Die 20.000km gratis SuC zijn wel echt nice. De ruitenwissers zijn inderdaad vervelend.quote:Op maandag 6 januari 2025 13:27 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Hier sinds anderhalf jaar een 2023 Tesla Model 3 RWD. Nog geen moment spijt van gehad, hiervoor kort een E-Niro gehad die ook prima was, maar dat rijdt als een lompe gevoelloze boot vergeleken met de Model 3.
Afgelopen zomer mee naar Zuid Frankrijk gereden en geen moment laadstress gehad op vakantie. Heen- en terugreis gebruik gemaakt van de superchargers die de navi zelf plant en real-time update nav eventuele omleidingen, meer verbruik door hogere snelheid, aantal beschikbare superchargers op locatie etc.
Op het vakantieadres zelf geen aansluiting, maar vrijwel alle middelgrote en grotere supermarkten in Frankrijk beschikken over snelladers, met een Shell Recharge pas kan je bij alle supermarken wel terecht.
Pluspunten: Rijgedrag, warmtepomp, gratis supercharge km's, regelmatige OTA updates die ook echt voor verbetering zorgen.
Minpunten: Ruitenwissers (bekend probleem, wel enorm verbeterd tov 18 maanden geleden), sentry mode vreet accu dus die zet je in praktijk uit.
Gebruik het ook vaak op de Volvo.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 11:50 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, paar dagen gebruik kunnen maken van de ontdooi functie. Dat werkt top. Niet meer krabben of niks, auto is volledig ontdooit en je stapt lekker warm in, stoelverwarming aan, stuurverwarming aan. Echt top.![]()
Ja dat is kut. Ik merk de invloed van de kou ook, maar ik moest recent een retourtje Hilversum doen, dat is vanuit hier zo'n kleine 160km, dus dat komt dan retour uit op 320km, en toen ik terug thuis was had ik nog 14% accu over. Dat is niet veel maar het valt me ook weer niet tegen want het was de hele dag 0 graden, en zo'n afstand rij ik vrijwel nooit.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 12:55 schreef boegschroef het volgende:
Ik rij sinds enkele maanden een bmw i4. Maar zou hem nooit meer kopen met wat ik nu weet. Alles is goed behalve het bereik. De fabrieks opgave is 560km, praktijk zoals ik hem gebruik nu in de winter 260. Minder dan de helft (zelfs in eco pro stand)
In de i4 community zie je hetzelde, iedereen klaagt over het enorme 'verbruik' zelfs de app laat het gemiddelde gebruik van de rest van de i4's zien en dat zit op dit moment op de 24KwH per 100 km, Tel daarbij op de duurdere verzekering en de wegenbelasting vanaf dit jaar, dan is een benzine auto rijden van hetzelfde model goedkoper en praktischer.
Ik heb dan wel het geluk dat ik hem thuis in de lader kan hangen, wat fijn is aangezien ik nu zo goed als nooit meer hoef te 'tanken' Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die als gezinsauto heeft en geen eigen laadplek.
Ik doe hetzelfde, zij het met een vast tarief. Laden via de zonnepanelen. Dan moet ik de auto op maximaal 8 a 9 ampere zetten, en dan kan ik volledig op de panelen laden. Duurt dan natuurlijk wel wat langer, maar, gratis stroom en toch mijn tarief uitgekeerd krijgen + in de toekomst geen terugleverboete over dat deel wat naar de auto gaat in plaats van naar het net.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:13 schreef JopieKlaassen het volgende:
Hier de meest basic Tesla model Y (RWD), maar er zitten meer dan genoeg toeters en bellen standaard op. Laden kan ik thuis, maar de app van de laadpaal kan weliswaar rapporten maken, maar niet exporteren. En dat is om te declareren een crime. Huidige werkgever is niet echt blij dat ik geen laadpaal via de leasemaatschappij heb, maar dat is nou eenmaal zo. Het staat ze vrij een andere laadpaal te te plaatsen
Sinds kort een dynamisch stroomtarief wat ik mag declareren tegen het gemiddelde stroomtarief van die maand, dus in de zomermaanden is het lekker harken door overdag te laden tegen soms wel negatieve tarieven (ook nog met zonnepanelen, al laadt de auto sneller dan dat mn zonnepanelen leveren)) en te declareren tegen ~25ct/kwh.
Met dynamische tarieven heb je (voorlopig) geen terugleverboete. Daarentegen gaat salderen wel weer dynamisch, maar uiteindelijk is het slim laden van de auto (die verantwoordelijk is voor 70% van ons stroomverbruik) de belangrijkste factor om winst te behalen.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik doe hetzelfde, zij het met een vast tarief. Laden via de zonnepanelen. Dan moet ik de auto op maximaal 8 a 9 ampere zetten, en dan kan ik volledig op de panelen laden. Duurt dan natuurlijk wel wat langer, maar, gratis stroom en toch mijn tarief uitgekeerd krijgen + in de toekomst geen terugleverboete over dat deel wat naar de auto gaat in plaats van naar het net.
Nee ik ook niet, maar als de zon echt hard schijnt top ik de auto wel af zeg maar, gewoon omdat het kan.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:46 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Met dynamische tarieven heb je (voorlopig) geen terugleverboete. Daarentegen gaat salderen wel weer dynamisch, maar uiteindelijk is het slim laden van de auto (die verantwoordelijk is voor 70% van ons stroomverbruik) de belangrijkste factor om winst te behalen.
Ik heb het laden op 6 ampere gezet om maximaal te profiteren, maar ik hoef niet dagelijks te laden, dus er zullen ongetwijfeld hele goede dagen zijn om te laden waarvan ik niet kan profiteren.
Zonder warmtepomp kost het wel fors meer energie idd.quote:Op maandag 8 december 2025 22:23 schreef CoolGuy het volgende:
https://www.autoreview.nl(...)mtepomp-ev-in-winter
Interessant stukje over een warmtepomp in een EV.
Ik klimatiseer in de winter eigenlijk altijd aan de stekker, ook al heeft de auto een warmtepomp. Ik stap in met het interieur op 21 graden en de stoel en stuurverwarming op de 1e stand.quote:Op maandag 8 december 2025 23:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zonder warmtepomp kost het wel fors meer energie idd.
Stoelverwarming aan en verwarming wat lager kan wel helpen.
21 graden is wel heel erg plat, ik zou de rugleuning iets verstellen.quote:Op maandag 8 december 2025 23:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik klimatiseer in de winter eigenlijk altijd aan de stekker, ook al heeft de auto een warmtepomp. Ik stap in met het interieur op 21 graden en de stoel en stuurverwarming op de 1e stand.
quote:Op maandag 8 december 2025 23:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
21 graden is wel heel erg plat, ik zou de rugleuning iets verstellen.
Wel aerodynamisch.quote:Op maandag 8 december 2025 23:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
21 graden is wel heel erg plat, ik zou de rugleuning iets verstellen.
Waarom bevalt hij beter?quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:14 schreef nostra het volgende:
Beetje een downgrade van een Polestar naar een ID3, maar eigenlijk bevalt hij beter. Range is wel wat matig, vooral in deze tijd, maar praktisch nauwelijks een issue.
Interne navigatie beter, app beter met voorverwarming, minder agressief in correcties (de Polestar wilde regelmatig uit het niets vol remmen), draadloos opladen, automatisch inparkeren.quote:
Een Polestar kan niét automatisch inparkeren...? niet...standaard, of helemaal niet? Mja, ik ben ook geen fan van de navigatie van Tesla hoor. Het werkt prima natuurlijk, want Google Maps, maar ik vind persoonlijk Waze toch echt veel prettiger, maar ja, Tesla heeft (nog) geen native ondersteuning voor CarPlay.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:18 schreef nostra het volgende:
[..]
Interne navigatie beter, app beter met voorverwarming, minder agressief in correcties (de Polestar wilde regelmatig uit het niets vol remmen), draadloos opladen, automatisch inparkeren.
De 2 (die ik had) had alleen cameraondersteuning. 3 doet het geloof ik wel zelf. Android Auto moest je ook bekabeld doen en dan inschakelen. Keyless afsluiten bij weglopen had ie ook matig (geloof na 2 minuten, dus dat moest je maar vertrouwen). En gemaximeerd op 160, wat naar Lelystad wat frustrerend was (ja, het mag niet).quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een Polestar kan niét automatisch inparkeren...? niet...standaard, of helemaal niet? Mja, ik ben ook geen fan van de navigatie van Tesla hoor. Het werkt prima natuurlijk, want Google Maps, maar ik vind persoonlijk Waze toch echt veel prettiger, maar ja, Tesla heeft (nog) geen native ondersteuning voor CarPlay.
Daar zijn wel wegen omheen, maar ik las ergens dat men er wel mee bezig is, met die ondersteuning, en die zou dan met een update komen, als ik het goed heb, en er wordt gesproken over dat CarPlay in de Holiday update wordt verwacht, maar dat lijkt me meer hoop dan échte verwachting, dus ik gok dat het daar niet in zit, en zo wel, dikke prima.
Oh, dat valt me dan tegen, je zou zeggen dat dat er gewoon standaard op zit. Maar hey, het heeft wél androidauto/carplay ondersteuning, dat kun je van Tesla dan (vooralsnog) weer niet zeggen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 12:38 schreef nostra het volgende:
[..]
De 2 (die ik had) had alleen cameraondersteuning. 3 doet het geloof ik wel zelf. Android Auto moest je ook bekabeld doen en dan inschakelen. Keyless afsluiten bij weglopen had ie ook matig (geloof na 2 minuten, dus dat moest je maar vertrouwen). En gemaximeerd op 160, wat naar Lelystad wat frustrerend was (ja, het mag niet).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |