De resultaten zijn gemixt, sommige onderzoeken tonen een significant resultaat aan en anderen niet. Precies wat je zou verwachten bij een subjectief fenomeenquote:Op donderdag 11 juli 2024 12:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, die is van het kaliber "als ik het niet kan meten, kan ik niet significant aantonen dat het bestaat". Terwijl jij nu juist wél beweert dat dit is gebeurd. En dat is inconsistent (waar je nog steeds niet op ingaat, overigens).
Dat is ook het verschil tussen methodisch naturalisme en metafysisch naturalisme. Jij verwijst nu naar dat laatste.
De enige reden dat er onenigheid is over de realiteit is omdat sommigen in een illusie leven en anderen niet.quote:Op donderdag 11 juli 2024 12:04 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Omdat je dan aan het filosoferen bent. Zo’n hypothese is per definitie ontoetsbaar namelijk, en zal wetenschappelijk gezien altijd dezelfde status hebben als, ik noem maar wat, het verhaal van Abraham, of de zich steeds maar herhalende uitgangspunten van Libertarisch.
Nee, dat is precies wat je niet verwacht. De grootte van zo'n groep wordt toch op statistische wijze gekozen? Jij behandelt nu die hele groep als één enkel voorval.quote:Op donderdag 11 juli 2024 12:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De resultaten zijn gemixt, sommige onderzoeken tonen een significant resultaat aan en anderen niet. Precies wat je zou verwachten bij een subjectief fenomeen
Nee, het is waar en het is niet waar tegelijkertijd.quote:Op donderdag 11 juli 2024 12:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat is precies wat je niet verwacht. De grootte van zo'n groep wordt toch op statistische wijze gekozen? Jij behandelt nu die hele groep als één enkel voorval.
Nogmaals, je spreekt jezelf tegen. Je kunt niet beweren dat een fenomeen onregelmatig is en niet onderhevig is aan de gebruikelijke toetsingsmethoden, maar vervolgens wel beweren dat het "statistisch significant is aangetoond". Dat betekent dat je aanneemt dat het wél is aan te tonen, maar niet is te falsifiëren.
Ding dong, pseudowetenschap.
Exact, en daarom hou ik het liever bij deze wereld, de enige werkelijke, waarin zowel het bewustzijn als die ene fruitvlieg daar, bestaan.quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:50 schreef Haushofer het volgende:
Dat het "een rol" speelt zegt niet dat "de werkelijkheid zonder niet kan bestaan".
Hoe toon je zoiets aan? Het is sowieso al speculatief om over "andere werkelijkheden" te speculeren
Ja dat gaat beide kanten op denk ik, en ik ben het met je eens dat de scheidslijn tussen filosofie en natuurkunde dan ook een kunstmatige is. Vaak is wat natuurkundigen doen eigenlijk filosofie, en andersom. En vaak zijn zwakke filosofen niet natuurkundig genoeg, en andersom.quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:50 schreef Haushofer het volgende:
dit is trouwens een verschil dat je ook tussen natuurkundigen en filosofen ziet: natuurkundigen vinden nogal eens dat filosofen metafysische uitspraken doen die volgens hen "duidelijk" zijn, terwijl natuurkundigen zich dan afvragen hoe je zoiets überhaupt zou moeten aantonen![]()
Nou, dan is mijn fantasie misschien wat te beperkt, of misschien kent die van jou wat te weinig grenzen, want hoe zou een proces waarbij het verlangen naar waarheid evolutionair tot stand komt getoetst kunnen worden?quote:Op donderdag 11 juli 2024 12:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hypothesen binnen de evolutietheorie zijn niet ontoetsbaar. Dus nee, dat ben ik niet met je eens.
Ok. Daar kan ik niks mee.quote:Op donderdag 11 juli 2024 12:15 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het is waar en het is niet waar tegelijkertijd.
Dat een alternatief waarin een fenomeen ontbreekt "speculatief" is, maakt het fenomeen niet "nodig voor het bestaan van de werkelijkheid". Dat lijkt mij een actieve uitspraak, als in: neem het fenomeen weg, en het bestaan wordt inconsistent. Dan kun je een dergelijke uitspraak toch ook niet doen? Dan kun je toch alleen stellen "we weten het niet"?quote:Op donderdag 11 juli 2024 12:29 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Exact, en daarom hou ik het liever bij deze wereld, de enige werkelijke, waarin zowel het bewustzijn als die ene fruitvlieg daar, bestaan.
De mogelijkheid van het bestaan van een wereld waarin die dingen er niet zouden zijn – dat is mij dus iets te speculatief.
Maar we kunnen ons zoveel niet voorstellen. Dat maakt het nog niet een essentieel onderdeel.quote:Niet alleen dat, ik kan me niet goed voorstellen hoe iemand zich een wereld zou voorstellen waarin geen bewustzijn voorkomt. Zo’n beeld lijkt me gewoon niet heel adequaat, het is alsof iemand van plan was om een tekening te gaan maken, maar de tekening is niet alleen niet af, hij is er eigenlijk nog niet eens aan begonnen, want een tekening van de wereld waarin het bewustzijn niet voorkomt lijkt me heel moeilijk te tekenen.
Door het in een verklaringsmodel te plaatsen waarvan we weten dat het wetenschappelijk-empirisch succesvol is.quote:Op donderdag 11 juli 2024 12:51 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Nou, dan is mijn fantasie misschien wat te beperkt, of misschien kent die van jou wat te weinig grenzen, want hoe zou een proces waarbij het verlangen naar waarheid evolutionair tot stand komt getoetst kunnen worden?
Ik zie niet in waarom. Ik kan met honger niet verklaren hoe honger ontstaat?quote:Je zou dus buiten het verlangen naar waarheid moeten staan om te kunnen beoordelen hoe het verlangen naar waarheid tot stand komt.
Nee, klopt het is geen onderdeel. Het is het enige dat er is. De realiteit is monistisch.quote:Op donderdag 11 juli 2024 13:00 schreef Haushofer het volgende:
Maar we kunnen ons zoveel niet voorstellen. Dat maakt het nog niet een essentieel onderdeel.
Dat staat toch voorop als je het speculatie noemt? Als je het zou weten zou het ook geen speculatie meer zijn. Daar begin je dus mee, je weet het niet. Vervolgens ga je de verschillende vormen van speculatie met elkaar vergelijken en dan blijkt dat de ene vorm toch een stuk consistenter, werkbaarder, logischer, meer in lijn met wat de zintuigen ons melden, etc. etc. is dan de andere. Je weet het dan nog steeds niet, dat is zo, maar toch kan de ene vorm van speculeren als krachtiger naar voren komen in de vergelijking, en dat is dus waar ik op wijs.quote:Op donderdag 11 juli 2024 13:00 schreef Haushofer het volgende:
Dan kun je toch alleen stellen "we weten het niet"?
quote:Op donderdag 11 juli 2024 12:51 schreef Amerauder het volgende:
Je zou dus buiten het verlangen naar waarheid moeten staan om te kunnen beoordelen hoe het verlangen naar waarheid tot stand komt, maar dat kan niet, want buiten dat verlangen naar waarheid valt er ook niets meer vast te stellen.
Honger maakt geen deel uit van de verklaring van honger op de manier waarop het verlangen naar waarheid zelf onderdeel uitmaakt van de verklaring van het verlangen naar waarheid.quote:Op donderdag 11 juli 2024 13:02 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie niet in waarom. Ik kan met honger niet verklaren hoe honger ontstaat?
quote:Op donderdag 11 juli 2024 12:51 schreef Amerauder het volgende:
Nou, dan is mijn fantasie misschien wat te beperkt, of misschien kent die van jou wat te weinig grenzen, want hoe zou een proces waarbij het verlangen naar waarheid evolutionair tot stand komt getoetst kunnen worden?
Maar is dat een toetsing? Je kunt alles in een model plaatsen. Dat het model werkt, is vervolgens enkel een bewijs voor de werkzaamheid van dat model als geheel. Het bewijst op geen enkele manier de losse onderdelen die in dat model verwerkt zijn.quote:Op donderdag 11 juli 2024 13:02 schreef Haushofer het volgende:
Door het in een verklaringsmodel te plaatsen waarvan we weten dat het wetenschappelijk-empirisch succesvol is.
En vanuit een hogere waarheid gezien is ook dat weer een illusie.quote:Op donderdag 11 juli 2024 12:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De enige reden dat er onenigheid is over de realiteit is omdat sommigen in een illusie leven en anderen niet.
Dat zou ik niet weten, zo ver ben ik nog nietquote:Op donderdag 11 juli 2024 13:57 schreef Amerauder het volgende:
[..]
En vanuit een hogere waarheid gezien is ook dat weer een illusie.
Ja, ik zie het verschil wel, maar ik zie niet in waarom deze zelf-referentie per se een obstakel is.quote:Op donderdag 11 juli 2024 13:25 schreef Amerauder het volgende:
Honger maakt geen deel uit van de verklaring van honger op de manier waarop het verlangen naar waarheid zelf onderdeel uitmaakt van de verklaring van het verlangen naar waarheid.
Het verlangen naar waarheid dat zichzelf probeert te verklaren is als een hond die in zijn eigen staart bijt, op een manier dat verklaringen van andere dingen dat niet zijn. Zie je het verschil?
Ja, maar dat is dus weer het onderscheid tussen zinvolle en onjuiste of doorgeschoten patronenquote:Op donderdag 11 juli 2024 13:39 schreef Amerauder het volgende:
[..]
[..]
Maar is dat een toetsing? Je kunt alles in een model plaatsen. Dat het model werkt, is vervolgens enkel een bewijs voor de werkzaamheid van dat model als geheel. Het bewijst op geen enkele manier de losse onderdelen die in dat model verwerkt zijn.
Bijvoorbeeld: ik kan het dragen van rode sokken in een model plaatsen waarmee het weer van morgen voorspeld kan worden. Als dat model blijkt te werken, en ik kan daarmee redelijkerwijs voorspellen of het morgen gaat regenen of niet, dat is dat nog geen bewijs dat het toevoegen van die rode sokken aan dat model ook een zinvolle toevoeging was. Het model kan ook werken ondanks dat onderdeel van het model.
Ik denk dat je nu heel abstract een mogelijkheid voor je ziet, maar als je dat iets concreter zou proberen te maken je zou zien dat het niet uitkomt.
Overigens komt ergens dit jaar nog een ander manuscript van me uit wat weer wat wiskundiger/natuurkundiger van aard is over de rol van symmetrieën in de natuurkunde, en de geschiedenis van de achterliggende wiskunde.quote:
Het is duidelijk dat je dat bedoelde, en ik zie ook wel de waarde van zo’n model als speculatieve filosofie.quote:Op donderdag 11 juli 2024 14:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik zie het verschil wel, maar ik zie niet in waarom deze zelf-referentie per se een obstakel is.
Laten we het concreet maken. Stel dat er een verklaringsmodel is waarin onze "zucht naar verklaring" evolutionair wordt verklaard vanuit het feit dat dit onze overlevingskansen vergroot. Oftewel: onze neiging om patronen te zien en te verklaren vergroot de overlevingskans, waarmee we onze genen beter kunnen doorgeven en zodoende deze eigenschap overeind blijft.
Nogmaals, ik zeg niet dat dit zo is; ik vraag me af of je concreet kunt aanwijzen waarom deze gang van zaken onmogelijk zou zijn.
Maar dit is toch een beperkte kijk op wat een "wetenschappelijke verklaring" is? Op dezelfde manier kun je zo ongeveer de hele oudheidkunde als vakgebied afschrijven bij gebrek aan replicatie en tijdmachines. Of wat te denken van hoe het oog is geëvolueerd? We hebben geen tijdmachines, en we kunnen vanwege de tijdschaal niet zitten wachten totdat er in een klomp cellen ogen ontstaan. Dus is de evolutionaire verklaring voor het ontstaan hiervan onmogelijk?quote:Op donderdag 11 juli 2024 14:38 schreef Amerauder het volgende:
Laten we dat eens concreet maken, en de mogelijkheden nagaan hoe we zoiets zouden kunnen testen: ik zie er twee. Of, we zouden in onze tijdmachine kunnen stappen om in het verleden waar te nemen hoe waarheidsvinding is geëvolueerd. Of, we zouden in een laboratorium levensvormen kunnen opsluiten en gaan zitten wachten (hoe lang?) tot ze van niet-waarheidsvindende wezens naar waarheidsvindende wezens zijn geëvolueerd.
Zoals uit deze voorbeelden duidelijk blijkt zijn beide opties per definitie onmogelijk. Zie jij een optie om dit vast te stellen die wel mogelijk is?
De enige reden dat ik dat denk, is omdat je het zo vaak hebt genoemd in discussies met mij, Haushofer, al jarenlang, en nu in dit topic opnieuw naar bijdragen van mij verwijst. Daarom zeg ik, 'ik kan mij niet aan de indruk onttrekken'. Ik weet niet of het zo is. Jij maakt daar meteen weer van alsof ik stel dat dat zo is.quote:Op donderdag 11 juli 2024 11:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat niet. Wel bespreek ik bijvoorbeeld het zogenaamde "onomastische argument" van Bauckham, waarmee hij statistisch probeert te onderbouwen dat de evangeliën plus Handelingen op ooggetuigen gebaseerd zouden zijn.
Niet alles is in harde statistische analyses te gieten, en nee, dat maakt dergelijke analyses niet meteen waardeloos. Je opmerking
[..]
slaat dus kant noch wal.
[..]
En ik vind dat narcistisch, want dat valt reuze mee. Je kent niet eens de precieze inhoud van het boek (slechts één hoofdstuk behandelt de oorsprong van het christendom; ook de onderwerpen complotdenken, Bayesiaanse inferentie, finetuning, Flat Earth, de replicatiecrisis etc. komen voorbij), dus hoe je jezelf weer centraal weet te stellen, is typisch. Bovendien heb ik in de afgelopen jaren met veel meer users en mensen persoonlijk, en op andere fora discussies gehad over Bijbelse onderwerpen behalve jij.
Niet alles draait om jou
[..]
Nogmaals: misschien moet jij niet zoveel op jezelf betrekken en niet overal wat achter zoeken. Maar als het om jouw specifieke wereldbeeld gaat: ja, ik denk dat jouw denken doorspekt is met doorgeschoten patroonherkenning en complotdenken. Het potsierlijke feit dat jij nu op narcistische wijze meent een "significante inspiratiebron" voor het boek geweest te zijn, bevestigt dat beeld opnieuw.
Maar goed, ik heb niet de illusie je op andere gedachten te brengen. Ik hoop wel dat je dit soort opmerkingen achterwege kunt laten, want je ziet spoken. Je mening over mij is duidelijk, ik heb die over jou weer gegeven, en dit is niet het topic om die mening opnieuw te ventileren. We weten beiden waar dat op uit loopt. Dus nogmaals: graag ergens andersDank.
Het gaat daarbij om de verschillende gradaties van waarheid.quote:Op donderdag 11 juli 2024 13:00 schreef Haushofer het volgende:
Maar we kunnen ons zoveel niet voorstellen. Dat maakt het nog niet een essentieel onderdeel.
Vind je alle juridische veroordelingen op basis van forensisch onderzoek dan ook "speculatief"?quote:Op donderdag 11 juli 2024 14:53 schreef Amerauder het volgende:
Het maakt het niet onmogelijk, het maakt het speculatief.
En daar is niets mis mee, maar dat is binnen het kader van het onderwerp apofenie wel uiterst relevant.
Of iets een gokkersmisvatting is of niet, dat kun je gemakkelijk testen – daar zijn de gokspelletjes simpel genoeg voor. Maar wat als je het niet kunt testen? Waar berust het onderscheid dan op?
Zou het heel misschien kunnen omdat wij toegang hebben tot onnoemelijk veel meer data dan de vroege kerkvaders?quote:Op dinsdag 9 juli 2024 14:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die mensen waren onderdeel van de cultuur waarin de hele bijbel tot stand is gekomen. Waarom zou onze kennis 1500 tot 2000 jaar later stukken nauwkeuriger zijn over hun eigen werken?
Ja, daar kan ik van alles over zeggen maar ik vind dat eigenlijk niet zo heel relevant hier. Recht en ontologie zijn nu eenmaal totaal verschillende gebieden waar compleet andere regels gelden en volledig andere afwegingen gemaakt worden.quote:Op donderdag 11 juli 2024 15:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vind je alle juridische veroordelingen op basis van forensisch onderzoek dan ook "speculatief"?
Dit is gewoon een ad hominem drogreden. “Mensen die dat zeggen klinken als…”quote:Op donderdag 11 juli 2024 15:31 schreef Haushofer het volgende:
Ik kom deze redenatie eerlijk gezegd vooral tegen bij creationisten die wetenschappen als evolutie en kosmologie als "speculatief" bestempelen.
Ik zie het verschil niet. Enerzijds is er de vraag "hoe waarschijnlijk is het dat eigenschap X zich evolutionair heeft ontwikkeld", anderzijds de vraag "hoe waarschijnlijk is het dat persoon Y een moord heeft gepleegd". Beide uitspraken kun je middels Bayesiaanse inferentie beoordelen.quote:Op donderdag 11 juli 2024 16:24 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Ja, daar kan ik van alles over zeggen maar ik vind dat eigenlijk niet zo heel relevant hier. Recht en ontologie zijn nu eenmaal totaal verschillende gebieden waar compleet andere regels gelden en volledig andere afwegingen gemaakt worden.
Dat we in beide gevallen van “waarheid” en “bewijsvoering” spreken werkt eerder verwarrend dan verhelderend. Uiteraard zijn er bepaalde parallellen op te merken, maar de verschillen zijn misschien wel veel belangrijker. In de natuurkunde worden toch een stuk minder mensen ter dood veroordeeld, om maar iets te noemen.
Niet voor niets is rechtsfilosofie zijn eigen discipline, en niet voor niets laten we rechters geen uitspraak doen over natuurkundige kwesties. Dat zou ook niet best zijn, en al helemaal niet in landen waar de jury een beslissing moet nemen.
Zo was het niet bedoeld. Ik ben dit onderscheid tot nu toe vooral in creationistische kringen tegengekomen, vandaar mijn verbazing. Maar dat kan prima aan mij liggenquote:Dit is gewoon een ad hominem drogreden. “Mensen die dat zeggen klinken als…”
Dat neem ik je niet kwalijk hoor, maar ik kan het ook niet serieus nemen als reactie op de moeilijkheid die ik je voorleg.
De redenatievorm is alsof je van iemand die van honden houdt zegt dat hij “als Hitler” is, omdat ook Hitler van honden hield. Zo werkt dat natuurlijk niet.
De evangelisten en kerkvaders baseerden zich op het oude testament. Dat is onveranderd gebleven.quote:Op donderdag 11 juli 2024 16:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zou het heel misschien kunnen omdat wij toegang hebben tot onnoemelijk veel meer data dan de vroege kerkvaders?
Als of dat alle kennis is die je in deze wereld nodig hebt.quote:Op donderdag 11 juli 2024 19:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De evangelisten en kerkvaders baseerden zich op het oude testament. Dat is onveranderd gebleven.
Dat is niks. Nee, het is minder dan niks. Het is misleidend. Er staat onware informatie in.quote:Op donderdag 11 juli 2024 19:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De evangelisten en kerkvaders baseerden zich op het oude testament. Dat is onveranderd gebleven.
Met het "dichter tot de bron"-argument kun je ook het best katholiek zijn en dat verderfelijke protestantisme links laten liggenquote:Op donderdag 11 juli 2024 16:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zou het heel misschien kunnen omdat wij toegang hebben tot onnoemelijk veel meer data dan de vroege kerkvaders?
Volgens mij snap je niet waar het over gaat. De kwestie was dat de evangelisten en vroege Christenen geloofden dat Jezus de in het OT aangekondigde messias was. Daarbij baseerden ze zich op wat er in het OT geschreven was en de gebeurtenissen rondom Jezus' leven.. En het OT is niet veranderd.quote:Op donderdag 11 juli 2024 20:44 schreef dop het volgende:
[..]
Als of dat alle kennis is die je in deze wereld nodig hebt.
Mijn grootvader was dominee, hij is inmiddels al ruim 40 jaar niet meer. Ik ken hem niet anders dan de opa op zijn studeerkamer vol met boeken.
Wat hij tot zijn beschikking had is tegenwoordig een lachertje zijn afgeladen studeerkamer zit tegenwoordig in je telefoon of computer.
De tijd die hij nodig moet hebben gehad aan lezen, opzoeken is vergeleken met nu enorm.
En even met een collega/vakgenoot. Overleggen converseren of advies vragen was ook een hele onderneming vergeleken met nu.
Ik heb het dan over 40jaar geleden. Een man die nog wel telefoon,fax en auto tot zijn beschikking had.
Toen hij jong was waren die telefoon,fax en auto er niet eens voor hem.
Misschien helpt dit om het verschil te zien.
Dit is een kwestie van gezichtspunt. Ikzelf zie overal atomen en voel ze ook. Zelfs nu ik op mijn toetsenbord type, voel ik ze onder mijn vingers.quote:Op maandag 8 juli 2024 09:27 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Atomen zijn volledig onzichtbaar voor het menselijk oog, omdat zelfs het grootste atoom kleiner is dan de kortste golflengte van licht die onze ogen kunnen waarnemen. Zelfs met 's werelds krachtigste lichtmicroscoop is het niet mogelijk om in een atoom te kunnen kijken.
De eerste Christenen waren geen Rooms-Katholieken, Haushofer, maar Christenen in Jeruzalem en omstreken en Klein-Azië.quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Met het "dichter tot de bron"-argument kun je ook het best katholiek zijn en dat verderfelijke protestantisme links laten liggen
Je voelt geen atomen, je voelt sensaties in je bewustzijn.quote:Op donderdag 11 juli 2024 23:00 schreef RetepV het volgende:
[..]
Dit is een kwestie van gezichtspunt. Ikzelf zie overal atomen en voel ze ook. Zelfs nu ik op mijn toetsenbord type, voel ik ze onder mijn vingers.
Beter was het geweest als je begon met "Één enkel atoom is volledig onzichtbaar voor het menselijk oog, ..."
lekker makkelijkquote:Op donderdag 11 juli 2024 22:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij snap je niet waar het over gaat.
Ik weet niet hoe jij zaken bestudeerd, maar als jij dat tekst lezen vind en in je eentje een conclusie trekken is dan maak je het wel heel eenvoudig.quote:De kwestie was dat de evangelisten en vroege Christenen geloofden dat Jezus de in het OT aangekondigde messias was. Daarbij baseerden ze zich op wat er in het OT geschreven was en de gebeurtenissen rondom Jezus' leven.. En het OT is niet veranderd.
Dus als wij vandaag de dag willen bestuderen of Jezus de messias van het OT was, dan is het OT nog steeds je voornaamste onderwerp van onderzoek. Dat lijkt me toch logisch.
Waar het om ging is waarom de mensen in die tijd in Jezus de messias zagen op basis van de geschriften van het oude testament.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 00:12 schreef dop het volgende:
[..]
lekker makkelijk
[..]
Ik weet niet hoe jij zaken bestudeerd, maar als jij dat tekst lezen vind en in je eentje een conclusie trekken is dan maak je het wel heel eenvoudig.
Gek genoeg heb ik geleerd dat je ook kijkt en praat met anderen over ideeën en inzichten.
Het is ook niet dat iedereen eenvoudig tot de zelfde conclusie komt op basis van het OT, en wie wat precies, en wanneer over Jezus heeft geschreven is ook niet bepaald iets dat je even in je eentje duidelijk kunt krijgen op basis van de teksten.
Om het maar niet te hebben over teksten die je helemaal niet tot je beschikking zou hebben.
Vraag jezelf vooral eens af wat je zelf niet snapt.
Mijn opa zal wel theoloog
zijn geworden door het oude testament te lezen en verder niks. De rest was vast allemaal versiering.
Hebben er mensen daadwerkelijk Jezus gezien of is het slechts fictie?quote:Op vrijdag 12 juli 2024 01:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar het om ging is waarom de mensen in die tijd in Jezus de messias zagen op basis van de geschriften van het oude testament.
De vraag is of ze daar gegronde redenen voor hebben, of dat dat slechts een kwestie is van doorgeslagen patroonherkenning.
Ik snap niet waarom je er van alles bijhaalt terwijl de kern van de vraag is of bepaalde teksten in het OT inderdaad naar Jezus verwijzen of niet.
Dan moet je twee dingen met elkaar vergelijken: de teksten in het OT en wat er bekend is over Jezus. En dan bepalen of er genoeg reden is om te concluderen dat individuele teksten en het geheel aan teksten die je behandelt inderdaad betrekking hebben op Jezus of niet, of er enige overeenkomsten zijn, en of die overeenkomsten te wijten zijn aan toeval of bias in je lezing of een andere fout, of dat er sprake is geweest van intentie.
Als je dat kunt vaststellen, kun je ook bepalen of de vroege gelovigen hun overtuigingen op drijfzand hebben gebouwd of niet.
Op basis van de kennis die ik zelf over de teksten heb, zie ik duidelijk een enorme mate van consistentie tussen teksten in het OT en NT. Die consistentie is zo groot, dat er wat mij betreft geen sprake is van toeval, bias of iets anders, maar van intentie om in beide teksten dezelfde boodschap tot uiting te brengen.
Dat iemand als Haushofer dat niet ziet, ligt wat mij betreft dan ook meer aan zijn eigen gebrek aan kennis en/of begrip van de teksten of de interpretaties die hij de voorkeur geeft, dan aan een daadwerkelijk gebrek aan consistentie.
Mee eens. Ok, ik heb het boek niet gelezen, maar het verwondert me zeer dat hij onder andere religie baseert op onterechte patroonherkenning. Het lijkt me een schot in de lucht van een atheïst. Een andere benadering zou logischer zijn geweest, zoals de behoefte aan zekerheid in moeilijke onzekere tijden.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 01:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat iemand als Haushofer dat niet ziet, ligt wat mij betreft dan ook meer aan zijn eigen gebrek aan kennis en/of begrip van de teksten of de interpretaties die hij de voorkeur geeft, dan aan een daadwerkelijk gebrek aan consistentie.
Ja okay het was zo duidelijk dat allequote:Op vrijdag 12 juli 2024 01:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar het om ging is waarom de mensen in die tijd in Jezus de messias zagen op basis van de geschriften van het oude testament.
De vraag is of ze daar gegronde redenen voor hebben, of dat dat slechts een kwestie is van doorgeslagen patroonherkenning.
Ik snap niet waarom je er van alles bijhaalt terwijl de kern van de vraag is of bepaalde teksten in het OT inderdaad naar Jezus verwijzen of niet.
Atheïsme heeft hier niks mee te maken; het is een methodisch-naturalistische poging tot verklaren. Zoals alles in de wetenschap.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 02:07 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Mee eens. Ok, ik heb het boek niet gelezen, maar het verwondert me zeer dat hij onder andere religie baseert op onterechte patroonherkenning. Het lijkt me een schot in de lucht van een atheïst.
Dank. Maar ik beweer nergens dat apofenie het enige mechanisme is geweest. Het ontstaan van een religie is een complex samenspel van allerlei factoren.quote:Een andere benadering zou logischer zijn geweest, zoals de behoefte aan zekerheid in moeilijke onzekere tijden.
Maar goed, iedereen staat het vrij om boeken te schrijven en ik wens hem oprecht een mooi verkoopcijfer.
Ja, ik ben een beetje dom. Het ging me erom dat katholieken zich beroepen op een directe lijn met Petrus, maar goed, ik zal de grap verder laten liggen.quote:Op donderdag 11 juli 2024 23:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De eerste Christenen waren geen Rooms-Katholieken, Haushofer, maar Christenen in Jeruzalem en omstreken en Klein-Azië.
Het protestantisme is gebaseerd op de meerderheidsteksten afkomstig uit diezelfde regio's. En staat daarmee dichter bij de oorsprong van het Christelijke geloof dan het Rooms Katholicisme dat meer op latere tradities en minderheidsteksten gebaseerd is.
Vreemd dat je dat niet weet.
Het enige evangelie dat dit doet is het Johannes-evangelie, en daar wordt de ooggetuige niet eens bij naam genoemd maar bewust versluierd. Lukas beweert zich te beroepen op ooggetuigen, maar dat blijkt verder nergens uit de tekst. De bron waarop hij zich waarschijnlijk het meest beroept noemt hij ook niet bij naam: Marcus.quote:Maar de evangeliën beweren gebaseerd te zijn op ooggetuigenverslagingen van mensen die de gebeurtenissen van die tijd van dichtbij hebben meegemaakt.
Haushofer ziet dat wel, maar Haushofer meent met al zijn gebrekkige kennis dat deze overeenkomsten bewuste typologieën zijn van de evangelisten om hun goede boodschap kracht bij te zetten en de lezer te overtuigen dat die als een crimineel gekruisigde wonderdoener daadwerkelijk de messias was. Dus nogal wiedes dat die overeenkomsten "geen toeval zijn".quote:Op vrijdag 12 juli 2024 01:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Op basis van de kennis die ik zelf over de teksten heb, zie ik duidelijk een enorme mate van consistentie tussen teksten in het OT en NT. Die consistentie is zo groot, dat er wat mij betreft geen sprake is van toeval, bias of iets anders, maar van intentie om in beide teksten dezelfde boodschap tot uiting te brengen.
De persoon Jezus is niet fictief nee. Daar is wel consensus over intussen hoor.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 01:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hebben er mensen daadwerkelijk Jezus gezien of is het slechts fictie?
Want als er consistentie is tussen het OT en het NT, dan heb je nog geen waarheid.
Wat je dan hebt, is een consistente mythe. Eerlijk is eerlijk, het is beter dan een inconsistente mythe.
En over dat OT is men tot op de dag van vandaag niet uitgesproken. Het is blijkbaar niet zo "klontjeklaar".quote:Op donderdag 11 juli 2024 22:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij snap je niet waar het over gaat. De kwestie was dat de evangelisten en vroege Christenen geloofden dat Jezus de in het OT aangekondigde messias was. Daarbij baseerden ze zich op wat er in het OT geschreven was en de gebeurtenissen rondom Jezus' leven.. En het OT is niet veranderd.
Dus als wij vandaag de dag willen bestuderen of Jezus de messias van het OT was, dan is het OT nog steeds je voornaamste onderwerp van onderzoek. Dat lijkt me toch logisch.
Hier zijn we het een keer eens zeg...quote:Op donderdag 11 juli 2024 23:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als de evangelieën waarheidsgetrouw zijn, is er denk ik geen enkele reden om eraan te twijfelen dat Jezus inderdaad de beloofde messias van het OT was.
Oh, het was een grapje. Oké. Ik heb geen humor blijkbaar.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 09:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik ben een beetje dom. Het ging me erom dat katholieken zich beroepen op een directe lijn met Petrus, maar goed, ik zal de grap verder laten liggen.
Dat mag je ook menen, daar gaat het niet om. Ik heb nooit beweerd dat de evangelieën zijn opgezet als wetenschappelijk artikel volgens de normen van de 21e eeuw.quote:Het enige evangelie dat dit doet is het Johannes-evangelie, en daar wordt de ooggetuige niet eens bij naam genoemd maar bewust versluierd. Lukas beweert zich te beroepen op ooggetuigen, maar dat blijkt verder nergens uit de tekst. De bron waarop hij zich waarschijnlijk het meest beroept noemt hij ook niet bij naam: Marcus.
En je zegt het goed: de evangeliën beweren. Het Matteüs-evangelie beweert ook dat Jeruzalem werd ondergelopen door een horde ondode heiligen vlak voordat Jezus stierf. Het Lukas-evangelie beweert dat Maria werd bezwangerd door de heilige geest. De evangeliën beweren een heleboel.
In het boek behandel ik dit aspect van "ooggetuigen" overigens ook.
[..]
Haushofer ziet dat wel, maar Haushofer meent met al zijn gebreken in zijn kennis dat deze overeenkomsten bewuste typologieën zijn van de evangelisten om hun goede boodschap kracht bij te zetten en de lezer te overtuigen dat die als een crimineel gekruisigde wonderdoener daadwerkelijk de messias was. Dus nogal wiedes dat die overeenkomsten "geen toeval zijn".
Nee, dat is niet "vanzelfsprekend". Biografieën zijn in de Grieks-Romeinse context niet automatisch historisch betrouwbare documenten waarin we alles historisch moeten opvatten. Plutarchus licht dit bijvoorbeeld expliciet toe, zie b.v.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 09:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is vanzelfsprekend dat alle evangelieën bedoeld zijn als verslagen op basis van getuigenissen van de mensen die in die tijd leefden. De documenten hoeven dat zelf neit expliciet te zeggen om die conclusie te trekken. Het enige alternatief is dat ze zelf dingen hebben verzonnen. Dat mag je geloven natuurlijk, ik doe dat niet.
Maar het gaat hier niet om de tekst, maar om verklaringen over hoe mensen met teksten omgaan. Nogmaals: ik probeer het ontstaan van het christendom vanuit een wetenschappelijk oogpunt te verklaren, niet alleen vanuit een theologisch oogpunt.quote:Waar het wel om gaat is dat enige 'uitgebreidere kennis' van tegenwoordig niet relevant is met betrekking tot dit onderwerp, aangezien het oude testament sindsdien niet veranderd is en de eerste Christenen niet eens over de evangelieën beschikten. Die hadden alleen het oude testament.
Dat is dan een gebrek aan je voorstellingsvermogen. Hoe is b.v. Joseph Smith met zijn kornuiten weggekomen met hun onwaarheden? Hoe is het mormonisme dan ontstaan? Hoe kunnen talloze cargocult-aanhangers in een John Frumm geloven waarvoor elk historisch spoor mist? Hoe kunnen aanhangers van de Baäl Shem Tov al hun wonderverhalen verspreiden met talloze ooggetuigen? Hoe kan het neerstorten van een weerballon in Roswell in een hooggeletterde samenleving met allerlei media binnen enkele decennia uitgroeien tot een neergestorte ufo en groots opgezet overheidscomplot? De desbetreffende tijdspanne is vergelijkbaar.quote:Het gaat er dus uiteindelijk om hoe aannemelijk je het acht dat de schrijvers van de vier evangelieën, en laat ik ook Paulus noemen want die verwijst ook direct naar manieren waarop Jezus de teksten van het OT vervult, bijvoorbeeld als de hogepriester van het nieuwe verbond dat Jeremie aankondigde, om andere redenen dan het verlangen om een waarheidsgetrouw verslag uit te brengen van de persoon Jezus, hebben geschreven wat ze hebben geschreven en het OT op Jezus hebben laten toepassen.
Dus opnieuw gaat het om intenties. Waren zij bedriegers en leugenaars? Gedreven door teleurstelling, wanen of iets anders?
Of zijn hun verslagen wel degelijk waarheidsgetrouw?
Ik heb er totaal geen problemen mee dat je niet gelooft dat hun verslagen waarheidsgettrouw zijn.
Maar ik vind je alternatieve verklaring, apofenie, ook niet geloofwaardig of aannemelijk. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat de auteurs weg zouden kunnen komen met zoveel klinkklare leugens en onwaarheden, zo kort na het voltrekken van de gebeurtenissen, binnen een religie die tegelijkertijd dingen als eerlijkheid predikt.
Die mythevorming zou zo snel hebben plaatsgevonden en zo schaamteloos de waarheid hebben verdraaid of compleet verzonnen terwijl er vele duizenden ooggetuigen zouden zijn geweest die de beweringen hadden kunnen ontkrachten, dat de kans dat zo'n beweging voet aan de grond zou krijgen in een vijandelijke omgeving als Israël mij gigantisch klein lijkt.
De evangelieën zijn geen documenten in de Grieks-Romeinse traditie maar in de Joodse traditiequote:Op vrijdag 12 juli 2024 09:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat is niet "vanzelfsprekend". Biografieën zijn in de Grieks-Romeinse context niet automatisch historisch betrouwbare documenten waarin we alles historisch moeten opvatten. Plutarchus licht dit bijvoorbeeld expliciet toe, zie b.v.
https://vridar.org/2017/0(...)ory-and-a-biography/
Als ze in alle talen zwijgen, zijn er drie mogelijkheden:quote:De evangelisten zwijgen in alle talen over hoe ze tot hun verhalen komen. Wat jij "vanzelfsprekend" noemt, is de christelijk-fundamentalistische wijze van lezen. Ik ben geïnteresseerd in een historisch-kritische beschouwing van de evangeliën.
Dat mag wel, maar ik ben geïnteresseerd in welke verklaring aannemelijker is. Ik probeer voor mijzelf te bepalen wat geloofwaardig is, en wat niet. Ik vind het niet zo interessant om een verklaring te bedenken voor het bedenken van een verklaring. En aangezien ik je verklaring niet aannemelijk vind, maakt het mij niet zoveel uit of hij wetenschappelijk is of niet. Er zijn wel meer dingen die wetenschappelijk werden geacht, maar onwaar bleken te zijn. Het is voor mij niet het doorslaggevende criterium om iets te geloven of niet. Wetenschap kan helpen, maar is uiteindelijk niet de doorslaggevende factor. Ik heb daar geen reden voor.quote:Maar het gaat hier niet om de tekst, maar om verklaringen over hoe mensen met teksten omgaan. Nogmaals: ik probeer het ontstaan van het christendom vanuit een wetenschappelijk oogpunt te verklaren, niet alleen vanuit een theologisch oogpunt.
Natuurlijk had ik dit allemaal in gedachten toen ik schreef wat ik schreef. Maar in al je voorbeelden ontbreekt wat ik noemde: de gebeurtenissen in de evangelieën voltrokken zich in heel Israël en specifiek Jeruzalem. Daarbij zouden vele duizenden getuigen de gebeurtenissen hebben kunnen tegenspreken als ze niet hebben plaatsgevonden. De dingen die bijv. Joseph Smith beweerde, gebeurden niet onder het oog van duizenden ooggetuigen. Die kon dus van alles verzinnen. Als mensen vervolgens goedgelovig genoeg zijn, of simpelweg willen geloven in zijn verhalen omdat zij daar een of ander belang bij hebben, dan kan zo'n beweging best voet aan de grond krijgen.quote:Dat is dan een gebrek aan je voorstellingsvermogen. Hoe is b.v. Joseph Smith met zijn kornuiten weggekomen met hun onwaarheden? Hoe is het mormonisme dan ontstaan? Hoe kunnen talloze cargocult-aanhangers in een John Frumm geloven waarvoor elk historisch spoor mist? Hoe kunnen aanhangers van de Baäl Shem Tov al hun wonderverhalen verspreiden met talloze ooggetuigen? Hoe kan het neerstorten van een weerballon in Roswell in een hooggeletterde samenleving met allerlei media binnen enkele decennia uitgroeien tot een neergestorte ufo en groots opgezet overheidscomplot? De desbetreffende tijdspanne is vergelijkbaar.
Die kans is volgens jou gigantisch klein, maar ik vind dus dat je dat helemaal niet aannemelijk maakt op basis van de argumenten die je ervoor geeft.quote:Dus nee, die kans is verre van "gigantisch klein"; dit soort voorvallen zijn meermaals opgetekend, en in sommige gevallen zelfs in onze moderne tijd.
Klopt, maar ik maak hier onderscheid. Onweer verklaren door een natuurkundige gebeurt op een andere manier dan onweer verklaren door iemand die nog is blijven hangen in oude Germaanse godsdienst.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 08:56 schreef Haushofer het volgende:
Onweer verklaren vanuit de natuurkunde is ook geen "schot in de lucht van een atheïst".
De evangeliën zijn teksten die ontstaan zijn door een syncretisatie van het hellenisme en het jodendom. Daarom zijn de evangeliën ook in het Grieks geschreven en bevatten ze Griekse thema's die in het jodendom onnatuurlijk zijn, zoals een maagdelijke geboorte of een vergoddelijking van een persoon. Dus nee, geen appels met peren, maar de consensus onder historici.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 09:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De evangelieën zijn geen documenten in de Grieks-Romeinse traditie maar in de Joodse traditie
Appels met peren.
Het ingewikkelde zit em erin dat het lastig blijkt om de historische kern uit de evangeliën te destilleren. We weten niet in hoeverre ooggetuigen een rol hebben gespeeld in de totstandkoming van de evangeliën. Iemand als Richard Bauckham meent dat die rol erg groot was; ik behandel in mijn boek een aantal argumenten waarom dat dubieus is.quote:Als ze in alle talen zwijgen, zijn er drie mogelijkheden:
Het zijn verzinsels.
Het zijn geen verzinsels.
Het zijn ten dele verzinsels.
Als iets geen verzinsel is, is het gebaseerd op waarheid.
Die waarheid moet geobserveerd en/of gecommuniceerd zijn. Er moet een getuige zijn.
Dat kan de auteur zelf zijn, of iemand anders.
Ingewikkelder dan dit is het niet volgens mij hoor.
Nee, omdat je christen bent. Als je een mormoon vraagt naar de ontstaansgeschiedenis van zijn/haar geloof, krijg je ook het conservatieve verhaal. Logisch.quote:Dat mag wel, maar ik ben geïnteresseerd in welke verklaring aannemelijker is. Ik probeer voor mijzelf te bepalen wat geloofwaardig is, en wat niet. Ik vind het niet zo interessant om een verklaring te bedenken voor het bedenken van een verklaring. En aangezien ik je verklaring niet aannemelijk vind, maakt het mij niet zoveel uit of hij wetenschappelijk is of niet. Er zijn wel meer dingen die wetenschappelijk werden geacht, maar onwaar bleken te zijn. Het is voor mij niet het doorslaggevende criterium om iets te geloven of niet. Wetenschap kan helpen, maar is uiteindelijk niet de doorslaggevende factor. Ik heb daar geen reden voor.
Dus de verhalen zijn volgens jou waar omdat er "duizenden getuigen" waren...volgens de verhalen. Dus als Matteüs zegt dat er vele ooggetuigen waren die de zombie-apocalyps aanschouwden, dan acht je dat waarschijnlijk "omdat dit niet wordt tegengesproken"? In het apocriefe boek de Handelingen van Petrus wordt beschreven hoe een grote menigte ooggetuige is van een vliegwedstrijd tussen Petrus en Simon Magus, en dat zou dan volgens jouw redenatie betrouwbaar moeten zijn omdat "dit zou kunnen zijn tegengesproken" en mensen dit soort verhalen niet zomaar verzinnen?quote:Natuurlijk had ik dit allemaal in gedachten toen ik schreef wat ik schreef. Maar in al je voorbeelden ontbreekt wat ik noemde: de gebeurtenissen in de evangelieën voltrokken zich in heel Israël en specifiek Jeruzalem. Daarbij zouden vele duizenden getuigen de gebeurtenissen hebben kunnen tegenspreken als ze niet hebben plaatsgevonden. De dingen die bijv. Joseph Smith beweerde, gebeurden niet onder het oog van duizenden ooggetuigen. Die kon dus van alles verzinnen. Als mensen vervolgens goedgelovig genoeg zijn, of simpelweg willen geloven in zijn verhalen omdat zij daar een of ander belang bij hebben, dan kan zo'n beweging best voet aan de grond krijgen.
Ik ontken dus helemaal niet dat een beweging voet aan de grond kan krijgen in de context van valse beweringen, maar dat ik acht de kans zeer klein dat dat in het geval van het Christelijke geloof ook is gebeurd, omdat dat compleet onlogisch zou zijn gezien de boodschap, de ooggetuigen en de historische context.
Er is niets mis met mijn voorstellingsvermogen, maar ik baseer mij niet op persoonlijke fantasieën en inferentie om te bepalen wat ik wel en niet geloof, maar op de consistentie van argumenten in het licht van de gegevens die we hebben.
Overigens kan ik van jou hetzelfde zeggen: je voorstellingsvermogen is gewoon te klein om te kunnen geloven dat er wel degelijk mensen uit de dood zijn opgewekt.
Dat is natuurlijk geen sterk argument om je case geloofwaardig te maken.
[..]
Die kans is volgens jou gigantisch klein, maar ik vind dus dat je dat helemaal niet aannemelijk maakt op basis van de argumenten die je ervoor geeft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |