abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 27 juli 2024 @ 21:08:32 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214439625
Er zullen vast wel meer mensen zijn hier die een EV of een PHEV rijden, en ik zag er volgens mij nog geen topic over, dus ik dacht ik open er een. Wie hier rijdt nog meer een EV of PHEV. Welke? Tevreden? Ontevreden? Voordelen? Nadelen? Tevreden met je laadoplossing of niet? Of heb je er geen thuis?

Deel hier je ervaringen!
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 27 juli 2024 @ 21:13:34 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214439740
Hier sinds kort een PHEV (Volvo v60 T8 recharge). Geen zonnepanelen op ons huis helaas, maar dat komt nog wel. Ben wel bijzonder blij dat ik nog er steeds een 300pk benzine motor in heb zitten. Dat elektrisch rijden is wel geinig, maar merk dat dat niet in staat is om al mijn verwachtingen van een auto in te lossen.
pi_214440029
Hier ook al 2 jaar een PHEV (Volvo V60 T8 Recharge). Zweedse import uit 2020, made in Göteborg.

Ik wil wel elektrisch gaan rijden maar uiteindelijk rij ik ook maar ~10.000 per jaar dus het is meer een hobby dan noodzaak :')

Binnenkort eens kijken naar de Polestar Engineered Optimisation voor deze auto, de automaat zou er o.a. beter van gaan schakelen. Die is nu wel eens wat te relaxed ;)

Het elektrisch rijden is wel fijn, ik heb nog een simpele "granny charger" die met 2kW kan laden en als hij vol is kan ik er makkelijk m'n boodschappen mee doen of andere korte ritjes maken.

Heb een dak vol panelen dus het laden is overdag "gratis".

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_214440343
TS begint.
  Moderator zaterdag 27 juli 2024 @ 21:40:20 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214440378
quote:
3s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 21:38 schreef Socios het volgende:
TS begint.
Beiden Volvo. Lekkere bakken hoor. Ik rij zelf een Tesla Model Y LR AWD. Ding gaat als een raket. Thuis laden is top, al ben ik niet tevreden over de laadoplossing. Goed, die is via het werk dus ik had daar niet heel veel over te zeggen, maar dat ding kan nog niet alleen de overtollige zonnestroom benutten, dus ik moet het laden in de auto omlaag schroeven zodat niet ook nog stroom uit het stopcontact getrokken wordt.

Dat lukt tot nu toe aardig (is ook niet zo moeilijk in de zomer). Dan krijg ik van Engie ook nog 3ct per kWh als ik laad op 'rustige momenten', en dat loopt wel relatief snel op. Auto zelf is niks bijzonders, wel heel erg veel ruimte en dus voor mij een hele makkelijke keuze vergeleken met de Model 3. Gekozen voor Auto Pilot, maar verder geen opties en dus ook gewoon de standaard velgen.

Superchargen is ook leuk. Ik heb 20.000 km's gratis laden t/m ergens in 2027, waarvan nu 815 verbruikt, maar het liefste laad ik thuis om de simpele reden dat het geld oplevert. Mijn tarief is 23/30ct dal/normaal maar ik kan maar 1 tarief opgeven en dus heb ik 30ct opgegeven. Met genoeg zon pak ik dan 30ct + 3ct van Engie per kWh, en laad ik in de nacht pak ik op elke kWh 7ct + 3ct.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 27 juli 2024 @ 22:41:57 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214441333
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2024 21:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hier ook al 2 jaar een PHEV (Volvo V60 T8 Recharge). Zweedse import uit 2020, made in Göteborg.

Ik wil wel elektrisch gaan rijden maar uiteindelijk rij ik ook maar ~10.000 per jaar dus het is meer een hobby dan noodzaak :')

Binnenkort eens kijken naar de Polestar Engineered Optimisation voor deze auto, de automaat zou er o.a. beter van gaan schakelen. Die is nu wel eens wat te relaxed ;)

Het elektrisch rijden is wel fijn, ik heb nog een simpele "granny charger" die met 2kW kan laden en als hij vol is kan ik er makkelijk m'n boodschappen mee doen of andere korte ritjes maken.

Heb een dak vol panelen dus het laden is overdag "gratis".

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die polestar tuning maakt em volgens mij niet heel veel sneller. Wat ik zo gelezen heb win je het meeste in koppel. En schakelt ie optimaler, wat niet perse sportiever is.

Wat je zou kunnen doen is ff bij Heico kijken, die doen ook v60 (chip)tuning.
  Moderator zondag 28 juli 2024 @ 11:22:20 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214445349
Opladen, volledig op zonnestroom vandaag. Lekker.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 28 juli 2024 @ 19:56:25 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214454024
Mehhhhh, ik heb te weinig informatie om een fatsoenlijke excel te kunnen maken. Ik probeer in kaart te brengen wat het laden kost voor mijn werkgever vs wat het mij kost (want zonnepanelen) maar ik kom tot de conclusie dat ik te weinig data heb.

Ik weet namelijk niet exact hoeveel stroom van het totaal wat in de auto gaat afkomstig is van de zonnepanelen, dus ik weet niet hoeveel % van de kWh die op dagelijkse basis de auto in gaan afkomstig zijn van de zonnepanelen, want die kWh's kosten me niets, maar ik krijg er wel geld voor.

Omdat ik dat niet weet kan ik niet uitrekenen hoeveel geld ik meer krijg dan wat het me kost om de auto te laden. Daar gaat m'n gelikte Excel bestandje. :P :')

Voor vandaag weet ik het wel. Er is 13,73 kWh naar de auto gegaan vandaag, en daarvan is 4,28 kWh uit het net afkomstig, die kost me 23ct per kWh, dus dat komt neer op 98ct die het me gekost heeft. Maar ik krijg 30ct dus dat komt neer op 4,28 x 7ct = 29,7ct + 12,8ct (3ct per kWh van Engie) = 29,83ct.

Maar de overige (13,73 - 4,28) 9,45 kWh hebben me niks gekost en leveren me dus 30+3ct op, wat neerkomt op ¤ 3,12, en dat + 29,83ct = ¤ 3,42 euro 'winst', maar ja, dat kan ik niet voor elke dag zo gaan uitrekenen, want ik heb die gegevens niet voor elke dag. :P

[ Bericht 27% gewijzigd door CoolGuy op 28-07-2024 20:03:51 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 28 juli 2024 @ 19:57:58 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214454042
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 19:56 schreef CoolGuy het volgende:
Mehhhhh, ik heb te weinig informatie om een fatsoenlijke excel te kunnen maken. Ik probeer in kaart te brengen wat het laden kost voor mijn werkgever vs wat het mij kost (want zonnepanelen) maar ik kom tot de conclusie dat ik te weinig data heb.

Ik weet namelijk niet exact hoeveel stroom van het totaal wat in de auto gaat afkomstig is van de zonnepanelen, dus ik weet niet hoeveel % van de kWh die op dagelijkse basis de auto in gaan afkomstig zijn van de zonnepanelen, want die kWh's kosten me niets, maar ik krijg er wel geld voor.

Omdat ik dat niet weet kan ik niet uitrekenen hoeveel geld ik meer krijg dan wat het me kost om de auto te laden. Daar gaat m'n gelikte Excel bestandje. :P :')
Hoeveel levert je dat nu ongeveer op per maand? Want je hebt het er wel vaak over. Dat je werkgever de elektriciteit betaald die je uit je zonnepanelen haalt :') .
  Moderator zondag 28 juli 2024 @ 20:05:05 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214454140
quote:
1s.gif Op zondag 28 juli 2024 19:57 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Hoeveel levert je dat nu ongeveer op per maand? Want je hebt het er wel vaak over. Dat je werkgever de elektriciteit betaald die je uit je zonnepanelen haalt :') .
Dat kan ik dus niet uitrekenen want te weinig gegevens. :')
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 28 juli 2024 @ 20:08:26 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214454173
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 20:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat kan ik dus niet uitrekenen want te weinig gegevens. :')
Staat toch op je salarisstrook wat ze voor je stroom betalen? Dat je zelf het op de cent nauwkeurig wil weten, ok. Maar heb je het over 100tjes of 100den euro's per maand die je werkgever je betaald voor het thuis opladen?
  Moderator zondag 28 juli 2024 @ 20:14:04 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214454294
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2024 20:08 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Staat toch op je salarisstrook wat ze voor je stroom betalen? Dat je zelf het op de cent nauwkeurig wil weten, ok. Maar heb je het over 100tjes of 100den euro's per maand die je werkgever je betaald voor het thuis opladen?
Ik heb de auto te kort om dat te weten. Nee, dat staat niet op de salarisstrook. Wat ik vergoed krijg is wat ik zelf opgeef dat ik zou moeten krijgen, wat weer gelijk is aan wat er in mijn energiecontract staat dat mijn tarief is, dus dát is niet het interessante gedeelte.

Wat interessant is is hoeveel % van de in de auto geladen stroom me niks kost. Wat daarnaast interessant is is hoeveel kWh dat is op jaarbasis (dat kan ik dus nog niet weten) want dát is stroom die ik in de toekomst niet terug lever aan het net en waar ik dan dus ook geen terugleverboete over hoef te betalen.

En dat wil ik dan weer in grafiekjes stoppen want beetje nerd-hobby want grafiekjes O+
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215347589
Ik krijg binnenkort een elektrische auto voor mijn werk waar ik eventueel ook privé mee mag rijden.

Hoe is de ervaring om met een EV op vakantie te gaan? Dat is wat mij laat twijfelen om die auto ook privé te rijden.

Iemand wijze woorden?
  Moderator woensdag 23 oktober 2024 @ 09:49:26 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215348278
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 08:10 schreef LoaLoa1 het volgende:
Ik krijg binnenkort een elektrische auto voor mijn werk waar ik eventueel ook privé mee mag rijden.

Hoe is de ervaring om met een EV op vakantie te gaan? Dat is wat mij laat twijfelen om die auto ook privé te rijden.

Iemand wijze woorden?
Ik heb daar geen ervaring mee, maar het is denk ik afhankelijk van wat voor auto het is en waar je heen wil gaan op vakantie. Ik ga persoonlijk nooit met de auto op vakantie. Ik heb een Tesla, en daarmee heb je dan het voordeel dat de laden mee gecalculeerd wordt in de route.

Ik weet niet hoe dat bij andere automerken is. Als je een auto krijgt van een merk dat dat ook doet is het wellicht te overzien, als je alles handmatig moet gaan doen wordt het al snel vervelend denk ik. En dan is het ook nog qua land anders hoeveel laadmogelijkheden er zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215350067
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 09:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb daar geen ervaring mee, maar het is denk ik afhankelijk van wat voor auto het is en waar je heen wil gaan op vakantie. Ik ga persoonlijk nooit met de auto op vakantie. Ik heb een Tesla, en daarmee heb je dan het voordeel dat de laden mee gecalculeerd wordt in de route.

Ik weet niet hoe dat bij andere automerken is. Als je een auto krijgt van een merk dat dat ook doet is het wellicht te overzien, als je alles handmatig moet gaan doen wordt het al snel vervelend denk ik. En dan is het ook nog qua land anders hoeveel laadmogelijkheden er zijn.
Dat is wel een goede opmerking, kijken of het laden mee gecalculeerd wordt. Als er gelijkwaardige auto's zijn waarbij dit mogelijk is, zou het zomaar doorslaggevend kunnen worden.

Verder nog tips om op te letten? Ik ben een totale nOOb.... met laadstress 😂
  Moderator woensdag 23 oktober 2024 @ 14:24:44 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215350618
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 13:19 schreef LoaLoa1 het volgende:

[..]
Dat is wel een goede opmerking, kijken of het laden mee gecalculeerd wordt. Als er gelijkwaardige auto's zijn waarbij dit mogelijk is, zou het zomaar doorslaggevend kunnen worden.

Verder nog tips om op te letten? Ik ben een totale nOOb.... met laadstress 😂
Ja die laadstress is echt volkomen zinloos (bij ritten in Nederland). Ik weet niet wat jij voor auto krijgt, en ik ben verder niet thuis in andere auto's, dus ik weet niet welke auto's wel of niet het laden mee calculeren. Tesla doet dat wel en ik heb geen andere auto's overwogen, dus dat was voor mij geen 'ding' zeg maar.

Ik heb wel een tip. Relax. Ik weet niet hoeveel jij rijdt per dag, maar @ 80% accu kan ik 418 km rijden en met 100% accu kan ik 522km rijden . Ik moest recent 2 dagen achter elkaar naar Utrecht, zonder ook maar een centje pijn, 's avonds opladen en dag erna weer op en neer. Stelt he-le-maal niks voor. Utrecht is zo'n 150km enkele reis voor mij.

Dus die laadstress, die is voor mij eigenlijk wel weg gevallen. Ik heb natuurlijk nog geen idee hoe dat gaat zijn met hartje winter, maar dat hele laadstress is echt een overtrokken iets imho. Hoeveel dagen rij je 300km op 1 dag? Als het antwoord 'niet/nauwelijks' is is laadstress niet meer dan een argument dat anti-EV-mensen aanvoeren om lekker negatief te kunnen zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215351681
Ik weet dat het niet nodig is, maar het is het onbekende.

300 km per dag ligt niet dagelijks in de planning, af en toe, dus dan zou het goed moeten komen.

Als ik had mogen kiezen, had ik toch hybride gekozen vanwege de snelheid van brandstof tanken.... maar dat is mijn ongeduldigheid 🙈 (vloeken in de kerk, sorry) Misschien/hopelijk ben ik binnenkort helemaal om en totaal pro-EV.
pi_215351886
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 16:49 schreef LoaLoa1 het volgende:
Ik weet dat het niet nodig is, maar het is het onbekende.

300 km per dag ligt niet dagelijks in de planning, af en toe, dus dan zou het goed moeten komen.

Als ik had mogen kiezen, had ik toch hybride gekozen vanwege de snelheid van brandstof tanken.... maar dat is mijn ongeduldigheid 🙈 (vloeken in de kerk, sorry) Misschien/hopelijk ben ik binnenkort helemaal om en totaal pro-EV.
Die snelheid van het tanken zit "in je hoofd" omdat je met een brandstofauto alleen bij een tankstation kan tanken.

Als je thuis kan laden met een EV zal je maar heel weinig onderweg hoeven bijladen want je auto is dan iedere ochtend weer vol, dus dat is een niet bestaand probleem.

Als je een echte kilometervreter bent die 2x per week >500km op een dag voor z'n werk rijd dan ligt dat anders, dan is een EV misschien nog niet voor jou.

Ik vraag me wel af hoe efficiënt je baan is als je zoveel km per dag aflegt, werk je dan nog?
  Moderator woensdag 23 oktober 2024 @ 19:13:28 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215353232
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 16:49 schreef LoaLoa1 het volgende:
Ik weet dat het niet nodig is, maar het is het onbekende.

300 km per dag ligt niet dagelijks in de planning, af en toe, dus dan zou het goed moeten komen.

Als ik had mogen kiezen, had ik toch hybride gekozen vanwege de snelheid van brandstof tanken.... maar dat is mijn ongeduldigheid 🙈 (vloeken in de kerk, sorry) Misschien/hopelijk ben ik binnenkort helemaal om en totaal pro-EV.
Maar, welke auto is het nu dan? Want als het een Tesla is...dan hoef je je echt geen zorgen te maken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215353572
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 17:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die snelheid van het tanken zit "in je hoofd" omdat je met een brandstofauto alleen bij een tankstation kan tanken.

Als je thuis kan laden met een EV zal je maar heel weinig onderweg hoeven bijladen want je auto is dan iedere ochtend weer vol, dus dat is een niet bestaand probleem.

Als je een echte kilometervreter bent die 2x per week >500km op een dag voor z'n werk rijd dan ligt dat anders, dan is een EV misschien nog niet voor jou.

Ik vraag me wel af hoe efficiënt je baan is als je zoveel km per dag aflegt, werk je dan nog?
Dat ben ik met je eens.. dat zou niet heel efficiënt zijn. Gelukkig zal ik geen kilometervreter worden.
pi_215353625
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 19:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar, welke auto is het nu dan? Want als het een Tesla is...dan hoef je je echt geen zorgen te maken.
Ik ben aan het kijken naar de Hyundai Kona, Renault Scenic, Kia Niro en de Volvo EX30. Voorkeur ligt op dit moment bij e Kona vanwege de ruimte in de auto.
  woensdag 23 oktober 2024 @ 20:45:48 #22
6941 APK
Factual, I think.
pi_215354651
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 19:41 schreef LoaLoa1 het volgende:

Ik ben aan het kijken naar de Hyundai Kona, Renault Scenic, Kia Niro en de Volvo EX30. Voorkeur ligt op dit moment bij e Kona vanwege de ruimte in de auto.
Met een elektrische Kona (64 kWh) kom je een heel eind, zelf haal ik al de hele zomer meer dan 500km range uit de accu. En in de winter haal ik ook makkelijk 450km met wekelijks de zelfde rit waarbij ik op een dag 350km tot 400km rijd.
Dan moet je niet continu (gewoon af en toe :P) als een idioot optrekken en niet ver boven de max snelheid rijden want dan zakt het wel. Kun je dus voor kiezen.

Ik ben een paar keer in België geweest en in Wallonië zijn de laadpalen niet overmatig aanwezig maar met een beetje planning kun je genoeg vinden.
In Nederland moet je je best doen om laadpalen te ontwijken, het staat er echt vol mee en als je niet thuis kunt laden hoef je je nergens zorgen over te maken. Het is in het begin wel even puzzelen om de juste laadpas / app te vinden als je graag altijd voordelig wilt laden.

Zelf zou ik echt niet meer terug willen naar een benzine auto vanwege het rij-comfort van elektrisch en het onderweg laden (die paar keer per jaar dat ik dat nodig heb) was ik zo aan gewend.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  donderdag 24 oktober 2024 @ 00:26:19 #23
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_215358462
Ik rijd al bijna 10 jaar PHEV:

Mercedes C350e (2015 - 2020)
VW Passat GTE (2020-2022)
VW Arteon Shooting Brake ehybrid (2022 - heden)

Met de Mercedes en Passat best wel wat dingetjes gehad, maar die hadden geen relatie tot het hybride systeem. De Passat heeft mij zelfs 2x laten staan. De Arteon bevalt het allerbeste, ruim, rijdt goed, tot op heden probleemloos en ik vind hem mooi.

Het opladen van al deze auto's gaat vrij traag, max 16A en met de meegeleverde oplaadkabels zelfs maar met 10A. Maar ook daarmee is de accu met een uur of 5 wel vol. Ik rijd ca. 40% van de km's elektrisch, 14000 van de 35000km. Het is fijn dat je niet zo vaak hoeft te tanken.

De volgende zal waarschijnlijk een full electric worden, ik kijk momenteel naar de VW ID7 Tourer en Audi Q6. Benieuwd wat de prijzen volgend jaar gaan doen want mijn budget stijgt minder hard dan de prijsverhogingen de laatste tijd :{
  donderdag 24 oktober 2024 @ 00:38:39 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_215358503
Wat ik mij nog wel afvraag is hoe het opladen in België en in mindere mate Frankrijk en Duitsland gaat. Niet zo zeer qua beschikbaarheid van laadpalen, maar meer de abonnementen etc. die ervoor nodig zijn. Of kun je met iedere EV overal opladen met je Leaseplan / Ayvens laaddruppel? Ik heb dit een jaar geleden ofzo wel eens geprobeerd in België met mijn PHEV en dat werkte toen 2x niet.
pi_215359005
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 20:45 schreef APK het volgende:

[..]
Met een elektrische Kona (64 kWh) kom je een heel eind, zelf haal ik al de hele zomer meer dan 500km range uit de accu. En in de winter haal ik ook makkelijk 450km met wekelijks de zelfde rit waarbij ik op een dag 350km tot 400km rijd.
Dan moet je niet continu (gewoon af en toe :P) als een idioot optrekken en niet ver boven de max snelheid rijden want dan zakt het wel. Kun je dus voor kiezen.

Ik ben een paar keer in België geweest en in Wallonië zijn de laadpalen niet overmatig aanwezig maar met een beetje planning kun je genoeg vinden.
In Nederland moet je je best doen om laadpalen te ontwijken, het staat er echt vol mee en als je niet thuis kunt laden hoef je je nergens zorgen over te maken. Het is in het begin wel even puzzelen om de juste laadpas / app te vinden als je graag altijd voordelig wilt laden.

Zelf zou ik echt niet meer terug willen naar een benzine auto vanwege het rij-comfort van elektrisch en het onderweg laden (die paar keer per jaar dat ik dat nodig heb) was ik zo aan gewend.
Begrijp ik goed dat jij de elektrische Kona rijdt? Dus het aantal gehaalde km komt goed overeen met wat er opgegeven wordt? Dat zouwel goed zijn!
Nog een vraag... Hoe snel laad hij op naar 80%? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Wat betreft laadstress, die raak ik al langzaam kwijt door gebruikerservaringen van diverse mensen. Ook door jullie.
  donderdag 24 oktober 2024 @ 09:24:16 #26
6941 APK
Factual, I think.
pi_215359812
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 06:35 schreef LoaLoa1 het volgende:

Begrijp ik goed dat jij de elektrische Kona rijdt? Dus het aantal gehaalde km komt goed overeen met wat er opgegeven wordt? Dat zouwel goed zijn!
Nog een vraag... Hoe snel laad hij op naar 80%? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Wat betreft laadstress, die raak ik al langzaam kwijt door gebruikerservaringen van diverse mensen. Ook door jullie.
Ik heb inderdaad een elektrische Kona, niet het huidige model maar het facelift model en uit 2022.
Snelladen gaat niet supersnel en de snelheid neemt af naarmate de accu voller is.
Fastned heeft voor de meeste auto's informatie over de laadsnelheid, hier de snelheid / laadcurve van de Kona: https://support.fastned.n(...)405121276945-Hyundai

Dit heb ik ooit ergens van het Internet geplukt:

quote:
Good to know on fast chargers:

Battery temp < 1 degC : max power 18 kW

1 degC > Battery temp > 5 degC: max power 25 kW

5 degC > Battery temp > 15 degC : max power 40 kW

15 degC > Battery temp > 25 degC: max power 50 kW (50kW chargers) or 56 kW (>100kW chargers)

Battery temp > 25 degC: max power > 70 kW (>100kW chargers)

Ga er vanuit dat een 20-80% lading ongeveer 45min duurt dan zit je goed.
Bovenstaande info betreft snelladen, aan de paal in de straat hangt het van de snelheid van de paal af en meestal is dat 8kW - 11kW
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_215370521
Hoe staat het met de kleine en goedkope EV's, zoals de Citroën ë-C3? Ik heb begrepen dat de levering daarvan nog steeds wordt uitgesteld. Zo te zien zijn de enige EV's onder de 30.000 Euro die al leverbaar zijn de Dacia Spring, voor 19.000 Euro, en de Fiat 500e, voor 29.000 Euro. Dus eigenlijk alleen de Dacia Spring is goedkoop. Kom je die al tegen?

Ik dacht zelf eerst dat daar wel een grote markt voor zou zijn, maar die markt zit hem toch vooral bij de mensen met een eigen garage en zonnepanelen op het dak. Met alleen een oprit is het nog te doen, maar anders wordt het toch wel flink behelpen zolang de meeste parkeerplaatsen nog geen lader hebben. Kortom, de groep mensen die er het huis en het geld voor hebben, gaan voor een grotere EV en de mensen die dat niet hebben gaan liever voor een klein autootje met een verbrandingsmotor. En een elektrische fiets.

En tot voor kort waren de Chinese EV's natuurlijk ook heel betaalbaar en een stuk groter en luxer dan zo'n kleine Dacia of Fiat.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:51:20 #28
381112 PressPlayOnTape
Loading.. Ready... Run!
pi_215372302
Begin deze maand heb ik de knoop doorgehakt en ook een BEV gekocht. Voor mij is het de Volkswagen ID.4 geworden en de voorlopig geplande leverdatum staat op eind november. Zal voor mij de eerste keer elektrisch rijden worden, dus ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Helaas kan ik niet thuis laden, dus ben aangewezen op openbare laadpalen, maar gelukkig zijn er daarvan genoeg hier in de buurt (Utrecht stad). Enige wat ik nog enigszins verwarrend vind is te bepalen welke laadpassen en -apps nou handig zijn. Ik heb inmiddels een laaddruppel van ANWB en Laadkompas binnen en krijg een dezer dagen nog een laaddruppel van Vattenfal. Verder heb ik de apps van Tesla, FastNed en Ionity geďnstalleerd. Vermoed dat ik met deze combo voorlopig wel uit de voeten kan, maar adviezen hierin zijn welkom :)
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:36:10 #29
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215372692
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 13:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoe staat het met de kleine en goedkope EV's, zoals de Citroën ë-C3? Ik heb begrepen dat de levering daarvan nog steeds wordt uitgesteld. Zo te zien zijn de enige EV's onder de 30.000 Euro die al leverbaar zijn de Dacia Spring, voor 19.000 Euro, en de Fiat 500e, voor 29.000 Euro. Dus eigenlijk alleen de Dacia Spring is goedkoop. Kom je die al tegen?

Ik dacht zelf eerst dat daar wel een grote markt voor zou zijn, maar die markt zit hem toch vooral bij de mensen met een eigen garage en zonnepanelen op het dak. Met alleen een oprit is het nog te doen, maar anders wordt het toch wel flink behelpen zolang de meeste parkeerplaatsen nog geen lader hebben. Kortom, de groep mensen die er het huis en het geld voor hebben, gaan voor een grotere EV en de mensen die dat niet hebben gaan liever voor een klein autootje met een verbrandingsmotor. En een elektrische fiets.

En tot voor kort waren de Chinese EV's natuurlijk ook heel betaalbaar en een stuk groter en luxer dan zo'n kleine Dacia of Fiat.
De Citroen E-C3 stond hier eergisteren ofzo ietsje verderop in de straat te laden. Die lijkt dus wel geleverd te worden, al zegt 1 auto niets over de hoeveelheden waarin hij geleverd wordt.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 26 oktober 2024 @ 02:29:20 #30
6941 APK
Factual, I think.
pi_215377821
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 16:51 schreef PressPlayOnTape het volgende:

Helaas kan ik niet thuis laden, dus ben aangewezen op openbare laadpalen, maar gelukkig zijn er daarvan genoeg hier in de buurt (Utrecht stad). Enige wat ik nog enigszins verwarrend vind is te bepalen welke laadpassen en -apps nou handig zijn. Ik heb inmiddels een laaddruppel van ANWB en Laadkompas binnen en krijg een dezer dagen nog een laaddruppel van Vattenfal. Verder heb ik de apps van Tesla, FastNed en Ionity geďnstalleerd. Vermoed dat ik met deze combo voorlopig wel uit de voeten kan, maar adviezen hierin zijn welkom :)
Volgens mij ben je goed voorbereid op weg met de keuze voor laadopties.
Met Tesla / Ionity / Fastned voor snelladen kom je een heel eind in NL (en Europa) als je niet al in de buurt van je huis genoeg geladen hebt om thuis te komen na een flinke rit met jouw ID4.

Ik zit in dezelfde situatie als jij maar dan in Amsterdam, thuisladen kan niet dus ik moet openbaar laden.
Meestal is de laadpas of app van de laadpaalaanbieder de meest voordelige optie, wie dat in Utrecht is weet ik niet maar als je het deelt kan ik of iemand anders helpen zoeken naar de voordeligste optie.

ANWB-laadpas heb ik ook maar gebruik ik nooit, handig als alles faalt :+
Vattenfall is perfect voor Vattenfall gebied en waar ik woon is de app via Equans dan weer het voordeligst.

Zelf heb ik ook een druppel van E-Flux (Road), dat kost je per sessie 30ct bovenop de kosten van de laadpaalanbieder.

ANWB, Vattenfall en E-Flux hebben ook allemaal apps.
Misschien handig om de bovenstaande apps op je telefoon te hebben om in het begin te checken, je gaat niet failliet als je die gebruikt bij laadpalen van een andere aanbieder maar je leert er wel van en de apps laten duidelijk zien wat een laadsessie kan gaan kosten per kW (Of Kw, of kWH, KwH. Schiet niet in de stress van figuren die daar dan weer op gaan verbeteren als ze prima weten waar je op doelt.)

Klink eigenlijk best wel kut allemaal, maar het is best simpel en na een paar weken rij je met een big smile! :Y)
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:47:44 #31
381112 PressPlayOnTape
Loading.. Ready... Run!
pi_215378725
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 02:29 schreef APK het volgende:

[..]
Volgens mij ben je goed voorbereid op weg met de keuze voor laadopties.
Met Tesla / Ionity / Fastned voor snelladen kom je een heel eind in NL (en Europa) als je niet al in de buurt van je huis genoeg geladen hebt om thuis te komen na een flinke rit met jouw ID4.

Ik zit in dezelfde situatie als jij maar dan in Amsterdam, thuisladen kan niet dus ik moet openbaar laden.
Meestal is de laadpas of app van de laadpaalaanbieder de meest voordelige optie, wie dat in Utrecht is weet ik niet maar als je het deelt kan ik of iemand anders helpen zoeken naar de voordeligste optie.

ANWB-laadpas heb ik ook maar gebruik ik nooit, handig als alles faalt :+
Vattenfall is perfect voor Vattenfall gebied en waar ik woon is de app via Equans dan weer het voordeligst.

Zelf heb ik ook een druppel van E-Flux (Road), dat kost je per sessie 30ct bovenop de kosten van de laadpaalanbieder.

ANWB, Vattenfall en E-Flux hebben ook allemaal apps.
Misschien handig om de bovenstaande apps op je telefoon te hebben om in het begin te checken, je gaat niet failliet als je die gebruikt bij laadpalen van een andere aanbieder maar je leert er wel van en de apps laten duidelijk zien wat een laadsessie kan gaan kosten per kW (Of Kw, of kWH, KwH. Schiet niet in de stress van figuren die daar dan weer op gaan verbeteren als ze prima weten waar je op doelt.)

Klink eigenlijk best wel kut allemaal, maar het is best simpel en na een paar weken rij je met een big smile! :Y)
Duidelijk verhaal. Dank daarvoor! Bij mij in de buurt staan voornamelijk palen van GreenFlux en een enkele van Vattenfall.

Ik rijd nu inmiddels een kleine 10 jaar in een VW Passat Variant uit 2010, dus was wel toe aan iets nieuws. Kan dan ook niet wachten tot het moment van het telefoontje van de dealer, dat ie klaarstaat :)
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
pi_215403041
Polestar 2, bevalt redelijk goed. Automatische ingrepen staan veel te scherp ingesteld, waardoor je soms gecorrigeerd wordt terwijl dat totaal niet nodig is. Max snelheid van 165 is ook męh, al slurpt-ie daarboven toch veel te veel. Laadoplossing thuis in de parkeergarage en bij elk bedrijf binnen de groep, dus daar geen problemen mee.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  Moderator maandag 28 oktober 2024 @ 17:40:11 #33
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215403120
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:29 schreef nostra het volgende:
Polestar 2, bevalt redelijk goed. Automatische ingrepen staan veel te scherp ingesteld, waardoor je soms gecorrigeerd wordt terwijl dat totaal niet nodig is. Max snelheid van 165 is ook męh, al slurpt-ie daarboven toch veel te veel. Laadoplossing thuis in de parkeergarage en bij elk bedrijf binnen de groep, dus daar geen problemen mee.
En je mag hier ook nergens 165 he. Al gaat mijn Tesla wel 200+ maar waarom zou ik dat doen, dan is ie veel te snel leeg. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215403157
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En je mag hier ook nergens 165 he. Al gaat mijn Tesla wel 200+ maar waarom zou ik dat doen, dan is ie veel te snel leeg. :P
Ik ben ook nog wel eens in Duitsland te vinden en dan is 160 eigenlijk een ruksnelheid, (veel) te langzaam om links te rijden, veel te snel om rechts te rijden, dus dat is dan ontzettend oplettend rijden. Maar inderdaad, na 100 kilometer sta je dan weer aan de paal. Maar toen ik een Tesla (en daarvoor een Cupra op benzine) had, was het eens in de zoveel tijd wél leuk.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  Moderator maandag 28 oktober 2024 @ 17:48:45 #35
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215403179
quote:
12s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik ben ook nog wel eens in Duitsland te vinden en dan is 160 eigenlijk een ruksnelheid, (veel) te langzaam om links te rijden, veel te snel om rechts te rijden, dus dat is dan ontzettend oplettend rijden. Maar inderdaad, na 100 kilometer sta je dan weer aan de paal. Maar toen ik een Tesla (en daarvoor een Cupra op benzine) had, was het eens in de zoveel tijd wél leuk.
Ik helaas ook want schoonfamilie :') maar goed, ik ben niet zo van het veel te hard rijden. En nu met een EV let ik daar nog eens extra op. Maar, zo'n Polestar is wel een lekkere bak op zich toch?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215403227
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik helaas ook want schoonfamilie :') maar goed, ik ben niet zo van het veel te hard rijden. En nu met een EV let ik daar nog eens extra op. Maar, zo'n Polestar is wel een lekkere bak op zich toch?
Ja hoor, ik heb verder geen reden tot klagen. Heel gedoe om van de leasemaatschappij de reservesleutel te krijgen (anders kan je je telefoon niet koppelen), maar dat is uiteindelijk gelukt. Je moet niet te lang zijn, daar is de indeling aan de chauffeurskant te ingewikkeld voor. Maar ik ben 1,75, dus voor mij geen nadeel. En de benefits van de (nu nog) meestal beschikbare oplaadplekken in publieke parkeergelegenheden zijn ook altijd wel lekker.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  Moderator maandag 28 oktober 2024 @ 17:55:30 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215403243
quote:
7s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja hoor, ik heb verder geen reden tot klagen. Heel gedoe om van de leasemaatschappij de reservesleutel te krijgen (anders kan je je telefoon niet koppelen), maar dat is uiteindelijk gelukt. Je moet niet te lang zijn, daar is de indeling aan de chauffeurskant te ingewikkeld voor. Maar ik ben 1,75, dus voor mij geen nadeel. En de benefits van de (nu nog) meestal beschikbare oplaadplekken in publieke parkeergelegenheden zijn ook altijd wel lekker.
Mja maar ik heb dan meestal weer geen zin in boetes voor te lang blijven staan terwijl die auto al lang vol is, en ik ga er zeker niet voor terug als ik ergens in de stad ben of whatever.

Dus ik laad eigenlijk altijd thuis of bij de klant of op de zaak.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215403277
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 17:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mja maar ik heb dan meestal weer geen zin in boetes voor te lang blijven staan terwijl die auto al lang vol is, en ik ga er zeker niet voor terug als ik ergens in de stad ben of whatever.

Dus ik laad eigenlijk altijd thuis of bij de klant of op de zaak.
Mja, ik kan me niet voorstellen dat daar echt actief op gecontroleerd wordt als je snoer eraan hangt (dat ding kan ook spontaan ermee stoppen) en meestal brandt het lampje gewoon blauw, ook als-ie vol zit. In het buitenland schijn je wel op te moeten letten dat er (bij Tesla ook volgens mij) een idle tarief gerekend wordt als je wel 'hangt', maar niet laadt. Da's vrij vervelend als je dat niet weet.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  maandag 28 oktober 2024 @ 18:02:45 #39
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_215403301
Rijd hier sinds februari 2020 een Hyundai Kona electric. Op zich prima tevreden. Heb er nu 245000 km op zitten en t enige wat vervangen is is de corner verlichting en een lampje van de kentekenplaat. Verder niets. Accu capaciteit is nog altijd vrijwel hetzelfde als in t begin. In de zomer iets van 480, in de winter iets van 400. Auto gaat er binnenkort uit en dan komt er als t goed is een nieuwe Renault 5 voor in de plaats. Laden doe ik thuis of bij klanten. Zit een simkaart tussen waarmee ik het laden tegen 45 cent per kwh terug krijg.
Wakadoodle!
  woensdag 20 november 2024 @ 15:11:25 #40
381112 PressPlayOnTape
Loading.. Ready... Run!
pi_215635009
Ik mag zaterdag mijn op 2 oktober bestelde Volkswagen ID.4 ophalen :) Dat is allemaal sneller gegaan dan verwacht, maar je hoort mij niet klagen! Wel wordt het voor mij de eerste keer dat ik een nieuwe auto ga rijden en dus ook ga ophalen. Hebben mensen nog tips waar op te letten bij het ophalen van een nieuwe auto?
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
pi_215635051
Rij nu bijna een jaar een 2e hands model 3 LR Dual Motor.
Hiervoor een lync.
Moet zeggen dat het me heel erg bevalt
Vakantie ook geen enkel probleem van huis naar Schiphol gaat prima op 1 lading en ook retour Düsseldorf was geen probleem. ;)
Heb nu 2x bij een Tesla laadpunt geladen, verder alles gewoon thuis
pi_215636854
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2024 15:11 schreef PressPlayOnTape het volgende:
Hebben mensen nog tips waar op te letten bij het ophalen van een nieuwe auto?
Transportschade

:T
  woensdag 20 november 2024 @ 18:46:06 #43
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_215636873
Ik rij een Renault Megane E-tech (Iconic versie). Het bevalt allemaal prima, maar toen ik in Oktober naar Nederland ging met de auto vanuit Denemarken vond ik het toch allemaal niet zo prettig. Je bent zoveel langer onderweg als je met een EV op vakantie gaat, ten eerste heb je de laadstops natuurlijk maar ten tweede als je een keer tijd verliest kun je het ook niet meer goed maken omdat je de range zoveel naar beneden gaat als je wat harder rijdt dan 100. Dat is vrij vervelend als je bijna 1000km moet rijden.

Voor dagelijks woon/werk is het prima, als je een beetje slim bent met de tijden waarop je gaat laden bespaar je ook best wat, maar voor vakanties vond ik het echt gruwelijk irritant.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
  Moderator donderdag 21 november 2024 @ 09:30:59 #44
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215640728
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 18:46 schreef GotenSSJ het volgende:
Ik rij een Renault Megane E-tech (Iconic versie). Het bevalt allemaal prima, maar toen ik in Oktober naar Nederland ging met de auto vanuit Denemarken vond ik het toch allemaal niet zo prettig. Je bent zoveel langer onderweg als je met een EV op vakantie gaat, ten eerste heb je de laadstops natuurlijk maar ten tweede als je een keer tijd verliest kun je het ook niet meer goed maken omdat je de range zoveel naar beneden gaat als je wat harder rijdt dan 100. Dat is vrij vervelend als je bijna 1000km moet rijden.

Voor dagelijks woon/werk is het prima, als je een beetje slim bent met de tijden waarop je gaat laden bespaar je ook best wat, maar voor vakanties vond ik het echt gruwelijk irritant.
Dit lijkt me inderdaad wel een dingetje. Ik ga sowieso niet met de auto op vakantie, EV of niet, ik rij alleen maar met de auto naar de luchthaven, en dan laat ik 'm daar staan. Dat is echt prima te doen, maar met een EV op vakantie gaan lijkt me niet ideaal, tenzij je verzekerd bent van genoeg werkende laadpunten, dan zou ik er geen moeite mee hebben.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215640937
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 18:46 schreef GotenSSJ het volgende:
Ik rij een Renault Megane E-tech (Iconic versie). Het bevalt allemaal prima, maar toen ik in Oktober naar Nederland ging met de auto vanuit Denemarken vond ik het toch allemaal niet zo prettig. Je bent zoveel langer onderweg als je met een EV op vakantie gaat, ten eerste heb je de laadstops natuurlijk maar ten tweede als je een keer tijd verliest kun je het ook niet meer goed maken omdat je de range zoveel naar beneden gaat als je wat harder rijdt dan 100. Dat is vrij vervelend als je bijna 1000km moet rijden.

Voor dagelijks woon/werk is het prima, als je een beetje slim bent met de tijden waarop je gaat laden bespaar je ook best wat, maar voor vakanties vond ik het echt gruwelijk irritant.
Zelfs op vakantie vond ik het wel meevallen. Het vergt wellicht een beetje planning, maar met snelladers ben je ook zo weer onderweg.
pi_215641349
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 18:46 schreef GotenSSJ het volgende:
Ik rij een Renault Megane E-tech (Iconic versie). Het bevalt allemaal prima, maar toen ik in Oktober naar Nederland ging met de auto vanuit Denemarken vond ik het toch allemaal niet zo prettig. Je bent zoveel langer onderweg als je met een EV op vakantie gaat, ten eerste heb je de laadstops natuurlijk maar ten tweede als je een keer tijd verliest kun je het ook niet meer goed maken omdat je de range zoveel naar beneden gaat als je wat harder rijdt dan 100. Dat is vrij vervelend als je bijna 1000km moet rijden.

Voor dagelijks woon/werk is het prima, als je een beetje slim bent met de tijden waarop je gaat laden bespaar je ook best wat, maar voor vakanties vond ik het echt gruwelijk irritant.
Officieel moet je natuurlijk elke 2,5uur pauzeren. Als je dan 15 - 30 minuten laadt dan zou dat in theorie geen langere reistijd betekenen.

In de praktijk reed ik met 1 tank diesel gewoon 1200 km in 1 ruk met 1 of 2 pitstops van 5 minuten
  Moderator vrijdag 29 november 2024 @ 10:31:49 #47
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215714049
Nou, zojuist voor het eerst (dumb) Summon gebruikt. Parkeervakken in een parkeergarage zijn erg krap, dus auto achteruit uit het vak laten rijden. ^O^
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215725854
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2024 10:26 schreef devlinmr het volgende:
In de praktijk reed ik met 1 tank diesel gewoon 1200 km in 1 ruk met 1 of 2 pitstops van 5 minuten
Je moet hier maar zin in hebben…
  zaterdag 30 november 2024 @ 19:33:18 #49
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_215726201
Kia EV3 besteld. De 81 kWh versie met 600+ actieradius. Benieuwd hoe dat gaat. :)

Verder is het een Private lease via ANWB en net nog een SEPP-subsidie *O*. Levertijd april. Gelukkig een oprit thuis dus binnenkort maar eens kijken wat voor laadpaal ik moet hebben.

Jullie nog tips voor een laadpaal waar je ook inzicht hebt in de kosten die je maakt voor je auto? Thuis namelijk gescheiden rekeningen (wat betreft onze auto’s dan) en handig om een beetje inzicht te hebben in de laadkosten. :P
  Moderator zaterdag 30 november 2024 @ 19:37:22 #50
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215726268
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2024 19:33 schreef Zwansen het volgende:
Kia EV3 besteld. De 81 kWh versie met 600+ actieradius. Benieuwd hoe dat gaat. :)

Verder is het een Private lease via ANWB en net nog een SEPP-subsidie *O*. Levertijd april. Gelukkig een oprit thuis dus binnenkort maar eens kijken wat voor laadpaal ik moet hebben.

Jullie nog tips voor een laadpaal waar je ook inzicht hebt in de kosten die je maakt voor je auto? Thuis namelijk gescheiden rekeningen (wat betreft onze auto’s dan) en handig om een beetje inzicht te hebben in de laadkosten. :P
Ja, ik heb dat inzicht wel, maar dat komt omdat ik zakelijk lease, dus ik activeer die laadpaal thuis met de laadpas, en ik kan inloggen op een 'mijn omgeving' waar ik de laadinfo kan zien.

Maar op de paal zelf, dat weet ik niet.

Edit: ik weet niet hoe dat werkt bij een EV3, maar ik heb mijn Tesla geintegreerd in mijn Home Assistant omgeving, dus ik kan ook dáár zien hoeveel er geladen wordt. En dat dan dus live, per uur, dag, maand, jaar, whatever.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')