Fotonen hebben geen massa, dus kunnen volgens de klassieke mechanica niet worden aangetrokken.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 19:26 schreef Mijk het volgende:
[..]
Wat is dan de reden dat een zwart gat zulke zwaartekracht heeft waardoor blijkbaar niet eens licht kan ontsnappen, als de licht fotonen even hard aan t zwarte gat trekken, waarom verdwijnt het zwarte gat niet in de fotonen en hebben we geen "lichtgaten" ? Waar is die logica, en waarom wordt er dan wel gezegd dat het "dezelfde massa" moet hebben als dat niet waar is?
Ik ben geen Newton, ik ben een simpele ITer.
Als dat waar is he, en ik geloof ook dat fotonen geen massa hebben, maar waarom ontsnapt er dan geen licht uit een zwart gat als het niet aangetrokken kan worden? Voor zover ik weet heeft Hawking beweerd dat er geen licht ontsnapt uit een "zwart gat" ómdat de zwaartekracht te sterk is, dat staat haaks op jouw bewering hier.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:14 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Fotonen hebben geen massa, dus kunnen volgens de klassieke mechanica niet worden aangetrokken.
De mechanica van Newton geldt slechts voor niet al te grote massa"s en voor niet al te hoge snelheden.
Bij een zwart gat is de kromming van de ruimte zodanig dat het licht afgebogen of geabsorbeerd wordt
Ad Verbrugge.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 15:31 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Heel tof, zeker doen. De Nieuwe Wereld is een mooi programma. Bij welke interviewer?
Ik zie niet in hoe kolonisatie tegen "de natuurwetten in zou gaan". Bovendien is ons begrip van de natuurwetten tijdsafhankelijk. Wat nu onmogelijk is, kan over een eeuw prima mogelijk zijn. Als je iemand in 1900 had verteld dat we 7 decennia later op de maan zouden staan, dan zouden de meeste wetenschappers dat ook hebben weggelachen. Zelfs vliegen werd in 1895 door William Thomson ("Lord Kelvin") nog als onmogelijk geacht.quote:Moeilijk te bevatten inderdaad, mee eens. Maar waarom spreek je dan over iets dat nog duizendmaal moeilijker te bevatten is (het koloniseren van andere planeten) alsof dat geen probleem zou zijn? De problemen die bij een maanlanding komen kijken (men kan dat momenteel niet eens herhalen, zo moeilijk is het), vormen nog maar het minuscule topje van de gigantische ijsberg aan problemen die bij ruimtekolonisatie komen kijken.
Maar die redenen heb ik je gegeven. Redenen, waar jij als natuurkundige toch enigszins bekend mee zou moeten zijn. Niet dat je allerlei details behoort te weten over uiteenliggende onderwerpen, dat niet, maar gewoon, de basis, het principe dat je niet zomaar tegen de natuurwetten in zou kunnen gaan, alleen omdat sommigen dat beweren. Daar zou je toch op zijn minst bekend mee moeten zijn?
Ja, als in: de aarde zal veel meer zwaartekracht op 1 kilogram uitoefenen dan de appel op die 1 kilogram, als de afstand tussen de aarde en de massa van 1 kg gelijk is als de afstand tussen de appel en de massa van 1 kg.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:38 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nou de vraag is, en ik ben een leek met natuurkunde en dergelijke formules die je post he, ik zal het nog een keer proberen;
De appel, heeft minder massa dan de aarde. Zijn we het daar over eens? De aarde heeft veel grotere massa (dus in dat geval zou je zeggen; ook veel grotere zwaartekracht, right?)
Vergelijk het met een stad. Een grote stad trekt veel inwoners aan van omringende steden vanwege werkgelegenheid. Een stad met 1 miljoen inwoners, zeg, Mega City, zal veel meer inwoners trekken van een stad, zeg, Knakworsterdijk, dan een stad met tienduizend inwoners, zeg, Lutjebroek. Dit hangt ook af van de afstand natuurlijk, maar laten we die voor het gemak even hetzelfde houden. Knakworsterdijk bevindt zich dus precies tussen Mega City en Lutjebroek in.quote:Dus áls de appel en de aarde, elkaar gelijkwaardig aantrekken in zwaartekracht, hoe bestaat dat als de massa van de aarde veel groter is dan die van de appel?
Volgens Einstein: omdat alles, ook licht, ongeacht de massa het kortste pad volgt in de ruimtetijd en dit pad wordt gekromd door het zwarte gat. Ook licht wordt dus afgebogen.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:21 schreef Mijk het volgende:
Als dat waar is he, en ik geloof ook dat fotonen geen massa hebben, maar waarom ontsnapt er dan geen licht uit een zwart gat als het niet aangetrokken kan worden?
Mijk stelt geen kwantitatieve vraag, maar een kwalitatieve.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 09:46 schreef Haushofer het volgende:
Misschien helpt een expliciet getallenvoorbeeld: voor het zwaartekrachtsveld g(R) van de aarde (massa M) op een afstand R tot het massamiddelpunt geldt
(formules)
Ja dan bedoel je verhoudingsgewijs? Dat verandert alles natuurlijk.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 09:46 schreef Haushofer het volgende:
Misschien helpt een expliciet getallenvoorbeeld: voor het zwaartekrachtsveld g(R) van de aarde (massa M) op een afstand R tot het massamiddelpunt geldt
gaarde = G*M/R2
Dit geldt alleen als R groter of gelijk is aan de aardstraal: we kijken dus buiten de aarde (binnen in de aarde geldt een andere formule).
Als je dit uitrekent voor voorwerpen op het aardoppervlak, dan krijg je
gaarde = 9,8 N/kg.
Dit betekent dat de aarde 9,8 N op elke kilogram uitoefent. Laten we dit afronden naar 10 N/kg. Op 1 kg oefent de aarde dus 10 N uit, op 2 kg 20 N, op 3 kg 30 N, enzovoort. Maar 1 N/kg is hetzelfde als 1 m/s2. Elk voorwerp zal dus met 10 m/s2 versnellen.
Wil je nu de daadwerkelijke zwaartekracht van de aarde op een voorwerp m uitrekenen dat op afstand R van aarde's massamiddelpunt ligt, dan is dit gelijk aan
F = m*gaarde(R)
Op een appel van 0,1 kg vlak boven het aardoppervlak zal de aarde dus
F = 0,1*10 = 1 N uitoefenen.
Je kunt zelf nagaan (versnelling is kracht gedeeld door massa) dat de versnelling van de appel, als deze naar beneden valt, nog steeds 10 m/s2 is.
Andersom is het zwaartekrachtsveld van de appel op een afstand R gelijk aan
gappel = G*m/R2
Op een aardstraal afstand (R = 6.371.000 m) zal de appel 1,6*10-25 N op elke kg uitoefenen. Maar de aarde is niet 1 kg, maar M = 6*1024 kg. Dus de zwaartekracht van de appel op de aarde is gelijk aan
F = gappel*M = 1 N.
Dit is de derde wet van Newton: de appel oefent net zoveel zwaartekracht uit op de aarde als andersom
Ik bedoel wat daar staat. De zwaartekracht tussen twee voorwerpen hangt af van beide massa's. Het zwaartekrachtsveld van een massa is de zwaartekracht die dit voorwerp op een hypothetische "test"massa van 1 kg uitoefent. Dit zwaartekrachtveld is voor een zwart gat met massa M even groot als een planeet met massa M. Zwarte gaten zijn alleen bijzonder omdat ze "binnen hun eigen waarnemershorizon" liggen. Daardoor kunnen ze voorwerpen opslokken. Dat hangt dus niet alleen van de massa af, maar ook van de omvang/straal van het voorwerp. Als je de zon zou inkrimpen tot een bol met straal 3 km, dan zou deze bol onder zwaartekracht verder instorten tot een zwart gat. Maar het zwaartekrachtsveld van de zon zou daardoor niet veranderen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 10:44 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja dan bedoel je verhoudingsgewijs? Dat verandert alles natuurlijk.
Maar een ICT'er zal toch ook gevoelig zijn voor kwantitatieve argumenten, mag ik hopenquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 10:40 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Mijk stelt geen kwantitatieve vraag, maar een kwalitatieve.
In mijn voorbeeld van de 1000 appels versus de ene appel, hoef ik alleen maar te weten dat 2 appels elkaar met een kracht F aantrekken. Daaruit volgt dat de groep van 1000 appels de ene appel met een kracht van 1000F aantrekt en omgekeerd.
Ja oke, dus beide leveren een bepaalde bijdrage aan t zwaartekrachtVELD, en dat maakt uiteindelijk t totale veld, maar de aarde levert een gigantisch veel grotere bijdrage aan dat specifieke veld dan de appel. Zeg ik t dan goed?quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 11:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik bedoel wat daar staat. De zwaartekracht tussen twee voorwerpen hangt af van beide massa's. Het zwaartekrachtsveld van een massa is de zwaartekracht die dit voorwerp op een hypothetische "test"massa van 1 kg uitoefent. Dit zwaartekrachtveld is voor een zwart gat met massa M even groot als een planeet met massa M. Zwarte gaten zijn alleen bijzonder omdat ze "binnen hun eigen waarnemershorizon" liggen. Daardoor kunnen ze voorwerpen opslokken. Dat hangt dus niet alleen van de massa af, maar ook van de omvang/straal van het voorwerp. Als je de zon zou inkrimpen tot een bol met straal 3 km, dan zou deze bol onder zwaartekracht verder instorten tot een zwart gat. Maar het zwaartekrachtsveld van de zon zou daardoor niet veranderen.
[..]
Maar een ICT'er zal toch ook gevoelig zijn voor kwantitatieve argumenten, mag ik hopen
Ja, dus uiteindelijk trekken (als we de 1000 appels even als 1 geheel zien) deze de ene appel aan met 1000F, en de andere appel (daarbuiten), trekt de duizend appels aan met 1F. Dus samen bij elkaar, is het zwaartekrachtveld tussen de 2, 1001F. Maar dit is gewoon logica toch, dus gewoon verhoudingsgewijs correct?quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 10:40 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Mijk stelt geen kwantitatieve vraag, maar een kwalitatieve.
In mijn voorbeeld van de 1000 appels versus de ene appel, hoef ik alleen maar te weten dat 2 appels elkaar met een kracht F aantrekken. Daaruit volgt dat de groep van 1000 appels de ene appel met een kracht van 1000F aantrekt en omgekeerd.
Ook ik verwerp helemaal niks maar het is apart dat (sommige?) recente metingen aantonen dat het heelal versneld uitdijt ipv krimpt maar we weten eigenlijk niet precies hoe en waarom.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 16:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heb je een link hiernaar? Waarom zou men de oerknaltheorie moeten verwerpen volgens jou?
Aaah zo gaaf ! ik ga sowieso luisteren.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 10:44 schreef Haushofer het volgende:
Mijn doos met tien exemplaren is net afgeleverd![]()
edit en al twee interview-aanvragen en een uitnodiging voor de podcast De Nieuwe Wereld.![]()
![]()
Ja, zo zou je het kunnen zien. Elk voorwerp heeft een veld waarmee het andere voorwerpen aantrekt. Dit veld is de zwaartekracht die het op een hypothetisch voorwerp ('testmassa') van 1 kg uitoefent. Wil je de daadwerkelijke zwaartekracht t.g.v. een veld weten, dan moet je dit veld dus vermenigvuldigen met het voorwerp waarop de zwaartekracht wordt uitgeoefend.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 13:59 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja oke, dus beide leveren een bepaalde bijdrage aan t zwaartekrachtVELD, en dat maakt uiteindelijk t totale veld, maar de aarde levert een gigantisch veel grotere bijdrage aan dat specifieke veld dan de appel. Zeg ik t dan goed?
Nou ja, er is een term in de Einsteinvergelijkingen die dit voorspelt: de kosmologische constante (KC). We hebben echter geen idee wat die term precies inhoudt: het is als het ware de "vacuümenergie" van de ruimte als er geen andere materie en energie aanwezig is. Zonder die KC is de ruimtetijd vlak in de afwezigheid van materie en energie; met de KC is de ruimtetijd zelfs gekromd in de afwezigheid van materie en energie.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 09:29 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ook ik verwerp helemaal niks maar het is apart dat (sommige?) recente metingen aantonen dat het heelal versneld uitdijt ipv krimpt maar we weten eigenlijk niet precies hoe en waarom.
En de directe link naar de winactie : https://frontpage.fok.nl/prijsvraag/1668/meedoenquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 12:08 schreef Haushofer het volgende:
Overigens kun je mijn boek nu ook winnen:
https://frontpage.fok.nl/(...)elijke-patronen.htmlMet dank weer aan Monique
Reusachtig interessant maar om het te doorgronden zou ik weer eens een populair wetenschappelijk boekje over Einstein's theorieën moeten lezen. Het blijft wonderlijke kost over reizigers die met een lichtstraal meereizen en weer terugkeren naar aarde en dan ouder (of jonger?) zijn geworden.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 11:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, er is een term in de Einsteinvergelijkingen die dit voorspelt: de kosmologische constante (KC). We hebben echter geen idee wat die term precies inhoudt: het is als het ware de "vacuümenergie" van de ruimte als er geen andere materie en energie aanwezig is. Zonder die KC is de ruimtetijd vlak in de afwezigheid van materie en energie; met de KC is de ruimtetijd zelfs gekromd in de afwezigheid van materie en energie.
Omdat men deze term moeilijk kon interpreteren, en metingen op de schaal van zonne- en sterrenstelsels suggereren dat de term nul is, meenden veel fysici dat er waarschijnlijk een principe zoals een symmetrie uiteindelijk zou uitleggen waarom de KC inderdaad nul is. Maar met de gemeten versnelde uitdijing van het heelal kwam daar dus een einde aan![]()
In mijn boek noem ik overigens nog kort Steve Weinbergs 'antropische argument' wat een grens aan de waarde van de KC stelde; die grens bleek later verrassend nauwkeurig.
Probeer eens t boek; in Einsteins achtertuinquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 12:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Reusachtig interessant maar om het te doorgronden zou ik weer eens een populair wetenschappelijk boekje over Einstein's theorieën moeten lezen. Het blijft wonderlijke kost van reizigers die met een lichtstraal meereizen en weer terugkeren naar aarde en dan ouder (of jonger?) zijn geworden.
Thx, ik ga daar eens achteraan.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 12:41 schreef Mijk het volgende:
[..]
Probeer eens t boek; in Einsteins achtertuin
Je zou ook mijn boek Ruimte,tijd, materie kunnen proberen als je niet vies bent van wat formulewerk op middelbare schoolniveauquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 12:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Reusachtig interessant maar om het te doorgronden zou ik weer eens een populair wetenschappelijk boekje over Einstein's theorieën moeten lezen. Het blijft wonderlijke kost over reizigers die met een lichtstraal meereizen en weer terugkeren naar aarde en dan ouder (of jonger?) zijn geworden.
Staat genoteerd.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 14:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je zou ook mijn boek Ruimte,tijd, materie kunnen proberen als je niet vies bent van wat formulewerk op middelbare schoolniveau
Ik ben maar ns begonnen met het bestellen van Goddelijke Patronen, want ik denk dat ik daar een spervuur op los kan latenquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 14:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je zou ook mijn boek Ruimte,tijd, materie kunnen proberen als je niet vies bent van wat formulewerk op middelbare schoolniveau
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |