Tot gisteren konden die mannen dus niet worden veroordeeld voor verkrachting, omdat er geen sprake was van geweld. Seksueel misbruik zou dan de aanklacht zijn. Nu kan zo iemand wel worden veroordeeld voor verkrachting, omdat een persoon in coma geen consent kan geven.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 06:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Er word helemaal niks opgelost met deze wet.
Iemand in een coma kan sowieso geen enkele vorm van instemming geven, dat was al appeltje eitje bij ontdekking.
Dat een bekende druk kan uitoefenen op iemand, gebeurt meestal vanuit een machtspositie, daar zijn ook al enorm veel zaken over geweest, denk dan leraar/leerling achtige zaken.
Nu ga je de kant van Zweden op, een knee-jerk reactie waar de man altijd maar moet zien aan te tonen dat de vrouw het wilde.
En nee, andersom is geen realistisch scenario.
Straffen voor misbruik en verkrachting liepen niet heel erg uiteen, in beide gevallen kan het gaan om alles tot korte straffen tot lange straffen en/of tbs.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 08:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tot gisteren konden die mannen dus niet worden veroordeeld voor verkrachting, omdat er geen sprake was van geweld. Seksueel misbruik zou dan de aanklacht zijn. Nu kan zo iemand wel worden veroordeeld voor verkrachting, omdat een persoon in coma geen consent kan geven.
Drang en dwang kunnen ook op andere manieren dan vanuit machtspositie worden ingezet. En ook in het geval een slachtoffer niet tegen durft te stribbelen uit angst voor ernstige verwondingen kan een dader nu worden veroordeeld voor verkrachting. Dat kon tot gisteren niet omdat er dan geen sprake was van geweld.
Kun je spreken van verkrachting als een dame eigenlijk niet wil. Maar ze wordt overgehaald.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 01:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Het leeuwendeel van de verkrachtingen gebeurd door een bekende. Die wel druk uitvoert maar geen dwang in de oude wettelijke bepaling.
Het is net zo gemakkelijk om het te zeggen als voorheen. Het is net zo noodzakelijk om het te bewijzen. De bewijslast is niet veranderd.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 09:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Straffen voor misbruik en verkrachting liepen niet heel erg uiteen, in beide gevallen kan het gaan om alles tot korte straffen tot lange straffen en/of tbs.
Alleen bij misbruik kon het minimale een taakstraf zijn, dit gaat alleen altijd wel in combinatie met celstraffen.
Ik zie persoonlijk verkrachting bijv altijd al als een vorm van geweld, hoe dat exact door een rechter word bekeken zal ongetwijfeld verschillen.
Maar puntje bij paaltje, het is nu zonder enige vorm van bewijslast makkelijker te zeggen dat iemand je verkracht heeft in feite.
Immers er zijn geen aanwijzingen van geweld of dwang, bepaalde drempels worden weggenomen en ik vind dat persoonlijk te ver gaan.
Die mening gaat overigens niet veranderen, voor het geval ik weer 20 reacties krijg, verspil je energie niet.
Een random vreemde op straat een handkus geven vind ik behoorlijk raar hoor.quote:Op maandag 1 juli 2024 16:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Handkussen zoals in het artikel van RTL vind ik vrij onschuldig. Of iets roepen als lekker kontje.
Raar, niet per se strafbaar. Context kan belangrijk zijn.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 09:15 schreef Momo het volgende:
[..]
Een random vreemde op straat een handkus geven vind ik behoorlijk raar hoor.
quote:Op maandag 1 juli 2024 16:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Moet gewoon kunnen, niet per se in mijn woordenboek want daarvoor heb ik teveel stijl, maar niks mis met een complimentje dat iemand er lekker uit ziet.
quote:Op maandag 1 juli 2024 17:02 schreef BansheeBoy het volgende:
Mannen zijn van nature jagers. Met al deze regeltjes veranderen ze van een echte leeuw in een klein marmotje. En de vrouwen veranderen van lieve poesjes in hyena's. Waar gaan we toch heen.²
Als man, of man zijnde.quote:Op maandag 1 juli 2024 17:19 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Verschillende users die posten hoe erg het de vrouw wel niet te kwalijk nemen is allemaal. Ik draai het om en leg de verantwoordelijkheid ook bij de man en dan ben ik degene die seksistisch is?Als man zijnde schaam ik me voor sommige mannen hier.
Of als zijnde man.quote:
Verkrachting is masculien?quote:Op maandag 1 juli 2024 14:16 schreef Elan het volgende:
dit is het zoveelste teken van demasculinisatie van de samenleving
Nee. Als zijnde is een contaminatie van twee zinsconstructies.quote:
quote:Op maandag 1 juli 2024 14:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja ik lees zeker mee, dit is het zoveelste teken van demasculinisatie van de samenleving. Waarbij de walgelijke linkse feministen nog meer gereedschap tot hun beschikking krijgen om mannen verder te onderdrukken en te zelfs te criminaliseren.
D66 rechters doen de rest.
Ja, dat riep ik ook altijd, tot ik er afgelopen week toevallig achterkwam dat 'als zijnde' wél mag.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 09:27 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee. Als zijnde is een contaminatie van twee zinsconstructies.
quote:Om het nog even iets lastiger te maken, is er één situatie waarin “als zijnde” wel samen gebruikt mag worden. De Van Dale geeft aan dat zinnen zoals Ik heb een afspraak als zijnde student correct zijn. Dit komt omdat in een dergelijke zin “als zijnde” de zin verduidelijkt. Als zijnde heeft hier de betekenis “en wel omdat”, dus: ik heb een afspraak, en wel omdat ik student ben.
Oooh, interessant! Ja ok, dat klinkt logisch.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 09:29 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ja, dat riep ik ook altijd, tot ik er afgelopen week toevallig achterkwam dat 'als zijnde' wél mag.
[..]
Ja precies, al vind ik het zelf wel een beetje arbitrair gezien het effect van verduidelijking er imo ook is in het tweede voorbeeld.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 09:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Oooh, interessant! Ja ok, dat klinkt logisch.
Dank voor de info. Dus als deel van een verduidelijkende bijzin kan het wel. Bv 'Jan heeft een prostaatonderzoek, als zijnde man.' klopt. Maar 'Als man zijnde heeft Jan een prostaatonderzoek' weer niet?
Niemand gaat happen hoorquote:Op dinsdag 2 juli 2024 10:09 schreef BansheeBoy het volgende:
Je kunt allang niet meer van een gelijk speelveld spreken. De (vooral gemene narcistische manipulatieve) vrouw krijgt behoorlijk vrij baan met dit soort maatregelen. Ik hou mijn hart vast voor de gewillige opgroeiende puber.²
Ik vrees van wel. Niet iedereen is te goeder trouw. Sommige type vrouwen wil je deze tools juist helemaal niet geven. We gaan het zien. Ik ben ieder geval bang voor de toekomst.quote:
Ja wat vervelend nu. Nog minder redenen om te roepen dat ze maar een doek over zichzelf moeten gooien.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 10:23 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik vrees van wel. Niet iedereen is te goeder trouw. Sommige type vrouwen wil je deze tools juist helemaal niet geven. We gaan het zien. Ik ben ieder geval bang voor de toekomst.²
Dit zijn hele lastige zaken. Context is heel belangrijk en dat is bijna niet te bewijzen.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 10:25 schreef Hexagon het volgende:
Ik vrees van wel. Niet iedereen is te goeder trouw. Sommige type vrouwen wil je deze tools juist helemaal niet geven. We gaan het zien. Ik ben ieder geval bang voor de toekomst.
Dus eigenlijk hoef je niet bang te zijn om na een legitieme vrijpartij ineens in de boeien geslagen te worden.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 10:26 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dit zijn hele lastige zaken. Context is heel belangrijk en dat is bijna niet te bewijzen.²
Hoe bewijs je dat je er beiden zo over denkt. Dat is dus exact mijn punt.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 10:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus eigenlijk hoef je niet bang te zijn om na een legitieme vrijpartij ineens in de boeien geslagen te worden.
Als je dit niet aanvoelt kun je er beter helemaal mee stoppenquote:Op dinsdag 2 juli 2024 10:28 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Hoe bewijs je dat je er beiden zo over denkt. Dat is dus exact mijn punt.²
Het is nog altijd aan die ander te bewijzen dat het niet zo was.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 10:28 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Hoe bewijs je dat je er beiden zo over denkt. Dat is dus exact mijn punt.²
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |