İn de tijd van Armstrong hadden ze ook zulke argumenten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:32 schreef mvdejong het volgende:
Het is niet zo dat Pogacar de enige is die zo hard rijdt, meerdere renners uit meerdere ploegen doen het.
Al die renners worden dag na dag gecontroleerd, dus terwijl er eentje misschien doping zou kunnen gebruiken en dat zou weten te maskeren, zou nu die kennis van zowel de doping als de maskering over alle teams bekend moeten zijn. En met de tientallen mensen die het dan zouden weten, zou er zeker iemand Pogacar wel verlinkt om hem uit het peloton te krijgen. Of een van de teams zou verlinkt zijn door iemand die ontslagen is en zo wraak kan nemen.
Beter materiaal, betere medische kennis, betere voeding, betere training.
Zo lijken die gelletjes van tegenwoordig misschien alleen een handigheidje, maar daarmee is het wel veel makkelijker om voedingswaarde binnen te krijgen zonder dat je lichaam energie moet afbuigen van het fietsen naar het verteren van normalere soorten voedsel. En door het gemak van het opslurpen kun je ook soepeler blijven draaien terwijl je "eet".
Technologisch zorgen de power-meters van tegenwoordig ervoor dat zowel de kopmannen als de knechten precies weten hoe hard ze een helling op kunnen rijden om het vol te kunnen houden tot aan de top.
Wetenschap zit pas 10 jaar serieus in het peloton en zeker de laatste jaren worden er gewoon enorme stappen gezet.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:34 schreef polderturk het volgende:
[..]
İn de tijd van Armstrong hadden ze ook zulke argumenten.
Het is een kat en muis spel. De controlemethodes en frequentie worden steeds beter, maar dat is ook het geval bij de substanties en methodes die renners hebben om prestaties te bevorderen of om het gebruik daarvan te maskeren.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:49 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik wel eigenlijk. Ik kan me niet voorstellen met al die controles dat je onder de radar kan blijven.
In de verschillende podcasts hoor je er wel meer over, maar het probleem blijft altijd dat je niks kan bewijzen, tenzij iemand betrapt wordt (maar dat gebeurde een eeuwigheid geleden voor het laatst) of dat renners//stafleden worden gepakt met allerlei spullen, maar daar wordt ook amper onderzoek naar gedaan. Je had Bahrain een tijdje geleden, maar daar is helemaal niks uit gekomen, geloof ik.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 20:54 schreef Remco het volgende:
Puur op de cijfertjes afgaan kan het niet.
Maar wat ik zo bijzonder vind is dat je in de media nauwelijks iets hoort. 1 vraag aan Dumoulin tijdens de avondetappe en de NOS is er weer vanaf.
Dat hier het complete forum 100% zeker is dat Pogacar niet clean is, doet een beetje denken aan dat wij de complotgekkies zijn. Zeker omdat je echt vrijwel niets critisch hoort/leest, en juist dat doet mij twijfelen of wij niet gewoon collectief gek zijn.
Dat zou je deels op kunnen lossen door te gaan hertesten op een (veel) later moment, maar dat is een stille dood gestorven in de sportquote:Op vrijdag 19 juli 2024 20:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het is een kat en muis spel. De controlemethodes en frequentie worden steeds beter, maar dat is ook het geval bij de substanties en methodes die renners hebben om prestaties te bevorderen of om het gebruik daarvan te maskeren.
Dat is deels waar.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 20:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het is een kat en muis spel. De controlemethodes en frequentie worden steeds beter, maar dat is ook het geval bij de substanties en methodes die renners hebben om prestaties te bevorderen of om het gebruik daarvan te maskeren.
Vraag is wel hoever je wilt gaan en met welke consequentie. Ik ben er voor als waarheidsvinding, maar ergens moet een uitslag wel een uitslag zijn.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 21:11 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dat zou je deels op kunnen lossen door te gaan hertesten op een (veel) later moment, maar dat is een stille dood gestorven in de sport
Ik denk dat er na de "dark ages" ook wel een zekere angst in geslopen is om al te streng te gaan controleren. Want heel die poppenkast opnieuw dat wil niemand. Dus er wordt hoog geschreeuwd dat de controles strenger zijn dan ooit (geen idee waar dat uit zou blijken) en verder hebben zowel de ASO als de UCI als de ploegen en de renners er alle belang bij om te etaleren dat alles schoon is. Er is geen partij die er belang bij heeft als er vuile was naar buiten komt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 21:09 schreef Marcoss het volgende:
[..]
In de verschillende podcasts hoor je er wel meer over, maar het probleem blijft altijd dat je niks kan bewijzen, tenzij iemand betrapt wordt (maar dat gebeurde een eeuwigheid geleden voor het laatst) of dat renners//stafleden worden gepakt met allerlei spullen, maar daar wordt ook amper onderzoek naar gedaan. Je had Bahrain een tijdje geleden, maar daar is helemaal niks uit gekomen, geloof ik.
Dan kun je er alsnog veel meer tijd aan besteden uiteraard, maar het blijft dan wel bij vermoedens
Gewicht is wel een ding hierin, en ze zijn al ongeveer 10% lichter dan bijvoorbeeld Lance die qua lengte vergelijkbaar was:quote:Op vrijdag 19 juli 2024 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En ik wil OP ZICH best geloven dat je met een wetenschappelijke benadering hier een kwart procent en daar misschien een half procent winst kunt behalen, maar dan moet je me toch nog maar eens geloofwaardig uitleggen hoe er nu ineens TIEN procent harder gereden wordt dan nog niet zo gek lang geleden door de toppers van de spuiterij.
De koers serieus nemen, en een gedegen voobereiding was altijd het excuus van Mart Smeets om Lance Armstrong goed te verklarenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 20:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Tuurlijk niet.
Alleen maar "omdat ze het de laatste vijf jaar serieus zijn gaan benaderen". Ja de Tour is 120 jaar lang een serieus te nemen koers geweest en nooit eerder heeft iemand het geprobeerd serieus te benaderen.
Dergelijke staatjes zeggen mij bar weinig.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 10:32 schreef polderturk het volgende:
Hij heeft het record verbroken op de Plateau de Brillen.
3:46 min sneller dan de tweede snelste tijd ooit van Pantani.
5:47 sneller dan de tijd van Armstrong.
En deze mannen vlogen de berg op.
Stel je een wedstrijd voor waarbij iemand Armstrong op zijn best op 5 minuten zet bij een beklimming.
Als je gelooft dat Pogacar dopingvrij is, dan ben je wel heel goed gelovig.
[ afbeelding ]
Snoepen is ook wetenschap, alleen niet-toegestane.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:55 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Wetenschap zit pas 10 jaar serieus in het peloton en zeker de laatste jaren worden er gewoon enorme stappen gezet.
Daarmee zeg ik niet dat er niet gesnoept wordt, maar dat je zeer fors kunt verbeteren door de wetenschap.
Tuurlijk, maar ik zeg nergens dat er gesnoept of niet gesnoept wordt. Dat durf ik niet te zeggen. Ze zoeken wel de grenzen op van wat toegestaan is. Er is een groot grijs gebied, wellicht dat er nu dingen worden toegepast die over x-jaar verboden zijn.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 10:25 schreef nostra het volgende:
[..]
Snoepen is ook wetenschap, alleen niet-toegestane.
In de tijd van Armstrong geloofde men nog dat je niet meer dan 60 gram koolhydraten per uur kon opnemen en deden ze urenlange nuchtere duurtrainingen. Fatsoenlijk eten alleen al zorgt voor meer dan tien procent winst.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:
Hebben we dan 115-120 jaar lang maar een beetje raak zitten klooien?
Uit recentere onderzoeken blijkt sowieso dat epo niet zo veel effect heeft op de prestaties. Lance had ze waarschijnlijk ook zonder doping allemaal op een hoop gereden.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:01 schreef Mortaxx het volgende:
Dus er is vooruitgang qua voeding, materiaal, trainingsmethoden, strategie maar er is heus geen vooruitgang in doping. Echt waar!
quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:56 schreef Nobu het volgende:
[..]
In de tijd van Armstrong geloofde men nog dat je niet meer dan 60 gram koolhydraten per uur kon opnemen en deden ze urenlange nuchtere duurtrainingen. Fatsoenlijk eten alleen al zorgt voor meer dan tien procent winst.
Verklaart dan weer niet waarom Pogacar zo veel sneller is dan de rest natuurlijk.
Harm Kuipers, ben jij het?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:11 schreef Nobu het volgende:
[..]
Uit recentere onderzoeken blijkt sowieso dat epo niet zo veel effect heeft op de prestaties. Lance had ze waarschijnlijk ook zonder doping allemaal op een hoop gereden.
is dit echt zo? we doen nu net alsof de tijd van Armstrong in 1917 was.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:56 schreef Nobu het volgende:
[..]
In de tijd van Armstrong geloofde men nog dat je niet meer dan 60 gram koolhydraten per uur kon opnemen en deden ze urenlange nuchtere duurtrainingen. Fatsoenlijk eten alleen al zorgt voor meer dan tien procent winst.
Verklaart dan weer niet waarom Pogacar zo veel sneller is dan de rest natuurlijk.
Lance deed complete bloedtransfusies... Al was hij natuurlijk niet de enige, maar hoe het allemaal zonder zou zijn gegaan zul je nooit weten.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:11 schreef Nobu het volgende:
[..]
Uit recentere onderzoeken blijkt sowieso dat epo niet zo veel effect heeft op de prestaties. Lance had ze waarschijnlijk ook zonder doping allemaal op een hoop gereden.
Het enige bijzondere daaraan blijf ik vinden dat daar tientallen, zo niet honderden, mensen vanaf wisten. Als dat wereldje zó gesloten kan zijn, dan krijg je dat er echt nooit meer uit.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:19 schreef koemleit het volgende:
[..]
Lance deed complete bloedtransfusies... Al was hij natuurlijk niet de enige, maar hoe het allemaal zonder zou zijn gegaan zul je nooit weten.
Dat is niet wat men zegt, enkel dat er aan de opsporingskant voornamelijk door het bloedpaspoort grotere stappen zijn gemaakt om doping af te stoppen.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:01 schreef Mortaxx het volgende:
Dus er is vooruitgang qua voeding, materiaal, trainingsmethoden, strategie maar er is heus geen vooruitgang in doping. Echt waar!
Rond die tijd kwam langzaam de omkeer ja, en zo te lezen ook alleen aan het eind van een etappe bij enorm intense inspanning. Waarschijnlijk maar goed ook als je 120 gram aan enkel maltodextrine naar binnen gooit.quote:
Die onderzoeken met amateurwielrenners doen niet af van wat we men onze eigen ogen hebben gezien: prof renners gingen met Epo veel harder fietsen.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:11 schreef Nobu het volgende:
[..]
Wielrenners gingen harder fietsen in de tijd dat er epo werd gebruikt. Maar inderdaad, niemand met een licentie gaat natuurlijk aan zo'n onderzoek meedoen.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:18 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Die onderzoeken met amateurwielrenners doen niet af van wat we men onze eigen ogen hebben gezien: prof renners gingen met Epo veel harder fietsen.
En de wielrenners die het niet gebruikten gingen niet harder fietsen en konden niet meekomen. Tot ze wel epo gingen gebruiken,toen gingen ze harder fietsen. Er is 100% een causaal verband.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:25 schreef Nobu het volgende:
[..]
Wielrenners gingen harder fietsen in de tijd dat er epo werd gebruikt.
Zeggen ze. In de koers worden ook een hoop indianenverhalen verteld.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:27 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
En de wielrenners die het niet gebruikten gingen niet harder fietsen en konden niet meekomen. Tot ze wel epo gingen gebruiken,toen gingen ze harder fietsen. Er is 100% een causaal verband.
Je hebt toch geen epo nodig joh.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:18 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Harm Kuipers, ben jij het?
Klopt en Armstrong was redelijk maniakaal op dat gebied. Had een begeleidingsteam wat zeker te vergelijken valt met de coaches van nu. De inzichten en extra hulpmiddelen zijn veranderd maar ze waren in die tijd verre van achterlijk.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:18 schreef koemleit het volgende:
[..]
is dit echt zo? we doen nu net alsof de tijd van Armstrong in 1917 was.
Maar dat was "gewoon" jaren 90, toen waren er echt wel onderzoeken, trainingschema's, voedingsplannen etc.
Tuurlijk dat ontwikkeld zich door, maar zo veel? Tis echt niet zo dat Armstrong 's avonds Bier en Whiskey dronk en een sigaar op stak.
Michael Boogerd heeft dat ook aangegeven.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:27 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
En de wielrenners die het niet gebruikten gingen niet harder fietsen en konden niet meekomen. Tot ze wel epo gingen gebruiken,toen gingen ze harder fietsen. Er is 100% een causaal verband.
https://www.indeleiderstr(...)aar-ik-moet-beginnenquote:Ook ex-renner Niki Terpstra sabelt de beschuldigingen van Van Gelder neer in zijn podcast Speed on Wheels. 'Dit zijn teksten die neergezaagd moeten worden. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Waarschijnlijk heeft hij niet eens verstand van wielrennen, maar kijkt hij nu met een schuin oog naar de Tour. Dan denkt ie: dat gaat hard, dat kan niet. Verdiep je er even in en check waarom het wielrennen op een hoog niveau zit, en ga dat niet vergelijken met vroeger.'
De rest (generationele toptalenten) zijn allemaal keihard op hun bek gegaan in Baskenland. Jonas heeft dagen op de IC gelegen.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:56 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nee, maar volgens mij nog wel aanschoof bij de Ibis budget voor hopelijk een steak en wat aardappelen.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:18 schreef koemleit het volgende:
[..]
is dit echt zo? we doen nu net alsof de tijd van Armstrong in 1917 was.
Maar dat was "gewoon" jaren 90, toen waren er echt wel onderzoeken, trainingschema's, voedingsplannen etc.
Tuurlijk dat ontwikkeld zich door, maar zo veel? Tis echt niet zo dat Armstrong 's avonds Bier en Whiskey dronk en een sigaar op stak.
Was het niet zo dat in dat onderzoek helemaal niet gemonitord werd hoeveel er getraind werd?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:18 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Die onderzoeken met amateurwielrenners doen niet af van wat we men onze eigen ogen hebben gezien: prof renners gingen met Epo veel harder fietsen.
Sorry Ericr, maar hier ga ik niet in mee. Aerodynamica was verre van het niveau dat het nu is. Veel meer giswerk, veel minder uitgeengineerd. Ja, de frames leken extremer, maar op componenten, wielen, etc pakken ze nu veel grotere winsten tegen beperkte gewichtstoename.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:52 schreef Ericr het volgende:
[..]
Klopt en Armstrong was redelijk maniakaal op dat gebied. Had een begeleidingsteam wat zeker te vergelijken valt met de coaches van nu. De inzichten en extra hulpmiddelen zijn veranderd maar ze waren in die tijd verre van achterlijk.
Aërodynamica was zelfs een tijd beter dan nu. UCI heeft op den duur veel striktere kader regels opgesteld maar de fietsen voordat de beperkingen werden ingesteld waren gewoon een stuk aërodynamischer dan wat nu toegestaan is.
Het grote onderscheid werd gemaakt door verboden middelen. Niet door verbeterde begeleiding. Dat is nu opeens echt niet anders. Of je moet geloven dat we een gouden generatie hebben. De historische gouden generaties bleken achteraf allemaal dopeurs, zie niet waarom dat nu opeens anders is.
woont in Monaco, daar is geen testing agency, dus wordt weinig getest.quote:Op zondag 21 juli 2024 08:54 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Iedereen heeft het hier over de verschillen tussen Pogacar en de rest, maar ik denk dat het interessanter is om te kijken naar de groei die renners doormaken.
Pogacar laat dit jaar weer een bizarre ontwikkeling zien vergeleken met vorig seizoen. Ja, nieuwe trainer enzo, maar het rijden van een Giro (ogenschijnlijk met speels gemak) en daarna dit op de mat neerleggen?
Waar komt dit vandaan? Ik heb ooit een inspanningstest gedaan en de sportarts legde toen uit dat je vo2max grotendeels genetisch is bepaald en dat je deze slechts zo'n 10% kan verbeteren door middel van training. Pogacar is overduidelijk meer dan 10% verbeterd, dus waar komt deze "rest"verbetering vandaan, vanuit wetenschappelijk perspectief? Ik vind het erg lastig. En nee, ik denk niet dat er sec naar Pogacar gekeken zou moeten worden.
Het uitblijven van de kritische c.q. skeptische noot bij mainstream duiders vind ik dan ook erg irritant. Nog geen 10 jaar geleden zagen we massaal dopinggebruik in de Winterspelen, twee jaar daarvoor zijn nog talloze uitslagen geschrapt in Londen. Niemand gaat nu meer als een debiel epo of steroïden gebruiken, maar de ontwikkelingen gaan razendhard en de grijze gebieden worden almaar grijzer.
Goede vragen, maar dan volgens mij wel handiger om te bespreken met een inspanningsfysioloog erbij. Misschien dat Jim van de Berg de laatste week wel wat heeft gezegd bij Ten Dam's podcast.quote:Op zondag 21 juli 2024 08:54 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Iedereen heeft het hier over de verschillen tussen Pogacar en de rest, maar ik denk dat het interessanter is om te kijken naar de groei die renners doormaken.
Pogacar laat dit jaar weer een bizarre ontwikkeling zien vergeleken met vorig seizoen. Ja, nieuwe trainer enzo, maar het rijden van een Giro (ogenschijnlijk met speels gemak) en daarna dit op de mat neerleggen?
Waar komt dit vandaan? Ik heb ooit een inspanningstest gedaan en de sportarts legde toen uit dat je vo2max grotendeels genetisch is bepaald en dat je deze slechts zo'n 10% kan verbeteren door middel van training. Pogacar is overduidelijk meer dan 10% verbeterd, dus waar komt deze "rest"verbetering vandaan, vanuit wetenschappelijk perspectief? Ik vind het erg lastig. En nee, ik denk niet dat er sec naar Pogacar gekeken zou moeten worden.
Het uitblijven van de kritische c.q. skeptische noot bij mainstream duiders vind ik dan ook erg irritant. Nog geen 10 jaar geleden zagen we massaal dopinggebruik in de Winterspelen, twee jaar daarvoor zijn nog talloze uitslagen geschrapt in Londen. Niemand gaat nu meer als een debiel epo of steroïden gebruiken, maar de ontwikkelingen gaan razendhard en de grijze gebieden worden almaar grijzer.
Aerodynamica is belangrijk en er valt wat mee te winnen. Maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat het van grote invloed is, zeker bergop.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 22:48 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Sorry Ericr, maar hier ga ik niet in mee. Aerodynamica was verre van het niveau dat het nu is. Veel meer giswerk, veel minder uitgeengineerd. Ja, de frames leken extremer, maar op componenten, wielen, etc pakken ze nu veel grotere winsten tegen beperkte gewichtstoename.
Om nog maar niet te spreken van snelpakken, helmen, schoenen t.o.v. de outfits uit 2000.
Oh bergop helemaal mee eens hoor, maar als de snelheden boven de 20 km/u komen of er tegenwind staat heb je wel effect.quote:Op zondag 21 juli 2024 13:47 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Aerodynamica is belangrijk en er valt wat mee te winnen. Maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat het van grote invloed is, zeker bergop.
sommige kunnen erg goed afdalen en andere slecht, win je of verlies je ook veel meequote:Op zondag 21 juli 2024 13:47 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Aerodynamica is belangrijk en er valt wat mee te winnen. Maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat het van grote invloed is, zeker bergop.
Wow, indrukwekkende FTP/vo2max ratio!quote:Op zondag 21 juli 2024 11:10 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Goede vragen, maar dan volgens mij wel handiger om te bespreken met een inspanningsfysioloog erbij. Misschien dat Jim van de Berg de laatste week wel wat heeft gezegd bij Ten Dam's podcast.
Voor zover ik weet is VO2 max bij deze intervallen een minder belangrijke marker. Dit zijn allemaal 30-40 minuten efforts die ze op of rond de anaerobe drempel doen (op je functional threshold power: FTP). Pas bij efforts daar ver boven ga je denk ik de beperkingen van je VO2 max zien.
Je FTP is overigens zeer goed trainbaar.
Toen ik vorig jaar zo'n test deed had ik een VO2 max van 60, en een FTP van 4.2W/kg. Met extreem diëten zou daar met dezelfde training misschien 4.7W/kg van te maken zijn.
Ik zou niet uitsluiten dat er renners in de Tour zijn met een VO2 max <70, maar die zitten qua verdere fitheid en FTP op bizar hogere niveaus. Toptalenten met een VO2max van 95 ofzo (Bernal, en zo'n biatleet laatst) zullen toch ook voornamelijk hun FTP moeten uitbouwen voor inspanningen in de Alpen.
Lijkt me dus super goed om Pogacars capaciteiten te vergelijken met de jaren hiervoor, en dan met een inspanningsfysioloog, want het is best complex.
Haha, het punt was meer dat volgens mij de hoeveelheid trainingsbelasting die iemand aan kan (natuurlijk of via doping) uiteindelijk het verschil maakt. Ik maak weinig mensen bang op de fietsquote:Op zondag 21 juli 2024 18:51 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Wow, indrukwekkende FTP/vo2max ratio!
Yep, het is zeker geen kwestie van alleen de vo2max. En ja, ik zou graag eens een podcast horen met een sportarts of inspanningsfysioloog die hier verder op ingaat, misschien iets voor Sunfields
,quote:Op zondag 21 juli 2024 08:54 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Valt dat niet onder de Franse dopingautoriteit(en)?quote:Op zondag 21 juli 2024 10:34 schreef THEFXR het volgende:
[..]
woont in Monaco, daar is geen testing agency, dus wordt weinig getest.
Dit. Ik snap die obsessie hiermee ook niet.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 10:17 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Als Pogi niet dopingvrij is is de rest ook niet dopingvrij, dus boeit het vrij weinig.
Lijkt me ook dat daar wel iets geregeld is, de halve sportwereld woont daar om belastingen te duiken.quote:Op zondag 21 juli 2024 19:44 schreef Nober het volgende:
[..]
Valt dat niet onder de Franse dopingautoriteit(en)?
Als je echt zeker weet dat iedere topprestatie niets anders kan zijn dan doping en bedrog, dan zou ik niet weten waarom het volgen van zo'n sport tot je favoriete bezigheden hoort.quote:Op zondag 21 juli 2024 20:11 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dit. Ik snap die obsessie hiermee ook niet.
Dat zeiden ze trouwens allemaal.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 17:01 schreef polderturk het volgende:
[..]
Michael Boogerd heeft dat ook aangegeven.
Hij zei dat hij op een gegeven moment ingehaald werd door fietsers die veel minder waren dan hem.
Hij stond voor een keuze. Of epo gebruiken of stoppen. Dat zegt genoeg
Dat is ook een onzinargument, dat ze werden ingehaald door "mindere" renners. Ze pakten allemaal van jongs af aan al. Zeker in Amerika pakten al die tieners ook al hoor.quote:Op zondag 21 juli 2024 20:39 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat zeiden ze trouwens allemaal.
Armstrong, Basso, Boogerd.
Ze werden allemaal door elkaar ingehaald.
Tsja.
Ze gebruikten het allemaal als excuus.quote:Op zondag 21 juli 2024 20:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat is ook een onzinargument, dat ze werden ingehaald door "mindere" renners. Ze pakten allemaal van jongs af aan al. Zeker in Amerika pakten al die tieners ook al hoor.
Vingegaard rijdt amper eendagskoersen, maar toch veel meer rittenkoersen gedurende het jaar dan Armstrong deed? Tirreno gewonnen, Baskenland gewonnen, Dauphine gewonnen. podium in Parijs-Nice en nog wat andere podiumplekken in WT-koersen erbij. Vorig jaar na de Tour ook nog 2e in de Vueita..quote:Op zondag 21 juli 2024 20:44 schreef Toby56 het volgende:
Overigens: als je iemand uit de top 3 zou willen vergelijken met Armstrong, dan zou ik niet voor Pogi kiezen.
Die was - net als Remco - als jonkie al een supertalent en heeft aangetoond dat dat klopte.
Voor Vingegaard geldt dat niet.
Net als Armstrong laat-ie zich heel weinig zien; alleen op momenten waarop hij zich focust.
En een verblijf in een ziekenhuis doet hem qua vormverlies blijkbaar vrij weinig.
Maar ja, Pogi is de winnaar, dus is hij de grootste dopingzondaar.
Als Jonas, zonder verziekt voorjaar, dit jaar met 1 minuut voorsprong op Pogi had gewonnen, dan was Jonas de grote zondaar.
Er komt iemand meer dan een ander als eerste over de streep en de reactie is: dit kan niet.
Dat is de erfenis van het Armstrong-tijdperk.
Gelukkig heeft Lance af en toe nog goeie adviezen voor de generaties na hem. Da's aardig van hem.
Jonas is ook een grote zondaar. Hij was 4:38 minuten sneller dan de snelste tijd ooit van Armstrong. De hele top 9 van etappe 15 op de Plateau de Beille was sneller dan de snelste tijd ooit van Armstrong. Allemaal zondaars.quote:Op zondag 21 juli 2024 20:44 schreef Toby56 het volgende:
Overigens: als je iemand uit de top 3 zou willen vergelijken met Armstrong, dan zou ik niet voor Pogi kiezen.
Die was - net als Remco - als jonkie al een supertalent en heeft aangetoond dat dat klopte.
Net als Armstrong laat-ie zich heel weinig zien; alleen op momenten waarop hij zich focust.
En een verblijf in een ziekenhuis doet hem qua vormverlies blijkbaar vrij weinig.
Als Jonas, zonder verziekt voorjaar, dit jaar met 1 minuut voorsprong op Pogi had gewonnen, dan was Jonas de grote zondaar.
Er komt iemand meer dan een ander als eerste over de streep en de reactie is: dit kan niet.
Gelukkig heeft Lance af en toe nog goeie adviezen voor de generaties na hem. Da's aardig van hem.
Goeie correctie.quote:Op zondag 21 juli 2024 20:54 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Vingegaard rijdt amper eendagskoersen, maar toch veel meer rittenkoersen gedurende het jaar dan Armstrong deed? Tirreno gewonnen, Baskenland gewonnen, Dauphine gewonnen. podium in Parijs-Nice en nog wat andere podiumplekken in WT-koersen erbij. Vorig jaar na de Tour ook nog 2e in de Vueita..
Dat zijn niet echt de uitslagen van iemand die zich enkel op de Tour focust..
Als junior was Pogacar helemaal niet een supertalent, pas daarna heeft hij hele grote stappen gezetquote:Op zondag 21 juli 2024 20:44 schreef Toby56 het volgende:
Ik schreef "jonkie", geen "junior". Maar ik geef toe: dat is een beetje muggenzifterij.quote:Op maandag 22 juli 2024 00:46 schreef Felagund het volgende:
[..]
Als junior was Pogacar helemaal niet een supertalent, pas daarna heeft hij hele grote stappen gezet
35 jaar geleden toen Indurain met zijn 75 kilo de bergen op vloog zei men die puntjes al...quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:06 schreef opgebaarde het volgende:
Er is wel veel veranderd sinds 1998 en 2004. Zaken die je mee zou moeten nemen. Wat onverlet laat dat de prestaties van Vingegaard en Pogacar vraagtekens en uitroeptekens opwerpen.
Verschillen. Zo ver je verschillende jaren en etappes met elkaar kan vergelijken.
* Voeding. 'Vroeger' was het stramien om zo min mogelijk te eten en sinds een paar jaar denken renners en ploegen daar totaal anders over
* teams zijn professioneler geworden (elk team heeft bijvoorbeeld iets lulligs als een osteopaat) en verbeterde trainingsprogramma's
* het hele peloton is veel harder gaan rijden. De snelheid ligt vanaf km 1 hoog, er zijn meer renners die even snel rijden en vanaf de eerste meters op de berg wordt al tijdwinst behaald. Groter en sneller peloton heeft een aanzuigende werking en zorgt er voor dat de laatste mannen meer energie hebben overgehouden.
* materiaal. Fietsen, kleding en helmen veel aerodynamischer (en in geval fiets ook veel stugger). Vroeger reed men niet eens met een helm, alleen een helm al scheelt qua verbruik wattage al 3% tot 8% (afhankelijk van snelheid en omstandigheden).
Evenaring of tijdswinst ten opzichte van zeer waarschijnlijk op dat moment keihard gedrogeerde renners is geen bewijs dat er 20 jaar later dus ook doping wordt gebruikt. Teveel factoren die ook een rol spelen. Maakt het wel nog steeds hoogst opmerkelijk
of die kleine motortjes zijn een klap beter geworden, incl micro accu's?quote:Op maandag 22 juli 2024 16:20 schreef kl1172 het volgende:
[..]
35 jaar geleden toen Indurain met zijn 75 kilo de bergen op vloog zei men die puntjes al...
30 jaar geleden toen die zelfde Indurain er als een amateur werd afgereden door nieuwe renners was dat ook heel erg normaal hoor...
20 - 25 jaar geleden toen Armstrong en co. bergop de remmen in moesten herhaalde men al deze puntjes... hij was de meest geteste atleet en geen enkele keer betrapt dus hij moet wel clean zijn...
10 jaar geleden ten tijde van Froome probeerde men dit te synthetiseren tot marginal gains...
Maar na de 28ste cleane re-iteratie van het wielrennen zijn ze nu echt wel clean hoor, ook al laten ze de zwaar gedopeerde legendes uit het verleden er uit zien alsof het verlepte amateurs waren.
Hij overdrijft het allemaal heerlijk maar eigenlijk is daar ook simpelweg een basis voor als je de dopinggeschiedenis van het wielrennen er naast legt.quote:Op woensdag 24 juli 2024 10:10 schreef polderturk het volgende:
Hier ook een kritische video.
Hij betwijfelt of voeding, betere training en materiaal voor zoveel vooruitgang kan zorgen.
İk heb zelf Armstrong meegemaakt. Hij reed iedereen stuk.quote:Op vrijdag 26 juli 2024 14:50 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Hij overdrijft het allemaal heerlijk maar eigenlijk is daar ook simpelweg een basis voor als je de dopinggeschiedenis van het wielrennen er naast legt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |