Plassen doet hij al een hele tijd op het potje/wc (mits hij daar zin in heeftquote:Op woensdag 10 juli 2024 14:17 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier geen ervaring met een peuter die geen poep op de pot / wc wil doen. Hier ging de poep juist het allereerst op de wc.En plas was letterlijk een paar dagen later.
Ik heb van die magnetische blokken in het vooruitzicht gesteldquote:Op woensdag 10 juli 2024 14:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb zo'n zindelijkheids box gekocht met 3,5 jaar. Was binnen twee dagen gepiept.
Misschien een extra beloning er tegenover zetten?
Ik had al zo'n vermoedenquote:Op woensdag 10 juli 2024 16:30 schreef Aure het volgende:
Nee die is gestopt met fok! En ik probeerde dr een tijdje terug hierheen te lokken, maar ze wil niet
Ik zit ook nauwelijks nog op fok. Maar vooral omdat ik geen tijd meer heb met 2 kids en werkenquote:Op woensdag 10 juli 2024 17:04 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik had al zo'n vermoedenIk zit zelf eigenlijk ook nog nauwelijks op Fok, alleen nog maar om te modereren
Ik vond logopedie zelf een heel leuk en interessant traject. In ons geval begon het met een gehoortest in het ziekenhuis, n.a.v. feedback van psz en consultatiebureau. Consultatiebureau heeft voor de doorverwijzing gezorgd.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:44 schreef Bottoms_up het volgende:
Volgende week is Maggie 2.5 jaar. Dan verwacht ik weer een uitnodiging van het CB om een afspraak te maken. Dat was met 2 jaar afgesproken vanwege haar (gebrek aan) praten. Ondertussen heeft ze echt wel stappen gemaakt maar niet ingehaald zoals ik stiekem had gehoopt. Het verschil met haar broer die al snel mooie zinnen maakte is enorm. Het is vooral haar woordenschat die achterblijft. Dieren duidt ze nog aan met hun geluid ipv het woord. Dus waf ipv hond enz.
Ik verwacht dat we de vraag gaan krijgen of we logopedie willen en ik weet het echt niet. Ik heb totaal geen beeld wat ik mij erbij moet voorstellen. Wat ze kan zeggen zegt ze goed. Ze begrijpt alles alleen heeft ze zelf de woorden niet. Standaard praat ze in driewoordzinnen. Ze is dol op boekjes dus er wordt veel voorgelezen. De voornaamste reden dat ik twijfel is dat ze weigert iets te proberen. Als we een nieuw woord lijken te horen vragen we soms "wat zeg je?" en dan klapt ze helemaal dicht. Als ze ook maar een vermoeden heeft dat je let op wat ze zegt dan zegt ze niets meer. Ook bij andere mensen zegt ze niets. Op het kvd ook weinig.
Iemand hier logo gedaan met een peuter in een gelijkaardige situatie? En hielp dat?
Het is ook sneu voor haar. Ze heeft soms driftbuien waar ze moeilijk uit raakt. Ik kan me ook voorstellen dat het enorm frustrerend als je zoveel in je hoofd hebt en je kan het niet kwijt.
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier is onze peuter vandaag drie jaar oud. Gewoon al drie! 🥰🥰🥰
Ze is helemaal jarig en ontzettend verwend. Magnetische tegels zijn een schot in de roos. Ook al twee keer haar verjaardagskaarsje uitgeblazen en twee foto-gebakjes op van de HEMA.Gelukkig zijn ze klein.
Morgen ook nog visite. Ze heeft vannacht bij oma gelogeerd en was vanmorgen om 6:00 uur wakker. Ik verwacht dat ze vannacht wel slaapt.
Hier hadden we een vergelijkbare situatie. L. is nu 2 jaar en 8 maanden. Ongeveer een half jaar geleden voor het eerst naar het audiologisch centrum en naar de logopedist geweest. Daar heeft ze in het begin geen geluid gemaakt. Ze zat wel ontspannen te spelen, volgde opdrachtjes op maar maakte geen geluid. Toch was logopedie wel zinvol. Vanuit m’n werk wist ik al redelijk wat en toch had ze nog aanvullende tips en adviezen. Vooral over hoe wij het juiste voorbeeld kunnen zijn. En dus vooral geen nadruk te leggen op wat zij zelf zei, want dan klapte ze volledig dicht.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 13:44 schreef Bottoms_up het volgende:
Ik verwacht dat we de vraag gaan krijgen of we logopedie willen en ik weet het echt niet. Ik heb totaal geen beeld wat ik mij erbij moet voorstellen. Wat ze kan zeggen zegt ze goed. Ze begrijpt alles alleen heeft ze zelf de woorden niet. Standaard praat ze in driewoordzinnen. Ze is dol op boekjes dus er wordt veel voorgelezen. De voornaamste reden dat ik twijfel is dat ze weigert iets te proberen. Als we een nieuw woord lijken te horen vragen we soms "wat zeg je?" en dan klapt ze helemaal dicht. Als ze ook maar een vermoeden heeft dat je let op wat ze zegt dan zegt ze niets meer. Ook bij andere mensen zegt ze niets. Op het kvd ook weinig.
Iemand hier logo gedaan met een peuter in een gelijkaardige situatie? En hielp dat?
Hieperdepiep hoera! Gefeliciteerd met F!quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 16:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier is onze peuter vandaag drie jaar oud. Gewoon al drie! 🥰🥰🥰
Ze is helemaal jarig en ontzettend verwend. Magnetische tegels zijn een schot in de roos. Ook al twee keer haar verjaardagskaarsje uitgeblazen en twee foto-gebakjes op van de HEMA.Gelukkig zijn ze klein.
Morgen ook nog visite. Ze heeft vannacht bij oma gelogeerd en was vanmorgen om 6:00 uur wakker. Ik verwacht dat ze vannacht wel slaapt.
Ik weet het niet zo goed. Ik weet dat hij op die leeftijd meer zei dan gemiddeld. Grappige is dat hij tot 15-18 maanden flink achterliep. Zei 5 woorden ofzo? Toeval of niet, toen kreeg hij buisjes. Soms probeer ik zelf een beetje te testen of ze wel hoort door heel stil iets te zeggen en daar reageert ze wel op. Maar heel nauwkeurig is dat niet natuurlijk. In tegenstelling tot haar broer heeft ze echter nog nooit een oorontsteking gehad.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 21:51 schreef Elleska het volgende:
Heb je het idee dat ze daadwerkelijk achter loopt of voelt het zo omdat haar broer sneller was?
De verschillen in de normale spraakontwikkeling kunnen op deze leeftijd nog best groot zijn. Ik heb volgens mij de twee uitersten binnen het "normaal" in huis alleen dan precies andersom. L van inmiddels 6 jaar praatte als peuter weinig en ik moest voor buitenstaanders veel vertalen. Zijn spraak viel steeds net binnen normaal dus er is behalve extra screening geen actie ondernomen.
Hoe anders is dat nu bij S die met net 2 jaar ons de oren van de kop kletst met hele zinnetjes die zelfs voor buitenstaanders grotendeels verstaanbaar zijn (als hij tenminste zin heeft om buiten de deur te kletsen).
Dat vele praten scheelt wel heel veel frustratie dus achteraf gezien was bij L wat extra ondersteuning misschien wel fijn geweest.
Een keer wakker geweest, dus viel niet tegen. Wel lag ze middenin de nacht op de grond te slapen. Waarschijnlijk eruit gegleden. Gister ging het gaan slapen probleemloos. Zojuist heb ik de zijkant erin gezet vanwege niet luisteren.quote:Op maandag 19 augustus 2024 12:12 schreef Komkommerschijfje het volgende:
En LL, hoe ging het slapen? Überhaupt dat je je kind toe kunt spreken via de babyfoon, wat een weelde.
Ik wist niet dat er richtlijnen voor waren. Volgens mij was Colin 2,5 of zoiets toen we over gingen op alleen de stoel zonder babyset.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:55 schreef Smart_ass het volgende:
Voor degenen met een tripp trapp: vanaf welke leeftijd zaten jullie kinderen daar op zonder die babyset? Mijn peuter is net twee maar zit op het maximale gewicht voor de antilop die we gebruiken en de tripp trapp wordt pas aangeraden vanaf drie geloof ik (oudste was ook bijna drie voordat ze die ging gebruiken). Ik weet niet hoe gevaarlijk het is om die antilop te gebruiken tot iets na het geadviseerde maximum gewicht?
Volgens mij zijn wij met anderhalf/twee overgegaan op de zonder babyset zeg maar. Ze klommen er anders toch continu uit, ook niet veilig..quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 20:48 schreef Smart_ass het volgende:
Fijn om te weten dat met twee jaar dan dus helemaal niet zo gek vroeg is!
Ik heb geen idee... wij vragen vaak 'moet je plassen? moet je poepen'. Meestal is het antwoord 'nee', soms is het een 'ohja!'. Verder voelt hij het sinds vorige week ineens zelf aan. Sinds dinsdag geen luier meer aan en in totaal t/m zaterdagmiddag 5 of 6 ongelukjes geloof ik. KDV ging donderdag perfect en hij gaf zaterdagmiddag zelf aan dat hij moest poepen. Gisteren perfect droog en vanochtend zelfs z'n nachtluier droog. Ik geloof dat we uit de luiers zijnquote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:44 schreef Gogo83 het volgende:
Vraagje over zindelijkheid: J. (ruim 3 en een half) is vrijwel zindelijk, maar de laatste stap van het zelf aanvoelen en op tijd naar de wc gaan is zo'n lange weg al! Ze gaat heel weinig uit zichzelf, de meeste keren dat ze gaat is het gewoonte of als wij aangeven dat het tijd is. Vandaag riep ze ineens dat ze moest plassen toen grote broer riep dat ie naar de wc ging. Dus ook een externe reminder. Poepen voelt ze al helemaal niet aan, eigenlijk gaat dat alleen goed als wij ruiken of zien dat ze moet, zijn we minder alert of is ze op het kdv dan poept ze bijna altijd in haar broek. Wel steeds vaker maar een deel in haar onderbroek en de rest in de wc, maar ik ben er wel een beetje klaar mee. Uiteraard blijven we heel rustig en geduldig, maar ik weet niet zo goed hoe we haar hier verder bij kunnen helpen. Hebben jullie tips of ideeën?
Oh de mijne (in juni 2 geworden) zit al paar maanden in de tripp trapp zonder babyset. Hij klimt er prima zelf in. Wel is hij er een keer uitgevallen, maar daarna niet meerquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 16:55 schreef Smart_ass het volgende:
Voor degenen met een tripp trapp: vanaf welke leeftijd zaten jullie kinderen daar op zonder die babyset? Mijn peuter is net twee maar zit op het maximale gewicht voor de antilop die we gebruiken en de tripp trapp wordt pas aangeraden vanaf drie geloof ik (oudste was ook bijna drie voordat ze die ging gebruiken). Ik weet niet hoe gevaarlijk het is om die antilop te gebruiken tot iets na het geadviseerde maximum gewicht?
Ik heb gewoon een groot dekbed en overtrek (140 x 200). Vouw een deel onder het matras (in jullie geval: zo lang het meegroeibed nog niet uitgeklapt is) en zo ligt het prima.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 09:07 schreef douche-eendje het volgende:
Anna gaat over naar een meegroeibed (ze heeft een klein kamertje dus voor de komende jaren is dat prima). Hebben jullie tips aan beddengoed? Welke maat dekbed is handig?
Ik heb voor nu het peuterdekbed en bijbehorende overtrekken en hoeslakens van de IKEA. Als het bed op een grotere stand gaat over een paar jaar, dan schaffen we wel nieuw beddengoed aan. F. vindt haar beddengoed nu prima.quote:Op dinsdag 27 augustus 2024 09:07 schreef douche-eendje het volgende:
Anna gaat over naar een meegroeibed (ze heeft een klein kamertje dus voor de komende jaren is dat prima). Hebben jullie tips aan beddengoed? Welke maat dekbed is handig?
Wat goed! Hier wisselend succes, Colin heeft buitenshuis nog wel luierbroekjes aan. En verder Bombees. Het kwartje wil nog niet echt vallen maar er is een beloningsbord besteld. Dat leidt wel tot snelle resultaten, geen ongelukjes = morgen cadeautje. Voor een snoepje na het plassen is hij niet te motiverenquote:Op maandag 26 augustus 2024 13:45 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee... wij vragen vaak 'moet je plassen? moet je poepen'. Meestal is het antwoord 'nee', soms is het een 'ohja!'. Verder voelt hij het sinds vorige week ineens zelf aan. Sinds dinsdag geen luier meer aan en in totaal t/m zaterdagmiddag 5 of 6 ongelukjes geloof ik. KDV ging donderdag perfect en hij gaf zaterdagmiddag zelf aan dat hij moest poepen. Gisteren perfect droog en vanochtend zelfs z'n nachtluier droog. Ik geloof dat we uit de luiers zijn
Hier gaat het dus al een hele tijd zo. Ik hou je op de hoogte van vorderingen met het beloningsbordquote:Op woensdag 21 augustus 2024 20:44 schreef Gogo83 het volgende:
Vraagje over zindelijkheid: J. (ruim 3 en een half) is vrijwel zindelijk, maar de laatste stap van het zelf aanvoelen en op tijd naar de wc gaan is zo'n lange weg al! Ze gaat heel weinig uit zichzelf, de meeste keren dat ze gaat is het gewoonte of als wij aangeven dat het tijd is. Vandaag riep ze ineens dat ze moest plassen toen grote broer riep dat ie naar de wc ging. Dus ook een externe reminder. Poepen voelt ze al helemaal niet aan, eigenlijk gaat dat alleen goed als wij ruiken of zien dat ze moet, zijn we minder alert of is ze op het kdv dan poept ze bijna altijd in haar broek. Wel steeds vaker maar een deel in haar onderbroek en de rest in de wc, maar ik ben er wel een beetje klaar mee. Uiteraard blijven we heel rustig en geduldig, maar ik weet niet zo goed hoe we haar hier verder bij kunnen helpen. Hebben jullie tips of ideeën?
Hij is nu dus helemaal plasdroog. Alleen poepen doet hij 's ochtends snel in z'n nachtluier (die we nog niet uit durven te laten) en dan de hele dag niet meer. Dat deed hij vroeger ook wel, maar dan na het ontbijt. De draak :-Dquote:Op dinsdag 27 augustus 2024 18:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat goed! Hier wisselend succes, Colin heeft buitenshuis nog wel luierbroekjes aan. En verder Bombees. Het kwartje wil nog niet echt vallen maar er is een beloningsbord besteld. Dat leidt wel tot snelle resultaten, geen ongelukjes = morgen cadeautje. Voor een snoepje na het plassen is hij niet te motiveren.
Het gaat ook eigenlijk allemaal best goed nu! Ze draagt haar bril goed, gaat lekker op school.. Nu nog even de peuterfase loslaten qua eten, niet alles meer doorheen kletsen.. Maar zo houd je altijd je uitdagingen!quote:Op donderdag 5 september 2024 09:19 schreef B.ertha het volgende:
Gefeliciteerd! Wat klink je gelukkig
Gelukkig dat ik niet de enige benquote:Op dinsdag 17 september 2024 12:34 schreef arvensis het volgende:
Totdat ze écht moeten gaan. Dan vinden ze het niet zo leuk meer.
Maar hier is dat ook! Ze wil vooral doen wat U. doet. School, zwemles, fietsen zonder zijwielen, wiebeltanden…
Op mijn (enige) vrije dag met haar gaan we naar peutergym. Is dat een optie?
Ah ik was niet helemaal duidelijk nu ik teruglees. Ik wil best spelen, geen probleem. Maar het zit hem bij haar vooral in 'ik wil met Bas spelen', en dat kan nu natuurlijk niet altijd.quote:Op dinsdag 17 september 2024 13:08 schreef Lemijn het volgende:
Wij zijn maar één schooldag samen thuis en dan gaan we meestal maar de markt en/of winkels. En doen iets met de was. Dan is de dag al grotendeels om vaak. In de tijd die overblijft wil ik best een beetje spelen.
Haha, echt he. Ik ben wel in voor een peutermeetquote:Op dinsdag 17 september 2024 20:29 schreef douche-eendje het volgende:
Och TGND, dat is niet fijn.
en we moeten die peuterdames eens samen zetten, TGND en komkommer. Die van mij kletst ook 5 kwartier in een uur, jeetje.
Dat doet Anna al bij haar grote broerquote:Op woensdag 18 september 2024 04:35 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Haha, ik weet zeker dat onze peuter dan ook volle bak gaat moederen. Dat doet ze nu al over alle ‘kleinere’ kindjes en jongere nichtjes, laat staan over haar eigen broertje / zusje straks.
Hier zitten ze ook zelden in elkaars vaarwater al ben ik ben benieuwd hoe dat gaat met +3 als S ook met klein speelgoed mag spelen.quote:Op dinsdag 17 september 2024 22:10 schreef Lemijn het volgende:
Mijn kinderen met bijna 4 jaar leeftijdsverschil zitten zelden echt in elkaars vaarwater en hebben veel meer aan elkaar dan ik had gevreesd. Hopelijk werkt dat voor jullie ook zo Komkommerschijfje! En het leuke van zo’n goed pratende oudste is dat je heel veel kan uitleggen. Nu nog steeds, trouwens. Het nadeel is dat hij vaak de rol van extra ouder op zich neemt.
Vaak lukt dat wel, hoor. We hebben heel wat tools in onze trukendoos daarvoor.quote:Op woensdag 18 september 2024 12:25 schreef Bottoms_up het volgende:
Wij zijn nu toch begonnen met logopedie. Al twee afspraken gehad en met een hele hoop aanmoediging en een beetje hulp wil ze een beetje meewerken. Valt me eigenlijk niet tegen. Tot nu toe niets nieuws geleerd. Qua begrip scoort ze hoog gemiddeld (en dan heeft ze nog een aantal dingen die ze weet niet beantwoord). Mooi dat dat bevestigd is. Ik ben erg benieuwd of ze voor de volgende test een woord uit haar weet te krijgen.
Hier ook vier jaar leeftijdsverschil, dat zit ook niet in elkaars vaarwater. Ik vond en vind het eigenlijk heel prettig zo. M. heeft wel wat te neiging om wat te vaderen maar F. laat dat niet toe. Ze spelen nu ook heel fijn samen ondanks dat F. nog niet loopt of praat.quote:Op dinsdag 17 september 2024 22:10 schreef Lemijn het volgende:
Mijn kinderen met bijna 4 jaar leeftijdsverschil zitten zelden echt in elkaars vaarwater en hebben veel meer aan elkaar dan ik had gevreesd. Hopelijk werkt dat voor jullie ook zo Komkommerschijfje! En het leuke van zo’n goed pratende oudste is dat je heel veel kan uitleggen. Nu nog steeds, trouwens. Het nadeel is dat hij vaak de rol van extra ouder op zich neemt.
Toen de jongste nog niet kon lopen en praten zaten ze hier ook niet in elkaars vaarwater.quote:Op woensdag 18 september 2024 19:26 schreef Cygne het volgende:
[..]
Hier ook vier jaar leeftijdsverschil, dat zit ook niet in elkaars vaarwater. Ik vond en vind het eigenlijk heel prettig zo. M. heeft wel wat te neiging om wat te vaderen maar F. laat dat niet toe. Ze spelen nu ook heel fijn samen ondanks dat F. nog niet loopt of praat.
Klote fokwet, nat bed vanochtend.quote:Op woensdag 18 september 2024 11:41 schreef Tink89 het volgende:
Hier zijn ze ook beste vriend en vriendin...of elkaars grootste vijanden. Gelukkig duurt dat laatste meestal niet zo lang en is de oudste (bijna 6) prima in staat om even alleen boven te spelen als ze behoefte heeft aan rust. Er wordt samen met lego gebouwd, gebarbiemoederd, verkleed, buiten gerost en muziek gemaakt.
En nachtluier uit: check! Al drie nachten droog (kksssst, fokwet! Scheer je weg!) en in de hele afgelopen week één overdag poepongelukje omdat hij zo ongelooflijk druk aan het spelen was, dat hij simpelweg vergeten was dat hij geen luier aan had.
Nog een half jaar precies, dan is hij 4 en gaat hij naar school. Gelukkig hebben we dan nog twee jaar samen op vrijdag qualitytime. Hij vindt dat heerlijk, noemt het 'mamadag' of als hij het tegen mij heeft 'jou-dag'. En we gaan naar de winkel, lekker lang schommelen in de speeltuin of iets bakken. Hij is wel echt verdrietig als prul dan na school liever wil afspreken dan met hem spelen, maar dan gaan we gewoon nog een stuk fietsen ofzo en dan is het ook zo weer goed.
Hij is wel mobiel hoor, loopt op zijn knieën en hard ook. Non verbaal communiceert hij ook, ze snappen elkaar iig prima en hij is veel feller dan z'n grote broer. M. is daarin best flegmatiek, die zoekt gewoon de rust op zelf.quote:Op donderdag 19 september 2024 06:54 schreef Donna het volgende:
[..]
Toen de jongste nog niet kon lopen en praten zaten ze hier ook niet in elkaars vaarwater.
Dat kwam pas toen jongste mobiel werd.
Haha oh dat scheelt weer! Dan heb je vast geluk. Mijn jongste is ook veeeeeeeeeeeeeeel feller dan haar zus. Daar zit het botsen ook in.quote:Op donderdag 19 september 2024 09:51 schreef Cygne het volgende:
[..]
Hij is wel mobiel hoor, loopt op zijn knieën en hard ook. Non verbaal communiceert hij ook, ze snappen elkaar iig prima en hij is veel feller dan z'n grote broer. M. is daarin best flegmatiek, die zoekt gewoon de rust op zelf.
@:Nanuke karakter zal ook uitmaken. Ik denk dat het met F. en baby 3 wat pittiger zal zijn.![]()
Dat geloof ik ja. Mijn oudste zegt dan: ach, F. is nog klein en gaat verder met zijn leven.quote:Op donderdag 19 september 2024 10:11 schreef Donna het volgende:
[..]
Haha oh dat scheelt weer! Dan heb je vast geluk. Mijn jongste is ook veeeeeeeeeeeeeeel feller dan haar zus. Daar zit het botsen ook in.
Haha, die van mij schelen straks 3 jaar en 8 maanden.quote:Op donderdag 19 september 2024 06:47 schreef Nanuke het volgende:
Blijkbaar is 4 jaar verschil dan echt anders dan 3 jaar en 8 maand want die van mij zitten elkaar op dagelijkse basis in de weg.
Vergeet ook niet dat ze effectief niet zo heel veel samen zijn, omdat je oudste naar school gaat vlak nadat die kleine geboren is.quote:Op donderdag 19 september 2024 10:32 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Haha, die van mij schelen straks 3 jaar en 8 maanden.
Mijn oudste is al een zeer pittig ding dat niet over zich heen laat lopen, dus ik ben benieuwd hoe de jongste zal zijn. Ergens hoop ik ook wel dat hij/zij flink wat pit heeft, dan kan hij/zij in de toekomst ook tegengas geven. Maar dat wordt dan vaak brandjes blussen verwacht ik, vooral omdat de oudste zich overal tegenaan bemoeit en iedereen de les probeert te lezen.Voor onze rust zou het relaxed zijn als nummer 2 de schouders wat meer ophaalt.
Maggie is bij andere kinderen eerder verlegen maar haar broer pakt ze hard aan. Kind moet ook wel want ze heeft sinds ze enigszins mobiel was te maken gehad met rugby tackles en dergelijkequote:Op donderdag 19 september 2024 10:32 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Haha, die van mij schelen straks 3 jaar en 8 maanden.
Mijn oudste is al een zeer pittig ding dat niet over zich heen laat lopen, dus ik ben benieuwd hoe de jongste zal zijn. Ergens hoop ik ook wel dat hij/zij flink wat pit heeft, dan kan hij/zij in de toekomst ook tegengas geven. Maar dat wordt dan vaak brandjes blussen verwacht ik, vooral omdat de oudste zich overal tegenaan bemoeit en iedereen de les probeert te lezen.Voor onze rust zou het relaxed zijn als nummer 2 de schouders wat meer ophaalt.
Oh, die gaat zich er wel genoeg tegenaan bemoeien op de momenten dat ze wel samen zijn. Weekenden niet te vergeten.quote:Op donderdag 19 september 2024 11:07 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat ze effectief niet zo heel veel samen zijn, omdat je oudste naar school gaat vlak nadat die kleine geboren is.
Dat herken ik helemaal niet. Met ochtenden, avonden, middagen indien geen BSO, weekenden en vakanties blijft er heel veel samentijd over hier. Scheelt dat de oudste weinig afspreekt. En ze hebben net 6 weken samen zomervakantie gehad, dat maakt ze nog meer op elkaar ingespeeld.quote:Op donderdag 19 september 2024 11:07 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat ze effectief niet zo heel veel samen zijn, omdat je oudste naar school gaat vlak nadat die kleine geboren is.
Hier net zoquote:Op donderdag 19 september 2024 23:29 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Dat herken ik helemaal niet. Met ochtenden, avonden, middagen indien geen BSO, weekenden en vakanties blijft er heel veel samentijd over hier. Scheelt dat de oudste weinig afspreekt. En ze hebben net 6 weken samen zomervakantie gehad, dat maakt ze nog meer op elkaar ingespeeld.
Hier effectief alleen di na 15:30, woe-middag (maar dan spreekt prul echt heel vaak af) en vrijdag na 14:30 (en dan ook vaak afspreken). En idd ontbijt en diner eten en het naar bed gaan. In het weekend is de zaterdagochtend ook apart ivm zwemles en gym. Ik vind het iig tegenvallen hoe veel tijd ze onderhouden om samen te spelen.quote:Op donderdag 19 september 2024 23:29 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Dat herken ik helemaal niet. Met ochtenden, avonden, middagen indien geen BSO, weekenden en vakanties blijft er heel veel samentijd over hier. Scheelt dat de oudste weinig afspreekt. En ze hebben net 6 weken samen zomervakantie gehad, dat maakt ze nog meer op elkaar ingespeeld.
Hier vrees ik ook voor lol. Hier 2,5 jaar leeftijdsverschil en peuter staat niet toe dat baby met zijn speeltjes speeltquote:Op donderdag 19 september 2024 06:54 schreef Donna het volgende:
[..]
Toen de jongste nog niet kon lopen en praten zaten ze hier ook niet in elkaars vaarwater.
Dat kwam pas toen jongste mobiel werd.
Ohh ik ben heel benieuwd hoe dat hier gaat, we mogen vrijdag. Met name het opmeten van haar lengte voorzie ik wat protest bij.quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:18 schreef Lokasenna het volgende:
Goedgekeurd bij het consultatiebureau. Ze werkte niet overal aan mee maar welke peuter doet dat nou wel.
Ik dacht dat R wat achterliep met praten, maar dat schijnt wel mee te vallen. Blijkbaar is de normale range breder dan ik dacht.
Ook gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 24 september 2024 13:03 schreef Bami het volgende:
[..]
Ohh ik ben heel benieuwd hoe dat hier gaat, we mogen vrijdag. Met name het opmeten van haar lengte voorzie ik wat protest bij.
Hallo! Ik meld me hier met Pukje, mijn dochter die sinds vandaag 2 is.
Ja liggend vond ze niet top, maar bij de meetlat verwacht ik ook protest.quote:Op dinsdag 24 september 2024 17:05 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ook gefeliciteerd!
Meten mocht nu gewoon bij de meetlat in plaats van liggend dus viel wel mee.
Wat gaat dat snel!quote:Op donderdag 26 september 2024 17:22 schreef MaJo het volgende:
Gefeliciteerd @:Lokasenna en @:BamiWillen jullie in de OP?
Aapie is eergisteren voor het eerst wezen wennen op de basisschool. Ik vond het een heel ding maar hij gaf echt nul sjoegeTotaal geen moeite met afscheid nemen, hij had er heel erg zin in!
Ja hoor! Ik zit hier nog wel ff.quote:Op donderdag 26 september 2024 17:22 schreef MaJo het volgende:
Aapie is eergisteren voor het eerst wezen wennen op de basisschool. Ik vond het een heel ding maar hij gaf echt nul sjoegeTotaal geen moeite met afscheid nemen, hij had er heel erg zin in!
Ja hoor, R. (September 2022) mag er wel in.quote:Op donderdag 26 september 2024 17:22 schreef MaJo het volgende:
Ohhh ik vind het zo spannend. 24 okt gaat A-tje wennen 😮💨quote:Op donderdag 26 september 2024 17:22 schreef MaJo het volgende:
De eerste 3 namen kunnen eigenlijk nog uit de OP.quote:Op donderdag 26 september 2024 17:22 schreef MaJo het volgende:
Ze gaat al regelmatig plassen op het potje, en zegt dat haar luier nat is of gepoept heeft, dus het lijkt me een kwestie van consequenter zijn in op het potje laten gaan. Binnenkort ben ikanderhalve week thuis dus dan gaan we zonder luier proberen.quote:Op zondag 29 september 2024 08:26 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Zou het niet te veel ‘zindelijk maken’ noemen, mijn ervaring is dat ze het meestal gaan doen als ze er zelf klaar voor zijn / zelf zin in hebben.
De mijne was met 2,5 dag- en nachtzindelijk. Vrij vroeg, maar normaler is het met een jaar of 3 overdag en ‘s nachts vaak pas (veel) later nog. Ook genoeg peuters in mijn omgeving die te eigenwijs zijn / waren om al naar het potje / de wc te gaan. Zou daarin je kind nu nog lekker volgen. Mee naar de wc nemen en gewoon een potje neerzetten, dan zie je wel wat ze doet (of niet). Praat ze al (een beetje)? Da’s ook wel fijn bij het zindelijk worden. Dan kunnen ze aangeven dat ze moeten / al geplast hebben.
Voor volledig zindelijk moet ze ruim vooraf kunnen aanvoelen te moeten plassen en dat stukje is iets waar ze fysiek klaar voor moeten zijn. (dat is denk ik ook wat Komkommerschijfje zegt)quote:Op zondag 29 september 2024 12:44 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ze gaat al regelmatig plassen op het potje, en zegt dat haar luier nat is of gepoept heeft, dus het lijkt me een kwestie van consequenter zijn in op het potje laten gaan. Binnenkort ben ikanderhalve week thuis dus dan gaan we zonder luier proberen.
Klinkt logisch, ik weet niet of R het al echt voelt aankomen, de ene keer zegt ze het en de andere keer houdt ze zich stil.quote:Op zondag 29 september 2024 13:11 schreef Elleska het volgende:
[..]
Voor volledig zindelijk moet ze ruim vooraf kunnen aangeven te moeten plassen en dat stukje is iets waar ze fysiek klaar voor moeten zijn. (dat is denk ik ook wat Komkommerschijfje zegt)
Met regelmatig op het potje zetten worden ze klokzindelijk en dat is ook al heel fijn hoor maar daarmee ben je helaas nog niet van de luiers af.
S plast vanaf 1 jaar al regelmatig op het potje. Daar ben ik mee begonnen omdat de ochtendluier zo bomvol was dat alleen een nachtluier genoeg absorptie had maar zo'n dik pakket is voor een kleintje dat net zelf loopt nogal sneu. Voor de zomervakantie hebben we een dag zonder luier geprobeerd. Hij roept 1 tel van te voren dat hij moet plassen of pas als alles al nat is dus hij voelt het nog niet vroeg genoeg aankomen om het potje te redden en volledig zindelijk te zijn. Komt vanzelf, de wil is er in iedergeval.
Bizar he?! En die van jou over een jaar al! In welke groep zit M. nu?quote:
Mooie datumquote:Op zondag 29 september 2024 08:56 schreef Donna het volgende:
[..]
Ohhh ik vind het zo spannend. 24 okt gaat A-tje wennen 😮💨
Ik pas het meteen aanquote:Op zondag 29 september 2024 12:16 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
De eerste 3 namen kunnen eigenlijk nog uit de OP.
Wat een mijlpaal he? Fijn dat het wennen goed gaat, en dat hij de ruimte krijgt om het zo op te bouwen. Doen ze nog moeilijk over zindelijkheid op school? Ons werd verteld dat af en toe een (plas)ongelukje geen probleem is, dan geven ze gewoon een schone broek. Dat geeft mij wel wat rustquote:Op zondag 29 september 2024 12:42 schreef Seven. het volgende:
Gefeliciteerd Loka en bami!
Colin is woensdag 4 geworden. Het wennen op school gaat best goed, we bouwen langzaam op dus van 3x 2,5 uur naar 5x 2,5 uur. Hij vindt school wel leuk dus dat is prima.
Zindelijk worden blijft een struggle, maar op school heeft hij van de week ineens helemaal uit zichzelf aangegeven dat hij naar de WC moest dus dikke prima. Komt vast wel goed ooit
.
En daarmee nemen we afscheid van dit topic. See you on the kleuter side allemaal!
Dat plassen op het potje deed Aapie ook al een hele tijd, maar het is inderdaad het echt van tevoren aangeven. Dat duurde echt nog een tijdje, hij zei vaak "ik moet plassen" en dan kwam het al. Maar uiteindelijk is het allemaal goedgekomen. Bij ons werkte eigenlijk het beste om gewoon helemaal naakt te gaan de hele dag, toen was het binnen een week gedaanquote:Op zondag 29 september 2024 12:44 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ze gaat al regelmatig plassen op het potje, en zegt dat haar luier nat is of gepoept heeft, dus het lijkt me een kwestie van consequenter zijn in op het potje laten gaan. Binnenkort ben ikanderhalve week thuis dus dan gaan we zonder luier proberen.
Geniet ze Bami!quote:Op donderdag 3 oktober 2024 15:08 schreef Bami het volgende:
Ik weet dat ze nog maar ruim een week 2 is, maar wat vind ik dit een fijne leeftijd zeg. Ben zo van haar aan het genieten.
Haha dat had ik met van 1 naar 2. Van 2 naar 3 vind ik juist heel relaxt. Ja, de peuterpubertijd ging echt heel hard aan en ze heeft een duidelijke eigen mening, maar ze begint nu echt heel erg haar eigen persoonlijkheid te ontwikkelen. Ze is heel sociaal en vrolijk. Zingt en kletst de oren van mijn kop af en iedere week wel een nieuwe skill.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 19:42 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Geniet ze Bami!
Ik wil je niet ontmoedigen. Die van mij wordt bijna drie maar terugkijkend vond ik het jaar tussen 2 en 3 het heftigste tot nu toe.
Zo is duidelijk iedere situatie anders.
Bij mijn kinderen klopt dat zeker wel ja. Mijn grote is echt zo'n zachtaardige lieverd.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 09:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Zijn meiden over het algemeen niet gewoon pittiger dan jongens? Al helemaal op deze leeftijd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oja daar heeft Pukje ook een handje van, maar dan zeg ik dus idd dat als zij niet kiest ik kies. Vindt ze niet heel chill, maar werkt tot nu toe aardig. En wat hier altijd goed helpt om haar op te vrolijken is liedjes zingen, dus dat doe ik dan vaak na zo'n moeilijk keuze moment.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:51 schreef douche-eendje het volgende:
Mag ik die optie ook Elleska?
Als ik hier 2 opties geef aan Anna krijg ik als antwoord 'allebei niet'
Dat krijg ik ook wel eens te horen en dan gaat dus de regel in dat ik mag kiezen. Waarbij het of een kwestie is van mijn keuze doorpakken of er wordt heel snel de andere optie gekozen (want wat ik kies is natuurlijk nooit goedquote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:51 schreef douche-eendje het volgende:
Dit ja!quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:51 schreef douche-eendje het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tegelijkertijd is het een enorme knuffelkont en ze wil ook nog veel opgetild worden, maar dat vind ik met haar 15kg ook niet altijd even chill. De verschillen in karakter met haar grote zus worden nu ook steeds duidelijker, leuk om te zien.
F. is ruim 3 en de hele trukendoos is al uitgeprobeerd.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 12:38 schreef Pinnenmutske het volgende:
Mijn nicht (oudste dochter van zus) kroop op der gat. Handje eronder en huppetee vooruit.
Was er maar een pauzeknopje.
Hoe voel je je daarbij? Is het dubbel, wel prima of helemaal kut?quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 10:52 schreef Cygne het volgende:
F. krijgt een loophulpmiddel. Hij zou fysiek kunnen lopen, hij doet het ook aan 1 vinger, maar liever niet. Hij kan gewoon prima op zijn knieën lopen en als hij ergens niet bij kan mcGuyvert hij wel een trapje. Hij zit op een reguliere psz en komt prima mee met de andere kinderen qua leeftijd. Doet alles mee. Behalve lopen en praten. Hij geeft ook non-verbaal aan dat hij dat gewoon niet gaat doen. Dan wijst hij naar ons en dan naar zijn voeten. "Papa, mama en grote broer lopen op voeten" en vervolgens naar zichzelf en naar zijn knieën "F loopt op knieën".
Ook wel iets wat bij zijn syndroom hoort, maar dat koppige werkt ook niet mee. Het boeit 'm gewoon niet.
Wel prima. Scheelt ook dat het geen schok is en we sinds de zwangerschap weten dat dit erbij kon horen. Wel heel blij met zijn kinderfysiotherapeut die meteen praktisch denkt en dingen regelt ipv gedoe met revalidatiecentrum met wachtlijsten, onderzoeken etc.quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 17:05 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Hoe voel je je daarbij? Is het dubbel, wel prima of helemaal kut?
Bing, Het Zandkasteel, Meneer Papier, Maan en Ik, Bassie en Adriaan, Kiri en Lou, Hoi Duggee… en vast nog wel meer wat ik nu even niet kan bedenken. Er wordt gekeken via NPO Start, YouTube en old school dvd’s.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 22:15 schreef Smart_ass het volgende:
Welke tv-programma’s worden er bij jullie gekeken? Ik heb een tweejarige en een vierjarige. Ik wil dat er hier weer Nederlandse programma’s gekeken worden maar ik heb geen idee wat leuk is?
Blueyquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 10:37 schreef Bami het volgende:
Via Disney+ kijken wij graag Bluey. Verder is Juf Roos hier populair en de Teletubbies. De laatste tijd ook Nijntje wel wat meer. Die laatste drie kijken we allemaal via youtube.
Echt hè? Mijn oudste (12) kijkt het ook graag mee en die gaat dan ook echt dingen bij zijn halfzusje (peuter, niet mijn kind) uitproberen. Zo tofquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 12:09 schreef Bami het volgende:
Ja we kijken het omdat ik benieuwd was, niet omdat zij erom vroeg.En kijken dus ook alleen Bluey als ik mee kan kijken.
![]()
Vind het echt heel fijn om te kijken, en geeft soms ook mooie inspiratie of inzichten over hoe je dingen aan kan pakken thuis!
Ik vind peppa best gemeen. Vooral over het formaat van papa big. Maar ik begreep van een vriendin ook dat het in het Engels beter te doen is dan in het nl's.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 15:30 schreef Smart_ass het volgende:
Oh ik vind Peppa heel leuk.
What is a weed grandpa? A weed is a cheeky plant, growing in the wrong spot.
Maargoed ze zijn weer een beetje peppa moe. En juf Roos ook. Dus ik ga de andere suggesties uitproberen.
Voor de film momenten, de film van Dikkie Dik is nu beschikbaar via verschillende kanalen ( https://www.instagram.com(...)MXVyOTZpcnppMDJibA== )quote:Op donderdag 10 oktober 2024 22:15 schreef Smart_ass het volgende:
Welke tv-programma’s worden er bij jullie gekeken? Ik heb een tweejarige en een vierjarige. Ik wil dat er hier weer Nederlandse programma’s gekeken worden maar ik heb geen idee wat leuk is?
Ik vind het echt fantastisch. Lekker ‘langzaam’, geen geblèr, lieve en leuke liedjesquote:Op maandag 14 oktober 2024 23:04 schreef littledrummergirl het volgende:
maan en ik is zo lekker zenjammer dat daar online niet zoveel van te vinden is (vooral liedjes)
uien!quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 06:46 schreef eponine het volgende:
[..]
Ik vind het echt fantastisch. Lekker ‘langzaam’, geen geblèr, lieve en leuke liedjes![]()
Heb je het item van Arjen Lubach hierover al gezien?quote:Op woensdag 16 oktober 2024 13:45 schreef DjVero het volgende:
Cocomelon is hier de absolute favoriet! "Coco kijkeeeee"??
Nee, link?quote:Op woensdag 16 oktober 2024 13:55 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Heb je het item van Arjen Lubach hierover al gezien?
Aapie is nog steeds van het bij alles geholpen worden, vindt hij wel lekker makkelijkquote:Op vrijdag 4 oktober 2024 08:48 schreef Bottoms_up het volgende:
Vorige keer was het van 2 naar 3 de hel. Nu is het van 1 naar 2 veel pittiger. Leuk man zo'n tweede. Dan denk je het een beetje te snappen en dan veranderen ze alle regels.
Met de oudste was het een gevecht om m zindelijk te krijgen. Uiteindelijk net op tijd voor school gelukt met redelijk wat ongelukjes in het begin. Maggie is nu zichzelf op eigen initiatief zindelijk aan het maken.
Het klinkt leuker dan het is![]()
Ze wil alles zelf doen en potjes zijn haar te min. Ze kan met een opstapje prima de wc op en die heeft een verkleinbril. Maar ze gaat meestal niet ver genoeg zitten en we mogen niet helpen. Ik mag meestal nog niet eens in de buurt zijn. Dan word ik weggeduwd met "mama elpe nè, mama daa".
Dat alles (letterlijk elke stap vanaf ze haar ogen open doet tot ze bij het kdv is) zelf willen doen is echt een oefening in geduld. En maar aanvaarden dat ik voorlopig nooit meer op tijd kom. Dat is voor mij wel een dingetje.
Maar op de goede momenten is ze gewoon fantastisch. Echt een heerlijk kind met veel humor.
En, hoe gaat het nu?quote:Op zaterdag 5 oktober 2024 10:52 schreef Cygne het volgende:
F. krijgt een loophulpmiddel. Hij zou fysiek kunnen lopen, hij doet het ook aan 1 vinger, maar liever niet. Hij kan gewoon prima op zijn knieën lopen en als hij ergens niet bij kan mcGuyvert hij wel een trapje. Hij zit op een reguliere psz en komt prima mee met de andere kinderen qua leeftijd. Doet alles mee. Behalve lopen en praten. Hij geeft ook non-verbaal aan dat hij dat gewoon niet gaat doen. Dan wijst hij naar ons en dan naar zijn voeten. "Papa, mama en grote broer lopen op voeten" en vervolgens naar zichzelf en naar zijn knieën "F loopt op knieën".
Ook wel iets wat bij zijn syndroom hoort, maar dat koppige werkt ook niet mee. Het boeit 'm gewoon niet.
Ik vind het doodengquote:Op maandag 14 oktober 2024 23:04 schreef littledrummergirl het volgende:
maan en ik is zo lekker zenjammer dat daar online niet zoveel van te vinden is (vooral liedjes)
Ja dit, als F. de kans krijgt, zet ze een filmpje op van Koreaanse kinderen die allemaal veel te hypere dansjes doen met allemaal unicorns, smilies in alle kleuren, poepemoticons en noem het maar op. :’)quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:53 schreef June. het volgende:
Cocomelon komt er hier écht niet in, wat een verschrikking. Na het item van Arjan Lubach bevestigd mijn mening alleen maar![]()
Hier heeft vriend oudere peuterseries op onze shield gezet, echt heel leuk. Hij wil nu dus ook gewoon TikTak, Sesamstraat, BoesBoes, Pingu, Knofje, Pieter Post, etc kijkenEllie de Olifant op NPO is ook een hit.
Oudste van 5 kijkt soms op Youtube kids (helaas via kindjes van de bso afgekeken) naar muizen of hamsters die door een parcours/doolhof moeten lopen![]()
Ik heb niet veel vragen gesteld. Ik wilde weten wat ze konden bieden aan kinderen die niet gemiddeld zijn (beide kanten op) en wat ze doen tegen pesten. Voor de rest lette ik op de sfeer en hoe de kinderen erbij liepen. Die leken vrolijk en ontspannen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:04 schreef Lokasenna het volgende:
Wij hebben maandag rondleiding op de basisschool!
Voelt wel heel erg vroeg maar het schijnt normaal te zijn om bij 2 jaar te gaan rondkijken
Nog tips waarop te letten en naar te vragen?
Balen dat het nog weinig tot geen zoden aan de dijk zet. Kan ik even met je meedenken in een PB?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:23 schreef Bottoms_up het volgende:
Bluey en paw patrol zijn hier favoriet. Skye is alles. Soms kijkt ze mee met haar broer naar spidey of de smurfen. Cocomelon zet ik af als ze er per ongeluk op uit komt. Ik vind het vreselijk.
Logopedie gaat mweh. Vandaag bracht de logopediste tos en kentalis al ter sprake (vanwege de wachtlijsten, moest het over een paar maanden nodig zijn) maar dat viel me een beetje verkeerd. Ze is nu 4 of 5 keer geweest en laat nlg altijd maar een fractie zien van wat ze thuis doet. Laat ze maar eerst eens dat gehoor testen want zij wil dat pas na 3 maanden behandelen doen. Laten we haar ff een kans geven voor we een volgende stap nemen. Ze heeft nog geen idee wat het probleem zou kunnen zijn. Wat ik vandaag gezien heb en thuis ook merk is dat uitlokken amper werkt. Ze heeft het onmiddellijk door en klapt dicht. Is dat koppigheid, faalangst of kan ze het echt niet, geen idee. Ik had na een paar sessies geen mirakels verwacht maar meteen willen doorverwijzen ook niet.
Dat is schrikken Bottoms.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:23 schreef Bottoms_up het volgende:
Logopedie gaat mweh. Vandaag bracht de logopediste tos en kentalis al ter sprake (vanwege de wachtlijsten, moest het over een paar maanden nodig zijn) maar dat viel me een beetje verkeerd. Ze is nu 4 of 5 keer geweest en laat nlg altijd maar een fractie zien van wat ze thuis doet. Laat ze maar eerst eens dat gehoor testen want zij wil dat pas na 3 maanden behandelen doen. Laten we haar ff een kans geven voor we een volgende stap nemen. Ze heeft nog geen idee wat het probleem zou kunnen zijn.
Wij hebben vooral onze ogen goed de kost gegeven. Hoe is de interactie tussen leraar en de kinderen. Tussen de kinderen onderling. Hoe is de sfeer. Ziet het er allemaal een beetje geordend uit.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:04 schreef Lokasenna het volgende:
Voelt wel heel erg vroeg maar het schijnt normaal te zijn om bij 2 jaar te gaan rondkijken
Ik heb ook met andere ouders&kinderen gesproken over hoe zij de school ervaren. Daar hoor je nog het meeste van namelijkquote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:04 schreef Lokasenna het volgende:
Wij zijn er best makkelijk in geweest hoor, schoolkeuze. 2 scholen in de buurt waarvan 1 geen optie voor ons is. De school die het is geworden zit bij ons in de straat en alle kinderen uit de wijk gaan er naar toe.quote:
Wij hadden door covid geen rondleiding destijds, maar hebben toen rondgevraagd bij andere ouders over de verschillende scholen waar we geïnteresseerd in waren. Dat geeft al best een goed beeld!quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:04 schreef Lokasenna het volgende:
Wij ook hoor. 4 scholen in het dorp waarvan 1 een straat verder. We zijn alleen daar gaan kijken. Het werd die school tenzij we er een slecht gevoel bij hadden. Het is uiteindelijk ook een ontzettende luxe gebleken om zo dicht bij school te wonen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 06:47 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Wij zijn er best makkelijk in geweest hoor, schoolkeuze. 2 scholen in de buurt waarvan 1 geen optie voor ons is. De school die het is geworden zit bij ons in de straat en alle kinderen uit de wijk gaan er naar toe.
Vooral je eigen gevoel volgen, vragen wat ze doen voor het niet gemiddelde kind en spreek wat ouders met kinderen op die school (evt via de MR van school). Verhalen van mensen die geen kind op die school hebben (oftewel van horen zeggen), zijn nutteloos imo.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:04 schreef Lokasenna het volgende:
Kijk vooral ook of de BSO bij jouw school komt. Hier is de keuze niet reuze zegmaar. BSO van school zelf (wel fijn, want ze blijven gewoon in het gebouw) en sinds de meivakantie nog een externe, kleinschalige partij.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 13:21 schreef Bami het volgende:
De BSO die mijn voorkeur heeft accepteert pas inschrijvingen vanaf 3 jaar. Maakt wel dat ik twijfel of ik dan niet op meerdere plekken moet inschrijven net als met het KDV? Gedoeoeoe.
Was dat een bewuste keuze van jullie geweest of is het jullie niet aangeboden? Hier was ook het taalbegrip laag op de test.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 22:54 schreef Bottoms_up het volgende:
@:LauriLynne idd nog geen audiologisch onderzoek gehad. Ze heeft twee keer een test gehad (schlichting). Begrip was prima. Productie was zoals verwacht een drama omdat ze niet meewerkte. Nu nog doet ze alleen waar ze zin heeft. Story of her life![]()
Uitlokken werkt tot nu toe alleen met woorden die ze al kent. Vandaag deed de logopediste echt haar best, met veel geduld. En Maggie keek telkens met een klein lachje op naar mij. Leek op een bepaald moment alsof ze mij wilde laten weten hoe sneu ze het vond![]()
@:Komkommerschijfje, als je nog inzichten hebt zijn die altijd welkom!
Het is nog niet aangeboden. Ik ga volgende week vragen of het niet eerder kan.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 22:44 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Was dat een bewuste keuze van jullie geweest of is het jullie niet aangeboden? Hier was ook het taalbegrip laag op de test.
Maggie klinkt als een dame met een goed gevormde eigen mening.
Alsof ik over F. lees.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 09:19 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Het is nog niet aangeboden. Ik ga volgende week vragen of het niet eerder kan.
Een eigen mening heeft ze ja![]()
Donderdag is de logopediste een half uur bezig geweest om haar het woord bal te laten zeggen. Zou ook een nieuw woord zijn. Niks. Gisteren dacht ik ff door te pakken dus ik hou een bal voor haar: "wat is dit?" Maggie zonder pauze: "Bal".
Ik heb t maar gefilmd voor volgende week
Ik wil enkel haar gehoor laten checken en daarna is gewone logopedie goed genoeg voor mij. Ze is in september pas voor de eerste keer gegaan. Dit was de 6de sessie waarbij de eerste 3 intake en testen waren. Er is nog geen band, ze voelt zich niet vrij genoeg om te praten. Het gaat met kleine stapjes beter.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:37 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik zou toch aansturen op eerder onderzoek, inderdaad. Toen ik nog in de praktijk werkte en zag dat een kind helemaal niets deed of kon met mijn aanbod en dat na een aantal weken / verschillende aanpakken, besprak ik gelijk met ouders dat we onderzoek op een andere locatie konden overwegen. En dat de mensen daar goed mee zouden kunnen kijken en denken met het vervolg. Is altijd goed gegaan qua gesprek. Ik vind het juist je kracht als professional als je ook aan durft te geven dat je op dat moment niet verder komt of handelingsverlegen bent. Het is bij mij op 1 hand te tellen geweest, maar iedere keer leverde eerst onderzoek bij een gespecialiseerd centrum wel echt goede informatie op waar we mee verder konden. Het AC kan ook meedenken over bepaalde behandelmethodes, bijvoorbeeld bij forse spraakproblematiek.
Nu testte ik zelf wel altijd de kinderen op talig vlak als ik daar twijfels over had of als daar een hulpvraag lag, is me ook nog nooit gebeurd dat ik daar een totaal ander kind zag dan tijdens vrijere momenten. Band opbouwen is gewoon zo belangrijk.
@:Bottoms_up: werkt jullie logo aan tafel met Maggie of op de grond? Vond ik zelf bij die kleintjes ook altijd zoveel verschil maken. En wat voor aanbod heeft ze qua materiaal? Veel concreet spul of plaatjes?
Het onderzoek viel mij erg mee. We zijn er een paar uur mee zoet geweest.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 17:01 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Ik wil enkel haar gehoor laten checken en daarna is gewone logopedie goed genoeg voor mij. Ze is in september pas voor de eerste keer gegaan. Dit was de 6de sessie waarbij de eerste 3 intake en testen waren. Er is nog geen band, ze voelt zich niet vrij genoeg om te praten. Het gaat met kleine stapjes beter.
Tot nu toe enkel aan tafel. Vorige keer wilde de logo op de grond maar maggie weigerde. Het is al een hele stap dat ze zelf aan tafel wil zitten en niet op mijn schoot.
Ik verwacht ook dat als ze er niet uitkomt ze eerst binnen de praktijk op zoek gaat naar ervaringen en eventueel een andere aanpak. Het is een grote praktijk met meerdere locaties. Vraag ik dan teveel?
De rest van haar ontwikkeling gaat prima. Uit de SNEL-test komt "geen bijzonderheden" als resultaat.
Nu zal ik vast zo'n ouder zijn die de problemen van haar kind niet kan inzien. Ik wil haar graag helpen als ze zich dan beter kan uitdrukken en dat helpt met frustratie.
Maar ik merk wat weerstand om nu al nog verder te gaan. Ze had het over kentalis en werken in groepjes en taalbad en zo. Ik laat haar voorlopig liever bij haar vrienden van het kdv spelen.
En alleen gehoor testen is ook genoeg in dit geval, hè. Ik denk dat je mijn ‘verder onderzoek’ verkeerd geïnterpreteerd hebt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 17:01 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Ik wil enkel haar gehoor laten checken en daarna is gewone logopedie goed genoeg voor mij. Ze is in september pas voor de eerste keer gegaan. Dit was de 6de sessie waarbij de eerste 3 intake en testen waren. Er is nog geen band, ze voelt zich niet vrij genoeg om te praten. Het gaat met kleine stapjes beter.
Tot nu toe enkel aan tafel. Vorige keer wilde de logo op de grond maar maggie weigerde. Het is al een hele stap dat ze zelf aan tafel wil zitten en niet op mijn schoot.
Ik verwacht ook dat als ze er niet uitkomt ze eerst binnen de praktijk op zoek gaat naar ervaringen en eventueel een andere aanpak. Het is een grote praktijk met meerdere locaties. Vraag ik dan teveel?
De rest van haar ontwikkeling gaat prima. Uit de SNEL-test komt "geen bijzonderheden" als resultaat.
Nu zal ik vast zo'n ouder zijn die de problemen van haar kind niet kan inzien. Ik wil haar graag helpen als ze zich dan beter kan uitdrukken en dat helpt met frustratie.
Maar ik merk wat weerstand om nu al nog verder te gaan. Ze had het over kentalis en werken in groepjes en taalbad en zo. Ik laat haar voorlopig liever bij haar vrienden van het kdv spelen.
Qua zelfstandigheid mogen we niet klagen. Ze verschoont tegenwoordig meestal zichzelf. Inclusief poep uit de luier in de wc gooien. Ze komt ons gelukkig wel even halen als dat misgaat![]()
En vaak is dat niet. Ze poept meer dan de helft van de keren op de wc.
Hmm, lastig te zeggen. Als je met je 2-jarige bij het CB komt en je aangeeft dat je kind letterlijk nog niet spreekt, dan wordt er hopelijk wel aangegeven dat eerst testen wenselijk is. Ook als ouders zeggen dat het kind alles begrijpt, want dat is soms echt wel lastig in te schatten.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 19:19 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Het onderzoek viel mij erg mee. We zijn er een paar uur mee zoet geweest.
Er werden hier 4 dingen bekeken tijdens het onderzoek. De taalontwikkeling, de algemene ontwikkeling, de cognitie en het gehoor.
Ik snap dat zonder verder onderzoek je terugschrikt voor verdere stappen.
Hier kwam behalve een taalachterstand uit de de overige zaken normaal waren (zover te testen bij 2,5 jaar).
Hier zijn we op het consultatiebureau geweest deze week. Ik begin een beetje beter te begrijpen sommige daarover niet zo positief zijn, laat ik het zo zeggen.
We kwamen extra voor de taalontwikkeling. Ik had niet het gevoel dat ze het verslag van het audiologisch centrum echt gelezen hadden. Reageerde weinig op wat ik zei. En kwamen met nogal afgezaagde adviezen.
Komkommer weet jij waar het verschil vandaan komt dat sommige kinderen eerst uitgebreid getest worden en andere kinderen direct worden doorverwezen naar logopedie? Gaat dat op inschatting van de verwijzend arts? Zijn dat regionale verschillen in aanpak?
Ik snap jouw rant maar soms hebben mensen bepaalde ervaringen met de zorg. En dat zie ik dan heel breed. Dan word je soms iets voorzichtiger. Ik geloof echt in de goede bedoelingen van de meeste mensen. Maar het hangt er echt vanaf wie je treft. Je hoort in de omgeving ook veel verhalen van labeltjes en problemen op school. Hier op fok zijn er ook een aantal voorbeelden.quote:Op zondag 20 oktober 2024 07:54 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
En alleen gehoor testen is ook genoeg in dit geval, hè. Ik denk dat je mijn ‘verder onderzoek’ verkeerd geïnterpreteerd hebt.
Meestal beginnen ze daar ook mee. Dat is het minst tijdrovend en levert vaak al goede info op. Heeft het kind een voldoende gehoor om tot normale taalontwikkeling te kunnen komen? Even los van eventueel aanwezige taalontwikkelingsstoornis, maar die diagnose komt pas veel en veel later (na een half jaar logopedie geen tot geringe vooruitgang, blijvende lage scores op taaltesten, communicatief onvoldoende of beperkt redzaam richting anderen).
Ik vind het jammer dat ‘verder onderzoek’ regelmatig opgevat wordt als ‘er is iets aan de hand met mijn kind’. Nee, dat zeg ik helemaal niet. Ik opper het, omdat ik uit wil sluiten dat een gemist gehoorprobleem (en dat gebeurt echt vaker dan je denkt, vooral bij kinderen die om de haverklap verkouden zijn en niet jammeren bij oorpijn en oorontstekingen) invloed heeft op die zo belangrijke eerste jaren. Hier wordt de basis gelegd, zo jammer als een gemist gehoorverlies hier debet aan is. Ik zie dagelijks wat dit nu doet voor leerlingen op mijn school. Sommigen hebben een fors gehoorverlies van meer dan 50 dB en die hebben last van blijvende taalproblemen. En nee, waarschijnlijk is dit niet aan de hand bij Maggie, maar dan heeft er in ieder geval iemand anders met goede kennis meegekeken. Op het CB en bij de huisarts kan dat echt niet. En ik kan zelf ook geen gehooronderzoek afnemen, ik heb geen geluidsdichte ruimte en allerlei geavanceerde apparatuur tot mijn beschikking. En als de logopedist op het AC andere bijzonderheden / opvallendheden ziet waarvan hij/zij denkt dat er verder gekeken moet worden, dan wordt dat gewoon besproken.
Sorry voor mijn rant en het is niet negatief bedoeld, maar ik schrik er soms van dat ouders gelijk gaan steigeren als je het woord ‘onderzoek’ of ‘test’ laat vallen. Dan is er toch ergens in de maatschappij echt iets mis gegaan de afgelopen jaren en jaren. Probeer sommige dingen eens los te zien van het schoolsysteem, a.u.b.. Ik (en ik durf te zeggen: haast al mijn collega’s) ben er niet op uit om maar gewoon voor de lol te testen. Nee, wij hebben vier jaar gestudeerd om in te schatten of we zelf voldoende kunnen betekenen of dat we hulp van meer gespecialiseerde mensen nodig hebben.
Verkoudheid hóéft niet samen te hangen met gehoorverlies en taal-spraakproblemen (lees: een achterstand), maar het is vaak een van de makkelijkste dingen om uit te sluiten / te bevestigen of eventueel gebrek aan spreken verklaard kan worden door (tijdelijk) gehoorverlies. Ik heb ook leerlingen op school die door de neonatale gehoorscreening zijn geglipt, maar die toch een probleem in het binnenoor blijken te hebben, waardoor het gehoor langzaam maar zeker achteruit gaat. Of er is een plotseling medisch, ernstig probleem waardoor er ernstig gehoorverlies optreedt als het kind al geboren is. Dat zijn allemaal zaken die nauwelijks voorkomen, gelukkig maar, maar gehoor is vaak een rode vlag en dus een makkelijke om mee te nemen in je diagnostiek.quote:Op zondag 20 oktober 2024 10:55 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Ik snap jouw rant maar soms hebben mensen bepaalde ervaringen met de zorg. En dat zie ik dan heel breed. Dan word je soms iets voorzichtiger. Ik geloof echt in de goede bedoelingen van de meeste mensen. Maar het hangt er echt vanaf wie je treft. Je hoort in de omgeving ook veel verhalen van labeltjes en problemen op school. Hier op fok zijn er ook een aantal voorbeelden.
Ik wil haar eerst een kans geven om een band op te bouwen met Maggie voor we verder kijken en dan verwacht ik dat ze het ook een kans geeft. En dan doorverwijzen op basis van de resultaten (of gebrek daaraan). Ik weet niet welke soorten aanpak er zijn maar ik denk dat het zou helpen om tijdens het spel minder proberen uit te lokken. Als ze het doorheeft maakt ze er net een spel van iets niet te doen. Ze heeft graag de regie en doet het liefst alles op haar voorwaarden. Maar goed, het is niet mijn vakgebied.
Het zou mooi zijn als iemand een thuistest zou ontwikkelen voor kinderen die niet zo snel meewerken. En dan filmen ofzo. Zou een hoop tijd schelen![]()
Zelf had ik gehoor niet zo op de radar, misschien is dat een blinde vlek geweest. Mijn oudste was een orenkind met de hele tijd oorontstekingen. Dan was hij dagen uit de running met hoge koorts. En dan vond de KNO arts buisjes nog geen must met 10-15 dB gehoorverlies, de keuze werd bij ons gelegd. We hebben het toch gedaan, tweemaal zelfs. Maggie is regelmatig verkouden maar zelden echt ziek. Misschien hebben we dan foutief aangenomen dat het geen issue was.
Genoeg dingen die je kan doen:quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:50 schreef DjVero het volgende:
Wat doen jullie met de kleine zo met de herfst- en wintermaanden in het vooruitzicht? Met de zomer ga ik er regelmatig op uit; parkje, diertjes kijken, spelen in de tuin, naar een speeltuin, fietsen, het bos in, etc. etc. maar dan is het lekker weer en bovenal droog.
Dat is nu anders. Ik merk dat ik een beetje 'opgehokt' zit met haar; ik weet niet zo goed wat te doen binnen. Verder dan tekenen, liedjes luisteren of met een bal spelen kom ik niet echt. Bovendien zijn dat activiteiten die ze na een kwartiertje wel zat is. En ik ook. Daarnaast merk ik dat ze haar baby-speelgoed een beetje aan het ontgroeien is, hoewel ze dat zelf nog niet echt lijkt te accepteren.....
Tips om leuke dingen doen te doen ín het huis? Ze is 2,5.
Ja of peuter zwemmen. Bij ons mag je daarna ook nog vrij zwemmenquote:Op maandag 21 oktober 2024 12:22 schreef Morgane89 het volgende:
Of een leuke groepsles gaan doen, iets als peutergym of muziek op schoot?
Dank, dat verduidelijkt wel het een en ander.quote:Op zondag 20 oktober 2024 08:03 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Hmm, lastig te zeggen. Als je met je 2-jarige bij het CB komt en je aangeeft dat je kind letterlijk nog niet spreekt, dan wordt er hopelijk wel aangegeven dat eerst testen wenselijk is. Ook als ouders zeggen dat het kind alles begrijpt, want dat is soms echt wel lastig in te schatten.Als er twijfels zijn over of de taal-/spraakontwikkeling ver genoeg is voor die leeftijd, dan wordt meestal ‘gewoon’ logopedie geadviseerd om eens te kijken wat dat doet. Maar dat is wel een grijs gebied, hoor. Het wisselt denk ik ook wel per medewerker en in hoeverre ze nauw samenwerken met een logopedist. Ik zat vroeger in hetzelfde pand als het CB, dus ze liepen ook regelmatig langs om even laagdrempelig te overleggen.
Skipakken voor kinderen vd Lidl staan in de folder van deze weekquote:Op maandag 21 oktober 2024 19:09 schreef Tink89 het volgende:
Dik vest onder het pak als het echt winter is. En voor sneeuw heb ik skibroeken en -jassen ipv de pakken, want echt helemaal waterdicht zijn ze niet. Het blijft softshell.
Ik vond bij de kik (kick?) in Duitsland btw voor 14,99 hele toffe met dino's. Dus meteen meegenomen. Ik vind Ielm idioot duur en de Lidl heeft ze al een tijdje niet, geloof ik. Of ik heb ze volledig gemist dit jaar.
Zo, dat dansen was wel een succesje vnv, thnxquote:Op maandag 21 oktober 2024 10:58 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Genoeg dingen die je kan doen:
- Fort bouwen
- Schilderen/kleien
- Muziek maken (kan heel simpel met bijvoorbeeld ribbelflessen en een stokje, verschillende lengtes keukenrol/wc rol (vullen met rijst) etc)
- Dingen verstoppen en samen zoeken (speurtocht)
- Zelf verstoppertje spelen
- Puzzelen
- Verkleden
- Dansen
- Iets bakken
Etc
Ja same. Voor sneeuw heb ik een ander pak, en nu is zo’n softshell pak ook wel warm genoeg. Maar bij minder dan 10 graden vond ik zo’n snowsuit onzin maar is softshell wel echt te koud lijkt me, dus daar was ik een beetje zoekend in.quote:Op maandag 21 oktober 2024 19:09 schreef Tink89 het volgende:
Dik vest onder het pak als het echt winter is. En voor sneeuw heb ik skibroeken en -jassen ipv de pakken, want echt helemaal waterdicht zijn ze niet. Het blijft softshell.
Ik vond bij de kik (kick?) in Duitsland btw voor 14,99 hele toffe met dino's. Dus meteen meegenomen. Ik vind Ielm idioot duur en de Lidl heeft ze al een tijdje niet, geloof ik. Of ik heb ze volledig gemist dit jaar.
Dirk Scheele heeft wat liedjes waarin je de tekst alleen maar hoeft te volgen, en zo zijn er nog wel meer liedjes waarbij je niet heel creatief hoeft te doen.quote:Op maandag 21 oktober 2024 20:26 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zo, dat dansen was wel een succesje vnv, thnx
Heb je ook nog wat leuke tips voor video's waarmee ze danspasjes na kan doen? Veel verder dan 1 of andere yoga-snuivende Roos en 3 sexy meiden kwam ik niet.....(die veel te snel gingen voor haar)
Naar buiten met alle nattig- en viezigheid houdt ze (lees: papa) niet van
Ik kreeg argwaan toen de kleuter twee keer aan mij vroeg "Mama, mag je eigenlijk op de muur tekenen?quote:Op maandag 21 oktober 2024 22:42 schreef Lemijn het volgende:
Mijn peuter roept nog steeds uit het niets Europapa. Soms geef ik daar gehoor aan.
Maar Aure, misschien had je die dag nog niet expliciet gezegd dat dat niet mocht? Wat stelde het voor trouwens?
Mijnes heeft als nieuwe hobby op zijn handen en armen tekenen, dat weerkeer ik opeens een stuk meer.
Ik zet altijd 'gewoon' muziek op. Meestal wel een kinderplaylist. Mijn peuter houdt ook enorm van KvK, vooral ZiggZagg. Als dat opstaat is dat garantie voor dansen.quote:Op maandag 21 oktober 2024 20:26 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zo, dat dansen was wel een succesje vnv, thnx
Heb je ook nog wat leuke tips voor video's waarmee ze danspasjes na kan doen? Veel verder dan 1 of andere yoga-snuivende Roos en 3 sexy meiden kwam ik niet.....(die veel te snel gingen voor haar)
Naar buiten met alle nattig- en viezigheid houdt ze (lees: papa) niet van
Oh noquote:Op maandag 21 oktober 2024 22:34 schreef Aure het volgende:
De binnenactiviteiten van mijn peuter (3.5) bestaan o.a. uit:
- dansen op de DD company mini disco playlist op Spotify
- spelen met magnetisch speelgoed icm de triljoen dino's en dieren
- houten treinbaan
- lego
- kleien/tekenen/schilderen
- koekjes bakken als ik daar zin in heb
- orbeez in een bak
- spelletjes spelen op zn peuters
En zn nieuwe favoriet...
[ afbeelding ]
... tekenen op de muur![]()
Dat werkt niet bij haar. Ze luistert geen liedjes, ze kijkt naar liedjes en dan is ze volledig in trance, dus geen beweging meer in te krijgen.quote:Op maandag 21 oktober 2024 20:49 schreef Lemijn het volgende:
Ik zet gewoon de radio aan, mijn peuter danst op alles.
Ik zou niet inzetten op nadoen maar gewoon op zelf doen.
Ja maar da's geen softshell ;-)quote:Op maandag 21 oktober 2024 19:40 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Skipakken voor kinderen vd Lidl staan in de folder van deze week
Hier werd laatst in de auto naar een Frank Ocean album gewezen, toen voelde ik me even het vrouwtje zegquote:Op dinsdag 22 oktober 2024 06:33 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Onze dochter houdt heel erg van de Purple Disco Machine.En Tina Turner om te luisteren, iets met goede smaak vanuit ons. In de auto vraagt ze zelf om beiden, afhankelijk van haar stemming en het moment van de dag.
Oei, Aure. Hier gelukkig nog nooit aan de hand gehad, afkloppen.
Abel deed zijn eerste dansje op Dopemine van Purple Disco Machine, zich vasthoudend aan de tafel en hupsend met z'n billetjesquote:Op dinsdag 22 oktober 2024 06:33 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Onze dochter houdt heel erg van de Purple Disco Machine.En Tina Turner om te luisteren, iets met goede smaak vanuit ons. In de auto vraagt ze zelf om beiden, afhankelijk van haar stemming en het moment van de dag.
Oei, Aure. Hier gelukkig nog nooit aan de hand gehad, afkloppen.
We hebben nog niet gevlogen, maar bij lange autoritten zijn hier een bluetooth koptelefoon + luisterverhaaltjes gedownload op een telefoon (bijv. Bobo of Dikkie Dik op Spotify) een groot succes.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 11:07 schreef Bami het volgende:
Zo. Ik moet wel een beetje terugkomen op dat het zo genieten is.
Ik helemaal pedagogisch verantwoord 2 keuzes geven, ze kiest ook, maar heeft instant spijt van haar keuze, wil dan het andere, en switcht daarna weer terug. En als ik daar niet aan mee werk is het intens groot verdriet. Ik was gisteren echt gesloopt. Vanochtend leek het weer die kant op te gaan maar draaide ze gelukkig een beetje bij, ben benieuwd hoe het vanavond na een dag opvang is. Fingers crossed dat ze deze keer wel een normale dut doet.
Oh en wij vliegen begin december naar Kaapverdië. naast the obvious schermpjes, snacks en onze Timio; hebben jullie nog briljante tips voor vermaak tijdens 6 uur vliegen?
Ik merk daar bij Anna wel verschil in. Vooral de dikkie dik verhaaltjes vind ze erg leuk, die zijn ook echt wel korter dan die op de Timioquote:Op donderdag 24 oktober 2024 11:40 schreef Bami het volgende:
De verhaaltjes op de Timio kunnen haar vooralsnog niet interesseren dus ik twijfel hoe leuk ze luisterverhalen dan gaat vinden. Maar kleine moeite om het te proberen natuurlijk!
Wij zijn naar Thailand gevlogen en ik had een paar cadeautjes gekocht van tevoren die ik kon geven als afleiding tijdens de vlucht. Ik heb er geloof ik maar 1 hoeven geven, de rest van de tijd zat meneer lekker een serietje te kijken of lag hij te slapenquote:Op donderdag 24 oktober 2024 11:07 schreef Bami het volgende:
Ik helemaal pedagogisch verantwoord 2 keuzes geven, ze kiest ook, maar heeft instant spijt van haar keuze, wil dan het andere, en switcht daarna weer terug. En als ik daar niet aan mee werk is het intens groot verdriet. Ik was gisteren echt gesloopt. Vanochtend leek het weer die kant op te gaan maar draaide ze gelukkig een beetje bij, ben benieuwd hoe het vanavond na een dag opvang is. Fingers crossed dat ze deze keer wel een normale dut doet.
Oh en wij vliegen begin december naar Kaapverdië. naast the obvious schermpjes, snacks en onze Timio; hebben jullie nog briljante tips voor vermaak tijdens 6 uur vliegen?
Zo'n magnetisch tekenbord, een waterwow-kleurboekje, maar ook gewoon Playmobilpoppetjes was ze hele verhalen mee uitspeelt. Boekjes ook..quote:Op donderdag 24 oktober 2024 11:07 schreef Bami het volgende:
Gefeliciteerd met je kleuterquote:Op donderdag 24 oktober 2024 20:01 schreef MaJo het volgende:
Tevens zwaai ik af hier, Aapie is nu officieel peuter-af. De eerste schooldag ging goed maar hij was wel afgedraaid. Morgen nog een halve dag en dan lekker op vakantie
Tot bij de kleuters
Hij heeft een peuterbed gekregen en toen een paar weekjes dunne slaapzak + dekentje gehad. En toen wilde hij zelf geen slaapzak meer. Dekbed vindt hij meestal nog steeds niet fijn trouwens, dus hij slaapt onder een deken in een warme pyjama.quote:Op zaterdag 2 november 2024 00:03 schreef Lokasenna het volgende:
Nog gefeliciteerd Majo!
Vanaf wanneer zijn jullie peuters onder een dekbed gaan slapen in plaats van in een slaapzak?
Hier blijft de peuter ook lekker zo lang mogelijk in haar ledikantquote:Op zaterdag 2 november 2024 10:41 schreef eponine het volgende:
R ligt sinds dit voorjaar onder een dekbed, met slaapzak want dat vindt ze fijn. Ze slaapt ook nog in haar ledikant (140x70) met beide hoge zijkanten erop, want dat vindt mama fijn. Ze heeft ook nul behoefte om zelf uit bed te komen (net als haar broer), dus ik vind het nog wel even prima.
Ja, maar die glijden net zo makkelijk. Beste optie is een bed met een uitvalbescherming/rand. Als dat er niet is, glijdt het toch een keertje af.quote:Op zaterdag 2 november 2024 10:23 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier sinds ze overging naar peuterbed, was afgelopen april. Ruim 2 dus. Ik heb alleen het idee dat ze snel wakker wordt door het dekbed dat dan steeds afglijdt, ik moet het ‘s nachts ook zeker twee keer weer over haar heen leggen.
Zijn hier ervaringen met verzwaringsdekens? Geen idee of het soelaas biedt, maar als het voor meer rust en (langer) doorslapen zorgt…
Bij L direct toen het mocht met 2 jaar omdat hij zelfs met slaapzak uit met een snoekduik zijn ledikant klom.quote:Op zaterdag 2 november 2024 00:03 schreef Lokasenna het volgende:
Nog gefeliciteerd Majo!
Vanaf wanneer zijn jullie peuters onder een dekbed gaan slapen in plaats van in een slaapzak?
Jammer. Ze heeft zowel aan het hoofdeind als aan het voeteneinde een stukje opstaande rand, dat dekbed glijdt er dan precies tussendoor. Een slaaptunnel zou dan beter werken, maar daar vind ik daar nog zo jong voor.quote:Op zaterdag 2 november 2024 17:46 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ja, maar die glijden net zo makkelijk. Beste optie is een bed met een uitvalbescherming/rand. Als dat er niet is, glijdt het toch een keertje af.
Ze kan het prima zelf, maar ze is haar dekbed vaak ‘s nachts gewoon kwijt in het donker. :’) En ze heeft een klein nachtlampje, maar als hij op de grond ligt, ziet ze hem toch niet.quote:Op zondag 3 november 2024 20:06 schreef Tink89 het volgende:
Kun je haar overdag eens laten oefenen met zelf terugleggen? En een losse bedrand kan ook helpen. Ikea heeft ze, maar ze zijn ook bij prenatal enzo verkrijgbaar. Je kunt ze dan gewoon onder de matras schuiven
Totdat je te horen krijgt dat je stom bent en dat je je niet moet bemoeien.quote:Op dinsdag 5 november 2024 10:04 schreef Lokasenna het volgende:
Ik had deze week wel een smeltmoment.
Ik zei tegen R. Jij bent lief, zegt ze terug 'mama ook lief' met een knuffel
Wat fijnquote:Op zondag 10 november 2024 13:40 schreef Cygne het volgende:
F. heeft zijn loophulpmiddel gekregen vrijdag, eerst was hij nukkig en boos. Wees hij dat de fysio er lekker zelf in moest. Nu rent hij door de straat en vraagt er zelf om. Zo fijn, hij werd echt te zwaar om te tillen en hij vindt het zo tof om als een grote jongen met zijn broer samen te lopen.
Mooi dat hij het zo snel zo goed oppakt!quote:Op zondag 10 november 2024 13:40 schreef Cygne het volgende:
F. heeft zijn loophulpmiddel gekregen vrijdag, eerst was hij nukkig en boos. Wees hij dat de fysio er lekker zelf in moest. Nu rent hij door de straat en vraagt er zelf om. Zo fijn, hij werd echt te zwaar om te tillen en hij vindt het zo tof om als een grote jongen met zijn broer samen te lopen.
S krijgt ook dingen voor de treinbaan. extra bochten want die komen ze altijd tekort en extra houten blokjes voor bij de kraan.quote:Op donderdag 21 november 2024 19:35 schreef Lokasenna het volgende:
Wat gaan jullie de peuters als sinterklaascadeau geven? R. krijgt een setje autootjes voor de treinbaan. Verder nog weinig inspiratie, het kind heeft al zoveel
Super fijn dat Purk zo’n inhaalslag gemaakt heeft!quote:Op donderdag 21 november 2024 20:05 schreef LauriLynne het volgende:
Voor degene die purks verhaal over de taalontwikkeling gevolgd hebben. Ze is de afgelopen weken getest door de logopedist. En alle uitkomsten zijn genormaliseerd in een half jaar. Alleen het advies de huisarts te consulteren vanwege vergrootte amandelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |