abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 10 juli 2024 @ 15:47:58 #1
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214235724
Welkom in het Peutertopic!!

... en weer verder!

Verjaardagen van de peuters
- Peejtur: LL, oktober 2020
- MaJo: Aapie, 24 oktober 2020
- Donna: A-tje, november 2020
- Arvensis: Z. november 2020
- Gogo83: J, 13 januari 2021
- Bienelientje: J., februari 2021
- kwakz0r: Pep, 19 maart 2021
- Morgane89: J, mei 2021
- Komkommerschijfje: F., 16 augustus 2021
- Douche-eendje: Anna, 7 oktober 2021
- _Lily_: J, 10 oktober 2021
- TheGirlNextDoor: Bambi, 7 november 2021
- eponine: R, 4 januari 2022
- Lokasenna: R., september 2022
- Bami: Pukje, 24 september 2022

[ Bericht 9% gewijzigd door MaJo op 29-09-2024 22:04:35 ]
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator woensdag 10 juli 2024 @ 15:48:11 #2
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214235726
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:17 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier geen ervaring met een peuter die geen poep op de pot / wc wil doen. Hier ging de poep juist het allereerst op de wc. :D En plas was letterlijk een paar dagen later.
Plassen doet hij al een hele tijd op het potje/wc (mits hij daar zin in heeft :')) maar poepen ho maar :D Hopelijk komt dat nu snel!

quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb zo'n zindelijkheids box gekocht met 3,5 jaar. Was binnen twee dagen gepiept.

Misschien een extra beloning er tegenover zetten?
Ik heb van die magnetische blokken in het vooruitzicht gesteld :Y Met het speentje hielp belonen ook goed dus hopelijk nu ook weer!
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_214235823
Confronterend, weer bovenaan een lijstje te staan. :9
  Moderator woensdag 10 juli 2024 @ 16:11:50 #4
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214236207
Post @SQ nog wel eens? Ik ben benieuwd hoe het met Goud gaat :)
pi_214236501
Nee die is gestopt met fok! En ik probeerde dr een tijdje terug hierheen te lokken, maar ze wil niet :P
  Moderator woensdag 10 juli 2024 @ 17:04:43 #6
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_214237014
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2024 16:30 schreef Aure het volgende:
Nee die is gestopt met fok! En ik probeerde dr een tijdje terug hierheen te lokken, maar ze wil niet :P
Ik had al zo'n vermoeden :) Ik zit zelf eigenlijk ook nog nauwelijks op Fok, alleen nog maar om te modereren :@
pi_214290265
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 17:04 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik had al zo'n vermoeden :) Ik zit zelf eigenlijk ook nog nauwelijks op Fok, alleen nog maar om te modereren :@
Ik zit ook nauwelijks nog op fok. Maar vooral omdat ik geen tijd meer heb met 2 kids en werken
pi_214483463
R haar laatste twee kiezen komen door en ze heeft er veel last van, heel sneu om te zien ;(
  dinsdag 30 juli 2024 @ 22:14:37 #9
208890 June.
Seriously?
pi_214483741
Oh dat is naar @eponine. Gelukkig ken ik dat niet bij m'n zoons. Enige waar ze soms last van hadden was wat ongemak bij het tandenpoetsen, maar verder nooit wat gemerkt behalve wat kwijl.
Shine bright like a diamond.
pi_214485669
Mijn oudste had er ook minder last van, zelfde ongemakken als die jij beschrijft. Maar R eet slecht, huilt/jengelt veel, verhoging… hopelijk zijn ze snel ver genoeg door om er geen last meer van te hebben!
pi_214508556
Ik merk dat ik deze fase (net 2 jarige peuter) heel leuk, maar ook heel vermoeiend vind :')
Alles zelf willen doen, maar dat uiteraard niet altijd kan, mag of lukt. Driftbuien. Nog niet goed genoeg kunnen praten om je uit te drukken. Ineens weer minder goed slapen. Nog niet zindelijk zijn. Ineens besluiten een stuk minder goed te eten. Korsten zijn ook ineens lava, etc etc.

Maar ook veel knuffels en dansen en spelen met grote broer O+
  donderdag 1 augustus 2024 @ 20:16:33 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214512561
Eén van de laatste updates rondom Colin in dit topic, over 2 maanden schuiven we door.

Over een week of 4 beginnen de wen ochtenden op school al. We hebben hem uiteindelijk ingeschreven bij een klein schooltje hier om de hoek. Mijn voorstel is om met 3 ochtenden te beginnen, de lerares vindt dat te weinig. Direct volop meedraaien gaat niet gebeuren in ieder geval.

Hij is ook nog niet zindelijk dus we gaan nu Bombees proberen (van die broekjes waarvan ik me later besefte dat ik waarschijnlijk ook gewoon zwemluiers had kunnen kopen). Maar alleen dat al is genoeg reden om hem niet volop mee te laten draaien.

Sinds 2 weken is het middagslaapje eraf. En qua taal gaat het heel lekker, hij pakt alles razendsnel op en maakt er mooie zinnen van. Wel vaak nog wat bijzonder aan elkaar geknoopt maar hey ho, dat trekt vanzelf recht. Ook ineens veel meer sociale contacten in de speeltuin enzo, doordat hij beter praat. Hij sloopt ook geen boekjes meer als je probeert voor te lezen.

Volgende week maar eens proberen te fietsen zonder zijwieltjes!

Goeiig en heel eigenwijs joch is het, gek op z'n autootjes en knuffelbeer en knuffelen met mama, stoeien met papa O+ .
Resistance is futile.
pi_214730198
Volgende week is Maggie 2.5 jaar. Dan verwacht ik weer een uitnodiging van het CB om een afspraak te maken. Dat was met 2 jaar afgesproken vanwege haar (gebrek aan) praten. Ondertussen heeft ze echt wel stappen gemaakt maar niet ingehaald zoals ik stiekem had gehoopt. Het verschil met haar broer die al snel mooie zinnen maakte is enorm. Het is vooral haar woordenschat die achterblijft. Dieren duidt ze nog aan met hun geluid ipv het woord. Dus waf ipv hond enz.
Ik verwacht dat we de vraag gaan krijgen of we logopedie willen en ik weet het echt niet. Ik heb totaal geen beeld wat ik mij erbij moet voorstellen. Wat ze kan zeggen zegt ze goed. Ze begrijpt alles alleen heeft ze zelf de woorden niet. Standaard praat ze in driewoordzinnen. Ze is dol op boekjes dus er wordt veel voorgelezen. De voornaamste reden dat ik twijfel is dat ze weigert iets te proberen. Als we een nieuw woord lijken te horen vragen we soms "wat zeg je?" en dan klapt ze helemaal dicht. Als ze ook maar een vermoeden heeft dat je let op wat ze zegt dan zegt ze niets meer. Ook bij andere mensen zegt ze niets. Op het kvd ook weinig.
Iemand hier logo gedaan met een peuter in een gelijkaardige situatie? En hielp dat?

Het is ook sneu voor haar. Ze heeft soms driftbuien waar ze moeilijk uit raakt. Ik kan me ook voorstellen dat het enorm frustrerend als je zoveel in je hoofd hebt en je kan het niet kwijt.
pi_214731208
Wat lastig B_U :{
Het enige wat ik kan zeggen is dat logopedie echt niet vervelend is (behalve misschien praktisch qua agenda). Meestal vinden ze het leuk want het wordt spelsgewijs gedaan. Het kan zomaar ook eens op andere vlakken helpen. Misschien helpt het haar met uiten wat psychisch goed is of helpt het met zelfvertrouwen.
pi_214731376
Je kunt altijd eens bellen voor een afspraak voor een intake en dan bespreken waar je mee zit. Daar kan een collega je zeker mee helpen. Logopedie zit in het basispakket voor kinderen, dus wordt helemaal vergoed door de zorgverzekering. Dus ook als blijkt dat het voor nu niet de beste oplossing is, dan is dat ook prima. Ik zou zelf een praktijk benaderen met je vraag en niet wachten op het CB, om eerlijk te zijn.
pi_214731387
Hier is onze peuter vandaag drie jaar oud. Gewoon al drie! 🥰🥰🥰
Ze is helemaal jarig en ontzettend verwend. Magnetische tegels zijn een schot in de roos. Ook al twee keer haar verjaardagskaarsje uitgeblazen en twee foto-gebakjes op van de HEMA. :D Gelukkig zijn ze klein.
Morgen ook nog visite. Ze heeft vannacht bij oma gelogeerd en was vanmorgen om 6:00 uur wakker. Ik verwacht dat ze vannacht wel slaapt.
pi_214731504
Gefeliciteerd komkommer met de jarige F! Ze klinkt heerlijk jarig.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:50:41 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214732162
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 13:44 schreef Bottoms_up het volgende:
Volgende week is Maggie 2.5 jaar. Dan verwacht ik weer een uitnodiging van het CB om een afspraak te maken. Dat was met 2 jaar afgesproken vanwege haar (gebrek aan) praten. Ondertussen heeft ze echt wel stappen gemaakt maar niet ingehaald zoals ik stiekem had gehoopt. Het verschil met haar broer die al snel mooie zinnen maakte is enorm. Het is vooral haar woordenschat die achterblijft. Dieren duidt ze nog aan met hun geluid ipv het woord. Dus waf ipv hond enz.
Ik verwacht dat we de vraag gaan krijgen of we logopedie willen en ik weet het echt niet. Ik heb totaal geen beeld wat ik mij erbij moet voorstellen. Wat ze kan zeggen zegt ze goed. Ze begrijpt alles alleen heeft ze zelf de woorden niet. Standaard praat ze in driewoordzinnen. Ze is dol op boekjes dus er wordt veel voorgelezen. De voornaamste reden dat ik twijfel is dat ze weigert iets te proberen. Als we een nieuw woord lijken te horen vragen we soms "wat zeg je?" en dan klapt ze helemaal dicht. Als ze ook maar een vermoeden heeft dat je let op wat ze zegt dan zegt ze niets meer. Ook bij andere mensen zegt ze niets. Op het kvd ook weinig.
Iemand hier logo gedaan met een peuter in een gelijkaardige situatie? En hielp dat?

Het is ook sneu voor haar. Ze heeft soms driftbuien waar ze moeilijk uit raakt. Ik kan me ook voorstellen dat het enorm frustrerend als je zoveel in je hoofd hebt en je kan het niet kwijt.
Ik vond logopedie zelf een heel leuk en interessant traject. In ons geval begon het met een gehoortest in het ziekenhuis, n.a.v. feedback van psz en consultatiebureau. Consultatiebureau heeft voor de doorverwijzing gezorgd.

Bij de gehoortest was het advies om te kijken naar de algemene ontwikkeling. Dat vond ik achteraf gezien geen prettige stap, er werd een SON-R 2-8 test afgenomen en daar werden best verregaande conclusies aan verbonden. We kregen ook een voorstel: reguliere logopedie of zelf online cursus voor de Hanen methode volgen met een kleine groep ouders. Wij kozen voor de online cursus en zo werden we eigenlijk zelf logopedisten. Dus je leert zo een beetje de kneepjes van het vak en af en toe komt de logopedist dan ook meekijken thuis en dan gaat ze ook filmpjes opnemen die je individueel en in groepsverband terugkijkt. Ik heb er heel veel aan gehad en mijn band met Colin is er ook heel sterk door geworden.

En later zijn we verhuisd, op verzoek van de nieuwe psz is die algemene ontwikkelingstest herhaald. Daaruit bleek dat Colin een serieuze inhaalslag heeft gemaakt en eigenlijk gewoon een gemiddeld kindje is (momentopname). Ze gaven aan dat reguliere logopedie nog wel goed zou zijn dus met de verwijsbrief een logopedist gevonden die nog een gaatje had. Dus elke dinsdag gaat Colin een half uurtje langs bij haar, maar eerlijk gezegd.. hij is heel gemotiveerd omdat hij haar heel leuk vindt, maar ik heb niet het gevoel dat hij daar het meeste leert ;) . Elke week spelletjes en gesprekjes.

Als Maggie dichtklapt op het moment dat je 'wat zeg je?' vraagt.. is het een idee om daar iets anders op te verzinnen? Misschien kun je vooral de poging zelf belonen, je herkent blijkbaar al prima dat ze wel eens wat probeert. Misschien reageert ze veel beter op een enthousiaste 'goed zo, nog een nieuw woordje, wat knap van jou!' zonder verdere actie van haar kant te vragen.

Heb je het gevoel dat er echt contact ontstaat? Dat was bij ons de eerste stap, met Colin praten in plaats van tegen hem praten :+ .

[ Bericht 8% gewijzigd door Seven. op 16-08-2024 19:01:49 ]
Resistance is futile.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:51:12 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214732167
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 16:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ze is helemaal jarig en ontzettend verwend. Magnetische tegels zijn een schot in de roos. Ook al twee keer haar verjaardagskaarsje uitgeblazen en twee foto-gebakjes op van de HEMA. :D Gelukkig zijn ze klein.
Morgen ook nog visite. Ze heeft vannacht bij oma gelogeerd en was vanmorgen om 6:00 uur wakker. Ik verwacht dat ze vannacht wel slaapt.
Gefeliciteerd! *O*
Resistance is futile.
pi_214732849
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 13:44 schreef Bottoms_up het volgende:
Hier hadden we een vergelijkbare situatie. L. is nu 2 jaar en 8 maanden. Ongeveer een half jaar geleden voor het eerst naar het audiologisch centrum en naar de logopedist geweest. Daar heeft ze in het begin geen geluid gemaakt. Ze zat wel ontspannen te spelen, volgde opdrachtjes op maar maakte geen geluid. Toch was logopedie wel zinvol. Vanuit m’n werk wist ik al redelijk wat en toch had ze nog aanvullende tips en adviezen. Vooral over hoe wij het juiste voorbeeld kunnen zijn. En dus vooral geen nadruk te leggen op wat zij zelf zei, want dan klapte ze volledig dicht.
Sinds een paar weken durft L ook eindelijk op het kdv te praten tegen andere kinderen.
Elke nieuwe situatie, persoon of verandering zorgt ervoor dat L dichtklapt en dan heeft ze tijd nodig om weer te kunnen spreken. Soms blijkbaar heel veel tijd.
pi_214732854
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 16:39 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hieperdepiep hoera! Gefeliciteerd met F!
pi_214732984
Gefeliciteerd komkommerschijfje!

Zelf actie ondernemen probeer ik even uit te stellen. Ik heb er zo weinig zin in. Niet alleen het praktische gedoe. Maar ik zie er gewoon tegenop om weer ergens met een kind te zitten dat haar beste doofstomme imitatie doet. Dat is zo'n beetje elke CB afspraak geweest met beide kinderen.
Vorige keer weigerde ze alles. Geen blokje wilde ze aanraken.
En misschien heb ik me te negatief uitgedrukt. Want ze praat de hele dag. Ze ligt nu te zingen in haar bed :+
Alleen is het vergeleken met andere kinderen weinig gevarieerd. Vandaag nog filmpjes gekeken van haar broer bij 2.5. En "Maggie, wil je toettoet auto's?" vs " Mijne die ete" is een groot verschil. Contact is prima, ze begrijpt alles wat we zeggen. En ze praat ook echt tegen ons. Doet wat we vragen (als ze zin heeft). Kan een hele hoop aanwijzen in boekjes.
Tijdje terug verbaasde ze ons allemaal. Mijn kleuter zingt met zijn vader de "vuile" versie van een liedje. Dan zingt zijn vader "als ze me missen dan ben ik" en kleuter roept dan "pissen". Ik ben niet zo'n fan maar soit. Maar voordat haar broer de kans kreeg riep zij dus ineens "PIPI! *) "
Wij lagen dubbel. Maar dat snapt ze dus wel. Veel woorden die ze wel zegt hebben meerdere betekenissen voor haar. "Appel eten" betekent dat ze appelsap wil drinken. Heeft enkele appels en driftbuien gekost om dat door te hebben

Vandaag heeft ze trouwens in een onbewaakt moment was in de wasmachine gestopt, deur dicht gedaan, programma gestart maar gelukkig toen de machine weer uitgezet voordat hij echt begon. Never a dull moment met dat kind :P
pi_214733494
Heb je het idee dat ze daadwerkelijk achter loopt of voelt het zo omdat haar broer sneller was?

De verschillen in de normale spraakontwikkeling kunnen op deze leeftijd nog best groot zijn. Ik heb volgens mij de twee uitersten binnen het "normaal" in huis alleen dan precies andersom. L van inmiddels 6 jaar praatte als peuter weinig en ik moest voor buitenstaanders veel vertalen. Zijn spraak viel steeds net binnen normaal dus er is behalve extra screening geen actie ondernomen.
Hoe anders is dat nu bij S die met net 2 jaar ons de oren van de kop kletst met hele zinnetjes die zelfs voor buitenstaanders grotendeels verstaanbaar zijn (als hij tenminste zin heeft om buiten de deur te kletsen).
Dat vele praten scheelt wel heel veel frustratie dus achteraf gezien was bij L wat extra ondersteuning misschien wel fijn geweest.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 16-08-2024 22:05:38 ]
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:02:14 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214733582
Ze is in ieder geval een stuk verder dan Colin op die leeftijd :P .
Resistance is futile.
pi_214733959
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 21:51 schreef Elleska het volgende:
Heb je het idee dat ze daadwerkelijk achter loopt of voelt het zo omdat haar broer sneller was?

De verschillen in de normale spraakontwikkeling kunnen op deze leeftijd nog best groot zijn. Ik heb volgens mij de twee uitersten binnen het "normaal" in huis alleen dan precies andersom. L van inmiddels 6 jaar praatte als peuter weinig en ik moest voor buitenstaanders veel vertalen. Zijn spraak viel steeds net binnen normaal dus er is behalve extra screening geen actie ondernomen.
Hoe anders is dat nu bij S die met net 2 jaar ons de oren van de kop kletst met hele zinnetjes die zelfs voor buitenstaanders grotendeels verstaanbaar zijn (als hij tenminste zin heeft om buiten de deur te kletsen).
Dat vele praten scheelt wel heel veel frustratie dus achteraf gezien was bij L wat extra ondersteuning misschien wel fijn geweest.
Ik weet het niet zo goed. Ik weet dat hij op die leeftijd meer zei dan gemiddeld. Grappige is dat hij tot 15-18 maanden flink achterliep. Zei 5 woorden ofzo? Toeval of niet, toen kreeg hij buisjes. Soms probeer ik zelf een beetje te testen of ze wel hoort door heel stil iets te zeggen en daar reageert ze wel op. Maar heel nauwkeurig is dat niet natuurlijk. In tegenstelling tot haar broer heeft ze echter nog nooit een oorontsteking gehad.
Ze zijn echt heel verschillend. Hij benoemde tijdens zijn 2 jaar afspraak alle kleuren die hij zag in de kamer. Zij heeft nu nog geen besef ervan. Daartegenover staat dat zij veel eerder zelf kon eten met een lepel. En zijn fijne motoriek is echt zijn zwakke plek. Hij wil nu pas een beetje oefenen met kleuren omdat hij commentaar krijgt van de andere kinderen op school. Zij wil alles zelf doen en hij zou nog graag elke dag aangekleed worden.
1 ding hebben ze echter gemeenschappelijk: tegen 2.5 waren ze razendsnel op de step en maakten ze de buurt onveilig :D
En bouwen. Lego, duplo en idd dat magnetisch spul.
Oh ja en puzzels maken. Misschien zijn ze minder verschillend dan ik dacht :+

Edit: vergeleken met andere kinderen van haar leeftijd op het kdv zie je ook wel verschil. Zij kan bv nog geen namen zeggen. Ik ga nog een keer vragen of ze überhaupt wel praat met de kinderen waarmee ze speelt

[ Bericht 2% gewijzigd door Bottoms_up op 16-08-2024 22:51:38 ]
pi_214740047
Bottoms_ up. Wij zijn ongeveer 4 maanden geleden voor een audiologisch onderzoek geweest. Dat begon met uitgebreid gehoor onderzoek en daarna een gecombineerd ontwikkelings en taal onderzoek.
Daaruit kwam het advies voor logopedie. Sindsdien heeft ze flinke stappen gemaakt. We staan voor de logopedie nog steeds op de wachtlijst. Ik verwacht dat de oproep voor logopedie ongeveer samen gaat vallen met het vervolg bezoek aan het audiologisch centrum.
We waren er een ochtend aan kwijt, maar ik ben heel tevreden over hoe het hele proces ging. We zijn via het CB hiernaartoe verwezen. Als je twijfelt kan je kijken of jou cb je hier naartoe kan verwijzen.

Onze dame slaapt vanavond voor het eerst in het ledikant met open zijkant. Duurde 20 minuten voor ze sliep. 1 keer moeten toespreken via de babyfoon dat ze in bed moest gaan liggen. Al met al best tevreden. Als dit goed blijft gaan krijgt ze een groot bed voor haar 3e verjaardag.
pi_214752763
En LL, hoe ging het slapen? Überhaupt dat je je kind toe kunt spreken via de babyfoon, wat een weelde. :D
pi_214755998
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:12 schreef Komkommerschijfje het volgende:
En LL, hoe ging het slapen? Überhaupt dat je je kind toe kunt spreken via de babyfoon, wat een weelde. :D
Een keer wakker geweest, dus viel niet tegen. Wel lag ze middenin de nacht op de grond te slapen. Waarschijnlijk eruit gegleden. Gister ging het gaan slapen probleemloos. Zojuist heb ik de zijkant erin gezet vanwege niet luisteren.
pi_214762300
Voor degenen met een tripp trapp: vanaf welke leeftijd zaten jullie kinderen daar op zonder die babyset? Mijn peuter is net twee maar zit op het maximale gewicht voor de antilop die we gebruiken en de tripp trapp wordt pas aangeraden vanaf drie geloof ik (oudste was ook bijna drie voordat ze die ging gebruiken). Ik weet niet hoe gevaarlijk het is om die antilop te gebruiken tot iets na het geadviseerde maximum gewicht? :P
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:35:07 #30
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214762520
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 16:55 schreef Smart_ass het volgende:
Voor degenen met een tripp trapp: vanaf welke leeftijd zaten jullie kinderen daar op zonder die babyset? Mijn peuter is net twee maar zit op het maximale gewicht voor de antilop die we gebruiken en de tripp trapp wordt pas aangeraden vanaf drie geloof ik (oudste was ook bijna drie voordat ze die ging gebruiken). Ik weet niet hoe gevaarlijk het is om die antilop te gebruiken tot iets na het geadviseerde maximum gewicht? :P
Ik wist niet dat er richtlijnen voor waren. Volgens mij was Colin 2,5 of zoiets toen we over gingen op alleen de stoel zonder babyset.
Resistance is futile.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:10:09 #31
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_214762848
Wat is het maximale gewicht van de antilop dan? Aha, 15 kg. Dat is mijn peuter nog niet. Maar ik zou zo’n grens niet heel strikt aanhouden.

Los daarvan zat mijn peuter al voor zijn tweede verjaardag op de triptrap, want hij kon er zelf op en af dus handig en behoefte aan Zelf doen. Het zit ook beter dan de antilop door het voetenplankje en het ziet er mooier uit en het scheelde hier ook 1x per week struikelen over de poten.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_214763096
Ah, oke. Ja idem hier hoor, ze klimt vaak op die van haar zus en kan er eigenlijk prima op zitten. Voordeel van die antilop is alleen wel dat ze zichzelf nog niet los kan klikken en dat komt soms wel handig uit :') . Verder wordt er hier inderdaad ook nog steeds regelmatig gestruikeld over die poten, zelfs na jaren gebruik. Kijk het nog wel even aan maar houd mijn ogen en oren wel open voor tripp trapp aanbiedingen dan :Y.
pi_214763114
Wij hebben nu denk ik een half jaar het zitje er vanaf, dus dat ding om te voorkomen dat ze er af kunnen schuiven. Dus ook rond 2,5. Wij zijn heel blij met onze Tripp Trapp. Even kijken of we een tweede exemplaar aan gaan schaffen voor baby tegen die tijd. Het newborn-kuipje vond ik altijd al erg fijn, gewoon erbij zitten aan tafel vanaf een paar weken oud.
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:13:37 #34
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_214763261
Is er geen Amerikaanse versie van marktplaats, S_a? Of misschien heb je het gewoon liever nieuw. Ik vond het fijn om oude te hebben want dan kan je rustig verder met ze afraggen :P .

Newbornkuipje heb ik dan weer nooit gebruikt. Had ‘m wel maar bij de tweede niet eens geïnstalleerd. Die lag gewoon plat in de box als hij niet aan een mens gekleefd zat. Ik was nogal fervent aanhanger van ‘baby moet plat, dan kan ie zich ontwikkelen’ :D .
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_214763409
Ja, zeker wel! Ik vind zo’n stoel inderdaad echt typisch iets om tweedehands te kopen. Partner heeft altijd een beetje iets tegen gebruikte dingen ( :') ) maar ik denk dat we wel een compromis kunnen sluiten en iets kunnen zoeken op marktplaats dat niet of nauwelijks gebruikt is :P.
Wij hebben ook die newborn unit niet, baby ligt in de box ernaast. Wel zo’n harnas die nog ongebruikt is maar die wil ik gaan gebruiken voor baby wanneer ze kan zitten.
pi_214763524
Hier ging dat vroeg. Ik vind foto's van oktober vorig jaar zonder babyset. Dus ruim voor haar 2de verjaardag. Ik weet niet meer precies waarom. Ik denk omdat ze niet meer wilde. Er stond natuurlijk ook nog een tripp trapp zonder babyset en daar klom ze altijd op en dan wilde ze er niet meer af. Ze is er twee keer afgedonderd ofzo. Met babyset was niet veiliger want dan klom ze eruit.
De antilop gebruiken we ook nog. Als we buiten eten want ik ga echt niet met die zware stoel zeulen.
pi_214764021
Fijn om te weten dat met twee jaar dan dus helemaal niet zo gek vroeg is!
pi_214764136
Oh, hier hadden we juist een baby die niet in de box wilde, dus wij hebben het newborn-kuipje heel vaak gebruikt met avondeten. Vond het niet zo’n succes om warm eten tot me te nemen met een baby in de draagdoek, dus toen zat / lag ze er altijd bij aan tafel. En dat was altijd een groot succes. Was dus per dag ook niet langer dan een half uur.
Hopelijk wil de tweede iets minder plakken / iets meer zelf chillen. :’)
pi_214764205
Hier ook ver voor de tweede verjaardag. Voor de veiligheid. Hij klom er al een tijdje uit als we hem niet vastmaakten maar op een gegeven moment was hij er ook al meermaals zelf in geklommen. Dat is al een hele toer en dan stond hij erin en kwam hij tot zit door erin te schuiven/vallen met zijn voeten, zonder handjes :X Toen hebben we het er maar afgehaald. Hij is er nog nooit afgevallen. Soms wel bijna omdat hij dan niet eraf wil klimmen maar via onze schoot. Maar daar leert hij van, denk ik dan maar O-) Inmiddels met 2j4m gaat het vlekkeloos
pi_214764213
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 20:48 schreef Smart_ass het volgende:
Fijn om te weten dat met twee jaar dan dus helemaal niet zo gek vroeg is!
Volgens mij zijn wij met anderhalf/twee overgegaan op de zonder babyset zeg maar. Ze klommen er anders toch continu uit, ook niet veilig..
pi_214764242
Hier vandaag een controle achter de rug in het ziekenhuis voor de ogen (ivm aangeboren coloboom in beide ogen en risico's die daarbij horen). Dat zag er allemaal goed uit, maar na metingen wel tot de conclusie gekomen dat een bril wel echt nodig is. Om school straks goed te beginnen direct naar de opticien geweest. Hele nieuwe wereld voor mij..

Nog maar twee weken in dit topic dus, maar nu ineens wel druk hiermee. :9 Meer kleuter dan peuter inmiddels!
pi_214771390
Vraagje over zindelijkheid: J. (ruim 3 en een half) is vrijwel zindelijk, maar de laatste stap van het zelf aanvoelen en op tijd naar de wc gaan is zo'n lange weg al! Ze gaat heel weinig uit zichzelf, de meeste keren dat ze gaat is het gewoonte of als wij aangeven dat het tijd is. Vandaag riep ze ineens dat ze moest plassen toen grote broer riep dat ie naar de wc ging. Dus ook een externe reminder. Poepen voelt ze al helemaal niet aan, eigenlijk gaat dat alleen goed als wij ruiken of zien dat ze moet, zijn we minder alert of is ze op het kdv dan poept ze bijna altijd in haar broek. Wel steeds vaker maar een deel in haar onderbroek en de rest in de wc, maar ik ben er wel een beetje klaar mee. Uiteraard blijven we heel rustig en geduldig, maar ik weet niet zo goed hoe we haar hier verder bij kunnen helpen. Hebben jullie tips of ideeën?
  maandag 26 augustus 2024 @ 13:45:55 #43
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214810082
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 20:44 schreef Gogo83 het volgende:
Vraagje over zindelijkheid: J. (ruim 3 en een half) is vrijwel zindelijk, maar de laatste stap van het zelf aanvoelen en op tijd naar de wc gaan is zo'n lange weg al! Ze gaat heel weinig uit zichzelf, de meeste keren dat ze gaat is het gewoonte of als wij aangeven dat het tijd is. Vandaag riep ze ineens dat ze moest plassen toen grote broer riep dat ie naar de wc ging. Dus ook een externe reminder. Poepen voelt ze al helemaal niet aan, eigenlijk gaat dat alleen goed als wij ruiken of zien dat ze moet, zijn we minder alert of is ze op het kdv dan poept ze bijna altijd in haar broek. Wel steeds vaker maar een deel in haar onderbroek en de rest in de wc, maar ik ben er wel een beetje klaar mee. Uiteraard blijven we heel rustig en geduldig, maar ik weet niet zo goed hoe we haar hier verder bij kunnen helpen. Hebben jullie tips of ideeën?
Ik heb geen idee... wij vragen vaak 'moet je plassen? moet je poepen'. Meestal is het antwoord 'nee', soms is het een 'ohja!'. Verder voelt hij het sinds vorige week ineens zelf aan. Sinds dinsdag geen luier meer aan en in totaal t/m zaterdagmiddag 5 of 6 ongelukjes geloof ik. KDV ging donderdag perfect en hij gaf zaterdagmiddag zelf aan dat hij moest poepen. Gisteren perfect droog en vanochtend zelfs z'n nachtluier droog. Ik geloof dat we uit de luiers zijn *O*
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_214810715
Lekker Tink *O*

Wij zijn afgelopen donderdag zonder luiers overdag gestart en het gaat goed. Tot nu toe een paar ongelukjes gehad, maar zodra Anna merkt dat ze plast stopt ze gelijk met plassen en geeft aan dat ze op het potje of de wc wilt. Vanmorgen gaf ze gelijk aan dat ze moest plassen en ging zelf naar het potje. Dus ik hoop dat we volgende week gewoon een zindelijk kind naar de peuterspeelzaal kunnen brengen.
pi_214810727
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 16:55 schreef Smart_ass het volgende:
Oh de mijne (in juni 2 geworden) zit al paar maanden in de tripp trapp zonder babyset. Hij klimt er prima zelf in. Wel is hij er een keer uitgevallen, maar daarna niet meer ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door June. op 26-08-2024 15:48:13 ]
pi_214814773
Anna gaat over naar een meegroeibed (ze heeft een klein kamertje dus voor de komende jaren is dat prima). Hebben jullie tips aan beddengoed? Welke maat dekbed is handig?
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:56:11 #47
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214815563
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 09:07 schreef douche-eendje het volgende:
Anna gaat over naar een meegroeibed (ze heeft een klein kamertje dus voor de komende jaren is dat prima). Hebben jullie tips aan beddengoed? Welke maat dekbed is handig?
Ik heb gewoon een groot dekbed en overtrek (140 x 200). Vouw een deel onder het matras (in jullie geval: zo lang het meegroeibed nog niet uitgeklapt is) en zo ligt het prima.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_214816012
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 09:07 schreef douche-eendje het volgende:
Ik heb voor nu het peuterdekbed en bijbehorende overtrekken en hoeslakens van de IKEA. Als het bed op een grotere stand gaat over een paar jaar, dan schaffen we wel nieuw beddengoed aan. F. vindt haar beddengoed nu prima.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:25:11 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214819165
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2024 13:45 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ik heb geen idee... wij vragen vaak 'moet je plassen? moet je poepen'. Meestal is het antwoord 'nee', soms is het een 'ohja!'. Verder voelt hij het sinds vorige week ineens zelf aan. Sinds dinsdag geen luier meer aan en in totaal t/m zaterdagmiddag 5 of 6 ongelukjes geloof ik. KDV ging donderdag perfect en hij gaf zaterdagmiddag zelf aan dat hij moest poepen. Gisteren perfect droog en vanochtend zelfs z'n nachtluier droog. Ik geloof dat we uit de luiers zijn *O*
Wat goed! Hier wisselend succes, Colin heeft buitenshuis nog wel luierbroekjes aan. En verder Bombees. Het kwartje wil nog niet echt vallen maar er is een beloningsbord besteld. Dat leidt wel tot snelle resultaten, geen ongelukjes = morgen cadeautje. Voor een snoepje na het plassen is hij niet te motiveren :+ .
Resistance is futile.
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:28:10 #50
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214819197
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 20:44 schreef Gogo83 het volgende:
Hier gaat het dus al een hele tijd zo. Ik hou je op de hoogte van vorderingen met het beloningsbord :P .
Resistance is futile.
  woensdag 28 augustus 2024 @ 08:36:50 #51
319308 Tink89
To live is to dance
pi_214822590
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 18:25 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat goed! Hier wisselend succes, Colin heeft buitenshuis nog wel luierbroekjes aan. En verder Bombees. Het kwartje wil nog niet echt vallen maar er is een beloningsbord besteld. Dat leidt wel tot snelle resultaten, geen ongelukjes = morgen cadeautje. Voor een snoepje na het plassen is hij niet te motiveren :+ .
Hij is nu dus helemaal plasdroog. Alleen poepen doet hij 's ochtends snel in z'n nachtluier (die we nog niet uit durven te laten) en dan de hele dag niet meer. Dat deed hij vroeger ook wel, maar dan na het ontbijt. De draak :-D
pi_214893925
Nou.. Nu echt afscheid. De laatste peuter is een kleuter geworden!

Ze heeft er inmiddels anderhalve week school op zitten, draait er mee alsof ze nooit anders heeft gedaan aldus de juf. Sinds maandag volledige dagen. Ons gezin is compleet met twee mooie gezonde meiden, dus ik hoop hier nooit meer mee te gaan posten. :9

Nu was ik al niet heel actief meer, maar toch.. Iedereen alle goeds met de peuters! :*
pi_214896536
Gefeliciteerd! Wat klink je gelukkig O+
pi_214900021
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 09:19 schreef B.ertha het volgende:
Gefeliciteerd! Wat klink je gelukkig O+
Het gaat ook eigenlijk allemaal best goed nu! Ze draagt haar bril goed, gaat lekker op school.. Nu nog even de peuterfase loslaten qua eten, niet alles meer doorheen kletsen.. Maar zo houd je altijd je uitdagingen! O+
pi_214904852
Nog gefeliciteerd met jullie kleuter! Vond het altijd leuk om te lezen over die dametjes. En natuurlijk dat onze F. jullie kleding nog gedragen heeft als baby. :D
Als baby 2 ook een meisje is, zal het zeker weer goed gebruikt gaan worden!
pi_214906517
Gefeliciteerd NicolasJoy! Lijkt me een hele mijlpaal nooit meer een peuter.

Hier staat het peuteren nu maximaal aan. Ze wil alles zelf doen ook al lukt er veel niet. Boos als we helpen maar ook boos als ze ineens wel geholpen wil worden en we zijn niet snel genoeg.
Ze heeft ook besloten zindelijk te willen worden maar het zittend plassen lukt haar nog niet. Er wordt veel gedweild hier :+

Gisterenavond was het ook weer een leuke. Lag zingend te keten in haar bed en ik liet haar ff doen. Toen ze even stil was ging ik naar haar toe om haar toe te dekken. Had ze de rits van haar hoofdkussen opengemaakt en ongeveer de helft van de vulling eruit getrokken en overal gegooid :D
pi_214906857
Stille peuters zijn altijd reden tot zorg :D
L had laatst de paarse haarmascara van haar zus te pakken. Zat ze ook heel stil mee te spelen }:| :P
  Moderator dinsdag 17 september 2024 @ 11:33:01 #58
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_215006326
Hoe is het met alle peuters? Aapie wordt opeens zo groot! Hij is nu helemaal (dag)zindelijk, heeft een grote jongensbed en gaat vanaf volgende week wennen op de basisschool. Over 5 weken wordt hij 4! En dan zijn wij ook voorgoed peuter-af. Ik blijf het mooi vinden om te zien hoe zo’n kleintje opgroeit tot een heel eigen persoon, onze lieve slimme kleine man O+
  dinsdag 17 september 2024 @ 11:49:01 #59
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_215006481
Leuk he :).

Ik mis dat kleine lijfje soms, maar tegelijk is een peuter die groeit en zich ontwikkelt een groot genoegen om naar te kijken elke dag.
pi_215006796
Hier is mijn peuter ook bijna een kleuter. De wendagen op school zijn al ingepland. :'( O+

Ze is zo leuk. Haar haar begint eindelijk langer te worden, ze heeft een mooie bos krullen. O+ Ze is een hele zorgzame poppenmama en een hele lieve grote zus voor haar broertje. Ze heeft ook al een jaar verkering. :+

Maar ze is nog steeds wel heel eigenwijs en behoorlijk pittig. Thuis, dan. Op de psz is ze juist heel erg stil en verlegen hoor ik steeds terug.

Op school gaat het vast goed komen. Een groot deel van de kinderen kent haar al en de juf gaf ook al aan dat ze zelfs steeds vragen wanneer Z. naar school komt. (Gemende groep 1/2/3 dus ze zal U. ook vaak zien. Ze komt in de oude basisgroep van U.)

Gelukkig hebben we A. dus hoef ik nog geen afscheid te nemen van deze fase. ;)
Protège moi de mes désirs.
pi_215006857
Als het aan Anna zou liggen gaat ze ook naar de basisschool, maar ze moet nog 3 worden _O-. Het is een heerlijk meisje met een duidelijke mening, heel eigenwijs en bijna altijd vrolijk. Kletst de oren van onze kop af, zingt veel en heeft een levendige fantasie.
Ze is de afgelopen maanden de lengte in geschoten wat echt wel heel fijn is. Het is en blijft een klein meisje, dat wel.
Ze vind het wel lastig dat de zomervakantie voorbij is en dat Bas weer naar school is op de dagen dat wij thuis zijn, dus daarin ben ik erg zoekende wat werkt.
pi_215006888
Totdat ze écht moeten gaan. Dan vinden ze het niet zo leuk meer. :+

Maar hier is dat ook! Ze wil vooral doen wat U. doet. School, zwemles, fietsen zonder zijwielen, wiebeltanden…

Op mijn (enige) vrije dag met haar gaan we naar peutergym. Is dat een optie?
pi_215006914
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 12:34 schreef arvensis het volgende:
Totdat ze écht moeten gaan. Dan vinden ze het niet zo leuk meer. :+

Maar hier is dat ook! Ze wil vooral doen wat U. doet. School, zwemles, fietsen zonder zijwielen, wiebeltanden…

Op mijn (enige) vrije dag met haar gaan we naar peutergym. Is dat een optie?
Gelukkig dat ik niet de enige ben :D

We hebben iedere donderdag peuterzwemmen O+. Maar ze wenst vooral samen te spelen.
  dinsdag 17 september 2024 @ 13:08:12 #64
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_215007261
Wij zijn maar één schooldag samen thuis en dan gaan we meestal maar de markt en/of winkels. En doen iets met de was. Dan is de dag al grotendeels om vaak. In de tijd die overblijft wil ik best een beetje spelen.
pi_215007748
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 13:08 schreef Lemijn het volgende:
Wij zijn maar één schooldag samen thuis en dan gaan we meestal maar de markt en/of winkels. En doen iets met de was. Dan is de dag al grotendeels om vaak. In de tijd die overblijft wil ik best een beetje spelen.
Ah ik was niet helemaal duidelijk nu ik teruglees. Ik wil best spelen, geen probleem. Maar het zit hem bij haar vooral in 'ik wil met Bas spelen', en dat kan nu natuurlijk niet altijd.
Bijkomende uitdaging is dat Bas na een lange schooldag niet altijd op de aanwezigheid van zijn zusje zit te wachten, dus ja. Uitdagingen :s)
  dinsdag 17 september 2024 @ 15:02:43 #66
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_215008228
Oh ja dat is lastig, botsende belangen. Beetje herkenbaar. Mijn peuter is 3 en snapt steeds beter hoe een dag verloopt en dat zijn broer op school is en straks terugkomt. Als dat helder is gaat ie vaak echt heerlijk zelf spelen zonder het gedoe wie welk voertuig mag.
pi_215008673
Hier nog een kleine twee weken twee peuters in huis. Ze zijn àltijd samen, vooral de bijna-kleuter laat peuter geen seconde met rust. Dus er wordt leuk samen gespeeld maar de laatste tijd ook veel geschreeuwd, gehuild en geruzied… hopelijk niet een al te lange fase :D. Peuter begint steeds meer te praten, dat is wel erg leuk en opzich ook wel handig.
pi_215009214
Oh, dat is hier ook heel herkenbaar, DE! Z. wacht dan de hele dag tot U. thuis komt. U. wil altijd of met een vriendje spelen, of even niks doen. Maar Z. snapt dat nog niet. Lastig, altijd!

Ik probeer dan extra bezig te zijn met haar. Samen koken, de vaatwasser uitruimen etc. Ik kan haar alleen afleiden door haar taakjes te geven. :+
  dinsdag 17 september 2024 @ 19:15:47 #69
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_215010817
Hier zit mijn peuter echt compleet onder de waterpokken ;( Ze heeft er enorm veel last van, maar is ook vreselijk eigenwijs. Heb die emulsie gehaald van VSM kind om op haar huid te deppen, maar dat wil ze niet (ondanks dat ze na de eerste keer wel aangaf dat het hielp). Sinds vanmiddag gelukkig geen koorts meer. Ze heeft ze zelfs in haar mond, waardoor ze weinig eet en drinkt. Hoop dat het in de loop van de week beter wordt.

Verder is ze gewoon een echte peuterpuber. Haalt ons dagelijks het bloed onder de nagels vandaan. Maar tegelijk is ze ook gewoon een heerlijk vrolijk kind met een sterke eigen wil. En ze zegt steeds "dat hebben we niet op school" oid. Ze wil niets liever dan naar school. Ze wijst zelfs al naar de middelbare hier "als Bambi groter is mag ik naar die school". Bij het CB (daar waren we voor haar zusje) zijn ze verbaasd over hoe goed ze praat met nog geen 3. Kunnen echt hele gesprekken met haar voeren. Natuurlijk is het nog lang niet allemaal grammaticaal goed, maar haar woordenschat is echt enorm en het komt zelden voor dat we niet begrijpen wat ze bedoeld (alleen als ze bijvoorbeeld huilt en dan probeert te praten, dat is meer een "eeeeeeaaaaaiiiii").

Megatrots op haar, maar ze is nu vooral een zielig hoopje waterpokken ;(
What you forget, you are gonna repeat.
|| justdiggit.org ||
pi_215011031
Balen van de waterpokken!
Leuk om over de andere peuters te lezen. Hier nu ook net een maandje 3 jaar oud en in april komt er een broertje of zusje voor F. - daar kijkt ze nu al naar uit. Er zit bij de onzen straks best wat leeftijdsverschil tussen, dus ik ben benieuwd hoeveel ze straks in elkaars vaarwater gaan zitten. F. kan in ieder geval rustig wennen, eerst nog een paar maanden lekker middagjes met de baby en na de zomervakantie naar school.

Hier ook zo’n goede prater, is wel echt heel fijn. Net in bed hadden we een heel gesprek over wat ze vandaag had gedaan. Adequaat reageren op vragen en zelf informatie toevoegen in hele zinnen. Mijn leerlingen van 13/14 jaar oud met een TOS (taalontwikkelingsstoornis) kunnen dat bijvoorbeeld niet. Is ook wel een gek contrast, hoor. De zinsbouw van F. is vaak al beter. En ja, twee uitersten, maar ik blijf het wonderlijk vinden.
pi_215011807
Och TGND, dat is niet fijn -O-.

en we moeten die peuterdames eens samen zetten, TGND en komkommer :D . Die van mij kletst ook 5 kwartier in een uur, jeetje.
  dinsdag 17 september 2024 @ 22:10:19 #72
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_215012979
Mijn kinderen met bijna 4 jaar leeftijdsverschil zitten zelden echt in elkaars vaarwater en hebben veel meer aan elkaar dan ik had gevreesd. Hopelijk werkt dat voor jullie ook zo Komkommerschijfje! En het leuke van zo’n goed pratende oudste is dat je heel veel kan uitleggen. Nu nog steeds, trouwens. Het nadeel is dat hij vaak de rol van extra ouder op zich neemt ;).
pi_215014116
Haha, ik weet zeker dat onze peuter dan ook volle bak gaat moederen. Dat doet ze nu al over alle ‘kleinere’ kindjes en jongere nichtjes, laat staan over haar eigen broertje / zusje straks. :D
  woensdag 18 september 2024 @ 06:56:12 #74
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_215014298
quote:
17s.gif Op dinsdag 17 september 2024 20:29 schreef douche-eendje het volgende:
Och TGND, dat is niet fijn -O-.

en we moeten die peuterdames eens samen zetten, TGND en komkommer :D . Die van mij kletst ook 5 kwartier in een uur, jeetje.
Haha, echt he. Ik ben wel in voor een peutermeet :D
What you forget, you are gonna repeat.
|| justdiggit.org ||
pi_215014376
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 04:35 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Haha, ik weet zeker dat onze peuter dan ook volle bak gaat moederen. Dat doet ze nu al over alle ‘kleinere’ kindjes en jongere nichtjes, laat staan over haar eigen broertje / zusje straks. :D
Dat doet Anna al bij haar grote broer :') _O-
pi_215015067
S is ook een geweldige kletskous. Het verbaast mij telkens weer watvoor zinnen hij eruit gooit met net 2 jaar en het komt zelden voor dat ik hem niet begrijp. Dat scheelt zoooo veel frustratie, met L was dat wel anders.
S vindt vooralsnog de 1op1 tijd met grote broer naar school is heerlijk. Daar heb ik geluk mee als ik dat zo lees (of het is een "wachtmaar") .

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 22:10 schreef Lemijn het volgende:
Mijn kinderen met bijna 4 jaar leeftijdsverschil zitten zelden echt in elkaars vaarwater en hebben veel meer aan elkaar dan ik had gevreesd. Hopelijk werkt dat voor jullie ook zo Komkommerschijfje! En het leuke van zo’n goed pratende oudste is dat je heel veel kan uitleggen. Nu nog steeds, trouwens. Het nadeel is dat hij vaak de rol van extra ouder op zich neemt ;).
Hier zitten ze ook zelden in elkaars vaarwater al ben ik ben benieuwd hoe dat gaat met +3 als S ook met klein speelgoed mag spelen.
Die rol van extra ouder is ook herkenbaar. Wij hebben vanaf begin gezegd dat L zijn broertje niet mag optillen en dat scheelt wel iets heb ik het idee.

Ik had de kinderen vooraf graag wat dichter op elkaar willen hebben maar 4jaar blijkt voor ons het perfecte leeftijdsverschil.

[ Bericht 2% gewijzigd door Elleska op 18-09-2024 18:38:18 ]
  Moderator woensdag 18 september 2024 @ 08:58:05 #77
382129 crew  Donna
pi_215015112
Mijn dames schelen 2 jaar en 9 maanden en zaten ALTIJD in elkaars vaarwater. Nu de jongste bijna 4 is wordt het beter.
pi_215015252
2 jaar en 3 maanden verschil en ze hebben maar twee standen. Ofwel zijn ze de beste vrienden van de hele wereld ofwel is het oorlog. Ruzie maken vind ik niet erg maar dat slaan :{. Ze spelen nu ook vaak samen bv samen connetix bouwen maar er was een periode dat Maggie consequent alles afbrak wat kleuter met duplo probeerde te bouwen. Mijn trommelvliezen voelen t nog :P
De beginperiode was vrij pittig met een jonge peuter en baby maar nu ben ik er wel blij mee.
  woensdag 18 september 2024 @ 11:41:55 #79
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215016921
Hier zijn ze ook beste vriend en vriendin...of elkaars grootste vijanden. Gelukkig duurt dat laatste meestal niet zo lang en is de oudste (bijna 6) prima in staat om even alleen boven te spelen als ze behoefte heeft aan rust. Er wordt samen met lego gebouwd, gebarbiemoederd, verkleed, buiten gerost en muziek gemaakt.

En nachtluier uit: check! Al drie nachten droog (kksssst, fokwet! Scheer je weg!) en in de hele afgelopen week één overdag poepongelukje omdat hij zo ongelooflijk druk aan het spelen was, dat hij simpelweg vergeten was dat hij geen luier aan had.

Nog een half jaar precies, dan is hij 4 en gaat hij naar school. Gelukkig hebben we dan nog twee jaar samen op vrijdag qualitytime. Hij vindt dat heerlijk, noemt het 'mamadag' of als hij het tegen mij heeft 'jou-dag'. En we gaan naar de winkel, lekker lang schommelen in de speeltuin of iets bakken. Hij is wel echt verdrietig als prul dan na school liever wil afspreken dan met hem spelen, maar dan gaan we gewoon nog een stuk fietsen ofzo en dan is het ook zo weer goed.
pi_215017409
Wij zijn nu toch begonnen met logopedie. Al twee afspraken gehad en met een hele hoop aanmoediging en een beetje hulp wil ze een beetje meewerken. Valt me eigenlijk niet tegen. Tot nu toe niets nieuws geleerd. Qua begrip scoort ze hoog gemiddeld (en dan heeft ze nog een aantal dingen die ze weet niet beantwoord). Mooi dat dat bevestigd is. Ik ben erg benieuwd of ze voor de volgende test een woord uit haar weet te krijgen.
pi_215019647
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2024 12:25 schreef Bottoms_up het volgende:
Wij zijn nu toch begonnen met logopedie. Al twee afspraken gehad en met een hele hoop aanmoediging en een beetje hulp wil ze een beetje meewerken. Valt me eigenlijk niet tegen. Tot nu toe niets nieuws geleerd. Qua begrip scoort ze hoog gemiddeld (en dan heeft ze nog een aantal dingen die ze weet niet beantwoord). Mooi dat dat bevestigd is. Ik ben erg benieuwd of ze voor de volgende test een woord uit haar weet te krijgen.
Vaak lukt dat wel, hoor. We hebben heel wat tools in onze trukendoos daarvoor. :D En anders heeft ze het vast snel genoeg in de gaten en wordt er eerst wat anders gedaan voordat ze de taalproductie gaat testen. Anders krijg je echt een heel onbetrouwbaar beeld. Voor sommige kinderen is het opbouwen van die band / het vertrouwen belangrijker dan voor andere kinderen.
pi_215021287
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2024 22:10 schreef Lemijn het volgende:
Hier ook vier jaar leeftijdsverschil, dat zit ook niet in elkaars vaarwater. Ik vond en vind het eigenlijk heel prettig zo. M. heeft wel wat te neiging om wat te vaderen maar F. laat dat niet toe. Ze spelen nu ook heel fijn samen ondanks dat F. nog niet loopt of praat.
pi_215025368
Blijkbaar is 4 jaar verschil dan echt anders dan 3 jaar en 8 maand want die van mij zitten elkaar op dagelijkse basis in de weg. :s)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_215025391
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2024 19:26 schreef Cygne het volgende:

[..]
Hier ook vier jaar leeftijdsverschil, dat zit ook niet in elkaars vaarwater. Ik vond en vind het eigenlijk heel prettig zo. M. heeft wel wat te neiging om wat te vaderen maar F. laat dat niet toe. Ze spelen nu ook heel fijn samen ondanks dat F. nog niet loopt of praat.
Toen de jongste nog niet kon lopen en praten zaten ze hier ook niet in elkaars vaarwater.
Dat kwam pas toen jongste mobiel werd. :P
pi_215025854
Hier zijn ze én elkaars beste vriendje én elkaars vijand. :+ Ze kunnen niet met elkaar en niet zonder elkaar. Z. is echt van het druk spelen en meedoen met (de vriendjes van) U., maar ze is ook nog maar een klein, driejarig meisje. En dat botst heel vaak. Letterlijk. :D
  donderdag 19 september 2024 @ 09:44:42 #86
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215026411
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2024 11:41 schreef Tink89 het volgende:
Hier zijn ze ook beste vriend en vriendin...of elkaars grootste vijanden. Gelukkig duurt dat laatste meestal niet zo lang en is de oudste (bijna 6) prima in staat om even alleen boven te spelen als ze behoefte heeft aan rust. Er wordt samen met lego gebouwd, gebarbiemoederd, verkleed, buiten gerost en muziek gemaakt.

En nachtluier uit: check! Al drie nachten droog (kksssst, fokwet! Scheer je weg!) en in de hele afgelopen week één overdag poepongelukje omdat hij zo ongelooflijk druk aan het spelen was, dat hij simpelweg vergeten was dat hij geen luier aan had.

Nog een half jaar precies, dan is hij 4 en gaat hij naar school. Gelukkig hebben we dan nog twee jaar samen op vrijdag qualitytime. Hij vindt dat heerlijk, noemt het 'mamadag' of als hij het tegen mij heeft 'jou-dag'. En we gaan naar de winkel, lekker lang schommelen in de speeltuin of iets bakken. Hij is wel echt verdrietig als prul dan na school liever wil afspreken dan met hem spelen, maar dan gaan we gewoon nog een stuk fietsen ofzo en dan is het ook zo weer goed.
Klote fokwet, nat bed vanochtend.
pi_215026465
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 06:54 schreef Donna het volgende:

[..]
Toen de jongste nog niet kon lopen en praten zaten ze hier ook niet in elkaars vaarwater.
Hij is wel mobiel hoor, loopt op zijn knieën en hard ook. Non verbaal communiceert hij ook, ze snappen elkaar iig prima en hij is veel feller dan z'n grote broer. M. is daarin best flegmatiek, die zoekt gewoon de rust op zelf.

@Nanuke karakter zal ook uitmaken. Ik denk dat het met F. en baby 3 wat pittiger zal zijn. _O-
pi_215026655
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2024 09:51 schreef Cygne het volgende:

[..]
Hij is wel mobiel hoor, loopt op zijn knieën en hard ook. Non verbaal communiceert hij ook, ze snappen elkaar iig prima en hij is veel feller dan z'n grote broer. M. is daarin best flegmatiek, die zoekt gewoon de rust op zelf.

@:Nanuke karakter zal ook uitmaken. Ik denk dat het met F. en baby 3 wat pittiger zal zijn. _O-
Haha oh dat scheelt weer! Dan heb je vast geluk. Mijn jongste is ook veeeeeeeeeeeeeeel feller dan haar zus. Daar zit het botsen ook in.
pi_215026817
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 10:11 schreef Donna het volgende:

[..]
Haha oh dat scheelt weer! Dan heb je vast geluk. Mijn jongste is ook veeeeeeeeeeeeeeel feller dan haar zus. Daar zit het botsen ook in.
Dat geloof ik ja. Mijn oudste zegt dan: ach, F. is nog klein en gaat verder met zijn leven.

Gisteren zat hij bij mij op bed boekje te kijken. Hoort z'n vader thuiskomen van honden uitlaten. Rent op zijn knietjes naar de deur om die dicht te doen. Kruipt weer naast mij, vingertje voor de mond "ssst". Want hij gaat dus niet naar bed. Papa gaat zelf maar. :')
pi_215026854
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 06:47 schreef Nanuke het volgende:
Blijkbaar is 4 jaar verschil dan echt anders dan 3 jaar en 8 maand want die van mij zitten elkaar op dagelijkse basis in de weg. :s)
Haha, die van mij schelen straks 3 jaar en 8 maanden. :D
Mijn oudste is al een zeer pittig ding dat niet over zich heen laat lopen, dus ik ben benieuwd hoe de jongste zal zijn. Ergens hoop ik ook wel dat hij/zij flink wat pit heeft, dan kan hij/zij in de toekomst ook tegengas geven. Maar dat wordt dan vaak brandjes blussen verwacht ik, vooral omdat de oudste zich overal tegenaan bemoeit en iedereen de les probeert te lezen. :D Voor onze rust zou het relaxed zijn als nummer 2 de schouders wat meer ophaalt.
  donderdag 19 september 2024 @ 11:07:53 #91
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215027156
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 10:32 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Mijn oudste is al een zeer pittig ding dat niet over zich heen laat lopen, dus ik ben benieuwd hoe de jongste zal zijn. Ergens hoop ik ook wel dat hij/zij flink wat pit heeft, dan kan hij/zij in de toekomst ook tegengas geven. Maar dat wordt dan vaak brandjes blussen verwacht ik, vooral omdat de oudste zich overal tegenaan bemoeit en iedereen de les probeert te lezen. :D Voor onze rust zou het relaxed zijn als nummer 2 de schouders wat meer ophaalt.
Vergeet ook niet dat ze effectief niet zo heel veel samen zijn, omdat je oudste naar school gaat vlak nadat die kleine geboren is.
pi_215027563
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 10:32 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Maggie is bij andere kinderen eerder verlegen maar haar broer pakt ze hard aan. Kind moet ook wel want ze heeft sinds ze enigszins mobiel was te maken gehad met rugby tackles en dergelijke :P.
Ze heeft een sterke wil maar dat komt voornamelijk thuis naar voren. Ik maak me enigszins zorgen voor over een half jaar. Ik herinner mij van mijn oudste dat het peuteren vanaf 3 jaar echt een tandje hoger ging
pi_215027844
Mijn peuter van 3 zit ook goed in zn peuterpuberteit momenteel :') en het is echt alles of niets met zijn grote broer van 6. Kunnen niet met en niet zonder elkaar. Maar de momenten waarop ze heerlijk samen spelen zijn wel heel lief en schattig. En gelukkig ook wel in de meerderheid.

Otis is nu ein-de-lijk zindelijk. Eigenlijk kon hij al heel lang aangeven wanneer hij naar de wc moest maar hij zat gewoon in een keiharde wat jij wil doe ik niet fase. Maar hij heeft vorige week besloten dat mij zieken het niet meer waard was, dus nu doet hij alles opeens wel op de wc :') peuters...
pi_215031583
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 11:07 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Vergeet ook niet dat ze effectief niet zo heel veel samen zijn, omdat je oudste naar school gaat vlak nadat die kleine geboren is.
Oh, die gaat zich er wel genoeg tegenaan bemoeien op de momenten dat ze wel samen zijn. Weekenden niet te vergeten. :D
  donderdag 19 september 2024 @ 23:29:27 #95
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_215037932
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 11:07 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Dat herken ik helemaal niet. Met ochtenden, avonden, middagen indien geen BSO, weekenden en vakanties blijft er heel veel samentijd over hier. Scheelt dat de oudste weinig afspreekt. En ze hebben net 6 weken samen zomervakantie gehad, dat maakt ze nog meer op elkaar ingespeeld.
pi_215043944
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 23:29 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Dat herken ik helemaal niet. Met ochtenden, avonden, middagen indien geen BSO, weekenden en vakanties blijft er heel veel samentijd over hier. Scheelt dat de oudste weinig afspreekt. En ze hebben net 6 weken samen zomervakantie gehad, dat maakt ze nog meer op elkaar ingespeeld.
Hier net zo :Y (3 jaar en 2 maanden verschil).

De peuter hier gaat lekker! Weet even niet meer wat m’n laatste update was maar ze is uit zichzelf behoorlijk bezig met plassen op het potje/de wc. Gaat nu bijna dagelijks een paar keer zitten en dan is ze maar wat trots als het gelukt is. Ze is hiermee een jaar eerder dan haar broer was, dus we zijn wellicht snel uit de luiers :s) (en misschien ook niet, ook goed). Ze kletst hele verhalen en is biiiiijna altijd wel vrolijk. Ook behoorlijk eigenwijs en laat van zich horen als ze het ergens niet mee eens is.
  vrijdag 20 september 2024 @ 19:40:36 #97
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215046996
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 23:29 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Hier effectief alleen di na 15:30, woe-middag (maar dan spreekt prul echt heel vaak af) en vrijdag na 14:30 (en dan ook vaak afspreken). En idd ontbijt en diner eten en het naar bed gaan. In het weekend is de zaterdagochtend ook apart ivm zwemles en gym. Ik vind het iig tegenvallen hoe veel tijd ze onderhouden om samen te spelen.
pi_215047686
Hier vrijwel elke schooldag vanaf 14uur en de weekenden zijn ze samen. Bij de activiteiten die L na schooltijd heeft moet ik mee en S kan natuurlijk niet alleen thuis blijven dus die gaat ook mee.
pi_215068600
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 06:54 schreef Donna het volgende:

[..]
Hier vrees ik ook voor lol. Hier 2,5 jaar leeftijdsverschil en peuter staat niet toe dat baby met zijn speeltjes speelt
Dus dat wordt wat als baby ook een mening krijgt
pi_215069576
Uiteindelijk is het vaak ook gewoon heel gezellig hoor met die dreumesen en peuters/kleuters. Hier 2j9m verschil en natuurlijk zitten ze elkaar in de weg zo nu en dan maar ze kunnen ook zo fijn en fantastisch met elkaar spelen O+ komt goed :P

Otis lijkt een beetje ziek te worden trouwens. Hoop dat het niet doorzet maar ik moet het nog zien zo. Zn vader ligt nu bij m in bed :') (maar dat is wel bijna elke nacht zo en niet per se ziekgerelateerd)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')