abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 juli 2024 @ 22:39:10 #51
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_214355793
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 11:56 schreef Nobu het volgende:

[..]
In de tijd van Armstrong geloofde men nog dat je niet meer dan 60 gram koolhydraten per uur kon opnemen en deden ze urenlange nuchtere duurtrainingen. Fatsoenlijk eten alleen al zorgt voor meer dan tien procent winst.
Verklaart dan weer niet waarom Pogacar zo veel sneller is dan de rest natuurlijk.
De rest (generationele toptalenten) zijn allemaal keihard op hun bek gegaan in Baskenland. Jonas heeft dagen op de IC gelegen.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  zaterdag 20 juli 2024 @ 22:42:13 #52
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_214355824
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 12:18 schreef koemleit het volgende:

[..]
is dit echt zo? we doen nu net alsof de tijd van Armstrong in 1917 was.
Maar dat was "gewoon" jaren 90, toen waren er echt wel onderzoeken, trainingschema's, voedingsplannen etc.

Tuurlijk dat ontwikkeld zich door, maar zo veel? Tis echt niet zo dat Armstrong 's avonds Bier en Whiskey dronk en een sigaar op stak.
Nee, maar volgens mij nog wel aanschoof bij de Ibis budget voor hopelijk een steak en wat aardappelen.

Rondewielrennen is een behoorlijk extreme duursport, en alle vergelijkingen die we nu zien zijn op slotklimmen. Dan maakt koersverloop en voeding het wel moeilijk vergelijkbaar.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
  zaterdag 20 juli 2024 @ 22:43:27 #53
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_214355837
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 16:18 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Die onderzoeken met amateurwielrenners doen niet af van wat we men onze eigen ogen hebben gezien: prof renners gingen met Epo veel harder fietsen.
Was het niet zo dat in dat onderzoek helemaal niet gemonitord werd hoeveel er getraind werd?
  zaterdag 20 juli 2024 @ 22:48:12 #54
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_214355892
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 16:52 schreef Ericr het volgende:

[..]
Klopt en Armstrong was redelijk maniakaal op dat gebied. Had een begeleidingsteam wat zeker te vergelijken valt met de coaches van nu. De inzichten en extra hulpmiddelen zijn veranderd maar ze waren in die tijd verre van achterlijk.

Aërodynamica was zelfs een tijd beter dan nu. UCI heeft op den duur veel striktere kader regels opgesteld maar de fietsen voordat de beperkingen werden ingesteld waren gewoon een stuk aërodynamischer dan wat nu toegestaan is.

Het grote onderscheid werd gemaakt door verboden middelen. Niet door verbeterde begeleiding. Dat is nu opeens echt niet anders. Of je moet geloven dat we een gouden generatie hebben. De historische gouden generaties bleken achteraf allemaal dopeurs, zie niet waarom dat nu opeens anders is.
Sorry Ericr, maar hier ga ik niet in mee. Aerodynamica was verre van het niveau dat het nu is. Veel meer giswerk, veel minder uitgeengineerd. Ja, de frames leken extremer, maar op componenten, wielen, etc pakken ze nu veel grotere winsten tegen beperkte gewichtstoename.

Om nog maar niet te spreken van snelpakken, helmen, schoenen t.o.v. de outfits uit 2000.
pi_214357632
Iedereen heeft het hier over de verschillen tussen Pogacar en de rest, maar ik denk dat het interessanter is om te kijken naar de groei die renners doormaken.

Pogacar laat dit jaar weer een bizarre ontwikkeling zien vergeleken met vorig seizoen. Ja, nieuwe trainer enzo, maar het rijden van een Giro (ogenschijnlijk met speels gemak) en daarna dit op de mat neerleggen?

Waar komt dit vandaan? Ik heb ooit een inspanningstest gedaan en de sportarts legde toen uit dat je vo2max grotendeels genetisch is bepaald en dat je deze slechts zo'n 10% kan verbeteren door middel van training. Pogacar is overduidelijk meer dan 10% verbeterd, dus waar komt deze "rest"verbetering vandaan, vanuit wetenschappelijk perspectief? Ik vind het erg lastig. En nee, ik denk niet dat er sec naar Pogacar gekeken zou moeten worden.

Het uitblijven van de kritische c.q. skeptische noot bij mainstream duiders vind ik dan ook erg irritant. Nog geen 10 jaar geleden zagen we massaal dopinggebruik in de Winterspelen, twee jaar daarvoor zijn nog talloze uitslagen geschrapt in Londen. Niemand gaat nu meer als een debiel epo of steroïden gebruiken, maar de ontwikkelingen gaan razendhard en de grijze gebieden worden almaar grijzer.
  zondag 21 juli 2024 @ 10:34:29 #56
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_214358225
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2024 08:54 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Iedereen heeft het hier over de verschillen tussen Pogacar en de rest, maar ik denk dat het interessanter is om te kijken naar de groei die renners doormaken.

Pogacar laat dit jaar weer een bizarre ontwikkeling zien vergeleken met vorig seizoen. Ja, nieuwe trainer enzo, maar het rijden van een Giro (ogenschijnlijk met speels gemak) en daarna dit op de mat neerleggen?

Waar komt dit vandaan? Ik heb ooit een inspanningstest gedaan en de sportarts legde toen uit dat je vo2max grotendeels genetisch is bepaald en dat je deze slechts zo'n 10% kan verbeteren door middel van training. Pogacar is overduidelijk meer dan 10% verbeterd, dus waar komt deze "rest"verbetering vandaan, vanuit wetenschappelijk perspectief? Ik vind het erg lastig. En nee, ik denk niet dat er sec naar Pogacar gekeken zou moeten worden.

Het uitblijven van de kritische c.q. skeptische noot bij mainstream duiders vind ik dan ook erg irritant. Nog geen 10 jaar geleden zagen we massaal dopinggebruik in de Winterspelen, twee jaar daarvoor zijn nog talloze uitslagen geschrapt in Londen. Niemand gaat nu meer als een debiel epo of steroïden gebruiken, maar de ontwikkelingen gaan razendhard en de grijze gebieden worden almaar grijzer.
woont in Monaco, daar is geen testing agency, dus wordt weinig getest.
  zondag 21 juli 2024 @ 11:10:01 #57
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_214358565
quote:

Goede vragen, maar dan volgens mij wel handiger om te bespreken met een inspanningsfysioloog erbij. Misschien dat Jim van de Berg de laatste week wel wat heeft gezegd bij Ten Dam's podcast.

Voor zover ik weet is VO2 max bij deze intervallen een minder belangrijke marker. Dit zijn allemaal 30-40 minuten efforts die ze op of rond de anaerobe drempel doen (op je functional threshold power: FTP). Pas bij efforts daar ver boven ga je denk ik de beperkingen van je VO2 max zien.
Je FTP is overigens zeer goed trainbaar.

Toen ik vorig jaar zo'n test deed had ik een VO2 max van 60, en een FTP van 4.2W/kg. Met extreem diëten zou daar met dezelfde training misschien 4.7W/kg van te maken zijn.

Ik zou niet uitsluiten dat er renners in de Tour zijn met een VO2 max <70, maar die zitten qua verdere fitheid en FTP op bizar hogere niveaus. Toptalenten met een VO2max van 95 ofzo (Bernal, en zo'n biatleet laatst) zullen toch ook voornamelijk hun FTP moeten uitbouwen voor inspanningen in de Alpen.

Lijkt me dus super goed om Pogacars capaciteiten te vergelijken met de jaren hiervoor, en dan met een inspanningsfysioloog, want het is best complex.
  zondag 21 juli 2024 @ 11:36:58 #58
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_214358822

Is Eindhovense Gasolina waar hij op rijdt.
Yea, she's on crack.
pi_214359657
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 22:48 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Sorry Ericr, maar hier ga ik niet in mee. Aerodynamica was verre van het niveau dat het nu is. Veel meer giswerk, veel minder uitgeengineerd. Ja, de frames leken extremer, maar op componenten, wielen, etc pakken ze nu veel grotere winsten tegen beperkte gewichtstoename.

Om nog maar niet te spreken van snelpakken, helmen, schoenen t.o.v. de outfits uit 2000.
Aerodynamica is belangrijk en er valt wat mee te winnen. Maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat het van grote invloed is, zeker bergop.

[ Bericht 0% gewijzigd door Electric_Eye op 21-07-2024 13:56:37 ]
  zondag 21 juli 2024 @ 15:01:57 #60
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_214360480
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:47 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Aerodynamica is belangrijk en er valt wat mee te winnen. Maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat het van grote invloed is, zeker bergop.
Oh bergop helemaal mee eens hoor, maar als de snelheden boven de 20 km/u komen of er tegenwind staat heb je wel effect.

Op het vlakke of met wind tegen heeft het een behoorlijk effect. Zeker de snelpakken en toename in kennis over beste houdingen.
  zondag 21 juli 2024 @ 17:50:59 #61
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_214363858
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2024 13:47 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
sommige kunnen erg goed afdalen en andere slecht, win je of verlies je ook veel mee
pi_214364605
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 11:10 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Goede vragen, maar dan volgens mij wel handiger om te bespreken met een inspanningsfysioloog erbij. Misschien dat Jim van de Berg de laatste week wel wat heeft gezegd bij Ten Dam's podcast.

Voor zover ik weet is VO2 max bij deze intervallen een minder belangrijke marker. Dit zijn allemaal 30-40 minuten efforts die ze op of rond de anaerobe drempel doen (op je functional threshold power: FTP). Pas bij efforts daar ver boven ga je denk ik de beperkingen van je VO2 max zien.
Je FTP is overigens zeer goed trainbaar.

Toen ik vorig jaar zo'n test deed had ik een VO2 max van 60, en een FTP van 4.2W/kg. Met extreem diëten zou daar met dezelfde training misschien 4.7W/kg van te maken zijn.

Ik zou niet uitsluiten dat er renners in de Tour zijn met een VO2 max <70, maar die zitten qua verdere fitheid en FTP op bizar hogere niveaus. Toptalenten met een VO2max van 95 ofzo (Bernal, en zo'n biatleet laatst) zullen toch ook voornamelijk hun FTP moeten uitbouwen voor inspanningen in de Alpen.

Lijkt me dus super goed om Pogacars capaciteiten te vergelijken met de jaren hiervoor, en dan met een inspanningsfysioloog, want het is best complex.
Wow, indrukwekkende FTP/vo2max ratio!

Yep, het is zeker geen kwestie van alleen de vo2max. En ja, ik zou graag eens een podcast horen met een sportarts of inspanningsfysioloog die hier verder op ingaat, misschien iets voor Sunfields :)
  zondag 21 juli 2024 @ 19:09:53 #63
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_214364915
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 18:51 schreef Jedi_Pimp het volgende:

[..]
Wow, indrukwekkende FTP/vo2max ratio!

Yep, het is zeker geen kwestie van alleen de vo2max. En ja, ik zou graag eens een podcast horen met een sportarts of inspanningsfysioloog die hier verder op ingaat, misschien iets voor Sunfields :)
Haha, het punt was meer dat volgens mij de hoeveelheid trainingsbelasting die iemand aan kan (natuurlijk of via doping) uiteindelijk het verschil maakt. Ik maak weinig mensen bang op de fiets ;)
pi_214365466
quote:
,

Ja, maar dan moet je ook iets van een aanknopingspunt hebben. Zij het met bewijs of in ieder geval een gerucht. Zomaar: "ze gaan hard dus ze zullen wel aan de spullen zitten" is ook geen journalistiek. De vraag waarom ze hard gaan is dat overigens wel, maar anders dan de verklaringen hierboven heb ik nog niets zien langskomen dus zelfs als er iets speelt zullen ze dat eerst moeten vinden.

Op zich is de ontwikkeling van eigen prestatie ten opzichte van andere factoren overigens vrij eenvoudig na te gaan: ze rijden allemaal met een powermeter. Vergelijk die gegevens met een paar jaar terug en je hebt een idee hoeveel harder er getrapt wordt ten opzichte van hoeveel harder ze gaan.
pi_214365624
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 10:34 schreef THEFXR het volgende:

[..]
woont in Monaco, daar is geen testing agency, dus wordt weinig getest.
Valt dat niet onder de Franse dopingautoriteit(en)?
pi_214366124
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 10:17 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Als Pogi niet dopingvrij is is de rest ook niet dopingvrij, dus boeit het vrij weinig.
Dit. Ik snap die obsessie hiermee ook niet.
pi_214366138
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 19:44 schreef Nober het volgende:

[..]
Valt dat niet onder de Franse dopingautoriteit(en)?
Lijkt me ook dat daar wel iets geregeld is, de halve sportwereld woont daar om belastingen te duiken.
pi_214366522
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 20:11 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Dit. Ik snap die obsessie hiermee ook niet.
Als je echt zeker weet dat iedere topprestatie niets anders kan zijn dan doping en bedrog, dan zou ik niet weten waarom het volgen van zo'n sport tot je favoriete bezigheden hoort.
Uit de Tour-topics valt wel af te leiden dat mensen zich chronisch zitten te ergeren.

Maar misschien heb ik die zelfkwellende eigenschap gewoon niet. Ik weet uit het 'gewone' leven inmiddels ook wel dat er veel mensen zijn die niet gelukkig zijn als ze niet iets te klagen hebben.

Ik moet er - om terug te komen op het fietsen - maar op hopen dat de dopingcontroleurs er zo veel mogelijk bovenop zitten. Verder kijk ik naar fietsen sinds de dagen van Merckx. Die prestaties zouden nooit meer worden verbeterd. Hinault reed al sneller, Indurain reed sneller, Pantani klom sneller dan Herrera en Herrera klom al sneller dan Van Impe.
En dan was wielrennen decennialang een conservatieve sport, vergeleken met sommige andere sporten. Vooruitgang werd beschouwd als achteruitgang. Alsof ze massaal de boeken van Gerard Reve hadden gelezen.

Pas in deze eeuw zijn er dikke winsten gemaakt als het gaat om zaken als aerodynamica, trainingsopbouw, voeding en vitaminen, materiaal, verblijf gedurende zo'n ronde en wat al niet. Plus het volledig bouwen van een ploeg rondom 1 kopman. Die kopman heeft vaak nog geen trap teveel gedaan als de beslissende klim voor de wielen komt.
Dat was in de tijden van Pantani nog anders, en al helemaal in de decennia daarvoor. Merckx, Fuente, Gimondi en Thévenet reden destijds na de 1e klim al alleen voorop. Nauwelijks een knecht te bekennen. Toen Hinault in 1979 naar Les Menuires zijn knecht Lucien Didier kilometers lang het kopwerk liet doen, spraken Smeets en De Neel er hun verbazing en bewondering over uit. Hoewel dat niet helemaal iets nieuws was. Coppi en Bobet waren daar ooit al mee begonnen.

Ik heb lekker genoten van deze Tour. Natuurlijk had het spannender gekund, en dat had het zeker gekund als Vingegaard een minder pechvol voorjaar had gehad.
Hopen op meer spektakel volgend jaar dan maar.

Over 10 jaar weten we misschien meer. Het voordeel van een veroordeling anno nu is natuurlijk dat je - net als bij Armstrong c.s. - dan kunt zeggen: zie je wel, ik wist het.
En als er niets uitkomt, dan houd je gewoon vol: en toch klopt het niet.

Bedrog zal er altijd zijn, maar alle winnaars van de Tour hebben uitzonderlijke prestaties geleverd. Als je daarin niet gelooft, dan moet je die hele erelijst gewoon ongeldig (laten) verklaren. En in bijv. een Elfstedentocht of Oldambtrit alleen nog maar de toertocht laten rijden.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_214366661
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2024 17:01 schreef polderturk het volgende:

[..]
Michael Boogerd heeft dat ook aangegeven.

Hij zei dat hij op een gegeven moment ingehaald werd door fietsers die veel minder waren dan hem.

Hij stond voor een keuze. Of epo gebruiken of stoppen. Dat zegt genoeg
Dat zeiden ze trouwens allemaal.
Armstrong, Basso, Boogerd.

Ze werden allemaal door elkaar ingehaald.

Tsja.
pi_214366740
Overigens: als je iemand uit de top 3 zou willen vergelijken met Armstrong, dan zou ik niet voor Pogi kiezen.
Die was - net als Remco - als jonkie al een supertalent en heeft aangetoond dat dat klopte.

Voor Vingegaard geldt dat niet.
Net als Armstrong laat-ie zich heel weinig zien; alleen op momenten waarop hij zich focust.
En een verblijf in een ziekenhuis doet hem qua vormverlies blijkbaar vrij weinig.

Maar ja, Pogi is de winnaar, dus is hij de grootste dopingzondaar.
Als Jonas, zonder verziekt voorjaar, dit jaar met 1 minuut voorsprong op Pogi had gewonnen, dan was Jonas de grote zondaar.

Er komt iemand meer dan een ander als eerste over de streep en de reactie is: dit kan niet.
Dat is de erfenis van het Armstrong-tijdperk.

Gelukkig heeft Lance af en toe nog goeie adviezen voor de generaties na hem. Da's aardig van hem.
pi_214366790
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 20:39 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Dat zeiden ze trouwens allemaal.
Armstrong, Basso, Boogerd.

Ze werden allemaal door elkaar ingehaald.

Tsja.
Dat is ook een onzinargument, dat ze werden ingehaald door "mindere" renners. Ze pakten allemaal van jongs af aan al. Zeker in Amerika pakten al die tieners ook al hoor.
Mja
pi_214366927
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 20:47 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Dat is ook een onzinargument, dat ze werden ingehaald door "mindere" renners. Ze pakten allemaal van jongs af aan al. Zeker in Amerika pakten al die tieners ook al hoor.
Ze gebruikten het allemaal als excuus.

Inmiddels is van Armstrong bekend dat hij er als jonkie er al op los slikte. Zoals hij aan zijn dokter bekende toen-ie met teelbalkanker in het ziekenhuis lag. Tot verbijstering van sommige collega's en vrienden. Zoals Frankie Andreu en diens vrouw.

Maar de tijd heelt alle wonden.
(Hoewel niet bij iedereen.)
pi_214366933
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 20:44 schreef Toby56 het volgende:
Overigens: als je iemand uit de top 3 zou willen vergelijken met Armstrong, dan zou ik niet voor Pogi kiezen.
Die was - net als Remco - als jonkie al een supertalent en heeft aangetoond dat dat klopte.

Net als Armstrong laat-ie zich heel weinig zien; alleen op momenten waarop hij zich focust.
En een verblijf in een ziekenhuis doet hem qua vormverlies blijkbaar vrij weinig.

Als Jonas, zonder verziekt voorjaar, dit jaar met 1 minuut voorsprong op Pogi had gewonnen, dan was Jonas de grote zondaar.

Er komt iemand meer dan een ander als eerste over de streep en de reactie is: dit kan niet.

Gelukkig heeft Lance af en toe nog goeie adviezen voor de generaties na hem. Da's aardig van hem.
Vingegaard rijdt amper eendagskoersen, maar toch veel meer rittenkoersen gedurende het jaar dan Armstrong deed? Tirreno gewonnen, Baskenland gewonnen, Dauphine gewonnen. podium in Parijs-Nice en nog wat andere podiumplekken in WT-koersen erbij. Vorig jaar na de Tour ook nog 2e in de Vueita..

Dat zijn niet echt de uitslagen van iemand die zich enkel op de Tour focust..
pi_214366959
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 20:44 schreef Toby56 het volgende:

Jonas is ook een grote zondaar. Hij was 4:38 minuten sneller dan de snelste tijd ooit van Armstrong. De hele top 9 van etappe 15 op de Plateau de Beille was sneller dan de snelste tijd ooit van Armstrong. Allemaal zondaars.
pi_214366988
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2024 20:54 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Vingegaard rijdt amper eendagskoersen, maar toch veel meer rittenkoersen gedurende het jaar dan Armstrong deed? Tirreno gewonnen, Baskenland gewonnen, Dauphine gewonnen. podium in Parijs-Nice en nog wat andere podiumplekken in WT-koersen erbij. Vorig jaar na de Tour ook nog 2e in de Vueita..

Dat zijn niet echt de uitslagen van iemand die zich enkel op de Tour focust..
Goeie correctie.
Mijn fout.

Maar het is wel verdacht, dat-ie die koersen zo vaak wint. Kan dat wel?
Moet er een nieuw topic bij komen?
Gelooft iemand dat Vingegaard dopingvrij is?

En Remco?
Die had toch altijd 1 slechte dag? Deze Tour niet. Kan dat wel?
Gelooft iemand dat Evenepoel dopingvrij is?

Cavendish.
Loopt met poten zo krom als een hoepel, die oude man.
Wint als bejaarde nog pelotonsprints en rijdt een grote ronde uit.
Kan dat wel?

Et cetera.

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 3 / 4
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')