Ja, "daar in Leiden"quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 18:58 schreef VseslavBotkin het volgende:
De "podcast" de Nieuwe Wereld? Niet gewoon een interview met camera erbij enzo, daar in Leiden? Gefeliciteerd iig!
Nou ja, het is geen modder gooien, maar gewoon een invalide argument.quote:Op zondag 18 augustus 2024 11:17 schreef Amerauder het volgende:
Zo heb je creationisten ook wel eens ingezet: door een tegenwerping waar je geen antwoord op hebt in verband met het creationisme te brengen. Het is in feite niet anders dan schelden, want “complotdenker” en “creationist” zijn in feite gewoon scheldwoorden.
“De creationisten zeggen ook iets, wat daar in de verste verte wel een beetje op lijkt!”
En nu dus: “Complotdenkers zeggen ook iets, wat daar in de verste verte wel een beetje op lijkt!”
Zo probeer je anderen te ontmoedigen deze lijn van denken (waar jij geen weerwoord op hebt) te volgen, want we willen natuurlijk niet met creationisten en complotdenkers in verband gebracht worden! Maar dat is, zoals je zelf ook wel weet, een oneigenlijke vorm van redeneren. Het is met modder gooien.
Niet mee eens. Hauhofer heeft het aannemelijk gemaakt dat de kolonisatie van Mars mogelijk is.quote:Daarnaast is wat je hier stelt een vorm van begging the question. Je argument gaat min of meer als volgt: Omdat ruimtereizen mogelijk is, is ruimtereizen mogelijk. De premisse en de conclusie zijn identiek. Je kunt datgene dat je aan zou willen tonen zelf niet gebruiken als argument voor dat wat je aan zou willen tonen.
Bovendien was de vraag natuurlijk nooit of ruimtereizen mogelijk is, maar of het koloniseren van andere planeten mogelijk is, en hoeveel op hol geslagen fantasie ervoor nodig is om daarin te kunnen geloven. Dat is iets heel anders, en heeft vrij weinig met Apollo te maken.
Heb je een link hiernaar? Waarom zou men de oerknaltheorie moeten verwerpen volgens jou?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 14:05 schreef Oud_student het volgende:
In de wetenschap komt deze creationistische houding ook voor, men probeert theorieen ondanks nieuwe metingen en inzichten overeind te houden. Denk bijv aan de Big Bang theorie.
Dat is niet het belangrijkste argument, natuurlijk. Niet omdat "zoveel wetenschappers dat beweren", maar omdat alle moderne inzichten daar naar wijzen. De consensus zegt natuurlijk ook wel iets. Niet dat de werkelijkheid een gewogen gemiddelde van meningen is, maar de mening van een groep experts is heel vaak wel een teken aan de wand. Dat geldt voor het verband tussen roken en kanker, voor de fysica achter waarom vliegtuigen vliegen, en de subatomaire natuurkunde achter het standaardmodel. Dat is geen garantie dat ze gelijk hebben, maar garanties krijg je alleen bij een stofzuiger.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 13:56 schreef Oud_student het volgende:
Ik moet het maar geloven of voor waar aannemen omdat er zoveel wetenschappers dat beweren.
quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 08:39 schreef Mijk het volgende:
[..]
`Nouja, je ontkent dat spirituele of religieuze zaken symbolisch zijn en daarmee zeg je dus dat ze niet waar zijn, terwijl je natuurkundige zaken wel aanneemt, voor waar, omdat ze formules hebben, maar kun je ook uitleggen waarom de appel de aarde aantrekt, daar de aarde meer massa heeft dan de appel, en waarom dat dan zo is. Want een zwart gat zou extreme massa hebben op een klein veld, en daarom giga zwaartekracht. Waarom is dat anders aan elkaar, waarom is symboliek in religie vreemd, en waarom symboliek in natuurkunde normaal?
quote:
Kun je kok ingaan op het natuurkundige aspect in die post waar je hier reactie op geeft ipv het religieuze/spirituelequote:Op zaterdag 17 augustus 2024 08:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik weet nog steeds niet precies waar je op doelt ("je ontkent dat spirituele of religieuze zaken symbolisch zijn"... wat voor zaken precies en waar doe ik dat?), maar nogmaals: er zit een groot verschil in wetenschappelijke theorieën die empirisch bevestigd zijn en spiritualiteit/religie. Als we wetenschappelijke "theorieën" niet zouden kunnen nagaan met metingen, en er honderden verschillende "theorieën" zouden zijn die elkaar allemaal tegenspreken en volgens wetenschappers toch de werkelijkheid beschrijven, dan zou ik je gelijk geven. Dan zou wetenschap niet veel anders zijn dan spiritualiteit/religie.
Uit recente waarnemingen van de James Webb Telescoop blijken dat er veel ongerijmdheden zijn, die vragen opwerpen tav van de BB theorie. Zo zijn er melkwegstelsels van enkele 100 miljoenen jaren oud, hele grote zwarte gaten en onverklaarbaar grote Voids. Mogelijk klopt het ook niet dat het universum isotroop is.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 16:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heb je een link hiernaar? Waarom zou men de oerknaltheorie moeten verwerpen volgens jou?
In dat laatste schuilt het gevaar, men is niet bereid om hun kindje (eigen theorie) te verlaten en vaak probeert men koste wat het kost om deze te handhaven. Er spelen natuurlijk veel belangen, reputaties geld etc.quote:Dat wetenschap ook star kan zijn, dat ben ik met je eens. Max Planck verzuchtte al dat nieuwe ideeën worden aangenomen wanneer de oude wetenschappelijke garde is uitgestorven. In Adam Beckers "What is Real?" kun je hierover ook lezen in de context van de kwantummechanica na de beruchte discussies tussen Bohr en Einstein van de vijfde Solvay conferentie: het werd op een gegeven moment zelfs als academische zelfmoord beschouwd om je bezig te houden met de fundamenten van de kwantummechanica. Maar het is me niet duidelijk waarom we de oerknaltheorie zouden moeten verwerpen en op basis van welke metingen. Je gooit natuurlijk niet zomaar een theorie overboord na anomalieën: je probeert allereerst je theorie aan te passen. Dat lijkt me niet bepaald star, maar common sense.
De werkelijkheid van de klimaat"wetenschap" is er een van gemiddelde of extreme modellen.(als je een alarmist bent)quote:Dat is niet het belangrijkste argument, natuurlijk. Niet omdat "zoveel wetenschappers dat beweren", maar omdat alle moderne inzichten daar naar wijzen. De consensus zegt natuurlijk ook wel iets. Niet dat de werkelijkheid een gewogen gemiddelde van meningen is, maar de mening van een groep experts is heel vaak wel een teken aan de wand. Dat geldt voor het verband tussen roken en kanker, voor de fysica achter waarom vliegtuigen vliegen, en de subatomaire natuurkunde achter het standaardmodel. Dat is geen garantie dat ze gelijk hebben, maar garanties krijg je alleen bij een stofzuiger.
Eens, zo zagen we ook dat Hugo bepaalde zaken zei die totaal niet van het RIVM afkomstig waren , en ze zelfs negeerde.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 19:31 schreef Oud_student het volgende:
De werkelijkheid van de klimaat"wetenschap" is er een van gemiddelde of extreme modellen.(als je een alarmist bent)
Ik vind het naif om te geloven dat wetenschappers uit zuivere motieven iets beweren. Je ziet dat bij bepaalde onderzoeken vaak de gewenste uitkomst geleverd wordt, onder de stilzwijgende afspraak " wie betaalt, die bepaalt"
Als je bijv kijkt naar de Corona affaire, dan komt hier in Duitsland, aan het licht dat het RKI (een gerenommeerd onderzoeksinstituut) bewust onjuiste adviezen heeft gegeven onder druk van de politiek.
Bij vrijwel elk onderzoek gaat het om geld belangen, reputaties, subsidie veiligstellen, het halen van een quotum aan publicaties etc. etc etc.
Dus niets wat met pure wetenschap heeft te maken.
Maar dat werpt de oerknaltheorie toch niet meteen omver?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 19:31 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Uit recente waarnemingen van de James Webb Telescoop blijken dat er veel ongerijmdheden zijn, die vragen opwerpen tav van de BB theorie. Zo zijn er melkwegstelsels van enkele 100 miljoenen jaren oud, hele grote zwarte gaten en onverklaarbaar grote Voids. Mogelijk klopt het ook niet dat het universum isotroop is.
Daar zegt het huidige lambda-CDM model dan ook niets over. Dat is een vraagstuk waar een theorie van kwantumzwaartekracht uitsluitsel over geeft; het huidige lambda-CDM model is gebaseerd op de algemene relativiteitstheorie, en dus klassiek.quote:Het verhaal dat er voor de BB niets was wordt iig steeds onwaarschijnlijker. Ook Nobelprijswinnaar Roger Penrose heeft ook allerlei afwijkende theorien, o.a. dat de BB wrs. cyylisch is en dat er miischien objecten van een vorige BB kunnen overleven.
Maar dan toch weer het aloude argument: als diegene die betaalt bepaalt, dan zou je toch juist de onderzoeken vanuit de fossiele brandstofindustrie moeten betwijfelen? En zijn er bij het gros van de klimaatstudies dermate grote geldstromen vanuit invloedrijke instanties aanwezig dat je aan die resultaten twijfelt?quote:Ik vind het naif om te geloven dat wetenschappers uit zuivere motieven iets beweren. Je ziet dat bij bepaalde onderzoeken vaak de gewenste uitkomst geleverd wordt, onder de stilzwijgende afspraak " wie betaalt, die bepaalt"
Als je bijv kijkt naar de Corona affaire, dan komt hier in Duitsland, aan het licht dat het RKI (een gerenommeerd onderzoeksinstituut) bewust onjuiste adviezen heeft gegeven onder druk van de politiek.
Bij vrijwel elk onderzoek gaat het om geld belangen, reputaties, subsidie veiligstellen, het halen van een quotum aan publicaties etc. etc etc.
Dus niets wat met pure wetenschap heeft te maken.
Idem dito: offtopic, en bovendien onzin.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 19:46 schreef Mijk het volgende:
Klimaat idem. Eerst was er sprake van "global warming", maar sinds dat "wetenschap" dat schijnbaar niet aan kan tonen, is dit veranderd naar "climate change".
quote:Op woensdag 21 augustus 2024 18:43 schreef Mijk het volgende:
Kun je kok ingaan op het natuurkundige aspect in die post waar je hier reactie op geeft ipv het religieuze/spirituele
Volgens Newton komt dit volgens de derde wet van Newton. Deze derde wet van Newton is weer het gevolg van symmetrieën van de ruimte, die als gevolg het behoud van impuls hebben. Daarom zal de kracht van de appel op de aarde even groot zijn als de kracht van de aarde op de appel. Zo leren we de derde wet van Newton op de middelbare school aan leerlingen, zonder de onderliggende symmetrieën te benoemen. Leerlingen leren het dus als een gegeven.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 08:39 schreef Mijk het volgende:
[..] maar kun je ook uitleggen waarom de appel de aarde aantrekt, daar de aarde meer massa heeft dan de appel, en waarom dat dan zo is.
Is daarmee de zwaartekracht van een appel, hetzelfde als van die van een zwart gat?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
[..]
Volgens Newton komt dit volgens de derde wet van Newton. Deze derde wet van Newton is weer het gevolg van symmetrieën van de ruimte, die als gevolg het behoud van impuls hebben. Daarom zal de kracht van de appel op de aarde even groot zijn als de kracht van de aarde op de appel. Zo leren we de derde wet van Newton op de middelbare school aan leerlingen, zonder de onderliggende symmetrieën te benoemen. Leerlingen leren het dus als een gegeven.
Vanwaar dan de term veranderen van "global warming" naar "climate change", wat is de reden daarvan volgens jou?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:01 schreef Haushofer het volgende:
Idem dito: offtopic, en bovendien onzin.
Als ze dezelfde massa hebben wel.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:06 schreef Mijk het volgende:
Is daarmee de zwaartekracht van een appel, hetzelfde als van die van een zwart gat?
Geen idee. Je beweert hier iets zonder concrete bronvermelding. De term "global warming" wordt nog steeds gehanteerd, en je bewering lijkt me grote flauwekul. Hoe dan ook, ik stel voor dat we dit hier niet gaan doen. Open maar een topic, als je dit wilt besprekenquote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:07 schreef Mijk het volgende:
Vanwaar dan de term veranderen van "global warming" naar "climate change", wat is de reden daarvan volgens jou?
Ik zal een apart topic daarvoor openen, maar ik twijfel of dat hier toegelaten wordt verder en dat niet verwezen wordt naar conspiracies (dus BNW), terwijl het gewoon een natuurfenomeen is natuurlijk. Maar de onderbouwing hiervoor is best stevig imo.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Geen idee. Je beweert hier iets zonder concrete bronvermelding. De term "global warming" wordt nog steeds gehanteerd, en je bewering lijkt me grote flauwekul. Hoe dan ook, ik stel voor dat we dit hier niet gaan doen. Open maar een topic, als je dit wilt bespreken![]()
Maar je zei eerder toch dat een appel even hard de aarde aantrekt als de aarde de appel? deze verschillen al in massa, dus hoe kun je dan dit statement maken? Wellicht snap ik het niet hoor, dat zou goed kunnen, maar dit matcht niet.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als ze dezelfde massa hebben wel.
Met de belangrijke toevoeging dat dit alleen geldt als je op een afstand groter dan de horizon van het zwarte gat staat. Als de zon nu bijvoorbeeld in een zwart gat zou veranderen, dan zouden de banen van de planeten niet veranderen.
Wellicht bedoel je dat ze procentueel gezien dezelfde massa hebben, of?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:12 schreef Mijk het volgende:
[..]
Maar je zei eerder toch dat een appel even hard de aarde aantrekt als de aarde de appel? deze verschillen al in massa, dus hoe kun je dan dit statement maken? Wellicht snap ik het niet hoor, dat zou goed kunnen, maar dit matcht niet.
Met "even hard" bedoel ik "met dezelfde zwaartekracht". Als de afstand tussen beide voorwerp gelijk is aan R, en de massa van de appel noemen we m en de massa van de aarde M, dan is de onderlinge zwaartekracht (G is Newtons gravitatieconstante)quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:12 schreef Mijk het volgende:
[..]
Maar je zei eerder toch dat een appel even hard de aarde aantrekt als de aarde de appel? deze verschillen al in massa, dus hoe kun je dan dit statement maken? Wellicht snap ik het niet hoor, dat zou goed kunnen, maar dit matcht niet.
Nou de vraag is, en ik ben een leek met natuurkunde en dergelijke formules die je post he, ik zal het nog een keer proberen;quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Met "even hard" bedoel ik "met dezelfde zwaartekracht". Als de afstand tussen beide voorwerp gelijk is aan R, en de massa van de appel noemen we m en de massa van de aarde M, dan is de onderlinge zwaartekracht (G is Newtons gravitatieconstante)
Fg = G*M*m/R2
Dit is volgens de derde wet van Newton zowel de zwaartekracht van de appel op aarde, als die van de aarde op de appel.
De resulterende versnelling van de appel is volgens de tweede wet van Newton (versnelling is kracht gedeeld door massa) gelijk aan
aappel = Fg/m = G*M/R2
De resulterende versnelling van de aarde is volgens de tweede wet van Newton daarentegen
aaarde = Fg/M = G*m/R2
De verhouding tussen deze versnellingen wordt gegeven door
aaarde/aappel = m/M.
Omdat m<<M, mag je m/M gerust op nul stellen en concluderen dat de aarde niet zal versnellen.
Misschien begrijp ik je vraag niet, maar ik hoop dat dit wat duidelijker maakt.
Stel je een lege ruimte voor met daarin een bak met 1000 appels en op 10 meter afstand 1 appel (gewicht van de bak =0) de ene appel trekt elke van de 1000 appels met een kracht F aan en de 1000 appels trekken ieder de ene appel ook met een kracht F aan, 1000 x 1 = 1 x 1000.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:38 schreef Mijk het volgende:
[
Als zwaartekracht afhangt van de massa, dan bestaat het toch niet dat de appel even hard de aarde aantrekt als de aarde de appel, daar de aarde een veel grotere massa heeft en daarmee (lijkt mij) een veel grotere zwaartekracht. Dit argument gebruik je zelf ook voor t zwarte gat, of mis ik iets?
Waarom is diezelfde massa nodig om ze "even hard met dezelfde zwaartekracht aan te trekken"? Want dit is dus ook niet het geval met de massa van de aarde en de massa van de appel, dat is niet dezelfde massa, of wel? De appel weegt lets say; 1KG , de aarde miljarden KG? Dat is waar massa over gaat toch? En ook waar zwaartekracht vandaan zou komen dan?quote:Als ze dezelfde massa hebben wel.
Nee dat is niet nodig, de bak met 1000 appels trekken aan de ene appel net zo hard als de ene appel aan de bak met 1000 appels.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 07:20 schreef Mijk het volgende:
Waarom is diezelfde massa nodig om ze "even hard met dezelfde zwaartekracht aan te trekken"? Want dit is dus ook niet het geval met de massa van de aarde en de massa van de appel, dat is niet dezelfde massa, of wel? De appel weegt lets say; 1KG , de aarde miljarden KG? Dat is waar massa over gaat toch? En ook waar zwaartekracht vandaan zou komen dan?
Heel tof, zeker doen. De Nieuwe Wereld is een mooi programma. Bij welke interviewer?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 10:44 schreef Haushofer het volgende:
Mijn doos met tien exemplaren is net afgeleverd![]()
edit en al twee interview-aanvragen en een uitnodiging voor de podcast De Nieuwe Wereld.![]()
![]()
quote:Op maandag 19 augustus 2024 09:18 schreef Haushofer het volgende:
Het is niet bedoeld als verdachtmaking.
Nou, ik vermoed dat he wel iets meer is dan enkel een invalide argument.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 13:56 schreef Oud_student het volgende:
Nou ja, het is geen modder gooien, maar gewoon een invalide argument.
Vergelijk het maar met het woord ‘ketter’. Dat werkt precies zo: je wilt daar niet voor uitgemaakt worden, dus is de makkelijkere weg om maar gewoon te geloven wat je “hoort” te geloven, zelfs als het onlogisch is.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 13:56 schreef Oud_student het volgende:
Ik ben ook vaak voor creationist uitgemaakt, ook door Haushofer, wanneer het ging over door de mens veroorzaakte klimaatverandering. Ik moet het maar geloven of voor waar aannemen omdat er zoveel wetenschappers dat beweren.
Moeilijk te bevatten inderdaad, mee eens. Maar waarom spreek je dan over iets dat nog duizendmaal moeilijker te bevatten is (het koloniseren van andere planeten) alsof dat geen probleem zou zijn? De problemen die bij een maanlanding komen kijken (men kan dat momenteel niet eens herhalen, zo moeilijk is het), vormen nog maar het minuscule topje van de gigantische ijsberg aan problemen die bij ruimtekolonisatie komen kijken.quote:Op maandag 19 augustus 2024 09:18 schreef Haushofer het volgende:
Ik bedoel dat de buitengewoon technologische prestatie van het Apolloprogramma zelfs tegenwoordig nog voor veel mensen moeilijk is te bevatten. Voor mij ook, overigens.
Maar die redenen heb ik je gegeven. Redenen, waar jij als natuurkundige toch enigszins bekend mee zou moeten zijn. Niet dat je allerlei details behoort te weten over uiteenliggende onderwerpen, dat niet, maar gewoon, de basis, het principe dat je niet zomaar tegen de natuurwetten in zou kunnen gaan, alleen omdat sommigen dat beweren. Daar zou je toch op zijn minst bekend mee moeten zijn?quote:Op maandag 19 augustus 2024 09:18 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb de indruk dat jij beweert dat kolonisatie onmogelijk is en gebaseerd is op fantasie (corrigeer me maar als het niet zo is). Waarom moet ik dan gaan onderbouwen dat het wél mogelijk is? Het enige wat ik zeg, is dat ik in beginsel geen reden zie waarom dit onmogelijk zou zijn. Maar als jij concrete argumenten hebt waarom het onmogelijk zou zijn, dan sta ik daar best voor openIk ben niet bepaald een expert op het gebied van ruimtekolonisatie. Garanties zijn er natuurlijk nooit, dus ja, misschien is het wel onmogelijk. Maar nogmaals: ik zie daar a priori geen duidelijke redenen voor.
Aannemelijk gemaakt?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 13:56 schreef Oud_student het volgende:
Haushofer heeft het aannemelijk gemaakt dat de kolonisatie van Mars mogelijk is.
Ja, jullie willen dat niet zien inderdaad. Elon Musk zelf weet waarschijnlijk wel beter.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 13:56 schreef Oud_student het volgende:
Ik en Elonzien niet in waarom het niet zou kunnen.
?quote:
Het is in principe een ad hominum of hij had geen zin om verder te discussierenquote:Op donderdag 22 augustus 2024 15:31 schreef Amerauder het volgende:
Nou, ik vermoed dat he wel iets meer is dan enkel een invalide argument.
Welke reden? ik zou het niet weten, vraag het Haushofer.quote:[
Haushofer is een slimme vent, hij komt niet zomaar met invalide argumenten aanzetten. Het is waarschijnlijker dat daar een bepaalde reden voor is.
Huh?quote:En de bedoeling van het gebruik van dit soort woorden is om bepaalde feiten niet onder ogen te hoeven zien. Om voor jezelf recht te praten waarom je daarvan wegkijkt. “Dat zijn de complotheoriën maar…” Terwijl we allemaal heel goed weten dat het daar helemaal niets mee van doen heeft, dat het gewoon algemeen geaccepteerde feiten zijn die in benoem.
Dus je moet om de lieve vrede te handhaven, de discussie uit de weg gaan???quote:Vergelijk het maar met het woord ‘ketter’. Dat werkt precies zo: je wilt daar niet voor uitgemaakt worden, dus is de makkelijkere weg om maar gewoon te geloven wat je “hoort” te geloven, zelfs als het onlogisch is.
Er is geen natuurkundige wet of principe dat kolonisatie (misschien niet terravorming) van Mars zou verhinderen.quote:Moeilijk te bevatten inderdaad, mee eens. Maar waarom spreek je dan over iets dat nog duizendmaal moeilijker te bevatten is (het koloniseren van andere planeten) alsof dat geen probleem zou zijn? De problemen die bij een maanlanding komen kijken (men kan dat momenteel niet eens herhalen, zo moeilijk is het), vormen nog maar het minuscule topje van de gigantische ijsberg aan problemen die bij ruimtekolonisatie komen kijken.
Maar die redenen heb ik je gegeven. Redenen, waar jij als natuurkundige toch enigszins bekend mee zou moeten zijn. Niet dat je allerlei details behoort te weten over uiteenliggende onderwerpen, dat niet, maar gewoon, de basis, het principe dat je niet zomaar tegen de natuurwetten in zou kunnen gaan, alleen omdat sommigen dat beweren. Daar zou je toch op zijn minst bekend mee moeten zijn?
Je kunt niet zomaar zuurstof op een andere planeet tevoorschijn toveren, bijvoorbeeld. Toch geen kleinigheid. Zo spreekt alles wat we weten over de aard van de werkelijkheid de mogelijkheid van het koloniseren van andere planeten tegen. In principe zou dat alles een vergissing kunnen zijn, dat is wel zo. Je weet maar nooit, misschien doen we morgen een uitvinding waardoor alles waarvan we nu weten dat het onmogelijk is, ineens wel mogelijk wordt. Dat kan. En zo kun je iedere tegenwerping wegfantaseren, als je wilt.
Ik begrijp niet wat geloof hier mee te maken heeft? En helemaal niet buitenspel zetten van kritisch denkvermogen.quote:Maar dat alles lijkt meer op het buitenspel zetten van kritische denkvermogens als gevolg van een geloofsovertuiging, dan op een realistische benadering van het vraagstuk.
Aannemelijk maken is geen logische operator, misschien wel in de modale logica ?quote:Aannemelijk gemaakt?
Dus omdat de maanlanding eerst onmogelijk leek, maar toen uiteindelijk toch mogelijk zou zijn, is ruimtekolonisatie nu ook mogelijk? Is dat een logische redenatie?
Als iets logisch onmogelijk is dan kan het idd nooit, maar we spreken hier over wat natuurkundig mogelijk of onmogelijk is.quote:Volgens die logica zou alles dat onmogelijk lijkt, eigenlijk mogelijk kunnen zijn, inclusief de grootst mogelijk onzin. Dat lijkt me toch niet precies hoe het werkt.
Elon Musk investeert in raket technologie om o.a. kolonisatie mogelijk te maken.quote:Ja, jullie willen dat niet zien inderdaad. Elon Musk zelf weet waarschijnlijk wel beter.
En geloof wat je wilt, dat is prima. Het is enkel dat alles wat wij weten over de aard van de werkelijkheid ermee in tegenspraak is, en vrijwel alles wat er vóór spreekt rechtstreeks uit sciencefiction verhalen afkomstig is.
[..]
?
Terraforming bestaat?
Wat is dan de reden dat een zwart gat zulke zwaartekracht heeft waardoor blijkbaar niet eens licht kan ontsnappen, als de licht fotonen even hard aan t zwarte gat trekken, waarom verdwijnt het zwarte gat niet in de fotonen en hebben we geen "lichtgaten" ? Waar is die logica, en waarom wordt er dan wel gezegd dat het "dezelfde massa" moet hebben als dat niet waar is?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 10:52 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nee dat is niet nodig, de bak met 1000 appels trekken aan de ene appel net zo hard als de ene appel aan de bak met 1000 appels.
Newton had trouwens maar 1 appel nodig om dat te begrijpen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |