İn de tijd van Armstrong hadden ze ook zulke argumenten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:32 schreef mvdejong het volgende:
Het is niet zo dat Pogacar de enige is die zo hard rijdt, meerdere renners uit meerdere ploegen doen het.
Al die renners worden dag na dag gecontroleerd, dus terwijl er eentje misschien doping zou kunnen gebruiken en dat zou weten te maskeren, zou nu die kennis van zowel de doping als de maskering over alle teams bekend moeten zijn. En met de tientallen mensen die het dan zouden weten, zou er zeker iemand Pogacar wel verlinkt om hem uit het peloton te krijgen. Of een van de teams zou verlinkt zijn door iemand die ontslagen is en zo wraak kan nemen.
Beter materiaal, betere medische kennis, betere voeding, betere training.
Zo lijken die gelletjes van tegenwoordig misschien alleen een handigheidje, maar daarmee is het wel veel makkelijker om voedingswaarde binnen te krijgen zonder dat je lichaam energie moet afbuigen van het fietsen naar het verteren van normalere soorten voedsel. En door het gemak van het opslurpen kun je ook soepeler blijven draaien terwijl je "eet".
Technologisch zorgen de power-meters van tegenwoordig ervoor dat zowel de kopmannen als de knechten precies weten hoe hard ze een helling op kunnen rijden om het vol te kunnen houden tot aan de top.
Wetenschap zit pas 10 jaar serieus in het peloton en zeker de laatste jaren worden er gewoon enorme stappen gezet.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:34 schreef polderturk het volgende:
[..]
İn de tijd van Armstrong hadden ze ook zulke argumenten.
Het is een kat en muis spel. De controlemethodes en frequentie worden steeds beter, maar dat is ook het geval bij de substanties en methodes die renners hebben om prestaties te bevorderen of om het gebruik daarvan te maskeren.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:49 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik wel eigenlijk. Ik kan me niet voorstellen met al die controles dat je onder de radar kan blijven.
In de verschillende podcasts hoor je er wel meer over, maar het probleem blijft altijd dat je niks kan bewijzen, tenzij iemand betrapt wordt (maar dat gebeurde een eeuwigheid geleden voor het laatst) of dat renners//stafleden worden gepakt met allerlei spullen, maar daar wordt ook amper onderzoek naar gedaan. Je had Bahrain een tijdje geleden, maar daar is helemaal niks uit gekomen, geloof ik.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 20:54 schreef Remco het volgende:
Puur op de cijfertjes afgaan kan het niet.
Maar wat ik zo bijzonder vind is dat je in de media nauwelijks iets hoort. 1 vraag aan Dumoulin tijdens de avondetappe en de NOS is er weer vanaf.
Dat hier het complete forum 100% zeker is dat Pogacar niet clean is, doet een beetje denken aan dat wij de complotgekkies zijn. Zeker omdat je echt vrijwel niets critisch hoort/leest, en juist dat doet mij twijfelen of wij niet gewoon collectief gek zijn.
Dat zou je deels op kunnen lossen door te gaan hertesten op een (veel) later moment, maar dat is een stille dood gestorven in de sportquote:Op vrijdag 19 juli 2024 20:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het is een kat en muis spel. De controlemethodes en frequentie worden steeds beter, maar dat is ook het geval bij de substanties en methodes die renners hebben om prestaties te bevorderen of om het gebruik daarvan te maskeren.
Dat is deels waar.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 20:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het is een kat en muis spel. De controlemethodes en frequentie worden steeds beter, maar dat is ook het geval bij de substanties en methodes die renners hebben om prestaties te bevorderen of om het gebruik daarvan te maskeren.
Vraag is wel hoever je wilt gaan en met welke consequentie. Ik ben er voor als waarheidsvinding, maar ergens moet een uitslag wel een uitslag zijn.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 21:11 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dat zou je deels op kunnen lossen door te gaan hertesten op een (veel) later moment, maar dat is een stille dood gestorven in de sport
Ik denk dat er na de "dark ages" ook wel een zekere angst in geslopen is om al te streng te gaan controleren. Want heel die poppenkast opnieuw dat wil niemand. Dus er wordt hoog geschreeuwd dat de controles strenger zijn dan ooit (geen idee waar dat uit zou blijken) en verder hebben zowel de ASO als de UCI als de ploegen en de renners er alle belang bij om te etaleren dat alles schoon is. Er is geen partij die er belang bij heeft als er vuile was naar buiten komt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 21:09 schreef Marcoss het volgende:
[..]
In de verschillende podcasts hoor je er wel meer over, maar het probleem blijft altijd dat je niks kan bewijzen, tenzij iemand betrapt wordt (maar dat gebeurde een eeuwigheid geleden voor het laatst) of dat renners//stafleden worden gepakt met allerlei spullen, maar daar wordt ook amper onderzoek naar gedaan. Je had Bahrain een tijdje geleden, maar daar is helemaal niks uit gekomen, geloof ik.
Dan kun je er alsnog veel meer tijd aan besteden uiteraard, maar het blijft dan wel bij vermoedens
Gewicht is wel een ding hierin, en ze zijn al ongeveer 10% lichter dan bijvoorbeeld Lance die qua lengte vergelijkbaar was:quote:Op vrijdag 19 juli 2024 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En ik wil OP ZICH best geloven dat je met een wetenschappelijke benadering hier een kwart procent en daar misschien een half procent winst kunt behalen, maar dan moet je me toch nog maar eens geloofwaardig uitleggen hoe er nu ineens TIEN procent harder gereden wordt dan nog niet zo gek lang geleden door de toppers van de spuiterij.
De koers serieus nemen, en een gedegen voobereiding was altijd het excuus van Mart Smeets om Lance Armstrong goed te verklarenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 20:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Tuurlijk niet.
Alleen maar "omdat ze het de laatste vijf jaar serieus zijn gaan benaderen". Ja de Tour is 120 jaar lang een serieus te nemen koers geweest en nooit eerder heeft iemand het geprobeerd serieus te benaderen.
Dergelijke staatjes zeggen mij bar weinig.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 10:32 schreef polderturk het volgende:
Hij heeft het record verbroken op de Plateau de Brillen.
3:46 min sneller dan de tweede snelste tijd ooit van Pantani.
5:47 sneller dan de tijd van Armstrong.
En deze mannen vlogen de berg op.
Stel je een wedstrijd voor waarbij iemand Armstrong op zijn best op 5 minuten zet bij een beklimming.
Als je gelooft dat Pogacar dopingvrij is, dan ben je wel heel goed gelovig.
[ afbeelding ]
Snoepen is ook wetenschap, alleen niet-toegestane.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:55 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Wetenschap zit pas 10 jaar serieus in het peloton en zeker de laatste jaren worden er gewoon enorme stappen gezet.
Daarmee zeg ik niet dat er niet gesnoept wordt, maar dat je zeer fors kunt verbeteren door de wetenschap.
Tuurlijk, maar ik zeg nergens dat er gesnoept of niet gesnoept wordt. Dat durf ik niet te zeggen. Ze zoeken wel de grenzen op van wat toegestaan is. Er is een groot grijs gebied, wellicht dat er nu dingen worden toegepast die over x-jaar verboden zijn.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 10:25 schreef nostra het volgende:
[..]
Snoepen is ook wetenschap, alleen niet-toegestane.
In de tijd van Armstrong geloofde men nog dat je niet meer dan 60 gram koolhydraten per uur kon opnemen en deden ze urenlange nuchtere duurtrainingen. Fatsoenlijk eten alleen al zorgt voor meer dan tien procent winst.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 21:48 schreef Dr_Flash het volgende:
Hebben we dan 115-120 jaar lang maar een beetje raak zitten klooien?
Uit recentere onderzoeken blijkt sowieso dat epo niet zo veel effect heeft op de prestaties. Lance had ze waarschijnlijk ook zonder doping allemaal op een hoop gereden.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:01 schreef Mortaxx het volgende:
Dus er is vooruitgang qua voeding, materiaal, trainingsmethoden, strategie maar er is heus geen vooruitgang in doping. Echt waar!
quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:56 schreef Nobu het volgende:
[..]
In de tijd van Armstrong geloofde men nog dat je niet meer dan 60 gram koolhydraten per uur kon opnemen en deden ze urenlange nuchtere duurtrainingen. Fatsoenlijk eten alleen al zorgt voor meer dan tien procent winst.
Verklaart dan weer niet waarom Pogacar zo veel sneller is dan de rest natuurlijk.
Harm Kuipers, ben jij het?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:11 schreef Nobu het volgende:
[..]
Uit recentere onderzoeken blijkt sowieso dat epo niet zo veel effect heeft op de prestaties. Lance had ze waarschijnlijk ook zonder doping allemaal op een hoop gereden.
is dit echt zo? we doen nu net alsof de tijd van Armstrong in 1917 was.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:56 schreef Nobu het volgende:
[..]
In de tijd van Armstrong geloofde men nog dat je niet meer dan 60 gram koolhydraten per uur kon opnemen en deden ze urenlange nuchtere duurtrainingen. Fatsoenlijk eten alleen al zorgt voor meer dan tien procent winst.
Verklaart dan weer niet waarom Pogacar zo veel sneller is dan de rest natuurlijk.
Lance deed complete bloedtransfusies... Al was hij natuurlijk niet de enige, maar hoe het allemaal zonder zou zijn gegaan zul je nooit weten.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:11 schreef Nobu het volgende:
[..]
Uit recentere onderzoeken blijkt sowieso dat epo niet zo veel effect heeft op de prestaties. Lance had ze waarschijnlijk ook zonder doping allemaal op een hoop gereden.
Het enige bijzondere daaraan blijf ik vinden dat daar tientallen, zo niet honderden, mensen vanaf wisten. Als dat wereldje zó gesloten kan zijn, dan krijg je dat er echt nooit meer uit.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:19 schreef koemleit het volgende:
[..]
Lance deed complete bloedtransfusies... Al was hij natuurlijk niet de enige, maar hoe het allemaal zonder zou zijn gegaan zul je nooit weten.
Dat is niet wat men zegt, enkel dat er aan de opsporingskant voornamelijk door het bloedpaspoort grotere stappen zijn gemaakt om doping af te stoppen.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:01 schreef Mortaxx het volgende:
Dus er is vooruitgang qua voeding, materiaal, trainingsmethoden, strategie maar er is heus geen vooruitgang in doping. Echt waar!
Rond die tijd kwam langzaam de omkeer ja, en zo te lezen ook alleen aan het eind van een etappe bij enorm intense inspanning. Waarschijnlijk maar goed ook als je 120 gram aan enkel maltodextrine naar binnen gooit.quote:
Die onderzoeken met amateurwielrenners doen niet af van wat we men onze eigen ogen hebben gezien: prof renners gingen met Epo veel harder fietsen.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:11 schreef Nobu het volgende:
[..]
Wielrenners gingen harder fietsen in de tijd dat er epo werd gebruikt. Maar inderdaad, niemand met een licentie gaat natuurlijk aan zo'n onderzoek meedoen.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:18 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Die onderzoeken met amateurwielrenners doen niet af van wat we men onze eigen ogen hebben gezien: prof renners gingen met Epo veel harder fietsen.
En de wielrenners die het niet gebruikten gingen niet harder fietsen en konden niet meekomen. Tot ze wel epo gingen gebruiken,toen gingen ze harder fietsen. Er is 100% een causaal verband.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:25 schreef Nobu het volgende:
[..]
Wielrenners gingen harder fietsen in de tijd dat er epo werd gebruikt.
Zeggen ze. In de koers worden ook een hoop indianenverhalen verteld.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:27 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
En de wielrenners die het niet gebruikten gingen niet harder fietsen en konden niet meekomen. Tot ze wel epo gingen gebruiken,toen gingen ze harder fietsen. Er is 100% een causaal verband.
Je hebt toch geen epo nodig joh.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:18 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Harm Kuipers, ben jij het?
Klopt en Armstrong was redelijk maniakaal op dat gebied. Had een begeleidingsteam wat zeker te vergelijken valt met de coaches van nu. De inzichten en extra hulpmiddelen zijn veranderd maar ze waren in die tijd verre van achterlijk.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:18 schreef koemleit het volgende:
[..]
is dit echt zo? we doen nu net alsof de tijd van Armstrong in 1917 was.
Maar dat was "gewoon" jaren 90, toen waren er echt wel onderzoeken, trainingschema's, voedingsplannen etc.
Tuurlijk dat ontwikkeld zich door, maar zo veel? Tis echt niet zo dat Armstrong 's avonds Bier en Whiskey dronk en een sigaar op stak.
Michael Boogerd heeft dat ook aangegeven.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:27 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
En de wielrenners die het niet gebruikten gingen niet harder fietsen en konden niet meekomen. Tot ze wel epo gingen gebruiken,toen gingen ze harder fietsen. Er is 100% een causaal verband.
https://www.indeleiderstr(...)aar-ik-moet-beginnenquote:Ook ex-renner Niki Terpstra sabelt de beschuldigingen van Van Gelder neer in zijn podcast Speed on Wheels. 'Dit zijn teksten die neergezaagd moeten worden. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Waarschijnlijk heeft hij niet eens verstand van wielrennen, maar kijkt hij nu met een schuin oog naar de Tour. Dan denkt ie: dat gaat hard, dat kan niet. Verdiep je er even in en check waarom het wielrennen op een hoog niveau zit, en ga dat niet vergelijken met vroeger.'
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |