepanelen (die hier ook niet zijn) en een laadpaal zie ik hier niet zitten. Daarbij woon ik in een klein dorp met bijna allemaal vrijstaande of 2-onder-1-kap woningen dus de laadpalen die er zijn, staan op eigen grond. De dichtstbijzijnde openbare vanaf mijn woning is 3 straten verderop dus dat is ook niet zo praktisch.

Een EV overweeg ik niet vanwege meerdere redenen maar ik heb wel wat PHEV's op het lijstje staan. Toch vraag ik me af of ik niet beter voor de benzineversies van die modellen kan gaan met mijn laadmogelijkheden.
pi_219922013
Een EV privé die je niet zelf kan opladen is meestal niet interessant. Laden aan een paal is een stuk duurder, belasting begint nu ook duurder te worden dus echt goedkoper rijden van een ice is het dan niet. Maar je hebt wel de nadelen dat je soms thuis komt en je kan niet laden omdat de palen bezet zijn. En dat je 3 straten door de regen of kou moet lopen terwijl je een eigen oprit hebt. En/of met boodschappen thuis komt, uitladen en dan nog een laadpaal moet gaan zoeken en naar huis lopen.

Een PHEV is een ander verhaal, die kan je eigenlijk makkelijk bijladen met een enkel fase oplader. Dat doen wij hier ook, de ev zit aan de laadpaal, voor de hybride hebben we een enkelfase oplader die gewoon in het stopcontact gaat.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  zondag 25 januari 2026 @ 09:33:21 #159
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219922042
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 09:18 schreef Irritatie100 het volgende:
Zijn er hier veel mensen die niet thuis kunnen laden en hoe bevalt dat? Ik wil (/moet, maar dat is een ander verhaal) dit jaar een nieuwe auto kopen. Ik heb weliswaar een eigen oprit, maar ook een huurhuis dus investeringen doen in zonnepanelen (die hier ook niet zijn) en een laadpaal zie ik hier niet zitten. Daarbij woon ik in een klein dorp met bijna allemaal vrijstaande of 2-onder-1-kap woningen dus de laadpalen die er zijn, staan op eigen grond. De dichtstbijzijnde openbare vanaf mijn woning is 3 straten verderop dus dat is ook niet zo praktisch.

Een EV overweeg ik niet vanwege meerdere redenen maar ik heb wel wat PHEV's op het lijstje staan. Toch vraag ik me af of ik niet beter voor de benzineversies van die modellen kan gaan met mijn laadmogelijkheden.
Excelletje maken met de kosten en baten is het enige wat ik je kan aanraden.
pi_219922357
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 09:30 schreef boegschroef het volgende:
Een EV privé die je niet zelf kan opladen is meestal niet interessant. Laden aan een paal is een stuk duurder, belasting begint nu ook duurder te worden dus echt goedkoper rijden van een ice is het dan niet. Maar je hebt wel de nadelen dat je soms thuis komt en je kan niet laden omdat de palen bezet zijn. En dat je 3 straten door de regen of kou moet lopen terwijl je een eigen oprit hebt. En/of met boodschappen thuis komt, uitladen en dan nog een laadpaal moet gaan zoeken en naar huis lopen.

Een PHEV is een ander verhaal, die kan je eigenlijk makkelijk bijladen met een enkel fase oplader. Dat doen wij hier ook, de ev zit aan de laadpaal, voor de hybride hebben we een enkelfase oplader die gewoon in het stopcontact gaat.
Ah, dat is goed om te weten! Dat zou wel veel schelen.

Een EV overweeg ik dus sowieso niet maar als ik een PHEV aan enkelfase kan opladen blijft dat dus wel een optie.
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 09:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Excelletje maken met de kosten en baten is het enige wat ik je kan aanraden.
Kosten en baten zijn een ding, ik was meer benieuwd naar het praktische verhaaltje van niet thuis kunnen laden. Met een PHEV kan je dan wel door blijven rijden met een lege accu, maar dan heb je feitelijk gewoon de ICE-uitvoering maar dan een stuk zwaarder. Vandaar dat ik me meer in praktische zin afvroeg of de ICE dan niet de betere keuze zou zijn.
  zondag 25 januari 2026 @ 10:12:43 #161
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219922397
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:08 schreef Irritatie100 het volgende:
Kosten en baten zijn een ding, ik was meer benieuwd naar het praktische verhaaltje van niet thuis kunnen laden. Met een PHEV kan je dan wel door blijven rijden met een lege accu, maar dan heb je feitelijk gewoon de ICE-uitvoering maar dan een stuk zwaarder. Vandaar dat ik me meer in praktische zin afvroeg of de ICE dan niet de betere keuze zou zijn.
Ook bij een huurhuis kan je een lader maken/aansluiten en op stroom rijden is goedkoper dan benzine
pi_219922409
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:08 schreef Irritatie100 het volgende:

Kosten en baten zijn een ding, ik was meer benieuwd naar het praktische verhaaltje van niet thuis kunnen laden. Met een PHEV kan je dan wel door blijven rijden met een lege accu, maar dan heb je feitelijk gewoon de ICE-uitvoering maar dan een stuk zwaarder. Vandaar dat ik me meer in praktische zin afvroeg of de ICE dan niet de betere keuze zou zijn.
Dat is niet helemaal correct. een Lege PHEV is niet net als en ICE maar meer als een eerste type Hybride. Hij laad nog altijd effectief op tijdens het remmen of 'afremmen op de motor' Deze energie wordt effectief gebruikt om op te laden en de electromotor te gebruiken. Dus in theorie is een PHEV met lege accu zuiniger dan dezelfde auto met alleen een ICE
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  zondag 25 januari 2026 @ 10:47:05 #163
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219922775
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:14 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Dat is niet helemaal correct. een Lege PHEV is niet net als en ICE maar meer als een eerste type Hybride. Hij laad nog altijd effectief op tijdens het remmen of 'afremmen op de motor' Deze energie wordt effectief gebruikt om op te laden en de electromotor te gebruiken. Dus in theorie is een PHEV met lege accu zuiniger dan dezelfde auto met alleen een ICE
Recent een dikke BYD gehuurd, 600 KM gereden, 30 Liter peut.
pi_219923332
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ook bij een huurhuis kan je een lader maken/aansluiten en op stroom rijden is goedkoper dan benzine
Jawel, maar ik vind het nogal zonde om zo'n goed investering te doen in een huurhuis waar ik hopelijk niet enorm lang meer woon. Overigens heb ik wel meer redenen om niet voor een EV te gaan.
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:14 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Dat is niet helemaal correct. een Lege PHEV is niet net als en ICE maar meer als een eerste type Hybride. Hij laad nog altijd effectief op tijdens het remmen of 'afremmen op de motor' Deze energie wordt effectief gebruikt om op te laden en de electromotor te gebruiken. Dus in theorie is een PHEV met lege accu zuiniger dan dezelfde auto met alleen een ICE
Ook goed om te weten!
pi_220083659
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 19:02 schreef Jolige_Joffer het volgende:
Sinds afgelopen november een Alpine A290 GTS privé gekocht.
Tot nu toe zeer tevreden, ondanks dat ik niet in de gelegenheid ben om thuis te laden.
Daarentegen mag ik bij de baas laden. Naast de Alpine nog een Lotus Elise en een Austin Mini in mijn bezit :)
Dat noem ik nog eens iemand met smaak. Wij hebben hier ook een EV (Hyundai Ioniq) als daily en een Mazda MX5 als fun-/vakantieauto erbij. Die A290 lijkt me net iets te krap als praktische auto, maar gezien de lovende reacties van de autojournalistiek geloof ik direct dat het fantastisch rijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door j669 op 14-02-2026 11:02:31 ]
Miata is always the answer
  zaterdag 21 maart 2026 @ 17:08:15 #166
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220398234
Had voorheen een Audi Q5 plugin hybrid, en daarvoor een q3 plugin hybrid. Nu een Hyundai Tucson Plugin Hybrid. Heel eerlijk?

Eerste ervaringen

Hyundai Tucson VS AudiQ5 etron (beide plugin hybride)
Positief
+ meer ruimte achterin
+ meer kofferruimte
+ comfortabeler/minder “sportief” vering
+ zuiniger
+ grote electrisch bereik
+ CarPlay/auto inclusief (kost extra bij Audi)
+ stoelventilatie
+ prijs
Negatief
- 100 pk minder ongeveer
- geen elektrische standverwarming

De 100 PK interesseren mij geheel niet, maar de programmeerbare standverwarming had ik het kersje op de appelmoes gevonden.
2 weken nu, dagelijks naar het werk en in het weekend verder onderweg (gisteren naar Rotterdam en terug vanuit Duitsland) over een kleine 1.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 1 op 40 ofwel 0,25 liter per 100 km.
pi_220398954
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Had voorheen een Audi Q5 plugin hybrid, en daarvoor een q3 plugin hybrid. Nu een Hyundai Tucson Plugin Hybrid. Heel eerlijk?

Eerste ervaringen

Hyundai Tucson VS AudiQ5 etron (beide plugin hybride)
Positief
+ meer ruimte achterin
+ meer kofferruimte
+ comfortabeler/minder “sportief” vering
+ zuiniger
+ grote electrisch bereik
+ CarPlay/auto inclusief (kost extra bij Audi)
+ stoelventilatie
+ prijs
Negatief
- 100 pk minder ongeveer
- geen elektrische standverwarming

De 100 PK interesseren mij geheel niet, maar de programmeerbare standverwarming had ik het kersje op de appelmoes gevonden.
2 weken nu, dagelijks naar het werk en in het weekend verder onderweg (gisteren naar Rotterdam en terug vanuit Duitsland) over een kleine 1.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 1 op 40 ofwel 0,25 liter per 100 km.
Die ontbrekende standverwarming zou mij ook storen. Nu is dat natuurlijk een maximaal luxe probleem in plaats van iets waar je daadwerkelijk niet zonder kunt, maar, kun je de stoelverwarming aan zetten via de app? Of dat ook niet?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 18:47:27 #168
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220399401
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die ontbrekende standverwarming zou mij ook storen. Nu is dat natuurlijk een maximaal luxe probleem in plaats van iets waar je daadwerkelijk niet zonder kunt, maar, kun je de stoelverwarming aan zetten via de app? Of dat ook niet?
Geen idee, maar de stoel wordt heel snel warm. Het is geeneens dat ik het koud heb maar dat ie in de winter ontdooid is wanneer ik weg wil. Sneeuw en Rijp
pi_220399453
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Geen idee, maar de stoel wordt heel snel warm. Het is geeneens dat ik het koud heb maar dat ie in de winter ontdooid is wanneer ik weg wil. Sneeuw en Rijp
Maar, dan vraag ik me nu toch een beetje af welke auto dan de voorkeur geniet? :P Oftewel, hoe zwaar weegt die standkachel voor je.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:37:59 #170
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220399832
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar, dan vraag ik me nu toch een beetje af welke auto dan de voorkeur geniet? :P Oftewel, hoe zwaar weegt die standkachel voor je.
Heb de Hyundai gekocht
pi_220399841
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Heb de Hyundai gekocht
Dat had ik al wel door, maar dan nog kun je, met de wetenschap van nu, denken 'had ik maar zus of zo' of wellicht denk je alsnog 'goeie keuze gemaakt'.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:54:43 #172
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220399978
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat had ik al wel door, maar dan nog kun je, met de wetenschap van nu, denken 'had ik maar zus of zo' of wellicht denk je alsnog 'goeie keuze gemaakt'.
Kan altijd nog een after market standverwarming in laten bouwen. Dan nog is de Hyundai om de 25 K goedkoper in vergelijkbare uitvoering
pi_220400524
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kan altijd nog een after market standverwarming in laten bouwen. Dan nog is de Hyundai om de 25 K goedkoper in vergelijkbare uitvoering
Tja voor 25k verschil weet je vooraf ook dat je op dingen in moet leveren natuurlijk, dus dat de keuze bewust is snap ik wel, maar het had kunnen zijn dat je achteraf toch dacht van, Hmmm.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 21:08:33 #174
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220400672
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 20:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Tja voor 25k verschil weet je vooraf ook dat je op dingen in moet leveren natuurlijk, dus dat de keuze bewust is snap ik wel, maar het had kunnen zijn dat je achteraf toch dacht van, Hmmm.
Zaken zoals niet ff een stuk 200 te jakkeren over de autobahn. Boeie. Ik betaal nu zelf de peut en eerlijk, je komt echt niet veel sneller aan. Als op 500 km 5 minuten scheelt is het veel
pi_220629231
Goed te merken dat het weer beter weer wordt. In februari was 22,49% van het stroomverbruik van de privé auto gedekt door de panelen. Maart was al 53,38% en april tot nu toe is al 69,13%. Dat voor achtereenvolgens in die maanden, 601, 906 en voor april tot nu toe 772 gereden KM's.

Dat komt dus neer op achtereenvolgens 3,2ct, 1ct en 0,9ct aan stroomkosten per gereden KM. *O* :9

Zonnepanelen + EV = *;
pi_220632529
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 21:21 schreef CoolGuy het volgende:


Zonnepanelen + EV = *;
Of dynamisch contract en EV :D

Op dit moment krijg ik gewoon betaald om te rijden. Heb nu een lader met mid meter en de stroom is op dit moment -2 cent :+ (even vanuitgaan dat ik meer teruglever) 2026 is nog een mooi jaar:

woonwerk = 100 km = +- 20kWh = 100*23 cent vergoeding + 20* -2 cent + 20* 10cent ere = 25,40 vandaag :)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220632698
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 12:40 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Of dynamisch contract en EV :D

Op dit moment krijg ik gewoon betaald om te rijden. Heb nu een lader met mid meter en de stroom is op dit moment -2 cent :+ (even vanuitgaan dat ik meer teruglever) 2026 is nog een mooi jaar:

woonwerk = 100 km = +- 20kWh = 100*23 cent vergoeding + 20* -2 cent + 20* 10cent ere = 25,40 vandaag :)
Ja, het is van de zotte dat het zo werkt, maar zo werkt het dus wel. :P

Ik ben mijn auto nu aan het laden, daar zal zo'n 30 kWh in gaan denk ik, en dat gaat volledig van de zon komen, maar krijg ik wel terug, dus dat is dan 30 x 23,6ct + 30 x 3ct + 30 x 10ct ERE maakt ¤ 7,08 + ¤ 0,9 + ¤ 3 = ¤ 10,98, puur en alleen om de auto te laden.

Morgen is de privé auto aan de beurt, dat is dan rond de 20 kWh die daar dan in gaat vermoed ik, en dat krijgen we niet terug, maar het kost ook ¤ 0 want zonnestroom, en dan dus ook weer die 20 x 3ct + 20 x 10ct ERE = ¤ 2,60 die we krijgen om die auto op te laden.

Moet ik toch altijd gniffelen als ik dan voorbij een tankstation rij waar mensen voor 2,20 of whatever per liter de auto staan vol te gooien :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2026 13:05:03 ]
pi_220695238
Tussen nu en een jaar wil ik ook een andere auto. Huidige auto is over een jaar 10 jaar oud en wil ik dan wel vervangen (we hebben de auto nieuw gekocht). Nu was ik een beetje aan het rondkijken en kwam ik de Jaecoo 5 tegen en de Omoda 5 tegen. Je kunt ze gewoon bij de dealer (in mijn geval de Forddealer) kopen.

Ik vind het (Jaecoo 5) een mooie auto. Hebben jullie zo'n auto en wat is je ervaring of heb je een mening over deze Chinese auto's.

Qua prijs vind ik het "meevallen".
pi_220697182
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 10:49 schreef ShoNuf het volgende:
Tussen nu en een jaar wil ik ook een andere auto. Huidige auto is over een jaar 10 jaar oud en wil ik dan wel vervangen (we hebben de auto nieuw gekocht). Nu was ik een beetje aan het rondkijken en kwam ik de Jaecoo 5 tegen en de Omoda 5 tegen. Je kunt ze gewoon bij de dealer (in mijn geval de Forddealer) kopen.

Ik vind het (Jaecoo 5) een mooie auto. Hebben jullie zo'n auto en wat is je ervaring of heb je een mening over deze Chinese auto's.

Qua prijs vind ik het "meevallen".
Een collega van me heeft zo'n Jaecoo 5. Ik vind 'm van buiten niet heel mooi, maar van binnen is het wel mooi, al helemaal als je gaat kijken naar hoe goedkoop zo'n auto is (relatief).
pi_220697853
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 16:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een collega van me heeft zo'n Jaecoo 5. Ik vind 'm van buiten niet heel mooi, maar van binnen is het wel mooi, al helemaal als je gaat kijken naar hoe goedkoop zo'n auto is (relatief).
Hij sinds gisteren helaas 2k in prijs gestegen.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 20:40:16 #181
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_220699246


Het ding ziet eruit als een poor man's Range Rover.
Doet denken aan de copy cats die Chinese fabrikanten 10/15 jaar geleden aan de man probeerden te brengen.
pi_220699330
Sinds 2021 staat er een id.4 op de oprit, inmiddels zn opvolger, weer een is.4. Kunnen thuis laden met contract speciaal voor ev eigenaren, met octopus energy (VK). Laad voor geloof 13-14 cent per kWh. Inmiddels redelijk wat vakanties mee gedaan (Cornwall, Pembrokeshire, Schotland, Frankrijk, rig keer naar Nederland). Bevalt goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')