abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 januari 2026 @ 17:33:09 #151
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219858504
Wat een onrechtvaardige regeling. Geld uit de broekzakken kloppen van burgers met een oude fossiele auto en dat distribueren naar de dikwijls vermogendere ev rijders.

Ik ga eens bij anwb navragen hoe dit zit. Ik heb geen eigen oprit en laad op bij mijn werk of bij zo’n gemeentelijke paal. Allemaal via de anwb. Die gaan dan zeker met mijn vergoeding ervan tussen?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_219864466
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een onrechtvaardige regeling. Geld uit de broekzakken kloppen van burgers met een oude fossiele auto en dat distribueren naar de dikwijls vermogendere ev rijders.

Ik ga eens bij anwb navragen hoe dit zit. Ik heb geen eigen oprit en laad op bij mijn werk of bij zo’n gemeentelijke paal. Allemaal via de anwb. Die gaan dan zeker met mijn vergoeding ervan tussen?
Ja, maar wat maakt dat uit? Van wat ik regelmatig hoor zijn EV'S te duur en het is ook allemaal maar lastig, 'te weinig range' en zo, dus hahaha kut EV's maar dan valt er wat te halen en dan ineens is het oneerlijk 8)7
pi_219864518
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
Wat een onrechtvaardige regeling. Geld uit de broekzakken kloppen van burgers met een oude fossiele auto en dat distribueren naar de dikwijls vermogendere ev rijders.

Ik ga eens bij anwb navragen hoe dit zit. Ik heb geen eigen oprit en laad op bij mijn werk of bij zo’n gemeentelijke paal. Allemaal via de anwb. Die gaan dan zeker met mijn vergoeding ervan tussen?
Ik kan het niet helpen dat Shell, BP en andere bedrijven niet genoeg doen om te vergroenen.
pi_219864530
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 15:49 schreef GotenSSJ het volgende:

[..]
Ik rij een S60 T8 Polestar Optimised. Heb niets te klagen inderdaad, en je merkt ook zeker het verschil wanneer je de Polestar drive-setting kiest.
V60 T8 maar niet "Polestar Optimised". Gaat evengoed als een malle, al heeft hij bij een vlotte EV het nakijken natuurlijk.
  zondag 18 januari 2026 @ 10:21:25 #155
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_219864603
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 10:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
V60 T8 maar niet "Polestar Optimised". Gaat evengoed als een malle, al heeft hij bij een vlotte EV het nakijken natuurlijk.
Die 50 pk extra helpt je daar bij ook niet inderdaad, je merkt alleen dat het net wat soepeler schakelt etc.

Maar goed, hoe vaak gebruik je dat vermogen nou echt :P Het is echter wel leuk om te hebben, en het gaat inderdaad als een malle wanneer je wil.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_219893674
Sinds afgelopen november een Alpine A290 GTS privé gekocht.
Tot nu toe zeer tevreden, ondanks dat ik niet in de gelegenheid ben om thuis te laden.
Daarentegen mag ik bij de baas laden. Naast de Alpine nog een Lotus Elise en een Austin Mini in mijn bezit :)
pi_219921925
Zijn er hier veel mensen die niet thuis kunnen laden en hoe bevalt dat? Ik wil (/moet, maar dat is een ander verhaal) dit jaar een nieuwe auto kopen. Ik heb weliswaar een eigen oprit, maar ook een huurhuis dus investeringen doen in zonnepanelen (die hier ook niet zijn) en een laadpaal zie ik hier niet zitten. Daarbij woon ik in een klein dorp met bijna allemaal vrijstaande of 2-onder-1-kap woningen dus de laadpalen die er zijn, staan op eigen grond. De dichtstbijzijnde openbare vanaf mijn woning is 3 straten verderop dus dat is ook niet zo praktisch.

Een EV overweeg ik niet vanwege meerdere redenen maar ik heb wel wat PHEV's op het lijstje staan. Toch vraag ik me af of ik niet beter voor de benzineversies van die modellen kan gaan met mijn laadmogelijkheden.
pi_219922013
Een EV privé die je niet zelf kan opladen is meestal niet interessant. Laden aan een paal is een stuk duurder, belasting begint nu ook duurder te worden dus echt goedkoper rijden van een ice is het dan niet. Maar je hebt wel de nadelen dat je soms thuis komt en je kan niet laden omdat de palen bezet zijn. En dat je 3 straten door de regen of kou moet lopen terwijl je een eigen oprit hebt. En/of met boodschappen thuis komt, uitladen en dan nog een laadpaal moet gaan zoeken en naar huis lopen.

Een PHEV is een ander verhaal, die kan je eigenlijk makkelijk bijladen met een enkel fase oplader. Dat doen wij hier ook, de ev zit aan de laadpaal, voor de hybride hebben we een enkelfase oplader die gewoon in het stopcontact gaat.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  zondag 25 januari 2026 @ 09:33:21 #159
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219922042
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 09:18 schreef Irritatie100 het volgende:
Zijn er hier veel mensen die niet thuis kunnen laden en hoe bevalt dat? Ik wil (/moet, maar dat is een ander verhaal) dit jaar een nieuwe auto kopen. Ik heb weliswaar een eigen oprit, maar ook een huurhuis dus investeringen doen in zonnepanelen (die hier ook niet zijn) en een laadpaal zie ik hier niet zitten. Daarbij woon ik in een klein dorp met bijna allemaal vrijstaande of 2-onder-1-kap woningen dus de laadpalen die er zijn, staan op eigen grond. De dichtstbijzijnde openbare vanaf mijn woning is 3 straten verderop dus dat is ook niet zo praktisch.

Een EV overweeg ik niet vanwege meerdere redenen maar ik heb wel wat PHEV's op het lijstje staan. Toch vraag ik me af of ik niet beter voor de benzineversies van die modellen kan gaan met mijn laadmogelijkheden.
Excelletje maken met de kosten en baten is het enige wat ik je kan aanraden.
pi_219922357
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 09:30 schreef boegschroef het volgende:
Een EV privé die je niet zelf kan opladen is meestal niet interessant. Laden aan een paal is een stuk duurder, belasting begint nu ook duurder te worden dus echt goedkoper rijden van een ice is het dan niet. Maar je hebt wel de nadelen dat je soms thuis komt en je kan niet laden omdat de palen bezet zijn. En dat je 3 straten door de regen of kou moet lopen terwijl je een eigen oprit hebt. En/of met boodschappen thuis komt, uitladen en dan nog een laadpaal moet gaan zoeken en naar huis lopen.

Een PHEV is een ander verhaal, die kan je eigenlijk makkelijk bijladen met een enkel fase oplader. Dat doen wij hier ook, de ev zit aan de laadpaal, voor de hybride hebben we een enkelfase oplader die gewoon in het stopcontact gaat.
Ah, dat is goed om te weten! Dat zou wel veel schelen.

Een EV overweeg ik dus sowieso niet maar als ik een PHEV aan enkelfase kan opladen blijft dat dus wel een optie.
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 09:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Excelletje maken met de kosten en baten is het enige wat ik je kan aanraden.
Kosten en baten zijn een ding, ik was meer benieuwd naar het praktische verhaaltje van niet thuis kunnen laden. Met een PHEV kan je dan wel door blijven rijden met een lege accu, maar dan heb je feitelijk gewoon de ICE-uitvoering maar dan een stuk zwaarder. Vandaar dat ik me meer in praktische zin afvroeg of de ICE dan niet de betere keuze zou zijn.
  zondag 25 januari 2026 @ 10:12:43 #161
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219922397
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:08 schreef Irritatie100 het volgende:
Kosten en baten zijn een ding, ik was meer benieuwd naar het praktische verhaaltje van niet thuis kunnen laden. Met een PHEV kan je dan wel door blijven rijden met een lege accu, maar dan heb je feitelijk gewoon de ICE-uitvoering maar dan een stuk zwaarder. Vandaar dat ik me meer in praktische zin afvroeg of de ICE dan niet de betere keuze zou zijn.
Ook bij een huurhuis kan je een lader maken/aansluiten en op stroom rijden is goedkoper dan benzine
pi_219922409
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:08 schreef Irritatie100 het volgende:

Kosten en baten zijn een ding, ik was meer benieuwd naar het praktische verhaaltje van niet thuis kunnen laden. Met een PHEV kan je dan wel door blijven rijden met een lege accu, maar dan heb je feitelijk gewoon de ICE-uitvoering maar dan een stuk zwaarder. Vandaar dat ik me meer in praktische zin afvroeg of de ICE dan niet de betere keuze zou zijn.
Dat is niet helemaal correct. een Lege PHEV is niet net als en ICE maar meer als een eerste type Hybride. Hij laad nog altijd effectief op tijdens het remmen of 'afremmen op de motor' Deze energie wordt effectief gebruikt om op te laden en de electromotor te gebruiken. Dus in theorie is een PHEV met lege accu zuiniger dan dezelfde auto met alleen een ICE
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  zondag 25 januari 2026 @ 10:47:05 #163
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219922775
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:14 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Dat is niet helemaal correct. een Lege PHEV is niet net als en ICE maar meer als een eerste type Hybride. Hij laad nog altijd effectief op tijdens het remmen of 'afremmen op de motor' Deze energie wordt effectief gebruikt om op te laden en de electromotor te gebruiken. Dus in theorie is een PHEV met lege accu zuiniger dan dezelfde auto met alleen een ICE
Recent een dikke BYD gehuurd, 600 KM gereden, 30 Liter peut.
pi_219923332
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ook bij een huurhuis kan je een lader maken/aansluiten en op stroom rijden is goedkoper dan benzine
Jawel, maar ik vind het nogal zonde om zo'n goed investering te doen in een huurhuis waar ik hopelijk niet enorm lang meer woon. Overigens heb ik wel meer redenen om niet voor een EV te gaan.
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:14 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Dat is niet helemaal correct. een Lege PHEV is niet net als en ICE maar meer als een eerste type Hybride. Hij laad nog altijd effectief op tijdens het remmen of 'afremmen op de motor' Deze energie wordt effectief gebruikt om op te laden en de electromotor te gebruiken. Dus in theorie is een PHEV met lege accu zuiniger dan dezelfde auto met alleen een ICE
Ook goed om te weten!
pi_220083659
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2026 19:02 schreef Jolige_Joffer het volgende:
Sinds afgelopen november een Alpine A290 GTS privé gekocht.
Tot nu toe zeer tevreden, ondanks dat ik niet in de gelegenheid ben om thuis te laden.
Daarentegen mag ik bij de baas laden. Naast de Alpine nog een Lotus Elise en een Austin Mini in mijn bezit :)
Dat noem ik nog eens iemand met smaak. Wij hebben hier ook een EV (Hyundai Ioniq) als daily en een Mazda MX5 als fun-/vakantieauto erbij. Die A290 lijkt me net iets te krap als praktische auto, maar gezien de lovende reacties van de autojournalistiek geloof ik direct dat het fantastisch rijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door j669 op 14-02-2026 11:02:31 ]
Miata is always the answer
  zaterdag 21 maart 2026 @ 17:08:15 #166
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220398234
Had voorheen een Audi Q5 plugin hybrid, en daarvoor een q3 plugin hybrid. Nu een Hyundai Tucson Plugin Hybrid. Heel eerlijk?

Eerste ervaringen

Hyundai Tucson VS AudiQ5 etron (beide plugin hybride)
Positief
+ meer ruimte achterin
+ meer kofferruimte
+ comfortabeler/minder “sportief” vering
+ zuiniger
+ grote electrisch bereik
+ CarPlay/auto inclusief (kost extra bij Audi)
+ stoelventilatie
+ prijs
Negatief
- 100 pk minder ongeveer
- geen elektrische standverwarming

De 100 PK interesseren mij geheel niet, maar de programmeerbare standverwarming had ik het kersje op de appelmoes gevonden.
2 weken nu, dagelijks naar het werk en in het weekend verder onderweg (gisteren naar Rotterdam en terug vanuit Duitsland) over een kleine 1.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 1 op 40 ofwel 0,25 liter per 100 km.
pi_220398954
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Had voorheen een Audi Q5 plugin hybrid, en daarvoor een q3 plugin hybrid. Nu een Hyundai Tucson Plugin Hybrid. Heel eerlijk?

Eerste ervaringen

Hyundai Tucson VS AudiQ5 etron (beide plugin hybride)
Positief
+ meer ruimte achterin
+ meer kofferruimte
+ comfortabeler/minder “sportief” vering
+ zuiniger
+ grote electrisch bereik
+ CarPlay/auto inclusief (kost extra bij Audi)
+ stoelventilatie
+ prijs
Negatief
- 100 pk minder ongeveer
- geen elektrische standverwarming

De 100 PK interesseren mij geheel niet, maar de programmeerbare standverwarming had ik het kersje op de appelmoes gevonden.
2 weken nu, dagelijks naar het werk en in het weekend verder onderweg (gisteren naar Rotterdam en terug vanuit Duitsland) over een kleine 1.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 1 op 40 ofwel 0,25 liter per 100 km.
Die ontbrekende standverwarming zou mij ook storen. Nu is dat natuurlijk een maximaal luxe probleem in plaats van iets waar je daadwerkelijk niet zonder kunt, maar, kun je de stoelverwarming aan zetten via de app? Of dat ook niet?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 18:47:27 #168
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220399401
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die ontbrekende standverwarming zou mij ook storen. Nu is dat natuurlijk een maximaal luxe probleem in plaats van iets waar je daadwerkelijk niet zonder kunt, maar, kun je de stoelverwarming aan zetten via de app? Of dat ook niet?
Geen idee, maar de stoel wordt heel snel warm. Het is geeneens dat ik het koud heb maar dat ie in de winter ontdooid is wanneer ik weg wil. Sneeuw en Rijp
pi_220399453
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Geen idee, maar de stoel wordt heel snel warm. Het is geeneens dat ik het koud heb maar dat ie in de winter ontdooid is wanneer ik weg wil. Sneeuw en Rijp
Maar, dan vraag ik me nu toch een beetje af welke auto dan de voorkeur geniet? :P Oftewel, hoe zwaar weegt die standkachel voor je.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:37:59 #170
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220399832
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar, dan vraag ik me nu toch een beetje af welke auto dan de voorkeur geniet? :P Oftewel, hoe zwaar weegt die standkachel voor je.
Heb de Hyundai gekocht
pi_220399841
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Heb de Hyundai gekocht
Dat had ik al wel door, maar dan nog kun je, met de wetenschap van nu, denken 'had ik maar zus of zo' of wellicht denk je alsnog 'goeie keuze gemaakt'.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:54:43 #172
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220399978
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat had ik al wel door, maar dan nog kun je, met de wetenschap van nu, denken 'had ik maar zus of zo' of wellicht denk je alsnog 'goeie keuze gemaakt'.
Kan altijd nog een after market standverwarming in laten bouwen. Dan nog is de Hyundai om de 25 K goedkoper in vergelijkbare uitvoering
pi_220400524
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kan altijd nog een after market standverwarming in laten bouwen. Dan nog is de Hyundai om de 25 K goedkoper in vergelijkbare uitvoering
Tja voor 25k verschil weet je vooraf ook dat je op dingen in moet leveren natuurlijk, dus dat de keuze bewust is snap ik wel, maar het had kunnen zijn dat je achteraf toch dacht van, Hmmm.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 21:08:33 #174
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220400672
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 20:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Tja voor 25k verschil weet je vooraf ook dat je op dingen in moet leveren natuurlijk, dus dat de keuze bewust is snap ik wel, maar het had kunnen zijn dat je achteraf toch dacht van, Hmmm.
Zaken zoals niet ff een stuk 200 te jakkeren over de autobahn. Boeie. Ik betaal nu zelf de peut en eerlijk, je komt echt niet veel sneller aan. Als op 500 km 5 minuten scheelt is het veel
pi_220629231
Goed te merken dat het weer beter weer wordt. In februari was 22,49% van het stroomverbruik van de privé auto gedekt door de panelen. Maart was al 53,38% en april tot nu toe is al 69,13%. Dat voor achtereenvolgens in die maanden, 601, 906 en voor april tot nu toe 772 gereden KM's.

Dat komt dus neer op achtereenvolgens 3,2ct, 1ct en 0,9ct aan stroomkosten per gereden KM. *O* :9

Zonnepanelen + EV = *;
pi_220632529
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 21:21 schreef CoolGuy het volgende:


Zonnepanelen + EV = *;
Of dynamisch contract en EV :D

Op dit moment krijg ik gewoon betaald om te rijden. Heb nu een lader met mid meter en de stroom is op dit moment -2 cent :+ (even vanuitgaan dat ik meer teruglever) 2026 is nog een mooi jaar:

woonwerk = 100 km = +- 20kWh = 100*23 cent vergoeding + 20* -2 cent + 20* 10cent ere = 25,40 vandaag :)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220632698
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 12:40 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Of dynamisch contract en EV :D

Op dit moment krijg ik gewoon betaald om te rijden. Heb nu een lader met mid meter en de stroom is op dit moment -2 cent :+ (even vanuitgaan dat ik meer teruglever) 2026 is nog een mooi jaar:

woonwerk = 100 km = +- 20kWh = 100*23 cent vergoeding + 20* -2 cent + 20* 10cent ere = 25,40 vandaag :)
Ja, het is van de zotte dat het zo werkt, maar zo werkt het dus wel. :P

Ik ben mijn auto nu aan het laden, daar zal zo'n 30 kWh in gaan denk ik, en dat gaat volledig van de zon komen, maar krijg ik wel terug, dus dat is dan 30 x 23,6ct + 30 x 3ct + 30 x 10ct ERE maakt ¤ 7,08 + ¤ 0,9 + ¤ 3 = ¤ 10,98, puur en alleen om de auto te laden.

Morgen is de privé auto aan de beurt, dat is dan rond de 20 kWh die daar dan in gaat vermoed ik, en dat krijgen we niet terug, maar het kost ook ¤ 0 want zonnestroom, en dan dus ook weer die 20 x 3ct + 20 x 10ct ERE = ¤ 2,60 die we krijgen om die auto op te laden.

Moet ik toch altijd gniffelen als ik dan voorbij een tankstation rij waar mensen voor 2,20 of whatever per liter de auto staan vol te gooien :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2026 13:05:03 ]
pi_220695238
Tussen nu en een jaar wil ik ook een andere auto. Huidige auto is over een jaar 10 jaar oud en wil ik dan wel vervangen (we hebben de auto nieuw gekocht). Nu was ik een beetje aan het rondkijken en kwam ik de Jaecoo 5 tegen en de Omoda 5 tegen. Je kunt ze gewoon bij de dealer (in mijn geval de Forddealer) kopen.

Ik vind het (Jaecoo 5) een mooie auto. Hebben jullie zo'n auto en wat is je ervaring of heb je een mening over deze Chinese auto's.

Qua prijs vind ik het "meevallen".
pi_220697182
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 10:49 schreef ShoNuf het volgende:
Tussen nu en een jaar wil ik ook een andere auto. Huidige auto is over een jaar 10 jaar oud en wil ik dan wel vervangen (we hebben de auto nieuw gekocht). Nu was ik een beetje aan het rondkijken en kwam ik de Jaecoo 5 tegen en de Omoda 5 tegen. Je kunt ze gewoon bij de dealer (in mijn geval de Forddealer) kopen.

Ik vind het (Jaecoo 5) een mooie auto. Hebben jullie zo'n auto en wat is je ervaring of heb je een mening over deze Chinese auto's.

Qua prijs vind ik het "meevallen".
Een collega van me heeft zo'n Jaecoo 5. Ik vind 'm van buiten niet heel mooi, maar van binnen is het wel mooi, al helemaal als je gaat kijken naar hoe goedkoop zo'n auto is (relatief).
pi_220697853
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 16:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een collega van me heeft zo'n Jaecoo 5. Ik vind 'm van buiten niet heel mooi, maar van binnen is het wel mooi, al helemaal als je gaat kijken naar hoe goedkoop zo'n auto is (relatief).
Hij sinds gisteren helaas 2k in prijs gestegen.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 20:40:16 #181
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_220699246


Het ding ziet eruit als een poor man's Range Rover.
Doet denken aan de copy cats die Chinese fabrikanten 10/15 jaar geleden aan de man probeerden te brengen.
pi_220699330
Sinds 2021 staat er een id.4 op de oprit, inmiddels zn opvolger, weer een is.4. Kunnen thuis laden met contract speciaal voor ev eigenaren, met octopus energy (VK). Laad voor geloof 13-14 cent per kWh. Inmiddels redelijk wat vakanties mee gedaan (Cornwall, Pembrokeshire, Schotland, Frankrijk, rig keer naar Nederland). Bevalt goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')