Hoe kan dat nou? De pot is leeg.quote:Op zaterdag 30 november 2024 19:33 schreef Zwansen het volgende:
Verder is het een Private lease via ANWB en net nog een SEPP-subsidie.
Zonder kilometers en stroomtarief is dit natuurlijk een nutteloos getal.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:29 schreef CoolGuy het volgende:
Ik ben wel benieuwd voor hoeveel euro mensen hier gemiddeld per maand zo laden? Voor mij is dat tot nu toe gemiddeld ¤ 49,95 per maand.
Dat is lastig te berekenen omdat ik ook bij klanten laad als het zo uitkomt. Ik weet dat ik thuis 219,72 km geladen heb in november, en de kostprijs daarvan was 57,51 euro. Die kostprijs is opgebouwd uit 2 tarieven, te weten 23ct dal en 30ct normaal, en ik laad wanneer het me uitkomt.quote:Op zaterdag 7 december 2024 01:30 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zonder kilometers en stroomtarief is dit natuurlijk een nutteloos getal.
Dat daargelaten, hoeveel km haal jij nu in de winter?
De range bij kouder weer valt mij niets tegen idd. Ik schrik wel een beetje van de prijs per kilometer, 26 cent.quote:Op zaterdag 7 december 2024 12:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is lastig te berekenen omdat ik ook bij klanten laad als het zo uitkomt. Ik weet dat ik thuis 219,72 km geladen heb in november, en de kostprijs daarvan was 57,51 euro. Die kostprijs is opgebouwd uit 2 tarieven, te weten 23ct dal en 30ct normaal, en ik laad wanneer het me uitkomt.
Het enige wat ik daarop kan zeggen op de range is dit; Ik moest recent in de avond, toen het koud was, op kantoor zijn voor een vergadering. Kantoor is zo'n 80km weg. Ik moet ook naar huis, dat maakt 160km. Ik ben thuis weg gereden met 100% accu, en kwam aan met 81%, dus 19% verbruik. Op de terugweg heb ik harder gereden, maar en toen heb ik 20% verbruikt. Met andere woorden, gebaseerd op puur die getallen zou 160km me dus 39% accu kosten. Dat betekent dus dat ik 410 km kan rijden op een volle accu. Dat valt me helemaal niks tegen, maar, het vroor niet, het was rond de 5 graden.
Maar, dat was maar 1 avond, en 2 ritten, dus dat zegt niet zo heel veel. Ik denk dat als ik dat vaker zou doen bij écht koud weer, dus onder nul, dat ik de 390km niet zou halen op een volle accu. Nu rij ik enkele rit nooit 390km, dus ik vind het prima, want zodra ik thuis ben of bij een klant gaat hij toch weer aan de lader, over het algemeen. Al met al valt het me dus helemaal niks tegen.
Edit: in de zomer was dat wel beduidend meer trouwens, toen haalde ik tegen de 500km aan, dus die temperatuurinvloed is toch relatief groot.
Ik kan toch normaal gesproken goed rekenen, maar ik zie even niet hoe je aan 26ct per km komt. Ben ik vannacht IQ verloren of wat?quote:Op zaterdag 7 december 2024 12:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De range bij kouder weer valt mij niets tegen idd. Ik schrik wel een beetje van de prijs per kilometer, 26 cent.
57.51/219.72 of reken ik dan raar 😅quote:Op zaterdag 7 december 2024 12:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik kan toch normaal gesproken goed rekenen, maar ik zie even niet hoe je aan 26ct per km komt. Ben ik vannacht IQ verloren of wat?![]()
Nu boeit me die kostprijs uiteindelijk niet want ik betaal het niet zelf he, dat doet de werkgever, net als dat het me niet boeide wat benzine en eerder diesel per liter kostte, maar ik vind 26ct ook veel klinken.
Maar dat is niet 26ct per km, dat is 26ct per kWh, wat wel logisch is, want mijn tarieven zijn 23ct en 30ct, wat het gemiddeld dus 26,5 ct maakt.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
57.51/219.72 of reken ik dan raar 😅
Oh God. Hehe nee je hebt helemaal gelijk. Ik ben duidelijk nog niet wakker 🤣🤣🤣quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat is niet 26ct per km, dat is 26ct per kWh, wat wel logisch is, want mijn tarieven zijn 23ct en 30ct, wat het gemiddeld dus 26,5 ct maakt.
Maar dat is niet hetzelfde als 26ct per gereden KM?
Tering gast, je hebt me hier laten rekenen als een halve zool. Ik dacht het kán niet zijn dat ik dit niet snap, en ik maar van alles proberen en ik kwam maar niet op 26ct per km uit.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh God. Hehe nee je hebt helemaal gelijk. Ik ben duidelijk nog niet wakker 🤣🤣🤣
Hahaha nee ik zit ook nog eens te lezen en ik snap oprecht niet hoe ik dit in mijn hoofd heb gehaald.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tering gast, je hebt me hier laten rekenen als een halve zool. Ik dacht het kán niet zijn dat ik dit niet snap, en ik maar van alles proberen en ik kwam maar niet op 26ct per km uit.
ZIT JE ME HIER GODVERREDOMME EEN BIETJE VOOR HET LAPJE TE HOUDEN!
De auto zegt me op basis van de laatste gereden km's dat ik op een gemiddelde van 139 Wh per km heb gedaan, maar dat is niet zo raar want dat was gewoon hier in de buurt. Dat zou betekenen dat als ik heb geladen in de daluren (en dat is de afgelopen week zo geweest) dan heeft me 1 kWh 23ct gekost, dus als ik per km 139 Wh verbruik dan kom ik op...ehhh...quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hahaha nee ik zit ook nog eens te lezen en ik snap oprecht niet hoe ik dit in mijn hoofd heb gehaald.
Het is maar een factor 8 verschil... Ofzo... Oops.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De auto zegt me op basis van de laatste gereden km's dat ik op een gemiddelde van 139 Wh per km heb gedaan, maar dat is niet zo raar want dat was gewoon hier in de buurt. Dat zou betekenen dat als ik heb geladen in de daluren (en dat is de afgelopen week zo geweest) dan heeft me 1 kWh 23ct gekost, dus als ik per km 139 Wh verbruik dan kom ik op...ehhh...
Nou, als 1000 Wh = 23ct, dan is 139 Wh dus 7,19x minder, oftewel, als ik dan 23ct / 7,19 doe dan kom ik op ¤ 0,0319, oftewel 3,2ct per km? Dat is niet 26ct per km.
Ik zou dat wel doen. Ik was eerst niet zo van het EV rijden, omdat laadstress en zo. Met collega's gesproken en die ontkrachtten dat allemaal. Nu heb ik het inderdaad ervaren en die laadstress is er gewoon niet. Niet eens een beetje. En de rijervaring van een EV is erg prettig. Ik heb destijds ook gekeken naar andere EV's buiten Tesla, maar wil je in een andere auto aan dezelfde uitrusting komen ben je meer geld kwijt.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het is maar een factor 8 verschil... Ofzo... Oops.
Maar zo is het een stuk aantrekkelijker. Ik overweeg een occasion Tesla te kopen 🤷♂️
Nee Tesla was al wel definitief. Verder is het vooral ook timing. Mijn dieseltje rijd nu nog voor 6, nog wat per kilometer. Dus het is meer dat hij nog niet op is en nog zonder reparaties door beurten etc komt.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zou dat wel doen. Ik was eerst niet zo van het EV rijden, omdat laadstress en zo. Met collega's gesproken en die ontkrachten dat allemaal Nu heb ik het inderdaad ervaren en die laadstress is er gewoon niet. Niet eens een beetje. En de rijervaring van een EV is erg prettig. Ik heb destijds ook gekeken naar andere EV's buiten Tesla, maar wil je in een andere auto aan dezelfde uitrusting komen ben je meer geld kwijt.
Het totaalpakket is gewoon erg aantrekkelijk. Ik zou het niet overwegen, ik zou het gewoon doen. Dwz, als de overweging vooral is doe ik een Tesla of een andere EV, dus dat de keuze voor EV al definitief is.
Oh 1000+ km. Ja daar kom ik niet aan. Maar, je kunt echt overal laden, ik ben nog op geen plek geweest qua klanten waar ik niet bij het gebouw kon laden, of anders in een parkeergarage, of aan de straat, of of of, dus ik zou me daar niet druk over maken.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:29 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee Tesla was al wel definitief. Verder is het vooral ook timing. Mijn dieseltje rijd nu nog voor 6, nog wat per kilometer. Dus het is meer dat hij nog niet op is en nog zonder reparaties door beurten etc komt.
Ik rijd 1000+- per week. Dus ik sta wel iets vaker te laden hehe
Oh nee, laden kan echt bijna overal inderdaad. Het is meer dat ik 360 zonder specifiek bijladen wil kunnen halen. Dan kan ik hem thuis weer van de zon laden 😇quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh 1000+ km. Ja daar kom ik niet aan. Maar, je kunt echt overal laden, ik ben nog op geen plek geweest qua klanten waar ik niet bij het gebouw kon laden, of anders in een parkeergarage, of aan de straat, of of of, dus ik zou me daar niet druk over maken.
Ja maar 360km moet kunnen. Ja, dat van de zon laden is ook een van de redenen dat ik een EV heb genomen, want elke kWh vanaf het dak is gratis, ik krijg er gewoon mijn stroomtarief voor én ik lever minder terug dus bij een volgend energiecontract ook minder boete.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh nee, laden kan echt bijna overal inderdaad. Het is meer dat ik 360 zonder specifiek bijladen wil kunnen halen. Dan kan ik hem thuis weer van de zon laden 😇
He tof! Foto's?quote:Op dinsdag 17 december 2024 20:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vanaf morgen ben ik ook eigenaar van een volledige EV.
Een Mercedes eVito bestelbus (L2H1 formaat) uit 2022 in dit geval, privé aangeschaft.
Heb de Stellantis bus ook bekeken (Peugeot E-Expert en varianten daarvan van Toyota, Citroën, Fiat en Opel) maar de Mercedes voelt en oogt toch wat degelijker, bijvoorbeeld als ik de achterdeur sluit. Of dat in de praktijk ook zo is moet nog blijken
De oude Vito's van eind 00's hadden een reputatie van snel roesten maar ik mag hopen dat ze dat na 15 jaar onder de knie hebben.
Het is een bus met minder dan 10.000km op de teller dus zo goed als nieuw, geen deukje of krasje gevonden iig.
Ben benieuwd hoe het bevalt, de testrit was prima. Het is het model met 66kWh accu en dat is ruim voldoende, de 41kWh uitvoering was ook voldoende geweest maar deze was wel heel netjes.
Ik rij er vooral mee in de regio, komend jaar vooral om te klussen en verhuizen.
Wat was de range toen je vertrok?quote:Op woensdag 18 december 2024 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Busje opgehaald uit Groningen vandaag, gelijk testritje Groningen, Drachten, Burgum en via wat binnendoor wegen weer terug naar huis.
Had nog 149km range over, dus meer dan zat.
Geen foto meer gemaakt, het was al vroeg donker.
220km maar hij zat niet helemaal vol.quote:Op woensdag 18 december 2024 18:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat was de range toen je vertrok?
Tja, ik zit te wachten tot het ECHT koud is om te kijken wat dat met de range doet. Tot nu toe merk ik er niet heel erg veel van, maar het koudste was ook 2 graden ofzo.quote:Op woensdag 18 december 2024 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
220km maar hij zat niet helemaal vol.
280km is de opgave maar dat lijkt me wat optimistisch in de winter.
Ja, ben ook wel benieuwd.quote:Op woensdag 18 december 2024 18:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tja, ik zit te wachten tot het ECHT koud is om te kijken wat dat met de range doet. Tot nu toe merk ik er niet heel erg veel van, maar het koudste was ook 2 graden ofzo.
Nee dat is niks joh, dat lukt zonder meer altijd. Maar hebben we al foto's?quote:Op woensdag 18 december 2024 18:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, ben ook wel benieuwd.
Meeste ritten zijn zo'n 10-30km + retour dus dat zal geen enkel probleem opleveren.
Te donkerquote:Op woensdag 18 december 2024 18:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee dat is niks joh, dat lukt zonder meer altijd. Maar hebben we al foto's?
Oef, die kleur is 't niet helemaal, maar, lekker rondkarren op stroom is dikke prima natuurlijk.quote:Op donderdag 19 december 2024 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hierbij:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij m'n volgende woning heb ik een stuk of 8 parkeerplekken achterop het erf dus dan hoef ik niet meer ingewikkeld te doen met auto's wisselen op de oprit. Dat is nu nog even behelpen (al is is dit ook al een luxe natuurlijk).
Ik vind die kleur juist wel fijn, tussen alle witte, zwarte en grijze busjesquote:Op donderdag 19 december 2024 19:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oef, die kleur is 't niet helemaal, maar, lekker rondkarren op stroom is dikke prima natuurlijk.
Nee dat ie opvalt dat snap ik wel. Maar dat busje is net de bus naar Smurfenland.quote:Op donderdag 19 december 2024 19:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind die kleur juist wel fijn, tussen alle witte, zwarte en grijze busjes
Deze vind je tenminste nog terug op een parkeerterrein.
Ben sowieso wel van de kleuren als het om auto's gaat.
Mijn oude V50 was ook blauw.
[ afbeelding ]
Ja, of ze denken dat ik de bezorgdienst van Albert Heijn ben.quote:Op donderdag 19 december 2024 19:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee dat ie opvalt dat snap ik wel. Maar dat busje is net de bus naar Smurfenland.
Ja of Coolblue. Naja maakt ook niet uit uiteindelijk, ding is gewoon praktisch.quote:Op donderdag 19 december 2024 19:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, of ze denken dat ik de bezorgdienst van Albert Heijn ben.
Maar ik vind het oprecht een prima kleur. Sowieso zijn kleuren modegevoelig.
6m3 laadruimte en als nieuw.quote:Op donderdag 19 december 2024 19:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja of Coolblue. Naja maakt ook niet uit uiteindelijk, ding is gewoon praktisch.
Elektrisch rijdenquote:Op donderdag 19 december 2024 19:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
6m3 laadruimte en als nieuw.
Er zijn nog wel 2 probleempjes:
- 1 van de 2 sleutels doet het niet (bij proefrit niet gemerkt of getest, had toevallig net de werkende van de 2 gebruikt)
- ruitensproeier doet het niet (het regende tijdens de proefrit dus niets van gemerkt)
Maar heb al een afspraak staan om dat nog even te laten fixen, dat komt wel goed.
Verder niets kunnen ontdekken gelukkig.
Opladen heb ik vandaag gedaan met 1,2kW (6 Ampere limiet) want op die groep in de garage heb ik ook een aantal Folding@home computers draaien die ook wel wat lusten.
Als ik dat allemaal in 1x aanzet vliegt de automaat er wss uit
Tevens het laden beperkt op 80% in het menu, dat is voldoende range voor 99% van de ritten en het is zo aan te passen als ik verder moet.
Bij m'n volgende woning (maart overdracht) komt een 3-fasen laadpaal, mogelijk een SolarEdge die overweg kan met de nog te plaatsen panelen + omvormer. Die kan namelijk het laden afstemmen op de hoeveelheid zonlicht.
Daar is je nieuwwaarde van de bus iets te hoog voor, geldt tot een nieuwprijs van 45K, beetje googlen zie ik dat die van jouw daar waarschijnlijk iets boven valt......quote:Op vrijdag 20 december 2024 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
https://www.nu.nl/economie/6339780/subsidiepot-voor-tweedehands-elektrische-autos-is-leeg.html
Niet eens bij stilgestaan dat er subsidie was. Weet ook niet of dat kan voor een bestelbus.
Maar het is wel goed
Oh ja, da's waar ook. Naja, ik ben toch niet voor die subsidies.quote:Op vrijdag 20 december 2024 13:47 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Daar is je nieuwwaarde van de bus iets te hoog voor, geldt tot een nieuwprijs van 45K, beetje googlen zie ik dat die van jouw daar waarschijnlijk iets boven valt......
Geen idee. Ik ken het hele principe van 'voor het geval het pasje van de LM het niet doet' niet. Als ik een tank/laadpas krijg doet die het altijd direct overal, dus die beperking zou ik niet interpreteren als een fout maar als opzet.quote:Op dinsdag 24 december 2024 12:41 schreef LoaLoa1 het volgende:
Even een vraag voor de ervaren gebruikers. Mijn auto is besteld en komt in januari. Nu zei een collega, bestel een shell recharge pas voor het geval het pasje van de leasemaatschappij het niet doet.
Goed punt, dus heb dat pasje besteld en geactiveerd. Er staat in de app bij de laadpas: niet opengesteld voor publiek laden. Klopt dit? Of kan ik dan nog steeds niet openbaar laden?
Niet opengesteld voor publiek laden klinkt meer alsof het over een laadpaal gaat dan over een laadpas.quote:Op dinsdag 24 december 2024 12:41 schreef LoaLoa1 het volgende:
Even een vraag voor de ervaren gebruikers. Mijn auto is besteld en komt in januari. Nu zei een collega, bestel een shell recharge pas voor het geval het pasje van de leasemaatschappij het niet doet.
Goed punt, dus heb dat pasje besteld en geactiveerd. Er staat in de app bij de laadpas: niet opengesteld voor publiek laden. Klopt dit? Of kan ik dan nog steeds niet openbaar laden?
Ah, slim. Áls het eigenlijk de laadpaal is, dan snap ik het. Mijn laadpaal is ook niet opengesteld voor publiek laden. Dat betekent zoveel als dat de laadpaal niét geactiveerd kan worden door om het even welke pas. Ik heb 3 passen bij mijn laadpaal.quote:Op woensdag 25 december 2024 00:02 schreef APK het volgende:
[..]
Niet opengesteld voor publiek laden klinkt meer alsof het over een laadpaal gaat dan over een laadpas.
Heb je misschien geprobeerd de laadpas aan een bepaalde laadpaal te koppelen?
Ik heb, zover ik weet, geen laadpaal proberen te koppelen. Ik ga volgende week wel contact opnemen en kijken wat het exact betekend. Misschien heb ik bij het activeren wild geklikt en wat anders aangeklikt. Geen idee. Als ik het weet, meld ik mij weer met het antwoord. Ben wel benieuwd hoe het nu zit.quote:Op woensdag 25 december 2024 00:02 schreef APK het volgende:
[..]
Niet opengesteld voor publiek laden klinkt meer alsof het over een laadpaal gaat dan over een laadpas.
Heb je misschien geprobeerd de laadpas aan een bepaalde laadpaal te koppelen?
Zoals jij het beschrijft klinkt het logisch. Helaas heb ik geen eigen laadpaal. Dat zou wel ideaal zijn geweest.quote:Op woensdag 25 december 2024 12:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah, slim. Áls het eigenlijk de laadpaal is, dan snap ik het. Mijn laadpaal is ook niet opengesteld voor publiek laden. Dat betekent zoveel als dat de laadpaal niét geactiveerd kan worden door om het even welke pas. Ik heb 3 passen bij mijn laadpaal.
2x een pas van de leverancier, en die zijn gekoppeld aan de laadpaal. Tevens ook de laadpas van de leasemaatschappij, en die is ook gekoppeld aan de laadpaal. De 2 kaarten van de leverancier gebruik ik niet dus die liggen in de kast.
Als ik inlog op de paal zie ik ook 3 geactiveerde passen. Ik kan dus bv niet mijn bankpas erbij houden, dat gaat niet werken. Het moét per sé 1 van die 3 passen zijn. Ik kreeg de laadpas van de LM eerder dan ik de auto kon ophalen, dus ik heb de infomatie van die pas doorgegeven aan de leverancier van de laadpaal, zodat zij hem konden koppelen aan de laadpaal.
Als ik dat niet had gedaan had de laadpas van de LM ook 'niet gewerkt', maar dat is dus wel een handmatige actie geweest. Dat is dus in die zin een beperking van de laadpaal inderdaad. Die pas doet het overal, maar omdat die paal alleen werkt met gekoppelde kaarten gaat dat niet werken als ik die pas niet eerst had laten koppelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |