Wat is dan het idee? Waarom plak je het dan allemaal onder het kopje shadowwork?quote:Op maandag 15 juli 2024 11:44 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik heb t nergens gehad over "alle moderne psychologie", en gaslighting.. ff serieus...
Gelukkig is je geloof niets meer dan een luchtkasteeltje, gebaseerd op een mythologische verhalenbundel.quote:Op maandag 15 juli 2024 11:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ook Gods beloften zijn voorwaardelijk: de vervulling ervan hangt af van hoe trouw we aan God zijn. Daarom zegt God: ik zet twee keuzes voor je, gehoorzaamheid en leven, of ongehoorzaamheid en de dood.
Lees dan de posts nog even een keer.quote:Op maandag 15 juli 2024 12:38 schreef dop het volgende:
[..]
Wat is dan het idee? Waarom plak je het dan allemaal onder het kopje shadowwork?
Denk dat t wel klopt wat hij zegt, maar anders dan wat onze , of iig mijn interpretatie ervan zou zijn;quote:Op maandag 15 juli 2024 12:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Gelukkig is je geloof niets meer dan een luchtkasteeltje, gebaseerd op een mythologische verhalenbundel.
SPOILER: noteOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkel exact in balans (narrow gate, Religare), verdwijnt zowel ego als shadow, dan floreert bewustzijn en dat is enlightenment en dus non-duality, ego/shadow dualiteit vanished en dat éne, blijft over. Consciousness, God, Brahman, whatever.
Fits like a glove, net hoe je m leest.
[ Bericht 3% gewijzigd door Mijk op 15-07-2024 13:43:39 ]As above, so below.
quote:Op maandag 15 juli 2024 13:15 schreef Mijk het volgende:
[..]
Denk dat t wel klopt wat hij zegt, maar anders dan wat onze , of iig mijn interpretatie ervan zou zijn;
God geeft de keuze; geef je over aan dat wat is en je doorziet dat je niet t lichaam of je gedachten bent en hebt daarmee eeuwig leven, want ego bestaat op dat moment niet meer. Dezelfde staat waarin Jezus verkeerde (Nirvana) en derhalve dus eeuwig leven kon beloven.
Óf geef je niet over aan dat wat is, en dood is de "punishment", want ego aanwezig, ego bang voor dood, egodeath arriveert tegelijk met fysieke dood en ga je dus "dood". Al is de uitkomst gelijk aan elkaar en ben je in beide gevallen "eternal", is het pas écht bij t fysieke einde dat dat duidelijk wordt.
"And you wake up laughing at what you thought was your grief" (Rumi)
Hier verwijst ook imo adam en eva naar, nadenken in dualiteiten (ipv nonduality, Advaita); activeert t ego want analytisch denken > worden uit Eden getrapt > krijgen te horen dat leven eindig is, als punishment.
Anima en animus, emotie versus ratio. In balans floreert iets, daarbuiten niet.
Heeft ratio de overhand; yin outweighs yang, is uit balans > ego floreert boven bewustzijn.
Heeft emotie de overhand; yang outweighs yin, is uit balans > shadow floreert boven bewustzijn.
Hijzelf denkt er niet zo over, want hij gelooft niet in bewustzijn. Zoals het staat beschreven, is het een middel voor het ego om macht uit te oefenen.SPOILER: noteOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkel exact in balans (narrow gate, Religare), verdwijnt zowel ego als shadow, dan floreert bewustzijn en dat is enlightenment en dus non-duality, ego/shadow dualiteit vanished en dat éne, blijft over. Consciousness, God, Brahman, whatever.
Fits like a glove, net hoe je m leest.
Macht, klinkt Satanistisch zelfs.quote:Op maandag 15 juli 2024 13:52 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hijzelf denkt er niet zo over, want hij gelooft niet in bewustzijn. Zoals het staat beschreven, is het een middel voor het ego om macht uit te oefenen.
Ja wellicht, maargoed , zoals ik eerder wel ns aan heb gegeven ben ik gewend deze content in het engels te bespreken en dan liggen dergelijke woorden meer voor de hand om te gebruiken voor mij dan de NL versie ervan, moet ik te lang voor nadenken, en geef ik mijn ego teveel ruimtequote:Op maandag 15 juli 2024 09:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat dit soort zinnetjes doorspekt met Engelse woorden niet helpen.
Mind blown.quote:Op maandag 15 juli 2024 13:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het ego is blasfemie, en macht is Satanistisch.
Weg met het ego!
Hier en daar een ingeburgerd woordje van buitenlandse komaf is natuurlijk wat anders dan drie Engelse zelfstandige naamwoorden in een stukje zin van 7 woorden.quote:Op maandag 15 juli 2024 13:53 schreef Mijk het volgende:
[..]
Macht, klinkt Satanistisch zelfs.
[..]
Ja wellicht, maargoed , zoals ik eerder wel ns aan heb gegeven ben ik gewend deze content in het engels te bespreken en dan liggen dergelijke woorden meer voor de hand om te gebruiken voor mij dan de NL versie ervan, moet ik te lang voor nadenken, en geef ik mijn ego teveel ruimte
Verder, als je daarover valt in een discussie dan gaat het weer om de vorm, en niet om de inhoud. Zelf zou je dan ook daad bij woord moeten voegen en niet moeten spreken over "modus operandi" of "an sich", ook niet over "quote", "content" of "post", "mark of the beast", of zelfs Jezus, maar over Yeshua. Want ja, waar ligt dan die grens bij het gebruik van niet-Nederlandsche woorden he.
Klopt, excuus als het je irriteert, zo irriteert iedereen zich wel aan iets van een ander, en het helpt al niet als je het niet met elkaar eens bent, dan gaat dat wat sneller.quote:Op maandag 15 juli 2024 14:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hier en daar een ingeburgerd woordje van buitenlandse komaf is natuurlijk wat anders dan drie Engelse zelfstandige naamwoorden in een stukje zin van 7 woorden.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar veel mensen haken af bij dat soort teksten omdat het hen teveel rekenkracht kost om te begrijpen wat je zegt.
Het is dus juist niet 'ego' om na te denken over wat en hoe je schrijft. Je dient er immers anderen mee.
Overigens schend ik ook allerlei stijlregels op fok hoor. Ik tik het allemaal snel even tussendoor en dan is niet elke post een literair meesterwerk natuurlijk. Maar er zijn wel een paar basisdingen waar je rekening mee kunt houden voor de ander.
Mij irriteert het niet hoor, ik probeer je alleen te helpen.quote:Op maandag 15 juli 2024 14:05 schreef Mijk het volgende:
[..]
Klopt, excuus als het je irriteert, zo irriteert iedereen zich wel aan iets van een ander, en het helpt al niet als je het niet met elkaar eens bent, dan gaat dat wat sneller.
Ik kan lezen tot ik een ons weegt, maar jij trekt allerlei verbanden die je tot een groter geheel maakt waar het voor mij op zijn best losse verbanden zijn.quote:
Kun je de verschillen benoemen, want ik schetste ook zaken van Freud, Nietzsche, die eenzelfde kijk erop hadden zij het niet zo ver uitgekristalliseerd als Jung (en de religies die daarmee matchen, en de spirituele leren die daarmee matchen, en de boeken over self-knowledge die hiermee matchen, en de Griekse filosofen die óók met die self-understanding matchen, dat was min of meer het speerpunt van Griekse filosofie (Plato, Socrates, Aristoteles, maar ook Marcus Aurelius, die ook zeer rake quotes heeft daarover)). Zie ook Plato's Cave wat de Matrix (zoals new-new-milennial-agers dat graag noemen) goed uitlegt.quote:Op maandag 15 juli 2024 17:01 schreef dop het volgende:
[..]
Ik kan lezen tot ik een ons weegt, maar jij trekt allerlei verbanden die je tot een groter geheel maakt waar het voor mij op zijn best losse verbanden zijn.
Ik snap dat je Jung geweldig vind, mede omdat het aansluit bij jouw hele beeld/ theorie, maar voor mij maakt het je ook deels blind, juist omdat je zoekt naar zaken die passen bij de theorie die voor jouw hout snijd. En wat minder aandacht hebt voor wat de verschillen zijn.
dit kan je toch niet menen?quote:ook een bedreiging vormt voor onze wetenschappelijke vooruitgang en democratie.
Zou je de herkomst van die quote willen vermelden?quote:Op maandag 15 juli 2024 22:19 schreef Loverboii het volgende:
Waar heb je schrik van eigenlijk?
[..]
dit kan je toch niet menen?
Helemaal gezien deze, aardig stuk, maargoed, de reviewer (videomaker) kijkt, net als wetenschap, totaal in de verkeerde hoek. En dat is eigenlijk áltijd het geval.quote:Op maandag 15 juli 2024 11:26 schreef Haushofer het volgende:
Spiritualisatie is één manier om de uitkomsten van profetieën te duiden. Een andere manier is het concept van de opvatting dat profetieën in het OT voorwaardelijk zijn, zoals hier wordt uitgelegd:
Dit is waar, in zekere zin, dat mensen dus t ego moeten droppen voordat ze "reconnecten" naar "God" -- Religare heet het.quote:"The end will be delayed, until they return to God."
Vaker gezegd; zonden zijn Egoic desires, en ja, je kunt niet "zondeloos" de hemel(Nirvana) in stappen, want je moet eerst van je ego af wat de oorzaak is van zonden, daar elke zonde terug te voeren is op egoic desire. Het is niet zo dat je "zonder zonden moet zijn om daar te komen", het is andersom, zodra je daar komt vervallen de desires om te zondigen omdat je al compleet bent. Whole, Holy, Religare.quote:"or delayed because of sin."
Stap uit Egoic Desire, zo modify je "je design".quote:"man has the power to modify his design."
Correct, want wickedness komt áltijd uit individueel gewin, en dus egoic desire.quote:"Jesus told his followers he expects a delay, enties on wickedness."
Klopt, Jezus wist ook niet wanneer mensen zó ver kwamen als hijzelf, en dat desire totaal los te laten, geen gekke claim.quote:"will come on a day when he does not expect him, and at an hour he does not know."
Correct wederom, kan heel lang duren voordat desire doorzien wordt. We zien het in het heden nog. Sterker dan ooit zelfs. Kapitalisme at its best.quote:"When Jesus might return, it could be a long day of"
Eens, want zo backten ook Tesla en Krishnamurti dit statement, met;quote:"The gospel must first be proclaimed to all nations" (Mark 13:10)
Losing the ego.quote:"God will not bring the kingdom until his people have completely discharged their divinely appointed task"
Sterke analoog, voor datgeen wat ik eerder zei, over Egodeath.quote:"Truly, i say to you, there are some standing here who will not taste death untill t they see the kingdom of God after it has come with power."
"If you die before you die, then you wont die when you die.". -- Wederom; Egodeath.quote:"That some who are with jesus, shouldve expect the periousia before they died"
Tja,quote:"Because the future Messiah had already come, the glory of his future kingdom was also already present"
De hele premisse van deze video is helaas onjuist, want 'this generation' slaat niet op een tijdsperiode, maar op een categorie mensen, namelijk de mensen die zich tegen God verzetten en zijn volgelingen vervolgen. Dit heb ik uitgebreid behandeld in het topic over bijbelprofetie. Het gaat om de 'slechte generatie' of het 'boze geslacht', ten opzichte van 'Gods kinderen'. Deze twee categorieën worden in Genesis geïllustreerd door Kain en Abel. Kain was de eerste van dit boze geslacht, en zijn nakomelingen volgden in zijn voetsporen, terwijl Seth na Abel de vader werd van Gods kinderen. Wat Jezus zei, is dat de slechte/boze generatie niet zou verdwijnen voordat Hij terug zou komen, en dat Zijn volgelingen dus net als Hem door hen zouden worden vervolgd, zoals ze ook de profeten in het verleden hadden vervolgd. Er zijn legio teksten die aantonen dat 'generatie' of 'geslacht' in die zin moet worden opgevat, en niet als een tijdspanne van 30 jaar of iets dergelijks. Het is de enige consistente interpretatie met bijvoorbeeld andere uitspraken van Jezus dat het evangelie eerst in de hele wereld gepredikt moet worden. Het is volstrekt onrealistisch om te denken dat dat binnen 30 jaar mogelijk zou zijn geweest. En zo zijn er nog meer kenmerken die erop wijzen dat generatie slaat op het boze geslacht en niet op een tijdspanne. Je ziet het ook als je kijkt naar wat er net voor die uitspraak gebeurd is. Mattheüs 23 is een hele veroordeling van de farizeeën en schriftgeleerden. Vlak daarna komen de discpipelen naar Jezus die vervolgens meer details geeft over het einde. Daarna noemt hij 'dit geslacht' (deze generatie) in de context van het oordeel tijdens de vloed, en dat er twee mensen op een akker zullen zijn, en een zal weggenomen worden, de ander niet:quote:
@Tijger_m Van de website van mijn uitgever, geloof ik.quote:Op maandag 15 juli 2024 22:19 schreef Loverboii het volgende:
Waar heb je schrik van eigenlijk?
[..]
dit kan je toch niet menen?
Thnx! Het is inderdaad wel lastig om het los te laten: als de proefdruk er is, vind je opeens nog een simpeler argument of een betere analogie, of een dwarsverband dat meer toegelicht had kunnen worden, etc. Maar ik ben ook wel blij dat het klaar is, omdat het een project is geweest dat ik ongeveer 5 jaar geleden ben begonnen en ik allang blij ben dat het nu eindelijk wordt uitgegeven.quote:Op maandag 15 juli 2024 19:08 schreef OllieA het volgende:
Van harte gefeliciteerd!
Soms is het moeilijk om op te houden met bijschaven en oppoetsen. Ben je blij dat het 'gedaan is', of mis je nu toch ook het werken eraan?
Ja. In mijn ogen is dit één en al spirituele apofeniequote:Op dinsdag 16 juli 2024 02:35 schreef Mijk het volgende:
Misschien gevalletje doorgeslagen patroonherkenning, of gewoon degelijke parallellen leggen, zou zomaar kunnen. Maargoed lees even de quote van Eckhart Tolle terug, zeer treffend, het gaat niet om een Jezusfiguur die terugkomt op aarde, het gaat om breakthrough van bewustzijn versus ego in één ieder. Dát is "the Christ" (the chosen one, de gezalfde), en dat is idd, de enige manier waarop de wereld gered gaat worden van de self-destruction waar we nu op afstevenen (omdat egoic desire, met name greed en power (pride)).
Heb je dan geen andere vraagstukken op te lossen als natuurkundige gepromoveerd in de Kwantumzwaartekracht en kosmologie?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 09:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
@:Tijger_m Van de website van mijn uitgever, geloof ik.
Ik heb geen "schrik", ik ben voornamelijk gefascineerd door het onderwerp apofenie in de context van een enorm belangrijke vraag: wat is betrouwbare kennis over onze werkelijkheid, en hoe verkrijg je die?
Ik denk inderdaad dat het verschijnsel ondermijnend kan zijn voor onze democratie, omdat het een belangrijke factor is in complotdenken. De komst van het internet en sociale media kun je vergelijken met de komst van fastfood: we zijn, net als fastfood, bedraad om vatbaar te zijn voor complotdenken, en onze media spelen daar handig op in. Zie ook b.v. de docu "Shadowland", waar het fenomeen complotdenken in de V.S. wordt belicht:
https://npo.nl/start/serie/shadowland/seizoen-1/shadowland
Om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat "mijn" vakgebied enigszins is vastgelopen in allerlei speculatie, bij gebrek aan experimentele leidraden. En ik ervaar deze onderneming zelf niet als "simpel tijdverdrijf"; in zekere zin is het veel complexer dan fundamentele natuurkunde.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 10:20 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Heb je dan geen andere vraagstukken op te lossen als natuurkundige gepromoveerd in de Kwantumzwaartekracht en kosmologie?
Dit lijkt me echter maar simpel tijdverdrijf.
Ah, interessante vraag.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 09:39 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb geen "schrik", ik ben voornamelijk gefascineerd door het onderwerp apofenie in de context van een enorm belangrijke vraag: wat is betrouwbare kennis over onze werkelijkheid, en hoe verkrijg je die?
Ik vraag je vriendelijk om je gebruikelijke ideeën hierover uit dit topic te houden. Dank.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ah, interessante vraag.
Wij, als mensen, hebben drie hoofdzakelijke kennisgebieden: spiritualiteit, wetenschap en filosofie.
Je zult in ieder geval altijd rekening moeten houden met het b-b-b-bewustzijn
Dan moet je niet over de werkelijkheid beginnen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 11:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vraag je vriendelijk om je gebruikelijke ideeën hierover uit dit topic te houden. Dank.
Dat mag.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 09:52 schreef Haushofer het volgende:
Ja. In mijn ogen is dit één en al spirituele apofenie
En ook dit heb ik uitgelegd, lang niet alles is relevant in de geschriften (alsin; relevant voor de leer, heeft wel historisch belang wellicht, maar daar heb ik zelf minder interesse in), er is 1 groot verhaal eromheen gebouwd, we weten niet eens in hoeverre NT het echte NT is en in hoeverre dat afwijkt. En dat daarom dus Boeddhisme bijv een stuk sterker is in het beschrijven van dit psychologische fenomeen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 09:52 schreef Haushofer het volgende:
Maar het geeft een onterecht idee dat er een soort overkoepelende "alle religies komen op hetzelfde neer"-boodschap is omdat je, wederom (zoals @dop ook benadrukt), de nadruk legt op eventuele verbanden, en alle zaken achterwege laat die niet met elkaar rijmen.
Natuurlijk wel. Als jij aannemelijk kunt maken dat de auteur bepaalde symboliek opzettelijk erin heeft gestopt, dan kun je dat claimen. Maar de manier waarop jij hier allerlei verbanden probeert aan te tonen doet dat niet.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 12:36 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat mag.
Ik noem het gewoon symboliek lezen. Want eigenlijk, kun je met jouw instelling en bewijsdrang, nóóit symboliek lezen.
Ik vind niet "al het niet-tastbare zweverig". Ik heb ervaring met meditatie, heb hier een boekenplank vol spirituele titels, en vind spiritualiteit een belangrijk aspect in mijn leven.quote:En die begrijp ik, want vroeger was ik ook zo, vóór de bijpassende ervaringen, dus can't blame anyone. Maar dan kun je beter niet proberen religies te gaan begrijpen, dan kun je beter richting de huidige (new age) spirituele leren gaan, al vraag ik me af of dat zin heeft, omdat ál het niet-tastbare voor jou zweverig is, en ego daarmee dus ook,..
Zoals?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:22 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind niet "al het niet-tastbare zweverig". Ik heb ervaring met meditatie, heb hier een boekenplank vol spirituele titels, en vind spiritualiteit een belangrijk aspect in mijn leven.
Nouja, ga dan eens inhoudelijk in op mijn quote spervuur eerder in het topic, denk je dat ze daar allemaal maar wat verzinnen uit de losse pols en het niet allemaal hebben over het innerwork wat ik daar als voorbeeld neem? Of hoe zie jij dit dan? Zijn dit gewoon mensen die random maar wat bedachten omdat het mooi zou klinken? Want zo lijkt het voor mij als je niet ziet dat ze daar allemaal hetzelfde trachten te vertellen.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Als jij aannemelijk kunt maken dat de auteur bepaalde symboliek opzettelijk erin heeft gestopt, dan kun je dat claimen. Maar de manier waarop jij hier allerlei verbanden probeert aan te tonen doet dat niet.
Eens. Al weet je, zéker bij figuren als Rumi, Adyashanti, Watts, Buddha, enzovoorts, dat zij wisten wat ik ook heb ervaren, ze beschreven immers de ervaring nauwkeurig vóórdat ik hem zelf kreeg lol. Dat zou je een prophecy kunnen noemen als je denkt dat "Nirvana" nep zou zijn bijv.quote:En mij maakt het niet eens zoveel uit of een auteur bepaalde intenties heeft gehad; als het je inspireert, is dat mooi.
[..]
Dan vind ik je houding heel erg vreemd t.o.v. dit want als je dagelijks, voor maanden lang mediteert, krijg je vanzelf al een afstand tussen ego en self, omdat de afstand tussen gedachten en waarnemer dan enorm versterkt wordt (ook de reden waarom je (ZEN) Boeddhisten niet van hun stuk krijgt (qua emotie), ze hebben de afstand dermate groot gemaakt, dat ze op de emotie kunnen ingrijpen vóórdat het ego overgenomen wordt erdoor. )quote:Ik vind niet "al het niet-tastbare zweverig". Ik heb ervaring met meditatie, heb hier een boekenplank vol spirituele titels, en vind spiritualiteit een belangrijk aspect in mijn leven.
quote:Op dinsdag 16 juli 2024 02:35 schreef Mijk het volgende:
"Because the future Messiah had already come, the glory of his future kingdom was also already present"
Deze clip is ook heel raak wat dit betreftquote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:35 schreef Mijk het volgende:
[
Adyashanti zei; "You cannot outthink your thinking, its a contradiction".
[..]
Jep, ik denk dat hij 1 vd beste spirituele leraren is in de moderne wereld, omdat zijn techniek/methodiek om dit te laten doorzien, sterk verschilt van de rest; hij lokt in z'n boeken je ego letterlijk uit zn tent, door je te gaan zitten "poken" waardoor het gaat reageren. Dan denk je; wat is dit voor klootzak, in z'n boeken, maar dat is júist wat hij expres doet, je ego aanvallen zodat het gaat gaat reageren, en dát is de intentie van zijn boeken, zodat je gaat doorzien en door gaat krijgen dat je ego gaat reageren erop.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Deze clip is ook heel raak wat dit betreft
"Awareness is not being the watcher, or being the witness. That's what egos do"
Zo hebben de Joden zichzelf niet genoemd, die naam kreeg Jakob van God nadat hij overwonnen had, en vervolgens werd zijn hele nageslacht daarnaar vernoemd. Jakob kreeg zoons en dat werden de stammen van Israël.quote:Op woensdag 10 juli 2024 16:41 schreef Mijk het volgende:
[..]
Klopt, het komt uit de esoterie, welke ik zelf een stuk serieuzer neem dan "een mening uit 1 religie", want esoterie beslaat veel meer dan dat alleen. En dan nog vlakt het 1 het ander niet uit, misschien de naamgeving, maar het onderliggende systeem, blijft hetzelfde imo.
Maar dit stuk wat je hier zegt;
[..]
Dat snijdt ook behoorlijk hout idd, want dit gaat over de volgende context;
[..]
En ook hier kan ik in komen. Hoewel het wel haaks staat op Joodse arrogantie, want waarom zouden die zichzelf "they who struggle with God" noemen? whehe. Dan verwacht je eerder een "they who found God".
Je kunt inderdaad niet van God winnen als je letterlijk tegen hem worstelt. Dat is het hele punt van het verhaal. Daarom blesseert God Jakob aan zijn heup. Die loopt vervolgens de rest van zijn leven mank.quote:Maargoed, het staat ook sterk symbool voor de struggle tussen Ego en Self, en daar kan ik dan wel weer de boodschap in zien. Dus dubbel.
Wat je verder benoemt over "zij die worstelen met God, tot zij overwinnen" is een contradictie op álles wat met name het Christendom zegt, want je kunt een gevecht tegen God niet winnen (God is almachtig toch, of ga je beweren dat er mensen bestaan die een gevecht tegen God winnen? Good luck met dat.) maar buiten dat, is het een gevecht tegen jezelf. Dit is het enige gevecht wat je wint door op te geven, want je moet je ego (vrije wil) opgeven om daar te geraken en de zegening te verkrijgen (middels egodeath), en dus God in je toe te laten door je hart open te zetten door God. Je (ego) hoort dit te verliezen, waardoor je onderdeel wordt (Religare) van dat grotere geheel. Surrender zeiden sommigen, Submission zeiden anderen, same thing. Same system.
En om hem nog verder door te trekken; Dit is exact waar intellectuelen tegenaan lopen, ze analyseren het kapot en komen dan met de conclusie dat "het niet bestaat". Dat is de paradox, dat is waar Adyashanti treffend zei;
You don't gain anything, you lose all the bullshit you've learned so far.
Dat is waarom; hoe intelligenter je bent, hoe lastiger deze paradox, omdat je het met je analytic mind probeert te bevatten, en dat brengt je juist verder weg van dat wat het is; het totale ontbreken van denken maar enkel ervaren. Want laten we eerlijk zijn; hoe kun je een gedachteloze staat bereiken door er zo hard mogelijk aan te denken.
Ook hier Adyashanti wederom treffend;
"You cannot outthink your thinking, its a contradiction".
en ook;
"Thinking about the state, isn't the state itself".
Hence waarom Rumi (Mystic - Sufi Islam) met de sterkste 2-word quote zei;
Lose yourself
Chogyman Trungpa, Gunaratana, Sogyal Rinpoche, Pema Chödrön, Maarten Houtman,Kabat-Zinn, Steve Hagen, dat soort spulquote:
Geloven als in "vertrouwen op", of geloven dat het bestaat?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De werkelijke worsteling met God is dus het verkrijgen van de genade van God door te geloven in de genade van God.
Hebben we het hier over Jezus als in "de man van 2000 jaar geleden", of de energie, wat ze ook wel ns "awareness" zouden kunnen noemen in andere religies?quote:Vergeving is beschikbaar dankzij het verzoenoffer van Jezus Christus. Daarom is geloof in Jezus essentieel in deze strijd om die genade te verkrijgen.
Nee natuurlijk heeft God geen ego, het is de staat van egoloosheid.quote:God heeft geen ego. God is onzelfzuchtig. Daarom is egodood inderdaad alleen te vinden in God. Maar om tot God te komen, is verzoening door middel van vergeving door middel van geloof in Jezus Christus nodig. Dus zonder dat geloof, kom je ook niet tot God.
Nee, dat heb ik eerder gedaan, en eerlijk gezegd voel ik er niks voor dat jij telkens allerlei schotten hagel loost en dat anderen dan mogen aantonen dat er geen diepere verbanden tussen zitten.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:35 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nouja, ga dan eens inhoudelijk in op mijn quote spervuur eerder in het topic, denk je dat ze daar allemaal maar wat verzinnen uit de losse pols en het niet allemaal hebben over het innerwork wat ik daar als voorbeeld neem?
De zonen van Jakob zijn toch degenen waar eerder Israel uit bestond, of?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zo hebben de Joden zichzelf niet genoemd, die naam kreeg Jakob van God nadat hij overwonnen had, en vervolgens werd zijn hele nageslacht daarnaar vernoemd. Jakob kreeg zoons en dat werden de stammen van Israël.
Eens.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De les die je dient te leren als je met God worstelt, is dat je volledig afhankelijk bent van God.
Eens.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 13:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je kunt inderdaad niet van God winnen als je letterlijk tegen hem worstelt
Geloof je in reïncarnatie?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 14:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Chogyman Trungpa, Gunaratana, Sogyal Rinpoche, Pema Chödrön, Maarten Houtman,Kabat-Zinn, Steve Hagen, dat soort spul
Je dient ernaar te handelen, dus geloven dat God genadig is en vertrouwen op wat God zegt.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 14:01 schreef Mijk het volgende:
[..]
Geloven als in "vertrouwen op", of geloven dat het bestaat?
Jezus is God geïncarneerd in een mensenlichaam. God en mens verzoend in één lichaam om een nieuwe schepping te beginnen. Zodat de scheiding die tussen God en de mens is ontstaan als gevolg van de zonde ongedaan kan worden gemaakt. De mensheid en God waren van elkaar gescheiden, en in Jezus zijn ze weer met elkaar verzoend.quote:Hebben we het hier over Jezus als in "de man van 2000 jaar geleden", of de energie, wat ze ook wel ns "awareness" zouden kunnen noemen in andere religies?
Precies. Daarom had Jezus ook geen ego: hij had wel een menselijk lichaam, maar was tevens God. Daardoor kon hij zijn menselijke egoneigingen overstijgen en niet zondigen. En daarom hebben we Jezus nodig om zelf ook egoloos te worden. Dat kunnen we niet op eigen houtje, want ons ego is het product van ons lichaam dat we niet kunnen veranderen.quote:Nee natuurlijk heeft God geen ego, het is de staat van egoloosheid.
Schotten hagel? Ik zet nauwkeurig een shitload aan quotes neer, waarvan ik sommigen ook terug moest zoeken omdat ik ze niet allemaal uit m'n hoofd ken, doe veel moeite voor het onderbouwen van hetgeen wat ik hier zeg. Ik dacht dat dat de insteek was van dit forum, met onderbouwing komen. En dan krijg ik te horen "daarna mogen anderen aantonen dat...." ? Beetje de omgekeerde wereld, ik doe behoorlijk veel moeite om iets naar voren te krijgen, iets duidelijk te krijgen wat imo moeilijker te missen is dan te zien, en vervolgens wordt er helemaal niet inhoudelijk op die quotes gereageerd.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 14:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat heb ik eerder gedaan, en eerlijk gezegd voel ik er niks voor dat jij telkens allerlei schotten hagel loost en dat anderen dan mogen aantonen dat er geen diepere verbanden tussen zitten.
Deels mee eens wel, maar op die manier kun je stellen dat álle spirituele boeken, leren, religies, filosofieën, psychologie, een vorm van BIAS is, en dan kunnen we eigenlijk dit hele subforum opdoeken. Shiva meten, met Shakti maatstaven.quote:En nogmaals: ik claim ook niet dat die verbanden er helemaal niet zijn. Ik stel alleen dat die verbanden er waarschijnlijk ook voor een deel in het oog van de waarnemer liggen en een vorm van bias zijn.
Ik heb hier het boek van Michiel Hegener liggen (Leven op herhaling), en ben bekend met het werk van Ian Stevenson en Jim Tucker. Ik vind het een intrigerend fenomeen, maar ook weer een fenomeen dat nogal gevoelig is voor apofenie. Vaak worden er toch allerlei verbanden getrokken en op basis van "dat kan geen toeval zijn!" (denk aan James Leininger) worden deze verbanden als significant bestempeld, terwijl ik in mijn boek diverse voorbeelden geef van dergelijke redenaties die achteraf prima naturalistisch verklaarbaar zijn.quote:
Wat is "Jezus" op dit moment dan? En hoe is deze te benaderen of ervaarbaar, of hoe doe jij dit? Als er geen energie of spirit of whatever is, wat Jezus is, want eigenlijk zeg je nu dat Jezus niet (meer) bestaat, enkel nog God, dus Jezus is dan allang niet meer relevant toch?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 14:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er bestaat niet zoiets als een Jezus-energie. Dat is een valse Jezus.
Net als jij dus, omdat je ook egoloos kunt worden.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 14:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Precies. Daarom had Jezus ook geen ego: hij had wel een menselijk lichaam, maar was tevens God. Daardoor kon hij zijn menselijke egoneigingen overstijgen en niet zondigen. En daarom hebben we Jezus nodig om zelf ook egoloos te worden. Dat kunnen we niet op eigen houtje, want ons ego is het product van ons lichaam dat we niet kunnen veranderen.
Althans, dit is de interpretatie ervan van de videomaker die haushofer postte.quote:
Ook een interessant stuk wel dit, want deze analoog haalde ik ook eerder zelf een aantal keer aan. Álles bestaat uit consciousness, of klei, hoe je t wilt zien.quote:Jeremia 18:6 (NBV):
"'Kan ik met jullie niet hetzelfde doen als deze pottenbakker, volk van Israël?' - spreekt de HEER. 'Jullie zijn in mijn hand als klei in de hand van de pottenbakker.'"
quote:Op dinsdag 16 juli 2024 14:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb hier het boek van Michiel Hegener liggen (Leven op herhaling), en ben bekend met het werk van Ian Stevenson en Jim Tucker. Ik vind het een intrigerend fenomeen, maar ook weer een fenomeen dat nogal gevoelig is voor apofenie. Vaak worden er toch allerlei verbanden getrokken en op basis van "dat kan geen toeval zijn!" (denk aan James Leininger) worden deze verbanden als significant bestempeld, terwijl ik in mijn boek diverse voorbeelden geef van dergelijke redenaties die achteraf prima naturalistisch verklaarbaar zijn.
Maar het blijft een fascinerend fenomeen, of het nu een bovennatuurlijke oorzaak heeft of niet.
Ok, wel goed dat je er enigszins voor open staat.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 14:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb hier het boek van Michiel Hegener liggen (Leven op herhaling), en ben bekend met het werk van Ian Stevenson en Jim Tucker. Ik vind het een intrigerend fenomeen, maar ook weer een fenomeen dat nogal gevoelig is voor apofenie. Vaak worden er toch allerlei verbanden getrokken en op basis van "dat kan geen toeval zijn!" (denk aan James Leininger) worden deze verbanden als significant bestempeld, terwijl ik in mijn boek diverse voorbeelden geef van dergelijke redenaties die achteraf prima naturalistisch verklaarbaar zijn.
Maar het blijft een fascinerend fenomeen, of het nu een bovennatuurlijke oorzaak heeft of niet.
Jezus is een van de personen van de Godheid, de voor ons zichtbare en tastbare expressie van de onzichtbare, onmeetbare God. Via Jezus hebben wij als mensen toegang tot God, is God toegankelijk voor ons. Jezus is een persoon, dwz geen onpersoonlijke 'energie' of iets dergelijks, maar een daadwerkelijke entiteit met een wil, een karakter, intenties, enzovoorts.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 14:16 schreef Mijk het volgende:
[..]
Wat is "Jezus" op dit moment dan? En hoe is deze te benaderen of ervaarbaar, of hoe doe jij dit? Als er geen energie of spirit of whatever is, wat Jezus is, want eigenlijk zeg je nu dat Jezus niet (meer) bestaat, enkel nog God, dus Jezus is dan allang niet meer relevant toch?
De enige manier om dat te bereiken, is dus door te sterven. Dan ben je verlost van je menselijke lichaam dat je ego voortbrengt.quote:Net als jij dus, omdat je ook egoloos kunt worden.
Ik geloof dat de gevangenis waarin je wordt geboren je eigen creatie is. Je eigen karma dus.quote:Op dinsdag 16 juli 2024 14:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is enorm verlossend, omdat je wordt bevrijd van de gevangenis waarin je wordt geboren, met al zijn zwakheden en foute tendensen. Je krijgt er de Heilige Geest van God voor terug, en dat brengt liefde, vrede, blijdschap, generositeit, kracht, volharding, geloof, geduld, enzovoorts enzovoorts. Vervolgens zal er een constante strijd zijn om te voorkomen dat je zondige natuur weer de overhand neemt, en dat is de worsteling die elke gelovige zijn hele leven zal doorstaan, totdat hij dood is en daadwerkelijk een compleet nieuw lichaam krijgt.
Groot verhaal, ik quote maar een stukje omdat het anders de pagina een beetje volspammed. Wil je zeggen nu dat Jezus in Vlees en bloed naar de hemel is gegaan?quote:Op dinsdag 16 juli 2024 14:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus is een van de personen van de Godheid, de voor ons zichtbare en tastbare expressie van de onzichtbare, onmeetbare God. Via Jezus hebben wij als mensen toegang tot God, is God toegankelijk voor ons. Jezus is een persoon, dwz geen onpersoonlijke 'energie' of iets dergelijks, maar een daadwerkelijke entiteit met een wil, een karakter, intenties, enzovoorts.
Jezus is na zijn dood uit de dood opgestaan en naar de hemel gegaan,om daar in de hemelse tempel als bemiddelaar tussen de mensheid en de Vader te handelen. In de tussentijd is Hij nog steeds op aarde aanwezig via de Heilige Geest, de derde persoon van de godheid. 'God' is dus een geheel van drie goddelijke personen: de Vader, Jezus, en de Heilge Geest, en deze delen hetzelfde karakter, dezelfde intenties, dezelfde manier van werken, maar vervullen alledrie een andere rol in het leven van de mens. Daarom zegt Jezus bijvoorbeeld tegen de ongelovige Thomas, als die vraagt 'laat ons de vader zien': Als je mij hebt gezien, heb je de Vader gezien. En: 'Ik en de Vader zijn één'. Twee personen, zelfde godheid.
Wind is ook energie? Dus er is wel degelijk een uitwisseling van energie, anders is Jezus niet benaderbaar? Of zie ik het verkeerd?quote:"Hoe besteed je tijd met iemand die je niet ziet? Zie het als de wind."
Ook hier een stukje wat ik quote, maar eerder hoorde ik je over Egodeath die je zelf hebt ervaren op psychedelics, waar je later over zei dat dat niet hetzelfde is. Wat is het verschil dan? Jij zegt in deze post dat het niet kán dat je egodeath ervaart tenzij fysieke dood, eerder zei je dat Egodeath weinig te maken heeft met deze hele content... kun je uitleggen?quote:De enige manier om dat te bereiken, is dus door te sterven. Dan ben je verlost van je menselijke lichaam dat je ego voortbrengt.
In het Christelijke geloof moet je daarom ook sterven. Je sterft en staat uit de dood op met een nieuw lichaam dat geen ego meer heeft, omdat het geen zonde in zich heeft. Dat gebeurt bij de wederopstanding.
Maar al in dit leven sterven we in siprituele zin als we ons tot God bekeren. Dit wordt gesymboliseerd door de doop: je oude zondige lichaam wordt begrapen, en je staat uit de dood op door de Geest van God.
Dus als je je bekeert, ben je in wezen twee personen: je oude, natuurlijke, zondige mens, die constant tegen God rebelleert met door ego gedreven gedrag.Maar tegelijkertijd leeft de geest van God in je, die je constant aanspoort om je aan God te onderwerpen, de zonde af te zweren en Zijn wil te doen, net als Jezus dat deed.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |