Elke keer dat je dat doet is er ergens op de wereld een kat die dat niks kan schelen.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 20:36 schreef Tracksmith het volgende:
Je moet het niet doen om beter te worden, dat klopt.
Maar het kan geen kwaad om het te doen, dan wel niet te lang of niet te snel.
Maar niks mis met een rustig duurloopje van 45 minuten en nadien een ontbijt bv.
Voor vrouwen wel, daar zorgt het voor hormonale disbalans waarmee je op termijn meer afbreekt. Dr. Stacy Sims schrijft hier veel over. Overigens hoeft het niet heel veel te zijn wat je dan van tevoren eet, gaat niet om de hoeveelheid voeding maar om het signaal naar je hersenen.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 20:36 schreef Tracksmith het volgende:
Je moet het niet doen om beter te worden, dat klopt.
Maar het kan geen kwaad om het te doen, dan wel niet te lang of niet te snel.
Maar niks mis met een rustig duurloopje van 45 minuten en nadien een ontbijt bv.
Oei, die had ik dan via een bureau geboekt met zekerheid van startbewijs (zoals Tui sports bijv.).quote:Op woensdag 31 juli 2024 12:33 schreef kalinhos het volgende:
Zo, alles voor Valencia geboekt (hotel, vlucht, auto), nu nog een startbewijs. Gaan met zn 2en lopen, de andere heeft gisteren viavia 1 bewijs geregeld. Ik sta 1405 ofzo op die waiting list: haal je t normaal gesproken tegen die tijd wel of moet ik actiever marktplaats facebook en andere sites afstruinen?
Snap ik ook niet zo goed, alles boeken behalve je startbewijs..quote:Op donderdag 1 augustus 2024 08:45 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Oei, die had ik dan via een bureau geboekt met zekerheid van startbewijs (zoals Tui sports bijv.).
Omdat dat uiteindelijk altijd wel goed komt, en ik het zelf leuk vindt alles apart te boeken. Gechargeerd, er gaan altijd mensen hun kruisbanden en enkelbanden nog afscheuren de komende maanden.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 09:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Snap ik ook niet zo goed, alles boeken behalve je startbewijs..
Succes, ik start 2 september met mijn schemaquote:Op woensdag 31 juli 2024 12:58 schreef Jor_Dii het volgende:
Morgen beginnen aan de voorbereiding op de HM van Eindhovenlet's goooo
Inmiddels via facebook geluktquote:Op donderdag 1 augustus 2024 09:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Snap ik ook niet zo goed, alles boeken behalve je startbewijs..
Hoop wel via een betrouwbare contactpersoon. Ik las afgelopen voorjaar, bij de marathons, veel over charlatans.quote:
Het is een waterdicht systeem. Wat er gebeurt:quote:Op donderdag 1 augustus 2024 17:58 schreef mosselmossel het volgende:
[..]
Hoop wel via een betrouwbare contactpersoon. Ik las afgelopen voorjaar, bij de marathons, veel over charlatans.
Dat voorspelt niet veel goeds voor mij..quote:Op zaterdag 27 juli 2024 21:02 schreef Evangelion het volgende:
[..]
MP runs zijn dan ook verzonnen door Satan
Bij armen moet ik altijd denken aan Murakami die een ultra loopt.quote:
Mijn armen zijn wel lui bij het hardlopen. De linker in ieder geval.quote:After drinking water and stretching, I set out on the road again. Now it was just run and run until the finish line. As soon as I set off again, though, I realized something was wrong. My leg muscles had tightened up like a piece of old, hard rubber. I still had lots of stamina, and my breathing was regular, but my legs had a mind of their own. I had plenty of desire to run, but my legs had their own opinion about this.
I gave up on my disobedient legs and started focusing on my upper body. I swung my arms wide as I ran, making my upper body swing, transmitting the momentum to my lower body. Using that momentum, I was able to push my legs forward (after the race, though, my wrists were swollen). Naturally, you can only go at a snail’s pace running like this, in a form not much different from a fast walk. But ever so slowly, as if it dawned on them again what their job was, or perhaps as if they’d resigned themselves to fate, my leg muscles began to perform normally and I was able to run pretty much the way I usually run. Thankfully.
...
I had been transformed into a being on autopilot, whose sole purpose was to rhythmically swing his arms back and forth, move his legs forward one step at a time. I didn’t think about anything. I didn’t feel anything. I realized all of a sudden that even physical pain had all but vanished. Or maybe it was shoved into some unseen corner, like some ugly furniture you can’t get rid of.
Wat heb je dan, een teek?quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 19:32 schreef Evangelion het volgende:
Nou dat wordt antibioticakuur #2 dit jaar aan de rode schietschijf op mijn been te zien. Morgen meteen huisarts.
Hopelijk krijg ik geen (vermoeidheids)klachten.
Veels te gevaarlijk dat buiten komen.
Netjes, ik zat laatst op 5:21/km op de 10k. Was toch wel aardig doorbuffelen, maar goed is niet heel beroerd voor mijn leeftijd (50+) natuurlijk...quote:Op zondag 4 augustus 2024 10:15 schreef PippenScottie het volgende:
Hardlopen plannen tijdens de Olympische Spelen is nog een sport op zich.
Vanochtend nog een rondje tussendoor gepropt. Ik zit weer op 5.10 per kilometer en daar ben ik wel blij mee. Nu moet ik dit alleen nog 10 kilometer volhouden.
Ik heb ook dit weekend schijt gehad aan mijn Garmin coach programma en gewoon lekker op gevoel gelopen, dat leverde spontaan een heerlijk duurloopje op van 22km. Ik had er de tijd voor en het was op een fijne manier bewolkt. Toch heb ik wel het idee dat het een beetje helpt, intervallen via die programma's.quote:Op maandag 5 augustus 2024 11:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Vanochtend over het totaal van vorig jaar heen gegaanDit jaar dus al meer gelopen als vorig jaar, en ook als het jaar ervoor, en deze maand ga ik ook nog wel een totaal van 2022 overstijgen (dat is nog minder dan 30 km). Wat dat betreft gaat het dus goed.
Met de kleine gaat het ook goed, af en toe is het wat puzzelen, en ik loop inderdaad wat korter en dus wat intensiever, zoals gepland. Ben ook zo'n Garmin programma gaan doen, maar dat gaat niet echt lekker. Haal de tempo's vaak maar net, en vooral bij intervallen eigenlijk alleen als ik wat extra rust neem. Op een gegeven moment op maandag 50 min easy (5 min WU, 30 min tempo 1, dan nog 10 min tempo 1, en 5 min CD), en de dinsdag erna was de lange duurloop, en die was ook 50 min (5 min WU, 40 min tempo 1, 5 min CD), dus eigenlijk was een 'easy run' precies hetzelfde als een 'long run'.
Fijn dat je zo lekker meters aan het maken bent!quote:Op maandag 5 augustus 2024 11:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Vanochtend over het totaal van vorig jaar heen gegaanDit jaar dus al meer gelopen als vorig jaar, en ook als het jaar ervoor, en deze maand ga ik ook nog wel een totaal van 2022 overstijgen (dat is nog minder dan 30 km). Wat dat betreft gaat het dus goed.
Met de kleine gaat het ook goed, af en toe is het wat puzzelen, en ik loop inderdaad wat korter en dus wat intensiever, zoals gepland. Ben ook zo'n Garmin programma gaan doen, maar dat gaat niet echt lekker. Haal de tempo's vaak maar net, en vooral bij intervallen eigenlijk alleen als ik wat extra rust neem. Op een gegeven moment op maandag 50 min easy (5 min WU, 30 min tempo 1, dan nog 10 min tempo 1, en 5 min CD), en de dinsdag erna was de lange duurloop, en die was ook 50 min (5 min WU, 40 min tempo 1, 5 min CD), dus eigenlijk was een 'easy run' precies hetzelfde als een 'long run'.
Doorbloeding lijkt me dan niet goed of voldoende. Naar de fysio en flink laten masseren / dry needling proberen.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 10:06 schreef Neo-Mullen het volgende:
En ja, ik weet dat ik hiervoor naar de fysio moet, maar ergens hoop ik op een stukje herkenning van meelopers.
Ik heb dat een paar jaar geleden ook gehad, aan de buitenkant van m'n kuit. Uiteindelijk trok het na 3 maanden wel weg. Ik ben er ook mee naar de fysio geweest die het gemasseerd en getaped heeft.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 10:06 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik zit al ruim 2 maanden stil.
Destijds na een training mezelf overbelast in kuit. Sindsdien heb ik elke keer dat ik ga lopen dat m'n kuit direct strak staat. En dat al na 500 meter. Ik kan geen 3 minuten lopen zonder dat m'n kuit helemaal hard wordt en samentrekt en pijn doet.
Kent iemand dit? Het lijkt iets minder dan 2 maanden geleden, maar de verbetering is verwaarloosbaar.
En ja, ik weet dat ik hiervoor naar de fysio moet, maar ergens hoop ik op een stukje herkenning van meelopers.
Wel herkenbaar, maar ik kon er dan wel redelijk op lopen, alleen niet zo prettig en snel. Daardoor constant struggle met mezelf hoeveel rust ik moest nemen.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 10:06 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik zit al ruim 2 maanden stil.
Destijds na een training mezelf overbelast in kuit. Sindsdien heb ik elke keer dat ik ga lopen dat m'n kuit direct strak staat. En dat al na 500 meter. Ik kan geen 3 minuten lopen zonder dat m'n kuit helemaal hard wordt en samentrekt en pijn doet.
Kent iemand dit? Het lijkt iets minder dan 2 maanden geleden, maar de verbetering is verwaarloosbaar.
Ja, kun je inderdaad wel overslaan zo'n tweede sectie. Maar blijft wel gek, waarom is het uberhaupt een optie als de long run net zo lang is.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 09:20 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Fijn dat je zo lekker meters aan het maken bent!
Bij easy run mag je die laatste 10 min tempo 1 skippen als dat beter voelt toch? Zo is het in mijn Garmin Coach schema iig. En de long run wordt elke week langer terwijl de easy run elke week rond de 30-50 minuten blijft.
Ik moet vandaag 50 min en kan het inkorten tot 40 als de benen/hitte niet zo lekker gaan. Komende zaterdag 90 min of 105 min afhankelijk van hoe het voelt
Ik haal ook niet alle tempo's, vooral als er staat "niet sprinten" voor de 30 sec snelle intervallen denk ik hoe dan, als ik dit tempo wil halen moet ik echt wel sprinten
Dat is maf van die intervallen!quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 13:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ja, kun je inderdaad wel overslaan zo'n tweede sectie. Maar blijft wel gek, waarom is het uberhaupt een optie als de long run net zo lang is.
Heb wel een test run gedaan, maar ik heb vooral moeite met de intervallen van 1-4 minuten. Die van 4 minuten zijn inmiddels sneller als de 5 minuten in de test run, alleen dan zou dat vandaag 4x moeten, en dat gaat niet lukken. Denk dat ik die intervallen vandaag 10-20 sec langzamer ga doen.
Doel is een 10km, en tijdsdoel was redelijk te doen dacht ik een paar maanden geleden. Sindsdien wel wat aangekomen en minder slaap, dat maakt het niet makkelijker. Ik kan meestal wel goed inschatten wat ik aankan, en huidige 4 min interval tempo, volgens schema, ligt denk ik 40s/km onder 5km tempo. Denk dat ik het tempodoel iets aanpas om te kijken of de trainingen dan behapbaar worden.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 13:52 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Dat is maf van die intervallen!
Staat je tempodoel wel goed?
Ik heb 'm ingesteld op HM in 1u40 en de intervallen van ca 5 min zijn ongeveer op m'n 5k tempo dus dat houd ik precies net 4x5 min vol met wandelpauze. Als het in de loop van het schema echt goed vooruit gaat (verwacht ik wel als het koeler wordt eigenlijk) dan zet ik het tempodoel van het schema wel ambitieuzer.
quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 10:07 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Doorbloeding lijkt me dan niet goed of voldoende. Naar de fysio en flink laten masseren / dry needling proberen.
quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 10:20 schreef En1gma het volgende:
[..]
Ik heb dat een paar jaar geleden ook gehad, aan de buitenkant van m'n kuit. Uiteindelijk trok het na 3 maanden wel weg. Ik ben er ook mee naar de fysio geweest die het gemasseerd en getaped heeft.
Thanks! Zal binnenkort eens een afspraak maken. Heb namelijk ook vaak een slapend gevoel in m'n voet met fietsen. Ook wel eens gevoelloze tenen gehad met hardlopen. Allemaal in m'n rechter been/voet.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 10:43 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Wel herkenbaar, maar ik kon er dan wel redelijk op lopen, alleen niet zo prettig en snel. Daardoor constant struggle met mezelf hoeveel rust ik moest nemen.
Misschien helpt dit, maar beter bij fysio checken natuurlijk
40sec sneller dan 5km tempo?quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 13:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Doel is een 10km, en tijdsdoel was redelijk te doen dacht ik een paar maanden geleden. Sindsdien wel wat aangekomen en minder slaap, dat maakt het niet makkelijker. Ik kan meestal wel goed inschatten wat ik aankan, en huidige 4 min interval tempo, volgens schema, ligt denk ik 40s/km onder 5km tempo. Denk dat ik het tempodoel iets aanpas om te kijken of de trainingen dan behapbaar worden.
Geen idee hoe lang je al loopt, maar 40 seconden onder je 5km-tempo en dat een paar keer 4 minuten doen, kan niet. Tenzij je je 5km -tempo veel te traag hebt ingeschat.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 13:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Doel is een 10km, en tijdsdoel was redelijk te doen dacht ik een paar maanden geleden. Sindsdien wel wat aangekomen en minder slaap, dat maakt het niet makkelijker. Ik kan meestal wel goed inschatten wat ik aankan, en huidige 4 min interval tempo, volgens schema, ligt denk ik 40s/km onder 5km tempo. Denk dat ik het tempodoel iets aanpas om te kijken of de trainingen dan behapbaar worden.
Ik zou toch een keertje vaseline proberen, dat is wat ik doe in periodes van schuurplekken en merk er niks negatiefs aan als ik eenmaal aan het lopen benquote:Op dinsdag 6 augustus 2024 19:24 schreef mignonne het volgende:
Klinkt idd alsof het tempodoel dan misschien wat omlaag moet?
Ik heb afgelopen weekend een longrun van 15km gedaan. Ging goed![]()
Alleen wel een vraagje voor de dames onder jullie. Tips voor (merken) ondergoed? Ik heb bij 10km of meer zo'n last van schuurplekken. Vaseline opsmeren lijkt me echt verschrikkelijk bij het lopenidem voor commando lopen. Dus ik probeer graag nog eea uit qua ondergoed.
Ik draag deze of een soortgelijke van de zeeman. Zitten perfect hier. Ik draag wel altijd een sportlegging lang of kort, ik kan niets met loszittende hardloopshorts, dan schuren/plakken m’n dijen ook (maar zo kan ik ook geen jurkje/rokje aan zonder broekje er onder, dat zit me gewoon niet fijn)quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 19:24 schreef mignonne het volgende:
Klinkt idd alsof het tempodoel dan misschien wat omlaag moet?
Ik heb afgelopen weekend een longrun van 15km gedaan. Ging goed![]()
Alleen wel een vraagje voor de dames onder jullie. Tips voor (merken) ondergoed? Ik heb bij 10km of meer zo'n last van schuurplekken. Vaseline opsmeren lijkt me echt verschrikkelijk bij het lopenidem voor commando lopen. Dus ik probeer graag nog eea uit qua ondergoed.
Ja zoiets draag ik ook idd.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 22:37 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Ik draag deze of een soortgelijke van de zeeman. Zitten perfect hier. Ik draag wel altijd een sportlegging lang of kort, ik kan niets met loszittende hardloopshorts, dan schuren/plakken m’n dijen ook (maar zo kan ik ook geen jurkje/rokje aan zonder broekje er onder, dat zit me gewoon niet fijn)
Maar het gekke is is dat ik met zo'n 5 minuten test dus wel zo'n 50 sec per km harder kan lopen dan wat ik nu red op een 5km. Paar jaar geleden was mijn threshold pace ongeveer 4:30 min/km, en toen kon ik niet een 5 min 3:40 lopen, nu loop ik wel 5 min 3:55/km ongeveer, maar lukt een 5km onder de 24 min me nauwelijks (paar keer geprobeerd dit jaar). Ik mis een heel stuk tempo-hardheid vergeleken met een jaar of 3-4 geleden, misschien teveel op mijn dooie akkertje gelopen. Vind het wel lekker om in de trainingen nu af en toe diep te gaan. Dat deed ik vaak maar 1 keer per week ofzo, en dan niet eens heel diep meestal, meer tempo dan sneller dan threshold, en regelmatig ook maanden helemaal niet als ik meer focuste op opbouwen kilometers.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 17:02 schreef CaLeX het volgende:
[..]
40sec sneller dan 5km tempo?Dat hou ik never nooit niet 4 minuten vol, misschien 1 keer maar dan kan ik erna horizontaal mee in de ambulance
Doeltempo aanpassen kan als je naar het Garmin Coach schermpje gaat en dan rechtsboven het menu klikt. Die heeft Help, Wijzig, Pauze en Sluit. En dan moet je Wijzig aanklikkenquote:Op dinsdag 6 augustus 2024 23:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar het gekke is is dat ik met zo'n 5 minuten test dus wel zo'n 50 sec per km harder kan lopen dan wat ik nu red op een 5km. Paar jaar geleden was mijn threshold pace ongeveer 4:30 min/km, en toen kon ik niet een 5 min 3:40 lopen, nu loop ik wel 5 min 3:55/km ongeveer, maar lukt een 5km onder de 24 min me nauwelijks (paar keer geprobeerd dit jaar). Ik mis een heel stuk tempo-hardheid vergeleken met een jaar of 3-4 geleden, misschien teveel op mijn dooie akkertje gelopen. Vind het wel lekker om in de trainingen nu af en toe diep te gaan. Dat deed ik vaak maar 1 keer per week ofzo, en dan niet eens heel diep meestal, meer tempo dan sneller dan threshold, en regelmatig ook maanden helemaal niet als ik meer focuste op opbouwen kilometers.
Maar mijn grootste 'vijand' is toch wel gewicht, merk gewoon dat wanneer ik 3-4 kilo afval (weeg nu ongeveer 86 denk ik), ik ineens wat lekkerder loop. En afgelopen maand zijn er wel een paar kilo bijgekomen. De tijden genoemd van de test en 5k zijn van 6 weken of meer geleden, en dus ook een paar kilo lichter toen.
Vandaag dus intervallen geprobeerd iets rustiger te doen dan aangegeven, maar niet heel goed gelukt (horloge bleef zeuren dat ik te langzaam ging). Uiteindelijk 4x 4min op 4:15 met 3 min rust (1 keer langer rust, en na 4e langer rust, rust was 30s tot 1min wandelen, daarna joggen), en daarna 4x 1min op 4:00 met 1 min rust, maar dan moest ik toch wat meer rust nemen. Ik maak deze week af, en dan doe ik volgende week een nieuwe test, of pak ik een nieuw programma op. Zie niet 1-2-3 hoe ik in de garmin connect de doel snelheid aan kan passen.
Welk doel had je nu staan dan?quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 23:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar het gekke is is dat ik met zo'n 5 minuten test dus wel zo'n 50 sec per km harder kan lopen dan wat ik nu red op een 5km. Paar jaar geleden was mijn threshold pace ongeveer 4:30 min/km, en toen kon ik niet een 5 min 3:40 lopen, nu loop ik wel 5 min 3:55/km ongeveer, maar lukt een 5km onder de 24 min me nauwelijks (paar keer geprobeerd dit jaar). Ik mis een heel stuk tempo-hardheid vergeleken met een jaar of 3-4 geleden, misschien teveel op mijn dooie akkertje gelopen. Vind het wel lekker om in de trainingen nu af en toe diep te gaan. Dat deed ik vaak maar 1 keer per week ofzo, en dan niet eens heel diep meestal, meer tempo dan sneller dan threshold, en regelmatig ook maanden helemaal niet als ik meer focuste op opbouwen kilometers.
Maar mijn grootste 'vijand' is toch wel gewicht, merk gewoon dat wanneer ik 3-4 kilo afval (weeg nu ongeveer 86 denk ik), ik ineens wat lekkerder loop. En afgelopen maand zijn er wel een paar kilo bijgekomen. De tijden genoemd van de test en 5k zijn van 6 weken of meer geleden, en dus ook een paar kilo lichter toen.
Vandaag dus intervallen geprobeerd iets rustiger te doen dan aangegeven, maar niet heel goed gelukt (horloge bleef zeuren dat ik te langzaam ging). Uiteindelijk 4x 4min op 4:15 met 3 min rust (1 keer langer rust, en na 4e langer rust, rust was 30s tot 1min wandelen, daarna joggen), en daarna 4x 1min op 4:00 met 1 min rust, maar dan moest ik toch wat meer rust nemen. Ik maak deze week af, en dan doe ik volgende week een nieuwe test, of pak ik een nieuw programma op. Zie niet 1-2-3 hoe ik in de garmin connect de doel snelheid aan kan passen.
Thanks, zie het nu ja!quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 23:36 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Doeltempo aanpassen kan als je naar het Garmin Coach schermpje gaat en dan rechtsboven het menu klikt. Die heeft Help, Wijzig, Pauze en Sluit. En dan moet je Wijzig aanklikken
Doel was 10k in 47:30 (4:45). Die intervallen van 4 minuten zijn dus sneller dan doeltempo.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 23:59 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Welk doel had je nu staan dan?
Heb je voor 24 minuten gekozen of toch voor 5*3:40 (sub 20)?
Met die eerste zou je volgens mij geen intervallen van onder de 4:00/km moeten krijgen ( ik kreeg ze in ieder geval niet van Garmin, intervallen van 4/5minuten gingen in doeltempo voor de race)
Dat verklaart het wel enigszins, dat is een scherp doel ten opzichte van je recente 5km tijd. Bij een 24:00 op de 5km hoort een tijd van net onder 50:00 op de 10km als je de pace calculators mag geloven (en die mag je geloven).quote:Op woensdag 7 augustus 2024 10:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Doel was 10k in 47:30 (4:45). Die intervallen van 4 minuten zijn dus sneller dan doeltempo.
Volgens verschillende trainingsprogramma was het wel te doen (garmin coach en kiprun pacer). En dat was niet op basis van recente 5k tijd maar hun eigen 5/6 min testen (die ik dan wel net op sub 4:00 tempo liep). Denk dat mijn 5 min pace niet erg indicatief is voor mijn 5k of 10k tijd, in ieder geval niet op dit moment.quote:Op woensdag 7 augustus 2024 11:33 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Dat verklaart het wel enigszins, dat is een scherp doel ten opzichte van je recente 5km tijd. Bij een 24:00 op de 5km hoort een tijd van net onder 50:00 op de 10km als je de pace calculators mag geloven (en die mag je geloven).
https://vdoto2.com/calculator/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |